Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7.943

2000
‎Ezagutzen dudan adibide bat, pediatra batena da. Euskalkia erabiltzen den leku batera, lehen eta behin euskaraz dakien pertsona bat bidaltzen ahalegindu zaitez, eta kontuan izan ezazu euskalkia ezagutzen duen edo ez. Komunikabideetan ere berdin, askoz garrantzitsuagoa da euskalkia irrati baten erabiltzea prentsa idatzian erabiltzea baino.
‎Gutxi gara eta gainera gure zaletasuna guztiz zaharkitua da, aurreko mendeko zaletasun baten atzetik gabiltza, baina jendearen bizitzan lehen, sortu arte, literaturak zeukan gaur ez duen garrantzia. Orduan, pertsona batek bere bizitzaren atal bat kontatzerakoan erreferentzia bat behar bazuen, ba liburua izango zen, antzerki obra bat agian. Orain jendeak kontatu nahi duenean gertatu zaion zerbait ez du libururik aipatuko ez bada sektakoa, aipatuko dituzte filmak.
‎Osasun zentruko UGTko bozeramale Jose Viñalsen esanetan, bertara langile gehiago ekartzea" atzeraezina da". Gutxienez medikuntza orokorreko bi mediku, pediatra bat, bi ATS eta administrazioan jardungo duen pertsona baten premia dute.
‎" Tabakoa txarra da osasunerako" ipuinaren kasuan, adibidez, istorioak kontatzen eman nitzakeen urteak eta urteak. Interrelazioak landu nahi nituen, zer eragin izan dezakeen gertakizun batek ondoan dagoen pertsona batengan. Azkenean, hasierara bueltatzea izan zen aukeratutako bukaera.
‎Azkenik, zera aldarrikatu nahi dute: pertsona guztien arteko berdintasunean oinarriturik, Nazio Batuek eta nazioarteko erkidegoko estatuek formalki adieraztea pertsona baten sexu jokabideak ez duela inolaz ere eragozpen izan behar ondoko nazioarteko testuotan ezarritako eskubideak bete betean gauzatzeko: Giza Eskubideen Adierazpen Unibertsala, Eskubide Zibil eta Politikoei buruzko Nazioarteko Hitzarmena, Eskubide Ekonomiko, Sozial eta Kulturalei buruzko Nazioarteko Hitzarmena eta Emakumeen Aurkako Bazterketa Mota Guztiak Ezabatzeari buruzko Nazioarteko Konbentzioa
‎Beste era batera errepikatu. 4 Eta zurekin hizketan ari den pertsona bati ulertzen ez diozunean. Berriz esateko eskatzen diot.
‎besteari, niri egitea gustatuko litzaidakeenaegitea, hain zuzen. Adibidez, beste pertsona baten jazkera lausengatzea, honelanireari arreta jar diezaion eta balora dezan edo giro ezezagun eta segurtasun gabekobatean, maitagarri jokatzea, berdin tratatua izateko asmoz, e.a.
‎Gehiago deskribatuz, irudimenezko pertsonaiek ez dute pertsona bat edo pertsona baten bizitzaren alderdi bat derrigorrez errepresentatzen; gainera, beti ez datozbat ageriko eszenako pertsonaiekin; bertan izan daitezke edota baita honela azalduere: pertsonaiarik ez egotea, pertsonaiaren zatia, pertsonaia zatiez osatua izatea... Batzuetan subjektuaren irudimenezko pertsonaiak daudela ikusten dataldekideengan;, eszena dramatikora bidea irekitzeko modu desegokia?
‎Gehiago deskribatuz, irudimenezko pertsonaiek ez dute pertsona bat edo pertsona baten bizitzaren alderdi bat derrigorrez errepresentatzen; gainera, beti ez datozbat ageriko eszenako pertsonaiekin; bertan izan daitezke edota baita honela azalduere: pertsonaiarik ez egotea, pertsonaiaren zatia, pertsonaia zatiez osatua izatea... Batzuetan subjektuaren irudimenezko pertsonaiak daudela ikusten dataldekideengan;, eszena dramatikora bidea irekitzeko modu desegokia?
‎Bestemodura esanda, bere barne munduan barne objektuekiko biktima lekuan kokatutadago, eta hori kanpo mundura proiektatzen du. Batzuetan kanpokoak borrero paperean kokatuta senti ditzake halako pertsona batek, eta honek eragindakohaserrea adierazte rakoan, subjektuari bere usteen egiaztatzea datorkio, bere barne fantasia berrindartuz eta besteen erasoen biktima errugabea dela egiaztatuz.
‎Hau da, subjektuak bi pauso nagusi eman behar dituberekiko ideiaren eraikuntzan. Batetik, beste pertsona batekiko objektu izanezhasiko da (Kohut, 1971). Beste batentzako gara lehenik objektu.
‎–Liburu berria benetan gure elertian?, komentatuko du Andimak. . Orrelakorik eztugu irakurri euskeraz lenago?, aitortuko duZaitegi k14 Hemen, azkenean, pertsona bat bere (herri batena zen bere) angustiatikmintzo zen. Gizaki erreal bat, garai erreal bat mintzo zen obra honetan.
‎Kolokioa: entzuleek eta hizketatzaileak galderak egiten dizkiote pertsona bati; entzuleak dei telefonikoez baliatzen dira.
‎Stephen Hearst ek (BBCko 3 programako zuzendaria) zioenez, hauxe da irratiaren zioa: pertsona bat, bi edo hiru, mikrofono baten aurrean, irrati aparatuaren ondoan dagoen bati, biri edo hiru pertsonari zuzentzea.
‎Mapan zenbait puntu interesgarri markatzen dira, maiztasun handiagoz albiste bilakatzeko toki geografikoei dagozkien telefonoak jarriz, etorkizunean baliatzeko. Esaterako, auto istripuak gertatzeko arriskua dagoen bihurgune edo eskualdea markatuko genuke harremanetarako mapan, eta bertan, eskualde horretan edo hortik hurbil bizi den pertsona baten telefono zenbakia eta izena. Beste adibide bat, alderdi politikoen egoitzarena izan daiteke; gure mapan markatutakoan, erraz lor genezake lekuko baten informazioa zuzenean, atentatu bat balego adibidez.
‎Komillak ezin erabil daitezke, zeren bestela, ahotsa aldatzen ondo jakiteko, sabel hiztunak izan baikinateke, beste pertsona baten esaldi bat esan nahi dugunean. Irratian letra mota ezin alda daiteke, ezta era kurtsiban edo beltxean ipini ere.
‎Beste pertsona baten zerbait aipatzen denean, aipuaren hasiera eta amaiera argiro uzten dituzten hitzezko errekurtsoak erabili behar ditugu. Esaterako:
‎Kontua hauxe zen: ez zekiten zertarako izan zitekeen baliagarria itsasuntzian horrelako pertsona bat edukitzea. Hamar urte iraganak ziren jada Washington eta Baltimore hirien artean lurpeko kablea luzatu zenetik, Morse kodeaz harremanetan egon ahal izateko; beste hiri batzuek ere burutu zuten horrelako ekimena eta, egia esan, asmakaria benetan eraginkorra zen premiazko mezuak lehorrez elkarri pasatzeko; baina, zer demontre egingo zuten itsasuntzian telegrafoaz?
‎berea balitz bezala ikustea. Edo, hobeto esanda, pertsona bat eta bakarra balira bezala ikustea.
‎Honaino eman du sokak, gehiago ezin luzatuta hautsi denak. Batez ere, zilegi bazait, suizida askok egiten duten legez, barkamena eskatu nahi nioke pertsona bati: Txemari.
‎karitatearen aurkako bekatua. Edo, bertzela erranik, ez zuen ontzat emaiten ezen pertsona bat salbatzeko estakuruarekin eta haren desenkusarekin —edo familiaren ohorea salbatzeko, hobeki—, bertze bi kanporat kondenatu behar izaitea. Baina, bertzalde, Mattinen eta aitaren bekatuetarik harat, osabaren hitz haiek guztiz biluztu ninduten, nihaur ere berdintsu eta orobatsu ari nintzenez, bekatu bat bekatu handiago batez estali nahian.
‎‘Hobeki pentsatu dut, eta uste dut nahiago dudala egunorozko ogia, egunorozko miseria baino’ Zer min eman zidaten haren hitzek, zeren zaldizainak promes egin baitzidan egun guti batzuk lehenago ezen zernahi egiteko prest zegoela, baita untzia hartu eta Espainiarat ihes egiteko ere, mila sakrifizio eta bertze hainbat buruhausteren artean, baldin zirkunstantziek hartarat bulkatzen bagintuzten! Ordea, ikusten duzu zertan geratu zen haren hitza eta haren promesa, eta asma dezakezu, halaber, nolakoa izan zitekeen ene dezepzinoa... halako moldez, non deliberatu bainuen ezen zuhurragoa izan behar nuela handik aitzina eta ezin gal nezakeela neure burua gizon bategatik... zeren pertsona bat behin eror baitaiteke traba edo behaztopa baten aitzinean, eror daiteke bi aldiz, baina ez hiru, eta ni hirugarrenerako bidean nintzen jada".
‎Eta, amaren aitorraren argitan, garbi oroit dezaket nik ere orain aldi hura eta aldi hartako hainbat gertaki. Bai, egia da gertaki hauek guztiak, amaren aitorraren aitzinetik, bertze molde batean ikusten nituela eta, geroztik, ikusmoldea aldatu zaidala, zeren eta pertsona baten eginak eta ekinak zentzuz aldatzen baitira eta erranahi berezia hartzen, noiz eta bertze pertsona batez amorosten den, nola izan baitzen amaren kasua, baina, ikusmoldeak ikusmolde, kontua da ezen ni ere ohartua nintzela orduko amaren joko bikoitz hartaz, osabarekin zuen erlazioneaz denaz bezainbatean, nahiz eta, nola artean haurra bainintzen eta, gauza haien alderakotzat, haur bat bezala pe...
‎Eta, amaren aitorraren argitan, garbi oroit dezaket nik ere orain aldi hura eta aldi hartako hainbat gertaki. Bai, egia da gertaki hauek guztiak, amaren aitorraren aitzinetik, bertze molde batean ikusten nituela eta, geroztik, ikusmoldea aldatu zaidala, zeren eta pertsona baten eginak eta ekinak zentzuz aldatzen baitira eta erranahi berezia hartzen, noiz eta bertze pertsona batez amorosten den, nola izan baitzen amaren kasua, baina, ikusmoldeak ikusmolde, kontua da ezen ni ere ohartua nintzela orduko amaren joko bikoitz hartaz, osabarekin zuen erlazioneaz denaz bezainbatean, nahiz eta, nola artean haurra bainintzen eta, gauza haien alderakotzat, haur bat bezala pentsatzen bainuen —Platon eta Aristoteles errezitatzeko moduan nengoen arren, bertzalde—, ez ni...
‎Eta ebaki zuen zigorrak airea hamaika aldiz... hogei... hogeita hamar... berrogei... laurogei... eta gero eta jasangaitzagoa zitzaidan ikuskizuna, zeren eta ikusten bainuen osaba Joanikot, bere gorputzaren bertze lur hartan, zauriz josia, eta ikusten nuen nehoiz baino burumakurrago, pertsona bat baino gehiago fardel odoldu bat zirudiela, hasperenka, harik eta lurrerat erori zen arte.
‎Eta damutu ere nintzen, halako batean, itsasoratu izanaz... Nola izan zitekeen ordu batzuk lehenago lilurak harturik egoitea, eta orain deslilurak, eta nola egin zezakeen pertsona batek ordu gutiren buruan zorionaren eta atseginaren eguzkitik dolore doloretsuaren haitzulo beltzerat...?
‎Baztertuta sentitu naizen bakoitzean. Gertatzen da, pertsona bat, edo gustura irakurri zenuen libururen bat, edo inor gutxik ezagutzen duen zelai ederren bat maitatzea; baina azkenean ez zara gauza horiekin ere asetzen, eta brrummmm etengabean itotzen zaizu bihotza. Osaba Andonik Migel ni baino gehiago maite zuela konturatzen zara, eta nik bakarrik dakit zenbat sofritu dudan kontu horrengatik.
‎1973 urte inguruetan, Goiko Kale kaleratu zen garaian, lurrikara bortitzena baino sekularizazio bortitzago bat bizitzen ari zen gure herria. Goiko Kale, besteak beste, sekularizazio garai hartan, literaturaren alde apustu egin zuen pertsona baten lekukotza da: erlijioak ordu arte bere bizitzan bete zuen esparru izugarritik ihesi zebilen idazle batena.
‎Karmelo joan denean, ordea, pentsakor geratu naiz. Pentsatu dut Dabidek urruneko baina, aldi berean, konfiantzako pertsona bat behar zuela ni zelatatzeko; pentsatu dut Karmelo pertsonarik egokiena dela, batez ere beti Dabidekin zorretan dagoela esan izan duelako eta nik ezagutzen ez nuelako; pentsatu dut momenturik egokiena dela haren historia kontatzeko.
‎Nik neuk noizbait egin behar banu, beraren dotoreziaz egin nahi nuke. Gutako askok, gehienok baino duinago jokatu du, ze nor ez da noizbait beste pertsona batekin erakarria sentitu, galdegin du irmo, eta epaiketako kide guztioi begietara so egiteko behar zuen isilunearen ondotik, nork ez du noizbait horrelako desiorik sentitu?
‎Egoitza arloan zuzenbidea eta egitatea nahasian dira. Gizaki baten egiazko egoitza zein izan daitekeen zehazteko erregelak finkatu ditugu judizio ekintza eta bizitzaren joan etorri arruntetarako, oinarrizkoa baita halakoetan pertsona baten egoitza jakitea, berarengana iritsi beharrik baldin badago.
‎Alta, hausnarketaren, ezinezko kalkuluaren eta emaitzaren behartasunaren elkarketak Neurath bere joera pragmatikoaren oinarrizko noziorantz hurbildu zuen, hau da, zio laguntzailearen kontzepturantz. Jakin badakigu pertsona batek, egintza baten bidez emaitzak lor ditzan, egintza horren posibilitate desberdinak behintzat kontuan hartu dituela. Alabaina, horietako bat aukeratzen badu abian jartzeko, eta egiterakoan mota orokorragoko printzipio bat erabiltzen badu, horrela sorturiko zioari, helburu zehatzekin zerikusirik ez duenari, zio laguntzailea nahi diogu deitu, laguntza bat baita zalantzati dagoenarentzat, nolabait esatearren.127
‎Era horretan, 1934an79, egiaztagarritasun irizpidea ahultzeko ahalegin horretan, Lewisek honakoa iradoki zuen: beste pertsona bat mina sufritzen ari den ala ez jakin dezagun, nahikoa da hura imajinatzearekin, portaera neurgarrien bitartez egiaztatu beharrik gabe. Panpina bada, baztertu egiten dugu sufrimendua, minduta ezin baitugu irudikatu.
‎Liburu honen oinarrizko uste osoa eta pentsamenduaren ildoak(...) ez dira ez pertsona batek sorturiko ezta gizabanako isolatu batek besarkaturiko giro zientifiko baten parte. Liburu honen ideiak ikuspegi zientifiko orokorra duten pertsona askoren zati komun bat bailiran ulertu behar dira.
‎Ustelduta zagoze, ez dozue benetako sentimendu bakar bat be. Zuen ikuspuntutik, pertsona batek beste bat hiltea euria egitearen parekoa dok. Hildakoak baino hilago zagoze zuek, askoz be hilago, alajainkoa!
‎Ez dakit zergatik ikusten eta entzuten zaitudan, ez dakit zergatik nire aurrean ez zaren espiritu hutsal bihurtzen. Baina etsitako pertsona batekin egin duzu topo.
‎Anartean gazteek kotxe bi kruzatu, kontainer bat irauli, nonondik harri batzuk eskuratu zituzten. Etxeetan balkoiak itxi eta, kortinen atzetik pertsona bat edo beste zelatan zegoen. Kale nagusian, goian, poliziak ikusten ziren:
‎Eta, batez ere: eurak bezalako pertsona bat al zen, ala txoro samar bat: zamarra zikin, galtza urratu, zapata basitu haiekin, zozo zozo inora begira?
2001
‎Zein adinekin kontsideratzen da pertsona bat zaharra?
‎Eta hauxe zen arazoa: " Gaur esan diteke, irurogei ta amar urtetako pertsona batek bost aldiz ikusten dituela aldatzen bai ohiturak, bai bere eskuetan erabiltzen dituen tresnak, bai etxe barruko, familia barruko modu guztiak. Gizarteak ogeita amabi aldiz gauza gehiago jartzen ditu gizon orren eskuetan, jaio zan garaian baiño".
‎Bestalde, zaila egiten zaigu. Famatua den pertsona baten familia, familia da, ez famatua bera. Horregatik, batzutan ez dugu gure lekua aurkitzen horrelako ekitaldietan, batez ere protagonismoa guri ematen digutenean.
‎Horregatik, batzutan ez dugu gure lekua aurkitzen horrelako ekitaldietan, batez ere protagonismoa guri ematen digutenean. Beste aldetik ere, oso maite duzun pertsona baten bizitza, aurpegia, edo ahotsa behin eta berriro berbizitzea gogorra da.
‎Aspaldiko kontua da, ezkerrak askotan esan du elkartasuna behar dela, baina zentzu askatzaile bat duena. Hirugarren Munduko mugimenduan dagoen pertsona bat ezkertiartzat jotzeko, helburu askatzaile bat izan behar du eta ez laguntza ekonomiko hutsa eman.
‎Batetik, maila etiko edo pertsonala: balore batzuk hobesten dituelako pertsona batek bere burua ezkertiartzat jotzea. Bestetik, ezkerraren praktika politikoa hobesten duena, eta horrekiko konpromiso politiko zuzena duena.
‎Torturaren erabileraren axola ezean agian, bestela ezezkoan nago. Melitonen garaian markak uzteak ez zuen arazorik sortzen, gaur egun aldiz bai, horregatik torturaren erabileran" hobekuntzak" eman dira, gaur egun arraroagoa da torturatutako pertsona batek ageriko aztarnak izatea. Hor dago aldaketa bakarra.
‎Osaba Joanikotek arlo hori islatzen du. Protagonistaren baitan pertsona batek bil dezakeen kasik guztia biltzen da. Une batean ortodoxoa izan zen; gero munduan barrena abiaturik, bizitzaren ezagutza sakona esperimentatzen du.
‎Bestalde, ez nuen espero horren" azkar" ateratzea, baina banekien jakin ere espe txealdiaren arrazoiek ez zutela sostengatuko urtetarako espetxealdia. Kontziente nintzen ez nengoela pertsona baten bizi tza desegituratzen duen panorama baten aurrean, alegia. Espetxeratzeko modua bera, esaterako, pribilegiatua izan zen, komisaldegian izan nuen tratua erabat lasaia izan zen.
‎95 milioi pezetako (3,8 milioi libera) aurrekontua izan duen film honen une gehienak Gipuzkoa eta Bizkaian izan dira grabatuak. " Jaizkibel" ek pertsona bat bere buruaz beste egitera eraman dezaketen arrazoiei buruz hausnarketa egiten du.
‎Errusiako Ikasketa Elkarteak Iruñean udako ikastaroak egingo balitu, seguruenik dirulaguntza jasoko luke. Atzo pertsona bati entzundakoa da: «Newton gipuzkoarra balitz.
‎Beste dena zoria izan da. Momentu hartan ni bezalako pertsona bat behar zutenean pare parean suertatu nintzen. Munduko bazterren batean bada norbait zu bezalako baten zain dagoena.
‎Bestetik, gustatuko litzaidake jakitea Espainiako Atzerri Ministerioan zein espezializazio mailako adituak dituzten, eta gertakizun bat kontatuko dut esaten dudana zergatik esaten dudan uler dadin. Irango Kurdistango pertsona batek elkarrizketa bat izan zuen Ministerioko eremu hartarako arduradunarekin. Ordubete hitz egiten jardun ondoren, diplomatikoa Irakeko Kurdistani buruz hasi zitzaion galdezka.
‎Talde hauek, Al Kaeda barne, badute beraien arteko komunikazio maila bat, hierarkia handikoak dira eta pertsona batekiko menpekotasun handia dute. Hor da, adibidez Afganistanen Hekmatiarren taldea, abangoardia islamista gisa eratu den alderdia.
‎Ordutik aurrera gailentzen joango den intrigaranzko itzulerak, esandako guztia esanda dagoela jakin arren, bergogoratu egin behar egin dela iragarriko digu. U. Eco ren adibide barregarria gogoratuz, posmodernitatea pertsona bati" maite zaitut" esan nahi diozunean" Corin Telladok esango lukeen moduan, maite zaitut" esan behar izatea da. Alegia, esaten/ idazten den oro testuarteko tradizio unibertsalean sartzen dela ohartzea.
‎Euklidesen paseoa gelako barnealdea leihotik ikusten den paisaiarekin batu egiten da kabailetearen gainean dagoen pinturaren bidez, pintura barneko pinturak(" Enperadore eroa" ortzi mugan?) leihotik ikusten den paisaia errepresentatu du, eta juxtu lientzoak ikusten uzten ez duen zatia da pintoreak han pintatu duena, errepresentaturikoa errealitatean txertatua agertzen da haren izaera balitz bezala. Uste gabeko erantzunean ate batean pertsona baten soslaiaren hutsunea pintatu da, norbait joan egin da atea zabaldu gabe, joan egin da. Galdera da irudimenaren jokoan ikusleak adierazi lukeena.
‎Horren adibideak, erlaiz bat bere tokitik jaustea edo pertsona bat argizariz distiratsu bezain labaingarri dagoen eskaileran erortzea dira: ezbehar horien ondorio guztiez arduradun jokatu behar du aseguruak.
‎Bi horiexek dira pertsona baten maitemintze egoeraren aurrean izan ditzakegun muturreko jarrerak.
‎Bi horiexek dira pertsona baten maitemintze egoeraren aurrean izan ditzakegun muturreko jarrerak.
‎Maitemintzeaz hitz egiten dugunean beste pertsona batekin lotzen dugu beti, baina maitasun era bat besterik ez da hori.
‎Adibidez: pertsona batek bere lanagatik edo jarduera ekonomikoagatik 1.000.000 pezeta irabazten badu, murritz lezakeen gehieneko kopurua 250.000 pezeta litzateke.
‎Objektu Hegalari Ezezagunekin bezala geratzen da: pertsona batek plater hegalari bat ikusten du eta astebetean, ehunka lagunek ikusiko dute.
‎Ez dago gauza mingarri eta kaltegarriagorik pertsona bati inbidia besterik ez duzu esatea baino; baina inbidiatsuak zergatik ukatzen du beti sentimendu hori?
‎Janari arinen aldeko defentsan hasi zinenean, harrigarri gertatu zen horrelako oturuntzak eskaintzen dituen pertsona batek nutrizioa kontuan izatea eta mahaitik beteta altxa behar dela dioen premisa baztertzea.
‎Valentziako Psikologoen Kolegio Ofizialak emaniko datuen arabera, pertsona bat ebakuntza egitera bultzatzen duten arrazoiak ugariak eta era askotakoak izaten dira, eta horien jatorria modu askotako insatisfakzioetan aurki daiteke. Zenbaitetan, ezin betetze horrek geure buruari planteatu diogun ereduarekin izaten du zerikusia (miresten dugun aktore bat, adibidez), irudi bat eman nahi izatearekin edo, soil soilik, denboraren aztarnak ikusezin egin nahi izatearekin.
‎Gogoan izan beti semea edo alaba beste pertsona bat dela, bakarra eta independentea, eta seguru asko gugandik oso desberdina.
‎Gaitz arriskutsua da, pertsona bat infektaturik egon eta gaitza transmiti baitezake, gaixorik dagoela jakin gabe, hepatitisa sintorik gabekoa izan daiteelako urte luzez.
‎Horiez gainera, erantsi berri direnei oniritzia pertsona batek eman behar die.
‎Ordenagailuan eragiketa guztiak miatzen dituen troiar motako birus bat baldin badauka, zerbait erosten duzun guztietan eskrupulurik gabeko pertsona batek zure datuak ostu diezazkizuke.
‎Arazo nabarmenak planteatzen ditu irizpide honek zerrendaketa estandarizatubatez ari garenean. Oso irizpide aldakorra da, nazio batetik bestera aldatzen dena, talde batetik bestera eta pertsona batetik bestera ere aldatzen dena. Hau dela eta, ikasle estandarraren behar komunikatiboak izan dira abiapuntua.
‎6.5 Aholkularia/ sortzailea/ kudeatzailea/ harrerakoa: figura desberdinak dira, nahiz eta zenbaitetan (hasieran batez ere) pertsona batek lan bat bainogehiago har ditzakeen. Aholkularia saioez aritzen da, eta saioetan.
‎Biibilgailuak irauli egin ziren gero. Autoan zihoan pertsona bat berehala hil zen, anbulantzianzihoazen lau gaixorekin batera. Beste gaixo bat ospitalean hil zen.
‎Lehen erabili dugun definizioa aplikatuta, begien aurrean dugun hori testuada. Gainera, gure ikasleek testutzat hartuko lukete3; azken batean leku ezezagunbatean dagoen pertsona batek bertako bati behar duen zerbait nola aurkitu galdetzendio eta hori ekintza komunikatiboa da; baina, benetan jasotzen ote ditu testu horrekjatorrizko bi hiztunek egoera berean martxan jarriko lituzketen gaitasun guztiak?
‎Nekez egiten zaigu, ikas prozesu osoa auto-ikaskuntza bidez egindaitekeenik sinestea. Kasu horretan pertsona bat edo beste egon daiteke, noski, baina salbuespenak direla uste dugu. Are gehiago, beste hizkuntzetan egindako esperientziek ere horrela adierazten dute.
‎Kondairak ez dira bat batean sortzen eta, halaber, ez dira anonimoak. Irudikatzen eta sortzen dituen pertsona bat dago atzetik. Hala ere, kondaira izaera ahozko transmisioak ematen dio6 Kristau komunitatean monje eta apaizenesku garatzeagatik, literatura hagiografikoa jakintsua eta egile ezezagunekoa da.Herriak, berriz, mirarizko sendaketekin zerikusia duten santuen kondairen sorreranparte hartu du7.
‎Azpimarratu berri dugun muga hori truismo baten adierazpena da: baldin eta gaurko egunean zorpeko pertsona batek merkataritza ondasunak bere merkataritza salmentaren kopuru osoaren mailaraino erosten baditu, berak ez du inolako aurrezki netorik gauzatuko; eta berez, formalki, ez da gai izango bere hartzekodunen onurarako inolako finantza transferrik gauzatzeko. Bistako egia hori edozein gizabanakori zein naziori aplikatzen zaio.
‎Zorpeko pertsona batek merkataritza soberakina duenean, bere zorra salgaien bidez ordaintzen du. Ez litzateke justua izanen beraren zorraren gutxitzeari dagokion irabazia berari ukatzea, bere zorra oraingoz dirutan pagatuz ordaindu lukeela argudiatuz.
‎Oinarrizko ezer gehitu gabe, zuzena da esatea ezen herrialde baten erreserba ofizialek pertsona bat balitz bezala kontsideratuta gainerako mundutik (eta munduari) maileguz eskatzen (eta ematen) dizkiotela bere inportazioetan (eta esportazioetan) transmitituriko atzerriko moneten kopuruak.
‎Pertsona batek animalia infektatuak ukitzen baditu edo birusa duen haragia edo esnea irensten badu, intoxikazio bat izan lezake, hots, ahoaren inguruan besikula txikiak agertzea, gaixorik dauden animaliei gertatzen zaien bezala. Hala ere, Bruselak azpimarratzen du birusa batez ere animalia bizietan dagoela, eta pertsona bat haiekin kontaktuan egonez gero izaten den arrisku nagusia dela gaixotasuna beste animalia batzuei kutsa diezaiekeela, eta gaixotasuna kutsatzeko ahalmen handia dela eraso beharreko arriskua. Batzordeak babes neurri bat hartu du, Erresuma Batuko azienda eta esnekiak Hamabostetara esportatzea debekatuz, baina ezin du bermatu bahitura baino lehen esportatzen diren produktu guztiak osasungarriak izango direnik.
‎Hala, Marken Legearen arabera, honela definitzen da: “pertsona baten produktuak edo zerbitzuak, beste pertsona baten produktu edo zerbitzu berdinak edo antzekoak bereizten dituen edo bereizteko balio duen zeinu edo bitarteko oro”. Marken Legeak berak onartzen du hainbat mota daudela.
‎Gainera, zenbait elikagaitan ere egoten da, bereziki arrainean, haragian eta beste animalia produktu batzuetan. 70 kilo inguruko pertsona batek 120 gramo inguruko kreatina biltegiak ditu. % 95 inguru muskulaturan dago.
‎Guardiako epaitegia eskualdeko gobernuari bidali zaio, epidemiaren aurka hartu diren neurrien berri eman diezaion, bai eta bakterioa emititu ahal izan den guneen berri ere. Osasun egoerari dagokionez, Francisco Marqués Murtziako Osasun sailburuak atzo baieztatu zuen legionellak jotako pertsona bat hil zela joan den asteazkenean Murtziako Arritxakako Ama Birjina ospitalean. Hildakoak, 67 urteko gizonak, maskuriko minbizia zuen aspalditik.
‎· Obesitate arinean tratamendu hastean, kaloria murrizketak ez du gainditu behar ohiko kaloria irensketaren %30 Adibidez: pertsona batek egunean 3.000 Kcal kontsumitzen baditu, hasierako jarraibidea gutxi gorabehera izango da. Kcal/ egun.
‎Gainera, arrautzan dagoen muinoak azetilkolina gutxi duten adinekoen buru funtzioa errazten du, eta hori nerbio sistemak ongi funtzionatzeko beharrezkoa da. Bestalde, pertsona baten kolesterol maila ez da elikagai jakin baten kontsumoaren ondorio, eguneroko dietak osatzen duen elikagai multzoarena baizik. Gainera, kolesterolemia kontrolatzeko (odoleko kolesterol maila), dietako kolesterol edukiak ez ezik, beste faktore batzuek ere eragiten dute, hala nola elikagaien bitamina eta mineral ekarpena, gantz azido aseen eta poliasegabeen edukia eta bien arteko erlazioa.
‎Orduan Espainian 1.600 pertsona hil ziren eta kaltetuek “lau pezeta jaso zituzten”. Bestalde, lehendakariak esan zuen Zaragozako pertsona batek Bayerren aurkako lehen demanda jartzeko zain daudela, botika hartzen ari zen gaixoa hil egin baitzen. “Baier ek zauria baino lehen jartzen du benda, botikaren hartualdiaren eta 52 pertsonaren heriotzaren artean erlazio zuzenik ez dagoela esaten duenean”, dio Floresek.
‎Era berean, esan zuen pertsona alergikoetan substantzia horiek hartzeak “erreakzio masiboa” eragin dezakeela, eta ez zuen baztertu diskoteketan kontsumitzen diren edari alkoholdunekin elkarreraginean aritzea. Azkenik, Cabrerak esan zuen kapsula horietako baten ustekabeko irenstea ez dela hilgarria 50 eta 60 kilo bitarteko pertsona batentzat, baina kontrako erreakzio larri bat gerta daitekeela argitu zuen.
‎Gernua gutxi kontzentratzeko, gutxienez 2 litro kanporatu behar dira 24 orduan behin. Baldintza normaletan, pertsona batek 3 litro inguru edan behar ditu, eta horietatik %50, gutxienez, ura izango da. Urak, giltzurrun litiasia prebenitzeaz gain, kalkuluak kanporatzen laguntzen du, eta ez da hazten.Gernu aparatuaren litiasia (harriak edo kalkuluak) gizateriaren gaitzik ohikoenetakoa da antzina antzinatik.Esan daiteke emakumeen% 4k eta gizonen% 6k kalkulu bat izango dutela bizitzan zehar.
‎Basakristaua. Jarraitzen zaion pertsona bat horren modu zakarrean deskribatzea ez da profesionala. Agian ezabatu egin nuke idatzitakoa, pentsatu du, pare bat apunte bai behinik behin.
‎Benetan gaizki al zihoan hala ere? Bere bizitza guztia autoa gidatzen zeraman pertsona batek kontrola puntu horretaraino galtzeko bezain gaizki, esan nahi dut. Eta horrela izan balitz, nola ez zen errepidetik lehenago irten?
‎Eraztuna erabilia baitago, ez baita berria oparitarako izaten diren moduan. Eta erabilia bada, pentsatu du Tasiok segidan, horrek norbaitena dela esan nahi du, badela pertsona bat hau janzten duena edo janzten zuena. Beharbada, otu zaio bat batean, istripuaren unean bertan autoan jantzirik zeraman norbait.
‎Gizakien berpiztean sinesten dute. Orain animalia itxura duena, lehenago pertsona bat izan zitekeen. Aurreko bizitzan gaizki jokatu eta orain, berriro piztu denean, antzaldatu eta animalia izatera kondenatua izan dena.
‎Musulmanek eta hindutarrek kontrarioei prakak eranzten zizkieten. Musulmanek pertsona bat erdaindu gabe zegoela, hots, musulmana ez zela ikusten bazuten, hil egiten zuten. Alderantziz, hinduek ikusten bazuten pertsona erdaindua, azkendu egiten zuten.
‎Ez ziotelako maitasunik. Eta Indian holako pertsona bat hiltzea erraz da.
‎Gero nire lagunek azaldu zidaten kontua. Indian pertsona bati izterretik eustea ohorezko seinale da. Pertsona horri begirune eta ospe ekartzen dizkiozula.
‎Andonik abentura arraro bat proposatu zidan zuretzat. Zure moduko pertsona bat behar zuten Ekuadorretik Antarktikara joateko.’
‎‘Zu lako pertsona bat behar dugu, eta New Yorkeko yuppiek kobratzen dutena baino gehiago ordainduko dizugu... ’
‎Beti agertzen den adibide bat aipatzeko, Santxo de Elsoren Dotrina Iruñean agertu zenetik alerik gelditu bada, ez dakigu non dagoen. Orain badiote Madrileko handizki nafar batzuen etxean ote dagoen, ez dakit egia den ala ez, eta egia balitz ere, nola, ni oker ez baldin banago, ez dagoen inolako eskubiderik pertsona bati bere ondasun bezala duen liburu bat agerrarazteko edo agertzera behartzeko, gorde nahi baldin badu gordeko du, berak atera nahi duen arte.
‎Egiazki, pertsona bat da beti nagusi Barojaren liburuetan. Batzuetan –Juventud, EgolatrÃa edo Las horas solitarias–, ez du izengoitirik:
‎Nonbait idatzi zuen Garatek (eta buruz aldatzen dut mamia, hitzak oker daudelarik, alegia) barreiari agertzen dela euskal aditza: honek eskaintzen zion aditz pilo mardula ez zuela bizi osoan pertsona batekin bakarrarekin baizik (arrebarekin, noski) erabili. Nik ez dut arrebarik izan, eta adizki horiek erabiltzeko  paradarik ere ez.
‎Gaur egun pertsona baten diagnostiko medikoa egiten den legez, etorkizunean pertsonaren genoma osoa irakurriko da. Medikuak gai izango dira gaitza diagnostikatzeko eta pertsona jakin horrentzako egokituriko tratamendu partikularizatua agintzeko.
‎Ezin da ezer errepresentatu eta, ondorioz, ezagutu, espaziorik gabe. Ezintasun hau ez da irudimenaren akats bat, alegia," ezin dut irudikatu Kazakhstango pertsona baten itxura" esaten denean adierazten den ezintasuna, baizik eta oinarrizkoagoa den ezintasuna da: " puntua ezin da errepresentatu hedadurarik gabe".
‎Gogoa gogoaren kontra ari. Maitagogoa, bere gogoko dena egin/ maite ordez, bere adimenezko ideia bat burutzen ari izaten da; maitagarria maite ordez, bestelako idoloren bat jasotzen dihardu, edo idolo bihurtzen, burutzen, maitatzen —sasimaitatzen— Idolo hori ez da beti norbera; batzuetan beste pertsona bat da, edo talde bat, edo giza eremu bat, edo ideia handiren bat. Baina beti ere idolo bat.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Consumer 1.924 (12,67)
Berria 810 (5,33)
ELKAR 781 (5,14)
UEU 437 (2,88)
Argia 365 (2,40)
LANEKI 269 (1,77)
Alberdania 242 (1,59)
Booktegi 223 (1,47)
Pamiela 214 (1,41)
Susa 201 (1,32)
EITB - Sarea 179 (1,18)
Deustuko Unibertsitatea 172 (1,13)
Open Data Euskadi 168 (1,11)
Karmel Argitaletxea 129 (0,85)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 108 (0,71)
Elhuyar Zientzia eta Teknologia 103 (0,68)
Uztaro 101 (0,66)
Jakin liburuak 81 (0,53)
Maiatz liburuak 77 (0,51)
Hitza 76 (0,50)
Herria - Euskal astekaria 74 (0,49)
IVAP 70 (0,46)
Guaixe 70 (0,46)
Jakin 69 (0,45)
goiena.eus 67 (0,44)
Urola kostako GUKA 63 (0,41)
Ikaselkar 56 (0,37)
Euskaltzaindia - Liburuak 49 (0,32)
erran.eus 45 (0,30)
Goenkale 44 (0,29)
hiruka 43 (0,28)
aiaraldea.eus 40 (0,26)
Uztarria 38 (0,25)
Osagaiz 36 (0,24)
Maxixatzen 33 (0,22)
alea.eus 31 (0,20)
aiurri.eus 29 (0,19)
uriola.eus 29 (0,19)
Txintxarri 29 (0,19)
Labayru 27 (0,18)
AVD-ZEA - Editorial Dykinson 26 (0,17)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 24 (0,16)
Anboto 24 (0,16)
Bilbao Bizkaia Kutxa Fundazioa - Euskaltzaindia 22 (0,14)
barren.eus 18 (0,12)
Euskalerria irratia 18 (0,12)
Erlea 17 (0,11)
Zarauzko hitza 17 (0,11)
Bertsolari aldizkaria 17 (0,11)
Noaua 16 (0,11)
Kondaira 14 (0,09)
Karkara 14 (0,09)
Karmel aldizkaria 13 (0,09)
Aldiri 11 (0,07)
HABE 10 (0,07)
aikor.eus 10 (0,07)
ETB serieak 8 (0,05)
ETB dokumentalak 8 (0,05)
ETB marrazki bizidunak 7 (0,05)
plaentxia.eus 7 (0,05)
Aizu! 6 (0,04)
EITB - Argitalpenak 5 (0,03)
Ikas 5 (0,03)
Euskaltzaindia - Sarea 4 (0,03)
Kresala 4 (0,03)
AVD-ZEA liburuak 3 (0,02)
Orain 3 (0,02)
Euskaltzaindia - EITB 3 (0,02)
Chiloé 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Iruñeko Komunikabideak Fundazioa 2 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 1 (0,01)
Sustraia 1 (0,01)
Berriketan 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
pertsona bat hil 212 (1,40)
pertsona bat bera 190 (1,25)
pertsona bat beste 146 (0,96)
pertsona bat baino 132 (0,87)
pertsona bat egon 120 (0,79)
pertsona bat bizitza 107 (0,70)
pertsona bat egin 73 (0,48)
pertsona bat ez 73 (0,48)
pertsona bat laguntza 55 (0,36)
pertsona bat eman 53 (0,35)
pertsona bat ukan 53 (0,35)
pertsona bat heriotza 51 (0,34)
pertsona bat kontratatu 51 (0,34)
pertsona bat ere 50 (0,33)
pertsona bat behar 49 (0,32)
pertsona bat bizi 49 (0,32)
pertsona bat ezin 45 (0,30)
pertsona bat ezagutu 41 (0,27)
pertsona bat hartu 38 (0,25)
pertsona bat atxilotu 36 (0,24)
pertsona bat hitz 35 (0,23)
pertsona bat ikusi 31 (0,20)
pertsona bat esan 30 (0,20)
pertsona bat izendatu 30 (0,20)
pertsona bat sartu 30 (0,20)
pertsona bat izen 29 (0,19)
pertsona bat aurkitu 28 (0,18)
pertsona bat bezala 25 (0,16)
pertsona bat lagundu 25 (0,16)
pertsona bat etxe 24 (0,16)
pertsona bat galdu 23 (0,15)
pertsona bat jarri 23 (0,15)
pertsona bat kasu 23 (0,15)
pertsona bat agertu 22 (0,14)
pertsona bat gorputz 22 (0,14)
pertsona bat zaindu 22 (0,14)
pertsona bat baizik 21 (0,14)
pertsona bat bakarrik 21 (0,14)
pertsona bat osasun 21 (0,14)
pertsona bat bi 20 (0,13)
pertsona bat bila 20 (0,13)
pertsona bat euskara 20 (0,13)
pertsona bat joan 20 (0,13)
pertsona bat lan 20 (0,13)
pertsona bat utzi 20 (0,13)
pertsona bat sexu 19 (0,13)
pertsona bat egun 18 (0,12)
pertsona bat irudi 18 (0,12)
pertsona bat bat 17 (0,11)
pertsona bat esku 17 (0,11)
pertsona bat zuzendu 17 (0,11)
pertsona bat eduki 16 (0,11)
pertsona bat egoera 16 (0,11)
pertsona bat harreman 16 (0,11)
pertsona bat nola 16 (0,11)
pertsona bat duintasun 15 (0,10)
pertsona bat hori 15 (0,10)
pertsona bat identifikatu 15 (0,10)
pertsona bat zer 15 (0,10)
pertsona bat bilatu 14 (0,09)
pertsona bat iruditu 14 (0,09)
pertsona bat kutsatu 14 (0,09)
pertsona bat oso 14 (0,09)
pertsona bat pisu 14 (0,09)
pertsona bat ari 13 (0,09)
pertsona bat datu 13 (0,09)
pertsona bat familia 13 (0,09)
pertsona bat gu 13 (0,09)
pertsona bat informazio 13 (0,09)
pertsona bat lotu 13 (0,09)
pertsona bat aukeratu 12 (0,08)
pertsona bat gehiago 12 (0,08)
pertsona bat hizkuntza 12 (0,08)
pertsona bat izaera 12 (0,08)
pertsona bat ahots 11 (0,07)
pertsona bat artatu 11 (0,07)
pertsona bat aurre 11 (0,07)
pertsona bat buru 11 (0,07)
pertsona bat erabaki 11 (0,07)
pertsona bat eraman 11 (0,07)
pertsona bat ezkondu 11 (0,07)
pertsona bat hiru 11 (0,07)
pertsona bat jaso 11 (0,07)
pertsona bat maitemindu 11 (0,07)
pertsona bat nahi 11 (0,07)
pertsona bat nortasun 11 (0,07)
pertsona bat omendu 11 (0,07)
pertsona bat pasatu 11 (0,07)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia