Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.791

2008
‎Oteiza aztertzean eskultura, pentsaera eta poesia osotasun bat bezala hartu behar direla iruditzen zaigu. Berak idatzitakoak eskultura kontuan hartu gabe aztertzean, testuen zati batzuk ilun eta zail suertatzen zaizkigu.
‎Oteizaren aburuz, testu horretan azaltzen zuen modura, hori erromantizismoan erortzea izango litzateke. Arteak mito horiei espresio eta forma gaurkotua eman behar zien , eta horrek esan nahi zuen artearen emaitzak beti etorkizunerantz zuzenduta zeudela, beti berrikuntza proposatu beharko zutela:
‎Testu horretan Oteizak kontsideratzen zuen bere lanak aurreneko abangoardien segida izan behar zuela , garai historiko bakoitzean artea norabide zehatz bati jarraituz garatzen da eta. Artista gazteen, hau da, Oteizaren belaunaldiko artisten eginbeharra, eta batez ere artista amerikarren eginbeharra, aurreko artisten emaitzak jaso, aztertu, ondorioak atera eta garai berrien beharren arabera garatzea litzateke14 Arteak artista ezberdinen eskuetan duen garapen eta jarraipen horri Oteizak rigurosa continuidad creadora deitzen zion.
‎Mitoak dira gizarte edo kultura ezberdinek munduari begiratu eta interpretatzeko beharrezko dituzten tresnak, edo bestela esateko, gizakiok mitoen bitartez munduari zentzua eta esanahia ematen diogu, zentzu sakratua alegia, egunerokotasunari eta denboraren joan-etorriaren monotoniari egitura bat ezarriz15 Mitoak sortzea eta, batez ere, mito horiek etengabe berritzea zen testu horretan Oteizarentzat benetako artearen zeregina: «Artistak gizartean duen garrantzia datza mito sortzaile izatea dagokion neurrian edo, baldin haien birsortzaile bada, haiek gauzatu behar dituen baldintzen sortzaile den heinean» (Oteiza, 2007b: 427).
‎Bestetik, urte haietan Oteiza bere hizkuntza plastiko formala definitzen saiatzen ari zen, aurreko artisten emaitzetan oinarritu behar zuen hizkuntza plastiko berria. Horregatik erabiltzen zuen reinvención hitza izenburuan.
‎artikulua. Testu horretan ere, Oteizaren helburua zen azaltzea nondik nora garatu behar zuen eskulturak. Horretarako, ordu arteko bere lau lan eta beraien inplikazio kontzeptualak aztertzen zituen16 Testu horretan bere lanaren eta ideien inguruko hausnarketa bat eginez, hurrengo eskulturetan hain garrantzitsua izango zen beste ondorio batera iritsi zen, zeina oraintxe aipatu dugun ezabaketarekin estuki loturik zegoen:
‎20«. Ezkor? (estetika ezkorra, teologia ezkorra, politika, demagun, ezkorra) hitzak hemen aipatzen du ezezko jarraituen bidez era sortzailean jokatzeko prozedura, ezabaketa sorta progresiboan, era fenomenologikoan, egiazko helburua edo lortu nahi dugun ekintza isolatzeko aldendu behar dugun guztia parentesi artean murriztuz. Horrela, mistikoen teologiari buruz dakigu ezen ezabaketak ezerez sail baten bidez erdiesten duela azken Ezerez hori (Gurutzeko Joan Deunarengan), non aurkitzen den aurkikuntza zuzenekoan eta harremanetan, komunioan, Jainkoarekin», (Oteiza, 2007:
‎Quousque tandem?!-ekin artea zer den azaltzen digu Oteizak. Baina noski, hori jakiteko lehenik artista izan behar da , eta artearen hizkuntza plastikoa nola garatzen eta amaitzen den ulertu behar da. Hau gertatzen denean, artea zer den azaltzen has daiteke, edo dioen bezala, Quousque tandem?!
‎Quousque tandem?!-ekin artea zer den azaltzen digu Oteizak. Baina noski, hori jakiteko lehenik artista izan behar da, eta artearen hizkuntza plastikoa nola garatzen eta amaitzen den ulertu behar da . Hau gertatzen denean, artea zer den azaltzen has daiteke, edo dioen bezala, Quousque tandem?!
‎Horri ezartzen dion gehigarria, euskal kulturaren zenbait adierazpide folklorikoren interpretazio mitikoa, ordura arteko Oteizaren esparru estetikotik kanpo geratzen da. Ikusi dugun bezala, Oteizarentzat mitoek beti aurrerantz joan behar dute , etengabe eraldatuz eta garai bakoitzeko ezaugarrietara egokituz baina horietara mugatu gabe. Zentzu horretan, bere ibilbide guztian mantendu izan zuen dimentsio unibertsala traizionatuz, edo Oteizari gehiago gustatuko litzaiokeen hitz bat erabiltzearren, dimentsio unibertsal hori sakrifikatuz, euskal kulturara soilik mugatzea erabaki zuen.
‎Unidad triple y liviana lanaren kasuan, formek kanpo-espazioa esanahiez betetzeko duten gaitasuna nabarmendu nahi da. Ezaugarri formal horietaz gain, eskultura horietan beste ezaugarri garrantzitsu bat aipatu behar da : ordu arteko eskultura eta testuetan mitoak eta ezaugarri primitiboek izan zuten garrantzia gutxitzen hasten da, eta, horrekin zuzenki erlazionaturik, materialen erabilera espresiboa ere itzaltzen doa.
‎460). Orduko zenbait testutan agerian geratzen zenez, Oteizaren aburuz arte abstraktuak edo arte berriak bete behar zuen ordurainoko arte kristauak bete izan zuen zeregina. Interpretacion estetica de la estatuaria megalitica americana liburuko azken orrialdeetan zioen bezala:
‎Gaur uste dugu arte kristauaren etorkizuna arte berriarenarekin loturik dagoela[?] Jainkoarekin komunioan dagoen gizakia adierazteko gai izango del artea entseatzea behar dugu [?] gizakiaren eraldaketaren adierazpena, gizakiaren konbertsio jainkotiarra entseatzeko gai izango den arte bat18.
‎Eztabaida hauen guztien ondorio zuzenena Arantzazuko proiektua galaraztea izan zen, zeren arte erlijiosoa parametro klasikoetan mantendu behar zela erabaki baitzuten elizako agintariek. 1954 urteraino, bertako lanak galarazi arte, Oteiza Arantzazuko proiektuan aritu zen buru belarri.
‎Bestelako gogoetarik gabe sententziek artikulu horrek dioena aplikatuz,« [e] l Tratado anterior se aplicará únicamente en la medida en que sus disposiciones sean compatibles con las del Tratado posterior». Dena den, xedapen horren itxurazko erraztasunaren atzetik egitura araugile konplexua ezkutatzen da, beste artikuluetara igorpen eta eragorpen ugariz beteta, gai beraren inguruan segidako tratatuen aplikazioa lortzeko modu progresiboan argitu behar direnak (López Martín, 2002: 105).
‎Hori gure kasua ez dela ikusita, bigarren pauso moduan 59 artikuluak10 jasotzen dituen isilbidezko amaiera suposturen batean gauden aztertu beharko litzateke, bai ondorengo tratatuetatik ideia hori eratortzerik zegoelako, bai aldeen borondatea beste bide batetik hori zela ondorioztatzeagatik edota tratatu ezberdinen xedapenak bateraezinak direla ondorioztatzeagatik aplikazio bateratua ezinezkoa bihurtuz. Eta hori horrela izatekotan ezinezkoa genuke, sententziek defendatzen dutena kontraesanez, Vienako Hitzarmenaren 30 artikulua aplikatzea; izan ere, horretarako behar dugun aurresuposturik ez genukeelako, hau da, gai beraren inguruan indarrean dauden bi tratatu ezberdin. Beraz, bakarrik galdera horri ezezko erantzuna eman beharko genioke xedapen horrek jasotzen dituen arauen aplikazioaren aurrean.
‎Edonola ere, horretara iritsi baino lehen 30 artikuluko bigarren paragrafoak beste behar bati erantzutea galdatzen du. Kasu honetan, tratatuen arteko erlazio-klausulen existentzia aztertzea.
‎Vienako Hitzarmenaren 30.3 artikuluko aplikazioa eta tratatuak bateragarriak diren ala ez zehaztea ez da lan erreza. Tratatuen interpretazio-arau orokorrak alde batera uzterik ez dago ariketa honetan eta, beraz, bertan agertzen diren xedapenen zentzu eta norainokotasuna finkatzeari eta zehazteari lehentasuna eman beharko zaio, eta horrela tratatuetan jasotako estatuen arteko consensusa bere garaian zein izan zen izan behar da helburu. Lan honetan, beraz, hiru irizpide kontuan hartu behar dira:
‎Tratatuen interpretazio-arau orokorrak alde batera uzterik ez dago ariketa honetan eta, beraz, bertan agertzen diren xedapenen zentzu eta norainokotasuna finkatzeari eta zehazteari lehentasuna eman beharko zaio, eta horrela tratatuetan jasotako estatuen arteko consensusa bere garaian zein izan zen izan behar da helburu. Lan honetan, beraz, hiru irizpide kontuan hartu behar dira : lehenik eta behin, testua bera estatu kideen kontsentsuaren adierazpen autentiko gisa; bigarrenik, estatu kideen borondateen elementu subjektiboa eta, azkenik, tratatuen xedea eta helburua bera (Gonzalez et al., 2002: 307 -309).
‎eta, en pie de igualdad con los nacionales del Estado?? finkatzeari eutsi behar dio . Zentzu horretan, eta ordena kronologiko garbi bati jarraitzearren, lehenik eta behin 1961eko Nota Elkartrukeari eutsi beharko genioke, aztertuz zeintzuk izan daitezkeen horren ondorioak 1870eko Tratatuan.
‎Zenbait auzitegik ez dute inolako arazorik aurkitu Uruguaiko herritar horiei laneta erresidentzia-baimenak esleitzeko orduan lehentasunezko tratu bat aplikatzeko, betiere, eta barne-ordenamenduko legedia errespetatuz, bereziki nazioaren enplegu-egoera. Hori, errealitatean, eskubide horiek ezerezean uztea ere bazen, zeren suposatzen baitzuen Uruguaiko herritar bati baimenak emateko lan-eskaintza bat egon behar zela , eta, gainera, lan-eremu horretan espainiar naziokotasuneko herritarrik ez egotea enplegu eske. Beste zenbait auzitegik, berriz,, facilidades, en pie de igualdad con los nacionales del Estado hori beste aipamen batekin lotu behar zela ulertuko dute,??, bertatik eratorriz etorkin horiek Europar Batasuneko herritarrekin parekatu behar zirela jarduera hauei dagokienez.
‎Hori, errealitatean, eskubide horiek ezerezean uztea ere bazen, zeren suposatzen baitzuen Uruguaiko herritar bati baimenak emateko lan-eskaintza bat egon behar zela, eta, gainera, lan-eremu horretan espainiar naziokotasuneko herritarrik ez egotea enplegu eske. Beste zenbait auzitegik, berriz,, facilidades, en pie de igualdad con los nacionales del Estado hori beste aipamen batekin lotu behar zela ulertuko dute,??, bertatik eratorriz etorkin horiek Europar Batasuneko herritarrekin parekatu behar zirela jarduera hauei dagokienez. Jurisprudentzian indarrean zeuden bi jarrera horien artean interpretazio-elementuak aztertzea ezinbestekoa dugu.
‎Hori, errealitatean, eskubide horiek ezerezean uztea ere bazen, zeren suposatzen baitzuen Uruguaiko herritar bati baimenak emateko lan-eskaintza bat egon behar zela, eta, gainera, lan-eremu horretan espainiar naziokotasuneko herritarrik ez egotea enplegu eske. Beste zenbait auzitegik, berriz,, facilidades, en pie de igualdad con los nacionales del Estado hori beste aipamen batekin lotu behar zela ulertuko dute,??, bertatik eratorriz etorkin horiek Europar Batasuneko herritarrekin parekatu behar zirela jarduera hauei dagokienez. Jurisprudentzian indarrean zeuden bi jarrera horien artean interpretazio-elementuak aztertzea ezinbestekoa dugu.
‎Adibide hauek ikusita, beharrezkoa dugu gogoeta egitea Uruguaiko herritarrekiko dagoen diferentziaren norainokotasunaz. Izan ere, gure kasu honetan honelako aurreikuspena sartzeko aukera egon bazen ere, ez zen horrela gertatu, eta horren arrazoiak eta ondorioak interpretazioa egiteko orduan hartu behar dira kontuan.
‎hura interpretatzeko subjektu eskuduna Estatua bera dela, interpretazio autentikoa egiteko eskudun bakarra. Ikuspegi horretatik, eta kontuan hartuta tratatua aldeen borondatearen isla izan behar delako presuntzioa, berez bi estatuak emaitza berera iritsi beharko lirateke. Esku artean dugun kasuan horrelakorik gertatzen ez dela ikusita, nazioarteko gatazka baten aurrean egon gaitezkeela pentsa daiteke; izan ere, nazioarteko jurisprudentziak aspalditik garbi utzi duen moduan, hura:
‎Sententziaren Bigarren Oinarri Juridikoan onartzen duenez, azken urte hauetan Uruguaiko herritarren egoera juridikoaren inguruko gatazka honen abiapuntua Auzitegi Goren honen sententzia batean aurki daiteke. Bere momentuan auzitegi honen 2002ko urriaren 10eko sententziaren bitartez, 1870eko Tratatua antzekoak ziren beste zenbait estatutako (bereziki Txileko eta Peruko) Tratatuetako terminoetatik ez zen batere aldentzen eta, horrela izanda, bertan agertzen zen espainiar legediari egiten zitzaion igorpena zenbait eskubide jasotzeko orduan ez zela titulartasunari lotu behar , baizik eta eskubide horien egikaritza-moduari. Horrela ulertuz ezen eskubide horien titulartasuna tratatuan finkatzen zela eta barne-legedia ezin zitzaiela aurkatu.
‎Iruzkin honi ezin zaio amaierarik eman azken sententzia honen ondorio juridiko zein politikoei erreferentzia labur bat egin gabe. Dagoeneko aipatu dugun moduan, sententzia honek eskumenezko bideari amaiera ematen badio ere, eta horren ondorioz eta behe-mailako auzitegietan Auzitegi Gorenaren doktrinaren izaera loteslearen ondorioz eskumenezko bidean arazoa konpondutzat jo behar bada ere19, oraindik 2007 urtean gatazka honek ez ditu bere azkenak eman, bai Uruguaiko (2007ko irailaren 18ko Ordezkarien Kamerako Ebazpena. 2007ko 1987 zk. Karpeta) bai Espainiako (GNAO.
‎Diputatuen Kongresua, D -603 zk., 2007/09/20koa, 1073 or., Ekimena) barne-ordenamenduko arlo politikoan izan diren zenbait ekimenek aditzera ematen dutenez. Ildo horretatik, garbi utzi behar da gatazka hau nazioarteko arau baten aplikazioan datzan heinean, nekez topatu ahal izango duela konponbiderik barne-ordenamenduek aldebakarreko jarrerak hartuz, berdin duelarik auzitegien eremuan, legegilearen eremuan edota gobernuaren eremuan gertatzen diren. Gainera, aurrekoan desadostasunaren kanporatze ezak nazioarteko gatazkaren kalifikazio horri momentuz eustea eragotzi baldin badu ere, Uruguaiko Ordezkarien Kamerak onartutako azken ekimen horri begiratuz gero, badirudi nazioarteko gatazkatik gero eta gertuago gaudela.
‎Lerro hauetatik, beraz, berriz ere, aldeen arteko akordioari egin behar zaio dei, bereziki, 1992ko Tratatu Orokorreko lehenengo artikuluan aurreikusitako Goi Mailako Komisioari erreferentzia berezia eginez, hori baita bide azkarrena eta zuzenena behin betiko nazioartean gatazka honi amaiera emateko, aldeek berek talka egiten duten tratatuetariko batean jasotako bidea dela ez ahaztuz. Hori gertatzen ez den bitartean, espainiar auzitegiek hartutako bideak Uruguaiko biztanleei erresidentzia eta lana eragotziko dizkie egitatezko modu batean, baina Uruguaiko gobernuak hartzen duen jarreraren zain mantendu beharko da betiere Espainiako Administrazioa, nazioarteko ordenamenduan benetako gatazka baten sorrera suposatu dezakeelako eta, ondorioz, bere kontrako ekimenak hartzea gerta litekeelako.
‎Erreferentziakidetasunaren gainean izendatze konkretu eta indibiduala nahiago izatea aipatu behar dugu . Termino egokiak erabili diren arren, batzuetan horiek aukeratzeko ezintasuna agerian jarri dute ikasleek, metatze-ariketa ondorioztatzen delarik.
‎Hala eta guztiz ere, argudioa ardatz duten bi testu motak baino kopuru aldetik onargarriagoak dira narrazio zein deskribapenak. Kontuan hartu behar dugu , bestalde, testu mota bera bi hizkuntzetan errepikatzeak hobetu egin dituela bigarren hizkuntzan ekoitzitako testuak.
‎Ikasleen komunikazio-gaitasuna garatzeko beharrezkoa da ikasgelan diskurtsoan eragiten duten estrategia, abildade nahiz ezagupenak lantzea. Gaitasun komunikatiboaren osagai ezberdinei berariazko lekua eskaini behar zaie ikasgelan: ekintza-gaitasuna garatzeko, helburu komunikatiboak ikasleen gustu eta interesetara hurbilduz landu beharko lirateke, eta horretarako diseinatzen ditugun eduki eta ariketek ikasleen munduaren ezagupena zabaltzeko balio behar dute, beren kultura aberastuz.
‎Gaitasun komunikatiboaren osagai ezberdinei berariazko lekua eskaini behar zaie ikasgelan: ekintza-gaitasuna garatzeko, helburu komunikatiboak ikasleen gustu eta interesetara hurbilduz landu beharko lirateke, eta horretarako diseinatzen ditugun eduki eta ariketek ikasleen munduaren ezagupena zabaltzeko balio behar dute , beren kultura aberastuz. Klaseko harremanetatik abiatuta, gaitasun soziokulturalaren lanketari aparteko garrantzia eman beharko litzaioke gure emaitzei erreparatuta.
‎Horretarako, ikasgelaz kanpoko harreman sozialek presentzia eduki beharko lukete ikasgelan. Gainera, ikasleei kanpoko testuinguruarekiko harremana izateko aukerak eman behar zaizkie . Estrategien erabileran ere trebatu beharko lirateke ikasleak eta zuzentasun formalari arreta eskaini beharko litzaioke.
‎Bukatzeko, diskurtsoan ardaztutako programazioak testu mota bakoitzaren eskakizunak lantzea ekarriko luke. Gainera, nahiz eta zenbait trebetasun diskurtsibo hizkuntza bakoitzean ikasi behar diren hainbat ikerlanek dioten legez (Idiazabal eta Larringan, 1999: 493), asmatu beharko genuke ikerketek frogatu dituzten trebetasunen arteko transferentzia aprobetxatzen hizkuntza ezberdinetan (Idiazabal eta Larringan, 1996, 1997a eta 1999; Garcia-Azkoaga eta Idiazabal, 2003).
‎Herri ezberdinetako hezkuntza eleanitzeko ereduetan aniztasuna nagusi izanik, ez genuke beldurrik izan beharko esperientzia ezberdinak abiarazteko. Ez ditugu ahaztu behar , ordea, gure landa-lanak dituen lagin-mugak eta aldagai indibidualek emaitzetan duten pisua. Aurrerantzean eredu goiztiarraren hedapen masiboa berraztertu beharko litzateke gure iritziz.
‎Hala ere, hizkuntzaren alderdi formalak berariaz landu behar dira ikasgelan. 1Hren garrantzia ikusi dugunean aipatu dugu hizkuntza bakoitzeko eduki batzuk berariaz landu behar direla lehen hizkuntza ezberdina dutenekin.
‎Hala ere, hizkuntzaren alderdi formalak berariaz landu behar dira ikasgelan. 1Hren garrantzia ikusi dugunean aipatu dugu hizkuntza bakoitzeko eduki batzuk berariaz landu behar direla lehen hizkuntza ezberdina dutenekin. D ereduko ikasleen ezaugarri linguistikoak, bada, ikasgelan aintzat hartu behar dira zuzentasun-irizpideak lantzen ditugunean hizkuntza-gaitasunean, ez dakigun gerta bi helburu ezberdin dituzten ikasleak batera eskolaratzeak dituen duda gabeko abantailek itzal egitea ikusi ditugun desabantailei.
‎1Hren garrantzia ikusi dugunean aipatu dugu hizkuntza bakoitzeko eduki batzuk berariaz landu behar direla lehen hizkuntza ezberdina dutenekin. D ereduko ikasleen ezaugarri linguistikoak, bada, ikasgelan aintzat hartu behar dira zuzentasun-irizpideak lantzen ditugunean hizkuntza-gaitasunean, ez dakigun gerta bi helburu ezberdin dituzten ikasleak batera eskolaratzeak dituen duda gabeko abantailek itzal egitea ikusi ditugun desabantailei.
‎Gai gatazkatsu bati buruzko eskutitz bana idatzi dute formaltasun maila ezberdineko hartzaileei zuzenduak. Eskutitzean jaso behar dituzten edukiak, hizkuntza-funtzioak, zehatz-mehatz adierazi zaizkie ikasleei.
‎1Hren araberako taldekatzea prestatu dugu. Saio bakoitzean, eztabaidagai izango duten gaia kokatzeko bideokasete bat ikusi dute; ondoren, partaide bakoitzari jokatu behar duen rolaren nondik norakoa idatziz eman eta ahoz azaldu dio ikertzaileak. Bukatzeko, kameraren aurrean, telebista-saio batean ari direlakoan eztabaida grabatu zaie.
‎Aurreko eztabaida-ildoetatik zuzenean eratortzen den argudioa da autogestioaren aldarrikapena. Noski, ez da isolamenduaren eta tokiko elementuen goraipamen hutsala, baina autogestio maila batek eta horretarako nahiak egon behar du nahitaez, nagusiki ondoren aipatzen ditugun elkarri loturiko hiru azalpenengatik.
‎Kontsulta. Parte-hartzaileek euren iritzia adierazten dute, eta hori erabakia hartu behar dutenek kontuan hartzen dute.
‎Deskribatzen saiatzen ari garen ereduaren oinarrietako bat botere mota desberdinak lortzea bada, eta beraz erabakien eta ekintzen gaineko kontrola lortzea, garbi dago lehenengo bi mailak ez direla nahikoak eraldaketarako, eta, beraz, gehienbat 3.etik goragoko mailetara jo behar dugula .
‎Dena den, 1 eta 2 pausoak ematea beharrezkoa da, eta horietatik abiatuta, ostera, bestelako prozesuak sortu ahal dira, eta ez hori bakarrik, baizik eta maila horietan edozein prozesu parte-hartzailetan garrantzitsua den informazio-sormen eta-kudeaketaren auzia azaleratzen dela. Batetik ea tokiko informazioa kontuan hartzen den ikusi behar dugu , eta datuak eta horien ondorengo iritzi eta interpretazioak zeinek egiten dituen, ea parte-hartzaile berberak diren edo kanpoko teknikari bat den, finean, ea informazioaren sortze-prozesu osoa plurala den. Bestetik, informazio-kudeaketari begiratu beharko genioke, ez soilik bi zentzutan doan ikustea, baizik eta zertarako erabiltzen den eta zeinen eskutan dagoen.
‎Eredu erabakitzaileei dagokienez, bigarren kezka batek erabakiak hartzeko prozesuari begiratzen dio, nola hartzen dira erabakiak? Hemen prozesu deliberatiboen inguruko hausnarketak egin behar dira : interesen osaera; erabakitzeko gehiengoak, adostasunera ailegatu beharrak, aniztasun eta pluraltasuna; botere, jakinduria eta hitz egiteko erraztasuna espazio desberdinetan?
‎interesen osaera; erabakitzeko gehiengoak, adostasunera ailegatu beharrak, aniztasun eta pluraltasuna; botere, jakinduria eta hitz egiteko erraztasuna espazio desberdinetan? Hau ez da erraz konpontzen den debatea, edozein kasutan, klabea berau publikoa egitean datza, metodoa sekula ez da perfektua izango, baina bere onurak eta kalteak publikoak egin behar dira . Azkenik, erabakien izaera loteslea izatea edo ez, debate honetan bertan kabitzen da, eta ez hori bakarrik, baizik eta erabaki horien aplikazioa gauzatuko delako ziurtasuna eta hori bermatzeko kontu-argiketa mekanismoak erabiltzea.
‎Parte-hartze esanguratsua bilatzen badugu, bistakoa da bertan hartzen diren erabakien edukiak gizarte-gailentasuna izan behar duela eta biztanleengan eragina duten gaiek izan behar dutela euren interesa pizteko. Prozesu parte-hartzaile bat modu hobezin batean diseinatua izan dena, irekia, justua eta barneratzailea dena, balio gutxikoa izango litzateke baldin eta bertotik eratortzen diren ekintzak eragin sozial txikikoak balira.
‎Parte-hartze esanguratsua bilatzen badugu, bistakoa da bertan hartzen diren erabakien edukiak gizarte-gailentasuna izan behar duela eta biztanleengan eragina duten gaiek izan behar dutela euren interesa pizteko. Prozesu parte-hartzaile bat modu hobezin batean diseinatua izan dena, irekia, justua eta barneratzailea dena, balio gutxikoa izango litzateke baldin eta bertotik eratortzen diren ekintzak eragin sozial txikikoak balira.
‎Parte-hartzea aplikatu behar deneko uneei eta denborei dagokienez, antzeko problematika aurkezten zaigu, parte-hartzea gailentasunezkoa izan dadin berau prozesuaren barnean ahalik eta lasterren eman behar da, eta gainera nahikoa iraun behar du. Garapen-lankidetzarako proiektu eta programez ari bagara, parte-hartzea hasieratik eta ohiko fase guztietan eman beharko litzateke, hau da, identifikazio edo diagnostikoan, formulazioan, burutzapenean eta ebaluazioan, eta horietako etapa bakoitzean testu honetan aurkezten diren irizpide guztiak aztertu behar dira eta erabakitzeko gaitasunak guztietan egon behar du.
‎Parte-hartzea aplikatu behar deneko uneei eta denborei dagokienez, antzeko problematika aurkezten zaigu, parte-hartzea gailentasunezkoa izan dadin berau prozesuaren barnean ahalik eta lasterren eman behar da , eta gainera nahikoa iraun behar du. Garapen-lankidetzarako proiektu eta programez ari bagara, parte-hartzea hasieratik eta ohiko fase guztietan eman beharko litzateke, hau da, identifikazio edo diagnostikoan, formulazioan, burutzapenean eta ebaluazioan, eta horietako etapa bakoitzean testu honetan aurkezten diren irizpide guztiak aztertu behar dira eta erabakitzeko gaitasunak guztietan egon behar du.
‎Parte-hartzea aplikatu behar deneko uneei eta denborei dagokienez, antzeko problematika aurkezten zaigu, parte-hartzea gailentasunezkoa izan dadin berau prozesuaren barnean ahalik eta lasterren eman behar da, eta gainera nahikoa iraun behar du . Garapen-lankidetzarako proiektu eta programez ari bagara, parte-hartzea hasieratik eta ohiko fase guztietan eman beharko litzateke, hau da, identifikazio edo diagnostikoan, formulazioan, burutzapenean eta ebaluazioan, eta horietako etapa bakoitzean testu honetan aurkezten diren irizpide guztiak aztertu behar dira eta erabakitzeko gaitasunak guztietan egon behar du.
‎Parte-hartzea aplikatu behar deneko uneei eta denborei dagokienez, antzeko problematika aurkezten zaigu, parte-hartzea gailentasunezkoa izan dadin berau prozesuaren barnean ahalik eta lasterren eman behar da, eta gainera nahikoa iraun behar du. Garapen-lankidetzarako proiektu eta programez ari bagara, parte-hartzea hasieratik eta ohiko fase guztietan eman beharko litzateke, hau da, identifikazio edo diagnostikoan, formulazioan, burutzapenean eta ebaluazioan, eta horietako etapa bakoitzean testu honetan aurkezten diren irizpide guztiak aztertu behar dira eta erabakitzeko gaitasunak guztietan egon behar du.
‎Parte-hartzea aplikatu behar deneko uneei eta denborei dagokienez, antzeko problematika aurkezten zaigu, parte-hartzea gailentasunezkoa izan dadin berau prozesuaren barnean ahalik eta lasterren eman behar da, eta gainera nahikoa iraun behar du. Garapen-lankidetzarako proiektu eta programez ari bagara, parte-hartzea hasieratik eta ohiko fase guztietan eman beharko litzateke, hau da, identifikazio edo diagnostikoan, formulazioan, burutzapenean eta ebaluazioan, eta horietako etapa bakoitzean testu honetan aurkezten diren irizpide guztiak aztertu behar dira eta erabakitzeko gaitasunak guztietan egon behar du .
‎Bestetik, parte-hartzea prozesu gisa ulertzea garrantzitsua da, eta, beraz, epe luzeko prozesu iteratibo gisa ulertu eta landu beharko genuke jendearen inplikazioa. Giza eraldaketarako edozein saiakerak epe luzekoa izan behar du , eta irauteko modukoa ere, proiektu edo programa bateko ziklotik askoz harago. Prozesua etengabean birsaiatzen eta gainbegiratzen bada, jarrera horrek gaitasunak gehitzen eta kontu-ematea errazten lagunduko du gainera.
‎Atal honetan mota askotako analisiak egiten dira, baina orain aspektu kritiko batzuk baino ez ditut azpimarratu nahi. Lehenik, giza talde baztertuen parte-hartze eraldatzailea premiazkoa dela onartu behar da , beraiek izan behar dute prozesu horren hastapenen helburu nagusia, izaera holistikoa nolabait ahaztu barik. Gerta daiteke, ordea, giza talde horien parte-hartzea bermatzeko aurretiazko pausoak eman behar izatea, hezkuntza eta gaitasun nahikoak lortzeari dagokionez, bestela, espazio parte-hartzailean botere-harremanak errepikatuko lirateke eta.
‎Atal honetan mota askotako analisiak egiten dira, baina orain aspektu kritiko batzuk baino ez ditut azpimarratu nahi. Lehenik, giza talde baztertuen parte-hartze eraldatzailea premiazkoa dela onartu behar da, beraiek izan behar dute prozesu horren hastapenen helburu nagusia, izaera holistikoa nolabait ahaztu barik. Gerta daiteke, ordea, giza talde horien parte-hartzea bermatzeko aurretiazko pausoak eman behar izatea, hezkuntza eta gaitasun nahikoak lortzeari dagokionez, bestela, espazio parte-hartzailean botere-harremanak errepikatuko lirateke eta.
‎Subjektuen barneraketari lotuta, ordezkaritzaren kontua doa, parte-hartzea zuzena edo zeharkakoa izan daitekeen eztabaidatu beharko litzateke kasuz kasu. Duda barik, parte-hartze zuzeneko uneak egon behar dira , baina hori beti ez da posible eskala handitzen doan heinean, eta, beraz, ordezkapena zuzena izan dadin teknika konkretuak bilatu behar dira, eta ez hori bakarrik, hemen berriro ere kontu-ematearen auzia funtsezkoa da.
‎Subjektuen barneraketari lotuta, ordezkaritzaren kontua doa, parte-hartzea zuzena edo zeharkakoa izan daitekeen eztabaidatu beharko litzateke kasuz kasu. Duda barik, parte-hartze zuzeneko uneak egon behar dira, baina hori beti ez da posible eskala handitzen doan heinean, eta, beraz, ordezkapena zuzena izan dadin teknika konkretuak bilatu behar dira , eta ez hori bakarrik, hemen berriro ere kontu-ematearen auzia funtsezkoa da.
‎Giza garapena pertsonei aukera gehiago eskaintzen dien prozesu gisa ulertu behar da , zeinean personen gaitasunak eta gaitasunen bitartez hautuak egiteko benetako aukerak ere zabaltzen diren, zentzu horretan, nabaria da ezen parte-hartzeak hasieratik jokatu behar duela paper garrantzitsua. Nazio Batuen Garapenerako Programaren (NBGP) lehen txosteneko hainbat pasartetan ere azaltzen da ezen pertsonek euren helburu eta ikuspegi propioak finkatzea, eta, emaitza materialez gain beraien komunitateetan jarduera ekonomiko, kultural eta politikoetan parte-hartze sentimendua izatea garapenaren berezko zati garrantzitsuak direla (NBGP, 1990).
‎Giza garapena pertsonei aukera gehiago eskaintzen dien prozesu gisa ulertu behar da, zeinean personen gaitasunak eta gaitasunen bitartez hautuak egiteko benetako aukerak ere zabaltzen diren, zentzu horretan, nabaria da ezen parte-hartzeak hasieratik jokatu behar duela paper garrantzitsua. Nazio Batuen Garapenerako Programaren (NBGP) lehen txosteneko hainbat pasartetan ere azaltzen da ezen pertsonek euren helburu eta ikuspegi propioak finkatzea, eta, emaitza materialez gain beraien komunitateetan jarduera ekonomiko, kultural eta politikoetan parte-hartze sentimendua izatea garapenaren berezko zati garrantzitsuak direla (NBGP, 1990).
‎Modu nominalean parte-hartzea proposatzen duten instituzioen helburua politika baten edo bere lanaren legitimazioa lortzea da, eta objektu diren parte-hartzaileen interesa zerrendetan agertzea baino ez da. Modu instrumentalean ere, lehenengo pausoak, gehienetan, instituzioek ematen dituzte beren ekintzen edo programen eraginkortasunak behar duelako , neurri batean edo bestean, beren zerbitzuak jasotzen dituztenen partaidetza. Kasu horretan, parte-hartzaileak eraginkortasuna lortzeko bitartekoak dira, baina beraiek programa publikoaren zerbitzu horren onuraren truke egiten dute.
‎Bestetik, boterearen natura gatazkazalearen edo kontsentsuzalearen inguruko hausnarketatik abiatuta, enpoderamendu hori nola garatu behar den ulertzeko ideia garrantzitsuak atera ditzakegu. Alde batetik, gizarte batean dagoen boterearen batura aldakorra dela suposatzen badugu, eta uste badugu berau haz daitekeela baldin gizarteak bere osotasunean helburu komunei jarraitzen badie, orduan, aurretiaz baztertuta dauden pertsonen enpoderamendua gizartearen ordena sozial horren baitan gerta daiteke boteretsuenen boterean inongo kalterik edo murriztapenik suposatu barik (Mayo eta Graig, 1995).
‎Euskal izenek, itzulpena? omen dute, azaldu behar ditugu , zer esan nahi duten azaldu. Gutxitan galdetuko da, ordea, zer esan nahi duten Jose, Maria edo Eustaquio erdal izenek.
‎Ondorioz, inoizko, bataio primigenio? bat jarri behar du antideskriptibismoak izendatzearen hasieran: noizbait, objektuaren ezaugarriak direnak direla ere, izen bat jarri zitzaion delako objektu horri eta izen hark jarraitu du objektua izendatzen.
‎Gauza bera gertatzen da pertsonen izen propioen kasuan. Norbanakoak izena behar du bat eta bera izateko: bereizgarri eta identifikagarria izateko.
‎esanahia eta horrela zeinu bihurtu. Esanahia ematea ez da aukera bat, etengabe eta nahitaez egin behar dugun lana baizik. Beste kontu bat da zeri eta nola eman esanahi bat edo beste, baina ematea bera ezinbestekoa dugu jendeok.
‎Zentzudun mundu batean bizi beharra dugu, zentzukide den jendearekin: guk eraiki behar dugu zentzukidetza.
‎sortu nahi dugu haiek erabiliz, hartara izugarrizko abstrakzio bat dugu bide: esentzia iraunkor eta egonkor bat irudikatzeko, aldaketa guztiak baztertu behar ditugu . Hortaz,, erreferentziaren gezurra?
‎Esanahi bat ulertu behar dugunean adierazle-kate batean sartzen gara: adierazle batek aurreko adierazlearen esanahia argitzen digu, amaigabeko kate batean.
‎Eta, gogoan izan, kodeak indar sozialak dira (Eco, 1977). Horregatik, esanahiaren eta zentzuaren arazoa kodeen eragintza historikora eramana behar dugu . Eta, ondorioz, esanahiaren auzia botere-harremanen argitara ulertu behar dugu:
‎Horregatik, esanahiaren eta zentzuaren arazoa kodeen eragintza historikora eramana behar dugu. Eta, ondorioz, esanahiaren auzia botere-harremanen argitara ulertu behar dugu : nork erabaki ahal du zein den hitz baten arauzko forma eta arauzko adiera?
‎nork erabaki ahal du zein den hitz baten arauzko forma eta arauzko adiera? Nork erabaki ahal du zer ulertu behar dugun hitz bat erabiltzean? (Putnam, 1975).
‎Laburbilduz, izendatze-jarduerak eta pertsona-izenak zertan diren ulertzeko (izena eta izena erabiltzea bereizterik badago) erreferentziaren paradigmatik irten behar dugu . Denotazio zurrunetatik ihes egin behar dugu.
‎Laburbilduz, izendatze-jarduerak eta pertsona-izenak zertan diren ulertzeko (izena eta izena erabiltzea bereizterik badago) erreferentziaren paradigmatik irten behar dugu. Denotazio zurrunetatik ihes egin behar dugu . Esanahiari buruzko bestelako paradigma behar dugu; paradigma horrek kodeak eta, ondare adierazkorrak?
‎Denotazio zurrunetatik ihes egin behar dugu. Esanahiari buruzko bestelako paradigma behar dugu ; paradigma horrek kodeak eta, ondare adierazkorrak, sortzeari eta erabiltzeari eragiten dioten harremanetan eta baldintzetan jarri behar du esanahia.
‎Esanahiari buruzko bestelako paradigma behar dugu; paradigma horrek kodeak eta, ondare adierazkorrak? sortzeari eta erabiltzeari eragiten dioten harremanetan eta baldintzetan jarri behar du esanahia. Izenak balio-zeinuak dira, ondare sinbolikoak, inolaz ere materia huts edo izendatze neutroak.
‎bakoitza nor den argi ageri dadin. Kode bati esker, inor ez da beste inorekin nahastuta izango, administratu behar diren mendeko guztiak ondo identifikatuak izango dira.
‎Kapital kontzeptuaren erabilera azaltzeko kontuan hartu behar dugu Bourdieu-k, praktika ororen ekonomia, eraiki nahi zuela.
‎eraiki nahi zuela. Horrelako ekonomia batek kontuan hartu behar ditu jendarteko balio mota guztiak, ez soilik balio ekonomikoa. Praktiken logika, bistan da, ez da bakarrik logika ekonomikoa, alderantziz, diskurtso-eta ekintza-eremu bereiziak atontzen dituzten logika asko ditugu.
‎Izenek gastua dute. Philippe Besnard-ek esan zuen izena nahitaezko ondare sinbolikoa dela (guztiok izena behar dugu izan) baina dohainik jasotzen dugula (Besnard, 1979). Hala ere, izendatzeak badu kostu bat:
‎Hala ere, izendatzeak badu kostu bat: izena, intentio actoris delakoaren arabera, azaltzen eta ulertarazten digun kodea eskuratzeko behar den ahalegina eta inbertsioa.
‎Bigarrena, ordea, inpaktu handikoa da, nabarmena bezain ezaguna: guztiok dakigu zein diren izenaren konnotazio positiboak eta negatiboak (gizon gaztea, ederra, aberatsa, ospetsua...) Ez da inolako ahalegin berezirik egin behar , ez lan kognitibo nekezik, izen hori jarri dutenen asmoa zein izan den antzemateko. Berehala ulertu ahal dugu zer adierazi nahi diguten izen horren bidez6.
‎Biek hartzen dute zentzua eta balioa kode mugatu batetik, inbertsio handia eskatzen digun kode batetik. Kasu bietan izenaren zentzua eta balioa azalduko digun kodea lortzeko kultura bereziz eta gaitasun hermeneutikoz jantzi behar dugu geure burua. Diana, esaterako, ilargi-jainkosaren izena da, jainkosa ehiztariaren izena, Ama Jainkosa baten gurtzeari buruzko konnotazio mitikoak dakartzan izena.
‎Pertsona-izen batzuk erabiltzea eta beste batzuk zokoratzea, ondare sinboliko guztiak bezala, gizarte-eremuaren logikaren arabera azaldu behar dugu , kasu honetan kontsumo-eremu baten logikaren arabera, modarekin parekatu ahal dugun eremua (Lieberson, 2001). Baina ez dugu gizarte-eremu bakarrik, ezta moda orokorrik ere.
‎Antza denez, izenak arinago higatu eta zaharkitzen dira, ordezkatze bizkorragoz ari dira izenen moda-zikloak (Coulmont, 2006). Zikloak laburrak eta arinak dira beraz, eta jakina, horrela izan daitezen izen gehiago behar da . Horrek bat egiten du, norbanakoa bereizteko?
‎Izen asko eta ziklo arinak: horrelako testuinguruan hautatzea zailago egiten da, gogoeta eta hausnarketa behar dira erabakitzeko eta ondorioz hautuak pertsonalagoak dira.
‎Azkenik, aintzat hartu behar dugu izena hautatzeko orduan asmo esplizituak eta eragin oharkabeak ari direla jokoan. Izena hautatzea eta ematea ez dira beti egiten asmoz eta jakitez, sarritan, erabakitzeari eragiten dioten indarrak?
‎Izena hautatzea eta ematea ez dira beti egiten asmoz eta jakitez, sarritan, erabakitzeari eragiten dioten indarrak? ezagutu gabe behar da erabaki. Kasu horietan izendatze-jarduera, jarduera praktiko hutsa?
‎Horrenbestez, izena hautatzeko irizpideek bat etorri behar dute pertsonaren banakotasuna erakundetzearekin: pertsona bat, izen bat.
‎pertsona bat, izen bat. Baina izenak pertsonak adina ez direnez, abizenekin konbinatu behar dira pertsona bakana adierazteko eta bereizgarriak izateko.
‎Hala ere, jendarteko sistemak arau bakar baten inguruan eraikitzen ez direnez, ez dago ekintza-logika bakarra eta subjektuek hainbat eta hainbat logika ezberdin kudeatu behar dituzte . Horrexegatik ezin da inor haren rolekin berdindu, ezta haren norberatasuna gizarteratze-prozesuetara murriztu ere.
‎Horrenbestez, gizarteratzea ez da dagoneneko gizartekideek ordena egonkorra bere egitea jokatzeko eskema kultural batzuen bidez (jarreren bidez, alegia), oraingo honetan gizarteratzea gogoeta erreflexiborako gaitzea da, hau da, interpretaziorako eta kontu-ematerako subjektua eskuduntzea. Subjektu edo kide hori ez da aritzen aurretiaz ezarritako kodeak eta ordena ostera berregiten, aitzitik, egoeran egoerako sortu behar ditu .
‎Lehen guztiz soziologikoak ziren harremanak gero eta psikologikoagoak dira: gizarte-eraginak araututako rol-ibilbidea zena, gaur jendarteko harremanetan kudeatu behar den norberaren esperientzia da. Ekintza-erregimenak askotarikoak eta aldakorrak dira:
‎Kasu gehienetan, hasierako ustekabe eta harridurari haserrea jarraiki zaio. «Zer dela-eta esan behar digute gure haurrari jarri behar diogun izenak zein izan behar duen?» «Nor dira gure haurrari zelan deitu behar diogun esateko?» Horrelako galderek izena gurasoen eskubidea dela suposatzen dute, ez dela ohitura bat, ez dela izapide burokratiko hutsa, ez dela gizarteak arautu duen pertsona eratzeko erritu bat... Eskubidea omen da.
‎Kasu gehienetan, hasierako ustekabe eta harridurari haserrea jarraiki zaio. «Zer dela-eta esan behar digute gure haurrari jarri behar diogun izenak zein izan behar duen?» «Nor dira gure haurrari zelan deitu behar diogun esateko?» Horrelako galderek izena gurasoen eskubidea dela suposatzen dute, ez dela ohitura bat, ez dela izapide burokratiko hutsa, ez dela gizarteak arautu duen pertsona eratzeko erritu bat... Eskubidea omen da.
‎Kasu gehienetan, hasierako ustekabe eta harridurari haserrea jarraiki zaio. «Zer dela-eta esan behar digute gure haurrari jarri behar diogun izenak zein izan behar duen –» «Nor dira gure haurrari zelan deitu behar diogun esateko?» Horrelako galderek izena gurasoen eskubidea dela suposatzen dute, ez dela ohitura bat, ez dela izapide burokratiko hutsa, ez dela gizarteak arautu duen pertsona eratzeko erritu bat... Eskubidea omen da.
‎Kasu gehienetan, hasierako ustekabe eta harridurari haserrea jarraiki zaio. «Zer dela-eta esan behar digute gure haurrari jarri behar diogun izenak zein izan behar duen?» «Nor dira gure haurrari zelan deitu behar diogun esateko?» Horrelako galderek izena gurasoen eskubidea dela suposatzen dute, ez dela ohitura bat, ez dela izapide burokratiko hutsa, ez dela gizarteak arautu duen pertsona eratzeko erritu bat... Eskubidea omen da.
‎– Trentoko Kontzilioak (XVI. mendean) euskal izenen erabilera arrunta eten zuen, umeak santu-izenez bataiatu behar zirela agindu baitzuen. Horrela desagertu ziren Erdi Aroan erabat arrunt izandako izen asko:
‎jaioberrien izenak hautatzean gurasoei eragiten dieten logika sozialei buruzkoa, hain zuzen. Baina logika horietatik harago, norberaren autonomia ageri da izena hautatzean eta, batez ere, izen hori defendatu behar denean izen-hautatzea arautzen duten erakundeen aurrean.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar da 661 (4,35)
behar 364 (2,40)
behar du 337 (2,22)
behar dira 252 (1,66)
behar dugu 249 (1,64)
behar dute 163 (1,07)
behar ditu 101 (0,66)
behar dela 98 (0,65)
behar den 80 (0,53)
behar duela 80 (0,53)
behar duen 78 (0,51)
behar zaio 68 (0,45)
behar direla 63 (0,41)
behar ditugu 59 (0,39)
behar diren 57 (0,38)
behar duten 57 (0,38)
behar dituzte 53 (0,35)
behar zuen 47 (0,31)
behar dutela 43 (0,28)
behar zen 39 (0,26)
behar zuten 35 (0,23)
behar ziren 26 (0,17)
behar dituzten 25 (0,16)
behar zaie 25 (0,16)
behar zela 22 (0,14)
behar dio 20 (0,13)
behar diogu 20 (0,13)
behar dugun 20 (0,13)
behar dituen 19 (0,13)
behar zuela 19 (0,13)
behar dituztela 18 (0,12)
behar duzu 17 (0,11)
behar dituela 15 (0,10)
behar luke 15 (0,10)
behar die 13 (0,09)
behar zirela 12 (0,08)
behar delako 11 (0,07)
behar duelako 11 (0,07)
behar dugula 11 (0,07)
behar diete 10 (0,07)
behar zaizkie 10 (0,07)
behar zaizkio 10 (0,07)
behar zituzten 10 (0,07)
behar baita 9 (0,06)
behar baitu 9 (0,06)
behar dena 9 (0,06)
behar dut 9 (0,06)
behar zituen 9 (0,06)
behar diegu 8 (0,05)
behar duena 8 (0,05)
behar dutelako 8 (0,05)
behar dutenak 8 (0,05)
behar lukete 8 (0,05)
behar zutela 8 (0,05)
behar badu 7 (0,05)
behar direnean 7 (0,05)
behar litzateke 7 (0,05)
behar bada 6 (0,04)
behar diote 6 (0,04)
behar direnak 6 (0,04)
behar duenez 6 (0,04)
behar lukeela 6 (0,04)
Behar 5 (0,03)
behar baititu 5 (0,03)
behar direlako 5 (0,03)
behar dituzu 5 (0,03)
behar duenik 5 (0,03)
behar genuen 5 (0,03)
behar zaiela 5 (0,03)
behar zaiola 5 (0,03)
behar zaion 5 (0,03)
behar badugu 4 (0,03)
behar baitira 4 (0,03)
behar denean 4 (0,03)
behar denik 4 (0,03)
behar dion 4 (0,03)
behar ditugula 4 (0,03)
behar genuke 4 (0,03)
behar lukeena 4 (0,03)
behar zuena 4 (0,03)
behar badute 3 (0,02)
behar baitugu 3 (0,02)
behar den bezala 3 (0,02)
behar dietela 3 (0,02)
behar ditugun 3 (0,02)
behar dituztenak 3 (0,02)
behar dituzun 3 (0,02)
behar dizkie 3 (0,02)
behar dizkio 3 (0,02)
behar dizkiogu 3 (0,02)
behar duenean 3 (0,02)
behar duzula 3 (0,02)
behar genituzke 3 (0,02)
behar lituzke 3 (0,02)
behar litzatekeela 3 (0,02)
behar lukeen 3 (0,02)
behar zitzaiola 3 (0,02)
Behar bada 2 (0,01)
Behar dugu 2 (0,01)
behar badio 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
behar izan kontu 34 (0,22)
behar izan ere 27 (0,18)
behar izan ez 20 (0,13)
behar izan bera 19 (0,13)
behar izan uste izan 17 (0,11)
behar izan ote 14 (0,09)
behar izan adierazi 12 (0,08)
behar izan lan 12 (0,08)
behar izan defendatu 11 (0,07)
behar izan informazio 11 (0,07)
behar izan ikasle 10 (0,07)
behar izan ikerketa 10 (0,07)
behar izan pertsona 10 (0,07)
behar izan aurre 9 (0,06)
behar izan baino 9 (0,06)
behar izan berak 9 (0,06)
behar izan erabaki 9 (0,06)
behar izan esan 9 (0,06)
behar izan gu 9 (0,06)
behar izan hizkuntza 9 (0,06)
behar izan nahitaez 9 (0,06)
behar izan azaldu 8 (0,05)
behar izan bat 8 (0,05)
behar izan berri 8 (0,05)
behar izan egin 8 (0,05)
behar izan euskal 8 (0,05)
behar izan herri 8 (0,05)
behar izan modu 8 (0,05)
behar izan aldarrikatu 7 (0,05)
behar izan azpimarratu 7 (0,05)
behar izan erakunde 7 (0,05)
behar izan euskara 7 (0,05)
behar izan ezen 7 (0,05)
behar izan ezinbeste 7 (0,05)
behar izan gehien 7 (0,05)
behar izan guzti 7 (0,05)
behar izan hori 7 (0,05)
behar izan kasu 7 (0,05)
behar izan aipatu 6 (0,04)
behar izan beste 6 (0,04)
behar izan bezain 6 (0,04)
behar izan egoera 6 (0,04)
behar izan egon 6 (0,04)
behar izan hainbat 6 (0,04)
behar izan hitz 6 (0,04)
behar izan izen 6 (0,04)
behar izan jakin 6 (0,04)
behar izan jakintza 6 (0,04)
behar izan langile 6 (0,04)
behar izan testu 6 (0,04)
behar izan zehaztu 6 (0,04)
behar izan arreta 5 (0,03)
behar izan azken 5 (0,03)
behar izan baizik 5 (0,03)
behar izan baldintza 5 (0,03)
behar izan bi 5 (0,03)
behar izan denbora 5 (0,03)
behar izan emakume 5 (0,03)
behar izan enpresa 5 (0,03)
behar izan ezarri 5 (0,03)
behar izan fundazio 5 (0,03)
behar izan geu 5 (0,03)
behar izan gizarte 5 (0,03)
behar izan hura 5 (0,03)
behar izan ideia 5 (0,03)
behar izan iritzi 5 (0,03)
behar izan pentsatu 5 (0,03)
behar izan testuinguru 5 (0,03)
behar izan ulertu 5 (0,03)
behar izan zein 5 (0,03)
behar izan zerbait izan 5 (0,03)
behar izan agindu 4 (0,03)
behar izan al 4 (0,03)
behar izan baina 4 (0,03)
behar izan baldin 4 (0,03)
behar izan edozein 4 (0,03)
behar izan entzule 4 (0,03)
behar izan eurak 4 (0,03)
behar izan gizabanako 4 (0,03)
behar izan haiek 4 (0,03)
behar izan hau 4 (0,03)
behar izan helburu 4 (0,03)
behar izan herritar 4 (0,03)
behar izan hiru 4 (0,03)
behar izan ikasi 4 (0,03)
behar izan iruditu 4 (0,03)
behar izan itzultzaile 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan ez ukan 7 (0,05)
behar izan ikerketa hau 5 (0,03)
behar izan bera buru 4 (0,03)
behar izan geu buru 4 (0,03)
behar izan gehien ukan 3 (0,02)
behar izan jakintza aktibatu 3 (0,02)
behar izan azken urte 2 (0,01)
behar izan baino gehiago 2 (0,01)
behar izan bat beste 2 (0,01)
behar izan bera irakurketa 2 (0,01)
behar izan berri erantzun 2 (0,01)
behar izan enpresa hori 2 (0,01)
behar izan erakunde garda 2 (0,01)
behar izan euskal unibertsitate 2 (0,01)
behar izan gizarte errepresentazio 2 (0,01)
behar izan hitz bat 2 (0,01)
behar izan ikerketa parte hartu 2 (0,01)
behar izan informazio lortu 2 (0,01)
behar izan kasu horiek 2 (0,01)
behar izan lan hau 2 (0,01)
behar izan zerbait izan eraiki 2 (0,01)
behar izan aipatu behar izan 1 (0,01)
behar izan aipatu muga 1 (0,01)
behar izan arreta berriro ere 1 (0,01)
behar izan arreta erdigune 1 (0,01)
behar izan arreta lidergo 1 (0,01)
behar izan aurre jada 1 (0,01)
behar izan aurre ukan 1 (0,01)
behar izan azaldu jarrera 1 (0,01)
behar izan azaldu ohar 1 (0,01)
behar izan azaldu saiatu 1 (0,01)
behar izan azken aldi 1 (0,01)
behar izan azken bizi 1 (0,01)
behar izan azpimarratu behar 1 (0,01)
behar izan azpimarratu ezen 1 (0,01)
behar izan baina azken 1 (0,01)
behar izan baina ez 1 (0,01)
behar izan baina hau 1 (0,01)
behar izan baino asko 1 (0,01)
behar izan baino aste 1 (0,01)
behar izan baino bizi 1 (0,01)
behar izan baino gehiago ezin 1 (0,01)
behar izan baino lehenagoko 1 (0,01)
behar izan baino ordu izan 1 (0,01)
behar izan baldintza aztertu 1 (0,01)
behar izan baldintza gehien 1 (0,01)
behar izan baldintza kontrol 1 (0,01)
behar izan baldintza sortzaile 1 (0,01)
behar izan bat erantzun 1 (0,01)
behar izan bat sortu 1 (0,01)
behar izan bera botere 1 (0,01)
behar izan bera ekinbide 1 (0,01)
behar izan bera erakunde 1 (0,01)
behar izan bera etxe 1 (0,01)
behar izan bera garai 1 (0,01)
behar izan bera interes 1 (0,01)
behar izan bera jorratu 1 (0,01)
behar izan bera lorpen 1 (0,01)
behar izan bera mezu 1 (0,01)
behar izan bera negozio 1 (0,01)
behar izan bera ondorio 1 (0,01)
behar izan berak adostasun 1 (0,01)
behar izan berak eskurapen 1 (0,01)
behar izan berak ezberdintasun 1 (0,01)
behar izan berak ikuspegi 1 (0,01)
behar izan berak interes 1 (0,01)
behar izan berak liskar 1 (0,01)
behar izan berak pentsamendu 1 (0,01)
behar izan berri aurre egin 1 (0,01)
behar izan berri egokitu 1 (0,01)
behar izan berri erantzuna eman 1 (0,01)
behar izan berri Euskaltzaindia 1 (0,01)
behar izan berri sortu 1 (0,01)
behar izan beste arau orokor 1 (0,01)
behar izan beste erantzun 1 (0,01)
behar izan beste itzuli 1 (0,01)
behar izan beste kontu 1 (0,01)
behar izan beste zailtasun 1 (0,01)
behar izan bezain azkar 1 (0,01)
behar izan bezain baliozko 1 (0,01)
behar izan bezain handi 1 (0,01)
behar izan bezain nabarmen 1 (0,01)
behar izan bezain oldarkor 1 (0,01)
behar izan bezain tekniko 1 (0,01)
behar izan bi arta 1 (0,01)
behar izan bi faktore 1 (0,01)
behar izan bi irtenbide 1 (0,01)
behar izan bi sistema demokratiko 1 (0,01)
behar izan defendatu etzan 1 (0,01)
behar izan defendatu kanporatu 1 (0,01)
behar izan denbora ekarri 1 (0,01)
behar izan denbora eskaini 1 (0,01)
behar izan denbora utzi 1 (0,01)
behar izan edozein eskaera 1 (0,01)
behar izan edozein lege 1 (0,01)
behar izan edozein pertsona 1 (0,01)
behar izan egin ahalegin 1 (0,01)
behar izan egin behar izan 1 (0,01)
behar izan egin ikerlan 1 (0,01)
behar izan egin kontratu 1 (0,01)
behar izan egin lan 1 (0,01)
behar izan egin orain 1 (0,01)
behar izan egoera arriskutsu 1 (0,01)
behar izan egoera dialektal 1 (0,01)
behar izan egoera ekarri 1 (0,01)
behar izan egoera hori 1 (0,01)
behar izan egoera jakin 1 (0,01)
behar izan egoera larri 1 (0,01)
behar izan egon adierazi 1 (0,01)
behar izan egon egiaztatu 1 (0,01)
behar izan egon erdibideko 1 (0,01)
behar izan egon teknika 1 (0,01)
behar izan emakume gizon 1 (0,01)
behar izan emakume soldata 1 (0,01)
behar izan enpresa kapitalista 1 (0,01)
behar izan enpresa talde 1 (0,01)
behar izan entzule behar 1 (0,01)
behar izan entzule hedabide 1 (0,01)
behar izan erabaki lagundu 1 (0,01)
behar izan erabaki magiko 1 (0,01)
behar izan erabaki ordu 1 (0,01)
behar izan erakunde bakar 1 (0,01)
behar izan erakunde bat 1 (0,01)
behar izan erakunde erabili 1 (0,01)
behar izan erakunde guztizko 1 (0,01)
behar izan ere adierazi 1 (0,01)
behar izan ere aipatu 1 (0,01)
behar izan ere erakutsi 1 (0,01)
behar izan ere Euskal Herria 1 (0,01)
behar izan ere euskara 1 (0,01)
behar izan ere hura 1 (0,01)
behar izan ere hurbileko 1 (0,01)
behar izan ere parte-hartzaile 1 (0,01)
behar izan ere Vatikanoa 1 (0,01)
behar izan esan atal 1 (0,01)
behar izan esan ausartu 1 (0,01)
behar izan eurak ahaldundu 1 (0,01)
behar izan eurak interesa piztu 1 (0,01)
behar izan eurak kabu 1 (0,01)
behar izan eurak webgune 1 (0,01)
behar izan euskal hezkuntza 1 (0,01)
behar izan euskal hiztun 1 (0,01)
behar izan euskal jai izan 1 (0,01)
behar izan euskal kultu 1 (0,01)
behar izan euskal kulturgintza 1 (0,01)
behar izan euskal selekzio 1 (0,01)
behar izan euskara arazo 1 (0,01)
behar izan euskara bera 1 (0,01)
behar izan euskara ortografia 1 (0,01)
behar izan euskara testu 1 (0,01)
behar izan euskara zuzenbide 1 (0,01)
behar izan ez delako 1 (0,01)
behar izan ezen ADR 1 (0,01)
behar izan ezen eskala 1 (0,01)
behar izan ezen gu 1 (0,01)
behar izan ezen hasiera 1 (0,01)
behar izan ezen ondasun 1 (0,01)
behar izan ezen zenbat 1 (0,01)
behar izan fundazio asko 1 (0,01)
behar izan fundazio behar bezala 1 (0,01)
behar izan fundazio irizpide 1 (0,01)
behar izan fundazio kopuru 1 (0,01)
behar izan fundazio ondare 1 (0,01)
behar izan gehien ase 1 (0,01)
behar izan gehien beste 1 (0,01)
behar izan gehien egon 1 (0,01)
behar izan gehien esan 1 (0,01)
behar izan geu arazo 1 (0,01)
behar izan gizabanako oinarrizko 1 (0,01)
behar izan gizarte eutsigarri 1 (0,01)
behar izan gu analisi 1 (0,01)
behar izan gu buru 1 (0,01)
behar izan gu egin 1 (0,01)
behar izan gu erreferentzia 1 (0,01)
behar izan gu formulazio 1 (0,01)
behar izan gu haur 1 (0,01)
behar izan gu herri 1 (0,01)
behar izan gu sor 1 (0,01)
behar izan gu uste 1 (0,01)
behar izan guzti argitu 1 (0,01)
behar izan guzti bideratu 1 (0,01)
behar izan guzti ekoitzi 1 (0,01)
behar izan guzti ez 1 (0,01)
behar izan guzti parentesi 1 (0,01)
behar izan guzti patu 1 (0,01)
behar izan haiek deskribapen 1 (0,01)
behar izan haiek egon 1 (0,01)
behar izan haiek konfiantza 1 (0,01)
behar izan haiek proposamen 1 (0,01)
behar izan hainbat denboraldi 1 (0,01)
behar izan hainbat hizkuntza 1 (0,01)
behar izan hainbat ikerlan 1 (0,01)
behar izan hainbat irakasle 1 (0,01)
behar izan hainbat kasu 1 (0,01)
behar izan hainbat zeregin 1 (0,01)
behar izan hau ere 1 (0,01)
behar izan hau ez 1 (0,01)
behar izan hau konpondu 1 (0,01)
behar izan helburu bera 1 (0,01)
behar izan helburu hori 1 (0,01)
behar izan herri errealitate 1 (0,01)
behar izan herri hauek 1 (0,01)
behar izan herri kaltetu 1 (0,01)
behar izan herri txiki 1 (0,01)
behar izan herritar errespetu 1 (0,01)
behar izan herritar mezu 1 (0,01)
behar izan herritar parte-hartzaile 1 (0,01)
behar izan hiru arlo 1 (0,01)
behar izan hiru herrialde 1 (0,01)
behar izan hiru maila 1 (0,01)
behar izan hiru talde 1 (0,01)
behar izan hitz beste 1 (0,01)
behar izan hitz hori 1 (0,01)
behar izan hizkuntza plastiko 1 (0,01)
behar izan hizkuntza unibertsal 1 (0,01)
behar izan hori adierazi 1 (0,01)
behar izan hori ez 1 (0,01)
behar izan hori jakin 1 (0,01)
behar izan hori lortu 1 (0,01)
behar izan hori soilik 1 (0,01)
behar izan hura eraso 1 (0,01)
behar izan hura ezagutza 1 (0,01)
behar izan hura lan 1 (0,01)
behar izan ideia atera 1 (0,01)
behar izan ideia berri 1 (0,01)
behar izan ideia egon 1 (0,01)
behar izan ideia errotu 1 (0,01)
behar izan ikasi zailtasunak izan 1 (0,01)
behar izan ikasle arreta 1 (0,01)
behar izan ikasle irakaskuntza 1 (0,01)
behar izan ikasle material 1 (0,01)
behar izan ikasle ukan 1 (0,01)
behar izan ikerketa ebaluazio 1 (0,01)
behar izan ikerketa material 1 (0,01)
behar izan informazio egiazko 1 (0,01)
behar izan informazio ez 1 (0,01)
behar izan informazio guzti 1 (0,01)
behar izan informazio mugatu 1 (0,01)
behar izan informazio zehatz 1 (0,01)
behar izan iritzi adierazi 1 (0,01)
behar izan izen gehien 1 (0,01)
behar izan izen hautatu 1 (0,01)
behar izan izen zein 1 (0,01)
behar izan jakin bat 1 (0,01)
behar izan jakin zein 1 (0,01)
behar izan jakintza identifikatu 1 (0,01)
behar izan jakintza lortu 1 (0,01)
behar izan kasu asko 1 (0,01)
behar izan kontu administrazio 1 (0,01)
behar izan kontu aro 1 (0,01)
behar izan kontu artez 1 (0,01)
behar izan kontu baieztapen 1 (0,01)
behar izan kontu bereziki 1 (0,01)
behar izan kontu dibertsifikazio 1 (0,01)
behar izan kontu lagin 1 (0,01)
behar izan kontu prestakuntza 1 (0,01)
behar izan kontu urtero 1 (0,01)
behar izan lan baizik 1 (0,01)
behar izan lan erronka 1 (0,01)
behar izan lan ha 1 (0,01)
behar izan lan iparrorratz 1 (0,01)
behar izan lan oso 1 (0,01)
behar izan lan zenbat 1 (0,01)
behar izan lan zer 1 (0,01)
behar izan langile abilezia 1 (0,01)
behar izan langile prestakuntza 1 (0,01)
behar izan modu arautu 1 (0,01)
behar izan modu aurkeztu 1 (0,01)
behar izan modu bat 1 (0,01)
behar izan modu egin 1 (0,01)
behar izan modu egoki 1 (0,01)
behar izan modu integral 1 (0,01)
behar izan modu komunikatu 1 (0,01)
behar izan modu orekatu 1 (0,01)
behar izan nahitaez eta horrela 1 (0,01)
behar izan nahitaez kalitate 1 (0,01)
behar izan pentsatu abiatu 1 (0,01)
behar izan pertsona alfabetatu 1 (0,01)
behar izan pertsona bakan 1 (0,01)
behar izan pertsona banakotasun 1 (0,01)
behar izan pertsona ezjakintasun 1 (0,01)
behar izan pertsona hauek 1 (0,01)
behar izan pertsona horiek 1 (0,01)
behar izan testu esanahi 1 (0,01)
behar izan testu pragmatiko 1 (0,01)
behar izan testu sare 1 (0,01)
behar izan testuinguru guzti 1 (0,01)
behar izan testuinguru likido 1 (0,01)
behar izan testuinguru sozial 1 (0,01)
behar izan ulertu ideia 1 (0,01)
behar izan uste izan goi 1 (0,01)
behar izan uste izan goi-mailako 1 (0,01)
behar izan uste izan kopuru 1 (0,01)
behar izan zein derrigorrez 1 (0,01)
behar izan zein inguru 1 (0,01)
behar izan zein komunitate 1 (0,01)
behar izan zein ondorio 1 (0,01)
behar izan zerbait izan bezala 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia