Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 350

2000
‎Nazio eraikuntza hiru errealitate desberdinetatik bakarrik pentsa daiteke, hiru errealitate historikoak kontutan hartuz eta bertako beharrei erantzunez. Hau ulertzen ez den bitartean abertzaleen arteko komunikazioa biziki latza izanen da. Abiadurarengatik ala momentu politikoarengatik izan dadin, horren zentzua ulertzen ez den ber, harremanak ez dira aldatuko.
‎Egunkari abertzaleen arteko alde hau ulertzeko, ezin dugu ahaztu bakoitzarenatzean edo aldean dagoen proiektu politikoa. DEIAren kasuan, gogora dezagun azkenbi hamarkadetan EAJk Gernikako Estatutuaren aldeko apustua egin duela, eta Estatutuhorrek Baskongaden eta Nafarroaren arteko etena berrindartu duela.
Hau ulertzeko, bestalde, Ipar eta Hego Euskal Herriko prentsa idatzien arteko ezberdintasunagogoratu genuke.
‎Abiapuntu honetatik ulertu behar da, uste dugunez, ondoren azalduko ditugunetanikusiko dugun Lauzurikaren jokabidea. Eta goazen, arau orokorren historia egitekobehar genuen ingurumenaz diogun honetatik, arau haiek jaso zituen eliz erakundebatera.
‎Eta gizakion geurezko denborak, berriz, etorkizuna duela sorleku, asmoak etanahiak baitu determinatzen. Zentzu honetan ulertu behar da Hegel-ek Kojeve ri, Kojeve k Lacan-i eta Lacan-ek Txillardegiri iradokia: –nahikundea, desira, dagizonaren egiazko egia eta giltzarria.? 10
‎nozio hartatik sortu dena, erromantikoen artean zabaldu zena alegia (tradizio frantsesa eta tradizio alemaniarra, esan ohi den bezala). Lehenengoa harturik, nazioa era honetan ulertu litzateke: borondate edota nahiak baturik elkarte libre bat sortzen da, kontratu sozialaren printzipioekiko atxikimeduan oinarritzen dena?.
‎corpus homogeneo eta zentralizatuaren beharrari erantzutea. Hala, lehen esan dugunez, Estatuaren makina burokratikoaren indartzeak aparteko garrantzia izango zuen eta testuinguru honetan ulertu behar da Moyano legeak irakasleriaren arazoari emandako bultzada. Benso k234 esaten duenari jarraituz, hezkuntzarena Estatuaren funtsezko funtziotzat hartzen zela kontuan izanik, irakasleria Administrazioaren zerbitzuan zegoen pertsonalaren saila handiena denborarekin izatera pasatu zela ikusten da.
‎Eta hitz egin ere nahikoa eta aukeran, baina horrek ez zuela Txemaren eguneroko tristura lausotuko, ezpada alderantziz, zeren pena hori eragiten zioten oroipenak izan baitziren hizpide garagardoz betetako arratsaldean, eta modu horretan Eiderren irudia berritu eta berpiztu baino ez zutela egiten. Esana zion Jabiri, eta honek ulertu ziur aski, baina Txema zen berbetan jo eta dale ibiltzeko beharra zuena. Ahaztu nahian gogoratu beharra, alegia.
‎Produkzio horren barruan, esan daiteke batik bat aldizkariak direla gehienbat oraingo ahanzturaren beste erbeste horretan erori direnak. Hau ulertzeko, lan mota horien heterogeneotasuna eta haiek osotasunean biltzeko zailtasunak izan behar ditugu kontuan. Ondoko lerro hauetan, horri nolabait buelta emateko beste saiakera txiki bat egingo dugu, Europan garatu zen atzerriko hemerografia aztertuz, oroz gain Iparraldetik hasita, Frantzia eta Erresuma Batuan.
‎Halako sendatze magiko baten ondoren beti esan liteke: gaixotasunak hau ulertzen ez badu, ez dakit nola esan niokeen.
‎Zoratuta zagoze danok! Ez juat gaurko Euskal Herri zoro hau ulertzen!
2001
‎Azken batean, errealitatearen transkripzio hutsaz haraindi, idazlearen (irakurleon) memoria historikoan geratu diren gertakizunez hitz egiten zaigu. Eta esparru honetan ulertu behar da Hamaika pauso ren" errealismoa". Harreraren Estetikaren sortzaileetakoa den Hans Robert Jaussek oso ongi azaldu du iraganak literaturan duen presentzia:
‎Honela, usaimena eta aipaturiko funtzioen arteko loturak koka daitezke, eta horrelaxe uler daiteke, era berean, usain oroimena deiturikoa. Are gehiago, modu honetan uler daiteke sexu erantzuna animalia espezie askotan.
‎Hauxe da agian normalkuntza ren adierarik arrunt ena, hemen normalkuntza soziolinguistikoa deitzen dugun hau. Eta oker ez banago era honetara ulertzen dute Komunitate Autonomoetako hizkuntz legeek normalkuntza. Hizkuntza gutxituari gizartean erabilera eta komunikazio gradua garatzeko neurriak hartzea, alegia.
‎Zuzen berriak beti zati ditzakegu. Platonen infinitua ikuspegi matematiko honetatik ulertu behar da, ez infinituaren ikuspegi teologikotik.
2002
‎Auzi hau ulertu ahal izateko gure herriaren egoeraren testuinguruan kokatu behar da, eta testuinguru horretan botere judizialak estatuaren hirugarren zutabea izanik, dituen zereginei eta dituen helburuei erreparatu. Botere judizialak uste du hizkuntzaren erreibindikazioa Justizia Administrazioan erreibindikazio soberanista dela eta, beraz, deuseztatu beharrekoa, eta horretara ipini dituzte bere tresnak, nahiz eta indarreko zuzenbidearen gainetik pasatu behar izan.
‎Desobedientzia zibilean aritzeko, nahitaezkoa da arau hauste bat egitea. Hau ulertzea funtsezkoa da. Egia da, beti injustizia batengana zuzentzen dela, baina zaila da inposatzen ez dizuten injustizia bati desobeditzea, goseak edota torturak errepresentatzen duten injustiziari uko egitea, kasu.
‎Publizitate argiago batetik, esplizituago batetik, publizitate poetikoago batera goaz. Ildo honetan ulertzen dira BMW edo Audiren azken anuntzioak. Hau da, autoa bera erakutsi edota bere kondizio teknikoetaz hitz egin beharrean, autoa izateak zer sentsazio sorrarazi dezakeen igortzen dela".
‎Zentzu honetan ulertu behar da ere Amnesty Internationalen (AI) jarrera. Orain arte AIren jarrera nahiko leuna izan da, Behatokiak landuriko «2001eko txostena» ikusi ondoren, erakunde honen inplikazioa aldatu da.
‎Javier Cañok Ibarretxeren proposamenaz duen iritzia eman digu hasteko: «Lehenbizi, oso inportantea da hau ulertzea: gobernu baten proposamena berau sostengatzen duten alderdien ideologia baino mugatuagoa da.
‎Bonells, J.: 1996), posmodernitatearen kontu hau guztia gezur handi bat besterik ez da, euren ustez, pop arten jarraitzaileek hasi baitzuten iraultza guztia. Modu honetan ulertua, Warhol eta bestek eragindako aldaketa funtsezkoek (kultura/ subkultura arteko mugak haustea; egunerokotasunaren balorazioa; kontsumo kulturaren goraipamena; memoria narratiboa deuseztea...) gaur arte iraun dutela esan liteke.
‎Topaketa kezkagarri baten inguruan egituratutako barne bidaia (Otto Pette) edo izaki hilezkor batzuen inguruan fantasia, ametsa eta errealitatea konbinatzen dituen bidaia literarioaren narrazioa (Azkenaz beste) eskaini ondoren, literatura da, berriro ere, Argizaria egunak honetan Lertxundiren sormenezko unibertsoari eusten dion erreferente bakarra. Era honetan ulertua, autorearen azken obra joko bat da, idazketa/ irakurketa egitate oro inguratzen gaituen errealitate faltsuaren bilaketa besterik ez dela iradokitzen digun ispilu jokoa. c) Polizi eleberriak (espioi eleberriak, misteriozkoak eta eleberri beltzak)
‎2000c. ikertzea eta ordezkapen estetikoen bilakaeraz jabetzea. Modu honetan ulertuta, kanonaren azterketak egun hain beharrezkoa dugun irakurketa diakronikoa egiten ere lagunduko liguke (ik. Genette, G., Figures III, Seuil, 1972) eta bilakaera literarioa parametro hertsiki estetikoetan interpretatzen.
‎Enpirikoentzat testuak ez du berez inongo adierarik, irakurketaren eta bertan parte hartzen duten kognizio eragiketen bidez lortzen baitu adiera hori. Modu honetan ulertuta, literatur sistema bateko kideek ematen diote testu bati bere adiera. Ikus daitekeenez, ez da zaila baieztapen eta helburu guztiotan mende hasieran zientziaren teoriaren esparruan, K. Popper, I. Lakatos eta bestek egindako ekarriak antzematea eta enpirismoak beti subjektibitate artekotasuna adierazten duela ohartzea.
‎Horretarako, Paloma Díaz Mas eleberrigilearen testuetan bezala, fikziozko biografia bat aurkezten dute eta garai historiko batzuek pertsonaia konkretuetan izandako eraginak kontatzen. Modu honetan ulertuta, zabaldu egingo litzateke eleberri historikoaren esparrua eta behiala argi eta zehatzak kontsideratzen ziren mugak gaur egun askozaz ere zehaztugabeagoak lirateke.
‎[ [I eta [g Aldaketa hau ulertu: lehenago bilduma barreiatua da; gero, 10naka antolatua.
2003
‎Berba asko ta asko ez nituan ezagutzen; baina liburuaren baserri giroak eta erromantizismo usainak ase ta bete egiten ninduen. Beste liburu ospetsu bat be irakurri neban sasoe horretan, baina, egia esan, hau ulertzea gehiago kostatu jatan.
‎Zergatik? Beñat Oiharzabal hizkuntzalariak, ikerketa zorrotz batean, asimetria hau ulertzeko gakoak eskaini ditu26: Gaztelako monarkian, eta haren orbitapean geratu ziren Hegoaldeko euskal herrialdeetan, gaztelania Erdi Arotik ari zen boterearen, zuzenbidearen, hezkuntzaren eta kulturaren hizkuntza bihurtzen.
Hau ulertzen ez duen idazleak
2004
‎Hainbat geroago ekarriko zituzten Espainiako Konstituzioa (1978), Euskal Erkidegoko Autonomia Estatutua (1979), eta Nafarroarako Foru Hobekuntza (1982) esate baterako. Nobela hau ulertzeko, egin kontu Mikel Zaratek ez zuela ezagutu ez hezkuntzako A, B eta D hizkuntza eredurik, ez Euskal Irrati Telebista publikorik, ezta bera hil eta justu hamar egun geroago Espainiako Hezkuntza Ministerioak, euskara euskal irakaskuntza sisteman sartzea arautuz, publikatu zuen Elebitasun Dekretua ere. Hau da, kultura, politika eta gizartearen arlo askotan normaltzat joten ditugun eguneroko hainbat askatasun, arau eta erakunde ez ziren ezer.
‎Ez gara horretaz luzatuko. Harenean, batez ere, hizkun­ tzarena ukituko dugu, baina honena ulertzeko beste puntu batzuk ere bai: arra­ zarena, zehazki.
‎Berekoikeria mota hau ulertzeko, aproposa dugu oparien inguruan joera neoklasikoakbarneratzen duen, elkartrukaketa sozialaren teoria? (social exchange theory).
‎kooperatiben araudi juridikoak, lan harremanak erabat aldatu etasoldatak ezereztu ditu, enpresaren gaineko jabetza langileei emanez; halaere, prozesu horretan, lanaren antolaketa ez da aldatu, (eredu kapitalistareneskema erabiltzen jarraitzen du), eta ondorioz, langileek pairatzen dutenegoera antzekoa da. Izatez, kooperatiben arduradun nagusiek, lankidetzakoinarrian duen printzipio demokratikoa modu honetan ulertu dute: batzarnagusietan ordezkariak hautatzeko eskubidea, hau da, Kontseilu Errektoreazein izango den erabakitzeko ahalmena.
‎Gogorra izango zelakoan nengoen, sufrimendu hura besteongan ikustean, baina ez nuen zure betiereko ihesaldia zela sentitu. Denboraldi luzea pasa behar izan zen nik hau ulertu ahal izateko. Zure falta somatzen nuen, baina edozein egunetan, edozein unetan, zu irten zinen ate beretik sartzen ikustea espero nuen.
‎Horregatik hizkuntza guziak funtsez dira desberdiñak. Izen lerrokadaren aldekoek ez dute hau ulertzen, eta ez ulertuko ere dirudienez.
‎Nere aberkide batzuk, beti pikuan egoki, ez bide dute hau ulertu nahi. Eskuindar batzuen ustez, hizkuntza folklorekeriaren aurpegi bat besterik ez da:
‎Arrazoimena ez litzateke gizarte eta kultur ingurunearekin harreman dinamiko batean eraikitzen den zerbait izango, gehiago izango litzateke gizakioi aurrez emandako ahalmen baten berezko garapena, erabatekoa eta aldaezina. Hau ulertzeko kontuan izan behar da berarentzat pentsamendua eta giza egitura razionalak hizkuntzaren aurrekoak direla, eta horregatik bere egiara heltzeko ez dela beharrezkoa izango elkarrizketa prozedura bati jarraitzea, bakarrizketa nahikoa izango da-eta arrazoimenera eta egiara heltzeko. Berdin da, beraz, zein hizkuntzatan dihardugun, latinera, behe bretoiera, frantsesa..., guztien aurretik pentsamendua legoke.
‎Egia da ezin dela etikari buruz hitz egin zientziaz egiten den bezala, eta, hartara, ezin daiteke etikaz edo mistiko denaz liburu zientifikorik idatzi, baldin zientzia fisiko matematikoen paradigma hartzen badugu paradigma zientifiko bakartzat edo gorentzat. Zentzu honetan ulertu behar ditugu Wittgensteinen hurrengo hitzok: " Ezin dugu idatzi berez sublimea dena edo beste gai guztien gainetik dagoena gaitzat izango lukeen liburu zientifikorik" (59).
2005
‎Baina gehienek ez bezala, alokairuaren aldeko aukera egin du familia honek. Euren inguruan erabaki hau ulertzen duen jende gutxi dagoela onartu dute, salbuespena direla. Eta beste behin euren arrazoiak azaldu dituzte.
‎«Alardea maitasuna bezalakoa da, ezin da esplikatu, hitz egokirik ezin datopatu» (El Mundo, 2002/05/27, Gipuzkoa, 20 or.). Edota Hondarribiko alkateakesandako beste hauek: «Bidasoatik at auzi hau ulertzea oso zaila da» (El DiarioVasco, 2000/09/09, 7 or.). Adibideok garbi erakusten dute naturalizazio honekeztabaida errotik moztea duela helburutzat. Era berean, Alardea modernizazio prozesutik at egongo balitz bezala kontsideratzen da baina hori ezinezkoa da gaur egun.Are gehiago, gezurra da, Alardea, edozein errito folkloriko eta identitario bezala, eraikuntza soziala da.
‎Egunkari horretan, gai hau ulertzeko klabea den harreman bat azaltzen dalehenengo aldiz: Alardea eta politika.
‎Aldagai hau ulertzeko Irungo hedapen demografikoa kontuan izan behar da.Lehen esan den bezala, immigrazioaren lehen uhinaldia XIX. mende erdialdeangertatu zen. Bigarren uhinaldia, probintzia osoan bezala, XX. mende erdialdeanbaina Irunen immigrazio prozesu hau oso handia izan da.
‎Hondarribiko alkateari eskainitako elkarrizketaren izenburuak tradizionalistenargudio nagusienetako bati eusten dio: «Fenomeno sozial hau ulertzen zaila daBidasoatik harago», egun bereko editorialarekin bat eginez: «Hondarribiarrekberek hartu behar dute jai jendetsu honen ospakizuna bermatuko duten formulakhausnartzeko ardura».
Hau ulertzeko biderik errazena, agian, laborategian burututako esperimentu teorikoak dira. Subdukzio eremuetako baldintza termikoak eta barikoak ezagututa eta bertan agertzen diren arrokak bereizita, arroka horiek subdukzio eremuetako baldintzetan erakusten duten portaera aztertuz informazio baliagarria lor daiteke.
‎Eta alferrikako eutsi nahi horretan, hari lotutako talketatik etengabe sortzen zaizkizu ezinak eta amorruak, gero eta nabarmenkiago somatizaturik. Hitz hau ulertzen duzu?
‎Beraz, hizkuntzak gizakiari behin eta berriz esperientzia berriak eskaintzen dizkion heinean, paper garrantzitsua, edo" garrantzitsuena", jokatzen du giza-formazioaren prozesua osatzen duten dimentsio denetan, bai bere handitze kognoszitiboan bai bere hobetze etiko moralean. Hemen" hizkuntzaren izaera formatiboaz" esandakoa, hala ere, gure autoreak honi buruz ulertzen duenaren laburpen bat baino ez da, baina aztergai hau —gure interesgunetik hain gertu dagoena— zehatzago jorratuko dugu ondorengo orrialdeetan.
‎Hizkuntz irakaskuntza ororen helburua, beraz, abiapuntu honetatik ulertu eta testuinguru honetan kokatu behar dugu, ze, azken finean, hizkuntzak dira gizakiari honek bere burua era orekatu batean garatzeko behar dituen situazio ezberdinak eskaintzen dizkiotenak.
‎batetik, ikerketa sozio-kulturaletan egin ohi den bezala, giza-izakiaren aniztasun indibiduala aztertu edo" bizitza guztiak ematen duen material ugaria bildu, elkartu, ordenatu eta asimilatu" 35 behar da; bestetik, ikerketa filosofikoetan egin ohi den bezala, giza-indibidualitate bakoitza berari dagokion ideiaren funtzioan kontsideratzeko eta honekiko erlazioan ulertzeko ahalegina egin behar da. Era honetan ulertutako antropologiak, beraz, karaktereen ezagutza errazten du eta, aldi berean, gida filosofiko bat eskaintzen du, lagungarri izango dena hauen balioa antzemateko, hauen etorkizuneko garapena igartzeko, eta baita hauek besteekin batera osotasun bat bezala eragiteko gai diren edo ez gutxi gorabehera jakiteko ere.36
2006
‎Garaiko biografietan protagonista goraipatzen zen eta garaiko panegirikoek Karlomagnoren irudia goraipatzeko betebeharra zeukaten. Testuinguru honetan, eta Eginhardok Karlomagnorengan zeukan miresmena kontutan hartuz, obra hau ulertu daiteke.
‎Bi kolomen buelta oso azkar egin zen eta oso giro txarrean. Ikuspuntu honetatik ulertu daiteke Iruñaren suntsipena eta geroko tropen erasoa. Ekintza honetan ez ziren nagusi izan iparraldeko baskoiak.
‎Testu hau ulertzeko testuinguru historikoa aztertu behar da lehenik eta behin. Europa osoan eragiten ari zen feudalismo gizarte sistemaren lehen krisiaren garaia zen, Behe Erdi Aroko krisiaren garaia363.
2007
‎Zaila da laborategi bat delako eta muturreko arte garaikidea ezagutzeko edo zer gertatzen ari den jakiteko aurretiko kultura bat behar duzulako. Guk ez duguna onartzen da" hau ulertzen duzu edo ez duzu ulertzen; gustuarekin jaio egin behar da" edo gisa horretako jarrerak. Ez, hau ez da jaiotze kontu bat eta hau ez da aristokrazia kulturalaren kontu bat.
‎Euskaltzalebatek nazio eraikuntzaren jardunean euskara edo euskal kultura besterik ikusten ezbaditu, edota osagai horien araberako herri nortasuna eraiki daitekeela uste baldinbadu, gainerakoak alde batera utzita edo, oker dabil noski. Euskara ez baitu soilsoilik euskarak babesten eta salbatzen, esaldi hau ulertzea euskaltzale askori iaezinezko ariketa mentala bihurtu zaien arren. Baina beste horrenbeste bihurtu da iaerdaraz bakarrik bizi den abertzalearekin:
‎bizitzaren definizio garaikidean geneak nagusigoa du, hau da, bizitzaren genetizazioa gertatzen da; horren ondorioz, bigarrenik, informazioa modu jakin batean egituratzen da, epistemologia positibista bat ezarriz: teknozientziaren arrazionaltasunak determinatuko zituzkeen genea, bere informazioa eta bere funtzioa; eta, hirugarrenik, dimentsio politikoago bat geneukake, lehenengo bien ondorioa zatekeena, hots, naturaren jabetza guztizko bat, ordenaeta kontrol erabatekoa lortzeraino. Une honetan ulertzen dugu autorearenbaieztapena: biopolitika jakin baten ondorioa dela datu biologikoa.
‎Gainera enpresen finantziazioak EAEn duen nagusitasun hau ulertzeko ezinda ahaztu lehen azaldu dugun beste elementu bat: EAEko I+Gko estatistiketanenpresen multzoan zentro teknologikoak barneratzen dira.
‎Foucault-ek bizitza hau ulertzeko ezinbestekoak ziren oinarriak jarri zituen.Laburki, Foucault-ek episteme baten eraldaketa aztertzen duela esan genezake.Episteme modernoaren iraganean, botere subiranoa aurkituko genuke. Boterehorrentzat, heriotza izango litzateke bere indarraren islarik esanguratsuena: botereak, bere nahierakotasunaren barruan, menpekoak hiltzeko une eta eraerabakitzen ditu.
‎Tarteko haurtzaroa. 6 urteko haurrak gauza dira honako hau ulertzeko: besteen sentimenduak partekatuz besteak hobeto sentitzen direla. Halaber, adiskidetasuna zer den ulertzen hasten dira.
‎Lau horiek, honetara ulertu ohi dira:
‎Horrekin batera esan beharra dago, hala ere, norbaitek ezagutu eta erabil ditzakeen hizkuntza ezberdinek ez dutela esanahi berdina berarengan, edo, harago joanez, pertsona baten lehen hizkuntzak edo ama hizkuntzak —guztien artean— aparteko garrantzia duela. Zentzu honetan ulertu behar dira Ortega Gasseten honako hitzak:
2008
‎Nire ustez, Iparraldeko euskalgintzaren eta Euskararen gaurko egoeraren alderdi onenak neurri handian zure parte hartzearen esker lortu dira. Ibilbide hau ulertzeko modu egokia iruditzen zait zure eta zuen Euskal identitate sakona aipatzea, identitatea bakarrik agian nahikoa ez bada ere, identitatea beharrezkoa delako.
‎Tautologiaren arriskua saihesteko, gauza hauek hegemonia kontzeptuaren argitan kitatu behar dira, gauzak elkarrekiko eraginpean daudelako, eta eragin borroka horretan hegemoniaren legeak bere araua ezartzen duelako azken buruan. Hegemoniaren ideia, beraz, gisa honetara ulertu behar genuke anabasaren eremu gandutuan ez galtzeko: bere indarraren poderioz, bere legea ezartzen du hegemoniak, baina gehienetan ez da indar fisikoaren edo errepresiboaren itxuran gauzatzen, subjektuak berak nahi duenaren zentzuan baizik.
‎1950 urteetan 24/ 25.000 aletara mugatu zen argitaratzailea. Baina, hau ulertzeko, aurrera baino lehen Bizkaiko
‎Eskultura liburu hau ulertzeko, Oteizaren eskultura serie konkretu bat aipatu dugu: Maklak izenekoa2 Zeintzuk dira Oteizaren Maklen ezaugarririk nabarmenenak?
‎Hondarribiko alardean parte hartu nahi duten emakumeei puta deitzen dietenek ere horixe esaten dute: Ez zarete hemengoak; ez duzue herri hau ulertzen. Beraz...».
‎Bata bestearen ondoan emanak, liburu bateko orria balitz bezala: . Ez da hiztegirik behar honen ulertzeko. Soilik entzumena aski da?.
‎–Ala techne, Terese? Ematen dizu zure adimen exkaxak hau ulertzeko, Terese. Tyche, techne, halabeharra, nola deituko diogu, Terese, lanketa, mintegia, aritzea?
2009
‎Bilakabide hau ulertzeko Karl Marxengana jo behar da. Kapitalismoa ondasunak metatzeko sistema izanik, Marxek zioen sortutako etekinak ezin zituztela beren jabeek osorik kontsumitu, eta soberakinok merkatuan inbertitu behar zituztela, hauek etekin gehiago sor zezaten, horrela kate luze batean.
‎Kultura eta nortasunaren arteko dialektika hau ulertzeko, oso argigarria deritzogu Francisco Letamendiak egiten duen" izaera etnikoa" eta" nortasun etnikoa" kontzeptuen arteko bereizketari (Letamendia 1997). Autore honek dioenez, izaera etnikoa talde baten bizitzaren epe luzean osatzen da, eta talde hori gainerako taldeetatik bereizten duten ezaugarriek osatzen dute:
‎" Pedagogiako sailean irakasle izanagatik ere, ez naiz pedagogoa, hizkuntzalaria baizik". Hau ulertzeko esan behar da Donostiako Zorroagako egoitzan ginenean, Pedagogiako titulazioaren barne Hizkuntzaren Pedagogia deituriko ibilbidea sortu zela, 1983ko ikasketa planetan ofizialki onartua. Erabat berria zen hura, gainerako unibertsitateetan ez baitzegoen horrelakorik.
‎Argira etorriko haiz, Jainkoa ikusiko, Jainkoaren Semea begietsiko. Bizi honetan ulertu ezin izan dituan misterio miragarriak ikasiko dituk: zergatik izan garen kreatuak, kreatuak izan garen bezalakoak, eta Kristorengan natura bien batasuna zertan datzan?.
‎–Ea hau ulertzen duzun: dibortzioa eskatu eta karrika gorrian utziko zaitut.
‎Etxean, Silvio Rodríguezen diskoak daudela ikusi du, eta pentsatu du, menturaz, emakumea ez dela PPkoa izango, baina euskaraz hitz egin behar duela pentsatze hutsak, goiz hartan, Madrilen, 2004ko martxoaren 11n, goizeko bederatziak eta hogei hor nonbait, amorrua eman dio. Beste kazetariari azaldu dio, eta honek ulertu du. Emakumeari kalera joan behar duela esan dio.
‎Basson ek (2001), bere aldetik, emakumeen sexu erantzunaren ereduezberdin bat proposatu zuen, kasu honetan intimitate emozionala, sexu estimuluaketa harremanaren asebetetasuna ere kontuan hartuz. Eredu honetatik ulertzen daemakumeen sexuaren funtzionamendua gizonena baino konplexuagoa dela, etazenbait kontu psikosozialek izugarri eragin dezaketela emakumeen kasuan (adibidez, harremanarekiko asebetetasuna, autoirudia, aurretiko sexu esperientzia negatiboak). Gauzak horrela, emakumeek desiran oinarritzen ez diren beste arrazoibatzuk izan ditzakete sexu aktibitatea gauzatzeko.
‎Edozein gauza gertatzen denean, horri arrazoiaren bat ematen saiatzen naiz, mundu hau ulertzeko gogoa dudalako. Egia esan, sarritan, edo gehienetan, alferrikako lana da, zergatia aurkitzea ezinezkoa delako edo zaidalako.
‎Auzotarren manifestazioetan erakutsi duten jarrera xenofobo eta mehatxatzailea, ez guztiena, guztiz salagarria da, nik ez dut mobilizazio horiekin bat egin, baina ezin dugu horretan gelditu. Xenofobia, mehatxua eta arrazakeria, bi aldeetan dago, ez kide guztietan, baina egoera hau ulertu eta konpondu ezean, gehiengora hedatu daiteke.
‎Abertzaleak eta Euskara. Bere pentsamendua oso emankorra da egungo krisi larri hau ulertu ahal izateko. Bihoa hemendik ene esker ona berarendako, eta euskal pentsamenduaren bide honetan akuilu eta lagun diren Joxe Azurmendi, Txepetx, Xamar, Alfontso Martinez Lizarduikoa, Josu Naberan eta beste aunitzendako ere.
‎Kontua ez da gaztelania erabiltzeko aukerak murriztea edo ezabatzea, euskara erabiltzekoak bermatzea baino. Zaila ote da hau ulertzea. Adibide bat jarriko dugu.
‎Aita santuak zioen zientzia ez dela arimez arduratzen; baina, ikusi bezala, arimez zientzia (lan honetan ulertzen den zentzu zabalean) arduratzen da; noski baietz! Beste batzuek diote zientzia ez dela balioez arduratzen; erlijioari dagokio auzi hori.
‎Ulertu dut nire maisu gazteak horregatik sentitzen duen tristura. Ordu honetan ulertzen errazagoa da dena zakurraren ipurtzuloan, ordu honetan igaroak daude pasabide estu guztiak, eta argia ikusten da atzean.
2010
‎Ondorioz, ulertzekoa da zergatik den, aste osoan nekatuta egon arren ere, beharrizana titiriteroontzat asteburuetan lan egitea. Lana porlan kilo eta ordenagailu aurreko orduetan soilik neurtzen dakien gizarte honek ulertu ez arren.
Hau ulertzen ez badugu, egoera honen ondorio latz guztiak pairatzen jarraituko dugu.
‎Eusko Jaurlaritzak onartu asmo duen Bizikidetza Planak sortu duen polemikari buruz galdetuta, Patxi Lopez ziur agertu da akordioa lor dezaketela: Ez dut gatazka hau ulertzen, modu artifizialean sortu dute. Ez dut ulertzen zer dela eta iraintzen duen biktima baten lekukotzak.
‎Horiekin txertatzen da zelulan, fusioa gertatzen da, eta poro bat zabaltzen du. Gure lanaren helburua da hau ulertzea, batez ere txertaketa eta fusioa.
‎– Hau ulertu behar da, deklaratu zuen Sebastianek.
‎Palestinarrak, bestalde, ezin dira itzuli 1948an utzi behar izan zituzten etxeetara. Hau ulertzeko, pentsatu umea zarela eta margotzeko koadernoa daukazula. Lotu puntuak lerro batekin.
‎Ahozko diskurtsoan, berriz, hiztunak gehienetan aurrez aurre izan ohi du entzulea eta honek ulertzen duen edo ez, galderaz edo keinuz azaltzen dio. Horrela, hiztunak minuturo alda dezake kontatzeko modua, esandakoa entzuleari hobeto egokituz.
‎ondasunen merkataritzaren ia% 30 ordezkatzen zuten 1980 urtean eta oso galera bizkorra ezagutu ondoren, ondasunenmerkataritzaren% 11 urrira atzeratuz? azkenaldian% 20rako jauzia eman dute.Ibilbide hau ulertzeko ondasunen nazioarteko merkatuetako egitura eta bertakoprezioen eraketa ulertzea ezinbestekoa da. MMEren datuak prezio korronteetandaude emanak eta mea gaietako merkantzia garrantzitsuena petrolioa da.
‎Hotzak zegoela esan zion. Honekin ulertu zuen guztia. Eskutik hartuta joan ziren oheraino, fuerte besarkatu eta uzkurtu zirenean, begiak itxi eta ziplo gelditu ziren biak.
‎Teologoek ez dute bigarrena onartzen, alferrekoa delako edo doktrina faltsua barruratzen duelako. Izan ere, Platonek honetarako ulertu zuen zeruko legea: zeruko gorputzen mugimendu antolatuak eta eraginak berarekin dakar modu jakin batean jarduteko destinoa edo beharrizana, eta horixe da, hain justu ere, zeruko legea.
‎Lege naturalaz denaz bezainbatean, ohartarazi behar da filosofoek, legelariek eta teologoek modu desberdinetara ulertzen dutela lege natural hori. Dirudienez, Platonek, lehen aipatu lanetan, honetara ulertzen du lege naturala: sortzailearen eraginez, gauzen barruan dagoen joera naturala da; joera horren eraginez, gauza bakoitzak bere egintza eta helburuetara jotzen du.
‎Gainera, ildo bertsutik esaten da epaileak zuzenbiderako zitazioa egiten diola mendekoari, eta horren helburua dela, zin zinez, zuzenbidearen inguruko lekukotza ematea. Hala ere, hori beste modu honetara uler daiteke: zitazioa epaiketa lekura egiten da.
‎17 eliza, 32 komentu, 8 ikastetxe eta 4 babes etxe asaltatu eta erre ziren. Lerrouxisten eraginagatik izan omen zen, 353 baina borrokaren norabide aldaketa hau ulertzeko kontuan hartu behar da, Ejertzitoarekin eta oligarkiarekin batera, orduko aginte eta larderiaren partea zela Eliza. Eta, beste bi sektoreon aldean, herriagandik gertuago eta babesik gabeago zegoela.
2011
‎Testuinguru honetan ulertu behar da EAEko hiru kutxek abiatutako" bateratze hotza"; oraindik zehaztu gabe dago zein banku fitxa sortuko duen bateratzeak. 80.000 milioi euroko aktiboak izango ditu.
‎Tamalez, bizi izan nazan giroan ez da erraza euskera jatorra norbereganatzea eta, behar bada ez jatzue erraza izango darabildan euskera erdiartifizial hau ulertzea. Esaten deutsuedana ulergarri izateko moldatu behar bada, moldatu daiala Udalak edo nik idatzitakoa hemengo bertoko berba egiteko erara, beti be espainiera ez bada.
‎Honen amaierahurbil dago. Gadafi iraganeko kontua da eta onena litzateke ahalik etalasterren hau ulertzea, azaldu du Oana Lungescu NATOko bozeramaileak.Hala ere, Gadafiren aldeko indarren mehatxuak eta erasoak oraindikjarraitzen dute, hori dela eta, NATOk erne jarraituko du.
‎Beraz, historian barrena eraikitako errealitatearekin zeuzkan barne harremanak hautsi egiten dira hizkuntza bat hiltzean, errealitate etnolinguistiko eta kultural hura hizkuntza hartan taxutua zegoelako. J. Fishmanen testu batean aurkitu dudan, egokitzapenaren onura? delako kontzeptu hori zentzu honetan ulertu genukeela deritzot: nolabait ere, jatorrizko hizkuntzaren erabilerari esker eraikita zeuden mundu kulturala eta soziala desintegratzean, hizkuntza ordezkatzaile arrotzaren erabilerak aurrez eraikitako mundu ikuskeraren oreka eta onura eraitsi egiten ditu.
‎2.Adierazpen honen ondorioetarako,, erlijio eta sinesmenetan oinarritutako intolerantzia eta bereizkeria? esamoldea honetara ulertzen da: erlijio edo sinesmenean oinarritutako halako bereizketa, bazterketa, murrizketa edo lehentasun oro, horren helburu edo ondorioa denean, berdintasun baldintzetan giza eskubide eta oinarrizko askatasunen aintzatespena, gozamena edo egikaritza deuseztatzea edo murriztea.
‎Adierazpen honen ondoreetarako,, emakumearen aurkako indarkeria? esamoldea honetara ulertzen da: emakumeengan oinarritutako edozein indarkeria egintza, emaitza moduan, emakumearentzat kalte edo sufrimendu fisikoa, sexuala edo psikologikoa duena edo izan dezakeena, eta baita, egintza horien mehatxuak, derrigortzea edo nahierara askatasunaz gabetzea, hori bizitza publikoan zein pribatuan gertatu.
‎Komenigarria da argitzea ziberkomunikabidea honako modu honetan ulertzen dugula: «Edukienigorleak gertaeren eta publikoaren artean bitartekari izateko nahia du, eta batik bat, kazetaritza irizpideeta teknikak eta multimedia hizkuntza erabiltzen ditu, interaktiboa eta hipertestuala da, eta Internetsarean eguneratzen eta argitaratzen da» (Lopez et al., 2005:
‎Bai, posible bada, baina bake epailea horietaz arduratzen hasi orduko nahitaez salaketa dagokion instrukzioko epaitegira eramango du, han instrukzio epaileak egitateak kalifi ka ditzan. Hau ulertzeko, ezin dugu inoiz ahaztu bake epaileek ez daukatela zertan zuzenbidean aditu izan eta instrukzio epaileek kasuari segurtasun juridikoa emango diotela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
hau 207 (1,36)
honetan 48 (0,32)
Hau 35 (0,23)
honek 15 (0,10)
honetara 14 (0,09)
honetatik 9 (0,06)
honen 6 (0,04)
honen bidez 3 (0,02)
honekin 2 (0,01)
honetaz 2 (0,01)
Honek 1 (0,01)
Honekin 1 (0,01)
Honen 1 (0,01)
Honetara 1 (0,01)
honen bitartez 1 (0,01)
honena 1 (0,01)
honetarako 1 (0,01)
honi 1 (0,01)
honi buruz 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
hau ulertu behar 20 (0,13)
hau ulertu ez 17 (0,11)
hau ulertu ezan 8 (0,05)
hau ulertu ahal 5 (0,03)
hau ulertu modu 5 (0,03)
hau ulertu nahi 4 (0,03)
hau ulertu beste 3 (0,02)
hau ulertu ezinbesteko 3 (0,02)
hau ulertu saiatu 3 (0,02)
hau ulertu zail 3 (0,02)
hau ulertu adibide 2 (0,01)
hau ulertu egin 2 (0,01)
hau ulertu ezin 2 (0,01)
hau ulertu ezinik 2 (0,01)
hau ulertu funtsezko 2 (0,01)
hau ulertu gako 2 (0,01)
hau ulertu garrantzitsu 2 (0,01)
hau ulertu hasi 2 (0,01)
hau ulertu kontu 2 (0,01)
hau ulertu lagundu 2 (0,01)
hau ulertu lagungarri 2 (0,01)
hau ulertu ni 2 (0,01)
hau ulertu ta 2 (0,01)
hau ulertu antropologia 1 (0,01)
hau ulertu ari 1 (0,01)
hau ulertu aski 1 (0,01)
hau ulertu baina 1 (0,01)
hau ulertu belaunaldi 1 (0,01)
hau ulertu berriz 1 (0,01)
hau ulertu bide 1 (0,01)
hau ulertu bost 1 (0,01)
hau ulertu denbora 1 (0,01)
hau ulertu egoki 1 (0,01)
hau ulertu era 1 (0,01)
hau ulertu erabili 1 (0,01)
hau ulertu ere 1 (0,01)
hau ulertu erraz 1 (0,01)
hau ulertu esan 1 (0,01)
hau ulertu euskaltzale 1 (0,01)
hau ulertu ezinda 1 (0,01)
hau ulertu ezinean 1 (0,01)
hau ulertu faktore 1 (0,01)
hau ulertu gai 1 (0,01)
hau ulertu garrantzi 1 (0,01)
hau ulertu gehiago 1 (0,01)
hau ulertu giltza 1 (0,01)
hau ulertu gogo 1 (0,01)
hau ulertu gozamen 1 (0,01)
hau ulertu inoiz 1 (0,01)
hau ulertu iparralde 1 (0,01)
hau ulertu Irun 1 (0,01)
hau ulertu itxaron 1 (0,01)
hau ulertu kalitate 1 (0,01)
hau ulertu Karl 1 (0,01)
hau ulertu klabe 1 (0,01)
hau ulertu komunitate 1 (0,01)
hau ulertu kultura 1 (0,01)
hau ulertu Mattin 1 (0,01)
hau ulertu mende 1 (0,01)
hau ulertu mesede 1 (0,01)
hau ulertu nahasmendu 1 (0,01)
hau ulertu nahitaezko 1 (0,01)
hau ulertu ohi 1 (0,01)
hau ulertu omen 1 (0,01)
hau ulertu ondasun 1 (0,01)
hau ulertu oso 1 (0,01)
hau ulertu saiakera 1 (0,01)
hau ulertu testuinguru 1 (0,01)
hau ulertu toki 1 (0,01)
hau ulertu une 1 (0,01)
hau ulertu ziur 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia