Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 6.645

2004
‎Eta bitarte horretan guztian, nire belarri jaioberri eta xamurrek hitz ederra besterik ez zuten entzuten: " Mo, zatoz mesedez alpapa hau probatzera, Mo, jar zaitez mesedez itzal hartan". Eguna joan eta eguna etorri, beti halaxe, beti aise eta erraz, morroiez inguratuta bezala.
‎Pitokeria duzu! Jinko jaunak barka dezala ene mintzaje manera hau , baina pitokeria duzu! —bukatzen du haserre batean, kriskras, kriskras.
‎—Beltz hau dugu orduan berria!
‎—Hau duk moja enanotxoa hau ! Sekula ez nian ikusi holako moja enanotxorik!
‎Gazte moxkortuen kontra, ukuiluko adiskideen kontra, etxeko jabearen kontra; beti defendatu behar dira lagunak. Egia hau , ordea, ez da segituan ikasten direnetakoa, eta nire Balantzategiko lehen hilabete haietan ez neukan ikasia, eta ondorioz ez nion kargurik hartu La Vacheren kontra hitz egin zuen Bidani behi gorriari. Eta Bizkarroker morroiaren aurrean ere berdin jokatu nuen, ez nion kolpe keinurik ere egin nire laguna babotzat jo zuenean:
‎Ez dut uste. Ondo gogoratzen zait, kasu hau argitzeari buruz, Pauline Bernardettek behin kontatu zidana:
‎Hogeita bederatzigarren edizio hau mila alekoa izan da.
‎—Zer da hau , ordea. Eskumuturra hautsi dit!
‎Hemendik bi ordura joaten bagara ere, Balantzategiko ukuiluaren ateak irekita egongo dira. Balantzategin nahi duguna egiten dugu behiok, paradisua da leku hau guretzat. Inolako diziplinarik ez, inolako lanik ez, eta, gainetik, banketeak.
‎" Gauden leku hau , Balantzategi!", pentsatu nuen neure artean. Eta La Vache qui Riten aurrean balioa hartu nahi nuenez, pentsatutakoa luzatu nion:
‎Hasiera batean, ederki eman genituen kolpeak, nik asko eta La Vachek gehiago, eta hogeita hamar hezur hautsitako behia naizela esan ahal badut gaur egun, harrotasun hau festa hari zor diot batez ere. Ordea, herritar asko ziren, mila eta gehiago ziren, eta ezparak bezala inguratzen ziren guregana, etengabe, zikin, mingarri.
‎—Zer da hau , ordea! Zer da hau!
‎—Zer da hau, ordea! Zer da hau ! Zergatik ez ote nago erabat ikaratuta!
‎—Hogeigarren mendea da, lagun, edo zehatzago esatearren, 1940 urtea, baina hau Euskal Herria da, eta Euskal Herria gerra batean ibili da orain dela gutxi arte, eta gose asko dago, pobrezia handia, jende gutxi basoak garbitzeko, eta hotsa dabil, otsoz beteta daudela mendiak.
‎—Alde batera, arrazoin duzu, Soeur Pauline Bernardette. Zinez erraiten dizut, Balantzategiz hurrena komentu hau dela nire bihotzeko etxea —erantzuten diot nik moja ttikiari bere hizkera deabru horretan saiatuz. Eta baita berak erantzuna estimatu ere.
‎—Ez segatu, Soeur Pauline Bernardette, beste behiek ere zerbait jan dute eta —eskatzen diot orduan. Zeren moja hau , ttikia bai, baina halere oso sendoa baita, moztaka eta sendoa, segalari paregabea. Eta didan maitasunarekin, auskalo, ez jakin, agian bete egingo luke hitza eta taxuzko sailik gabe utziko Pirinio osoa.
‎" Zerena ote da biguntasun hau –—galdetu nion nire buruari.
‎Zima horretakoa naiz ni: zerbait argi dagoenean, esate baterako aurrez aurre ailorbe belar tontor bat jarri eta" hau ailorbea duk" esaten didatenean, usaindu eta" bai, hau ailorbea duk" aitortzen dut; baina bestela, probarik ez dagoenean, probari usainik ere hartzen ez zaionean, orduan nahiago dut ez sinistu. Esaera zaharrak dioen bezala:
‎Zima horretakoa naiz ni: zerbait argi dagoenean, esate baterako aurrez aurre ailorbe belar tontor bat jarri eta" hau ailorbea duk" esaten didatenean, usaindu eta" bai, hau ailorbea duk" aitortzen dut; baina bestela, probarik ez dagoenean, probari usainik ere hartzen ez zaionean, orduan nahiago dut ez sinistu. Esaera zaharrak dioen bezala:
‎Ondorio hau gaur ateratzen dut, memoriak idazten ari naizela eta dakizkidanak dakizkidalako; baina egun hartan harlauzak, asperkeriaren harlauza astunak, ez zidan inolako aukerarik luzatu. Bi hortzaundiei begiratu eta buelta bat eman nuen inguruetatik, ea La Vache ikusten nuen zelata lanetan.
‎—Ez dut konprenitzen Balantzategiko jendearen jokaera hau , lagun. Zergatik pentsua?
‎—Orduan, etxe hau . —hasi nintzen begiak arrozaren txuritik kendu eta La Vache zegoen tokira begiratuz.
‎Ni erregistratu ninduten pixka bat, baina moja ttikia batere ez, ezta begiratu ere, eta Altzurukura heldu aurretik paperak jarri zituen komeni zen eskuetan. Baina, esan bezala, esperientzia hau Balantzategikoak pasa eta geroago izan nuen. La Vachek Espainiako jenerala aipatu zidaneko hartan, berriz, nik oso gutxi nekien makis eta antzekoez.
‎—Eta nire galdera hau da —atera zen bat batean La Vache, behin ere baino esnatuago— Zergatik ez dituzte harrapatzen. Zergatik ez ditu Eztenas, edo Antiaju Berde edo dena delako horrek Balantzategikoak harrapatzen?
‎" Zer da hau –", pentsatu nuen nik beldurtuta. La Vachek, berriz, burua mugitu zuen gora eta behera, sokatik libratu nahiz.
‎Baina ez zen hau nik gogoratu nahi nuen istorioa, baizik eta Bernardettek marmita batzuen aurrean kontatu zidan beste bat.
2010
‎Lockek ia mende bat lehenago idatzia zuen bere A Letter concerning Toleration (1689), eta han tolerantzia erlijiosoaren lehen defentsa sistematikoa egiten zen. Gogoan izan behar da herrialde germaniarretako sukar erlijioso politikoa Ingalaterrara ailegatu zen garaian idatzi zela liburu hau .
‎Aragoiko Katalinarekiko dibortzioa onartu ez ziotelako, Erromako aginpetik alde egin eta Ingalaterrako elizaren buru jarri zen. Urte gutxitan eliza hau luteranismoaren eta kalbinismoaren liturgia eta fedearen tankera hartuz joan zen. Eta honekin guztiarekin batera, protestantismoaren antolaketa hierarkiko ahularen ondorioz, sekta protestanteak ederki ugaritu ziren, sekta horiek beraiek auzi politiko berri bihurtu ziren arte.
‎Berrikuntza hau aurrerapen garrantzitsua izan zen. Filosofikoki egiaren edo ongiaren kontzeptua aldatua geratu zen.
‎Historia pixka bat egiten jarraitu behar da tolerantzia honen mugaz jabetzeko. Hasierako tolerantzia hau ez da aplikatzen pentsamendu erlijiosotik harantzago, ezta erlijio protestanteaz harantzago ere. Muga zorrotzak, beraz.
‎Hala ere, kolonietan erlijio batzuen alde egin zen beldurrik gabe, eskumen federalak baztertuz. Ika mika hau etengabe errepikatu zen; hots, botere federala versus botere estatala. Kasu honetan, hurrenez hurren, bulkada sekularra eta balore erlijiosoak politikara zabaltzea izan ziren bi muturrak.
‎Kasu honetan, hurrenez hurren, bulkada sekularra eta balore erlijiosoak politikara zabaltzea izan ziren bi muturrak. Mutur hauek, ordea, ezin ziren erlijio desberdinen arteko talka gisa ikusi, txanpon bereko, hau da, erlijio bereko bi alderdi gisa baizik. Denak ziren sinestunak.
‎AEBetako independentziaren garaian, beraz, jende multzo andanak talde erlijiosoen partaide ziren. Hortik aurrera esnatze hainbaten ondorioz, multzo hau handitu besterik ez zen egin. Metodistak eta baptistak izan ziren gehien zabaldu zirenak, hauen sinesmenetan kristauak bi eta hiru aldiz konberti baitzitezkeen inolako oztoporik gabe.
‎Gertakari hau ez da berria. Bere garaian, Alexis de Tocqueville aristokrata ere konturatu zen fenomeno honetaz, eta zorrozki aztertu zuen erlijioak AEBetan zuen funtzio soziala.
‎Fenomeno sozial honen azalpena emateko asmotan, hipotesia aurreratu zuen: gehiengoaren joera materialistaren aurkako erreakzioa da erlijiositate bortitz hau .
‎Hiritarrak batzeko dohaina zuen erlijioak eta, hori zela-eta, mugimendu zentrifugo eta desintegratzaileei aurre egiten zien. Tocquevillerentzat hau kontuan hartzeko moduko gauza zen eta agintariek zentzu praktikoaz baliatu behar zuten erlijioa, AEBak kutsatzen zituen materialismoaren aurka aritzeko:
‎Alabaina, erlijioaren praktikotasunean sinetsi arren, Tocqueville beldurrez azaldu zen, hiritarrez gain, estatuburuek eta legegileek erlijioaren eraginpean egon behar ote zuten, hau da, ea komeni ote zen estatua konfesionala izatea. Erantzuna ezezkoa izan zen, arrazoia berriz ere praktikoa:
‎" Elizaren eta Estatuaren erabateko banaketari egozten zioten guztiek herrialde hartan [AEBetan] erlijioak duen aginte baketsua", hau da, erlijioak eragin positiboa izateko estatutik aldendu behar zuen ezinbestean. Honela, erlijio eta sinesmen aniztasunak ez zuen desegonkortasunik eragingo.
‎Gai hau , zer esanik ez lehendik ere, ongi jorratuta dago pentsamenduaren historian aurretik. Gizakia taldeak ematen duen identitaterik gabe uler ote daitekeen XX. mendearen bukaerako eztabaida filosofiko interesgarrienetarikoa izan da.
‎M. Sandel, A. McIntyre edo Ch. Taylor izan litezke pentsamolde hau defendatzen dutenak, bakoitzak kulturaren eta komunitatearen eragina maila desberdinean jartzen badu ere. Pentsalari hauek guztiak zerbaiten aurka daude, liberalismo mota batek arinki eta modu interesatuan asmatutako gizakiaren kontzeptuaren aurka, hain zuzen ere.
‎ongiaren ideiak modu autonomoan aukeratzen direla esaten du, baina ondoren ongiaren ideietatik zein aukeratu behar den agintzen du. Ez al da hau disparate galanta?
‎askea zara, nik nahi dudana aukeratzen duzunean, beste zerbait aukeratzeko ez zara askea. Askatasuna ulertzeko modu diferenteengatik dator gaizki ulertu hau . Agustin Hiponakoak libertas hobesten zuen liberum arbitriumaren aurretik.
‎Agustin Hiponakoak libertas hobesten zuen liberum arbitriumaren aurretik. Azken hau aukeratzeko ahalmen hutsa zatekeen, ezdeusa Jainkoaren aukeraren (libertas) ondoan, benetako askatasuna. Marxek, era berean, askatasun burges eta formalen ondoan libertas maior bat proposatzen zuen, komunismoaren askatasuna, hain zuzen ere.
‎Filosofian emandako aldaketa hau , baina, ez da izan bat batekoa. Tartean borroka eta odol asko isuri da.
‎Eremu politikoaren babesa bermatu nahi dute bai Rawlsek, bai laizista frantzesek. Helburu bakar hau argudiaketa bakarrak bultzaten duela eman arren, ez da halakorik. Rawlsek ez die teoria metafisiko eta erlijiosoei beldur; haien automugaketa eskatzen du, besterik ez.
‎Posible al da arrazoiketa zehatz hau –Garbi dago erlijioek sekularizazio prozesu gogorrik jasan izan ezik, muga hori erraz igarotzen dutela.
‎Rawlsen berrikuntza epistemologiko hauek erabili gabe, antolaketa politikoari gutxieneko eduki moral bat ematea litzateke irtenbidea, J. Razen iritzian. Eduki moral hau ongizate orokor bat bultzatuko lukeena litzateke; nork bere ongiaren ideia gauzatzeko erraztasunak emango lituzkeen antolaketa hobetsi litzateke. Razen ustez, autonomia morala gizaki orok onartuko lukeen zerbait da; autonomia hori bultzatzuz gero, nork bere bizitza egitasmoa garatzeko aukera ematen baita, edozein dela ere.
‎Teoria filosofiko eta erlijiosoak gainetik begiratuz, beharbada errazagoa da autonomia moralaren sustapenarekin ados egotea, teoria orohartzaileak arrazoiketa sekular eta berezia duen teoria politiko bateragarri bat garatzea baino. Tolerantziaren ikuspegitik, ordea, Razek mendebaldeko eduki kultural jakin bat eskatzen du, eta hau , arina izanagatik, hainbat kulturak eta erlijiok ez dute lehenesten. Autonomia morala, esaterako, ez da ezer garrantzitsua ekialdeko kosmobisioetan.
‎Azken hau kontuan hartu litzatekeela esaten du W Kymlickak. Gizarte multikulturalen egoera ikusirik, kultura guztiak maila berean ez daudela egiaztatzen du.
‎Alegia, arrazoi ekonomikoengatik edo politikoengatik mugitu direnek lukete beren bizitza babesteko baino askoz eskubide gehiago eskatu. Murrizpen bitxia da hau gizakiaren historiako migrazioei erreparatzen badiegu. Ba ote dago herririk bere jaioterritik mugitu ez denik?
‎Beltzek, magrebiarrek edo asiarrek nahimen berezituak gorpuztu dituzte mendebaldeko gizarteetan eta ez dute bat egin bertako gizartekideekin, ez politika migratzaileek nahi duten heinean, bederen. Gehienetan azkenok asimilazio saio hutsak izan dira, hau da, mendebaldeko kultura dagoenean besarkatzeko saioak.
‎Bestalde, lekuan bertako kultura minoritarioen egoera ere ez da oso baikorra aurreko irizpide hau erabiliz gero. Alegia, kanpotik etorritakoak bertakoak adina zaintzeak irizpide unibertsal eta zuzena dirudi, guztiok eskubide bertsuez jantzita baikaude.
‎Jarrera hau ez da erlatibista, egiaren bat onartzen baitu. Alabaina, modu berean, onartu egiten du, guztiek iritzia aldatzeko aukera dugunez, nork bere egia muturreraino defendatzea koherentziarik gabeko jarrera litzatekeela.
‎Garrantzitsuena, noski, zera da, eskuarki nahikari etiko hutsean geratzen direla; han eta hemen, errespetatuak direla esan arren, zanpatuak direlako. Arazo hau ez da bakarra, ordea, ezta ardatzekoena ere.
‎Saltsa teoriko hau lekuan lekuko egoeretara aplikatu behar da, gainera, eta lanbide horretan zaila da begirale inpartzialaren papera jokatzea. AEBetako eta Europako hiri handietako melting pot ak sortzen dituen arazoen irteera ederki diseinatzen dira bulegoetan edo paper gaineko planteamendu teorikoetan.
‎A Garamond, Lithos eta Gill Sans letra motak erabiliz. Lehenbiziko edizio hau mila alekoa izan da.
‎Alabaina, egoerak konparagarriak izanagatik, ez dira trukagarriak. Aldea ez da bizikidetzaren tipologia, bizikidetza hau gauzatzen deneko baliabide teorikoa baizik. Judutarrak, egipziarrak eta greziarrak oraingo kristauak eta islamiarrak bezain bateragarriak (ala bateraezinak) ziren.
‎Gertakari psikosozial hau ezin da ezkutatu pentsamolde unibertsalista hutsaren atzean. Ilustrazioaren oinordekoak liratekeen ideia sinple bezain astunen karietara jokaera politiko bateratzailea zabaldu da, salatzen duen bekatua bere oinarrian duelarik.
‎Ez dira konturatzen, ordea, identitate mota berri bat eraikitzen dutela, eta horrek besteek sor litzaketen antzerako arazoak sortzen dituela, gu/ besteak eskema ezaguna berdin berdin erabiltzen duelako. Eskuarki, jarrera ilustratu hau gutxiengoen eta disidentziaren txikitzailea izan da, bere ustezko nagusigoaren ondorioz harrokeriaz jokatu izan baitu. Orain ere, munduan askatasuna eta demokrazia indarrean zabaldu nahi dituztenek badute garai bateko gurutzea eta ezpata zerabiltzatenen antza.
‎Erdi Aroko kristautasunaren domeinuak, beraz, balantzaka hasi ziren Martin Lutherrek Erreformari ekin zionean. Inperio Germanikoko printzeek disidentzia teologiko hau ederki baliatu zuten, erreformatzaileek agintaritzarekiko obedientzia esklusiboa aldarrikatzen baitzuten. Katolikoek, ordea, Aita Saindua printzea baino gorago jartzen zuten.
‎Lehenaren ustetan, zuzenbide naturalaren defendatzailea zen aldetik, zuzenbide arrazional honek ez zuen zertan Jainkoaren zuzenbidearekin bat etorri. Zuzenbide natural hau , Jainkorik gabe ere, indar berekoa zen. Lehen aldiz legea eta erlijioa banandu egin ziren.
‎Arrazoi praktikoa, beraz. Hainbat pentsalarik argudio ekumeniko hau erabili zuten disidentziaren jarrera onartzeko eta errespetatzeko. Kristautasunaren zatiketari gertakari malapartatua iritzi, eta, atzera, bat egingo zuelako itxaropenak bultzatzen zituen tolerantziaren aldeko pentsalariok.
‎" Paris bien vaut une messe" esan omen zegoen. Boterea lortze aldera ez dago jada koxka erlijiosorik, eremu hau atzean geratzen hasi baitzen; gero eta gehiago, indiferentziak jota, eremu politiko ukiezinaren indarpean.
‎Egiara bildu behar luke, eta setati jarriz gero, egiara bildu arazi. Nork jarri hau zalantzan egia bakar eta berdaderoaren eremuan?
‎Garai bateko erlijioen paletaren zabaltzea gaurko erlijio, pentsakera eta ohitura desberdinen zabaltzearekin aldera liteke. Norbaitek esan lezake konparazio hau gehiegizkoa dela, erlijio askatasuna zein pentsamendu askatasuna mendebaldeko lorpenak direla jada, eta arazoak laizismo zorrotzarekin ebatz daitezkeela, hau da, eremu publikotik erlijioa erauzi egin behar litzatekeela eta kito. Banaketa hau, ordea, ez dago hain garbi.
‎Garai bateko erlijioen paletaren zabaltzea gaurko erlijio, pentsakera eta ohitura desberdinen zabaltzearekin aldera liteke. Norbaitek esan lezake konparazio hau gehiegizkoa dela, erlijio askatasuna zein pentsamendu askatasuna mendebaldeko lorpenak direla jada, eta arazoak laizismo zorrotzarekin ebatz daitezkeela, hau da, eremu publikotik erlijioa erauzi egin behar litzatekeela eta kito. Banaketa hau, ordea, ez dago hain garbi.
‎Norbaitek esan lezake konparazio hau gehiegizkoa dela, erlijio askatasuna zein pentsamendu askatasuna mendebaldeko lorpenak direla jada, eta arazoak laizismo zorrotzarekin ebatz daitezkeela, hau da, eremu publikotik erlijioa erauzi egin behar litzatekeela eta kito. Banaketa hau , ordea, ez dago hain garbi. Hainbat aireportutan, esaterako, elizarik ez eta, otoizgune musulmanak daude.
‎Ideia hau ez da berria. Liberalismoaren tradizioan ongi errotutako axioma da.
‎egia ez dena gezurra da. Irizpide zorrotz hau aplikatzetik sortzen diren jarrera etikoak ez dira batere toleranteak, zeren egiaren jabe ez denak ezin bailuke trataera berdina merezi egiaren jabearen aldean. Egia bakarraren defendatzaileek ez dute zertan gezurretan bizi denari ezer aitortu, logika zibernetiko zapaltzailea erabiltzen baita:
‎Rawlsek moral normatiboan sinesten du, eta eszeptizismoak eta postmodernitateak ez dute honelako moralik bideratzen. Biek jarrera filosofiko osoak islatzen dituzte, hau da, teoria metafisikoak dira, eta egia erabiltzen dute kategoria bezala, egiarik ez dagoela edo bakarra ez dagoela adierazteko bada ere.
‎Irizpide hau ez da oso garbia, baina Rawlsen teorian guztiz erabakigarria da, honen gainean eraikitzen baitu balizko adostasun politikoa. Adostasun honetan sartuko diren teoriek arrazoizkoak izan behar dute derrigorrez.
‎lehena, teoria filosofikoek eta erlijiosoek beren eduki metafisikoetatik teoria politiko bat garatzeko gauza izan dute; bigarrena, teoria politikoak berezko arrazoitze modu bat izango du eta, hori baliatuz, guztien artean lehen mailako adostasun batera heldu litzateke. Adostasun honen lehen edukia berak irudikatutako lehen printzipioa izango da, hau da, guztiek ahalik eta askatasunik handienak izatea. Gero denborarekin beste batzuetara hel liteke, besteak beste, gizaki guztiek gutxieneko bitarteko materialak izan ditzatela, adibidez.
‎Nolanahi, 1876 urtea mugarria izan zen lehen euskal etxeen fundaziorako, zeren, Euskal Herriko foruen galerak akuilatu egin baitzuen beraien agerpena. Beraz, foruen abolizioaren kontra protesta egiteko sortu ziren, hau da, abiapuntuan euskal etxeek helburu politikoa zuten, baina luze barik aisialdira eta laguntza eta sorospenetara bideratu ziren nagusiki. Montevideon sortu zen munduko lehen euskal etxea 1876an, La Sociedad Protectora de la Inmigracion Vascongada Laurac Bat zeritzona, eta hurrengo urtean Buenos Airesen eratuko zen La Sociedad Vasco Española Laurac Bat elkartea.
‎Tamalez, horrelako kasuen adibide asko aipa genitzake hemen, baina ez dugu egingo artikulu hau ez larregi luzatzearren, aldizkari honetako irakurleek badute-eta berorien berri.
‎Aipatuko dudana Eskualdun Ona astekariaren 1905eko zenbaki batetik hartua da, hots, hiruzpalau urtez izenaz aldatutako Eskualduna astekaritik. Izatez, bilduma osoa arakatu dut 1887tik hasi eta 1917 artean salbu eta 1913ko zenbakiak, hau da, 1500en bat zenbaki aztertu ditut banan banan, 52 aste bider 29 urte eginez. Bada, urte horietan zehar ez dut Darwini buruzko edo darwinismoari buruzko azalpenik topatu, ezta sikiera aipamen solterik ere.
‎Edozelan ere, badirudi Lafittek ez zituela" auzi horiek" guztiz ebatzi, artean Jean Etxepare bizi zelarik, Uztaritzeko apaizgaitegian asteazkenero zeuzkaten elkarrizketetan. Ematen du Etxepare zendu eta gero ere, bien arteko eztabaidak luzaro iraun zuela Lafitteren gogoan, eta noiz eta 1952ean Lafittek bigarren erantzun hau luzatu zion Beribilezko pasarteari," Aphez eskualdun batek behar luken kulturaz" hitzaldia aitzakia hartuta:
‎Uste dut bigarren erantzun hau ezin idorragoa dela, eta ezin ederragoa aldi berean. Batetik, argi dagoenez, Lafitte apaiza da, eta Lafitteren argudioaren oinarria" sinetsi" aditza da:
‎lehia ikaragarria dago" bizitzagatiko borroka" espezie baten kideen artean. Baina, laugarrenik, ezaguna zen espezie bakoitzeko aleak ez direla elkarren zeharo berdinak, hau da, populazio baten barruan ez ditugula ale bi aurkituko identikoak direnak, bariazio asko daude, eta beraz hauxe Darwinen bigarren inferentziapopulazio baten aleek biziraupen probabilitate desberdina dute(" hautespen naturala"). Azkenik, populazio baten aleen arteko diferentziak heredagarriak dira, halandaze Darwinen hirugarrenahautespen naturalak, belaunaldietan zehar eraginkor mantentzen baldin bada, eboluzioa gauzatuko du.
‎Izatez, zuria zen ia osorik, salbu eta beltzak ziren lau soin adarrak, belarriak eta begi inguruak. Armand Davidek espezie berritzat jo zuen ikusi eta atoan, eta areago, urtsidoen taldekotzat jo zuen, hau da, hartzen ahaidetzat. Esan gabe doa, panda maitagarria zen animalia aurkitu berria.
‎Zergatik arbuioa? Bada, lehenengo eta behin, urte horietan loratu frantses naturalistak oso ilun eta erdipurdikoak izan zirelako, hau da, Darwinen mezua entzun zutenak pisu espezifiko txikikoak izan ziren. Aspaldian igarota zeuden Cuvier ospetsuaren egunak, eta belaunaldi berriak berorrengandik heredaturiko ideiak transmititzearekin kontentatu ziren besterik gabe.
‎Testuinguru horretan, ezin dugu ahaztu Frantzian sortu zela positibismoa eta eragin sakona zuela bertako inguru zientifikoetan, hau da, datu enpiriko zehatzak hobesten ziren edozein espekulazioren aurretik. Alde horretatik, jatorri ei buruzko kontuak lekuz kanpokotzat jotzen ziren zenbait zirkulu akademikotan.
‎Baina, hain nekez eskuratutako datuei esker, Armand Davidek bazekien faisai espezie oso antzekoak elkarren aldamenean banatuta zeudela, baina ez denak batera, eta hori ulertzeko azalpen hobea zen darwinismoarena, kreazio bereziena baino. Aurreko pasartea irakurtzean ohartu garenez, Armand Davidek bere datuak kreazio berezien hipotesiaren aurka mintzo direla ondorioztatu zuen, hau da, eboluzioaren alde.
‎Nire ustez, anekdota hau nahikoa argigarria da. Orduko Euskal Herriko kolektibo ilustratu bien ordezkari bana dauzkagu.
‎Aita Laburuk 1928ko urtarrilean beste hitzaldi bat eman zuen Iruñean, eta haren karietarat Larrekok beste argibide hau agertu zigun Baionako astekarian:
‎Liburu horretako Elmundo y los seres vivientes epigrafea aurreko kapitulu batean azaldutako Laplace-ren teoria aipatuz hasten da, eguzki sistemaren agerpena aurkezteko; hari horretatik tiratuz, geroago" un accidente alparecer insolito" dakarkigu Lurraren baldintza biziarentzako egokiak argitzeko; ostetik biziaren sorreraz dihardu, eta generazio espontaneoaren hipotesia gutxiesten du, eta, areago, gizakiaren adimena kausalitate fisikotik kanpo dagoela dio. Horien ondotik dator erakusgarri gisa aurkeztuko dizuedan pasartetxo hau :
‎Ohar gaitezkeenez, poema horrek kosmogonia eboluzionista bat eskaintzen digu, oihartzun bibliko nabariak baditu ere. Ezin gara hemen berorren azterketan luzatu, baina eskematikoki esanez, badirudi testamentu zaharreko jainkoaren indar kreatzailea Amurizak ordeztu egin duela, haren lekuan Darwinek azaldutako mekanismoa kokatuz, hau da, eboluzioaren ikuspegi osozkoa bereganatuz zelan edo halan. Egia esateko, ez dakit Amurizaren poemako ordezpen hori noraino zinezkoa den, eta ez erretorikoa:
‎Esan nahi dut, kasurako hirugarren mailan, Zoologia guztiz ebolutiboa irakatsi zigutela, zeinean, adibidez, Ernst Haeckel ek garrantzi eta presentzia ezin nabariagoa ukan baitzuen, edota animalia taldeen arteko ahaidetasun harremanek ere tarte zabala hartu baitzuten, baina darwinismoak berak ez zuen protagonismorik izan. Hirugarren kurtsoko beste adibide bat aipatzearren, Genetikaren programan 47 ikasgai zeuden aztertzeko, herentzia biologikoaren zoko moko gehienak arakatuz; bada, programa horretan zein eta 45 ikasgaia izan zen Genetica y evolucion, hau da, presaka eta korrika ikusten zen, hain zuzen ere ikasturtearen azken eskola egun fatidikoetan. Alde horretatik, darwinismoak baino paradero hobea eduki zuen plaka tektonikaren hipotesi orduan berri eta iraultzaileak:
‎Kontua da azalpen xehe horren kolofoi gisa, aita Basabek parentesi txiki bat ireki zuela, eta, ikasleoi artez begira, zera adierazi zigun: zientziak aurkeztutako giza fosil horien errenkada luzetxoan, argitzeke dago Jainkoak fosil horietariko zeini ufatu zion gogoaren arnasa, hau da, noren gorputzari barneratu zion arima, hortik aurrera egiazko gizaki bihurtu zuena. Itauna, jakina, zientziaren esparrutik kanpokoa da, eta halaxe argitu zigun Basabek.
‎Lehenbiziko edizio hau mila alekoa izan da.
‎Hortaz, euskaraz erredaktatuko zituela argudia daiteke, ezein arazo ekiditeko asmoz. Hipotesi sinesgarri hau gertaera erreala balitz, euskal itzulpen hori edota idazki ebolutibo horiek egiazki existitu balira, non bilatu, zein tiraderatan arakatu. Delako paperok Parisen gelditu ziren ala Euskal Herrira ekarriko zituen gainerako opariekin batera?
‎Esaterako, elkartearen aldizkarirako artikuluak idatzi zituen nekazaritzaz eta abeltzaintzaz. Lehenengoa 1867an agertu zen eta gatzartuaren, hau da, haragi lehortuaren inokuitate bakteriologikoaz izan zen. Beste artikulu batzuetan, ganaduak bazkatzeko erabilgarriak izan zitezkeen bertako eta atzerriko landareez dihardu, belardi artifizialak eratzeko asmoarekin.
‎Beste artikulu batzuetan, ganaduak bazkatzeko erabilgarriak izan zitezkeen bertako eta atzerriko landareez dihardu, belardi artifizialak eratzeko asmoarekin. Nolanahi, Aretxabaletak ikuspegi deskriptibo eta taxonomiko batetik jorratu zuen Uruguaiko landaredia, hau da, zientzia puru gisara, eta alor horretan kokatu behar ditugu bere ekarpen nagusiak: Las gramineas uruguayas, Flora uruguaya eta Cactdceas del Uruguay.
‎Zutik jarri eta Cesarren pareraino joan zen. " Jean hau ez dut behin ere probatu. Emaidazu bat, mesedez."
‎Garbi eta distiratsu zegoen hura ere. " Aitagana joan nintzen Gregoriok hau erakutsi zidanean, Gregoriok erakutsi zidala esan gabe, noski, bestela nire enamoratu hori txikituko zuen —belauniko jarri eta arma txikia zorroan sartu zuen. Aita haserretu egin zen, baina azkenean pistola hau agindu zidan.
‎" Aitagana joan nintzen Gregoriok hau erakutsi zidanean, Gregoriok erakutsi zidala esan gabe, noski, bestela nire enamoratu hori txikituko zuen —belauniko jarri eta arma txikia zorroan sartu zuen. Aita haserretu egin zen, baina azkenean pistola hau agindu zidan. Hemezortzi urte betetzen ditudan egunean nirea izango omen da." Deseroso sentitu nintzen.
‎" Eta azkenean aipatzen den Angel soinujole hori, nire aita", gaineratu nuen. " Orain beste gutun txiki hau irakurriko dizut esan zidan berak. Barrezka hasi zen— Ikusten duzu?
‎Gutunen kaxa arakatu zuen berriro, eta koaderno bat atera zuen. " Ikusi hau ", esan zidan eskura emanez. Eskolan erabiltzen zirenen antzekoa zen, laranja kolorekoa eta azalean gorila baten marrazkia zeukana.
‎" Orain ez du justu horrela idatziko —esan zuen berak— Kontuan izan koaderno honek hogeita bost urte inguru dituela."" Hogeita bost urte?"" Edo gehixeago." Izen zerrenda bat zeukan orrialdea seinalatu zidan Teresak: " Begiratu hau ere". Koadernoa hezea zegoen, paperak ez zuen hotsik ateratzen eskuetan.
‎Kafe bana geneukan aurrean, artean ketan, atera berri. " Badakizu zergatik hasi nintzen tabako hau erretzen? —esan zidan Cesarrek zigarro bat piztu eta ordu arte hizpide izandako gaia, estudioei buruzkoa, baztertuz— Bere koloreagatik, gorria eta beltza delako.
‎Badakit denbora gutxirako daukadala Stonehamen, bota egingo dudala laster hondakinen plastikozko poltsara kamioiak Three Riverseko edo Visaliako zabortegira eraman dezan. Irri egiten dut hau idaztean, poz handia sentitzen dut koadernoaren orriak pizza zatiekin eta saltsa likitsekin nahastuta imajinatzean, txiki txiki eginda mila hortzekiko makina erraldoi baten poderioz, suak erreta, errauts bihurturik. Finis coronat opus:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hau 6.645 (43,74)
Lehen forma
hau 6.645 (43,74)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hau ez 258 (1,70)
hau ere 208 (1,37)
hau egin 96 (0,63)
hau mila 96 (0,63)
hau idatzi 90 (0,59)
hau ukan 56 (0,37)
hau esan 55 (0,36)
hau oso 35 (0,23)
hau irakurri 34 (0,22)
hau bera 33 (0,22)
hau erabili 28 (0,18)
hau baino 26 (0,17)
hau beste 22 (0,14)
hau hartu 20 (0,13)
hau bezalako 19 (0,13)
hau eman 19 (0,13)
hau gu 19 (0,13)
hau utzi 19 (0,13)
hau zer 19 (0,13)
hau erakusle 18 (0,12)
hau ni 18 (0,12)
hau seiehun 17 (0,11)
hau ikusi 16 (0,11)
hau bi 15 (0,10)
hau zu 15 (0,10)
hau amaitu 14 (0,09)
hau aurkitu 13 (0,09)
hau bukatu 13 (0,09)
hau aipatu 12 (0,08)
hau galdu 12 (0,08)
hau kontatu 12 (0,08)
hau osatu 12 (0,08)
hau asko 11 (0,07)
hau bakarrik 11 (0,07)
hau den 11 (0,07)
hau ekarri 11 (0,07)
hau ezin 11 (0,07)
hau jarri 11 (0,07)
hau onartu 11 (0,07)
hau ulertu 11 (0,07)
hau atera 10 (0,07)
hau aukeratu 10 (0,07)
hau gaur 10 (0,07)
hau guzti 10 (0,07)
hau beti 9 (0,06)
hau eduki 9 (0,06)
hau erre 9 (0,06)
hau bai 8 (0,05)
hau besterik 8 (0,05)
hau biziki 8 (0,05)
hau bostehun 8 (0,05)
hau euskara 8 (0,05)
hau ezagutu 8 (0,05)
hau jaso 8 (0,05)
hau prestatu 8 (0,05)
hau aldatu 7 (0,05)
hau asmatu 7 (0,05)
hau egon 7 (0,05)
hau erran 7 (0,05)
hau gertatu 7 (0,05)
hau guzi 7 (0,05)
hau zabaldu 7 (0,05)
hau Iruñea 6 (0,04)
hau argitu 6 (0,04)
hau azpimarratu 6 (0,04)
hau bat 6 (0,04)
hau behin 6 (0,04)
hau berau 6 (0,04)
hau berriz 6 (0,04)
hau betiko 6 (0,04)
hau bezain 6 (0,04)
hau bezala 6 (0,04)
hau buru 6 (0,04)
hau entzun 6 (0,04)
hau eskaini 6 (0,04)
hau euskal 6 (0,04)
hau hemen 6 (0,04)
hau herri 6 (0,04)
hau jakin 6 (0,04)
hau leitu 6 (0,04)
hau proposatu 6 (0,04)
hau zein 6 (0,04)
hau Nafarroa 5 (0,03)
hau adierazi 5 (0,03)
hau agertu 5 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
hau mila ale 92 (0,61)
hau seiehun ale 17 (0,11)
hau ez egon 13 (0,09)
hau bostehun ale 8 (0,05)
hau ere ez 8 (0,05)
hau besterik ez 7 (0,05)
hau idatzi ari 6 (0,04)
hau bi mila 5 (0,03)
hau ere bai 5 (0,03)
hau ez ukan 5 (0,03)
hau baino zahar 4 (0,03)
hau egin behar 4 (0,03)
hau ez ote 4 (0,03)
hau baino ez 3 (0,02)
hau bakarrik eduki 3 (0,02)
hau bera ere 3 (0,02)
hau buru galdu 3 (0,02)
hau ere esan 3 (0,02)
hau ere gu 3 (0,02)
hau ere jakin 3 (0,02)
hau ez al 3 (0,02)
hau ez baita 3 (0,02)
hau ez eduki 3 (0,02)
hau gaur egun 3 (0,02)
hau gaur egungo 3 (0,02)
hau idatzi egon 3 (0,02)
hau aipatu bera 2 (0,01)
hau aldatu behar 2 (0,01)
hau aldatu egon 2 (0,01)
hau amaitu nahi 2 (0,01)
hau asko gustatu 2 (0,01)
hau azpimarratu nahi 2 (0,01)
hau baino gehiago 2 (0,01)
hau bat etorri 2 (0,01)
hau behin ere 2 (0,01)
hau bera buru 2 (0,01)
hau bera on 2 (0,01)
hau beste arranda 2 (0,01)
hau bezain eder 2 (0,01)
hau bi zati 2 (0,01)
hau biziki azpimarratu 2 (0,01)
hau biziki interesatu 2 (0,01)
hau buru eraman 2 (0,01)
hau egin ahal 2 (0,01)
hau egin ari 2 (0,01)
hau erabili ezan 2 (0,01)
hau ere bada 2 (0,01)
hau ere idatzi 2 (0,01)
hau ere ilargi 2 (0,01)
hau ere pasatu 2 (0,01)
hau eskaini nahi 2 (0,01)
hau euskal Herria 2 (0,01)
hau ez etorri 2 (0,01)
hau ez ibili 2 (0,01)
hau galdu ari 2 (0,01)
hau gu fikzio 2 (0,01)
hau guzti hau 2 (0,01)
hau hemen egon 2 (0,01)
hau idatzi baino 2 (0,01)
hau idatzi behar 2 (0,01)
hau idatzi erabili 2 (0,01)
hau idatzi ez 2 (0,01)
hau irakurri ari 2 (0,01)
hau jakin ezan 2 (0,01)
hau ni eskuz 2 (0,01)
hau oso aberats 2 (0,01)
hau oso ahul 2 (0,01)
hau oso ezagun 2 (0,01)
hau oso garrantzitsu 2 (0,01)
hau ukan asko 2 (0,01)
hau ukan bi 2 (0,01)
hau ukan gu 2 (0,01)
hau ukan hau 2 (0,01)
hau adierazi zu 1 (0,01)
hau agertu ez 1 (0,01)
hau aipatu berri 1 (0,01)
hau aipatu filologia 1 (0,01)
hau aipatu nahi 1 (0,01)
hau aipatu sortu 1 (0,01)
hau aldatu egin 1 (0,01)
hau aldatu joan 1 (0,01)
hau amaitu berri 1 (0,01)
hau amaitu eduki 1 (0,01)
hau amaitu egon 1 (0,01)
hau amaitu garai 1 (0,01)
hau amaitu gutxieneko 1 (0,01)
hau amaitu jo 1 (0,01)
hau argitu behar 1 (0,01)
hau argitu beharrean 1 (0,01)
hau argitu ukan 1 (0,01)
hau asko aspergarri 1 (0,01)
hau asko ere 1 (0,01)
hau asko erraz 1 (0,01)
hau asko gertatu 1 (0,01)
hau asko interesatu 1 (0,01)
hau asko lehenengo 1 (0,01)
hau asko oker 1 (0,01)
hau asko txiki 1 (0,01)
hau asko zabaldu 1 (0,01)
hau asmatu bezain 1 (0,01)
hau asmatu ordu 1 (0,01)
hau atera omen 1 (0,01)
hau aukeratu ahalmen 1 (0,01)
hau aukeratu bezain 1 (0,01)
hau aurkitu ezan 1 (0,01)
hau azpimarratu behar 1 (0,01)
hau bai berriki 1 (0,01)
hau bai egon 1 (0,01)
hau bai esan 1 (0,01)
hau bai ilogiko 1 (0,01)
hau bai kasualitate 1 (0,01)
hau bai paradoxa 1 (0,01)
hau baino altu 1 (0,01)
hau baino arin 1 (0,01)
hau baino ate 1 (0,01)
hau baino atzera 1 (0,01)
hau baino bi 1 (0,01)
hau baino eder 1 (0,01)
hau baino eredu 1 (0,01)
hau baino garrantzitsu 1 (0,01)
hau baino hamar 1 (0,01)
hau baino lehenago 1 (0,01)
hau baino lehenagoko 1 (0,01)
hau baino loria 1 (0,01)
hau baino mila 1 (0,01)
hau baino milaka 1 (0,01)
hau baino mutur 1 (0,01)
hau bakarrik baita 1 (0,01)
hau bakarrik behar 1 (0,01)
hau bakarrik galdetu 1 (0,01)
hau bakarrik ikusi 1 (0,01)
hau bakarrik pentsatu 1 (0,01)
hau bat beste 1 (0,01)
hau bat ere 1 (0,01)
hau bat gehiago 1 (0,01)
hau behin finkatu 1 (0,01)
hau bera atzapar 1 (0,01)
hau bera bete 1 (0,01)
hau bera ekarri 1 (0,01)
hau bera emazte 1 (0,01)
hau bera etsaminatu 1 (0,01)
hau bera gain 1 (0,01)
hau bera geruza 1 (0,01)
hau bera gider 1 (0,01)
hau bera hirugarren 1 (0,01)
hau bera idazki 1 (0,01)
hau bera ikusi 1 (0,01)
hau bera indartu 1 (0,01)
hau bera irizpide 1 (0,01)
hau bera lagun 1 (0,01)
hau bera lurralde 1 (0,01)
hau bera osoan 1 (0,01)
hau bera Thomas 1 (0,01)
hau bera ukan 1 (0,01)
hau bera ukazio 1 (0,01)
hau bera usaiako 1 (0,01)
hau bera zaku 1 (0,01)
hau berau erosi 1 (0,01)
hau berau zeharo 1 (0,01)
hau berriz amildegi 1 (0,01)
hau berriz baloratu 1 (0,01)
hau berriz bizigarri 1 (0,01)
hau berriz ez 1 (0,01)
hau berriz madama 1 (0,01)
hau beste atal 1 (0,01)
hau beste auzi 1 (0,01)
hau beste behin 1 (0,01)
hau beste edozein 1 (0,01)
hau beste eskala 1 (0,01)
hau beste goxo 1 (0,01)
hau beste historia 1 (0,01)
hau beste hura 1 (0,01)
hau beste istorio 1 (0,01)
hau beste komun 1 (0,01)
hau beste menpeko 1 (0,01)
hau beste modu 1 (0,01)
hau beste nonbaiten 1 (0,01)
hau beste probintzia 1 (0,01)
hau beste seinale 1 (0,01)
hau beste sutegi 1 (0,01)
hau beste une 1 (0,01)
hau beste zibilizazio 1 (0,01)
hau besterik gabe 1 (0,01)
hau beti bizitza 1 (0,01)
hau beti egon 1 (0,01)
hau beti hain 1 (0,01)
hau beti hola 1 (0,01)
hau beti izaki 1 (0,01)
hau betiko desagertu 1 (0,01)
hau betiko hondatu 1 (0,01)
hau betiko hura 1 (0,01)
hau betiko joan 1 (0,01)
hau bezain beltz 1 (0,01)
hau bezain eroso 1 (0,01)
hau bezain gustagarri 1 (0,01)
hau bezain zurbil 1 (0,01)
hau bezala imajinatu 1 (0,01)
hau bezalako baliabide 1 (0,01)
hau bezalako bezain 1 (0,01)
hau bezalako esaldi 1 (0,01)
hau bezalako gehiago 1 (0,01)
hau bezalako gizon 1 (0,01)
hau bezalako herri 1 (0,01)
hau bezalako irakurri 1 (0,01)
hau bezalako itzal 1 (0,01)
hau bezalako jende 1 (0,01)
hau bezalako kanposantu 1 (0,01)
hau bezalako liburu 1 (0,01)
hau bezalako poema 1 (0,01)
hau bezalako xomorro 1 (0,01)
hau bezalako zauri 1 (0,01)
hau bi aldiz 1 (0,01)
hau bi era 1 (0,01)
hau bi eszena 1 (0,01)
hau bi ikuspuntu 1 (0,01)
hau bi interes 1 (0,01)
hau bi modu 1 (0,01)
hau bi mundu 1 (0,01)
hau bi zatitu 1 (0,01)
hau biziki eragile 1 (0,01)
hau biziki eskertu 1 (0,01)
hau biziki goxo 1 (0,01)
hau biziki hedatu 1 (0,01)
hau bukatu bezain 1 (0,01)
hau bukatu egon 1 (0,01)
hau bukatu eraman 1 (0,01)
hau buru altxatu 1 (0,01)
hau den animalia 1 (0,01)
hau den eraginkortasun 1 (0,01)
hau den ez 1 (0,01)
hau den gezur 1 (0,01)
hau den ha 1 (0,01)
hau den herri 1 (0,01)
hau den ni 1 (0,01)
hau den sentsibilitate 1 (0,01)
hau eduki ezan 1 (0,01)
hau eduki herri 1 (0,01)
hau eduki Mikel 1 (0,01)
hau egin aitzakia 1 (0,01)
hau egin amaitu 1 (0,01)
hau egin ausartu 1 (0,01)
hau egin baino 1 (0,01)
hau egin beharrean 1 (0,01)
hau egin bi 1 (0,01)
hau egin bota 1 (0,01)
hau egin ez 1 (0,01)
hau egin gogo 1 (0,01)
hau egin gutxi 1 (0,01)
hau egin hasi 1 (0,01)
hau egin joan 1 (0,01)
hau egin kapera 1 (0,01)
hau egin leku 1 (0,01)
hau egin material 1 (0,01)
hau egin muga 1 (0,01)
hau egin nahi 1 (0,01)
hau egin Oihenart 1 (0,01)
hau egin ordu 1 (0,01)
hau egin otu 1 (0,01)
hau egin plazaratu 1 (0,01)
hau egin saiatu 1 (0,01)
hau egin sarri 1 (0,01)
hau egin zu 1 (0,01)
hau egon grabatu 1 (0,01)
hau egon leku 1 (0,01)
hau egon udalerri 1 (0,01)
hau ekarri nahi 1 (0,01)
hau eman garizuma 1 (0,01)
hau eman zuek 1 (0,01)
hau entzun esan 1 (0,01)
hau entzun gogo 1 (0,01)
hau erabili beste 1 (0,01)
hau erabili hasi 1 (0,01)
hau erabili motibo 1 (0,01)
hau erabili nahi 1 (0,01)
hau erabili ohitu 1 (0,01)
hau erakusle aztertu 1 (0,01)
hau erakusle erabili 1 (0,01)
hau erakusle erakutsi 1 (0,01)
hau erakusle gainerako 1 (0,01)
hau erakusle indar 1 (0,01)
hau erakusle izen 1 (0,01)
hau erakusle konformatu 1 (0,01)
hau erakusle noranahi 1 (0,01)
hau erakusle sorrera 1 (0,01)
hau erakusle urrats 1 (0,01)
hau ere adiera 1 (0,01)
hau ere adimendun 1 (0,01)
hau ere aipatu 1 (0,01)
hau ere aitortu 1 (0,01)
hau ere amazig 1 (0,01)
hau ere amets 1 (0,01)
hau ere arabar 1 (0,01)
hau ere argi 1 (0,01)
hau ere artzaintza 1 (0,01)
hau ere aski 1 (0,01)
hau ere asko 1 (0,01)
hau ere aurpegi 1 (0,01)
hau ere aurreko 1 (0,01)
hau ere bat 1 (0,01)
hau ere begiratu 1 (0,01)
hau ere berak 1 (0,01)
hau ere beste 1 (0,01)
hau ere bi 1 (0,01)
hau ere bide 1 (0,01)
hau ere bilbotar 1 (0,01)
hau ere bildu 1 (0,01)
hau ere bortizki 1 (0,01)
hau ere botere 1 (0,01)
hau ere bukatu 1 (0,01)
hau ere Daniel 1 (0,01)
hau ere Ebro 1 (0,01)
hau ere ejertzito 1 (0,01)
hau ere ELA 1 (0,01)
hau ere elkarte 1 (0,01)
hau ere eman 1 (0,01)
hau ere erabat 1 (0,01)
hau ere erabili 1 (0,01)
hau ere erdara 1 (0,01)
hau ere erran 1 (0,01)
hau ere errentagarri 1 (0,01)
hau ere eskribau 1 (0,01)
hau ere espektakulu 1 (0,01)
hau ere estatubatuar 1 (0,01)
hau ere euskalgintza 1 (0,01)
hau ere ezkongai 1 (0,01)
hau ere fueratu 1 (0,01)
hau ere garai 1 (0,01)
hau ere garrantzi 1 (0,01)
hau ere gaur 1 (0,01)
hau ere geologo 1 (0,01)
hau ere geuretu 1 (0,01)
hau ere gibelatu 1 (0,01)
hau ere gorde 1 (0,01)
hau ere gurutzatu 1 (0,01)
hau ere gutxi 1 (0,01)
hau ere halako 1 (0,01)
hau ere halakoxe 1 (0,01)
hau ere harrapatu 1 (0,01)
hau ere harrigarri 1 (0,01)
hau ere harritu 1 (0,01)
hau ere harta 1 (0,01)
hau ere hemen 1 (0,01)
hau ere hil 1 (0,01)
hau ere hiztun 1 (0,01)
hau ere hor 1 (0,01)
hau ere humanismo 1 (0,01)
hau ere ia 1 (0,01)
hau ere ikasi 1 (0,01)
hau ere ikusi 1 (0,01)
hau ere ilusio 1 (0,01)
hau ere ingeles 1 (0,01)
hau ere irizpide 1 (0,01)
hau ere Iruñea 1 (0,01)
hau ere izaera 1 (0,01)
hau ere jaso 1 (0,01)
hau ere joan 1 (0,01)
hau ere Jose 1 (0,01)
hau ere kantari 1 (0,01)
hau ere kaoba 1 (0,01)
hau ere karpeta 1 (0,01)
hau ere katalanista 1 (0,01)
hau ere Maroko 1 (0,01)
hau ere Montevideo 1 (0,01)
hau ere Reala 1 (0,01)
hau ere Sagastibeltza 1 (0,01)
hau ere Xarriton 1 (0,01)
hau ere XX. 1 (0,01)
hau erran justizia 1 (0,01)
hau erran lehen 1 (0,01)
hau erran nahi 1 (0,01)
hau erran ukan 1 (0,01)
hau erre egin 1 (0,01)
hau erre gelditu 1 (0,01)
hau erre habe 1 (0,01)
hau erre topa 1 (0,01)
hau esan ados 1 (0,01)
hau esan ahal 1 (0,01)
hau esan ausartu 1 (0,01)
hau esan autore 1 (0,01)
hau esan baina 1 (0,01)
hau esan baino 1 (0,01)
hau esan behar 1 (0,01)
hau esan egunkari 1 (0,01)
hau esan erretoriko 1 (0,01)
hau esan euskal 1 (0,01)
hau esan euskara 1 (0,01)
hau esan haserretu 1 (0,01)
hau esan hasi 1 (0,01)
hau esan Iruñea 1 (0,01)
hau esan lekuko 1 (0,01)
hau esan min 1 (0,01)
hau esan sare 1 (0,01)
hau esan txibia 1 (0,01)
hau esan ukan 1 (0,01)
hau esan William 1 (0,01)
hau euskal antzerki 1 (0,01)
hau euskal herri 1 (0,01)
hau euskal kanta 1 (0,01)
hau euskal kultu 1 (0,01)
hau euskara elikatu 1 (0,01)
hau euskara ere 1 (0,01)
hau euskara ezagutza 1 (0,01)
hau euskara ezkur 1 (0,01)
hau euskara lehenbiziko 1 (0,01)
hau euskara ulertu 1 (0,01)
hau euskara zorte 1 (0,01)
hau ez askatu 1 (0,01)
hau ez bada 1 (0,01)
hau ez baldin 1 (0,01)
hau ez banatu 1 (0,01)
hau ez den 1 (0,01)
hau ez egin 1 (0,01)
hau ez ez 1 (0,01)
hau ez jakin 1 (0,01)
hau ez larregi 1 (0,01)
hau ez nu 1 (0,01)
hau ez ohi 1 (0,01)
hau ez sufritu 1 (0,01)
hau ez suntsitu 1 (0,01)
hau ez tronpa 1 (0,01)
hau ez zoro 1 (0,01)
hau ezagutu ez 1 (0,01)
hau ezin hobe 1 (0,01)
hau ezin idor 1 (0,01)
hau ezin kontatu 1 (0,01)
hau ezin ukan 1 (0,01)
hau galdu behar 1 (0,01)
hau galdu bertze 1 (0,01)
hau galdu egon 1 (0,01)
hau galdu nahi 1 (0,01)
hau galdu ukan 1 (0,01)
hau gaur aisialdi 1 (0,01)
hau gaur atera 1 (0,01)
hau gaur galdu 1 (0,01)
hau gaur zortzi 1 (0,01)
hau gertatu baita 1 (0,01)
hau gertatu egin 1 (0,01)
hau gu aita 1 (0,01)
hau gu aitona 1 (0,01)
hau gu auzo 1 (0,01)
hau gu ezin 1 (0,01)
hau gu Herria 1 (0,01)
hau gu institutu 1 (0,01)
hau gu kapitain 1 (0,01)
hau gu kultura 1 (0,01)
hau gu pasatu 1 (0,01)
hau gu trufatu 1 (0,01)
hau gu zulotxo 1 (0,01)
hau guzi bizkar 1 (0,01)
hau guzi eskandalu 1 (0,01)
hau guzi ez 1 (0,01)
hau guzi hobeki 1 (0,01)
hau guzi sartu 1 (0,01)
hau guzi transmisio 1 (0,01)
hau guzti ezbai 1 (0,01)
hau guzti ezeztatu 1 (0,01)
hau guzti funts 1 (0,01)
hau guzti lotu 1 (0,01)
hau guzti onartu 1 (0,01)
hau guzti oportunista 1 (0,01)
hau guzti ukan 1 (0,01)
hau hartu baizik 1 (0,01)
hau hartu behar 1 (0,01)
hau hartu erregutu 1 (0,01)
hau hartu ezan 1 (0,01)
hau hartu modu 1 (0,01)
hau hartu soilik 1 (0,01)
hau hemen esan 1 (0,01)
hau herri apaiz 1 (0,01)
hau herri erdigune 1 (0,01)
hau herri komando 1 (0,01)
hau herri oso 1 (0,01)
hau idatzi baimen 1 (0,01)
hau idatzi bulkada 1 (0,01)
hau idatzi bultzatu 1 (0,01)
hau idatzi buru 1 (0,01)
hau idatzi eman 1 (0,01)
hau idatzi gogo 1 (0,01)
hau idatzi gu 1 (0,01)
hau idatzi izerdi 1 (0,01)
hau idatzi jakin 1 (0,01)
hau idatzi kontatu 1 (0,01)
hau idatzi landu 1 (0,01)
hau idatzi ni 1 (0,01)
hau idatzi orain 1 (0,01)
hau idatzi sortu 1 (0,01)
hau ikusi aukera 1 (0,01)
hau ikusi Ibilaldia 1 (0,01)
hau ikusi kontsolatu 1 (0,01)
hau ikusi modu 1 (0,01)
hau ikusi nu 1 (0,01)
hau ikusi parada 1 (0,01)
hau ikusi zail 1 (0,01)
hau irakurri aipatu 1 (0,01)
hau irakurri egon 1 (0,01)
hau irakurri ezan 1 (0,01)
hau irakurri goiko 1 (0,01)
hau irakurri ikusi 1 (0,01)
hau irakurri Jabier 1 (0,01)
hau irakurri lagungarri 1 (0,01)
hau irakurri nahiko 1 (0,01)
hau irakurri saiatu 1 (0,01)
hau Iruñea artxibo 1 (0,01)
hau Iruñea eliza 1 (0,01)
hau Iruñea historia 1 (0,01)
hau Iruñea katedral 1 (0,01)
hau jakin ere 1 (0,01)
hau jakin ez 1 (0,01)
hau jakin nahi 1 (0,01)
hau jarri gero 1 (0,01)
hau jaso behar 1 (0,01)
hau jaso bide 1 (0,01)
hau kontatu ahal 1 (0,01)
hau leitu ahal 1 (0,01)
hau leitu segitu 1 (0,01)
hau Nafarroa konkista 1 (0,01)
hau Nafarroa Kutxa 1 (0,01)
hau Nafarroa Parlamentua 1 (0,01)
hau Nafarroa ubide 1 (0,01)
hau ni baino 1 (0,01)
hau ni balio 1 (0,01)
hau ni belarri 1 (0,01)
hau ni besarkada 1 (0,01)
hau ni eragin 1 (0,01)
hau ni gogoratu 1 (0,01)
hau ni gorputz 1 (0,01)
hau ni hipotesi 1 (0,01)
hau ni ibili 1 (0,01)
hau ni lur 1 (0,01)
hau ni Venezia 1 (0,01)
hau onartu ahal 1 (0,01)
hau onartu beste 1 (0,01)
hau onartu oikonimo 1 (0,01)
hau onartu pentsatu 1 (0,01)
hau onartu prest 1 (0,01)
hau osatu bera 1 (0,01)
hau osatu beste 1 (0,01)
hau osatu lagundu 1 (0,01)
hau oso ageriko 1 (0,01)
hau oso antzinako 1 (0,01)
hau oso atsegingarri 1 (0,01)
hau oso azkar 1 (0,01)
hau oso baztertu 1 (0,01)
hau oso bestelako 1 (0,01)
hau oso bitxi 1 (0,01)
hau oso erabili 1 (0,01)
hau oso erakargarri 1 (0,01)
hau oso geldo 1 (0,01)
hau oso gertu 1 (0,01)
hau oso harrotu 1 (0,01)
hau oso hedatu 1 (0,01)
hau oso hurbil 1 (0,01)
hau oso lehor 1 (0,01)
hau oso mesedegarri 1 (0,01)
hau oso ondo 1 (0,01)
hau oso ongi 1 (0,01)
hau oso oso 1 (0,01)
hau oso pertsona 1 (0,01)
hau oso sano 1 (0,01)
hau oso serio 1 (0,01)
hau oso sinpleki 1 (0,01)
hau oso trebe 1 (0,01)
hau oso txar 1 (0,01)
hau oso urrun 1 (0,01)
hau oso zaindu 1 (0,01)
hau prestatu argitaratu 1 (0,01)
hau prestatu ari 1 (0,01)
hau prestatu hegoalde 1 (0,01)
hau prestatu hiru 1 (0,01)
hau proposatu lehen 1 (0,01)
hau ukan alegia 1 (0,01)
hau ukan asmo 1 (0,01)
hau ukan bat 1 (0,01)
hau ukan Biblia 1 (0,01)
hau ukan bide 1 (0,01)
hau ukan bost 1 (0,01)
hau ukan burmuin 1 (0,01)
hau ukan dokumentu 1 (0,01)
hau ukan emaitza 1 (0,01)
hau ukan emazte 1 (0,01)
hau ukan ene 1 (0,01)
hau ukan erakutsi 1 (0,01)
hau ukan eurak 1 (0,01)
hau ukan gaurko 1 (0,01)
hau ukan gehiago 1 (0,01)
hau ukan grabatu 1 (0,01)
hau ukan gutxi 1 (0,01)
hau ukan hi 1 (0,01)
hau ukan irabazi 1 (0,01)
hau ukan izendatu 1 (0,01)
hau ukan kendu 1 (0,01)
hau ukan lau 1 (0,01)
hau ukan leku 1 (0,01)
hau ukan mobilizatu 1 (0,01)
hau ukan ni 1 (0,01)
hau ukan oinarri 1 (0,01)
hau ukan on 1 (0,01)
hau ukan orduan 1 (0,01)
hau ukan Piarres 1 (0,01)
hau ukan polit 1 (0,01)
hau ukan sortu 1 (0,01)
hau ukan tripa 1 (0,01)
hau ukan zuzendaritza 1 (0,01)
hau ulertu behar 1 (0,01)
hau ulertu faktore 1 (0,01)
hau ulertu kontu 1 (0,01)
hau ulertu mende 1 (0,01)
hau utzi baino 1 (0,01)
hau utzi behar 1 (0,01)
hau utzi beste 1 (0,01)
hau utzi joan 1 (0,01)
hau zabaldu egon 1 (0,01)
hau zabaldu nahi 1 (0,01)
hau zein aldrebestu 1 (0,01)
hau zein bariatu 1 (0,01)
hau zein bi 1 (0,01)
hau zein etxe 1 (0,01)
hau zer atera 1 (0,01)
hau zer etorri 1 (0,01)
hau zer ez 1 (0,01)
hau zer gogor 1 (0,01)
hau zer idatzi 1 (0,01)
hau zer islatu 1 (0,01)
hau zer joan 1 (0,01)
hau zer nor 1 (0,01)
hau zer polit 1 (0,01)
hau zer ukan 1 (0,01)
hau zu ahots 1 (0,01)
hau zu aurpegi 1 (0,01)
hau zu edozein 1 (0,01)
hau zu eduki 1 (0,01)
hau zu esentzia 1 (0,01)
hau zu esku 1 (0,01)
hau zu gabe 1 (0,01)
hau zu joan 1 (0,01)
hau zu lako 1 (0,01)
hau zu ondorengo 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia