Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 3.850

2000
‎1983ko Sarrionandia idazleari ez zaio errealitatea bera aditzera ematea helburu interesgarria iruditzen, ez eta guztiz ederra edo dramatikoa bada ere. Kazetariek eta fotografoek eman lezakete errealitate objektiboaren berri idazle artisauak baino hobeto (85 orr.). Ez da hori idazlearen jomuga, idazleak" gauzen bihotzetara hurbildu" nahi du:
‎Batu egin du, bere erara eta bere kasa. Zehatza inor baino zehatzagoa izanik, aberastasunak dakarkio berba egokia leku egokian idatzi ahal izatea. Josebak lortu duen sintesia harrigarria da.
‎Sarrionandia bere liburuetan jasotzen dituen autoreen pertsonaien eta gaien bidez mintzatzen da, ez da joko erudito alfer bat metaliteratura hori, bere narrazioei sakontasuna, oihartzun eta iradokizunak eransteko polifonia baten erabilera baino . Haren liburuak irakurtzen dituztenek egin ditzaketen irakurketa maila infinito horietako batzuetan, beste literatur obra horien obraren oihartzunek, mezuaren aldetik nahiz estetikaren aldetik konplexutasun eta matizazio gehiago sumarazteko eta iragartzeko aukera eskaintzen diote autoreari bere lanak moldatzerakoan.
‎" Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da. Horregatik, kaosa nagusi den errealitatearen aurrean, poesiak bat bateko ezagutza intuitiboa besterik ez lezake jaso; halere," poesiak psikiatriak baino errealitatearen ezagumen handiagoa ematen du, nahiz eta informazio gutxiago, esperientzia zientzia baino egiatiagoa delako, imajinazioa zientzia baino ahaltsuagoa delako." (141 or.)
‎" Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da. Horregatik, kaosa nagusi den errealitatearen aurrean, poesiak bat bateko ezagutza intuitiboa besterik ez lezake jaso; halere," poesiak psikiatriak baino errealitatearen ezagumen handiagoa ematen du, nahiz eta informazio gutxiago, esperientzia zientzia baino egiatiagoa delako, imajinazioa zientzia baino ahaltsuagoa delako." (141 or.)
‎" Lehen errakuntza" ren ondoriozko kaosak munduari zentzurik hartzea galarazten digu; egia deitzen dugun hori, berriz, hipotesirik egokiena besterik ez da. Horregatik, kaosa nagusi den errealitatearen aurrean, poesiak bat bateko ezagutza intuitiboa besterik ez lezake jaso; halere," poesiak psikiatriak baino errealitatearen ezagumen handiagoa ematen du, nahiz eta informazio gutxiago, esperientzia zientzia baino egiatiagoa delako, imajinazioa zientzia baino ahaltsuagoa delako." (141 or.)
‎Joan San Martinen(" Joseba Sarrionandia...", Egan, 1986, 3 alea, 203 or.) iruzkinak liburuaren balorazio orokorra egitera jotzen du. Alde batetik, darabiltzan gaiak askotarikoak izanik, gure mendeko kezkak sakontzen, aztertzen eta planteatzen dituela esaten du, baina ez direla saio sakonak aurreratzen du, azaletik eginak, subjektibotasunez beteak direla dio eta hausnarketa sakonak baino gehiago, iradokizunak direla esaten du. Gaiek eta ideiek elkartasunik ez dutenez," kuriositatez beteriko liburua" dela esaten du baina zehaztasuna eta sakontasuna falta zaiola gehienetan.
‎Gai zerrenda zabala ukitzen du: boterea, iraultza, lengoaia, zapalketa... baina honetan aurrekoetan baino osatuago eta sendoago azaltzen omen da Sarrionandiaren pentsaera. Lopez Gasenik 1993an adierazten duenez, Marginalia, Ez gara gure baitakoak (1989) liburuari dagokion beste aurpegia da" gogoeta teorikoen alderdia." (Egan, 1993)
‎Argiako artikulugilearen ustez, liburu hau fabulak maite dituenarentzat egina da, eta alegiekin batera ateraldiak ere ugari dira, nahiz eta iritzi emaileak azken hauek liburuaren alderdirik ahulena osatzen dutela uste duen: " ateraldiok umore gutxiko grazia baino haragoko deus ez dutelako." (63 or.)
‎irakurritako ipuinak, ikusitako filmeak, filosofia, umetako jokoak eta abar. Berez helduentzako aproposago ez ote den esaten du, edo hauei gaztetxoei baino gehiago ez ote zaien gustatuko. Bereziki azpimarratzen du" Ereduak" izeneko ataltxoa, didaktikoegia baderitzo ere, nola idatzi behar den eredu ezin hobea eskaintzen duela esanez.
‎Hor dator Sarrionandiaren benetako kontrazeinua joko horretan guztian: Egileak bere desioak bultzaturik idazten omen du eta" desiraren hutsunea" oroimenaz estaltzen saiatzen da," baina zuloa, zuritasuna, eskasia, zuloa, literaturak bete dezakeena baino arras zabalagoa eta sakonagoa da. Orduan ia dena isuri, erori, galdu egiten da.
‎Zenbaitzuk, ordea, berezko kalitateak arrakasta handi hau ez duela halere erabat justifikatzen eransten dute, beste zenbait literatur obra kalitatezko izanda ere ez baitira horregatik, beste gabe, arrakasta komertzialak bihurtu. Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere. Nolanahi ere, irakurle arruntarentzat Sarrionandiaren narrazio hauek beste gabeko erakargarritasuna dute, mundu fantastikoak sortzen ditu ipuinetako batzuetan, leiendazkoak sarritan, sirenak eta marinel zahar madarikatuak daude, eta desertuak, printzesak, gazteluak eta geltokiak neskatxa eder bakartiek habitatzen dituzte.
‎Poemen gainean agertzen den zenbakiak poema osoan zenbatgarren lerroan gauden adierazten digu eta, bide batez, zenbait poema elkarren artean bereizten. Kandela kolektiboak (Euskal Letren dantza 1983, Hordago 1983) dioenez," poema laburrak ditugu normalean, labur eta zuzenak, koplak bezain motzak gehienak baino askoz ere garratzagoak. Epitafioak bezain garratzak eta askotan txikiagoak." (34 or.)
‎Halere, poetaren jarrera itxaropenezkoa da, ironikoa, norabide garbirik ez duela aitortzen duelarik ere: " baina ekin behar da zeren/ hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino ." (52 or.)
‎Susako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Susa, 1989, 2324 alea, 14 or.) ere bilakaera hau aipatzen du" Poeta erromantiko ederzalea, hizkuntzaren barruan jolas egiten zuena, metaliteraturaren gailur urrinetan etxeko karrajuan baino nasaiago ibiltzen zekiena, hori guztiori eta besterik ere bazen hura bera, berbera lehorrekoago agertzen zaigu hemengo olerkietan. Mingostu egiten du kartzelak.
‎Borroka armatuari buruzko poemak irakurrita ere, beti nabaritu zitzaion urrunketa nabaria, berehalakotasunetik urrunketa, bihozpena edo ironiaren bidez lortzen zuena. (...) Bere estilo eta irakurketa mundua Erromantizismo, Sinbolismo, Espresionismo, Surrealismo, Futurismotik Errealismo sozialistatik baino hurbilago dago. Dylan Thomas, Pessoa, Eliot, Kavafisek eragin handia izan dute beragan.
‎1983ko Eguberrietako amarauna poeman bertan zertarakoa are gordinagoa zen: " Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino " (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu.
‎M. Azkue" sariaren irabazle modura. Liburuaren hitzaurrean egileak poesigintzaren arloan sentitzen zuen deserosotasuna aitortzen zuen" errez idazten dira poemak, baina poesia ona idaztea gauzarik zailena da" eta, beharbada, horregatik esaten du bere obra hau" baino gordairu zaharren batean atxikitzekoa, berari eta adiskideei bakarrik dagokien lana" dela. Idazle gazte (23 urte) apalaren oharrok gora-behera, funtsean literatur zereginaren arloan jarduterakoan anbiziotsu agertzen da.
‎Bizitzari buruzko gogoetak eskaintzen dituenez, heriotzari nola aurre egin ere azaltzen ari da. Izan ere, askotan aipatu izan den bezala, bizitzea hiltzen joatea baino ez denez, heriotzerantz doan bidaia horretan, antza denez, bizitzea dugu heriotzari aurre egiteko bide bakarra. Ondorioz, heriotz horrek gure bizitzan duen pisua adierazteko etengabeak dira leit-motiv hau gogora ekarriko diguten elementuak:
‎Istorioa aurrera joan ahala, gertatu behar dena berehala igarri egiten da, izan ere, Udazkena eleberrian bezala, ez dago ezustekorik. Hala ere, eleberri honetan inguruneak pertsonaiengan Mintegiren eleberrian baino eragin handiagoa izango du; zenbait ikutu sozialek zipriztintzen baitute erlatua. Hau da, eleberri honetan garaiko egoerak neurri txiki batean pertsonaien jarrerak eta ekintzak bideratuko ditu:
‎Belaundek egoki azaldu du pertsonaia honen barne munduaren desorekaren zergatia: " Tradiziozko baloreak, batzuetan zentzurik gabekoak, goraipatzen dituen errealitateak norberaren sentimenduak zapuztuz eta pertsonaren barru mundua deuseztatuz, frustrazio pertsonala baino ez dakar." (Egunkaria) Azkenean, Mario Afrika bere lagun trabestiaren laguntzaz Marilin bihurtzeko beharrezko indarra eskuratuko du. Bestalde, bere nortasun berria zeharo bermatzeko beharrezkoa zuen lehen harreman sexuala Kepa deituriko ETAkide batekin izango du.
‎Itziar Belaunderen ustez," itxura baino gehiago edukiari begiratu behar zaio, gaur egungo gizartean hain gogor finkatutako baloreak zalantzan jartzeko gauza delako elaberri hau, eta baita ere, pil pilean dauden oso gai ezberdin eta interesgarriak hautatu dituelako, ondo kokatuta benetazko inguru batean." (Egunkaria)
‎Idazlearen beraren hitzetan" emakumearen sentimendu unibertsala nahi izan dut isladatu, ama baten ikuspegitik." (Zabala, Juan Luis: Egunkaria XI) Hortaz, erakunde armatuaren inguruko aipamenak, batez ere, egoera horien aurreko amaren jarrera azaleratzeko baino ez ditu aipatzen.
‎Hots, gogoetok hartuko dute garrantzia eta ez ekintzek, Luis Mari Mujikak aipatu bezala: " Ekintza baino gehiago nahiz aktibismoari loturiko ekintzak ez falta bertan (gertakariak baino harantzago) sor daitezkeen erreakzioak, andana intimoen ikuspegia eskaintzen digu, gehienbat." (Egan 50) Bestalde, Alvaro margolaria denez, askotan marrazkiek beteko dute bere gogoeten gidari lana. Hala ere, eleberri honetan barnekoitasunak duen garrantzia azpimarratzeko egokia iruditu zaigu Luis Mari Mujikaren hitzok bertaratzea:
‎Hots, gogoetok hartuko dute garrantzia eta ez ekintzek, Luis Mari Mujikak aipatu bezala: " Ekintza baino gehiago nahiz aktibismoari loturiko ekintzak ez falta bertan (gertakariak baino harantzago) sor daitezkeen erreakzioak, andana intimoen ikuspegia eskaintzen digu, gehienbat." (Egan 50) Bestalde, Alvaro margolaria denez, askotan marrazkiek beteko dute bere gogoeten gidari lana. Hala ere, eleberri honetan barnekoitasunak duen garrantzia azpimarratzeko egokia iruditu zaigu Luis Mari Mujikaren hitzok bertaratzea:
‎" Eskualde hori bilakatu da norberaren axioma existentzialak egiaztatzeko inguru egokiena. Naturaleza malkar eta elkor horretan beste nehon baino eskuera handiagoa du norbere ahalmenak oro, hala nola asmamena, adimena, jakin mina... erabiltzeko." (Habe 295) Horregatik, lurralde horretatik ezin izango du ihes egin eta erabaki bat hartu du. Irakurleoi erabakia zein izango den izenburutik bertatik adierazten zaigunez, idazleak erabakiari berari garrantzia eman baino, nahiago izan du patrimonioa salgai jartzeak pertsonaiari sortarazi dizkion sentimendu, oroitzapen eta gogoetak islatzen saiatzea.
‎Naturaleza malkar eta elkor horretan beste nehon baino eskuera handiagoa du norbere ahalmenak oro, hala nola asmamena, adimena, jakin mina... erabiltzeko." (Habe 295) Horregatik, lurralde horretatik ezin izango du ihes egin eta erabaki bat hartu du. Irakurleoi erabakia zein izango den izenburutik bertatik adierazten zaigunez, idazleak erabakiari berari garrantzia eman baino , nahiago izan du patrimonioa salgai jartzeak pertsonaiari sortarazi dizkion sentimendu, oroitzapen eta gogoetak islatzen saiatzea. Hori lortzeko" hainbat gairi buruzko aipamen eta hausnarketak ere, Saint John Perse nobel saridun poeta frantsesaren aipuekin eta Jaun Notarioaren ikuspuntu existentzialista ezezkorrarekin nahastuta" darabiltza.
‎Kasu gehienetan, kanpo analepsiak erabiltzen ditu, erabakia hartu aurreko gertaeren berri emanez. Epe labur horretan ez da gauza gehiegirik gertatzen, ekintzak baino , pertsonaiaren barne mundua baita garrantzitsuena: bere psikologian sakontzea du helburu idazleak.
‎Jon Benitok dioen bezala," zinez poliki irakurri eta ahoan gozatzeko modukoa baita, batzuetan kontzientzi ernagarri bilakatu daitekeen arriskua izanik." (Gara VI) Gainera, Jose Jabier Fernandezekin bat eginez," liburu honetan helburua edota helmuga baino bidea baita garrantzitsu eta interesgarriagoa". (Egunkaria VII) Agi denez, aukeraturiko edukia hausnarketa eta sentimendu jariorako aitzakia baino ez da.
‎Jon Benitok dioen bezala," zinez poliki irakurri eta ahoan gozatzeko modukoa baita, batzuetan kontzientzi ernagarri bilakatu daitekeen arriskua izanik." (Gara VI) Gainera, Jose Jabier Fernandezekin bat eginez," liburu honetan helburua edota helmuga baino bidea baita garrantzitsu eta interesgarriagoa". (Egunkaria VII) Agi denez, aukeraturiko edukia hausnarketa eta sentimendu jariorako aitzakia baino ez da.
‎Itxuraz, gainerako pertsonaien sentsazioak adierazi ahal izateko darabil narratzaile orojakilea, eta ez lehenengo pertsonan diharduen kontalaria. Izan ere, lehengo pertsonako narratzaile baten bidez hirugarren pertsonako narratzailearekin baino gehiago murrizten baita esparrua. Amagoia Iban honela mintzatzen da ikuspuntuari dagokionez:
‎Itxura denez, irakurleok ez dugu fikziozko errealismoaren inguruan eraikitako mundua zientzia fikziozko mundua baino errazago irudikatzeko ahalmenik. Izan ere, biak sortzeko eleberritik kanpoko gure ezagutzatik hartzen ditugu erreferentziak.
‎" Eta antzematen da, bestalde, bere hizkuntza iturria ez datorrela bakarrik liburuetatik, kontatzeko eran ahotik belarrirako literaturatik ere edan duela frogatzen baitu. Irakurtzen baino istorioa entzuten ari zarela ematen du askotan..." (Gara VI)
‎Protagonistak, leihorik ez aterik gabeko etxeetan bizi dira, beren baitan bildurik, berak ez direnaz mozorroturik, ispilua dutela askotan lagun bakarra. Baina mozorroak, azken finean, haragia edo larrua baino benetakoagoak izan ohi dira." (Pergola 37)
‎Pertsonaia andanarik handiena lehendabiziko partean dago, eta erritmoa ere biziagoa da hor 166 orrialdetik aurrera baino , eta lehendabiziko zati horretan, dago Izurkiz bizien, gerra aurretik alegia, hausturaren aurretik. Eta erritmoa moteltzen denean ere, ederki asko islatzen du moteltasun hori Jokin MuƱozek.
‎Elkarrizketa batean aipatu zuenez," ideiak adierazi baino , sugeritzen saiatu da, giroak sortzen" (Goikoetxea, Joxi: Argia 1372) Honela mintzatu zen idazlea:
‎" Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak. Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino , jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar.
‎Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa Unzuetari ukatu ezin zaizkionak hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar. (Lertxundi, Anjel:
‎Pertsonaia garrantzitsuenak, Markos zein Nestor, lekuz, jokoz, oroz kanpo daude ia beti; guztiz arrotzak zaizkien goitibeheitiek erabakitzen dituzte beren aldarteak eta norabideak, ez dira gai beren bizitzak gobernatzeko, izutu egiten ditu askatasunak. Gizaki izateak urduri jartzen baititu, nahiago lukete postontzi edo karrota izan gizaki baino : pairaezina zaie erabakiak hartzeko ahalmena.
‎Elementu hauen errepikapena dela-eta, Ortzadarreko elkarrizketariak road movie estiloko bildumak eratu dituela aipatu zuen. Gainera, antza denez, ekintzek baino " garrantzia handiagoa dute barne gogoeta eta sentimenduak." (Aizu! 228) Garako iruzkingilea ere pertsonaien barne munduari Muguruzak eskaintzen dion arretari buruz mintzo da:
‎Ozen esan beharrekoa da liburuko testuak" testuak" direla beste ezer baino lehen, eta irratian esan bazituen ere, horixe direla, literatura. Literatura hori argitaratzea aberasgarri ikusten dut nik.
‎Honakoa adierazi zuen bilduma honetaz mintzatzean Edorta Jimenezek: " Ohi duen irudimen oparoa eta hizkuntzaren erabilpen preziosista galdu gabe, inoiz baino narratzaileago ageri zaigu, kontakizuna mendean hartuz eta harekin nahi duen bezala jostatuz." (Jakin 103)
‎Oraingoan, Mailuix Legorburuk loturarik ez duten ipuinen bilduma eskaini digu. Ipuin batean baino gehiagotan errepikatzen diren irudiak egon arren, ez dago denen arteko uztardura jakinik. Hala ere, gehienetan tonu bera arnas daiteke:
‎Bestalde, ipuin guztietan idazkera mota bera aurki daiteke: " zalua, baino ez arina." (El Diario Vasco VI) Felipek dioen bezala, era berean, herriko hizkera bizia erabiliko du. Hala ere, ipuin guztiek ez dute lorpen maila bera.
‎Bestalde, egilearen beraren hitzetan," hiriaren interpretazio askotan gauzatzen dira istorioak." (Egunkaria VI) Haatik, Agurtzane Aiestaran ez da iritzi berekoa: " Estilo aldetik loturarik badute ere, ez da elkarren arteko giro komunik sumatzen eta, ondorioz, banaka batzuek baino ez dute irakurlearen arreta bizten." (Habe 295)
‎Honetarako, estilizazioa du bidelagun, teknika estiloetan. Honelako narrazio laburretan funtsezkoena baino ez zaigu kontatzen, zeharkako itzulinguruetan galtzen ez den estilo zuzen baten bidez. (El Correo VIII)
‎Izan ere, oso ipuin gutxitan topatuko ditugu amaiera ederrak eta alaiak. Beraz," grina eta benekotasuna Montoiaren hamaika ipuinotan baino hobeto ageri dira; haurren lehendabiziko deskubrimenduak, sexua, infidelitateak, droga, telefonoaren presentzia obsesiboa..." (Egunkaria I). Telefonoaren presentziak, Iturberen ipuingintza dakarkigu gogora.
‎Lerro gutxitan garatzen du haiei buruzko nondik norakoa, kontaerak eskatuko lukeen erritmoa ez du errespetatzen, arrapaladan bezala joaten zaigu istorioa, detailetan finkatu gabe, elkarrizketetan gozatu gabe, eta, batzutan bukaerako bide okerra hartuz. Oso presaka idatzitakoak dirudite gehienetan, eta horregatik ipuin batzuk absurdoak egiten zaizkigu, kontatzeko moduagatik gehiago, kontatzen denagatik baino . (El Diario Vasco I)
‎Iruzkingile beraren ustetan," garbi utzi digu gaiak baino gehiago istorioak eta kontatzeko moduak daudela." (Egunkaria VI)
‎Hala ere, estilo aniztasuna nabaria da. Gure ustez, bada nolabaiteko gradazioa (edertasunetik gordintasunera), hasieran amaieran baino irudi ederragoak baitarabiltza (beti ere errealitate mingotsarekin kontrastea sortzeko): ametsetako hondartzak, gau izartsuak, naturaren aipamen etengabea, sinestesiak Bestalde, ipuin gehienetan errepikatzen diren irudiak ere badira:
‎Besteetan, pertsonaiek errealitatea, interpretapen eta bizipen distortsionatu batetik, desarroilatzen dute, eldarnioan murgildurik daude, giro etsai honek pertsonaiei oso baliabide urriak horni diezazkieke, beraz, kanpotik datorrena traumatikoa izan ohi da, edota pertsonaiak berak badu bere baitan zerbait traumatikoa dena. Beraiek harrapaturik daude, maiz planteatzen den egoera edo errealitatea itogarria gertatzen da, eta pertsonaiak emango duen irteera ez da bere kondena baino izango. (Egan 49)
‎Hirugarren ataleko narrazioak beste ataletakoak baino laburragoak dira. Luis Mari Mujikak honela deskribatu ditu hirugarren atal honetako testuak:
‎Istorio hauek ikuspuntu ezberdinak azalduz kontatzen dizkigu: " Irakurleari erakutsi nahi nion edozein istoriok ikuspuntu bat baino gehiago duela, literaturan, batez ere." (Elizondo, Edurne: Egunkaria VII) Honela, pertsonaia ugari aurkezten dizkigu liburuan.
‎Aitzitik, liburu batetik bestera ezberdintasunak badira umorea garatzeko garaian. Bigarren bilduman" aurreko liburukoa baino landuagoa, helduagoa, garai horri egokiago heltzen zaiona." (Egunkaria XI): " irria pizten duen ironia fina batzuetan, algara sortarazten duten xelebrekeriak besteetan; ez dira falta sexu kontu pikaroak, ezta irakurlearen konplizitatea lortzeko keinuak ere." (Deia I) Umoreaz gain, beraz, sexu grina ere bigarren liburu honetan presenteago dago.
‎Liburu honetan antzematen da euskal literatura gazte hizkeran zein bizitzari hurbiltzen ari dela gero eta gehiago, eta horrek gure literaturari onurak baino ez dizkio ekarriko, izan ere, gazteengan literatura erakargarria izan dadin beharreko baldintzetako bat kontatzen diren istorioak gertukoak izatea da, fantastikotasuna martxan jarriz. (Gara II)
‎Iruzkin batean baino gehiagotan azpimarratu izan da EgaƱak pertsonaiak eratzeko orduan erakutsi duen trebezia:
‎Pertsonaia bakoitzaren ahotsa eta ikuspuntua mosaiko baten zatitxo bat baino ez dira eta irakurleak zatitxo horiek banan banan ikusi eta irudia osatu du. Gauzak horrela, batzutan agertzen zaizkion zatitxoek elkar osatzen dute; bestetan, ordea, kontrajarrita egongo dira.
‎Bi plano zeharo ezberdin eraiki dituenez, irakurleen artean bataren zein bestearen aldeko iritziak izan dira. Luis Mari Mujikaren iritziz, Zarauzko komentuaren inguruko pasarteak Jakakoak baino " natural, malgu eta originalago emanak" daude. (Egan 51) Iban Zaldua ere iritzi berekoa da.
‎Ondorio politikoei berebiziko garrantzia ematen dio gainera. Andoni EgaƱak luze dihardu GalĆ”ni eta bere inguruan bildu ziren hitzartuei buruz, eta erretrato sentimentala da gehiago, politikoa baino . (El Diario Vasco XII)
‎Lehen zatian plano bakarra aurkezten zaigun arren, bigarren zatitik aurrera aurreikusgarria zirudien narrazioa korapilotuz joango da. " Honela, partitzeko orduan liburu osoaren haria zena ez da azkenean kristal zati hautsi bat baino , ispilua eratzen duten kristal zati guztien arteko bat." (Egunkaria) Egileak berak dioskun bezala," Hasieran, beharbada, errealagoa, sinesgarriagoa da kontakizuna, baina apurka apurka gero eta gauza eta pertsonaia bitxiagoak hasten dira agertzen." (Egunkaria XII) Ondorioz, bigarren zatian aurrera egin ahala, eleberrian hiru plano ezberdin azaltzen zaizkigula ikusi ahal izango dugu. Hiru plano hauek bigarren zatiko lehen atalean egiten dute bat.
‎Orain arteko grina, bere alderdi ezkutu hori ez erakustea izan da.(...) Honela, sentimenduek murritzak eta nahikoa laburrak izaten jarraitzen badute ere, Arretxeren luma aberastu egin da oraingoan, eta lehenagoko isiltasunak orain adierazpenarekin lotzen ditu. Burutik eta adimenetik baino gehiago, bihotzetik eta adimenetik datoz orain sentimenduak. Eta aldaketa hau bai estiloan eta baita sortzen dituen zirraretan ere nabaritzen da.
‎pintadak, manifestaldiak, rock jaialdia,... Baina, hilketa honen atzean uste baino azpijoko gehiago ezkutatzen dira, eta eleberriak aurrera egin ahala misterioaren korapiloa askatzen joango da. Gaur egungo Euskal Herrian kokaturiko intrigazko istorioa da.
‎Arantxa Iturbe kazetariaren bi ipuin bilduma argitaratu ziren 90eko hamarkadan. Ezer baino lehen (1992) liburuan hamazazpi ipuin eskaintzen zaizkigu; eta Lehenago zen berandu (1995) bilduman, ordea, hamahiru. Bi bilduma hauetako ipuinok gai eta estilo bera erabiliz sortu ditu.
‎Aitzitik, honen guztiaren bidez giro malenkoniatsua sortuko du:" Testu gehienak tristeak dira sentimendu hits eta goibela islatzen dute. Badira pare bat baino gehiago tragikoak direnak, hasieratik bukaeraraino. Ukitu kafkiarrik ez zaie falta, gainera." (El Diario Vasco I)
‎80ko eta 90eko hamarkadan literaturaren sistemaren finkatzea eta indartzea izan da euskal literaturaren indarberritzea ekarri duen gertakaririk aipagarriena. Jon Kortazarrek aipatu zuen bezala17, gertakari honen ondorioz narratiba gailendu da; izan ere, batetik, narratiban erabilitako teknikek ikus entzunezko komunikabideekin parekotasun handia baitute; eta bestetik, eskoletan poesia baino narratiba lan gehiago lantzeko joera dago (eta ondorioz, narratiba da gehien saltzen dena). Hartara, artikulu berean aipatzen duen bezala, 80ko hamarkadaren erdialdetik aurrera poeta asko narrazioak idazteari ekingo diote.
‎Bere zenbait lanetan baino gehiago zaindu eta landu du alde hau, eta adierazkortasun edo aberastasunik galdu gabe ulerterraztasunean irabazi egin ote duen iruditu zait niri behintzat, inoiz edo behin pasarte benetan ilunik ere aurkitu dudan arren. Gainera, erregistro diferentziak markatu ditu, narratzailearen bizkaitar kutsu nabarmeneko estandarraren eta pertsonaien bizkaiera gordinagoaren artean batez ere, eta hizkera eleberriaren giroaren eta trinkotasunaren aldeko lanean ezarri.
‎Eleberri honetan ere, Edorta Jimenezek bere estilo aberats eta biziari eutsi dio, baita bizkaieraren kutsuari ere. Aitzitik, eleberri honetan aurrekoetan baino deskribapen gehiago tartekatuko ditu, garai hartako ohituren berri emateari berebiziko garrantzia eman baitio. Lutxo Egiak adierazi zuen bezala," Baleen berbaroa izugarri ondo girotutako eta euskara ederrez idatzitako eleberria da." (Deia)
‎Aurrekoaren ildotik, ekintza Euskal Herrian garatu du autoreak; oraingo honetan, ostera, denboran atzera egin eta XIX. mendearen bukaerara eraman ditu hirurehun orrialde baino gehiagoko bizitza izango duten pertsonaiak. (Grandes, Leticia:
‎Garai zehatz baten islada eskaini arren, garai historiko horretan girotutako fikzioa besterik ez da Udarbe eta Urtuella lekuko nobela. Idazleak sortutako fikziozko pertsonaiak, Euskal Herriko errealitatean bizi izan zen bizi ohi den zenbait auzi planteatzen badituzte ere, fikzioa baino ez dira, fikzioari baino ez dagozkio. (Grandes, Leticia:
‎Garai zehatz baten islada eskaini arren, garai historiko horretan girotutako fikzioa besterik ez da Udarbe eta Urtuella lekuko nobela. Idazleak sortutako fikziozko pertsonaiak, Euskal Herriko errealitatean bizi izan zen bizi ohi den zenbait auzi planteatzen badituzte ere, fikzioa baino ez dira, fikzioari baino ez dagozkio. (Grandes, Leticia:
‎Eskerrak ematera igaro baino lehen, barkamena eskatu nahiko genieke, bereziki, hamarkada honetan hitz lauz idazten hasi eta aipatu ez ditugun idazleei. Bestalde, datozen orriotan aurki daitezkeen akats zein hutsengatik barkamena eskatzen dizugu, irakurle.
‎Bestalde, behin baino gehiago errepikatzen diren eszenak ere badira. Dena dela, ez dira behin ere era berean deskribatzen, honela oroimenaren aldakortasuna azpimarratuz.
‎" Eleberri zabala da, interpretazio anitzekoa. Nik sarea osatu eta sare horren baitan gauza asko iradoki baino ez ditut egiten, eta irakurleari lan bat eskatzen diot, memoriaren bitartez liburuan dauden zuloak bete ditzan. Jolasa dago." (Argia 1504) Hala ere, liburuaren interpretazioari buruzko bere iritzia honela adierazi zuen:
‎Honek guztiak Aranbarriren eleberria gogora dakarkigu: aitzitik, gure aburuz, testu zati ezberdinak lotzeko urratsak Canoren eleberrian argiago adierazten dira Aranbarrirenean baino ; gainera, azken honetan indeterminazio guneak ugariagoak dira.
‎Hau da, liburuak gora-behera asko ditu eta soilik pasio azaltzen denean interesgarri bihurtzen da, liluragarri. Besteetan, hoztasunak kalte egiten dio, antierromantizismoa bertute baino gehiago eragozpen bihurtzen da, istorioa urrundu egiten baita. Ez luke, ordea, horrela izan beharrik.
‎Hiru lanen ondoren, Beluna Jazz eleberria eman zuen argitara. Bai berarentzako bai guretzako bere bide labur baino intentsoaren apustu arriskutsuena izan zen. Eta oraindik bere estiloa guztiz libre azaltzen ez bazen ere, liburu bikaina egin zuen Harkaitz Canok.
‎Hori segituan nabaritzen da liburuan. Hitz, metafora eta sinboloz soilik osatutako liburua baino gehiago, Harkaitz Canok oraingo honetan irudietara eta horiek sortzen dituzten erreferentzi jokoetara jo du. Gure irudimena gramatikaz asetzeaz gain, Canok oraingo honetan irudiz ere hornitzen du.
‎Nik uste baino poliziakoagoa izango da. Baina ez da ohiko nobela poliziakoetakoa ere.
‎Grandesen ustez, bestalde," ekintza aurkezteko modua da, ekintza bera baino gehiago, eleberriari bizitasuna ematen diona." (Egan 49)
‎Bere beste lanetan hurbiltasun handiagoa ikusten zitzaion. Majikotasuna badago, noski, baina estiloan baino gehiago gaian nabaritzen da. Gainera, gaia bera Mujikaren literatur bidean majikotasun gehien duen argudioa da.
‎Argitalpenak: 1992 Ezer baino lehen, narrazioa, Erein.
‎a) Barne analepsia: atzera egitearen bidez, narrazioaren ekintzaren hasiera baino lehenagoko denbora batera igarotzen ez garenean: hots, liburuan kontaturiko denboraren barruan kokatzen dugunean atzerakako begirada hau. b) Kanpo analepsia:
‎hots, liburuan kontaturiko denboraren barruan kokatzen dugunean atzerakako begirada hau. b) Kanpo analepsia: kasu honetan, berriz, atzera egitearen bidez narrazioaren ekintzaren hasiera baino lehenagoko gertakizunetara igarotzen gara, ordura arte aurkezturiko narrazioaren denbora eremua gaindituz. c) Analepsi mistoa: analepsi mota hauetan, aurreko bi analepsi motek bategiten dute.
‎analepsi mota hauetan, aurreko bi analepsi motek bategiten dute. Hortaz, atzera egitearen bidez, narrazioaren denboraren hasiera baino lehenagoko denbora batera igarotzen bagara ere, erretrospekzioaren bidez kontatzen zaiguna narrazioaren hasierarekin bat egin eta hau gainditzen du.
‎. PARALEPSI: erabilitako fokalizazioak (ik.) onartzen duen informazioa baino gehiago eskaintzeari deritzo. Barne nahiz kanpo fokalizazioa (ik.) dagoenean bakarrik hitz egin dezakegu paralepsiaz, izan ere, bi kasu hauetan soilik murrizten baita narrazioaren informazio eremua.
‎. PARALIPSI: erabilitako fokalizazioak (ik.) eskatzen duen informazioa baino gutxiago eskaintzeari deritzo. Hortaz, barne fokalizazioaren (ik.) edo fokalizazio orojakilearen (ik.) arau urratze baten aurrean egongo ginateke.
‎Hortaz, datozen orri hauetan azken hamarkada honetan ezagutzera eman diren idazleen lanen zerrenda emango dugu urtez urte. Hala ere, 90eko hamarkada baino lehen narratiba lanik argitaratu ez dutenak ere hartu ditugu kontuan: honela, hurrengo zerrendan 90 urtea baino lehen beste genero batean arituriko hainbat idazleren izenak ikusi ahal izango dira:
‎Hala ere, 90eko hamarkada baino lehen narratiba lanik argitaratu ez dutenak ere hartu ditugu kontuan: honela, hurrengo zerrendan 90 urtea baino lehen beste genero batean arituriko hainbat idazleren izenak ikusi ahal izango dira: hala nola, Luis Mari Mujika, IƱigo Aranbarri, Edorta Jimenez, Xabier Montoia, Jose Luis Otamendi, Manu Erzilla.
2001
‎Fokalizazioaz hitz egiten hasi baino lehen, ahotsari dagozkion zenbait ezaugarri aipatzea gustatuko litzaiguke. Maila honetan iheslearen istorioa kontatzeko erabiltzen diren pertsona gramatikalen alternantzia aipatu nahi genuke.
‎Baina fokalizazioaren aldetik deigarriagoa da iheslearen azken metroetan honi falta zaizkion segundo eta metroak esplizituki adieraztea. Hori horrela izanik, onartzen badugu ihesaren plano hau gehienbat narratzaile fokalizatzaile intradiegetiko batek aurkezten digula eta fokoak harrapatzen duen esparrua sumakaitza dela, nola jakin dezake narratzaile fokalizatzaileak hil baino lehen zenbat denbora gelditzen zaion. Hori jakitea ezinezkoa dela onartuz, bi erantzun eman diezaizkiokegu galdera horri:
‎Azken kasu honetan Genette ren terminologian PARALEPSE delakoa genuke: fokalizazio horri dagokion baino informazio gehiago ematea, eta ondorioz, fokalizazio zehatz baten mugak gainditzea.
‎Narratzaile estradiegetiko eta fokalizatzaile estradiegetiko batek aurkezturiko plano honetan, hizkerak eta bertan islatzen den alderdikeriak fokalizazioak baino pisu handiagoa du argi eta garbi. f) Kaleko eszenen planoa
‎Ikusi dugunez, ihesaren planoan fokalizazio aldaketak ugariak eta interesgarriak dira, eta ihesleak hil baino lehenago korritzen dituen 100 metro horiek beragan duten garrantzia erakusten digute. Halaber, plano honetan fokalizazioa gehienetan intradiegetikoa izateak nobela honetan HERIOTZAk duen garrantzia azpimarratu nahi du.
‎Hori horrela izanik, ulergarria da Saizarbitoriak berak behin baino gehiagotan" akzidentez" idatzi duela esatea, garaiko giroari erantzunez.
‎Mende honetan nobelaren esparruan egindako aldaketa eta eraberritzeak kopernikarrak izan direla esan izan du kritiko batek baino gehiagok. Alde honetatik, XIX. mendeko edozein irakurle guztiz asaldaturik geratuko litzateke ordura artean nobelaren laberintoen barna bere gidari izandako narratzaileak, bat batean inongo esplikaziorik gabe, bide ertzean abandonaturik uzten duela ikusirik.
‎Nathalie Sarraute, Michel Butor eta Claude Simon-ekin batera, taldekide den Robbe Grillet ek Descartes-en baieztapena eraldatu egingo du eta" banakusate, beraz, banaiz" baieztapena defendatuko. Bidenabar, esan dezagun, mugimendu honetan teknika objektiboaren lanketa besterik ikusi ez duten kritikariek maizegi ahaztu dutela nobela hauetan objektu hutsak baino harantzago objektuekiko erlazioak dakuskigula, objektibotasunaren beraren ukapena, alegia. Heideggerren esanak bere eginez," ez dago objektibotasunik, objektibo izateko ekintza bera baino".
‎Bidenabar, esan dezagun, mugimendu honetan teknika objektiboaren lanketa besterik ikusi ez duten kritikariek maizegi ahaztu dutela nobela hauetan objektu hutsak baino harantzago objektuekiko erlazioak dakuskigula, objektibotasunaren beraren ukapena, alegia. Heideggerren esanak bere eginez," ez dago objektibotasunik, objektibo izateko ekintza bera baino ".
‎Bi nobela hauetan narratzailearen BEGIRADAk (Iser en ildotik," testu estrategia" bezala ulertua eta ez adiera tekniko hutsean) fragmentarioki istorio desberdinak kontatzen dizkigu, kontatu baino gehiago azaldu.
‎Garaiko euskal nobela irakurleak ohituta zeuden euskaraz kontateknika tradizionalak ez ezik, istorio lineal eta" betikoak" ere irakurtzera. Txuma Lasagabasterren artikulu klasikoa gogoratuz12, 1957ko Leturiaren egunkari ezkutua dateke, 1969a baino lehenago, ohiturazko nobelen mundu ikuskeratik aldentzen den bakarra (nahiz eta, jakina denez, tarte horretan ohiturazko nobelen gaietatik ihes egiten zuen hainbat nobela argitaratu zen).
‎Kontua ez da istorio bat plano desberdinetan kontatzea, helburua harago doa eta kontaketa bera da irakurgai. Hori horrela izanik, 100 metro ren kasuan, lehenago esan dugun bezala, istorio baten bila abiatzen zen irakurleak errazago zuen militante baten ihesaz jabetzea, autoreak eskaintzen zizkion klabeekin gertakariaren dramatikotasuna bizitzea baino .
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
baino 3.848 (25,33)
BAINO 1 (0,01)
Baino 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
baino ez 687 (4,52)
baino gehiago 599 (3,94)
baino lehen 296 (1,95)
baino lehenago 88 (0,58)
baino hobeto 80 (0,53)
baino asko 64 (0,42)
baino handi 57 (0,38)
baino zahar 46 (0,30)
baino sarri 44 (0,29)
baino hobe 30 (0,20)
baino besterik 29 (0,19)
baino arin 19 (0,13)
baino lehenagoko 19 (0,13)
baino be 18 (0,12)
baino ezin 17 (0,11)
baino gazte 17 (0,11)
baino hobeki 17 (0,11)
baino erraz 16 (0,11)
baino zabal 15 (0,10)
baino zein 15 (0,10)
baino gutxi 14 (0,09)
baino ugari 14 (0,09)
baino urte 13 (0,09)
baino zerbait 13 (0,09)
baino egun 12 (0,08)
baino txar 12 (0,08)
baino txiki 12 (0,08)
baino bizkor 11 (0,07)
baino luze 10 (0,07)
baino areago 9 (0,06)
baino argi 9 (0,06)
baino beste 9 (0,06)
baino garrantzi 8 (0,05)
baino gauza 8 (0,05)
baino nahiago izan 8 (0,05)
baino area 7 (0,05)
baino bi 7 (0,05)
baino denbora 7 (0,05)
baino eder 7 (0,05)
baino egin 7 (0,05)
baino gehiagoko 7 (0,05)
baino gorago 7 (0,05)
baino indartsu 7 (0,05)
baino pisu 7 (0,05)
baino sakon 7 (0,05)
baino urtebete 7 (0,05)
baino hainbat 6 (0,04)
baino hiru 6 (0,04)
baino labur 6 (0,04)
baino lehenagotik 6 (0,04)
baino apur 5 (0,03)
baino askozaz 5 (0,03)
baino astun 5 (0,03)
baino balio 5 (0,03)
baino belu 5 (0,03)
baino eragin 5 (0,03)
baino gaizkiagotu 5 (0,03)
baino garrantzitsu 5 (0,03)
baino gozo 5 (0,03)
baino guti 5 (0,03)
baino lodi 5 (0,03)
baino nagusi 5 (0,03)
baino beranduago 4 (0,03)
baino bizi 4 (0,03)
baino diru 4 (0,03)
baino eleberri 4 (0,03)
baino garesti 4 (0,03)
baino gurago izan 4 (0,03)
baino hamabost 4 (0,03)
baino ia 4 (0,03)
baino mila 4 (0,03)
baino mundu 4 (0,03)
baino oker 4 (0,03)
baino sei 4 (0,03)
baino sendo 4 (0,03)
baino arrakasta 3 (0,02)
baino askatasun 3 (0,02)
baino astiroago 3 (0,02)
baino aukera 3 (0,02)
baino aurreragoko 3 (0,02)
baino bost 3 (0,02)
baino dezente 3 (0,02)
baino dotore 3 (0,02)
baino ehun 3 (0,02)
baino ezta 3 (0,02)
baino gaitz 3 (0,02)
baino geroago 3 (0,02)
baino gutxiagoko 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
baino ez zira 27 (0,18)
baino ez egon 22 (0,14)
baino ez ukan 20 (0,13)
baino gehiago egon 20 (0,13)
baino ez eduki 17 (0,11)
baino gehiago egin 17 (0,11)
baino besterik ez 16 (0,11)
baino gehiago esan 16 (0,11)
baino asko ere 12 (0,08)
baino ez ei 12 (0,08)
baino asko be 11 (0,07)
baino gehiago entzun 10 (0,07)
baino zerbait gehiago 9 (0,06)
baino ez daga 8 (0,05)
baino gehiago aipatu 8 (0,05)
baino gehiago ukan 8 (0,05)
baino hobeto jakin 8 (0,05)
baino asko gehiago 7 (0,05)
baino garrantzi handi 7 (0,05)
baino gehiago eduki 7 (0,05)
baino gehiago ez 7 (0,05)
baino lehen hil 7 (0,05)
baino zahar bilakatu 7 (0,05)
baino denbora gehiago 6 (0,04)
baino ez neba 6 (0,04)
baino pisu handi 6 (0,04)
baino apur bat 5 (0,03)
baino eragin handi 5 (0,03)
baino ez ego 5 (0,03)
baino gehiago eragin 5 (0,03)
baino gehiago irabazi 5 (0,03)
baino handi ala 5 (0,03)
baino sarri entzun 5 (0,03)
baino urte bi 5 (0,03)
baino zein eder 5 (0,03)
baino egin ez 4 (0,03)
baino ez jakin 4 (0,03)
baino ezin ukan 4 (0,03)
baino gehiago argitaratu 4 (0,03)
baino gehiago be 4 (0,03)
baino gehiago behar 4 (0,03)
baino gehiago emon 4 (0,03)
baino gehiago ere 4 (0,03)
baino gehiago errepikatu 4 (0,03)
baino gehiago eskatu 4 (0,03)
baino gehiago igaro 4 (0,03)
baino gehiago irakurri 4 (0,03)
baino gehiago joan 4 (0,03)
baino handi ez 4 (0,03)
baino hobe zail 4 (0,03)
baino hobeto egin 4 (0,03)
baino urte batzuk 4 (0,03)
baino urtebete lehenago 4 (0,03)
baino arin egin 3 (0,02)
baino askatasun handi 3 (0,02)
baino balio handi 3 (0,02)
baino be arin 3 (0,02)
baino bi urte 3 (0,02)
baino egun batzuk 3 (0,02)
baino erraz egin 3 (0,02)
baino ez aitatu 3 (0,02)
baino ez bada 3 (0,02)
baino ez baza 3 (0,02)
baino ez zail 3 (0,02)
baino ez zitu 3 (0,02)
baino gauza hobe 3 (0,02)
baino gazte bilakatu 3 (0,02)
baino gehiago adierazi 3 (0,02)
baino gehiago azpimarratu 3 (0,02)
baino gehiago balio 3 (0,02)
baino gehiago bereizi 3 (0,02)
baino gehiago egokitu 3 (0,02)
baino gehiago ekin 3 (0,02)
baino gehiago eman 3 (0,02)
baino gehiago eskaini 3 (0,02)
baino gehiago gogoratu 3 (0,02)
baino gehiago harritu 3 (0,02)
baino gehiago idatzi 3 (0,02)
baino gehiago ikusi 3 (0,02)
baino gehiago jakin 3 (0,02)
baino gehiago jazo 3 (0,02)
baino gehiago onartu 3 (0,02)
baino gehiago sartu 3 (0,02)
baino hobeki jakin 3 (0,02)
baino hobeto bizi 3 (0,02)
baino hobeto erakutsi 3 (0,02)
baino hobeto etorri 3 (0,02)
baino hobeto ezagutu 3 (0,02)
baino lehenago egin 3 (0,02)
baino sarri esan 3 (0,02)
baino zahar ala 3 (0,02)
baino zahar ez 3 (0,02)
baino area behera 2 (0,01)
baino area lehenago 2 (0,01)
baino argi ikusi 2 (0,01)
baino arin irten 2 (0,01)
baino arin joan 2 (0,01)
baino arrakasta handi 2 (0,01)
baino asko gutxi 2 (0,01)
baino asko handi 2 (0,01)
baino asko konplexu 2 (0,01)
baino asko luze 2 (0,01)
baino asko ugari 2 (0,01)
baino aukera gehiago 2 (0,01)
baino be bizar 2 (0,01)
baino be motz 2 (0,01)
baino dezente gutxi 2 (0,01)
baino egun bat 2 (0,01)
baino egun gehiago 2 (0,01)
baino egun handi 2 (0,01)
baino ehun aldiz 2 (0,01)
baino erraz irudikatu 2 (0,01)
baino ez aipatu 2 (0,01)
baino ez den 2 (0,01)
baino ez ekarri 2 (0,01)
baino ez esan 2 (0,01)
baino ez etorri 2 (0,01)
baino ez gazte 2 (0,01)
baino ez ikusi 2 (0,01)
baino ez jaka 2 (0,01)
baino ez ote 2 (0,01)
baino garesti saldu 2 (0,01)
baino gehiago arduratu 2 (0,01)
baino gehiago bera 2 (0,01)
baino gehiago erabili 2 (0,01)
baino gehiago eroan 2 (0,01)
baino gehiago ezagutu 2 (0,01)
baino gehiago hartu 2 (0,01)
baino gehiago iritsi 2 (0,01)
baino gehiago istorio 2 (0,01)
baino gehiago itxaron 2 (0,01)
baino gehiago liburu 2 (0,01)
baino gehiago maite 2 (0,01)
baino gehiago ote 2 (0,01)
baino gehiago pentsatu 2 (0,01)
baino gehiago saiatu 2 (0,01)
baino gehiago sentitu 2 (0,01)
baino gehiago uste 2 (0,01)
baino hainbat zahar 2 (0,01)
baino hamabost egun 2 (0,01)
baino hobeki irudikatu 2 (0,01)
baino hobeki laburbildu 2 (0,01)
baino hobeto egon 2 (0,01)
baino hobeto jan 2 (0,01)
baino hobeto ulertu 2 (0,01)
baino lehen be 2 (0,01)
baino lehen bera 2 (0,01)
baino lehen beste 2 (0,01)
baino lehen egin 2 (0,01)
baino lehen esnatu 2 (0,01)
baino lehen girotu 2 (0,01)
baino lehen jan 2 (0,01)
baino lehen utzi 2 (0,01)
baino lehenago etorri 2 (0,01)
baino lehenago heldu 2 (0,01)
baino lehenago hil 2 (0,01)
baino lehenagoko denbora 2 (0,01)
baino mila bider 2 (0,01)
baino mila urte 2 (0,01)
baino nahiago izan ukan 2 (0,01)
baino sarri hurreratu 2 (0,01)
baino sarri ikusi 2 (0,01)
baino sei mende 2 (0,01)
baino txar dena 2 (0,01)
baino ugari erabili 2 (0,01)
baino zabal jokatu 2 (0,01)
baino zahar zira 2 (0,01)
baino zein polit 2 (0,01)
baino area garesti 1 (0,01)
baino area handi 1 (0,01)
baino areago haiek 1 (0,01)
baino argi agertu 1 (0,01)
baino argi azaldu 1 (0,01)
baino argi gu 1 (0,01)
baino argi irakurri 1 (0,01)
baino argi ta 1 (0,01)
baino arin alde egin 1 (0,01)
baino arin gizon 1 (0,01)
baino arin heldu 1 (0,01)
baino arin herri 1 (0,01)
baino arin ikasi 1 (0,01)
baino arin ke 1 (0,01)
baino arrakasta gehiago 1 (0,01)
baino asko bera 1 (0,01)
baino asko berandu 1 (0,01)
baino asko berri 1 (0,01)
baino asko desegoki 1 (0,01)
baino asko erraz 1 (0,01)
baino asko garrantzi 1 (0,01)
baino asko gazte 1 (0,01)
baino asko gogor 1 (0,01)
baino asko gorago 1 (0,01)
baino asko gurago izan 1 (0,01)
baino asko hobeto 1 (0,01)
baino asko jende 1 (0,01)
baino asko kultu 1 (0,01)
baino asko labur 1 (0,01)
baino asko lehenagoko 1 (0,01)
baino asko lehenagotik 1 (0,01)
baino asko okela 1 (0,01)
baino asko pozgarri 1 (0,01)
baino asko traba 1 (0,01)
baino asko trebe 1 (0,01)
baino asko ume 1 (0,01)
baino asko zahar 1 (0,01)
baino askozaz atzera 1 (0,01)
baino askozaz ere 1 (0,01)
baino askozaz geroago 1 (0,01)
baino askozaz lehenago 1 (0,01)
baino askozaz ugari 1 (0,01)
baino astiroago afaldu 1 (0,01)
baino astiroago egin 1 (0,01)
baino astiroago esku 1 (0,01)
baino astun gainean 1 (0,01)
baino aukera gutxiago 1 (0,01)
baino aurreragoko eduki 1 (0,01)
baino aurreragoko kontu 1 (0,01)
baino aurreragoko zenbait 1 (0,01)
baino balio gehiagoko 1 (0,01)
baino balio gutxiagoko 1 (0,01)
baino be ahots 1 (0,01)
baino be ospetsu 1 (0,01)
baino be pobre 1 (0,01)
baino be serio 1 (0,01)
baino be soin 1 (0,01)
baino be txiro 1 (0,01)
baino be zahar 1 (0,01)
baino be zoriontsu 1 (0,01)
baino belu etorri 1 (0,01)
baino belu etxeratu 1 (0,01)
baino belu jaso 1 (0,01)
baino beranduago galdu 1 (0,01)
baino beranduago heldu 1 (0,01)
baino beranduago sartu 1 (0,01)
baino beranduago sortu 1 (0,01)
baino beste berba 1 (0,01)
baino beste edozer 1 (0,01)
baino beste erremedio 1 (0,01)
baino beste ezer 1 (0,01)
baino beste gauza 1 (0,01)
baino beste hizkuntza 1 (0,01)
baino beste inor 1 (0,01)
baino beste norabait 1 (0,01)
baino beste zer 1 (0,01)
baino besterik aurre 1 (0,01)
baino besterik eskatu 1 (0,01)
baino besterik ezer 1 (0,01)
baino besterik ezin 1 (0,01)
baino besterik ia 1 (0,01)
baino besterik ikusi 1 (0,01)
baino bi bider 1 (0,01)
baino bi gutxiagoko 1 (0,01)
baino bi zenbaki 1 (0,01)
baino bizi itxi 1 (0,01)
baino bizkor alde 1 (0,01)
baino bizkor egin 1 (0,01)
baino bizkor geratu 1 (0,01)
baino bizkor ikusi 1 (0,01)
baino bizkor irten 1 (0,01)
baino bizkor ukan 1 (0,01)
baino bost bat 1 (0,01)
baino bost hilabete 1 (0,01)
baino bost minutu 1 (0,01)
baino denbora luze 1 (0,01)
baino dezente lehenagotik 1 (0,01)
baino diru gehiago 1 (0,01)
baino diru gehitxoago 1 (0,01)
baino diru guti 1 (0,01)
baino diru gutxi 1 (0,01)
baino dotore apaindu 1 (0,01)
baino dotore egin 1 (0,01)
baino dotore jantzi 1 (0,01)
baino eder antzeman 1 (0,01)
baino eder ta 1 (0,01)
baino egin gehiago 1 (0,01)
baino egun eztabaida 1 (0,01)
baino egun gutxi 1 (0,01)
baino egun zoriontsu 1 (0,01)
baino ehun bider 1 (0,01)
baino eleberri alde 1 (0,01)
baino eleberri amodiozko 1 (0,01)
baino eleberri leitmotiv 1 (0,01)
baino erraz eduki 1 (0,01)
baino erraz ibili 1 (0,01)
baino erraz irakurri 1 (0,01)
baino erraz ote 1 (0,01)
baino ez agertu 1 (0,01)
baino ez agindu 1 (0,01)
baino ez arin 1 (0,01)
baino ez bera 1 (0,01)
baino ez Bizkaia 1 (0,01)
baino ez do 1 (0,01)
baino ez dok. 1 (0,01)
baino ez eho 1 (0,01)
baino ez ekin 1 (0,01)
baino ez eutsi 1 (0,01)
baino ez ezan 1 (0,01)
baino ez gertatu 1 (0,01)
baino ez gutxi 1 (0,01)
baino ez guzti 1 (0,01)
baino ez hautatu 1 (0,01)
baino ez iraun 1 (0,01)
baino ez itxi 1 (0,01)
baino ez jak 1 (0,01)
baino ez karrera 1 (0,01)
baino ez omen 1 (0,01)
baino ez ta 1 (0,01)
baino ez uda 1 (0,01)
baino ez zaran 1 (0,01)
baino ez zuek 1 (0,01)
baino ezin abiatu 1 (0,01)
baino ezin ezan 1 (0,01)
baino ezin hil 1 (0,01)
baino ezta asko 1 (0,01)
baino ezta zapaldu 1 (0,01)
baino gaitz egin 1 (0,01)
baino gaizkiagotu beharbada 1 (0,01)
baino gaizkiagotu egon 1 (0,01)
baino gaizkiagotu jarri 1 (0,01)
baino gaizkiagotu joan 1 (0,01)
baino garesti pagatu 1 (0,01)
baino gauza asko 1 (0,01)
baino gauza gogor 1 (0,01)
baino gauza latz 1 (0,01)
baino gauza tinko 1 (0,01)
baino gauza txar 1 (0,01)
baino gazte ere 1 (0,01)
baino gazte ez 1 (0,01)
baino gehiago adoretu 1 (0,01)
baino gehiago agertu 1 (0,01)
baino gehiago aitatu 1 (0,01)
baino gehiago aldatu 1 (0,01)
baino gehiago aldendu 1 (0,01)
baino gehiago andre 1 (0,01)
baino gehiago Anton 1 (0,01)
baino gehiago antzeman 1 (0,01)
baino gehiago apezpiku 1 (0,01)
baino gehiago apuntatu 1 (0,01)
baino gehiago aritu 1 (0,01)
baino gehiago atera 1 (0,01)
baino gehiago aurreztu 1 (0,01)
baino gehiago auzune 1 (0,01)
baino gehiago azaldu 1 (0,01)
baino gehiago aztertu 1 (0,01)
baino gehiago babestu 1 (0,01)
baino gehiago bai 1 (0,01)
baino gehiago baloratu 1 (0,01)
baino gehiago barneko 1 (0,01)
baino gehiago baserri 1 (0,01)
baino gehiago bateratu 1 (0,01)
baino gehiago batu 1 (0,01)
baino gehiago belarri 1 (0,01)
baino gehiago benedikatu 1 (0,01)
baino gehiago bereganatu 1 (0,01)
baino gehiago beste 1 (0,01)
baino gehiago bi 1 (0,01)
baino gehiago bilakatu 1 (0,01)
baino gehiago bildu 1 (0,01)
baino gehiago biolentzia 1 (0,01)
baino gehiago bizitza 1 (0,01)
baino gehiago bultzatu 1 (0,01)
baino gehiago buztin 1 (0,01)
baino gehiago Urko 1 (0,01)
baino gehiagoko bizitza 1 (0,01)
baino gehiagoko diferentziatu 1 (0,01)
baino gehiagoko historia 1 (0,01)
baino gehiagoko mailaketa 1 (0,01)
baino gehiagoko zerbait 1 (0,01)
baino geroago jaio 1 (0,01)
baino geroago lehorreko 1 (0,01)
baino gorago egon 1 (0,01)
baino gorago ikusi 1 (0,01)
baino gorago meatze 1 (0,01)
baino gorago sortu 1 (0,01)
baino gozo egin 1 (0,01)
baino gurago izan neba 1 (0,01)
baino gutxi dan 1 (0,01)
baino gutxi eskaini 1 (0,01)
baino gutxi gehiago 1 (0,01)
baino gutxi kosta 1 (0,01)
baino gutxi lo 1 (0,01)
baino gutxi ukan 1 (0,01)
baino gutxiagoko eremu 1 (0,01)
baino gutxiagoko etxalde 1 (0,01)
baino gutxiagoko ideia 1 (0,01)
baino hainbat gehiago 1 (0,01)
baino hainbat geroago 1 (0,01)
baino hainbat lehenagoko 1 (0,01)
baino hainbat txiki 1 (0,01)
baino hamabost minutu 1 (0,01)
baino hamabost urte 1 (0,01)
baino handi ba 1 (0,01)
baino handi be 1 (0,01)
baino handi eduki 1 (0,01)
baino handi irudi 1 (0,01)
baino handi iruditu 1 (0,01)
baino handi izate 1 (0,01)
baino handi musika 1 (0,01)
baino handi zail 1 (0,01)
baino hiru adi 1 (0,01)
baino hiru aldiz 1 (0,01)
baino hiru bat 1 (0,01)
baino hiru lau 1 (0,01)
baino hiru urte 1 (0,01)
baino hobe bururatu 1 (0,01)
baino hobe ere 1 (0,01)
baino hobe hainbat 1 (0,01)
baino hobe ikusi 1 (0,01)
baino hobe jakin 1 (0,01)
baino hobe jo 1 (0,01)
baino hobe ni 1 (0,01)
baino hobe zer 1 (0,01)
baino hobe zira 1 (0,01)
baino hobeki egokitu 1 (0,01)
baino hobeki ekin 1 (0,01)
baino hobeki ezagutu 1 (0,01)
baino hobeki igarri 1 (0,01)
baino hobeki kamuflatu 1 (0,01)
baino hobeto ageri 1 (0,01)
baino hobeto bai 1 (0,01)
baino hobeto be 1 (0,01)
baino hobeto berotu 1 (0,01)
baino hobeto burutu 1 (0,01)
baino hobeto dantzatu 1 (0,01)
baino hobeto egokitu 1 (0,01)
baino hobeto emon 1 (0,01)
baino hobeto erabili 1 (0,01)
baino hobeto gozatu 1 (0,01)
baino hobeto ha 1 (0,01)
baino hobeto hartu 1 (0,01)
baino hobeto hori 1 (0,01)
baino hobeto idatzi 1 (0,01)
baino hobeto ikusi 1 (0,01)
baino hobeto jardun 1 (0,01)
baino hobeto jaso 1 (0,01)
baino hobeto joan 1 (0,01)
baino hobeto jokatu 1 (0,01)
baino hobeto konpondu 1 (0,01)
baino hobeto kontatu 1 (0,01)
baino hobeto lo 1 (0,01)
baino hobeto lortu 1 (0,01)
baino hobeto nobelatu 1 (0,01)
baino hobeto orduan 1 (0,01)
baino hobeto pasatu 1 (0,01)
baino hobeto saritu 1 (0,01)
baino hobeto sentidu 1 (0,01)
baino hobeto tango 1 (0,01)
baino hobeto zaindu 1 (0,01)
baino hobeto zehatu 1 (0,01)
baino ia berrehun 1 (0,01)
baino ia lau 1 (0,01)
baino ia urte 1 (0,01)
baino indartsu omen 1 (0,01)
baino labur zira 1 (0,01)
baino lehen amaitu 1 (0,01)
baino lehen Amazonas 1 (0,01)
baino lehen atze 1 (0,01)
baino lehen baimen 1 (0,01)
baino lehen baskoi 1 (0,01)
baino lehen baso 1 (0,01)
baino lehen bataiatu 1 (0,01)
baino lehen batzar 1 (0,01)
baino lehen bertoko 1 (0,01)
baino lehen bertze 1 (0,01)
baino lehen bonete 1 (0,01)
baino lehen ekarri 1 (0,01)
baino lehen erre 1 (0,01)
baino lehen etorri 1 (0,01)
baino lehen eurak 1 (0,01)
baino lehen ez 1 (0,01)
baino lehen ezan 1 (0,01)
baino lehen galdu 1 (0,01)
baino lehen gelditu 1 (0,01)
baino lehen goi 1 (0,01)
baino lehen han 1 (0,01)
baino lehen hasi 1 (0,01)
baino lehen hobe 1 (0,01)
baino lehen hona 1 (0,01)
baino lehen honelako 1 (0,01)
baino lehen ia 1 (0,01)
baino lehen Idatz 1 (0,01)
baino lehen idatzi 1 (0,01)
baino lehen inguru 1 (0,01)
baino lehen irakurle 1 (0,01)
baino lehen iritsi 1 (0,01)
baino lehen istorio 1 (0,01)
baino lehen jagi 1 (0,01)
baino lehen jakin 1 (0,01)
baino lehen jaun 1 (0,01)
baino lehen jeneral 1 (0,01)
baino lehen jostaldi 1 (0,01)
baino lehen kanpo 1 (0,01)
baino lehen katedra 1 (0,01)
baino lehen kofradia 1 (0,01)
baino lehen konturatu 1 (0,01)
baino lehen laborri 1 (0,01)
baino lehen lan 1 (0,01)
baino lehen lorategi 1 (0,01)
baino lehen maite 1 (0,01)
baino lehen Martinez 1 (0,01)
baino lehen Mikela 1 (0,01)
baino lehen morrosko 1 (0,01)
baino lehen nahi 1 (0,01)
baino lehen narratiba 1 (0,01)
baino lehen negu 1 (0,01)
baino lehen nora 1 (0,01)
baino lehen oraindainoko 1 (0,01)
baino lehen ordu 1 (0,01)
baino lehen partekatu 1 (0,01)
baino lehen Pirinioak 1 (0,01)
baino lehen prest 1 (0,01)
baino lehen Rafael 1 (0,01)
baino lehen seguruenik 1 (0,01)
baino lehen senar 1 (0,01)
baino lehen txorizo 1 (0,01)
baino lehen urrutiko 1 (0,01)
baino lehen zahartzaro 1 (0,01)
baino lehen zelanbaiteko 1 (0,01)
baino lehen zenbat 1 (0,01)
baino lehen zeregin 1 (0,01)
baino lehen zu 1 (0,01)
baino lehenago ahots 1 (0,01)
baino lehenago akumulazio 1 (0,01)
baino lehenago aurre 1 (0,01)
baino lehenago bai 1 (0,01)
baino lehenago be 1 (0,01)
baino lehenago beharbada 1 (0,01)
baino lehenago bera 1 (0,01)
baino lehenago dastatu 1 (0,01)
baino lehenago eratu 1 (0,01)
baino lehenago esan 1 (0,01)
baino lehenago etxe 1 (0,01)
baino lehenago ez 1 (0,01)
baino lehenago gertatu 1 (0,01)
baino lehenago gu 1 (0,01)
baino lehenago halako 1 (0,01)
baino lehenago ikusi 1 (0,01)
baino lehenago irakurle 1 (0,01)
baino lehenago joan 1 (0,01)
baino lehenago kendu 1 (0,01)
baino lehenago korritu 1 (0,01)
baino lehenago lo 1 (0,01)
baino lehenago narrazio 1 (0,01)
baino lehenago negu 1 (0,01)
baino lehenago neu 1 (0,01)
baino lehenago ohe 1 (0,01)
baino lehenago ospatu 1 (0,01)
baino lehenago ur 1 (0,01)
baino lehenago utzi 1 (0,01)
baino lehenagoko aro 1 (0,01)
baino lehenagoko egoera 1 (0,01)
baino lehenagoko euskara 1 (0,01)
baino lehenagoko gertaera 1 (0,01)
baino lehenagoko gertakizun 1 (0,01)
baino lehenagoko idazki 1 (0,01)
baino lehenagoko ikasketa 1 (0,01)
baino lehenagoko presa 1 (0,01)
baino lehenagoko sasoi 1 (0,01)
baino lehenagotik datorren 1 (0,01)
baino lehenagotik ezagutu 1 (0,01)
baino lehenagotik hemen 1 (0,01)
baino lehenagotik iraun 1 (0,01)
baino lehenagotik ukan 1 (0,01)
baino lodi gehiago 1 (0,01)
baino luze iraun 1 (0,01)
baino mundu asko 1 (0,01)
baino mundu bazter 1 (0,01)
baino mundu gehiago 1 (0,01)
baino mundu ikuskera 1 (0,01)
baino nahiago izan esan 1 (0,01)
baino pisu gutxi 1 (0,01)
baino sakon agertu 1 (0,01)
baino sakon aztertu 1 (0,01)
baino sakon eman 1 (0,01)
baino sakon jo 1 (0,01)
baino sarri aitortu 1 (0,01)
baino sarri azaldu 1 (0,01)
baino sarri beste 1 (0,01)
baino sarri bilatu 1 (0,01)
baino sarri burutu 1 (0,01)
baino sarri doministiku 1 (0,01)
baino sarri egin 1 (0,01)
baino sarri elkar 1 (0,01)
baino sarri emon 1 (0,01)
baino sarri erabili 1 (0,01)
baino sarri gertatu 1 (0,01)
baino sarri gizon 1 (0,01)
baino sarri idatzi 1 (0,01)
baino sarri jazo 1 (0,01)
baino sarri joan 1 (0,01)
baino sarri mordoilo 1 (0,01)
baino sarri ordaindu 1 (0,01)
baino sarri tentatu 1 (0,01)
baino sarri tristura 1 (0,01)
baino sei bider 1 (0,01)
baino sei urte 1 (0,01)
baino sendo ez 1 (0,01)
baino sendo zira 1 (0,01)
baino txar emon 1 (0,01)
baino txar erabili 1 (0,01)
baino txar inoiz 1 (0,01)
baino txar konpondu 1 (0,01)
baino txar ta 1 (0,01)
baino txar utzi 1 (0,01)
baino txiki bilakatu 1 (0,01)
baino txiki den 1 (0,01)
baino txiki zira 1 (0,01)
baino ugari baldin 1 (0,01)
baino urte bete 1 (0,01)
baino urte gutxi 1 (0,01)
baino urtebete beranduago 1 (0,01)
baino urtebete gazte 1 (0,01)
baino urtebete goragoko 1 (0,01)
baino zabal erabili 1 (0,01)
baino zabal ibili 1 (0,01)
baino zabal ikusi 1 (0,01)
baino zabal ukan 1 (0,01)
baino zahar dan 1 (0,01)
baino zahar ezin 1 (0,01)
baino zahar ezta 1 (0,01)
baino zahar izate 1 (0,01)
baino zahar paper 1 (0,01)
baino zein argigarri 1 (0,01)
baino zein aulki 1 (0,01)
baino zein gupida 1 (0,01)
baino zein hobe 1 (0,01)
baino zein hobi 1 (0,01)
baino zein urrutirago 1 (0,01)
baino zerbait gehixeago 1 (0,01)
baino zerbait handi 1 (0,01)
baino zerbait zabal 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia