2000
|
|
Rosnay irakasleak espazio denbora berrira sartzeko arriskuari aurre hartu behar zaiola esanez erantzuten dio bere buruari, izan ere biziraupenerako baldintzak tartean direla,
|
bi
eredu ekonomikoek europarrak eta amerikarrak dituzten ezaugarri onuragarriak elkarlotzen saiatu behar baitugu. Utopikotzat jotzen ez duen hirugarren bide bat ere aurreratzen du:
|
|
Inguru berri bat exploratzerakoan, amak, edo ohiko zaintzaileak? segurtasunik ematen ez dionean eta lasaitasunik ere ez bakarrik geratzean, haurrarenatxikimendua segurtasunik gabekoa edo atxikimendu estukoa dela esaten da.Atxikimendu estua agertzen duten
|
bi
eredu edo talde bereizi dira:
|
|
Gaurko belaunaldietan, berriz, kontrako muturreraino joan gara, eta, gurea gutxietsiz, kanpokogauzen bila goaz.
|
Bi
eredu murrizgarri (reduccionista) hauen artean mugitzen garelaematen du, gure kultur gaiei zor zaien arreta eta trataera egokia lortu ezinik.
|
|
Irrati programazioan
|
bi
eredu bereiz daitezke erraz, irratsaioen edukiak kontuan hartuz gero. Bi ereduok, Josep M. Martí-k (1990) ongi aipatu bezala, bakoitza bere esparruan entzule gehiagoren bila abiatu diren irratiei dagokie:
|
|
Irrati programazioan bi eredu bereiz daitezke erraz, irratsaioen edukiak kontuan hartuz gero.
|
Bi
ereduok, Josep M. Martí-k (1990) ongi aipatu bezala, bakoitza bere esparruan entzule gehiagoren bila abiatu diren irratiei dagokie: irrati konbentzionala, alde batetik, eta irrati berezitua, bestetik.
|
|
mosaikoa (programa isolatuak dira nagusi) eta atalkakoa (ohikoak dauzka iraupen luzeko irratsaioak).
|
Bi
eredu hauez gainera, bada beste programazio molde bat: garrantzitsuak diren gertakarien segimendua egiten duena, hots, jarraituzko programazioa.
|
|
Amerikako Estatu Batuetan irrati berezituak irentsi egin du irrati konbentzionala; Europan, berriz,
|
bi
eredu programatikoek elkarrekin diraute.
|
|
Irrati digitalean
|
bi
eredu berri ageri zaizkigu:
|
2001
|
|
c) Eredu interaktiboa: aurreko
|
bi
ereduek ez dute irakurriaren ulermena bereosotasunean azaltzen. Gabeziak gainditze aldera, eredu interaktiboa proposatuda.
|
|
2) Gainera, nahiko modu berdinean edo aldagai konkretu antzekoekin gertatzendira esanguratsuki hiru aldagai motak; adibidez, euskalduntasunarenpresentzia beharrezkoa da, jadanik euskararekiko ikerketa gehienetanazpimarratzen dena berriro ere baieztatuz. 3)
|
Bi
ereduetan agertzen diraezagutza eta erabilera, hain zuzen ere, ezagutza maila azaltzeko, erabileraere beharrezkoa delako, eta alderantziz ere, erabilera azaltzeko, ezagutzaere beharrezkoa delako; zentzu horretan esan daiteke ezen bi azpiprozesuakprozesu orokor baten azpiprozesu interdependente eta osagarri gisa kontsidera daitezkeela; 4) Bietan, euskal identitate etnolinguistikoa eta motibazioint...
|
2002
|
|
|
Bi
eredu horietan, dena den, autodeterminazio eskubidearen nolabaiteko ezagutza onartu da, nahiz eta honi buruz ere irakurketa desberdinak dauden. Hemen oraindik, onarpen maila horietatik urruti gaudela dirudi.
|
|
Espezializazio esparru horretan
|
bi
eredu oso markatu bizi ziren elkarrekin: lehena, Bizkaiko eta Arabako metalaren eta kimikaren arloko gain espezializazioa; bigarrena, metal arloko espezializazioa, beste sektore batzuekin orekatuagoa, papera, elikagaiak, kimikoa...? (2.8 irudia).
|
|
Arrazionaltasun ekonomikoak baldintzatu dituen mundua ikusteko
|
bi
eredu nagusiak kritikatuko ditu, hau da, sozialismo zientifikoa eta ekoizpenerako eredu kapitalista. Lehenengoa gaindituta egonik, azken horri aurre egitea da gaur egungo erronka nagusia.
|
|
. Morfologiari ekiteko modua. Teoria linguistikoek eraginda, bai eta hizkuntzaren egiturak zein sistema eraikitzeko konputazio ikuspegiak ere,
|
bi
eredu bereizten dira: lexikoan oinarrituak batetik, eta paradigman oinarrituak bestetik.
|
|
Hala ere, Kaplan-en arabera (Kaplan, 1988; Kaplan & Kay, 1994),
|
bi
ereduetan karaktere kateen arteko erlazio erregularrak adierazten dira, eta erlazio hau itxia da konposaketarekiko, baina ez ebaketarekiko. Izan ere, bi mailatako morfologiaren kasuan ebaketa ere itxia da.
|
|
Izan ere, bi mailatako morfologiaren kasuan ebaketa ere itxia da. Honetan oinarriturik, Karttunen ek
|
bi
ereduak erabiltzen dituzten lexiko itzultzaileak proposatzen ditu, kapitulu honen amaieran azalduko direnak.
|
|
4 irudian konputazioaren aldetik
|
bi
ereduen artean dagoen desberdintasuna azaltzen da: alegia, bi sistemetan, erregelak egoera finituetako itzultzaile bihurtu arren, bi mailatako morfologian itzultzaile baino gehiago bikote kontrolatzaileak dira.
|
|
|
Bi
ereduen ezaugarriez eta formalizazioaz sakontzeko oso egokiak dira Karttunen en (1991) eta Kaplan & Kay ren (1994) artikuluak.
|
|
Hori dela eta, onartutako dekretuak zehatz mehatz arautzen ditu tokiko korporazioek egin ditzaketen zorraren jaulkipenak eta defizitetan izan daitezkeen baldintzak. Zehazki,
|
bi
eredu daude: zorra noizean behin jaulkitzen duten udalena, premia puntualen batengatik, eta aldian behin igortzen dutenena, 200.000 biztanletik gorakoa.
|
2003
|
|
I eta J ereduak.
|
Bi
ereduotan ingelesez eta gaztelaniaz emango lituzkete irakasgaiak eta J ereduak euskara irakasgai gisa ere izango luke. Dekretuaren zirriborroa idatzita du jada Hezkuntza Departamentuak eta Eskola Kontseiluari bidali dio, oniritzia eman dezan.
|
|
Bertan, laguntza programa eta datu guztiak aurkituko dituzu, bai eta ereduak Internet bidez aurkezteko moduari buruzko informazioa ere. 104 ereduaren jatorrizkoak (gutun azalarekin batera doana) dituztenentzat,
|
bi
ereduak postaz bidal daitezke 30.000 posta kutxara. “Itzulketa azkarra” eskatzen baduzu, postaz jakinaraziko dizute zenbatekoa zein den ekainaren 17a baino lehen.
|
|
1997," Tradizio klasikoaren erabilpenaren
|
bi
ereduak XVIII. mendeko euskal erretorikan", in Oihenart 15, Eusko Ikaskuntza.
|
2004
|
|
bat, Kataluniako gobernu eredua Espainia gobernatzeko ere baliatzea; bi, CiU de facto gobernu eskemara erakartzea, hau da, formalki ez legoke baina egiazki bai, baina hau korapilotsuagoa da. Beharbada, azkenean
|
bi
ereduak lotzen ere saia liteke. EAJrekin ere legealdian zehar itun zehatzak egiteko aukera balia dezake PSOEk.
|
|
Gaur egun, edukiengatik ordaintzera behartzen duen eredu batera pasatzeko saiakera egiten ari dira, zenbait edukira sarbidea libre utziz. Hasieratik, telebistan
|
bi
eredu ari dira elkarbizitzen: eduki orokorreko doako telebista, publikoa zein pribatua eta ordaintzen den telebista, eduki esklusiboak eta tematikoak dituena.
|
|
Elkarrizketarako
|
bi
eredu
|
|
Batasunak lehen bileran parte hartu zuen, baina berehala aldendu zen, bere indarrak Nazio Eztabaidagunean zentratzeko.
|
Bi
ereduek egiten dute elkarrizketa eta gatazka gainditzearen aldeko apustu, baina oinarri desberdinetatik, lehen urratsetan bederen: Elkarrik, alde guztien arteko elkarrizketa eta akordioa bilatzen duen bitartean, Nazio Eztabaidagunea, nazio eraikuntza ardatz, alderdi abertzaleen arteko akordioa bultzatzen ari da, hortik gatazka bortitzaren amaiera etorriko delakoan.
|
|
739 Euskal herrikidetasuna sentitzeko
|
bi
eredu ikusiko ditugu hemen. Lehengoa euskal ideologia nazional alienatu baten lekuko, eta bigarrena, berriz, euskaldun izatearen duintasunari eutsi nahi dion jarrerarena.
|
|
Alderantziz, inplikazio negoziatua kontratuko xedapen esplizituetan oinarritzen da, zeintzuk langileen inplikazioaren truke, kontrapartida mamitsuak bermatzen duten, eta sindikatuen eta enpresarien arteko kontrapartiden bilaketaren emaitza bazkidekooperatiboaren izaera propiotik jaiotzen da, alde batetik langile, bestetik enpresaren jabe. Dena den, inplikazio kooperatiboak aipaturiko
|
bi
ereduen ezaugarri ugaribatzen ditu, eta, praktikan, antzeko kontraesan dinamikoak ere barneratzen ditu.
|
|
da. Hemen aztertzen arigaren beste
|
bi
ereduetan ez bezala, bertuteetan oinarritutako etikak gizakiaren bizitza bereosotasunean hartuta aztertu nahi du. Zentzu horretan, ez da ekintza zehatzen ontasuna edogaiztotasuna aztertzera mugatzen.
|
|
Getxon, 2003 ikasturtean, 3 urteko hamar umeetatik, bostek ereduan egiten dituzte ikasketak, hiruk A eredua aukeratu dute eta
|
bik
ereduan ari dira.
|
|
Enpresa izaeratik jaio eta errentagarritasun ekonomikoa bilatzen duten telebistak dira beste guztiak. Hala eta guztiz ere bereizketa argia egin daiteke multzo honetan
|
bi
ereduren artean: enpresaburu txikiek, sarritan autoenplegu gisa, sortutako ekimenak batetik, eta anbizio edo oinarri enpresarial zabalagoekin sortutakoak bestetik.
|
2005
|
|
Horrela, gehiengoen adostasuna errazago lor daiteke. Edo nahikoa erraza ere gerta daiteke hiru eredutik
|
bi
eredura pasatzea (elebiduna eta euskalduna). Horrela ziurtatzen da euskalduntzea eta honekin batera espainieraren ikasketa ere lortzen da.
|
|
' Diaf!, losia darabilgunean hiztunak hizkera geografikoen arrean batetik bester edo bat bamo gehiagotara bere mintzoan egiten duen iragatea adierazi nahi dugu; aldiz, diglosia dio gunean,
|
bi
ereduren arteko konkurrentziaz dihardugu; eredu horietarik bat, gainera, nagusi dabilena da. Gure kasuan euskara batua eta norberaren herriko hizkera lirateke bi ereduok.
|
|
' Diaf!, losia darabilgunean hiztunak hizkera geografikoen arrean batetik bester edo bat bamo gehiagotara bere mintzoan egiten duen iragatea adierazi nahi dugu; aldiz, diglosia dio gunean, bi ereduren arteko konkurrentziaz dihardugu; eredu horietarik bat, gainera, nagusi dabilena da. Gure kasuan euskara batua eta norberaren herriko hizkera lirateke
|
bi
ereduok.
|
|
Argi eta garbi, erregimenak
|
bi
eredu kontrajarri egin zituen. Alde batetik, ugalketa funtzioaren salbuespenarekin, inolako izaera sexualik ez zuen emakumea zegoen, zuzena, pudikoa, pasiboa eta zerbitzaria zena.
|
|
Diktadura frankistak
|
bi
eredu bultzatu zituen emakumeentzat: alde batetik, Gaztelako Isabel, emazte eta ama eredugarria izan zenez gero; eta beste aldetik, Teresa de Jesus, obedientzia eta lanerako gogoaren eredu bezala.
|
|
Barakaldoko alkateak (sozialista ere) legalitatearen aldeko apostu sendoa egin zuen, nahiz eta gurasogehienak horren kontra izan, mehatxu judizialak agertu zirenean, auzia egunetankonpondu zen; Irunen, aldiz, alkateak ez du legalitatearen alde egin, horren bidezhegalak eman dizkie tradizionalistei, arazoa asko handituz eta larriagotuz. Honahemen gatazka larriak jorratzeko
|
bi
eredu guztiz ezberdin.
|
|
|
Bi
eredu horietan lortzen da euskara mailarik onena.
|
|
3 Euskarazko eskolatzearen historian
|
bi
eredu, besteak beste, topa ditzakegu: EtxeEskola eta Ikastola.
|
|
Basin & Range lurraldeko egitura azaltzeko erabiltzen diren
|
bi
eredu arruntenak 6.34 irudian aurkeztutakoak dira. Bi eredu hauen artean badaude zenbait ezaugarri komun.
|
|
Basin & Range lurraldeko egitura azaltzeko erabiltzen diren bi eredu arruntenak 6.34 irudian aurkeztutakoak dira.
|
Bi
eredu hauen artean badaude zenbait ezaugarri komun. Bietan lurrazal kontinentala mehetuta dago eta, era berean, Tertziarioko sedimentu eta arroka bolkanikoak, batez ere, Paleozoiko Mesozoiko garaiko arroka sedimentario eta bolkaniko deformatuen gainean kokatzen dira.
|
|
Behe lurrazala Paleozoiko Mesozoikoko eta zaharragoak diren gradu altuko arroka metamorfikoz eratuta dago.
|
Bi
ereduen arteko ezberdintasunik handiena behe lurrazala luzatzeko erabiltzen den sisteman datza. Batean, luzapena uniformea da eta dikeen intrusioek betetzen dituzte eratutako hutsuneak; zizaila puruaren eredua da (6.34.A. irudia).
|
|
5.19 irudia. Afrika eta inguruko plaken azpian eskala handiko mantuko fluxuaren
|
bi
ereduen adierazpen grafikoa (hegoaldetik ikusitako ekuatorean zeharreko zehar ebakia). A:
|
|
Baina, zein ote da riften egitura litosferako eremu sakonagoetan? Oro har, muturreko
|
bi
eredu erabiltzen dira riften sakoneko geometria azaltzeko. Zizaila puruaren ereduan
|
|
Zizaila sinplearen ereduek rift askoren geometria asimetrikoa era egokian azaltzen dute. Era berean, muturreko
|
bi
eredu hauen arteko nahasketak ere proposatu dira. Adibidez, 6.10.D. irudian zizaila sinplearen ereduko lurrazalaren mailako detachment faila sakonean deformazio moldakorra pairatzen duen eremu zabal batean barreiatzen da.
|
|
Ofiolitak lurrazal kontinentalaren gainean nola kokatzen diren azaltzen duten eredu ugari proposatu izan dira. Ondoren gaur egun onarpen handieneko
|
bi
ereduak azalduko dira.
|
|
Lurrazal kontinentalaren mehetzea eta apurketa azaltzeko proposatu izan diren ereduak ugari izan dira. Hasiera batean, riften egitura azaldu den atalean (6.4 atala) aipatu bezala, eztabaida muturreko
|
bi
ereduen artean planteatu zen: zizaila puruaren eta zizaila sinplearen ereduak.
|
|
Egun, ez dago argi zein den errealitatera gehien hurbiltzen den eredua, batak zein besteak azaltzen ez dituzten datuak oraindik ugariak direlako. Baliteke plaken apurketa muturreko
|
bi
eredu hauen artean kokatutako ereduren batez era egokiagoan azaltzea. Arlo honetako azken aurrerapenak laborategian burututako eredu analogikoak erabiliz lortu dira.
|
|
Kasu horretan, trenaren “bidea” ibilgailuaren azpian dago, eta Dalianen garatutako trenbide berriak, berriz, goian izango du.
|
Bi
eredu horiek zeinu bereko polo magnetikoen elkarrekiko bazterketaren printzipioan oinarritzen dira, eta ibilgailuak ia marruskadurarik ez izatea lortzen dute. Horri esker, abiadura handiak lor ditzake, merkataritzako hegazkinetakoekin lehiatu daitezkeenak.
|
|
Airbusen erronkaren aurrean merkatu kuotari eustea espero du Boeing ek; izan ere, A380ren 150 unitate baino gehiago fabrikatzeko eskaerak pilatzen ditu. Boeingek
|
bi
eredu aurkeztu ditu: bata, kontinentearteko bidaiari garraiorako, 500 lagunentzako lekua duena, eta, bestea, karga garraiorako, enpresak 5.000 milioi dolarreko eskaerak dituela ziurtatzen duena.
|
|
multinazionalekin batera uraren pribatizazioa negoziatzea, edo baliabideak merkatu ondasuntzat definitzea; izan ere, elementu horiek guztiak negoziaezinak ziren. Gizarte Foroak, azken batean, agerian utzi zuen
|
bi
ereduren artean zegoen gatazka, eredu iraunkorraren eta eredu neoliberalaren artekoa alegia, azken hori gizarte kontrako eta eramanezintzat ikusia baitzen.
|
2006
|
|
hauxe dio: haurrarentzako identifikazioa funtzioekin planteatzen bada, nonbait ez legokeela arazorik bikotekide adoptatzaile homosexuala izateko, horibai, horrelako bikoteek haurrarentzako identifikazio funtzioen
|
bi
eredu ezberdinakeskaintzeko gaitasuna erakutsi ondoren. Funtsean, Fontemachi k dio, gurasoenorientazio sexuala alde batera utzita, maskulinitate eta feminitatearen irudiak ezinbestekoak direla haurraren garapenerako.
|
|
Funtsean, Fontemachi k dio, gurasoenorientazio sexuala alde batera utzita, maskulinitate eta feminitatearen irudiak ezinbestekoak direla haurraren garapenerako. Epaile horren aburuz, arazoa dugu, gehienbat, bikote homosexual batek
|
bi
ereduk erakusteko gaitasunik izan ezean (arazo berbera bikote heterosexualengan ere aurki daiteke). Fontemachi k, amaitzeko, ez du aholkatzen adopzio homoparentalik, ezta begi onez ikusten ere, sistemafamiliarrari babesa ematen dion estruktura sozialaren ezinbesteko eraldaketabaitakar.
|
|
Gure uste apalean, eta hau guztia aztertu dutendokumentuetan oinarrituta, inportanteena da, familiaren tipologiaz aparte, haurhomoparentalen eta beste haurren arteko elkarreraginak errazten duen familiaaniztasunaren existentziaren ezagutza konpartitzea. Gure iritziz, familia heterosexual tradizionalak ez du bermatzen ziurtasunez bi identifikazio eredu ezberdinakgertatzea, edo beste era batera esanda, zenbateraino
|
bi
ereduak beharrezkoak diren.
|
|
Funtzio jurisdikzionalak eta judizialak zituen kontzejuaren kargua. Gipuzkoako hiribilduen artean
|
bi
eredu zeuden; eta, bi eredu horien arteko ezberdintasuna, forua zen, Gasteizko forua jaso zutenak (barnealdekoak) eta Donostiako forua346jaso zuten hiribilduak (kostaldekoak), alegia. Alkatearen kargua era ezberdinean eman zen bi ereduon arabera.
|
|
Funtzio jurisdikzionalak eta judizialak zituen kontzejuaren kargua. Gipuzkoako hiribilduen artean bi eredu zeuden; eta,
|
bi
eredu horien arteko ezberdintasuna, forua zen, Gasteizko forua jaso zutenak (barnealdekoak) eta Donostiako forua346jaso zuten hiribilduak (kostaldekoak), alegia. Alkatearen kargua era ezberdinean eman zen bi ereduon arabera.
|
|
Gipuzkoako hiribilduen artean bi eredu zeuden; eta, bi eredu horien arteko ezberdintasuna, forua zen, Gasteizko forua jaso zutenak (barnealdekoak) eta Donostiako forua346jaso zuten hiribilduak (kostaldekoak), alegia. Alkatearen kargua era ezberdinean eman zen
|
bi
ereduon arabera. Alta, Gasteizko forua zuten hiribilduek bina alkate izan zuten bitartean, kostaldeko hiribilduetan alkate bakarra egon zen, funtzio judiziala zuena, nagusiki (Orella, 1979:
|
|
1982an Munduko Txapelketa Espainiak VHS sendotu zuen etxeetan, eta espero da Alemania 2006, egin gauza bera pantaila lauko telebistekin.
|
Bi
eredu bi teknologiarentzat Pantaila lauetan honekin zerikusirik ez duten bi teknologia berri lehenesten dira izpi katodikoen hodia, 625 lerrotara elektroiak bidaltzen dituena irudia eratzeko pantaila tradizionaletik. Berri hauek teknologiek zail egiten dute hodiak dituen dohainak:
|
|
Egoera horri aurre egiteko, CERMIk pertsona ezinduei aholkatzen die jasaten dituzten bereizkeria egoerak edo tratu berdintasunik eza salatzeko, legeak debekatutako praktika horiei aurre egiteko. Salaketa lan hori errazteko, Batzordeak kexa idazkien
|
bi
eredu prestatu ditu, Herriaren Defendatzaileari eta Ezgaitasunaren Kontseilu Nazionaleko Bulego Iraunkor Espezializatuari zuzenduak, eta ezgaitasunagatiko bereizkeria jasan duen edozein pertsonak edo familiak erabil ditzake. Salaketa eredu horiek CERMIren web orrian daude:
|
|
Europako herri gehienek
|
bi
ereduak, gelako eta gelatik kanpoko laguntzak eskainiz, era elkartuan erabiltzen dituzte. Herrien hiruren batek aurreko bi eredu edo laguntza motei eskolaz kanpoko laguntza eransten die, ikastetxetik kanpo eta ohiko ordutegitik at.
|
|
Europako herri gehienek bi ereduak, gelako eta gelatik kanpoko laguntzak eskainiz, era elkartuan erabiltzen dituzte. Herrien hiruren batek aurreko
|
bi
eredu edo laguntza motei eskolaz kanpoko laguntza eransten die, ikastetxetik kanpo eta ohiko ordutegitik at.
|
|
Ikasketa horien ardura aztertzerakoan, forma aldetik
|
bi
eredu ezberdin daude (Europako Batzordea 2001):
|
|
Euskal Herrian D edo ereduetan matrikulatzeko joerak gora egin badu ere, oso ezberdina da zonalde batzuen eta beste batzuen dinamika. Esaterako, EAEn gehiengoa
|
bi
eredu horietan matrikulatuta egonik ere (2004 ikasturtean, derrigorrezko hezkuntzan, %51 D eta %22, 6 ereduan), herrialdeen arteko kopuruak oso ezberdinak dira (ereduan Gipuzkoan %66, Bizkaian %45 eta Araban %29). Hala ere, azken urteotan kasu guztietan gorako joera dago, eta Haur Hezkuntzako matrikulazio berrien gorakada bereziki adierazgarria da (2005 ikasturtean %62, 7 D, %29, 5 B eta %7, 8 A ereduan).
|
2007
|
|
Hauek dira
|
bi
ereduen alde onak eta txarrak, nik Europako sistema aukeratzen badut ere. Berehalako galdera ea bien arteko orekaren bat posible ote zitekeen da.
|
|
Ingalaterra eta Frantzia, hara hor
|
bi
eredu, biek porrot egin dutenak. Batean, atzerritarrek etxean egiten zuten bizia egin dute bertan, inertziaz, eta ez da integraziorik gertatu.
|
|
Zinema tradiziozko bizimodurako kaltegarribezala hartu zutela, sortu zenean, eta.
|
Bi
eredu murrizgarri hauen artean mugitzengarela ematen du, gure kultur gaiei zor zaien arreta eta trataera egokia lortu ezinik.
|
|
2.1 Zientzia politikak:
|
bi
eredu eta bilakaera bat
|
|
Biereduetan zientziarekiko irakurketa oniritzi epistemiko berberetan oinarritzen da.Bi ereduetan uste da ezagutza praktikorako, nazioen segurtasuna, ongizatea etaosasuna bermatzeko, elikagaiak edota energia ekoizteko, orobat berrikuntzaeskuratzeko, zientzia oinarrizko baliabidea dela. Oniritzi horretan
|
bi
ereduek bategiten dute. Alabaina, zientzia politiken eredu bietan zientziaren eta politikarenarteko harremana desberdina izango da:
|
|
Alabaina, zientzia politiken eredu bietan zientziaren eta politikarenarteko harremana desberdina izango da:
|
bi
ereduetan gobernuen eta zientziarenarteko harremana ez da berdina.
|
|
Behin hori zehaztuta, atal honenhipotesiari heltzen ahal diogu. Zientzia politiken
|
bi
ereduen arteko desberdintasunen gainetik, biek helburu sozial eta ekonomikoak lortzearen promesarekinlegitimatu dituzte politika zientifikoak. Hori dela eta, funtsezkoa da egoera zertanden azaltzea, hau da, hazkunde ekonomikoa eta ongizate soziala zertan diren.Ondorioz, zientzia eta teknologiaren bilakaerak izan dituen emaitza sozialei arretaipini behar zaie.
|
|
Joera dominatzailea, bigarrenik, zientzia eta politika ulertzeko moduakere baldintzatzen du. Hori da zientzia politiken
|
bi
ereduen azterketatik lortukodugun ekarria: zientzia politikaren eredu biek komunean duten oniritzia (hots, zientzia eta teknologiaren berezko balioek hazkunde ekonomikoa eta ongizate soziala ekarriko dituztela) zientzia eta teknologia ulertzeko modu batek ahalbidetzenduela.
|
|
ez da zientzia politika ipintzen zalantzan, bere erabilera baizik.Liburu honetan, horretara mugatu ordez, ordena zientifiko eta sozial jakin batbermatzeko erabili den bigarren auziari ere arreta ipintzea gomendatzen da, alegia, zientziaren errepresentazio tradizionalari. Proposatuko denez, zientzia eta politikabi plano diferente gisara bereizten dira, eta hori da promesaren ondoan, zientziapolitiken
|
bi
eredu nagusiek komunean duten bigarren ezaugarria. Auzi bi dira etaondo bereiztea komeni zaigu:
|
|
bezeroek autorik erosten ez dutenez, markek ez dituzte eskaintzen. Gaur egun merkatuan nagusi diren
|
bi
ereduak hartuz gero, ikusiko dugu bakoitzak ehun bertsio inguru eskaintzen dituela karrozeriari, motorrari edo ekipamenduari dagokionez, baina lau bakarrik daude aldaketa automatikoarekin. Egoera goitik behera aldatzen da gama altuko modeloak bilatzen baditugu edo luxuzko marken katalogoari erreparatzen badiogu, non modelo guztiek aldaketa bertsio automatikoa baitute.
|
|
Nonahi topa daitezke adibideak. Jar dezagun sindikalgintzan; konfrontazio ala kontzertazio,
|
bi
ereduk, bi jokamoldek bereizten ditu Nafarroan ari diren sindikatuak. Baina horri erantsirik, beste tasun batek definitzen ditu:
|
2008
|
|
Ez. Beste modelo batzuk dira eta elkarrekin egongo dira
|
bi
ereduak. Museoa artearen inguruan zentratuta dagoen lekua da, bilduma bat daukana eta bilduma hori jendearen esku jartzen duena, zaindu egiten duena eta beste testuinguru batzuekin lotzen duena.
|
|
Orokorrean esan daiteke arazo nagusia anbiguotasuna (elementu bera modu desberdinetan ulertzeko/ analizatzeko aukera) dela, baina ez da arazo bakarra. konbinazio probableena bilatzen da. Ondorioz
|
bi
eredu eraikitzen dira tresna eraikitzean: itzulpen eredua, non itzulpen memorietan erlazionatuta agertzen diren zatiak metatzen diren; eta hizkuntza eredua, non xede hizkuntzaren ezaugarri sintaktikoak modelatzen diren.
|
|
Nazionalismoaren inguruan, modernisten tesiak dioskun bezala, ustezko
|
bi
eredu teoriko nagusi egotekotan, mundu abertzalean bertan ere joera nabarmena dago oinarri etnikoa omen duen nazionalismo etnokulurala gaitzesteko eta eredu hiritarra hobesteko. Ez dakit hori horrela zergatik den zehatz mehatz:
|
|
Hala ere, uste dut, ez dugula jakin" nafar mugimendu bateraturik" sortzen, ez Euskal Autonomia Erkidegoan egi ten denari kontra egiteko, baizik eta gure euskalkien ekarpen aberatsa zein den jakin eta euskara batuan txertatzeko.
|
Bi
eredu nagusi (esan>/ > erran) > izateak ere, beharbada, ez du sobera lagundu. Baina, aitzakiak aitzaki, uste dut, kanpotik etortzen ahal den laguntza ukatu gabe, guk gerok egin beharreko lana dela.
|
|
Bertan abandotarrak beste ortografia bat aurkeztu eta Azkuerena esplizituki gaitzesten zuen atal batean («Suma de errores e inexactitudes del folleto del señor Azkue»54). Bilbon sortu ziren
|
bi
eredu ortografikoak, Azkuerena eta Arana Goirirena, beren lehen jarraitzaileak lortzen hasi ziren, bai eta lehen debateak eragiten ere, Euskalduna aldizkarian ikus daitekeenez. Debate nahiko anekdotikoak ziren, batez ere euskara ikasten edo ikertzen zebiltzanek protagonizatuak, ez euskara ohikotasunez erabili nahi zutenen beharretik sortuak.
|
|
Gernika aldean, idatziari dagokionez, gehienek erantzun dute euskara batua erabiltzen dutela beti, eta batek, diktaketa lanetan batua, baina ipuinetan askatasun handiagoz jokatzen duela. Ahozkoaren esparruan, ostera, %95ek
|
bi
ereduak erabiltzen direla ikasgelan, banaketa irizpide desberdinen arabera:
|
|
Konexioen kontrolari dagokionez, esan bezala,
|
bi
eredu teorikori jarrai dakieke konekta daitezkeen konputagailuak konfiguratzerakoan: besterik ezean onartu eta besterik ezean debekatu.
|
|
Mendekotasun aseguru bat kontratatzearen abantailetako bat da Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zerga (PFEZ) berriak aseguratutako aurreikuspen planei ematen dien tratu fiskal bera ematen diola horri; hala, zergadunek egindako ekarpenek ez dute zerga ordainketarik egin 10.000 euroko mugarekin, edo 50 urtetik gorakoentzat (12.500 euro) handiagoa izango da. Aitzitik, eta hor dago bere eragozpen nagusia, aurreztera behartzen du,
|
bi
ereduren artean aukeratuz, bai erretirorako, bai balizko mendekotasun egoera baterako. Askotariko eskaintza Mendekotasun aseguruen artean, Caser ek diseinatutakoa nabarmentzen da.
|
|
Ikuspegi horretatik, eredu hori gehiago oinarritzen da bere parametroei, mantentze lanei eta abarri lotutako kanpo zerbitzuetan; lizentzia softwarea, berriz, erabiltzaileari balioa eta aukerak eskaintzen dizkio, erabiltzailearen gaitasunak areagotzen dituzten teknologia oso aberats eta ahaltsuen bidez. Esan dezagun software libreko eredu batzuk garatzailearengan zentratuagoak diruditela, eta software jabeduneko beste batzuk, berriz, erabiltzailearentzat eta erabiltzailearentzat biziki bizi dira. Garrantzitsua da TCO(" Total Cost of Ownership" edo jabetzaren kostu totalak) deritzenak ebaluatzea
|
bi
ereduen arteko konparazio ekonomikoaren aurrean. Lizentziak eskuratzea ez denez inoiz %10 baino gehiago TCO ertain batean, komeni da lotutako parametro guztiak erabiltzea aukera bat edo bestea hautatu aurretik.
|
|
Ikasketak osatzeko, Espainiako hizkuntza eta kultura eta, hala badagokio, autonomia erkidegoetako hizkuntzak irakasten dituzte. Espainiako atzerriko ikastetxeek, beren araubide juridikoa arautzen duen 806/ 1993 Errege Dekretuak ezartzen duen moduan,
|
bi
eredu aukeratu ditzakete. Horietako bat atzerriko hezkuntza sistema bateko ikasketak soilik ematea da, eta aukera hori ez da hain ohikoa; izan ere, kasu horretan, atzerriko nazionalitateko ikasleak bakarrik har ditzakete beren ikasgeletan.
|
|
Jangelak kudeatzeko
|
bi
eredu izan dira orain arte: zuzena eta zeharkakoa.
|
|
Bertan egon dira besteak beste, Paco Garcia Arrasateko zinegotzi sozialista eta Miguel Buen Gipuzkoako PSE EEko Kongresurako hautagaia.Ekonomia izan da gaur hizketagai hartu duten gaia eta Buenek esan du Arrasateko kooperatibismoak bezala, Zapateroren ekonomia politikak elkarizketa eta akordioa izan dituela ardatz, eta horri esker, hainbat aurrerapausu eman direla. ...patu ditu.Aurrera begirako konpromisoen artean, sozialistek 2 milioi lanpostu berri sortzeko asmoa dutela adierazi du Buenek, baita lan harremanei dagozkien lege eta dekretuak egiteko orduan, sindikatu eta patronalaren arteko akordioa lortzen saiatuko direla ere.Bi herrialde ereduMartxoaren 9an, bi herrialde ereduren arteko aukera egingo dela gaineratu du Buenek, PPk eta PSOEk planteatzen dituzten
|
bi
eredu ezberdin. Gaineratu du arazoak daudenean, PPk eskubideak murrizten dituela, eta Jose LUis Rodriguez Zapaterok gizeon zein emakueen eskubideak zabaldu dituela.
|
|
Immigrazioaren ezarpenaren arabera, lau lurraldeak
|
bi
eredu nagusitan bana daitezke. Nafarroa eta Araba alde batetik eta Gipuzkoa eta Bizkaia bestetik.
|
|
Azpiatal hau bukatzeko, gogoratu behar dugu zer gertatzen den
|
bi
eredu dauzkaten eskoletan (berdin zeintzuk diren: A/ B, A/ D edo B/ D).
|
|
Bruselan immigrazioa kudeatzeko
|
bi
eredu ezberdin daude elkarren ondoan, eta baita multigobernu egoera ere (Favell eta Martiniello 1999). Immigrazioa, horrenbestez, botere federalaren esparru handiagoak lortzeko bi komunitateen arteko lehiaren tresna bilakatu da.
|
2009
|
|
arazo moderno tipikoa, beraz. Bi kulturen arazoa funtsean arrazoimenaren
|
bi
eredurena da: arrazoimen absolutista versus arrazoimen historikoa, erlatiboa.
|
|
etxeari lotuta agertzen bazitzaion ezinbestean? Nola lotu muturrekoak ziruditèn
|
bi
eredu haiek, bateraezinak baziren. Atzera eragiten baitzion bere alaba kuttun hura batetik bestera irudikatzeak, Madrildik Parisera eta Paristik Milanera, buhameak edo zirkuko jendea bezala, mila arriskuren erdian eta noiznahi galbidean?
|
|
Minaren aurreko sentsibilitatea (nozizepzioa) aztertzeko
|
bi
eredu esperimental orokor daude: intentsitate handiko estimuluen aurreko erantzunatalasea neurtzeko probak (min akutuaren probak) eta ehunetako hanturaedo kalteak eragindako erantzun konportamentalak neurtzeko probak (minazpikronikozko probak).
|
|
Buztana aldentzearen testak (estimuluaren intentsitate handia erabiltzenduenean) min somatikoaren erantzun erreflexu espinala neurtzen du; azidoazetikoaren testa, aldiz, erraietako minaren eredua dugu, eta xafla beroarena, bi moduen arteko konbinazioa litzateke; azken
|
bi
eredu horiek mailasupraespinalean bideratutako erantzunak izango dira.
|
|
Adibidez, IP protokoloa konexiorik gabeko protokoloa denez, IP zerbitzua konexiorik gabeko zerbitzua edo datagrama zerbitzua da. Gogora ditzagun
|
bi
eredu horien ezaugarriak:
|
|
Ikusi dugunez, beraz, XVIII. eta XIX. mendeetan antolatu ziren
|
bi
eredu hauek ezaugarri komun garrantzitsu bat bazuten. Ikastetxe hauei euskal izaera aitortzen zaie, euskal herritarrek beraiek sortuak eta zuzenduak izateagatik edota euskal herritarrei zuzendurik egoteagatik.
|
|
Hiru urtetik gorako adingabeen eta helduen hezkuntza Europako herrialde gehienetan banatuta dago, nahiz eta batzuek (Finlandia, Islandia, Letonia, Norvegia, Eslovenia eta Suedia) haurrak ikastetxe bakar batean biltzea erabakitzen duten, adin desberdintasunik gabe. Espainian
|
bi
ereduak batera daude, Zipren, Danimarkan, Grezian eta Lituanian bezala. Jarraibiderik eza Eurydiceren txostenaren arabera, bestalde, Europako oso herrialde gutxik eskaintzen dituzte haur txikienak zaintzeko jarraibide eta gomendio nagusiak.
|
|
Irabazi asmorik gabeko zerbitzuetarako ere, masiboak izan arren, doakoa izango da, baina erregistro eta sarbide kopuru handia behar duten “mass media” zerbitzuen kasuan, hori aztertzea izango litzateke kontua. Oraintxe bertan,
|
bi
eredu ditugu identifikatuta, baina ez ditugu argitaratu nahi, ez eta ezagutarazi ere, ez baitugu horietako baten alde egin nahi joerak ikusi gabe. 12.000 autore eta 62.000 lan inguru ditugu, eta bertsio berri bat lantzen ari gara, zifra horiek nabarmen handituko direlakoan.
|
|
Gaur egun, inbertsio oso handiak dira, eta merkatu handietan artelanak trukatzen dira, zigiluak bezala. Gaur egun,
|
bi
eredu ditugula esan daiteke. Bere gogoarentzat lan egiten duen artista, alde batetik, eta 150 lagun kontratatu eta mundu osoan saltzeko milaka obra egiten dituen artista, bestetik.
|
|
Bere gogoarentzat lan egiten duen artista, alde batetik, eta 150 lagun kontratatu eta mundu osoan saltzeko milaka obra egiten dituen artista, bestetik.
|
Bi
eredu horien artean, artista gazteak kontraesanean bizi dira. Zinemarekin zer gertatu den ikus dezakegu.
|
|
direla ohartarazi zuen atzo Gaspar Llamazaresek, IUko diputatuak, Bilbon. Hauteskundeetan
|
bi
ereduren arteko hautua egin behar dela esan zuen: orain arte bezala jarraitzea, edo ezkerrerako aldaketa egitea.
|