Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 16

2008
‎Bestalde, aurrekontuetako legeen bidez uki daitezke tributuak, baina lege horien edukia mugatuta dago 134.7 artikuluan. Horren ariora, «aurrekontu legeek ezin dezakete tributurik sortu, baina tributuok aldaraz ditzakete, baldin eta tributuaren lege sustantiboak aukera hori jaso badu». Egungo egunean, dena den, aurrekontuek ez dituzte aldatzen lan, gizarte, administrazio nahiz tributu arauak; horretarako laguntza lege deritzenak erabili izan dira.
‎Subjektu pasiboaren eta tributua jasaten duen subjektuaren arteko harremanak tributu harremanak dira, nahiz eta harreman horiek norbanakoen artekoak izan, baina tributu harremanei eransten zaizkie. Zernahi gisaz, subjektu jasaleak Administrazioarekin harremanak izango ditu eta, horri begira behinik behin, tributu betebeharpekoa da.
‎TLOren 34 artikuluak oparo zerrendatzen ditu eskubide eta berme horiek, bi multzotan bana daitezkeelarik. Multzo batean daude administratu orok dituen eskubideak, 30/ 1992 Legeak zehaztu zituenak, baina Tributu zuzenbidera egokituta. Bigarren multzora sartu behar dira Tributu zuzenbidean bakarrik erabil daitezkeenak, hortaz, Administrazio zuzenbide orokorrean ordainik ez dutenak.
‎Esan ohi da tasek kontraprestazio izaera dutela, baina tributua den heinean, tasa ordaindu behar da kontraprestazioaren ideia bazter utzita. Zehatzago esanda, tasak ordaindu behar dira legeak agindutako egitezko kasua gauzatu delako.
‎Hala ere, «legearen arabera» esamoldeak hiru interpretazio ezberdin izan ditzake: a) legeak tributua sortu edo ezartzea, baina tributuaren edukia zehaztu gabe; b) legeak tributu harremanen osagai guztiak arautzea, materiazkoak zein formazkoak; eta c) legeak tributuaren oinarrizko osagaiak bakarrik arautzea. Autore gehienen ustez, legeak tributu harremanen oinarrizko osagaiak arautu behar ditu, eta, horien artean, zerga egitatea, sortzapena eta salbuespenak daude.
‎Tributuei buruzko legeetan maiz sarri agertu da kontzeptu hori; batzuetan, tributuaren sortzapena aipatzen da, baina tributu betebeharraren sortzapena aipatu nahi izaten da. Jurisprudentziak ere esanahi horrekin darabil sortzapena, hau da, tributua ordaintzeko betebeharra sortzen den uneaz dihardu.
‎Ezarritako zehapenaren aurka errekurtsoa jar daiteke, baina tributu zorraren aurkako errekurtsoa ere jarri bada, errekurtso biak pilatuko dira. Lurralde erkidean, zehapenaren aurkako errekurtsoa jarri bada baina tributu zorraren erregularizazioaren aurkako errekurtsorik ez bada jarri, zehapenaren murrizpena adostasunagatik ez da galduko.
‎Ezarritako zehapenaren aurka errekurtsoa jar daiteke, baina tributu zorraren aurkako errekurtsoa ere jarri bada, errekurtso biak pilatuko dira. Lurralde erkidean, zehapenaren aurkako errekurtsoa jarri bada baina tributu zorraren erregularizazioaren aurkako errekurtsorik ez bada jarri, zehapenaren murrizpena adostasunagatik ez da galduko. Akordio aktak sinatzeagatiko murrizpena, ordea, galduko da.
‎Ulerbidez, toki korporazioa bere tributuen titularra eta etekinen hartzailea da, baina tributuon kudeaketa Foru Aldundiei egotz dakieke. Antzera gertatzen da Autonomia Erkidegoei lagatutako tributu batzuekin, Estatuak tributuak ezarri eta horien titulartasuna gorde arren, kudeaketa erkidegoen esku geratzen baita.
‎Estatistika sekretuak ez du aurrekoek bezalako garrantzi edota oinarririk, baina tributuaren legeak amore ematen du, estatistikaren helburuak lortu ahal izateko.
2023
‎Nolanahi den ere, tributuaren subjektu aktiboa ez da zertan tributuaren titularra izan; horrela, bereizi daitezke tributua ezarri duen erakundea, tributuaren titularra dena, tributuaren etekinen hartzailea eta, azkenik, kudeaketa eta zerga bilketa egiten dituen erakundea (azken hori bakarrik da subjektu aktiboa). Ulerbidez, toki korporazioa bere tributuen titularra eta etekinen hartzailea da, baina tributuon kudeaketa Foru Aldundiei egotz dakieke.
‎Prozedura honako arrazoi batengatik amaituko da: a) Tributu administrazioak emandako behin behineko likidazioagatik; b) iraungitzeagatik, sei hilabete igarota, baina Tributu administrazioak beste prozedura bati ekin ahal izango dio likidazio egokiaren bidez tributu zorra zehazteko ahala preskribatu edo iraungi baino lehen; c) egiaztapen mugatuko prozedura (Bizkaian, soilik) edo ikuskapen prozedura hasteagatik, azken horietatik egiaztapen murriztuko eta egiaztapen laburtuko prozedurak izan ezik.
‎Erreklamazioak organo bereziek izapidetu dituzte, hots, organismo edo auzitegi ekonomiko administratiboek. Auzitegi horiek administrazio organoak dira, baina tributuak aplikatzeko organoetatik lokabeak, hierarkiaren aldetik eta eginkizunaren aldetik. Administrazio errekurtso berezia da, horren objektua eta organo ebazleak bereziak direlako.
‎Hurrenik, tributu betebeharra legez sortutako betebeharra da eta hori ez da Zuzenbide zibileko erregela orokorra, bertan betebeharrak alderdien borondatearen autonomiatik sortzen baitira. Amaitzeko, betebeharren zuzenbidearen ardatza alderdien arteko berdintasuna da, baina tributuen arloan alderdiak ez dira berdinak Ogasun publikoak ahalmen eta pribilegioak dituelako eta, ondorioz, tributu betebeharpekoaren gainetik nagusitasun egoeran dagoelako.
‎Esan bezala, bi multzo egin daitezke. Multzo batean daude administratu orok dituen eskubideak, 39/ 2015 Legeak zehaztu dituenak, baina Tributu zuzenbidera egokituta. Bigarren multzora sartu behar dira Tributu zuzenbidean bakarrik erabil daitezkeenak, hortaz, Administrazio zuzenbide orokorrean ordainik ez dutenak.
‎Subjektu pasiboaren eta tributua jasaten duen subjektuaren arteko harremanak tributu harremanak dira, nahiz eta harreman horiek norbanakoen artekoak izan, baina tributu harremanei eransten zaizkie. Zernahi gisaz, subjektu jasaileak Administrazioarekin harremanak izango ditu eta, horri begira behinik behin, tributu betebeharpekoa da.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia