2001
|
|
Nafas. Gure artean harreman ederra sortu zen eta haren bidez Afganistango
|
emakumeen
zapalkuntzaren testigantza zuzena izan nuen. Emakume xalo hark nire bizitzako unerik gozoenak eta mingarrienak eskaini zizkidan.
|
2002
|
|
Erantzukizunak nonahitik jinak ere, egitatea hor dago:
|
emakumeen
zapalkuntzaren sinbolo gisa ikusi behar direla zapi, burka eta mantelinak, nahiz eta emakume batzuek horretaz harro izan. Eta, beraz, galdera:
|
2005
|
|
Adela hain iraultzaile, hain borrokalari izanda... koherenteagoa zatekeen kontua zabaltzea, salatzea,
|
emakumearen
zapalkuntzaren kontrako aldarria egitea; gainera, halako protestak zabaldurik zeuden gizartean, emakumearen egoerak gero eta gehiago kezkatzen baitzuen jendea. Baina kontu hartan baziren beste zenbait alde, Adela hura guztia isilik eta bakarka nozitzera zeramatenak.
|
2009
|
|
Bere Farewell Spain (Agur Espainia) liburuan dioenez, anarkia ez da kaosa, baizik eta, zerua lurrean?; liburu hau espainiar errepublikaren defentsan argitaratu zuen guda hasi eta gero, Europako irakurleak demokraziaren alde mobilizatzeko esperantzaz. Kate feminista zen, eta bere eleberri guztietan
|
emakumeen
zapalkuntza adierazten du, batez ere zelan hezkuntza katolikoak jendearen bizi aukerak galarazten dituen. Era berean, bere liburuek sexualitatea zintzotasun azpimarragarriz eztabaidatzen dute.
|
|
zure aita beste gizon guztiak bezalakoa zen, bazituen grinak, ahuleziak, denok bezalako egoa, besteok ez bezala mozorrotua agian, inozoak liluratu eta bereganatzen baitzituen; galdetu al diozu inoiz zeure buruari ea benetan hilik ote duzun ama, ez ote zuen ihes egin senarraren etengabeko desleialtasun" mistikoak" jasan ezinik, beharbada Aurovillen ere efeboak eta dontzeila samurrak limurtzen ibiliko zen yoghi zintzoa. ...ikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da
|
emakumearen
zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik eusk... Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, burugabe horrek, baliteke bakarrik berriro igotzea lortzea, baina zuri loturik nago, zutaz maitemindurik, eta nuke bakarrik egin bidaia hori zurekikoa eten gabe, zu nire bizitzatik ezabatu gabe, eta ez zaitut galdu nahi, maite izan dudan emakume bakarra zara, eta bizitza osoan dudan bakarra; hori desira da, Ananda, hara; ez, Sara, maitasuna da; desira, Ananda, ego hutsa, niri aurpegiratzen didazun berbera.
|
|
zure aita beste gizon guztiak bezalakoa zen, bazituen grinak, ahuleziak, denok bezalako egoa, besteok ez bezala mozorrotua agian, inozoak liluratu eta bereganatzen baitzituen; galdetu al diozu inoiz zeure buruari ea benetan hilik ote duzun ama, ez ote zuen ihes egin senarraren etengabeko desleialtasun" mistikoak" jasan ezinik, beharbada Aurovillen ere efeboak eta dontzeila samurrak limurtzen ibiliko zen yoghi zintzoa. ...ritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena,
|
emakumearen
zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, An... Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, burugabe horrek, baliteke bakarrik berriro igotzea lortzea, baina zuri loturik nago, zutaz maitemindurik, eta nuke bakarrik egin bidaia hori zurekikoa eten gabe, zu nire bizitzatik ezabatu gabe, eta ez zaitut galdu nahi, maite izan dudan emakume bakarra zara, eta bizitza osoan dudan bakarra; hori desira da, Ananda, hara; ez, Sara, maitasuna da; desira, Ananda, ego hutsa, niri aurpegiratzen didazun berbera.
|
|
Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, ...ikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da
|
emakumearen
zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik eusk...
|
|
Gogamen lohia duzu, Sara, ez zara konturatzen haizeak nondik jotzen duen ere, zertarako landu ditugu hainbeste yoga liburu, honetarako?, ez duzu zipitzik ere ulertu; zeu zara, Ananda, ezer ulertzen ez duena, yoga liburuek ezin dituzte ezabatu sentimenduak eta giza grinak; horixe da, ordea, kontua, Sara, egoaren uholdeei eusteko sortua baita yoga; baina, Ananda, nola sinets ditzakezu oraindik horrelako asmakeriak, gertatu den guztia gertatu eta gero, zer uste duzu, liburu horiek maitagarrien ipuinak direla?, eta zure aita sentimendu ororen nagusi, ipotxen errege balitz bezala?; berriro iraintzen nauzu, Sara, eta nire aita ere bai, hura gizon betea zen, behin eta berriz erakutsi zuen hori; ez dizut esaten hala ez zenik, Ananda, baina hark ere zakil tentekorra zuen, ar gehienek bezala, eta neska eta mutil gaztetxoak atsegin zituen, pederastiaren mugaraino, eta ez dakit zuon bion arteko harremana bera ere oso sanoa izan ote zen, intzestuaren usaina hartzen diot...; urde halakoa, zerria, zerria, zure gogoa gorotzez beterik dago, berriro iradokitzen baduzu aitak bortxatu egiten ninduela, hil egingo zaitut; nik ez dut halakorik esan, Ananda; hil egingo zaitut, Sara, jainkoa, zer gertatu zaigu, hain ondo zihoan dena; ez mehatxurik niri, gero, Ananda, dena ondo zihoan nik guztiari men egiten nion bitartean, baina ni neu izan nahi dut orain, eta begira zer esango dizudan, prest nago yogaren bidean sakontzeko eta Iñigok eta Xabierrek proposatzen duten zorakeria hori ere errespetatuko dut, muga bateraino behintzat, baina aldi berean ni neu izan nahi dut, jende guztiak bezala gozatu sexuaz, larrua aurretik eta atzetik jotzen didazula sentitu, zergatik da hori zikina, orgasmoak izatea, gozamenez eztanda egitea, zure sabelaren gainean lokartzea eta esnatzean zakila miazkatu eta berriro gure gaztetasunaren sua berpiztea, ekin, bizi, eta ez soilik zure zakila barruan dudala geldirik iraun, tantra meditazioan, otoitzean, eta garbiketa praktika amaigabeak eginez larrutan egin behar dugun bakoitzean, pentsatuz ez dakit zer eroriko zaigula zerutik, gauzarik ederrena balitz ere ez leukake zertan ito gure grina eta gure egoa, bai, egoa, Ananda, ni neu izan nahi dut, ego hutsa; zu zeu, Sara, zu zeu, zeurekeria horretan itoko zara, ez duzu ikusten lakioan erortzen ari zarela, ez duzu ikusten liluramenduaren infernura arrastatzen nauzula; eta gustura asko irristatzen zara nirekin batera, memelo alaena, baina onartu egin behar duzu, obsesionaturik bizi zara, naturalago jokatu behar dugu, normalago, Ananda, hainbeste nahasmen mistikorik gabe; nahasmen mistikoa diozu, milaka urtean milaka pertsona zintzok eta hainbat santuk ondutako jakintzari nahasmen mistikoa deritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena, emakumearen zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, Ananda, igo zaitez zeu bakarrik mendi arraro horretara, behin han izan bazara berriro ere igoko zara, nahi duzun denbora guztian geratu, lagunduko dizute Iñigo eta besteek euskal zera horretan, eta ni hemen behean zain geratuko natzaizu, bihotz zabalik, ez zaitut gorroto, Ananda, nire bizitzako gauzarik onena zara, baina ezin dizut jarraitu amildegira; amildegi deitzen diozu gailurrari, ...ritzozu; beharbada ez dira irakaspen okerrak, Ananda, agian dena egia da, baina gu hemen eta orain bizi gara, geure gurari eta ametsekin, eta ezin dugu amildegian behera bota geure nortasuna, ez iezadazu eskatu ni neu izateari uko egiteko, hori inoiz ez, izan ere modu ezkutu bat baino ez da emakumearen zapalkuntza puta hau luzatzeko, ulertzen, polit horrek?; zeu zara, Sara, ezer ulertzen ez duena,
|
emakumearen
zapalkuntza diozu benetako askatasun osoa eskaintzen ari natzaizularik, bai baitakit nora noan, behin izan nintzen-eta hantxe, Kailas mendian, nire izatearen gailurrik gorenean, nortasun oroz harago, eta gailur hura bion artean iraunkor bihur dezakegu, hantxe geratu betiko, eta handik euskal arraza berria hedatu mundura, eguzkiaren errainuen antzera, fida zaitez nitaz; erabili egin nahi nauzu, An...
|
2010
|
|
Horrela, ezberdintasun egoerak agerian utzi eta mundua ezagutzeko orduan, heziketa sexista batez kutsatuak izan direla ohartarazi nahi da. Garrantzia eman zaio heziketa kritiko bati, zeina ezarrita dauden rol, identitate eta boterearen poderioz
|
emakumearen
zapalkuntza ekarri duten jarrera diskriminatzaile eta erasotzaileen gainean lan egiteko armarik garrantzitsuena izango den.
|
|
Eredu estetikoak, depilatu beharrak, edertasun kanon bat imitatzeko beharra, gure gorputzaren zati anitzek duten balio ezberdina, gaixotasunei aurre egiteko erabiltzen ditugun metodoak, haurdunaldia eta amatasuna bizitzeko ereduak, abortatzeko eskubidearen ukapena, heterosexualitatearen nagusitasuna... Horrek gurea den eta gure jabetza lukeen gorputzean mantendu, aldatu, sortu..., azken finean, erabaki nahi duguna sistematikoki ukatzen jarraitzea eragiten du. Gaur egungo osasun eredua jendartean dagoen
|
emakumeon
zapalkuntza estrukturala ez du bere gain hartzen. Ez du emakumea azterketarako objektutzat hartzen.
|
2012
|
|
DRMk eredu soziala kontrajartzen dio medikuntzaren ereduari. Eredu sozialaren arabera,
|
emakumeen
zapalkuntza eta arrazismoarekin gertatzen den bezala, elbarritasuna ere opresio kontua da.
|
|
Sermoiaren tartean bertan Oñatiko Emakume Taldeak eskuorriak zabaldu ditu basilikan korutik Abortuaren aldeko otoitza zeritzan testuarekin. Santutegiaren inguruan Munillaren" homofobia","
|
emakumearen
zapalkuntza" eta Elizako pedofilia kasuak salatzen dituen paperak eta pankartak eskegi dituzte hormetan.
|
|
Azaroaren 25aren harira antolatutako ekintzetan parte hartzeko deia egin dute. LABSindikatu abertzaletik esan dutenez, krisialdian" langileok
|
emakumeonganako
zapalkuntza egoerak lan merkatuan ikusten jarraitzen dugu egunero". LABetik azaldu dutenez," jendarte kapitalista patriarkalaren kontrako borrokak, emakumeok pairatzen duten zapalkuntzaren aurkako borroka barnebildu behar du".
|
|
Beti eramaten genion frantsesez idatzitako Euskal Herriko argitalpenen bat, badaezpada ohartaraziz gure iritzia ez zetorrela nahitaez bat eta bere osotasunean agerkariko idazki guztiekin, adibiderako Enbatako editorialekin. Gure borrokaren alde soziala azpimarratzeko kontu egiten genuen, ezkertiarrak,
|
emakumearen
zapalkuntzaren eta indar nuklearraren aurkakoak ginela, gure herria askatu eta pertsona eta klaseen berdintasunean oinarritutako jendarte bat lortzeko egiten genuela borroka. Auzoaren begian bihia errazago ikusten baita norberarenean habea baino, Frantzian nazionalismoak beti izan duen ospe txarra uxatzeko, nazien aurka borrokatu ziren erresistenteen pareko patriote gisa aurkezten genuen geure burua.
|
2013
|
|
Taldearen ustez, «herritar gisa jarduteko eskubideak» gutxitzeak eragina du andreen aurkako indarkerian: bizimodua prekarizatzearekin batera, «genero rolak indartu eta
|
emakumeen
zapalkuntza areagotu» egin dela ondorioztatu du. Hala, iaz indarkeria matxistak hildako sei andrazkoez gain, Bilgune Feministak gogora ekarri du Gasteizen Nora izeneko emakume gaztea desagertuta dagoela 2009ko urritik:
|
|
Horrekin esan nahi da amatasunak, emakumeen bizitza profesionalean, politikoan eta kulturalean, gizarteratzeko zailtasunak ekarri dituela eta rol bakartzat hartu dela. Shulamith Firestonek azken ikuspegi hori aintzakotzat hartzen du, eta, bere esanetan, emakumeak funtzio biologikoagatik zapalduak izan dira; hitz batean,
|
emakumearen
zapalkuntza ugalketarekin hasi zen, eta gero ere zapalketa horrek continuum batean jarraitu du. Azkenik, Adrianne Richek amatasunaren bi interpretazio proposatzen ditu.
|
2014
|
|
Wittigenustez, «emakume», «gizon», «sexu», «desberdintasun», «kultura», etab. sozialkieraikitako kategoriak dira, harreman botere desberdinak mantentzea dutela helburu.Are gehiago, Gayle Rubin en (1986) lanen arabera, lanaren banaketa sexualak etadesioaren eraikuntza psikologikoak (batez ere eraikuntza edipikoak) gizakiak sortzeneta produzitzen dituen sistemaren oinarriak dira. Wittigekin batera, Rubinek dioemakumeen zapalkuntzarako derrigorrezko heterosexualitatea ezinbestekoa dela.Bere aldetik, Wittigek argudiatu zuen
|
emakumeen
zapalkuntza heterosexualitatearenobligazioan oinarritzen denez, «emakume» kategoria harreman sozial, ekonomikoeta sexualetatik kanpo ez dela existitzen, arraza eta sexuarekin gertatzen den bezala.Aldiz, errealitatea sortzen duen alegiazko eraikuntza baten aurrean gaude. Horrekzuzenean lesbianak, eta heterosexualitatearen ekonomia politikotik kanpo daudengainerako emakumeak, «emakumeak» ez direla baieztatzera eramaten du7 (Wittig, 2006:
|
|
Emakumeen gorputzasozialki inskribatua dago, eta gehienetan, emakumeek indibidualki bizi dute gorputzgabeziadun, ez oso edo ezegoki gisa(...).
|
Emakumeen
zapalkuntza sortzen dute, heinbatean, markatze morfologiko patriarkarrerako sistema horiek, alegia ordena sinbolikopatriarkarrak?; hein batean, inskribatutako gorputz horren errepresentazio psikiko etabarneratutakoek, eta, hein batean, psikologia eta morfologia horien ondoriozko hainbatjokaerak, baliok eta normak. Irigarayren helburua da(...) feminitatearen eredu edoerrepresentazio multzo positibo bati buruz jardutea, horren bitartez emakumearengorputza esanahi baikorrekin markatzeko, eta, aldi berean, markaketa positibo horilagungarri gerta daitekeelako diskurtso mota berriak, jakintza forma berriak etapraktika modu berriak sortzeko orduan12.
|
|
Euskal Herrian lan eta bizi garen emakumeok, genero, nazio eta klase zapalkuntzak jasaten ditugu gainera. Hortaz argi dugu Euskal Herrian bizi garenon burujabetzaren bidean,
|
emakumeon
zapalkuntza ororen aurka lanean diharduten emakumeen lana ezinbestekoa izan eta izango dela. Hona gure aportazioa:
|
2015
|
|
Aldagarriak aldagarri, zenbat telesailetan ez ote da Madame Bovary liburuko eskema errepikatu izan: emakumezko ezkonberri esperientziarik gabea, senar hotz eta distantea, maitale bizizalea, xantaiagile interesatua eta giza komunitate itxuraz neutroa izan arren
|
emakumearen
zapalkuntzaren aurrean deus egiten ez duena. Zenbait telesailek asmatu dute, ordea, aurresuposamendu horiek iraultzen:
|
|
Ondorioz, elkarte hori ikuspuntu klasistatik generoko irakurketara pasa zen: esplotazio ekonomikoaren oinarrizko biktimak ziren prostitutak eta gainera, klaseartekoa zen
|
emakumearen
zapalkuntza. Ildo horretan, Mujeres Libres gaixotasun benereoez baino gehiago prostitutez arduratu zen eta eginkizun horretan, emakumeak prostituziotik atera eta berriro gizartean barneratzeko Liberatorios de prostitución deiturikoak eratu zituzten.
|
|
Marcela Lagardek (2005) dioen moduan, preso egoteak muga material eta subjektibo multzo bati egiten dio erreferentzia, mendekotasunean ezarritako betebehar, tabu zein debekuekin hain zuzen. Egun
|
emakumeekiko
zapalkuntza gertatzen bada, espetxean errealitate hori oraindik ere bortitzagoa, ezezagunagoa eta isilpekoagoa da. Ruth Alvaradoren (2012) esanetan, emakume izateagatik eta preso izateagatik diskriminatuak baitira.
|
2016
|
|
Erosle bezala ardura daukagu, gure erosketekin komertzio mota bat edo bestea saritzen dugu. Gure herrian manifestazioak, grebak, elkarretaratzeak eta halakok egiten ditugu haurren eskubideen alde,
|
emakumeon
zapalkuntzaren kontra, lanerako baldintza duinen alde… Oihu horiek ito egiten dira testuinguru horretan, produktuak sortzeko prozesuan parte hartzen duten pertsonak edo herrialdeak bezala.
|
|
Emakumeek, lanean jardunda, langile mugimenduan parte hartuta, egiazko boterea sor dezakete, eta kapitalismo monopolistikoari aurre egin, horrek eusten baitio sexismoari, eta etekinak ematen. Etxeko lanen trukean soldatak lortzeko estrategiak ez baldin badu epe luzerako konponbiderik bideratzen
|
emakumeen
zapalkuntza amaitze aldera, bada, orduan, ez dio ganoraz heltzen gaur egungo etxekoandreen ataka zailari. Azkenaldian egindako azterketa soziologikoek egiaztatu dutenez, etxekoandreak inoiz baino zapuztuago daude beren bizitzekin.
|
|
Emakume abolizionista aitzindarien artean, Hego Carolinako Grimke ahizpek. Sarah eta Angelina? indar bereziz uztartu zituzten esklabotzaren eta
|
emakumeen
zapalkuntzaren aurkako borrokak. Jendaurrean hitz egiten hasi ziren, eta hastapen iskanbilatsuak bizi:
|
|
Gaur egun, krisi baten neurrikoa da sexu bortizkeria, eta kapitalismoaren krisi sakonaren alderdietako bat da. Sexismoaren aurpegi bortitzena da; beraz, bortxaketa mehatxuak hor jarraituko du,
|
emakumeen
zapalkuntza orokorrak ezinbesteko makulu lanak egiten dizkio-eta kapitalismoari. Testuinguru estrategiko batean kokatu behar dira hala bortxaketen aurkako mugimendua nola gaur egun mugimendu horrek antolatzen dituen ekintza garrantzitsuak, laguntza emozional eta legaletik hasi eta autodefentsa eta hezkuntza kanpainekin buka?, betiere, kapitalismo monopolistikoa guztiz suntsitzeko bidean.
|
|
Kontua ez da emakumeen etxeko rolari arreta izpirik eskainik ez zaionik. Aitzitik, emakumeen mugimendu garaikideak adierazi du etxeko lanak direla
|
emakumeen
zapalkuntzaren funtsezko zutarrietako bat. Are, zenbait herrialde kapitalistatan badaude beren beregi etxekoandrearen kausari lotzen zaizkion mugimenduak.
|
|
Dalla Costaren aurretik beste zenbait teorialarik ere proposatu zuten halako analisirik,
|
emakumeen
zapalkuntzaren harira. Mary Inmanek eta Margaret Benstonek, hurrenez hurren, In Woman, s Defense (1940) [Emakumeen defentsan] eta The Political Economy of Women, s Liberation?
|
|
Feminismotik ikasi dugu kapitalismoaren ideologia patriarkala dela. Patriarkatua, jendartearen estruktura ideologiko, politiko eta ekonomikoan integratua dago eta
|
emakumearen aurkako
zapalkuntza, esplotazio eta genero menderatzearen bidez adierazten da. Honela, sexuen arteko lanaren banaketaren bitartez, kapitalismoak, bere biziraupenerako eta erreprodukziorako, emakumeok erabiltzen gaitu.
|
|
Patriarkatuak
|
emakumeon
zapalkuntza ziurtatzeko, beste bide batzuen artean, emakumeon kondizio materialak baldintzatzen ditu, kapitalismoak bikain ikasi eta erabiltzen duena. Gizonekiko ekonomikoki menpekoak izatera kondenatu nahi gaitu (Bada, sistema patriarkala gainditzerako bidean urratsak ematenhasteko ezinbestekoa da lan produktiboa eta erreproduktiboa banatzea, Pobreziaren Muga ezartzea (BPG per kapitaren %37, 5a) eta kantitate hau berdindu edo gaindituko duen gizarte soldata bat ezartzea.
|
2017
|
|
Gaur egun, kexaka entzuten ditugu gizon batzuk, emantzipazio feministak gizontasuna ebasten dielako. Garai zaharraren hutsunea igartzen dute, beren indarra
|
emakumearen
zapalkuntzan errotzen zenekoa. Ahazten zaie jasotako abantaila politiko horrek kostu bat dakarrela beti:
|
|
Azalpen ezberdinetara jo daiteke: hezkuntza, ingurunearen eragina, estereotipoak,
|
emakumeekiko
zapalkuntza eta abar. Anitz dira teoriak.
|
2018
|
|
Suposizio politiko hori, feminismoaren oinarri unibertsal bat egon behar dela, eta kultura guztietan existitzen ei den identitate batean bilatu behar dela? beste ideia baten eskutik ibili ohi da, hots,
|
emakumeen
zapalkuntzak forma bakan bat duela, bereiz daitekeena patriarkatuaren edo menderakuntza maskulinoaren egitura unibertsal edo hegemonikoan. Azken urteotan patriarkatu unibertsalaren ideia oso kritikatua izan da, ez baitu kontuan hartzen nola funtzionatzen duen genero zapalkuntzak testuinguru kultural konkretuetan.
|
|
Batzuetan teoria feministak jatorri baten ideiara jo du, batzuek «patriarkatua» deituko lioketenaren aurreko garai batera, irudimenezko abiapuntu baten bila
|
emakumeen
zapalkuntza historikoa kontingentea dela argudiatzeko. Eztabaidatu izan da kultura aurrepatriarkalik egon ote den, kultura matriarkalak edo matrilinealak ote ziren, frogatu ote daitekeen patriarkatuak hasiera bat izan zuela eta hortaz, amaiera bat ere izan dezakeela.
|
|
Question Feministes aldizkariak, ingelesez Feminist Issues izenarekin argitaratuak, ikuspegi «materialista» defendatu ohi zuen, zeinaren arabera jardunak, erakundea eta hizkuntzaren izaera eraikia
|
emakumeen
zapalkuntzaren «oinarri materialak» ziren. Wittig hasierako erredakzio taldeko kidea izan zen.
|
|
indarkeri transistemikoa. Izan ere,
|
emakumeenganako
zapalkuntza sistemak askotariko biolentziak eragiten ditu. " Zapalkuntza sistemak ez daude airean, gure gorputzetan gurutzatzen dira hainbat une eta eratan:
|
|
Bestetik,
|
emakumeen
zapalkuntza justifikatzeko mezu sexistak ohikoak dituzten irrati eta musikariak parekidetasun kontrako noranzkoan kokatzen dugu. Gizarte bezala parekidetasuna erronka nagusienetakoa dugula benetan sinesten badugu, horrelakoak traba baino ez direla garbi izan genuke.
|
2019
|
|
" Black Mirror telesailak gure garaiko beldur edo kezka nagusienetako batzuei begiratzen dion bezala begiratzen zioten bere ipuin futuristek eta zientzia fikziozko istorioek orduko gatazkei. Edo The Handmaid' s tale distopia
|
emakumeen
zapalkuntzaz eta genero arauez aritzen den moduan, bere narrazioek gizon eta emakumeen arteko harremanak eta boterea hartzen duten emakumeak erakusten dizkigute".
|
|
Krisi kapitalistak erreprodukzio soziala emakumeen bizkar utzi eta balioz hustean,
|
emakumeen
zapalkuntza eta haien kontrako indarkeria ditugu: " Klase borrokari buruzko gure ikuspuntua zabaldu behar dugu.
|
|
Familia iraunarazteko eta ondarea bere hartan gordetzeko borondatea denez gero
|
emakumearen
zapalkuntzaren kausa, emakumeak familiari ihes egiten dion heinean ihes egiten dio erabateko mendekotasun horri ere; gizarteak jabetza pribatua ukatuz familia arbuiatzen badu, nabarmen hobetzen da emakumearen zortea. Espartak erregimen komunitario bat zuen, eta hura zen emakumea gizonaren aldean ia berdintasunez tratatua zen hiri bakarra.
|
|
Ez da hala gertatzen.
|
Emakumearen
zapalkuntza organizatzen dutenean, haren beldur dira legegileak. Haren bertute anbibalenteetan, batez ere alderdi makurra ikusten dute:
|
|
Orobat, jabetza pribatutik ezin deduzitu da
|
emakumearen
zapalkuntza. Horretan ere begi bistakoa da motza zela Engelsen ikuspegia.
|
|
fenomeno hori, izan ere, giza kontzientziaren inperialismoaren ondorio da, kontzientzia saiatzen baita objektiboki mamitzen bere subiranotasuna. Kontzientzian ez balego Bestearen kategoria jatorrizkoa, eta ez balego Bestea menderatzeko nahikari jatorrizkoa, brontzezko tresnak sortu izanak ez zuen ekarriko
|
emakumearen
zapalkuntza. Engelsek ez du azaltzen zapalkuntza horren singulartasuna.
|
|
Gizakiak duen kontzientzia ezin da banatu bere izaki sozialaren izaera sakonetik. go banaketak eta ondorioak eman ziren: 1) generoen artean (patriarkatuaren oinarriak eta
|
emakumearen
zapalkuntzaren aztarnak); 2) familiaren agerpena; 3) iraultza nekazariarekin lanaren eszedentea eta gain produkzioa (metatzeko aukerak); 4) lan manuala eta intelektuala; 5) propietate pribatuaren agerpena; 6) kasta boteredunen agerpena (klaseen arteko ezberdintasunak); 7) Herrien arteko zapalkuntza; 8) Hiri estatuaren aztarnen agerpena (lehenengo egitura administratiboak); 9) Hiri eta herrien art... Prozesu horretan gizakiak ekoizpen sistema ezberdinak ezagutu ditu (patriarkalismoa, esklabismoa, feudalismoa, kapitalismoa) eta bertan jendarte antolakuntza ezberdinak, propietate mota ezberdinak eta harreman sozial ezberdinak eman dira.
|
|
Rojavako emakume iraultzaileek ez dute uste kapitalismoaren baitan, ez estatuaren baitan ere libera daitezkeenik. Kontraesankortzat daukate, estatuaren alde egotea eta
|
emakumeen
zapalkuntzaren kontra borrokatzea.
|
2020
|
|
Baina eta, giro hau sumatuta, galdetzen diogu gure buruari: ba al da bizilagunik gure artean
|
emakumea
zapalkuntzara, bortxara eta heriotzara kondenatzen duen gaitza zalantzan jartzen duenik. Edota, ba al da emakumeak gaitz horrekin betirako bizitzera kondenatu nahi dituenik?
|
2021
|
|
Egunerokotasunera eta erresistentzia espazio txikietara; etxean, lurrak kudeatzen, ekonomia kudeatzen, lan munduan... protagonistak izan ziren emakumeak, baina itzaleko protagonistak; gainera, oso garai gogorrean. Alde batetik, Nafarroan gerra piztu zelako, baina, bestetik, Europan Aro Modernoaren eta estatu modernoaren eraikuntzan
|
emakumeen kontrako
zapalkuntza oso bortitza izan zelako.
|
|
Materialismo historikoari dagokionean, lanabes eta azpiegitura ekonomikoa aintzat hartu behar badira ere, ikuspegi murritza izatea kritikatzen die, gizakia ez baita homo economicus hutsa. Jabetza pribatutik ezin da deduzitu
|
emakumearen
zapalkuntza (I: 73), aldagai gehiago hartu behar dira aintzat.
|
2022
|
|
Egia da sistema kapitalistari interesatzen zaiola erreserba armada industrial otzana izatea; langile klasearen sektore bat gehiegi ustiatzea interesatzen zaio; Baina ez da kapitalaren logikak zehazten duena emakumeak izan behar direla gainesplotazio hori jasaten dutenak, sexu indarkeria ekoizpen modu kapitalistari egotzi ezin zaion bezala (indarkeria ororen larritasunari egotzi ahal zaion arren). Ez dugu esan nahi, noski,
|
emakumeen
zapalkuntza gizon guztien konspirazio bati zor zaionik, beren pribilegioei eustea adostu dutenik... Hitz egin behar dugu, baizik, gizon eta emakumeen arteko harremanen garapen historikoaz.
|
|
Hala ere, ez da nahikoa
|
emakumeen
zapalkuntza arruntaz hitz egitea; klase gizartean nola gertatzen den ikusi behar da. Zeren egia bada emakumeen zapalkuntza klase guztietan dagoela, ez da hain egia klase posizioak eragina duela emakumeek beren zapalkuntza zehatza jasateko modu konkretuan.
|
|
Hala ere, ez da nahikoa emakumeen zapalkuntza arruntaz hitz egitea; klase gizartean nola gertatzen den ikusi behar da. Zeren egia bada
|
emakumeen
zapalkuntza klase guztietan dagoela, ez da hain egia klase posizioak eragina duela emakumeek beren zapalkuntza zehatza jasateko modu konkretuan. Emakumeen klase posizio desberdinari dagozkion desberdintasunak daude eta aberastasunarekin, kulturarekin, eraginarekin eta botere sozialarekin zerikusia dutenak.
|
|
Gizonen gerra da Ukraina kolpatzen ari dena, beren lekua gatazkan aurkitzen duten arren arteko norgehiagoka zitala. Bien bitartean,
|
emakumeak
zapalkuntza erantsia pairatzen du, gatazka guztietan emakumearen gorputza delako okupatua eta bortxatua izateko lehen konkista lurraldea.
|
|
Emakume langileen egoera egun: joera ekonomiko, politiko eta kulturala jarri zioten izenburua solasaldiari, eta, izenak berak erran bezala,
|
emakumeen
zapalkuntzaren alderdi ekonomikoa, kulturala eta politikoa jorratu zituzten, guziak lotuta daudela nabarmenduta: «Oinarri ekonomikoak baldintzatzen ditu beste esferak».
|
|
Pandemia apaltzen doan heinean, aurretiko egoera normalera bueltatzen ari garela dirudi; hala ere, jakin badakigu,
|
emakumeonganako
zapalkuntzaren pandemiak oraindik ez duela etenik.
|
|
Ekainaren 4an 10:00etan elkartuko gara Hernanin, eta 10:30ean izango da aurreneko hitzaldia:
|
Emakumeon
zapalkuntzaren azterketa eta horren ondorio politikoak. Handik bi ordura, 12:30ean, eguneko bigarren hitzaldia izango da:
|
|
Garrantzitsua iruditzen zaigu gaurko aurkezpenean egoera honi irtenbidea emateko gure proposamen politikoa zein den azaltzea. Gure ustez,
|
emakumearen
zapalkuntzak ez du irtenbiderik izango sistema kapitalistan, sistema bera baita zapalkuntza betikotzen duena, interes ekonomiko zein politikoak bermatzen dizkiolako. Sistema kapitalista bere osotasunean borrokatzeko, ezinbestekoa da emakume langileok gure interesak lehen lerroan jartzea, eta, horretarako, ideologia burgesaren eraginetik at antolatzea.
|
|
(a) Botere harremanak. Europar/ iparramerikar genero ordena garaikidearen botere ardatz nagusia da
|
emakumeen
zapalkuntza eta gizonen menderakuntza orokorra: Emakumeen Askapenak" patriarkatu" izendatu zuen hori.
|
|
Haatik, gizon gehienek ateratzen diote etekina haren hegemoniari, dibidendu patriarkalaren onura jasotzen baitute: hau da,
|
emakumeen
zapalkuntza orokorrari esker gizonek, oro har, irabazten duten abantaila.
|
|
Are, muga sozialak marrazteko xedea du, errefusatutako horiekiko distantziak definitzen baitu" egiazko" maskulinitatea. Gayen Askapen goiztiarrak gizarte ordena autoritario bat mantentzeko ekimentzat jo zuen homosexualen zapalkuntza, eta
|
emakumeen
zapalkuntzari lotuta zegoela ulertu zuen maiz69.
|
|
Patriarkatuak, noski, badu pertsonaletik. Emakumeen Askapen goiztiarrean idatzitakoek familia nabarmentzen dute
|
emakumeen
zapalkuntza gune gisa. Teorialari nahiz aktibisten ikerlanek jaso zituzten emazteek senarrentzako egiten zuten lan ordaingabea, amek etxean jasaten zuten kartzelaratzea eta gizonek egunerokoan zituzten abantailak.
|
|
Baina bien artean alde handia ere bazegoen. Politika horrek generoaren desparekotasun sozialei (bereziki
|
emakumeen
zapalkuntzari) ihardestera bideratzen zuen arreta. Emakumeen mugimenduari laguntzen dioten gizonak zirelako sentsazioa zegoen maiz, ekintzan nahiz teorian:
|
|
Irteera politika genero ordenaren egitura osoari lotuta dagoenez, ez du tokian tokiko oinarririk. Ezin da gizon talde baten interes jakinak lortzeko bidetzat hartu, gizonak orokorrean
|
emakumeen
zapalkuntzaren onuradun direnez gero. Beraz, irteera politika zaila da artikulatzen, eta nekez bilakatzen da inoiz masa politika.
|
|
Nortasuna
|
emakumeen
zapalkuntzaren edo maskulino/ femenino dikotomiaren inguruan eratzeari aurka egiteak nortasun hori bera desintegratzeko arriskua dakar: hori da 5 kapituluan aipatu izan dugun genero bertigoa.
|
|
gizonen mugimenduaren analisi bat] saiakera, eta Jon Snodgrass en For Men Against Sexism [Gizonak sexismoaren aurka] antologia bizia. Testu horiek lotura ezarri zuten
|
emakumeen
zapalkuntzaren eta gizonen arteko botere hierarkiaren artean, bereziki gizon beltzei eta gizon gayei zegokienez. Baina gizonezko rolari heltzen zion idatzizko generoaren beste alderdi batzuek emakumeekiko anbibalentzia agertzen zuten, baita feminismoarekiko konpromisoa isiltzeko asmo bat ere.
|
|
Baina gizonezko rolari heltzen zion idatzizko generoaren beste alderdi batzuek emakumeekiko anbibalentzia agertzen zuten, baita feminismoarekiko konpromisoa isiltzeko asmo bat ere. Idazle batzuek gizonen zapalkuntza berdindu zuten
|
emakumeen
zapalkuntzarekin, eta ukatu egiten zuten" zapalkuntzen hierarkiarik" zegoenik41.
|
|
Bederatzigarren kapituluan definitutako irteera politikaren lehenengo forma gisa, Gizonen Askapena bere proiektua patriarkatuaren botere ardatzean oinarritzen saiatu zen, hau da,
|
emakumeen
zapalkuntzaren egitatean eta ez maskulinitate forma jakin baten gainean. Feminismoa zuen egiturazko oinarri, eta ez sozialki defini daitekeen gizon talde bat.
|
|
Amatasun feministak amatasun libreak dira, emakume libreen amatasunak,
|
emakumearen kontrako
zapalkuntza sistematik kanpo egoten saiatzen direnenak. Hautatutako eta akonpainatutako amatasunak.
|
|
Ordura arte ez nintzen kontziente
|
emakumearen
zapalkuntzak suposatzen duen guztiaz, ez nuen kontzienteki nire larruan bizitu, ezta familian ere. Ama izan arte ez ninduen bere gordintasunean zeharkatu.
|
|
Nola eta zer erabakitzen duena.
|
Emakumeon
zapalkuntzatik at, feminismoaren ekarpenekin zedarritua. Feminismoaren eta umeen beharren arteko oreka.
|
2023
|
|
|
Emakumeon
zapalkuntzari hezkuntzan ere ematen hasi garen trataeraren antzeko zerbait egitea, adibidez, ez da hain zaila. Arazoa zapalkuntza sistema handiago baten baitan heteropatriarkatua ulertu behar dela esaten zaie ikasleei, eta marko egokian kokatzen laguntzen duen ideologia baten tresna feminismoa eskaintzen.
|
|
Maitasunaz ari ez den feminismo erradikalari buruzko liburu bat porrot politikoa litzateke, maitasuna, seme alaben haurdunaldia baino gehiago agian,
|
emakumeen
zapalkuntzaren oinarria delako...
|
|
Aurreragoko beste pasarte batzuetan,
|
emakumeen aurkako
zapalkuntzaren bakantasunari erreparatzen dio Beauvoirrek. Beltzek eta juduek ez bezala, dio berak, emakumeek ezin dute beren zapalkuntzaren jatorria inongo gertaera historikotan kokatu.
|
|
Shulamith Firestone (1976) kokatuko genuke korronte honetan. Dialektika marxistaren eskemari jarraituz,
|
emakumearen
zapalkuntza propioa azaltzen da, klase sozialarena ukatu gabe. Produkzio eredua, kapitalista izateaz gain, patriarkala izango da; langile klasea, existitzeaz gain, gizon/ emakume kategoriek klase izaera izango dute; produkzio sistema bermatzeko produkzio kontratua ezkontza izango da, eta ez soilik komertziala; eta emakumeak haien menderakuntzatik askatzeko aurrera eraman beharreko iraultza, klasekoa izateaz gain, feminista izango da.
|
|
LGTBI pertsonak, hortaz, pertsona akastunak izango lirateke. Horrez gain,
|
emakumearen
zapalkuntza gurasotasun heterosexualetik, eta ez biologiatik, datorrela argudiatu zuen. Haren arabera, lanaren banaketa sexualak eta homosexualitatearen eta intzestuaren tabuak egituratzen zuten emakumeen trafikoa; lanaren banaketa sexualak generoen arteko dependentzia sortzen du, eta horregatik ezkontzera behartuta daude gizonak eta emakumeak.
|