Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 985

2015
‎idazleei elkarrizketak, nobedadeak, irakurle eta liburu saltzaileen gomendioak eta booktuberrenak, besteak beste. Zer den booktuber bat. Youtube baliatuz liburu baten inguruan mintzo den pertsona.
‎Ikasia dut lezioa, beraz, eta juxtu kontrakoa egingo dut hemen, hasieratik aitortu harremana, Gipuzkoako eskolarteko txapelketan, hamar urte inguru nituela, aipamen berezi bat eman zidatela, alegia, paperezko bertsoen sailean. Zer dirudien ezdeusa, ezta, bertso bat osatu izanak, bakarra, hamarreko handia zen gutxienez, nahiz eta antza denez hori ere baden nire bertso ezjakintzan gaizki ulertu dudan zerbait, akaso meritu handiena ez delako silaba gehiago betetzea ezpada gutxiagorekin esatea esan beharreko guztia; edonola ere, badirudi ezdeusa ezta, bertso bakar horrek hamaika plazetako hamaika aleen alboan; bat batean osatu... Dena dela, bakarra izan arren ondo gogoan dut, besteak beste deskubrimendua egin zutenek bidali didatelako pieza ez behin ezpada bi bider, emailez eta whatsappez, eta atzera begira balio izan didalako hantxe 10 urte freskorekin Gipuzkoako ez naiz akordatzen zer herritan idatzi nuen hark, neure buruari analisi txiki bat egiteko eta erronkatxoa jotzeko.
‎Zer dirudien ezdeusa, ezta, bertso bat osatu izanak, bakarra, hamarreko handia zen gutxienez, nahiz eta antza denez hori ere baden nire bertso ezjakintzan gaizki ulertu dudan zerbait, akaso meritu handiena ez delako silaba gehiago betetzea ezpada gutxiagorekin esatea esan beharreko guztia; edonola ere, badirudi ezdeusa ezta, bertso bakar horrek hamaika plazetako hamaika aleen alboan; bat batean osatu banu, behintzat. Dena dela, bakarra izan arren ondo gogoan dut, besteak beste deskubrimendua egin zutenek bidali didatelako pieza ez behin ezpada bi bider, emailez eta whatsappez, eta atzera begira balio izan didalako hantxe 10 urte freskorekin Gipuzkoako ez naiz akordatzen zer herritan idatzi nuen hark, neure buruari analisi txiki bat egiteko eta erronkatxoa jotzeko.
‎Kontuak kontu, bestelako toki batera ere badoakit gogoa bertso horren aurrean, hain zuzen jarreren inertzietara, eta auto ironiko irakurtzen dut azken puntx gisa saiatu nuen hura, amaren bronka, topikoagorik. Kuriosoa da, gainera, zeren eta neure ama pertsonalak, etxera blai iritsita, ez lidake sekula errietarik egingo ezpada toalla lehor eta posible zen heinean epel bat emango; zer nola azaleratzen diren errepresentazio ohikoak, ordea, tradizionalak, gizaldi eta gizaldietan transmitituak, norbere bizipenarekin bat ez datozenean ere, norbera hamar urteren bueltako mukizua denean ere.
‎Horretan badabiltza zenbait, eta hortxe abiatzen da nire bertsoarekiko aferaren bigarren partea, aurreko urtekoa, berriketa apasionatua hain gustuko dudan arren alde zaharrean hainbeste aldiz isildu behar izan nintzenekoa, edo areago, hitzik gabe gelditu nintzenekoa ez nekielako zer esan, ez bainekien ezer, beste hizlari apasionatu batzuek euren artean eztabaidatzen zuten bitartean, artean kalapita hauspotzen zuen azken txapelketa nagusiaren harira, zer zegien Ametsek bertsotan eta zer zemaion Maialenek bertsoari; nola hark, artisau, harria apart zizelka zezakeen, baina zelan honek, kolpe lehorra emanda, krak, arrakala zezakeen guztia; urtetako tradizioa hautsiz bertso saio ...
‎...ire bertsoarekiko aferaren bigarren partea, aurreko urtekoa, berriketa apasionatua hain gustuko dudan arren alde zaharrean hainbeste aldiz isildu behar izan nintzenekoa, edo areago, hitzik gabe gelditu nintzenekoa ez nekielako zer esan, ez bainekien ezer, beste hizlari apasionatu batzuek euren artean eztabaidatzen zuten bitartean, artean kalapita hauspotzen zuen azken txapelketa nagusiaren harira, zer zegien Ametsek bertsotan eta zer zemaion Maialenek bertsoari; nola hark, artisau, harria apart zizelka zezakeen, baina zelan honek, kolpe lehorra emanda, krak, arrakala zezakeen guztia; urtetako tradizioa hautsiz bertso saio batera baino gehiagotara joan nintzenekoa (hori baino lehen Plazatik Gaztetxeetara baino ez, eta sinetsidazue, gehiago zen gaztetxeengatik plazengatik baino), harria arrakala...
