Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 4.594

2000
‎Bestalde, Sarrionandiaren ipuinen iturriak zein nabariak diren aipatzen du, eta gainera autoreak berak eransten dituen oharretan azaldu egiten dituela esaten digu, kultura handiko irakurle dela erakutsiz eta ezertan iruzur egiteko asmorik ez duela.
‎Sarrionandiaren ipuinen estiloa aski karakteristikoa zen sariak irabazi zituzten bere lehenengo bi ipuinetatik hasita, Jon Miranderen eragin handia nabari zuelarik baina narrazio liburu hau argitaratu zuenerako, narrazio estilo definitua eta guztiz pertsonala baitzuen. Idazle delikatua, fina, kosmopolita eta eruditotzat aipatu dute beti kritikoek.
‎Horretarako erabiltzen duen mintzaira literarioak erro sakonak ditu bere formazio filologikoan. Euskal klasikoen ezagutza sakonari gehitzen zaio Miranderen prosa narratiboaren eragin handiari , moldaketa pertsonal batean aleaturik bere oinarrizko euskalki bizkaitarraren arragoan. Ez dago gehiegikeriarik ez konplexurik ezertan Sarrionandiaren prosan, orekatua dago iturri batekoa eta bestekoa idiolekto pertsonal batean, baina bere zentzu estetikoaren araberako proportzioan eraikirik, eta ez inoren arau edo ereduari atxikirik.
‎Aingeru Epaltzak, esate baterako, Sarrionandiak" Itzalarekin solasean" ipuinean dakarren izen zerrendak jasotzen ditu: " Sapho, Li Po, Jonathan Swift, Cesare Pavese, T.S. Eliot eta liburuan zehar, narrazio bakoitzeko sarrera aipuetan bereziki, agertzen direnekin batean ziklo arturikoa, Herman Melville, gure ahozko tradizioa (Atarrabio, kantutegi zaharra) egilearen erreferentzien konstelazioa gure begi aitzinera dakar, eta horrekin batean, idazle handiek beren ondokoetan uzten dituen eraginez harantzago, literatura literaturgai izan daitekeela erakutsi ere. Liburu hau plazaratu zenez geroztik gure artean hainbertzetan aipatu den zorioneko metaliteraturaren deskubrimendua dugu.
‎" Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da. Horregatik, kaosa nagusi den errealitatearen aurrean, poesiak bat bateko ezagutza intuitiboa besterik ez lezake jaso; halere," poesiak psikiatriak baino errealitatearen ezagumen handiagoa ematen du, nahiz eta informazio gutxiago, esperientzia zientzia baino egiatiagoa delako, imajinazioa zientzia baino ahaltsuagoa delako." (141 or.)
‎Lopez Gasenik ere liburu honetako gaiak eta aurreko beste" saio" liburuetakoak jartzen ditu harremanetan; Sarrionandiaren beste konstante batzuk ageri dira han hemenka: literatura unibertsaleko mitoak iraultzeko desioa(" Ekibokazioa", literaturaren iturri garbienetara ere ironiaren herdoila eramateko gogoa(" Hamelingo xirularia"," Belle au bois dormant"); idazteko ekintza borondatezkoak munduan den askatasunik handiena ematen diola probatzeko nahia(" Maitasunari buruz"). Bigarren atal nagusia euskal kausarekiko konpromezuarekin zerikusia duten gaiak leudeke:
‎Liburu honetan autorearen aldartea eta taxua Marinel zaharraken ageri dena ez bezalakoa dela dio G. Markuletak, hura gogorra eta gozakaitza bezain atsegina eta irakurleari gozamena eskaintzekoa dela esaten du honako hau. Azkenik, obra honen egilea definitzen du" irakurle amorratu"" jakin min handiko intelektual" eta" inkonformista erradikal bat" dela esanez.
‎Liburua egiterakoan egileak hitzak aintzat hartzeko premia sentitzen duela dio, oraindik munduko gauzak izenda daitezkeela sinesteko. Izan ere Sarrionandiak liburu honen xede eta ilusio handia zera omen du egileak berak dioenez: " mintzairak oraindik balio duela eta munduko gauzak hobetu daitezkeela" sinetsi nahi du.
‎1983an argitaratu ziren oso tankera ezberdineko bi idazlan, aurrerago zehatzago aipatuko dugun Narrazioak eta Intxaur azal baten barruan. Lehenak salmenta eta difusio handia izan du, bigarrena aldiz, ezezagunagoa da. Gaiak guztiz ezberdinak dira, lehena literatura fantastikoa da, ipuin bilduma modura egituraturik.
‎" Intxaur azal baten barruan ere espazio amaigabeen erregetzat nengoke, amets goibel hauek ez banitu" erantzuten du lagunak esaten dionean Danimarkari kartzela deritzola bere asmoak soberazkoak direlako. Barrena goibel ez baleuka, ez luke espazio handiaren beharrik eroso egoteko. Kartzela ez da espazio kontua.
‎Liburuaren arrakasta liburuaren kalitate maila onari egozten diote kritiko gehienek. Zenbaitzuk, ordea, berezko kalitateak arrakasta handi hau ez duela halere erabat justifikatzen eransten dute, beste zenbait literatur obra kalitatezko izanda ere ez baitira horregatik, beste gabe, arrakasta komertzialak bihurtu. Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere.
‎Liburuari buruz egunkari eta aldizkarietan aipamen ugariak izan ziren eta horietatik adierazgarrienak jasoko ditugu hemen. Felix Ibargutxik(" Urrutiko parajeetatik hemengo oinazera", Zabalik, 1987XII, 2 or.) iruzkinean aipatzen duen lehenengo gauza Izuen... liburutik Marinel zaharrak honetara emandako aldaketa handia da, autorea kartzelan bost urte egon eta gero, guztiz bestelakoa dela esanez. Liburuaren estiloak eta gaiak aldatuak direla azaltzen du Ibargutxik:
‎Liburuaren tonu etsikor, beltza aipatzen du azkenik: " Sarrionandiak sinbolismo diferente bat landu du, optimismo handirik ez duen sinbologia. bidaiatzea da, baina tren hori infernurantz doa".
‎Argiako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Argia II, 6 or.) ere liburu honen eta aurreko poema liburuaren artean dagoen alde handia azpimarratu zuen, kartzelan bizi izandako esperientzia jotzen zuen horren kausatzat: "... olerkiak egitearen iraunkortasun horren atzean beste egia hau agertzen zaigu nabarmen:
‎(...) Bere estilo eta irakurketa mundua Erromantizismo, Sinbolismo, Espresionismo, Surrealismo, Futurismotik Errealismo sozialistatik baino hurbilago dago. Dylan Thomas, Pessoa, Eliot, Kavafisek eragin handia izan dute beragan. Edukiak politikoak izan daitezke liburu honetan baina ikuspegia estetikoa eta literarioa da." (98 or.)
‎" Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu. Aldiz, 1995eko poema sortan gainditua du, bizitzaren beraren indarrez, Becketten hastapen gisako hura" nothing is left to tell" ek (ez da esatekorik geratzen), metaliteratura ororen abiapuntua izango zena.
‎Sarrionandiak irakurle arrakastarik handiena arlo honetan izan du, bereziki narraziogintzan, eta Izuen gordelekuetan barrena ren hitzaurrean aitortua zuenez, hauxe da bere burua erosoenik sumatzen zuen literatur generoa. Zalantzarik gabe ipuingintzaren arloan arrakasta ezagutu du egileak, kritikaren nahiz irakurleen onespenaz.
‎...eba Sarrionandiak liburuaren sarreran bertan adierazi bezala," literatura oro literaturaren literatura da", alegia, tradizio literarioaren oihartzunak islatzen ditu literatura orok. Gero bereziki aztertuko den Narrazioak liburuan ere irizpide honi beroni eusten dio Sarrionandiak, eta horretan eredu, maisu edo inspiratzaile dituen Kavafis, Pessoa, Auden eta XX. mendeko beste zenbait poeta handiren iritziko da, Iñaki Aldekoaren ustez: " Gure garaian poesia hoberenak literatur tradiziotik datozkigun isladak nahitaez errefraktatu behar ditu bere literaturan.
‎3 Esaldi egitura baten errepikapenaz baliatzen da sarritan, errepikapenak tonu lasaia ematen dio olerkiari. Adibidetzat aipatzen du 65 orrialdeko" Ulysses Itacara heltzea" izenekoan galderen errepetizioak persuasio indar handia . Edo" Sustraiak han dituenak" izenekoan" nekez uzten du..." eta ezezko esaldien errepikapenak musikalitatea, tonu patxadatsua eta erabakitua ematen diote.
‎Kaiera honetan, kritikoek eta komunikabideek Joseba Sarrionandiaren liburuen ganean zer esan daben aurkituko dau irakurleak. Eretxi ezbardinak eta, aldi berean, osagarriak, gure literaturako idazlerik handienetako baten literaturgintzara hurreratuten lagunduteko.
‎1980an preso sartu zuten eta hogeita zortzi urteko kondena ezarri zioten ETAko partaidea izateagatik. Kartzelako urte horietan liburuak idazten eta argitaratzen jarraitu zuen, harik eta, 1985ean Martuteneko kartzelan zegoelarik, ihesi joan zen arte, euskal abeslari ezagun baten kantaldiaren okasioaz baliaturik, eta baffle handietako batean gordeta. Ihesi joanez geroztiko hamabost urte inguru hauetan erregulartasunez iritsi dira argitaletxeetara eta bere izkribuak.
‎Lan honen oinarri gisa erabili dugun inkestaren ondorioen bitartez badakigu Sarrionandiaren liburuak irakasleek 16 urte bitarteko gazteentzat gomendatuenetakoak direla, bereziki gailentzen delarik urteak aurrera egin arren, Narrazioak liburuak izandako arrakasta handia , beste narrazioen aldean, eta olerki nahiz saiakera liburuak oso atzera uzten dituelarik. Gazteek, bestalde, irakurketa hori gustukoa dutela aditzera eman du era berean Mari Jose Olaziregik gazteen irakurketa zaletasunen inguruan egindako ikerketa eta inkesten emaitzak.
‎Beraz, agerian geratzen da bizitzari buruzko ikuspegi historikoa emateko asmoa. Dakusagunez, pertsonaiak bizitzaren ikuskera bat emateko aitzakiak direnez, ez du hauen ezaugarrietan sakontzeko ahalegin handiegirik egingo, pertsonaia lauak eraikiz: bizitzari aurre egiteko aholkuak baitira ipuin honetako zutabe nagusiak.
‎Eleberriak irakurtzeko orduan ohituta gauden patroiarekin hautsi egiten du beste bat sortuz, baina berri honetan galtzeko arrisku handia dago. Irakurlea gogoz hasten da jostorratza eta haria jarraituz, baina hainbeste bira eta jira eman ondoren bidea galdu, interesa erori eta istorioa bera eleberriaren pisu guztia sustengatzeko arazoekin aurkitzen da.
‎Istorioa aurrera joan ahala, gertatu behar dena berehala igarri egiten da, izan ere, Udazkena eleberrian bezala, ez dago ezustekorik. Hala ere, eleberri honetan inguruneak pertsonaiengan Mintegiren eleberrian baino eragin handiagoa izango du; zenbait ikutu sozialek zipriztintzen baitute erlatua. Hau da, eleberri honetan garaiko egoerak neurri txiki batean pertsonaien jarrerak eta ekintzak bideratuko ditu:
‎Istorioaren tonuari dagokionez, Felipe Juaristik esandakorekin bat egiten dugu: " ez da triste ez da alai, zertxobait idealizatuta agertzen zaigu Axun bera, gazte denboran, idealizazio joera handia baitago. Bukaera, horrelako istorioak behar duen gisakoa, tristea, alegia". (El Diario Vasco)
‎Edozein modutan ere, errealismo handiz irudikatzen dizkigu harreman hauek. " Beti ere Karlos Gorrindoren ikuspegi zorrotz eta pertsonaletik miatua." (Erauskin:
‎Lehenago adierazi dugun legez, Bilbo Handian kokatu ditu eleberri honen gertaerak. Las Corteseko auzoan, zehazki.
‎Ekintza horrek [inkomunikazioarenak] hein handi batean Alvaro ez dela bere belaunaldiaren portabozik egokiena iradokitzen duela deritzot. Horregatik nik uste justifikatzen dela generazio horren argazkia osotzeko Lupi, Alvaroren arreba eta Mikelen izandako pertsonaia.
‎" Eskualde hori bilakatu da norberaren axioma existentzialak egiaztatzeko inguru egokiena. Naturaleza malkar eta elkor horretan beste nehon baino eskuera handiagoa du norbere ahalmenak oro, hala nola asmamena, adimena, jakin mina... erabiltzeko." (Habe 295) Horregatik, lurralde horretatik ezin izango du ihes egin eta erabaki bat hartu du. Irakurleoi erabakia zein izango den izenburutik bertatik adierazten zaigunez, idazleak erabakiari berari garrantzia eman baino, nahiago izan du patrimonioa salgai jartzeak pertsonaiari sortarazi dizkion sentimendu, oroitzapen eta gogoetak islatzen saiatzea.
‎Garbi dago bidaia guztiak, munduan zeharkakoak izanik ere, munduaren larruan batera edo bestera jotzen dutenak, barnekoak ere badirela neurri haundian , denboran aurrera eta atzera egiten baitute. Geure baitatik ihes egiteko, edo bestela geure burua aurkitu ahal izateko, egiten dugu bidaia.
‎Sosegurik ezak Andresengandik Luisengana, lehendabizi, eta bizitzaren muturreraino, geroago, eramango du protagonista. Oroitzapena, Debatik Donostiarako bidean zihoan autobusean izaniko sentimendu hura (zoriona?), birjintasuna galdutako memento haiek, Andresekiko hoztasuna, Luisekiko gero eta gertutasun handiagoak ... Hori guztia bakardadea sentitzeraino.
‎Beste alde batetik, idazleak narrazioa urtaroka antolatuz, eta hauetan egunak eta orduak bereiziz, jarraikortasuna xehetasun handiz adieraztea lortuko du. Izendapen hauen bidez, liburuaren hasieran azpimarratzen duen ideiari erreferentzia egiten dio:
‎" ez pentsa, ordea, ipuin garratzak, minberak, ilunak, direnik. Ez bilatu bertan salaketa zuzenik, aldarrikapen handirik , diskurtso zorrotzik. Aitzitik, samurtasuna, arintasuna, maitasuna darie Gaztelumendik idatzitako istorioei." (Gara (Mugalari) VI)
‎Irri eragille edo umorezkoak (batez ere, amaieran ezustea dutenak eta intrigazkoak); Anatomia eta Litteratura (absurduaren ildotik harilkaturikoak); eta Chaos. Dena dela, ipuin guztiak sarkasmo eta ironia handikoak dira, absurduaren mugan daudenak.
‎Batzutan pertsonaiok lauegiak izaki, arazo handirik gabe aurreikus daitezke bere jokaerak. Pertsonaia guztiak bizitza trenak markatutako erritmora egokitu beharrean aurkituko dira.
‎Pertsonaia andanarik handiena lehendabiziko partean dago, eta erritmoa ere biziagoa da hor 166 orrialdetik aurrera baino, eta lehendabiziko zati horretan, dago Izurkiz bizien, gerra aurretik alegia, hausturaren aurretik. Eta erritmoa moteltzen denean ere, ederki asko islatzen du moteltasun hori Jokin Muñozek.
‎Denborari dagokionez, atze aurrera ugariz bete ditu narrazioak. Gure aburuz, denboraren igarotzeak garrantzia handia du liburu honetan. Honela, askotan hiru denborak, iragana, oraina eta etorkizuna bat eginda aurkezten zaizkigu.
‎Canoren aburuz," batasun handiko liburua egin digu oraingoan, bai gaiaren aldetik bai formalki barne hari askorekin jositako hiriaren fresko zabal bezain ederra." (Jakin 101) Batasun hori" batak besteari deitzen dion ipuin kateatuz osaturik daudelako" (Jakin 101) lortu du. Izan ere, narrazio hauek gerra zibila bukatu eta gaur arte hiriak jasan duen aldaketaren lekukotza eskaintzen digute.
‎(Zabala, Juan Luis: Egunkaria 1997X) Beraz, liburua idazteko dokumentazio lan handia egin behar izan zuen egileak.
‎Ipuin hauetako gai aipagarrienak: droga, sexua, rock and rolla, tabernetako giroa, alkohola,... Lotura handia dago bilduma batetik bestera. Honela," Gauaren testuingurua dute ipuin guztiek, eta ez dago liburuan gauetan gertatzen ez den ezer; ikusitakoa, bizitakoa kontatzea baitu xede, errealitate horri imajinazio apur bat gaineratu dion arren." (Egunkaria XI) Honetaz gain, giroa ere aitzakia da hainbat sentimendu unibertsal islatzeko:
‎Ereduei dagokienez, Ramon Olasagastik eginiko elkarrizketan Carverren eragina nabaria dela onartzen du: " Carverren istorioak irakurrita, iruditzen zitzaidan gauza handirik ez zela gertatzen, baina, halaber, zer edo zer transmititzen ari zela" (Egunkaria XI). Elkarrizketa egiten duenak berak Hauster ere aipatzen du.
‎Elementu hauen errepikapena dela-eta, Ortzadarreko elkarrizketariak road movie estiloko bildumak eratu dituela aipatu zuen. Gainera, antza denez, ekintzek baino" garrantzia handiagoa dute barne gogoeta eta sentimenduak." (Aizu! 228) Garako iruzkingilea ere pertsonaien barne munduari Muguruzak eskaintzen dion arretari buruz mintzo da:
‎Bigarren lan honetan ere estilo errazaren aldeko agertuko zaigu: izan ere," guzti hau estilo arin eta hurbil batetik kontatzen digu Jabier Muguruzak, erretolika handirik gabe , baina ez horregatik sinplea." (Gara VII)
‎" Ipuin batzuek thrilleraren itxura eta egitura dute, besteek zorion itxuren gibelean bakartasun eta isiltasunaren trajedia gordetzen dute. Istorio laburrak pertsonalitate handikoak ditugu hor" (Maiatz 30).
‎Bertan, itsasoa eta uraren garrantzia azpimarratzen da. Idazlearen ustez, liburu osoan zehar uraren inguruko sinbologiak garrantzia handia baitu: " Ohartu nintzen uraren erreferentziak biziki inportantzia handia zuela denboraren sinbolizatzeko edo alferkeria edo soberakeria adierazteko." (Fourcade, Lutxi:
‎Idazlearen ustez, liburu osoan zehar uraren inguruko sinbologiak garrantzia handia baitu: " Ohartu nintzen uraren erreferentziak biziki inportantzia handia zuela denboraren sinbolizatzeko edo alferkeria edo soberakeria adierazteko." (Fourcade, Lutxi: Egunkaria)
‎Hala ere, gure aburuz, ez ditu beti irudi iradokitzaileak erabiltzen, adierazi nahi duena hainbatetan zuzenean aipatzen du. Iturberen ipuinetan bezala, ipuinotan ere elkarrizketek garrantzia handia dute, narrazioari bizitasuna eransten baitiote.
‎Hala ere, beheraxeago honakoa aitortu beharrean egongo da: " badituela ipuinetan zehar barreiaturik txispazo modukoak, disdiragarriak, alaiak eta umoretsuak, irla txikiak, dena dela, itsaso handi eta zakar batean." (El Diario Vasco I)
‎Sakontasun psikologikoa bere obran gero eta handiagoa den bezala, bere lanean badago gero eta lortuago dagoen beste sakontasun mota bat ere, estilistikoa edo dei dezakeguna. Ipuin hauek mundu literario koherentea eskaintzen digute, eta estilo finkaketa batez horniturik.
‎Urrun dabil menditik, kale artera garamatza, eta, zehatzago esanda, hiri handi bateko pisuetako etxebizitzetan izaten diren bikoteen barrunbeetara: gizon emakumeen gorabeherak eta miseriak, elkarren behar eta konpondu ezinak... maisutasunez daude deskribatuta, batez ere, zenbait gizon tipo:
‎Gizonaren ikuspuntua hurbiltasun handiagoz aurkezten bazaigu ere, gure aburuz, ipuinetan garrantzia bera dute kontatzen den istorioak eta kontatzen ez denak: hau da, bigarren mailako pertsonaien atzean gordetzen dena.
‎Batetik, Rakel Beaumont narrazioan gizon jaio eta emakumea izan nahi duen pertsonaia baten gorabeherak kontatzen dira (luzeraren aldetik eleberritzat har daitekeena); bestetik, Apopiloetxea kontakizunean esistitzen ez den emakume batekin maitemindurik dagoen gizon bat aurkezten zaigu. Javier Rojoren ustez, Rakel Beaumont kontakizunari erromantizismo handia dario. Hala ere," istorioak aurrera egin ahala, erromantizismoak misterioari utziko dio lekua eta thriller baten ezaugarriak hartuko ditu kontakizunak." (El Correo VIII) Bigarren narrazioan, honen moduko garapena ere suma daiteke.
‎desiratzen duguna oso garrantzitsua da. Bizitza, neurri handi batean, espero izatea da, eta desioa desagertzen denean, moteltzen denean, heriotzetik oso hurbil gaude, nire ustez." (Elizondo, Edurne: Egunkaria VII)
‎Literaturaren beraren hastapenetatik dobleen lekuko ugari aurki badezakegu ere, gizakion barne mundua bere ardatz egin zuen Erromantizismoa izan zen desdoblamendu edo bikoizketaren gaiari etekin handiena atera ziona, Jean Paul alemaniarraren ostean Hoffmann eta hainbaten lanetan eraginez. Margarete Heinrich ipuinean, esaterako, idazleon testuetan sarritan ematen den biki berdin berdinen kasuaren adibide bat edukiko genuke, eta literatura modernoan dobleek gehienetan duten funtzioari jarraiki, oraingoan ere heriotzaren gertutasuna iragartzen digutela esango dugu. (Olaziregi 199814:
‎Idazkeraren aldetik, narrazio korapilatsua egin du, esaldi luze eta nahasiekin. Eta hortxe du bere akats handiena : esaldi luzeetan porrot egiten du, narrazioa ia ia irakurtezina da-eta.
‎Liburu polita da, oro har, estilo indar handiko eta sendoa erakusten duena. Biziak eta hila soka dantzan irudikatzen ditu, bizitza horixe besterik ez dela esanez bezala.
‎Arretxeren liburu hauek merkatuan arrakasta handia izan dute, eta arrakasta hori lortzearen arrazoiak honakoak izan daitezke, besteak beste:
‎Ahalegin estilistikoaren handia azpimarratu behar da, besteak beste: esaldiak maisuki tolestu ditu eta hitzekin jolas guztiz politak lortu, adierazgarritasun handikoak.
‎Ahalegin estilistikoaren handia azpimarratu behar da, besteak beste: esaldiak maisuki tolestu ditu eta hitzekin jolas guztiz politak lortu, adierazgarritasun handikoak . Bestalde, egundokoa da Egañaren oharmen gaitasuna, xehetasun txikiei erreparatzeko, paisaiak nahiz pertsonaiak deskribatzeko eta txorrotx epaitzeko, bertsokeratik estimatzen genion dohaina idatzira are trebeago aplikatu baitu zarauztarrak.
‎Egunkaria XII) Honela defendatu zuen bere aukera idazleak: " Iruditzen zait gure artean literatura handi gehiegi dagoela eta denbora pasarako gutxi". (Olasagasti:
‎Arthur C. Clake," 2001, odisea espazioan" idatzi zuena, britainiarra da, oso argia da. " Hard" edo oinarri teknologiko handiko nobelak idazten ditu, astrologia delako, besteak beste.
‎80ko eta 90eko hamarkadan literaturaren sistemaren finkatzea eta indartzea izan da euskal literaturaren indarberritzea ekarri duen gertakaririk aipagarriena. Jon Kortazarrek aipatu zuen bezala17, gertakari honen ondorioz narratiba gailendu da; izan ere, batetik, narratiban erabilitako teknikek ikus entzunezko komunikabideekin parekotasun handia baitute; eta bestetik, eskoletan poesia baino narratiba lan gehiago lantzeko joera dago (eta ondorioz, narratiba da gehien saltzen dena). Hartara, artikulu berean aipatzen duen bezala, 80ko hamarkadaren erdialdetik aurrera poeta asko narrazioak idazteari ekingo diote.
‎Pertsonaien indarra beren indarezan datza. Bizi dira, zergatik bizi diren jakiteke; jan eta edaten dute (edan galanki), kalez kale ibiltzen dira beste zer egin haundirik gabe . Ez da berebiziko historiarik, pertsonaia gogoangarririk.
‎Ironia nahiko dago pertsonaiak zein gaiak tratatzerakoan. Askotan gairik absurdoenak seriotasun handiz tratatzen ditut eta garrantzitsuenak berriz, ironiaz. Azken batean, bizitza ere horrelakoa da.
‎Atal honetan sailkatu ditugun eleberri guztietan argumentua garai historiko jakin batean zehaztasun handiz kokatua izan da. Gainera, garai konkretu horretan kokatu izanak baldintzatzen ditu eleberri hauen gainerako ezaugarriak.
‎Ordutik aurrera denboraren tarte guztiak zehaztuak emango ditu. Garai hartako gertaeren berri emateko dokumentazio lan handia egin zuela ere aitortu zuen idazleak.
‎Trilogia osatzen duten eleberrietan antzekotasun ugari aurki daitezke. Tramari dagokionez, hiruretan gertaerak une historiko jakin batean harilkatuz garai jakin batzuk islatu nahi izan ditu; hezkuntza erlijiosoak eta mundu erruralak garrantzia handia dute bere eleberrietan; plano ezberdinak erabiltzeko joera erakusten du; eta munduak bitan banatu ohi ditu, mundu manikeoak eraikiz.
‎Bata Loitzu herrian eta gudu garaian ematen diren gertakariak, bizpahiru hilabeteren buruan eta bestea, gure garaitsuko egunetan ematen dena, hainbat aldiz erabilitako tren geltoki batean. Bigarrena, lehenengoaren ondorio gisara ezarria dago, neure iduriz errealismo eta egiantzekotasun haundiz . (...) Hirugarren bat ere ageri da" posludioan" Imanol Iraetaren kontakizuna Amerikan ematen baita.
‎kontalaria, omnisziente edo orojakile ezezik, esplizitoegi eta ingenuo samarra ere bada zenbait pasartetan: pertsonaiak, berriz, planoegiak, sinpleegiak, barne gatazka handirik gabekoak , ez beharbada erabat zuhur eta gisakoak zintzoen rola dutenak, baina bai pitzadurarik gabeko dolorkeria baten jabe gaiztoak eta beren kideak (kontalari orojakileak Jenaro eta Errufinoren barrenera sartu eta haien pentsamenduen berri izateko aukera ematen digun arren, ez dugu une bakar batez ere ikusten euren jokabide arimagabekoari buruzko zalantza izpirik meharrena ere dutenik). (Egunkaria II)
‎Errealismo handiz narratuta baitaude XIX. mendearen bukaera eta XX. mendearen hasiera bitartean Euskal Herriak jasan zituen arazo nagusiak: Nazionalismoaren sorrera, sozialismoaren indarra, tradizioarekiko haustea, jauntxokeria... baina, batez ere erdal eta euskal kulturen arteko estraineko enkontru garrantzitsua, industrializazioak eraginda neurri handi batean.
‎Errealismo handiz narratuta baitaude XIX. mendearen bukaera eta XX. mendearen hasiera bitartean Euskal Herriak jasan zituen arazo nagusiak: Nazionalismoaren sorrera, sozialismoaren indarra, tradizioarekiko haustea, jauntxokeria... baina, batez ere erdal eta euskal kulturen arteko estraineko enkontru garrantzitsua, industrializazioak eraginda neurri handi batean.
‎Idaztankerari dagokionez," idazleak, ohi bezala, hiztegi aberatsez eta zehetasun handiko deskripzioz (hainbatetan astunegiak izango zirenak, istorioak berak pizten duen interesagatik izango ez balitz) baliatu da aurreko elaberrietan sortutako antzeko egoera eta pertsonaiak eratzeko orduan." (Egan 49) Bestalde, elkarrizketei egiantzekotasuna eransteko, errejistro ezberdinak erabiltzen ditu: " Aita Goierri aldean jaioa denez, hango errejistroan daude bere jardunak.
‎Beheraxeago, honakoa gehitu zuen: " Mujikaren nobela hau, dena den, nahiko irregularra iruditu zait; bada atal interesgarrien ondoan funtzionalitate handirik aurkitu ez diedan pasarteak, beste nonbaitetik ekarria indarrez sartutakoak edo, agertzen dira." (El Correo I)
‎Gizarte arazoak ere isladatzen dira, hots, gizarte mailaketa horretan dagoen ierarkia: herri xumea, azienda handiko nagusiak, erretorea, tratalaria, albaitaria..., eta, batez ere, erlijioaren alde magikoa. (Egan 51)
‎Bi eleberri hauetan antolaketa eta idaztankera bertsua darabil. Izan ere, bi eleberriak jazz eta blues musikaren erritmoak gogoan izanik sortu dira; eta jazz musikaren sorreran blues musikak garrantzi handia izan zuenez, bi eleberrien arteko antzekotasunak ugariak dira.
‎" adabakiez jositako nobela da. Liburua puzzle handia bailitzan, testu txikiez jositakoa" (El Diario Vasco). Irakurleari dagokio, beraz, puzzle honen piezak diren testu zatiak antolatzea.
‎Lehena, hemen ez dagoela jazz kultura handirik . Giroa ez da hain sinesgarria.
‎Baina, bestalde, nik uste dut aldaketa handia dagoela, Beluna Jazz en agertzen zen amets mundu hori, mundu surrealista hori, azken lanean nahiko mugatua dagoelako." (Benito, Jon: Gara I)
‎Bertan, ETAko mintegietan esku hartuko du. Beraz, sinesgarritasun handiz osaturiko gertaerak kontatzen zaizkigu. Hau guztia 60ko hamarkadan girotua:
‎Testuartekotasunari dagokionez, honela mintzatu zen Jon Casenave: " Dakarren deskribapen soziologikoak mende ondar huntan gure alderdian egiten den literaturan oihartzun haundia badu. E. Etxamendi eta D. Landart, besteak beste, eremu hortan ari zaizkigu azken urte hauetan." (Maiatz 22)
‎Bukatzeko, hendaiarrak erabilitako euskalkia izango dugu komentagai: " kostaldeko euskalkia erabiltzen du idazle Hendaiarrak, bainan ez da traba handirik alde hortarik eta kondaketan sartuz gero, ororen buru, irakurt errexa da testoa." (Maiatz 22)
‎Hammeten lanak izango liratekeenak, adibidez, pertsonaiaren barne gogoetak eta kezkak gehiago azaltzen dituztenak. Eta, bestetik, akzioari garrantzi handiago ematen diotenak egonen lirateke. Azken hauek lehengoaren antz handiago dute, baina ez dira betetzen generoaren ezaugarri guztiak" Pasaia Blues" ez da akzio hutsezkoa.
‎Eta, bestetik, akzioari garrantzi handiago ematen diotenak egonen lirateke. Azken hauek lehengoaren antz handiago dute, baina ez dira betetzen generoaren ezaugarri guztiak" Pasaia Blues" ez da akzio hutsezkoa. Nobelak baditu, hala eta guztiz ere, hainbat eta hainbat ezaugarri, nobela beltzen ezaugarriekin bat datozenak, adibidez, badu sintesirako ahalmena, esaldi laburrak erabiltzeko joera...
‎Bestaldetik, ekintzaren gertalekuari (Donostia) erreparatzen badiogu, konturatuko gara inguruko errealitateaz aipamen guti (inoiz egiten bada) egiten dela eta, Donostian barik, beste edozein lekutan gertatu balitz, irakurleak ez zukeen alde handirik nabarituko. (El Correo IV)
‎Ondorioz, denbora eta espazioa xehetasun handiz deskribatu eta aipatzen dituenez, kronotopo determinatua darabilela esango dugu.
‎Orain, Mujikaren ikuspuntua objetiboagoa da. Bere beste lanetan hurbiltasun handiagoa ikusten zitzaion. Majikotasuna badago, noski, baina estiloan baino gehiago gaian nabaritzen da.
‎Hortaz, ez dagokio lan honi horrelako sailkapen eztabaidatsuekin hastea. Halere, garrantzia handikoak iruditzen zaizkigu Zalduak esanikoak.
‎1995 Idiaren eraman handia , saioa, EuskaltzaindiaBBK.
‎1997 Harresi Handirantz , narrazioa (gazte literatura), Alfaguara.
2001
‎Plano hau dugu, dudarik gabe, narratiboki pisurik handiena duena, eta bertan topatuko dugu fokalizazio desberdinen konbinaziorik interesgarriena ere.
‎Narratzaile estradiegetiko eta fokalizatzaile estradiegetiko batek aurkezturiko plano honetan, hizkerak eta bertan islatzen den alderdikeriak fokalizazioak baino pisu handiagoa du argi eta garbi. f) Kaleko eszenen planoa
‎Fokalizazioari dagokionez, ez dago aldaketa handirik , eta bai fokalizatzailea eta bai fokalizatua beti iraunkorrak direla da. Kaleko eszena hauek objektibotasun handiz, zine kamera batek ikusita bezala aurkezten zaizkigu, eta fokalizatzaile estradiegetiko honen inpartzialtasuna liburuxka turistikoetatik hartutako paragrafoetako hizkuntza erretoriko eta harrokeriaz betetakoak bakarrik apurtzen du.
‎Fokalizazioari dagokionez, ez dago aldaketa handirik, eta bai fokalizatzailea eta bai fokalizatua beti iraunkorrak direla da. Kaleko eszena hauek objektibotasun handiz , zine kamera batek ikusita bezala aurkezten zaizkigu, eta fokalizatzaile estradiegetiko honen inpartzialtasuna liburuxka turistikoetatik hartutako paragrafoetako hizkuntza erretoriko eta harrokeriaz betetakoak bakarrik apurtzen du.
‎Zaletasun horrek berrikuntza ahalegin handia ekarri zuen berarekin eta, hori horrela izanik, dudaezinezkoa da euskal narratiba modernoaren sorrera obra hauek zedarritu zutela.
‎Saizarbitoriaren nobelak, aldiz, lehenago Frantzian nobelagintza berriak zedarritutako bideari jarraituz, partehartze handia eskatzen dio irakurleari. Kontua ez da istorio bat plano desberdinetan kontatzea, helburua harago doa eta kontaketa bera da irakurgai.
‎Hala ere, ez gara hemen kopuru hauek aditzera eman lezaketen oasisa erabat sinesteko bezain inozoak izango. Tamalez, gaur egun ezagutzen dugun literaturak, sorkuntzarako eta banakuntzarako azpiegitura hobe honek, morrontza handiegia du, oraindik, euskararen egoerarekin.
‎Gauzak horrela, Ene Jesus bezalako nobela batek gaur egun zabalkuntza eta harrera literario aukera handiagoak eduki litzakeela pentsatzea burugabekeria handia ez dela esan badaiteke ere, badirudi literatura mota eta genero bakoitzak lukeen garai historikoak ez liokeela lagunduko, eta honekin hasierako oharretara itzuli nahiko genuke.
‎Gauzak horrela, Ene Jesus bezalako nobela batek gaur egun zabalkuntza eta harrera literario aukera handiagoak eduki litzakeela pentsatzea burugabekeria handia ez dela esan badaiteke ere, badirudi literatura mota eta genero bakoitzak lukeen garai historikoak ez liokeela lagunduko, eta honekin hasierako oharretara itzuli nahiko genuke.
‎Intrigaren denboraren esplizitaziorik ez dago eta ezin esan daiteke zehazki zenbat denbora pasatzen den (nahiz eta, geroago azalduko dugunez, bertan azaltzen zaigun" impasse" hori den deigarriena). Espazioari dagokionez, berriz, kontalaria hormak akoltxaturik dituen gela batean ohean datza, baina denborarekin gertatzen den legez, espazio fisikoak berak baino pisu handiagoa du kontaketak berak irudikatzen duenak. Era berean, eta espazio fisikoari dagozkion xehetasunetara itzuliz, esan dezagun, sapaiko ispiluaz eta leihoko burdina gurutzatuez gain ez dagoela beste ezer adierazgarririk.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
handi 4.332 (28,52)
haundi 183 (1,20)
aundi 68 (0,45)
andi 11 (0,07)
Lehen forma
handia 1.151 (7,58)
handi 553 (3,64)
handiak 349 (2,30)
handiagoa 325 (2,14)
handirik 259 (1,71)
handiena 251 (1,65)
handik 236 (1,55)
handiz 185 (1,22)
handiko 134 (0,88)
handiago 71 (0,47)
handikoa 69 (0,45)
handiagoak 59 (0,39)
handian 45 (0,30)
haundi 45 (0,30)
handienak 38 (0,25)
handikoak 35 (0,23)
haundia 35 (0,23)
handiaren 33 (0,22)
handietan 32 (0,21)
handien 27 (0,18)
aundi 26 (0,17)
handiegia 22 (0,14)
handiagoz 19 (0,13)
aundia 18 (0,12)
handiarekin 18 (0,12)
handiegirik 18 (0,12)
handienetakoa 18 (0,12)
handiagorik 17 (0,11)
handiaz 17 (0,11)
aundiak 16 (0,11)
handira 16 (0,11)
Handia 15 (0,10)
handirik gabe 15 (0,10)
haundiak 15 (0,10)
handiek 14 (0,09)
handiren 13 (0,09)
haundirik 13 (0,09)
andia 11 (0,07)
handienetarikoa 10 (0,07)
haundiena 10 (0,07)
haundiz 10 (0,07)
handiari 9 (0,06)
handiekin 9 (0,06)
handitzat 9 (0,06)
Haundia 8 (0,05)
aundirik 8 (0,05)
handienean 8 (0,05)
handiagaz 7 (0,05)
handienaz 7 (0,05)
handienetako 7 (0,05)
handietako 7 (0,05)
haundiko 7 (0,05)
handiagoarekin 6 (0,04)
handiagoaz 6 (0,04)
handiagokoa 6 (0,04)
handienaren 6 (0,04)
handienetan 6 (0,04)
handirik barik 6 (0,04)
handitan 6 (0,04)
haundian 6 (0,04)
handiagoan 5 (0,03)
handiagoko 5 (0,03)
handiagorekin 5 (0,03)
handiegiak 5 (0,03)
handiei 5 (0,03)
handienera 5 (0,03)
handietarako 5 (0,03)
handitik 5 (0,03)
handiagoetara 4 (0,03)
handiagokoak 4 (0,03)
handieneko 4 (0,03)
handienetarik 4 (0,03)
handietatik 4 (0,03)
handixe 4 (0,03)
haundikoak 4 (0,03)
handiagoetan 3 (0,02)
handienek 3 (0,02)
handienekoa 3 (0,02)
handienen 3 (0,02)
handienetik 3 (0,02)
haundiagoa 3 (0,02)
HAUNDIENA 2 (0,01)
Handiagorik 2 (0,01)
Handian 2 (0,01)
Handiena 2 (0,01)
Handiko 2 (0,01)
handiagoek 2 (0,01)
handiagora 2 (0,01)
handiaren gainean 2 (0,01)
handiaren ondoan 2 (0,01)
handiegi 2 (0,01)
handienerako 2 (0,01)
handienetakotzat 2 (0,01)
handienetariko 2 (0,01)
handietara 2 (0,01)
handiok 2 (0,01)
handirako 2 (0,01)
handirik gabeko 2 (0,01)
haundiaren 2 (0,01)
haundien 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
handi bat 392 (2,58)
handi egin 203 (1,34)
handi eduki 195 (1,28)
handi ukan 149 (0,98)
handi egon 124 (0,82)
handi ez 88 (0,58)
handi hartu 86 (0,57)
handi eman 61 (0,40)
handi emon 44 (0,29)
handi laster 34 (0,22)
handi be 29 (0,19)
handi aurre 27 (0,18)
handi ekarri 27 (0,18)
handi erakutsi 24 (0,16)
handi ego 23 (0,15)
handi ikusi 22 (0,14)
handi behar 21 (0,14)
handi handi 21 (0,14)
handi lortu 21 (0,14)
handi barik 20 (0,13)
handi bi 19 (0,13)
handi samar 19 (0,13)
handi sortu 19 (0,13)
handi atera 18 (0,12)
handi eragin 18 (0,12)
handi ere 16 (0,11)
handi gizon 15 (0,10)
handi ei 14 (0,09)
handi eskatu 14 (0,09)
handi hori 14 (0,09)
handi bera 13 (0,09)
handi etorri 13 (0,09)
handi ibili 13 (0,09)
handi eskaini 12 (0,08)
handi esan 11 (0,07)
handi gutxi 11 (0,07)
handi sartu 11 (0,07)
handi ta 11 (0,07)
handi batzuk 10 (0,07)
handi erabili 10 (0,07)
handi hartz 10 (0,07)
handi zira 10 (0,07)
handi bizi 9 (0,06)
handi jarri 9 (0,06)
handi agertu 8 (0,05)
handi hau 8 (0,05)
handi idatzi 8 (0,05)
handi irabazi 8 (0,05)
handi iruditu 8 (0,05)
handi ospatu 8 (0,05)
handi urte 8 (0,05)
handi ala 7 (0,05)
handi bete 7 (0,05)
handi egun 7 (0,05)
handi entzun 7 (0,05)
handi eroan 7 (0,05)
handi gertatu 7 (0,05)
handi horiek 7 (0,05)
handi ipini 7 (0,05)
handi lan 7 (0,05)
handi jaso 6 (0,04)
handi joan 6 (0,04)
handi jokatu 6 (0,04)
handi kontatu 6 (0,04)
handi sentitu 6 (0,04)
handi aurkitu 5 (0,03)
handi baino 5 (0,03)
handi behe 5 (0,03)
handi bertso 5 (0,03)
handi bihurtu 5 (0,03)
handi bildu 5 (0,03)
handi eurak 5 (0,03)
handi euskara 5 (0,03)
handi gorde 5 (0,03)
handi irakurri 5 (0,03)
handi jo 5 (0,03)
handi lotu 5 (0,03)
handi pasa 5 (0,03)
handi pasatu 5 (0,03)
handi txiki 5 (0,03)
handi zabaldu 5 (0,03)
handi adierazi 4 (0,03)
handi auzo 4 (0,03)
handi bako 4 (0,03)
handi berba 4 (0,03)
handi bota 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
handi bat egin 21 (0,14)
handi bat egon 15 (0,10)
handi emon eutsi 11 (0,07)
handi be ez 10 (0,07)
handi ez ukan 10 (0,07)
handi bat eduki 8 (0,05)
handi bat eman 8 (0,05)
handi ala txiki 7 (0,05)
handi egin behar 7 (0,05)
handi ibili behar 6 (0,04)
handi bat agertu 5 (0,03)
handi bat hartu 5 (0,03)
handi urte biratu 5 (0,03)
handi bat ipini 4 (0,03)
handi bat jarri 4 (0,03)
handi bat sartu 4 (0,03)
handi bat sortu 4 (0,03)
handi eduki behar 4 (0,03)
handi egin eutsi 4 (0,03)
handi ei eduki 4 (0,03)
handi ei egon 4 (0,03)
handi etorri zira 4 (0,03)
handi ez eduki 4 (0,03)
handi ez egon 4 (0,03)
handi samar bat 4 (0,03)
handi ukan liburu 4 (0,03)
handi aurre bera 3 (0,02)
handi bat be 3 (0,02)
handi bat ekarri 3 (0,02)
handi bat esan 3 (0,02)
handi bat idatzi 3 (0,02)
handi eduki ez 3 (0,02)
handi eduki gu 3 (0,02)
handi eduki neba 3 (0,02)
handi eduki ordu 3 (0,02)
handi egin ari 3 (0,02)
handi egin ez 3 (0,02)
handi ez txiki 3 (0,02)
handi handi bat 3 (0,02)
handi laster hil 3 (0,02)
handi ukan esan 3 (0,02)
handi ukan gu 3 (0,02)
handi aurre behi 2 (0,01)
handi barik atera 2 (0,01)
handi bat atera 2 (0,01)
handi bat aurkitu 2 (0,01)
handi bat baino 2 (0,01)
handi bat entzun 2 (0,01)
handi bat erosi 2 (0,01)
handi bat euskal 2 (0,01)
handi bat euskara 2 (0,01)
handi bat ez 2 (0,01)
handi bat gorde 2 (0,01)
handi bat hainbat 2 (0,01)
handi bat herri 2 (0,01)
handi bat iruditu 2 (0,01)
handi bat joan 2 (0,01)
handi bat lako 2 (0,01)
handi bat literatura 2 (0,01)
handi bat proposatu 2 (0,01)
handi bat ukan 2 (0,01)
handi be egin 2 (0,01)
handi behar ukan 2 (0,01)
handi berba eder 2 (0,01)
handi bete ukan 2 (0,01)
handi eduki beste 2 (0,01)
handi eduki eguzki 2 (0,01)
handi eduki ei 2 (0,01)
handi eduki ezan 2 (0,01)
handi eduki leku 2 (0,01)
handi egin ahal 2 (0,01)
handi egin egon 2 (0,01)
handi egin neba 2 (0,01)
handi egin zitu 2 (0,01)
handi ego egun 2 (0,01)
handi egon frogatu 2 (0,01)
handi egon zira 2 (0,01)
handi ei ukan 2 (0,01)
handi eman diol 2 (0,01)
handi eman ei 2 (0,01)
handi eman ez 2 (0,01)
handi eman nahi 2 (0,01)
handi ere ez 2 (0,01)
handi eroan behar 2 (0,01)
handi esan gura 2 (0,01)
handi ez ez 2 (0,01)
handi handi eduki 2 (0,01)
handi hartu behar 2 (0,01)
handi hartu ei 2 (0,01)
handi hartu neba 2 (0,01)
handi hau ez 2 (0,01)
handi laster gu 2 (0,01)
handi lotu egon 2 (0,01)
handi pasa eskubide 2 (0,01)
handi ukan aitortu 2 (0,01)
handi ukan autore 2 (0,01)
handi ukan baieztatu 2 (0,01)
handi ukan eleberri 2 (0,01)
handi ukan euskal 2 (0,01)
handi ukan faktore 2 (0,01)
handi ukan garai 2 (0,01)
handi ukan idazle 2 (0,01)
handi ukan ikusi 2 (0,01)
handi ukan norbera 2 (0,01)
handi zira beste 2 (0,01)
handi adierazi lortu 1 (0,01)
handi agertu behar 1 (0,01)
handi agertu leku 1 (0,01)
handi agertu zira 1 (0,01)
handi atera barik 1 (0,01)
handi atera ei 1 (0,01)
handi atera eskatu 1 (0,01)
handi atera hasi 1 (0,01)
handi aurkitu ez 1 (0,01)
handi aurre benetako 1 (0,01)
handi aurre bizikleta 1 (0,01)
handi aurre diru 1 (0,01)
handi aurre euskal 1 (0,01)
handi aurre ez 1 (0,01)
handi aurre Gernika 1 (0,01)
handi aurre ha 1 (0,01)
handi aurre lau 1 (0,01)
handi aurre moteldu 1 (0,01)
handi aurre txabola 1 (0,01)
handi aurre zelai 1 (0,01)
handi auzo bi 1 (0,01)
handi auzo txinatar 1 (0,01)
handi baino arrunt 1 (0,01)
handi baino asko 1 (0,01)
handi baino gehiago 1 (0,01)
handi baino guti 1 (0,01)
handi baino sendo 1 (0,01)
handi bako batzuetan 1 (0,01)
handi bako irakasle 1 (0,01)
handi barik aitortu 1 (0,01)
handi barik bada 1 (0,01)
handi barik eduki 1 (0,01)
handi barik egin 1 (0,01)
handi barik esan 1 (0,01)
handi barik ikasi 1 (0,01)
handi barik inguru 1 (0,01)
handi barik ondo 1 (0,01)
handi barik susmatu 1 (0,01)
handi bat abangoardia 1 (0,01)
handi bat adierazi 1 (0,01)
handi bat adoratu 1 (0,01)
handi bat ageri 1 (0,01)
handi bat agindu 1 (0,01)
handi bat aitatu 1 (0,01)
handi bat aitzinamendu 1 (0,01)
handi bat amatxo 1 (0,01)
handi bat andereño 1 (0,01)
handi bat arreta 1 (0,01)
handi bat artazi 1 (0,01)
handi bat atari 1 (0,01)
handi bat aurre 1 (0,01)
handi bat autobiografiko 1 (0,01)
handi bat autu 1 (0,01)
handi bat ba 1 (0,01)
handi bat bai 1 (0,01)
handi bat bar 1 (0,01)
handi bat basolan 1 (0,01)
handi bat bat 1 (0,01)
handi bat bederen 1 (0,01)
handi bat behar 1 (0,01)
handi bat behinik 1 (0,01)
handi bat behintzat 1 (0,01)
handi bat bereganatu 1 (0,01)
handi bat bertso 1 (0,01)
handi bat besterik 1 (0,01)
handi bat bete 1 (0,01)
handi bat bihotz 1 (0,01)
handi bat bizi 1 (0,01)
handi bat bizilagun 1 (0,01)
handi bat bizkar 1 (0,01)
handi bat bizkartzain 1 (0,01)
handi bat bola 1 (0,01)
handi bat bota 1 (0,01)
handi bat diferentziatu 1 (0,01)
handi bat dopatu 1 (0,01)
handi bat edeki 1 (0,01)
handi bat ego 1 (0,01)
handi bat egosi 1 (0,01)
handi bat egun 1 (0,01)
handi bat egunkari 1 (0,01)
handi bat ei 1 (0,01)
handi bat eliza 1 (0,01)
handi bat elkarri 1 (0,01)
handi bat elkartu 1 (0,01)
handi bat emaitza 1 (0,01)
handi bat erabili 1 (0,01)
handi bat eragin 1 (0,01)
handi bat eraiki 1 (0,01)
handi bat erakustaldi 1 (0,01)
handi bat eraman 1 (0,01)
handi bat erantzun 1 (0,01)
handi bat ere 1 (0,01)
handi bat eremu 1 (0,01)
handi bat eroan 1 (0,01)
handi bat erre 1 (0,01)
handi bat esku 1 (0,01)
handi bat Izagirre 1 (0,01)
handi batzuk antzeko 1 (0,01)
handi batzuk ekarri 1 (0,01)
handi batzuk entzun 1 (0,01)
handi batzuk ere 1 (0,01)
handi batzuk hartu 1 (0,01)
handi be bai 1 (0,01)
handi be baza 1 (0,01)
handi be behar 1 (0,01)
handi be esan 1 (0,01)
handi be gainezkatu 1 (0,01)
handi be gu 1 (0,01)
handi be handi 1 (0,01)
handi be sinistu 1 (0,01)
handi behar delako 1 (0,01)
handi behar ei 1 (0,01)
handi behar eroso 1 (0,01)
handi behar ez 1 (0,01)
handi behar gu 1 (0,01)
handi behar pasa 1 (0,01)
handi behar top 1 (0,01)
handi behe argi 1 (0,01)
handi behe bakarrik 1 (0,01)
handi behe ez 1 (0,01)
handi bera aita 1 (0,01)
handi bera aitortu 1 (0,01)
handi bera ardura 1 (0,01)
handi bera bidali 1 (0,01)
handi bera buru 1 (0,01)
handi bera ere 1 (0,01)
handi bera esku 1 (0,01)
handi bera lepo 1 (0,01)
handi bera liburutegi 1 (0,01)
handi bera momentu 1 (0,01)
handi bera plaza 1 (0,01)
handi bera sabel 1 (0,01)
handi bera tresneria 1 (0,01)
handi berba egin 1 (0,01)
handi bertso bilgune 1 (0,01)
handi bertso famatu 1 (0,01)
handi bertso gogoangarri 1 (0,01)
handi bertso jaso 1 (0,01)
handi bertso sortu 1 (0,01)
handi bete agiri 1 (0,01)
handi bi antz 1 (0,01)
handi bi banatu 1 (0,01)
handi bi daga 1 (0,01)
handi bi egin 1 (0,01)
handi bi eman 1 (0,01)
handi bi erakutsi 1 (0,01)
handi bi erdi 1 (0,01)
handi bi eskatu 1 (0,01)
handi bi idatzi 1 (0,01)
handi bi korronte 1 (0,01)
handi bi sortu 1 (0,01)
handi bi zenbat 1 (0,01)
handi bi ziklo 1 (0,01)
handi bi zira 1 (0,01)
handi bizi ukan 1 (0,01)
handi eduki aita 1 (0,01)
handi eduki ama 1 (0,01)
handi eduki argi 1 (0,01)
handi eduki arka 1 (0,01)
handi eduki baina 1 (0,01)
handi eduki baino 1 (0,01)
handi eduki baldin 1 (0,01)
handi eduki begirale 1 (0,01)
handi eduki Benito 1 (0,01)
handi eduki birloba 1 (0,01)
handi eduki Bruno 1 (0,01)
handi eduki busturiar 1 (0,01)
handi eduki denbora 1 (0,01)
handi eduki elkar 1 (0,01)
handi eduki elkarte 1 (0,01)
handi eduki esan 1 (0,01)
handi eduki eskola 1 (0,01)
handi eduki eurak 1 (0,01)
handi eduki ezkero 1 (0,01)
handi eduki familia 1 (0,01)
handi eduki Fernando 1 (0,01)
handi eduki gazteria 1 (0,01)
handi eduki gero 1 (0,01)
handi eduki gizarte 1 (0,01)
handi eduki hierarkia 1 (0,01)
handi eduki hori 1 (0,01)
handi eduki idatzi 1 (0,01)
handi eduki ikasi 1 (0,01)
handi eduki ikasle 1 (0,01)
handi eduki ikuskizun 1 (0,01)
handi eduki inauteri 1 (0,01)
handi eduki irakurri 1 (0,01)
handi eduki jai 1 (0,01)
handi eduki jaka 1 (0,01)
handi eduki jan 1 (0,01)
handi eduki La 1 (0,01)
handi eduki liburu 1 (0,01)
handi eduki liburugintza 1 (0,01)
handi eduki literatura 1 (0,01)
handi eduki mailaketa 1 (0,01)
handi eduki mundu 1 (0,01)
handi eduki omen 1 (0,01)
handi eduki orduan 1 (0,01)
handi eduki orduko 1 (0,01)
handi eduki Pedro 1 (0,01)
handi eduki pertsona 1 (0,01)
handi eduki San 1 (0,01)
handi eduki sanmigelak 1 (0,01)
handi eduki ta 1 (0,01)
handi eduki telebista 1 (0,01)
handi eduki testu 1 (0,01)
handi eduki Ubide 1 (0,01)
handi eduki ugari 1 (0,01)
handi eduki ur 1 (0,01)
handi eduki zabalik 1 (0,01)
handi egin anitz 1 (0,01)
handi egin arrisku 1 (0,01)
handi egin baina 1 (0,01)
handi egin barik 1 (0,01)
handi egin be 1 (0,01)
handi egin eduki 1 (0,01)
handi egin ego 1 (0,01)
handi egin ei 1 (0,01)
handi egin ere 1 (0,01)
handi egin etorri 1 (0,01)
handi egin ezan 1 (0,01)
handi egin hasi 1 (0,01)
handi egin herri 1 (0,01)
handi egin iurretar 1 (0,01)
handi egin Jaime 1 (0,01)
handi egin jaka 1 (0,01)
handi egin jardun 1 (0,01)
handi egin meta 1 (0,01)
handi egin modu 1 (0,01)
handi egin ni 1 (0,01)
handi egin norbanako 1 (0,01)
handi egin ta 1 (0,01)
handi egin zira 1 (0,01)
handi ego gu 1 (0,01)
handi ego hizkuntza 1 (0,01)
handi ego orduan 1 (0,01)
handi ego seminario 1 (0,01)
handi ego sexu 1 (0,01)
handi ego zeregin 1 (0,01)
handi egon alor 1 (0,01)
handi egon areto 1 (0,01)
handi egon artean 1 (0,01)
handi egon ateraldi 1 (0,01)
handi egon azken 1 (0,01)
handi egon babestu 1 (0,01)
handi egon bilduma 1 (0,01)
handi egon denbora 1 (0,01)
handi egon egin 1 (0,01)
handi egon erdara 1 (0,01)
handi egon ere 1 (0,01)
handi egon esaera 1 (0,01)
handi egon euskara 1 (0,01)
handi egon gaur 1 (0,01)
handi egon gu 1 (0,01)
handi egon honetan 1 (0,01)
handi egon hori 1 (0,01)
handi egon ikertzaile 1 (0,01)
handi egon irakurle 1 (0,01)
handi egon iruditu 1 (0,01)
handi egon itzulpen 1 (0,01)
handi egon jaio 1 (0,01)
handi egon janzkera 1 (0,01)
handi egon Jata 1 (0,01)
handi egon Juan 1 (0,01)
handi egon konfesatze 1 (0,01)
handi egon oraindik 1 (0,01)
handi egon Sarrionandia 1 (0,01)
handi egon ur 1 (0,01)
handi egon zenbait 1 (0,01)
handi egon zin 1 (0,01)
handi egun bat 1 (0,01)
handi egun batzuk 1 (0,01)
handi egun biharamun 1 (0,01)
handi egun biratu 1 (0,01)
handi egun ikusi 1 (0,01)
handi ei ego 1 (0,01)
handi ei esan 1 (0,01)
handi ekarri ei 1 (0,01)
handi ekarri eragin 1 (0,01)
handi ekarri ere 1 (0,01)
handi ekarri eutsi 1 (0,01)
handi ekarri gaitz 1 (0,01)
handi ekarri hura 1 (0,01)
handi ekarri iritzi 1 (0,01)
handi ekarri literario 1 (0,01)
handi ekarri ukan 1 (0,01)
handi eman aldarrikatu 1 (0,01)
handi eman ari 1 (0,01)
handi eman ezan 1 (0,01)
handi eman moduan 1 (0,01)
handi eman ospe 1 (0,01)
handi emon gura 1 (0,01)
handi entzun baino 1 (0,01)
handi entzun behar 1 (0,01)
handi erabili urrun 1 (0,01)
handi erabili zira 1 (0,01)
handi eragin diol 1 (0,01)
handi erakutsi ez 1 (0,01)
handi erakutsi jaka 1 (0,01)
handi ere amodio 1 (0,01)
handi ere barkatu 1 (0,01)
handi ere entzun 1 (0,01)
handi ere gauza 1 (0,01)
handi ere gertatu 1 (0,01)
handi ere hitz 1 (0,01)
handi ere joan 1 (0,01)
handi ere ukan 1 (0,01)
handi eroan ei 1 (0,01)
handi eroan moduko 1 (0,01)
handi esan behar 1 (0,01)
handi esan belar 1 (0,01)
handi esan elkar 1 (0,01)
handi esan ixa 1 (0,01)
handi esan oroimen 1 (0,01)
handi eskaini ahozko 1 (0,01)
handi etorri hasi 1 (0,01)
handi etorri lehen 1 (0,01)
handi eurak bizitza 1 (0,01)
handi eurak egin 1 (0,01)
handi eurak garrantzi 1 (0,01)
handi eurak ipini 1 (0,01)
handi eurak paraje 1 (0,01)
handi euskara alderako 1 (0,01)
handi euskara beste 1 (0,01)
handi euskara egin 1 (0,01)
handi euskara idatzi 1 (0,01)
handi euskara ofizialtasun 1 (0,01)
handi ez bainatu 1 (0,01)
handi ez baza 1 (0,01)
handi ez dan 1 (0,01)
handi ez dena 1 (0,01)
handi ez diru 1 (0,01)
handi ez ego 1 (0,01)
handi ez ei 1 (0,01)
handi ez estu 1 (0,01)
handi ez hain 1 (0,01)
handi ez iruditu 1 (0,01)
handi ez itsasontzi 1 (0,01)
handi ez jakin 1 (0,01)
handi ez neba 1 (0,01)
handi ez ote 1 (0,01)
handi ez poltsiko 1 (0,01)
handi ez zahar 1 (0,01)
handi gizon arrunt 1 (0,01)
handi gizon bihurtu 1 (0,01)
handi gorde jaka 1 (0,01)
handi gutxi agertu 1 (0,01)
handi gutxi bi 1 (0,01)
handi gutxi gertatu 1 (0,01)
handi gutxi Tolosa 1 (0,01)
handi handi auzo 1 (0,01)
handi handi berrikuntza 1 (0,01)
handi handi bi 1 (0,01)
handi handi egin 1 (0,01)
handi handi ez 1 (0,01)
handi handi holako 1 (0,01)
handi handi zer 1 (0,01)
handi hartu ari 1 (0,01)
handi hartu ezan 1 (0,01)
handi hartu hasi 1 (0,01)
handi hartu joan 1 (0,01)
handi hartu nahi 1 (0,01)
handi hartu ondorioz 1 (0,01)
handi hartu zira 1 (0,01)
handi hartz ei 1 (0,01)
handi hartz joan 1 (0,01)
handi hau ospatu 1 (0,01)
handi hori beharleku 1 (0,01)
handi hori bertso 1 (0,01)
handi hori etengabeko 1 (0,01)
handi hori ez 1 (0,01)
handi hori geldi 1 (0,01)
handi hori guzti 1 (0,01)
handi hori itsaso 1 (0,01)
handi hori testu 1 (0,01)
handi horiek den 1 (0,01)
handi horiek ere 1 (0,01)
handi horiek falta 1 (0,01)
handi horiek parke 1 (0,01)
handi horiek sartu 1 (0,01)
handi ibili ha 1 (0,01)
handi idatzi emon 1 (0,01)
handi idatzi eskatu 1 (0,01)
handi idatzi ezin 1 (0,01)
handi ikusi han 1 (0,01)
handi ipini egon 1 (0,01)
handi irabazi zeu 1 (0,01)
handi irakurri neba 1 (0,01)
handi iruditu amama 1 (0,01)
handi iruditu diferentziatu 1 (0,01)
handi iruditu Tokio 1 (0,01)
handi jarri ez 1 (0,01)
handi jarri ohi 1 (0,01)
handi jarri portale 1 (0,01)
handi jarri zira 1 (0,01)
handi jaso neba 1 (0,01)
handi jo behar 1 (0,01)
handi joan behar 1 (0,01)
handi joan beste 1 (0,01)
handi joan ezan 1 (0,01)
handi joan zira 1 (0,01)
handi jokatu ari 1 (0,01)
handi jokatu behar 1 (0,01)
handi jokatu ei 1 (0,01)
handi kontatu ere 1 (0,01)
handi kontatu euskaldun 1 (0,01)
handi kontatu gertakari 1 (0,01)
handi lan astun 1 (0,01)
handi lan batzuk 1 (0,01)
handi lan baztertu 1 (0,01)
handi lan gune 1 (0,01)
handi lan idatzi 1 (0,01)
handi laster Athletic 1 (0,01)
handi laster barru 1 (0,01)
handi laster berriro 1 (0,01)
handi laster bi 1 (0,01)
handi laster bizikleta 1 (0,01)
handi laster deitu 1 (0,01)
handi laster egin 1 (0,01)
handi laster esan 1 (0,01)
handi laster etorri 1 (0,01)
handi laster gogor 1 (0,01)
handi laster hasi 1 (0,01)
handi laster idatzi 1 (0,01)
handi laster kendu 1 (0,01)
handi laster konturatu 1 (0,01)
handi laster Mikel 1 (0,01)
handi laster obispo 1 (0,01)
handi laster onartu 1 (0,01)
handi laster samar 1 (0,01)
handi laster seminario 1 (0,01)
handi laster urrun 1 (0,01)
handi laster urte 1 (0,01)
handi laster zer 1 (0,01)
handi lortu ez 1 (0,01)
handi lortu nahi 1 (0,01)
handi lortu puntu 1 (0,01)
handi lotu arazo 1 (0,01)
handi ospatu etorri 1 (0,01)
handi ospatu zira 1 (0,01)
handi pasa txarto 1 (0,01)
handi pasa ukan 1 (0,01)
handi pasatu ei 1 (0,01)
handi pasatu zira 1 (0,01)
handi samar atera 1 (0,01)
handi samar eraman 1 (0,01)
handi samar eskatu 1 (0,01)
handi samar harea 1 (0,01)
handi samar hor 1 (0,01)
handi samar kontraesan 1 (0,01)
handi samar lortu 1 (0,01)
handi samar osotu 1 (0,01)
handi samar sinatu 1 (0,01)
handi samar sortu 1 (0,01)
handi sartu ari 1 (0,01)
handi sartu bi 1 (0,01)
handi sartu egon 1 (0,01)
handi sentitu zitu 1 (0,01)
handi sortu be 1 (0,01)
handi sortu ezan 1 (0,01)
handi sortu funtzio 1 (0,01)
handi sortu kazeta 1 (0,01)
handi ta aberats 1 (0,01)
handi ta eder 1 (0,01)
handi ta itsusi 1 (0,01)
handi ta maite 1 (0,01)
handi ta obo 1 (0,01)
handi ta on 1 (0,01)
handi ta ongile 1 (0,01)
handi ta plaza 1 (0,01)
handi ta txiki 1 (0,01)
handi ta zabal 1 (0,01)
handi txiki aztertu 1 (0,01)
handi txiki erdi 1 (0,01)
handi txiki zer 1 (0,01)
handi ukan abeslari 1 (0,01)
handi ukan adin 1 (0,01)
handi ukan ahots 1 (0,01)
handi ukan aldagai 1 (0,01)
handi ukan alderdi 1 (0,01)
handi ukan aldizkari 1 (0,01)
handi ukan amesti 1 (0,01)
handi ukan antzeman 1 (0,01)
handi ukan arestian 1 (0,01)
handi ukan argi 1 (0,01)
handi ukan arrisku 1 (0,01)
handi ukan artikulu 1 (0,01)
handi ukan Atxaga 1 (0,01)
handi ukan azpimarratu 1 (0,01)
handi ukan barne 1 (0,01)
handi ukan bera 1 (0,01)
handi ukan beste 1 (0,01)
handi ukan curriculum 1 (0,01)
handi ukan denbora 1 (0,01)
handi ukan ere 1 (0,01)
handi ukan euskara 1 (0,01)
handi ukan existentzialismo 1 (0,01)
handi ukan formatu 1 (0,01)
handi ukan gai 1 (0,01)
handi ukan gaitasun 1 (0,01)
handi ukan gaur 1 (0,01)
handi ukan gaztelania 1 (0,01)
handi ukan gero 1 (0,01)
handi ukan gizarte 1 (0,01)
handi ukan hamaika 1 (0,01)
handi ukan han 1 (0,01)
handi ukan hartu 1 (0,01)
handi ukan heroi 1 (0,01)
handi ukan herri 1 (0,01)
handi ukan hezkuntza 1 (0,01)
handi ukan hor 1 (0,01)
handi ukan horiek 1 (0,01)
handi ukan hortz 1 (0,01)
handi ukan idazkera 1 (0,01)
handi ukan ikasle 1 (0,01)
handi ukan ikastetxe 1 (0,01)
handi ukan irakasle 1 (0,01)
handi ukan irakurketa 1 (0,01)
handi ukan ispilu 1 (0,01)
handi ukan jakintza 1 (0,01)
handi ukan jende 1 (0,01)
handi ukan kontagai 1 (0,01)
handi ukan kontaketa 1 (0,01)
handi ukan kritikatu 1 (0,01)
handi ukan lau 1 (0,01)
handi ukan margolari 1 (0,01)
handi ukan martiri 1 (0,01)
handi ukan merkatu 1 (0,01)
handi ukan Miren 1 (0,01)
handi ukan nolanahi 1 (0,01)
handi ukan oraindik 1 (0,01)
handi ukan sanferminak 1 (0,01)
handi ukan sari 1 (0,01)
handi ukan sinbolo 1 (0,01)
handi ukan sinetsi 1 (0,01)
handi ukan suspense 1 (0,01)
handi ukan uste 1 (0,01)
handi urte bat 1 (0,01)
handi urte batzuk 1 (0,01)
handi urte guzi 1 (0,01)
handi zabaldu hasi 1 (0,01)
handi zira horiek 1 (0,01)
handi zira Jose 1 (0,01)
handi zira kasu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia