2010
|
|
Oihartzun handia izan zuen horrek. Eusebio Erkiaga, Larreko, Augustin Zubikarai etab.
|
ere
bat zetozen horretan. Baina garbizaletasunaren alde ere agertu zen Augustin.
|
|
Eusebio Erkiaga, Larreko, Augustin Zubikarai etab. ere bat zetozen horretan. Baina garbizaletasunaren alde
|
ere
agertu zen Augustin. Idazleen artean bi joera ziren garai hartan:
|
|
Idazleen artean bi joera ziren garai hartan: , mordoilotxoa bada
|
ere
–euskara herrikoia eta ulergarriaren alde egingo duten erraz zaleak, batetik, eta garbizaleak edo sabindar eskolakoak, bestetik.
|
|
Augustin bigarren joera honetakoa zen. Augustinek herriarentzako idatzi behar zela ulertzen zuen, berak, hain zuzen
|
ere
, herria prestatzeko antzerkia lantzen baitzuen. Baina euskaraz idazterakoan, modu jasoan idatzi behar zelako ustekoa zen, euskal literatura, hain zuzen ere, beste herrialdeetako literaturaren mailara igotzeko.
|
|
Augustinek herriarentzako idatzi behar zela ulertzen zuen, berak, hain zuzen ere, herria prestatzeko antzerkia lantzen baitzuen. Baina euskaraz idazterakoan, modu jasoan idatzi behar zelako ustekoa zen, euskal literatura, hain zuzen
|
ere
, beste herrialdeetako literaturaren mailara igotzeko.
|
|
Lehenago
|
ere
adierazi digu autoreak Augustinen pentsaera komunikabideetan erabili beharreko euskarari buruz. Orduan euskara jasoaren alde agertu zen Augustin, baina norentzat idazten zen, irakurleak zer mailatakoak ziren kontuan izanik.
|
|
Eguna garaiz atera ahal izateko nekeak ikaragarriak izan ohi ziren. Izan
|
ere
, zentsurak gauzak zeharo zaildu zizkien; bestalde, goian aipatutako lagun guztietatik erredakzioan bi lagun besterik ez ziren izaten gehienetan: Augustin Zubikarai eta Eusebio Erkiaga.
|
|
Lanak gainez eginda, Augustin ez zen Bilbotik irteten. Gerrako kronikak astelehenetan atera ahal izateko, igandeetan
|
ere
lan eta lan jarduten zuen. Informazioa jasotzeko, ostera, idazkaritza nagusian lagun min batzuen, J.M. Arizmendiarrieta.
|
|
Augustinen gaztaroari erreparatu diot, bada, geroko guztiaren abiapuntu eta oinarria hor ikusi baitut. Haren biografian aldirik interesgarriena, beharbada, eta guretzat ezezagunena
|
ere
bai; ziur asko, literaturako obrei dagokienez, ez emankorrena, produkziorik handiena 80ko hamarkadatik honakoa baita. Baina etapa hau ezaguna dugu eta gure interesen kamera ez da hori hartzera gelditu.
|
|
Mugatua, denborari dagokionez, 1931tik 1937ra artekoa hartzen baitu; eta mugatua, kronika eta artikuluei dagokienez, ez antzerki lanei dagokienez, hauek garai horretan idatzi zituen hiruak baitatoz. Liburuan sartu ez diren kronikak eta artikuluak cd an datoz, ez Augustinenak soilik, baita Ondarroako gainerako idazleenak
|
ere
.
|
|
Salbuespen hori bai, baina bestela, garai honetako haren testuetatik guk ezagutu dugun Augustinen azken testuetara alde handia dago. Zorrozki begiratuz gero, Errepublika garaiko testuen artean
|
ere
bazen alderik. Nahita edo jakinaren gainean jokatu ohi zuen horrela, berak garbi ikusten baitzuen Ekinen idaztea, Euzkadin idaztea edota Egunaeuskarazko egunkari bakarrean euskaldun guztientzat idaztea ez zela berdin.
|
|
Zehatz mehatz azaltzen ditu sarrerako Argitalpen honetazatalean. Augustinen orduko lexikoaren zerrendatxoa
|
ere
badakar, horko hitz asko eta asko garai hartan erabiltzen ziren neologismoak baitziren. Horietako batzuek bidea egin dute eta euskaldun guztion lexikoaren ondare bihurtu dira.
|
|
Kroniketan herriko bizia azaltzen bazan, artikuluetan orduko pentsaera agertzen jaku, pentsaera sozial politikoa, kulturala eta erlijiosoa. Hemen Euskal Herri osoko arazoak agertzen dira, bai eta nazioartekoak
|
ere
, gizarteko arazoak izan nahiz politikoak.
|
|
Lantxo hau biografiaren atarikoan datozen Andres Urrutiaren hitz batzuekin hasi dugu eta amaitu
|
ere
haren beste hitz batzuekin egingo dugu: Liburu hau irakurtzen duenak ere laster atzemango du, Ondarroako herriak euskarari eta euskal kulturari eman dien bizitasunaren katean, kate-begi preziatua izan dela Augustin Zubikarai.
|
|
Lantxo hau biografiaren atarikoan datozen Andres Urrutiaren hitz batzuekin hasi dugu eta amaitu ere haren beste hitz batzuekin egingo dugu: Liburu hau irakurtzen duenak
|
ere
laster atzemango du, Ondarroako herriak euskarari eta euskal kulturari eman dien bizitasunaren katean, kate-begi preziatua izan dela Augustin Zubikarai.
|
|
Julen Urkiza eta Ana Urkiza osaba ilobak. Ez elkarren lehian, ezta elkar harturik
|
ere
, elkarren osagarri baizik. Hala gertatzen direla esango nuke.
|
|
Hala gertatzen direla esango nuke. Izan
|
ere
, bata eta bestea Ondarroako herriak bideratutako bi proiekturen barruan sortu dira, nahiz eta Anarenak Elkar argitaletxearen bidez argia ikusi eta Julenenak, Ondarroako Udalaren bidez.
|
|
Julen Urkizarena. Hau
|
ere
–itsas lurrun eta turrunen artean, sortua, euskararen mundura geroago eta beste ingurumari batean etorria bada ere.
|
|
Hau ere, itsas lurrun eta turrunen artean? sortua, euskararen mundura geroago eta beste ingurumari batean etorria bada
|
ere
. Horrela, Augustin Zubikarairen figura ongi osatua izan dela uste dugu.
|
|
Hau da, Augustin Zubikarairen beraren testuak aurkituko ditu irakurleak liburu honetan. Bestalde, garaia mugatua da eta garai horretako lan guztiak albait txukunen transkribaturik cd an argitaratu badira
|
ere
, liburuan lan hautatuak sartu dira soilik.
|
|
Biografiaren egileak eta Augustinen testuen prestatzaileak bi liburuetan bildutakotik, nik
|
ere
aletxo batzuk bildu nahi nituzke, zuri, irakurle horri, eskaintzeko.
|
|
Ume umetatik barneratu zitzaizkion zenbait joera, geroko bizitzan beraren izaeraren ezaugarri izango zirenak. Gurasoen eragina, batez
|
ere
aitarena, azpimarratzen dela esango nuke. Arotza zuen aita, Salbador Zubikarai.
|
|
Kontalari fina zen, ohiturak gordetzekoa eta irakurle porrokatua. Augustinen etxean ez zen sekula egunkaririk falta, ez eta gertuko albisterik
|
ere
: aitak beti zeukan zer kontatua, zela egunkari edo aldizkarietan irakurritakoa, zela aroztegian gertatutako bitxikeria edota batzokian entzundako jakingarririk.
|
|
Etxetik zekarren erlijiotasuna
|
ere
. Bi aldetakoak ziren fede bizikoak eta finak.
|
|
Bi aldetakoak ziren fede bizikoak eta finak. Augustinen amaren aldetiko osabak abadeak ziren eta aita
|
ere
oso eliztarra zenez, ume umetatik ikasi zuen Augustinek elizakoak zirela eguneko lehen betekizunak.
|
|
Bi erakunde horiekin kontrastean bezala, hau dio ondoren: Hala
|
ere
, eta oraindik 1918an, eskoletan, ume euskaldunen mihiak mututzeko eraztun salatariak erabiltzen ziren.Urte horretan, 1918an, Kirikiñok Abarrak liburua idatzi zuen, herriak egunero erabili ohi zuen euskaran idatzia. Geroago Augustinen gogo gogoko liburua izango da.
|
|
Hau dio Anak: Etxera heltzen ziren liburu guztiak irakurtzen zituen eta baita Seminariotik bere lagun banaezina zen Jose Mª Arizmendiarrietak bana banaka bidaliko zizkionak
|
ere
. Euskal idazleen artean, Azkue, Manterola, Orixe, Mujika, Kirikiño, Lardizabal, Zubimendi eta Txomin Agirre izan ziren bere lehen irakurketak, eta erdarazkoen artean, Cervantes, Gabriel y Galán, Villoslada, Lacordaire, Campion, Delli, Papini, Ardel, Douillet, Pierre Lhande eta Risco, besteak beste.
|
|
Bien bitartean, hoztu egin zitzaion apaiz izateko gogoa. Hala
|
ere
, gaixoalditik ongi sendatu gabe oraindik, Gasteizko Seminariora joan zen, garai hartako araudi zorrotzak ez baitzion uzten ikasketak etxetik jarraitzen. Eta berriro ere gaixotu egin zen eta etxera itzuli behar!
|
|
Hala ere, gaixoalditik ongi sendatu gabe oraindik, Gasteizko Seminariora joan zen, garai hartako araudi zorrotzak ez baitzion uzten ikasketak etxetik jarraitzen. Eta berriro
|
ere
gaixotu egin zen eta etxera itzuli behar! Oraingoan, behin betiko.
|
|
16 urteko gazte harengan jarri zituzten begiak hura antolatzeko. Augustinek baietz, baina berriro
|
ere
gaixoaldiak jota, etxera itzuli behar. Astekari hark 1932an ikusi zuen argia, Ekin izenaz.
|
|
Laster agertuko dira haren lanak Euzkadi egunkarian eta Ekin astekarian
|
ere
. Lehenengo kronikak eta geroago artikuluak.
|
|
Euzkadin Lauaxetarekin harremanetan jarri zela adierazi dugu. Harreman hauek sendotuz joango dira gerora eta Lauaxetak, herriko kronikak ez eze, herri jakintza, ohiturak, estropada bertsoak etab. biltzea
|
ere
eskatu zion. Eta Augustini, bere bizitzako lan arlo handi bat izango dena zabaltzen zaio.
|
|
Bestalde, Lauaxeta eta herrietako idazleen artean konfiantza handiko euskal eskola modukoa sortu zen. Gainerako idazleek
|
ere
, esaterako, garai hartako olerkariek, begi onez ikusten zuten Lauaxeta: Lauaxetak, Kirikiñoren aldean, bi aldaketa nabarmen ekarri zituen:
|
|
Pixka bat harritu egin nau beste inok gauza honeek aintzat be ez hartzea. Jesus Nazaretarraren esaera famatua,, ez da inor profeta bere herrian?, beteko ete da orain
|
ere
–
|
|
Bada, urte horietan denetan ETAren komisario bat izan zen beti Administrazio Kontseiluaren bileretan. Bada, Auzmendi jaunak inoiz ez du presentzia horretaz ezer esan, ez ta protestarik egin
|
ere
. Alegia, bere portaerak garbi azalarazten du Administrazio Kontseiluaren bilera haiek antzespen hutsa zirela, onartu egiten baitzu (t) en komisarioaren presentzia eta, horrenbestez, Kontseilua bera ETAren zerbitzuan zegoela?.
|
|
Guardia zibilen prepotentziak! Honek, batez
|
ere
, eta baita fiskalaren balizko portaera kontrakoak. Beste hitzetan:
|
|
2.3. Ez nuke inola
|
ere
idazki hau amaitu nahi gure auzian. Herri salaketa, ren ordezkaritza izan duten. Dignidad y Justicia? (DyJ) eta AVT elkarte edo taldeez zerbait esan barik.
|
|
Han ikusitakoa ikusi eta entzundakoa entzun, nola liteke, auzipetuoi begira? keinurik txikiena
|
ere
ez egitea gureganako zelanbaiteko errukia eta gizatasuna azalduz. Ez dut eskatzen, jakina, geure askatasunaren alde egitea.
|
|
Keinutxo bat, itaunen bat, duda izpirik niminoena... nahikoa izango zitzaidan beren gizasentiberatasunaz jabetzeko. Zoritxarrez, ezertxo
|
ere
ez! Egia eta zuzentasunaren bila aritzeak ez al du, bada, horrenbeste merezi?
|
|
Nori? Senide, adiskide eta lagunei lehenik; Euskal Herriko eta kanpoko milaka eta milaka herritarri bigarrenik; BABES TALDEAri hirugarrenik; erakunde, alderdi politiko, sindikatu, euskalgintzako enpresa eta talde askori laugarrenik, eta aipatu ez dudan, baina ahaztu
|
ere
ez, hiri eta herri mordotako babes talde guztiei, bereziki Madrilen epaiketa amaitu ostean afari eta giro goxoa eskaini ziguten haiei guztiei.
|
|
lehendabizi, auzipetuon arteko adiskidantzazko harremanak; bigarrenik, senide, adiskide eta lagunen gertutasuna eta berotasuna; hirugarrenik, bidegabekeriaren aurrean jende on asko dagoela, Euskal Herrian eta kanpoan, egoera irauli ezin bada, goxatzeko behinik behin prest dagoena; laugarrenik, bakoitzak bere mugak ezagutzeko aukera paregabea eta gu baino lehen antzeko egoeran aurkitu diren pertsonekin nolabaiteko solidaritza sentitzeko abagune zirragarria; eta azkenik, kristau izanik, Jesus gurutzbidean eta gurutzean iltzaturik izan nuen oso gogoan, baita hari jarraitzeko asmotan edota historian zehar mundu berria, zuzenagoa eta gizatiarragoa egiteko ahaleginetan. Kristorenak? jasan dituzten gizon emakumeak
|
ere
, eta ez sinestekoa da Harengandik eta haiengandik, jaso, nuen barne indarra (denok barruan daukaguna, hesiez inguraturik, norbaitek askatzen lagundu arte!) eta bakea.
|
|
Hitz gutxitara laburbildu banu esperientzia honek utzitako arrasto nagusia, hauxe izango litzateke: esker onez beterik utzi nau 7 urteotan bizi izandako guztiak, batez
|
ere
Jesus Jaunarenganako esker onez beterik.
|
|
+ 06:00 aldean Getaria kalean E. EGUNKARIAren egoitzara joan ginen. Eskuburdinekin hemen
|
ere
ia 2 orduz: gauzak (ordenagailuak e.a.) hartu eta eraman.
|
|
Neu lekuko. Harritu egin ziren egoitza hau zenik
|
ere
ez nekielako.
|
|
Me vais a ostiar y como todo Cristo yo también a cantar!?. Isiltzeko esan eta g.z.ek kolperen bat
|
ere
jo zioten. Aurretik. Ez dago barkamenik!?
|
|
Oharra: Ziegako lagunarekin mintzatzea guztiz debekaturik eta sartu irten bakoitzean lelo hau
|
ere
behin eta berriz errepikatu ziguten.
|
|
Kontzientzia garbi garbia dut ETArekin inoiz ez baitut inolako harreman edo bestelako zerikusirik izan eta, bestalde, Jaunaren Espiritua nigan sumatu dut(. Zu nirekin bazaude, nor nire kontra??). Lagunentzat eta neure buruarentzat
|
ere
eskatu diot Jaunari bere laguntza, bere Espiritua.
|
|
–Bai, Xabier. Hi
|
ere
ondo?. Eta berak:
|
|
–Emaizkidazu, Jauna, une bakoitzean hitz zuzen eta egokiak?. Nire prestakuntza ez zen izan, honetaz, zer galdetuko ote zidaten asmatzen saiatu eta ondoren nik zer erantzungo irudikatu e.a. Inola
|
ere
ez, alferrikako ahalegina iruditzen baitzitzaidan nondik jo zezaketen imajinatzen aritzea guztiz, misteriotsua, baitzen niretzat egoera hura eta egozten zitzaizkidan karguak!
|
|
baitzen niretzat egoera hura eta egozten zitzaizkidan karguak! Otartekoak eta ekarri zuten guztia gogotik jan nuen, elikagaien bidez
|
ere
indarra hartu nahian edo. Ura, berriz, ezer gutxi edan nuen, ez bainuen ziegatik at zegoen komunera joan nahi izaten, ahalik eta gutxien, umiliazio edo bexazio berri bat ez jasatearren, joanez gero, bestelako?
|
|
Ez dakit zer ordu zen, ilunabar aldea edo uste dut. Gelan hitz egitea debekatua egoteaz gainera, elkarri begiratu
|
ere
ez genion egin behar disgusturen (zigorren) bat jaso nahi ez bagenuen. Elkarren berri ez izatea nahi zuten g.z.ek. Egun honetan forentsea goizean ikusi nuen, betiko moduan.
|
|
Zenbat lagun? Ez dakit, 2zpa3 besterik mintzatu ez baziren
|
ere
, koadrila handi samarra (8/ 10?) otu zitzaidan. Begiak itxita (buruan estalkiren bat jarrita nengoela uste dut, baina ez nago seguru), pareta baten aurrean zutik, paretara begira?
|
|
–Apaiza naizen aldetik, nire bizitzeko zentzua eta filosofia horrela epaitzen baduzu, zer erantzungo dizut honetaz eta hartaz?? Beste une batean
|
ere
, betikoak bero bero eginda nik gauza batzuen berri ez nuelako horrela esan zidan mehatxu gisa: –¡ Déjate/ Déjese de ostias y cuéntanos/ cuéntenos la verdad!
|
|
Ez nuen lekua galdu, nerbioek ez ninduten jan eta beren jokabideak ez ninduen kikildu. Berriz
|
ere
–Jauna, handia zara!, esan beharrean aurkitzen naiz, hau guztia pasa eta gero.
|
|
galdetzen zizkidan behin eta berriz aurrekoan botatako galderak, eta neuk erantzunak errepikatu eta errepikatuz jardun nintzen ezagutzen nituenak borobildu eta besteentzat erantzunik ez nuela esanez. Askoz suabegoa izan zen, eta laburragoa
|
ere
bai. Nire ustetan, nekien guztia esan niela sumatu zuten, eta kitto.
|
|
Berriz
|
ere
, gau osoan kolpeak, zaratak, mugimenduak... Kezka?
|
|
Lo egin, deskantsatu, pentsatu, otoitz egin (Eskerrak berriz
|
ere
Jaunari itaunketetan nire ondoan, nirekin zegoela sentitu izanagatik eta bere Espirituak nire mihia mugiarazi zuelako), hotsek iratzarri eta abar egin nuen gau hartan goizeko 05:30ak aldean ziegan nire izena entzun arte.
|
|
Eta ezetz borobila eman nion deklaratzeari, epailearen aurrean egingo nuelakoan halaxe erabakia bainuen aurretik, beti ere abokatuak beste zer edo zer egitea hobe nuela sinistarazten ez bazidan. Berriz
|
ere
infernura! Bidean:
|
|
Egundoko barne lasaitasuna eta poza nituen. Hala
|
ere
, ziegan burua bueltaka: –Zer egin ote dute Joan Marik eta besteek?
|
|
Burua makur eta begiak itxita!? Gorantza orain
|
ere
. Zer arraio nahi zuten oraingo honetan?
|
|
Azkenean, forentsearen aurrean: lasaitasuna eta poza hemen
|
ere
pertsona batekin mintzatzeko eta bere begiei so egiteko aukera nuelako, era guztiz normalean. Zein egun zen galdetzean, berak niri?, igandea (23a) zela erantzun nion.
|
|
Berak ezetz, 22a, larunbata zela, berak egunero etorri beharra zuela eta egun bakar bat saltatzerik ez zuela. Horrela jakin nuen zer ordu zen eta asteko zein eguna
|
ere
. –Eskerrik asko.
|
|
A/ Giro ez gizatiarrak bere hartan jarraitu zuen, hotsak, zaratak, ate kolpeak e.a. askoz leunagoak baziren
|
ere
. Ziegetan ere nahiko lasai utzi gintuzten, nirekin zegoen X. Oleaga birritan edo eraman bazuten ere.
|
|
A/ Giro ez gizatiarrak bere hartan jarraitu zuen, hotsak, zaratak, ate kolpeak e.a. askoz leunagoak baziren ere. Ziegetan
|
ere
nahiko lasai utzi gintuzten, nirekin zegoen X. Oleaga birritan edo eraman bazuten ere.
|
|
A/ Giro ez gizatiarrak bere hartan jarraitu zuen, hotsak, zaratak, ate kolpeak e.a. askoz leunagoak baziren ere. Ziegetan ere nahiko lasai utzi gintuzten, nirekin zegoen X. Oleaga birritan edo eraman bazuten
|
ere
.
|
|
Oso tonu oneko elkarrizketa izan zen, begietara so eginez, normaltasunez egoera oso anormalean. Bera
|
ere
kristau izanik, gu bion zeregina pertsonei laguntzea zela bota zidan, bakoitzak bere erara: berak, adibidez, trafikoa zuzenduz, pateretako jendea bizirik jasoz e.a. Galdera bakarra egin nion:
|
|
2/ Bigarren egoera beranduago etorri zen. Berriz
|
ere
gorantza eraman ninduten eta oraingoan 2 polizia (g.z.?), hauek denak paisanoz jantzita ibiltzen baitziren egoitza hartan, zain nituen inkomunikazioa 2 egun gehiago luzatzeko papera sina nezan.
|
|
Forentsearengana
|
ere
eraman ninduten (eguerdi partean seguruenik) eta astelehenean. Entzutegi Nazionalera, eramango nindutela esan zidan.
|
|
Negargarri egiten baitzitzaidan hain portaera ez gizatiarra ikustea, beren deshumanizazio prozesuaz jabetzea: gu ezerezten gintuzten gizaki gisa eta gure giza eskubideetan, eta beraiek beraien izaera gizatiarra galduz zihoazen. Froga gisa galdera hau botako nieke (batez
|
ere
ama hari): Zure seme alabei edo maite dituzun senide edo adiskideei kontatuko al zenieke zure lana infernu horretan zein den?
|
|
norbaiti nire galdera egiteko erabakia hartu nuen, tinko, baina ez nuen gauzatzerik izan. Jainkoa
|
ere
(. Jainkoa, Aberria, Erregea, g.z.en goi leloa) tartean sartu nahi nuen sinestunak baldin baziren egindako tratu ezgizatiarra beren fedeak sala eta gaitzets ziezaien.)
|
|
Esker ona ateratzen zitzaidan azaleko zulotxo guztietatik Jaunaren Espiritua nirekin, nire ondoan, nigan sumatu bainuen infernu hartan egondako egun guztietan: bai barne poza eta kontsolazioa sentitzen nituelako (denbora guztian kikilduta egon arren), bai hitz zuzen eta egokiak esateko ahalmena izan nuelako, bai deklaratzeari uko egiteko balentria izan nuelako, bai X.O. eta beste lagunak, gaizki zeudela jakinda
|
ere
–neure ondoan nituelako.
|
|
Arrazoia: epaile honetaz ez naiz inolaz
|
ere
fidatzen berak sarrarazi baikaitu 5 eguneko infernuan, pertsona (k) txikituz, umiliatuz, bexatuz eta gure oinarriko giza eskubideak zapalduz. Eta hau guztia lege eta demokraziaren izenean!
|
|
Eta ondoren itaun bat egin ote nezakeen esan nion epaileari, nire deklarazioak egiteko eskubideari uko egiteko arrazoia azaldu nahi nuen eta. Baietz ihardetsi zidan, hura
|
ere
grabaturik geratuko zela. Eta horrela adierazi nion, gutxi gora bera:. Nire abokatua aurrean ez dudala ez dut deklaraziorik egin nahi, zurekin ez baitut inolako konfiantzarik:
|
|
Goizeko 06:00ak aldean zeharo bakarrik eta patxada handiz geratu nintzen kalabozoan eta otoitzean hasi nintzen: 1/ esandakoa esateko izan nuen kemenagatik, nerbioek jokaldi txarra egin bazidaten
|
ere
(batzuetan berotik hotzera pasatzean gertatu izan zaidan bezala: egundoko dardarizoa, kanpotik ia sumatzerik ez dagoena), ESKERRAK eman nizkion behin eta berriz Jaunari, 2/ beste lagunentzat eskatu nuen Espirituaren argia eta kemena, eta 3/ aurrerantzean zer egin nezakeen hasi nintzen hausnartzen.
|
|
bidegabekeriazko egoera hura ezin nuen isilik pasatzen utzi! Beste inork ez zuen gu pasatako 5 eguneko infernutik pasa behar, ez eta egun bakar bat
|
ere
! Legeak babestutako jokabide bidegabe perbertso hura, gizakiak suntsitu eta umiliatu besterik egin nahi ez dituen jokabide hura, giza eskubide oinarrikoak urratzen dituen jokabidea (sistema polizial juridikoa) salatu eta gaitzetsi beharra sentitu dut kontzientzia eragozle bihurtuz.
|
|
Neu zigor astuna, ordaintzeko? prest nago, ezer txarrik egin ez badut
|
ere
eta ETAkoekin inoiz inolako harremanik izan ez badut ere?, baina nire salaketak eta gaitzespenak (alegia lege antiterrorista eta Epaitegi Nazionalarenak) oihartzuna izan behar dute bai Euskal Herrian, bai Espainiar Estatuan bai Europan. Egundoko barne alaitasuna, izugarrizko bakea nagusitu dira nire baitan.
|
|
Neu zigor astuna, ordaintzeko? prest nago, ezer txarrik egin ez badut ere eta ETAkoekin inoiz inolako harremanik izan ez badut
|
ere
–, baina nire salaketak eta gaitzespenak (alegia lege antiterrorista eta Epaitegi Nazionalarenak) oihartzuna izan behar dute bai Euskal Herrian, bai Espainiar Estatuan bai Europan. Egundoko barne alaitasuna, izugarrizko bakea nagusitu dira nire baitan.
|
|
Gosari beroa ekarri didate eta gustura hartu dut kroissana eta guzti. Poliki poliki kalabozo inguru hura jendez betetzen hasi da, euskaldunak
|
ere
tartean (euskarazko oihuak, hitzak e.a. entzun zitezkeen-eta). Bat batean Pablo sartu dute nire ziegara, Epaitegira bere burua defenditzera etorria.
|
|
Idazteko eskatu dit, eta nik baietz erantzun. Zein eginkizun ederra egin dezakedana holako pertsonekin, batez
|
ere
kartzelan dauden horiekin! Berriro ere frogatu ahal izan dut pertsonekin tratatzeko, sortu?
|
|
Zein eginkizun ederra egin dezakedana holako pertsonekin, batez ere kartzelan dauden horiekin! Berriro
|
ere
frogatu ahal izan dut pertsonekin tratatzeko, sortu, naizela, jota dauden horiei laguntzeko, heldua?
|
|
Jatorra, umoretsua eta oso azkarra. Hau
|
ere
bere burua defenditzera etorri da, drogatik irteteko terapia taldean ari delarik. Agian aurten kalera dezakete.
|
|
2003 urteko otsailaren 20an hasi zen guretzat, dena?, guardia zibilak urte batzuk lehenago lanean ari baziren
|
ere
. Orduan 10 lagun eraman gintuzten atxilo eta EGUNKARIA itxi zuten, bai Andoaingo egoitza nagusia bai beste egoitzak (publizitatekoa Donostian, Bilbokoa, Gasteizkoa eta Iruñekoa) ere.
|
|
2003 urteko otsailaren 20an hasi zen guretzat, dena?, guardia zibilak urte batzuk lehenago lanean ari baziren ere. Orduan 10 lagun eraman gintuzten atxilo eta EGUNKARIA itxi zuten, bai Andoaingo egoitza nagusia bai beste egoitzak (publizitatekoa Donostian, Bilbokoa, Gasteizkoa eta Iruñekoa)
|
ere
. Inkomunikaturik egondako 5 egunetan tratu txarrak eta torturak salatu genituen zenbait lagunok*.
|
|
eta. Asociación de Víctimas del Terrorismo? elkarteek
|
ere
. Inoiz ez da gure kontrako salaketa partikularrik izan.
|
|
EGUNKARIAren kontrako 2 operatiboa, hau
|
ere
guardia zibilek egindakoa? 2003 urteko urrian gertatu zen:
|
|
Auzi honetan
|
ere
ez dago salaketa partikularrik gure kontra, bai ordea Herri salaketa deritzana(. Dignidad y Justicia, elkartearena) eta fiskalarena, honek bat egin baitu DyJ delakoak eskatutakoarekin, baina epaiketa Audiencia Nacionalean egin beharrean Tolosako epaitegian?, epaitegi naturalean??
|
|
zergatik dira eskariak auzi honetan askoz handiagoak aurrekoan, alegia auzi nagusian, baino? Guri
|
ere
sarri etorri zaigu galdera hau burura, baina ez dugu orain arte erantzunik aurkitu. Ez, behintzat, gure logikari dagokionik.
|
|
Nola bizi bestela pozik, gorrotorik gabe, mendeku goseak harrapatzeke, beste askori (Euskal Herrian eta kanpoan) egindako bidegabekeriei begira eta lagundu guran, mundu zuzenagoa eta gizatiarragoarekin amesten eta bere alde lan egiten? Besterik
|
ere
bada: kontzientzia lasai eta trankilaz lo egitea eta bizi izatea.
|
|
Martin UGALDE, Joxemi ZUMALABE, Joseba JAKA, Luis GOIA eta abarrekin? bide beretsuetatik ibiltzeko prest nengoke gaur egun
|
ere
, poz pozik eta ilusio ikaragarriaz.
|
|
Besterik ez. Baina niri, eta badakit beste batzuei
|
ere
–txaloak jotzeko gogoa etorri zitzaidan.
|
|
Ez nuen/ genuen egin bere beharra ari zelako betetzen eta euskal herritarrekin horrenbeste bidegabekeriaren testigu izan den Audiencia Nacional ean aurkitzen ginelako, baina zuzen jokatzen saiatzen den pertsona txalotzea ez dut uste bekatua denik. Inola
|
ere
ez.
|
|
Aukera ona dauka bere bizitza aldatu eta beste norabidean jartzeko: senideen babesa eta bere neska lagunarena
|
ere
baitauzka. Jainkoak bedeinka ditzala bi lagun hauek!
|
|
Arratsalde erdian bukatu da Epaitegikoa eta Egunkariko 9 lagun (eta ospitalean dagoen 10.a, Pello Z.). Joan Mari, Martxelo, Luis, Fermin, Iñaki, Inma, Xabier O., Xabier A. eta neu Soto del Realgo espetxe prebentibora ekarri gaituzte. Zerurako atea zabaldu zaigu, oraindik purgatorioan(?) bagaude
|
ere
. Elkarri besarkadak, maitasun hitzak e.a. Ilunabarrean 3 (Inma, Luis eta Martxelo) libre atera dira, fidantza ordaindu ondoren.
|
|
Hemeretzigarren mendean, J. D. J. Sallaberriren 1870 urteko Chants populaires du Pays Basqueliburuan ikusten dugu, lehen aldiz. Hogeigarren mendeko Iparraldeko kantutegirik garrantzitsuenetan
|
ere
badator; euskal aldizkarietan ere aldaera bat baino gehiago ikus ditzakegu. Aztergai dugun kantua jatorriz Zuberoakoa izan arren, Lapurdira ere zabaldu zen, itxurak direnez.
|
|
Hemeretzigarren mendean, J. D. J. Sallaberriren 1870 urteko Chants populaires du Pays Basqueliburuan ikusten dugu, lehen aldiz. Hogeigarren mendeko Iparraldeko kantutegirik garrantzitsuenetan ere badator; euskal aldizkarietan
|
ere
aldaera bat baino gehiago ikus ditzakegu. Aztergai dugun kantua jatorriz Zuberoakoa izan arren, Lapurdira ere zabaldu zen, itxurak direnez.
|
|
Hogeigarren mendeko Iparraldeko kantutegirik garrantzitsuenetan ere badator; euskal aldizkarietan ere aldaera bat baino gehiago ikus ditzakegu. Aztergai dugun kantua jatorriz Zuberoakoa izan arren, Lapurdira
|
ere
zabaldu zen, itxurak direnez. Kantua, sortu zen txokotik bide luze xamarra eginez, Iparraldeko mutur batetik bestera zabaldu zen.
|
|
Guk lantto honetan 1870ko Sallaberriren ahapaldi argitaragabeak edo zentsuratuak emango ditugu batez
|
ere
. Ahapaldi horiezaz gainera, bestalde, interesgarria den beste eredu bat ere eman asmo dugu, Chambra kahierrekoa.
|
|
Guk lantto honetan 1870ko Sallaberriren ahapaldi argitaragabeak edo zentsuratuak emango ditugu batez ere. Ahapaldi horiezaz gainera, bestalde, interesgarria den beste eredu bat
|
ere
eman asmo dugu, Chambra kahierrekoa. Argitara gabeko eredu bat eta osorik argitara ez den Sallaberriren eredu zoragarria emango ditugu, beraz, artikulu honetan.
|
|
bera izango zen. Sebastien Eppherre Altzaiko artzainaren arauera
|
ere
Barkoxeko bardo handiaren sorkaria izango zen4 Bil litezkeen frogen artean, besteak beste direla, Sebastien Eppherre eta Constantinen kantu ereduetan,
|
|
Kantu, kanta, khantore, Baiona 1967, 67 or. liburuan Harischelharren. L, oeuvre poètique de Pierre Topet Etchahun? lanean (Euskera, XIV XV,, batez
|
ere
684 orrialdeetan) bezala kantu osatu bat ematen da, hau da, kantu desberdinen ahapaldiz osatutako kantu, facticio, edo, osatuago?
|