‎...en partea, aurreko urtekoa, berriketa apasionatua hain gustuko dudan arren alde zaharrean hainbeste aldiz isildu behar izan nintzenekoa, edo areago, hitzik gabe gelditu nintzenekoa ez nekielako zer esan, ez bainekien ezer, beste hizlari apasionatu batzuek euren artean eztabaidatzen zuten bitartean, artean kalapita hauspotzen zuen azken txapelketa nagusiaren harira, zer zegien Ametsek bertsotan eta zer zemaion Maialenek bertsoari; nola hark, artisau, harria apart zizelka zezakeen, baina zelan honek, kolpe lehorra emanda, krak, arrakala zezakeen guztia; urtetako tradizioa hautsiz bertso saio batera baino gehiagotara joan nintzenekoa (hori baino lehen Plazatik Gaztetxeetara baino ez, eta sinetsidazue, gehiago zen gaztetxeengatik plazengatik baino), harria arrakalatu ez ezik nagusiarenak ez bezala...
‎Nik beti galdera bera neukan: hainbat jendek gogoko dituen bertsolariek zergatik ez dute luzitzen txapelketan. Nondik dator eten hori?
‎Gutxienez, sinplifikatu egin litzateke arautegi hori aspektu askotan. Baina zertarako sinplifikatu, zertarako aldatu. Eredu horrek fruitu onak eman dituela uste duenak pentsatuko du bide horretatik jarraitu behar dela.
‎Gutxienez, sinplifikatu egin litzateke arautegi hori aspektu askotan. Baina zertarako sinplifikatu, zertarako aldatu. Eredu horrek fruitu onak eman dituela uste duenak pentsatuko du bide horretatik jarraitu behar dela.
‎Bi estilo oso diferenteko bertsoak iristen dira lehiaketara, eta epaimahaiak eredu jakin baten arabera epaitzen baditu, oso zaila da estilo batekoak aurrera egitea, nahiz eta epaimahaiak bere lana bikain egin. Baina zer gertatuko litzateke beste eredu baten arabera epaituko balira. Galdera airean uzten dut, norbaitek erantzun nahi balu.
‎Ez Lazkao Txikik bakarrik, ia ia bertsolari guztiek kantatzen zuten horrela doinu horretan. Zer esatea nahi duzue. Gaur beste eredu batek agintzen duela!
‎Behin eta berriz saiatu nintzen azaltzen Euskal Kultura grabatzeko intentzioa besterik ez nuela han, baina, nonbait, nire kamera profesionalak beste intentzio batzuk nituela pentsarazten zion gizon hari. Azkenerako, itzultzaile bat ekarri zuten eta hamaikagarrenez, gaztelaniaz, zertara nentorren azaldu ostean, utzi zidaten Estatu Batuetako lurra zapaltzen.
‎Abioiaren bide luzea sufrituta, ez dut jakin nahi zer kalbario izan behar den Euskal Herritik Ameriketara joatea, are gutxiago euskal artzainak joandako baldintzetan: bueltatzeko data jakinik gabe, ingelesez hitzik esan ezinda, sosik gabe… Tira, malenkoniak ahaztuta, ez dabiltza oso urrun Suediara edo Alemaniara egun joaten diren gazteak.
‎bueltatzeko data jakinik gabe, ingelesez hitzik esan ezinda, sosik gabe… Tira, malenkoniak ahaztuta, ez dabiltza oso urrun Suediara edo Alemaniara egun joaten diren gazteak. Auskalo zer ez ote duten egin eta ikasi atzerrian… eta ez naiz ni hasiko atzerrira joatearen aurka, baina “kanpo mugikortasunari” soilik onurak ikusten dizkietenei galdetuko nieke zergatik ez zuten gauza bera egin urrunen ezkonbidaian Parisera joandako gure aitona amonek.
‎bueltatzeko data jakinik gabe, ingelesez hitzik esan ezinda, sosik gabe… Tira, malenkoniak ahaztuta, ez dabiltza oso urrun Suediara edo Alemaniara egun joaten diren gazteak. Auskalo zer ez ote duten egin eta ikasi atzerrian… eta ez naiz ni hasiko atzerrira joatearen aurka, baina “kanpo mugikortasunari” soilik onurak ikusten dizkietenei galdetuko nieke zergatik ez zuten gauza bera egin urrunen ezkonbidaian Parisera joandako gure aitona amonek.
‎Izan ere, nola dokumentatzen da bertsoa? Zer dokumentu mota sortzen dira bertsolarien jardunean. Zeintzuk dira bilketarako lehentasunak?
‎Aldizkari honek ere aitortu nahi izan zuen bere lana eta 1999ko udan, 34 zenbakia oso osorik eskaini zion Aita Zavalari. Deustuko Unibertsitateak Doctor Honoris Causa izendatu bezperetan, Jabierko Gazteluaren inguruko zelaietan elkartu zen Joxean Agirre kazetariarekin eta bertan kontatzen ditu bere lehen pausoak, hasieran zertan ari zen kontzienteegi ere izan gabe, gustuko zituen bertso paperak biltzen nola hasi zen. “Horrelako erabakiak ez dira inoiz momentu batean hartzen.
‎Askotan kosta egiten zitzaien jabeei etxean gordeta zuten altxor txikia askatzea, eta Zavalak truke sistema bat pentsatu behar izan zuen. “Artxibo batean gordetzeko orijinalek askoz ere balio gehiago dute eta esango dizut zer sistema erabiltzen dudan. Tratu bat egin ohi dut bertsopaperen jabearekin:
‎Egun lan horretan ari direnei galde egin diegu, zer dela-eta hasi ziren lantegi honetan eta euren esperientziaren inguruan. Gorka Azkarate dugu horietako bat.
‎“Zenbat buelta eman nizkion… Esaten nuen: ‘Jendeari zer inporta zaio? ’ Baina aldi berean esaten nuen: ‘Baina ez daukazu besterik buruan…’ Batzuetan, bizipenei ezin diezu ihes egin.
‎‘Baina ez daukazu besterik buruan…’ Batzuetan, bizipenei ezin diezu ihes egin. Ez dakizu gerora zenbat aldiz ametsetan egiten nuen zergatik aipatu nuen hainbestetan eta jendeari zer inporta izango zitzaion… Baina une horretan ezin izan nion ihes egin”. Ariketa beretsua egin zuen Hendaian zailtasunez zailtasun jaiotzear zen haurraren inguruan kantatu zuenean.
‎‘Baina ez daukazu besterik buruan…’ Batzuetan, bizipenei ezin diezu ihes egin. Ez dakizu gerora zenbat aldiz ametsetan egiten nuen zergatik aipatu nuen hainbestetan eta jendeari zer inporta izango zitzaion… Baina une horretan ezin izan nion ihes egin”. Ariketa beretsua egin zuen Hendaian zailtasunez zailtasun jaiotzear zen haurraren inguruan kantatu zuenean.
‎Bestela esanda: “Lekuan lekuko eta garaian garaiko, zuk esateko daukazun horretatik identifikatzea zer den leku horretan eta memento horretan han dagoen jende horri interesatu ahal zaiona, eta hori ondo adierazteko moduan esatea”.
‎‘Zergatik ez nabli ondo? Zergatik ez naiz gustura sentitzen? ’ Agian, saio mota batzuetan ez zara gustura sentitzen, eta gogoeta horiek egiten dituzu. Beti ez bada, ia beti, norberaren barruan daude erantzunak.
‎“Nik uste dut denok egin genukeela, oso inportantea delako ezagutzea zein diren zure gardentasun horretan dituzun ahulguneak eta indarguneak, jendearen aurrean garden agertuko bazara”, ebatzia du. Maskara jantzi eta atzean zer dagoen ez jakiteko arriskua bada Enbeitaren iritziz: “Uste dut inportantea dela zuk zure emozioak ezagutzea eta kudeatzea.
‎Agian, batzuei ez –‘zorionak! ’ –, baina nik uste dut zure bizitzako uneren batean barreak, negarrak, maitasunak, gorrotoak, haserreak, penak… irten egin behar dutela. Bestela, zer nabil bertsotan… robotekin. Uste dut akats handi bat dela bertsolaritza gorputzetik eta emozioetatik urruntzea”.
‎Lanketa psikologikoa zertan datzan erakutsi zuen Vazquezek: “Lehenengo norberaren emozioak identifikatzen eta onartzen dituzte, eta baita emozio horiek euren gorputzean dituzten erantzunak ere.
‎“Eskizofrenikoa” izatera ere irits liteke: “‘Alde batetik entzulea erakarri nahi dut, baina, aldi berean, noraino biluztuko naiz, eta horrek zer nolako eragina izango du… Ahul bihur nazake horrek…’ Barruan sentitu lezaketen lurrikara hortik joan liteke”.
‎“Nahiz eta guk publikoa asko maite, gu beti gaude publikoarekin aurrez aurre, eta beti gaude defentsarako eta ofentsarako arma denekin. Gainera, ez dakigu zein erabiliko ditugun ez dakigulako zer gertatuko den saio horretan. Dena da inprobisazioa.
‎“Bizipen batzuk behar dituzu gai berbera ere benetakotasunetik lantzeko. Azkenean, benetakosuna ez du zertan izan zuri gertatzen zaizun gauza zehatz bat. Bizitzaren eskarmentuak ematen dizu gauzak esaldi potolo batek esanda barik, bi xehetasunekin benetan sakonago esateko modua”.
‎Enbeitaren ustetan bada une bat bertsolaria maskara horrekin “betiko” haserretzen dena eta erabakitzen duena beti ezin duela horrela kantatu: “Zure hauskortasun horiek guztiak zergatik ezin dituzu agertu. Denok gara sendoak besteko hauskorrak.
‎Denok gara sendoak besteko hauskorrak. Zergatik ez bertsotan horrela azaldu eta zu horrela sentitzen zarenean hori erakutsi jendeari? ”. Horretarako, kontrako fasea igarotzea beharrezkoa omen da:
‎“Azkenean, publikoak egiten du zuri buruzko irudi bat, eta zure esku dago ondo datorkizunean irudi hori elikatzea edo apurtzea. Zuk era kontzientean elikatzen duzunean irudi hori ondo datorkizulako, ez dauka zertan txarra izan. Publikoa mota batekoa delako, maskara erabiltzen dudanean pentsatzen dudana esan beharrean, haserretzen naiz, baina bakearen alde egiten dut”.
‎Kantatuko banu, triste bizi naizela eta niretzat pena handi bat dela bakarrik lo egitea, jendeak pentsatuko luke neskazahar samindu bat naizela. Popatik joan daitezela munduko mutil guztiak eta batek ere ez duela merezi kantatuko banu ere, ez dakit zer pentsatuko luketen. Orduan, borroka horretan askotan ez dut esan nahiko nukeena esaten”.
‎Niri bezala, gizarteko emakumeen %80ri pasatzen zaie zoritxarrez. Zergatik ez naiz irtengo eta kantatuko: ‘Hemen zaudeten %70ek ikusten duzue neska lodi bat, %20k neska bat eta %10ek neska erakargarri bat? ’ Zuk hori benetan pentsatzen duzu, baina pentsamendu horiek ekidin egiten dituzu”.
2016
‎Frankismoak zer trauma, min, ametsgaizto pizten ditu zuengan?
‎Isiltasuna, gainera, ez da bakarrik etxeetan eman. Zergatik egon dira erakundeak isilik hainbeste urtean. Ni elkarrizketa horiek ikusten ari naiz eta jende horren izenak agertzen dira.
‎Ni elkarrizketa horiek ikusten ari naiz eta jende horren izenak agertzen dira. Zer gertatu daiteke izen horiek argitaratzen badira?
‎Akaso nire sentsazioa baino ez da. Baina asko eskertzen dut Ximun eta bere taldearen jarrera, irmotasuna, zer nahi duten garbi izatea… Antzezlana ez da sortu merkatuak eskatzen duelako. Gerraren 80 urteurrena suertatu da, baina antzezlana beraien beharretatik sortu da.
‎“Isiltasuna, gainera, ez da bakarik etxeetan eman. Zergatik egon dira erakundeak isilik hainbeste urtean?
‎zein behar klase dauka ni bezalako jendeak 13 TV ikusteko? Hor ere badago zer hausnartu.
‎Ximun Fuchsek bazituen oinarrizko ideia batzuk zuengana hurbildu zenean, bazekien zeri buruz idatzi nahi zuen.
‎Atea ireki eta bat batean 150 kiloko gizaseme bat aurkitu zuen galtzontzilotan, ‘Ieuuuup! ‘, bera agurtuz. ‘A zer nolako sustoa! Hura zen hura apote zaharra! ’, zioen gure amak.
‎Horretaz gain, Joxanek bertsozaleon iruditegi kolektiboaren inguruan ere badu zer esana. Izan ere, beti irudikatu dugu Txirrita doinu jakin batzuekin bertsotan, baina, berez, hori ez da horrela, eta atzean dagoen lana aldarrikatzen du.
‎J.G. Zer erraztasun daukagun edozein musikari “herrikoia” izendapena jartzeko. Nola herrikoia?
‎Baita Tellei Txiki eta Pello Errota ere! 1982an antzezlana egitean Letek aukera eduki zuen behin zentsuratutako bertso horiek amaieran jartzeko, baina ez zuen horrela egin, amaiera aldatzea erabaki zuen; batek daki zergatik , izango zituen bere arrazoiak. Zentsuratutakoak, debekatutakoak beti dauka interes gehiago; kasu honetan, bertsozalearentzat”.
zertan pentsatzen ari den
‎Garai onenak hegan zergatik
Zergatik gorde ohi ditut hitzak
Zergatik egin behar dut alde
Zer esanik ez gorpuztu ezkero
Zer egingo dut ja honezkero
‎Gure herri honek badaki zer den
‎“Horren denbora gutxian eta horrenbeste saio? Baina zer gai. Ez dakite ez zer, ez nola, ez noiz, ez zenbat… Eta guk saio denak aurkeztu?
‎Baina zer gai? Ez dakite ez zer , ez nola, ez noiz, ez zenbat… Eta guk saio denak aurkeztu. Baina zein herrialdetatik datoz?
‎Laster ohartu ginen non sartzen ari ginen. Izan ere, segituan ulertu genuen zergatik deitzen zen egitasmoa Europa Bat batean. Izena ez zebilen ahozko inprobisazioaz bakarrik, denon inprobisatzeko gaitasunaz zebilen; alegia, ahalik eta denborarik laburrenean gauzak prestatu, eztabaidatu, landu, kontrastatu, errepasatu eta gauzatzeko gaitasunaz.
‎Gai ederra da hori bakarreko saio baterako: zer da edo zerk eragiten du bat bateko magia?
‎Gai ederra da hori bakarreko saio baterako: zer da edo zerk eragiten du bat bateko magia?
‎– Cynghanedd “metrika zorrotza” bezala itzultzen da. Zertan datza teknikoki?
‎Hasieran ematen du eromena dela, baina sartzen bazara, disfrutatu egiten duzu. Egin kontu, batzuetan jendeak esaten dit zer isilik nagoen, zer antisozial nagoen, ez dudala hitzik egiten, eta askotan izaten da pentsatzen ari naizelako, pentsatzen, “presondegi” horren barruan.
‎Hasieran ematen du eromena dela, baina sartzen bazara, disfrutatu egiten duzu. Egin kontu, batzuetan jendeak esaten dit zer isilik nagoen, zer antisozial nagoen, ez dudala hitzik egiten, eta askotan izaten da pentsatzen ari naizelako, pentsatzen, “presondegi” horren barruan.
‎– Audientziaz ari garela, zein izaten da zuen audientzia hori? Zer espazio motatan jarduten duzue eta zer jende klase hurbiltzen zaizue?
‎– Audientziaz ari garela, zein izaten da zuen audientzia hori? Zer espazio motatan jarduten duzue eta zer jende klase hurbiltzen zaizue?
‎Gazteak gehiago erakartzeko. Zergatik ez teknologia berriak erabili, adibidez. Bada bardo bat Twitter bidez egiten duena Cynghanedd, 140 karakteretan.
‎‘Hizkuntza txikiak’, ‘Europa’… Bertsogintzatik gertu sentitu dugu zuen jarduna edukiei eta gaien trataerari dagokienez. Zeri kantatzen diozue. Zein gai motari?
‎Eta zenbaterainoko eduki ideologiko politikoa dago zure jardunean eta Galesko bardoen jardunean oro har? Zer funtzio ikusten diozu poesiari alde horretatik?
‎Kontundentziaz, amorru neurtuz eta irmotasunez mintzo da, bere baitara begira. Une batean, ordea, jakin minez geratu naiz, zer ote zen erantzunaren bukaeran, begirada jaso eta irribarre atsegin, auto ironiko horrekin esan duena…:
‎bera, han zegoela, ez bakarrik bertsozalea zelako, baizik eta iruditzen zitzaiolako euskaldun guztiek bertan egon behar zutela. Txapelketa horrek irudikatzen zuelako zer zen euskaldun izatea gizon harentzat.
‎Eta pentsatu nuen: guk zer daukago antzekorik. Ez daukagu.
‎– Eta aurrera begira, zertan da Cynghanedden transmisioa?
‎Ez zait asko inporta jendeak zer bozkatzen duen, monarkiaren aldekoak diren edo ingeles partiduak bozkatzen dituzten, baina ez dut ulertzen galesa den batek honekiko sentimenturik ez izatea. Zeren gu, galesak, desberdinak gara; ez gara ingelesak, ez gara irlandarrak, ez gara… Galesak gara.
‎Edo hori mintsua zaienentzat, eta beren burua zipretar hitzaz baino definitu nahi ez dutenentzat, turkieraz mintzo diren zipretarrak. Egia baita, funtsean, zipretarrak dira oro, baina gatazka zertan datzan azaltze aldera, izen eta abizen deitu beharra izan dut jendeari, eta Zipren ez da beti sinplea abizenaren hautua. Horregatik, erro kulturala baliatzea deliberatu dut, zipretarrak oro, baina batzuk iturri kultural greziarreko zipretarrak, eta besteak iturri kultural turkiarreko zipretarrak.
‎Funtsa, isuri kulturala da, eta haren baitan, mintzoa. Litekeena da lur bat bi edo hiru isuri kulturaletakoa izatea, eta baita agian, gorputz bat bera ere, eta ez du zertan gorputz horrek bere baitako margoak aldatzen ibili. Markoa da ebaki edo luzatu beharrekoa.
‎Desagertuak bilatzea, beren etxetik indarka erauzitako jende horri bide bat ematea… Ezinezkoaren muga jo arte, justizia, zati txikietan bada ere, itzultzea jendeari. Eta ezin denean itzuli, denboran atzera egin ezinezko lur zati eta etxe puska horietan bezala, zergatik ez aitortu, eta izendaturik utzi lekuok: “justizia ezinezkoaren tokia”.
Zer aurrelan eskatzen dizue kontzertu batek?
‎Bigarrena gehiago izan da kantak propio sortzea diskoari begira: zer kanta mota nahi genuen, zer soinu, zer erritmo… zehaztuagoa izan da. Bigarren diskoa kohesionatuagoa da, edo pretentsio hori izan dugu behintzat.
‎Bigarrena gehiago izan da kantak propio sortzea diskoari begira: zer kanta mota nahi genuen, zer soinu, zer erritmo… zehaztuagoa izan da. Bigarren diskoa kohesionatuagoa da, edo pretentsio hori izan dugu behintzat.
‎Bigarrena gehiago izan da kantak propio sortzea diskoari begira: zer kanta mota nahi genuen, zer soinu, zer erritmo… zehaztuagoa izan da. Bigarren diskoa kohesionatuagoa da, edo pretentsio hori izan dugu behintzat.
‎kontzertu bakoitza bazen letra berri bat egiteko motibazioa. Bigarrena gehiago izan da zer gai landu nahi izan ditugun, eta gai horiei buruz letra batzuk idaztea. Dena joan da batera.
‎Eroriez eta heroiez hitz egiten duzue. Zuek zenbat eta zer duzue eroritik, eta zenbat eta zer heroitik?
‎Eroriez eta heroiez hitz egiten duzue. Zuek zenbat eta zer duzue eroritik, eta zenbat eta zer heroitik?
‎“Ikusi genuen haurrengan emozioa sortzen duen gauza garrantzitsu bat euren gurasoen, familiakoen edo komunitatekoen parte hartzea zela, edo gu komunitatera joatea eta bertan esperientzia bizipen bat edukitzea. Egin genuena zen begiratu zer dagoen gure hezkuntza komunitate barruan. Ohartu ginen bagenituela guraso musikari nahikoa, bertsolariak genituela, bertso eskolen sorreran egon ziren aitonak zeudela… Oso testuinguru egokia genuen emozio hori aktibatzeko.
‎Ez dute egiten errimarekin, ez dute egiten bertso estrukturarekin, baina kantuan egiten dute. Zer egiten dute. Berba jolasarekin jarraitzen dute, eurek egiten dituzte euren errepikak.
‎Esan daiteke bertsoa guztiz funtzionala zela: Gabonetako kantak bertsoak ziren, elizako kanta asko ere bai, herri kanta ugari bertsoak ziren, sehaska kantak zer esanik ez… Horrez gain, aski da Auspoako Ezkontza galdukotako bertsoak gogoratzea, edo bertsotan egindako hainbeste kronika; askotan kronika beltzak. Edo esanguratsua zen esaldi hau ere:
‎eskerrak bertsolaritza atera genuen taberna zulotik antzokira. Baina zer gertatu zen. Bizi mundutik atera zutela eta pixkana pixkana espektakulu bihurtu.
‎Lazkao Txikik polizia kontrol batean izandako pasadizo ezagunak eman zidan bertsolariaren definiziorik onena: zer kantatu behar duten jakin gabe jende aurrean kantatzera doazen pertsonak zirela ikasi nuen.
‎Erreportaje asko egin nituen, urteetan, Joxean Agirreren aginduetara. Pista ematen zidan, eta agindu zehatzik ez; ematen zidanean ere, ez nion oso ongi ulertzen, baina bai sumatzen zer nahi zuen. Nik uste, nire gisan, bertsoak, berez, ez zitzaizkiola gehiegi interesatzen, baina bai bertsolariak, kasik fenomeno antropologiko gisan.
‎bertsoak ez zaizkit zipitzik ere gustatzen. Baina zer pertsonaje bertsolari zenbait!
‎Manuel Lasarteren aurrean txundituta egon nintzen, EGAko ahozko proban zelako cum laudea aterako zuen imajinatuz, ahozkoan sintaxia hobeto erabiltzen duenik ez dudalako ezagutu inoiz. Zer lotura, zer komunztadura haren berbetan! Orioko Loretxo tabernan bazkaltzen zuen egunero, eta hiru ordu laurden generamatzala berak amaitu zuen elkarrizketa, Hauxe da guztia!
‎Manuel Lasarteren aurrean txundituta egon nintzen, EGAko ahozko proban zelako cum laudea aterako zuen imajinatuz, ahozkoan sintaxia hobeto erabiltzen duenik ez dudalako ezagutu inoiz. Zer lotura, zer komunztadura haren berbetan! Orioko Loretxo tabernan bazkaltzen zuen egunero, eta hiru ordu laurden generamatzala berak amaitu zuen elkarrizketa, Hauxe da guztia!
‎Oteiza ezagutu nuen Bertsolari aldizkariari esker, eta barrez eman nituen lau ordu bere etxean. A zer mesedea nire osasunarentzat!
‎Nola sortu zen? Zer azaldu du?
Zer jaso du aldiz aldi?
zer izan den Bertsolari!
zer esan franko eman digute
zer pertsonaren gerizan?
‎Hori bai, horren truke geure ekarpentxoa egin behar izaten genuen afal ostean: hurrengo urteko aleetan gure ustez zer gai jorra zitezkeen erreportajeetan, zein pertsonaia elkarrizketatu, zer berrikuntza egin aldizkarian…
‎Hori bai, horren truke geure ekarpentxoa egin behar izaten genuen afal ostean: hurrengo urteko aleetan gure ustez zer gai jorra zitezkeen erreportajeetan, zein pertsonaia elkarrizketatu, zer berrikuntza egin aldizkarian…
‎Urteena omen da kargamenturik txarrena, baina gehitu horri birus suntsiezin batzuen kargamentua, eta hortik atera kontu, zer nolako aldartean nengoen ni, Antxokaren “proposamena” jaso nuenean: indarrez urri eta kemenez urriago.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
zer 578 (3,81)
Zer 163 (1,07)
zergatik 70 (0,46)
Zergatik 48 (0,32)
zertan 39 (0,26)
zertarako 20 (0,13)
zerk 8 (0,05)
zertara 8 (0,05)
Zerk 6 (0,04)
Zertan 6 (0,04)
zeri 6 (0,04)
zertaz 5 (0,03)
Zertara 3 (0,02)
zerekin 3 (0,02)
ZER 2 (0,01)
ZERTARAKO 2 (0,01)
Zeri 2 (0,01)
zeri buruz 2 (0,01)
zertako 2 (0,01)
ZERGATIK 1 (0,01)
Zerekin 1 (0,01)
Zeren alde 1 (0,01)
Zerena 1 (0,01)
Zeri buruz 1 (0,01)
Zertarako 1 (0,01)
Zertaz 1 (0,01)
zeren alde 1 (0,01)
zeren aurrean 1 (0,01)
zeren kontra 1 (0,01)
zerena 1 (0,01)
zertarik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
zer egin 67 (0,44)
zer esan 63 (0,41)
zer ez 42 (0,28)
zer gertatu 30 (0,20)
zer nolako 24 (0,16)
zer ari 15 (0,10)
zer egon 15 (0,10)
zer eman 14 (0,09)
zer etorri 13 (0,09)
zer modu 11 (0,07)
zer ukan 11 (0,07)
zer aldatu 9 (0,06)
zer kantatu 9 (0,06)
zer nahi 9 (0,06)
zer kontatu 8 (0,05)
zer behar 7 (0,05)
zer ekarri 7 (0,05)
zer gai 6 (0,04)
zer ibili 6 (0,04)
zer ote 6 (0,04)
zer pasatu 6 (0,04)
zer pentsatu 6 (0,04)
zer etzan 5 (0,03)
zer iruditu 5 (0,03)
zer joan 5 (0,03)
zer arraio 4 (0,03)
zer bertsolari 4 (0,03)
zer eragin 4 (0,03)
zer eskaini 4 (0,03)
zer hobetu 4 (0,03)
zer sentitu 4 (0,03)
zer alde 3 (0,02)
zer bilatu 3 (0,02)
zer dan 3 (0,02)
zer eduki 3 (0,02)
zer entzun 3 (0,02)
zer esanahi 3 (0,02)
zer espero 3 (0,02)
zer ezkutatu 3 (0,02)
zer gustatu 3 (0,02)
zer ikasi 3 (0,02)
zer ikusi 3 (0,02)
zer iritsi 3 (0,02)
zer iritzi 3 (0,02)
zer jakin 3 (0,02)
zer jarri 3 (0,02)
zer neurri 3 (0,02)
zer nola 3 (0,02)
zer transmititu 3 (0,02)
zer aipatu 2 (0,01)
zer balio 2 (0,01)
zer beste 2 (0,01)
zer bultzatu 2 (0,01)
zer de 2 (0,01)
zer dote 2 (0,01)
zer ekin 2 (0,01)
zer ekipo 2 (0,01)
zer emititu 2 (0,01)
zer erabili 2 (0,01)
zer erantzun 2 (0,01)
zer eskolatu 2 (0,01)
zer esne 2 (0,01)
zer funtzio 2 (0,01)
zer galdetu 2 (0,01)
zer gehiago 2 (0,01)
zer hautatu 2 (0,01)
zer hizkuntza 2 (0,01)
zer inporta izan 2 (0,01)
zer izenburu 2 (0,01)
zer izutu 2 (0,01)
zer jan 2 (0,01)
zer jaso 2 (0,01)
zer kendu 2 (0,01)
zer lanbide 2 (0,01)
zer landu 2 (0,01)
zer lotura 2 (0,01)
zer mezu 2 (0,01)
zer motibo 2 (0,01)
zer ostia 2 (0,01)
zer puntu 2 (0,01)
zer sartu 2 (0,01)
zer sortu 2 (0,01)
zer sumatu 2 (0,01)
zer suposatu 2 (0,01)
zer topatu 2 (0,01)
zer txalotu 2 (0,01)
zer ETA 1 (0,01)
zer Goizueta 1 (0,01)
zer Iparragirre 1 (0,01)
zer abentura 1 (0,01)
zer abiadura 1 (0,01)
zer abisu 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
zer esan ez 17 (0,11)
zer egin behar 10 (0,07)
zer esan nahi 9 (0,06)
zer nahi ukan 9 (0,06)
zer behar ukan 3 (0,02)
zer egin ezan 3 (0,02)
zer etorri jakin 3 (0,02)
zer alde egon 2 (0,01)
zer ari ote 2 (0,01)
zer balio ukan 2 (0,01)
zer dan pasatu 2 (0,01)
zer egin ez 2 (0,01)
zer egon ez 2 (0,01)
zer esan horrelako 2 (0,01)
zer ez bertso 2 (0,01)
zer gai ukan 2 (0,01)
zer kontatu nahi 2 (0,01)
zer modu egon 2 (0,01)
zer nolako konpetentzia 2 (0,01)
zer ostia egin 2 (0,01)
zer abisu ekarri 1 (0,01)
zer aipatu baina 1 (0,01)
zer alde islatu 1 (0,01)
zer arraio egin 1 (0,01)
zer arraio eskatu 1 (0,01)
zer arraio ote 1 (0,01)
zer behar de 1 (0,01)
zer behar nu 1 (0,01)
zer bertsolari behar 1 (0,01)
zer bertsolari berak 1 (0,01)
zer bertsolari klase 1 (0,01)
zer beste nahi 1 (0,01)
zer bultzatu hasi 1 (0,01)
zer dote ekarri 1 (0,01)
zer eduki ere 1 (0,01)
zer eduki erran 1 (0,01)
zer eduki txar 1 (0,01)
zer egin Amets 1 (0,01)
zer egin ari 1 (0,01)
zer egin berreskuratu 1 (0,01)
zer egin de 1 (0,01)
zer egin egon 1 (0,01)
zer egin jakin 1 (0,01)
zer egin koaderno 1 (0,01)
zer egin nahi 1 (0,01)
zer egin ote 1 (0,01)
zer egon ba 1 (0,01)
zer egon barruan 1 (0,01)
zer egon bistaratu 1 (0,01)
zer egon edan 1 (0,01)
zer egon gu 1 (0,01)
zer egon hori 1 (0,01)
zer egon irail 1 (0,01)
zer egon isilarazi 1 (0,01)
zer egon pil 1 (0,01)
zer ekarri bertsolaritza 1 (0,01)
zer ekarri dei 1 (0,01)
zer ekin benetan 1 (0,01)
zer ekipo erabili 1 (0,01)
zer ekipo jarraitu 1 (0,01)
zer eman su 1 (0,01)
zer eman ta 1 (0,01)
zer entzun ari 1 (0,01)
zer entzun nahi 1 (0,01)
zer eragin ezan 1 (0,01)
zer esan ari 1 (0,01)
zer esan bakarrik 1 (0,01)
zer esan behar 1 (0,01)
zer esan bihar 1 (0,01)
zer esan eduki 1 (0,01)
zer esan espero 1 (0,01)
zer esan ezan 1 (0,01)
zer esan franko 1 (0,01)
zer esan garai 1 (0,01)
zer esan jakin 1 (0,01)
zer esan landu 1 (0,01)
zer esan piztu 1 (0,01)
zer esanahi egon 1 (0,01)
zer esanahi eman 1 (0,01)
zer esanahi ukan 1 (0,01)
zer eskaini nahi 1 (0,01)
zer espero nu 1 (0,01)
zer espero ukan 1 (0,01)
zer ETA zer 1 (0,01)
zer etorri azaldu 1 (0,01)
zer etorri kontsideratu 1 (0,01)
zer etorri zain 1 (0,01)
zer etzan azaldu 1 (0,01)
zer etzan erakutsi 1 (0,01)
zer etzan ez 1 (0,01)
zer etzan teknikoki 1 (0,01)
zer ez aitortu 1 (0,01)
zer ez arratsalde 1 (0,01)
zer ez etorri 1 (0,01)
zer ez galdera 1 (0,01)
zer ez hika 1 (0,01)
zer ez itzuli 1 (0,01)
zer ez izpi 1 (0,01)
zer ez kokatu 1 (0,01)
zer ez lotu 1 (0,01)
zer ez ote 1 (0,01)
zer ez plazaratu 1 (0,01)
zer ez teknologia 1 (0,01)
zer funtzio eman 1 (0,01)
zer funtzio ikusi 1 (0,01)
zer gai jarri 1 (0,01)
zer gai jorra 1 (0,01)
zer gai landu 1 (0,01)
zer galdetu ukan 1 (0,01)
zer gehiago egin 1 (0,01)
zer gehiago eskaini 1 (0,01)
zer gertatu bete 1 (0,01)
zer gertatu dan 1 (0,01)
zer gertatu ere 1 (0,01)
zer hizkuntza egin 1 (0,01)
zer hizkuntza jakin 1 (0,01)
zer hobetu eduki 1 (0,01)
zer ibili jakin 1 (0,01)
zer ikasi neba 1 (0,01)
zer iruditu ezdeus 1 (0,01)
zer izenburu hori 1 (0,01)
zer izenburu jarri 1 (0,01)
zer jakin programa 1 (0,01)
zer jakin zahartu 1 (0,01)
zer jan ere 1 (0,01)
zer joan kontatu 1 (0,01)
zer joan toki 1 (0,01)
zer kantatu behar 1 (0,01)
zer kantatu jakin 1 (0,01)
zer kantatu maite 1 (0,01)
zer kantatu nahi 1 (0,01)
zer kontatu ezan 1 (0,01)
zer kontatu komiki 1 (0,01)
zer landu behar 1 (0,01)
zer landu garai 1 (0,01)
zer lotura ukan 1 (0,01)
zer mezu espero 1 (0,01)
zer mezu komeni izan 1 (0,01)
zer modu abestu 1 (0,01)
zer modu aritu 1 (0,01)
zer modu lan 1 (0,01)
zer modu pasatu 1 (0,01)
zer modu saio 1 (0,01)
zer motibo egon 1 (0,01)
zer motibo ukan 1 (0,01)
zer neurri landu 1 (0,01)
zer neurri ulertu 1 (0,01)
zer nola azaleratu 1 (0,01)
zer nola datorren 1 (0,01)
zer nola kantatu 1 (0,01)
zer nolako aldarte 1 (0,01)
zer nolako alderdi 1 (0,01)
zer nolako altxor 1 (0,01)
zer nolako arrakala 1 (0,01)
zer nolako arreta 1 (0,01)
zer nolako babes 1 (0,01)
zer nolako balio 1 (0,01)
zer nolako eragin 1 (0,01)
zer nolako erantzun 1 (0,01)
zer nolako esperientzia 1 (0,01)
zer nolako garrantzi 1 (0,01)
zer nolako gozatu 1 (0,01)
zer nolako itxura 1 (0,01)
zer nolako jende 1 (0,01)
zer nolako pelma 1 (0,01)
zer nolako problema 1 (0,01)
zer nolako susto 1 (0,01)
zer nolako tesitura 1 (0,01)
zer nolako zailtasun 1 (0,01)
zer nolako zirrara 1 (0,01)
zer nolako zurrupa 1 (0,01)
zer ote eduki 1 (0,01)
zer pasatu ari 1 (0,01)
zer pasatu behar 1 (0,01)
zer pentsatu ari 1 (0,01)
zer pentsatu eraman 1 (0,01)
zer pentsatu handi 1 (0,01)
zer puntu antzeman 1 (0,01)
zer sentitu ote 1 (0,01)
zer topatu ote 1 (0,01)
zer ukan bertsolaritza 1 (0,01)
zer ukan bertsozale 1 (0,01)
zer ukan bide 1 (0,01)
zer ukan buru 1 (0,01)
zer ukan eguraldi 1 (0,01)
zer ukan erori 1 (0,01)
zer ukan hartu 1 (0,01)
zer ukan irakurri 1 (0,01)
zer ukan lur 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia