Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 918

2023
‎Halako arauketari esan omen zaio Ekonomia Itunaren" blindajea". Lege organiko hori Konstituzioarekin bat datorrela esan du Konstituzio Auzitegiak ekainaren 23ko 118/ 2016 emandako epaian; baina , edu berean, adierazpen horren esparrua eta mugak finkatu ditu: " Mugatu ere, batetik, Konstituzio Auzitegiaren bosgarren xedapen gehigarri berriak Konstituzio Auzitegiak egin beharreko kontrolaren objektua mugatu da Batzar Nagusiek emandako foru arauei begira; ez ditu foru arau guztiak kontrolatuko, ezpada foru arau mota zehatz batekoak, hots, izaera fiskalekoak soilik, eta horien artean, Euskadiko Autonomia Estatutuaren 41.2.a) artikuluak aitortutako eskumenak erabilita eman izan diren foru arauak, hau da, euren lurraldean tributu araubidea mantendu, ezarri eta arautzeko foru arauak Estatuko zergen antolaketa orokorra aintzat hartuta (3 ZO)" 2.
‎3438/ 2017) ezarri duenez, Tributuen Foru Arau Orokorra jurisdikzio konstituzionalaren esparrutik kanpo geratu da, Arau Orokorrak tributu zehatzik arautzen ez duelako. Hala ere, Auzitegiaren erabaki hori eztabaidatsua izan da Auzitegiaren kide batzuk boto partikularra eman baitzuten. antzeko figura, Zerga alorreko Presazko Foru Dekretu Araua izena zuena, baina gero ere erabili zen tributuen arloan uztailaren 12ko 6/ 2005 Foru arauaren 14 artikuluan oinarrituta. Foru Araua Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Erakunde Antolaketa, Gobernu eta Administrazioari buruzkoa da eta horretan oinarritu dira abuztuaren 30eko 2/ 2022, prezioen igoerak ekarritako ondorioak konpontzeko premiazko neurriak onesten duena, edota maiatzaren 26ko 5/ 2020 eta ekainaren 15eko 3/ 2021 Foru Dekretu Arauak, Covid gaitzaren osasun krisiaren ondorioz aurrekontu eta tributu arloko neurri jakin batzuk onartzen dituztenak.
‎Foru Araua Gipuzkoako Lurralde Historikoaren Erakunde Antolaketa, Gobernu eta Administrazioari buruzkoa da eta horretan oinarritu dira abuztuaren 30eko 2/ 2022, prezioen igoerak ekarritako ondorioak konpontzeko premiazko neurriak onesten duena, edota maiatzaren 26ko 5/ 2020 eta ekainaren 15eko 3/ 2021 Foru Dekretu Arauak, Covid gaitzaren osasun krisiaren ondorioz aurrekontu eta tributu arloko neurri jakin batzuk onartzen dituztenak. Egun, Gipuzkoako TFAOren 8 artikulura berriro ekarri da" foru dekretu arauemaile" izenarekin, baina Ekonomia Itunaren aginduz Gipuzkoan aplikatu beharreko lurralde erkideko arauketa egokitzeko soilik erabili izan dira (urtarrilaren 17ko 1/ 2023 Foru araua).
‎Erregelamenduen berezko edukia da legearen betearazpen eta garapena; hortaz, hierarkiak ezarritako mugak ezin dituenez gainditu, erregelamenduak forma, kudeaketa eta prozedurei buruzko gaiak jorratuko ditu. Zerga nagusiei begiratuz gero, zerga bakoitzak izango du bere Legea edo bere Foru Araua, baina aldi berean, halako araua erregelamendu baten bidez osatuko da: Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren erregelamendua, Sozietateen gaineko Zergaren erregelamendua, Balio Erantsiaren gaineko Zergaren erregelamendua, etab
‎Toki zergen kasuan, egoera bi azalarazten dira: a) toki erakundeentzat tributuaren ezarpena hautazkoa denean, ordenantzak tributuaren oinarrizko osagaiak xedatu behar ditu, baina Toki Ogasunaren Legearen edo Foru Arauaren mugen barruan; b) tributuak derrigorrak izanik, toki erakundeek horien zenbatekoa aldarazteko aukera dutenean, ordenantzak tributuaren zenbatekoa kalkulatzeko osagaiak arautuko ditu, baldin eta toki erakundeek ahalmen hori erabili nahi badute.
‎Administrazio zuzenbideaz landara, 6 artikuluak Zuzenbide erkidea ekarri du hizpidera. Badirudi legeak aipatzen duen Zuzenbide erkide hori Zuzenbide zibila dela, baina jurisprudentziak argiro azaldu du ondokoa: Tributu zuzenbidearen arauekin zein Administrazio zuzenbidearen arau orokorrekin lege hutsunea bete ezin daitekeenean bakarrik aplikatu ahal da Kode Zibila.
‎Jurisprudentziak badu bere garrantzia. Izatez, Auzitegi Gorenaren jurisprudentzia ez da Zuzenbidearen iturri, baina antolamendu juridikoaren zatia da, eta batzuetan, berezkoa duen eginkizuna gaindituz, jurisprudentziak antolamendu bera aldaraz dezake. Konstituzio Auzitegiaren jurisprudentziak emaniko interpretazio irizpideak, aldiz, garrantzitsuagoak dira legeen gainetik ezartzen direlako.
‎Agindu interpretatzaileak, ebazpenak, zirkularrak eta aurre kasuak ez dira Zuzenbidearen zinezko iturriak, baina administrazio doktrina osatzen dute. Tributu administrazioak ezarritako administrazio doktrina hori loteslea da Administrazioarentzat soilik, ez ordea, organo judizialentzat ezta tributu betebeharpekoentzat.
‎Beste alde batetik, administrazio aurre kasua (administrazio organoak bere erabakian aplikatutako irizpidea) eta Administrazioaren eginerak ditugu. Horiek ere ez dira Zuzenbidearen iturri, baina oso eragingarriak izan daitezke zergadunaren berme gisa.
‎Egintza horiek, barruko arauak izanik, Administrazioaren organoentzat izango dira lotesleak eta bertan hierarkiari begira mendeko langileei ezarritako jokabideak arautu daitezke edota arau juridikoaren interpretazioa egin daiteke araua hobeto aplikatzeko. Agindu interpretatzailearekin gertatu bezala, ez dira lotesleak partikularrentzat baina halakoak ezagutzea ezinbestekoa da. Agindu interpretatzaileekin gertatu aldera, zirkularrak eta jarraibideak lotesleak dira hierarkiari begira mendeko organoentzat eta ez Ogasun Ministerioko edo Foru Ogasun Saileko organo guztientzat.
‎Printzipio horiek benetako aginduak dira tributu legegilearentzat. Konstituzioaz landa badira beste irizpide antolatzaile batzuk ere, baina horiek konstituzio sisteman integratzeko modukoak izan behar dira.
‎Azkeneko biak ahalbide printzipioaren araberakoak baino gehiago, baliokidetasun printzipioaren araberakoak dira. Badirudi ekonomia ahalbidearen printzipioa bakarrik zergei aplikatzen zaiela, baina horrek ez du esan nahi tasak eta kontribuzio bereziak Konstituzioaren aurkakoak direnik. Esanahi horretan, baliokidetasun printzipioan oinarritutako tributu batzuk zerbitzu publikoaren kostea estaltzeko bestekoak dira; horiei zerbitzu zatigarri deritze.
‎3) Ahalbide printzipioak desbideraketak izan ditzake ez baita printzipio absolutua, baina norabide bakarreko desbideraketak izan daitezke, hain zuzen, ahalbidea duenak berari dagokiona baino gutxiago ordaintzea (salbuespen eta hobariak). Kasu horietan, tributua helburu estrafiskalak lortzeko erabiltzen da eta, tributu hori bidezkoa izan dadin, Konstituzioarekin bat etorri behar da gainerako aldeetan.
‎Horra hor BEZaren kasua: zerga egitatea enpresari edo profesional batek bere jarduera ekonomikoaren baitan ondasunak nahiz zerbitzuak ematea izango da, baina benetan kargatu nahi den ekonomia ahalbidea ondasun eta zerbitzuon eskuratzailearena da (kontsumoa).
‎Konstituzioak berak jaso du ñabardura hori: guztiok ordaindu behar ditugu zergak, baina bakoitzak ahal duen neurrian, hots, subjektu pasiboaren ekonomia ahalbidea kontuan hartuta. " Guztiok" adierazmolde horretara Estatuko eta atzerriko zergadunak biltzen dira, zergadun horiek pertsona fisiko zein juridikoak izan, egoiliarrak izan ala ez.
‎Zenbait autorek, ordea, berdintasun printzipioa sustapen jarduerarekin lotu dute, eta ez ekonomia ahalbidearen printzipioarekin. Horren inguruan esan daiteke sustapen jarduerak gauzatzean hainbat subjektuk ez dutela tributu kuotarik ordaintzen, baina ez berdintasun printzipioa aplikatzeagatik, ezpada bestelako printzipio batzuen ondorioz. Jarraian ikusiko dugunez, Konstituzio Auzitegiak ildo horri ekin dio (alegia, berdintasun printzipioaren eta ekonomia ahalbidearen arteko loturari), eta, zenbait kasutan, bereizketa bidezkotzat jo izan du.
‎Horren ondorioz, berdintasuna tributu sistema osoaren irizpide izan behar da. Baina , horrez landara, berdintasunaren eskakizuna tributu bakoitzean ere aplikatu behar da. Tributu batek ezin du arrazoirik gabeko edo debekaturiko bereizkeriarik egin, alegia, tributuaren egiturarekin bat ez datorren bereizkeriarik.
‎Horren arabera, espainiar guztiek eskubide eta betebehar berberak izan behar dituzte Estatuko lurraldeko edozein tokitan. Manu horrek benetako esangura ematen dio tributuen arloko berdintasun printzipioari, baina interpretazio arazoak ekar ditzake: artikulu horrek ez du esan nahi ekonomia ahalbide bera duten subjektuek tributu kuota berbera ordaindu behar dutenik lurralde osoan.
‎Progresibitateak, alabaina, urrunago joan nahi du. Zerga progresiboetan, proportzionaletan bezala, ordaindu beharreko kuota gero eta handiagoa da zerga oinarria handitzen den heinean; baina horrez gain, karga tasa ere gorantz doa, zerga oinarriaren arabera.
‎PFEZren legeetan, esaterako, tarifa progresibo bat ezarri da lurralde erkideko autonomia erkidego bakoitzean, eta tarifa hori ere ez dator bat Euskadirenarekin edo Nafarroarenarekin. Baina guzti guztiek betetzen dute Konstituzioaren progresibitate printzipioa.
‎Lege dekretu deritzonaren bitartez ere, Gobernuak lege lerruneko arauak eman ditzake, baina ez Parlamentuak eginiko eskuordetzan oinarrituta, ezpada benetako larrialdiaren edo presazko beharrizanaren ondorioz (EKren 86.1 artikulua). Beste alde batetik, bada Lege dekretuaren bitartez arautu ezin daitekeen gairik.
‎Konstituzioaren 86.1 artikulua zergak ordaintzeko eginbeharrarekin lotu behar da (31.1 artikulua); beraz, ezin daiteke lege dekretuz xedatu eginbehar horren oinarrizko edukia, baina onargarria izango litzateke, adibidez, lege dekretuz zerga baten tarifa inflazioari egokitzea. Bestela esateko, Lege dekretuak banan banan aztertu behar dira, bertan ezarritako neurriek zergak ordaintzeko eginbeharrean duten eragina modu orokorrean aztertzeko:
‎Lurralde Historiko bakoitzaren batzar nagusiek onetsi behar dituzte foru arauak, baina Espainiako antolamendu juridikoan, arauok ez dute lege lerrunik. Halako arauen izaerari buruzko autua korapilatsua da:
‎Argi dago Konstituzioaren 31.1 artikuluak aipatzen duen konfiskazioa ezin dela horrela interpretatu. Konfiskazioa lotu behar da jarauntsia eskuratzeko eskubidearekin eta jabetza pribaturako eskubidearekin (EKren 33 art.). Horren ildotik, zergek jabetza pribaturako eskubidea edo jarauntsia eskuratzeko eskubidea muga dezakete, baina ezin dituzte eskubideok ezabatu, inolako kontraprestaziorik eman gabe. Konfiskaezintasunaren printzipioak debekatzen ditu jabetza eskubidearen funtsezko edukiari tributuen bitartez eginiko erasoak (berbarako, aurreztu eta inbertitzeko ahalbidea kentzea).
‎Edozein kasutan ere, zergak ondore konfiskagarriak dituen ala ez aztertzeko, ikusi behar da kasuan kasuko subjektuak duen ekonomia ahalbidea; bestela esanik, zergak ezin dio pertsona bati kendu horrek bizitzeko behar duen gutxienekoa (%50eko karga tasa konfiskagarria izan zitekeen lanbideen arteko gutxieneko alokairua kobratzen duenarentzat, baina ez errenta altua duen pertsonarentzat5). Horren harira, lurralde erkideko PFEZren arauketa bizitzeko behar den gutxienekoa ezarri da; horren arabera, zergak ordaintzeko betebeharretik at geratu dira, gizakiak bere beharrizanik funtsezkoenak asetzeko behar dituen ondasun eta errentak.
‎Hortaz, konfiskaezintasuna kasuan kasuan aztertu behar da. Gerta daiteke zergak banan banan ikusita konfiskagarriak ez izatea, baina guztien artean sistema konfiskatzailea eratzea. Halaber, kontuan hartu behar da zerga aldizkakoa edo iraunkorra den.
‎Artikulu horrek dionez," Herri ekimena ez da bidezkoa izango, lege organikoei dagozkien gaietan, zerga kontuetan edo nazioartekoetan, ezta grazia pribilegioari buruzkoetan ere". Bestalde, aurrekontuetako legeen bidez uki daitezke tributuak, baina lege horien edukia mugatuta dago 134.7 artikuluan. Horren ariora," Aurrekontuen legeak ezin dezake tributurik sor.
‎Araba, Bizkaia eta Gipuzkoaren kasuan, lege erreserbaren betekizuna foru arauen bitartez errespetatzen da; hortaz, foru arauen bitartez arautuko dira tributuen oinarrizko osagaiak. Baina , zeintzuk dira tributuaren oinarrizko osagaiak. Zeintzuk dira legearen bidez edo foru arau bidez ezarri beharreko aldeak?
Baina nola defini daiteke printzipio hori. Ekonomia ahalbidea da ekonomiazerbitzu eta ondasunen titulartasuna izan edo eskuratzeko ahalbidea; horregatik, ahalbide horri ordaintze ahalbide ere baderitzo.
‎Zerga egitatea, beraz, arauak finkatutako egitezko kasua zen, eta, berori burutzean, tributu betebeharra sortzen zen. Ildo horretatik, likidazio egintzak ondorio berriak zekartzan aurreko egoera juridikoari begira, baina ondorio horiek zerga egitatetik sortutako betebeharra eskatzeko moduko betebehar bihurtzen dute, alegia, likidazio egintzak izaera adierazlea baino ez dauka.
‎Tributua da legean oinarritutako betebehar edo eginbeharra, azken horrek ordaintze ahalbidearen printzipioa errespetatu behar duela; hortik, ordea, ezin ondoriozta daiteke ekonomia ahalbidea zerga egitatearen karia denik. Argiago esateko, zerga egitatea gauzatzeak ez du tributu betebeharra sortzen, baina gauzatze horrek Administrazioak tributu prestazioa eskuratzea justifikatzen du, sarrera edo eskuratze hori lortzeko erabili behar diren prozedurak gorabehera. Egin eginean ere, sarrera hori lor daiteke osorik ala zati batezzerga egitatea gauzatzeaz batera, geroago (likidazio egintza burutu ostean), edota aurretiaz (PFEZn bezala, atxikipen eta zatikako ordainketak direla bide).
‎Azkenik, tributuaren oinarrizko osagaia den aldetik, zerga egitatea legean ezarri behar da; baina lehenago aipatu dugun bezala, tributuen arloan lege erreserba hori erlatiboa da.
‎Dena den, arreta jarri behar da tributu legeak ematen duen definizioan, eta ez errealitateko egitatean (hots, lege definizioaren euskarri edo oinarri materiala den horretan). Ulerbidez, errenta errealitatea ekonomikoa da, baina PFEZk errentari buruz diharduenean ez du beti errealitate hori aipatzen. Hartara, ikuspegi ekonomikotik errentarik ez dagoenean ere, zerga horren ondorioetarako bada errentarik:
‎Objektuaren eta zerga egitatearen arteko bereizketa ez da alperrekoa. Gehienetan, zerga egitateak tributuaren objektua barneratzen du, baina batzuetan bien arteko lotura ez da horren garbia. Horrela gertatzen da kontsumoa kargatzen duten zerga batzuekin.
‎Tributu finkoen kasuan, aldiz, zerga egitatea ezin da zenbateko ezberdinetan eman, eta ezin da zenbatu ere (adib., jarduera edo lanbide bat egikaritzea: jarduera horretan aritu daiteke ala ez, baina ezin da zenbatu).
‎Tributuaren sortzapena zerga egitatea Zuzenbidearen aldetik gauzatu den unea da, eta zerga ordaintzeko betebeharraren sortarazlea da subjektu pasiboaren ikuspuntutik, baina horrek ez du esan nahi betebehar hori une horretan bertan bete behar denik. Horrela, TFAOen 22.2 artikuluaren (eta TLOren 21.2 artikuluaren) ariora, tributuaren legeak kuota edo ordaindu beharreko kopurua eskatzeko moduko eguna zehatz dezake, edo kopuruaren zati batena, sortzapena ez den beste egun batean.
‎Horrek ez du ezkutatu behar salbuespenaren sortzapena egitate salbuetsia gauzatzean hasten dela. Zehatzago esateko, zerga egitatea gauzatzean, gehienetan tributu betebeharra sortzen da, baina gauzatze hori egitate salbuetsi antzo kalifikatu bada, salbuespena sortzen da. Administrazioak gero emango duen baimen edo aitortzeak ondorio adierazleak baino ez ditu, hau da, salbuespena aplikatzeko betekizunak bete direla adierazten du.
‎Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergapetik kanpo daude Oinordetza eta Dohaintzen gaineko Zergaren menpe dauden errentak. Lehenengo begirada batean, badirudi xedapen hori ez duela garrantzirik, baina bizi aseguruetatik jasotako kopuruen gainean ordaindu behar den zerga zehazteko ezinbesteko araua da. Horiek horrela, kontratugilea ez den hirugarrenak aseguruaren prestazioak jasoz gero, Oinordetza eta Dohaintzen gaineko Zergaren menpe daude; bestela, Pertsona Fisikoaren Errentaren gaineko Zergaren menpe.
‎Nolanahi den ere, tributuaren subjektu aktiboa ez da zertan tributuaren titularra izan; horrela, bereizi daitezke tributua ezarri duen erakundea, tributuaren titularra dena, tributuaren etekinen hartzailea eta, azkenik, kudeaketa eta zerga bilketa egiten dituen erakundea (azken hori bakarrik da subjektu aktiboa). Ulerbidez, toki korporazioa bere tributuen titularra eta etekinen hartzailea da, baina tributuon kudeaketa Foru Aldundiei egotz dakieke.
‎Diruzko eginbeharraz gain, beste eginbehar batzuk ere subjektu pasiboaren kontura uzten ditu. Laburbilduz, Ogasun publikoari begira subjektu pasiboak zordunaren egoera bere gain hartzen du foru arauaren (edo legearen) aginduz, baina eranskin izaera duten beste eginbehar eta prestazio batzuk ere badagozkio.
‎Zergadun gisa, zerbitzuaren erabiltzailea ageri da; eta horren ordezkoa, zerbitzuak ukitu duen ondasun higiezinaren jabea (edo obren exekuzioetan, eraikitzailea eta obren kontratista). Finantza transakzioen gaineko Zergan ere, Bizkaian ekainaren 22ko 4/ 2022 Foru Arauak, eta lurralde erkidean urriaren 15eko 5/ 2020 Legeak onetsian, besteak beste, zergaduna baloreen eskuratzailea da baina , finantza tartekari baten bidez jarduten duenean, orduan tartekari hori ordezkoa izango da. tributuen subjektu izan ote daitezkeen, hau da, gaitasun juridiko tributariorik ote duten. Horren inguruan, arazo nagusi bi eztabaidatu dira:
‎Bukatzeko, zeharkako zergetan, nortasun juridikorik gabeko erakundeak orokorrean subjektu pasibo gisa ezarri direla adieraz dezakegu, baina ondorio hori ezin dakieke aplikatu zuzeneko zergei, horietan kargaren pertsonalizazioa bilatzen baita, salbuespenak salbuespen.
‎Manu horren ondorioz, hirugarren bat (edo gehiago) subjektu pasibo edo tributuaren zordun nagusiarekin parekatzen da (edo dira); baina , ordezkoekin gertatu aldera, erantzuleak ez du subjektu pasiboa baztertzen, ez da horren lekuan jartzen tributu harremanetan. Beste zordun bat da.
‎Erantzukizunaren norainokoari helduta, erantzuleak (bai solidarioak, bai eta subsidiarioak ere) borondatezko epealdiko tributu zor osoaren gainean du erantzukizuna, zehapenak bazter utzita. Hori gorabehera, erantzuleak subjektu pasiboaren zorra ez badu ordaindu eman zaion epean, orduan zehapenak, errekarguak eta interesak ezarriko zaizkio, baina erantzulearen jokabidea aintzat hartuta eta ez zordun nagusiarena. Azken finean, zehapenak pertsonalisimoak direla ezartzen duen printzipioa aplikatzen da (EKren 25 art.).
‎Amaitzeko, foru arauak ezarritako zenbait kasutan erantzukizuna zehapenen gainekoa ere izan daiteke, baina horretarako arauak esanbidez adierazi behar du. Halakoetan, zehapena osorik ordaindu du, adostasunagatik ezer murriztu gabe, baina erantzukizuna adierazteko proposamenean erantzuleari bere adostasuna ager dezan eskatuko zaio.
‎Amaitzeko, foru arauak ezarritako zenbait kasutan erantzukizuna zehapenen gainekoa ere izan daiteke, baina horretarako arauak esanbidez adierazi behar du. Halakoetan, zehapena osorik ordaindu du, adostasunagatik ezer murriztu gabe, baina erantzukizuna adierazteko proposamenean erantzuleari bere adostasuna ager dezan eskatuko zaio. Erantzuleak adostasunagatik zehapena murriztu ahal izateko, beraz, ez du errekurtsorik jarri behar, zorra eta zehapena zuzenean ordaindu behar du, edo atzerapena eskatu eta ematen badiote.
‎Zehapena diruzko isuna bada baina ez bada proportziozkoa (gehieneko eta gutxieneko zenbatekoen artekoa), aldiz, graduazio irizpideak aplikatuta, zehapena ehunekotan handitu ala gutxituko da arau hausteak behin baino gehiagotan gauzatzeagatik soilik, eta ez, ordea, portzentajezko puntuetan.
‎Araban eta Gipuzkoan, aldiz, arau haustearen tipoari erantsi zaio, hots, datuak ezkutatzen direnean jokabidea astunagoa dela uste da eta, ondorioz, zehapenaren gutxieneko ehunekoak handiagoak dira. Ulerbidez, autolikidazio akastuna aurkeztearen ondorioz edo autolikidazioa ez aurkeztearen ondorioz zorra ez ordaintzeagatiko zehapena (GTFAOren 195 artikulua) oro har %50etik %150era bitartekoa da, baina datuak ezkutatuz gero, zehapena %100etik %150era bitartekoa Araban eta %80tik %150era bitartekoa Gipuzkoan izango da.
‎30 Arabako eta Gipuzkoako arauetan ezkutatzearen definizioa Bizkaikoaren berdina da, baina Araban eta Gipuzkoan, arau haustearen tipoaren ezaugarri bezala hartuko da, eta Bizkaian, ostera, zehapena graduatzeko irizpide bezala.
‎Zehapena adostasunagatik gutxituko da lurralde guztietan baina arauketa ezberdina da Tributuen Foru arau Orokor bakoitzean.
‎Kudeaketa prozeduretan, adostasuna ematea berariaz eskatu ezik, adostasuna dagoela uste da baldin eta betebeharpekoak ez badu likidazioaren edo zehapenaren aurkako errekurtsorik edo erreklamaziorik jarri, tributu zorra eta zehapena borondatezko epealdian ordaindu badu, edota zorra geroratzea edo zatikatzea eskatu eta onartu badiote. Prozedura horietatik eratorritako jarduketen barruan, errekurtsoa edo erreklamazioa jartzeko epea oraindik igaro ez bada, zehapena murriztuko da, baina zenbateko murriztua berriro eskatuko da gero errekurtsoa ala erreklamazioa jarri bada, jarraian adieraziko dugun moduan.
‎Haatik, adostasuna dagoelako presuntzioa jaso da kudeaketaeta ikuskapen organoek likidazioa eta zehapena jakinaraztean, baldin eta ez bataren ez bestearen aurka errekurtsorik jarri ez bada; errekurtsorik jarriz gero, ostera, murrizketaren zenbatekoa eskatuko da interesdunari horrela jakinarazita, besterik gabe. Hala ere, errekurtsoa edo erreklamazioa aurkeztu bada baina oso osorik baiezkoa eman badiote interesdunari, zehapena berriro murriztu daiteke.
‎Halakoetan, tributu zorra aldi berean ordaintzea edo geroratzea ez da behar (Ogasun publikoaren aurkako delituetan beharrezkoa bada ere). Bizkaian ez du ondoriorik ordaintzeko epealdiak zehazteko orduan, baina Araban eta Gipuzkoan betearazpen aldia hasiko da une horretatik aurrera, ordainketa borondatez egiteko epea amaitu ondoren.
‎Autolikidazioaren kasuan, tributu betebeharpekoak berak zerga egitatea eta horren osagaiak gertatu direla aitortzeaz gain, tributu zorra zenbatzen du eta zorra ordaintzen du. Aitorpenaren kasuan, ostera, tributu betebeharpekoak zerga egitatea eta horren osagaiak Administrazioari aitortzen dizkio, baina azken horrek zenbatu behar du tributu zorra likidazioaren bitartez, eta gero likidazio hori betebeharpekoari jakinaraziko dio zorraren ordainketa egin dezan. Artikuluaren tipoa, bada, azken kasu horri buruzkoa da.
‎Tributuaren arauketaren ondoriozko itzulketak bidegabe eskuratzea arau haustea da. Arau haustea, beraz, jokabide burutuarena da, itzulketak eskatzea baina eskaera ezertan mamitu gabe hurrengo artikuluko tipoan sartzen delako.
‎Gipuzkoan jokabide biak 195 artikuluko arau haustearen arabera bakarrik zigortuko da, edo Bizkaian 196 artikuluaren arabera, baina zehapenaren oinarrian batu behar dira bidegabe lortutako itzulketaren zenbatekoa eta ordaindu gabeko zorra, autolikidazioa behar bezala aurkeztu izan balitz ordaindu litzatekeen zorra, alegia.
‎Arau hauste honetan eta epigrafe honetako hurrengo puntuetako jokabideetan ez da zuzenean kalte ekonomikorik sortuko baina geroko iruzurra prestatzeko egintzak dira. Lortu ere, itzulketak eskatu direnean, arau haustearen tipoak behar du itzulketak lortu ez izana; jokabidea zigortuko da diruzko isun proportziozkoarekin, bidegabe eskatutako itzulketaren %15eko zehapenarekin.
‎Jokabide horrek tresna izaera dauka beste jokabideei begira, inoiz konpentsazioa edo kenkaria benetan egingo denerako. Kalte ekonomikoa ez da berehalakoa baina etorkizunera begira kaltea prestatzen da. Benetako konpentsazioa edo kenkaria egin ondoren ezarritako zehapenaren zenbatekotik kendu da arau hauste honengatik aurretiaz ezarritako zehapenaren proportziozko zatia, benetako konpentsazioaren edo kenkariaren ziozko zehapenen zenbatekoa gainditu gabe (modu horretara arau hauste bera birritan ez da zigortuko).
‎Arau hauste mota hau 2017an indarrean jarri arte, eta beste negozio anomaloekin gertatu aldera simulazioa, kasu, TFAOren 14 artikuluko itzurpenaren aurkako klausulan sar zitezkeen jokabideak ezin ziren zehatu, ez zegoelako isunik kasu horietarako. Gaur egun, eta foru arau aldatu bada ere, irizpide orokor horri eutsi zaio baina arau hauste berezia sortu da itzurpenaren aurkako klausularen zenbait kasutan. Irizpide orokorra zehapenik ez jartzea bada, arau hausteak salbuespena dakar.
‎Lehendabizi, 150 euroko zehapen orokorra ezarri da Araban eta Gipuzkoan (eta 300 eurokoa Bizkaian), baina zehapen hori ez da ia inoiz aplikatuko ikusiko dugun bezala, zehatu daitezkeen jokabide gehienak modu berezian zehaztu eta zigortu direlako: a) Kontabilitatean edo tributu arauek eskatutako liburu eta erregistroetan eragiketak zehaztasunik gabe aipatzen badira edo aipatu ere ez badira egiten, %1eko zehapena ezarriko da, aipatu ez diren, zehatz azaldu ez diren, faltsuak diren edo dagokien esanahia barik beste bat duten kontuetan jaso diren kargu, abonu edo idazpenen gainean %1, hain zuzen.
‎Adibidez, ordaindu gabeko zorren ziurtagiria eskatzeak eta hori tributu betebeharpekoari jaulki eta jakinarazteak ez du preskripzio epea geldiarazten (2023ko otsailaren 16ko AEAZren ebazpena). b) Errekurtso edo erreklamazioen bat jartzeagatik; errekurtso zein erreklamazioetan egindako jarduketengatik, betebeharpekoak horiek modu formalean ezagutuz gero; Ekonomia Itunaren Arbitraje batzordearen aurrean gatazka aurkezteagatik; zorduna konkurtsoan dagoela adierazteagatik; tributu zorra kobratzeko akzio zibilak edota penalak egikaritzeagatik; eta organo judizialak tributu prozedura gelditzea agintzeagatik. c) Tributu zorraaitortu, azkenduedoordaintzeko, tributu betebeharpekoak modu sinesgarrian gauzatzen duen edozein jarduketagatik, baita hirugarren baten jarduketagatik betebeharpekoaren kontura eta horren berri izanik. Hala ere, 390 foru eredua aurkezteak ez du preskripzio epea geldiarazten nahiz eta BEZaren autolikidazioa bertan izan; geldiarazi ere, lurralde erkideko pareko ereduak ez du preskripzioa geldiarazten baina aitorpen horretan ez da BEZ zenbatzen (2021eko ekainaren 22ko AGE).
‎Ulerbidez, preskribatutako zergaldietan zehaztu diren zerga oinarri negatiboak konpentsa daitezke oraindik preskribatu ez diren zergaldietako zerga oinarriekin Sozietateen gaineko Zergan. Administrazioak preskribatutako zergaldiaren zerga oinarri negatiboak egiazta ditzake preskribatu gabeko zergaldietan oinarri negatiboen konpentsazioa mugatzeko, baina ezin dezake zergaldi hartako likidazio berria eman ala zehapena ezarri. Halaber, preskribatutako (edo iraungitako, Bizkaian) zergaldietan gauzatu diren negozio, ustiapen, jarduera, egintza edo egitateak egiaztatzeko ahalak zabaldu dira, baldin eta ondorio fiskalak sortuko badituzte preskribatu (edo iraungi, Bizkaian) gabeko zergaldietan.
‎Eskaera borondatezko epean aurkeztuz gero, ez da betearazpen aldia hasiko, baina berandutze interesak zor dira. Behin betearazpen aldia hasi eta gero aurkeztu bada, premiamendu prozedura ez da etengo, baina, gure ustez, eskaeraren ebazpenera arte itxaron litzateke ondasun enbargatua besterendu aurretik21 Eskaerari ezezkoa emanez gero, betearazpen aldia hasi edo jarraituko da.
‎Eskaera borondatezko epean aurkeztuz gero, ez da betearazpen aldia hasiko, baina berandutze interesak zor dira. Behin betearazpen aldia hasi eta gero aurkeztu bada, premiamendu prozedura ez da etengo, baina , gure ustez, eskaeraren ebazpenera arte itxaron litzateke ondasun enbargatua besterendu aurretik21 Eskaerari ezezkoa emanez gero, betearazpen aldia hasi edo jarraituko da.
‎a) Premiamendu prozeduran ere enbargo bihurtzea; delitu fiskalaren kasuan hartutako neurri bihurtzea, organo judizialak neurrien gainean erabakirik hartu arte; edo epaiketaren kautelazko neurri bihurtzea, halakoetan ondoreak izango dituztela kautelazko neurria hartu zenetik aurrera. b) Neurriak hartzeko inguruabarrak lehenago desagertzea. c) Interesdunak hala eskatuta, neurri horiek beste bermeekin ordezteko erabakitzea, berme horiek nahikoak badira. Edozein kasutan, kautelazko neurriak kendu lirateke baldin eta tributu betebeharpekoak kreditu erakunde batek edota elkarrekiko berme sozietate batek emandako abal solidarioa edo kauzio aseguruaren ziurtagiria aurkeztu badu eta kautelazko neurriaren zenbatekoa kobratuko dela bermatzen badu. d) Erabaki ziodunaren bitartez epea luzatzea, baina luzapena ezin da sei hilabetetik gorakoa izan22 e) Delitu fiskala ikertzeko, ikuskapen prozedura izapidetu bitartean halako neurriak hartzea, edo prozeduraren ostean neurriak hartzea. Halakoetan, neurrien ondoreak hogeita lau hilabeteren buruan amaituko dira neurriak hartu zirenetik zenbatzen hasita.
‎Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 75 artikuluaren ariora, eta Bizkaiko TFAOren 78 artikuluaren ariora (eta TLOren 77 artikuluaren ariora), mugaeguneratuta baina ordaintzeke dauden tributu kredituak lehenespenez kobra ditzake Ogasun publikoak, zordunaren gainerako hartzekodunen aurretik. Salbuespenez, Ogasunak ez du lehentasunik gainerako hartzekodunen gainetik hartzekodun horiek ondasunen jabeak, edo bahi, hipoteka ala Erregistro egokian behar bezala inskribatutako beste eskubide erreal baten titularrak badira eta Ogasun publikoak bere eskubidea jasoarazi duen eguna baino lehen inskribatu badira.
‎Denboraren araberako lehentasuna printzipio orokorra da, baina bi salbuespen ditu tributu kredituari lehenespena emanez, bai eta aurretiaz inskribatu den eskubide errealaren gainetik ere: tributu zorra isilbidezko lege hipotekaren bidez edo lotura eskubidearen bidez bermatu denean, lotura eskubidearen kasuan kreditua Erregistroko onustearekin babestuta dagoenean izan ezik.
‎Orain arte esandakoa bakarreko exekuzioei dagokie, baina zer gertatzen da tributu kredituak konkurtso prozeduraren barruan eskatu behar direnean?
‎Kreditua atxikipenengatik bada, pribilegioa zor osoaren gainean dago, eta ordaindu behar da masaren kontrako kredituak ordaintzeko ondasun nahikoak kendu eta gero, pribilegio bereziarekin lotuta ez dauden ondasunen pentsutan edo horiek ordaindu ondorengo gerakinaren pentsutan (Konkurtso Legearen 432 artikulua) Konkurtso Legearen 280 artikuluak ezarritako hurrenkerari jarraituta (bigarren lekuan alokairu kreditu batzuen ostean) eta Gizarte Segurantzaren langilearen kuotarekin batera hainbana, artikuluko lerrokada berean aipatzen direlako. Gainerako tributu kredituek pribilegio orokorra dute baina %50aren gainean soilik. Ordainketaren hurrenkeran 4 ordinalaren lekuan daude, beraz, aipatutako beste kredituen ondoren eta mendeko ez den lan pertsonaleko zenbait kredituren atzetik kobratuko da, hainbana Gizarte Segurantzaren kredituekin eta Zuzenbide publikoko beste kredituekin batera. c) Kreditu arruntak.
‎Konkurtso prozeduran Tributu administrazioak duen egoera ikusita, hartzekodun arruntekin parekatzen da tributu kreditu gehienen kasuan. Pribilegiodun kredituei dagokienez, Administrazioa ez dago hitzarmena onestean erabakitakoaren mende, baina hitzarmenarekin bat egin edota Hartzekodunen Batzara joan eta proposamenaren aldeko botoa eman dezake, eta halakoetan Konkurtso Legearen 376 artikuluak ezarritako gehiengoek hartutako akordioei lotuta geratuko litzateke.
‎Definizio hori ez da guztiz zehatza, baina ñabardura batzuk egin behar zaizkio. Arlo zibilean, kontratu batean jasotako akordioak hausten badira, ez zilegia ere da, eta ez zilegiaren ondorioz, kontratua suntsiaraz daiteke edota kalte ordaina eska daiteke.
‎Erregela orokor bezala eta aipatu ditugun kasuetan izan ezik, tributuak aplikatzeko prozeduraren administrazio egintzak eta zehapen prozeduraren administrazio egintzak lokabeak dira, nahiz eta aldi berean jakinarazi daitezkeen. Izapidetu ere, Bizkaian betebeharpekoak berariaz kontrakoa adierazi ezean, bi prozedurak aldi berean izapidetu daitezke, baina prozedura bakoitza bere aldetik modu bereizian edo bananduan (Zehapenen Erregelamenduaren 16 artikulua).
‎Likidazio proposamen bat baino gehiago egonez gero, beste horrenbeste zehapen prozedura hasiko dira; horrez gain, espedienteak erakutsitako gainerako arau hausteen kasuetan ere zehapen prozedura has daitezke, espedienteetatik likidazioa ez badakarte ere. Egitateak berberak badira, prozedurak metatu daitezke, baina ebazpenak bakoiztuak izan behar dira egitate bakoitzerako.
‎Une horretatik aurrera, interesdunak esan beharrekoa entzuteko izapidea izan behar du aurreko lerrokadan aipatu dugun hamabost eguneko epean. Aukera berdina jaso da Arabako eta Gipuzkoako TFAOetan ere, baina kasu horietan prozedura laburra izenekoa (216 artikulua) hasi ahal izateko. Prozedura labur horretan, hamabost eguneko alegazio aldia igaro bada eta urratzaileak alegaziorik ez badu aurkeztu, alegazioei berariaz uko egin badie edo betebeharpekoa zehapen proposamenarekin ados badago, berariaz ere, eta hilabetea igaro bada (zehapen prozedura organo kudeatzaileak hasi badu, hilabeteko epearen ordez, hamabost eguneko epea erabiliko da) Administrazioak ezer aldatu gabe ala jarduketa berririk gabe, orduan uste da prozeduraren ebazpena jakinarazi dela izapide gehiagorik gabe.
‎Administrazioak zigor jurisdikzioari erruduntasun testigantza bidaltzen badio edota Fiskaltzari espedientea igortzen badio Ogasun publikoaren aurkako delituaren zantzuak antzeman dituelako, orduan ez du prozedura hasiko edo, ordurako hasi badu prozedura, ez du prozedura jarraituko. Azken kasu horretan prozedura une horretan bertan amaituko da, baina beste zehapen prozedura bat berriro has daiteke deliturik ez dagoela antzemanez gero; auzitegiek frogatutzat hartu dituzten egitateak bere hartan aintzat hartu behar dira prozedura berrian.
‎tributu iruzurraren delitua (305 eta 305.bis. artikuluak) eta kontabilitateko delitua (310 artikulua). Delitu horiek sakon jorratuko ditugu jarraian; baina beste batzuk ere aipatuko ditugu, hala nola, Europar Batasunaren aurrekontu orokorrei iruzur egiteagatiko delitua (306 artikulua), Gizarte Segurantzari iruzur egiteagatiko delitua (307, 307.bis eta 307.ter. artikuluak), diru-laguntza eta laguntza publikoen arloko iruzurraren delitua (308 artikulua). Amaitzeko, kontrabando delitua dago36, Zigor Kodetik kanpo araututa Lege Organiko batean, baina liburu honetan jorratuko ez duguna, luzeegia izango bailitzateke.
‎Delitu horiek sakon jorratuko ditugu jarraian; baina beste batzuk ere aipatuko ditugu, hala nola, Europar Batasunaren aurrekontu orokorrei iruzur egiteagatiko delitua (306 artikulua), Gizarte Segurantzari iruzur egiteagatiko delitua (307, 307.bis eta 307.ter. artikuluak), diru-laguntza eta laguntza publikoen arloko iruzurraren delitua (308 artikulua). Amaitzeko, kontrabando delitua dago36, Zigor Kodetik kanpo araututa Lege Organiko batean, baina liburu honetan jorratuko ez duguna, luzeegia izango bailitzateke.
‎Jokabidearen osagai objektiboa osatuko da zigorgarritasunaren gutxienekoarekin, hiru jokabideetan berdina dela: 120.000 eurokoa; hortik behera, administraziozko arau haustea gauzatu daiteke baina ezin da Ogasun publikoaren aurkako deliturik izan. Ulertzekoa denez, erabat garrantzitsua da kopuru hori zehazteko parametroak ezagutzea 305 artikuluaren 2 lerrokadak aipatu bezala.
‎Ulertzekoa denez, erabat garrantzitsua da kopuru hori zehazteko parametroak ezagutzea 305 artikuluaren 2 lerrokadak aipatu bezala. Ondorio horietarako, iruzurrezko zenbatekoa tributu bakoitzekoa izango da, baina horren zenbaketa ere tributuaren izaeraren araberakoa izango da. Horiek horrela, aldizkako tributuetan zenbatu behar da zergaldi bakoitzean iruzur egindakoa (PFEZ, Sozietateen gaineko Zerga); istanteko tributuetan zenbatu behar da zerga egitatea likidatzeko balio duen kontzeptu ezberdin bakoitza aintzat hartuta (OEEJDZ, Oinordetza eta Dohaintzen gaineko Zerga), tributu horiek dituzten berezitasunen arabera, ulerbidez, halako tributuak aldizka likidatuz gero (BEZ), ikusi baita aitortzeko epealdi bakoitzean iruzur egindakoa, epealdi hori hamabi hilabetetik beherakoa izan ezik, horrelakoetan egutegiko urtean iruzur egindakoa aintzat hartu behar da eta.
‎Zigor Kodearen erregularizazioaren kontzeptu horrek eta TFAOek jasotako kontzeptuak eduki ezberdina dute. Gogora dezagun TFAOen kasuan erregularizazioa dago aitorpena edo autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada aurretiazko errekerimendurik gabe, eta ondorioz ez da zehapenik ezarriko (Bizkaian berandu aurkezteagatiko zehapena izan ezik), baina ez inon eskatzen erregularizazioarekin batera zorra ordaindu behar denik edo zorra geroratzeko nahiz zatikatzeko eskaera egin behar denik. Modu horretara, aitorpena edo autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada, edota epez kanpo ere aurkeztutako beste aitorpen edo autolikidazioa osatzen edo ongitzen badu, errekerimendurik jaso gabe baina ordainketarik ere egin gabe, orduan tributu betebeharpekoa bere zigor erantzukizunetik aska daiteke, zorra kobratzeko betearazpen aldia hasi bada ere.
‎Gogora dezagun TFAOen kasuan erregularizazioa dago aitorpena edo autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada aurretiazko errekerimendurik gabe, eta ondorioz ez da zehapenik ezarriko (Bizkaian berandu aurkezteagatiko zehapena izan ezik), baina ez inon eskatzen erregularizazioarekin batera zorra ordaindu behar denik edo zorra geroratzeko nahiz zatikatzeko eskaera egin behar denik. Modu horretara, aitorpena edo autolikidazioa epez kanpo aurkeztu bada, edota epez kanpo ere aurkeztutako beste aitorpen edo autolikidazioa osatzen edo ongitzen badu, errekerimendurik jaso gabe baina ordainketarik ere egin gabe, orduan tributu betebeharpekoa bere zigor erantzukizunetik aska daiteke, zorra kobratzeko betearazpen aldia hasi bada ere. Delituen kasuan, aldiz, erregularizazioa egoteko, horrekin batera nahitaez tributu zor osoa ordaindu behar da (hori da, behintzat, 305.4.
‎TFAOek jokabide batzuk jaso dituzte Tributu administrazioaren jarduketei jarki, haiek oztopatu, aitzakiak jarri edo haiek egitea ukatzeko jokabidetzat hartuz, baina ez dute zerrenda itxirik eman. Besteak beste, honako jokabide hauek dira:
‎Errekerimendua jarduera ekonomiko bati dagokionean, epearen barruan betebeharpekoa ez baldin bada agertzen, edo ez badu administrazio jarduketa errazten, edo ez badu eskatutako informazioa ematen, orduan diruzko isun finkoaren bidez zehatuko da: ...bigarren aldiz bete ez denean; eta errekerimendua hirugarren aldiz bete ez denean, arau haustea gauzatu den egunean aitorpen epea amaituta duen azken zergaldiko negozio kopuruaren %2a arteko diruzko isun proportziozkoa, gutxienez, 10.000 eurokoa eta, gehienez, 400.000 eurokoa (Gipuzkoan, 300 euroko isuna lehen errekerimenduagatik, 1.500 eurokoa bigarrenagatik, eta hirugarrenagatik kopuru berdinak baina aurreko egutegiko urteko negozio kopuruari begira).
‎Zehatzeko Administrazio zuzenbidean, eta tributuzko zuzenbide zehatzailean, ostera, zehapena bakarra da, urratzaileak bat baino gehiago badira ere. Subjektu erantzule bat baino gehiago direla adieraz daiteke, baina isunaren diruzko izaera aintzat hartuta, behin euretarik edozeinek isuna ordainduta, ondorio askatzaileak izango ditu gainerako erantzuleentzat23.
‎Bestela esanda, Tributu administrazioak euretarik edozeinen aurka jo dezake zehapenaren zenbateko osoa ordain dezan. Behin zehapena ordaindu eta gero, ordaintzaileak gainerako urratzaileen aurka jo dezake ordaindutakoa berreskuratzeko, baina jurisdikzio arruntaren barruan.
‎Foru arauak edo legeak zehatz mehatz deskribatu behar ditu, hala arau hausteak, nola arau hauste horien ondoriozko zehapenak. Zigor Zuzenbidean gertatu aldera, arau hausteen arloan tipikotasun printzipioak ez du lege organikoaren beharrik, baina lege arruntak zehaztu ditu arau hauste eta zehapenen oinarrizko osagaiak. Lege erreserba hori erlatiboa da; berriz, legeek zehazturiko arau hausteen tipoak erregelamenduen bidez gara daitezke.
‎Errua edo zabarkeria dago, egileak arau haustearen emaitza zuzenean ala zeharka lortu nahi ez badu ere, ez ditu emaitza saihesteko baliabideak erabili izan, hau da, ez da behar besteko arreta jartzen. Arau haustea gauzatzearen ziozko erantzukizuna ez da objektiboa, baina zabarkeriaren edozein mailagatik zehatu egin daiteke. Bizkaiko eta Gipuzkoako TFAOek ez ordea, Arabakoak, ezta TLOk ere, arau haustearen definizioan bertan sartuta dagoela uler badaiteke eregehitu dutenez, tributu betebeharpekoek euren jokabidea onustez burutzen dutelako presuntzioa ezarri da.
‎Zehapena gutxienez 150 eurokoa da eta gehienez 6.000 eurokoa Araban eta Gipuzkoan, eta 300 eta 12.000 euroen artekoa Bizkaian. b) Kontabilitatea eta tributu arauek ezarritako liburu eta erregistroak eraman edo zaindu beharra betetzen ez bada, Bizkaian diruzko isun proportziozkoa jarriko da, hain zuzen, zergaldian izandako negozio kopuruaren %1eko isuna, eta 1.200 euroko isuna, gutxienez (Araban 600 euro gutxienez, baldintza berdinetan), eta Gipuzkoan, %10eko isuna, gutxienez 15.000 eurokoa izanik. Halaber, kontabilitatearen eta erregistroen euskarri moduan erabiltzen diren programa eta artxibo informatikoak zaintzeko betebeharra betetzen ez bada, Gipuzkoan isun bera jarriko da, baina Araban eta Bizkaian isuna astunagoa izango da, negozio kopuruaren %20raino izan daitekeela (eta gutxieneko isuna ere handiagoa da: Araban, 30.000 eurokoa, eta Bizkaian, 60.000 eurokoa eurokoa 2024an).
‎Araban, 30.000 eurokoa, eta Bizkaian, 60.000 eurokoa eurokoa 2024an). Are gehiago, Bizkaian Administrazioak frogatzen badu fakturazioaren kontrolerako eta kodifikazio sistemetarako euskarri moduan erabilitako programa eta artxibo elektronikoak hautsi, ezabatu edo manipulatuak izan direla eta inguruabar hori egiaztapena egiten den unean amaitu barik dagoen zergaldian gertatu dela, orduan diruzko isun proportziozkoa berdina da, negozio kopuruaren %20, alegia, baina gutxieneko isuna 60.000 eurokoa da. Amaitzeko, Bizkaian, gainera, aurreko edozein kasutan, Administrazioak egiaztatzen badu programa informatikoa egin duen pertsonak edo entitateak, programa aldatu duenak edo sistema informatikoaren gaineko kontrola duenak programa eta artxibo elektronikoak hautsi, ezabatu edo manipulatu dituela, orduan, pertsona edo entitate hori zehatuko da urratzaileari ezarritako zenbateko berdinarekin.
‎Tributu administrazioa ez dago jarduketak hasteko behartuta salaketa publikoa aurkeztu delako organoak bi aukera ditu: batetik, salaketa artxibatzea erabaki dezake edo, bestetik, jarduketak has daitezke baina kasu horretan salaketa ez da administrazio espedientean sartuko; eta salatzailea ez da interesduntzat joko administrazio jarduketetan eta ez zaio emango prozeduraren garapenaren edo emaitzaren berri. Salatzailea ere ez dago legitimatuta prozedura horretan errekurtsorik edo erreklamaziorik jartzeko.
‎Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergaren esparruan, Sozietateen gaineko Zergaren esparruan, eta Balio Erantsiaren gaineko Zergaren esparruan bereziki, kenkariak eta gastuak fakturaren bidez justifikatu behar dira, ahal dela. Tributuen Arau Orokorrek frogabide hori lehentasunezkoa dela adierazten dute, baina ez da bide pribilegiatua; hortaz, Administrazioak uste badu fakturaren eraginkortasuna zalantzan jartzen badu, betebeharpekoak eragiketak benetakoak direla erakusten duten frogak aurkeztu ditu. Adibide moduan, Bizkaiko TFAOren 104.2 artikuluak esandakoa ekarriko dugu, gainerako Tributuen Arau Orokorrek emandako idazketatik zertxobait aldenduz, honakoa dio:
‎Tributu administrazioak egiazta eta iker ditzake tributu betebeharrak bete direla ziurtatzeko garrantzizkoak izan daitezkeen egitate, egintza, osagai, jarduera, ustiapen, negozio eta balioak, baita horiei lotutako gainerako inguruabar, datu eta agiriak ere. Egiaztatzeko eta ikertzeko jarduera horiek Administrazioak, likidazio egokiaren bidez, tributu zorra zehazteko ahalaren tresna dira, baina preskripzio epe (eta Bizkaian iraungitze epe) ezberdinarekin. Horiek horrela, Bizkaian, preskribatutako edo iraungitako zergaldiak egiaztatzeko eta ikertzeko ahala egikari daiteke denborazko mugarik gabe, halako zergaldietako datuek preskribatu gabeko edo iraungi gabeko zergaldietan ondorioak sor baditzakete; lurralde erkidean, Araban eta Gipuzkoan lurralde horietan preskripzioa soilik aipatuz, ez baita jaso halako lurraldeen arauketan Administrazioaren ahala iraungitzeabi erregela ezarri dira:
‎Horrekin batera badira prozedurak amaitzeko beste bide batzuk ere: a) atzera eginez gero edo eskaeraren oinarri izan den eskubideari uko eginez gero; b) prozedura aurrera ezin egitea gertatze bidezko arrazoiengatik; c) prozedura iraungitzeagatik (gehienetan epeak gainditu izanak ez dakar prozedura iraungitzea, zehapenak jartzeko prozeduran izan ezik nahiz eta tributuak aplikatzeko prozedura ez izan, baina prozeduran bertan gauzatutako jarduketek ez dute ondorio nagusi bat sorraraziko: preskripzioa ez da geldiaraziko); d) errekerimenduaren bidez eskatutako betebeharra betetzea; eta e) tributu antolamenduak ezarritako beste edozein bidetatik, preskripzioa kasu (prozedura artxibatuko bailitzateke).
‎Interesdunak hala eskatuta hasitako prozeduretan, gehieneko epea agortu bada ebazpen idatzirik jakinarazi gabe, TFAOek (eta TLOk) ezarritako arau orokorra da administrazio isiltasuna positiboa dela, baina eguneroko praktikan isiltasuna negatiboa izan ohi da: interesdunak hala eskatuta hasitako prozeduretan isiltasuna negatiboa izango da baldin eta prozeduraren arauketak hala ezarri badu (ia kasu guztietan) edota, bestelako prozeduretan, baldin eta prozeduraren emaitza eskubide bat edo bestelako banakako egoera juridiko bat aitortzea edo eratzea izan ahal bada.
‎interesdunak hala eskatuta hasitako prozeduretan isiltasuna negatiboa izango da baldin eta prozeduraren arauketak hala ezarri badu (ia kasu guztietan) edota, bestelako prozeduretan, baldin eta prozeduraren emaitza eskubide bat edo bestelako banakako egoera juridiko bat aitortzea edo eratzea izan ahal bada. Isiltasun negatiboa prozesuzko fikzio bat da errekurtso bidea irekitzeko helburuarekin, baina horrek ez du kentzen Administrazioak berariaz ebazteko beharra.
‎Edozein kasutan, tributu zorraren definiziotik ondorioztatu badaitekeen arren, zenbatekoa zehazteak ez du esan nahi kuota zehaztea soil soilik, ezpada betebehar osagarriak zehaztea ere bai, berandutze interesak edo errekarguak, kasu. Halaber, begi bistakoa bada ere, Administrazioak ez du zertan doitu likidazioak betebeharpekoek euren autolikidazio, aitorpen, eskaera edo bestelako agirietan adierazitako datuetara, baina likidazioa ez badator bat betebeharpekoak adierazitako datuekin, likidazioa arrazoitu behar du, arrazoiketa betebeharpekoari jakinaraziko zaion likidazio egintzan berariaz jasoko baita.
‎Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 113 artikuluak eta Bizkaiko TFAOren 115 artikuluak (eta TLOren 117 artikuluak) tributu kudeaketaren kontzeptua definitzen du, baina esanahi negatiboan: tributuak kudeatzea deritzo ikuskapeneta bilketa eginkizunetan sartzen ez diren tributuak aplikatzeko administrazio jarduketen multzoari.
‎Gaur egun, ostera, esan daiteke kudeaketa dela zergadunak topatzen duen" lehen urratsa" tributu prozedurak hasteko; kudeaketaren barruan, tributuak egiaztatzeko ahal mugatua dago, bai eta kobrantzak jasotzeko ahalmena ere, borondatezko aldian bederen. Ikuskaritzak, bere aldetik, egiaztatzeko eta ikertzeko eskumen orokorrak ditu, baina , aldi berean, badu eskumen horien ondoriozko likidazioak emateko ahalmena ere. Are gehiago, egun tributuen Ikuskaritzak soilik eman ditzake behin betiko likidazioak.
‎Halako jarduketarik gauzatu ezean, autolikidazioa aldaezina izango da preskripzioa (edo iraungitzea, Bizkaian) gertatu denetik aurrera. b) Aitorpenaren sistema, lehengoa. Honakoetan, subjektu pasiboak betebeharra zenbatzeko garrantzitsuak diren inguruabarren berri eta zerga egitatea gauzatu duenaren berri ematen dio Ogasunari, baina ez du ezer kalifikatzen ezta betebeharra zenbatzen ere. Prozedura amaitzeko, kudeaketa organoak behin behineko likidazioa eman behar du eta berau jakinaraziz zorra ordaintzeko borondatezko epea irekitzen da (emaitza itzultzekoa ere izan daiteke).
‎Behin proposamena sinatu, baieztatu edo aldatu ondoren, autolikidazioaren izaera eta ondorioak izango dituzte, autolikidazioa aurkeztu izan balitz bezala. Bizkaian, ostera, aukera hori TFAOren 125 artikuluan jaso da baina likidazio proposamen izenarekin. Behin betebeharpekoak, berariaz ala isilbidez, proposamena baieztatu eta gero, Administrazioak behin behineko likidazioa eman behar du zenbatekoa itzuli, ordaindu edo konpentsatzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
baina 686 (4,52)
Baina 232 (1,53)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
baina ez 75 (0,49)
baina hori 45 (0,30)
baina ezin 16 (0,11)
baina lege 16 (0,11)
baina horiek 14 (0,09)
baina toki 14 (0,09)
baina kontu 12 (0,08)
baina bi 11 (0,07)
baina estatu 9 (0,06)
baina autonomia 8 (0,05)
baina bera 7 (0,05)
baina beste 7 (0,05)
baina kasu 7 (0,05)
baina Araba 6 (0,04)
baina finantza 6 (0,04)
baina oraindik 6 (0,04)
baina tributu 6 (0,04)
baina EAE 5 (0,03)
baina aldi 5 (0,03)
baina argi 5 (0,03)
baina bai 5 (0,03)
baina berandutu 5 (0,03)
baina halako 5 (0,03)
baina hurrengo 5 (0,03)
baina kontrol 5 (0,03)
baina lan 5 (0,03)
baina langile 5 (0,03)
baina lurralde 5 (0,03)
baina printzipio 5 (0,03)
baina arau 4 (0,03)
baina auzitegi 4 (0,03)
baina azken 4 (0,03)
baina berak 4 (0,03)
baina egia 4 (0,03)
baina errealitate 4 (0,03)
baina gero 4 (0,03)
baina hitzarmen 4 (0,03)
baina informazio 4 (0,03)
baina jarduera 4 (0,03)
baina ondorio 4 (0,03)
baina prozedura 4 (0,03)
baina sistema 4 (0,03)
baina administrazio 3 (0,02)
baina atxikipen 3 (0,02)
baina aurre 3 (0,02)
baina baita 3 (0,02)
baina beti 3 (0,02)
baina eduki 3 (0,02)
baina ekonomia 3 (0,02)
baina epai 3 (0,02)
baina ezberdintasun 3 (0,02)
baina gaur 3 (0,02)
baina hura 3 (0,02)
baina interpretazio 3 (0,02)
baina kontratu 3 (0,02)
baina likidazio 3 (0,02)
baina orain 3 (0,02)
baina oso 3 (0,02)
baina txosten 3 (0,02)
baina udal 3 (0,02)
baina zehapen 3 (0,02)
baina zer 3 (0,02)
baina zor 3 (0,02)
baina Bizkaia 2 (0,01)
baina Espainia 2 (0,01)
baina aipatu 2 (0,01)
baina alda 2 (0,01)
baina aldaketa 2 (0,01)
baina antolamendu 2 (0,01)
baina arauketa 2 (0,01)
baina artikulu 2 (0,01)
baina aurreko 2 (0,01)
baina aurrekontu 2 (0,01)
baina bakoitz 2 (0,01)
baina behar 2 (0,01)
baina behin 2 (0,01)
baina bertan 2 (0,01)
baina bestelako 2 (0,01)
baina bide 2 (0,01)
baina boto 2 (0,01)
baina burutu 2 (0,01)
baina egintza 2 (0,01)
baina enpresaburu 2 (0,01)
baina erantzukizun 2 (0,01)
baina esparru 2 (0,01)
baina etorkizun 2 (0,01)
baina gai 2 (0,01)
baina gehien 2 (0,01)
baina geroago 2 (0,01)
baina guzti 2 (0,01)
baina hauek 2 (0,01)
baina hierarkia 2 (0,01)
baina honako 2 (0,01)
baina ikuskapen 2 (0,01)
baina interesdun 2 (0,01)
baina irizpide 2 (0,01)
baina izaera 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
baina hori ez 20 (0,13)
baina berandutu interes 5 (0,03)
baina ez ukan 5 (0,03)
baina kasu hau 5 (0,03)
baina toki erakunde 5 (0,03)
baina ezin ukan 4 (0,03)
baina hori gain 4 (0,03)
baina kontu hartu 4 (0,03)
baina autonomia erkidego 3 (0,02)
baina ekonomia itun 3 (0,02)
baina estatu une 3 (0,02)
baina ez bakarrik 3 (0,02)
baina ez benetako 3 (0,02)
baina finantza zaintza 3 (0,02)
baina gaur egun 3 (0,02)
baina interpretazio arazo 3 (0,02)
baina lurralde historiko 3 (0,02)
baina toki ogasun 3 (0,02)
baina alda aurre 2 (0,01)
baina aldi baterako 2 (0,01)
baina aldi bera 2 (0,01)
baina antolamendu juridiko 2 (0,01)
baina argi egon 2 (0,01)
baina argi utzi 2 (0,01)
baina aurrekontu egonkortasun 2 (0,01)
baina bera baita 2 (0,01)
baina beti errespetatu 2 (0,01)
baina bide hori 2 (0,01)
baina epai bera 2 (0,01)
baina esparru hori 2 (0,01)
baina estatu esku 2 (0,01)
baina etorkizun begira 2 (0,01)
baina ez bakar 2 (0,01)
baina ez egon 2 (0,01)
baina ezin ezan 2 (0,01)
baina hierarkia hura 2 (0,01)
baina hitzarmen kolektibo 2 (0,01)
baina hori ezin 2 (0,01)
baina horiek bat 2 (0,01)
baina informazio eman 2 (0,01)
baina irizpide orokor 2 (0,01)
baina jarduera hori 2 (0,01)
baina kontratu iraupen 2 (0,01)
baina kontrol teknika 2 (0,01)
baina lege ere 2 (0,01)
baina lege erreserba 2 (0,01)
baina lege hori 2 (0,01)
baina ondorio hori 2 (0,01)
baina oraindik ez 2 (0,01)
baina toki administrazio 2 (0,01)
baina toki araubide 2 (0,01)
baina toki autonomia 2 (0,01)
baina txosten ondoriozko 2 (0,01)
baina udal finantza 2 (0,01)
baina zor ordaindu 2 (0,01)
baina administrazio balioespen 1 (0,01)
baina administrazio doktrina 1 (0,01)
baina administrazio errekerimendu 1 (0,01)
baina aipatu lege 1 (0,01)
baina aldaketa behar 1 (0,01)
baina aldaketa ez 1 (0,01)
baina aldi hori 1 (0,01)
baina arau egoera 1 (0,01)
baina arau hausle 1 (0,01)
baina arau hautsi 1 (0,01)
baina arau hori 1 (0,01)
baina arauketa ezberdin 1 (0,01)
baina arauketa hori 1 (0,01)
baina argi adierazi 1 (0,01)
baina artikulu aipatu 1 (0,01)
baina atxikipen estatu 1 (0,01)
baina atxikipen ez 1 (0,01)
baina atxikipen kalkulatu 1 (0,01)
baina aurre adierazi 1 (0,01)
baina aurre egin 1 (0,01)
baina aurre hasi 1 (0,01)
baina aurreko egutegi 1 (0,01)
baina aurreko lerrokada 1 (0,01)
baina autonomia estatutu 1 (0,01)
baina autonomia funtzional 1 (0,01)
baina autonomia hori 1 (0,01)
baina autonomia lurralde 1 (0,01)
baina autonomia printzipio 1 (0,01)
baina auzitegi atzeraeragin 1 (0,01)
baina auzitegi aurkaratu 1 (0,01)
baina auzitegi goren 1 (0,01)
baina auzitegi hori 1 (0,01)
baina azken beka 1 (0,01)
baina azken eztabaida 1 (0,01)
baina azken hori 1 (0,01)
baina azken prozesu 1 (0,01)
baina bai bestelako 1 (0,01)
baina bai lan 1 (0,01)
baina bai oso 1 (0,01)
baina bai prekario 1 (0,01)
baina baita erakunde 1 (0,01)
baina baita eskualde 1 (0,01)
baina baita taberna 1 (0,01)
baina bakoitz ahal 1 (0,01)
baina bakoitz bera 1 (0,01)
baina behar adinako 1 (0,01)
baina behar beharrezko 1 (0,01)
baina behin aitorpen 1 (0,01)
baina behin eduki 1 (0,01)
baina bera arauketa 1 (0,01)
baina bera desadostasun 1 (0,01)
baina bera erakunde 1 (0,01)
baina bera plantilla 1 (0,01)
baina bera zeregin 1 (0,01)
baina berak arrazoi 1 (0,01)
baina berak bera 1 (0,01)
baina berak helburu 1 (0,01)
baina berak indarraldi 1 (0,01)
baina bertan ez 1 (0,01)
baina bertan hartu 1 (0,01)
baina beste alde 1 (0,01)
baina beste bat 1 (0,01)
baina beste batzuk 1 (0,01)
baina beste estatu 1 (0,01)
baina beste jarduketa 1 (0,01)
baina beste norabide 1 (0,01)
baina beste zehapen 1 (0,01)
baina bestelako ere 1 (0,01)
baina bestelako kontrol 1 (0,01)
baina beti ez 1 (0,01)
baina bi alda 1 (0,01)
baina bi erakunde 1 (0,01)
baina bi esparru 1 (0,01)
baina bi gertakari 1 (0,01)
baina bi horiek 1 (0,01)
baina bi lotura 1 (0,01)
baina bi luzapen 1 (0,01)
baina bi modalitate 1 (0,01)
baina bi printzipio 1 (0,01)
baina bi salbuespen 1 (0,01)
baina bi urte 1 (0,01)
baina Bizkaia foru 1 (0,01)
baina boto eskubide 1 (0,01)
baina burutu gabeko 1 (0,01)
baina EAE autonomia 1 (0,01)
baina EAE barn 1 (0,01)
baina EAE ez 1 (0,01)
baina EAE lurralde 1 (0,01)
baina EAE toki 1 (0,01)
baina eduki ekonomiko 1 (0,01)
baina eduki harago 1 (0,01)
baina eduki zehatz 1 (0,01)
baina egia ez 1 (0,01)
baina egintza kontrol 1 (0,01)
baina enpresaburu errelebo 1 (0,01)
baina epai ondorio 1 (0,01)
baina erantzukizun adierazi 1 (0,01)
baina erantzukizun mugatu 1 (0,01)
baina errealitate bera 1 (0,01)
baina errealitate ere 1 (0,01)
baina errealitate partaidetza 1 (0,01)
baina Espainia antolamendu 1 (0,01)
baina Espainia interes 1 (0,01)
baina estatu baimen 1 (0,01)
baina estatu erakunde 1 (0,01)
baina estatu kide 1 (0,01)
baina estatu legeria 1 (0,01)
baina ez adintxikitasun 1 (0,01)
baina ez atseden 1 (0,01)
baina ez baliabide 1 (0,01)
baina ez berdintasun 1 (0,01)
baina ez beste 1 (0,01)
baina ez diol 1 (0,01)
baina ez egintza 1 (0,01)
baina ez erabaki 1 (0,01)
baina ez errenta 1 (0,01)
baina ez esparru 1 (0,01)
baina ez etorri 1 (0,01)
baina ez ezan 1 (0,01)
baina ez gastu 1 (0,01)
baina ez hain 1 (0,01)
baina ez hori 1 (0,01)
baina ez inon 1 (0,01)
baina ez lotesle 1 (0,01)
baina ez Parlamentua 1 (0,01)
baina ezberdintasun ere 1 (0,01)
baina ezberdintasun horiek 1 (0,01)
baina ezberdintasun ni 1 (0,01)
baina ezin ahantzi 1 (0,01)
baina finantza antolamendu 1 (0,01)
baina finantza erabaki 1 (0,01)
baina finantza jasangarritasun 1 (0,01)
baina gai hau 1 (0,01)
baina gai horiek 1 (0,01)
baina gehien ere 1 (0,01)
baina gero beste 1 (0,01)
baina gero ere 1 (0,01)
baina gero ez 1 (0,01)
baina gero ezin 1 (0,01)
baina geroago ikusi 1 (0,01)
baina geroago zantzu 1 (0,01)
baina guzti guzti 1 (0,01)
baina guzti sistema 1 (0,01)
baina halako behar 1 (0,01)
baina halako betebeharpeko 1 (0,01)
baina halako eskaintza 1 (0,01)
baina halako ezagutu 1 (0,01)
baina halako premiamendu 1 (0,01)
baina hauek EAE 1 (0,01)
baina hauek ez 1 (0,01)
baina hitzarmen bat 1 (0,01)
baina hitzarmen hori 1 (0,01)
baina honako berezitasun 1 (0,01)
baina honako kasu 1 (0,01)
baina hori alda 1 (0,01)
baina hori arau 1 (0,01)
baina hori auzi 1 (0,01)
baina hori bai 1 (0,01)
baina hori batera 1 (0,01)
baina hori derrigorrezko 1 (0,01)
baina hori enplegatzaile 1 (0,01)
baina hori enpresaburu 1 (0,01)
baina hori erantzun 1 (0,01)
baina hori ezinezko 1 (0,01)
baina hori ikuspuntu 1 (0,01)
baina hori indar 1 (0,01)
baina hori lan 1 (0,01)
baina hori murriztu 1 (0,01)
baina hori ondasun 1 (0,01)
baina hori ondorio 1 (0,01)
baina hori zenbaketa 1 (0,01)
baina horiek aplikazio 1 (0,01)
baina horiek azkeneko 1 (0,01)
baina horiek bereizi 1 (0,01)
baina horiek dohain 1 (0,01)
baina horiek estatu 1 (0,01)
baina horiek ez 1 (0,01)
baina horiek gobernadore 1 (0,01)
baina horiek itzuli 1 (0,01)
baina horiek konstituzio 1 (0,01)
baina horiek lau 1 (0,01)
baina horiek lege 1 (0,01)
baina horiek ondorio 1 (0,01)
baina hura azken 1 (0,01)
baina hura kokapen 1 (0,01)
baina hura sustrai 1 (0,01)
baina hurrengo alde 1 (0,01)
baina hurrengo hiru 1 (0,01)
baina hurrengo salbuespen 1 (0,01)
baina hurrengo tarte 1 (0,01)
baina hurrengo ñabardura 1 (0,01)
baina ikuskapen hori 1 (0,01)
baina ikuskapen organo 1 (0,01)
baina informazio betebehar 1 (0,01)
baina informazio hori 1 (0,01)
baina interesdun batzuk 1 (0,01)
baina interesdun egintza 1 (0,01)
baina izaera erlatibo 1 (0,01)
baina izaera objektibo 1 (0,01)
baina jarduera ekonomiko 1 (0,01)
baina jarduera kontrol 1 (0,01)
baina kasu hori 1 (0,01)
baina kasu horiek 1 (0,01)
baina kontratu eten 1 (0,01)
baina kontrol berezi 1 (0,01)
baina kontrol dedikatu 1 (0,01)
baina kontrol jarduera 1 (0,01)
baina kontu auzitegi 1 (0,01)
baina lan agintaritza 1 (0,01)
baina lan hau 1 (0,01)
baina lan hori 1 (0,01)
baina lan kontratu 1 (0,01)
baina lan zuzenbide 1 (0,01)
baina langile beste 1 (0,01)
baina langile laga 1 (0,01)
baina lege aipatu 1 (0,01)
baina lege aldaka 1 (0,01)
baina lege arrunt 1 (0,01)
baina lege bikoiztasun 1 (0,01)
baina lege erreserbape 1 (0,01)
baina lege horiek 1 (0,01)
baina lege igorpen 1 (0,01)
baina lege lerrun 1 (0,01)
baina lege neurri 1 (0,01)
baina lege zahar 1 (0,01)
baina likidazio esparru 1 (0,01)
baina likidazio ez 1 (0,01)
baina likidazio proposamen 1 (0,01)
baina ondorio horiek 1 (0,01)
baina ondorio sortu 1 (0,01)
baina orain beste 1 (0,01)
baina orain egoki 1 (0,01)
baina orain likidazio 1 (0,01)
baina oraindik gauzatu 1 (0,01)
baina oraindik hori 1 (0,01)
baina oraindik indar 1 (0,01)
baina oraindik kobratu 1 (0,01)
baina oso arauketa 1 (0,01)
baina oso eragingarri 1 (0,01)
baina oso osorik 1 (0,01)
baina printzipio auto 1 (0,01)
baina printzipio bi 1 (0,01)
baina printzipio ebazpen 1 (0,01)
baina printzipio estatu 1 (0,01)
baina printzipio horiek 1 (0,01)
baina prozedura bakoitz 1 (0,01)
baina prozedura bertan 1 (0,01)
baina prozedura epe 1 (0,01)
baina prozedura iraungi 1 (0,01)
baina sistema ezarri 1 (0,01)
baina sistema hori 1 (0,01)
baina sistema jaso 1 (0,01)
baina sistema oso 1 (0,01)
baina tributu administrazio 1 (0,01)
baina tributu aplikatu 1 (0,01)
baina tributu arlo 1 (0,01)
baina tributu harreman 1 (0,01)
baina tributu kudeaketa 1 (0,01)
baina tributu zuzenbide 1 (0,01)
baina txosten eman 1 (0,01)
baina udal deszentralizazio 1 (0,01)
baina zehapen hori 1 (0,01)
baina zehapen oinarri 1 (0,01)
baina zer gertatu 1 (0,01)
baina zor gehitu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia