Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.320

2000
‎Gai arturikoak Narrazioak liburuaren hurrengo ipuin kolekzioetan ere agertzen dira, eta liburu honetan tematika ezagunaren eta protagonista literario legendario horien inguruko gertaerak testuinguru gisa erabiltzen ditu une eta egoera partikularrak aurkezteko. Poesiaz hitz egiterakoan aipatu dugun metaliteraturaren erabileraren adibiderik egokiena bilakatzen dira, ez baitu egileak gai arturikoen bertsioak eginez giro heroikoak berreraikitzeko asmorik, berez aurkako zentzuan erabilita daude. Jose Luis Mendozak (Pamiela," En el principio fue el mito", 9.or.) narrazio arturiko hauen erabileraz idatzi zuen moduan:
‎Alderdi horiez gain, Azkorbebeitiak berak eransten du jarraitasun tematikoa ere badagoela Sarrionandiaren obran, gai arturikoaren agerpen errepikatua, hizkera eta estilo konfundigaitza, metafora errekurrenteak...
‎Aingeru Epaltzak, esate baterako, Sarrionandiak" Itzalarekin solasean" ipuinean dakarren izen zerrendak jasotzen ditu: " Sapho, Li Po, Jonathan Swift, Cesare Pavese, T.S. Eliot eta liburuan zehar, narrazio bakoitzeko sarrera aipuetan bereziki, agertzen direnekin batean ziklo arturikoa, Herman Melville, gure ahozko tradizioa (Atarrabio, kantutegi zaharra) egilearen erreferentzien konstelazioa gure begi aitzinera dakar, eta horrekin batean, idazle handiek beren ondokoetan uzten dituen eraginez harantzago, literatura literaturgai izan daitekeela erakutsi ere. Liburu hau plazaratu zenez geroztik gure artean hainbertzetan aipatu den zorioneko metaliteraturaren deskubrimendua dugu.
‎Joseba Sarrionandiak berak egiten dituen erreferentzia literario guztiez gain, Jorge Luis Borges idazle argentinarraren eragina aipatu izan dute kritikoek behin eta berriro. Lehenengo aipamenak Jon Kortazarrenak dira(" Gaurko narratiba eta euskal literatura", Jakin, 1982, 25 alea).
‎Izan ere, ikusi dugun moduan, bere liburuek askotan halako testuinguru kulturalaren premia eta interpretazio exegetikoaren beharra izaten baitute nolabait ulertzen, obra interpretatzen saiatzeko. Eta irakurleoi dagokigu berak iradokitakoaren haritik testua" berridaztea", horixe da Sarrionandiak berariaz irakurleari egiten dion proposamena.
‎Lehen artikuluan liburua generoari dagokionez, sailkatzeko dauden zailtasunak aipatzen ditu, ez baita, bere ustez, ez narratiba, ez poesia eta ez saiakera, hiruetatik duelarik halere. Sarrionandiak berak emaniko definiziora jotzea erabakitzen du azkenean" asmakizunak, datziboak, haur ipuinen perbersioak, moebius zintak, paradoxak, penny dreadfuls, ametsak, laburmetraiak, gogoeta solteak eta beste botoi galduak."
‎irakurritako ipuinak, ikusitako filmeak, filosofia, umetako jokoak eta abar. Berez helduentzako aproposago ez ote den esaten du, edo hauei gaztetxoei baino gehiago ez ote zaien gustatuko. Bereziki azpimarratzen du" Ereduak" izeneko ataltxoa, didaktikoegia baderitzo ere, nola idatzi behar den eredu ezin hobea eskaintzen duela esanez.
‎Lehenengoaren ustez, jadanik Ez gara gure baitakoak liburuan teorikoki garaturikoaren alderdi praktikoa da prosa zati txikiez osaturiko liburu hau. Hitz joko paradoxikoa hautatu du egileak izenburutzat, berez XVII. mendeko euskal idazle baten liburutik harturiko atsotitza dena. Lopez Gasenik dioenez, istorio guztietan zehar noizbehinka errepikaturik agertzen da esaera hau" batasun ia erlijiosoa ematen diolarik liburu osoari".
‎Presondegiko giroa dakar, abertzale iraultzaile batzuen inguruan. Libertaterik eza, berez oinazezkoa bada ere, han funtzionarioek presoei egiten dien gudu psikologikoa ez da hobea." (156 or.)
‎Esan bezala liburuaren egitura hamar narraziok osatzen dute, luzera, taxuera eta gai ezberdinekoak dira. Amaieran, Sarrionandiak berak erantsiriko oharrak ikus daitezke, berak dioen moduan" irakurlearentzat erreferentzia literarioen azalpen gisa" erantsiak. Azkenik, aldiz, Bernardo Atxagak POTT bandaren kide ziren garaietako idazle lagunen arteko konplizitatea agertu alde Jean Baptiste Hargous
‎Azkenik, Sarrionandiaren liburu honen alderdi berezi bat aztertzen du Jon Kortazarrek Irudien gordelekuetan barrena artikuluan (Luma eta lurra, 77 or.). Izuen Gordelekuetan Barrena ren lehen edizioko irudien azterketa egiten du, testuen ondoan argitaratzeko egileak hautaturiko argazki, grabatu eta abarren azterketa, berez " paratestua" izango litzatekeena. Zehaztasunez aztertzen ditu banan banan irudi horietako bakoitza, azaleko laberintoak, marinel zaharraren grabatuak, Arthur erregearenak, eta amaiera alderako irudi onirikoak, arku eta bobeda hutsek... olerkien testuari eransten dioten profil berriez ohartu eta interpretatzen saiatuz.
‎Jonhatan Swuift en 1726ko liburu honetako laugarren atalean azaltzen da. Berez agur bat omen den esaldi hau, Gulliver ek zaldien lurraldetik alde egitean moxalak maitasunez berari zuzenduriko esaldia da. Horrek argitzen du, era berean, liburuaren azalean zaldi baten irudia ezartzea eta zentzu horretan aztertzen du A. Azkorbebeitiak, zabal bezain xeheki, liburuaren edukia, besteak beste, zibilizazioaren zentzugabekeria eta bidegabekeriaren salaketa gisa.
‎Bestalde, saioei berei dagokienez, gehienak idazle edo filosofo ezagunen aipamenen bat abiapuntutzat hartu eta bere argudioak eta ondorioak adierazten ditu segidan. Literatur piezei dagokienez, berriz, hiru aipatzen ditu Joxerra Gartziak beste guztien gainetik" Euria esan eta euria erortzea" (191 or.)," Ziutateko enparantzak" (201 or.) eta" Laberintoa habitatu" (206 or).
‎2 Mende amaierako mugimendu eklektikoaren zantzuak nabarmentzen dira beraiengan , jatorri eta joera guztiz ezberdineko poemak, sentimenduak edo eskolak ametitzen dituzte. Sarrionandiaren Izkiriaturik aurkitu ditudan ene poemak liburua da horren adibide nabarmena, egileari ez zaio axola iturriak, kulturak eta garaiak guztiz ezberdinak izatea.
‎Idazleek aldiz, bereziki 1980z geroztik idazten hasitakoek, Sarrionandiaren Izuen gordelekuetan barrena eta Narrazioak liburuek beraiengan izandako eragin nabarmena aitortu izan dute, eta kritikoek ere, 1980ko mugarri horren garrantzia azpimarratu izan dute, B. Atxagaren Etiopia eta Izuen gordelekuetan barrena argitaratzeak markaturikoa.
‎Izuen gordelekuetan barrena (1980), Eguberri amarauna (1983), Marinel zaharrak (1987), Gartzelako poemak (1992) eta Hnuy illa nyha majah yahoo (Poemak 1985) (1995). Aurten argitaraturiko Hau da ene ondasun guzia liburua izateaz gain, disko batean jasotzen ditu Sarrionandiak berak errezitaturiko zenbait poema.
‎Poeta talde honetakoek oinarri filosofikoei dagokienez Nietszche, Heidegger eta Witgensteinen irakurle dira, eta beren obrak desenkantuaren filosofiaren adierazbide bilakatzen dira. Zientziak eta positibismoak eskaintzen duen mundu ikuskera segurua baztertzen dute eta historiaren nahiz progresoaren kontzeptuak zentzu gabe bilakatzen zaizkie.
‎Belaunaldi ezberdinen bizipenak harira ekarriz, eta historiaurreko gizakiei erreferentzia eginez, unibertsaltasuna aldarrikatzen saiatzen dela dirudi. Izan ere, istorio honetako pertsonaiek berek ere sexuaren arabera besterik ez dira bereiztuko: honela, emakumezkoak Mari deiturarekin izendatu ditu, eta gizonezkoak Txomin (edo honen aldakiak diren, Maria, Miren, Domingo...).
‎" Zer gara? Berez gurekin datorrena ala, bizitzan zehar egiten goazena?" (Fernandez, Jose Jabier: Egunkaria) Aurretik aipaturikoa aintzat hartuz, bizitza jostearen prozesu bera eskatzen duen ekintza dela esan genezake.
‎Beraz, Iñakiren istorioa kontatzen ez duenean, baina honen berri nola izan zuen azaltzean, narrazioan parte hartzen duen narratzailea dugu. Bestalde, askotan Iñakik berak hartuko du hitza, maila metadiegetikora jauzi eginez.
‎hots, Mario jaio dena eta sentitzen denaren bikoiztasunean bizi da; eta Keparen bikoiztasuna, ordea, ezkutuko eta azaleko bizitzan oinarritzen da. Izan ere," biek ezkutatzen dute beraien nortasunaren alde garrantzitsu eta funtsezko bat" (Egunkaria). Honela, narrazioan pertsonaia nagusiaren gatazkarekin batera, Jimenezek dioen bezala," beren sexu nortasunaren bila dabiltzan hiru pertsonaia dakarzkigu Gorrindok." (Egunkaria I)
‎Izan ere," biek ezkutatzen dute beraien nortasunaren alde garrantzitsu eta funtsezko bat" (Egunkaria). Honela, narrazioan pertsonaia nagusiaren gatazkarekin batera, Jimenezek dioen bezala," beren sexu nortasunaren bila dabiltzan hiru pertsonaia dakarzkigu Gorrindok." (Egunkaria I)
‎Felipe Juaristiren aburuz," Giro itxia da nagusi. Protagonistak, leihorik ez aterik gabeko etxeetan bizi dira, beren baitan bildurik, berak ez direnaz mozorroturik, ispilua dutela askotan lagun bakarra. Baina mozorroak, azken finean, haragia edo larrua baino benetakoagoak izan ohi dira." (Pergola 37)
‎Pertsonaia guztiak bizitza trenak markatutako erritmora egokitu beharrean aurkituko dira. Eta egokipen hori ezinezkoa gertatzen zaienean trena bera izango da beraien amaieraren instrumentua, trena da-eta liburu osoa menperatzen duen elementua. (El Correo IV).
‎Pertsonaia garrantzitsuenak, Markos zein Nestor, lekuz, jokoz, oroz kanpo daude ia beti; guztiz arrotzak zaizkien goitibeheitiek erabakitzen dituzte beren aldarteak eta norabideak, ez dira gai beren bizitzak gobernatzeko, izutu egiten ditu askatasunak. Gizaki izateak urduri jartzen baititu, nahiago lukete postontzi edo karrota izan gizaki baino:
‎Pertsonaia garrantzitsuenak, Markos zein Nestor, lekuz, jokoz, oroz kanpo daude ia beti; guztiz arrotzak zaizkien goitibeheitiek erabakitzen dituzte beren aldarteak eta norabideak, ez dira gai beren bizitzak gobernatzeko, izutu egiten ditu askatasunak. Gizaki izateak urduri jartzen baititu, nahiago lukete postontzi edo karrota izan gizaki baino:
‎pairaezina zaie erabakiak hartzeko ahalmena. Halatan, ezustean, nolabaiteko babesa damaien emaztearengandik urruti direlarik emaztearen erabaki baten ondorioz noski, ez baita harritzekoa halako ganorabakoengandik aldentzen ahalegintzea, munduarenganako eta beren buruarenganako haserre hitsa nagusitzen zaie, miseriazko ziminokeriak eginaraziz.(...)
‎Pertsonaiek beraien artean dutenean, egileak bere buruz hitzegin dezaten uzten ditu, ez du hizkunerik erabiltzen, kontalariaren ausentziari esker, gertakariak eskenatokian egongo bailiran suertatzen dira, arintasuna emanez. (Egan 49)
‎Idazleak sortaraziz irakurlea irakurtzen jarraitzera bultzatu nahi du. Gaiari begiratuz, ordea, Rikartek berak esan bezala" desioaren narrazioak" direla ikus dezakegu (Elizondo, Edurne: Egunkaria VI).
‎Non personaiek sentitzen duten ihes egin beharra, funtsezko osagaia den. Izan ere, pertsonaia nagusiak, hoegeita hamar urtetatik berrogeitara bitarte horretan daudelarik, beren ohiko mundutik itzurtzeko grinak harrapatuta daude. Helduarora iritsi dira ia ia konturatu gabe, eta egoera horretan badirudi errealitatetik ateratzeko nolabaiteko bidea asmatu nahi dutela:
‎Pertsonaia nagusi honek berak hitz egingo digu lehenengo pertsonan: hots, Xabierrek emango digu gertaeren berri.
‎Elkarrizketa batean honakoa aitortu zuen: " Berez naiz esaera errazak eta sinpleak egitearen zale.(...) Baina zergatik kontatu behar dira gauzak ahalik eta zailen. Erraz kontatuta uler balitezke eta esanahi berdina baldin badute, askotan, grazia gehiagorekin gainera..." (Habe 219)
‎Antza denez, Dionisosen jokaera ulertzeko giltza azaldu nahian dabil, baina, horretarako beharrezkoa izango litzatekeen pertsonaiaren barne munduan sakontzeko ahaleginik ez du egiten. Bestalde, gainerako pertsonaien hainbat gogoetaren berri ematen badigu ere, ez da beraien barne munduan sakontzeko ahaleginik sumatzen, pertsonaia lauak aurkeztu nahi dizkigu eta. Ez da garapen psikologikorik islatzen, barne hausnarketa ugariren berri eman arren.
‎Pertsonaien indarra beren indarezan datza. Bizi dira, zergatik bizi diren jakiteke; jan eta edaten dute (edan galanki), kalez kale ibiltzen dira beste zer egin haundirik gabe.
‎Are gehiago, Juaristik berak aipatu zuen bezala," Unai Iturriagaren azken nobelan, hezur haragizko pertsonaiek adina indar du hiriak, Bilbok alegia." (Pergola 87) Gainera, hiria bera da eleberrian zehar zehazkien deskribatzen dena. Izan ere, atal gehienen hasieran Bilboko auzo ezberdinen ezaugarri zenbaiten deskribapen edo aipamenak egiten dira.
‎Leticia Grandesen ustez honako mezu ezkutua du eleberriak: " ideologiak zein maitasunak nor berak gidatuak izan behar dutela, egin nahia eta bete beharraren arteko gatazka saihestuko bada, noski." (Egan 49)
‎hots, oroitzapenen bidez ezagutzera ematen zaigu bakoitzaren pentsatzeko modua. Juaristik dioenez" Marcel Prousten famatu hartan bezala, edozein objetu asko zaie memoriaren makina martxan jartzeko eta beren burua testuinguru konkretu batean kokatzeko." (El Diario Vasco IV) Honen guztiaren bidez pertsonaien barne munduan sakontzeko aukera eskaintzen badigu ere, askotan erabilitako estilo trinkoak hurbilpen hori zailduko digu.
‎Batzuetan, halaber, fikziozko pertsonaiei hitza luzatzen die, narratzaile intradiegetikoari bidea irekiz: esate baterako, eroetxeko zoroek beren istorioak azaltzen dituztenean. Gainera, irudi poetikoen bidez pertsonaien izakera ederki islatzen du.
‎Horretaz gain, Bilbok duen Ondare Historikoaren hondamendia salatu nahi dut, ez dago batere zaindurik eta galzorian dago. Obra honetan aipatzen diren lekuak errealak dira, nere esperientzien lekuko, eta beren nortasuna dute. (Argia 1365)
‎aitatxi ta amatxi xaharrak, bat bertzearen ondotik denbora laburrez itzaliko direnak, gero Matin, aita, eta Maite, Iñakiren ama. Semea aski herabea da berenaz , nahiz frango azkarra den adineko. Eskolan ez da luzaz ibili, nekez ikasten baitzuen; beraz laborantxari lotu da burrasoen segida hartu beharrez.
‎hala nola, Luis Mari Mujika, Iñigo Aranbarri, Edorta Jimenez, Xabier Montoia, Jose Luis Otamendi, Manu Erzilla. Hauek guztiek 90 urterako jada poesiazko lanak argitaraturik bazituzten ere, beraien lehen hitz lauzko lana urte honen ondoren argitaratu izanagatik jaso ditugu zerrenda honetan.
2001
‎Hori horrela izanik, ulergarria da Saizarbitoriak berak behin baino gehiagotan" akzidentez" idatzi duela esatea, garaiko giroari erantzunez.
‎Objektuez inguraturiko mundu honetan, objektuekiko gure erlazioaren bidez definituko gara. Ortegak nobelari buruz zituen ideiak errepikatuz, esan dezagun objektuak dauden lekuan, beraiei buruz hitz egitea alferrikakoa dela.
‎Frankismoaren aurka maila guztietan altxatu zen gizarte honetan, guztiz estetika abangoardista izan zen belaunaldi berri honek proposatu zuena. Saizarbitoriak berak 1991ko hitzaldi batean esandakoa gogoratuz, belaunaldi honek antzinakoen lotsaz idazten zuen eta antzinakoa gainditzeko helburu abertzalearekin.
‎Saizarbitoriaren ibilbide literarioan literatura ez baita zernahi mezu ideologiko defendatzeko gunea izan. Honek ez du esan nahi, noski, egilearentzat literaturak berehalako funtziorik ez duenik, eta halaxe azpimarratu nahi izan zuen Saizarbitoriak berak Ene Jesus (1976) nobelari egin zion epilogoan. Bere aburuz, literaturak ezer baino lehen, sentsibilitateak hezitzen ditu eta zentzu honetan, Novalis ek zioen bezala, mundua" erromantizatzen" duen heinean, bizitzari buruzko ikuspuntu berri bat da testuan azaleratzen zaiguna.
‎Funtsean, kontakizunaren espazio hipotetikoa kokatzeko balio digun baliapide honek (estazio hori Euskal Herriko edozein estazio izan daiteke), ez digu 100 metro ren kasuan islatzen zuen bi komunitate linguistikoen konflikto hori hain nabari agertzen. b) Narratzailea protagonista duten beste istorioak, gehienetan lehenaldian kontatuak, eta itxuraz protagonistaren gaztaroari dagozkionak. Bertan, protagonistarekin batera, sekuentzia desberdinetan behin eta berriro pertsonaia berak azaltzen zaizkigu: Marga, Abel, K eta D bikotea, aita eta, batez ere, ama.
‎" Irakurleak heriotza soilaren pertzeptzio zehatza izan dezan, heriotza hutsaren irudi berez trajikoaz jabetu dadin, arreta desbideratuko lukeen trabarik gabe" neutrotasuna (cf. Flaubert) izango du teknika mailako baliabiderik nagusiena.
‎Beste hiru nobeletan baino ahalegin handiagoa dago azken nobela honetan pertsonaien taxuketari dagokionez. Nobela irakurri ahala, irakurleak beren izakera eta bilakaera psikologikoaz datu ugari biltzen ditu zeharka, deskribapen psikologiko honen aberastasunari ihes egitea zail gertatzen zaiolarik. Beste pertsonaiekin dituzten harremanei esker jabetuko gara" patu tristera" kondenaturik dauden paperezko izakion nolakotasunaz.
‎Berak ere, Bihotz biko protagonistak Donostia eraldatuan egiten duen antzera, amoranteak emazteari igorritako mezua tartean, adulteroen eszenak imaginatzen ditu Dublin literarioan barna. Hori gutxi balitz," Bloom" ingelesaren itzulpen kontsidera genezakeen Flora izeneko pertsonaia, musikazalea eta oparoa dugu, Molly bezala (etengabeak dira beraien ipurdi" naharoei" egiten zaizkien erreferentziak).
‎R. Saizarbitoriak berak 1991n Iruñean egin zen VIII. Galeuzcan adierazi zuenez, bere belaunaldiak aurrekoen literatura berritzeko asmoarekin idatzi zuen. Besteren artean, R.
‎Saizarbitoria, X. Kintana, I. Sarasola, A. Urretabizkaia, R. Arregi eta X. Lete biltzen zituen lagun talde hau, ez zen soziologikoki euskalduna, hau da, euskara ez zen beren eguneroko jardunaren oinarria. Frankismoaren debekuak eta zapalkuntza politikaren ondorioak jasaten zituen belaunaldiaz mintzo garela esan behar da.
‎Alabaina, egile hauen kasuan, konpromiso literarioak ez zuen literatura konprometituaren aldeko apusturik ekarri. Konpromisoa hizkuntza aukeraketari zegokion, beren xede nagusia garaiko irakurleen beharrei erantzungo zien literatura idaztea baitzen. 80ko hamarkadara arte itxaron dugu, euskal literatura irakurleria ugarituko duten lege baldintzak bete daitezen.
‎Saizarbitoriaren ibilbide literarioan literatura ez baita zernahi mezu ideologiko defendatzeko gunea izan. Honek ez du esan nahi, noski, egilearentzat literaturak berehalako funtziorik ez duenik, eta halaxe azpimarratu nahi izan zuen Saizarbitoriak berak Ene Jesus (1976) nobelari egin zion epilogoan. Bere aburuz, literaturak ezer baino lehen, sentsibilitateak hezitzen ditu eta zentzu honetan, bizitzari buruzko ikuspuntu berria da testuan azaleratzen zaiguna.
‎Egia esan, ezaugarriok guztiok ez dira inondik ere harritzekoak, baldin eta lehenago esan dugun moduan, Nouveau Roman-en oinarrian dagoen poetikari begiratzen badiogu. Mugimendu honetan barneratzen diren idazleek hizkuntza optiko eta guztiz deskribatzailea erabili zuten beraien nobeletan eta Fenomenologiaren ideiak bere eginez, gizakia eta mundua aldentzen duen oro deuseztatzea bilatzen zuten. Horregatik, ez da sinesgaitza suertatuko Nouveau Roman eko egile asko 50eko hamarkadaren azken urteetan indartu zen Nouvelle Vague mugimendutik hurbil ibiltzea, eta hori horrela izanik, zenbait idazlek, A. Robbe Grillet eta M. Duras-ek kasu, ciné roman direlakoak plazaratzea 60ko hamarkadan.
‎Harrigarria da nola, istorio nagusiak aurrera egiten duen heinean, Iñaki Abaitua protagonista esku artean duen Hamaika pauso nobelako Zabalegi protagonistaren patuarekin endredatzen doan. Finean, biek heriotza eta bakardadea ezagutuko dituzte beren bizitzen amaieran: bata fusilatuta hilko da, besteak, bere buruaz beste egingo du.
‎Berak ere, Bihotz bi-ko protagonistak nobelako Donostia literarioan egiten duen antzera, amoranteak emazteari igorritako mezua tartean, adulteroen eszenak imaginatzen ditu Dublin literarioan barna. Hori gutxi balitz, Bloom ingelesaren itzulpen kontsidera genezakeen Flora izena duen pertsonaia, musikazalea eta oparoa dugu, Molly bezala (etengabeak dira beraien ipurdi" naharoei" egiten zaizkien erreferentziak).
‎Begirada honek detaile obsesiboz transkribatzen dizkigu pertsonaia femeninoen gaineko xehetasunak eta bai, halaber, bere buruaren zikinkeriaz egiten diren oharrak. Hori guztia gutxi balitz, hotelean pornografia ikustea du gogoko, berez , aipagarria ez den kontua, detaile batengatik ez balitz: ordaindu gabe ikustea gustatzen zaio (163).
‎Bere aluan ditxosozko testua sartzen duenean horixe lortu nahi baitu: gizon doilor horrek ez dezan gehiago izorra6 Nobelako eszena izugarriena den honetan, testua alutik ateratzean, berez , zakila ateratzen du Juan Martinek. Literatur lan modura mozorrotuta erabili duen zakila.
‎Deshilobiratze izugarri hau berez edozein irakurlerentzat harrigarria ezezik deitoragarria ere suertatzen bada ere, badira zenbait datu osagarri Victoriak iradoki egiten dituenak eta viktoriar garaiko emakumearen egoera ulertzeko funtsezko bihurtzen direnak. Dirudienez, margolari prerrafaelitek modeloei eskatzen zieten itxura argal, zurbil eta heriotzezkoa lortzeko itzelezko baraualdiak egitera, gerruntzea estutzera edo ozpina edatera behartzen zituzten.
‎Guztiarekin ere, horrelako nobela bat esibizio helburu hutsarekin idatzi dela pentsatzea mundu narratibo konplexu hori eraikitzean autoreak egindako esfortzuaz ez konturatzea da. Saizarbitoriak berak , nobela honek zekarren berritasunaz ohartuz, honako hitz hauek zuzentzen zizkion irakurleari epilogoan:
‎Susmoaren kultura honetan, koadroak zuri bilakatzen dira, musika isildu egiten da eta kontaketaren ezintasunaz isiltasunaren esperientzia gureganatzen dugu. Nobelaren kasuan, Joycerengandik Beckettenganaino doan modernitatearen bilakaera ez da interesgarria berez " transgresio" hutsa izateagatik, transgresio horrek ezerezaren, hots, isiltasunaren auziari bide emateagatik baizik15.
‎" zergatik hiltzen diren zehaztu gabe hilgo dira, hitz hil isilean, beren herriagatik ez balitz beren duintasunagatik" (GP, 35)
‎" zergatik hiltzen diren zehaztu gabe hilgo dira, hitz hil isilean, beren herriagatik ez balitz beren duintasunagatik" (GP, 35)
‎Kartzelako pertsonen bizitzak izan du iraganik. Historia aldatzea bilatu dute, eta beren buruak marginalitatean aurkitzen dira.
‎Alice k murrua igarotzen du, errealitatearen beste aldean bere burua aurkitzeko. Geroago, Jacques Rigaut ek 1924 urtean eta Jean Cocteau k 1930.ean, beren pertsonaiak ispiluaren beste aldera bidali zituzten. Rigaut ek fantasma filosofikoa jarri zuen agerian, ispiluaren beste aldera igaro eta gauzak mundu honetakoak bezala zirela ikasi zuena, Cocteau ren" Olerkariaren odola" lanean badago arazorik beste aldera igarotzeko.
‎" Ene bila helduko dira funtzionarioak beren giltza porra eta morroi begiekin, zeldan ez naute aurkituko, paperotako mintzairak itsas atx izua zabal dezala...
‎" Hormako itzal guneetara begiratu eta irudiak antzemanez gero: tuareg urdinak beren gameluekin, funanbulo nanuak erortzear, trabestiak zeharkatzen, gerlari etrusko batzu zerraldo".
‎Beranduago, Atxagak berak adierazi duenez," atzeraka" hasi da. Poesia tradizionalagoa, edo ulergarriagoa egin nahian.
‎irregulartasunaren, desorekaren eta nahasmenaren poesia da Atxagarena. Baina, kraskadurak, etendurak eta hausturak diogunaren alde baletoz ere, Atxagak berak baieztatzen digu collagearen teknikarekin batera datozkigun ezaugarri bi izenen nagusitasuna eta joskeraren desoreka:
‎" Errealismo" hitza Joseba Sarrionandiak berak erabili du bere poesiaren eginbeharra definitu behar izan duenean:
‎Kartzelako poemetan errealismoa kontrajartzen zaio nolabaiteko lirika xamur, amodio gaiko eta bigunari. Poesia horri erromantiko deitzen dio idazleak, ahazturik, hein batean, berak defendatzen duen askatasun nahiaren espresaera ere erromantikoa dela. Sentimentalismoaren joera da ukatzen dena.
‎" Neskutsak ez dira irten beren lorategietatik gudariak zerraldo erortzen diren artean" (MZ, 36)
‎" beren fatuak haur batek jaurtiriko dadoa balitz bezala" (P, 135)
‎Eta paradoxan bizitzea da beren patua:
‎" Ezerezaren har lizunek irensten dute ariz ari, beste hilena bezala, beren haragi baldartua" (P, 230)
‎Gidoiak beti dira dramatikoak bere urritasunean, eta hori bakarrik ez, dramara begira daude, dramatikotasuna aipatuz. Beren joskera sinplean dramaren hezur mamidura dira, kolpeka ari diren aurkako indar biren txoke izugarria. Gidoiaren eragina argien agertzen duen poema Etiopian" Fas fatum" deiturikoa litzateke.
‎Horrela kontatzen digu bidaia Joseba Sarrionandiak, berak ikusitako marabilaz pozten digu bihotza, zauritzen irudimena, gozatzen dugu deskripzioa. Beti dago entzulea prest entzuteko.
2002
‎Hainbat arrazoi direla medio familia ingurunetik bereiz bizi diren bi anaiaren historiaren inguruan garatzen da haria. Beren bizitzan zenbait hiri ezagutu zituzten, adibidez Iruñea, Tutera edo Toledo, baina batez ere Lizarra, Erdi Aroan euskaldunak, frantsesak, gaztelarrak, juduak, musulmanak, ijitoak eta beste etnia zein kultura askotako jendea elkarrekin bizi zen hiri liluragarria. Ahots narratiboen txandakatzea, eskultura, fresko edo grabatu erromanikoen deskribapen laburrak, erritmo narratibo bizia... horra liburu honen irakurketa atsegin egiten duten zenbait ezaugarri.
‎Ildo bertsuari jarraitu zion urte batzuk beranduago argitara emandako Hamalau (Elkarlanean, 1992) ipuin bildumarekin. Bertan, 14 narrazio agertzen dira, sexua eta euskal egoera politikoa direlarik beren ardatz tematiko nagusiak.
‎Ziutateaz errepresio politikoa eta askatasunen ukazioa indarrean zegoen garai baten sinboloa da. Atxagak berak ere esan izan du behin baino gehiagotan eleberri hura soldadutzan zegoelarik idatzi zuela, eta bertan erakusten den unibertso etsipenezkoa autorea bizitzen ari zen egoeraren isla zela. Abangoardiek eta surrealismoak iradokitako mundu marjinalak errepikatuz, erregistro eta ahots desberdinak konbinatuz, edo irudi espresionistak erabiliz, eleberriko narratzaileak mundu hits izugarria marrazten digu.
‎Antología de la narrativa vasca actual (1986) liburuaren aitzinsolasean, J. M. Lasagabaster kritikariak lirikotasunaren eta barne munduen nagusitasuna sumatu zuen 1970eko hamarkadaren amaierako eta 1980ko hamarkadaren hasierako zenbait euskal eleberritan. Baina, gainera, ez zuen dudarik egin euskal eleberrigintzak errealitateari aurre egiteko beren kabuz eusten zioten fikzio unibertsoak sortzeko orduan zituen zailtasunen salaketa egitean. Lehenago defendatutakoaren ildotik, Lasagabasterrek deitoratu egin zuen Barojaren eleberrigintzak euskal idazleen artean izandako jarraipen eskasa, eta eleberrigintza tipologia errealistak gure panoraman egin zitzakeen mesedeak defendatu zituen.
‎Gaurtik ikusita, zalantzarik ez dago baieztapen horien azpian dagoen errealismoaren ikusmoldea nahiko stendhaliarra dela eta, gainera, gaur egun eztabaida hori gainditua dela, antza. Ziur aski, azken hamarkadan argitaratutako ikusmolde errealista desberdinetatik idatzitako eleberri ugariek eskari hori ase egin dute, eta, zorionez, gaur egun eleberri aukera oso zabala dugu, irakurle komunitate desberdinek beren buruak haietan islatuta ikusteko moduan2.
‎Urteetan ahaztuak izan ondoren, berezkoak zaizkien bizipenetan sakondu nahiko dute emakumeok, eta, horretarako, lehenengo pertsonan idatzitako testuak edo genero autobiografikoaren aldakiak (memoriak, egunkariak, gutunak...) hobetsiko dituzte. Simone de Beauvoirrek zioen moduan, emakumezkoek atxikimendu handiagoa diote oroimenari, eta horregatik, ez da harritzekoa, oroimen honen zolan, beren haurtzaroan, gaztaroan edo zahartzaroan sakondu nahi izatea. Horren erakusgarri lirateke gaur egun" amatasunaren nobelak" deitzen direnak.
‎Azpimarratzekoak dira, beren karga sinbolikoarengatik, urte eta hilabete desberdinetako 13 egunean gertatutako eszena guztiak: 1936ko irailaren 13an erreketeak Donostian sartu ziren; 1996ko irailaren 13an obraren protagonistak elkarrekin haserretu ziren, eta senarrak Violeta, maitale izango zuen emakumea, ezagutu zuen; 1936ko otsailaren 13koa da protagonistaren aita eta Mikele de Abando agertzen diren argazkia; 1936ko uztailaren 13an hil zuten Calvo Sotelo.
‎Deshilobiratze izugarri hau berez edozein irakurlerentzat harrigarria ezezik deitoragarria ere suertatzen bada ere, badira zenbait datu osagarri Victoriak iradoki egiten dituenak eta victoriar garaiko emakumearen egoera ulertzeko funtsezko bihurtzen direnak. Dirudienez, margolari prerrafaelitek modeloei eskatzen zieten itxura argal, zurbil eta heriotzezkoa lortzeko itzelezko baraualdiak egitera, gerruntzea estutzera edo ozpina edatera behartzen zituzten.
‎Gertaerei begiran, berriz, nahiz aurrekoaren tonu pesimista eta ilun bera ostera erabili, zenbait berrikuntza formal agertzen dira, hala nola, narrazioa hirugarren pertsonan bideratzea eta estilo ia behavioristaren erabilera. Kritikak eta Zabalak berak ere azpimarratu egin zuten Wim Wendersen zinemaren edo Kafka edo
‎Erreferente literario eta tematiko berak agertzen dira Zabalaren lehen bi eleberrietan ere. Zigarrokin ziztrin baten azken keak (Elkar, 1985) eleberri epistolar nahiko originala da, eta bertan Iverst irudizko herri bateko biztanle batek gutunak igortzen dizkio Marc Outryve izeneko ezezagun bati.
‎Modu epistolarra eta zehazgabetasun topologikoa erabiltzeak, estilo kafkiar peto petoan, munduarekin talka egiten duen gizon baten aurrean jartzen gaitu. Zabalak berak ere hainbat aldiz adierazi du: " munduarekin talka egitea da, eta idaztea hori islatzen saiatzea".
‎Gure egungo panoramako idazlerik sarituenetakoa da, eta, besteren artean, berak ekarri ditu Hego Amerikako aireak euskal nobelagintza modernora. Irigoienek berak adierazi bezala (ik. Hegats 4, 1991), Hego Amerikara egin zituen bidaiei esker ezagutu zuen zenbait autoreren obra eta hurbildu zen haietara, J. M. Arguedas, Scorza, Sábato, García Márquez, Vargas Llosa, Icaza, M. Otero Silva eta Benedettiren obretara, baina, batez ere, Pedro Páramo eta El llano en llamas idatzi zituen Juan Rulfo autore miretsiaren testuetara.
‎Horren froga dira orain arte izandako hamahiru edizioak eta saldutako 30.000tik gora euskarazko aleak. Hau gutxi balitz, euskal gazteek beren nobela kuttuntzat hartu zuten Atxaga, Follet, King, Allende eta beste zenbait idazleren lanekin batera (ik. M. J. Olaziregi, 1998f:
‎Haien alboan, zenbait emakumezko pertsonaiaren garrantzia azpimarratu genuke, hala nola amona Roxalirena, euskal mundu ez arrazional eta mitikoaren iraunarazle denarena. Irigoienek berak adierazi izan du bere eleberrian landa giroko nobela, karlistaldietan zentratutako nobela historikoa eta euskal kulturaz zenbait antropologok egindako interpretazioak batu nahi izan dituela. Poliedroaren hostoak hartan kontatutakoaren haritik, lan honek beste hark baino hobeto nobelatzen du Euskal Herriko mundu mitikoa.
‎Plano batean moja mistiko eta idealista baten bizitza kontatzen zaigu, eta haurtzaroan jasan zituen sufrimenduez mendeku hartu nahian borrokatzen den faxista baten gorabeherak narratzen dira bestean. Bi planoen arteko kontrastea beren idazmolde desberdinek ere markatzen dute; izan ere, mojaren planoan gogoeten sekuentziak eta sekuentzia metadiskurtsiboak ugariak dira, eta faxistaren planoak, aldiz, ihes egiten dio hausnarketari eta erritmo ikaragarria du. Pertsonaien izaera elkarri kontrajarria, hizkuntza sinbolikoa, jorratutako gaien unibertsaltasuna... nobelaren alderdi aipagarriak dira guztiak.
‎Elhuyar Hiztegi Entziklopedikoan datorren definizio horri begiratzen badiogu, argi dago ongi baino hobeki egokitzen zaiola Anjel Lertxundiren eleberrigintzari eklektiko adjektiboa. Segur aski, batek baino gehiagok pentsa lezake zail dela egile baten obra joera bakar batean kokatzea eta arrazoirik ez zaio faltako, ikerketa honetan etengabe adierazi baitugu ibilbide luzeko egileek (Saizarbitoria, Atxaga, Irigoien...) hainbat berrikuntza egiten eta poetika erabiltzen dituztela beren bilakaera literarioan. Edonola ere, gurean badago aldaketa eta poetika anitzen ezaugarriak bere eleberrietan barneratu dituenik, Anjel Lertxundi adibide nagusi.
‎Simon Azkueri berdin zaio unibertsitate nahiz biltzarretan goraipatua dela jakitea, edo emakumeen artean lilura eragiten duela, baita modelo ospetsuenen artean ere (Louise Orthez= Isabella Rosselliniri egiten zaion aipuan ikus daitekeenez, kasu). Obsesio bihurtu zaion emakume txiki, beltzaran eta begi bizikoa maite du eta edozer egin lezake haren gogoa erabat bereganatzeko, Ulisesek Penelope bezala, berak ere Rita etengabe zain izango duela jakiteko. Eleberrian ironia handiz adierazten den modura," Egiazko Gizona" (194)," Gizon Berria" (193) bihurtzen da Simon kartzelan, guztion gainetik dagoen Ulises gaurkotua.
‎16 Honekin batera, azkenaldi honetan behin eta berriro azpimarratu nahi izan da gehienetan aipatzen diren euskal hiztunei dagozkien kopuru horiek ez ote dauden puztuxeegi. Bernardo Atxagak berak , 1999ko azaroan Donostian eman zuen hitzaldi batean, euskal hiztun eta irakurleen tipologia interesgarria proposatu zigun. Egile asteasuarrak hiru euskaldun mota bereizi zituen.
‎Torrealdaik berak 1975ean egindako inkestaren emaitzak begiratuz gero, honako hau ikusten dugu: fikziozko lanen kopurua nabarmen jaisten dela, 8 Inkestatuen unibertsoa 271 idazlek osatzen dute.
‎Contribution à l" etude de la poésie populaire basque du XIXe siècle (Societé des Amis du Musée Basque, Bayonne, 1969). J. Haritschelharrek berak , 1990eko azaroaren 12tik 16ra Donostian egin zen" XX. mendeko euskal literatura" biltzarrean," Literatura ikerketak" izenburua zeraman txosten interesgarria aurkeztu zuen (ik. Hegats 4, 1991ko ekaina, 9).
‎Euskal eleberriaren historia deitu diogu liburu honi, bere laburrean, euskal eleberriaren bilakaeraren berri eman nahi duelako. Eta seguru aski irakurleren bat baino gehiago harritu ere egingo da historia hau, berez , ehun eta oso gutxi urte dituen literatur generoaz mintzo dela ikusten duenean. Halaxe dira kontuak, inguruko literaturetan genero horrek bere urrezko aroa bizi zuenean, hots, XIX. mendean, poliki poliki generoaren beraren sorkuntzarako urratsak egiten ari baikinen gurean.
‎3), sistema hitza Claudio Guillenek erabili zuen lehenengoz 1971n, eta, gerora, teoria enpirikoak eta polisistemen teoriak erabiltzen duten terminologiarekin bat etorri da. Esan beharrik ez dago, azken hauek, hots, teoria enpirikoak eta polisistemen teoriak, euren izaera zientifikoa defendatzen dutela eta behin eta berriro azpimarratzen dituztela beren hurbilpenetan dauden oinarri epistemologiko
‎Sistema nozioak, beraz, literatur jarduera funtzionalki definitzea eskatzen du eta bertan parte hartzen duten protagonistek elkarren artean dituzten harremanak zehaztea. Enpirikoentzat testuak ez du berez inongo adierarik, irakurketaren eta bertan parte hartzen duten kognizio eragiketen bidez lortzen baitu adiera hori. Modu honetan ulertuta, literatur sistema bateko kideek ematen diote testu bati bere adiera.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
beren 471 (3,10)
berak 273 (1,80)
berez 263 (1,73)
Berez 60 (0,39)
Beren 43 (0,28)
berekin 43 (0,28)
beraien 33 (0,22)
berek 24 (0,16)
berekiko 15 (0,10)
berenez 11 (0,07)
beraiek 8 (0,05)
berentzat 5 (0,03)
beretan 5 (0,03)
beren gain 4 (0,03)
beren inguruan 4 (0,03)
berenaz 4 (0,03)
beraiena 3 (0,02)
beraiengan 3 (0,02)
beraietan 3 (0,02)
beren aldetik 3 (0,02)
Beraiei 2 (0,01)
Berekin 2 (0,01)
beraiekin 2 (0,01)
beraientzat 2 (0,01)
beren bidez 2 (0,01)
berengan 2 (0,01)
beretara 2 (0,01)
Beraien 1 (0,01)
Beraientzat 1 (0,01)
Berek 1 (0,01)
Berenaz 1 (0,01)
Berentzako 1 (0,01)
beraiei 1 (0,01)
beraiei buruz 1 (0,01)
beraien aldeko 1 (0,01)
beraien lekuan 1 (0,01)
beraienetik 1 (0,01)
bereen artean 1 (0,01)
bereen ondoan 1 (0,01)
berei 1 (0,01)
berei buruz 1 (0,01)
beren aurrean 1 (0,01)
beren bizkar 1 (0,01)
beren buruan 1 (0,01)
beren esku 1 (0,01)
beren ingurukoei 1 (0,01)
beren kontra 1 (0,01)
beren ondoan 1 (0,01)
beren ondokoetan 1 (0,01)
berenak 1 (0,01)
berenik 1 (0,01)
berentzako 1 (0,01)
beretako 1 (0,01)
beretatik 1 (0,01)
berez gainera 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
berak buru 43 (0,28)
berak bera 32 (0,21)
berak ere 24 (0,16)
berak berak 21 (0,14)
berak ez 21 (0,14)
berak be 15 (0,10)
berak egin 15 (0,10)
berak ekarri 13 (0,09)
berak esan 13 (0,09)
berak sortu 11 (0,07)
berak bizi 10 (0,07)
berak bizitza 10 (0,07)
berak lan 9 (0,06)
berak herri 8 (0,05)
berak uste 8 (0,05)
berak eraman 7 (0,05)
berak hartu 7 (0,05)
berak adierazi 6 (0,04)
berak aita 6 (0,04)
berak egon 6 (0,04)
berak etxe 6 (0,04)
berak idatzi 6 (0,04)
berak izaera 6 (0,04)
berak osatu 6 (0,04)
berak ukan 6 (0,04)
berak garai 5 (0,03)
berak gertatu 5 (0,03)
berak haur 5 (0,03)
berak hitz 5 (0,03)
berak ikusi 5 (0,03)
berak jarri 5 (0,03)
berak kargu 5 (0,03)
berak literatura 5 (0,03)
berak mundu 5 (0,03)
berak senar 5 (0,03)
berak zorion 5 (0,03)
berak beste 4 (0,03)
berak harreman 4 (0,03)
berak hil 4 (0,03)
berak iritzi 4 (0,03)
berak irten 4 (0,03)
berak jausi 4 (0,03)
berak joan 4 (0,03)
berak kabu 4 (0,03)
berak lagun 4 (0,03)
berak leku 4 (0,03)
berak nahi 4 (0,03)
berak alderdi 3 (0,02)
berak argitalpen 3 (0,02)
berak arteko 3 (0,02)
berak asmatu 3 (0,02)
berak azpimarratu 3 (0,02)
berak baino 3 (0,02)
berak bakarrik 3 (0,02)
berak balizko 3 (0,02)
berak barne 3 (0,02)
berak benetako 3 (0,02)
berak bertze 3 (0,02)
berak denbora 3 (0,02)
berak eleberri 3 (0,02)
berak eliza 3 (0,02)
berak eman 3 (0,02)
berak emazte 3 (0,02)
berak erakutsi 3 (0,02)
berak erran 3 (0,02)
berak esku 3 (0,02)
berak etorri 3 (0,02)
berak ezkontza 3 (0,02)
berak hartz 3 (0,02)
berak ibili 3 (0,02)
berak indar 3 (0,02)
berak irakurketa 3 (0,02)
berak izen 3 (0,02)
berak maitasun 3 (0,02)
berak nagusi 3 (0,02)
berak nortasun 3 (0,02)
berak omen 3 (0,02)
berak proposatu 3 (0,02)
berak testu 3 (0,02)
berak zehaztu 3 (0,02)
berak zuzendu 3 (0,02)
berak agertu 2 (0,01)
berak agindu 2 (0,01)
berak ahaztu 2 (0,01)
berak aitortu 2 (0,01)
berak alaba 2 (0,01)
berak aldendu 2 (0,01)
berak amets 2 (0,01)
berak artalde 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
berak buru beste 8 (0,05)
berak be ez 4 (0,03)
berak hitz egin 4 (0,03)
berak aita ta 3 (0,02)
berak bera egin 3 (0,02)
berak bera landu 3 (0,02)
berak ekarri ondorio 3 (0,02)
berak ez ukan 3 (0,02)
berak omen egon 3 (0,02)
berak adierazi bezala 2 (0,01)
berak arteko harreman 2 (0,01)
berak barne mundu 2 (0,01)
berak benetako esanahi 2 (0,01)
berak bera bera 2 (0,01)
berak berak ahaztu 2 (0,01)
berak bertze den 2 (0,01)
berak bizitza pertsonal 2 (0,01)
berak buru haiek 2 (0,01)
berak egin zerbait 2 (0,01)
berak ere aitortu 2 (0,01)
berak ere gustu 2 (0,01)
berak ez bertz 2 (0,01)
berak herri ez 2 (0,01)
berak kargu kendu 2 (0,01)
berak adierazi gertaera 1 (0,01)
berak agertu ohi 1 (0,01)
berak agindu behar 1 (0,01)
berak aita ama 1 (0,01)
berak alaba ikusi 1 (0,01)
berak alaba orde 1 (0,01)
berak aldendu itxaron 1 (0,01)
berak alderdi politiko 1 (0,01)
berak argitalpen katalogo 1 (0,01)
berak arteko erlazio 1 (0,01)
berak asmatu bertso 1 (0,01)
berak baino be 1 (0,01)
berak baino lehenago 1 (0,01)
berak bakarrik amaitu 1 (0,01)
berak bakarrik egin 1 (0,01)
berak balizko balio 1 (0,01)
berak balizko espainoltasun 1 (0,01)
berak balizko irudi 1 (0,01)
berak barne muga 1 (0,01)
berak be beste 1 (0,01)
berak be Bizkaia 1 (0,01)
berak be erabili 1 (0,01)
berak be erbeste 1 (0,01)
berak be gauza 1 (0,01)
berak be izenpetu 1 (0,01)
berak be jaso 1 (0,01)
berak be ni 1 (0,01)
berak be onartu 1 (0,01)
berak benetako iritzi 1 (0,01)
berak bera azpiatal 1 (0,01)
berak bera BH 1 (0,01)
berak bera bidali 1 (0,01)
berak bera bide 1 (0,01)
berak bera emazte 1 (0,01)
berak bera entrenatu 1 (0,01)
berak bera erabili 1 (0,01)
berak bera esan 1 (0,01)
berak bera galdu 1 (0,01)
berak bera gozamen 1 (0,01)
berak bera idatzi 1 (0,01)
berak bera ikasi 1 (0,01)
berak bera ipini 1 (0,01)
berak bera jarri 1 (0,01)
berak bera proiektu 1 (0,01)
berak bera sortu 1 (0,01)
berak bera urte 1 (0,01)
berak bera zuzendu 1 (0,01)
berak berak aita 1 (0,01)
berak berak album 1 (0,01)
berak berak bete 1 (0,01)
berak berak egin 1 (0,01)
berak berak egokitu 1 (0,01)
berak berak handitu 1 (0,01)
berak berak hautsi 1 (0,01)
berak berak itxi 1 (0,01)
berak berak sortu 1 (0,01)
berak beste edozein 1 (0,01)
berak beste helburu 1 (0,01)
berak beste tradizio 1 (0,01)
berak beste zirrara 1 (0,01)
berak bizi amaiera 1 (0,01)
berak bizi eliza 1 (0,01)
berak bizi esperientzia 1 (0,01)
berak bizi etorri 1 (0,01)
berak bizi parte 1 (0,01)
berak bizi ukan 1 (0,01)
berak bizi ziklo 1 (0,01)
berak bizitza aldi 1 (0,01)
berak bizitza bertso 1 (0,01)
berak bizitza eskaini 1 (0,01)
berak bizitza gobernatu 1 (0,01)
berak bizitza markatu 1 (0,01)
berak bizitza oso 1 (0,01)
berak bizitza zenbait 1 (0,01)
berak buru aberastu 1 (0,01)
berak buru agerrarazi 1 (0,01)
berak buru ahantzi 1 (0,01)
berak buru aitortu 1 (0,01)
berak buru aurkitu 1 (0,01)
berak buru babestu 1 (0,01)
berak buru barre 1 (0,01)
berak buru duda 1 (0,01)
berak buru egia 1 (0,01)
berak buru egon 1 (0,01)
berak buru errepublikar 1 (0,01)
berak buru ezagutu 1 (0,01)
berak buru ezkerreko 1 (0,01)
berak buru faxista 1 (0,01)
berak buru galdetu 1 (0,01)
berak buru galdezka 1 (0,01)
berak buru hain 1 (0,01)
berak buru haserre 1 (0,01)
berak buru izaki 1 (0,01)
berak buru jabe 1 (0,01)
berak buru kokatu 1 (0,01)
berak buru liberal 1 (0,01)
berak buru motibatu 1 (0,01)
berak buru sinetsi 1 (0,01)
berak buru testuinguru 1 (0,01)
berak denbora bete 1 (0,01)
berak denbora hartu 1 (0,01)
berak denbora kitorik 1 (0,01)
berak egin behar 1 (0,01)
berak egin ei 1 (0,01)
berak egin ez 1 (0,01)
berak egin ohi 1 (0,01)
berak egin ondare 1 (0,01)
berak egin zitu 1 (0,01)
berak egon behar 1 (0,01)
berak egon betebehar 1 (0,01)
berak egon pilota 1 (0,01)
berak egon San 1 (0,01)
berak ekarri babesgabetasun 1 (0,01)
berak ekarri jendaurreko 1 (0,01)
berak ekarri muga 1 (0,01)
berak ekarri mundu 1 (0,01)
berak ekarri nahasmen 1 (0,01)
berak ekarri nola 1 (0,01)
berak ekarri ohi 1 (0,01)
berak ekarri prozesu 1 (0,01)
berak ekarri txanpon 1 (0,01)
berak eleberri ez 1 (0,01)
berak eleberri historiko 1 (0,01)
berak eliza emazte 1 (0,01)
berak eman bide 1 (0,01)
berak eman definizio 1 (0,01)
berak emazte berezi 1 (0,01)
berak emazte etzan 1 (0,01)
berak emazte heriotza 1 (0,01)
berak eraman alderdi 1 (0,01)
berak eraman protagonista 1 (0,01)
berak ere aski 1 (0,01)
berak ere aurrerantzean 1 (0,01)
berak ere azpimarratu 1 (0,01)
berak ere bai 1 (0,01)
berak ere bera 1 (0,01)
berak ere esan 1 (0,01)
berak ere hain 1 (0,01)
berak ere hainbat 1 (0,01)
berak ere halakoxe 1 (0,01)
berak ere iradoki 1 (0,01)
berak ere jausi 1 (0,01)
berak ere otoitz 1 (0,01)
berak ere Rita 1 (0,01)
berak ere sekula 1 (0,01)
berak ere sexu 1 (0,01)
berak ere ukan 1 (0,01)
berak erran froga 1 (0,01)
berak esan aterpetxe 1 (0,01)
berak esan bezala 1 (0,01)
berak esan eutsi 1 (0,01)
berak esan ez 1 (0,01)
berak esan jakin 1 (0,01)
berak esan moduan 1 (0,01)
berak esku sartu 1 (0,01)
berak esku ukan 1 (0,01)
berak etorri ei 1 (0,01)
berak etorri jak 1 (0,01)
berak etxe argindar 1 (0,01)
berak etxe heldu 1 (0,01)
berak etxe lo 1 (0,01)
berak etxe mundu 1 (0,01)
berak etxe soro 1 (0,01)
berak ez bada 1 (0,01)
berak ez baita 1 (0,01)
berak ez baldin 1 (0,01)
berak ez bertze 1 (0,01)
berak ez eduki 1 (0,01)
berak ez eman 1 (0,01)
berak ez eutsi 1 (0,01)
berak ez ote 1 (0,01)
berak ezkontza alde 1 (0,01)
berak ezkontza bizitza 1 (0,01)
berak ezkontza hauts 1 (0,01)
berak garai eman 1 (0,01)
berak garai gizon 1 (0,01)
berak garai joan 1 (0,01)
berak garai ohitura 1 (0,01)
berak gertatu ez 1 (0,01)
berak harreman aurre 1 (0,01)
berak harreman ez 1 (0,01)
berak harreman inflexio 1 (0,01)
berak hartu kide 1 (0,01)
berak hartz egon 1 (0,01)
berak haur baino 1 (0,01)
berak haur bataiatu 1 (0,01)
berak haur beste 1 (0,01)
berak haur eliza 1 (0,01)
berak haur izutu 1 (0,01)
berak herri bezala 1 (0,01)
berak herri ha 1 (0,01)
berak herri itzuli 1 (0,01)
berak herri suntsitu 1 (0,01)
berak herri urrun 1 (0,01)
berak hil ote 1 (0,01)
berak idatzi ez 1 (0,01)
berak idatzi obra 1 (0,01)
berak idatzi tankera 1 (0,01)
berak ikusi ezin 1 (0,01)
berak indar galdu 1 (0,01)
berak indar mundu 1 (0,01)
berak indar neurrigabe 1 (0,01)
berak irakurketa autoestimu 1 (0,01)
berak irakurketa dibertsifikatu 1 (0,01)
berak iritzi askatasun 1 (0,01)
berak iritzi eman 1 (0,01)
berak iritzi ez 1 (0,01)
berak iritzi indar 1 (0,01)
berak irten ere 1 (0,01)
berak irten ez 1 (0,01)
berak irten hartu 1 (0,01)
berak izaera berezi 1 (0,01)
berak izaera kontrakultural 1 (0,01)
berak izaera underground 1 (0,01)
berak izen argitaratu 1 (0,01)
berak izen jakin 1 (0,01)
berak izen sinatu 1 (0,01)
berak jarri ahalegin 1 (0,01)
berak jarri zitu 1 (0,01)
berak joan behar 1 (0,01)
berak joan bera 1 (0,01)
berak kabu eutsi 1 (0,01)
berak kabu ibili 1 (0,01)
berak kabu pentsatu 1 (0,01)
berak kabu zenbait 1 (0,01)
berak kargu apezpiku 1 (0,01)
berak kargu hogei 1 (0,01)
berak lagun galdetu 1 (0,01)
berak lagun isolatu 1 (0,01)
berak lagun liburu 1 (0,01)
berak lan ere 1 (0,01)
berak lan espainiera 1 (0,01)
berak lan estilo 1 (0,01)
berak lan gutxietsi 1 (0,01)
berak lan halako 1 (0,01)
berak lan kritika 1 (0,01)
berak lan pentsalari 1 (0,01)
berak leku aberats 1 (0,01)
berak leku eman 1 (0,01)
berak leku hori 1 (0,01)
berak literatura hurbildu 1 (0,01)
berak literatura jardun 1 (0,01)
berak literatura lan 1 (0,01)
berak literatura zenbait 1 (0,01)
berak maitasun amaitu 1 (0,01)
berak maitasun ero 1 (0,01)
berak maitasun istorio 1 (0,01)
berak mundu erreal 1 (0,01)
berak mundu ez 1 (0,01)
berak mundu ezagutu 1 (0,01)
berak mundu literario 1 (0,01)
berak nagusi nahiago izan 1 (0,01)
berak nagusi ohoragarri 1 (0,01)
berak nagusi ohoratu 1 (0,01)
berak nahi ere 1 (0,01)
berak nahi hautatu 1 (0,01)
berak nahi ukan 1 (0,01)
berak nortasun frantses 1 (0,01)
berak nortasun garrantzitsu 1 (0,01)
berak nortasun ukan 1 (0,01)
berak osatu behar 1 (0,01)
berak osatu zira 1 (0,01)
berak senar menpeko 1 (0,01)
berak sortu eduki 1 (0,01)
berak sortu Erriberri 1 (0,01)
berak sortu indar 1 (0,01)
berak sortu izen 1 (0,01)
berak testu bat 1 (0,01)
berak testu eurak 1 (0,01)
berak testu jaso 1 (0,01)
berak ukan berak 1 (0,01)
berak ukan falta 1 (0,01)
berak ukan inguru 1 (0,01)
berak ukan txikitasun 1 (0,01)
berak ukan udara 1 (0,01)
berak uste Jesus 1 (0,01)
berak uste oker 1 (0,01)
berak zehaztu hari 1 (0,01)
berak zehaztu modu 1 (0,01)
berak zorion ebanjelio 1 (0,01)
berak zorion gogo 1 (0,01)
berak zorion gose 1 (0,01)
berak zuzendu azterketa 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia