Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 984

2002
‎EstrabongreziarrareneskutikdatorkiguJ.K.aurrekomendeanPirinioetako bizkarrezurrarenalde bietan kokaturikbizi ziren euskaldunen aipamen zaharrenetakoa.Bazuen herrihonekErribera barreneanjotako beredirutxanpon zaharra eta Kalahorraraino iristen zen erromatarren mapetan euskaldunen lurraldea.
2005
‎Joandoanetaetorridatorrenbereizkuntakezdigutelaguntzen hiztunok harremanetanhizketa bidezegitendugunerabileraren azpianetaazaleangertatzendenaargitzen, ezindelakoteorizatu errealitatean egitendenakontuan hartu gabe.Eman dezagun linguistika teorikoarenalderdiak bere horretan hartuetahizkuntzaarrotzenirakaskuntzaraedopatologietaraeramatenditugula, etaharrokeriakitsutzen ez bagaitu behintzat, berehala ohartuko gara umezurtasunaz, hots, elkarlanaren beharraz: hiztunek egiazkiegitenduten erabileraren ezagutzabeteagoaezinbestekoa izateazgain, bestealoraskotako ezagutzak eregurutzatuko zaizkigulako: besteakbeste, pedagogikoak, psikologikoak, soziologikoakedo antropologikoak.Honenbestez, ezdago lehen mailakoteorizatzeriketabigarrenmailakoaplikaziorik, ezasimetriarik, bien arteko harremana elkarreraginezkoada, elkarelikatzen baitute elkarren osagarridirelako.
‎Gaia herbera edo bederen idurikoa, lehen neurtitza adibidez, hitz baten aldaera bakarrik dauka guziz 1 zahar eta bi kantuak konparatuz ez da dudarik Dibarrart izan zela Iurretako kantuaren egilea eta, aldaketa zenbait eginik, aurkeztu zuela kantu bera Donibane Lohizunen 1894an.
‎Sar gaitezen, beraz, konparatuz bi kantuak.
Bietan Dibarrartek agurtzen ditu gizon eskualdunak azken neurtitzean hitz berdinekin:
‎Aldaketatxo bat edo bertze gora behera bigarren eta laugarren neurtitzetan, bertze biak berdinak direlarik, Dibarrart ek aldarrikatzen ditu garai hartako ideiak, hartuz euskarak dauzkan kalitateak jakintsun handienen arabera: ederra, garbia, lehena.
‎Hemen ere bi kantuetan diren aldaketek ez dute batere ideia nagusia aldatzen. Aspaldiko galdea; nondik datorren euskara, denen ahoetan dagoena
Bi urteren buruan Sarako lore jokoetara igortzen du Biba Errepublika deitu kantua Piarres Uxaleguy izen ordearekin, Ai, ai, ai mutila airearen gainean.
‎Orduan, alde batetik, Le Réveil basque, Paueko astekaria, Berdoly k sortzen du 1886an eta handik laster, 1887an, Louis Etcheverryk Baionan Eskualduna astekaria. Bien arteko gudukak hiruzpalau hauteskundetan erakusten du gorrien eta xurien arteko eztabaida eta nola emeki emeki errepublikazaleak nagusitzen diren bai itsas aldean eta bai barnekaldean.
‎Oraiko euskaldun fededuna jarraikitzen zaie arbasoei, lehen bezala orain ere, sanoki bizi baita Jainko bakarraren baitan sinetsiz. Bi aldiz errepikatuz gure hitza (gure arbasoetan, gurek) Dibarrartek azpimarratzen du nola euskaldunen historian, belaunaldiz belaunaldi, seinale lehena den fidelitatea, erlisione sainduan egoitea eta irautea.
‎Ahapaldi batean bi ideia nagusi agertzen dira: lehena, zazpi probintzien arteko batasuna, bigarrena, herri batu horren askatasun nahia.
‎Bada aitzinagoko kantu bat, titulu berekoa, Eskualduna astekarian ager­ tu dena berant, 1893ko urriaren 6an, Azpeitian aurkeztutakoa baino zaharragoa dudarik gabe. Beti bezala badira bien arteko aldaketak, bainan arrakasta handia ukanen duen bertsoa jadanik hor dago bere osotasunean bertze batzuk bezala. Falta dena da errepika, Azpeitian agertuko dena:
‎Karia hortara antolatua izan da, Lore jokoetan bezala, kantu sariketa bat. Bi Eskualdun izenpeturik Eskualdunac deritzan kantuak ereman zuen lehen prima. Bi azken ahapaldiek 15 et 16.ek aldarrikatzen dute Zazpiak bat fama­
‎Bi Eskualdun izenpeturik Eskualdunac deritzan kantuak ereman zuen lehen prima. Bi azken ahapaldiek 15 et 16.ek aldarrikatzen dute Zazpiak bat fama­
Bi mila urthe baino zaharragokoak.
‎Lehentasuna balinbadaukate edertasunean, lehentasuna daukate zahartasunean, azken neurtitzeko zenbakiak adierazten duen bezala: Bi mila urthe... eta gehiago ere: Bi mila urthe baino zaharragokoak.
‎Bi mila urthe... eta gehiago ere: Bi mila urthe baino zaharragokoak.
‎XL Mendien bi aldetan, zazpi probintzia, Zazpiak bat zirela ez da ahantzia... Zer bihotz min anaien hola berextia, Eta librotasuna ondikotz galtzia!!!
‎lraganean ikusten du zazpien batasuna, lehen egina zena, orain hautsia. Lehengoaren mina, iraganaren mina azaltzen du azken bi neurtitzetan, bere baitan daukan bihotz mina eta auhenka deitoratzen du bereizte hori, auhenka ere askatasun galdua. Zorigaitza adierazten du bereziki ondikotz hitzarekin.
Bien arteko diferentzia ttipia da.
‎Berdin kontserbatzailea, bainan bertze bizitasun eta kar batekin. Horretan datza bi bertsoen arteko diferentzia.
‎lnteresgarriak dira 1894ko azken bertsoaren lehen bi neurtitzak:
Bi neurtitz horiek aurkitzen dira bertze kantu batean aldaketa xume batekin ongi pilotan ikhas pilota ren ordez eta arrakasta handia ukan du eta dauka oraino. Kantu horretan aipatzen dira kantu xaharrak kontserbatu behar direnak, sorterri ederra ezin ahantzia eta aldaketa batekin Donibaneko itsaso bazterra.
‎Entzunik Dibarrarten 1894ko kantuaren azken bertsoa pentsa daiteke gustatu zaizkiola lehen bi neurtitzak eta baliatu dituela. Beraz, Dibarrarten ildotik doa ideología berarekin.
‎Becerro de Bengoaren ikuspegiari jarraituz, berraztertu eta ara­ katu litzateke?. Oraingoan landuko dudana, literaturaren inguruko gaitzat ere har daitekeen historiografiaren ardatzak erakusten eta Euskal Herriko historia nola gihartu eta garatu den azken bi mendeotan erakusten saiatuko naiz.
‎Kongresu berezia antolatu zuen Euskaltzaindiak eta liburu mardula argi­ taratu5 Oihenart historialari gaia ipar Euskal Herriko historiografian, Manex Goihenetxek zehazki landu du.XVII. mendean bi erresuma nagusiren artean banaturik dago Euskal Herria. Oihenart Nafarroako historian murgildu zen Nafarroa Frantziako erresuman kokatzeko eta gero Vasconiakoa landu zuen'.
‎Euskal Herrian Batzar Nagusien bidez erakundetze desberdinak sortuz joango ziren eta lurralde izen nagusiak ageri zaizkigu. Horietatik bi izango ziren nagusie­ nak: Nafarroa, alde batetik, Bizkaia, bestetik.
‎tikoaren eragina. Narrazioak eta diskurtso historikoaren enpirismoa erabat banatu ziren eta mende batez bi joerak elkarren aurka jarraitu zuten.
‎¡ que no facilmente se arrancan de cuajo leyendas y tradiciones acariciadas por lar­ gos siglos y que tanto enaltecen a la tierra que uno quiere!. Baieztapen honek erakusten digu ohiko mitología historikoaren dogmek indarra zutela eta Sabino Arana ere delako literatura mitologioaz baliatuko da bere proposamen politikoak erakusteko unean. Baina ez ditugu nahastu behar biak . Ni neuk hemen historia zientzia bezala lantzen zutenen historiografía ibilbidea landuko dut.
‎Idatzi ditugun lerro llabur hauetan hizkuntza baten barreneko aldaera edo formen arteko lehiaz aritu gara gehienik, ez bi hizkuntzaren edo gehiagoren arteko gora-beherez. Hartara, hizkuntzaren soziologiako gaiak alde bat utzirik, soziolinguistikaren ardatzari uztartuko gatzaizkio funtsean.
‎' Diaf!, losia darabilgunean hiztunak hizkera geografikoen arrean batetik bester edo bat bamo gehiagotara bere mintzoan egiten duen iragatea adierazi nahi dugu; aldiz, diglosia dio­ gunean, bi ereduren arteko konkurrentziaz dihardugu; eredu horietarik bat, gainera, nagusi dabilena da. Gure kasuan euskara batua eta norberaren herriko hizkera lirateke bi ereduok.
‎' Diaf!, losia darabilgunean hiztunak hizkera geografikoen arrean batetik bester edo bat bamo gehiagotara bere mintzoan egiten duen iragatea adierazi nahi dugu; aldiz, diglosia dio­ gunean, bi ereduren arteko konkurrentziaz dihardugu; eredu horietarik bat, gainera, nagusi dabilena da. Gure kasuan euskara batua eta norberaren herriko hizkera lirateke bi ereduok.
‎Mendebaleko euskaldunen kasuan ere hamaikatxo arazo ageri zaigu herrikoeuskararenetaestandarrarenzubigintzaridagokionez; adinekoen ber­ beteadenbezalageldituko delaonarturikere, haurren etagaztetxoen kasuan eredu biak behar bezain ongi finkatzekoeskolak dituen arazoak behin eta berriz aipatzen zaizkigu hor zehar (Goikoetxea 1996) etaezdahalabeharra
‎' Sarasolak (1997a: 8) ohartarazi gaitu hurbiltze hau hegoaldeko euskalkien artekoa baino ez dela izan eta egun euskarak bi euskalki nagusi dituela: batetik, iparraldekoa eta, bestetik hegoaldekoa, hurrenez hurren gaztelaniaren eta frantsesaren eraginaren pean bizi direnak.
‎1) hizkuntza komunaren edozein erabileratan aurki ditzakegun hitzak; 2) hiztun gehienek ezagutzen dituzten baina testu tekniko zientifikoetan maizago agertzen diren hitzak, hiztegi orokor, entziklopedikoetan edo Hiztegi Batua bezalako hiztegi normatiboetan ere aurki daitezkeenak; 3) jakintza esparru bakoitzari dagozkion termino berezituak, esparru berezitu bakoitzaren adituek bakarrik ulertzen dituztenak eta hiztegi terminologiko berezituetan soilik aurki daitezkeenak. Hiru hitz mota horietatik lehendabiziko biak soilik gainezarriko dira erabilera komunaren hiztegirekin. Hirugarren atalekoak hizkuntza osoaren zati bat dira, baina ez dira hizkuntza komunarenak.
‎Berezko eremu hauetan funtsezkoak dira nazioarteko estandarizazio bideak. Hizkuntza komunarekin gainezarritako eremuan, aldiz, garrantzitsuagoak dira hizkuntza komunaren joerak eta estandarizazio bideak eta ez da komenigarria bi erabilera esparruetan hizkuntza eredu desberdinen arabera aldatzea.EUSKARA TEKNIKO ZIENTIFIKOAREN EGOERAREN EBALUA ZIOA, BEREZKOAK DITUEN EZAUGARRIEN ARGITANHizkuntz galeraren ezaugarrietako bat da hiztun komunitatean erabileraren maiztasunagatik eta erabiltzen duten hizkuntzaren kalitateagatik bereiz Laburtzapenen deklinabidearen inguruan ikus Zabala (1994), formula kimikoen irakurbi deaz, Odrio...
‎euskaldun gehienek berdin ebakitzen dituzte esaldiak lagunarteko egoeretan eta ebakera zaindua eskatzen duten egoera formaletan. Ezaugarri honek bere isla du zalantzarik gabe euskara tekniko zientifiko mintzatuan, baina idatzian ere suma daitezke estilo bakarrerako joerak.Euskara Teknikoaz hitz egiten dugu askotan euskararen erabilera bakarra bailitzen, baina hamaika erabilera sartzen dira horren barman, bi ardatzen ara bera muga daitezkeenak: batetik, jakintza esparruari edota gaiari dagokion ardatza dugu eta, bestetik, informazio trukearekin zerikusia duten baldintzei dagokiena.
‎Euskaraz erregistro hauek guztiak landu beharrekoak dira, hizkuntza osasuntsua izanen badugu eta zenbait alderditan horiek guztiak elkarrekin aldatu badute ere, beste alderdi batzuetan aldendu egingo dira estilo aniztasunaren mesedetan29. Hizkuntza bat beste baten eraginaren pean bizi denean, ahultzearen diagnosia egin ahal izateko ezinbestekoa da ondo bereiztea hizkuntza menderatzailearen sistemak eragindako aldaketak eta sistema horrek eragindakoak ez diren aldaketak. Hizkuntza menderatzaileak eragindako aldaketek bi motatako ondorioak eman ditzakete: hizkuntzen bateratzea dakarten aldaketak eta hizkuntzak bereiztea dakarten aldaketak30?
‎Lehen kasuan ondorioa erdal sistemarekiko hurbiltze ahulgarria da eta bigarrenean aldiz, justifikatu gaheko urruntzea, euskararen erabilgarritasuna mugatzen duena. Bi joera hauek batera gertatzeak dakarrena da euskararen barnean urrunduz doazen hi eredu sortzea, batasunerako kaltegarria dena. Hortaz, beharrezkoa da mota honetako segi den artean dagoen kasuistika sakonkiago aztertzea eta hiztunei ikusaraztea erdal adjektiboak noiz mailegatu behar dituzten eta mailegatze hori noiz ez den inola ere egoki gertatzen36?
‎38 Odriozola eta Azkaratek (1997) eragile biak egon litezkeela azpimarratu dute.
‎Izan ere, tar daramaten adjektiboak euskarak dituen erreferentziazko adjektibo bakarrak dira, izenarekiko beste lako harremanak daudenean izen elkartuak erabili ohi baititugu. Horrelako adjektiboak izenaren ezker zein eskuinean joan daitezke (bilbotar mutila 1 mutil bilbotarra) eta laguntzen duten izenarekiko antzeko harremana duten erreferentziazko adjektibo mailegatuek ere, bi kokagune horiek onartzen
‎39 Dun daramaten adjektiboek ere bi kokaguneak onartzen dituzte. Edonola, Sarasolaren (1997a) arabera, hauek, tar daramatenek ez bezala, tradizio hobea dute eskuinean.
‎Ildo beretik, begibakar bezalako adjektibo elkartuen bidea ustiatuz, zelulabakar, atomobakar edo mineralbakar bezalakoak sortu ditugu eta horrelakoak gutxienez bi osagaiko sailkapenen kideak izan ohi direnez, inolako aurrekaririk gabeko zelulanitz, atomoanitz edo mineralanitz ere sortu dira, zelulaniztasun bezalako eratorriak ere eman dituztenak. Tradiziorik eza tik abiatuta zelulanitz bezalakoak gaizki eratuta daudela aldarrikatu dute zen baitek, anitz adjektiboa ez dela argudiatuz, baina honelakoak baztertu aurre tik, sakonki aztertu litzateke exozentrikotasunaren auzia:
‎Hiztegi Batua eta terminología berezituaren arteko harremana ere, gogo eta iturria dugu. Hizkera tekniko zientifikoaren barruan bereizi ditugun hiru hiztegi multzoren artean, lehenengo biak Hiztegi Batuaren eremuan daude zalantzarik gabe baina zientzia eta teknikaren esparru desberdinetako terminología berezituaren arloan ere erabilera komunean bezala jokatzea eskatzen al digu Hiztegi Batuak. Euskaltzaindiak Hiztegi Batuan kare-harri idatzi behar dela esan digunean edota:: bolkan hitza baztertu duenean hitz horien erabilera komunaz aritu da.
‎Bokalez amaituko silaba biko izenkien mugagabeetan, azentua txertatzeko aukera bi dauzkagu (ó o/ o ó). Ondoko taulan jaso ditugun emaitzak ikus daitezke:
‎Aurrekoan legez, azentua txertatzeko aukera bi dauden arren, euskaldun berrien eta zaharren artean ez dugu desberdintasun handirik topatu, aukera nagusia (o ó) da: IÑAK/ GAMIND
‎Berriak Zaharrak Gip Biz Orotara
‎Ataltxo honetan bi eta hiru silabako partizipio bakartuen azentuera azter
‎Berriak Zaharrak Gip Biz Orotara
‎lzenki mugatuen azentuerak aztertzeko datuak silaba kopuruen arabera aurkeztuko ditugu; bi , hiru, lau, bost eta sei silabako sarrerak kontutan hartuta.
‎Aurreko tauletan eman ditugun datuen joera nagusia azaltzeko, badirudi nahikoa dela arau bi proposatzea:
‎Aditz partizipioa silaba bakarrekoa denean aukera bi dauzkagu; bata, azentua partizipioan bertan txertatzea, eta bestea azentua laguntzailean txer­ tatzea:
‎3.4.1.2 Silaba bi bokalez amaituak:
‎3.4.1.3 Silaba bi kontsonantez amaituak:
‎Funtsean gazteleraren azentueraren araua da (Harris 1991) nagusitzen dena silaba bikoetan, dela izenki mugagabeetan, dela aditz partizipioetan. Partizipioen arau horiek eragina daukate aditz jokatuetan (beharbada euskara idatziaren menpekotasunak eraginda) eredu nagusi bi sortzen direla. Silaba bikoetan gertatzen den desberdintasun nabarmen hori kuantifikatuz gero, ondoko taula eta grafika osa ditzakegu:
‎Frantsesa etaalemanaaldibereaneskuratzenarizensemearen jabekuntza garapena arakatzean, hizkuntza biengramatikak bereizita garatu zituela ikusizuen Ronjat ek (1913). Araketa burutzeko, semeak hamahiru hilabete (1; 01) zuenetik lauurteetahamarhilabete (4; 10) izanzuenarteekoitzi zituen hitzak etaesaldiakegunerokobatean bildu zituen. Haurrakgramatika biak
‎VolterraetaTaeschner (1978) etaTaeschner (1983) ikertzaileek alemana etaitalieragurasoengandikgaratudituztenahizpabirengarapenakarakatzean, hiruarokogarabideaaurkitzenduteladiote.Lehenaroanhaurelebidunek hizkuntza bietatik jasotakosistemalexikobakarrabainoezdute.Urrats honetan ez dute gramatikaren erabilerarik aurkitzen, haien ustez hiztegi hutsa eta bakarradaukatelarik.Bigarrenaroan, aldiz, haurreksistemalexikobiakezber
‎tuditugu.Umeetako batbizkaitarrada etabestebiaknafarrak.Euskaraeta gaztelaniaaldi bereangaratudituztenumeelebidunendatuakHEGEHJeta BUSDEtaldeekbildurikoakdira.Bidirahaurelebidunak, bizkaitarrak biak . Gaztelaniadun elebakarren datuak Hernández Pina k (1984), Aguirre k (1995) etaLópezOrnat ek (1994) eurenikerketetaneskainitakoak dira.
‎Horregatik, umeelebidunekgaztelaniarengramatikandepreposizioakbiltzen dituen funtzioak, euskarazko atzizki ezberdinen bidez gauzatukodituzte hasiera hasieratik. Ezduguuste, esaterako, (r) enatzizkiarenhedakuntza okerrikegingodutenik, edogaztelaniazbestepreposizioren batenerabilera gauzatukodutenik.Aregehiago, argiikustenda (e) koatzizkiarenbidezadierazitakoak genitiboak bainogeroagoagertzendirela, eta (e) koezdelagenitiboaren marka.Horretazgain, etaumeekentzuten dituzten ereduen arabera, hitz hurrenkerakereezberdinak izangodirahizkuntza bietan .
‎Hizkuntza bietako datuak elebakarren eta elebidunen ekoizpenetan aztertu beharditugunez, atalkajardungodugu.
‎Era berean, elebidunak hizkuntza bietako oinarrizko egiturez jabetu direlaikusiahal izandugu, dela gaztelaniazkodepreposizioakadierazten dituengramatika funtziobehinenak, delaeuskarazkooinarrizkoegiturak. Horrela, bada, argigeratuda, haurelebidunekelebakarrekerdiestenduten adinakogaitasunalortzendutelagaratzendituztenhizkuntzabietan.
‎Hain luze daramagun guduka horren xehetasunetan sartu gabe, egundai­ notik Iparraldearen historiak kezkatu duen Txillardegi adiskidearen ohoretan nahi nituzke orain hemen XX. mende honetako bi gertakari soil aipatu: lehe­ na 1919an, 14 gerlaren ondotik, Frantzia garaile handios atera zelarik; bigarrena, berriz, 1941ean, 40eko erauntsiaren ondorioz, Frantzia hura bera suntsitua ikusi genuelarik, bi gertakariak Iparraldean gertatuak, eta euskara guti dakiten gure historialariek, nik dakidala, ez bilduak.
‎Hain luze daramagun guduka horren xehetasunetan sartu gabe, egundai­ notik Iparraldearen historiak kezkatu duen Txillardegi adiskidearen ohoretan nahi nituzke orain hemen XX. mende honetako bi gertakari soil aipatu: lehe­ na 1919an, 14 gerlaren ondotik, Frantzia garaile handios atera zelarik; bigarrena, berriz, 1941ean, 40eko erauntsiaren ondorioz, Frantzia hura bera suntsitua ikusi genuelarik, bi gertakariak Iparraldean gertatuak, eta euskara guti dakiten gure historialariek, nik dakidala, ez bilduak.
‎Sarrera hitzaldia frantsesez egin zuela Etienne Decrept ek, bere berrogoi­ ta hamar euskaltzale lagun khartsuen aitzinean, aitortzen digu idazkariak, nahiz gerla denboran hil edo zauritu lagunak aipatzean, hala nola, Clément d' Andurain eta Georges Lacombe bi adiskide euskaltzaleak, gogorki konde­ natu zituen iragan gerlako bost urte luzeetan gertatu izigarrikeria mota guziak zuzenetsi eta berdin goraipatu nahi izan zituzten hizlari edo idazle ahobero­ ak, berek arauz seme bat gerlan galdu ez zutenak.
‎Eguerdi baitzen, biltzarkideak lehiatu omen ziren Jaime hotelean janal­ di hautuko baten egiterat. Gero arratsaldea luzatu zuten kantu zaharrak xara­ melatuz eta, artetik, lxaka Mendizabal eta Jose Eizagirre, Tolosako bi abokat gazte suharren neurtitzak eta mintzaldi sarkorrak entzun ziren eta handizki txalotu.
‎Eta zeren galdez behar dute euskaldunek mintzatu? Lehen lehenik galda bezate ez ditzaten lehenagoko herrialdeak suntsi; ez bereiz Zuberoa beste bi euskal herrietarik, baina hiruak bil elkarrekin, Baiona dutela hiriburu. Galda euskara izan dadin eskoletan irakatsia eta etsaminetan onartua.
‎Ondoko hilabetean, hots, ekainaren 6ko eta 20ko Eskualdunaren bi zen­ bakietan, Xalbat Arotzarena zuzendariak berak bere gain hartzen du Piarres Lafittek harrotu duen eskualdekatzearen gaia.
‎bideekin. Seguru aski Azkuek utzi zion Lacomberi bere eskuizkribua, gutxie­ nez Mendebaldeko aditzaren gaineko liburukia, eta honek bi txandatan kopia­ tu zuen.
‎Euskara batuaren alde Baionan antolatu zen Biltzarraren bezperan, hots, 1964ko abuztuaren 28an, ezagutu nuen Txillardegi bere etxean, erbesteratuta zegoen garaian. Gero, hegoaldera itzuli zenean, Euskal Sozialista Biltzarrea (ESB) sortu zenean, euskararen erabilerarako batzordeñoan geunden biok (1976). Euskaltzaindiko Azkue Bibliotekaren ardura hartu nuenetik (1978) harremanak izan ditugu bibliografía gaietan, eta hor geratzen da lekuko liburu honetan agertzen den Txillardegiren bibliografía gure bibliotekak paratua:
‎Vienako Biltzarrean Pio VII.ak lortu zuenean Elizako lurraldeak eskuratzea, beraien barruan zegoen Musignano herrira etorri zen familiarekin Caninoko Printzea. Bi urte eta erdi zituen gure Louis Lucien Bonapartek. Gutxi da honen haurtzaroaz dakiguna.
‎Badirudi gero Florentzian bizi izan zela, Toskanako hiriburu horretan argitaratu baitzituen zientziarekiko lanak, bertako unibertsitatean eta Pisakoan Fisika eta Kimikako ikasketak egin ondoren3? Bestalde, 1832ko urriaren 4an, Florentzian ezkondu zen Maria Anna Cecchirekin; emaztearekin gaizki konpontzeaz gain, 1848an Italiatik Frantziara joan zenean, eta 1850ean Ingalaterrara, urruntze honek bien arteko banaketa gertarazi zuen betiko. Dena den, Cecchi andreak ez zituen Bonaparte familiarekiko harremanak eten; Ajaccion horiek zeukaten etxean bizi izan zen 1891ko martxoaren 16an hil arte.
‎... de Sandgate a Londres, a Liverpool et aDouglas (lle de Man) sans interruption dans l' été de 1851 en passant la nuit en chemin de fer. Belgikan eta Frantzian zehar ibili zen 1852 eta 1853 urteetan, eta 1854.eko otsailaren 4an, larunbatez, Thorngrove jaioterria bisitatu ondoren, Frantzia eta Suitza bide batez bidaian aztertuz, Italiara jo zuen udaberrian bi hilabete eta erdirako bidaia linguistikoan.
‎l. Katalogoko 399 bis fitxa: a) bi orrialdeetan 200 herri edo zerrendatzen ditu, lehen begirada baten aztergai ikusten dituenak. b) Beste bi orrialdeetan 16 lingua desberdin zerrendatzen ditu, bakoitzaren Famiglia, Ramo eta Gruppo bereiztuz: 31 famiglia, 63 ramo eta 217 gruppi dira zerrendatzen dituenak.
‎l. Katalogoko 399 bis fitxa: a) bi orrialdeetan 200 herri edo zerrendatzen ditu, lehen begirada baten aztergai ikusten dituenak. b) Beste bi orrialdeetan 16 lingua desberdin zerrendatzen ditu, bakoitzaren Famiglia, Ramo eta Gruppo bereiztuz: 31 famiglia, 63 ramo eta 217 gruppi dira zerrendatzen dituenak.
‎Parabola de Seminatore argitaratu zuenerako, urtebete lehenago egina zeukan 1856an lehen bisita Euskal Herrira, eta bidaian zebilela argitaratu zituen Donostian eta Baionan bi euskal liburu: Noticia de las obras vascongadas que han salido a luz después de las que cuenta el P. Larramendi, eta Vocabulaire de mots basques bas navarrais, traduites en langue franraise.
‎...sailonartu beharkogenituzke, ohikogramatikekesandakoabereosotasunean bildunahibadugubehintzat: perpausberegainak, perpausalboratuak, esangu­ ra harremanaadierazten duenosagaibatenbidezloturikoak, esangura harre­ manaetasintaxi harremanagauzatzen dituenosagaibatenbidezjuntaturiko­ aketanagusi/ mendekoharremanadutenak.Lanhonetanurratstxikibateman nahidugu esparru honen azterketan, ezaugarrisorta birekiko hurbilketabat eginez.Lehenik, prosodia ezaugarrijakin batzukizangodituguaztergai: bi perpausetatiklehenengoaren bukaerako doinu motaetaperpausen artekoisi­ lunearenluzera; ezaugarri hauekpuntuazioarenerabilerarekiko harreman estuetan jarrikodugu lanhonetan zehar.Bigarrenik, perpausen arteko (esan­ gura) harremanakgauzatzendituztenosagaienartekopilaketakizangoditugu hizpide.Ezaugarribatzueketabe...
‎...zat: perpausberegainak, perpausalboratuak, esangu­ ra harremanaadierazten duenosagaibatenbidezloturikoak, esangura harre­ manaetasintaxi harremanagauzatzen dituenosagaibatenbidezjuntaturiko­ aketanagusi/ mendekoharremanadutenak.Lanhonetanurratstxikibateman nahidugu esparru honen azterketan, ezaugarrisorta birekiko hurbilketabat eginez.Lehenik, prosodia ezaugarrijakin batzukizangodituguaztergai: bi perpausetatiklehenengoaren bukaerako doinu motaetaperpausen artekoisi­ lunearenluzera; ezaugarri hauekpuntuazioarenerabilerarekiko harreman estuetan jarrikodugu lanhonetan zehar.Bigarrenik, perpausen arteko (esan­ gura) harremanakgauzatzendituztenosagaienartekopilaketakizangoditugu hizpide.Ezaugarribatzueketabesteektestumailakoeta perpausmailako funtzioenarteko mugabeteandihardutelaikusikoduguh...
‎2 1997.ean Anari izeneko abeslariak plazaraturiko abesti batetik hartu dugu adibide hau. Bi perpausen arteko koma ez zegoen diskoak zekarren idatzizko testuan.
‎316), prosodia ezaugarri desberdinak ezar daitezke horrelako perpausen artean: lehenengo perpausaren bukaeran goranzko ala beheranzko doinua, eta bi perpausen arteko isilune laburragoa ala luzeagoa. Bistan da ezaugarri multzo bi horiek hurrenez hurren koma eta puntuaren bidez islatu ohi direla eta, berez, euskal hizkuntzalaritza aplikatuko zenbait lanetan ere horrelaxe azaldu da (Garzia 1998:
‎lehenengo perpausaren bukaeran goranzko ala beheranzko doinua, eta bi perpausen arteko isilune laburragoa ala luzeagoa. Bistan da ezaugarri multzo bi horiek hurrenez hurren koma eta puntuaren bidez islatu ohi direla eta, berez, euskal hizkuntzalaritza aplikatuko zenbait lanetan ere horrelaxe azaldu da (Garzia 1998: 37, 142).
‎Beheranzko doinua eta isilune luzea, bestalde, puntu ezaugarriak izango dira gure lan honetan, edo osterantzean, puntua. Horrela, bestelakorik esan ezean, puntuazio ikur jakin bietako bakoitzak zuzen zuzenean proso­ dia ezaugarrien multzoetako bat adierazten duela onartuko dugu hemen.
Bi puntuazio ikurrok, 11 eta 12 sailean aztertuko ditugu hurrenez hurren. 13 sailean, bestalde, esparru honen baitan kontuan hartu ez diren bi puntuak edo bi puntuen ezaugarriak aztertuko ditugu:
‎Bi puntuazio ikurrok, 11 eta 12 sailean aztertuko ditugu hurrenez hurren. 13 sailean, bestalde, esparru honen baitan kontuan hartu ez diren bi puntuak edo bi puntuen ezaugarriak aztertuko ditugu: komarena baino isilu­ ne luzeagoa eta puntuarena baino goragoko doinua.
‎Bi puntuazio ikurrok, 11 eta 12 sailean aztertuko ditugu hurrenez hurren. 13 sailean, bestalde, esparru honen baitan kontuan hartu ez diren bi puntuak edo bi puntuen ezaugarriak aztertuko ditugu: komarena baino isilu­ ne luzeagoa eta puntuarena baino goragoko doinua.
‎Puntu soileko adierazpide honek badu muga bat ohiko esanguren ikus­ pegitik bederen: kontzesioa (10), hemen bereiziko ditugun bi hautakari harre­ manak (11) 7 eta emendiozko bosgarren harremana (12) 8, nekez uler daitezke
‎(6) ko ez zuen inortxok ere erantzun. Kausa/ ondorio, argudio/ ondorioztapen eta kont­ zesio/ aurkaritza direlako hiru ardatz hauei begira, bi zehaztasun egin behar ditugu. Alde batetik, lan honetan zehar bigarren perpausak daraman esanguraz arituko gara, hau da, (7a) koan argudioa dugu eta (7b) koan ondorioztapena.
‎Alde batetik, lan honetan zehar bigarren perpausak daraman esanguraz arituko gara, hau da, (7a) koan argudioa dugu eta (7b) koan ondorioztapena. Gainera, zenbaitetan bi hitz hurren­ kerak dira zilegi, baina beste zenbaitetan ez. (13a) koa adibidez, hobeto legoke alderantziz­ ko hurrenkera jarrita:
‎7 Lehenengo motan, bi aukera ematen dira etorkizunari begira. Bigarrenean, aldiz, lehenen­ go perpausean eman den bidea erabilita ekidin nahi den zerbait adierazten da.
‎Bigarrenean, aldiz, lehenen­ go perpausean eman den bidea erabilita ekidin nahi den zerbait adierazten da. Lan honetan osterantzean erabiliko dugu bien ereduzko lokailu gisa.
‎11 sailean ustez adierazi nahi diren kontzesioak (10), bi hautakari harre­
‎Izan ere, aurrean ontzat zein kaskartzat harturiko guztiak, nabarmenki kaskarragoak dira hizkuntz maila jaso berezituetan: ikusi bost emendio motak (14), bi hautakari harremanak (15), kausa zein ondorioa (16), argudioa zein ondorioztapena (17), eta aurkaritza zein kontzesioa (18).
‎Hala ere, idatzizko (14) hauek bi hausnarketa mota egitera garamatza­ te. Alde batetik, adibidez, ahozko informabideetan, koma horiei legozkiokeen goranzko doinuak entzun daitezke; horrelakoetan, nolabaiteko ezegokitasun (arin) a ikusi litzateke hiztunaren hizkuntz ahalmenean.
‎komak erraz adieraz ditzake esangura batzuk (aurkaritza, argudioa, kausa eta emendio mota batzuk), baina ez bestelako guztiak (beste emendio mota batzuk, ondorioztapena, ondorioa, hautakari harremanak eta kontzesioa). Puntuazioak adierazten dituen prosodia ezaugarriek testu edo perpaus mailan funtzio bat izan lezaketelako hipotesia plazaratu delarik, ekin diezaiogun koma baino are esangarriagoak izan litezkeen bi puntuen aztertzeari.
‎21 azpisailean puntuaren ezaugarriak aztertuko ditugu egoera arrunt modura, baina koma ere ikusmiran izango dugu 22 sailean. 23 sailean, berriz, bi puntuen eragina aztertuko da. 24 sailean, azkenik, lokailuen arteko pilake­ tek ematen dituzten ondorioak aztertuko ditugu.
‎testu mailako funtzio hori eta perpaus mailako beste funtzio hori (besarkadura txikikoa) biltzen dituena (18a b). Berriz bezalakoek, ordea, bi erabilera dute: ustez jatorrizkoa dena (19a) eta testu eta perpaus mailako funtzioak biltzen dituena (19b).
‎ustez jatorrizkoa dena (19a) eta testu eta perpaus mailako funtzioak biltzen dituena (19b). Kide hauen guztion testu mailako fun­ tzioa, bestalde, mintzagaia indartzea da nonbait. c4) sailean aipatuko direnen kasuan, bes­ talde, ustez jatorrizkoa zen funtzioa eskuragarri dago gaurko euskararen baitan ere, eta oro har, berriz bezalakoen bi erabilerak azal daitezke.
‎' Lokailua bi perpausen artean egon gabe bigarren perpausean nonbait txertatzen bada, haliabidea are okerragoa da gure aburuz.
‎Besarkadura handikoen arteko pilaketak, aldiz, zilegi dira zenbaitetan (30a), batez ere mota honetako lokailuek aukeran dituzten kokaguneetatik bi erabiltzen direnean (30b d); horrelakoak direla eta, esan beharra dago bestela­ ko pilaketa guztietan baino aldakortasun handiagoa aurkitu dugula eta idaz­ tankerak eta hizkuntz mailak ere oso kontuan hartzekoak direla.
‎Bibliografian ikus daitekeenaren arabera, juntagailuek esangura harrema­ na gauzatu ez ezik, perpaus mailako funtzio bat ere betetzen dute: lokailuek ez bezala, berdintasun maila batean juntatzen dituzte bi perpaus, goragoko perpaus elkartua emateko. Lan honetan komak juntagailuen gainetik izan dezakeen eragina alde hatera utziko dugularik' S, 31 eta 32 sailetan hurrenez hurren juntagailuen eta lokailuen arteko pilaketak, eta juntagailuen arteko pilaketak ikusiko ditugu.
‎Lan honetan komak juntagailuen gainetik izan dezakeen eragina alde hatera utziko dugularik' S, 31 eta 32 sailetan hurrenez hurren juntagailuen eta lokailuen arteko pilaketak, eta juntagailuen arteko pilaketak ikusiko ditugu. 33 eta 34 sailetan, hurrenez hurren bi puntuak eta puntua aztertzeari ekingo diogu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
bi 620 (4,08)
biak 99 (0,65)
Bi 91 (0,60)
bien 27 (0,18)
biek 17 (0,11)
bietan 15 (0,10)
bien arteko 11 (0,07)
biok 11 (0,07)
bitan 8 (0,05)
Biak 7 (0,05)
bien artean 6 (0,04)
biei 5 (0,03)
bietatik 5 (0,03)
bik 5 (0,03)
bion arteko 5 (0,03)
bion 4 (0,03)
biren 4 (0,03)
Biek 3 (0,02)
Bien 3 (0,02)
Bien arteko 3 (0,02)
Bietan 3 (0,02)
bietako 3 (0,02)
bitara 3 (0,02)
BI 2 (0,01)
Bion 2 (0,01)
Biz 2 (0,01)
bion artean 2 (0,01)
birekin 2 (0,01)
biri 2 (0,01)
Bietatik 1 (0,01)
Bion artean 1 (0,01)
Biona 1 (0,01)
bien aldeko 1 (0,01)
biena 1 (0,01)
bienak 1 (0,01)
bientzako 1 (0,01)
bietarik 1 (0,01)
biez gain 1 (0,01)
biez gainera 1 (0,01)
bioi 1 (0,01)
biotan 1 (0,01)
birekiko 1 (0,01)
birentzat 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
bi urte 42 (0,28)
bi hamarkada 16 (0,11)
bi bertsolari 15 (0,10)
bi aldiz 13 (0,09)
bi puntu 13 (0,09)
bi alde 10 (0,07)
bi egun 10 (0,07)
bi erakunde 9 (0,06)
bi bat 8 (0,05)
bi hilabete 8 (0,05)
bi sail 8 (0,05)
bi testu 8 (0,05)
bi txapelketa 8 (0,05)
bi arrazoi 7 (0,05)
bi bi 7 (0,05)
bi euskaltzain 7 (0,05)
bi ziklo 7 (0,05)
bi egunkari 6 (0,04)
bi eredu 6 (0,04)
bi gerra 6 (0,04)
bi hitz 6 (0,04)
bi joera 6 (0,04)
bi mila 6 (0,04)
bi orrialde 6 (0,04)
bi perpaus 6 (0,04)
bi zati 6 (0,04)
bi alderdi 5 (0,03)
bi atal 5 (0,03)
bi ere 5 (0,03)
bi idazlan 5 (0,03)
bi lan 5 (0,03)
bi liburu 5 (0,03)
bi zenbaki 5 (0,03)
bi anaia 4 (0,03)
bi artikulu 4 (0,03)
bi aste 4 (0,03)
bi aukera 4 (0,03)
bi batzar 4 (0,03)
bi belaunaldi 4 (0,03)
bi bertso 4 (0,03)
bi euskal 4 (0,03)
bi euskara 4 (0,03)
bi harreman 4 (0,03)
bi hauek 4 (0,03)
bi hitzaldi 4 (0,03)
bi hizkuntza 4 (0,03)
bi horiek 4 (0,03)
bi kantu 4 (0,03)
bi lagun 4 (0,03)
bi liburuki 4 (0,03)
bi mundu 4 (0,03)
bi neurtitz 4 (0,03)
bi proiektu 4 (0,03)
bi adiskide 3 (0,02)
bi alda 3 (0,02)
bi alor 3 (0,02)
bi argitaratu 3 (0,02)
bi baino 3 (0,02)
bi bakarrik 3 (0,02)
bi dokumental 3 (0,02)
bi egin 3 (0,02)
bi eman 3 (0,02)
bi erabilera 3 (0,02)
bi euskaltzainorde 3 (0,02)
bi ez 3 (0,02)
bi gertakari 3 (0,02)
bi hautakari 3 (0,02)
bi ildo 3 (0,02)
bi ipuin 3 (0,02)
bi kronika 3 (0,02)
bi lotura 3 (0,02)
bi maila 3 (0,02)
bi mende 3 (0,02)
bi mota 3 (0,02)
bi olatu 3 (0,02)
bi saio 3 (0,02)
bi urgazle 3 (0,02)
bi zutabe 3 (0,02)
bi Bilbo 2 (0,01)
bi Nafarroa 2 (0,01)
bi abertzaletasun 2 (0,01)
bi adar 2 (0,01)
bi adiera 2 (0,01)
bi aldizkari 2 (0,01)
bi apaiz 2 (0,01)
bi astekari 2 (0,01)
bi baldintza 2 (0,01)
bi balio 2 (0,01)
bi banatu 2 (0,01)
bi batura 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
bi arrazoi nagusi 4 (0,03)
bi urte lehenago 4 (0,03)
bi baino ez 3 (0,02)
bi mila urte 3 (0,02)
bi abertzaletasun lehia 2 (0,01)
bi aldiz euskal 2 (0,01)
bi aukera eman 2 (0,01)
bi belaunaldi tenka 2 (0,01)
bi bertsolari gudu 2 (0,01)
bi egun lehenago 2 (0,01)
bi gerra zibil 2 (0,01)
bi hamarkada euskal 2 (0,01)
bi hamarkada joan 2 (0,01)
bi hitzaldi argitaratu 2 (0,01)
bi ildo horiek 2 (0,01)
bi joera nagusi 2 (0,01)
bi kronika luze 2 (0,01)
bi mila lagun 2 (0,01)
bi olatu lehen 2 (0,01)
bi urte geroago 2 (0,01)
bi urte Gipuzkoa 2 (0,01)
bi urte igaro 2 (0,01)
bi zenbaki bakarrik 2 (0,01)
bi zenbaki monografiko 2 (0,01)
bi zutabe eduki 2 (0,01)
bi adar gauzatu 1 (0,01)
bi adar nagusi 1 (0,01)
bi adiera besterik 1 (0,01)
bi adiera konnotazio 1 (0,01)
bi adiskide euskaltzale 1 (0,01)
bi adiskide maite 1 (0,01)
bi alda hedatu 1 (0,01)
bi alde adostu 1 (0,01)
bi alde bertsolari 1 (0,01)
bi alde harreman 1 (0,01)
bi alde hasi 1 (0,01)
bi alde ideologiko 1 (0,01)
bi alde sintonia 1 (0,01)
bi alderdi buruzagi 1 (0,01)
bi alderdi hartu 1 (0,01)
bi alderdi negoziazio 1 (0,01)
bi aldiz aipatu 1 (0,01)
bi aldiz baino 1 (0,01)
bi aldiz bestelako 1 (0,01)
bi aldiz bildu 1 (0,01)
bi aldiz errepikatu 1 (0,01)
bi aldiz euskara 1 (0,01)
bi aldiz gehiago 1 (0,01)
bi aldiz hautatu 1 (0,01)
bi aldiz pentsatu 1 (0,01)
bi aldizkari Bilbo 1 (0,01)
bi aldizkari mututu 1 (0,01)
bi alor batu 1 (0,01)
bi alor bereizi 1 (0,01)
bi alor horiek 1 (0,01)
bi anaia ere 1 (0,01)
bi anaia fusilatu 1 (0,01)
bi apaiz gai 1 (0,01)
bi argitaratu ardura 1 (0,01)
bi argitaratu bertso 1 (0,01)
bi artikulu argitaratu 1 (0,01)
bi artikulu Pedro 1 (0,01)
bi aste eman 1 (0,01)
bi aste ere 1 (0,01)
bi aste ordezkatu 1 (0,01)
bi aste ukan 1 (0,01)
bi astekari horiek 1 (0,01)
bi astekari jarraitutasun 1 (0,01)
bi atal bereizi 1 (0,01)
bi atal eskaini 1 (0,01)
bi atal n. 1 (0,01)
bi atal testuinguru 1 (0,01)
bi bakarrik eutsi 1 (0,01)
bi bakarrik jaso 1 (0,01)
bi baldintza jaramon 1 (0,01)
bi balio ukan 1 (0,01)
bi banatu ezinezko 1 (0,01)
bi bat ere 1 (0,01)
bi bat etorri 1 (0,01)
bi bat izendatu 1 (0,01)
bi batura baino 1 (0,01)
bi batura ikusi 1 (0,01)
bi batzar agertu 1 (0,01)
bi batzar garrantzitsu 1 (0,01)
bi batzar gertatu 1 (0,01)
bi batzar horiek 1 (0,01)
bi belaunaldi horiek 1 (0,01)
bi bertso bota 1 (0,01)
bi bertso diferentziatu 1 (0,01)
bi bertso liburu 1 (0,01)
bi bertso zahar 1 (0,01)
bi bertsolari ageri 1 (0,01)
bi bertsolari aritu 1 (0,01)
bi bertsolari beste 1 (0,01)
bi bertsolari egunkari 1 (0,01)
bi bertsolari emanaldi 1 (0,01)
bi bertsolari eraman 1 (0,01)
bi bertsolari ezagun 1 (0,01)
bi bertsolari horiek 1 (0,01)
bi bertsolari konkretu 1 (0,01)
bi bertsolari lehen 1 (0,01)
bi bertsolari puntuka 1 (0,01)
bi bi lapurtera 1 (0,01)
bi bi txapelketa 1 (0,01)
bi dokumental egin 1 (0,01)
bi dokumental etnografiko 1 (0,01)
bi egin elkarrizketa 1 (0,01)
bi egun berandu 1 (0,01)
bi egun berriz 1 (0,01)
bi egun egin 1 (0,01)
bi egun geroago 1 (0,01)
bi egun ondoren 1 (0,01)
bi egunkari ere 1 (0,01)
bi egunkari erreferentzial 1 (0,01)
bi egunkari nagusi 1 (0,01)
bi eman emaitza 1 (0,01)
bi erabilera azaldu 1 (0,01)
bi erabilera esparru 1 (0,01)
bi erabilera ukan 1 (0,01)
bi erakunde agertu 1 (0,01)
bi erakunde bertsolari 1 (0,01)
bi erakunde harreman 1 (0,01)
bi erakunde lankidetza 1 (0,01)
bi erakunde ordezkaritza 1 (0,01)
bi erakunde tirabira 1 (0,01)
bi ere bertsolari 1 (0,01)
bi ere bi 1 (0,01)
bi ere espazio 1 (0,01)
bi ere ibilbide 1 (0,01)
bi ere jaso 1 (0,01)
bi eredu esku 1 (0,01)
bi eredu konkurrentzia 1 (0,01)
bi eredu nagusi 1 (0,01)
bi eredu talka 1 (0,01)
bi eredu ukan 1 (0,01)
bi euskal erriatu 1 (0,01)
bi euskal herri 1 (0,01)
bi euskal liburu 1 (0,01)
bi euskal literatura 1 (0,01)
bi euskaltzain besterik 1 (0,01)
bi euskaltzain egitasmo 1 (0,01)
bi euskaltzain izendatu 1 (0,01)
bi euskaltzain kolpista 1 (0,01)
bi euskaltzain mahai 1 (0,01)
bi euskaltzain sortzaile 1 (0,01)
bi euskaltzain uko 1 (0,01)
bi euskaltzainorde berri 1 (0,01)
bi euskaltzainorde izaera 1 (0,01)
bi euskaltzainorde politikoki 1 (0,01)
bi euskara aritu 1 (0,01)
bi euskara bereizi 1 (0,01)
bi euskara kazetaritza 1 (0,01)
bi ez egon 1 (0,01)
bi ez nahasi 1 (0,01)
bi gerra agerian 1 (0,01)
bi gerra eragin 1 (0,01)
bi gerra karlista 1 (0,01)
bi gerra urte 1 (0,01)
bi gertakari horiek 1 (0,01)
bi gertakari iparralde 1 (0,01)
bi gertakari soil 1 (0,01)
bi hamarkada bertsolaritza 1 (0,01)
bi hamarkada beste 1 (0,01)
bi hamarkada desagertu 1 (0,01)
bi hamarkada erreferentzialtasun 1 (0,01)
bi hamarkada ibilbide 1 (0,01)
bi hamarkada lehenago 1 (0,01)
bi hamarkada luze 1 (0,01)
bi hamarkada poesia 1 (0,01)
bi hamarkada tarte 1 (0,01)
bi harreman bitxi 1 (0,01)
bi harreman konfiantzazko 1 (0,01)
bi harreman on 1 (0,01)
bi hauek ekarri 1 (0,01)
bi hautakari harreman 1 (0,01)
bi hilabete baino 1 (0,01)
bi hilabete eskas 1 (0,01)
bi hilabete euskara 1 (0,01)
bi hilabete folklore 1 (0,01)
bi hilabete kartzelaldi 1 (0,01)
bi hitz familia 1 (0,01)
bi hitz zer 1 (0,01)
bi hitzaldi D. 1 (0,01)
bi hitzaldi hainbat 1 (0,01)
bi hizkuntza aitzin 1 (0,01)
bi hizkuntza argitaratu 1 (0,01)
bi hizkuntza eskaini 1 (0,01)
bi horiek hur 1 (0,01)
bi horiek kantu 1 (0,01)
bi horiek lodi 1 (0,01)
bi idazlan argitaratu 1 (0,01)
bi idazlan baldintza 1 (0,01)
bi idazlan berritasun 1 (0,01)
bi idazlan bidali 1 (0,01)
bi idazlan hartu 1 (0,01)
bi ipuin ageri 1 (0,01)
bi joera egon 1 (0,01)
bi joera elkar 1 (0,01)
bi joera hauek 1 (0,01)
bi joera horiek 1 (0,01)
bi kantu konparatu 1 (0,01)
bi lagun entzun 1 (0,01)
bi lagun eraman 1 (0,01)
bi lagun min 1 (0,01)
bi lan horiek 1 (0,01)
bi lan ildo 1 (0,01)
bi lan utzi 1 (0,01)
bi liburu berri 1 (0,01)
bi liburu izenburu 1 (0,01)
bi liburu osatu 1 (0,01)
bi liburu trinko 1 (0,01)
bi liburuki argitalpen 1 (0,01)
bi liburuki eskuratu 1 (0,01)
bi lotura bat 1 (0,01)
bi lotura Gaztela 1 (0,01)
bi lotura gisa 1 (0,01)
bi maila horiek 1 (0,01)
bi maila korrespondentzia 1 (0,01)
bi mende erakutsi 1 (0,01)
bi mende igaro 1 (0,01)
bi mila bazkide 1 (0,01)
bi mota eskandalu 1 (0,01)
bi mota hauek 1 (0,01)
bi mota ondorio 1 (0,01)
bi mundu aski 1 (0,01)
bi mundu gerra 1 (0,01)
bi mundu ikusmolde 1 (0,01)
bi mundu tarte 1 (0,01)
bi Nafarroa bertsolaritza 1 (0,01)
bi neurtitz horiek 1 (0,01)
bi olatu kezka 1 (0,01)
bi orrialde astekari 1 (0,01)
bi orrialde proba 1 (0,01)
bi orrialde protesta 1 (0,01)
bi perpaus egon 1 (0,01)
bi perpaus elkartu 1 (0,01)
bi perpaus isilune 1 (0,01)
bi perpaus koma 1 (0,01)
bi proiektu erabat 1 (0,01)
bi proiektu eskaintza 1 (0,01)
bi proiektu lehia 1 (0,01)
bi puntu A. 1 (0,01)
bi puntu auzi 1 (0,01)
bi puntu aztertu 1 (0,01)
bi puntu eragin 1 (0,01)
bi puntu ezaugarri 1 (0,01)
bi puntu gai 1 (0,01)
bi puntu hauek 1 (0,01)
bi puntu horiek 1 (0,01)
bi puntu onartu 1 (0,01)
bi puntu osatu 1 (0,01)
bi sail banatu 1 (0,01)
bi sail gehitu 1 (0,01)
bi sail hauek 1 (0,01)
bi sail kokatu 1 (0,01)
bi sail nagusi 1 (0,01)
bi sail nagusitan 1 (0,01)
bi sail ongi 1 (0,01)
bi saio berri 1 (0,01)
bi testu haiek 1 (0,01)
bi testu hura 1 (0,01)
bi testu ikusi 1 (0,01)
bi testu labur 1 (0,01)
bi testu sinatu 1 (0,01)
bi testu topatu 1 (0,01)
bi txapelketa baino 1 (0,01)
bi txapelketa egokiera 1 (0,01)
bi txapelketa estaldura 1 (0,01)
bi txapelketa horiek 1 (0,01)
bi txapelketa hutsune 1 (0,01)
bi txapelketa joera 1 (0,01)
bi txapelketa kronika 1 (0,01)
bi urgazle berri 1 (0,01)
bi urgazle zerrenda 1 (0,01)
bi urte amaitu 1 (0,01)
bi urte argitaratu 1 (0,01)
bi urte baino 1 (0,01)
bi urte behar 1 (0,01)
bi urte beste 1 (0,01)
bi urte egon 1 (0,01)
bi urte eskas 1 (0,01)
bi urte gai 1 (0,01)
bi urte Gasteiz 1 (0,01)
bi urte geroagoko 1 (0,01)
bi urte gogotsu 1 (0,01)
bi urte hiru 1 (0,01)
bi urte hura 1 (0,01)
bi urte lehenagoko 1 (0,01)
bi urte luzatu 1 (0,01)
bi urte luze 1 (0,01)
bi urte ohitura 1 (0,01)
bi urte pasa 1 (0,01)
bi urte programa 1 (0,01)
bi urte Sara 1 (0,01)
bi urte sari 1 (0,01)
bi zati egin 1 (0,01)
bi zati eman 1 (0,01)
bi zati eskaini 1 (0,01)
bi zenbaki osatu 1 (0,01)
bi ziklo argitalpen 1 (0,01)
bi ziklo egin 1 (0,01)
bi ziklo errepikatu 1 (0,01)
bi ziklo ezberdin 1 (0,01)
bi ziklo kulturgile 1 (0,01)
bi ziklo oinarri 1 (0,01)
bi zutabe hauek 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia