2000
|
|
Beraz, hainbat ikasgaitan landu daiteke. Adibidez, gorputzaren atalak Giza Zientzietan ikas daitezke; gizon
|
emakumeen
arteko harremanak, matxismoa, feminismoa, sexismoa eta abar Giza Zientzietan lantzeko dira egokienak; sexu erasoak, aldiz, Etikan...
|
|
Elgoibatar honek bere lehen liburuan hogeita bost narrazio eskaini dizkigu. Narrazio hauetan guztietan erotismo, sentsualitate eta gizon
|
emakumeen
arteko harremanekin topo egin dezakegu. Honela," erdi tabu edo (izan) diren gaiak lotsa zuririk gabe jorratzeko gogoa" (Jakin 106) erakutsi du.
|
|
batzuetan, gertaera hauek pertsonaien obsesio bilakatuko ditu. Izan ere, kontakizun labur hauek gizon
|
emakumeen
arteko harremanen ikuspegi berezia eskaintzen dute: bikoteen arteko adar-jotzeak, gaizki ulertuak, jelosiak, gorrotoa, maitasuna, adiskidetasuna Askotan harreman horiek pertsonaien ilusio iturri bakarra izango dira.
|
|
Eta ahalketu egin nintzen. Baina, neure zelataldiaz ahalke banintzen ere, ez naiz nehoiz ere damu izan orduan egin nuenaz, zeren gizon
|
emakumeen
arteko harremanen munduan loreak eta harri preziatuak ez baitira egunorozko kontuak, eta eszena labur hura, aldiz, diamante landu bat bezala oroitzen dut, bere baitan eguzki tipi bat gordetzen duena eta denboraren urrunetik, oraino ere, noizbehinka, izpi distiratsuren bat igortzen didana.
|
2002
|
|
Ironia handiz kontatutako gertakariotan, ezustekoa hartzen dugu trama sarearen atzean antzematen dugun Kutz doktore indartsuaz jabetzen goazen heinean. Liburuaren aurkezpenean egileak esan zuen bezala, gizarteak guztiongan eragiten dituen kontrol eta manipulazioa, gizon
|
emakumeen
arteko harremanak, urruntasuna eta desterrua, Euliak ez dira argazkietan azaltzen eleberria zeharkatzen duten gogoetagaiak dira. Eleberriaren amaiera irekia, pertsonaien tratamendu hotza, idazkera dinamikoa, testuaren erakarmena areagotzen duten elementuak ditugu. b.2) Koldo Izagirre (1953)
|
|
Eta ene garai hartako umorea ere halakoa zen, nik uste. Neure esperientzia txar haien ondoren, ziniko samarra sentitzen bainintzen, gizon
|
emakumeen
arteko harremanei buruzko kontuetan.
|
|
Izan ere, amak ziurtasunak ditu eta nik zalantzak. Amak umetan ikasi zuen zer nolakoak izan behar zuten gizon
|
emakumeen
arteko harreman zuzenek, elizaren dotrinaren bidez, eta ideia haiei eutsiko die hil artean, edonoren gainetik pasatu behar badu ere. Nirea, beraz, beste kontu bat da, neure zalantzei eta neure ezintasunei lotua.
|
2004
|
|
Jony mutil jatorra, Txuko eta Patxi adiskideak, Pirata zakurtxoa, beste galaxia batetik gizakiok aztertzera etorritako lagunarekin harreman estua duen aitona, Jony txora txora eginda daukan Estitxu, titi pare ederraren jabe den bere lagun Pitu, Bitxor tabernaria eta abar. Bizitzako gorabeherez dihardu komikiak, gizon
|
emakumeen
arteko harreman korapilotsu samarrak eta gizarte kapitalista honi egiten zaion kritika agertzea ahaztu gabe.
|
|
Nire zale itsua zen Adela, erantzungailuan noiznahi uzten zizkidàn mezuek aditzera ematen zutenagatik bai behintzat. Baina haren mezuak zuzenegiak ziren, eta haren ideiak, gizon
|
emakumeen
arteko harremanei buruzkoan, guztiz aurkakoak, nik orduan nituenekin alderatuta: " Egun bateko kontuak nahi dituzu zuk; nik, berriz, bizitza osorakoak", esan zidan behin batean, esaldi hartan bere filosofia laburbildu nahiko balu bezala.
|
2005
|
|
–Bada, hura zeruan badago, infernura joango naiz ni! Baina zer jakin dezake zu bezalako pertsona batek gizon
|
emakumeen
arteko harremanez. Zuk izan al duzu inoiz mangeratxo bat esku artean?
|
2006
|
|
Nola ulertuko ditugu, esaterako, jainko jainkosa eta gizon
|
emakumeen
arteko harreman afektiboak eta erotikoak. Maitasuna eta sexu loturak, agerikoak ez ezik, oso ohikoak dira epikan:
|
2008
|
|
noizean bai behintzat, albisteari halako egiazkotasun zehazgabe bat ematen ziotèn zurrumurruak?, Villalbako jauregian ez zen hartarako aukerarik txikiena ere izaten. Markesa anderea, izan ere, festazalea izan zitekeen, baina oso zen katolikoa gizon
|
emakumeen
arteko harremanei buruzkoetan; hots, atsegin zuen festa, baina muga batzuen barruan, gorputzen arteko gutxieneko distantzia batek, zentimetro soil batek, milimetro batek, ematen baitzion balsari ere bere duintasuna, bere garbitasuna?, lizunkeriatik guztiz bereizten zuena; ez zuela, alegia, bere festetan eskandalurik nahi!
|
|
kristau zati hura, bai, muinaren muinarekin lotua behar zuena, hain zirudien markes jaunak, zati batean ez ezik, osotasunean ere elbarri. Ez zen hura gizon
|
emakumeen
arteko harremanez mintzatzen zirèn lehen aldia; bai, ordea, halako seriotasun eta halako egiazkotasun batekin mintzatzen zirèn lehen aldia. Ordura arteko solasetan, izan ere, kontsulak markes jauna zirikatzen zuen, erotismoarekin lotutako kontzeptu labainkorrak erabiliz, edo kontatzen zizkion aldian behin berdekeria gordinak, gatz eta piper, zeinei markes jaunak erantzuten baitzien edo karkaila batekin edo beste berdekeria batekin, hura ere ez baitzen kontu haietan herrena; kontsulak eta markes jaunak bideratutako solas haiek, baina, gehiago zuten jolasetik, txantxatik?
|
|
–erantzun zion kontsulak, betazalak hiru aldiz itxi eta beste hainbatetan irekitzen zituela?. Garbi esango dizut, izan ere, zer pentsatzen dudan gizon
|
emakumeen
arteko harremanez. Ene ustez, emakumeak bere sabela du lur bakar, eta beraz, sabela du amets eta sabela errealitate.
|
|
–(?) Errudunak bilatzerakoan, ez jo ene emaztearengana eta ez jo kalonje jaunarengana, nik neuk baitaukat guztiaren errua; zer uste duzu, bada, ene emazteak jokatu duen bezala jokatuko zuela, histeriak jota zuk diozun moduan, nik huts egin izan ez banio? Baina zu zeu ere ez zaitut errudun egiten, kontsul jauna, ziur nagoen arren ez ginela orain arduratzen gaituen gaiaz mintzatzen egongo, baldin eta zuk gizon
|
emakumeon
arteko harremanei buruzko iritzi ausart haiek eman ez bazenizkit, ni neu erori bainintzen, azken batean, zure teorien sareetan, mozolo ergel bat banintz bezala, zeren ni ez bainaiz nerabe bat?
|
|
Esana dago markes jaun andereek festa bat antolatzeko ohitura zutela aldika, bazkaria edo afaria eta dantza; haietan, baina, aberatsek eta nobleek antolatutako hainbat festa minoritario sekretu bakanetan ez bezala, zeinetan parte hartzaileek orgiari eta eskandaluari bidea ematen baitzieten –noiznahi zabaltzen ziren... noizean bai behintzat, albisteari halako egiazkotasun zehazgabe bat ematen ziotèn zurrumurruak–, Villalbako jauregian ez zen hartarako aukerarik txikiena ere izaten. Markesa anderea, izan ere, festazalea izan zitekeen, baina oso zen katolikoa gizon
|
emakumeen
arteko harremanei buruzkoetan; hots, atsegin zuen festa, baina muga batzuen barruan, gorputzen arteko gutxieneko distantzia batek –zentimetro soil batek, milimetro batek– ematen baitzion balsari ere bere duintasuna –bere garbitasuna–, lizunkeriatik guztiz bereizten zuena; ez zuela, alegia, bere festetan eskandalurik nahi! Markes jaunarekin arazo haiek izan zituenetik, dena dela, markesa andereak ez zuen festa haietan pentsatu ere beharrik –norekin dantzatuko zuen berak, bada, markes jaunarekin ezin bazuen? –, nahiz eta, pentsatu ere, pentsatu beharra zuen hartan aldian behin, markes jaunaren aurkako halako erresumin bat nagusitzen zitzaiola, hain zen markes jauna dantzari bikaina eta hain memento onak pasarazi zizkion berari, markesa andereari!
|
|
kristau zati hura, bai, muinaren muinarekin lotua behar zuena, hain zirudien markes jaunak, zati batean ez ezik, osotasunean ere elbarri. Ez zen hura gizon
|
emakumeen
arteko harremanez mintzatzen zirèn lehen aldia; bai, ordea, halako seriotasun eta halako egiazkotasun batekin mintzatzen zirèn lehen aldia. Ordura arteko solasetan, izan ere, kontsulak markes jauna zirikatzen zuen, erotismoarekin lotutako kontzeptu labainkorrak erabiliz, edo kontatzen zizkion aldian behin berdekeria gordinak, gatz eta piper, zeinei markes jaunak erantzuten baitzien edo karkaila batekin edo beste berdekeria batekin, hura ere ez baitzen kontu haietan herrena; kontsulak eta markes jaunak bideratutako solas haiek, baina, gehiago zuten jolasetik –txantxatik– eta desio erreprimitu onartutik beste zerbaitetik baino; horregatik, markes jaunak, kontu hari buruzkoan egin zezakeèn irakurketa ia bakarraren arabera, konbentzitua behar zuen kontsul jauna orduan ere txantxetan ari zitzaiola –kontsul jaunaren berrogei urteko ezkontza ustez sendoak ez zion markes jaunari, beharbada, beste modu batean pentsatzeko tarterik uzten–, baina hara:
|
|
–Ezin uka Platonek irtenbide gozoak eskaintzen dizkigula noizean behin, gure animaliazko izatea espiritualtze aldera... –erantzun zion kontsulak, betazalak hiru aldiz itxi eta beste hainbatetan irekitzen zituela– Garbi esango dizut, izan ere, zer pentsatzen dudan gizon
|
emakumeen
arteko harremanez. Ene ustez, emakumeak bere sabela du lur bakar, eta beraz, sabela du amets eta sabela errealitate.
|
|
"(...) Errudunak bilatzerakoan, ez jo ene emaztearengana eta ez jo kalonje jaunarengana, nik neuk baitaukat guztiaren errua; zer uste duzu, bada, ene emazteak jokatu duen bezala jokatuko zuela, histeriak jota zuk diozun moduan, nik huts egin izan ez banio? Baina zu zeu ere ez zaitut errudun egiten, kontsul jauna, ziur nagoen arren ez ginela orain arduratzen gaituen gaiaz mintzatzen egongo, baldin eta zuk gizon
|
emakumeon
arteko harremanei buruzko iritzi ausart haiek eman ez bazenizkit... ni neu erori bainintzen, azken batean, zure teorien sareetan, mozolo ergel bat banintz bezala, zeren ni ez bainaiz nerabe bat... eta zeren alferrikakoa baita, 51 urte dituzunean, atzekoz aurrera irakurri eta 15 urte bazenitu bezala portatzea, arduragabe bat bezala. (...) Nik desegin dut etxeko giroa, eta nik berregin dut, badakizu bizitzari buruzko kontzepzio aski kristaua dudala funtsean, are kristauagoa esperientzia honen ondotik(...).
|
2009
|
|
Memoria ariketak parrandan ere, gure kultura katolikoan baztertu ditugun horiek, Atxo Fun Funen egindako ikuskizun erotikoak, gizon
|
emakumeen
arteko harremanak, bikoteetako adin tarteak. Durango ñimiñoan tigreak txakur eta untxiekin ikusi ditugu dantzan, katalanak poesia irakurtzen, argitalpen proiektu suizidak letrak hedatu nahian, lan profesionala soldata prekarioekin.
|
|
Harreman horretatik abiaturik, epaitu daiteke, bada, gizakiaren kultur maila. Harreman horren ezaugarriaren arabera atzeman dezakegu zer neurritan gizakia bihurtu den berarentzat generiko, gizaki, eta horrela balioetsia den; gizon
|
emakumeen
arteko harremana gizakien arteko harremanik naturalena da... Harreman horretan agertzen da ere zein neurritan beste gizakia, gizaki den heinean, bihurtu den berarentzat behar bat, zein neurritan bere existentziarik indibidualenean, aldi berean izaki soziala den" 44 Harreman hori da, bada, benetako eta egiazko zibilizazioaren adierazlea.
|
2010
|
|
Hala, bada, Goethek noiznahi zituen gizon
|
emakumeen
arteko harremanak aztergai, korapilo bat askatu orduko sartzen zen beste korapilo batean?, eta nobela hartan ez zen gutxiago izan. Kapitainak, Eduardek eta Charlottek duten elkarrizketetako batean, hiru protagonistek, ez dakit gogoratuko zaren, Damaso, baina Ottilie zen laugarrena?
|
|
Fluorra eta sodioa ziren desoreka eta ezegonkortasuna, eta ni oreka. Fluorra eta sodioa ziren ametsa, amesgaizto noiznahi bihur zitekeena, gizon
|
emakumeen
arteko harremanak erreakzio kimikoak baino konplexuagoak dira, azken batean?, eta ni nintzen amets betea. Fluorra eta sodioa ziren desio asegaitzen gosea eta egarria, eta ni desioen gainetik zegoèn arrano asebetea.
|
|
Gehiegizkoa irudituko zaizu, eta badakit zer esango didazun: gizon
|
emakumeen
arteko harremanak konplexuagoak eta korapilatsuagoak direla, bai, baina baita esker onekoagoak eta atsegin emaileagoak ere, eguneroko borrokaren eta etengabeko ahaleginaren fruituak alferkeriarenak eta erosokeriarenak baino zaporetsuagoak direlakoan. –Eta gizon emakumeak Jainkoak bedeinkatuak dira, gainera, ezkontzaren sakramentuaren bitartez?, erantsiko didazu.
|
|
Gehiegizkoa irudituko zaizu, eta badakit zer esango didazun: gizon
|
emakumeen
arteko harremanak konplexuagoak eta korapilatsuagoak direla, bai, baina baita esker onekoagoak eta atsegin emaileagoak ere, eguneroko borrokaren eta etengabeko ahaleginaren fruituak alferkeriarenak eta erosokeriarenak baino zaporetsuagoak direlakoan. " Eta gizon emakumeak Jainkoak bedeinkatuak dira, gainera, ezkontzaren sakramentuaren bitartez", erantsiko didazu.
|
|
Hala, bada, Goethek noiznahi zituen gizon
|
emakumeen
arteko harremanak aztergai —korapilo bat askatu orduko sartzen zen beste korapilo batean—, eta nobela hartan ez zen gutxiago izan. Kapitainak, Eduardek eta Charlottek duten elkarrizketetako batean, hiru protagonistek —ez dakit gogoratuko zaren, Damaso, baina Ottilie zen laugarrena— erreakzio kimikoekin parekatzen dituzte giza harremanak.
|
2011
|
|
Orduak eman nitzakeen eleberri horri buruz hizketan, baina ez nuen solaskiderik inoiz aurkitu, eta, kolpetik, hondartza bete jenderen erdian aurkitzen nuen bat, neu eserita nengoen lekutik gertu. Nortasunaz, beste bat izan nahiaz, gizon
|
emakumeen
arteko harremanaz eta beste hainbat gairi buruz jarduteko antola daitekeen tresna literariorik borobilenetako bat zela iruditzen zitzaidan eleberria, ia ia ordulari suitzar batek bezala funtzionatzen zuena, metafora kaxkar bat erabiltzearren. Bigarren mailako pertsonaia batzuk ere, kartzelako zaindaria edo fiskala, esate baterako, miresgarriak ziren.
|
2012
|
|
Saizarbitoriaren liburua euskaraz daukagun aukera ona da badiouriar lacaniar motiboa sakontzeko. Gizon
|
emakumeen
arteko harremanei buruzko galderari erantzuten dio: " Ez zait iruditzen hori baino gauza interesgarriagorik denik munduan".
|
2013
|
|
MADDI. Nik ez nekien ezer bizitzaz,( (ezta gizon
|
emakumeen
arteko harremanez ere;)) nahi zenuena egiten zenuen nirekin.
|
2014
|
|
Beste hainbat film labur ere egin zituen, hainbat gai jorratuz: gizon
|
emakumeen
arteko harremanak (Couples, 1972), gizasemeen pentsaerak nola eragin duen artean (Art Education, 1976) edo Plamytry (1973); film honetan neska gizen batek ez du argaldu nahi, uste duelako emakume argalen eredu hori gizonek inposatutakoa dela.
|
|
Beste hainbat film labur ere egin zituen, hainbat gai jorratuz: gizon
|
emakumeen
arteko harremanak (Couples, 1972), gizasemeen pentsaerak nola eragin duen artean (Art Education, 1976) edo Plamytry (1973); film honetan neska gizen batek ez du argaldu nahi, uste duelako emakume argalen eredu hori gizonek inposatutakoa dela. urteetan hainbat sari jaso zituen, Honoris Causa doktoretza bat barne.
|
|
Erabiltzen den beste kontzeptu bat «familia indarkeria» da (Larrauri, 2007). Baina horrek ez du zerikusirik gizon
|
emakumeen
arteko harreman afektuzko nahizerotikoekin. Etxeko indarkeriaren antzera, kontzeptu zabalegia da koadro aktantzialazedarritzeko.
|
2015
|
|
Diotenez, nire aitona printze bat zen Nigerian, eta hona ekarri zuten katez lotuta, esklabo izateko. Badira oraindik arraza ezberdinetako gizon
|
emakumeen
arteko harremanak onartzen ez dituztenak. Baina nola izan daiteke hori?
|
|
Bere gaietan ere, Marijok esan bezala, Marguerite Durasen itzala edota Doris Lessingena ikus genezake: lehen nobela hartan gizon
|
emakumeen
arteko harremanen inkomunikazioez ziharduen; oraingoan, aldiz, emakumearen kontzientziari denboraren joana zaio kezkagarri, berezikidenboraren lausotzea; horregatik, bere gorputzareninguruko hausnarketak sexua bizitzeko era ezberdinazedota ama izateko edo ez izateko aukeraz pentsatzeradarama.
|
2016
|
|
Esklabotzaren antolamendu ekonomikoa ez zetorren bat ideologia berrian txertatutako rol sexual hierarkikoekin. Hortaz, esklabo komunitatearen barruan, gizon
|
emakumeen
arteko harremanak ezin ziren izan ideologia nagusiak ezarri modukoak.
|
|
Gizon
|
emakume
arteko harremana nolakoa da?
|
2019
|
|
Amaitzeko, Ramon Saizarbitoriaren bigarren aldiko eleberrigintzan azpimarragarri deritzogu Guda Zibilaren, oroimenaren nahiz gizon
|
emakumeen
arteko harremanaren gai ardatzen baterako tratamenduan egileak intriga kriminalaren erabilera parodikoari eman dion garapena endredo tragikomikoaren osagaiaz hornituz. Ildo honetako lehen eleberria Bihotz bi.
|
|
Izan ere, gure iritziz, ildo kritiko askotariko eta ugari horren baitan, oroimen historikoak, garaiko gatazken inguruko ikuspegiak edota narrazio tekniken distirak itsuturik, bada erdi ostendurik utzi den iker arlo bat, arreta kritiko gutxiago erakarri duena, baina gaur egungo mundu ikuskeratik azterketa sakonagoa merezi lukeena: bikote harremanetako zailtasunen testuinguruan, gizon
|
emakumeen
arteko harremanetan iradokitako desberdintasuna, mikromatxismoa eta are indarkeriazko menderakuntzaren errepresentazioa. Gogoratu besterik ez dago, aztergai dugun liburuaren aurkezpen saioen karietara eginiko elkarrizketa batean J. Goikoetxeari eginiko adierazpen zuzena" Liburuan gizonezkoak salatzen ditut", elkarrizketagileak titular nagusitzat hautatu zuelarik (Goikoetxea, 32).
|
2022
|
|
Aroa Uhartek itzulitako liburuan, berriz, narratzailea orojakilea da eta protagonistak emakumeak dira; garai historikoa Errusiako Iraultza da, eta gizonak emakume ikuspegiz kontatuak dira. Emakume horiek iraultzaile dira, kolektibitatearentzat lanean dihardute, jendarte berria sortzeko beren alea jartzen, eta iraultza ez da politikoa eta ekonomikoa bakarrik, baizik eta bete betean harrapatzen ditu gizon eta
|
emakume
arteko harremanak (LGTB kolektibokorik ez da ageri).
|
2023
|
|
Gizonezkoek begiratu egiten diete emakumeei; emakumeek beren burua hautematen dute begiratuak izaten ari direla. Horrek determinatzen du, ez bakarrik gizon
|
emakumeen
arteko harremanak, baita emakumeek beren buruarekin duten harremana ere".
|
|
Berari dagokionez, kasurik txarrenean, gizontasunaren satisfazioagatik, hartara mundu guztiak ikusiko zuelako benetako gizona zela; eta onenean, kuriositateagatik, jakiteagatik zer ote zen aita izate hura. Niri dagokidanez, dena jakiteko nahiagatik, garai batean gizon
|
emakumeen
arteko harremanetan pentsatzean bihotza pilpiraka jartzen zidan irrika harexegatik beragatik. Horrez gain, nolabait sinistuta nengoen feminitatea osorik bizi beharra neukala" emakume petoa" izateko eta beraz zoriontsu izateko.
|
|
Ezaguna da gizon eta
|
emakume
arteko harremanak mugatzeko Elizaren jokaera, ondorioz dantza erabat arriskutsutzat jotzen zuen, arimen galbidea omen zelakoan. Nafarroako
|