Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 212

2009
‎Kolorebakoa zen, erabat, Villasantek erakutsi eta irakatsi zigun historia hori: bertan ez dago emakumerik , bertan ozta ozta aurkitzen da elizgizon ez den idazlerik. Ematen du Villasantek begien bistan zegoena bakarrik bildu zuela, argitan zegoena.
‎Hala, sexu eszenen deskribapen zehatza baliatzen da (gizonezko) epaileari zuzendutako aitortzan. Psikologoarekin duen solasaldian, berriz, gehiago azaleratzen dira emakume honen barne zauriak eta autoestimu baxua. Gaiaren gaurkotasun tragikoak izan lezakeen erakargarritasunaz gain, tratu txarren etiologian sakontzeko ahalegina egin du Lertxundik.
‎Gaiaren gaurkotasun tragikoak izan lezakeen erakargarritasunaz gain, tratu txarren etiologian sakontzeko ahalegina egin du Lertxundik. Bortxatzaile biktima harremanaren disekzioa egiten ahalegindu da, bakoitzaren karakterizazio sinesgarria eskainiz (amaren gonapenik atera gabeko semea da senarra/ aitak abandonatutako autoestimu baxuko emakumea emaztea). Ongi irakurtzen den suspentse eleberria da, eta iragarritako hilketaren narrazioak irakurlearen jakin minari eusten dio.
‎Baina, politika alde batera utzita, kale mailan ondorio praktikoa hauxe da: zuk ikus ditzakezu bi emakume elkarrekin solasean azokan bata katala­nez mintzo eta bestea gaztelaniaz ihardesten. Ez dira dialektoak, elkarren ondoan garatu diren hizkuntza zeharo bestelakoak baizik, maiz bietako bat ezabatzen alferrik ahalegindu diren arren.
‎Orduan, tokatu zitzaionean, Atahualpa Yupanquiren zerbait kantatu zuen. Gizonek ez omen zioten batere kasurik egin, neskekin zeuden encantados, baina berari ezta kasurik ere, emakumeak bakarrik entzuten omen zion atentzioarekin. Eta egun batzuk pasa, eta kalean ikusi zuen neska haietako bat, eta esan omen zion:
‎1963ko maiatzean atera zuen. Joan zen examinatzera, eta tribunalean gehienak ziren gizonak, emakume bat kenduta, eta examinatzen zirenak denak ziren neskak, kabaret eta kantatzeko. Orduan, tokatu zitzaionean, Atahualpa Yupanquiren zerbait kantatu zuen.
‎Bueno, herri osoak... ziur asko izango ziren gizonak bakarrik. Orain izango lirateke gizonak eta emakumeak , ziur asko, baina orduan ez. Juerga izugarria izan omen zen, gaupasa izugarria, gosaldu zituzten baratzetik ekarritako letxugak, oso onak eta hola.
‎aurkitu nuen, Gernikara ematen duen Ajangizko gainaldeko elizako sakristian, hautsez betetako apal batean zegoen liburu batean aitonaren jaiotzaren eta bataioaren eskuzko idatzoharra, hain zuzen ere 1873ko Eguberri biharamunean jaio zela jasotzen zuena. Herrian nire aitonaz gogoratzen zen bakarra Klaudia izeneko emakume itsu bat zen, sutondoan bastoiari helduta isilik eserita egoten zen emakume bat, irratiaren konpainiari ere uko egiten ziona; izan ere, berak azaldu zuenez, bazituen bere oroitzapenak. «Badut beraren aditzea», esan zuen emakume xaharrak gure aitonaz; seme bakarra zen eta Urtsulatarren komentura sartu ziren arrebak ere ba omen zituen, baina Ameriketara joan zen.
‎aurkitu nuen, Gernikara ematen duen Ajangizko gainaldeko elizako sakristian, hautsez betetako apal batean zegoen liburu batean aitonaren jaiotzaren eta bataioaren eskuzko idatzoharra, hain zuzen ere 1873ko Eguberri biharamunean jaio zela jasotzen zuena. Herrian nire aitonaz gogoratzen zen bakarra Klaudia izeneko emakume itsu bat zen, sutondoan bastoiari helduta isilik eserita egoten zen emakume bat, irratiaren konpainiari ere uko egiten ziona; izan ere, berak azaldu zuenez, bazituen bere oroitzapenak. «Badut beraren aditzea», esan zuen emakume xaharrak gure aitonaz; seme bakarra zen eta Urtsulatarren komentura sartu ziren arrebak ere ba omen zituen, baina Ameriketara joan zen.
‎Herrian nire aitonaz gogoratzen zen bakarra Klaudia izeneko emakume itsu bat zen, sutondoan bastoiari helduta isilik eserita egoten zen emakume bat, irratiaren konpainiari ere uko egiten ziona; izan ere, berak azaldu zuenez, bazituen bere oroitzapenak. «Badut beraren aditzea», esan zuen emakume xaharrak gure aitonaz; seme bakarra zen eta Urtsulatarren komentura sartu ziren arrebak ere ba omen zituen, baina Ameriketara joan zen.
‎Urteetan maindire zikinak garraiatu zituen hoteleko eskailera estu eta pikuetan gora eta behera, etxean garbitzen baitzituen ikuzgailu zaharkitu batean, zabaltzeko burdin harian zintzilikatu baino lehen. Holly eta biok hoteleko gelak pintatzen laguntzen izan ginen uda batez, osabak esan zigunean hoteleko teilatua konpontzen ari zela eta nire amama, laurogeita zazpi urteko emakumea , leiho batetik igo zela teilaturaino berari laguntzera. Konturatu nintzen altzairuzko neska gazte hura eta nire amama pertsona bera zirela.
‎«Gauza batzuez, zenbat eta gehiago pentsatu, orduan eta gutxiago ulertzen dira», erantzun zidan jakin zuenean nire ama hil zela. Beste alaba alkoholiko bat, zenbait senar, dibortzio eta maitale izan eta gero? emakume goxoa niretzat?, amamarekin bizi zen, nire arreba umetan Battle Mountainen bisitan izan zen batean. Amama baratzea ureztatzen ari zenean, izeba etxetik atera zen, erabat kargaturik eta maleta txiki bat eskuan zuela.
‎Orain, emakume itsuak bezala, denok dauzkagu gure oroitzapenak argazkiek, kafe eho­gailuak eta gutun gutxi batzuek lagundurik, Atlantikoaren bi aldeetan. Euskal Herriko nire ahaideek gogoan dute nire amamak hirurogei urte zituela nola etorri zen Bizkaira urtebeterako.
‎Jende gutxi geratzen da hondartzan, eguzkia zeru ertzera gerturatzen ari denean. Ur bazterretik paseoan doazen bi emakume bata bestearekin gurutzatzera doaz. Bata, praka laburrak eta txanodun jertsea daramatzana, aurrera begira, aurpegiaren soslaia argiztatuta.
2010
‎Idazle gazte baten lehen eleberria da hau, baina bere adinekoen errealitatetik aldendu eta gerra garaian gazte zirenen belaunaldiari eskaini dio arreta liburu honetan. Hiru emakume edadeturen bizitzaren ibilbidearen testigantza ematen du liburuak, iraga­naren oroitzapenak ekarriz (haurtzaroa eta gaztaroa hiru protagonisten ahotik) eta elipsi handi bat eginez, zahartzaroko kafetegiko solasaldien bidez. Lehena, iraganekoa, barne bakarrizketaren bidez emana da; bigarrena, orainaldikoa, aldiz, istoriotik kanpo dagoen kontalari estradiegetiko batek kontatzen du, maitasu­nez, s...
‎Emakumezkoen gerra baita aipagai hemen, epika txiki­ko gerra ez kontatua. Eta emakumeok gizonen biktima dira gehienetan: Teresa, aitak abandonatutako familia bateko alaba, edo Martiña, aitaren begietara gutxiegi hazitako neska, Eutemiorekin ezkondu nahiko duena, honek ez duela maite jakin arren.
‎Aipatu nahi nuke, bestalde, Karmele Jaioren Musika airean honek Alberdiren Aulki jokoa liburuarekin akordarazi nauela, edadeko emakumeek beren iraganaz eginiko hausnarketaren gaiari heltzen baitiote biek. Edadeko emakume protagonistaren oroimenean haurtzaroko jolasek eta hauei loturiko kantek duten oihartzuna aipatu nahi nuke esanguratsutzat, zeren Elenaren narrazioan errekurrenteak dira kantuak, haurra lokartzekoak («Arrateko ama?»), sokasaltokoak («Aita, ama, zenbat urtekin ezkonduko naiz?») edota desirazkoak («Ese lunar que tienes?»).
‎Aipatu nahi nuke, bestalde, Karmele Jaioren Musika airean honek Alberdiren Aulki jokoa liburuarekin akordarazi nauela, edadeko emakumeek beren iraganaz eginiko hausnarketaren gaiari heltzen baitiote biek. Edadeko emakume protagonistaren oroimenean haurtzaroko jolasek eta hauei loturiko kantek duten oihartzuna aipatu nahi nuke esanguratsutzat, zeren Elenaren narrazioan errekurrenteak dira kantuak, haurra lokartzekoak («Arrateko ama?»), sokasaltokoak («Aita, ama, zenbat urtekin ezkonduko naiz?») edota desirazkoak («Ese lunar que tienes?»). Elenaren oroimenean dirauten kantu horiekin batzen dira gero zaintzaile ekuatortarrak abesten dituenak, Ricardok gogoan dituen musikarien interpretazioak?
‎Bere laburtasunean (91 orri besterik ez ditu), handia iruditu zait Esnaolaren estreinako lana. Lan honetan ezin hobeto uztartuta azaltzen dira giroa (udako azken egunak, galerna gertu dela) eta pertsonaien arteko gorabeherak (berrogei urteren bueltan dabilen emakumea ; adin txikiko neskatila batekin dabilen haren senarra; neskatilaren aita, bikotea uda igarotzen ari den hoteleko zuzendaria; neskatila bera). Galernak, Esnaolak liburu hasieran aipatzen duen bezala, udaren amaiera iragarri ohi du pertsonaiak dauden kostaldeko herrian, S.S. delakoan.
‎Eztanda horrek ordura arte pertsonaiek jarraituriko ordena suntsitu egingo du, bestelako logika bati hasiera emateko: sexismoak bultzaturiko emakumeen objektifikazioari aurre egiten dion logika, esango nuke.
‎«Hazia» ipuina, Esti, oso bortitza iruditu zait ideia aldetik. Emakumeak zer paper hartzen duen, edo hobe, gizarteak zer paper ematen dion erditu ondorengo emakumeari, ama izan denari, nola bilakatzen duen lugorri, akasdun, tabu ia, gizabanakoa merkantzia gisa tratatzen duen jendarteak, arren neurrira egindakoak. Ama baten testigantza ezin gordinagoa iruditu zait «Hazia», purrustada traza har dezakeena, baina probokazio gisa bada ere, ideia trafiko modura, nirekin funtzionatu duena.
‎«Hazia» ipuina, Esti, oso bortitza iruditu zait ideia aldetik. Emakumeak zer paper hartzen duen, edo hobe, gizarteak zer paper ematen dion erditu ondorengo emakumeari , ama izan denari, nola bilakatzen duen lugorri, akasdun, tabu ia, gizabanakoa merkantzia gisa tratatzen duen jendarteak, arren neurrira egindakoak. Ama baten testigantza ezin gordinagoa iruditu zait «Hazia», purrustada traza har dezakeena, baina probokazio gisa bada ere, ideia trafiko modura, nirekin funtzionatu duena.
‎Bada, labur bada ere, aipatu nahi nuke Musika airean eleberriaren argumentua: Elena emakume edadetua du protagonista eta narratzaile nagusi. Etxean itxita dagoen bitartean, bizitzarekikoak eginda, atzera begira hasiko da eta bere biografian gertatutako poz eta zaurien zerrenda egingo du.
‎Gero, ordea, jario izugarria erakusten du orriotan, txukuna, ondoegi egituratua, makularik gabea. Zail egin zait bizitzaz enpo dagoen emakume batek halako testigantza utz dezakeela sinestea, lagunekin hitz erdi bat egiteko gauza ez denean, adibidez. Karmele Jaio sartu da, narratzailea sortzerako orduan, adineko emakume baten larruan, geure testuingurukoa (ez zaigu arrotz egingo bizi den herria, dena blaitzen duen moral kristaua, armiarma sare soziala), eta eskertzekoa da eginahala, baina ez ote den atarian geratu, sakonera jo gabe errazkerian erori, hori dut inpresioa.
‎Zail egin zait bizitzaz enpo dagoen emakume batek halako testigantza utz dezakeela sinestea, lagunekin hitz erdi bat egiteko gauza ez denean, adibidez. Karmele Jaio sartu da, narratzailea sortzerako orduan, adineko emakume baten larruan, geure testuingurukoa (ez zaigu arrotz egingo bizi den herria, dena blaitzen duen moral kristaua, armiarma sare soziala), eta eskertzekoa da eginahala, baina ez ote den atarian geratu, sakonera jo gabe errazkerian erori, hori dut inpresioa.
‎Eta iruditzen zait literaturak izan lukeela horren aurkako antidoto, hots, topikoaren, klixearen aurkako; eskaini lukeela zerbait berria, berezia, besterik ez bada desberdina, egunerokoan akitzeraino errepikatzen diren horietatik urrun. Liburuak bide interesgarri bat hartzen du emakumeez hitz egiten hasten denean, gaur edadeko diren emakumeez, horien larrutik: «Besteen zerbitzari izateko hezi gintuzten emakumeak eta zer egin zerbitzatzeko edo zaintzeko inor ez daukazunean?
‎Eta iruditzen zait literaturak izan lukeela horren aurkako antidoto, hots, topikoaren, klixearen aurkako; eskaini lukeela zerbait berria, berezia, besterik ez bada desberdina, egunerokoan akitzeraino errepikatzen diren horietatik urrun. Liburuak bide interesgarri bat hartzen du emakumeez hitz egiten hasten denean, gaur edadeko diren emakumeez , horien larrutik: «Besteen zerbitzari izateko hezi gintuzten emakumeak eta zer egin zerbitzatzeko edo zaintzeko inor ez daukazunean?
‎Liburuak bide interesgarri bat hartzen du emakumeez hitz egiten hasten denean, gaur edadeko diren emakumeez, horien larrutik: «Besteen zerbitzari izateko hezi gintuzten emakumeak eta zer egin zerbitzatzeko edo zaintzeko inor ez daukazunean? (?) Eta arazoa larriagotu egiten da, inor ezin zerbitzatzetik norbaitek zaindua izatera pasatzean»; edo suhia bilobarekin ikustean konturatzen denean «ez bakarrik zenbat irabazi duten gure alabek, baizik eta zenbat galdu zuten gure senarrek».
‎Momentu batean, Aritz, aipatu duzu literaturak gainditu eta irauli lituzkeela topikoak eta klixeak. Eta ildo horretatik, poztu egin zaitu ikusteak liburuak emakumeen problematikaz ere badiharduela, nahiz eta ehun orrialde itxaron behar izan horretarako, eta geroxeago zapuztu egin zara keinu ñimiño bat besterik izan ez delako. Nire ustez, horrelako aldarri ideologiko bat, beharbada, pertinentea da gure ikuspegi progresista gura horretatik, baina erabat lekuz kanpokoa litzateke, extemporaneoa oso, Elena atso erretxindu horren kolkoan.
‎Den denez mintzo da «Amodioa». Etxeparek sexuari buruz dihardu, baina ez hodeietako aingeruenaz eta inguru minguruka, baizik eta haragizko gizon emakumeen sexuaz eta zuzen eta esplizituki. «Amodioa» irakurritakoan kargutuko zara norainoko haustura zekarkion ordura arteko euskal letra jainkojale eta ahalketien mundutxoari.
‎Laborista ikuspegia ere kutsatu zen zenbait taldetan, nahiz hemengo langile mu­gimendua ez zen sozialista senti. Emakume Abertzale Batza ere hortik sortu zen (Irlandako Cumann nan Ban-en ildotik), apirilaren 10ean emakumeen aurreko Martin O. Dailyren hitzaldi batean Gallastegik bertan aldarrikatutakoaren eraginpean. Urrats garrantzitsua izan zen emakumea bizitza publikoan, eta politikoan, murgiltzen hasteko.
‎Laborista ikuspegia ere kutsatu zen zenbait taldetan, nahiz hemengo langile mu­gimendua ez zen sozialista senti. Emakume Abertzale Batza ere hortik sortu zen (Irlandako Cumann nan Ban-en ildotik), apirilaren 10ean emakumeen aurreko Martin O. Dailyren hitzaldi batean Gallastegik bertan aldarrikatutakoaren eraginpean. Urrats garrantzitsua izan zen emakumea bizitza publikoan, eta politikoan, murgiltzen hasteko.
‎Emakume Abertzale Batza ere hortik sortu zen (Irlandako Cumann nan Ban-en ildotik), apirilaren 10ean emakumeen aurreko Martin O. Dailyren hitzaldi batean Gallastegik bertan aldarrikatutakoaren eraginpean. Urrats garrantzitsua izan zen emakumea bizitza publikoan, eta politikoan, murgiltzen hasteko. 1931n eta ondoko urteetan Emakume Batza ia 30.000 bazkide izatera iritsi zen, 200 elkarte baino gehiago hegoaldeko lau herrialdeetan.
‎Urrats garrantzitsua izan zen emakumea bizitza publikoan, eta politikoan, murgiltzen hasteko. 1931n eta ondoko urteetan Emakume Batza ia 30.000 bazkide izatera iritsi zen, 200 elkarte baino gehiago hegoaldeko lau herrialdeetan.
‎Bidean, hara zihoan Mª Teresa Lardizabal anderea topatu zuten. Emakume Abertzale Batzako kidea zenez, Hernandorenari ezinago egokia zitzaion taldearen egitasmoan txertatzea irlandar emakumeei Batzaren agur eta atxikimendua helaraz ziezaien.
‎Bidean, hara zihoan Mª Teresa Lardizabal anderea topatu zuten. Emakume Abertzale Batzako kidea zenez, Hernandorenari ezinago egokia zitzaion taldearen egitasmoan txertatzea irlandar emakumeei Batzaren agur eta atxikimendua helaraz ziezaien.
‎Saudi Arabiak emakumeentzako ministro berri bat dauka. 25 urte ditu, markako arropa atsegin du, ezpainetako barra eta kotxeak.
‎25 urte ditu, markako arropa atsegin du, ezpainetako barra eta kotxeak. Esan gabe doa, Rajaa Alsanea ez dago gobernuan, bere lurraldean emakumeek iritzia ematea ez baita gauza arrunta. Ezin dira txofer izan, eta hauteskundeetan ez daukate bozkatzeko eskubiderik.
‎Halere, Alsaneak hautesle mordoa dauka bere atzetik. Best-seller bat da, arabiar munduan chick lita idazten duen bakarra eta, beharbada horrexegatik, esan daiteke bera dela XXI. mendeko emakume arabiarren bozeramalea. Girls of Riyadh eleberriak klase ertaineko lau emakumeren historiak kontatzen ditu:
‎Best-seller bat da, arabiar munduan chick lita idazten duen bakarra eta, beharbada horrexegatik, esan daiteke bera dela XXI. mendeko emakume arabiarren bozeramalea. Girls of Riyadh eleberriak klase ertaineko lau emakumeren historiak kontatzen ditu: laurak dabiltza maitasun eta dibertimendu bila, inguruko kultura itogarritik ihes egin nahian.
‎Gazte jendeak tradizioari nola izkin egiten dion erakutsi nahi izan dut. Nik ezagutzen ditudan emakume gazteek modernoak izan nahi dute, neurriez kezkatuta daude, maitemindu nahi dute, beste edozein tokitako emakumeek bezala. Inoiz ez da nire burutik pasatu eskandalurik ematea», aitortzen zuen Alsaneak Londreseko Dorchester hotelean, tea hartzen zuen bitartean.
‎Gazte jendeak tradizioari nola izkin egiten dion erakutsi nahi izan dut. Nik ezagutzen ditudan emakume gazteek modernoak izan nahi dute, neurriez kezkatuta daude, maitemindu nahi dute, beste edozein tokitako emakumeek bezala. Inoiz ez da nire burutik pasatu eskandalurik ematea», aitortzen zuen Alsaneak Londreseko Dorchester hotelean, tea hartzen zuen bitartean.
‎Liburua arabieraz argitaratu zenean, 2005ean, emakume gazte askok eta askok bozeramale gisa hartu zuten idazle gaztea. «Zenbait egunetan 1.000tik gora mail hartzen nituen:
‎«Zenbait egunetan 1.000tik gora mail hartzen nituen: emakume dibortziatuenak, behartuta ezkondutakoenak, senarrarekin konpontzen ez zirenenak. Neskak hurbildu egiten zitzaizkidan argazkiak ateratzeko nirekin eta orduan konturatu nintzen zerbait egin behar nuela jende horien alde.
‎Neskak hurbildu egiten zitzaizkidan argazkiak ateratzeko nirekin eta orduan konturatu nintzen zerbait egin behar nuela jende horien alde. Banekien ni nintzela Saudi Arabia modernoaz idazten zuen lehen emakumea , baina ez nuen uste nire liburuak halako sentsazioa eragingo zuenik».
Emakumeen erretratuak
‎Pattie Boyd Claptonenera joan zenean, berehala ohartu zen zer nolako gizon motarekin berregin nahi zuen bizitza: «inolako begirunerik gabe jokatzen zuen bidean aurkitzen zuen edozein emakumerekin , pare bat botila brandy garbitzen zituen egunero, eta konta ezin ahala pinta garagardo. Gainera garagardoari vodka botatzen zion, inor kontura ez zedin koloreagatik.
‎Eric Claptonek, bestalde, inolako lotsarik gabe onartzen ditu bere behin eta berriroko huts egiteen arrazoiak. «Beti izan naiz emakumeen beldur. Aspaldiko kontuak dira.
‎«Poliziak jazarritako iraultzailea putetxe batean ezkutatu da. 26 urte beteak ditu jada, baina oraindik ez daki emakume baten besoetan urtzea zer den. Maitetxean eskaintzen dizkioten neskatilen artean orbangabeena begitantzen zaion huraxe aukeratuko du.
‎Horra liburua: begiak itxita eta besoak biluz, aurpegia neke, irrikaz bere zain zegoen emakumea zen liburua. –Lotsagarria da orbangabe izatea!?».
‎Eskailera zaharretan gora, susmo txarra hartu dio lekuari: kolore guztietako bularretakoak daude zintzilik eskailera karrilean eta emakume hegoamerikarrak liburuak irakurtzen ari dira jo eta su, txokoetan eserita. Erdi biluzik eta liburuak irakurtzen.
‎Lagun batek gomendatu psikoanalistarengana jo nuen. Psikoanalista emakume zahar samar baina dotorea zen, eta astean bitan hartzen ninduen. Miresmenez jarraitu ohi nituen haren mugimenduak.
‎Orduan, gainera, sermoiak ere politizatu egi­ten genituen eta gure sermoi horiek entzutera ondoko herrietatik etortzen zen jendea. Emakumeak bertsotan hasi zirenean nik esaten nien askoz ere zailagoa izan zela sotanarekin bertsotan ibiltzea eta lasai egoteko, jendea oso azkar ohitzen dela».
‎Guk astotik mandora gabe autora egin dugu, trantsiziorik gabe, kolpetik. Emakumeek ere txilaba erantzi eta praka estuak edo gona motzak jantzi zituzten, gure gizartearen onespenik ere gabe, modernizazioaren izenean besterik ez. Zer edo zer es­portatu nahi izanez gero, berriz, bestek agintzen digu beti salneurria.
‎Bere liburuetan ikusten da betidanik edan duela asko, alkohol asko eta denetik, droga asko eta denetik, sexu asko eta denetik, batik bat prostitutak: («Ez dakit nor den ondoan lotan daukadan emakume hau»). Oso ondo hitz egiten zuen gaztelaniaz Xukrik, espainiar literaturako klasikoak irakurrita zeuzkan («Benetako bizitza liburuetan aurkitu behar da») eta berehalaxe antzematen zitzaion asko bizi eta asko ikusitakoa zela mundu honetan.
‎fundatu zuen; santu hark maite zuen, edo eginahalean seduzitzen saiatu zen? emakumea jipoitu zuen, harik eta emakumea ibarreko aintzira izoztuetako batera erori (Glendalough ek «bi aintziren mendiartea» esan nahi du irlanderaz) eta ito zen arte.
‎fundatu zuen; santu hark maite zuen, edo eginahalean seduzitzen saiatu zen? emakumea jipoitu zuen, harik eta emakumea ibarreko aintzira izoztuetako batera erori (Glendalough ek «bi aintziren mendiartea» esan nahi du irlanderaz) eta ito zen arte.
‎Horma horien atzean daude espetxeratuak gaur egun errepublikano «disidenteak» deitzen ditugunak, hau da, Sinn Feinek eta IRA Probisionalak izenpetu­tako Belfasteko bake akordioari uko egin ziotenak. Gizon emakume horiek 1916ko heroi errepublikano­en zilegizko oinordekotzat hartzen dute beren burua. Haien ekintza armatu etengabeak terrorismo ekintza nazkagarriak direlakoan ikusten ditu irlandar jende gehienak, eta halaxe behar du nire iritzian.
‎Indarra, gorrotoa, historia, hori guztia. Hori ez da gizon emakumeentzako bizimodua, iraina eta gorrotoa. Eta jende guztiak daki horrexen kontra kontrakoa dela egiaz bizitza.
‎Promes hori, lurralde hau hain pobre dagoen sasoi honetan, nahikoa izan da nire denda hilabeterako betetzeko. Gainera, nire bisita nahi luketela abisatu didate inguruko auzoetatik, emakumeek poesiak emango dizkidatela. Hala, sarritan egon naiz aduarrotan, zuhaitz baten azpian edo denda baten barruan, umez eta emakumez inguratua, bertsoak kopiatzen eta opari txikiak egiten?».
‎Gainera, nire bisita nahi luketela abisatu didate inguruko auzoetatik, emakumeek poesiak emango dizkidatela. Hala, sarritan egon naiz aduarrotan, zuhaitz baten azpian edo denda baten barruan, umez eta emakumez inguratua, bertsoak kopiatzen eta opari txikiak egiten?».
‎Urteak geroago, hango emakume batek 1907ko gosetean bere bost seme alabei jaten Charles de Foucauldek eman ziela gogoratzen zuen. Harrezkero, emakume horrek behin eta berriz egin omen zion Alari otoitz morabito kristaua musulman bihur zedin:
‎Urteak geroago, hango emakume batek 1907ko gosetean bere bost seme alabei jaten Charles de Foucauldek eman ziela gogoratzen zuen. Harrezkero, emakume horrek behin eta berriz egin omen zion Alari otoitz morabito kristaua musulman bihur zedin:
‎Eta beste gauza askotarako denbora aurkitzen zuen: auto klasikoen bilduma egiteko, sabela otordu ikaragarrietan gozatzeko, emakumetarako ... Patrick Marnhami sinetsi behar badiogu:
‎Bestalde, Simeno­nekin lotutako zenbakiak erotzeko modukoak dira: nobela horiek guztiak, saldutako 500 milioi aleak, berrogeita hamabost etxebizitza ezberdinak, eta, berak zioenaren arabera, ohera eraman zituen 10.000 emakumeak , bere bigarren emazteak kopurua 1.200era jaitsi bazuen ere.
2011
‎Gainerakoan, txandaka gidatzen zuten Félixek eta Mikelek. Emakumeok ez genekien. Nik, egia esan, gero ere ez nuen ikasi, eta gidatuz gozatzen zuen txofer bat izatearen zortea izan dut; urte askoan, batera eta bestera eraman izan nau eta nik behar den patxada izan dut paisaiaz eta bisitatzen genituen tokiez gozatzeko.
Emakume taldeak, bildu bat buru gainean, umeak lepoan, umeak hankapean.
‎Pierre eta Micheline izenez aurkezten dizkigu Debrayk Alfred Lang Willard eta bere emazte Suzanne. Nazioarteko aferagilea zen gizona, Picard erlojugile ospetsuen alaba emakumea . Londresek ezagunak zituen lehendik.
‎Eta ados nago hiru maria hauek zerikusi gutxi dutela Bibliatik datorkigun emakumez­koaren rolarekin. Emakumearen , amaren, familiaren irudi tradizionala da hemen auzitan jartzen dena. Eta auzitan jartzen da, gainera, modu probokatzailean, zahartzaroa ez baita amaiera, hasiera baizik.
‎Bat nator Marijorekin. Tradizioaren nondik nora­koak aztertzeko orduan, emakumeek hartan jokaturiko rola interesatzen zaio gehien Urretabizkaiari. Bestelako gaiak ere aipatzen ditu zeharka, hala nola Gerra Zibilak zenbateraino baldintzatu duen euskal gizartea edo, hobeto esanda, galtzaileen bandoa.
‎Txuriren eta Handiren arteko harrema­nak Gissingen laneko bi pertsonaia nagusiek, Miss Rhoda Nunn ek eta Miss Eleanor Barfoot ek, duten konplizitatea ekarri dit gogora. Aipatu lanean Rhoda Nunn ek berak esaten du gizarte konbentzioen aur­ka doan bizimodua daramatelako odd women, hots, emakume bitxiak izatera kondenatuta daudela, baina beren itxaropena, eta zeregina, denborarekin beren ikuspuntua normaltzat jotzea da.
‎Urretabizkaiaren nobelan, Handik jokatzen du Rhodaren rola. Biak ala biak jenio biziko emakumeak ditugu, eta emakumeen kausarekin erabat konprometituta daude, bakoitza bere modura, jakina. Baina izaera indartsua izanagatik ere, bai Rhodak bai Handik ahulguneak dituzte.
‎Urretabizkaiaren nobelan, Handik jokatzen du Rhodaren rola. Biak ala biak jenio biziko emakumeak ditugu, eta emakumeen kausarekin erabat konprometituta daude, bakoitza bere modura, jakina. Baina izaera indartsua izanagatik ere, bai Rhodak bai Handik ahulguneak dituzte.
‎Eta ez zait debaldeko hautua iru­ditu, tradizioaren izenean astakeria nabarmen baten paradigma tristea bilakatu delako Hondarribia: tradi­zioaren izenean justifikatu nahi izan da emakumeek herriko jai nagusian ez parte hartzea. Luze hitz egin genezake tradizioaz, haren moldagarritasunaz, bilakae­raz, baina 3 Mariak eleberriaz behar dugu orain.
‎Inposatutako memoria bezala bizi dute gerra eleberriko protagonista femeninoek, gizonezkoen jazoera epikoz zipriztindua; baina beste gerraz, domestikoaz, ezer gutxi esaten da. Ukatu zaien iragana birsortzen ahalegintzen dira emakumeok , iragana berridatzi, etorkizuna ere idazteko. Hala fun­tzionatzen baitu memoriak, Mieke Bal irakasleak esan zuenez:
‎saio ezagunean, Gayatri C. Spivakek zera galdetzen zion bere bu­ruari: «zer esan dezaket nik ibaian arropa garbitzen duen emakumearen izenean?». Izan ere, Spivakek ibaiko emaku­mearekin gauza asko zituen komunean (etnizitatea, ge­neroa), baina, intelektual ona legez, ezin zuen ahaztu Britainia Handian hezia eta Columbia Universityko irakaslea izanik, mundu pribilegiatuaren parte zela bera, hots, emakumea errekara kondenatua zuen mun­du pribilegiatuaren parte.
‎«zer esan dezaket nik ibaian arropa garbitzen duen emakumearen izenean?». Izan ere, Spivakek ibaiko emaku­mearekin gauza asko zituen komunean (etnizitatea, ge­neroa), baina, intelektual ona legez, ezin zuen ahaztu Britainia Handian hezia eta Columbia Universityko irakaslea izanik, mundu pribilegiatuaren parte zela bera, hots, emakumea errekara kondenatua zuen mun­du pribilegiatuaren parte. Gauzak horrela izanda, zer egin dezake intelektualak?
‎Beste liburu bat proposa­tzera natorkizue, Arantxa Urretabizkaiaren 3 Mariak. Bizitzaren gorabeherak di­rela medio, gaztetatik elka­rren berririk izan ez duten adineko hiru emakumeren arteko harremana du ar­datz Urretabizkaiaren azken nobelak. Hiruren izena Maria izanik, elka­rrengandik bereizteko, Txuri, Gorri eta Handi goitizenak jarri zizkieten txikitan.
‎Hots, Txurik deskribatzen duen Euskal Herri tradizionalean, nortasun propioa garatzeko aukerak murritzak dira, baina are murritzagoak dira bera bezala adinekoa, emakumezkoa eta alarguna baldin bazara. Adinekoa, emakumea eta alarguna izanik, bere bizitzako azken urteak linbo moduko batean igarotzea dagokio Txuriri, senarrari, bizirik zela, arrantzaleare­na jokatzea egokitu zitzaion bezala. Eta Txurirentzat horixe da benetako zahartzaroa, hilean bezala bizirik egotea.
‎Kepa, zuk ezagutzen duzun errealitate zatiarekin bat ez datorrelako 3 Mariak azaltzen duen errealita­tea irreala dela esatea gehiegikeria iruditzen zait. Are gehiago, ez dut uste nobelaren helburua denik Txuri eta Gorri edadeko emakume guztien erretratu direla esatea. Hain zuzen, nobelan bertan emakume eredu ezberdinak azaltzen dira, hala esaterik badago.
‎Are gehiago, ez dut uste nobelaren helburua denik Txuri eta Gorri edadeko emakume guztien erretratu direla esatea. Hain zuzen, nobelan bertan emakume eredu ezberdinak azaltzen dira, hala esaterik badago. Dena den, eta Marijok lehenago aipatu bezala, ezin zaigu ahaztu orain arte emakumeen ikuspuntua ez dela aintzat hartu euskal gizarteko arlo askotan.
‎Hain zuzen, nobelan bertan emakume eredu ezberdinak azaltzen dira, hala esaterik badago. Dena den, eta Marijok lehenago aipatu bezala, ezin zaigu ahaztu orain arte emakumeen ikuspuntua ez dela aintzat hartu euskal gizarteko arlo askotan. Hots, ema­kumeek ez dute historiaren beren bertsioa ematerik izan.
‎Azken batean, horixe da Txuriren dilema. Gorrirekin duen harremanari uko egin behar dio herriko gizon zein emakumeak , tradizioari jarrai­tuz, haiei buruz gaizki esaka hasi direlako. Zergatik kostatzen zaigu gizon eta emakumeoi, denok baikara neurri batean edo bestean gizarte patriarkalaren sos­tengu eta konplize, onartzea posible dela emakumeen arteko elkartasuna?
‎Gorrirekin duen harremanari uko egin behar dio herriko gizon zein emakumeak, tradizioari jarrai­tuz, haiei buruz gaizki esaka hasi direlako? Zergatik kostatzen zaigu gizon eta emakumeoi , denok baikara neurri batean edo bestean gizarte patriarkalaren sos­tengu eta konplize, onartzea posible dela emakumeen arteko elkartasuna. Akaso beldur ematen digu gizo­nik gabeko mundua (gizontasuna kategoria moduan onartuta, hots, gizontasunak errepresentatzen dituen baloreak) posible dela onartzeak?
‎Gorrirekin duen harremanari uko egin behar dio herriko gizon zein emakumeak, tradizioari jarrai­tuz, haiei buruz gaizki esaka hasi direlako? Zergatik kostatzen zaigu gizon eta emakumeoi, denok baikara neurri batean edo bestean gizarte patriarkalaren sos­tengu eta konplize, onartzea posible dela emakumeen arteko elkartasuna. Akaso beldur ematen digu gizo­nik gabeko mundua (gizontasuna kategoria moduan onartuta, hots, gizontasunak errepresentatzen dituen baloreak) posible dela onartzeak?
‎Esti, ez dut esan 3 Mariak irreala denik, baizik eta niri neuri momentu batetik aurrera irrealitatearen sentsazioa sortu didala, eta pare bat adibide jarri dut hori labur azaltzeko. Nik ez diot emakumeen arteko elkartasuna posible ez denik, ez beldur ematen didanik onartzeak gizonik gabeko mundua posible dela. Hain zuzen, ez dut ezertxo ere aipatu alde horretatik:
‎Esan nahi dut: eskolatu gabeko emakume batek gisa horretako narrazio bat idaztea sinesgarria izan daiteke edo ez, testuaren arabera, edo hobe, testuinguruaren arabera: testuaren barne logikarekin bat badator, aurrera, kontakizuna sinesgarria izango da erabat.
‎Aritz, ez dakit noraino nagoen ados zurekin, izan ere, teorian posibletzat jotzen baduzu ere emakume eskolabako batek horrelako narrazio bat idaztea, Jantzi beltz bi ren kasuan ez zaizu sinesgarri iruditu. Tira, ez deritzozu sinesgarri.
‎Esan nahi nuena zen diskurtso horren jariotasuna bera sinestea kostatzen zaidala. Hizkera trebatu lezake emakume edadetu batek, noski, horrek sinetsaraz lezake egokita­sun atsegingarri hori. Baina fikziozko egoera horretan gutun luze luzea idazten duen ama batengan espero al daiteke eramapenez eta gorabeherarik gabeko ariera asaldaezin hori?
‎Saidek esango zuen bezala, Zamaontzia ez da batere originala Edwini ematen dion tratamentuan. Aitzitik, Mendebaldeak «bestea»ri buruz esandakoaren logika berean inskribatzen da.3 Mariak lanaren kasuan, Urretabizkaiak historia alternatiboa eskaintzen digu, eta alternatiboa dela diot adineko emakume jakin batzuen ikuspuntutik eraikia delako. Horrek ez du esan nahi adineko emakume guztiek nobelako protagonisten antza dutenik, baina badira haien moduko emakume asko gure literaturan tokirik izan ez dutenak.
‎Aitzitik, Mendebaldeak «bestea»ri buruz esandakoaren logika berean inskribatzen da.3 Mariak lanaren kasuan, Urretabizkaiak historia alternatiboa eskaintzen digu, eta alternatiboa dela diot adineko emakume jakin batzuen ikuspuntutik eraikia delako. Horrek ez du esan nahi adineko emakume guztiek nobelako protagonisten antza dutenik, baina badira haien moduko emakume asko gure literaturan tokirik izan ez dutenak. Horregatik da Urretabizkaiaren nobela ausarta, zahartzaroari buruzko topiko eta estereotipoen kontra doalako.
‎Aitzitik, Mendebaldeak «bestea»ri buruz esandakoaren logika berean inskribatzen da.3 Mariak lanaren kasuan, Urretabizkaiak historia alternatiboa eskaintzen digu, eta alternatiboa dela diot adineko emakume jakin batzuen ikuspuntutik eraikia delako. Horrek ez du esan nahi adineko emakume guztiek nobelako protagonisten antza dutenik, baina badira haien moduko emakume asko gure literaturan tokirik izan ez dutenak. Horregatik da Urretabizkaiaren nobela ausarta, zahartzaroari buruzko topiko eta estereotipoen kontra doalako.
‎Uxue Apaolazaren Mea culpa nobela irakurri dut uda honetan. Lanak Lur izeneko emakume gazte bat du protagonista, Madrilen erizain lanean dabilena. Institutu garaian kuadrillakide izandako Mikelen atxiloketaren unea jasotzen duen argazkia ikusten du egunkarian egun batean, eta irudi horrek iraganeko mamuak asaldatuko ditu.
‎Protagonistaren monologo luze nahasiak irakurketan murgiltzera gonbidatu beharrean, guztiz aldapatsu bihurtu dizkit lehenengo orrialdeak eta bai, egia esateko, hurrengoak ere. Protagonista nagusiaren ahotsaz gainera, emakume edadetu batena ere tartekatuko da, eta istorioa are eta nahasiagoa egingo da, eta ilunagoa, irakurleak ganoraz segitu ahal izateko.
‎Historia dramatikoa da: alaba drogetan sartuta galdua duen emakume baten gutun luzeak osatzen du testuaren diskurtsoa, lehen pertsonan. Dramatismoa areagotzen da hitz egiten duen protagonista horrek minbizi sen­daezina duela aitortzen duenean eta, narrazioan aurrera egin ahala, tratamenduaren berri ematen duenean.
‎Nire iritziz, pertsonaia kontalari horren jardunean dago gakoa. Hizkerari eta estiloari erreparatzen bazaio, fikzioan esaten zaigu eskolatu gabeko emakume horrek alfabetatze kurtsoa egin ondoren lortu duela idatzi hori osatzea, noizbait alabak irakurriko duen itxaropenez. Itzulbiderik gabeko mintzo horrek hartu behar zuen tonua zen giltza narrazio honetan, eta aitortu behar dut niri kosta egin zaidala ahots horren zinezkotasunean sinestea.
‎Estatu Batuetan espresio­nismo abstraktuaren sarean jarraitzen zuten. Jackson Pollock en zurrunbilo kromatikoak, Willem De Kooning en emakume desitxuratuak eta Mark Rothko-ren metafisika kolorez­tatua Europatik iritsitako arte joeren ajeak ziren: intelektualegiak, ilunegiak, urrunegiak, hots, gutxiengo batek uler eta batez ere eros zitzakeenak baino ez.
‎Isiltasunak han mukien xurgaduren erritmoa du ziur, xurgadura lotsatiak, altuegi eginez gero zotina eztarriratzeko beldurrez, hiru emakumeek eztarria konpartituko balute bezala, zotin saio koralari leku eginez, besarkada, eskuak izter eta besoak helduz. Gurpilak lohi­tzen ari zaizkit mendi punta madarikatu honetara etorri beharraren temagatik, zergatik dira bideak hain estuak, galdetzeko gogoa dut, «zergatik da bidea hain estua!
‎Ez da inoiz iristen! Zenbat denbora da helmuga sudurraren parean dugula gertu/ urrun/ gertu, ze bide klase da hau!»; ¿ te gusta conducir?, ez dut egin, ez dut ezer esan, isilik geratu naiz motorra ere mututurik; hiru emakumeetarik edonork esango luke garrasika hasiko banintz, «ba­nekien ez geniola kotxean bakarrik etortzen utzi behar», gaixo banengo bezala, burutik gaixo, beraiek nabarmentzeraino, gainditzeko modu bakarra zotin haserregarri horiek balira bezala, zerura begira.
‎utzi dute emakumeek
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
emakume 68 (0,45)
emakumea 24 (0,16)
emakumeak 22 (0,14)
Emakume 14 (0,09)
emakumeek 14 (0,09)
emakumeen 12 (0,08)
emakumeari 7 (0,05)
Emakumea 6 (0,04)
emakumearen 6 (0,04)
Emakumeak 4 (0,03)
Emakumearen 3 (0,02)
emakumeez 3 (0,02)
emakumeok 3 (0,02)
emakumerik 3 (0,02)
Emakumeek 2 (0,01)
emakumeen arteko 2 (0,01)
emakumeentzako 2 (0,01)
Emakumeari 1 (0,01)
Emakumeen 1 (0,01)
Emakumeengatik 1 (0,01)
Emakumeok 1 (0,01)
emakumearen aldeko 1 (0,01)
emakumearena 1 (0,01)
emakumeei 1 (0,01)
emakumeen aurreko 1 (0,01)
emakumeetarik 1 (0,01)
emakumekoak 1 (0,01)
emakumeoi 1 (0,01)
emakumerekin 1 (0,01)
emakumeren 1 (0,01)
emakumeren arteko 1 (0,01)
emakumetarako 1 (0,01)
emakumez 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
emakume bat 14 (0,09)
emakume gazte 5 (0,03)
emakume suge 5 (0,03)
emakume edadetu 4 (0,03)
emakume guzti 4 (0,03)
emakume lore 4 (0,03)
emakume ez 3 (0,02)
emakume hura 3 (0,02)
emakume abertzale 2 (0,01)
emakume arte 2 (0,01)
emakume batza 2 (0,01)
emakume beti 2 (0,01)
emakume elkartasun 2 (0,01)
emakume ere 2 (0,01)
emakume goxo 2 (0,01)
emakume hau 2 (0,01)
emakume hori 2 (0,01)
emakume idazle 2 (0,01)
emakume iritzi 2 (0,01)
emakume itsu 2 (0,01)
emakume izen 2 (0,01)
emakume pastoral 2 (0,01)
emakume Hondarribia 1 (0,01)
emakume Martin 1 (0,01)
emakume arabiar 1 (0,01)
emakume arrunt 1 (0,01)
emakume asko 1 (0,01)
emakume atxiki 1 (0,01)
emakume bakarrik 1 (0,01)
emakume banatu 1 (0,01)
emakume bar 1 (0,01)
emakume barne 1 (0,01)
emakume begi 1 (0,01)
emakume belarri 1 (0,01)
emakume beldur 1 (0,01)
emakume berak 1 (0,01)
emakume berdintasun 1 (0,01)
emakume berezi 1 (0,01)
emakume bertikaltasun 1 (0,01)
emakume bertso 1 (0,01)
emakume beste 1 (0,01)
emakume bezala 1 (0,01)
emakume biluzi 1 (0,01)
emakume bista 1 (0,01)
emakume bitxi 1 (0,01)
emakume bizimodu 1 (0,01)
emakume bizitza 1 (0,01)
emakume burges 1 (0,01)
emakume danbor 1 (0,01)
emakume desitxuratu 1 (0,01)
emakume dibortziatu 1 (0,01)
emakume doan 1 (0,01)
emakume edonor 1 (0,01)
emakume elkar 1 (0,01)
emakume emazte 1 (0,01)
emakume eredu 1 (0,01)
emakume erreka 1 (0,01)
emakume erretratu 1 (0,01)
emakume espresuki 1 (0,01)
emakume eztarri 1 (0,01)
emakume falta 1 (0,01)
emakume gizon 1 (0,01)
emakume gorputz 1 (0,01)
emakume hainbat 1 (0,01)
emakume halako 1 (0,01)
emakume harreman 1 (0,01)
emakume harta 1 (0,01)
emakume hegoamerikar 1 (0,01)
emakume herri 1 (0,01)
emakume historia 1 (0,01)
emakume hitz 1 (0,01)
emakume hondo 1 (0,01)
emakume horiek 1 (0,01)
emakume hurbildu 1 (0,01)
emakume ibar 1 (0,01)
emakume idatzi 1 (0,01)
emakume ikuspuntu 1 (0,01)
emakume imajina 1 (0,01)
emakume inguratu 1 (0,01)
emakume jakin 1 (0,01)
emakume jipoitu 1 (0,01)
emakume kargutu 1 (0,01)
emakume kausa 1 (0,01)
emakume kontzientzia 1 (0,01)
emakume lau 1 (0,01)
emakume literatura 1 (0,01)
emakume lokal 1 (0,01)
emakume lotsarazi 1 (0,01)
emakume lotu 1 (0,01)
emakume mende 1 (0,01)
emakume ministro 1 (0,01)
emakume miresgarri 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
emakume suge esan 5 (0,03)
emakume lore konparatu 3 (0,02)
emakume abertzale batza 2 (0,01)
emakume edadetu bat 2 (0,01)
emakume gazte bat 2 (0,01)
emakume guzti berdin 2 (0,01)
emakume hura gezurti 2 (0,01)
emakume arabiar bozeramaile 1 (0,01)
emakume arte harreman 1 (0,01)
emakume arte inkomunikazio 1 (0,01)
emakume asko gu 1 (0,01)
emakume bakarrik entzun 1 (0,01)
emakume barne mundu 1 (0,01)
emakume bat beso 1 (0,01)
emakume bat beste 1 (0,01)
emakume bat garrasi 1 (0,01)
emakume bat giro 1 (0,01)
emakume bat gisa 1 (0,01)
emakume bat gutun 1 (0,01)
emakume bat halako 1 (0,01)
emakume bat ikusi 1 (0,01)
emakume bat kendu 1 (0,01)
emakume bat larru 1 (0,01)
emakume bat lokartu 1 (0,01)
emakume batza agur 1 (0,01)
emakume batza ia 1 (0,01)
emakume begi bildu 1 (0,01)
emakume berak iragan 1 (0,01)
emakume bertikaltasun kontraste 1 (0,01)
emakume bertso hasi 1 (0,01)
emakume beste bizitza 1 (0,01)
emakume biluzi asko 1 (0,01)
emakume bista galdu 1 (0,01)
emakume bizitza publiko 1 (0,01)
emakume danbor jole 1 (0,01)
emakume doan lehenago 1 (0,01)
emakume edadetu bizitza 1 (0,01)
emakume edadetu ukan 1 (0,01)
emakume edonor esan 1 (0,01)
emakume elkar solas 1 (0,01)
emakume elkartasun posible 1 (0,01)
emakume ere egon 1 (0,01)
emakume ere txilaba 1 (0,01)
emakume eredu ezberdin 1 (0,01)
emakume erreka kondenatu 1 (0,01)
emakume espresuki galdetu 1 (0,01)
emakume ez jakin 1 (0,01)
emakume eztarri konpartitu 1 (0,01)
emakume gazte asko 1 (0,01)
emakume gazte moderno 1 (0,01)
emakume gizon biktima 1 (0,01)
emakume gorputz ezkutatu 1 (0,01)
emakume goxo ni 1 (0,01)
emakume guzti erretratu 1 (0,01)
emakume guzti nobela 1 (0,01)
emakume hainbat gauza 1 (0,01)
emakume halako egin 1 (0,01)
emakume harta jokatu 1 (0,01)
emakume hau barne 1 (0,01)
emakume hegoamerikar liburu 1 (0,01)
emakume herri jai 1 (0,01)
emakume historia kontatu 1 (0,01)
emakume hitz egin 1 (0,01)
emakume Hondarribia alarde 1 (0,01)
emakume hondo jo 1 (0,01)
emakume hori alfabetatu 1 (0,01)
emakume hori behin 1 (0,01)
emakume hura jarri 1 (0,01)
emakume ibar aintzira 1 (0,01)
emakume idatzi literatura 1 (0,01)
emakume idazle agertu 1 (0,01)
emakume idazle gehiago 1 (0,01)
emakume ikuspuntu ez 1 (0,01)
emakume imajina indar 1 (0,01)
emakume iritzi babestu 1 (0,01)
emakume iritzi eman 1 (0,01)
emakume itsu bat 1 (0,01)
emakume itsu bezala 1 (0,01)
emakume jakin batzuk 1 (0,01)
emakume kargutu egin 1 (0,01)
emakume kausa erabat 1 (0,01)
emakume kontzientzia denbora 1 (0,01)
emakume lau kanpamentu 1 (0,01)
emakume literatura ideologizatu 1 (0,01)
emakume lokal egon 1 (0,01)
emakume lore bezala 1 (0,01)
emakume lotsarazi publiko 1 (0,01)
emakume Martin o 1 (0,01)
emakume mende hartu 1 (0,01)
emakume ministro berri 1 (0,01)
emakume pastoral idazle 1 (0,01)
emakume pastoral lan 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia