Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 385

2000
‎Penagarria da euskaldun askok Eguberriak kartzelan pasa beharra eta bai kristautasunaren aldetik, bai gizatasunaren aldetik, presoak etxera ekartzea gauza handia izango litzateke Euskal Herriarentzat. Baina hori dena hala izanik ere, esan behar da herri bezala asko aurreratu dugula. Garai batean ez genituen nortasunak ere gurekin ditugu:
‎\-ZER egin behar du herri honek, Aznar eta Jospin gobernuek bahituta dauzkaten 98 gizon eta emakume askatzeko. Legez aske behar zutenak, zergatik dauzkate preso?
‎ABren sortzeak antolaketa berri bat ekarri digu, politikan aritzeko tresna gehiago, jende gehiago, prentsan agertze gehiago, baina ororen buru emaitza berdinak eta tokian tokiko jendearekiko harremanetan aldaketarik ez. Eremu hori dugu lantzekoa bizitza abertzale bat sortu behar baita herrietan, euskararen desagertzearekin euskal nortasuna urtzen ari baitzaigu eta hau ez da biltzar nagusietan boz batzuen bitartez trenkatzen, eguneroko lanarekin baizik.
‎Arratsero joaten ginen estaziora, eta arratsero bagoi bakarra hutsik etortzen zen, eta hori zen hiriak existitzen zirela adierazten zigun seinalerik onena. Zeren, nork itzuli behar zuen herrira baldin eta trenaren ibilbidean hiria aurkitu bazuen?
‎Nik ez nezakeen hainbertze erran. Aspaldi egon behar nukeen herrian, Unairekin. Ordu laurden ere ez zen gure ama sumindu eta berantetsiari telefonoz eskatu niola atzarririk ez itxoiteko.
‎Arazoa baina, honetan datza: ez dela garbi ikusten zer arrazoiz galarazi behar zaion herri edo hizkuntza bati gainerako guztiek darabiltzaten baliabideak eskuratzea.
‎Bat etorri behar dugu herriek euren artean lotura txikiak zituztela esatean; Estatuen artean harremanik ez. Gerla zen herriok gerturatzeko bide bakarra, elkar hiltzeko tenorean zirenean.
2001
‎Familian eta eskoletan, herriko taberna denak ezagutzeko joera txertatu ordez, natura eta geure herriaz jakin mina piztu behar ligukete. Igandero joan behar genuke herri, mendi edo bazter berriren bat ezagutzera. Ikas bidaietan, naturako klasean, soin heziketan... hezi behar genuke geure burua inguruaz gozatzeko jakintzetan.
‎Argantzuneko agintari gorenaren esanetan," ikastaroak diruz lagundu behar dira herriak elkarrengandik oso bananduta daudelako. Gainera, Udala da euskararen erabilerarako aukerak errazteko egitasmoak antolatzeko laguntzak ematen dituen bakarra".
‎Marie-Claire Salaberriren iritziz, Akitaniako botere politikoarekin akordio bat erdiesterakoan, beren boterea ez galtzea eta beren arima zaintzea dute erronka. Hastapeneko espirituari atxiki behar zaio Herrikoa, alegia. Politikak eragina du eta Herrikoaren espiritu herrikoia zaindu nahi dute.
‎Gaua heldu-eta, Pantxok berriz gogoan erabili zuen abentura hori eta zalumalu joan zen buruzagiaren ikustera, erraiteko gatu beltzak oro ez zituztela eho, ahatze zutela zikin-ontzietan bizi zirenak ehaitea. Buruzagiak herritarrak elkartu zituen berri txar horien erraiteko eta denek sorginak eho behar zituztela herrira jiten baziren.
2002
‎Lehendabizi, eskola-liburuak. Gure artean azken urteotan ikastolaren alde eginikako borroka ezaguturik, ez dugu denbora gehiago galdu behar herri baten hizkuntza eta kultura aurrera eramateko, eskola dela biderik aproposenetako bat azpimarkatu nahiz. Eskola, ikastola, erakunde errespetagarria da (baina ez dezagula ahaztu, errespetua eskatu ez baino irabazi egin behar dela, luzaro iraun dezan nahi badugu).
‎2 Zinema sobietarrak aurrerapen zientifiko eta teknikoen lekukoa izan behar zuen. 3 Zinema sobietarrak propaganda politikoa helarazi behar zion herriari. 4 Zinema sobietarrak artista sobietarren lanak eta artekontzeptzioak aireratu behar zituen, munduak ezagut zitzan.
2003
‎Zuretzat ere biziki zaila izan behar da herri aldaketa hori. Espero dut hala ere familiarekin dena ongi pasatzen dela eta lagun berriak egin dituzula.
‎Errepideak adibidez. Errepide jakin batetik ordu bi behar badituzu herri batetik bestera joateko egunez –goizeko hamaiketan, esaterako, neguan, oinez–, gauez hiru ordu eta laurden behar izango dituzu. Seguru.
‎Horretarako, gure iritziz, hauxe guztia birplanteatu beharra dago: ...ezabatzea (ekonomia, ikuskizuna, engainua...) arlo horiek kulturaren bizkarroi edo parasitoak baitira, eta, jakina, gure ondorio operatiboek ez dute zerikusirik Administrazioek, Komunikabideek eta kultur ekoizpenak, oro har, eginiko jokaerarekin, eta, herri baten kulturari buruz ari garenean bereziki interesatzen zaigun aspektua da kulturaren izaera pertsonala eta eskubide naturalak aintzat hartu behar direla herri horren identitate kolektiboan barneraturik, bere eskubide kolektiboaren iturri eratzailea izatera pasatuz.
2004
‎Urko Aiartza abokatua, honela mintzatu zen: " Zer egin behar duen herri honek. Bada, nire ustez ez dago formula magikorik:
‎Gurpil zoro batean sartuak gaude hemen. Izan ere, euskaldun izateko eta bizitzeko behar ditugun herri eta kultura-baldintzak suntsitu dizkigun nazio-kultura espainiarraren edo frantsesaren altzoan euskaldundu nahi dugu erdalduna. Ez da sinestekoa, baina horrelakoxea da egungo euskalgintzaren testuinguru arrotza.
‎242 Iñigo Kastresana euskaraz mintzatzeagatik atxilotu zuten, baina honelako adibideak ezin konta ahala dira: . Berak (ertzainak) esan zidan ulertu behar nuela herri elebidun batean bizi garela eta berak gaztelaniaz hitz egiteko eskubide osoa zeukala. Nik euskaraz egiten nuen.
‎Joxe Mari Iriondorenak dira, baina, tira, norenak ez zitezkeen izan? . Baina onartu behar da herri hau elebiduna dela?. 683
2005
‎Hau da, orain Europako Batasuna egongo ez balitz eta gure aukera bakarra izango balitz Europako Batasun batere ez egotea edo estatuetan oinarritutako Europa baten alde egitea, nik uste dut bigarren aukera hau hobea dela, baita Euskal Herri bezala ere, ez egotea baino. Kontuan hartu behar da herri txikia garela, bi estatuen artean kokatua dagoena eta gainera estatu baten barruan zatitua. Horrelako proiektu bat aurrean agertzen zaigunean, bi aukera izan ditzakegu:
‎Guk, Konstituzioaren mugei dagokienean, ez dugu kataluniarren irakurketa mimetikoa egin behar. Alegia, Konstituzioaren erabilgarritasuna aztertu behar da herri honi irtenbide bat emateko eta ez Konstituzioari berari.
‎Eta Baigorri da horren ispilu. Gurasokeriarik ere ez baitu behar herri honek. Orain hostotsu dauden adarrak ez baitira besteak baino gehiago, ongarri gehiago izan duten arren.
‎Alardea XVII. mendean derrigorrezkoa zen herri guztietan, Foru Aldundiaren dekretuz. 16tik 60 urte bitarteko gizonezko guztiek bildu behar zuten herriko plazan eskopeta eskuetan. Elgoibarko agiri batek dionez, eskopeta izan ezean, beren lantzekin.
‎Irakurritakoak irakurrita, ordea, ez naiz batere harritzen hau guztia ezkutatu izana zenbait belaunaldiri. Eskuak ez ezik, leporaino odolez zikinduta behar dute herri honetan askok eta askok, zapata dotore, korbata eta alkandora ederki lisatuekin ondo disimulatu arren. Txomin Agirrek eta beste askok beste aldera begiratzen zuten.
‎Ezkongaberik aski ez delarik, apez eskasa jasan behar du herriak. Jasan hitza nahitara erabiltzen dugu.
‎Udalarekin, tabernariekin, beste Kafe Antzokiekin... " Lehen inpresioa ona da, denok ere ikusten dugulako kultur gune plurala eta dinamikoa behar dela herrian, eta Kafe Antzokia izateak lagunduko duela", dio koordinadorak.
‎Gogoan sartu behar dugu herrien gorakada ez datorrela bakarrik ekintza ekonomikoetatik zuzenean, baita ere bestelako ekintzek sortarazten dituzten era guztietako dinamiketatik ere. c) Bestalde, fusioaren ondorioz lanpostuak gehitu ala gutxituko liratekeen, ez dakigu. Fusioek, gehienetan, lanpostuak urritzea dakarte.
‎Idazlea bereziki, intelektuala oro har, behartua dago konp romiso etiko bat hartzera injustiziaren aurrean. Denok dakigunez ere, Txillardegi, puntu honetan bederen, sart re anoa da guztiz, alegia, euskaraz ikasi behar dugu eta hitz egin behar dugu herri honekiko konpromiso etiko bat daukagulako. Honela idatzi du Euskal Herria helbururen bukaeran:
2006
‎J. MUÑOZ. Dena dela azpimarratu behar da herri mugimendu guztietan egon dela militantzia jaitsiera handia, ez dela feminismoan bakarrik gertatzen.
‎Kontzentrazio-esparruko sufrikarioak irakurri ondotik, gertaera bat gelditu zait bereziki gogoan: nola presoak presondegi atarian uzten zituzten, abisua eman askatu behar zituztenen herrietara, eta haietatik hiltzaile-taldeak antolatzen ziren, armak eskuan, euren bizilagunak ehizatzera abiatzen zirenak. Horrelakoak mordoxka.
‎Gaztea jabetu behar da herrian kanpoan baino aukera hobeak dauzkala. Zer nahi du gazteak?
‎Ene ama hangoa zen, baina bere amarekin kexu izanki, ez zen hara itzuli bere aitaren heriotzaz geroztik, 1974an, sortu nintzen urte berean. Eta orai, bere ama, ene amatxi, zendu zen, eta ni nintzen joan behar herri hotz, hodeitsu eta ezezagun hartara bera lanpetuegi baitzen. Segur nintzen ez zela arrazoi bakarra, baina ez nuen deus erran.
‎Estepan fusilatu egin zuten. Munduko itsasoetan bidaiatu behar zuen herri baten belak txirtxilatu zituzten.
‎–Oker uste duzu. Zientzialariak behar dira herri bat eraiki  tzeko. Gorpuak errausteko, eta estatistikak balioztatzeko besterik ez bada ere.
‎Nolabait" jaitsi" egin behar du herrira, abstrakzio estratosferiko alienatzaileen erreinu erosoan amets egiteko tentazioari ihes eginez.
2007
‎Gure esku dago, guk hurbildu behar dugu herrira. Agian formula aldatu eta kale-antzerkia egin behar dugu, bat-batekoa, domeka batean, poteo orduan...
‎– Herder-entzat artistak eta poetak, baina funtsean edozeinek, jokatzen du eta behar du herri gogoarekin adostasunean jokatu.
‎Herri baten kulturari buruz ari gareneanbereziki interesatzen zaigun aspektua da kulturaren izaera pertsonala. Horregatikeskubide naturalak aintzat hartu behar dira herri horren identitate kolektiboanbarneraturik, bere eskubide kolektiboen iturri eratzailea izatera pasatuz.
‎Baliohoriek guztiak, gehiegikeriaz edo hutsunez, bizi eta defendatu izan dira.Horixe da gai nagusia. Eta, nire ustez, balio horien bizipena sustatzeariatxiki behar zaio Herri bakoitza, disekaturik geldituko ez badira (balioakzein Herriak). Kultura bizia da eta bizitza da.
‎Hizkuntzaren egituran, osoan, hizkuntzak biltzen edo irudikatzen duen munduan, ikusi behar da herriaren arima. Izan ere:
‎Sei hilabeteren buruan, laguntza-erakundeek hogeita hamar bat instalaziori egin diete eraso. “Egoera horretan, larrialdiko laguntza behar duten herrietara iristea, askotan, ezinezkoa da”, salatu dute. “Lehentasunezkoa izan beharko luke gatazketan harrapatuta geratu diren biztanleentzako sarbidea bermatzeak, baina ez dugu ikusten esparru horretan irmotasun politikoa dagoenik”, dio Aitor Zabalgogeazkok, MSF Españako zuzendari nagusiak.
‎Pozik entzuten ditugu eskakizun horiek, dagoeneko desagertu direlako duela lau urte bizi ziren liskar eta amorru egunak. Zenbait baserri bota behar zituztela-eta herrian bizi zen kezka, desjabetzeak eta gure herriko bizitza estiloarekin amaituko lukeen proiektu urbanistikoen mehatxua.
‎Horrela, Zarroak bere desioa agertu du ETAko kideak “has daitezela lan egiten herri honen alde, era baketsuan”. Izan ere, “erakunde militarrik ez du behar herri honek”. Bestalde, getxoztarrei esperantza izateko eskatu die, nahiz eta “naturala” den orain dela egun batzuk baino “ilusio gutxiago” eta ezintasun sentipena izatea.
2008
‎Hala, udal gobernuetarako eskumenak ematen diren bezala ematen direlako, edota, alderantziz, kentzen diren bezala kentzen direlako, tragikomediaren adibide ugari aurkitzen dira ezaugarri geografikoek hainbesteko pisua duten lurrotan ere. Esate baterako, gobernatu behar duten herria mapan behar bezala kokatzen ez dakiten" turistak" zinegotziaren aulkian eserita, erabakiak hartzeko prest. Esate baterako, Udalen Mankomunazgoa iparrik gabe utzi eta erabaki ahalmena euren eskutan bakarrik nahiko luketen alkateen tentaldiak.
‎Tributuaren helburua da ekonomi-ahalbidea erakusten dutenek gastu publikoetan parte hartzea. Dena dela, kontuan izan behar dugu Herri Erakundeak ekonomi-ahalbidea agertzen duela, gastu publiko hori gauzatu nahi duenean; hortaz, tributuak ordaindu beharko balitu, gastu publikotik kendu beharko genuke diru kopuru bat, gerogarrenean gastu publikoan berriro inbertitzeko. Beste alde batetik, Lurralde Administrazioen nortasun juridiko bakarra hautsi egin da, Herri Erakunde baten menpe nortasun juridiko lokabea duten Herri Erakunde ezberdinak sortu dira-eta.
‎Zalantza nire ustez ez dago boterearen premian, hori gauza argia bezain garbia da; aitzitik, botere horren izaeran datza gakoa: zer-nolako izaera etnonazionala izan behar duen herri euskaldunaren nazio-proiektuak.
‎Aldian aldiko lokarriak garatu behar ditu herri batek nazio bihurtu nahi badu. Horretarako, aldi historiko bakoitzari erreparatu behar, egitura horretan herritarrak nazio-kide bihurtuko badira.
‎Langilea zela eta horrek hil zuela, nekearen nekez gaixotu zitzaiola gorputza. . Bilbon geratu behar zen herrira itzuli gabe?. Baina Liborio izeneko marinel batekin maitemindu zen eta herrira ezkondu zen, ama eta neba-arrebak Bilbon utzita.
‎Herri euskaldunetan bertako hizkera erabili eta indartu behar da herri barruko ahozko jardunetan: Haur Hezkuntzan, Udalean eta herritarrekin hartu-eman zuzena duten gainerako administrazio esparruetan, herri barruko irrati eta telebista saioetan, Elizan, batzar eta hitzaldietan, eta, jakina, lagunartean eta familian.
‎Esan bezala, diagrama hauetan datuak ehunekoetan eskaintzen dira, argiago ikusteko parametro bakoitzean zein desberdintasun-maila dagoen helduen eta gazteen hizkeren artean. Esan behar da herri hauetan gertatu den bariazioa oso txikia izan dela. Esate baterako, herri bakoitzeko belaunaldi ezberdinetan bariazio bera gertatu da:
‎Bai trenez, bai autobusez, bai autoz, unibertsitateko ikasleak beren ikastetxeetara joan behar dira egunero eskoletara. Batzuek, zorionez, ibilbide txikiak egin behar dituzte herri barruan, baina beste batzuek kilometro batzuk egin behar dituzte hirietatik kanpo edo beste probintzia batzuetan dauden unibertsitate-zentroetara iristeko. Lekualdatze horien gastuari merkeago aurre egiteko, garraiobideek tarifa eta deskontu bereziak eskaintzen dizkiete unibertsitateko ikasleei.
‎Erakunde horrek dioenez, prebentzio konbinatua da gakoa (preserbatiboa, zirkunzisioa, erabili eta botatzeko xiringak eta portaera sexualaren aldaketak), eta Mexikon egiten den Hiesari buruzko Nazioarteko Konferentziaren erdian dago. Piotek eta haren laguntzaileek adierazi dute “nazioarteko komunitateak mobilizatu egin behar duela eta gehien behar duten herrietara iritsi”. Bestela, ez da lortuko egunero infektatzen diren pertsonen kopurua murriztea (7.000 inguru mundu osoan).
‎«Jendearengana hurbildu behar dugu, horregatik behar dugu herri eta auzoetan sartu»
‎Joan zen igandean, azken asteetan eman gabeko itxura ona eman zuten, eta zaleen aurrean, estropada bikaina egiten saiatuko dira. Ederra izan behar duelako herrian bertan sekulako lana egitea, eta datorren asteko Kontxako estropadari begira, berreskuratu berri duten konfiantzari eutsi nahi izango diotelako.
‎Eta hori inoiz baino beharrezkoagoa dela dio, gainera. «Eusko Jaurlaritzak ez daki gobernatzen, ez dago herriaren arazoei aurre egiteko prest eta norbaitek arduratu behar du herria geratu ez dadin», azaldu du.
‎Halaber, Kontsultaren Legearen debekua desdramatizatu beharra dagoela esan du Urkulluk. . Karga dramatikoa kendu behar zaio herri kontsultaren totem-ari. Hala, debekua salatzeko Europako eta nazioarteko erakundeetara joko dutenentz ez du argitu:
‎Karga dramatikoa kendu behar zaio herri kontsultaren totem-ari?
‎–Herritarrek bere egin behar dute erabakitzeko eskubidea, beraiei dagokien eskubidea dela onartu behar dute, eta gogoan izan etorkizuna ez ezik, eguneroko bizimoduaren baldintzak ere erabaki egin behar direla herri aurreratuagoa izatekotan?. Gainera, Euskal Herriko mugetatik kanpo landu nahi dute diskurtso hori, gatazka politikoa izanik, irtenbide politikoak erabili behar direla aldarrikatuz.
‎Hori bai, aldarrikapen txikiren bat dakar azkenean: “Azpimarratu nahi da Erramueta Sorabillakoa bai, baina andoaindarra dela aldi berean. Izan ere, Sorabilla udalerri izan bazen ere iraganean, orain egin behar du herriaren alde”. ' Erramuta' Sorabillako Erramutatik ikusten da Andoain herria, Aitzkorriko ta Adarrako mendik, Oria ta Leitzaran ibaiak.Agur, Agur, herri maite.Agur, agur, andoaindarrei, agur, agur, agur beti, agur herri maitagarriLaran, laran, larai…Sorabillako Erramuta da, Sorabillako baserri bat da, andoaindarra.
‎Noiz gaitzetsiko dituzte jendaurrean tamaina horretako basakeriak? Euskaldunen borondate politikoa ezagutzeko balio behar zuen herri kontsulta legez kanpo uzteak ez du geldiarazi haren esanahia argitzera zuzendutako beste ekimen batzuen dinamika. Biktimen sufrimendua, haren atzean oso motibazio desberdinak daudela kontuan izanik, hainbat forotan plazaratzen da, non, bidezko justizia eta elkartasun eskaerak ez ezik, proposamen politiko agerikoak egiten baitira, salaketa eta deskalifikazio alderdikoi eta interesatuen artean.
‎Aitorpen horren 8 artikuluak zera dio: estatuek ahalegina egin behar dute herri indigenen nortasun eta izaera bereizia bermatzeko eta irentsiak izan diren kasuetan ordaina emateko. Gauza bera herri horietako bakoitza bizi den lurrekin zerikusia duen auzietan edota behartutako migrazioetan.
‎Horra nola behar genuken jokatu: zuek, gu bion aitamek, galdetu behar zenukete herriko auzapezen laguntza, bai eta ere mirikuena. Jaun horiek behar lukete berme jartze bat egin, zeintan baieztatu behar bailukete noiztenka erho lanjeros bilakatzen garela.
2009
‎Garrantzitsua da hau hartzea. Izan ere, txartela aurkeztu behar baita herri batetik bestera antolatu den autobusa hartzeko. Autobusaren ordutegia eta geltokiak honako hauek ditugu:
‎G. BUENO. Hasteko, kontuan hartu behar dira herri honen ezaugarri geografiko eta fisikoak, isurialde atlantikoa eta Ebro harana dauzkagu. Populazio dentsitatea handia da eta orografia malkartsua, eta beraz, berriztagarriak ustiatzeko zailtasun gehiago ditugu beste lurralde batzuekin alderatuz.
‎Konpromiso mezu bat bidali die herritarrei Patxi Lopezek: Krisiari aurre egiteko, bakea eta askatasuna lortzeko eta bizi-kalitatea hobetzeko Euskadi modernizatzeko indarrak batu behar ditugu herri honetan.
‎Esaterako, informazioiturriek eurek nahi duten informazioa edo eurek nahi duten moduan kaleratu ezdugulako demanda egitea. Kasu horretan zuhur ibili behar du herriko kazetariak, ongi bereizi behar baitu zer den informazioa eta zer den propaganda, eta argi izanbehar du bere nagusiak izan ezik, inork ezin izango dizkiola interesen araberaprofesionalak ez diren irizpideak inposatu.
‎Alde batetik, herritarren posizioak ulertzen saiatu gara, baina euskal jendartea bere osotasunean hartuta. Gogoan izan behar da herri kaltetuetako biztanleek modu orokor batean erakutsi dutela herri-kontsulten bidez beren aurkakotasuna. Eta, bestetik, ikergai bilaka liteke instituzioekiko mugimendu sozialen irakurketa.
‎Eliza gehienak, baselizak eta 206 artikuluarekin immatrikulatu diren ondasun guztiak itzuli egin behar zaizkie herriei, herrienak direlako. Herriek eta Nafarroako Instituzioek sostengatu egin behar dituzte, Iparraldean egiten den bezala; irekita eta zabalik egon behar dira herritarrek errespetu osoz erabiltzeko, historikoki erabili izan diren moduan, eta kultu-lekuak kulturako erabili behar dira orain arte erabili diren gisan.
‎Dokumentaziorik eza da, hain zuzen ere, Ekuadorren lehentasunetako bat. Herriak iaz hasi zuen eskala handiko erregistro-kanpaina bat, nazioarteko babesa behar duten herri isolatuetan bizi diren pertsonek oinarrizko eskubide eta zerbitzuak eskura izan ditzaten. Ekuadorrek 20.000 errefuxiatu inguru hartzen ditu, baina kalkulatzen da 130.000 pertsona gehiagok nazioarteko babesa beharko luketela.
‎Parte hartzeko baldintza bakarra 14 urtetik goiti edukitzea izanen da, hori bai, mila pezeta ordaindu beharko dute izena ematerakoan eta profesionalek ezin izanen dute parte hartu. Izen ematea abenduaren 1a baino lehen egin behar da Herriko Ostatuan, Txo­kon eta Aurtizko Osta­tuan.Argazkilariek beraien makina eta karretea eraman beharko dute eta argazkiak Iturenen bakarrik ateratzen ahal dira. Goizeko 11,30etan hasiko da rallya eta karreteak arratsaldeko 6etan entregatu beharko dira.
‎Baina aldaketaren ordua heldu zaigu. Herritarrek, era batera zein bestera, garbi utzi dute sakoneko aldaketak behar direla Herri bezala bizi ahal izateko.
‎Nolanahi ere, herri indigenen aldeko jarrera aldatu dela antzematen da mundu mailan. Estatuen atzerri politikak aitortu behar du herri indigenek eskubide jakin batzuk dituztela. Barne politikan, berriz, deklarazioak eragina izan du estatuek garatu behar dituzten politika publikoetan.
‎sustatu behar dela dio Larreinak, autokritika apur bat eginaz: . Politikariok gehiago entzun behar dugu herriak zer dioen?.
‎Bide batez, data horretan gerra zikina salatzeko mobiliza dadin eskatu diote herriari: " horma bat jarri behar dugu herri honetara sufrimendua eta gerra baino ez dakarren bidearen erdian, eta herritarren mobilizazioaren eta presioaren bidez soilik lortuko dugu hori egitea".
‎Etorkizun demokratiko baterako bidean beharrezkoa ikusten dugu halabeharrez mugarik ez duen errepresio eta jazarpen ero honi bidea ixtea. Horma bat jarri behar dugu herri honetara sufrimendua eta gerra baino ez dakarren bidearen erdian, eta herritarren mobilizazioaren eta presioaren bidez soilik lortuko dugu hori egitea. Gaur arte, gerra zikinaren aurrean beharrezkoa izan da mobilizazioa, herritarren babesa eta aktibazioa.
‎izan zuela salatu du ohar batean. Goizeko lehen ordurako herria kalez jantzitako ertzainez beteta zegoela, txupinazoa jaurti behar zenean herriko plazan, burua estalita eta armaturik, zeuden dozenaka ertzain zeudela eta horiek herritarrei poltsak miatzen eta herritarrak grabatzen aritu zirela jakinarazi du ezker abertzaleak.
‎Normalena jokabide hori eduki izana dela uste du: . Hori da egin behar dena herri honek duen arazo nagusia bakean eta askatasunean bizitzen utzi nahi ez gaituen erakunde terrorista bat denean?. Gogoan izan zituzten ETAren biktimak,, gure eredu moral, etiko eta sozialista dira?.
‎Estatua mugitu arte zain bagaude, jai dugu, bere jarreretan itxita jarraitzen du eta. Kurduok, baina, politikoki asko aurreratu dugu; ezagutzen ditugu gure eskubideak, eta lanean jarraitu behar dugu herri eta auzoetan, behetik gora, ez Turkiako aldean bakarrik, baita kurduak bizi diren Siria, Iran eta Irak aldean ere. Horrek, bidenabar, Ekialde Hurbilean benetako sistema demokratikoa eratzen lagunduko du.
‎Ellakuriaren hatsa hauspotuko luke horrek: Berak beti esaten zuen; Gurutzetik jaitsi behar dira herri gurutziltzatuak, eta horietako bat El Salvador zen; herrian txertatutako teologia zen berea, herriari lotutakoa. Berea ez zen Jainko urruna, Jainko gizatiartua baizik.
‎Eduardo Frei presidenteordea, berriz (1994-2000), Piñerak baztertzen duen dikotomia hori nabarmentzen hasi da, igande gauetik bertatik: Justiziak aurrera egin behar du herri honetan, eta ez diogu oztoporik jarri behar barkamenaren eta aministiaren legeekin. Eskuinak ahalegin guztiak egingo ditu gure iragan iluna argitzeko mekanismoak geldiarazten.
‎Euskara ezagutzen duten eta erabiltzeko gai diren milaka herritarrek, hala nahi badute, eta hala nahi badute bakarrik? herri-administrazioekin harremanak izaterakoan eta edozein zerbitzu publikoz baliatzerakoan euskara erabil dezaten helburu izan behar dute herri-aginteek. Horregatik ez da bidezkoa gaur egungo erabilera izatea euskararen ezagutza zenbat lanpostutan eskatu behar den erabakitzeko irizpidea.
‎Honetaz ari garela, ezin esan gabe utzi Nafarroan eta Iparraldean urgentzia osoz behar dela herri-erakundeen aldetik txipa-aldatzea. Iparraldean bertako herri-erakundeek hartu dituzte azken urteetan konpromiso aurreratuak, gero eta handiagoak, elebitasunaren alde eta euskara sustatzeko.
‎Astasaskitxoetan zahagia eta zahatoa beteta, olio ontzi bana, piku, almendra eta beste... segika behintzat. Gameludunei ez bezala, astotxoaren ondora zetozkion bidean pasatu behar zituzten herrietako haurrak jostatzera. Haiekin olgetan gelditzen zen eta, beti berandu.
‎Kasu honetan armak uzteaz gain, besteak beste, uniformeak, jantziak, sinboloak, irudiak, ikurrak, medailak ere bai. Hitz batean, biluzik sartu behar dira herrian. Biluztasun hori sinbolikoa da, herrian nork agintzen duen adierazteko sinboloa baita.
‎Kolektibitate publiko batek, eskuko dauzkan diru sar-irteera aski murritz horiekin, hainbat arlotan ekin behar du, eta euskara jardun horietatik bat besterik ez da... diru-sartzeen ikuspegi hotz batetik begiratuz gero. Abertzalea eta euskaltzalea naizenetik, ondo dakit, haatik, gure euskal izaeraren oinarri-oinarrizko ezaugarria denez gero, euskarak ez lukeela alderatu behar herri edo eskualde baten edozein ibilera arlorekin —izan dadin hondakinen kudeaketa, izan dadin gizarte zerbitzuen antolakuntza edo izan dadin beste edozerekin—.
2010
‎Zentzu horretan, goitik behera egiten du bat Zizekek euskaldun separatistekin. Eta separatista hitza beti komatxo artean kokatuz apika aditzera eman nahi luke" separatista" izenak dirauen bitartean irudi lukeela bereizten den herriak lotura ikusgaitzak gorde behar dituela herri ordu arte menperatzailearekin; eta Zizekek ez lioke etnia agintari ohiari zentraltasun semantikoak adierazten ohi duen nagusitasun enpirikoa aitortu nahi. Independizatzen den herria ugazabarengandik bereizten bada ere, azpimarragarriagoa da bere baitara datorrela bizitzera, hein batean noski.
‎" ez inposatu, ez eragotzi" printzipioak berma dezake hizkuntza aukeratzeko askatasuna. kontua horixe baita: ...izateko derrigorrezkoa ez denean euskaraz jakitea. hizkuntza politikan, politika publikoaren edozein alorretan bezala, bada zer zuzendua, zer hobetua. ez zaie kritikari eta autokritikari beldurrik izan behar. ausardia behar da gehiegikeriarik baldin bada zuzentzeko, eta gauza bera gutxiegitasunik baldin bada halakoak zuzentzeko ere. alabaina, horretarako eztabaida eta elkarrizketa zintzoa bultzatu behar lukete herri aginteEuskal herritar guztiok —elebidunok nahiz elebakarrok— gure buruari galdetu behar genioke: zer egin dezaket nik euskararen alde?
‎Sinde legearen harira, Zapaterok esan du jabetza intelektuala arautu eta bermatu behar da herri garatuek egin duten bezala, eta alderdi politikoen arteko adostasuna ahalik eta arinen lortzea espero duela esan du.
‎Bertze bat 1:30ean abiatuta, 1:45ean pasatuko da Elizondotik eta 2:30ean izanen da Donezteben. Azkenak, 4:30ean eta 6:00etan abiatuko dira eta behar den herri guzietan geldituz Donezteberaino joanen dira.
‎Jose Luis, zure hutsuneak erakutsi dit urrats asko, bide luzea, katebegi asko behar direla herri hau aske izateko, baina horietako batek, zalantzarik ez, zure izena duin gordetzea behar du izan.
‎Baina, ez da ezaguna. Zaila da aurkitzen.Aldarrikapen maximalistetan ito ordez, egitura beregainak behar ditu herri honek. Baita elikaduraren esparruan ere.Izan ongi, eta on egin entzule.
‎Horiek dira gure balorerik ezagunenak, gustatu ala ez eta, analista guztiek dioten bezala, garapen ekonomiko eta sozialaren lehen printzipioa norberaren ezaugarririk sendoenak zein diren ezagutu eta hauek ondo lantzea da, DAZO analitikak erakusten duen bezala. Guk, Bedaiopen, bi baloreen arteko uztartzeari atera behar diogu etekina, artea eta gastronomiaren ezkontzaz baliatu behar dugu herri apal baina arima aberatseko honek munduan lekua duela aldarrikatzeko. Hau izan da Bedaiopetar hauek, isil-isilik, bere buruarentzako inolako protagonismorik eskatu gabe, urte hauetan bilatu dutena:
‎Lehendakariorde eta Ogasun eta Herri Administrazio sailburu gisa, Ibarretxek ordenetan jarri behar zituen diru-sarrerak, gastua kontrolatu behar zuen, aurrekontua egin eta administrazio publikoa modernizatu. Euskal Administrazio osoko buru zen, defizitik gabeko egoerarantz eraman behar zuen herria, Batasun Ekonomiko eta Monetarioa lortu ahal izateko Bruselak markatutako konbergentziarako oinarriak jarri. Gainera, krisi garaian gerrikoa estutu beharra zegoen; Eusko Jaurlaritzak berak hala egin zuen, sailak hamalautik hamarrera murriztuz.
‎Kanpora begira dagoen herria izan nahi badugu, lehenengo barrutik eraiki behar dugu herria. Eta horixe izango da Gobernuaren eta erakundeen zeregin nagusia datozen garai hauetan.
‎Usako aldera abiatu nintzen, gure ume garaiko erreka ederra neguan ikustera. Gainera Arboleda zaharretik irten behar nuen herritik, bizikletaz bainatzera joaten ginenean bezala.
‎851. Istilu eta erresistentziak aipa daitezke, baina estatu modernuaren formazioan" biolentzia fisikoa" baino inportanteagoa izan da" biolentzia sinbolikoa", menperatuak bat etortzea eta kontsentsuan parte hartzea bilatzen duena. Estatuak, bortxa fisikoa monpolizatzen badu ere, gizartea balio arrazional, desinteresatu eta unibertsalen arabera antolatu dela sinestarazi behar zaio herriari. Estatuak herriaren adostasunarekin baizik ezin du ondo funtzionatu.
‎Diren iniziatiba eta zailtasunak kontuan hartuz, gure errezeta asmatu beharko dugulako. Euskal Herria ez da munduaz bakartua, perspektiba handiagoan kokatu behar dugu herria.
2011
‎Arloz arlo hainbat proposamen jarri du mahai-gainean. Etxebizitzari dagokionez, esaterako," lehentasuna izan behar du herrian dauden etxebizitza hutsak betetzea". Hondakinen kudeaketaren arloan, Aralarrek uste du kudeaketa ezin dela" borondatearen menpe" utzi:
‎Bildu eta parte-hartzea EAk, Alternatibak eta herritar independenteek osatzen duten Bildu koalizioak ere prest du programa. Alderdi berriaren ustez," haize berria eta aurpegi berriak" behar ditu herriak" gauzak beste era batera egiteko". Bilduren helburu nagusia argi dute:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar da 51 (0,34)
behar du 40 (0,26)
behar dugu 40 (0,26)
behar dira 18 (0,12)
behar 17 (0,11)
behar dute 15 (0,10)
behar zuen 15 (0,10)
behar zaio 11 (0,07)
behar dela 10 (0,07)
behar ditu 8 (0,05)
behar duten 8 (0,05)
behar duen 7 (0,05)
behar den 6 (0,04)
behar zen 6 (0,04)
behar direla 5 (0,03)
behar genuke 5 (0,03)
behar ziren 5 (0,03)
behar ditugu 4 (0,03)
behar duela 4 (0,03)
behar genuen 4 (0,03)
behar luke 4 (0,03)
behar zituzten 4 (0,03)
behar zuten 4 (0,03)
behar diegu 3 (0,02)
behar diote 3 (0,02)
behar dituen 3 (0,02)
behar dugula 3 (0,02)
behar duzu 3 (0,02)
behar nuen 3 (0,02)
behar zela 3 (0,02)
behar baita 2 (0,01)
behar diegula 2 (0,01)
behar dio 2 (0,01)
behar dion 2 (0,01)
behar diot 2 (0,01)
behar ditugun 2 (0,01)
behar dituzte 2 (0,01)
behar dugun 2 (0,01)
behar dut 2 (0,01)
behar duzue 2 (0,01)
behar genuela 2 (0,01)
behar izan 2 (0,01)
behar izanez gero 2 (0,01)
behar zenean 2 (0,01)
behar zion 2 (0,01)
behar zituztela 2 (0,01)
beharko 2 (0,01)
Behar dugu 1 (0,01)
Behar dutelako 1 (0,01)
behar badituzu 1 (0,01)
behar badugu 1 (0,01)
behar baitzuten 1 (0,01)
behar dena 1 (0,01)
behar diagu 1 (0,01)
behar diete 1 (0,01)
behar diogu 1 (0,01)
behar diozu 1 (0,01)
behar diren 1 (0,01)
behar ditinagu 1 (0,01)
behar dituela 1 (0,01)
behar ditut 1 (0,01)
behar dizkiete 1 (0,01)
behar dizkio 1 (0,01)
behar dizkiot 1 (0,01)
behar dizut 1 (0,01)
behar duelako 1 (0,01)
behar duguna 1 (0,01)
behar genizkiola 1 (0,01)
behar izatea 1 (0,01)
behar litzateke 1 (0,01)
behar lukete 1 (0,01)
behar luketela 1 (0,01)
behar nintzen 1 (0,01)
behar nituen 1 (0,01)
behar nuela 1 (0,01)
behar nukeen 1 (0,01)
behar zaiola 1 (0,01)
behar zaion 1 (0,01)
behar zaizkie 1 (0,01)
behar zenukete 1 (0,01)
behar zinan 1 (0,01)
behar zioten 1 (0,01)
behar zituela 1 (0,01)
behar zituztela-eta 1 (0,01)
behar zituztenen 1 (0,01)
behar zuela 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan herri hau 33 (0,22)
behar izan herri bat 16 (0,11)
behar izan herri hori 5 (0,03)
behar izan herri mugimendu 5 (0,03)
behar izan herri txiki 5 (0,03)
behar izan herri bezala 4 (0,03)
behar izan herri gisa izan 4 (0,03)
behar izan herri indigena 4 (0,03)
behar izan herri bizi izan 3 (0,02)
behar izan herri erakunde 3 (0,02)
behar izan herri euskaldun 3 (0,02)
behar izan herri herri 3 (0,02)
behar izan herri horiek 3 (0,02)
behar izan herri iritsi 3 (0,02)
behar izan herri kontsulta 3 (0,02)
behar izan herri plaza 3 (0,02)
behar izan herri aldizkari 2 (0,01)
behar izan herri bakoitz 2 (0,01)
behar izan herri barru 2 (0,01)
behar izan herri batetik bestera 2 (0,01)
behar izan herri borondate 2 (0,01)
behar izan herri ere 2 (0,01)
behar izan herri errealitate 2 (0,01)
behar izan herri euskara 2 (0,01)
behar izan herri ez 2 (0,01)
behar izan herri garapen 2 (0,01)
behar izan herri geratu 2 (0,01)
behar izan herri gogo 2 (0,01)
behar izan herri guzi 2 (0,01)
behar izan herri guzti 2 (0,01)
behar izan herri harresi 2 (0,01)
behar izan herri hauek 2 (0,01)
behar izan herri haur 2 (0,01)
behar izan herri hura 2 (0,01)
behar izan herri interesdun 2 (0,01)
behar izan herri itzuli 2 (0,01)
behar izan herri lur 2 (0,01)
behar izan herri talde 2 (0,01)
behar izan herri abandonatu 1 (0,01)
behar izan herri aberats 1 (0,01)
behar izan herri adierazle 1 (0,01)
behar izan herri afari 1 (0,01)
behar izan herri ala 1 (0,01)
behar izan herri aldaketa 1 (0,01)
behar izan herri alde egin 1 (0,01)
behar izan herri alkate 1 (0,01)
behar izan herri ama-hizkuntza 1 (0,01)
behar izan herri amerikar 1 (0,01)
behar izan herri apal 1 (0,01)
behar izan herri arazo 1 (0,01)
behar izan herri arima 1 (0,01)
behar izan herri arrotz 1 (0,01)
behar izan herri askatu 1 (0,01)
behar izan herri asko 1 (0,01)
behar izan herri asmatu 1 (0,01)
behar izan herri aurreratu 1 (0,01)
behar izan herri auzapez 1 (0,01)
behar izan herri auzi 1 (0,01)
behar izan herri aztertu 1 (0,01)
behar izan herri baizik 1 (0,01)
behar izan herri baldin eta 1 (0,01)
behar izan herri balorazio 1 (0,01)
behar izan herri barruko 1 (0,01)
behar izan herri bera 1 (0,01)
behar izan herri berezi 1 (0,01)
behar izan herri bertan 1 (0,01)
behar izan herri beste 1 (0,01)
behar izan herri bide 1 (0,01)
behar izan herri bigarren 1 (0,01)
behar izan herri bizitza 1 (0,01)
behar izan herri bloke 1 (0,01)
behar izan herri bozka 1 (0,01)
behar izan herri bultzatu 1 (0,01)
behar izan herri dagoeneko 1 (0,01)
behar izan herri den 1 (0,01)
behar izan herri dirubide 1 (0,01)
behar izan herri egin 1 (0,01)
behar izan herri egoera ekonomiko 1 (0,01)
behar izan herri egoitza 1 (0,01)
behar izan herri egon 1 (0,01)
behar izan herri egurtegi 1 (0,01)
behar izan herri elebidun 1 (0,01)
behar izan herri eliza 1 (0,01)
behar izan herri elkar 1 (0,01)
behar izan herri elkarbizitza 1 (0,01)
behar izan herri elkargo 1 (0,01)
behar izan herri Herri Batasuna 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia