2001
|
|
[I] eta �: lkasleek jadanik
|
badakite
idazkera hamartarraren zati bat baizik ez hartzen, hurbiltze bat eginez eskasean edo soberakinean. Zatiketa baten zatidura" kakotxaren ondotik mugiaraziz" bilatzeko testuinguruan ikasi dute (ikus 84 sekuentzia).
|
2002
|
|
Maritxuk 1 € prezioko zonbat ping pong pelota eros dezakean
|
jakin
nahi dü. Bardintza bat idazten dü eta Dedek bezala pelotak marrazten dütü.
|
|
Kanikarren kantua
|
jakin
nahi düzü. Hamarrekoak egin ta jakinen düzü.
|
|
Kanikarren kantua jakin nahi düzü? Hamarrekoak egin ta
|
jakinen
düzü.
|
|
Sekuentzia Zenbakien tau/ a Kanikarrek eta Dedek bezala jokoarekin hasten da (fitxategia ikus) ahoz" hirurogei..." ekin hasten diren zenbakien ezagutzeko. Laukitxo horietan fagoratua den deskonposaketa zenbaki horien adierazgarritasuna da(" hirurogeita hamahiru", 60+ 13 da)," hirurogei" ekin hasten den zenbaki bat zifraz nola idazten den
|
jakiteko
, zenbat hamarreko daukan jakin behar da (6 ala 7?). Beraz.
|
|
Sekuentzia Zenbakien tau/ a Kanikarrek eta Dedek bezala jokoarekin hasten da (fitxategia ikus) ahoz" hirurogei..." ekin hasten diren zenbakien ezagutzeko. Laukitxo horietan fagoratua den deskonposaketa zenbaki horien adierazgarritasuna da(" hirurogeita hamahiru", 60+ 13 da)," hirurogei" ekin hasten den zenbaki bat zifraz nola idazten den jakiteko, zenbat hamarreko daukan
|
jakin
behar da (6 ala 7?). Beraz.
|
|
2 zifrako eta zifra 1eko bi zenbakiren batuketa: lehenik batekoei kasu emanen diegu beste hamarrekorik sor daitekeenetz
|
jakiteko
.
|
|
" Laurogei... " ekin hasten den zenbakia 8 ala 9rekin hasten denetz
|
jakiteko
," laurogei" ren ondotik erraiten dena entzun behar da.
|
|
2 zifrako 2 zenbakiren batuketa (1): hamarreko eta batekotan Ürtxaintxak 32+ 25 kontatzen ez
|
daki
|
|
Egin molde pedagogiko honek (ariketa hasi aitzin, lan zuzena eta lan okerra erkatzea)/ an baten erreusitzeko egin beharren azal� tzera bultzatzen du; ikasleek hiztegi berezia finkatzen dute eta erabiltzen; beren/ ana aitzinetik ikusten dute, ohartuki lan egiten eta beren emaitza ebaluatzen. Ororen buru, haurrak hobeki
|
badaki
zer egin behar duen eta nola, zer" ez duen egin behar" badakielarik.
|
|
zenbakiak desordenan diktatuak dira. lkasleek orrialde behereko zenbakien lerroa erreferentzia gisa erabiltzen dute. Adibidez," lau" nola idazten den
|
jakiteko
, ikasleak laukitxoak konta ditzake" lau,, entzun arte...
|
|
" hogeita..."," berrogeita..."," hirurogeita..." edo" lau� rogeita..." hitzekin hasten den zenbaki baten idazteko segida entzutea baitezpadakoa da nola hasten den
|
jakiteko
: 2 ala 3rekin, 4 ala Sekin, 6 ala 7rekin, 8 ala 9rekin?
|
|
Egin moldea probaturik,
|
badakigu
" scenario" honek denbora berean 9 2=... idazkeraren ulertzen eta emaitzaren aurkitzen laguntzen duela. Alabainan, CP mailako ikasle bati 9 2 ulert erraza zaio egoera honetan.
|
2005
|
|
Ardura karrika horiek zikinak izaten ziren baina bizi handia iragaiten zen. Orduko jende gehienek irakurtzen ez
|
zekitelako
, ikurrak zintzilik ezartzen zituzten saltegi eta lantegien atalburuetan. Etxeak zurez eginak ziren eta suteek kalte handiak egiten zituzten.
|
2008
|
|
• Ez
|
zakiat
.
|
|
•
|
Bazakiat
, erran zion aitak.
|
|
— Nola
|
dakizu
–
|
|
• Ez
|
zakiat
, erran zuen Pedrok.
|
2012
|
|
Donibane Garaziko zaragoilgabeen ihardukitzea Luis XVI.aren heriotzaren berri
|
jakin
eta.
|
2013
|
|
Senarrak ez
|
baitzekien
zer egin, nola kontsola eta nola irriño bat sorraraz haren ezpainetan, zazpi eginahalak egin zituen: lau haizetara igorri zituen zaldunak eros zezaten terik baliosena baina... alferrik.
|
|
Senarrak ez
|
baitzekien
zer egin, nola kontsola eta nola irriño bat sorraraz haren ezpainetan, zazpi eginahalak egin zituen: lau haizetara igorri zituen zaldunak eros zezaten terik baliosena baina... alferrik.
|
|
• Ez
|
dakit
aitortu behar dizudan... Duela hamaika hilabete, etxetik ekarri nuen katilu bat neukan, amak eskaini zidana...
|
|
Katilu eder bat banu, maitea, segur naiz eguzkia berriz sar litekeela etxean. Zuk
|
dakizu
zer garrantzia duen" xauan" katiluak dutearen zeremonian...
|
|
◦ Ez
|
dakit
aitortu behar dizudan... Duela hamaika hilabete, etxetik ekarri nuen katilu bat neukan, amak eskaini zidana...
|
|
Katilu eder bat banu, maitea, segur naiz eguzkia berriz sar litekeela etxean. Zuk
|
dakizu
zer garrantzia duen" xauan" katiluak dutearen zeremonian...
|
|
Takara anderea zutitu zen, luzaz eta luzaz begiratu zien lehenik lanari lotu zitzaionaren katilu koloretsuei, iduritu baitzitzaion lertsunak eta amiamokoak dantzan ari zirela, lore usaintsuak hunkitzen ahal zituela. Portzelanazko katilu arinak ziren eta ez
|
zekien
xuxen zein hauta, denak zein ederragoak baitziren. Azken soa bigarren eltzegileari...
|
|
Takara anderea zutitu zen, luzaz eta luzaz begiratu zien lehenik lanari lotu zitzaionaren katilu koloretsuei, iduritu baitzitzaion lertsunak eta amiamokoak dantzan ari zirela, lore usaintsuak hunkitzen ahal zituela. Portzelanazko katilu arinak ziren eta ez
|
zekien
xuxen zein hauta, denak zein ederragoak baitziren. Azken soa bigarren eltzegileari...
|
2014
|
|
Behruzek ez
|
daki
zertako, baina dutearen musika hori goxoa bilakatzen ari zaio... Edo beharbada, bai, badaki zertako...
|
|
Behruzek ez daki zertako, baina dutearen musika hori goxoa bilakatzen ari zaio... Edo beharbada, bai,
|
badaki
zertako... Bere bakartasunean, burasoei pentsatzen du...
|
|
Behruzek ez
|
daki
zertako, baina dutearen musika hori goxoa bilakatzen ari zaio... Edo beharbada, bai, badaki zertako...
|
|
Behruzek ez daki zertako, baina dutearen musika hori goxoa bilakatzen ari zaio... Edo beharbada, bai,
|
badaki
zertako... Bere bakartasunean, burasoei pentsatzen du...
|
2015
|
|
• Bai? orduan galdegin zuen,
|
jakin
minak pizturik.
|
|
• Nola
|
jakin
...
|
2016
|
|
Igeriketa lehen eta bigarren mailetan gehienik irakasten diren jardueretarik da. Izan ere, biziki baliagarria da, igeri egiten
|
jakitea
pertsonen segurtasunarendako funtsezkoa baita. Ur jarduerak eta igeriketa haurren hezkuntza orokorraren parte dira.
|
|
" Nork bere gorputza ongi kontrolatzea, igeri egiten
|
jakitea
" jakintzen euskarri komunean sartzen da.
|
|
Ezaupideak finkatzen
|
jakitea
.
|
|
Haurrek jadanik egiten
|
dakitena
egiten dute.
|
|
Urratsa seguragoa du. Oin puntetan ibiltzen
|
badaki
.
|
|
Goratasun ttipi batetik jauzi egiten
|
badaki
baina ez daki lekuan berean jauzi egiten.
|
|
Goratasun ttipi batetik jauzi egiten badaki baina ez
|
daki
lekuan berean jauzi egiten.
|
|
Aitzinera buruz ibiltzen
|
badaki
, gibelka, oin puntetan edo aztalen gainean.
|
|
Haurrak mugimendu konpentsatzaileak egiten
|
badaki
.
|
|
Jarduera desberdinei esker, haurrek beren gorputza nola orientatua den irudika dezakete.
|
Badakite
zer dagoen aitzinean, gibelean, gainean, azpian, eta eskuin, ezker, urrun eta hurbil. Irakasleek sortu edo haurrek proposatu ibilbideen segitzen ikasten dute; lekualdaketak hitzez deskribatzen eta irudikatzen dituzte.
|
|
" Ur jarduerak eta igeriketa eskolako, kolegioko eta lizeoko gorputz eta kirol hezkuntzaren barne dira. 1 zikloan eta lehen mailan, azken hamarkadetan, ur jarduerek toki handia hartu dute kirol irakaskuntzan. igeriketa lehen eta bigarren mailetan gehienik irakasten diren jardueretarik da. izan ere, biziki baliagarria da igeri egiten
|
jakitea
, pertsonen segurtasunarentzat funtsezkoa baita. Ur jarduerak eta igeriketa haurren hezkuntza orokorraren parte dira.
|
|
" igerika
|
jakin
" agiria, 3 ziklo bukaerako helburu bat da.
|
|
◦ ikasle guziei igerika irakastea Frantzia mailako lehentasunetarik da, eskolako programetan finkatua. igeri egiten
|
dakielarik
, ikasleak, eta beraz, herritarrak, bere burua itotzetik begiratzen du.
|
|
◦ Helburua: igerika egiten
|
jakitea
lehen mailan.
|
|
Plakatzen
|
jakitea
.
|
|
2 jarduera gunea Frenatzen
|
jakitea
konoetan ezarri 2 lata (1 goratasuna: gurpilaren erdiaren goratasuna – 2 goratasuna 1 goratasuna).
|
|
FRENATZEN
|
JAKITEA
|
|
Ba ote
|
dakite
baloia garraiatzen edo driblatzen?
|
|
" Igerika
|
jakin
" agiria, 3 ziklo bukaerako helburu bat da.
|
|
Mapa norabideratzen
|
jakitea
.
|
|
Bakoitzak etenik gabe egin dezakeen lasterketa iraupen edo distantzia handiena zein den
|
jakitea
.
|
|
Nork bere burua mapan kokatzen
|
jakitea
.
|
|
Argitaletxearen aitzin-solasa usika tresnen behatzea ez da aise egiten ikasgelan. Musikariak eskolara etorraraztea eskatzen du –ondikotz gutitan gertatzen dena–, edo publiko zabalarendako eginak diren liburuen irakurtzea eta entzutea,
|
jakinez
gehienetan osatugabeak edo eskola adineko haurrentzat ezegokiak direla. Beraz, liburu berri baten proposatzea izan da Les Éditions Buissonnières argitaletxearen asmoa, 6 urte arteko haurrentzat ulergarria, eskoletan gero eta gehiago erabiltzen diren lan teknikei egokitua, eta oroz gainetik irakasle batzuek haurrentzat egin soinu dokumentu batek lagundua.
|
|
2 Mi bemoleko klarinete ttipia. Klarinetea ezagutu behar da, baina belarri adituek soilik
|
jakinen
dute klarinete ttipia bereizten si bemoleko klarinete handitik.
|
|
Eragiketa honen abantaila hau da: ordenagailuak nehork baino hobeki
|
daki
zenbakiez lan egiten. Horrela, musika sekuentzia bat alda daiteke:
|
|
XVII. mendean agertu zen, hainbat kontzertutan musika tresna bakarlari gisa, edo orkestra bere tutti dirdiratsuenetan lagunduz. Jazz musikak
|
jakin
du musika tresna horren herrikoi bihurtzen, bereziki Louis Armstrongen bidez. Gaur egungo barietate, dantzaldi edo karrika orkestra anitzetan erabilia da.
|
|
Bistan dena, jazz musikak
|
jakin
du saxofoiek dauzkaten adierazpen ahalmen handien erabiltzen. Jazz orkestra gehienek gutienez saxofoi bat badute.
|
|
K.a. 2 000 000 urtekoak dira. Zura zilatzen
|
jakin
bezain laster agertu ziren korneta zilodunak. Hodi konikoa duen buisine (edo buccina) sugearen, ihiziko tronparen eta postako tronparen arbasoa da.
|
|
sol, re, la eta mi. Erreferentzia markarik (koskarik) ez baitu, biolin joilea bortxatua da bere belarriaz fidatzera erhien posizioa egokia denetz
|
jakiteko
. Soinua" dardararazten" ahal da erhia arinki dardararaziz:
|
2017
|
|
Zergati edo argibide anitz bada beraz, denak eztabaidagarriak. Hain segur, jendeak harpeak nola erabiltzen zituen
|
jakin arte
, artearen erran nahia ez da argitzen. Teoria bakoitzak egiaren zati bat dauka behar bada...
|
|
Erantzun egokia ingura ezazu. a) Harpeen apaintzeko. b) Animaliak haurrei ezagutarazteko. d) Ihizi gehiago harrapatuko zutelakoan. e) Leinu bakoitzak animalia bat zuelako ikur gisa. f) Publizitateak ziren. g) Garai hartako komikiak ziren. h) Ez
|
dakigu
.
|
|
• Artea egunero erabili gauzetan aurki daitekeela
|
jakitea
.
|
|
• Batzuk ehorzlekuak direla
|
jakitea
.
|
|
3 Bi kantuen hastapena entzunez, eta lehena bigarrena baino zaharragoa dela
|
jakinez
, zer erran zenezake?
|
|
• Sinagogek, eraikiak diren herriko arkitektura ezaugarri berak hartu dituztela
|
jakitea
.
|
|
Berina leihoei esker kolore anitzetako argia sartzen da elizetan, sinbolikoki Jainkoaren argia dena. Berina leihoek Bibliako edo historiako gertakariak ilustratzen dituzte, zeren eta Erdi Aroko jende gehienak irakurtzen ez
|
baitzekien
.
|
|
linfozitoek bakterio infekzioei buru egiten diete. Bakterio antigenoak zein diren
|
jakiteko
gai izanik, odolean ibiltzen diren antigorputz espezifikoak sortzen dituzte. Antigorputzak patogenoei lotzen zaizkie, eta horrek guziak fagozitosia aktibatzen du.
|
|
▪ Eskemaren gaineko partea osa ezazu ugalketaren hormona kontrolari buruz
|
dakizuna
adieraziz.
|
|
Multzoak ahoka daitezke eta sailkapen bat osatzen dute. Sailkapen horri esker
|
jakin
daiteke zein espezie den beste batetik hurbilenik.
|
|
Sailkapenari esker
|
jakin
daiteke zein espezie den beste batetik hurbilenik.
|
|
▪ Eskeman arrisku nozioa koka ezazu, toki egokian. Klimaren bilakaeraz
|
dakizuna
zehatz ezazu. Haizeak eta itsas korronteak gehi itzazu.
|
|
Gaur egun,
|
badakigu
ekosistemen eraldaketa orokorrak eta zaluak gertatu direla jende jarduerengatik. Alabaina, zientzialariak ohartu dira Lurraren tenperatura emendatu dela azken hamarkadetan, berotegi efektuko anitz gas gehiago libratzen baita jende jarduerengatik.
|
|
Ana eta zaldi aztia lurrean dira ala airean? Nola
|
dakizu
–Binaka, irakaslearen laguntzarekin, elkarrizketa antzez ezazue.
|
|
• Basajaunak
|
badaki
hemen garela eta zuhaitza bota du gakotsa aurki ez dezagun!
|
|
Ana gustuan da ala izitua? Nola
|
dakizu
–Non dira Ana eta zaldi aztia?
|
|
Nola
|
dakizu
–
|
|
Arranguratzen da.
|
Badaki
artaldean eta behi taldean bi gakots badirela.
|
|
Nork eraman nahi ditu ardiak? Nola
|
dakizu
–Zure iduriko, basajaunak behiez zer eginen du?
|
|
Ez
|
daki
nola egin ipuinen kutxaren bidea segitzeko. Baina aztiak kantu bikaina abesten du eta ondotik Ana lasaitzen da.
|
|
Ez
|
daki
nola egin ipuinen kutxaren bidea segitzeko. Baina aztiak kantu bikaina abesten du eta ondotik Ana lasaitzen da.
|
|
Ipuinen kutxa gero eta hurbilago dela iduri zaio, ez
|
baitaki
basati batek mendiko bidea zaintzen duela...
|
|
Aztiak
|
badaki
basati bat gordetzen dela.
|
|
Zure ustez nolakoak dira laminak? Laminez zer
|
dakizu
–
|
|
Jenofa
|
jakin
jakintsu joan da jin da joaten da jiten da
|
|
Zer egin? Irakurtzen ez
|
daki
!
|
|
• Oihana ikustean Ana lasai da ala izitua? Nola
|
dakizu
–Ana alaitzen da.
|
|
Otsoak jan ditu hamasei txerri, ehun oilo, hogei ardi, gosea kentzen
|
badaki
. Horregatik Txanogorritxu beldurtu da otsoekin.
|
|
Eguneko zer memento da? Nola
|
dakizu
–
|
|
Eta nola lagunduko nauzu? Aspertzen naiz ganberan, ez
|
dakit
zer egin!
|
|
• Ezin da! Irakurtzen ez
|
dakit
! —dio Anak, burua apal, erdi negarrez.
|
2018
|
|
Test kimikoaren bidez
|
jakin
daiteke gorputz bat garbia denetz: erreaktibo egokia erabiliz eta ezaugarriei so eginez, ondorioak ateratzen ahal dira.
|
|
Karbono dioxidoa denetz
|
jakiteko
testa
|
|
Ontzian dagoen gasa zein den
|
jakiteko
, gisu ura barnera isur. c Gisu ura uhertzen baldin bada, gas hori karbono dioxidoa da.
|
|
Dioxigenoa denetz
|
jakiteko
testa
|
|
Dihidrogenoa denetz
|
jakiteko
testa
|
|
Hodian dagoen gasa zein den
|
jakiteko
, mitxa baten garra irekidurari hurbil. c Zapartatze bat entzuten baldin bada, gas hori dihidrogenoa da.
|
|
Soluzio batean zer ioi mota den
|
jakiteko
, erreaktibo egokia erabiliz testa egiten da. Testa positiboa baldin bada, hauspeakin (prezipitatu) bat sortzen da, disoluzioan dagoen ioien araberako kolorekoa.
|