Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 342

2000
‎Egia da, emakumeon errealitatea aldatuz joan dela, bilakaera honetan instituzioek mugimendu feministaren eskaerak bereganatu dituztelarik eta zentzu honetan ere gure zapalkuntza desitxuratu dutelarik. Egia da beraz, emakumeon egoera batzuk hobetu egin direla, baina beste batzuk, aldiz, ezkutatu egiten dira.
‎Egia da, emakumeon errealitatea aldatuz joan dela, bilakaera honetan instituzioek mugimendu feministaren eskaerak bereganatu dituztelarik eta zentzu honetan ere gure zapalkuntza desitxuratu dutelarik. Egia da beraz, emakumeon egoera batzuk hobetu egin direla, baina beste batzuk, aldiz, ezkutatu egiten dira. Horien ondorioz, gizartearen sektore askotatik borroka feministaren beharraren kuestionamendua egiten da eta zentzu honetan mugimendu feministarekiko identifikazio mailak beraz, behera egiten dute.
‎Ondorioz, geroz eta gehiago gure zapalkuntza egituratua ezkutatu eta desitxuratu egiten dute instituzio eta alderdi politiko ezberdinek. Honen adibide gisa hainbat politika instituzional ditugu, zeintzuk eraginkortasun eskasa izaten bukatzen duten, emakumeon arazoa kulturala balitz bezala tratatzen duten, arazoa sektorializatzen duten eta honela sistemaren mantenimendurako izaten bukatzen duten eta ez emakumeok behar dugun iraulipenerako. Bestetik, azken egunotan alderdiek sortu duten kuoten inguruko eztabaida genuke, zeintzuk emakumeon presentzia kontuari lehentasun gehiago eman dioten, bizi dugun zapalkuntza gainditzeko bidean eman liratekeen pauso eta lan ildo politikoei baino.
‎Honen adibide gisa hainbat politika instituzional ditugu, zeintzuk eraginkortasun eskasa izaten bukatzen duten, emakumeon arazoa kulturala balitz bezala tratatzen duten, arazoa sektorializatzen duten eta honela sistemaren mantenimendurako izaten bukatzen duten eta ez emakumeok behar dugun iraulipenerako. Bestetik, azken egunotan alderdiek sortu duten kuoten inguruko eztabaida genuke, zeintzuk emakumeon presentzia kontuari lehentasun gehiago eman dioten, bizi dugun zapalkuntza gainditzeko bidean eman liratekeen pauso eta lan ildo politikoei baino. Nahiz eta egia izan ere, emakumeok oso presentzia txikia dugula zuzendaritza postuetan, eta horren aurrean partaidetza politikak eraman diren, baina guztiz garrantzitsua iruditzen zait emakumeon presentzia hutsak emakumeen aldeko borroka bermatzen ez duela azpimarratzea.
‎Bestetik, azken egunotan alderdiek sortu duten kuoten inguruko eztabaida genuke, zeintzuk emakumeon presentzia kontuari lehentasun gehiago eman dioten, bizi dugun zapalkuntza gainditzeko bidean eman liratekeen pauso eta lan ildo politikoei baino. Nahiz eta egia izan ere, emakumeok oso presentzia txikia dugula zuzendaritza postuetan, eta horren aurrean partaidetza politikak eraman diren, baina guztiz garrantzitsua iruditzen zait emakumeon presentzia hutsak emakumeen aldeko borroka bermatzen ez duela azpimarratzea.
‎...a zurrunbilo honen erdian aldiz, gu, emakumeok, pobrezia eta mixeri gorrian (3 pertsona langabetuetatik 2 emakumeak dira), lan merkatuaren aukerak zabaldu direlaren inguruko hausnarketak geroz eta gehiagotan entzun behar ditugularik, eta horietan bizi ditugun oztopoak, diskriminazioak, sesgoak, mailaketak... alde batera utziz eta horiek gainditzeko bidean baleude bezala tratatuz, geroz eta gehiago emakumeon pobrezia hazkorra ahantzaraziz eta merkatu beltza emakume eta gazteengan sostengatzen dela ezkutatuz (lan murgilduaren% 70 ia emakumeek egina)
2001
‎Lehen alde batera, orain bestera, aparte jatenemateko talde bihurtu nahi gaituzte, eta horrekin gora nahiz behera, guri dagokigun tokitik aldatzen gaituzte. Eta idazten dugun emakumeon tokia, idazleen zakuberean dago. Hala aldarrikatzen dut nik.
2002
‎Ai, gizona, noiz jakingo dozu emakumeon atsedenetarik bat, barriketan jardutea dana?
‎Edo, bestela esanda: ...a esplikatzen, modurik arrazionalean; neuri, ordea, munduaren existentzia egiten zait harrigarri; misterio hutsa baita; eta, misterioaren inguruan, ez zaizkit ametsa eta irudimena baizik geratzen; eta poesia eta errealitate onirikoa, azken finean; aldez aurretik onartu arren munstro iturri agortezinak gertatu izan direla bai ametsa eta bai irudimena ere botere erlijioso eta zibilen eskuetan, gizon emakumeon historian; baina, beste muturrera joz, hobeak izan ote dira, bada, arrazoiak fabrikatu dituen munstroak?; sozialismo zientifikoak sortu zuen Stalin; erlabititatearen teoriak, bonba atomikoa; eta, ene kasuari lotuz, inork irudika al dezake aita bat, hiltzera doakion alabari honako hitz hauek esaten: " Alabatxo, gaixotasuna eta heriotza materiak jartzen dizkigun mugetako batzuk dira, onartu beharrekoak, zeren, materialismo dialektikoaren arabera, hau, hori eta hura..."?; ez ote nuen askoz hobe, aldiz, materiaren mugak hausten saiatu, alabaganako maitasuna eta infinituaren nostalgia xede horren zerbitzuan jarriz, mundu paralelo batzuen eta beste hainbat errealitate ezberdinen xerkan?; Leirerena jakin nuenetik bai bainuen gose aseezin bat, barnetik jaten ninduena... eta ezin ase nezakeena, ausaz, bide hari ekinez baizik; zergatik egin behar nien uko, hiesaren munstroa garaitzen lagun ziezaguketèn arma haiei eta sentimendu sakon haiei?; zergatik ez hitzak dantzan jarri eta hegan egin, bihotzaren begiak zabalduz, maitasuna eta errukia oinarri?
2003
‎Antonia Gartzia 2001eko otsailean hil zen, baina handik pixka batera ezagutu zuen Aranak Eaurtako Mari Kruz Esarte, 84 urteko zaraitzuarra, eta bi emakumeon testigantzari esker osatu zituen hiztegia eta zaraitzuera ikasteko metodoa. Bertan agertzen den gramatika lantzeko, testu liburuetan oinarritu da gehienbat, baina esamoldeak lantzeko laguntza handia eman zioten Mari Kruz Esartek eta Antonia Gartziak.
‎J. M. S. Gizon emakumeon berezko garapenaren helburua, inguruak eman diguna baino haratago heltzea da, jaso duguna geure barneko askatasunez gaindituz. Baina garapen hori gizarte giro politiko jakinetan gertatzen da, izan ere estatuak bere boterea erabiltzen badu, garapena baldintzatu egiten du.
‎J. M. S. Subiranotasuna »edozein delarik ere bere erabilera bideratzen duen subjektua» beti dago gogoeta kritikoaren beharrean, baldin eta gizon emakumeon garapenari zerbitzu egiteko badago, historian zehar irabazitako bizipenek laguntzen baitute argitzen giza garapenari zerk egiten dion on eta zerk egiten dion kalte.
‎Zientzia eta teknologia bultzatzeko, kulturgintzari eragiteko, edota bideak eta etxeak eraikitzeko hartzen diren erabaki politikoetan ikusi behar da politikaren eta giza beharren arteko lotura zehatza. F. G. Estatuak eta bere forma ezberdinek ez dute berezko arrazionaltasunik gizon emakumeon gizarte eta herrigintzatik kanpora. Beraz, arrazionaltasuna ez da estatuak guri eman diezagukeen zerbait, izatekotan ere pertsona jakinek (denek edo batzuek) estatuaren bidez ezar dezaketen arrazionaltasun modu bat da gizarteko harremanetan.
‎Biribila, hasi eta amaitu egiten dena, eta berriz hasi, berehala. Geurea ez, emakumeon bizitza lineala da. Eta marra amaitzen denean amildegia dator.
‎Zu bezalakoren bat ibiltzen da beti jira-biraka, mandeulien antzera. Zuek zarete emakumeon zoritxarra, gizon zintzoak. Gizon zintzo askoak.
2004
‎Ostegunean bertan, emakumeon zokoratze modu batez milagarren aldiz haserretzen nintzen egun horretan, Txinan, Hunango probintziako Jianyong herrian, Yang Huanyi emakumea zendu zen, ia ehun urtez bizi izanda gero, nushu mintzairaren azken hiztuna. Nushua emazteen arteko hizkuntza izan da, bai hitz egin, bai idatzi andrazkoek besterik ez omen zekiten, eta geratu diren arrastoak oso eskasak omen dira, idatzitakoa emaztea hiltzen zenean berekin lurperatu edo eta erre egin ohi delako.
‎" Herriko enpresa, lantegi eta instituzioak beraien onura ekonomikoagatik emakumeon eskubideak egunero zapaltzen dituztela".
‎Aztertzen hasiko bagina zein den gizon emakumeon ezagutza prozesuaren funtsa, denoi burura arinen etorriko litzaigukeen erantzuna izango litzateke ezagutza sentimenetan sustraitzen dela. Defendituko genuke badela kanpoan mundu bat sentimenen bidez gureganatzen duguna bera den moduan.
2005
‎Zilegi al da globalizazioaren aurka kultura zehatz baten bereizgarri diren ohitura, erritual eta jaiak nola edo hala mantendu eta gordetzea? Virginia Maquieira antropologoaren arabera, bizi garen munduan ez da argudio indartsuagorik" emakumeon eskaera eta aldarriak deuseztatzeko".
‎Erlijioa, Victor Morenoren aburuz, adimenaren zein sexuaren munduak irensten ahalegindu da. Funtsean, adimenaren, arrazionaltasunaren, aurrerabidearen eta, beraz, gizon emakumeon zoriontasunaren aurka altxa diren azpilan askoren oinarria izan da.
‎Lege berriak aurrerapausoak dira, baina ez dira nik proposatuko nituzkeen legeak. Feministok gara emakumeon inguruan gehien landu, hausnartu eta hitz egin dugunak, geu gara espezialistak. Zergatik ez dute guregana jotzen, ea zer uste dugun galdetzera?
‎Aurten," emakumeon eskubideak aldarrikatu eta beste mundu bat posible dela esateko" Emakumeen II. Mundu Martxa burutuko da. Besteak beste, Bilgune Feminista dago ekimena bultzatzen dabiltzan taldeen artean.
‎Internazional Berri horrek Francis Fukuyamaren historia ren bukaeraren tesiaren aurka jotzen du, historiarenlogozentrismoaren kontra, Mendebaldeko etno euroam erika rzentrismoaren aurka, ordena tekno ekonomiko militarraren aurka, hondamen eko logiko eta eko nomikoen aurka, tratamendu ontologiko berri batean. Ontopologiabe rrian gizakion( emakumeon eta gizonon) lekua eta denbora aztertu eta hausnartu behar dira: paperik/ agiririk gabe (ko) ak, etxerik gabe (ko) ak, lanik gabe (ko) ak, herririk gabe (ko) ak, hiritartasunik gabe (ko) ak, nortasunik gabe (ko) ak, mundu globalean ematen baitu gizabanakoa gizagab ea dela.
2006
‎Teknologia berriak eta gizon emakumeon garapena
‎Zer nolako baldintzatan erabili genituzke teknologia berriak gizon emakumeon garapena ziurta dezaten. Hegoakoek Bantaba egitasmoaren baitan antolatutako jardunaldietan aurkeztu ziren lanen eta ekarpenen bilduma da Solidaridad en red.
‎Beraien baliabide ekonomiko eta sozial guztiak desberdintasunekin amaitzera bideratuta planteamendu integralak egiteko eskaera gero eta nabariagoa da. Instituzioen lana da finean, emakumeon eskubideak errespetatuak direla bermatzea.
‎J. MUÑOZ. Gogoratu La Pelota Vasca dokumentala, ia ez ziren emakumeak agertzen, emakumeon bizipena ez da entzuten, ezagutarazten.
‎Nereari ez zaio batere gustatzen hitz egiten hasteko" vamos a ver" esaten duen jendea, eurek hitz egin aurretik guztiak ilunpean itsututa bizi izan direla uste dutelako. Ondoren esan duena terminologia zientifikoarekin jantzi eta, hitz teknikoak boxeorako eskularrutzat hartuta, bi emakumeon sabeletan ukabilkadak ematen hasi da. Hitz bitan, medikuak esan die kalean galdu aurretik ziurrenez Luisari jada zerbait gertatzen zitzaiola buruan, eta horrela, bat batean egin diola eztanda.
‎–.. gizartea aldatzeko eta emakumeon eskubideak lortzeko –amaitu zuen Katalinek esaldia.
2007
‎historiaren bilakaeran denak baduela bere zergatiko eta zuzentasuna, ez dela kaos bat edo zoriaren obra(, ne parlons plus de hasard ni de fortune?) 170 Voltaire-k asmo bera du, baina berak historia unibertsala filosofikoki behatu gura du. Bossuet en bestela, ez du idatzi gura, Jainkoaren historia nola bidatzen den gizon emakumeon munduan, baizik gizajendearen mundua nola doan historian, arrazoimenak bidatua, barbarian hasi eta zibilizaziora goitituz: historiaren bilakabide labirintikoetan Ariadna haria, Probidentziaren ordez, giza izpiritua da (giza natura), herrien izpirituetan manifestatzen eta garatzen(, le fonds est partout le même, et la culture produit des fruits divers?:
‎Gure lehen arbasoek zeukaten antzeko dieta. Lin Garton nutrizionistaren iritziz, antzinako dieta honekin modu nabarian hobetuko zen bederatzi gizon emakumeon osasuna.
‎Hala kristautasunak nola humanitatearen zentzuak eta printzipio sozial abstraktuek gizadi osoaren berdintasun eta batasuna mundu guztian irakasten dute (giza eskubideen unibertsaltasuna), eta ongi da. Baina bat berdintasun hori aldarrikatu behar izateak berak adierazten du bestetik faktoaren ebidentzia, gizaki guztien bat berdintasuna gizon emakumeon kontzientzia «naturaleko» datu bat ez dela, onenean helburu bat eta konkista bat izan behar duela. Hizkuntzak, gizonemakumeen kontzientzia naturalak, oso garbi bereizten du bere erroetan batetik ni eta hi(= gu) ren estatutua eta bestetik ni eta ha/ ek, en estatutuaren artean.
‎behatu gura du. Bossuet en bestela, ez du idatzi gura nola bidatzen den Jainkoaren historia gizon emakumeon munduan, baizik eta gizajendearen mundua nola doan historian, arrazoimenak bidatua, barbarian hasi eta zibilizaziora goitituz: historiaren bilakabide labirintikoetan Ariadna haria, Probidentziaren ordez, giza izpiritua da (giza natura) herrien izpirituetan manifestatzen eta garatzen («le fonds est partout le même, et la culture produit des fruits divers»:
‎Alderatzen ditugu hirurok, «guk ez dugu oker hau inoiz berrirotuko!», «oker hau ez da inoiz berrirotuko», «Jainkoak eman biezagu oker honetatik jagotea», eta horra: lehenbizikoan gizon emakumeok agertzen gara subjektu gisa eta gizon emakumeon egintzaren objektu gisa okerra. Bigarrenean okerra bera da subjektua.
‎Nik gustuko dudalako egiten dut eta ez zait gustatzen besteen oniritzia jasotzea. Sari honek nolabait emakumeon lana goraipatzen du. Adin honekin emakume gutxi daude lehiaketetan aritzen direnak eta isilpean daudenak asko dira.
2008
‎–(?) Errudunak bilatzerakoan, ez jo ene emaztearengana eta ez jo kalonje jaunarengana, nik neuk baitaukat guztiaren errua; zer uste duzu, bada, ene emazteak jokatu duen bezala jokatuko zuela, histeriak jota zuk diozun moduan, nik huts egin izan ez banio? Baina zu zeu ere ez zaitut errudun egiten, kontsul jauna, ziur nagoen arren ez ginela orain arduratzen gaituen gaiaz mintzatzen egongo, baldin eta zuk gizon emakumeon arteko harremanei buruzko iritzi ausart haiek eman ez bazenizkit, ni neu erori bainintzen, azken batean, zure teorien sareetan, mozolo ergel bat banintz bezala, zeren ni ez bainaiz nerabe bat?
‎–Hamabi dira Zodiakoko konstelazioak eta hamabi dira Ama Birjinaren koroaren izarrak, konstelazio bakoitzeko bat. Horrek esan nahi du Ama Birjinak zaintzen dituela zeru guztiak eta gizon emakumeon etorkizun guztiak. Eta orain, ondorioa:
‎Hala ere, gaur egun udal agintariek gu entzutea posible dela sinetsi nahi dugu. Azken batean, alkate jauna, erakundeak zein herritarrok eztabaida eta parte hartze esperientziak hobetzeko gaitasuna badugula sinetsi nahi dugu, emakumeon ahotsa eta beharrak kontuan hartuta.
‎Gu zein ondo gauden argudiatzeko bi konparazio mota egiten dira; beste herrialde eta kulturetako emakumeekin egiten den zeharkako konparazioa, eta historian gure aurretik bizi izandako emakumeekin egiten den atzera begirako konparazioa. Konparazio hauek arrisku bikoitza dute; alde batetik, zalantzan jarri litzateke konparazioen funtsa bera, izan ere, bi konparazioak, oker dauden bi aurreiritzitatik abiatzen dira, begirada etnozentrista batetatik mendebaldean emakumeon egoera beste gizarte batzuetan baina hobeagoa denaren ustetik, eta historian zehar emakumeon egoera etengabe hobetzen doanaren ideiatik.
‎Gu zein ondo gauden argudiatzeko bi konparazio mota egiten dira; beste herrialde eta kulturetako emakumeekin egiten den zeharkako konparazioa, eta historian gure aurretik bizi izandako emakumeekin egiten den atzera begirako konparazioa. Konparazio hauek arrisku bikoitza dute; alde batetik, zalantzan jarri litzateke konparazioen funtsa bera, izan ere, bi konparazioak, oker dauden bi aurreiritzitatik abiatzen dira, begirada etnozentrista batetatik mendebaldean emakumeon egoera beste gizarte batzuetan baina hobeagoa denaren ustetik, eta historian zehar emakumeon egoera etengabe hobetzen doanaren ideiatik.
‎Gure herrian Hego Ameriketako herrialde gehienetan bezala, azken boladan, emakumeon errealitatea izugarri gogortu da. Esaterako, kolektiboaren eskubideen alde lanean ari garenok presio ugari jasotzen dugu.
‎Zorionak, beraz, mugimendu feminista osoari. Berriz ere kalea geure egin dugu, emakumeon errealitatea kaleratzeko. Jendarteak emakumeon kontrako indarkeria amaitu behar dela adierazi du ozenki gure ideien oinarriekin bat egin eta sistema patriarkalaren iraulketan beste pauso txiki bat emanez.
‎Zenbat diru publiko inbertitu da horrelako ekimen batean? Gizonen inplikazioa ontzat jotzen badugu ere, emakumeon protagonismoa estaltzera datorren ekimena dela uste dugu. Berdintasun Aro faltsu hau garatzen jarraitzeko beste tresna bat da, emakumeoi dagokigun aldarrikapen espazioa desitxuratzera datorrena.
‎Kalera atera, borrokatu, antolatu eta «aski da!!!» esateko momentua heldu da. Gure aldetik, Bilgune Feministak jendartea eraldatu arte lanean jarraitzeko konpromisoa berresten du, emakumeon eskubideen alde borrokan jarraitzeko konpromisoa.
‎Lehenik eta behin, jostailu ekoizleei eta publizitate agentziei dagokiena, diskriminatzaileak eta sexistak diren katalogo eta iragarkiak merkatutik kentzea, emakumeon duintasunaren kontra doala argi ikus daitekeelako.
‎"(...) Errudunak bilatzerakoan, ez jo ene emaztearengana eta ez jo kalonje jaunarengana, nik neuk baitaukat guztiaren errua; zer uste duzu, bada, ene emazteak jokatu duen bezala jokatuko zuela, histeriak jota zuk diozun moduan, nik huts egin izan ez banio? Baina zu zeu ere ez zaitut errudun egiten, kontsul jauna, ziur nagoen arren ez ginela orain arduratzen gaituen gaiaz mintzatzen egongo, baldin eta zuk gizon emakumeon arteko harremanei buruzko iritzi ausart haiek eman ez bazenizkit... ni neu erori bainintzen, azken batean, zure teorien sareetan, mozolo ergel bat banintz bezala, zeren ni ez bainaiz nerabe bat... eta zeren alferrikakoa baita, 51 urte dituzunean, atzekoz aurrera irakurri eta 15 urte bazenitu bezala portatzea, arduragabe bat bezala. (...) Nik desegin dut etxeko giroa, eta nik berregin dut, badakizu bizitzari buruzko kontzepzio aski kristaua dudala funtsean, are kristauagoa esperientzia honen ondotik(...).
‎–Hamabi dira Zodiakoko konstelazioak eta hamabi dira Ama Birjinaren koroaren izarrak, konstelazio bakoitzeko bat. Horrek esan nahi du Ama Birjinak zaintzen dituela zeru guztiak eta gizon emakumeon etorkizun guztiak. Eta orain, ondorioa:
2009
‎Ez du esan nahi beharragatik bakarrik ekiten dugunik, baina bai gehiago ekiten dugula beharragatik aukerengatik baino. Beraz, krisi garaietan, bataz beste gehiago hazten omen da emakumeon ekimena gizonezkoena baino. Einsteinek zioenez, zailtasunetan daude aukerak.
‎enpresek, sindikatuek, langileek eta jendarteak, orokorrean. Ez da emakumeon ardura bakarrik. Eta izebergaren punta da emakumeen aurkako indarkeria.
‎Baina, emakume kosmopolita da Barbie, eta horregatik panpinak gaur egungo emakumeon arazo berdinak ditu. 2004ean duela 43 urtetik bere bikotekidea zen Kenekin harremana hautsi zuen.
‎Moderniaren hastapenean, alabaina, 1606tik aurrera, teleskopioarekin eta ilargiaren behaketa zientifikoarekin, begikera hori erdi natural erdi mistikoa zeharo kordokatua geratu da. Ilargia ez da esfera lau bat distirazkoa, zeruko argiaren ispilua, materiaz nahiz formaz biribila, perfektua; ezpada Galileik han mendiak eta sakanak ikusi ditu, irregulartasunak, haran eguterak eta ospelak, itzalguneak, opazitate eta argitasun diferenteak eskualdeen artean, hots, gizon emakumeon lurra bezalakoxea dena (Sidereus Nuncius, 1610). Ez zientzia berriarengatik bakarrik, baina XVII. et XVIII. mendeetan, Ama Birjinaren errepresentazioan Immaculata tipoa nagusitu da:
‎Pascal doktorearen bizia Jainko kristau probidentearen ordezko moduko bat da, Jainko tradizionalak baino ozta misterio gutxiago duena. Ez dakigu zer den, baina berak egiten du dena, eta dena ongi egiten du; gizon emakumeon existentzia berak bidatzen du; berak ematen dio zentzua giza bizitzari, ez guk geuk; gorabehera guztien gainetik berak darama historia helburura, etab. Zola biziaren (Naturaren) determinista da; Jainkoaren lekua biziak hartu du, eta horren ibiliaren jomuga Ongia da, gizon emakume guztien ongizatezko mundu berria. Mundu berri hori ez dute gizakien ahaleginek egiten (Zola iraultzaile marxistengandik espreski distantziatzen da), baizik biziak berak, jakin ez dakigu nola, gizon emakumeen lanaren bitartez, zientziaren bitartez bereziki(, la science seule est révolutionnaire?, ik. Hiru hirien trilogiako Paris nobela).
‎Filosofo errigortsuak halako irrazionalkeriak ezin ditu jasan. Izan ere, arrazoimenak ezin toleratu du Jainkoa gizon emakumeon antzera pentsatzea: –Jainkoa bakarra da, gizakien eta jainkoen artean handiena;/ haren irudia eta haren pentsamendua hilkorren desberdina?.
‎Hori baino askoz gehiago baita zigarreta: zigarreta lasaigarri bat da; zigarreta kezko laino txiki bat da, ipuin baten atarian jar gaitzakeena; zigarreta paradisurako bidea da; zigarreta arimaren osasuna da; zigarreta emakumeon apustu bat da, emakumeoi aurrera egiten lagunduko diguna; zigarreta bizitzeko modu bat da. Ulertu duzu?
‎–Sexua ez duk bekatua, Jainkoaren grazia duk, eta, irri pikaro bat ezpainetan, gehitzen zuen?: Sexua erlearen eta lorearen bizipoza duk eta gizon emakumeon bizipoza duk, edo esaten zion?: Jesus gizon bat izan zuan, Jainkoak argitua bai, baina gizona.
‎Piotr Supinskik datu guztiak apuntatu ditu banan banan, eta emakumeon argazkiak bidaliko dizkidala agindu dit.
‎Hilekoa, egunerokotasunean gertu bezain ikusezin dugun gertaera bat da: populazioaren erdia osatzen dugun emakumeok bizitzaren zati handi batean izatendugu. Baina emakumeontzat gertuko zerbait den bezala, sarri emakumeon arteanpartekatzen ez dugun gertaera da; are gutxiago gizonezkoekin. Tabua da eta horrekhilekoa ulertzeko azalpen desberdinak sortzera eraman gaitu:
‎Beharrezkoadugu, ordea, arazo honi irtenbidea ematea, nahastea ondo ebaluatu eta honeninguruko informazio gehiago izateko: zein beste aldagairekin erlazionatzen den, zein izan daitekeen nahastearen zergatia, eta noski, zein irtenbide ematen diogun.Azken finean, emakumeon bizi kalitatea hobetuko duen bidea jorratu behar dugu.
‎Bata, elkarrizketatutako emakume presidenteek lidergo estilofemeninoa duten ala ez; eta bestea, federazioetako presidentetzan emakumeakegoteak ea emakumeen partaidetza sustatzeko politikarik dakarren. Lehendabizi, elkarrizketatutako emakumeon ezaugarriak laburbiltzen dituen profila eratu dugu.
‎Gaur egun Euskal Herria osatzen dugun gizon emakumeon ardura da gure herriaren oraina eta etorkizuna. Gure konpromisoaren baitan dago etorkizunean herri honek izango duen isla.
‎Gora martxoaren 8a! Gora emakumeon borroka!
‎Emakumeen eta gizonen arteko berdintasun egoera dagoela sinetsarazi nahi digute. Baina haiek bultzatzen eta lantzen dituzten politikek emakumeon eskubideen urratzetak iraunarazteko bakarrik balio dute. Horren adibide jarri dute, urtarrilean Batzar Nagusietan genero indarkeriaren inguruan eztabaidatu zen proposamena.
‎Emakumeak ez dira babes berezia behar duten gutxiengo bat. Gutxiengoek tratu berezia behar dute, eta hori ez da emakumeon kasua. Alde horretatik, aurrerapen ugari egin da, Eusko Jaurlaritzako kideen parekotasuna, esaterako.
‎Emakume baten portaera desegoki baten aurrean, desegokitzat hartzen bada, adibidez, sexy eta deigarri jantzita joatea, sexualitatea sudurraren puntan jartzen zaion moduan bizitzea, eta abar, zenbat aldiz entzun ote dugu emakumeon epaiak, inork horretarako eskubidea izango balu bezala, direla zorrotzenak, hau da, emakumeak benetan maltzurrak eta gupidagabeak garela gure artean.
‎Mota horretako baieztapenak entzuten ditudan bakoitzean, batez ere emakumeen ahotan bada, urduritu eta, zergatik ez esan, haserretu egiten naiz. Zalantza izpirik gabe, emakumeon arteko harremanak desitxuratzen dituzten gezurrezko topikoak dira, eta patriarkatutik hala sinestarazi nahi diguten arren, maltzurkeriaren genea ez dator emakumeon DNAn; elkar larrutzen duten gizon asko ezagutzen ditut nik.
‎Hala ere, sarriegitan erretratatzen dira (telebistan, zineman, literaturan, eta abar) emakumeon harremanak, gizonezkoenak ez bezala, inbidiaz, zeloz, maleziaz eta abarrez betetako harremanak bezala, aditzera eman nahian edo ez garela gai benetako adiskidetasun, solidaritate edo elkar laguntza sareak sortu eta horiei eusteko. Badirudi ez dagoela emakumeoz fidatzerik, edozein momentutan, batez ere gizonen bat tarteko bada, traizionatu dezakegula gure adiskidetasuna.
‎Emakumeon arteko elkar babesaren, elkar laguntza baldintzagabearen hamaika adibide topatu ditzakegu bai mugimendu feministaren barnean, bai lagun koadrilatan, bai auzo elkarteetan eta abar. Emakumeon arteko maltzurkeriaren teoria eta emakumeon izaera zitalaren ikuspegi naturalizatua gure indarrak batzeko eta elkar laguntzeko gaitasuna pozoitzeko estrategiak besterik ez dira, emakumeon eskubide berdintasunaren aldeko borrokan traba bat. Beste traba bat gehiago.
‎Emakumeon arteko elkar babesaren, elkar laguntza baldintzagabearen hamaika adibide topatu ditzakegu bai mugimendu feministaren barnean, bai lagun koadrilatan, bai auzo elkarteetan eta abar. Emakumeon arteko maltzurkeriaren teoria eta emakumeon izaera zitalaren ikuspegi naturalizatua gure indarrak batzeko eta elkar laguntzeko gaitasuna pozoitzeko estrategiak besterik ez dira, emakumeon eskubide berdintasunaren aldeko borrokan traba bat. Beste traba bat gehiago.
‎Azkuna eta Madrazo: noizko emakumeon eskubideak?
‎Bilboko Udalak azken urte hauetan entzungor egin die emakumeon eta auzokideon kezkei. Izan ere, kale horretako bizilagunak aspaldi zeuden kezkatuta kalearen egoerarekin eta, horren ondorioz, egon zitezkeen arriskuekin.
‎Eta jakin dezatela, emakumeon eskubideen alde borrokan jarraituko dugula guztion eskubideak errespetatuko dituen eta parekidetasunean oinarritutako hiri eredu batean eraikitako Santutxu bat lortu arte.
‎Lege aldetik, gure borroka ez atzera eta ez aurrera geratu da; gizarte aldetik, orain hobera egiten ari gara azken lau urteen aldean. Emakumeak asko estutu dituzte, eta emakumeon elkarteak ere bai, zigor latzak ezarriz. Baina jakin dute gogor egiten, eta horregatik ari dira gauzak lortzen.
‎Autodefentsaren bidez aurrera egin dezakegu, gure autoestimua indartu egiten da, eta jendartean ezarrita dauden generoaren araberako rolen inguruko kontzientzia hartzeak edota esnatzeak suposatzen du baita ere. Kontutan hartu behar da gainera, emakume bat erasotzen dutenean, gutako edonor erasotzen dutela, hau da, ezin ditugula eraso sexistak kasu isolatu bezala tratatu, eraso bakoitzak emakumeon egoera orokorrarengan eragiten baitu, horregatik emakumeen arteko elkartasuna ere behar beharrezkoa ikusten dugularik.Bestalde, etxe barruko eta bikote harremanetako indarkeria kasuak ez dira kontu pertsonalak, arazo sozial larri honen parte dira eta guk errealitate hau herriratu nahi dugu, baita kalean aske ibili nahi dugula ozen esan, auzoan, herrian, hirian nahiz munduan zehar, hau da kalea er... Gainera errealitateak emakume gazteengan oraindik orain dauden indarkeria egoera larriak eta gazteen artean ematen diren harreman ez parekideen errealitateak jendartearen estruktura patriarkalak bizirik daudela adierazten digu eta guk hori irauli nahi dugu, horretarako beharrezko diren prebentzio neurriak landuz, batez ere hezkuntza sisteman.
‎Ezker abertzaleak mota honetako erasoak gogor arbuiatu nahi ditu. Euskal Herrian emakumeon indarkeria sexistaren aurkako adierazpen ugari pairatu behar izan ditugu: erail gaituzte, bortxatu, mehatxu egin, jipoitu...
‎Hori baino askoz gehiago baita zigarreta: zigarreta lasaigarri bat da; zigarreta kezko laino txiki bat da, ipuin baten atarian jar gaitzakeena; zigarreta paradisurako bidea da; zigarreta arimaren osasuna da; zigarreta emakumeon apustu bat da, emakumeoi aurrera egiten lagunduko diguna; zigarreta bizitzeko modu bat da. Ulertu duzu?
‎–Sexua ez duk bekatua, Jainkoaren grazia duk –eta, irri pikaro bat ezpainetan, gehitzen zuen–: Sexua erlearen eta lorearen bizipoza duk eta gizon emakumeon bizipoza duk –edo esaten zion–: Jesus gizon bat izan zuan, Jainkoak argitua bai, baina gizona.
2010
‎Baina bestetik, aipagarria dugu Constantinescu erakusketako gizon bakarra dela, eta hori ez dago komisarioaren balizko baiezko diskriminazio bati lotuta, feminismoarenganako interesa nagusiki emakumeona izateari baizik. Izan ere, askok uste dute, sinplistikoki berriz ere, emakumeon aurkako indarkeria emakumeon arazo bat dela, aldiz, gizarte osoarena denean. Bitxia da zenbat artistak eskaintzen duten demokrazia, gerra, globalizazioaren esplotazioari buruzko ikuspegiak beren lanetan eta, aldi berean, gogoeta feminista panfletariotzat hartzen duten.
‎Erantzun koherenterik ez dut topatu, baina funtsean, gizon emakumeon sakoneko izaera egongo da seguruenik: Facebook eta enparauek jendartean bizitzeko eginak garela frogatzen dute.
‎Facebook, bestalde, gizon emakumeon bestelako joeren salatari ere izan daiteke. Esate baterako, uste baino askoz jende gehiagok du gogoko besteen aurrean bere burua nabarmentzea, eta hori ederki profitatzen dakite hala telebistek nola sare sozialek.
‎Facebooken arrakastaren arrazoiak horiek izan edo ez, seguru da haren asmatzaileek aski ongi neurtu dutela dena, eta neurtu dituzten gauzen artean gizon emakumeon ahulezia horiek hartu dituztela kontuan. Facebooken atzean nor dagoen ez da seguru, baina segurutzat jo dezakegu tresna ez dela asmatu, soilik, herritar arrunten gogoak betetzeko.
‎Journal of the American Medical Association aldizkariaren arabera (AEBetako medikuen aldizkari ofiziala da) emakumeen %43k nozitzen du emakumeen sexu disfuntzioa deitu gaixotasuna. Artikulu hau irakurtzen duzuen emakumeon ia erdia eri omen da.
‎Erakunde hura Mugimendu Komunistarekin elkartu zen, eta zuzendaritzan sartu nintzen. Han ere, kideak berdinetik berdinera sentitzen nituen, ez nintzen diskriminazioaz jabetzen eta, pentsa, Mugimendu Komunistako kideok ez genuen kontuan hartzean, teoria mailan ere ez, emakumeon askapenerako borrokan marxismoaren fundatzaileek ordura arte esandako apurra ere. Ezta apur hori ere.
‎Feminismoa gure bizitzan sartu zenetik ezer ez da sekula lehengoa izan. Hain identifikatuta sentitzen naiz emakumeon askapenerako borrokarekin, ezinezkoa bailitzaidake nire bizitza kontatzea, edo aurrera begira nire bizitza pentsatzea kontzientzia hori kontuan hartu gabe. Mundua angelu honetatik ikusi duenak badaki dena aldatzen dela, eta behin betaurreko hauek jantzita ezinezkoa zait ezikusiarena egitea, nire identitatearen parte da begirada feminista, sakon sakonean.
‎Oi, gizon emakumeon harremanak, negozio zikinen bat beti tartean! Eta ondokoak ere ez du baztertzekorik:
‎Eta, hala ere, beste ikuspegi batetik begiratuta, oso erradikala naiz. Entomologoak bere luparekin edo bere mikroskopioarekin intsektuen soin atal guztiak aztertzen dituen bezala, halatsu nabil ni ere, Pio Barojak aspaldi batean bidean jarri ninduenetik, gizon emakumeon psikeari begira, arrazoimenaren lupa eta adimenaren mikroskopioa eskuan hartuta, batzuen eta besteen erreakzioak aztertzen, honen hitzak, horren irriak eta haren keinuak?
‎¡ Qué mundo! Hiru gizonezko emakumeon kontura mozkortzen.
‎Lege honek, neurri zehatz batzuk planteatzen ditu, “euskal herri administrazioetan eragin handiagoko politikak abiarazi behar ditu, emakumeen eta gizonen arteko desberdintasunaren fenomenoa gizartetik desagerrarazi dadin”. Martxoaren zortziko ekitaldian parte hartu zutenen artean, iritzi bilketa: Rosa Gonzalez“Berdintasuna aldarrikatuko nuke lau haizetara, baina alor guztietan. Feminista erradikalekin ez nator bat, emakumeon egoera modu sakon batean aldatzea beharrezkotzat jotzen baitut. Instituzioetatik lagundu egin daiteke, baina norberaren lanketa da garrantzitsuena, gehien balio duena.
‎Igerian batzuk, eguzkia hartzen besteak, umeek baino hobeto pasa zuten hondartzara egunpasa joan ziren elgoibartarrok. Ingurumarian batu zen jendetzak ere barre franko egin zuen emakumeon ateraldiekin eta umore onarekin. Azken urteetan, artzai txakur txapelketak antolatu dituzte, ijito familiak osatu, 1,2, 3 telebista saioa gogora ekarri, e.a.
‎Eredu estetikoak, depilatu beharrak, edertasun kanon bat imitatzeko beharra, gure gorputzaren zati anitzek duten balio ezberdina, gaixotasunei aurre egiteko erabiltzen ditugun metodoak, haurdunaldia eta amatasuna bizitzeko ereduak, abortatzeko eskubidearen ukapena, heterosexualitatearen nagusitasuna... Horrek gurea den eta gure jabetza lukeen gorputzean mantendu, aldatu, sortu..., azken finean, erabaki nahi duguna sistematikoki ukatzen jarraitzea eragiten du. Gaur egungo osasun eredua jendartean dagoen emakumeon zapalkuntza estrukturala ez du bere gain hartzen. Ez du emakumea azterketarako objektutzat hartzen.
‎Berdintasunaren mundu honen inguruan esateko dutena.Baina emakumeok kalera ateratzen garen aldi bakoitzean, nahiz etxe barruko pareten arteko testuingurua bizi behar dugun, ez dator bat esaten denarekin. Badirudi, gureak diren zenbait eskubide aitortu izanagatik (nahiz eta eztabaidagarria den" aitortzearena") jada lortua dugula parekidetasuna.Ez dugu behar gutaz hainbeste errukitzea ere, azken finean emakumeon ahultasuna markatzea, ez du besterik lortzen.Lehenik eta behin emakumeoi, gonbidatzen zaituztegu gizarteari beste modu batez begiratzera. Benetan pentsa dezazuen zuen eskubideak, edota egunerokotasunean bizi duzuena, mutilekiko parekidea den.
‎Soluzioa ez digute boteredunek emango, soluzioa norbanakoaren aldaketan dator. Gure lana da, norbanako aldaketaren bidez dator jendartearen aldaketa.Sistema neoliberal honek ez du inoiz emakumeon problematika errotik moztuko, honen bultzatzaileak direla argi adierazi behar dugu. Ezin dugu itxoin inor gugan errukitu eta gizartea aldatuko duenik (urteak eman ahal ditugu itxoiten). Ez dugu behar.
‎Eta, hala ere, beste ikuspegi batetik begiratuta, oso erradikala naiz. Entomologoak bere luparekin edo bere mikroskopioarekin intsektuen soin atal guztiak aztertzen dituen bezala, halatsu nabil ni ere, Pio Barojak aspaldi batean bidean jarri ninduenetik, gizon emakumeon psikeari begira, arrazoimenaren lupa eta adimenaren mikroskopioa eskuan hartuta, batzuen eta besteen erreakzioak aztertzen, honen hitzak, horren irriak eta haren keinuak...
‎Oi, gizon emakumeon harremanak, negozio zikinen bat beti tartean! Eta ondokoak ere ez du baztertzekorik:
‎Bihar, noski, ez da izango emakumeon izenean. Gaurkoarekin konformatu duzue, maitagarriok.
2011
‎Ezin ditugu objektuak bailiran tratatu. Gizarte honen eta emakumeon lotsaria da etxekolanei eta zaintzari dagokion guztia erregulatu gabe egotea, jardun horietan ari direnak oso baldintza txarretan ari dira: soldata ikaragarri baxuekin, bajarik gabe, babesik gabe, jubilaziorik gabe...
‎Ikasi nahi badut aholku eskatuko diet irakurri beharreko liburuen inguruan, elkarrizketei adi egongo naiz eta oinarri teoriko bat hartzen saiatuko naiz sahararren egoera hobeto ulertzeko. Eta emakumeon borrokarekin berdin berdina da. Ignorantzia oso ausarta da.
‎Genero ikuspegia lantzen duten talde edo proiektuak paktu batetik abiatzen dira, genero bereizkeria nabarmenen kontra borrokatzeko tratutik, genero ekitate faltaren aurka lan egiteko. GKEetan askotan gertatzen da emakumeon lanak dohakoak izaten direla, eta gizonenak, berriz, ordainduak. Nonbaiten jantoki popular bat antolatu bada eta emakumeak ari badira janaria prestatzen eta partitzen, borondatez egingo dutela aurresuposatzen da.
‎Feminismoak aurrera egin dezan derrigorra da emakumeak taldean elkartzea, eztabaidatzea, geure buruak behin eta berriz zalantzan jartzea. Gainerako guztiak tranpa dira, balio dezakete eskubide puntualak lortzeko eta generoa eta garapenaren inguruan pausu batzuk emateko, baina emakumeon askapen borroka emakumeok egin dugu eta egiten dugu, taldeetan bilduta, bestela ez dago aurreratzerik. Nik, adibidez, ez nekien queer teoriez ezer, eta taldeko neskek gomendatuta Judith Buttler irakurri nuen lehen aldian oso azalekoa iruditu zitzaidan.
‎Gaur egun, eta bizi dugun gizarte eredua kontuan hartuta, gure herriko bizitza politikoan gizon eta emakumeon papera ez da bera. Hala ere, dagokigun gatazka politikoaren ondorioak pairatzen ditugun heinean, konponbideak bilatzerakoan emakumeok ere izan behar dugun parte hartzea eta protagonismoa aldarrikatzera gatoz.
‎Baina, mundua bat eta bakarra den arren, etengabekoak dira gizon emakumeon hutsak, ez baita, ez, zinez, deus berririk eguzkipean, Koheletek ongi erakutsi zigun bezala.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
ELKAR 62 (0,41)
Berria 53 (0,35)
Argia 52 (0,34)
Pamiela 18 (0,12)
Susa 15 (0,10)
hiruka 12 (0,08)
uriola.eus 11 (0,07)
UEU 10 (0,07)
Urola kostako GUKA 10 (0,07)
Guaixe 9 (0,06)
Hitza 9 (0,06)
Jakin 8 (0,05)
Uztarria 7 (0,05)
aiurri.eus 7 (0,05)
goiena.eus 6 (0,04)
alea.eus 6 (0,04)
plaentxia.eus 4 (0,03)
Open Data Euskadi 4 (0,03)
Booktegi 4 (0,03)
Karkara 3 (0,02)
Jakin liburuak 3 (0,02)
Labayru 3 (0,02)
Consumer 2 (0,01)
Karmel aldizkaria 2 (0,01)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 2 (0,01)
aiaraldea.eus 2 (0,01)
Maxixatzen 2 (0,01)
Noaua 2 (0,01)
Zarauzko hitza 2 (0,01)
Alberdania 2 (0,01)
EITB - Sarea 1 (0,01)
ETB dokumentalak 1 (0,01)
Goenkale 1 (0,01)
Uztaro 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
erran.eus 1 (0,01)
barren.eus 1 (0,01)
Amezti 1 (0,01)
Anboto 1 (0,01)
Berriketan 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
emakume eskubide 24 (0,16)
emakume borroka 12 (0,08)
emakume gorputz 11 (0,07)
emakume parte 11 (0,07)
emakume bizitza 10 (0,07)
emakume egoera 10 (0,07)
emakume arazo 7 (0,05)
emakume historia 7 (0,05)
emakume errealitate 6 (0,04)
emakume sexualitate 6 (0,04)
emakume ahots 5 (0,03)
emakume askapen 5 (0,03)
emakume kasu 5 (0,03)
emakume arte 4 (0,03)
emakume askatasun 4 (0,03)
emakume kontzientzia 4 (0,03)
emakume lan 4 (0,03)
emakume zapalkuntza 4 (0,03)
emakume asanblada 3 (0,02)
emakume autonomia 3 (0,02)
emakume garapen 3 (0,02)
emakume harreman 3 (0,02)
emakume identitate 3 (0,02)
emakume presentzia 3 (0,02)
emakume ahaldundu 2 (0,01)
emakume apustu 2 (0,01)
emakume ardura 2 (0,01)
emakume bizi 2 (0,01)
emakume bizipoz 2 (0,01)
emakume egin 2 (0,01)
emakume ekintza 2 (0,01)
emakume elkarte 2 (0,01)
emakume esplotazio 2 (0,01)
emakume etorkizun 2 (0,01)
emakume existentzia 2 (0,01)
emakume inguru 2 (0,01)
emakume izen 2 (0,01)
emakume kontsumo 2 (0,01)
emakume kontura 2 (0,01)
emakume mundu 2 (0,01)
emakume odol 2 (0,01)
emakume psike 2 (0,01)
emakume zorion 2 (0,01)
emakume DNA 1 (0,01)
emakume adierazpen 1 (0,01)
emakume adierazpide 1 (0,01)
emakume afari 1 (0,01)
emakume aholku 1 (0,01)
emakume ahulezia 1 (0,01)
emakume ahultasun 1 (0,01)
emakume antolakuntza 1 (0,01)
emakume antolamendu 1 (0,01)
emakume antz 1 (0,01)
emakume ardora 1 (0,01)
emakume argazki 1 (0,01)
emakume argi 1 (0,01)
emakume arima 1 (0,01)
emakume ateraldi 1 (0,01)
emakume atseden 1 (0,01)
emakume autoestimu 1 (0,01)
emakume autokontzientzia 1 (0,01)
emakume baita 1 (0,01)
emakume bakartasun 1 (0,01)
emakume balio 1 (0,01)
emakume batasun 1 (0,01)
emakume beldur 1 (0,01)
emakume berdintasun 1 (0,01)
emakume berezko 1 (0,01)
emakume bestelako 1 (0,01)
emakume betidaniko 1 (0,01)
emakume biologia 1 (0,01)
emakume bizimodu 1 (0,01)
emakume bizipen 1 (0,01)
emakume bizkarpe 1 (0,01)
emakume boto 1 (0,01)
emakume bular 1 (0,01)
emakume desira 1 (0,01)
emakume desjabetu 1 (0,01)
emakume duintasun 1 (0,01)
emakume egintza 1 (0,01)
emakume egun 1 (0,01)
emakume ekimen 1 (0,01)
emakume elkargune 1 (0,01)
emakume epai 1 (0,01)
emakume erabakimen 1 (0,01)
emakume eskaera 1 (0,01)
emakume ezabatu 1 (0,01)
emakume ezagutza 1 (0,01)
emakume ezaugarri 1 (0,01)
emakume garaipen 1 (0,01)
emakume gaur 1 (0,01)
emakume gehiengo 1 (0,01)
emakume geurezko 1 (0,01)
emakume giza 1 (0,01)
emakume gizarte 1 (0,01)
emakume gizarteratu 1 (0,01)
emakume gorazarre 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
emakume parte hartu 10 (0,07)
emakume asanblada kide 3 (0,02)
emakume askapen borroka 3 (0,02)
emakume apustu bat 2 (0,01)
emakume arte harreman 2 (0,01)
emakume bizipoz ukan 2 (0,01)
emakume bizitza goiz 2 (0,01)
emakume ekintza helburu 2 (0,01)
emakume eskubide borroka 2 (0,01)
emakume eskubide errespetatu 2 (0,01)
emakume eskubide lortu 2 (0,01)
emakume etorkizun guzti 2 (0,01)
emakume gorputz kontrolatu 2 (0,01)
emakume odol egutegi 2 (0,01)
emakume psike begira 2 (0,01)
emakume adierazpen sexual 1 (0,01)
emakume adierazpide fribolizatu 1 (0,01)
emakume afari bera 1 (0,01)
emakume ahaldundu prozesu 1 (0,01)
emakume ahots gizon 1 (0,01)
emakume ahots imitatu 1 (0,01)
emakume ahots nola 1 (0,01)
emakume ahulezia horiek 1 (0,01)
emakume ahultasun markatu 1 (0,01)
emakume antolakuntza prozesu 1 (0,01)
emakume antolamendu bokazio 1 (0,01)
emakume antz pentsatu 1 (0,01)
emakume arazo bakarrik 1 (0,01)
emakume arazo bat 1 (0,01)
emakume arazo berdin 1 (0,01)
emakume arazo egon 1 (0,01)
emakume arazo kultural 1 (0,01)
emakume arazo nagusi 1 (0,01)
emakume ardora akuilatu 1 (0,01)
emakume ardura bakar 1 (0,01)
emakume argazki bidali 1 (0,01)
emakume arima gehien 1 (0,01)
emakume arte bikaintasun 1 (0,01)
emakume arte desberdintasun 1 (0,01)
emakume askatasun baldintzatu 1 (0,01)
emakume askatasun eztabaida 1 (0,01)
emakume askatasun murrizketa 1 (0,01)
emakume atseden bat 1 (0,01)
emakume autoestimu nolako 1 (0,01)
emakume autonomia ari 1 (0,01)
emakume autonomia indartu 1 (0,01)
emakume baita halako 1 (0,01)
emakume bakartasun azpimarratu 1 (0,01)
emakume balio kalkulatu 1 (0,01)
emakume batasun politiko 1 (0,01)
emakume beldur maitasun 1 (0,01)
emakume berdintasun jardun 1 (0,01)
emakume berezko garapen 1 (0,01)
emakume bestelako joera 1 (0,01)
emakume betidaniko ezkortasun 1 (0,01)
emakume biologia determinismo 1 (0,01)
emakume bizi kalitate 1 (0,01)
emakume bizi sartu 1 (0,01)
emakume bizimodu gu 1 (0,01)
emakume bizipen ez 1 (0,01)
emakume bizitza arrisku 1 (0,01)
emakume bizitza lineal 1 (0,01)
emakume bizitza politika 1 (0,01)
emakume bizitza programatu 1 (0,01)
emakume bizitza zaintza 1 (0,01)
emakume bizitza zapaldu 1 (0,01)
emakume bizkarpe bota 1 (0,01)
emakume borroka berdin 1 (0,01)
emakume borroka erreferentzia 1 (0,01)
emakume borroka hau 1 (0,01)
emakume borroka ikusarazi 1 (0,01)
emakume borroka nagusi 1 (0,01)
emakume boto eskubide 1 (0,01)
emakume bular nonahi 1 (0,01)
emakume desira gorabehera 1 (0,01)
emakume duintasun joan 1 (0,01)
emakume egin garrantzitsu 1 (0,01)
emakume egintza objektu 1 (0,01)
emakume egoera batzuk 1 (0,01)
emakume egoera beste 1 (0,01)
emakume egoera egon 1 (0,01)
emakume egoera etengabe 1 (0,01)
emakume egoera hausnarketa 1 (0,01)
emakume egoera jasa 1 (0,01)
emakume egoera modu 1 (0,01)
emakume egoera orokor 1 (0,01)
emakume ekimen gizonezko 1 (0,01)
emakume elkargune txiki 1 (0,01)
emakume elkarte ere 1 (0,01)
emakume errealitate aldatu 1 (0,01)
emakume errealitate asko 1 (0,01)
emakume errealitate hauxe 1 (0,01)
emakume errealitate izugarri 1 (0,01)
emakume errealitate kaleratu 1 (0,01)
emakume errealitate zein 1 (0,01)
emakume eskubide aldarrikapen 1 (0,01)
emakume eskubide aldarrikatu 1 (0,01)
emakume eskubide babestu 1 (0,01)
emakume eskubide berdintasun 1 (0,01)
emakume eskubide borrokatu 1 (0,01)
emakume eskubide egunero 1 (0,01)
emakume eskubide gisa 1 (0,01)
emakume eskubide hobetu 1 (0,01)
emakume eskubide lege 1 (0,01)
emakume eskubide oinarritu 1 (0,01)
emakume eskubide zaindu 1 (0,01)
emakume existentzia bera 1 (0,01)
emakume existentzia ugalketa 1 (0,01)
emakume ezabatu kontzeptu 1 (0,01)
emakume ezagutza prozesu 1 (0,01)
emakume ezaugarri laburbildu 1 (0,01)
emakume garaipen ikur 1 (0,01)
emakume garapen zerbitzu 1 (0,01)
emakume garapen ziurtatu 1 (0,01)
emakume gaur egungo 1 (0,01)
emakume geurezko joera 1 (0,01)
emakume giza eskubide 1 (0,01)
emakume gizarteratu hurbil 1 (0,01)
emakume gorazarre egin 1 (0,01)
emakume gorputz beti 1 (0,01)
emakume gorputz erabaki 1 (0,01)
emakume gorputz estatu 1 (0,01)
emakume gorputz garrantzi 1 (0,01)
emakume gorputz hainbat 1 (0,01)
emakume historia berreskuratu 1 (0,01)
emakume historia eskutik 1 (0,01)
emakume historia transmisio 1 (0,01)
emakume identitate atal 1 (0,01)
emakume identitate babestu 1 (0,01)
emakume identitate eratu 1 (0,01)
emakume inguru gehien 1 (0,01)
emakume inguru jarraitu 1 (0,01)
emakume izen erabaki 1 (0,01)
emakume kasu isolamendu 1 (0,01)
emakume kontsumo egoki 1 (0,01)
emakume kontsumo egokitzapen 1 (0,01)
emakume kontura aberastu 1 (0,01)
emakume kontura mozkortu 1 (0,01)
emakume kontzientzia ere 1 (0,01)
emakume kontzientzia falta 1 (0,01)
emakume kontzientzia garrasi 1 (0,01)
emakume lan erakutsi 1 (0,01)
emakume lan goraipatu 1 (0,01)
emakume lan ikusarazi 1 (0,01)
emakume parte oker 1 (0,01)
emakume presentzia huts 1 (0,01)
emakume presentzia kontu 1 (0,01)
emakume presentzia San 1 (0,01)
emakume sexualitate kontrolatu 1 (0,01)
emakume sexualitate tabu 1 (0,01)
emakume zapalkuntza estruktural 1 (0,01)
emakume zapalkuntza oro 1 (0,01)
emakume zapalkuntza ziurtatu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia