2008
|
|
Bestalde, aurrekontuetako legeen bidez uki daitezke tributuak, baina lege horien edukia mugatuta dago 134.7 artikuluan. Horren ariora, «aurrekontu legeek ezin dezakete tributurik sortu,
|
baina
tributuok aldaraz ditzakete, baldin eta tributuaren lege sustantiboak aukera hori jaso badu». Egungo egunean, dena den, aurrekontuek ez dituzte aldatzen lan, gizarte, administrazio nahiz tributu arauak; horretarako laguntza lege deritzenak erabili izan dira.
|
|
Subjektu pasiboaren eta tributua jasaten duen subjektuaren arteko harremanak tributu harremanak dira, nahiz eta harreman horiek norbanakoen artekoak izan,
|
baina
tributu harremanei eransten zaizkie. Zernahi gisaz, subjektu jasaleak Administrazioarekin harremanak izango ditu eta, horri begira behinik behin, tributu betebeharpekoa da.
|
|
TLOren 34 artikuluak oparo zerrendatzen ditu eskubide eta berme horiek, bi multzotan bana daitezkeelarik. Multzo batean daude administratu orok dituen eskubideak, 30/ 1992 Legeak zehaztu zituenak,
|
baina
Tributu zuzenbidera egokituta. Bigarren multzora sartu behar dira Tributu zuzenbidean bakarrik erabil daitezkeenak, hortaz, Administrazio zuzenbide orokorrean ordainik ez dutenak.
|
|
Esan ohi da tasek kontraprestazio izaera dutela,
|
baina
tributua den heinean, tasa ordaindu behar da kontraprestazioaren ideia bazter utzita. Zehatzago esanda, tasak ordaindu behar dira legeak agindutako egitezko kasua gauzatu delako.
|
|
Hala ere, «legearen arabera» esamoldeak hiru interpretazio ezberdin izan ditzake: a) legeak tributua sortu edo ezartzea,
|
baina
tributuaren edukia zehaztu gabe; b) legeak tributu harremanen osagai guztiak arautzea, materiazkoak zein formazkoak; eta c) legeak tributuaren oinarrizko osagaiak bakarrik arautzea. Autore gehienen ustez, legeak tributu harremanen oinarrizko osagaiak arautu behar ditu, eta, horien artean, zerga egitatea, sortzapena eta salbuespenak daude.
|
|
Tributuei buruzko legeetan maiz sarri agertu da kontzeptu hori; batzuetan, tributuaren sortzapena aipatzen da,
|
baina
tributu betebeharraren sortzapena aipatu nahi izaten da. Jurisprudentziak ere esanahi horrekin darabil sortzapena, hau da, tributua ordaintzeko betebeharra sortzen den uneaz dihardu.
|
|
Ezarritako zehapenaren aurka errekurtsoa jar daiteke,
|
baina
tributu zorraren aurkako errekurtsoa ere jarri bada, errekurtso biak pilatuko dira. Lurralde erkidean, zehapenaren aurkako errekurtsoa jarri bada baina tributu zorraren erregularizazioaren aurkako errekurtsorik ez bada jarri, zehapenaren murrizpena adostasunagatik ez da galduko.
|
|
Ezarritako zehapenaren aurka errekurtsoa jar daiteke, baina tributu zorraren aurkako errekurtsoa ere jarri bada, errekurtso biak pilatuko dira. Lurralde erkidean, zehapenaren aurkako errekurtsoa jarri bada
|
baina
tributu zorraren erregularizazioaren aurkako errekurtsorik ez bada jarri, zehapenaren murrizpena adostasunagatik ez da galduko. Akordio aktak sinatzeagatiko murrizpena, ordea, galduko da.
|
|
Ulerbidez, toki korporazioa bere tributuen titularra eta etekinen hartzailea da,
|
baina
tributuon kudeaketa Foru Aldundiei egotz dakieke. Antzera gertatzen da Autonomia Erkidegoei lagatutako tributu batzuekin, Estatuak tributuak ezarri eta horien titulartasuna gorde arren, kudeaketa erkidegoen esku geratzen baita.
|
|
Estatistika sekretuak ez du aurrekoek bezalako garrantzi edota oinarririk,
|
baina
tributuaren legeak amore ematen du, estatistikaren helburuak lortu ahal izateko.
|
2023
|
|
Nolanahi den ere, tributuaren subjektu aktiboa ez da zertan tributuaren titularra izan; horrela, bereizi daitezke tributua ezarri duen erakundea, tributuaren titularra dena, tributuaren etekinen hartzailea eta, azkenik, kudeaketa eta zerga bilketa egiten dituen erakundea (azken hori bakarrik da subjektu aktiboa). Ulerbidez, toki korporazioa bere tributuen titularra eta etekinen hartzailea da,
|
baina
tributuon kudeaketa Foru Aldundiei egotz dakieke.
|
|
Prozedura honako arrazoi batengatik amaituko da: a) Tributu administrazioak emandako behin behineko likidazioagatik; b) iraungitzeagatik, sei hilabete igarota,
|
baina
Tributu administrazioak beste prozedura bati ekin ahal izango dio likidazio egokiaren bidez tributu zorra zehazteko ahala preskribatu edo iraungi baino lehen; c) egiaztapen mugatuko prozedura (Bizkaian, soilik) edo ikuskapen prozedura hasteagatik, azken horietatik egiaztapen murriztuko eta egiaztapen laburtuko prozedurak izan ezik.
|
|
Erreklamazioak organo bereziek izapidetu dituzte, hots, organismo edo auzitegi ekonomiko administratiboek. Auzitegi horiek administrazio organoak dira,
|
baina
tributuak aplikatzeko organoetatik lokabeak, hierarkiaren aldetik eta eginkizunaren aldetik. Administrazio errekurtso berezia da, horren objektua eta organo ebazleak bereziak direlako.
|
|
Hurrenik, tributu betebeharra legez sortutako betebeharra da eta hori ez da Zuzenbide zibileko erregela orokorra, bertan betebeharrak alderdien borondatearen autonomiatik sortzen baitira. Amaitzeko, betebeharren zuzenbidearen ardatza alderdien arteko berdintasuna da,
|
baina
tributuen arloan alderdiak ez dira berdinak Ogasun publikoak ahalmen eta pribilegioak dituelako eta, ondorioz, tributu betebeharpekoaren gainetik nagusitasun egoeran dagoelako.
|
|
Esan bezala, bi multzo egin daitezke. Multzo batean daude administratu orok dituen eskubideak, 39/ 2015 Legeak zehaztu dituenak,
|
baina
Tributu zuzenbidera egokituta. Bigarren multzora sartu behar dira Tributu zuzenbidean bakarrik erabil daitezkeenak, hortaz, Administrazio zuzenbide orokorrean ordainik ez dutenak.
|
|
Subjektu pasiboaren eta tributua jasaten duen subjektuaren arteko harremanak tributu harremanak dira, nahiz eta harreman horiek norbanakoen artekoak izan,
|
baina
tributu harremanei eransten zaizkie. Zernahi gisaz, subjektu jasaileak Administrazioarekin harremanak izango ditu eta, horri begira behinik behin, tributu betebeharpekoa da.
|