Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7.367

2000
‎Non hasi eta noraino iritsi zehazteko lagungarri zaigu Nafarroako bi idazleren lan bana jendaurreratze dataz baliatzea. Horrela, Felipe Riusen Polaro id liburuko irudiak argi bihurtu ziren unerako honako kronika honen iazko edizioa itxia zegoen modu berean, oraingo lerro hauen amaiera erabakia dago Aingeru EpaltzakRo ck ’ n’Ro ll izenekoaren aurkezpena iragarria duenean. Bi aurkezpen saio horien arteko urtebete horretan Nafarroako euskal letretan aipuak izan ditu Castillo Suarez altsasuar gazteak.
‎Festen hordikeria hitz lerrokadak zuzen idatzi ahal izateko oztopo gaindigaitz delako ziurrenik, Sanferminen inguruko martxandising aren arloan bazen hutsune bat, nabarmena, gaiaz libururik ez izatea, tuN ristendako orri gutxiko argitalpentxoetatik haratago. Hu<3 tsune horri antzeman eta taxuzko lan batekin betetzen ass matzea merezimenduzkoa da, behingoz erdal elebakarzaleei aurrea harturik, lurralde honetako bi eletan eskaini baitzaie hiriko bizilagun eta bisitariei hainbeste maite dituzten ospakizunen gaineko liburua, zabalkunde handiko uj esku opari izateko moduan diseinatua.
‎Hiru liburutto ñimiño (12 zm. luze, 10 zm. zabal) dira, hirurak bat eginik, sasi faksimilean argitaratuak. Lan honek ahanzturatik atera digu Gabriel de Biurrun Garmendiaren oroitzapena. Iruñeko idazle, pentsamenduz eta sentimenduz euskaltzale, nazional faxisten mendeko Iruñean eman zuen argitara bere titulurik ezagunena, El coqueto Don San cho Sanchez.
‎Historiografiaren eztabaida honen argigarri da Txepetxen Lengua y Pueblo liburu berrargitaratuan irakurria: " Fosilizatzen direnean, egiak egia izateari utzi eta dogma bihurtzen dira.
‎Bigarrenez baina, euskaldunon ezusteko ederra ere aipatu behar dugu, nik neuk Galeusca ezagutzen dudanetik, honako hau izan delako euskal idazle gazte gehien agertu den biltzarra: beren lehenengo liburuak argitaratu berriak,
‎Baina orain arteko azken harribitxia, larriena seguruenik, ezagutu berria dugu. AEKren ondasunen bahimendua eta erakunde honen hainbat eta hainbat kideren aurkako prozesamenduak ez du, tamalez, ia inor harritu. Aspalditiksentzuten ziren Espainiako epaileak horrelakorik egiteko gai zirela zioten zurrumurruak eta bete egin dira.
‎Baina enpresa egitura sortuz antzerki taldeek profesio honetan arituta bizi nahi badute, derrigorrezkoa da kanpora ateratzea. Alde batetik oso ona da, beste lekuetako antzerkigintzarekin parekatzeko aukera ematen baitu.
‎Eta ezin ukatuko da euskal taldeen maila bikaina dela, jasotako sariak eta ikusle kopuruari begira, Estatu mailan puntan dagoela. Baina honek badu alde txarrik ere, euskarazkoak gehienetan espainierazkoen bertsio baizik ez izatea, batzuetan laguntzetara iristeko aitzakia baino ez. Arrazoirik bada horretarako, erdarazkoa arrakastatsua denean 300
‎Era berean, gero eta talde gehiagok, gaur egun bizirauteko modu bakarra dela jabetuta, enpresa bihurtzeko ausardia erakutsi izana pozgarria da. Baina egitura hori sortu eta funtzionamendurako eustea oso zaila dela antzematen hasi dira bide honetan aitzindari diren euskal talderik sendoenak.
‎Fenomeno bitxia ekarri dio talde profesionalen gorakada eta arrakasta honek aktoreen bizimoduari. Denok dakigu aktoreek emanaldiko izaten dutela irabazpidea, eta gehienetan ez dela oso kopuru handia izaten.
‎Javi Cilleroren lana saritua izan zen 1999ko Donostia Hiria lehiaketan eta antolatzaileak, aurrezki kutxa horrek, ardura bere gain hartu eta taulara eramatea erabaki zuen, produktore, manager eta saltzaile bihurtuta. Baliabide ugari eskaini zaizkio lan honi eta oso txalotzekoa da ekimen hau, non eta ez den egun bateko lorea. Oso garrantzitsua da zirkulua osatzea lortzen delako:
‎Javi Cilleroren lana saritua izan zen 1999ko Donostia Hiria lehiaketan eta antolatzaileak, aurrezki kutxa horrek, ardura bere gain hartu eta taulara eramatea erabaki zuen, produktore, manager eta saltzaile bihurtuta. Baliabide ugari eskaini zaizkio lan honi eta oso txalotzekoa da ekimen hau , non eta ez den egun bateko lorea. Oso garrantzitsua da zirkulua osatzea lortzen delako:
‎Euskara hutsezko antzerkigintzak kartelera egonkorra izan luke, gutxienez, Euskal Herriko hiriburuetan, eta aspaldiko behar hau asetzen ez den bitartean oso zaila izango da ikusleengan antzerkia euskaraz ikusteko zaletasun hori piztea.
‎N murritza izaki, gazteen probaleku eta zailtzeko aukera izateari ere uzten ari zaio antzerki amateurra gaur egun. sIpar Euskal Herriko antzerkigintzan ez da sumatu aurrerapausorik azken urte honetan eta desintegrazioaren bide beretik doala esan daiteke; nahiz eta taldeek kalitatea<3 ren errekonozimendua lortu izan duten beti, nahiz eta bertako idazleek behin eta berriro sariak jaso, oso esparru txikian eskaintzen dira euren muntaiak eta kasu honetan muga ez da banaketa administratibo hutsa. Ipar Euskal Herrian emanaldiak eskaintzeaz gain, Hego Euskal Herrira ere iritsi lukete, baina urrats hori egitea ezinezkoa dirudi gaur egun. Ea eurak ere azken mohikanoez mintzatzen hasi diren une honetan bertako antzerkigintzari ateak zabaltzen zaizkion.
‎...aukera izateari ere uzten ari zaio antzerki amateurra gaur egun. sIpar Euskal Herriko antzerkigintzan ez da sumatu aurrerapausorik azken urte honetan eta desintegrazioaren bide beretik doala esan daiteke; nahiz eta taldeek kalitatea<3 ren errekonozimendua lortu izan duten beti, nahiz eta bertako idazleek behin eta berriro sariak jaso, oso esparru txikian eskaintzen dira euren muntaiak eta kasu honetan muga ez da banaketa administratibo hutsa. Ipar Euskal Herrian emanaldiak eskaintzeaz gain, Hego Euskal Herrira ere iritsi lukete, baina urrats hori egitea ezinezkoa dirudi gaur egun. Ea eurak ere azken mohikanoez mintzatzen hasi diren une honetan bertako antzerkigintzari ateak zabaltzen zaizkion.
‎N murritza izaki, gazteen probaleku eta zailtzeko aukera izateari ere uzten ari zaio antzerki amateurra gaur egun. sIpar Euskal Herriko antzerkigintzan ez da sumatu aurrerapausorik azken urte honetan eta desintegrazioaren bide beretik doala esan daiteke; nahiz eta taldeek kalitatea<3 ren errekonozimendua lortu izan duten beti, nahiz eta bertako idazleek behin eta berriro sariak jaso, oso esparru txikian eskaintzen dira euren muntaiak eta kasu honetan muga ez da banaketa administratibo hutsa. Ipar Euskal Herrian emanaldiak eskaintzeaz gain, Hego Euskal Herrira ere iritsi lukete, baina urrats hori egitea ezinezkoa dirudi gaur egun. Ea eurak ere azken mohikanoez mintzatzen hasi diren une honetan bertako antzerkigintzari ateak zabaltzen zaizkion. Erakunde publikoek izan lukete zeresana arlo honetan, batez ere euskaraz idatzi eta egiten dela kontuan harturik.
‎Ipar Euskal Herrian emanaldiak eskaintzeaz gain, Hego Euskal Herrira ere iritsi lukete, baina urrats hori egitea ezinezkoa dirudi gaur egun. Ea eurak ere azken mohikanoez mintzatzen hasi diren une honetan bertako antzerkigintzari ateak zabaltzen zaizkion. Erakunde publikoek izan lukete zeresana arlo honetan , batez ere euskaraz idatzi eta egiten dela kontuan harturik.
‎Antzerki eskolen egoera hobetzen ari dela ematen du. Egiten duten lanaren errekonozimenduak klandestinitatearen esparrua gainditzen lagundu die eta homologazioa, mailakatzea, bateragarritasuna eta antzerkia unibertsitateko karrera izatea bilatu behar da gaur egun. Talde profesionalak, erakunde publikoak eta ikus entzunezko komunikabideak jabetuta daude beharrak asetzeko adina aktore prestatzeko duten gaitasunaz eta ez litzateke txarra bide honetatik esfortzuak bateratzea eta, era berean, antzerki amateurrari bere esparrua errespetatuta, haien osagarri edo unibertsitate eta antzerki eskolen eremuan zirkuitu propioa izatea.
‎Honelako kultur balantzea urtero egitearen abantaila da (oraingo hau zazpigarrena da niretzat), urtez urte aldatuz doazen joeretan aldeak suma daitezkeela. Urtean izandako bizpahiru gertakari nagusi bilatu eta azaldu beharrean (Jaki n en enkargua hauxe baita) literaturgintzan" usaindu" ditudan joerak azaltzen ahaleginduko naiz, aurrekoetan bezalaxe modu intuitibo eta subjektiboan, eta inolako asmo zientifikorik izan gabe.
‎Hala ere, eta honekin batera esan behar da," betiko izenek" ere erronkari eutsi diotela (Izagirre, Urretabizkaia, Lertxundi, Irigoien, Txiliku, Igerabide). Pozgarria da ikustea orain 20, 25 eta 30 urte hasi ziren haiek zer nolako lan interesgarriak ari diren argitaratzen.
‎Jakin bagenekien (orri hauetan esana genuen) aurreko urteetako bonanza k ez zuela luze iraungo, eta halaxe konfirmatu da, urte honetan manifestuen inguruan sortu den iskanbilak agerian utzi duen bezala.
‎Artikulu honen hasierako titulua" uniformitatea hautsiz" da, eta hori berori literaturgintzaren gaietan ere nabari daiteke. Askotarikoak dira idazleek aukeraturiko gaiak.
‎Beste arlo askotan bezalaxe (euskalduntzea, ikastolak, euskal prentsa...) honetan ere argi dago ez dagoela zain
‎Artikulutxo honetan aipatu nahi nukeen azken puntua, aurrekoari estuki loturik dago: irakurzaletasunaren gaia, hain zuzen.
‎Bisitaldi horretan erakutsiko dizuete, ziur aski, emanaldiak jendaurrean egiteko gela handia. Hau izango da Xiberoko Botzaren egoitza berriaren ekarpen handienetatik bat, saioak jende aurrean egingo diren gela honek lotura are sendoagoa egingo baitu irratiaren eta haren entzuleen artean. Entzuleak baino gehiago, azken finean, jarduleak, parte hartzaileak nahi eta merezi baititu Xiberoko Botza bezalako irrati batek. j
‎Bisitaldi horretan erakutsiko dizuete, ziur aski, emanaldiak jendaurrean egiteko gela handia. Hau izango da Xiberoko Botzaren egoitza berriaren ekarpen handienetatik bat, saioak jende aurrean egingo diren gela honek lotura are sendoagoa egingo baitu irratiaren eta haren entzuleen artean. Entzuleak baino gehiago, azken finean, jarduleak, parte hartzaileak nahi eta merezi baititu Xiberoko Botza bezalako irrati batek. j
‎Azala bata; mamia, bestea. Badaezpada, giharrekoa eta barrukoa emango dizkizut, irakurle, gure gaurko honi , beteen egokitzen zaizkionak horiexek direla hala iritzita.
‎Bada, beraz, zeregin franko bizkaigintzan. Begitazioaren garaia baino, ereintza sasoia dugu honako hau Bizkaiko euskalgintzaren alorrean.
‎Ez dakit kultura den, ez dakit urte honi dagokion. Badakit, ostera, urte luzeetan euskararen alde jardun duten norbanako franko susmopean direla, laster batean erruztaturik ikusiko dugun euskarazko kultura oso baten aitzindari gisa.
‎Eta horren kariaz, euskara bigarren tipokoa denez gero, logika horrekin espero izateko ondorioa ateratzen zuen: gure hizkuntzak ez zuela balio Euskal Herrian jadanik jaiotzen ari zen hirugarren mailako gizarte mota honetarako , eta horrexek zekarkiola, hain zuzen, bere noraezeko beherakada7.
‎Beste ikuspuntu batetik, lehen mailako, bigarren mailako eta hirugarren mailako hizkuntzak bazirela esatean, bereizkeriazko teoria hau ezin hobeki zetorkien europarren eta iparramerikarren politika kolonialei. Izan ere, hauek, Asiako, Amerikako eta Afrikako herri jatorren gaineko zapalketa eta lapurreta lotsagarria justifikatzeko, haiek behe mailako arrazatzat jotzen zituzten, psikikoki eta hizkuntzaz ere atzeratutzat, horrela haien nortasuna, kultura eta hizkuntza desegiteko eta asimilatzeko ahalegina, ezjakintasunaren eta basakeriaren aurkako gurutzada berria balitz bezala aurkeztuz.
Honen guztionen isla oraintsura arte izan dugu irakaskuntza ofizialean ere, espainol konkistatzaileek Amerikan zapalduriko herri autoktonoei" nuestra lengua" irakasten zietelako, poz pozik agertuz, horrekin ezkutatu nahirik, antza, aztekek, maiek edo inkek, europar jendeekin harremanik izan baino askoz lehenago, ezin hobeki zekitela mintzatzen, eta kultura original eta zibilizazio miresgarria...
‎Gaur egun ere muntaketa sasizientifiko eta xenofobo honen aztarrenak gelditzen dira. Baina oraingoan zenbaitzuek abusu horiek xuritzeko," kultur mestizajea" moduko eufemismoak erabiltzen dituzte, dirudienetik noranzko bakarreko prozesu xelebrea berau, hor, besteek gurea hartzea aberastetzat jotzen den arren, guk, aurriritzi europozentrista zaharkituen eraginez, kanpokoengandik ezer hartu nahi ez dugun bitartean.
‎Beraz, ez da hain harrigarria gure artean luzaro, bai teorian eta bai praktikan ere, gizarteari behin eta berriro azaldu beharra euskara, beste edozein hizkuntza bezala, kulturaren adierazpide egokia izan zitekeela, hau Estatuaren goiko mailetan, bai eta unibertsitateko irakasleen artean ere oso eztabaidagarria izaten baitzen, haren aurkako zapalkuntza justifikatu eta harekin aurrera segitzeko aitzakiatzat.
Honi buruz , utziko didazue kontatzen, diodanaren argiarri, pasadizo bat, duela hogei bat urte, Kaukasoan lehen aldiz izan nintzenean, Tbilisiko Unibertsitateko katedradun batek, Leo Gabunia paleontologoak, azaldu zidana. Urte batzuk lehenago, bere arloko kongresu baterako, aipatu irakasle hori Madrileko unibertsitate batera etorri zen.
‎Sinposioan zehar Gabunia jaunak unibertsitate hartako errektorea agurtzera hurbildu eta, paradaz baliatuz, galde egin zion ea Madrilen zein liburu dendatan eros zezakeen euskal gramatika bat. Espainiako Unibertsitatearen ordezkari goren haren hitzek —eta haren hitzak errepikatu besterik ez dut egiten—" Baina dialekto horrek ba al dauka gramatikarik ala?" aho zabalik utzi zuten georgiar irakaslea, eta aitorpen hau egin zidan: " Orduan ezin hobeki ulertu nuen euskaldunok zergatik borroka egiten zenuten".
‎Halere, egoera oso bestelakoa izan da status horretara oraintsu heldu diren mintzairen kasuan. Horietan, aurrekoen mendez mendeko egokitze bilakaera patxadazkoaren lekuan, gaur egungo mundu moderno honen beharrizanetara lehenbailehen moldatzeko premiak akuilaturik, presakako plangintza ageri da, epeak lasterka gainditzeko sukarra, beti aurrerapenaren trena galtzeko beldurpean. Horixe izan da, adibidez, katalanaren kasua, finlandierarena, txekiera, georgiera, hebreera, indonesiera edo swahiliarena, adibide jakin batzuk aipatzearren, eta, jakina, euskaldunon egoera ere bai.
‎Eguneratze jarduera hau , noski, errazagoa izan da hizkuntz familia ezagunetako mintzairen kasuan, antzeko beste hizkuntza batzuekin kidetasun argiak zituztelako —adibidez, katalanak aldamenean latina, gaztelania, frantsesa eta italiera izan ditu; txekierak ondoan poloniera eta gainerako hizkuntza eslaviarrak; hebreerak arabiera izan du auzoan—, baina egokitzapena nekezagoa gertatu zaie ahaidetasun hurbilik gab...
Hau guztiau, ordea, gure artean, batez ere 1968 urtetik aurrera hasi zen mamitzen. Beraz, giro hori erabat urrun zegoen Unamunok, bizi zenean, inguruan zuen gizarte egoeratik, eta horregatik oso ondo eduki behar dugu hori kontuan bilbotarrak euskara alde batera uzteko izan zuen jarrera epaitzeko orduan.
‎Hortaz, bere garaiko gizarte egoera ikusita, Unamunok —Barojak, Sabino Aranak eta beste anitzen antzera— bere obretan espainiera erabili nahiago izan zuen, hots, hizkuntza jadanik batua eta aurrekoek egokitua, eta ama hizkuntza zuen aldetik, euskara baino hobeki zerabilena, literatur euskara batua sortzen aritu baino. Gaztelaniaren aldeko aukera honek , gainera, irakurle askoz gehiagorengana heltzeko era eskaintzen zien, ezagutza eta ospe handiagoarekin batera, bai eta, kasu batzuetan, ekonomian eta politikan etekin hobeak lortzeko parada ere.
‎Eta berriro nator hasieran etenik utzi dudan puntura, hau da, Migel jaunaren sakoneko motibazioetara, ez baitirudi oso zuzena, Unamuno, 1901.eko Lore Jokoetan, besterik gabe probokatzaile agertu zela pentsatzeak. Aranak berak ere, haren hitzak gogorki kritikatzeko egin zuen artikuluan, hartarako arrazoi oportunistaren bat izan zuela iradokitzen zuen, nolabait madrildarren belarriak balakatzeko11 Ni, ordea, ezezkoan nago.
‎1 Pasadizo honetarako S. Aranaren" Los juegos florales de Bilbao" artikulua irakur daiteke, haren Obras completas, Ed. Sabindiar batza, Buenos Aires, 1965, or.
‎4 Unamunok bere gaztaroan euskara maite zuela zalantzarik ez dago. Santi Onaindiak argitaraturiko euskal poesiaren antologian haren gabon kanta bat jarri zuen eta han bertso hau irakur daiteke: " Geure euskera baño/ berba ederrago/ ez da gauza ain aundi/ zelebratuko".
‎7 Interesgarria da, era berean, bere kontutik eta marxismo bidean abiatuz, Niko Marr hizkuntzalari georgiarra ere antzeko ondorioetara heldu zela jakitea, hau da, estadialismo famatura, luzaro, alderdi komunistaren laguntzarekin, SESBean ofizialki indarrean izan zen teoriara. Harik eta beste georgiar batek, Arnold Txikobavak, estadialismoak sobietar hizkuntz ikerketei zekarzkien ondorio negargarriak eta mendebaldeko ikerlariengandik gero eta aldenduagorik zebiltzala ikusita, Stalini elukubrazio horiek gaitzesteko baimena eskatu eta lortu arte bederen.
‎9 Ikus L. Villasante-ren Hacia la lengua literaria comun, Ed. Franciscana de Aranzazu, 1970 Euskarari buruz argibide gehiago lor daitezke Euskaltzaindiak argitaraturiko obra honetan : El Libro Blanco del Euskara, Euskaltzaindia, Bilbao, 1977 Irakurtzekoa da, halaber, Joseba Intxaustiren Euskara, euskaldunon hizkuntza, Eusko Jaurlaritzak 1990.ean argitara emana (badira espainieraz eta frantsesez eginiko edizioak ere), zeinetan euskararen inguruko gai askori buruz bibliografia ugaria eskaintzen den.
‎/ zenburuak berak dioenez, Migel Unamunok bere bizitzan zehar euskararekiko izan zuen, edo, hobeki esan, izan zituen jarrerak jorratzeko asmotan natorkizue. Zer esanik ez, honi buruz lehen ere asko esan eta idatzi da, baina oraindik bazterretan entzun eta irakurri behar izaten ditugunak gogoan izanik, ez dut uste gaizki etorriko zaigunik Bilboko idazle eta filosofo handiak gure hizkuntzaz adierazi zituenak berriz maiseatzea, haiek testuinguru egokian hobeki ulertzeko.
‎Arazo honen hasiera, publikoki bederen, 1901.eko Agorrilaren 29an izan zela esan genezake, Bilboko Lore Jokoetan, hain zuzen, han, ordurako Salamankako Unibertsitateko errektore zena, Bilbok bere seme ospetsuaren merezimenduei ezagutza egin nahirik, mantentzaile izendatua baitzuen. Migel jaunaren izaera pitxia eta tenperamentu zuzengaitza harrezkero aski ezagunak ziren, baina zentzu oneko inori ezin burura zekizkiokeen izendapen hark ekarriko zituen ondorenak.
‎Bistan da Unamunok aldez aurretik pentsatuak zituela bere hitzaldi mergatzaren ondorioak, baina horretarako izan zitzakeen arrazoien azterketa geroagoko utzirik, gatozen euskararen aurkako esaldien mamira. Hitz gutxitan, Salamankako errektoreak euskarak kultura adierazteko ez zuela balio esan zuen, eta gainera, ezgaitasun hori hizkuntzarena berarena zela, hau da, ez zetorkiola kanpoko laguntzarik edo ofizialtasunik ez izatetik, artzain, baserritar, olagizon, marinel eta apaiz ilustraturen batzuen ahoetan oraindik kontserbatzen zen mintzaira zahar horri bere baitako egiturazko akatsek premia historiko berrietara egokitzen uzten ez ziotelako baizik, eta biziaren aldeko borrokak dinosauroak lurraren gainetik ezabatu zituen bezala, euskarak ere modu berea...
‎Alde batetik, latindar edo indoeuropar jatorrizkoa ez zenez gero, uste zuen —horretan behintzat Azkue eta Sabino Aranarekin bat etorriz— horrek euskarari galarazi egiten ziola Europako kultur hizkuntza guztiek darabilten goi mailako terminologia greko latindarraz baliatzeko aukera. Bestaldetik, horien ordez neologismoak asmatu eta erabiltzeko eskubiderik ere ez zion ematen, hau da, euskal erroz eta elementuz osaturiko hitz berriak — Larramendik, Aranak eta Azkuek, adibidez, horien alde egin arren—, baina Unamunok, berba berriak eratzeko prozedurari badaezpadako zeritzolako, asmakari guztiak gaitzetsi etaterm inach o tzat arbuiatzen zituen.
‎lehenik eskuak lotzea, gero oinak, geroago pertika kentzea eta azkenik ezker eskuinetara mugitzen galaraztea, horrela gizaixoa nahitaez goitik sare gabeko leizera amilduko zela frogatzeko. Arazoa baina, honetan datza: ez dela garbi ikusten zer arrazoiz galarazi behar zaion herri edo hizkuntza bati gainerako guztiek darabiltzaten baliabideak eskuratzea.
‎Proposamen honek , daitekeenik gogorrena izanik ere, xeheki aztertzea merezi du.
‎Logikaz, hasierako premisa egiazkoa balitz, hau da, euskara euskaldunen kultur aurrerapenerako benetako oztopo izanez gero, Unamunok uste zuenez, begien bistan dago haren gomendioa, ikaragarri eta bortitza izanik ere, erabat zuzena zela. Zuzenago eta zintzoagoa, nolanahi ere den, Pfo Barojarena baino, beronek, bilbotarrak bezala, euskaldun eskolatuei euskara alde batera uzteko deia egin arren, ez baitzuen nahi gure hizkuntza baserritarren eta maila apaleko jendeen ezpainetatik gal zedin, horrela herri kantak, bertsoak eta folklorea bederen gorde zitezen.
‎batetik euskal herritar eskolatu eta erdaldunena, eta euskaldun ezjakinena bestetik. Honetan , Unamunok, berdintzaleago izanik —Sabino Aranak berak bezala3— euskal herritar guztiek kultur maila goren berbera lortzeko eskubidearen alde egiten zuen, eta horregatik euskararen aurka jartzen zen, berau paria ezjakin batzuen mintzaira izan zitekeelakoan. Eta, azken buruan, hori hizkuntzaganako maitasun eta duintasun zentzuagatik egiten zuela uste dut, hots, euskara hilik ikusi nahiago zuelako, guztien irrigarri izan baino.
‎Nolanahi ere den, autore biok batera aurkeztu ziren Bizkaiko Diputazioak 1888.eko ekainaren 8an euskara irakasteko atera zuen katedra hornitzeko oposiziora, baina hau geroago Euskaltzaindiaren sortzaile eta aurren lehendakaria izango zen Resurreccion Maria de Azkuek irabazi zuen. Postu horretarako hautatua ez izanak ez zion Eusko Alderdi Jeltzalearen fundatzaileari galarazi hizkuntzaren alde borrokatzen segitzea, baina dirudienez, gertakari horrek biziki nahigabetu zuen Unamuno, ordurako Bilboko Institutuan latin irakasle zena, izaeraz aski harroa izanik.
‎horda, gizarte militarra eta gizarte in dustria la. Antzeko sailkapena erabili zuen, halaber, Lewis H. Morgan soziologoaren eskemari jarraikiz, Friedrich Engelsek, historiaz zeukan kontzeptzio marxista oinarritzeko, hor, hain ezagunak diren etapak jarriz, hau da, gizarte basati esklabista, gizarte barbaro feudala eta zibilizatu burgesa, berau, ezinbestean, gizarte komunistara heldu beharrekoa izanik5.
‎Bere tesian Unamunok gizarte etapa horien gainean Schleicher alemanaren hizkuntz eskema aplikatu nahi izan zuen. Honek munduko hizkuntza guztiak tipologia aldetik hiru taldetan sailkatzen zituen: silababakarrak (txinera edo vietnamera, adibidez), eranska riak (esaterako, euskara, hungariera, georgiera edo kitxua) eta malgukariak (indoeuroparrak eta semitarrak).
‎silababakarrak (txinera edo vietnamera, adibidez), eranska riak (esaterako, euskara, hungariera, georgiera edo kitxua) eta malgukariak (indoeuroparrak eta semitarrak). Garai honetan uste zen, tolesgabeki, hiru mota hauek mintzamenaren aurrerabidearen hiru mailari zegozkiola, hau da, aipaturiko talde horien artean bazela behetik gorako eskala bat, silababakarrak atzeratuenak eta malgukariak garatuenak eta osamaituenak izanik.
‎silababakarrak (txinera edo vietnamera, adibidez), eranska riak (esaterako, euskara, hungariera, georgiera edo kitxua) eta malgukariak (indoeuroparrak eta semitarrak). Garai honetan uste zen, tolesgabeki, hiru mota hauek mintzamenaren aurrerabidearen hiru mailari zegozkiola, hau da, aipaturiko talde horien artean bazela behetik gorako eskala bat, silababakarrak atzeratuenak eta malgukariak garatuenak eta osamaituenak izanik.
‎Gaur egun, August Schleicher en hirutariko sailkapen hark bere balioa galdu ez duen arren, harez gainera, badakigu hizkuntza guztiek, gutxi edo asko, beste taldekoen ezaugarri batzuk ere edukitzen dituztela. Hau da, funtsean tipo horietako batekoak izan arren, bestetarikoen bereizgarri batzuk ere aurki daitezkeela haietan. Beste aldetik, joan den mendean uste zen gorabidea ez du gaur inork aintzat hartzen.
‎Era berean, hirugarren munduko herri indigenen hizkuntzek, hango bizimodua apala eta gutxi garatua izaten delako, gramatika eta lexiko aldetik oso sinple izan behar zutelako uste okerra ere guztiz bazterturik dago gaur egun, Afrikako, Asiako, Amerikako, eta Ozeaniako herri jatorren mintzaira gehienek daukaten aberastasun eta garapen maila harrigarrien argitan. Hortaz, ezerk ez digu esaten mota honetako edo hartako hizkuntza bat gainerakoak baino hobea denik; aitzitik, guztiak tresna ezin egokiagoak izan daitezke giza komunikaziorako.
‎Ez dezagun, beraz, poetak hitzari eman dion balioa makestu, mailuak goragoko zerbait adierazten du. Estetika obrerista baten aldekoa dirudien deklarazio honek badu barnean egia sakon bat. Ez du agintzen nolakoa izan behar duen poesiak, honen izaeraz eginiko hausnarketa baizik ez da.
‎Estetika obrerista baten aldekoa dirudien deklarazio honek badu barnean egia sakon bat. Ez du agintzen nolakoa izan behar duen poesiak, honen izaeraz eginiko hausnarketa baizik ez da. Mailua lanabesa baita, poesia tresna da, ez helburu.
‎Alabaina, gure poesiak arbolaganako errukia gizonaganako maitasunaz eta honen aldeko borrokaz aldatu zuen arren, malkoak badu halako indar misteriotsu bat poetari idaztera eragiteko, poeta hori" poeta errealista" izanagatik, beharbada poesia ez delako espiritu hiperminberen terapia bat baino. Kasu hau dateke, besteak beste, Manex Erdozaintzi Etxartena.
‎Alabaina, gure poesiak arbolaganako errukia gizonaganako maitasunaz eta honen aldeko borrokaz aldatu zuen arren, malkoak badu halako indar misteriotsu bat poetari idaztera eragiteko, poeta hori" poeta errealista" izanagatik, beharbada poesia ez delako espiritu hiperminberen terapia bat baino. Kasu hau dateke, besteak beste, Manex Erdozaintzi Etxartena. Poesia ez zela bakarrik sentimendu bat, tripako mina ere bazela, borroka baten elea, defendatu zuen gure poetak.
‎Poesia ez zela bakarrik sentimendu bat, tripako mina ere bazela, borroka baten elea, defendatu zuen gure poetak. " Iragana eta geroa orainean lotu nahi lituzkeen amets bat" du poesia, bakoitzaren dakarren tirabiraren gunea, eta honen hitza. " Poesiak ez du buru buztanik, baina ez da gezurtia." Ezta dolamen kantua ere, baizik eta" bere kuskutik ateratzen ari den langile gizarte baten elea." Hitzok estu hartuta, iritzi okerra aterako genuke Erdozaintziren poesiaz.
‎Goiz hontan gogoratu zaizkit
‎Goiz hontan piztu dizkit
‎Lope de Vegak bildu zuen kopla hartan," zure begi ederrok/ ene laztana/ katiburik naukate/ librea nintzana" irakurtzen ahal dugu. Ez al da honen aldaera bat Laboak kantatzen duen Manex Pagolaren letra hura. Maitearen begiak oso gai errepikatua dugu lirika guztietan, liluratzeko baitira begiak, baita min emateko ere, edo liluratuz malerusteko...
‎Berariaz eginiko itsuskeria da hau , umore beltzeko tanta bat. Halako ugari ageri dira J.A. Artzeren lehen aroan, onustea eta zurrunkeria kolpatzeko probokazioak diren lizun zikin eginiko poemekin batera, egituraz oso sotilak diren zenbait testu laburretan isuritako lirikotasunarekin kontraste handia egiten dutenak.
‎Gure oroimen mitikoan introspekzio baten antza duen antropologia poetiko bat egin zuen poeta honek Mi modramak eta ikonoak liburuan, zientifismoak eragozten ez dion telurikotasunez. " Oihaneko drama" poeman molde ezin ederragoan deskribatzen digu amoranteen enkontrua, gure arbasoen aurreneko pasiozko sukarra:
‎O rtzia lorez, lurra izarrez liburu mardularekin Artzek giltzerdi egin zuen bere poesigintzan. Alienazioaren denuntziaz haratago jo nahi du, moral askatzaile bat proposatzen du nitasun espiritual batetik kaos antolatu honi aurka egiteko baino gainditzeko. Gizarte materialista honetan ez etsitzeko ahalegin poetikoa da bere azken obra ere, salmodia kutsuko hegalditan antolatua.
‎Alienazioaren denuntziaz haratago jo nahi du, moral askatzaile bat proposatzen du nitasun espiritual batetik kaos antolatu honi aurka egiteko baino gainditzeko. Gizarte materialista honetan ez etsitzeko ahalegin poetikoa da bere azken obra ere, salmodia kutsuko hegalditan antolatua. Poetak ez du galdu, haatik, hitzaren alderdi guztiak ustiatzeko talentua, baina orain joko haiek zama semantiko handiagoa dute, eta esan liteke adieraren arabera antolatzen direla.
‎" Zure begiak eneetan" edo" zure begietan eneak" dioenean transzendentzia bati ari zaio Artze, Espriuk —erreprotxe izpi batean, ene ustez—" betazalik gabeko begia" esaten zion berari... Artzek poema hau argitaratu zuen urte berean eman zuen ezagutzera Patziku Perurenak bere Emily liburua, eta hartan irudi berdina erabili zuen, bitxia da," zureetan eneak", hitanoz baina:
‎Begiak ez ezik belarriak, mihiak, sudurrak, eskuak har dezaketen oro egiten du bere eta barne Patziku Perurenak. Koloreak, hotsak, dastak, usainak, ukituak... hau da, naturaren ñabardura guztiak izendatzeko ahalmena daukan poeta dugu Perurena. Halako jakinduriaz non esan bailiteke gure ruralismo guztiak deskubritu ezin izan zuen Naturaren kantore handi bat dugula bere obra.
‎Bere obra ugarian paisaia ageri zaigu protagonista nagusi, eta ondorioz poetaren bakardadea nabarmentzen da. Honek ez darama, hala ere, Orixeren naturarekiko urtze mistikora edo sentimentalkeriara; Perurenak panteismoz bizi du ingurua, telurikotasun hurbilean, hizkeraren narotasun liluragarrian.
‎Estrofatik bertso librera egin zuenean, Juan Mari Lekuonak mantendu egin zuen aldizkako errima bat, eragin handia zeukana hala erritmoan nola tonuan, sententzia biribiltzeko; baina geroago poema multzoen errematerako kopletan eta zirkunstantziazko bertsoetan baino ez zuen erabili(" Liburuen karroxa"). Puntua estrofa klasikoetara ekarrita herri poesiaren baliabideak eta haren zama ironikoa erabiltzeko duen trebetasuna nabarmendu zen; bestetik, bertso librea puntuaz osoro biluzita bere poemak kontzeptualki guztiz zehatzak bilakatu ziren, eta hau salbuespena da lirikan. Uler bedi, ez naiz esaten ari Lekuonaren poemak maila denotatibo hutsekoak direnik, baizik eta konnotazio errazetatik eta esangura libreegietako formulez goiti, poesiaren esentzialismo batean mugitzen dela sortzailea.
‎Aldera ezazue heriotzaren ikuspegi hau Lizardiren" Biotzean min dut" harekin... Hemen dagoen negarra ez da poetarena, poetak malkoaren edertasun mindua atzeman nahi duelako, ez besterik, eta hori zaila da zinez hainbeste malko dituen arte batean, eta euskal poesian" anpuluak" ere badauzkagu, perla komiko horiek, niri behintzat modernista latinoamerikarren hiztegi anpulutsua —barka— gogorarazten didatenak.
‎Elementu gutxi eta oso aukeraturikoren inpresionismo bat da Otamendiren lehen poesiaroa. Azkenaldiko poesigintzan berriz elementuz hornituago ematen digu bere lirika, eta joera barroko hau ez da metatze hutsa, sentimenduen konplexutasunak behartzen duen argitze saio bat baizik, menturaz debaldetakoa:
‎Kale honen beste aldean zer dago
‎Gaizki egiten ditut zubiak gaizki idazten dizut gaizki maite zaitut bakealdi egoskabe honetan
‎Hala bide zegoen Xabier Montoia ere, eta sinets iezadazue bazukeela horretarako arrazoirik, ezagutzen dudan irakurlerik asegaitzena baita. Bost hizkuntzatan pairatu behar izan zituen negar guztiek eragindako nardak poema hau sorrarazi zion:
‎Hiru izen nabarmenduko nituzke nik exilioko poetak bezala: Monzon, Etxebarria eta Zaitegi, eta azken hau hartuko nuke exilioak, exilio politikoak alegia, sorrarazi ohi duen poesiaren egile eredutzat. Utzitako lurraldearen deia, hizkuntzaren hotsa, galdutako lagunak, urrundutako zapore, hotz-bero eta koloreak, herrimina, malenkonia, etorkizun libre baten ametsa... inondik ere, poeta exiliatuen prototipoa izan genuen Nazim Hikmet en gaiak dira (Arestik itzulitako Lau Gartzelakhartan baino hobe ikusi genitzakeenak Lanbide gogorra dela erbestea izeneko bilduman).
‎Bai, sentimentalkeria hori ere Lizardiri zor dio gure poesiak, eta poeta berez malkontzi hutsa delako usteak baluke arrazoirik Salbatore Mitxelenaren formula eder hura irakurrita," zeinen ederra den olerkaritza/ biotzak min duenean!". Aipatu behar ote dugu hasperen honen iturburu testuala. Prefosta, Lizardiren obra osoa laburbiltzen da hor.
‎Zigor hau nirekin izango dut beti hiltzen naizen arte!
‎Epikotasun lorios betetik urrunduta, suntsimendu baten zantzuak kantatzen dizkigute XX. mendeko poeta gailenek. Derrotaren kontzientzia honek ez garamatza ordea malkokeriara: poetak askatasun egarri handi batean kantatzen du" hegoak ebaki banizkio...".
‎Erorikoan lurraren kontra hautsi ez diren adarrak zerurantz luzatzen ditu erruki eske; zuhaitz lagunak dar dar batean daude, lurra nahigabez, haizea zinkuruz, ihes dagite txoriek... Amiltze honen deskribapenaren ondoren, esker gaiztoaren parabola bat garatzen du Lizardik, gizakiaren ezinasearen alegia bat zehazki taxuturiko laukoetan; azkenik badatoz idiak, itzainak kate bat lotzen dio, zerraren hotsa entzuten da urrunean...
‎Eta eszena horren aurrean, Lizardiren kontenplazioa ukatzen du Arestik, ikusle pasibo izatetik poemaren zati izatera ematen du urrats poetak, enborraren izariak hartzen ditu okerbidearen handia neurtzeko. Pauso horretan, sinbolismotik errealismora dagoen aldea iragaten du euskal poesiak, mende honetan gure poesiak ezagutu dituen iraultzetarik bat ekarriz.
‎Esanen dute hau poesia eztela baina nik mailu bat dela
‎Horra definizio arestiarra berez definiezina omen den arterako. Irakurri batean sinplista dirudien ozarkeria hau onuragarria gertatuko zen gure poesiarako. Jokin Apalategiren Burnitik poema liburuaren portada gorazarre inplizitu bat izan zen, Iletraren ingudean jotzeko mailua da esku batek eusten duenTletra; mailuaren forma hartu zuen Artzeren poema bisual ezagunenetakoak; Ibon Sarasolak omenezko interpretazio formalista bat egin zion:
‎" Ari dut negarra". Ez du nolanahikoa, beraz, artista mota honek minberatasuna.
‎Hasperen hori posea da, lantu artifiziala, sentimendua zinezkoa izan litekeen arren. Poesiaren gehiegiak, izan ere, kalte egiten baitio poesiari, eta poema hau negartia da, malkoa ezkutatzen du desmasiak. Poeta lanbidea ikasten ari da, 1925ekoa zen poema.
‎Abadiak antolaturiko Lore Joko haietako batean (Sara, 1867)," Ni nauk euskaldun, bai aspaldikoa/ egundaino aizkorak ezin hautsizkoa" esanarazi zion Elizanburuk arbola bati. Lizentzia honek sortu zuen galarrotsik, epaimahaiak behintzat juzku estua egin zuen konposizioaz, zuhaitzek ahorik ez dutela-eta. Poesiaren librotasunaren aldeko borrokak —Vinson gerrilari bakar— itxura formala hartu izan du maiz, baina formaren ardurapean poesiaren funtzioaren nolakoa dago beti, eta horretan berebiziko garrantzia ukan zuten Xabier Lizardiren jarrerak eta obrak, ingurune hiperpolitizatu batean beti jokatu zuelako poesiaren autonomia begiratzearren.
‎Esate baterako: hik hire pinturarekin gizakia ren bakardadeak sortzen duen zirrara azpimarratzen duk behin eta berriro, tristura islatzen duk kolore ilun horiek erabiliz, bel du rra sortzen didak espazio geometriko huts eta ikaragarri ho riek oihalean jartzen dituanean, niri, kristaua eta katolikoa naizen honi , Jainkoak sortuak garela sinesten dudan honi, mundua ren edertasuna edozertan nabari nukeen honi, gizakia bakarrik ez dagoela badakidan honi, gure transzenden tziaz jabetzen naizen honi... Hirea ez zetorrek nirea rekin bat, hi nirea desegiten saiatzen ari haiz hire lan horien bitart ez... Hi rea ez duk, beraz, artea; hi ez haiz artista, hire ustezko arte lan horiek ez zidatek niri ezertarako balio...
‎Esate baterako: hik hire pinturarekin gizakia ren bakardadeak sortzen duen zirrara azpimarratzen duk behin eta berriro, tristura islatzen duk kolore ilun horiek erabiliz, bel du rra sortzen didak espazio geometriko huts eta ikaragarri ho riek oihalean jartzen dituanean, niri, kristaua eta katolikoa naizen honi, Jainkoak sortuak garela sinesten dudan honi , mundua ren edertasuna edozertan nabari nukeen honi, gizakia bakarrik ez dagoela badakidan honi, gure transzenden tziaz jabetzen naizen honi... Hirea ez zetorrek nirea rekin bat, hi nirea desegiten saiatzen ari haiz hire lan horien bitart ez... Hi rea ez duk, beraz, artea; hi ez haiz artista, hire ustezko arte lan horiek ez zidatek niri ezertarako balio...
‎Esate baterako: hik hire pinturarekin gizakia ren bakardadeak sortzen duen zirrara azpimarratzen duk behin eta berriro, tristura islatzen duk kolore ilun horiek erabiliz, bel du rra sortzen didak espazio geometriko huts eta ikaragarri ho riek oihalean jartzen dituanean, niri, kristaua eta katolikoa naizen honi, Jainkoak sortuak garela sinesten dudan honi, mundua ren edertasuna edozertan nabari nukeen honi , gizakia bakarrik ez dagoela badakidan honi, gure transzenden tziaz jabetzen naizen honi... Hirea ez zetorrek nirea rekin bat, hi nirea desegiten saiatzen ari haiz hire lan horien bitart ez... Hi rea ez duk, beraz, artea; hi ez haiz artista, hire ustezko arte lan horiek ez zidatek niri ezertarako balio...
‎Esate baterako: ...en bakardadeak sortzen duen zirrara azpimarratzen duk behin eta berriro, tristura islatzen duk kolore ilun horiek erabiliz, bel du rra sortzen didak espazio geometriko huts eta ikaragarri ho riek oihalean jartzen dituanean, niri, kristaua eta katolikoa naizen honi, Jainkoak sortuak garela sinesten dudan honi, mundua ren edertasuna edozertan nabari nukeen honi, gizakia bakarrik ez dagoela badakidan honi , gure transzenden tziaz jabetzen naizen honi... Hirea ez zetorrek nirea rekin bat, hi nirea desegiten saiatzen ari haiz hire lan horien bitart ez... Hi rea ez duk, beraz, artea; hi ez haiz artista, hire ustezko arte lan horiek ez zidatek niri ezertarako balio...
‎Esate baterako: ...tzen duk behin eta berriro, tristura islatzen duk kolore ilun horiek erabiliz, bel du rra sortzen didak espazio geometriko huts eta ikaragarri ho riek oihalean jartzen dituanean, niri, kristaua eta katolikoa naizen honi, Jainkoak sortuak garela sinesten dudan honi, mundua ren edertasuna edozertan nabari nukeen honi, gizakia bakarrik ez dagoela badakidan honi, gure transzenden tziaz jabetzen naizen honi ... Hirea ez zetorrek nirea rekin bat, hi nirea desegiten saiatzen ari haiz hire lan horien bitart ez... Hi rea ez duk, beraz, artea; hi ez haiz artista, hire ustezko arte lan horiek ez zidatek niri ezertarako balio...
Hau , noski, pentsamendua zertxobait elaboratua bada; zuzenean erantzun badaiteke: Hi ez haiz guretakoa, be raz hire lanak ez dik piperrik balio.
‎Horrek ezin gaitzake eraman, hala ere —eta pentsamendu bakarraren sareetan erortzeko arriskua espreski uxatu nahian—, udazken honen hasieran Euskal Herrian gertakari haundia izan dena ezkutatzera, edota garrantzi izpirik kentzera Eduardo Chillidak Hernaniko Zabalaga baserrian museo bizia zabaltzeari.
‎Aurkezpenaren egunean Venezuelan eman zituen hilabeteetan liburu aurkezpenen batean egon izana frogatu bazuen, Venezuelako gizartera samurtasunez egindako hurbilketa den liburuan, herrialde honetako aro politiko berriaren testigantza zuzena ematen digu Pako Aristik. Testigantza ez da ordea hotz hotzean egindako analisi edo elkarrizketa sail hutsa, berak han bizi izandakoez erabat baitago liburua bustia (nire aleari ere hogeigarren orrialdetik aurrera hasi nintzen ron usaina hartzen).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hau 7.367 (48,50)
Lehen forma
hau 2.330 (15,34)
honetan 2.071 (13,63)
honek 632 (4,16)
honen 562 (3,70)
Hau 546 (3,59)
honetako 222 (1,46)
honi 178 (1,17)
honekin 97 (0,64)
honetatik 89 (0,59)
honetara 74 (0,49)
Honek 62 (0,41)
honetaz 52 (0,34)
honetarako 45 (0,30)
honen inguruan 38 (0,25)
honi buruz 28 (0,18)
Honetan 22 (0,14)
Honen 21 (0,14)
ontan 19 (0,13)
honen bidez 18 (0,12)
Honetaz 14 (0,09)
honen arabera 14 (0,09)
honetakoak 13 (0,09)
honekiko 12 (0,08)
honen aurrean 11 (0,07)
honen bitartez 11 (0,07)
huntan 11 (0,07)
honen gainean 9 (0,06)
Honekin 8 (0,05)
hontan 8 (0,05)
honegatik 7 (0,05)
honen alde 7 (0,05)
Honen aurrean 6 (0,04)
honen aurka 6 (0,04)
honen baitan 6 (0,04)
honen inguruko 6 (0,04)
honentzat 6 (0,04)
honi buruzko 6 (0,04)
Honetara 5 (0,03)
Honetarako 5 (0,03)
Honi 5 (0,03)
honengatik 5 (0,03)
honetakoa 5 (0,03)
honi esker 5 (0,03)
Honi buruz 4 (0,03)
honetatik kanpo 4 (0,03)
honen aldeko 3 (0,02)
honen aurretik 3 (0,02)
honen gaineko 3 (0,02)
honen kontra 3 (0,02)
honetatik kanpora 3 (0,02)
hau gabe 2 (0,01)
honen ondoko 2 (0,01)
honen pean 2 (0,01)
honena 2 (0,01)
honenak 2 (0,01)
honentzako 2 (0,01)
honetaraino 2 (0,01)
honetatik at 2 (0,01)
huntako 2 (0,01)
huntaz 2 (0,01)
ontako 2 (0,01)
HAU 1 (0,01)
Honen arabera 1 (0,01)
Honen azpian 1 (0,01)
Honen bidez 1 (0,01)
Honen bitartez 1 (0,01)
Honen gainetik 1 (0,01)
Honen inguruan 1 (0,01)
Honen ondoan 1 (0,01)
Honen ondotik 1 (0,01)
Honengatik 1 (0,01)
Honentzako 1 (0,01)
Honetako 1 (0,01)
Honezaz 1 (0,01)
Honi buruzko 1 (0,01)
honen aldekoen 1 (0,01)
honen bizkar 1 (0,01)
honen buruan 1 (0,01)
honen ingurukoak 1 (0,01)
honen pareko 1 (0,01)
honen parekorik 1 (0,01)
honetakoen 1 (0,01)
honetakooi 1 (0,01)
honetarakoak 1 (0,01)
hontako 1 (0,01)
huntara 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hau ere 193 (1,27)
hau ez 162 (1,07)
hau egin 59 (0,39)
hau esan 57 (0,38)
hau ukan 49 (0,32)
hau euskal 48 (0,32)
hau idatzi 46 (0,30)
hau helburu 45 (0,30)
hau egon 39 (0,26)
hau bera 36 (0,24)
hau hasiera 36 (0,24)
hau beste 28 (0,18)
hau bi 25 (0,16)
hau eman 24 (0,16)
hau lehen 23 (0,15)
hau amaitu 22 (0,14)
hau irakurri 22 (0,14)
hau hainbat 20 (0,13)
hau oso 20 (0,13)
hau azken 19 (0,13)
hau bizi 19 (0,13)
hau euskara 18 (0,12)
hau gu 18 (0,12)
hau liburu 18 (0,12)
hau zer 18 (0,12)
hau hizkuntza 17 (0,11)
hau erantzun 16 (0,11)
hau gertatu 16 (0,11)
hau aurre 15 (0,10)
hau ikusi 15 (0,10)
hau amaiera 14 (0,09)
hau ekarri 13 (0,09)
hau eragin 13 (0,09)
hau ezin 13 (0,09)
hau aipatu 12 (0,08)
hau bai 12 (0,08)
hau bertan 12 (0,08)
hau bildu 12 (0,08)
hau eduki 12 (0,08)
hau guzti 12 (0,08)
hau hezkuntza 12 (0,08)
hau historia 12 (0,08)
hau lan 12 (0,08)
hau lehenengo 12 (0,08)
hau oinarri 12 (0,08)
hau sartu 12 (0,08)
hau abiatu 11 (0,07)
hau agertu 11 (0,07)
hau argitaratu 11 (0,07)
hau barru 11 (0,07)
hau batera 11 (0,07)
hau etzan 11 (0,07)
hau gai 11 (0,07)
hau hartu 11 (0,07)
hau informazio 11 (0,07)
hau parte 11 (0,07)
hau sortu 11 (0,07)
hau egile 10 (0,07)
hau erabili 10 (0,07)
hau garrantzi 10 (0,07)
hau hasi 10 (0,07)
hau hori 10 (0,07)
hau kokatu 10 (0,07)
hau ondorio 10 (0,07)
hau asko 9 (0,06)
hau atera 9 (0,06)
hau aurreko 9 (0,06)
hau aztertu 9 (0,06)
hau behar 9 (0,06)
hau erakutsi 9 (0,06)
hau gauza 9 (0,06)
hau iritsi 9 (0,06)
hau jarraitu 9 (0,06)
hau lotu 9 (0,06)
hau adibide 8 (0,05)
hau alderdi 8 (0,05)
hau atze 8 (0,05)
hau berrargitalpen 8 (0,05)
hau etorri 8 (0,05)
hau gain 8 (0,05)
hau herri 8 (0,05)
hau hiru 8 (0,05)
hau hitz 8 (0,05)
hau jaso 8 (0,05)
hau kontu 8 (0,05)
hau literatura 8 (0,05)
hau muga 8 (0,05)
Konbinazioak (3 lema)
hau ez ukan 15 (0,10)
hau euskal herri 11 (0,07)
hau esan nahi 10 (0,07)
hau euskal Herria 8 (0,05)
hau idatzi ari 8 (0,05)
hau ere ez 7 (0,05)
hau helburu nagusi 7 (0,05)
hau behar ukan 6 (0,04)
hau esan behar 6 (0,04)
hau lehen urte 6 (0,04)
hau aurre egin 5 (0,03)
hau ere bai 5 (0,03)
hau ez egon 5 (0,03)
hau hitz egin 5 (0,03)
hau parte hartu 5 (0,03)
hau amaiera eman 4 (0,03)
hau berrargitalpen maila 4 (0,03)
hau beste batzuk 4 (0,03)
hau bizi ukan 4 (0,03)
hau egin behar 4 (0,03)
hau ere esan 4 (0,03)
hau ere euskal 4 (0,03)
hau euskal kultura 4 (0,03)
hau ez jakin 4 (0,03)
hau hasiera aipatu 4 (0,03)
hau oinarri egon 4 (0,03)
hau adibide argi 3 (0,02)
hau amaiera etorri 3 (0,02)
hau amaitu nahi 3 (0,02)
hau bera baita 3 (0,02)
hau beste atal 3 (0,02)
hau eman ezan 3 (0,02)
hau eragin handi 3 (0,02)
hau euskara ez 3 (0,02)
hau ezin ukan 3 (0,02)
hau guzti hau 3 (0,02)
hau hainbat arau 3 (0,02)
hau hasiera ekarri 3 (0,02)
hau hasiera esan 3 (0,02)
hau helburu ez 3 (0,02)
hau hizkuntza politika 3 (0,02)
hau idatzi ukan 3 (0,02)
hau kontu hartu 3 (0,02)
hau lehenengo aldiz 3 (0,02)
hau muga gainditu 3 (0,02)
hau oso argi 3 (0,02)
hau ukan abiapuntu 3 (0,02)
hau zer egin 3 (0,02)
hau zer esan 3 (0,02)
hau aipatu nahi 2 (0,01)
hau amaitu ari 2 (0,01)
hau atze begira 2 (0,01)
hau aurre eraman 2 (0,01)
hau aurreko baino 2 (0,01)
hau azken hori 2 (0,01)
hau azken orduko 2 (0,01)
hau azken txanpa 2 (0,01)
hau azken urte 2 (0,01)
hau aztertu nahi 2 (0,01)
hau bera buru 2 (0,01)
hau bera ere 2 (0,01)
hau bera historia 2 (0,01)
hau beste alde 2 (0,01)
hau beste modu 2 (0,01)
hau bi alderdi 2 (0,01)
hau egin bultzatu 2 (0,01)
hau egin ez 2 (0,01)
hau egin ezan 2 (0,01)
hau eman ahal 2 (0,01)
hau eragin ukan 2 (0,01)
hau erantzun eman 2 (0,01)
hau ere azaleratu 2 (0,01)
hau ere berri 2 (0,01)
hau ere beste 2 (0,01)
hau ere egin 2 (0,01)
hau ere euskara 2 (0,01)
hau ere ezin 2 (0,01)
hau ere horrela 2 (0,01)
hau ere iritzi 2 (0,01)
hau ere UEU 2 (0,01)
hau ere ukan 2 (0,01)
hau euskal digitalizazio 2 (0,01)
hau euskal emakume 2 (0,01)
hau euskal naziogintza 2 (0,01)
hau euskal unibertsitate 2 (0,01)
hau ez eraman 2 (0,01)
hau ez omen 2 (0,01)
hau gai hizkera 2 (0,01)
hau gai nagusi 2 (0,01)
hau hartu ari 2 (0,01)
hau hasiera urte 2 (0,01)
hau helburu ere 2 (0,01)
hau hezkuntza sistema 2 (0,01)
hau hizkuntza normalizazio 2 (0,01)
hau hori ez 2 (0,01)
hau idatzi behar 2 (0,01)
hau idatzi egon 2 (0,01)
hau idatzi hasi 2 (0,01)
hau ikusi ahal 2 (0,01)
hau irakurri esan 2 (0,01)
hau kokatu behar 2 (0,01)
hau kokatu saio 2 (0,01)
hau lehen bertsio 2 (0,01)
hau lehenengo atal 2 (0,01)
hau liburu gehien 2 (0,01)
hau lotu egon 2 (0,01)
hau oinarri orain 2 (0,01)
hau oso gutxi 2 (0,01)
hau ukan alde 2 (0,01)
hau ukan erronka 2 (0,01)
hau ukan ezaugarri 2 (0,01)
hau abiatu behar 1 (0,01)
hau abiatu gustatu 1 (0,01)
hau abiatu kezka 1 (0,01)
hau abiatu nahi 1 (0,01)
hau abiatu une 1 (0,01)
hau adibide bat 1 (0,01)
hau adibide betegin 1 (0,01)
hau adibide gisa 1 (0,01)
hau adibide ugari 1 (0,01)
hau aipatu arazo 1 (0,01)
hau aipatu kasu 1 (0,01)
hau aipatu oztopo 1 (0,01)
hau alderdi ahul 1 (0,01)
hau alderdi bakar 1 (0,01)
hau alderdi erabakigarri 1 (0,01)
hau alderdi ilun 1 (0,01)
hau alderdi kultural 1 (0,01)
hau alderdi on 1 (0,01)
hau alderdi politiko 1 (0,01)
hau alderdi sozial 1 (0,01)
hau amaiera erantsi 1 (0,01)
hau amaiera hizkuntza 1 (0,01)
hau amaiera iritsi 1 (0,01)
hau amaiera jarri 1 (0,01)
hau amaiera piztu 1 (0,01)
hau amaiera topatu 1 (0,01)
hau amaitu bidean 1 (0,01)
hau amaitu eduki 1 (0,01)
hau amaitu esan 1 (0,01)
hau amaitu etorri 1 (0,01)
hau argitaratu artikulu 1 (0,01)
hau argitaratu azterketa 1 (0,01)
hau argitaratu eman 1 (0,01)
hau argitaratu kale 1 (0,01)
hau argitaratu lan 1 (0,01)
hau asko ere 1 (0,01)
hau asko falta 1 (0,01)
hau asko gertatu 1 (0,01)
hau asko hitz 1 (0,01)
hau asko idatzi 1 (0,01)
hau asko jakin 1 (0,01)
hau asko suposatu 1 (0,01)
hau atera aukera 1 (0,01)
hau atera bide 1 (0,01)
hau atera konklusio 1 (0,01)
hau atze ABC 1 (0,01)
hau atze pertsona 1 (0,01)
hau atze proiektu 1 (0,01)
hau aurre atera 1 (0,01)
hau aurre ere 1 (0,01)
hau aurre gu 1 (0,01)
hau aurre hego 1 (0,01)
hau aurre jarraitu 1 (0,01)
hau aurre plazaratu 1 (0,01)
hau aurreko adostasun 1 (0,01)
hau aurreko alderatu 1 (0,01)
hau aurreko bi 1 (0,01)
hau aurreko gertatu 1 (0,01)
hau aurreko jarraipen 1 (0,01)
hau aurreko laburbilduma 1 (0,01)
hau aurreko otsail 1 (0,01)
hau azken atal 1 (0,01)
hau azken bi 1 (0,01)
hau azken bolada 1 (0,01)
hau azken esaldi 1 (0,01)
hau azken hamar 1 (0,01)
hau azken hamarkada 1 (0,01)
hau azken helburu 1 (0,01)
hau azken hogei 1 (0,01)
hau azken ikono 1 (0,01)
hau azken orri 1 (0,01)
hau azken zenbaki 1 (0,01)
hau aztertu ordu 1 (0,01)
hau bai Brecht 1 (0,01)
hau bai euskal 1 (0,01)
hau bai gai 1 (0,01)
hau bai matxo 1 (0,01)
hau barru alde 1 (0,01)
hau barru aurkeztu 1 (0,01)
hau barru aztertu 1 (0,01)
hau barru begira 1 (0,01)
hau barru eztabaidagarri 1 (0,01)
hau barru genero 1 (0,01)
hau barru hiru 1 (0,01)
hau barru toki 1 (0,01)
hau batera azterketa 1 (0,01)
hau batera beste 1 (0,01)
hau batera esan 1 (0,01)
hau batera joan 1 (0,01)
hau batera ondorio 1 (0,01)
hau behar bezala 1 (0,01)
hau bera antzerkigintza 1 (0,01)
hau bera argitaratu 1 (0,01)
hau bera azken 1 (0,01)
hau bera bera 1 (0,01)
hau bera erabaki 1 (0,01)
hau bera errekurtso 1 (0,01)
hau bera estimu 1 (0,01)
hau bera etorkizun 1 (0,01)
hau bera ez 1 (0,01)
hau bera garai 1 (0,01)
hau bera garrantzi 1 (0,01)
hau bera heriotza 1 (0,01)
hau bera hezkuntza 1 (0,01)
hau bera hori 1 (0,01)
hau bera interes 1 (0,01)
hau bera jardun 1 (0,01)
hau bera Joan 1 (0,01)
hau bera kabu 1 (0,01)
hau bera kultu 1 (0,01)
hau bera obra 1 (0,01)
hau bera osoan 1 (0,01)
hau bera osotasun 1 (0,01)
hau bera Sarrionandia 1 (0,01)
hau bera ukan 1 (0,01)
hau bera zutabe 1 (0,01)
hau berrargitalpen huts 1 (0,01)
hau berrargitalpen indar 1 (0,01)
hau bertan argitaratu 1 (0,01)
hau bertan aurkitu 1 (0,01)
hau bertan behe 1 (0,01)
hau bertan egin 1 (0,01)
hau bertan ere 1 (0,01)
hau bertan oso 1 (0,01)
hau bertan zein 1 (0,01)
hau beste bereizketa 1 (0,01)
hau beste biktima 1 (0,01)
hau beste edozein 1 (0,01)
hau beste emakume 1 (0,01)
hau beste euskaltzale 1 (0,01)
hau beste ezaugarri 1 (0,01)
hau beste eztabaida 1 (0,01)
hau beste gauza 1 (0,01)
hau beste gurpil 1 (0,01)
hau beste handi 1 (0,01)
hau beste herri 1 (0,01)
hau beste iturri 1 (0,01)
hau beste kapitulu 1 (0,01)
hau beste maltzurkeria 1 (0,01)
hau beste orri 1 (0,01)
hau beste puntu 1 (0,01)
hau beste urrats 1 (0,01)
hau bi autore 1 (0,01)
hau bi banatu 1 (0,01)
hau bi berri 1 (0,01)
hau bi bider 1 (0,01)
hau bi datu 1 (0,01)
hau bi egile 1 (0,01)
hau bi ele 1 (0,01)
hau bi emaitza 1 (0,01)
hau bi eredu 1 (0,01)
hau bi ezaugarri 1 (0,01)
hau bi ezin 1 (0,01)
hau bi ideia 1 (0,01)
hau bi jarrera 1 (0,01)
hau bi lagun 1 (0,01)
hau bi mugarri 1 (0,01)
hau bi mundu 1 (0,01)
hau bi narrazio 1 (0,01)
hau bi ohar 1 (0,01)
hau bi pertsonaia 1 (0,01)
hau bi urte 1 (0,01)
hau bi zatitu 1 (0,01)
hau bi zentzu 1 (0,01)
hau bi zutabe 1 (0,01)
hau bildu euskal 1 (0,01)
hau bildu ezin 1 (0,01)
hau bildu ikusi 1 (0,01)
hau bizi behar 1 (0,01)
hau bizi direlako 1 (0,01)
hau bizi hautu 1 (0,01)
hau bizi kalitate 1 (0,01)
hau bizi tokatu 1 (0,01)
hau eduki berehalakotasun 1 (0,01)
hau eduki bizi 1 (0,01)
hau eduki borroka 1 (0,01)
hau eduki ikuspegi 1 (0,01)
hau eduki Jakin 1 (0,01)
hau eduki jaso 1 (0,01)
hau eduki konpromiso 1 (0,01)
hau eduki zein 1 (0,01)
hau eduki zerikusi 1 (0,01)
hau egile argi 1 (0,01)
hau egile aurre 1 (0,01)
hau egile beste 1 (0,01)
hau egile esan 1 (0,01)
hau egile ez 1 (0,01)
hau egile gutxi 1 (0,01)
hau egile ikerketaaldi 1 (0,01)
hau egile itzuli 1 (0,01)
hau egile Kontseilua 1 (0,01)
hau egile zoriondu 1 (0,01)
hau egin ahalbide 1 (0,01)
hau egin balio 1 (0,01)
hau egin egon 1 (0,01)
hau egin eskabide 1 (0,01)
hau egin hartu 1 (0,01)
hau egin hurrengo 1 (0,01)
hau egin inkesta 1 (0,01)
hau egin Iñaki 1 (0,01)
hau egin lagundu 1 (0,01)
hau egin ni 1 (0,01)
hau egin sarrera 1 (0,01)
hau egin Sarrionandia 1 (0,01)
hau egin zuzenketa 1 (0,01)
hau egon aintzat 1 (0,01)
hau egon beraz 1 (0,01)
hau egon berezitasun 1 (0,01)
hau egon berritasun 1 (0,01)
hau egon euskal 1 (0,01)
hau egon gai 1 (0,01)
hau egon guzti 1 (0,01)
hau egon hasiera 1 (0,01)
hau egon jarraitu 1 (0,01)
hau egon liburu 1 (0,01)
hau egon literatura 1 (0,01)
hau egon muga 1 (0,01)
hau egon noizbait 1 (0,01)
hau egon sartu 1 (0,01)
hau egon taula 1 (0,01)
hau ekarri datu 1 (0,01)
hau ekarri eduki 1 (0,01)
hau ekarri etorkizun 1 (0,01)
hau ekarri lan 1 (0,01)
hau ekarri merezi 1 (0,01)
hau ekarri ni 1 (0,01)
hau ekarri unibertsitate 1 (0,01)
hau eman beharreko 1 (0,01)
hau eman dirulaguntza 1 (0,01)
hau eman gu 1 (0,01)
hau eman laguntza 1 (0,01)
hau eman segitu 1 (0,01)
hau erabili ahal 1 (0,01)
hau erabili ari 1 (0,01)
hau eragin bat 1 (0,01)
hau eragin edozenbat 1 (0,01)
hau eragin eremu 1 (0,01)
hau eragin irudi 1 (0,01)
hau eragin kalte 1 (0,01)
hau eragin XIX. 1 (0,01)
hau eragin zuzen 1 (0,01)
hau erakutsi bezala 1 (0,01)
hau erakutsi jarrera 1 (0,01)
hau erantzun ahal 1 (0,01)
hau erantzun azkar 1 (0,01)
hau erantzun bat 1 (0,01)
hau erantzun beharreko 1 (0,01)
hau erantzun bukatu 1 (0,01)
hau erantzun guran 1 (0,01)
hau erantzun medio 1 (0,01)
hau erantzun nahi 1 (0,01)
hau erantzun ote 1 (0,01)
hau erantzun serio 1 (0,01)
hau ere a) 1 (0,01)
hau ere abant 1 (0,01)
hau ere aita 1 (0,01)
hau ere Amerikak 1 (0,01)
hau ere argi 1 (0,01)
hau ere aurkitu 1 (0,01)
hau ere aurreneko 1 (0,01)
hau ere azpimarra 1 (0,01)
hau ere bada 1 (0,01)
hau ere Beasain 1 (0,01)
hau ere berenezko 1 (0,01)
hau ere beterano 1 (0,01)
hau ere bildu 1 (0,01)
hau ere buru 1 (0,01)
hau ere denetarik 1 (0,01)
hau ere diskurtso 1 (0,01)
hau ere diziplinartekotasun 1 (0,01)
hau ere egia 1 (0,01)
hau ere emakume 1 (0,01)
hau ere erakunde 1 (0,01)
hau ere erdara 1 (0,01)
hau ere esker 1 (0,01)
hau ere eutsi 1 (0,01)
hau ere ezaugarri 1 (0,01)
hau ere funtsezko 1 (0,01)
hau ere galdetegi 1 (0,01)
hau ere garapen 1 (0,01)
hau ere garbi 1 (0,01)
hau ere garden 1 (0,01)
hau ere gertatu 1 (0,01)
hau ere geu 1 (0,01)
hau ere gobernantza 1 (0,01)
hau ere gris 1 (0,01)
hau ere gu 1 (0,01)
hau ere hala 1 (0,01)
hau ere hamahiru 1 (0,01)
hau ere hedadura 1 (0,01)
hau ere hil 1 (0,01)
hau ere hiru 1 (0,01)
hau ere hitz 1 (0,01)
hau ere hizpide 1 (0,01)
hau ere horixe 1 (0,01)
hau ere igarle 1 (0,01)
hau ere imajinazio 1 (0,01)
hau ere indar 1 (0,01)
hau ere j.a. 1 (0,01)
hau ere jarraipen 1 (0,01)
hau ere jarraitu 1 (0,01)
hau ere joera 1 (0,01)
hau ere karrera 1 (0,01)
hau ere landu 1 (0,01)
hau ere maiz 1 (0,01)
hau ere mantendu 1 (0,01)
hau ere moldatu 1 (0,01)
hau ere muga 1 (0,01)
hau ere nahastu 1 (0,01)
hau ere nahi 1 (0,01)
hau ere nahiko 1 (0,01)
hau ere neska 1 (0,01)
hau ere oso 1 (0,01)
hau ere paradoxikoki 1 (0,01)
hau ere polizia 1 (0,01)
hau ere presente 1 (0,01)
hau ere salakuntza 1 (0,01)
hau ere saritu 1 (0,01)
hau ere sentsibilitate 1 (0,01)
hau ere subjektibo 1 (0,01)
hau ere sumatu 1 (0,01)
hau ere tresna 1 (0,01)
hau ere Txillardegi 1 (0,01)
hau ere urrats 1 (0,01)
hau ere uste 1 (0,01)
hau ere zuzendu 1 (0,01)
hau esan Anjel 1 (0,01)
hau esan ausartu 1 (0,01)
hau esan Berria 1 (0,01)
hau esan bide 1 (0,01)
hau esan Elena 1 (0,01)
hau esan eraman 1 (0,01)
hau esan ezan 1 (0,01)
hau esan gai 1 (0,01)
hau esan gizon 1 (0,01)
hau esan gorago 1 (0,01)
hau esan omen 1 (0,01)
hau esan zer 1 (0,01)
hau etorri gai 1 (0,01)
hau etorri izen 1 (0,01)
hau etorri proposamen 1 (0,01)
hau etzan euskal 1 (0,01)
hau etzan Sarrionandia 1 (0,01)
hau euskal abertzaletasun 1 (0,01)
hau euskal antzerki 1 (0,01)
hau euskal ekintzaile 1 (0,01)
hau euskal erakunde 1 (0,01)
hau euskal ezker 1 (0,01)
hau euskal feminismo 1 (0,01)
hau euskal herritar 1 (0,01)
hau euskal hiritar 1 (0,01)
hau euskal idazle 1 (0,01)
hau euskal ikusi 1 (0,01)
hau euskal ikuspegi 1 (0,01)
hau euskal kanta 1 (0,01)
hau euskal literatura 1 (0,01)
hau euskal literaturazale 1 (0,01)
hau euskal nazionalismo 1 (0,01)
hau euskal pertsonaia 1 (0,01)
hau euskal teatro 1 (0,01)
hau euskara babes 1 (0,01)
hau euskara baliabide 1 (0,01)
hau euskara bazter 1 (0,01)
hau euskara bizi 1 (0,01)
hau euskara egin 1 (0,01)
hau euskara gai 1 (0,01)
hau euskara garapen 1 (0,01)
hau euskara garatu 1 (0,01)
hau euskara hizkuntza 1 (0,01)
hau euskara indartsu 1 (0,01)
hau euskara Internet 1 (0,01)
hau euskara mintzo 1 (0,01)
hau euskara pentsatu 1 (0,01)
hau ez al 1 (0,01)
hau ez aurre 1 (0,01)
hau ez ba 1 (0,01)
hau ez bada 1 (0,01)
hau ez berri 1 (0,01)
hau ez delako 1 (0,01)
hau ez eduki 1 (0,01)
hau ez esan 1 (0,01)
hau ez etsi 1 (0,01)
hau ez onartu 1 (0,01)
hau ez ote 1 (0,01)
hau ezin esan 1 (0,01)
hau ezin hartu 1 (0,01)
hau ezin hobeki 1 (0,01)
hau ezin utzi 1 (0,01)
hau gai bat 1 (0,01)
hau gai hori 1 (0,01)
hau gai monografiko 1 (0,01)
hau gai Sarrionandia 1 (0,01)
hau gai zabal 1 (0,01)
hau gain beste 1 (0,01)
hau garrantzi arrazoi 1 (0,01)
hau garrantzi azpimarragarri 1 (0,01)
hau garrantzi begi 1 (0,01)
hau garrantzi elkar 1 (0,01)
hau garrantzi eman 1 (0,01)
hau garrantzi etiko 1 (0,01)
hau garrantzi garai 1 (0,01)
hau garrantzi handi 1 (0,01)
hau garrantzi ohartu 1 (0,01)
hau gauza bitxi 1 (0,01)
hau gauza den 1 (0,01)
hau gauza egin 1 (0,01)
hau gauza handi 1 (0,01)
hau gauza konkretu 1 (0,01)
hau gauza mamitsu 1 (0,01)
hau gauza normal 1 (0,01)
hau gauza serio 1 (0,01)
hau gauza ulertu 1 (0,01)
hau gertatu ari 1 (0,01)
hau gertatu baldin 1 (0,01)
hau gertatu gu 1 (0,01)
hau gu egoera 1 (0,01)
hau gu egon 1 (0,01)
hau gu egunkari 1 (0,01)
hau gu eskola 1 (0,01)
hau gu gatazka 1 (0,01)
hau gu hasiera 1 (0,01)
hau gu herri 1 (0,01)
hau gu ikuspegi 1 (0,01)
hau gu Joan 1 (0,01)
hau gu ondare 1 (0,01)
hau gu poesia 1 (0,01)
hau gu sekula 1 (0,01)
hau gu zabaldu 1 (0,01)
hau gu zenbat 1 (0,01)
hau gu zilbor 1 (0,01)
hau guzti borobildu 1 (0,01)
hau guzti desh 1 (0,01)
hau guzti egoki 1 (0,01)
hau guzti egon 1 (0,01)
hau guzti ez 1 (0,01)
hau guzti interesgarri 1 (0,01)
hau guzti tronpatu 1 (0,01)
hau hainbat alde 1 (0,01)
hau hainbat alderdi 1 (0,01)
hau hainbat aldiz 1 (0,01)
hau hainbat atal 1 (0,01)
hau hainbat bide 1 (0,01)
hau hainbat bizitza 1 (0,01)
hau hainbat egile 1 (0,01)
hau hainbat ekimen 1 (0,01)
hau hainbat emakumezko 1 (0,01)
hau hainbat eragile 1 (0,01)
hau hainbat esaldi 1 (0,01)
hau hainbat ezaugarri 1 (0,01)
hau hainbat gako 1 (0,01)
hau hainbat hausnarketa 1 (0,01)
hau hainbat inkesta 1 (0,01)
hau hainbat urte 1 (0,01)
hau hartu araudi 1 (0,01)
hau hasi besterik 1 (0,01)
hau hasiera adierazi 1 (0,01)
hau hasiera agertu 1 (0,01)
hau hasiera argi 1 (0,01)
hau hasiera baino 1 (0,01)
hau hasiera dagoeneko 1 (0,01)
hau hasiera egon 1 (0,01)
hau hasiera eman 1 (0,01)
hau hasiera espainiar 1 (0,01)
hau hasiera euskal 1 (0,01)
hau hasiera euskara 1 (0,01)
hau hasiera gazte 1 (0,01)
hau hasiera geu 1 (0,01)
hau hasiera iazko 1 (0,01)
hau hasiera ikusi 1 (0,01)
hau hasiera irudikapen 1 (0,01)
hau hasiera jarri 1 (0,01)
hau hasiera jaso 1 (0,01)
hau hasiera titulu 1 (0,01)
hau hasiera zehaztu 1 (0,01)
hau helburu azterketa 1 (0,01)
hau helburu begira 1 (0,01)
hau helburu bete 1 (0,01)
hau helburu egon 1 (0,01)
hau helburu eskubide 1 (0,01)
hau helburu estatu 1 (0,01)
hau helburu euskal 1 (0,01)
hau helburu Guggenheim 1 (0,01)
hau helburu hau 1 (0,01)
hau helburu ihes 1 (0,01)
hau helburu inoiz 1 (0,01)
hau helburu jakin 1 (0,01)
hau helburu mirari 1 (0,01)
hau helburu mundu 1 (0,01)
hau helburu Nafarroa 1 (0,01)
hau helburu oso 1 (0,01)
hau helburu politiko 1 (0,01)
hau helburu sen 1 (0,01)
hau helburu ukan 1 (0,01)
hau herri bera 1 (0,01)
hau herri desberdindu 1 (0,01)
hau herri ekimen 1 (0,01)
hau herri emakume 1 (0,01)
hau herri gauza 1 (0,01)
hau herri independente 1 (0,01)
hau herri mugimendu 1 (0,01)
hau hezkuntza curriculum 1 (0,01)
hau hezkuntza egitarau 1 (0,01)
hau hezkuntza ere 1 (0,01)
hau hezkuntza eremu 1 (0,01)
hau hezkuntza eskakizun 1 (0,01)
hau hezkuntza estrategia 1 (0,01)
hau hezkuntza instituzio 1 (0,01)
hau hezkuntza maila 1 (0,01)
hau hezkuntza proiektu 1 (0,01)
hau hezkuntza sail 1 (0,01)
hau hiru atal 1 (0,01)
hau hiru fase 1 (0,01)
hau hiru garai 1 (0,01)
hau hiru ilunaldi 1 (0,01)
hau hiru lerro 1 (0,01)
hau hiru maila 1 (0,01)
hau hiru poeta 1 (0,01)
hau hiru zati 1 (0,01)
hau historia azaldu 1 (0,01)
hau historia bertsio 1 (0,01)
hau historia geruza 1 (0,01)
hau historia kontatu 1 (0,01)
hau historia lehen 1 (0,01)
hau historia liburu 1 (0,01)
hau historia museo 1 (0,01)
hau historia pasa 1 (0,01)
hau historia unibertsitate 1 (0,01)
hau hitz jarri 1 (0,01)
hau hizkuntza arlo 1 (0,01)
hau hizkuntza egon 1 (0,01)
hau hizkuntza erabilera 1 (0,01)
hau hizkuntza ere 1 (0,01)
hau hizkuntza gutxitu 1 (0,01)
hau hizkuntza helburu 1 (0,01)
hau hizkuntza ikuspuntu 1 (0,01)
hau hizkuntza indigena 1 (0,01)
hau hizkuntza iraun 1 (0,01)
hau hizkuntza islatu 1 (0,01)
hau hizkuntza landu 1 (0,01)
hau hori berme 1 (0,01)
hau hori egin 1 (0,01)
hau hori erakutsi 1 (0,01)
hau hori espero 1 (0,01)
hau hori inongo 1 (0,01)
hau hori leku 1 (0,01)
hau hori ukan 1 (0,01)
hau hori une 1 (0,01)
hau idatzi artikulu 1 (0,01)
hau idatzi Aztiker 1 (0,01)
hau idatzi benetan 1 (0,01)
hau idatzi eduki 1 (0,01)
hau idatzi egin 1 (0,01)
hau idatzi erabili 1 (0,01)
hau idatzi hain 1 (0,01)
hau idatzi konpondu 1 (0,01)
hau idatzi momentu 1 (0,01)
hau idatzi neke 1 (0,01)
hau ikusi den 1 (0,01)
hau ikusi entzunezko 1 (0,01)
hau ikusi nahi 1 (0,01)
hau ikusi ziur 1 (0,01)
hau informazio ageri 1 (0,01)
hau informazio anitz 1 (0,01)
hau informazio berezitu 1 (0,01)
hau informazio bildu 1 (0,01)
hau informazio EAE 1 (0,01)
hau informazio eman 1 (0,01)
hau informazio jaso 1 (0,01)
hau informazio kopuru 1 (0,01)
hau informazio kudeatzaile 1 (0,01)
hau informazio zehatz 1 (0,01)
hau irakurri apur 1 (0,01)
hau irakurri ari 1 (0,01)
hau irakurri bat 1 (0,01)
hau irakurri ez 1 (0,01)
hau irakurri ezan 1 (0,01)
hau irakurri gauza 1 (0,01)
hau irakurri gomendatu 1 (0,01)
hau iritsi kexu 1 (0,01)
hau iritsi ondorio 1 (0,01)
hau jarraitu behar 1 (0,01)
hau jarraitu prest 1 (0,01)
hau kokatu ohi 1 (0,01)
hau kontu handi 1 (0,01)
hau kontu hartz 1 (0,01)
hau kontu hori 1 (0,01)
hau kontu horiek 1 (0,01)
hau lan arazo 1 (0,01)
hau lan bat 1 (0,01)
hau lan egin 1 (0,01)
hau lan ere 1 (0,01)
hau lan luze 1 (0,01)
hau lan on 1 (0,01)
hau lan talde 1 (0,01)
hau lan zinez 1 (0,01)
hau lehen artikulu 1 (0,01)
hau lehen atal 1 (0,01)
hau lehen bi 1 (0,01)
hau lehen bilera 1 (0,01)
hau lehen erdialde 1 (0,01)
hau lehen ere 1 (0,01)
hau lehen kapitulu 1 (0,01)
hau lehen memento 1 (0,01)
hau lehen ordu 1 (0,01)
hau lehen puntu 1 (0,01)
hau lehen segida 1 (0,01)
hau lehen ustekabe 1 (0,01)
hau lehen zantzu 1 (0,01)
hau lehen zati 1 (0,01)
hau lehenengo atalburu 1 (0,01)
hau lehenengo bertsio 1 (0,01)
hau lehenengo disko 1 (0,01)
hau lehenengo hitzarmen 1 (0,01)
hau lehenengo irakasle 1 (0,01)
hau lehenengo pertsona 1 (0,01)
hau liburu analogiko 1 (0,01)
hau liburu bat 1 (0,01)
hau liburu beti 1 (0,01)
hau liburu eduki 1 (0,01)
hau liburu egile 1 (0,01)
hau liburu egin 1 (0,01)
hau liburu elektroniko 1 (0,01)
hau liburu honako 1 (0,01)
hau liburu jatorrizko 1 (0,01)
hau liburu klasiko 1 (0,01)
hau liburu pisu 1 (0,01)
hau liburu salmenta 1 (0,01)
hau literatura anbizio 1 (0,01)
hau literatura asko 1 (0,01)
hau literatura ere 1 (0,01)
hau literatura ezer 1 (0,01)
hau literatura irakurri 1 (0,01)
hau literatura lan 1 (0,01)
hau lotu hizkuntza 1 (0,01)
hau muga aurkitu 1 (0,01)
hau muga bat 1 (0,01)
hau muga ez 1 (0,01)
hau muga gelditu 1 (0,01)
hau oinarri estrategia 1 (0,01)
hau oinarri hartu 1 (0,01)
hau oinarri ipini 1 (0,01)
hau oinarri Txillardegi 1 (0,01)
hau ondorio asko 1 (0,01)
hau ondorio atal 1 (0,01)
hau ondorio bat 1 (0,01)
hau ondorio berhartu 1 (0,01)
hau ondorio euskara 1 (0,01)
hau ondorio gizaki 1 (0,01)
hau ondorio itxaropentsu 1 (0,01)
hau ondorio lanpostu 1 (0,01)
hau ondorio sortu 1 (0,01)
hau oso adostasun 1 (0,01)
hau oso aldakor 1 (0,01)
hau oso argiro 1 (0,01)
hau oso erakargarri 1 (0,01)
hau oso gertu 1 (0,01)
hau oso interesgarri 1 (0,01)
hau oso kezkatu 1 (0,01)
hau oso nabarmen 1 (0,01)
hau oso osorik 1 (0,01)
hau oso pertinente 1 (0,01)
hau oso titulu 1 (0,01)
hau oso trebe 1 (0,01)
hau oso triste 1 (0,01)
hau parte hartz 1 (0,01)
hau sartu egon 1 (0,01)
hau sartu esperientzia 1 (0,01)
hau sortu artikulu 1 (0,01)
hau sortu biolentzia 1 (0,01)
hau ukan akats 1 (0,01)
hau ukan antolakuntza 1 (0,01)
hau ukan arazo 1 (0,01)
hau ukan azken 1 (0,01)
hau ukan barn 1 (0,01)
hau ukan behar 1 (0,01)
hau ukan bera 1 (0,01)
hau ukan berbaldi 1 (0,01)
hau ukan berezitasun 1 (0,01)
hau ukan busti 1 (0,01)
hau ukan deskantsu 1 (0,01)
hau ukan eginkizun 1 (0,01)
hau ukan egoitza 1 (0,01)
hau ukan euskara 1 (0,01)
hau ukan euskarri 1 (0,01)
hau ukan gogo 1 (0,01)
hau ukan gu 1 (0,01)
hau ukan hi 1 (0,01)
hau ukan hizkuntza 1 (0,01)
hau ukan hogeita 1 (0,01)
hau ukan hori 1 (0,01)
hau ukan indar 1 (0,01)
hau ukan informazio 1 (0,01)
hau ukan interes 1 (0,01)
hau ukan jende 1 (0,01)
hau ukan konnotazio 1 (0,01)
hau ukan muga 1 (0,01)
hau ukan susmagarri 1 (0,01)
hau ukan zer 1 (0,01)
hau ukan zerbait 1 (0,01)
hau zer arraio 1 (0,01)
hau zer atera 1 (0,01)
hau zer erreparatu 1 (0,01)
hau zer ibili 1 (0,01)
hau zer iruditu 1 (0,01)
hau zer jende 1 (0,01)
hau zer nolako 1 (0,01)
hau zer ukan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia