2001
|
|
Eta, gainera, unibertsitateek ere saritu egin
|
behar dituzte
ikasle eta irakasleak erakartzeko politika inteligenteak dituzten departamentuak.
|
|
5 Irakurmenaren lanketak, bere ezagutza eta bitartekoetan konfiantza izateraadoretu
|
behar du
ikaslea. Hemen garrantzi handikoa izango da ikasleen aurre-ezagutzak aktibatzea, baina ez bakarrik testuaren gaiari buruzkoak, baitatestu-mota horren ezagutza-eskemei buruzkoak ere baizik.
|
|
Mezua deskodetzen eta berriro formulatzen trebatu
|
behar dugu
ikaslea, baliokidetasuna irizpide gisa erabilita adierazleak lantzerakoan.
|
|
Euskaltegitik kanpoko eguneroko jardunean osatu
|
behar du
ikasleak euskaltegiko lana. Giro erdaldunetan aukera hori oso murritza denez, euskaltegiarenesku gelditzen da egoera normal batean nolabait gizarteari edo inguruaridagokion zeregina.
|
|
Ikasle bakoitzak bere arrazoiak ditu euskara ikasteko, besteak beste, lana bilatzekoaukerak gehitzea, gizartean hobeto integratzeko bideak eraikitzea, seme-alabei ikaslaguntza eskaintzea, administrazioetako euskara plangintzetan parte hartzea, eta abar.Bestetik, ikaslea euskaltegira joaten denean, euskara ahalik eta azkarren ikasi nahidu. Bai HABEk bai euskaltegiek saiatu
|
behar dugu
ikasle bakoitzak nahi duen horilor dezan kalitatezko irakaskuntza eskainiz. Hori da gure erronka.
|
|
Ulermena trebetasunaktiboa omen da, ikaslearen aldetik buru-ahalegin handia eskatzen duena; bainahorretan ere gutxieneko trebakuntza behar da. Ulermen-gaitasunean erabakigarriakdiren hainbat eta hainbat azpitrebetasun aktibatzen ikasi
|
behar dute
ikasleek; bestela, ezina eta etsipena izango dira nagusi.
|
|
Medioaren ahalmen didaktikoaz ohartarazi
|
behar ditugu
ikasleak. Horixe da, azken finean, ikerketa-ekintza honek lortu nahi duena.
|
|
Ikasleek benetakosaiakera egin dute berentzat berria izan den ikuspegi baten elementuak integratzen.Dena dela, oso zorrotz begiratuz gero, zenbaitetan berrikuntzaren axalean geratudirela dirudi, tekniken mamia eta benetako funtsa bereganatu gabe. Baina, tira, gehiegi eskatzen hastea ere ez da zilegi, ez baita ahaztu
|
behar
ikasleak direla etaegindako lana jarduera edo saiakera bat baino ez dela izan. Azken emaitzari duengarrantzia kendu gabe, garrantzitsuena, beharbada, prozesuan egindako lana izanda.
|
|
-Testu biekin eginbehar egokiren bataurkeztu
|
behar zaie
ikasleei (jasotzeramotibatzeko).
|
|
-Testu biekin eginbehar egokiren batproposatu
|
behar zaie
ikasleei (jasotzeramotibatzeko).
|
|
Aholkulariak jakin beharko du unean-unean zenbat denbora eskaintzea komeniden; baina, saio bakoitzeko 45 minututan aritzea nahikoa izan daiteke. Zenbateroegin
|
behar den
ikasleak ezarriko badu ere, astero egitea izan daiteke gomendagarri, hasieran batez ere.
|
|
– Testuaren ulermena errazteko aurreikuspenak baliatzeak duen garrantzia nabarmendu
|
behar dute
ikasleek.
|
2002
|
|
Sarrerako proba gainditzeaz gainera, Gradu horretan hasteko Batxilergo titulua eta Musika Irakaskuntzetako Gradu Ertainekoaren jabe izan
|
behar du
ikasleak.
|
|
3 Transposizio beraren prozesua kontrolatu. Prozesu hau martxan jartzekoonartu behar da, hasteko, kanpoko jakintza-objektua aldatu egin behar dela eskola-programa batean integratu ahal izateko; horrek esan nahi du, batetik, jakintza-objektuok egokitu egin
|
behar zaizkiola
ikasleek (eta irakasleek) ustez duten mailari; eta bestetik, jakintza-objektuok antolatu egin behar direla diskurtso pedagogikokoherente eta homogeneoaren markoan (sekuentziatu egin behar dira kurrikuluan). Bronckart eta Plazaolarentzat (1996) hezkuntza-jarduera konfiguratzen duten, testu pedagogikoek, irakaskuntzarako eginiko eraikuntzak izan behar dute, eta ezjatorrizko testu zientifikoen kalko soilak.
|
|
Klasea emateko moduak ere argia izan
|
behar du
ikasleentzat: garbi geratzenda jarduera bakoitzaren helburua, ibilbide orokor batean duen tokia eta aurreko etaondorengokoekin duen lotura; baita sortzen zaizkion arazoak konpontzeko mekanismoak ere.
|
|
zentzuduna, zailtasun-maila, aurretik emandako hizkuntzabaliabideak, eta abar. Era berean, kontuan hartu
|
behar dugu
ikaslearen konfiantza, ikasketen aurreko esperientzia, ikasketa-erritmoa, erakutsitako jariotasuna, ezagutza kulturalak eta linguistikoak.
|
|
Laguntza emateaz gain, motibatzen ere jakin behar du, eta, azken batean, nolabaiteko ziurtasuna eman
|
behar dio
ikasleari. Independente izatera eta arriskuberriak onartzera bultzatu behar du ikaslea.
|
|
Laguntza emateaz gain, motibatzen ere jakin behar du, eta, azken batean, nolabaiteko ziurtasuna eman behar dio ikasleari. Independente izatera eta arriskuberriak onartzera bultzatu
|
behar du
ikaslea.
|
|
Horrela, ikasleaketengabe du gertu-gertutik bere ibilbidearen berri, informazioa eta ebaluatzekotresnak. Karpeta ezinbestekoa da irakasle batek baino gehiagok parte hartzen duelako eta nonbait jaso eta bateratu
|
behar dutelako
ikasle horri buruzko informazioa.. Egunkari, horiek erritmo-aldaketak eta funtzio bereziak landu beharra eginarazten dizkigute, besteak beste.
|
|
Ongizatearen gorakadaren ondorio izan den emendapen horri aurre egin behar izan diote erakundeek, ikastetxe berriak eraikitzeko eta eskaintzen diren ikasketen kostuak ordaintzeko dirulaguntzen bidez. Gaur, ia edozein ikasketa ofizial egin daiteke Euskal Herritik irten gabe; hegoaldeaz ari naiz, jakina. Iparraldean, berriz, unibertsitate mailako ikasketa oso gutxi eskaintzen dira eta kanpora joan
|
behar dute
ikasle gehienek.
|
|
Gure ustez, euskalduntzearen ebaluaketa era egokian burutzen daikasprozesua n, baina ezgiza rte prozesuan. Lehenengoan, euskara ikastearen edukiak urratsez urrats daude neurtuta, eta horiei dagozkien frogak gainditu
|
behar dituzte
ikasleek, gaitasun nahikoaren ziurtagiria lortuko badute. Prozesu osoa lotua dago.
|
|
Gizarte prozesurako, aldiz, ez dago prozedura finkorik, ezta gertakizun horren gaineko ikerketa sendorik ere (edo, hobe esanda, guk geuk ez dugu ezagutzen). Susmatzen dugu ikas prozesuan urrats jakin batera iritsiz gero, gizarte prozesuari ekin
|
behar diola
ikasleak; baina hortik aurrera ez dago gauza garbirik.
|
|
Lehenik, bi zenbaki mota hauetan ariko gara bereziki jardueretatik landa baliatzea gomendatzen dugu. Lehenik, taularen antolamendua ulertarazi
|
behar zaie
ikasleei. 86 -87 orrialdeetako zen� bakien lerroarekin duen eiteari ohartaraz:
|
2003
|
|
Bestalde, lan baldintzen hobekuntza ezin dugu oinarritu orain arteko kontresanean: lan baldintzak hobetzeko matrikula igo
|
behar dugunez
ikasleak galduko ditugu, beraz, ikasleak ez galtzeko lan baldintza kaxkarretanaritzera zigorturik egongo gara. Irtenbidea administrazioek euskara dohainik ikasteko eskubidea bermatzea da, eta zerbitzu publikoa eskaintzen duten irakasleen lan baldintza duinak ziurtatzea.
|
2004
|
|
Bere burua maitatua sentitu
|
behar du
ikasleak eta gainera horrelaxe entzun behar du hori.
|
|
361 Junes Casenave: Euskarak beharrezkoa izan
|
behar du
ikasle guztientzat, Euskaldunon Egunkaria, 2002/4/11.
|
|
Proposamen ausarta da prozedurei ez baitie ematen kontzeptuen osagarri edo ilustrazio funtzio soila, baizik kontzeptu beraien abiapuntu izate zeregina. Gainera zailtasuna areagotu egiten da kontuan izanik prozedura horiei (hau da dokumentu gordinei) aurre egin
|
behar dietenak
ikasle aski gazteak direla, ez unibertsitarioak. Ezin uka, ordea, ikasleekiko konfiantza agertzen dela hola eta haien lan zuzena sustatzen dela.
|
|
Monasterioetan, unibertsitateetan, gremioetan eta kofradietan ikasketa-antolaketak taldea zuen oinarritzat. Eredu prezeptorala, berriz, printzeen heziketarako erabili zen bakarrik, baina, horretan ere, ezin esan gizabanakotze-prozedurarik zegoenik, zeren jauntxo edo printze haiek adin jakin batean ziren ikaslebakarrik eta, haien maisuek, gainera, ikaslcarekin batera ibili
|
behar zuten
ikasle zen bitartean (Varela, J. 1983: Modos de educacion en la España de la Contrarreforma, Madril, LaPiqueta). Joanes Uharte Donibanekoaren Zientzietarako Argimenen Azterkeiak gizakia ulertzeko ikuspegi modernoa eskaini zuen Erdi Aroko gizona lehen aldiz gizabanako gisa hartuz eta horretarako ikasketarako gaitasuna eta, ondorioz, gizabanako horren bilakaerarakoahalmena definituz.
|
2005
|
|
2 Ikasle batek Matematikako azterketak lapurtu dizkio irakasleari. Ikastetxekoirakasleek erabaki bat hartu
|
behar dute
ikasle horrekin. Erabil ezazue Phillips6 -6 teknika ikasle horren inguruan erabaki bat hartzeko.
|
|
-Ikastetxearen ikuspegi ekologikoan oreka lortu
|
behar da
ikasleen emaitzeibegira Z O
|
|
Ikaskideak jo egiten zituen eta ubeldurakuzten zizkien. Hezitzailea ikastetxera joatea ere eskatu zuen zentroak, baigelan, bai jolas-garaian haurraren ondoan egon zedin, baina hezitzaileak argizuen eskola-orduetan ikastetxeak jarri
|
behar zituela
ikasleari arreta ematekobaliabideak.
|
|
b. Edukien adierazgarritasun psikologikoa: landu behar den edukiak loturaeduki
|
behar du
ikaslearen egitura psikologikoarekin. Hau da, ikasleak aldez aurretik dakiena edo bere garapen-maila kontuan hartu behar dira.
|
|
eduki berria esanguratsua edo adierazgarria izateko, memorizazio ulergarria (ez mekanikoa) beharrezkoa da. Hau da, eduki berria, eraulergarri batean, memoriaren sarean integratu
|
behar du
ikasleak. Ikaskuntza esanguratsu edo adierazgarriak irakasleak ikasgelan erabili behar dituen metodologiaketa teknika didaktikoak baldintzatzen ditu.
|
|
– Lan-unitateen iraupenean malgu jokatu
|
behar da
ikasleekin.
|
|
Menuak programatzeko, kontuan hartuko dira ikaslearen adina; makronutrienteen kaloria-ekarpenaren balantzea, karbohidratoak nagusi direla, menua hiperprotesikoa edo hiperkalorikoa izan ez dadin; inguruko ezaugarri gastronomikoak; eta produktuen nutrizio-balioa babesten duten prestakuntza-prozedurak. Menu alternatiboak eskainiko zaizkie osasun arazoak, elikagai batzuekiko intolerantzia, erlijio sinesmenak edo behar bezala justifikatutako bestelako inguruabarrak direla-eta menu berezia
|
behar duten
ikasleei. Bereziki, ikasle zeliakoen, alergikoen eta beste patologia batzuk dituztenen elikadura-beharrei erantzungo zaie.
|
2006
|
|
“Berme hori, gainera, legegintzako testuan jaso behar da, eta ez da autonomia-erkidegoen edo unibertsitateen estatutuen geroko araudira mugatu behar”, erantsi du. Era berean, legezko aldaketak ziurtatu
|
behar du
ikasleek parte hartuko dutela unibertsitateko kide anitzeko organoetan, horietako bakoitzaren estatutuetan araututakoa gorabehera. RUNAEk eskatzen du LOUn gutxienez ikasleen betebehar eta eskubideen oinarrizko alderdiak sar daitezela, bai eta etorkizuneko Unibertsitateko Ikasleen Kontseiluarenak ere.
|
|
Bi prezio-banden batez bestekoak 14 eta 24 euro arteko tartea ematen du kreditu bakoitzeko, lan eta ikasketa pertsonaleko 25 -30 orduren baliokidea. Horrela, prezioek ez diete eragotziko ikasketa horietarako sarbidea izatea bakarrik irakaskuntza finantzatu
|
behar duten
ikasleei, ez eta herritar guztiek egiten ez dituzten ikasketen %100 diru publikoarekin diruz laguntzea ere. Aukera berdintasuna bultzatzeko, beka berriak proposatzen dira errenta murriztuko ikasleentzat, eta mailegu programa bat, baldintza onuragarriekin eta errentaren araberako itzulketarekin.
|
|
Murgiltze sistemaren berregituraketari ekin
|
behar diogu
ikasleen premia desberdinei hobeki erantzun diezaiegun.
|
2007
|
|
Agenda politikoan gure lekua topatu behar dugu, modu honetan euskalgintzak Nafarroan duen lan orokor horren baitan geure eskakizunak txertatu eta arloa gorpuztu behar dugu nafar jendartearen aurrean. Zentzu berean ulertu
|
behar dugu
ikasleak euskaltegietara erraztasunez hurbiltzeko beharrezkoak diren fondoak garatzea beka sistemetarako. Zentzu honetan, Nafarroako hainbat udalen eta mankomunitateren lana aipatu gabe ezin utzi, bertako biztanleei berezko eskubidea duten euskara ikastea ekonomikoki hain pisutsua ez izatea ahalbideratzen dutelako.
|
|
Hala ere, argi uzten du euskaltegia ez dela ingurune euskalduna emateko ardura duen bakarra, paper garrantzitsua jokatu behar badu ere. Baina argi dago, kurrikuluan esaten denez, ingurune ez euskaldunetan euskaltegiak eskaini
|
behar diola
ikasleari euskaraz aritzeko aukera. Horretarako ikasleari inguru berriak eskaintzeaz gain, bere ingurua ere euskalduntzen ahalegindu behar gara eta, aldi berean, ikaslearengan euskara erabiltzeko motibazioa piztu.
|
|
Duela 20 urte EBI AEKren ildo didaktiko modura ezarri zen eta sistematikoki aplikatu. Esperientzia asko burutu ziren handik aurrera, baina urteekin, berriz, sistematikotasun hori galduz joan da, eta gaur aplikaEuskaltegitik kanpoko eguneroko jardunean osatu
|
behar du
ikasleak euskaltegiko lana. Giro erdaldunetan, ordea, aukera hori oso murritza denez, euskaltegiaren esku gelditzen da egoera normal batean nolabait gizarteari edo inguruari dagokion zeregina.
|
|
Gauza jakina da, gainera, euskaltegiaren zeregina garrantzizkoa dela euskararen eskurapenean, baina ez bakarra. Euskaltegitik kanpoko eguneroko jardunean osatu
|
behar du
ikasleak euskaltegiko lana. Giro erdaldunetan, ordea, aukera hori oso murritza denez, euskaltegiaren esku gelditzen da egoera normal batean nolabait gizarteari edo inguruari dagokion zeregina.
|
|
Dena dela, beti daude errefortzua etengabe
|
behar duten
ikasleak, baina, jakina, kasu horietan ez da komeni ikasleak irakasle partikularraren menpe gehiegi egotea.
|
|
Kontuan hartuz garapen moralean berbaldi-hizkuntzak duen garrantzia, hezitzaileek (gurasoek, irakasleek) saiatu
|
behar dute
ikasleek istorioak etakontakizunak truka ditzaten, elkarrizketako harremanak sustatuz eta haietan partehartuz. Kontatutako istorioan ikasleak bere ekintzen ardura eta gobernua hartzenditu, bere bizitza istorio gisa interpretatzen du, eta besteen ikuspegiekin alderatzendu.
|
|
Birjarpena ez da inoiz hasiko bi urte baino lehen, baldin eta graduatuak urtean 22.000 eurotik gorako errenta lortu badu. Maileguaren zenbatekoak nahikoa izan
|
behar du
ikaslearen ikasketak eta gastu pertsonalak zero interesarekin ordaintzeko. Lehenengo diru-sarrera 6.000 eurokoa da gehienez, eta, ondoren, 800 euroko ordainketak ezartzen dira hilean, gehienez ere 21 hilabeterako, eta betiere matrikularen indarraldian.
|
|
Titularrak oraindik lanik egiten ez badu, nahikoa da gurasoen sinadura”, argitu dute Caja Extremaduratik. Finantziazio-segmentu horren aldeko apustua egin duen beste erakunde bat Caja Navarra da, ‘Graduatu ondoko kreditua’ izenekoa, eta atzerrian ikasi
|
behar duten
ikasleei 24.000 euro ematen dizkie gehienez. Matrikularen, materialaren, egonaldiaren eta joan-etorrien gastuak barne.
|
|
Mailegu horren partikularren artean, azpimarratu behar da ikasketa horien iraupena ezin dela hiru urtetik gorakoa izan, eta aurreratutako dirua ordaintzeko epea bost urtekoa dela, ikasturtea bukatzen denetik hasita. Gainera, ez da mailegua itzultzen hasi
|
behar
ikaslearen diru-sarrerek horretarako aukera ematen duten arte. Kasu horretan, amortizazio komisioa% 0,25 izanen da.
|
|
Etapa honetan, familian eta eskolan, beharrezkoa da tabakoa, drogak eta alkohola kontsumitzeak dakartzan arriskuez eta kalteez kontzientziatzea; izan ere, arrisku horiek kontrolatuta dauden inguruneetan adin txikikoa moldatzen den heinean, prebentzio gisa jokatuko da, gero tratatzeko zailak diren arazoei aurre egiteko. Arrisku egoerez, prebentzioaren garrantziaz eta etxeko, eremu publikoko edo eskolako arriskuei aurre egiteko jokabide seguruenez jabetu
|
behar du
ikasleak. Zirkulazio-arauak ikastea, bizikleta, patinak edo skatea erabiltzen denean kaskoa sistematikoki erabiltzea, lehen laguntzei buruzko oinarrizko ezagutzak barneratzea eta larrialdi-egoeretan nola jokatu jakitea (uholdeak, suteak eta gas-ihesak gertatzen direnean, adibidez) eta elektrizitatea behar bezala erabiltzen ikastea funtsezko alderdiak dira etapa honetan istripurik gerta ez dadin.
|
|
Zirkulazio-arauak ikastea, bizikleta, patinak edo skatea erabiltzen denean kaskoa sistematikoki erabiltzea, lehen laguntzei buruzko oinarrizko ezagutzak barneratzea eta larrialdi-egoeretan nola jokatu jakitea (uholdeak, suteak eta gas-ihesak gertatzen direnean, adibidez) eta elektrizitatea behar bezala erabiltzen ikastea funtsezko alderdiak dira etapa honetan istripurik gerta ez dadin. Azken batean, arrisku egoerez, prebentzioaren garrantziaz eta arrisku horien aurrean jokabide pertsonalik seguruenez jabetu
|
behar du
ikasleak, etxean, eremu publikoan edo eskolan. Helduek, gainera, ziurtatu behar dute haurrak igeri egiten, bide-hezkuntza sustatzen eta, eskola-eta aisialdi-esparruan, kirol-eta jolas-jarduerarako baldintza seguruak bermatzen.
|
|
“Herrialde garatuenen %60k dibertsifikazio-sistema hori aplikatzen du, eta oso emaitza onak ditu. Ez da maila jaitsi behar guztiek DBHko titulua lor dezaten; guztiontzako hezkuntza-sistema interesgarria egin behar da, eta aukerak eman
|
behar zaizkie
ikasleei, ikasten jarraitu nahi dutenei eta lanbide bat ikasi nahi dutenei”.
|
|
Bestalde, ikasturte berritik aurrera, ikusmen urritasuna duten ikasleek laguntza berezia izanen dute ugaltze-ekipo bat erosteko edo apunteak hartzen lagunduko duen laguntzaile bat laguntzeko. Hurrengo ikasturtean goi-mailako ikasketak egin
|
behar dituzten
ikasle minusbaliatuentzako laguntzak jasotzen dituzte erkidego guztiek. Familia ugariak barne Galiziako familia ugarietako ikasleek, ezgaitasuna dutenek, ekintza terroristen eta genero-indarkeriaren biktimek jasoko dute 2007-2008 ikasturtean unibertsitate-ikasketak egiteko tasen salbuespena.
|
|
Errege Dekretuaren arabera, neurri honen bidez, “ikasleen ahalegina optimizatzen da, erakutsitako ikasketak aitortuz”. Azpimarratu
|
behar da
ikasleak eskolatze erregimen berezi horretara bildu ahal izateko gurasoen edo tutoreen baimena beharko duela. Bestalde, Batxilergoko 2 mailako ikasleei dagokienez, Errege Dekretuak ezartzen du ikasturtea amaitzean irakasgai batzuetan ebaluazio negatiboa dutenak irakasgai horietan bakarrik matrikulatuko direla, eta, gaur egun, lau irakasgai edo gehiago suspendituz gero, ikasturte osoa errepikatu beharko dutela.
|
|
Euskararekiko egitasmorik badaukazue? Euskararen legea ondo dago, baina lortu
|
behar dugu
ikasle guztiek 16 urterekin euskaraz egoki berba egin eta idazteko gai izan daitezen. Helduei aukerak ematen saiatu behar da, ikas dezaten.
|
2008
|
|
Literaturaren didaktikari dagokionez, gaur egunean hizkuntzak irakasteko badago nolabaiteko adostasuna irakasle, pedagogo eta hizkuntzalarien artean. Horien ustez, adierazpen eta ulermen trebetasunak irakatsi
|
behar zaizkie
ikasleei, haien komunikazio gaitasuna garatzeko: irakurri, hitz egin, entzun, ulertu, idatzi eta testuak interpretatu.
|
|
Horrela soilik lortuko da testuaren eta ikaslearen arteko komunikazioa. Bestalde, irakurketen helburuak izan
|
behar du
ikasleen hausnarketa sustatzea eta gero eta interpretazio sendoagoak egiteko gaitzea; horretarako, testu egokiak hautatu behar dira, ikaslearen heldutasuna eta motibazioa kontuan izango dutenak.
|
|
Deweyren pentsamenduaren oinarria ere esperientzian datza. Haren ustez, eskolak eskaini
|
behar dio
ikasleari hainbat jakintzagairekin lotutako esperientzia, betiere, bizitzarako baliagarria izango zaiona. Esperientziek ezin dute ikaslearen ingurune sozial eta kulturaletik isolatuta egon; tokian tokiko ikasleek bizi izandako esperientziekin lotura izan behar dute ezinbestean.
|
|
EAEko curriculumak jasotzen du literaturaren merkatua baldintzatzen duten alderdi soziologikoen berri eman
|
behar zaiela
ikasleei, eta alderdi horiek kritikoki balora ditzaten bultzatu behar dela. Nafarroako curriculumak ez die aipamenik egiten literatur lanen ekoizpen, hedapen edota hartzearen alderdi soziologikoei.
|
|
Bestalde, Espainiako curriculumean ez da zehazten irakatsi beharreko autoreak zeintzuk diren13, beraz, EAEko curriculumak eredu horri jarraitu dio, Nafarroakoak ez bezala. Horrez gain, Espainiako curriculumak jasotzen du obren ekoizpenari eta harrerari dagozkion baldintza sozialak ezagutu
|
behar dituela
ikasleak. Testuak aukeratzeko ikasleen testuingurua kontuan hartu behar duela zehazten duen bakarra, berriz, EAEko curriculuma dugu.
|
|
Beste askotan ikaslearen gustuak izaten dira irizpide garrantzitsuenetarikoak. Horri guztiari gehitu
|
behar zaio
ikasleak ez direla gaitzen literatur genero ezberdinak irakurtzeko; aitzitik, testuiruzkinetan zein irakurketa libreetan erabateko nagusitasuna dauka narrazioak.
|
|
Nahitaezko eskolatze garaia bukatuta, ikastetxe arruntek planifikazio egokia egin
|
behar dute
ikasleek ikasten jarraitu ahal izan dezaten, izaera bereko eskola batean.
|
|
Curriculumaren egokitzapen handiak
|
behar dituzten
ikasleak ikastetxe arruntean egoten dira, baina irakasle espezialista batek laguntza ematen die, bai ikasleari berari bakarrik, bai ikaslea talde txikian dela, ikasgela arruntetik kanpo.
|
|
Laguntza horrek ez du hartu behar eskola orduen% 50 -60 baino gehiago, eta ahalik eta gehien egon
|
behar du
ikasleak gelan.
|
|
Curriculumaren egokitzapen oso handiak
|
behar dituzten
ikasleentzat baliabide espezifikoak jarri behar dira, autonomia pertsonala eta soziala hartzen lagunduko dieten baliabideak, eta hola lortuko dute eskola esparruan gehiago integratzea eta eguneroko bizitzan beharko dituzten trebetasunak eskuratzea.
|
|
(...) eskolak garrantzizko eginkizuna du ahozko hizkuntzaren garapenean Lehen Hezkuntza zehar: erraztu egin
|
behar du
ikasleek ahozko hizkuntzaren erabilera formalagoari dagozkion komunikazio-trebetasunak lortzea. Horretarako, ikasle bakoitzak duen ahozko hizkuntzaren mailatik abiatu beharra dago erabilera zabalago eta sakonago bat iradokitzeko, trukeak bultzatzen dituzten egoerei indar emanez, non ahozkoa komunikazioaren oinarri izango den.
|
|
Hala, ikasleen adina eta inguruko gizartearen euskalduntasun gradua kontuan hartuz, erabaki beharko dugu Ikastolaren lehen etapetan zein hizkuntz eredu lehenetsiko dugun. Hau da, lehenengo etapetan ahozko erregistro ez-formal/ familiar bat eskaini
|
behar diegu
ikasleei Ikastolaren jarduera guztietan (kurrikularrean eta ez kurrikularrean), hautatzen den hizkuntz eredua edozein dela ere. Etapetan gora egin ahala, erregistro ezformal/ familiarra bakarrik erabiliko dugu Ikastolako jarduera eta eremu ezformaletan, geroxeago zehaztuko denez esku-hartze eremuen berri ematen dugunean.
|
|
Azken batean, beraiek dira ikasleen lehen erreferentea. Hau da, predikatu ez ezik, praktikatu ere egin
|
behar da
ikasleen aurrean. Horrekin esan nahi dugu ezin diegula irakatsi gazteei euren hizkerak edo argotak zein izan behar duen, baina bai, norberarengandik hasita, egoerari ondoen egokitzen zaion erregistroa erabiliz arrasto batzuk eman.
|
|
bideo-praktika, ariketa praktikoa edota lantegia. ECTSren egokitzapena dela-eta, ariketa guztietan helburuak, baliabideak eta pronetako fitxa didaktikoak prestatu dira, eta, horietan, gaiaren edukietara egokituta taulako hutsuneak osatu
|
behar ditu
ikasleak. C eranskinetan, berriz, egitura bera duten taulak osatu beharko ditu:
|
|
Helburuak ezartzea: elkarrizketa amaitzean, gurasoek tutorearekin adostu behar dituzte, beharrezkoa bada, hobetu edo indartu
|
behar diren
ikasleari buruzko alderdiak, eta alderdi bakoitzak nola parte hartuko duen planteatzen diren helburuak lortzeko.
|
|
Matematikak, kasu askotan, ikasleentzat konplexuagoa den irakasgaietako batek, ikasteko ingurune oso egokia aurkitzen du esparru horretan; izan ere, bitarteko interaktibo eta multimedien bidez ikasitakoa modu atseginagoan eta motibagarriagoan aplikatzeko modu bat eskaintzen du, baliabide tradizionalen bidez gerta daitekeena baino. ...kuntzako institutu bateko matematika-irakasle denak, Comunicación y Pedagogia aldizkarian argitaratutako" Recursos TIC en la enseñanza y enseñanza del área de matemáticas" txostenean dioenez," adituek uste dute teknologia funtsezkoa dela irakasgai hori irakasteko eta ikasteko", baina azpimarratu du" kontuz ibili behar dela hura erabiltzean, eta inoiz ez duela ordeztu
|
behar
ikasleen eta hezitzaileen rola". Baliabide teknologikoak irakasgai honetarako erabiltzeak egin dituen ekarpenen artean, Santandreuk nabarmendu du" ikasleengan ikaskuntza eraginkorragoa bultzatzen dutela, irakaskuntza-giro berria ematen dutela eta garatzen den jarduera arkatzarekin eta paperarekin lan egiteko moduaz bestelakoa izatea".
|
|
Espainiako unibertsitateek onarpen-muga duten titulazioetako plazen %1 eta %3 artean erreserbatu behar dituzte unibertsitate-titulua edo baliokidea duten eta egin nahi dituzten ikasketen bigarren zikloan sartzeko aukerarik ez duten ikasleentzat. Kontuan hartu
|
behar da
ikasle horiek ekaineko eta uztaileko onarpen-deialdi arruntean bakarrik eskatu ahal izango dutela plaza, inoiz ez iraileko ezohiko deialdian. Ikasle horientzat, Andaluzia, Kantabria, Kanariak, Gaztela eta Leon, Extremadura eta Madrilgo erkidegoek plazen %1 besterik ez dute erreserbatzen; Galiziak eta Murtziak, berriz, %2 Gainerako erkidegoek erreserbaren gehieneko muga ezarria dute:% 3 Atzerriko ikasleak:
|
|
Arrazoi horrengatik matrikula bertan behera utzi nahi duten ikasleek matrikulatuta dauden unibertsitatean eskatu beharko dute formalki, eta agiri bidez justifikatu beharko dute beste ikastetxe batean onartu dutela. Oro har, eskaera hori ikasturtea hasi baino lehen edo urteko urriaren 31 arte egiten bada, unibertsitateak tasa akademikoen zenbatekoa itzuli
|
behar dio
ikasleari (ez idazkaritza-gastuena). Hala ere, eskaera hurrengo aldi batean egiten bada (betiere lehen hiruhilekoan), ikastetxe bakoitzaren araudiaren arabera, oso zaila da ordaindutako tasak itzultzea.
|
|
Gainera, gehitu duenez, “ez da heldulekua luzatuta, eskailerak edo zintarriak igotzeko”, eta ez da korrika egin behar heldulekutik tiratuz, “muskulu-keinu bat egiten ari da atzerantz biratutako beso batekin”. Jarrerak Aditu horrek esan zuen, halaber, kontuz ibili
|
behar dela
ikasleen jarrerekin eskolako ikasmahaietan, altueran erregulagarriak izan beharko liratekeelakoan, edo ordenagailua erabiltzean. Alde horretatik, Pérez Caballerok gomendatu zuen pantailak zentratuta jartzea, ez albo batean.
|
|
Batxilergoko irakasgai guztiak modu malguan antolatzen dira, ikasleak prestakuntza espezializatua izan dezan, bere prestakuntza-ikuspegi eta-interesekin bat datorrena. Hartara, irakasgai komunen helburua ikasleen prestakuntza orokorrean sakontzea den bitartean, modalitateko irakasgaiek berariazko prestakuntza eman
|
behar dute
ikasleak aukeratutako modalitatean, etorkizunean ikasketa jakin batzuetarako edo lan-eremu jakin batean sartzeko prestakuntza. Ikasleek aukerako irakasgai bat egin behar dute Batxilergoko maila bakoitzean Hala ere, aukerako irakasgaiek bi funtzio bete ditzakete:
|
|
Haur eta Lehen Hezkuntzako 3 eta 12 urte bitarteko haurrek hartzen dute parte. Programa horietan parte hartzen duten ikastetxeek ez dituzte beren ikasleak bakarrik onartzen, baizik eta udalerrian erroldatuta dauden eta bi gurasoek lan egiten dutela frogatu
|
behar duten
ikasle guztiak. Hala ere, udan irekitzeko programetan bezala, baldintza horiek betetzeak ez du lanpostu bat bermatzen.
|
|
Camposen hitzetan, 120 ikastetxe berri daude programa horretan sartuta. «Eta, gainera, urtea bukatu baino lehen hezkuntza premia berezia
|
behar duten
ikasleentzako 2 Plana egingo dugu».
|
|
Atlas historikoak ikasgairako lagungarria izan behar du. Historiak ezaguerak eta metodoak eman
|
behar dizkie
ikasleei, gizarteen bilakaera denboraren joanean nolakoa izan den ulertzeko.Gizarteen espazio-dimentsioari eta lurralde osaerari buruzko oinarrizko ideia batzuk ematen dira, tokikoak zein mundukoak.
|
|
Ikasliburuak edota hiztegiak
|
behar dituen
ikasle batek ere ba al du aukera hori?
|
|
Baina protestekin batera proposamenak ere egin behar dira, demokrazia hitzetatik aterako badugu. Elkarlana
|
behar dugu
ikasleekin, horretan ere, baina horretarako EHU gerora begira aritzeko esparrua duten jakin behar dugu. Horra dilema, esparrua lehen eta elkarlana segituan.
|
|
Helburua. Derrigorrezko eskolaldia amaitzean, bi hizkuntzen erabiltzaile independente izan
|
behar dute
ikasleek. B2 maila aipatu izan du Hezkuntza Sailak, baina testuak ez du maila zehatzik ezartzen.
|
|
Galderei erantzun eta ariketak egiteko ikasitakoa erabiltzeaz gain, bestelako galdera batzuei ere erantzun
|
behar diete
ikasleek: zein den ikasgai horietarako jarrera, ikasten ematen duten denbora, etxean zenbat liburu dituzten, ordenagailua duten...
|
|
Azken 26 urteotan EAEn indarrean den legeak dio derrigorrezko hezkuntza amaitzean euskara eta gaztelera modu egokian erabiltzeko gaitasuna izan
|
behar dutela
ikasleek. Gaur egun EAEko ikasle guztiak gazteleraz mintzatzeko ahalmena dute, aldiz erdia baino gutxiagok lortzen du maila minimoa euskaraz.
|
|
Baina protestekin batera proposamenak ere egin behar dira, demokrazia hitzetatik aterako badugu. Elkarlana
|
behar dugu
ikasleekin, horretan ere, baina horretarako EHU gerora begira aritzeko esparrua duten jakin behar dugu. Horra dilema, esparrua lehen eta elkarlana segituan.
|
2009
|
|
Sistema honen bitartez, ikasgelak lortzen dituen emaitzak bat-batean ikus daitezke, baita gazteen balorazioak ere. Modu honetan, irakasleek badakite zein eduki indartu
|
behar duten
ikasleen hezkuntza maila hobetzeko.
|
|
Emaitzak kontsultatzeko modua oso erraza da: webgunean sartu
|
behar dira
ikasleak, bertan, ikasketa-zerrenda bat aurkitzeko; bakoitzak, bere ikasketa aukeratu behar du eta, jarraian, eskatu zuen postuko atalean sartu. Orduan, onartua izan den edo ez ikusi ahal izango du, NAN zenbakia sartuta.
|
|
Hezkuntza-arreta Programa horien helburu nagusia da haur gaixoen isolamendua saihestea, bai hezkuntzan bai gizartean, eta, une horietan behar duten laguntza psikologikoaz gain, etengabeko konexioa eskaintzea ikastetxearekin, gero berriz lanean has daitezen. Horrela, etxez etxeko laguntza
|
behar duen
ikasleak, bere egoera pertsonaletara eta gaixorik dagoen gaixotasunera egokitutako irakaskuntza jasotzen badu ere, bere ikastetxeko lan-programari jarraituko dio beti, bere ohiko tutoreak erialdian lagunduko dion irakaslearekin ezartzen dituen jarraibideei jarraituz. Ikasleaz gain, hiru eragile nagusik hartzen dute parte:
|
|
Gainerako autonomiek ere ematen dituzte zerbitzu horiek, baina kasu askotan ez dira programa independente gisa ematen, baizik eta berariazko neurri gisa, hezkuntzaren arloko aniztasunari erantzuteko dituzten tresnen barruan. Ikasle batek mota horretako arreta behar badu, gomendagarria da laguntza
|
behar duen
ikaslearen ikastetxeari galdetzea haren prestasuna. Madril:
|
|
Eskaera berean aitak, amak edo legezko tutoreak sinatu behar du, deialdiaren oinarriak ezagutzen eta onartzen dituela adierazteko. Ikastetxeak egiaztatu
|
behar du
ikasleak kasu bakoitzean gertatzen diren inguruabarrak egiaztatu dituela. Eskaera guztiak jaso ondoren, ikasleak udaleku horietara lehenago joan ez izana izango da hautaketa-irizpide nagusia, eta plazak baino eskabide gehiago geratzen badira, alfabeto-ordenaren arabera hautatuko dira onuradunak, aldez aurretik zozketa publiko batean ateratako letratik hasita.
|
|
Errendimendua ez da haurrak jasotako tratamenduaren araberakoa soilik (laguntzako medikazioa eta tratamendu kognitibo-jokabidezkoa). Horrez gain, kontuan hartu
|
behar dira
ikasleak maila akademikoan duen eskakizuna, jasotzen duen laguntza eta haurrak bere ahalbideetan duen konfiantza. Beraz, TDAH garaiz diagnostikatutako haur batek, ondo tratatua eta familiaren eta eskolaren laguntzarekin, errendimendu akademiko ona izan dezake, ondo egokitutako heldu bihur daiteke eta arrakasta profesionala izan dezake.
|
|
Erreklamazio bat aurkezteko, familiek zuzenean bidal dezakete erakunde honetara, edo, itunpeko ikastetxeen kasuan, zentroko titularrari eman, eta hark Ordezkaritzara igorriko du, erkidego bakoitzak ezarritako epean. Gora jotzeko errekurtsoa edo salaketa gehienez ere hiru hilabeteko epean ebatzi eta jakinarazi behar zaie interesdunei, eta, betiere, bermatuta utzi
|
behar da
ikaslea behar bezala eskolatuko dela, bai eskatutako ikastetxean bai beste ikastetxe batean.
|
|
Hori dela eta, garestitu egiten da produktu hau, karrera amaierako bidaiak finantzatzeko eskaintza egiten duten beste batzuen aldean. Beste finantziazio-bide batzuk Karrera-amaierako bidaia egin
|
behar duten
ikasleek beste bide batzuetatik ere bidera dezakete beren finantziazioa. Horien artean, unibertsitateko prestakuntzarako kredituak nabarmentzen dira, eta horietan ere sartzen da gorabehera hori, eta kontratazio-baldintza onuragarriak dituzte titularrentzat.
|
|
Campus bat zabalik 24 orduz, urteko 365 egunetan. Espainiako gero eta unibertsitate gehiagok eskaintzen diete aukera hori, zenbait arrazoi direla medio, beren prestakuntza beste jarduera batzuekin uztartu
|
behar duten
ikasleei, eta ibilbide pertsonalizatua diseinatu behar dute unibertsitateko titulazio bat ikasteko. Urrutiko Hezkuntzarako Unibertsitate Nazionalaren (UHUN) bidez 35 urte baino gehiago dira Espainian ezarri zen goi-mailako irakaskuntza ez-presentzialaren eredua, eta aurrerapen handia izan du informazioaren teknologiei esker.
|
|
Notetan, lorpen bakoitza indartu eta akatsak minimizatzen dira, motibatzeko. Pazienteak alta jasotzen duenean, ikaskuntzaren datu objektiboak jakinarazten zaizkio ikastetxeari, baina ez dira ahaztu
|
behar
ikaslea berriz ere ikasgela arautu batean jartzen laguntzen duten ezaugarri kualitatiboak. Pazienteak alta jasotzen duenean, ikaskuntzaren datu objektiboak jakinarazten zaizkio ikastetxeari.
|
|
Mikel Basabe Aralarreko legebiltzarkideak dio auzitegiak ez direla nor hizkuntz politikaren ildoa erabakitzeko. Haren ustez, Eusko Jaurlaritzaren eginbeharra da hori, eta helburu izan
|
behar da
ikasleek euskara eta gaztelania menderatzea. –Hezkuntza sistemak hizkuntzaren arloan izan behar duen gutxieneko helburua da hori?.
|
|
Aurtengo selektibitatea gainditzen dutenak izango dira azkenak Bolognako prozesura egokitu gabeko unibertsitate ikasketak hasten, eta baita orain arteko hautaproba eredua egiten azkenak ere. LOE Espainiako Hezkuntzako Lege Organikoak zehaztutakora egokituko dute selektibitatea, datorren urtean proba egin
|
behar duten
ikasleak harekin ari baitira dagoeneko.
|
|
Izatez, DBH amaitu baino lehen hasi
|
behar dute
ikasleek aukeratzen, 4 mailan; han hautatzen dutenaren arabera egingo baitute ondoren Batxilergo bat edo beste, eta horrek emango baitie aukera unibertsitatean ikasketa bat edo beste egiteko. Hortaz, 15 urterekin hasi behar dute ikasleek nondik nora jo pentsatzen.
|
|
Izatez, DBH amaitu baino lehen hasi behar dute ikasleek aukeratzen, 4 mailan; han hautatzen dutenaren arabera egingo baitute ondoren Batxilergo bat edo beste, eta horrek emango baitie aukera unibertsitatean ikasketa bat edo beste egiteko. Hortaz, 15 urterekin hasi
|
behar dute
ikasleek nondik nora jo pentsatzen.
|
|
ZUZENKETA: Irailaren15eko BERRIAk kaleratu zuen Goi Mailako Lanbide Heziketatik unibertsitatera sartzeko proba bat gainditu
|
behar dutela
ikasleek. Okerra zen informazioa.
|
|
–Kasu larrietan, erasoetan esaterako, komenigarriagoa litzateke ikaslea adingabeen zentro itxi batera bidaltzea, ikus dezan zer gertatzen zaien delitua egiten duten gazteei. Argi geratu
|
behar da
ikasle batek irakaslea jotzen badu ezin dela etxera joan play-an jolastera?.
|
|
Okerreko interpretazioa, guztiz okerrekoa, da planteamendu horren oinarrian gaztelania baztertzearen aldeko jarreraren bat ikustea. Izan ere, aukera horrek ez baitu esan nahi ez denik bermatu
|
behar
ikasle guztiek gaztelania ere ongi ikastea. Planteamendu horrek beste helbururik ez du, bi hizkuntzen egiazko onarpena eta bi hizkuntzen bizikidetza harmoniatsua besterik.
|
2010
|
|
Hori da urria hasieratik ekainera mantendu behar duten erritmoa". Bestalde mintzamena lantzeko beste 28 ordu
|
behar ditu
ikasleak. Ahozko trebakuntzako saioak egiteko, Udal Euskaltegian, ikasleak ohiko taldeetan sartzen dituzte, hau da, asteko mintza ordu bat egin baino, ohiko aurrez aurreko talde baten bi orduetara joateko aukera eskaintzen zaie.
|