2000
|
|
1 Naharoki nekeza da zehaztea zer den baskotasuna,
|
zer
eta nor den baskoa, baina zer ez dena komunki errazagoa da jakiten. Francesco Petrarca, adibidez, ez zen baskoa izan.
|
|
Bederatzi ikastetxetako esperientzia nolakoa izan da?
|
Zer
eta nola landu duzue?
|
|
Ondoren, historian zehar gure Lingua Navarrorum zeritzanak izan duen zoritxarra noiztik eta nola izan duen eta jarraian Araban euskara, zigorpeturik,
|
zerk
eta nola eraman zuen atzeraka. Guztion jakinerako, lekukoak hor daude.
|
|
Albistearen egituraketan aldaketatxoak egin daitezke faktore hauek eraginda.
|
Zer
eta noiz galdegileei esker, notiziaren iraupena, idazkuntza eta albistegian izango duen garrantzia edo kokapena era batekoa edo bestekoa izango da.
|
|
Baina inoiz ez aurreko ispilurako hegaldian. Bestela ere nahiko garesti irten zitzaion Dingleko zerbeza hura,
|
zer
eta oraingoan ere erromantiko jarri eta beste ispilu bat hausteko.
|
|
Rocío honek harritzen nau, esaten dituen guztietan. Esate baterako azaldu didanean arkitektura ikasketak azken mailan utzi dituela (amaitzeko pare bat asignatura geratzen zitzaizkionean),
|
zertarako
eta Londresera joateko aktoresa izateko asmoz. Edo Los Angeleseko auzo desberdinetan lau mutil lagun dituela, batak bestearen existentzia ezagutzen ez duelarik noski, eta lauren kontura moldatzen duela bere unibertso sentimentala.
|
|
Zentzurik ba al zeukan bidaiarekin jarraitzeak? Alegia, zertan segitu herriz herriko ibilbide hartan, zertan Eiderrek ikusitako tokiak berrikusten,
|
zertan
eta zertarako. Min emango zioten gauza gehiago deskubritzeko?
|
|
Baina pitin bat neurriz gainekoa iruditu zitzaion Basque Country famatuari buruz etengabe mintzatu behar hori.
|
Zer
eta gainera isilik ez egoteagatik, zeren eta segurutzat jotzen baitzuen irlandar haien interesa ez zela euren esparru intelektuala zabaltzea, edota euskal gizartearen erradiografiaz hausnarketa egitea, ezpada isilik ez egotea. Berdin izango zitzaien eguraldiari, bolanta sareei, txirularen itxura falikoari edo ostrukaren okelari buruz ere jardutea.
|
|
mendira eraman genituen, eta gero piraguaz ibiltzera.
|
Zertarako
eta begiraleok gauean parranda txiki bat egiteko, umeen lo sakonaz baliatuta. Gutariko baten urtebetetzea zen, eta izan ez balitz ere, aitzur on bat harrapatzeko gogoa belarrietatik irteten zitzaigun.
|
|
Joder, bere kuleroak ere usainduko zenituen noski! Eta orain,
|
zer
eta iaz egin zuen Irlandako ibilbide berbera errepikatu nahi duzula. Txema... horrela ez duzu inoiz ahaztuko!
|
|
—Zergatik bilatu, bada, oinazea,
|
zergatik
eta zertarako, baldin badakigu ezen oinazea gure bila dabilela dagoeneko eta, nahi badugu eta nahi ez badugu ere, orain ez bada gero, edozein kale kantoitan edirenen gaituela. Eta zergatik, bitartean, oinazearen beldur izan, baldin beldur horrek oinazea areagotzen badigu, alde batetik, eta baldin badakigu, bertzetik, zer errepuesta eman zion Kristok nekeari eta sufrimenduari, eta guk haren etsenplua atxiki behar dugula, eta ez dugula bertze aterabiderik?
|
|
—Baina agiriak ez du erraiten
|
zergatik
eta zertarako nahi duen jaun inkisidoreak txakurra... —erran nien
|
|
Behakoa jaso nuenean, zeruraino zabalik ikusi nituen Piarres Oihartzabal kapitainaren begiak, betartea, hitzetarik haratago, bi interrogazinoren artean ipini balit bezala:
|
zergatik
eta zergatik... Eta nik, gertaki bat bertze batekin lotzen nuela, xehero esplikatu nion guztia, Kattalinek jatekoak ekarri —barazki batzuk eta legatz errea—, eta guk, jatekoarekin batean, bi pitxer arno husten genituela.
|
|
Iduripen hutsa, bistan da, baina aski neure buruarekin koleratzeko: astopitoa,
|
zer
eta" amultsuki" erran behar! Josuri, ordea, axolarik ez, itxuraz behintzat.
|
|
—Horixe bera,
|
zer
eta egun hauetan hartutako lanen zergatia.
|
|
Denen ardura eskatzen zuen zerbaitez noski. Famaturen batek bere oporretako gauak
|
zertan
eta norekin ematen zituen bezalako gai funtsezko batez, beharbada. Pixka batez jasan nuen pitokeria sorta.
|
|
Egundaino ez naiz entxufe bat arrimatzeko gauza izan. Eta orain,
|
zer
eta pistola itxurako makina horietariko bat esku artean nuela eginik neure burua. Kristina irri karkailaka itoko zatekeen aditu banindu!
|
|
Burmuin andeatuek kemen pizar baten oparia harturik, neure hozkailu partikularrean aurkitu nuen zorioneko orrialdea tintaz oratzeko manera.
|
Zer
eta bertze" hozkailu" bat.
|
|
Aukera hori baztertuta —nekagarriegia haren histeriaren lekuko gertatzea—, Anaren etorrerak baizik ez nintzakeen atxiki erredakzioan. Neskak, ordea, aski lan zuen arratsaldean,
|
zertan
eta Zabalguneko atso Rosariori elkarrizketa egiten," Gure irakurleak oporretan" sail ergelerako. Ederra zeukan; gure haurretan mutiko gazteak gorrotatzen bazituen, gorrotatzenago neska maripertxentak.
|
|
—Bertzalde, hatz markak eta bertzelako aztarnak bilatzen ari gaituk, nahi baino mantsoago hala ere, Brigada Zientifikoko gehienak
|
zertan
eta oporretan baititugu... Baina hau ez ezaala argitara!
|
|
Haren keinu ustekabetuak eman zidan nire ausarkeriaren neurria. Erarik xaloenean,
|
zer
eta so egiletzat salatu neure burua. Okerra zuzentzeko azalpen ezinezkoren baten bila abiatua, nire etorriak ez, baizik eta haren berezkotasunak oneratu zuen egoera.
|
|
Mendekuz, goiztiarrenei ordu pare bat kalkulatu nien oraindik lantokian egin beharreko, kontuan hartu gabe horrako edo harako albiste nahiz erreportajetik itzuli gabeko kazetari eta argazkilaririk ere bazela oraino. Hiru minutu geroago kanpoan izanen nintzen eta haiek, berriz, agorrileko ortziral eguzkitsua deabruari oparitzen segituko zuten, auskalo zenbatak arte,
|
zertan
eta udan ohi diren albiste zirraragarrietan: udal igerilekuetako eguneko bisitari kopurua, munduko atxur jaurtitze txapelketa ez dakit nongo herritan, edo gehien kontsumitzen diren izozki moten gaineko kale inkesta super interesgarria.
|
|
Urte franko egina haiz heure inguruko kaken berri ematen, orain inoxoaren predikuan hasteko.
|
Zer
eta ni konbentzitu nahi gauzak zenbateraino aldatu diren. To, aldatu!
|
|
Hiri honetako Entzutegian ez zen polizia baten bertsioaz sinesgogor agertuko zen jujerik, horretarako lurra zapala dela onartu behar bazuen ere.
|
Zer
eta legearen zerbitzari leial baten hitza, noren eta kazetari zabor zaku batenaren aurka. Pikatuko ninduten.
|
|
Non, Noiz eta Nola barik,
|
zer
eta Nork galdegin. Ni makilatu izanaren aitzin gibel aunitzetarik, Kristinak makilatzailearen nortasuna zuen arrangura.
|
|
Orduak egin nituen hona eta hara deika, ez ebasketa triste bat, ez eraso sexual xume bat, ezta istripu kaltegabe eta ondoriobakoena ere neureganatu ez nuela. Zorionez, nekazariak eta udatiarrak elkar hartuak zeuden beti,
|
zertan
eta, tenperatura jasangaitzen laguntza ordainezinaz, berde izpi bat agertzen zuen lursail oro erregai bilakatzen. Horrek eman zidan bertze puska mardul bat betetzeko puntua.
|
|
Eta ez bakarrik hari. Izeba gaizkitua zela eta etxera gindoazela erran diedalarik,
|
zer
eta zorioneko aqua parkera noiz joanen ote ginen, horrela erantzun bi ttikiek. Izorra hadi Piarres!
|
|
Bihotzekoak ez baitu dardarizo hori sortzen; are gutxiago oraindik, haragi erre kirats sarkor oro blaitzen duen hori. Nire ustea da arbel elektronikoaren bidez elektrokutatu zutela, hiltzaile gaizto bat bezala exekutatu zutela, arratoiaren
|
zerak
eta lasterraldiak eragin zituen nahaste borrasteak aprobetxatuz. Ez zen goxo joan Deereren azken txantxa zakurra.
|
|
Bekadunaren (A) lekukotasuna argi baino argiagoa izan da eta xehetasunik lizunena ere zehaztasunez azaldu du, begirada Danengandik bereizi ere egin gabe (argi dago orain arteko haren estrategiak huts besterik ez duela egin eta epaiketan ere ez duela ahantzi): noiz eta nola ezagutu zuten elkar, zer nolako klabeak zituzten elkarri mezuak igortzeko,
|
zer
eta nola egiten zuten (egunean zehar Tomekin batera gehiegi ez ikusi arren, Adelak ongi baino hobeki prestatua zuen bere jarduna). Baina azalpen horretan, eskolan hitz bat ehun bider kopiatzera zigortzen gintuztenean bezala, amodioa izan da Lewinskyk (A) behin eta berriro errepikatu duen hitza.
|
|
Zorroa zabaldu eta, barnean,
|
zer
eta gereziak topatu ez ditut ba!!! Ohar bat ere atera dut, izenperik gabea, baina honela zioena:
|
|
Espedientea zabaldu zioten hartan baino ez nuen ikusi Dabid loezak joa, autoestimua hutsaren hurrengoa zuela. Baina amildegiaren beherenean zegoela, lagun batek adoretua,
|
zer
eta ertzain sartzea erabaki zuen. Burugogorra izan, eta handik urte eta erdira ikurriña musukatzen ikusi nuen Arkauten, harro, lapur guztiak desafiatzeko moduko begirakune tinko eta geroztik ezpainetan finkatua geratu zitzaion irribarre biratsuarekin.
|
|
Eta Hilllaryk oilo urkatuaren begiradarekin haren damua nabarmendu nahi izan badu ere, kontua da gizon honek birritan hautsi duela bere zin egitea, eta birritan ibili dela gezurrak botatzen: engainatu gintuen kargurik gorena bereganatu, eta herriaren alde azkeneraino lan egingo zuela hitz eman zuenean,
|
zertarako
eta bekadun teenager batekin lardaxkan ibiltzeko; eta engainatu gaitu hori bere herriaren aurrean solemneki ukatu duenean. Gure herriak ez du merezi enbustekerian dabilen presidenterik, gure herriak bere hitzari eutsiko dion presidentea behar du, gero barkamen eske lotsagarri eta atxikopalatua ibiltzeko beharrik izango ez duena alegia adierazi du kasik" Gure Aita" otoizten den abiadarekin, baina ahots sendoz, eta herri tribunaleko kide guztioi banan banan eta tinko begiratzen zigula.
|
|
Ni, ordea, leher kaka egina senti  tzeaz gain, azken boladan bezain axolagabe nindoan, baina ez denbora luzerako. Kanpo aldera begiratu nuen batean,
|
zer
eta tigre bat ikustea iruditu zitzaidan..... Hotzikara batek buruko ileetatik oinetako behatz ttikiraino zeharkatu ninduen, baina, alde batera, neure burua taldean nabarmendu nahi ez nuelako (zer edo zer argi baldin badut, horixe da:
|
|
Jainkoaren Piztuera? 26 zk. (1967), 49
|
Zergatik
eta zertarako euskaldun? (Intxausti adiskideari erantzun irikia, eta beste guztieri). 27/ 28 zk. (1967), 66 Kultura eta dogmatismoa (Nota laburrak).
|
|
AZURMENDI, Joxe Jainkoaren billa (leturia ta txillardegi). 20 zk. (1965), 38
|
Zergatik
eta zertarako euskaldun? (Intxausti adiskideari erantzun irikia, eta beste guztieri). 27/ 28 zk. (1967), 66 Karlos Santamariari omenalditxo gisa. 61 zk. (1990), 87 Filosofia pertsonalistaren maisu bat:
|
|
Kontratu horrek, arestian aurkeztu ditugun oharren arabera, senar emazteak behartzen ditu,
|
zertara
eta elkarrekiko edota ondorengoekiko betebehar erkideetara. Horrexegatik, herri aurreratu guztietan, nahitaezko izan dituzte legeek betebehar horien menekoak zehazteko moldeak.
|
|
Bestaldetik, Schlicken ‘eskuin alderdiak’ distortsio pragmatisten aurkako iritzia bere egin zuen, zeren, Carnapek haiek erlatibismopean sartu nahi ez zituen arren, erlatibismo haztegia zen nolabait. Egiazkoa zer zen nahi zuten jakin,
|
zer
eta zeintzuk ziren egiazko enuntziatuak edota postulatuak, hau baitzen modu bakarra ezagutzari oinarri finkoa eskaintzeko. Schlicken joera honek errealismoari buruzko eztabaidan sakondu zuen, hura gorde behar zutela defendatuz —Carnapen eta Neurathen iritzien aurka, hauentzako errealismoa eztabaida metafisikoa besterik ez baitzen— Schlicken aburuz, errealitatea existitu egiten da, gizabanako batek pentsatzen duen edo pentsa dezakeenarekiko independentea izanik; unibertsoan gizakirik ez balego, planetek, adibidez, beren orbitetan biraka jarraituko lukete, zioen.
|
|
" Berbalari ona zen", esan zuen Mariak. "
|
Zertaz
eta zeinekin ere", esan zuen amatxi zaharrak;" behar zelarik bazekien isilik egoten". " Jakina", esan zuen Mariak," bazituen bere sekretuak, bazituenez".
|
|
Eta hala ere, bazitekeen eztanda izan eta gerokoak izatea. Zenbat denbora egin ote zuen berak Motan, gero Etxezurian, eta urte haietan Henri
|
zer
eta nondik nora ibili zen. Denboraren erreferentziak oso galduta zeuzkan.
|
2001
|
|
" Arraroa" diogu, horrela ikusten duelako aitak berak ere futbolzale amorratua izaki gizona, bere ikasgelako beste lagunen iritzia ez aipatzeagatik. Berarentzat ordea," arraroak" besteak dira, futbol zelaira joan eta batzuetan oso pozik eta besteetan oso triste baina inoiz ez enpate itzultzen zaizkizun horiek, edo unero baloiaren atzetik korrika ibiltzeko irrikitan daudenak,
|
zertarako
eta, hainbeste kosta ondoren harrapatuz gero, ostikoz urrundu behar izateko, eta berriz bila hasteko. Gure mutikoak beste zaletasun batzuk ditu, intsektuak eta narrastiak harrapatzea, esate baterako.
|
|
Bitartean, abertzale gehienak prest dira ETAren ekintza armatuen bukaera negoziazio eta amnistiaren bidez bilatzeko, eta anitz badira betiko helburuen bila alor zibiletan jarraitzeko prest.
|
Zergatik
ETAk eta haren ingurune hurbilak ez dute horrelako irtenbide duin eta errealistarik nahi. Horra galdera.
|
|
Bilkura herrrikoi hauek dira kanpainaren ardatza. Herrikoa
|
zer
eta zertarako den azalduko dute, baita egitasmoen berri eman ere
|
|
Zure aurreko lanetan nabaria zen begirada zinematografikoa. Eta oraingoan
|
zer
eta film batean inspiratu zara...
|
|
|
Zer
eta nondik egin behar da Nafarroa EAEra hurbiltzeko?
|
|
EAn uste dugu gaia serioski hartu behar dela eta, horregatik, defendatu dugu europar arazoetarako saila sortzea, eta atzerriko politika egiteko orain arte erabili ditugun moldeak aldatzea, medioak eta dirua jarriz. Independentzia nahi badugu, gaurdanik hasi behar dugu azaltzen eta demostratzen
|
zertarako
eta nolakoa nahi dugun".
|
|
Nondik dator euskal altxortegi publikoetarako dirua, eta
|
zertan
eta zertarako erabiltzen da diru hori. Zenbatekoa da Foru Aldundiek Eusko Jaurlaritzari egiten dioten ekarpena, eta zenbatekoa Eusko Jaurlaritzak nahiz Nafarroako Gobernuak administrazio zentralari egin behar izaten diotena?
|
|
|
ZERTAN
ETA ZERTARAKO ERABILTZEN DA?
|
|
Interesgarri izan badaiteke ere, eztabaida hori irakasle lanetarako haingarrantzitsua ez denez, ez gara horretan sartuko; hizkuntzan kulturaren nolakotasunak aurkitu nahi ditugu guk. Ez dugu konformatu nahi hizkuntza pragmatikarenikuspuntutik aztertzearekin, ez dugu esan nahi
|
zertarako
eta noiz erabiltzen denforma bat edo bestea; erabileratik harantzagoko pauso bat eman nahi dugu, erabilera horren atzean dauden usteak aztertuz. Norbaitek esan dezake nahikoa delaerabilera aztertzea ondoren hizkuntza era egokian erabiltzeko.
|
|
Zein da Matadeixeren egituraketa? Matadeixen erabiltzaile garenok, talde nahiz banakoak, eraikinaren kudeaketa zein hobekuntzan, nahiz ekintzak burutzeanpartaide zuzen gara, astean behin (hala komeni ezkero, edotabeste maiztasun batez, hobeto iritziz gero) egiten dugunasanblada edo bilera horretarako bide hartuta. Beharrenaraberako maiztasunez egindako bileren bitartez, taldeen artekokomunikazioa bertan gauzatzen da, denon beharrak eta nahiakazalduaz horiek bideratzen saiatu eta elkar koordinatzeko.Komunikazio horren fruitua da
|
zer
eta nola egin erabakitzea, datorrenaren aurrean. Denon artean interesgarriak deritzegunekintzak aztertzen, aukeratzen eta burutzen ditugu, epeak zehaztueta talde lanak eratuz. 3 Zertan ari zarete une honetan?
|
|
Eta bera nire ondoan, aingerutxo bat bailitzan, lo seko. Eta
|
zer
eta halako batean ez dit, bada, kristoren ukabilkada ematen! Bultza egin nion, indar guztiekin.
|
|
Nekatuta nago esan zion Lucasek Marcosi. Marcosek galdetu zion
|
zergatik
eta esan zion ezin zara nekatuta egon egun osoa ohean. Halaxe esan zion Marcosek, ezin zela nekatuta egon egun osoa ohean eta barre egin zuen.
|
|
Eta oroituko duzu eginbide lauso bat duzula, ordezkaritza bat, zein,
|
zergatik
eta zertarako den zehaztu ezin izango duzun arren.
|
|
Orduan,
|
zer
eta, berea kontatzen hasiko da. Zurearekiko jakin mina entzulearekiko warming bat besterik ez da izango, eta horixe zen hasieratik egin nahi zuena, bere bizitza kontatu, estatu baten historia kontatzen den moduan:
|
|
Eta han goiko leihoan ikusi genuen,
|
zerekin
eta largabista batekin ari zen orain Goioren etxera bidea zelatatzen. Petit Maison talaiatik aurrez aurre zegoen, nondik gentozen ere jakingo zuen beraz talaiariak, hara sartzen ere ikusi gintuela atera genuen kontua.
|
|
Neure eginkizunera natorrela, bada,
|
zertara
eta zergatik natorren adierazi. Hainbat bider entzun edo irakurri diot zenbaiti, adiskide eta ez hain adiskideri, hobe nukeela isilik egon jendea hizkuntzalaritzari ez dagozkionez ari denean.
|
|
Hainbat bider entzun edo irakurri diot zenbaiti, adiskide eta ez hain adiskideri, hobe nukeela isilik egon jendea hizkuntzalaritzari ez dagozkionez ari denean. Hobe eta zehazkiago esan, probetxuzko litzaidakeela ez txintik ateratzea adituek ez dakizkidanen gainean diharduten bitartean, ez baita guztiz nabari
|
zertan
eta zertaz izan naitekeen ni jakitun.
|
|
Aldi honetan zenbaitek herri xeheari âpopuluariâ azken hitza eman nahi badio ere,
|
zertan
eta arte gaietan, ez litzateke harritzeko herri xeheak gai kaxkar eta belaxketara jotzea. Gure kritikarekin harrituko ginateke, harrimena aspaldi galduak ez bagina.
|
|
Hizkuntzaren jabe da Etxaide, zeharo eta osoro. Baina, horretaz gainera, jabetu ote da honelako irudimen edo asma lanak eskatzen dituzten
|
zer
eta nola guztiez. Ez behar adina, oso oker ez banago.
|
|
kanpotik gero eta kaltegarriago etorri zaiguna baino, alegia. Azken finean,
|
zergatik
eta hargatik, geuregandikako legeekin batera ibili da euskara beheraka.
|
|
Ez, adiskide, zu zaude ene kontra, eta zuk duzu auzia enekin, ez direlako sakonagoek, jakintsuagoek eta gure hizkuntza hobeki erabil  tzen dutenek. Zuk erakutsi behar duzu
|
zertan
eta zergatik dauden kontra eta, oraingoak ez balira, zertan eta zergatik egongo liratekeen orain, egungo egunean, kontra. Inork baino hobeki ezagutzen ditut agertu ditudan iritziek dituzten alde txarrak eta okerrak.
|
|
Ez, adiskide, zu zaude ene kontra, eta zuk duzu auzia enekin, ez direlako sakonagoek, jakintsuagoek eta gure hizkuntza hobeki erabil  tzen dutenek. Zuk erakutsi behar duzu zertan eta zergatik dauden kontra eta, oraingoak ez balira,
|
zertan
eta zergatik egongo liratekeen orain, egungo egunean, kontra. Inork baino hobeki ezagutzen ditut agertu ditudan iritziek dituzten alde txarrak eta okerrak.
|
|
arazoa ez da nola, edo zenbat edo noiz, baizik eta zergatik. Alegia,
|
zergatik
eta zertarako hizkuntz politika bat. Artetak berak ez dio burubiderik ikusten, espreski aipatzen dituen kasu gutxi batzuetan salbu.
|
|
|
Zergatik
eta zertarako hizkuntz politika. Horrela galdetuta oso teorikoa eta abstraktua ematen du arazoak.
|
|
Simil baten bidez esateko, filosofiara ateratzen da Kant begiratzera ea zenbat eta zer dela-eta ikusi egiten duen. Eta hor dator, filosofiazko ibilaldi luzea eta sakona egin eta gero,
|
zer
eta nolan ikusten duen adieraziz; ispilu on bat aurkitu eta berak bere begiez ikusi baititu bere begiak, eta bere begiez neurtu bere ikusmenaren ahalmena. Horrela, ikusmenaren ahalmena neurtuta edo justifikatuta —edo zehatz mehatz mugatuta— dagoela esanez dator.
|
|
maitagogoak bereganatzen duela, bai, objektuen izana, edo iristen dela objektuengana, horien ezagutza benetakoa lortuz. Zentzumenak, adimena, eta ez dakit
|
zer
eta zelan erabiliz. Baina lortu egiten dituela, benetan, ezagutza objektiboak, askotan edo gehienetan beren osotasunean ez bada ere.
|
|
Mendi gailur batetik urrutira begira gaude. Ez dakigula
|
zergatik
eta zelan, sufesta baten hasiera ikusten edo sumatzen dugu: subola handi baten leherketa edo sorrera edo eraldaketa, mila zatitan apurtu eta airean sakabanatuz.
|
|
Harrigarria zen zinez. Ez nuen nehoiz zehatz konprenitu, gizon zalea nintzela bizkitartean, arrunta hots,
|
zergatik
eta nola aurkitu ginen Lili eta biok, ohean, bata bestearen besoetan gatibu, elkarri musuka. Halako raid urbano batetik berant etxeratu ginen eta lanera lehiatu aitzineko bi orduak larruak larruari pasatu genituen.
|
|
Hartz nabar izugarria begitandu zitzaidan; ardiek maite ez zutela eta, kexu zen hartz tantaia. Gainera
|
zergatik
eta noizbehinka –gose izaten zen guztietan hain justu ere– jo eta atzaparka baten batzuk txiki txiki egiten zituelako.
|
|
Kafe bero baten aurrean eseri nintzen. Ez nuen inongo gogorik komisaldegira joateko, gainera
|
zertarako
eta mozkor baten kargu egiteko. Agian Mantxola ere ez zen urruti ibiliko eta une hartan nengoen egoeran, ez nintzen gai izango bere sesio haietako bat jasateko.
|
|
Bi biderketa hauek kalkulatu gabe, segur gara emaitza bera izanen dutela. Esplika ezazu
|
zergatik
eta egiazta ezazu biderketak kalkulatuz.
|
2002
|
|
(Algarak denen artean). Baina gai hau benetan serioa dela esango nuke, igoal beste ARGIA edo LARRUN batean jorratzeko; alegia,
|
zergatik
eta nola ailegatu ginen euskaltzaletasun mundu horretara. Ni politikoki ez nintzen sekula iritsi, beste bat izan zen nire bidea.
|
|
Baina nik galdera honen erantzuna nahi nuke eduki:
|
zer
eta zergatik ez dugun egin hemen baskongadismo omen den hori hausteko edo ahultzeko. Zeren eta gure artean ere denak ez daude topiko horrek ematen duen irudiarekin ados.
|
|
|
Zer
eta non
|
|
Egitate horren berri ematen du orain dela hilabete gutxi argitaratzen hasitako «Articulo 20» izeneko Madrilgo astekarian elkarrizketatu duten lekuko batek. Hona hemen
|
zer
eta nola dioen:
|
|
Hortik abiatu behar da. Eta beste aldetik, zuk esaten duzuna dago,
|
zertarako
eta zergatik erabiltzen den. Nire ustez, gorroto espirala elikatzean baino gehiago polizi jokabide okerretan oinarritzen da tortura hemen.
|
|
Baina ni beste gauza batek kezkatzen nau: hamabi hilabete barru hau Eusko Legebiltzarrera eraman eta han bozketan galtzea,
|
zergatik
eta Sozialista Abertzaleak taldekoek kontrako botoa eman dutelako. Orduan bai egin dugula ederra.
|
|
GOL... askatasun semea zan. Txakur zaharrari bere
|
zerak
eta zereginak irakastea errez izan bajaken be, GOL ek inoren esanei jaramon eskas egiten eutsen.
|
|
Irakurle batek itaundu deusku:
|
zer
eta da gado ori?
|
|
Egileak
|
zer
eta noiz esan eban, nun eta zergaitik idatzi eban jakin beharrez, azterrenen eta susmoen bitartez, idazlea biloisik jarri nahi izaten da. Arean, honek agerturiko emoia besteri ostua edota sasikoa ez dala epaitu ahal izateko strip tease egitea premina gorria da.
|
|
Horrenbestez, kulpa sentimenduaren aurka egiteko lehen estrategia errealitatearen zentzua lantzea da eta horren ondorioz, mingarri gertatu arren, bakoitza
|
zer
eta nor den onartzea.
|
|
Kontuan izan
|
zertarako
eta zenbatetan erabiliko duzun eta, hortaz, koloreari etekinik aterako diozun.
|
|
Izan ere, esaten dizute, ipuin batek zerbait errelatatzen dik; saio batek zerbaiti buruzko gogoeta egituratu bat hedatzen dik; gutun batean, berriak eman daitezke, onak edo txarrak... Baina poesia,
|
zer
eta zertarako da poesia!
|
|
Baserriaren auto hornikuntzarako joerak berekin ekarri zuen. XX. mendeanongi sarturik egon arte? zerealak eta garia bera ere nahiko modu orokorreanlantzea, nahiz eta etekin oso eskasak lortu,
|
zertarako
eta elikagai horiek erostekobeharrean ez egoteko.
|
|
Lanaren banaketa ez da gauza tekniko hutsa eta ezin da aldagai politikoetatikbanandu.
|
Zer
eta nola ekoitzi, gizartearen antolaketan parte hartzen duten gizarte erakundeek erabakiko dute, gizarte erakunde bakoitzak eragina egiteko duenahalmenaren arabera. Era berean, gizarte erakundeek finkatzen dituzte bai produktu soziala banatzeko era, bai lanaren banaketa mota eta baita jarduera produktiboakontrolatzeko eta koordinatzeko era ere.
|
|
Ekintzen aldetik ere ikasketa bakoitzean plan orokorra ezarri zen, etalehenengo ereduko ikasketetan ertaineko planifikazioa ipini zen, hau da, behinikusi ondoren zein gai eta zein ikasturtetan ipini behar ziren euskaraz, ikasturtezikasturte
|
zer
eta nola sartu behar zen zehaztu genuen, irakasleak ere horren araberaprestatzeko. Oso zehatz egin zen lan hori.
|
|
Ekintzen aldetik ere ikasketa bakoitzean plan orokorra ezarri zen, etalehenengo ereduko ikasketetan ertaineko planifikazioa ipini zen, hau da, behinikusi ondoren zein gai eta zein ikasturtetan ipini behar ziren euskaraz, ikasturtezikasturte
|
zer
eta nola sartu behar zen zehaztu genuen, irakasleak ere horren araberaprestatzeko. Oso zehatz egin zen lan hori.
|
|
2
|
ZERGATIK
ETA NOLA IRAKATSI AHOZ GORA. IPUINGINTZAOSAGARRIMODUAN
|
|
ikus entzunezkoak zein idatzizkoak.
|
Zertarako
eta ikasle bakoitzak bere ikasketa eta bilakaera kaotikoa gauzatzeko. Ez gehiago, ez gutxiago.
|
|
Tutoreak lehenengo saioan ikasleari sistema aurkezten dio eta ikaslearen hasierako diagnosia egingo du: ikaslearen beharrak zeintzuk diren (komunikaziomailakoak zein hizkuntzarekikoak) zehazten lagunduko dio; nola ikasten duen,
|
zertarako
eta bestelako xehetasunez informazioa bilduko du; helburuak eta eginbeharrekoa ere zehaztuko da.
|
|
Irakasleak momentuanapuntatzen ditu akatsak, landu beharrekoak, ikasleen gustuak, iradokizunak, etab., hurrengo saioetarako edo zuzenketarako kontuan hartzeko. Ikaslea
|
zer
eta nolaesaten ari denari erreparatu behar dio irakasleak; bietan jarri behar du arreta, hizketaldia jarraitu ahal izateko eta hobetu beharrekoa apuntatzeko.
|
|
Ikusten dugunez, ez da bat ere erraza definitzen atua zer den,
|
zergatik
eta noizden. Ez dugu arazo hau konponduko duen giltzarria, baina badirudi lehengaigalgaitzezko atuak edo eskaintzak uzteko ohitura ez zegoela sarritan pentsatu izanden bezain zabalduta eta sistematizatuta, argi baitago gure hilobietan gizabanakoguztiei ez zitzaiela jartzen horrelakorik, eta, lagatzen baldin bazen ere, denei ezzitzaiela atu bera uzten.
|
|
Pertsonak eta gauzak ukitzea arazo handiko kontua da. Nor eta non ukitzen duzun,
|
zer
eta non ukitzen duzun oso modu desberdinez baliosten da han eta hemen. Ukimenaren bitarteko komunikazioan giza, gizarte eta testuinguru faktore asko eduki ohi dira kontuan.
|
|
Esaldi bakar batekin amaitzeko moduko laburra bada, agian ez du besterik; baina hitzaldi luzeagoak gehiago behar du. Garrantzitsua baita
|
zer
eta zelan esaten dugun, baina baita non: beharrezkoa da beraz antolatzea.
|
|
Jaiki egin zen, eta alboko gelatik motxila ekarri. Bitxi sentitu zen, biluzik, ilunantzean, Alazneren aurrean
|
zer
eta kondoiak bilatzen. Lotsak jota zegoela ohartu zen.
|
|
Ai, nola desiratu izan nuen, prismatikoekin ikusi bezain laster, miruaren gainera igotzea, zaldizkoa zaldiaren gainera bezala, eta batetik bestera ibili, zeruz zeru eta hodeiz hodei, neure bertigoa eta neure beste ezintasun guztiak menperatuta! Umetatik izan baitut bertigoa, esplikatuko dut aurrerago
|
zergatik
eta nola. Gero, Santio menditik bueltan, afalondoan, amaren magalera igo, eta osabak esana kontatu nion.
|
|
" Ama nire zain". Eskaileretan gora egiten dut, amari
|
zer
eta nola esan asmatu nahian. Baina ez dut hitzik aurkitzen.
|
|
dirua biltzeko prozesio horietan parte hartzen duen jendea zertara joaten da jai horietara? Zu joan izan zarenean, joan baldin bazara,
|
zertara
eta zergatik joan zara. Hara joateak euskaldunago egin zaitu?
|
|
Beraz, hoberena norbera izatea da, norberaren buruarekin zintzo jokatzea; hau da, beste jendilaje horri jaramonik ez egitea, alegia, modaren eta merkatuaren orakuluei; ustez jendeari gustatzen edo komeni zaionaren eta ez zaionaren jakitun,
|
zer
eta nola idatzi behar genukeen aholkatzeko muturra dutenei.
|
|
Gure txanda ailegatu zitzaigunean, mugazainak begirada arina bota gure pasaporteei eta, luzamendu gehiagorik gabe, pasatzen utzi zigun. Eta aitortu behar dut lotsa apur bat ere sentitu nuela, nire aldamenean zeudenek hainbeste desiratzen  zutena, hau da, muga madarikatu hura igaro  tzea,
|
zertarako
eta Estatu Batuetan euren amets guztiak nola zapuzten eta zimeltzen ziren ikusteko, nik inolako eragozpenik gabe lortzen nuela Lehen Munduko pasaporte baten jabe nintzelako.
|
|
|
Zergatik
eta zertarako egin gogoeta?
|