Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 214

2000
‎Diagnosi horietatik ondorio nabarmena ateratzen da, marko honek ez duela ematen Euskal Herriak aurrera egin dezan. Horrez gain, asko gara euskaldun kontzientzia daukagunak eta horri erantzun praktiko bat eman behar zaio; zergatik behartu behar gaituzte geure burua espainiar edo frantziar gisa agertzen ez bata ez bestea ez garenean. Udalbiltzak erantzun diezaioke horri.
‎Transmisioaren sistema. Ez dugu hilda dagoena biltzeko ardura; bizitzarako asmatu behar dugu geure antolaketa. Bereziki umeengana, noski, aipatutako arrazoiengatik.
‎Nola jakin daiteke adierazpen kultural konkretu batgizarte bati ala besteri dagokionik? Nola jokatu behar dugu geure historia kulturalarenaurrean. Elkarrekin lotuta dauden galdera hauek kulturaren izaeraz jakin-mina duenpertsona batek egin ditzake, arestian aipatu dugun asmo ukatzailea izan gabe, etaerantzun beharreko galderak direla uste dugu.
‎Miamiko Unibertsitateko irakaslea den Bruce Garrison-ek (1990, 28) egokiro azaldu du irratilarien zeregin garrantzitsua zein den: , a broadcaster who knows the demographics of his or her market at a particular day and time may be able to select news better than a competitor who does not?; hau da, informazioaren esparruan ere ezagutu behar ditugu geure entzuleen ohiturak eta nahiak irratian arrakastatsuak izateko, hala informazioaren esparruan, nola gainontzekoetan ere. Maiz, irratilaria entzuleen gaineko ia daturik gabe abiatzen da, ordea.
‎Ordea, zergatik ez dugu dotrina giristinoa guztiz uzten, baldin iduritzen bazaigu ezen txantxa eta burla hutsa dela?" Aitzitik, han geunden Antonio eta biok, geure testigantza aitzina eramaiteko asmotan...! Eta guk bagenekien ezen In dietarat zihoazen giristinoek hutsaren hurrengotzat zituztela beltzak eta indiarrak, eta bagenekien, halaber, ezen bertze ikusmolde batetik abiatu behar genituela geure egiteko guztiak, zeren biok ere irakurria baikenuen orduko Bar to lo mé de las Casasen Brevísima historia eta zeren baikenekizkien, halatan, bertze historia batzuk ere, indiarren holokaustaren berri emaiten zigutenak: Hatuey-ren historia, konparazione, Kubako buruzagi edo cacique indiar harena, zeina giristinoenganik eta gizon zurienganik ihesi ibili baitzen, harik eta haien atzaparretan akabatu zuen arte; eta, hala, bada, kondenatu zuten giristinoek sutan hiltzerat, lotu zuten hura tronko bati... hurbildu zitzaion frantziskotar bat, erran ziona zer sinetsi behar zuen eta zer ez, baldin zerurat joan nahi bazuen, zeren, bertzenaz, infernurat joanen baitzen; eta, hura aditu bezain fite, kezkatu zen cacique-a eta galdetu zion frantziskotarrari ea giristinoak zerurat joaiten ziren; eta ihardetsi zion frantziskotarrak baietz, eta buruzagi indiarrak erran zion, ordainean eta ustekabean, ezen berak orduan infernurat nahi zuela, zeren eta ez baitzuen hain jende krudelarekin zerurat joan nahi.
‎Ttipik? —Kazetariok isilean eduki behar ditiagu geure berri-iturriak.
‎-Behin hil zuten gu salbatzearren; orain geuk salbatu behar ditugu geure buruak!
2001
‎Igandero joan behar genuke herri, mendi edo bazter berriren bat ezagutzera. Ikas bidaietan, naturako klasean, soin heziketan... hezi behar genuke geure burua inguruaz gozatzeko jakintzetan. Bestela, beti, urrutikoak hamalau direlakoan biziko gara geure zazpiak ezagutu gabe eta lau direlakoan.
‎Etxeko andreak, bidaiariak, kirolariak... guztiok behar ditugu geure neurrira eginiko produktuak. Ideia hori diseinuarekin uztartuz gero lortu daitekeena jarraian datozen objektuak dira.
‎Hori guztia kontuan izanda, seme-alabentzat etxetik irteteak merezi duen galdetu behar genioke geure buruari.
‎Eta horixe da, hain zuzenere, proposatu gura duguna: ebaluazioan oinarritutako estrategia, ebaluazio formatiboan oinarria hartuta; hau da, ebaluaziotik abiatu behar dugu geure lana, eta lanahortik baloratu. Baina beti ere ebaluazioa lan-ildoa zehaztuko digun tresna gisaulertuta.
‎" Miresgarria eta bihotz-ukigarria da, politika  aldetik, ikastolekin gertatu dena. Halaz guztiz ere, nik uste, eskola behar dugu geure esku izan Euzkadi euskaldunduko badugu".
2002
‎Horregatik da nabarmena hutsune hau. Talde politikoek egin behar dute beren hausnarketa, baina besteok ere ondo aztertu behar dugu geurea.
‎Porrotaren aurrean, zergatik galdetu behar diogu geure buruari, eta ez nor
‎Guztioi gustatzen zaizkigu gauza naturalak eta gehienok nahiago dugu zelaian bazkatu den behiaren haragia jatea sekula ukuilutik irten ez den eta pentsua besterik jan ez duen behiarena jatea baino, baina hori posible ote den galdetu behar diogu geure buruari.
‎Nahigabea gainditzeko bizi egin behar da; horrek dakartzan ondorioak zeintzuk diren jakin ahal izateko aukera eman behar diogu geure buruari.
‎Hala ere, euskal industria oraindik ez da nahiko dibertsifikatu sektore aurreratuetan. Dena dela, kontuz ibili behar dugu geure sektoreenizaera epaitzeko orduan. Horrela, adibidez, altzairugintza sarri sektore heldutzathartzen bada ere, eskari-igoera txikikoa eta teknologia apalekoa, errealitatea ezdator bat aurreiritzi horrekin, eta altzairugintzak teknologia-bizitasun nahikoa du.
‎Nire ustez, oraingo campuskeriatxokozaletik ihesi jo behar dugu. Jakintzarik oinarrizkoena eta aurreratuena dabilensareetan txertatu behar ditugu geure saregune unibertsitarioak. Horrela eskaini ahalizango diegu Unibertsitatera hasi berriei edo berriro bertaratuei goi-mailakojakintzarako bideak zabaltzea, horretantxe baitatza aukera unibertsitarioa.
‎unibertsitate-garapeneko erabakiguneetan, administrazioaneta unibertsitateetan, aldaketetan eta erabakietan esku hartu behar dugu. Bainahorretarako, errotik aldatu behar dugu geure irudikapena. Dauzkagun indarrak etaaukerak ez ditugu beren gaitasun osoan erabiltzen, batez ere, elkarren berri ezdaukagulako.
‎No, of course. Harro bainaharropuztu gabe aldarrikatu behar dugu geure profesionaltasuna, geure programapropioak sortu eta burutzeko. Eta baldin. La Real Sociedad Española de Historia oQmmica?
‎Amaitzeko, esan behar dut paradigma honen egitura itxiak ez gaituela beldurtu behar. Willis-en eredu hau geuk erabili behar dugu geure behar didaktikoenarabera, eta ez ereduak gu.
‎Brotxa, pintzela eta pintura akrilikoa nahikoa izango dira lanean hasteko. Edozein dekorazio-lanetan bezala, gure gustuaren arabera bideratu behar dugu geure burua, baina, hemendik, gomendagarria da loreontzi bakoitza oso kolore biziz pintatzea (txandaketa kromatiko polita eta deigarria eginez), edo loreontziak motibo zehatzagoekin apaintzea. Marrazkiekin lan egitea aukeratzen badugu, diseinu propioa egitea edo txantiloiren bat erabiltzea erabaki beharko dugu.
‎Zertaz, berak galde. Zer egin behar genuen geurea konpontzeko, nik.
2003
‎Kontzientziak, itzaliko ez den argia izan behar du geure bizitzan, baina bi gidari izango ditu argi horrek ere: gure adimen intelektuala, batetik, eta gure adimen emozionala, bestetik.
‎Etorkizuna da garrantzizkoena. Iraganak ere markatzen gaitu, baina geuk agindu behar dugu geure buruarekin. Pixkanaka bada ere berriz lagun izatera heldu behar dugu, Kattin.
‎Gogoeta ilun horiei, ordea, ondo gozatzen dituzten beste batzuk gehitu behar zaizkie: prozesu horretan guztian etengabe Kristoren laguntzan irudikatu behar dugu geure burua, Kristo bera etorriko bai  tzaigu sendagilearen edota apaizaren irudipean, eta, azkenean, ezin pozgarriagoa izango da Jainkoaren aurrean  berpiztea.
‎Burua da naziogintzaren antzerkiaren eszenatokian inoiz falta behar ez duen gontza. Herri orok du bere buru-orpoa, bere gontza nagusia, guk ere aurkitu behar dugu geurea.
2004
‎Amaieran, biziberriturik, sorbalda estutzen zien zama gainetik kendu balute bezala sentituko dira Ivy eta Dora. Ikus-entzuleak ere inpresio bera izango du; benetan edo guztiz bizitzeko, bizirik egotearen zirrara senti ahal izateko, gutxienez behin ehortzi behar dugulako geure burua. Datozen hileta ospakizunak »euskaraz» Ondarroan (abenduak 10) eta Lemoan (abenduak 26) egingo ditu Antzerkiola Imaginarioa taldeak.
‎Zorionak eman behar dizkiogu geure gizarteari munduaren buruan egon eta haren eredu izateagatik, baina ezin gara konformatu eta oharkabetu.
‎Beraz, botereak erabakitzen du hemen dena. Beraz, liberal eta tolerante izan behar dugu geurea ezartzeko tentazioak sentitzen ditugunean. Bestek guri bestena ezartzerakoan ez dute liberal izan beharrik?. 227
‎Gorrotozko garra hozten zaigunean, euskaldunaren benetako hizkuntza-atxikimendua atzera ere biluzgorri ageri zaigu. Dirudienez, euskalgintzaren premia bera baino areago ukapenaren ukapena den etsaiaren astakeriak behar ditugu geure ondoeza sentitzeko. Hori ezeren seinale izatekotan, berriz, geure kontzientzia-maila txepelaren agerpena izango da.
‎Estatua deritzan zera asmatu omen dugu. Baina nora transferitu behar ditugu geure ahuleziak eta gabeziak. Gu ez al gaude bada, euskaldun gisa, Estatu horren barruan?
‎mezutzat daraman leloak ez digu balioko itzelezko eginkizun honetan. Baina, nolanahi ere, leherrenak egin arteko onik ez genuke izan behar geure baitan. Akaso, euskararen gotorleku bihurtu behar genuke ikastetxearen barruko barrutia, euskalgintza honen neurriko kontzientzia eta militantzia piztuaz.
‎Zergatik hil behar den bestea berea ez den zerbaitegatik borrokan ari bada. Eta zergatik erori behar diren geureak beraiena dena babesteagatik. Hainbeste dira erantzun gabeko galderak.
‎Guk geure modura konpondu behar ditugu geure arazoak. Dudarik ez da honetan.
2005
‎Haserretu egiten garela gero-harroak gu-, askok jaramonik ere egiten ez digutelako eta beste aukera batzuk egiten dituztelako-arinagoak eta askoz txarragoak noski, gure ustez-. Eta okerragoa dena, jendea bera kritikatzera ere ausartzen garela, zer ikusi, entzun edo irakurri behar duten geuk erabaki behar bagenu legez. Hori agintekeria ez bada, esateko neuk zer.
‎b.-Euskal idazleek euskal idazlegoa hutsaren hurrengo ipintzeko joera gainditzeko, kanpoan ere-kirolariak bezala, industriak bezala-lehiatzeko gauza garela frogatu behar diegu geure buruei, barruan ere asentatzeko.
‎... Ahozko literatura aberatsa dugu, baina zer egin dugu? Idatzizkoa egin behar dugula geure buruei agindu. Azken hogei urte hauetako joera da;. Ahozkoa ez, idatzizkoa egin behar dugu!?.
‎Neska honek, Madokak, harekin lan egiten zuen. Horrelako lankideak behar genituzke geuk ere. Adinaz galdetzera ez zen ausartu.
2006
‎Geure egoera aldatu ahal izateko jokabidea eraldatu beharra dugu; bidez aldatuko bagara, egiati jokatu behar dugu geure buruarekin.
‎Istorio honi dagokion atal bat izan zen, ordea, kontatu beharrekoa. Gaizkak esan zuen behin, ez dakit bilera batean edo lagunarteko solasaldian, autojestioa zela alternatiba, hots, etxegileengana demandan edo protestan joan ordez geuk hartu behar genuela geure bizitokien ardura.
‎Mineralek ere ez. Sinesmenak eta desirak izan behar dizkinagu geure barruan esperientzia horiek bizitzeko. Zeren esperientzia horiek eragin egiten zieten sinesmenei eta desirei.
2007
‎Berehalako galdera ea bien arteko orekaren bat posible ote zitekeen da. Estatuek unibertsitatean gehiago inbertitzea hezkuntzak duen masifikazio hori arintzeko posible ote litzatekeen galdetu behar diogu geure buruei.
‎Hala eta guztiz ere, guk ez diogu erronkari etsi behar. Hezkuntza-sistemak egin behar badu guk egiten ez duguna, orduan zerbait ipini behar dugu geure aurrean, gauza horiek belaunaldi batetik bestera pasatzeko.
‎Hurrengo minutuetan gogoeta bat egitea proposatzen dizuegu, ziur baikaude mereziko duela. Lehen-lehenik, produktuak nola ekoizten diren izan behar dugu gogoan; eta horretarako, produktuak ekoizterakoan, pertsonak eta ingurunea kontuan hartu al dituzten galdetu behar diogu geure buruari. Horixe da aintzakotzat hartu beharreko lehen gogoeta.
‎Beraz, guk mugatu egin behar dugu geure burua eta eremu horretan jokatu.Beste komunikabide askok egiten ez dituzten hainbat gauza egin behar izatenditugu guk. Esaterako, ezagutzen ditugun telebista orotarikoen artean, inork ereez du euskarazko programaziorik egiten, ez dago merkatuan halakorik.
‎Transmisioaren sistema. Ez dugu hilda dagoena biltzeko ardura; bizitzarakoasmatu behar dugu geure antolaketa. Bereziki umeengana, noski, aipatutakoarrazoiengatik.
‎Parodian identitatearen mamu-izaera azaldunahi da, zenbat eta barregarriago orduan eta ageriago identitatea hutsala dela, ez dagorla benetako originalik eta hamaika ahalegin eginagatik ere, ez dugula lortukogure itxuretan guztiz sinestea. Parodiak behar ditugu geure buruari askatasuna emateko, ahalik eta sarkastikoen, baina hori ez da bizitzaren jokoa. Bizitzan serio arigara, itxurak egiten ditugunean ere jokoaren seriotasunean sinetsita.
‎historiarik gabeko informaziogenetikoari, homogeneizazioa eta merkantilizazioaren aztarna eransten zaizkio.Hau da bizitzaren zientziek uzten diguten jokalekua. Eta jokaleku horren aurrean, ezinbestean ondoko galdera egin behar diogu geure buruari: ea hori den bizi nahidugun bizitza.
‎Erran dugu barkatu behar dioguLA geure etsaiari eta amorio eduki, zeren hala manatzen baitu Jainkoak. (369)
‎4 Horretara jarri behar dugu geure burua eta, zehazki, elkarrizketaren aurrebaldintzez galdetu, ze hortik abiatuz bakarrik ulertu ahal izango ditugu berori gauzatzeari kontrajartzen zaizkion zailtasunak. Aurrebaldintza horiek, lehen unean bederen, oso erraz adieraz daitezke, hain zuzen gizakiaren hitz egiteko eta entzuteko gaitasun bikoitzean oinarritzen baitira.
2008
‎Dena den, esaten bada helburua dela errepidetik gauzak kentzea beste sistema batzuen mesedetan, hori bai. Baina uste dut beste modu batera antolatu behar dugula geure bizimodua. Beste aukerarik ez dago.
‎Ongi hitz egiteko, zein neurritan behar dugu jakintza eduki, eta zein neurritan behar dugu geure burua maitatu?
‎garai batean olak genituen eta gaur labe garaiak, atzo zalgurdiak eta gaur automobilak? eta alferrikakoa da trenbidearen kontra egotea, gure arbaso karlistak egon ziren bezala, munduak aurrera egiten baitu, eta guk egokitu egin behar baitugu geure jokabidea, funtsari eustekotan. Gehiago ere esango dizut, gure artean:
‎Historiaren lanaren emaitza ez dugu guk gizakiok hautsi behar. Hildakoek mezu argi bat utzi digute, eta mezu horretara moldatu behar dugu geure borondatea.
‎Hori da abiapuntuko gure egoera. Eta daukagun nazio-kontzientzia apur horrekin urratu behar dugu geure bide propioa: hau da, herri euskaldun historikoaren ondarea da gure zentzu nazionalaren benetako lehengaia.
‎–Aurreko paragrafoan esandakoak Euskal Herrian dagoen ohitura zahar bezain txar bati erasotzen dio, nolabait esateko; gure konplexuen eta beldurren ondorio dena eta bide erratuetatik garamatzana. Ohitura horien arabera euskaldunok eraiki behar dugu geure egitura kulturala gurean hedatuta dauden espainiarren eta frantziarren kulturak kaltetu gabe. (?) Gure jarduera politiko eta kulturalean geureari eusten badiogu, gero eta gehiago gure lurraren eta patuaren jabe izango gara, haien kaltetan.
‎Nekane babesten ari haiz beti. Hemen denok egin behar diagu geure lana!
‎Biek hartzen dute zentzua eta balioa kode mugatu batetik, inbertsio handia eskatzen digun kode batetik. Kasu bietan izenaren zentzua eta balioa azalduko digun kodea lortzeko kultura bereziz eta gaitasun hermeneutikoz jantzi behar dugu geure burua. Diana, esaterako, ilargi-jainkosaren izena da, jainkosa ehiztariaren izena, Ama Jainkosa baten gurtzeari buruzko konnotazio mitikoak dakartzan izena.
‎Kontraesan hori eta beste asko agertzen dira Putzuak lehortzen izeneko antzezlanean, bikote bizitza-benetakoa baldin bada-kontraesanez betea delako. Horrek, baina, hurrengo puntura eramaten gaitu, kontraesanak bizitzaren ezinbesteko baldintza direlako baina, aldi berean, haietatik askatu behar dugulako geure burua, norabide jakin batean aurrera egin nahi badugu behintzat.
‎Zuri-gorriek makina bat aldiz galdu dute Betisek zelairatuko duen hamaikakoa baino txarragoak zirenen aurka. Neurketa gaitza izango da, baina konfiantza izan behar dugu geure buruarengan. Juanito eta Capi oso jokalari garrantzitsuak dira haientzat.
‎Eta guk mamiari eutsi behar diogu, baita azala behin edo behin aldatzea dagokigunean ere, zeren denbora berriek itxura berriak baitakartzate: garai batean olak genituen eta gaur labe garaiak, atzo zalgurdiak eta gaur automobilak... eta alferrikakoa da trenbidearen kontra egotea, gure arbaso karlistak egon ziren bezala, munduak aurrera egiten baitu, eta guk egokitu egin behar baitugu geure jokabidea, funtsari eustekotan. Gehiago ere esango dizut, gure artean:
‎(Letragabeek X soilarekin sinatu ohi zuten, eta halaxe egin behar genuke geuk ere, zeren, berez, inkognita ezezagun bat baikara eta, berez, ez baitakigu zer nahi dugun).
2009
‎–Gogor egin behar diogu geure buruari, pentsamendu beltzei aurre eginez: kito bestela!
‎Internet, lizunkeria... guraso mordo batek uztarturik dauzkate buruan, eta guk zaindu egin behar dugu geure izen ona liburuak argitaratuz eta bloga disimulatuz, ez dezagun lana gal, alegia, ez dadin urritu matrikulatzea, neurri handi batean gurasoek erabakitzen dutena.
‎Izan ere, gaur egun dagoeneko ezinezkoa da ondarea mugagabe haztea eta erabiltzea, eta hura zaintzeko dauzkagun baliabideak ere mugatuak dira. Irudimenaz eta talentuz bete behar dugu geure burua, baina baita hiritar kontzientziaz ere. Neurri azkarrak, zorrotzak, sozialak eta guztiontzako onuragarriak hartu behar dira8.
‎ontziratzea, garraiatzeari lotutako emisioak, hondakinaren kudeaketa, etab. Nola jakin dezake kontsumitzaile batek informazio hori, horren arabera jarduteko? “Gero eta gehiago galdetu behar diogu geure buruari erosi behar dugun produktuaren ingurumen-inpaktua” Askotan, informazioa ontziratzean bertan adierazten da. 250 ml-ko lau minibrick aukeratzen baditugu litro baten ordez, hondakinak biderkatuko ditugu merkantzia bera erosi arren.
‎Ez. Oreka topatu behar dugu geure herrian egiten dugun lanaren eta besteei eskaintzen diegunaren artean. Internazionalismoa bideratzeko, beharrezkoa da norbere herrian ere borroka egitea, baina zuk zure herrian iraultza egiten baduzu, eta bakarrik zure herrian egiten baduzu, bakarrik geldi zaitezke munduan.
‎Pasadizoaz akordatu naiz kaleak argiz beteta ikustean abendua hasieran. Iruditzen zait Gabonak ez bagenitu asmatu beharko genituzkeela, simulakroak behar ditugulako geure bizitzan, eta ez dago Gabonak baino simulakro hoberik. Agian horregatik dira Gabonak gero eta luzeagoak.
‎–Gogor egin behar diogu geure buruari, pentsamendu beltzei aurre eginez: kito bestela!
‎Honela hitz egin behar diegu geure seme-alabei: bai, auzo txiro batean bizi bazara, arazo batzuei aurre egin beharko diezu; eta egoitza-auzo aberatsetako jendeek izango ez dituzten arazoak dira horiek.
‎" Miresgarria eta bihotz ukigarria da, politika aldetik, ikastolekin gertatu dena. Halaz guztiz ere, nik uste, eskola behar dugu geure esku izan Euzkadi euskaldunduko badugu" (Mitxelena, 2001).
2010
‎Ez dugu sekula gure proiektua denik esan, udalarena eta herritarrena baino. Denon ahalegina da eta denok ikusi behar dugu geure burua ispilu horretan islatuta. Hori hala, egia da joko politikoa hor dagoela, eta trabak ere jarri dizkigutela.
‎Exageratu gabe saldu behar dugu geure burua.
‎NEKANE. -Denok ipini behar dugu geure aldetik. Talde bat gara, eta talde moduan funtzionatu behar dugu.
‎Urte hauetan guztietan erabilitako bideek ez baitute balio izan ezkerreko independentismoak dituen gaitz kroniko guztiak gainditzeko. Horregatik, iraganak dakarren zamatik askatu behar dugu geure burua.
‎Euskadik edo Euskal Herriak, euskal kulturak, euskarak, euskaldunon hizkuntzak?, lekua behar dute Europan eta munduan. Geure nortasuna defendatzeko ez diegu gainerakoei bizkarra eman behar, ez dugu gainerakoen kontra jardun behar; besteenekin batera biziz defendatu behar dugu geurea. Eta nortasuna horrela defendatzea ez da bakarrik guztiz zilegi den errebindikazio politikoa, bada garapen ekonomiko, sozial eta politikoa lortzeko ezinbesteko oinarria ere.
‎Pertenentzia sentimendua oso garrantzitsua da gaurko mundu globalizatuan. Horregatik defendatu behar dugu geure nortasuna politikaren, ekonomiaren, kulturaren eta gizartearen ikuspegitik. Horixe dugu buruan, mundu globalizatu honetan egon behar dugula, presentzia izan behar dugula aldarrikatzen dugunean.
2011
‎Ez dago garuna sasoian mantentzeko modu hoberik. Garuna trebatu eta erabili egin behar da, etengabe; eta horretarako, erronka berriak jarri behar dizkiogu geure buruari. Musika tresna bat jotzen edo hizkuntza berriren bat ikastea, esaterako; edo poemak edo bakoitzaren gustuen arabera interesgarriak izan daitezkeen gauzak buruz ikastea.?
‎Hizkuntza kultur jardunaren gordailu eta biltegi baldin badugu, honako hau iltzatu behar genuke geure oroimenean: alegia, herri-kultura bakoitzaren sistema sinbolikoa hizkuntzaren baitan ehuntzen eta mamitzen dela.
‎Bezeroak ez dira ohartuko, eta lehenbailehen amaituko dugu. Baina denok jarri behar dugu geure partetik.
‎Eta bestelako lanetarako interesgarri izan daitekeelakoan, Donostiako EKT taldekoek eginiko hitz teknikoen bilduma aipatu behar dugu. Dudarik gabe, aurretik eginak diren lanetan oinharritu behar ditugu geure lanak: eta horretarako, lan hori guztiz lagungarri da, zeren zientzi alorrean euskaraz eginiko lanetatiko hitz gehienak agertzen baitira bertan.
‎–Ez zintuzkegu inoiz ere bakarrik utzi behar! Une oro gorde behar zintuzkegu geure altzoan haurtxo txikiak bezala!, eta ez utzi zeuon gizon jolas horietan ibiltzen, zeuon jolas anker horietan.
‎batzuetan armak eskuetan geneuzkala, eta armarik gabe besteetan. Eta horrenbestean, herritar guztiok bete behar genuela geure lekua bizirik irauteko borroka horretan: gizon eta andre, zahar eta gazte.
‎Ulertu dute mugak jarri behar dizkiogula geure buruari, eta erraldoitasun suntsitzaileak bere buruaz beste egin beharko duela, txikitasun sortzailearen mesedetan.
‎Uste genuen globalizaziorako prestatu behar genituela geure buruak, etengabe globalizatzen joango zen mundurako doitu behar genuela gure aparatu produktibo, finantzario, politiko, zientifiko, hezkuntzazko, hizkuntzazko, mediatiko, sozial, psikiko eta kulturala. Baina, beharbada beste muturra deskuidatu dugu, eta etorkizuna koloreztatzeko pintzel oso erabilia izango ote den:
2012
‎–Badakizu umea etorri izan balitz pozik egongo nintzela eta Aner beste maiteko nuela, baina ez dakit zergatik konplikatu behar dugun geure bizitza. Josebak besoak ireki zituen. Ainhoak garbitzeari utzi zion une batez eta senarrarengana jiratu zen, baina blusa eskuetatik askatu gabe.
‎Nahiz eta, garai postmodernoen komunikazio-eredu berriak islatzeko, kartak mezu elektroniko bihurtzen ditudan. Sinetsita nago idazleok Sareak ekarri dituen aldaketen berri eman behar dugula geure nobeletan. Nola izan, bestela, garaikide?
‎zergatik behar dugu geure seta gaiztoan
‎Sabel-hustea oinarrizko behar fisiologikoa da; funtsezkoa da Hiazintok bere kolostomia maneiatzen ikastea. Aurretik, erabiltzaileak zein behar sentitzen duen galdetu behar diogu geure buruari. Izan ere, pazienteak sentitzen badu ikaskuntza hori bizitzarako ezinbestekoa duela, ikasteko motibazio handiagoa izango du.
‎Sistema akademiko euskaldunaren askotariko diskurtso zientifikoa osatzengabiltzan heinean, argi izan behar dugu geure diskurtsoek duten erlazio gatazkatsuainguruko estatu-nazioen egituren eraikuntzarekin, eta, hortaz, Mendebaldekomundu-sistema moderno patriarkal kapitalistarekin. Formakuntza sozialek, soilikexistitzeko, beren produkzio-baldintzak erreproduzitu beharko badituzte, (Althusser, 1971:
‎Sistema akademiko euskaldunaren askotariko diskurtso zientifikoa osatzengabiltzan heinean, argi izan behar dugu geure diskurtsoek duten erlazio gatazkatsuainguruko estatu-nazioen egituren eraikuntzarekin, eta, hortaz, Mendebaldekomundu-sistema moderno patriarkal kapitalistarekin. Formakuntza sozialek, soilikexistitzeko, beren produkzio-baldintzak erreproduzitu beharko badituzte, (Althusser, 1971:
‎Baionako Euskal Astearen karietara, 1970eko uztailaren 4an eman zuen hitzaldia, gero Branka aldizkariaren 12 zenbakian argitaratu zuena, jarraituko dut hemen nagusiki. «Guk geure modura konpondu behar ditugu geure arazoak. Dudarik ez da honetan.
‎Hala ere, galdera hau egin behar diogu geure buruari: zertarako erabaki du gaurko Jaurlaritzak horrenbeste zorpetzea?
2013
‎Munduko beste edozein lurretan gertatzen den legez, euskal gizarteak aurre egin behar dio iraganarekin daukan zorrari. Alabaina, saiak hegan ibiltzen diren bezala, euskaldunok aurre egin behar diogu geure buruaren gainean jiraka dabilen iraganeko mamuari. Bat nator Lertxundiren oharrarekin, zeren urteak aurrera joan eta Espainiako Gerra Zibilaren oihartzunak isiltzen joan baitira, tragedia hartaz zer kontaturik, zer hausnarturik ez bagenu bezala (Lertxundi 1997) 7 Halaber, Tzvetan Todorov pentsalariak asmatu egin zuelakoan nago:
‎Beraz, geure buruaz barre egitea ona da autoestimurako. Noski, baina horretarako onartu egin behar dugu nor garen eta nolakoak garen; maitatu egin behar dugu geure burua, konplexurik gabe. Horrekin, bitxikeria bat gogoratu zait:
‎Ikusten badugu emakumeak aldatu egin duela izaera eta bereizi egun dela lagunartetik, galdetu egin behar diogu geure buruari zergatik ote den, eta, batez ere, berari.
‎Halakoak saihesteko, Eguberrietan bezala bizitzako garai eta esparru guztietan ere, helburu eta asmo handiak jarri behar dizkiogu geure buruari, motibatuko gaituztenak, baina errealak eta iristeko modukoak izan behar dute, bestela frustrazioak erasango digu.
‎Idazkiak, datozen lekutik datozela, berez dirateke onuragarriak euskal kulturarako. Izan ere, abertzaleek ez eze, gainontzeko euskaldunek ere euren betebeharra lukete euskal kultura propioaren eraikuntzan, euskaldun guztiguztiok jarri behar genukeelako geure hondar-alea euskal kulturaren garapenean20 Agirreren berbak bere eginez, honakoa diosku Uribitartek: –Era orretara guztijok oldoztuko ba' gendu, idazten dan ba, o geyago idatziko litzake, baita irakurten dogun ba, o geyago irakurri be? 21.
‎Aktoreok, pertsonaiak eraikitzeko, nola sentitzen eta bizitzen duten ulertzeko, ondo ezagutu behar ditugu geure burua, bihotza, azala& Gure sentimenduekin konektatzen dugunean soilik konektatzen dugu besteenekin.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
ELKAR 44 (0,29)
Alberdania 24 (0,16)
Berria 23 (0,15)
Booktegi 19 (0,13)
UEU 18 (0,12)
Consumer 17 (0,11)
Argia 14 (0,09)
Susa 6 (0,04)
Jakin 5 (0,03)
Uztaro 5 (0,03)
Ikaselkar 5 (0,03)
Pamiela 4 (0,03)
Hitza 4 (0,03)
Goenkale 3 (0,02)
Euskaltzaindia - Liburuak 2 (0,01)
LANEKI 2 (0,01)
uriola.eus 2 (0,01)
Maiatz liburuak 2 (0,01)
Labayru 2 (0,01)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 1 (0,01)
goiena.eus 1 (0,01)
Karmel Argitaletxea 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
Karmel aldizkaria 1 (0,01)
Sustraia 1 (0,01)
Karkara 1 (0,01)
Maxixatzen 1 (0,01)
Noaua 1 (0,01)
Jakin liburuak 1 (0,01)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 1 (0,01)
Open Data Euskadi 1 (0,01)
Urola kostako GUKA 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan geu buru 95 (0,63)
behar izan geu etsai 12 (0,08)
behar izan geu bizitza 4 (0,03)
behar izan geu ere 4 (0,03)
behar izan geu hizkuntza 4 (0,03)
behar izan geu lan 3 (0,02)
behar izan geu antolaketa 2 (0,01)
behar izan geu arazo 2 (0,01)
behar izan geu bizkar 2 (0,01)
behar izan geu diskurtso 2 (0,01)
behar izan geu ezarri 2 (0,01)
behar izan geu gogo 2 (0,01)
behar izan geu jokabide 2 (0,01)
behar izan geu ahal izan 1 (0,01)
behar izan geu ahulezia 1 (0,01)
behar izan geu akats 1 (0,01)
behar izan geu altzo 1 (0,01)
behar izan geu barne 1 (0,01)
behar izan geu barru 1 (0,01)
behar izan geu behar izan 1 (0,01)
behar izan geu berak 1 (0,01)
behar izan geu berri 1 (0,01)
behar izan geu beste 1 (0,01)
behar izan geu bide 1 (0,01)
behar izan geu biziera 1 (0,01)
behar izan geu bizimodu 1 (0,01)
behar izan geu bizitoki 1 (0,01)
behar izan geu borondate 1 (0,01)
behar izan geu desbatasun 1 (0,01)
behar izan geu egin 1 (0,01)
behar izan geu egiteko 1 (0,01)
behar izan geu egitura 1 (0,01)
behar izan geu ekarpentxo 1 (0,01)
behar izan geu entzule 1 (0,01)
behar izan geu erabaki 1 (0,01)
behar izan geu erakunde 1 (0,01)
behar izan geu eraldaketa 1 (0,01)
behar izan geu esku 1 (0,01)
behar izan geu esku-sartze 1 (0,01)
behar izan geu eskubide 1 (0,01)
behar izan geu falta izan 1 (0,01)
behar izan geu gain 1 (0,01)
behar izan geu gizarte 1 (0,01)
behar izan geu herri 1 (0,01)
behar izan geu historia 1 (0,01)
behar izan geu hondar 1 (0,01)
behar izan geu indar 1 (0,01)
behar izan geu irizpide 1 (0,01)
behar izan geu irudikapen 1 (0,01)
behar izan geu izen on 1 (0,01)
behar izan geu konpondu 1 (0,01)
behar izan geu kultura 1 (0,01)
behar izan geu lagun 1 (0,01)
behar izan geu leku 1 (0,01)
behar izan geu lortu 1 (0,01)
behar izan geu lotura 1 (0,01)
behar izan geu neurri 1 (0,01)
behar izan geu nobela 1 (0,01)
behar izan geu nortasun 1 (0,01)
behar izan geu ohore 1 (0,01)
behar izan geu ondoez 1 (0,01)
behar izan geu oroimen 1 (0,01)
behar izan geu osasun 1 (0,01)
behar izan geu parte 1 (0,01)
behar izan geu pentsaera 1 (0,01)
behar izan geu profesionaltasun 1 (0,01)
behar izan geu radar 1 (0,01)
behar izan geu seme-alaba 1 (0,01)
behar izan geu seta 1 (0,01)
behar izan geu tanta 1 (0,01)
behar izan geu uste 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia