2000
|
|
ZARAMAGAKO Agiria sinatu dute euskal kultura, zientzia, irakaskuntza eta gizarte alor desberdinetako ia 800 pertsonek. Lizarra Garaziko izpiritua berreskuratu beharra aldarrika tzen dute eta horretarako, besteak beste, alderdi politikoei
|
beraien
arteko elkarrizketa bazterketarik gabe bultzatzeko, Espainiako Gobernuari presoen eskubideak errespetatzeko eta ETAri su eten luzea eta iraunkorra indarrean jar dezala. Idazki honen aurretik, euskal kulturako 140 pertsonek," Isiltasuna ez da babesleku" izenburupean egindako idazkian, ETA salatzen zuten eta gizartean edozein aldaketa lortzeko indarrean dagoen legediatik abiatu beharra azpimarra tzen zuten, besteak beste.
|
|
Euskaraz Mintza" euskara komunikazio hizkuntza bezala garatzeko programa da. Bere helburu nagusia hizkuntza egoera normalizatu batean etxeko edota lagunarteko giroak umeei eskainiko lizkiokeen hizkuntza erregistro ez formalak, hurbilak ematea da,
|
beraien
arteko komunikazioa euskaraz ahalbidetzeko.
|
|
bere zerbitzuak galdetu zizkion.Korrespondentzia honek Gure Irratiari aukera eman zion finantza mailako laguntzaizateko euskal irrati publiko baten partez, ofizialak ez ziren lan batzuen ordainetan.1988an, bi irratien arteko lankidetza hitzarmena izenpetu zen, Gure Irratiaren zerbitzuak ofizialtzeko. Euskadi Irratiak Gure Irratiari egindako pausuaren berezitasunmodura, diogun ezen 1992tik aurrera,
|
beraien
arteko erlazio eta finantza mailakolaguntza mantendua izan zela. Bi irratien arteko lankidetza 1994an gelditu zen unebatez, garai hartan irrati autonomoak finantza mailako arazoak zeuzkalako.
|
|
Konstituzioak idatzita ala idatzi gabekoak izan daitezke. Azken hauen eredugardena Erresuma Batuko konstituzionalismoan aurki daiteke, non Cromwell engaraietatik() estatu barneko botereen banaketa eta
|
beraien
arteko adostasuna ezinbesteko bihurtu zen bertako jendearen babesa bermatu ahal izateko (constitution, commonnwealth, pact, bill of rights, rule of law...); izan ere, testurikgabeko zuzenbide sistema ere badago han (konstituzionalismoa deritzana), Estatuaren indarrak egin ditzakeen gehiegikeriak debekatzeko.
|
|
Familia gizabanakoez osatuta dago, eta bakoitzak bere historia eta bere norberatasuna ditu. Gizabanako bakoitza eta
|
beraien
arteko elkarreragina familiaren barnean aztertuko dute.Talde honen barruan Ackerman Institute, Whitaker eta bere jarraitzaileak, Filadelfiako Taldea, Bowen eta bere taldea, eta orientazio Taldeoanalitikoa aipatu ditugu.
|
|
Mark Fishman-ek (1980) aipatzen duen kidetasun burokratikoko printzipioaren egiaztatzea baino ez da. Iturri instituzionalek eta agentziek hedabideen antolakera burokratiko antzekoa dute eta
|
beraien
arteko, hots, iturri instituzional/ agentzien eta hedabideen arteko dependentzia izugarria dago. Esaterako, irratilari orok dakien bezala, asteburuetan informazio jarioa hagitz baxua da, erakundeak hertsita daudelako.
|
|
Argi dago, ez dagoela programazio bakarrik estazio guztietarako balio dezakeenik, estazioen sortze zio edo arrazoiak desberdinak baitira. Gauzak horrela, garrantzizkoa da estazioaren jabearen eta programatzaile profesionalaren arteko harremanak onak izatea, hots,
|
beraien
arteko, ezkontza, zoriontsua izatea.
|
|
Aldiz, ni a izaera komunitarioa dela onartzen badugu, orduan, gizabanakoaren nortasuna eraikitzen eta sostengatzen duten kultura orohartzaileek botere publikoaren babesa merezi dutela onartzera eramaten gaitu. Helburu horrekin, kultura orohartzaile bat baino gehiago lurralde berean daudenean, eta
|
beraien
arteko harremanak asimetrikoak direnean, liberalismoak estatu neutralaz egiten duen defentsa sostengaezina da, aipaturiko kasu horietan neutraltasunak dagoeneko merkatu soziokulturalean nagusi den kulturaren biziraupena baino ez lukeelako bermatuko. Hori gertatzen denean, gutxiengo kulturaletako kideek, egoera umiliagarri baten biktimak direla eta, beraz, gizarte ez dezente batean bizi direla interpretatuko dute.j
|
|
Nahasmen hau tresneria argi bat ez erabiltzeagatik gertatu zitzaion Machi, tresneria logikoa adibidez, Carnapek XX. mendean egingo zuen bezala11 Dena den, egoera korapilotsu horren atzean, kategoriak batez ere koloreak, soinuak, beroa, presioa, espazio eta denbora subjektiboak, sentimendu afektiboak, nahiespenak eta, beharbada, memoriaren irudiak zirela ikuska daiteke12 Identifika ditzakegu, hortaz, modu batean edo bestean, Machen elementuak, ondoren kategorizazio bat eratzeko, azkenik esperientzia eta zientziaren objektuak lor ditzagun. Garapen hau guztiz garrantzitsua zen Machentzat, berarentzat zientzia esperimentalak ez zirelako oinarrizko elementuez arduratu behar,
|
beraien
arteko erlazio eta funtzioez baizik. Hauei esker, esperientziaren objektuen kategorizazioa lor zitekeela uste zuen; Machek hiru talde proposatu zituen:
|
2001
|
|
Felipe Gonzalezekin harreman zuzenak izan dituzte, Bizkaian
|
beraien
arteko bilerak egin dira eta hainbat burukidek arlo pribatuetan hala adierazi digu, hauteskunde ostean ituna PSOErekin egingo da. Jeltzaleen borondatea halakorik ez bada, alderdi abertzaleek egin dezagun ariketa praktiko bat:
|
|
Patroia San Pedroko Aita Manuel zen.
|
Beraien
arteko haserraldi eta bekaizkeriarengatik batasunak urte bakarra iraun zuen; hurrengo lehiaketarako banatu ziren berriro ere. Miguelen ustez «elkarrekin jarraitu izan balute, Orio gainditu lukete».
|
|
MANUEL MARTORELL. Nik ere uste dut Bin Laden izan ezean, erantzukizuna era horretako ingurunean dagoela. Edozein eratan, uste dut Afganistanen hainbeste urtetan gerra egon izanak aukera eman duela lehen
|
beraien
arteko halako harremanik ez zuten taldeak sortu eta antolatzeko; hor daude, esate batera, afganiar arabiar deiturikoak, Afganistanen sobietarren aurka aritu ziren gerrilariak dira eta agian ez dute elkarren arteko harreman handirik, baina estrategia orokor batzuk parteka ditzakete. Eta zer dago azken finean honen guztiaren atzean?
|
|
Talde hauek, Al Kaeda barne, badute
|
beraien
arteko komunikazio maila bat, hierarkia handikoak dira eta pertsona batekiko menpekotasun handia dute. Hor da, adibidez Afganistanen Hekmatiarren taldea, abangoardia islamista gisa eratu den alderdia.
|
|
hizkuntz konpetentziaren osagaiak: linguistikoa, komunikatiboa, pragmatikoa eta
|
beraien
arteko lotura.
|
|
4 Oso ikerketa gutxi eta berriak dira aipatutako prozesu psikosozial horiekbatera aztertzen dituztenak, ez soilik
|
beraien
arteko lotura nolakoa denikusteko, baita hauen artean euskararen erabileran eragin handiena dutenakzeintzuk diren ikusteko ere. Baina azken ikerketetan oinarrituz, badirudiidentitatea dela prozesu nagusia:
|
|
Ontziraturiko usain gozoko esentzia olioak, naturalak zein sintetikoak, alkoholetan disolbatuak eta
|
beraien
arteko proportzioa artistikoki landu dutenak. Horrelaxe definituko nituzke nik perfumeak.
|
|
Ez zuela gehiago ikusi nahi, ez zuela ezertaz hitz egin nahi, mesedez ez gehiago deitzeko, ez ahalegintzeko bere maitasuna berreskuratzen.
|
Beraien
artekoa amaitu zela. Amodioa agortu egin zela.
|
|
Zor zaizkien eskubideak eskuratzeko, dalitek duten oztoporik handiena
|
beraien
arteko zatiketak dira. Denak ukiezinak izan arren, batzuek besteak baino gorago daudela uste dute.
|
|
Tunel mikroskopioaren bidez gainazaletako katalisie rreakzio eta erreakzio kimikoak ere ikertzen dira, nanozientzia/ nanoteknologiaren baitan fisika eta kimika bereiztezinak bilakatzen ari direlarik. Bestalde, oinarrizko material biologikoak, hala nola DNA, lipidoak eta proteinak ere nanoteknologiaren barrutian koka daitezke, XX. mendearen bukaera aldera material horien egitura eta
|
beraien
arteko elkarrekintzak modelatzen hasi direlarik. Horretarako tunel mikroskopioak berebiziko garrantzia izan du, bai eta horren ondorengotzat har daitezkeen beste hainbat mikroskopio mota ere.
|
|
Teoria bi hauek XX. mendeko lorpen handiak izan dira. Baina,
|
beraien
arteko uztarketa, orain arte, porrota izan da, eta XXI. mendeko erronka nagusienetariko bat da berau, grabitate kuantikoa hain zuzen ere. Bi teoria horiek uztartu arte, ezin izango da unibertsoaren jatorriari buruzko deskribapen koherentea egin, nahiz eta egun dauden datuen arabera, unibertsoa tenperatura handiko espazioko burbuila batetik sortu zen.
|
|
Gainera, gizartea ren historia osoan ez da horrelakorikjazo, hots, aldaketa iraultzaile horiek guztiak aldibereange rtatzea. Sortuko diren teknologiek elkarri bortizki eragingo diote ikerketa arlo berriak sortuz, eta, ziur asko, intelektuaren eta ekonomiaren garapenerako probetxug arrienak
|
beraien
arteko gainezarmenak sorturiko eremuak izango dira.
|
|
Alde batetik gizartearen oinarriei ekiten die: erreprodukzio ekonomikoa, artikulazio politiko eta soziala, eta
|
beraien
arteko bizikidetasunaren justifikazioa. Eta, bestetik, bizikidetasun modu honen berezko kontraesankortasuna azaleratzen du:
|
|
Edo ezjakinak eta adituak direnei buruz? Eta jainkoen
|
beraien
arteko eta gizakiekiko harremanei buruz. Eta zeruko gertakariei eta Hadesari buruz, baita jainkoen eta heroien jaiotzari buruz ere?
|
|
Edo ezjakinak eta adituak direnei buruz? Eta jainkoen
|
beraien
arteko eta gizakiekiko harremanei buruz. Eta zeruko gertakariei eta Hadesari buruz, baita jainkoen eta heroien jaiotzari buruz ere?
|
2002
|
|
Harrigarriak dira
|
beraien
arteko laudorioak; lagun berri bat azaltzen denean, bukatu arte ez diote galdetzen urratsa; orduan, eta talde guztietan, elkar gorestendute behe urratsekoek: –noiz hitz egingo dut zuk bezala??,, zenbat denboradaramazu hain ongi hitz egiteko??...; eta goi urratsekoek:
|
|
Baina hura ere argudio hutsala iruditu zitzaion, segituan. Toki Onatik hurbil jadanik, adiskide hitzak ez zuela
|
beraien
arteko harremana ongi izendatzen deliberatu zuen. Izan ere, bizi guztian zenbat hitz gurutzatu izango zituen Manuelekin?
|
|
Ia inoiz ez.
|
Beraien
arteko harremana lagunartekoa zela ari zen pentsatzen, eta, Toki Onako atean, tabernatik irteten ari zen norbaitekin estropezu egin eta euren buruek elkar jo zuten. Paulo zen norbait hura.
|
|
Hurrengo asteetan autobusa hartzera joango ginenean, harro azalduko ginen estudiante gipuzkoarren biltokian. Haien alboan jarrita,
|
beraien
arteko elkarrizketak entzun, eta betiko moduan segitzen zutela erabakiko genuen, hots, lagun taldetxoak osatu eta astebarruko pasadizoak elkarri kontatzen. Gu jeneralean gustura egongo ginen haiei begira.
|
2003
|
|
Azkeneko bi atalek lotura zuzena zuten UEUren antolaketarekin. Zeuden sailak sendotu eta berriak sortu behar ziren; zientzia espezializazioan oinarritzen zelako, baina
|
beraien
arteko komunikazioa itxi gabe, diziplinartekotasuna bilatu behar zen, ahal zen neurrian. Beste atal batzuetan azpimarratu zen moduan, hemen ere, sailen irekitasuna eskatzen zen, eta hori lortze aldera, euskaraz lanean ari zen ahalik eta jende gehien biltzea izan behar zuten jomuga.
|
|
Praktikotasuna eta gizarte euskaldunaren arazoak konpontzeko laguntza ematea ziren ikastaroen helburu nagusiak. Horretarako, erakunde desberdinetan lanean ari ziren pertsonak bildu ziren (EHU, Deustu, Irakasle Eskola, UNED, UZEI, Elhuyar, Siadeco, AEK), nahiz eta kasu askotan,
|
beraien
arteko koordinazioa eskasa izan. Edozein modutan, Orbek behin eta berriz adierazi zuen UEU euskaraz lan egiten zuen orori irekita zegoela.
|
|
Bide horretan betiere, alfabetatzea ez zen bukatzen irakurtzen ikastearekin, euskal kultura ere bereganatu behar zuen ikastaroetako partaideak. Alfabetatze Batzordeak lurraldeka antolatuta zeuden, eta zenbait saio egin zituzten
|
beraien
arteko loturak sendotzeko. Arregiren heriotzaren ostean, 1969an, Euskaltzaindiaren baitan ari zen Alfabetzatze Batzordeak garai tirabiratsuak bizi izan zituen, politika eta erlijio kontuak zirela medio, 1971ko Arrasateko batzarraren ostean bereziki.
|
|
UEUk gehiago zuen kultura aste intentsibo baten tankera (hitzaldi bat bestearen atzetik, inongo espezializaziorik gabe), unibertsitate jarduerarena baino. Alde ona ere bazuen, ikasle guztiak hitzaldi guztietara joaten baitziren, jakinduriaren mugak zabalduz eta
|
beraien
arteko harremanak estutuz. Guztira 90 lagun inguru bildu ziren Ravel lizeoan, 20 iparraldekoak eta 70 hegoaldekoak, baita japoniar bat ere.
|
|
Ez da egia euskaldunak biktimak direla. Edo biktimak direnean,
|
beraien
arteko mendeetako ika mika, boterearekiko loturak tinkatzeko manipulazioen eta hizketa eskasengatik da. Ez da egia hondarrik, behin Ttotte Etxebestek Ekaitza astekarian azaltzen zuen bezala, borroka armatuak, alderdi politiko abertzaleen ahultasun ideologikoa ordezkatzen duela.
|
|
Ikuspuntu praktiko batetik, elkarrenganako autonomia ahalbidetuko duten zubiak ezarri behar dira, baina, aldi berean,
|
beraien
arteko lankidetza ziurtatu behar da. Era horretan, politikariek banako gisa parte har dezakete Foroetan, Foroek alderdiak gonbida ditzakete mahai inguruetan gairen bati buruz hitz egitera, eta politikariek testigantza pertsonalak eskain ditzakete.
|
|
Platonek, beste alde batetik, umorea eta ironia sarri erabili zituen bere pertsonaiak aurkezterakoan eta baita
|
beraien
arteko eztabaidetan ere, askotan ez dakigula laudorio bat benetakoa ala txantxetakoa ote den. Pertsonaien karakterizazioa perfektua da darabilten hizkeran ere, eta batzuetan beraien estiloa perfekzio osoz imitatu zuen; adibidez, Sinposioa elkarrizketa honetan Aristofanes edota Agatonen hitzaldiak guztiz sinesgarri eta benetakoak agertzen zaizkigu.
|
|
Delfosko Apoloren santutegian musikaren jainko hau gurtzen zuten eta aldi berean antzerki eta musika lehiaketak antolatzen zituzten. Kirol lehiaketa hauek ospatzen ziren bitartean, jainkoekiko errespetuak eraginda, greko guztiek
|
beraien
arteko aurkakotasun guztiak alde batera uzten zituzten. Gerra guztiak eten eta bakean ospatzen zituzten, borroka guztien gainetik greziar munduaren batasuna aldarrikatuz.
|
2004
|
|
Diktadorea hil zenean, hirugarren aldiz euskal lurraldeek aukera bikaina izan zuten Estatuarekiko izan nahi zituzten harremanak erabakitzeaz gain,
|
beraien
arteko lokarria, herri gisa eratzeko. Hori dela eta, 1975eko abenduaz geroztik, Autonomia Estatutuaren nahia kaleratu zuten hainbat alderdik.
|
|
Bizitza lanean pasa zuen semea hazi ahal izateko. Gaur egun, ez zuten gehiago elkarren berririk, eztabaida bortitz batez hautsi zituen
|
beraien
arteko harremanak. Martin ahoandi samarra zen, nahiz eta itxura baldar haren atzean bihotz sentikor bat ezkutatu.
|
|
Aitziber zuen izena. Neska jatorra zen, jatorregia beharbada beretzako, zeren, hasi eta lau hilabete barru, justu elkar ezagutzen hasitakoan, bukatu zen
|
beraien
artekoa. Horrela, laster berrogei urte betetzear zegoen eta ez zuen kandelak itzaltzen lagunduko zion nehor.
|
|
Muxutxo bat; eta hura ere lapurtutakoa. Bi egun iraun zuen
|
beraien
artekoak, serora sartuko zela jakinarazi zion arte, hain zuzen. Silueta hurbiltzen ari zen.
|
2005
|
|
Geroz eta maizago sinatzen dute saltzaileak eta erostunak
|
beraien
arteko kontratu pribatua, etxebizitzaren eskritura egin aurretik: agiri hori derrigorrezko kontratua ez bada ere, horrelako dokumentu bat gehienetan sinatzen da, salerosketa etxegintza operadorearen bitartez egiten denean, batez ere.
|
|
Badirudi Ekialdeko Uharteetako puntu berotik sortutako Tuamotu lerroko uharteak bat datozela aurreikuspen teorikoarekin; aldiz, Macdonald puntu beroan sortutako Marshall Gilbert Austral uharteen lerrokapena ez da oso ondo egokitzen aurreikuspen teorikoarekin. Akatsa Macdonald puntu beroak beste bi puntu beroekiko izan duen mugimendu erlatiboak azal dezake,
|
beraien
arteko abiadura gutxi gorabehera 2 cm/ u koa delarik. Horrela izanik, baliteke puntu beroak benetako erreferentzia sistema absolutua eraikitzeko oso egokiak ez izatea.
|
|
Ofiolitak barne eraketaren bitartez ere bereiz daitezke; Chigaze ofiolitaren konplexu filoniarra bertikala izan beharrean horizontala da. Ofioliten ezaugarri geokimikoak ere erabili izan dira
|
beraien
arteko ezberdintasunak finkatzeko. Ezberdintasun horiek guztiak sailkapen genetiko bat egiteko erabili nahi izan dira.
|
|
Himalaia Tibet orogenoa Eurasiako hegoaldeko ertzean Paleozoiko goiztiarretik atxikitzen joan diren ingurune tektonikoen (zenbait mikrokontinente, flysch konplexu eta uharte arkuren) collage tektoniko konplexuaren bitartez eratu da. Ondoren, kolisioan parte hartu duten lurraldeen izaera eta
|
beraien
arteko harremanak aztertuko dira, azken finean, kolisioarekin lotutako egiturak nondik datozen ulertzeko beharrezkoa delako. Batez ere, Himalaia Tibet orogenoaren hegoaldean kokatutako Himalaia mendilerroan eragina izan duten jatorri ezberdineko materialak eta egiturak aztertuko dira, Tibeteko plataforma eta Karakorumeko mendigunea alde batera utzita.
|
|
10.2 irudiko diagrametan hiru plaken arteko geometria irudikatu da, non A, B eta C plakak
|
beraien
arteko mugimendu erlatiboan baitaude. Plaken artean osatutako bikote bakoitzaren mugimendu erlatiboa berezko Euler-en poloak definitzen du, E AB,. BEC= E CB, etaE CA. Euler-en polo bakoitzak dagokion abiadura angeluar erlatiboa izango du, AB, BC eta CA. Puntu hirukoitzaren inguruko edozein ibilbidek plaken arteko hiru mugak zeharkatuko ditu.
|
|
Plakak esfera baten gaineko estalki zatiak bezala ikus daitezke.
|
Beraien
arteko mugimendua, Lurreko prozesu dinamikoetan oinarritutakoa, etengabea da. Zazpi dira lurrazala osatzen duten plaka nagusiak:
|
|
Meteoritoak konposizioaren arabera taldetan sailkatzen dira. Talde nagusiak meteorito burdinatsuak, arrokatsuak, karbonatodunak eta
|
beraien
arteko nahasketaz sortutakoak izan daitezke. Ikertzaileek uste dute meteoritoen konposi zioa eta proportzioak ikertuz Lurraren konposizio orokorretik gertu dagoen hurbilketa egin daitekeela, baina ez dira ados jartzen meteorito mota bakoitzaren proportzioa zein izan behar den zehazteko orduan.
|
|
Hondoratzen ari den ezpaleko azaleraren gainetik sortzen da magma, oso eremu estu baina jarraituan. Magmaren dentsitatea inguruko mantuarena baino txikiagoa denez, diapiro zutabeak sortuko dira magmen gorako bide etengabe gisa eta
|
beraien
arteko tartea teorikoki berdina izango da. B:
|
|
Sistematika: Bizidunen dibertsitatearen ikasketa zientifikoa da, eta bai ere
|
beraien
arteko harremanena. Sistematika Zoologikoa, Simpson-ek, analisi faunistiko?
|
|
Barraren alde batean tabernaria, txokoan musika katearen ondoan jesarrita, porroa biltzen lasai asko, eta beste aldean, tabernaren beste txokoan, bideo-joko makinaren ondoan, haiek, kalimotxo banaren aurrean. Tabernariaren eta
|
beraien
arteko airea betetzen, Panteraren doinu gogorrak. Ametsek noizean behin ezkerrean duen ateari begiratzen dio.
|
|
Erroma bisitatzeko zituzten bi egunak iraungi zitzaizkienean eta azken agurra esateko Zezilia eta Carlorekin batu zirenean, Carlok txanpon zulodun bat poltsikotik atera eta neskei telefonoa emateko eskatu zien; hariz lotuta kolkotik dindilizka eramaten zuen txanpon hark, telefono publikoak doan erabiltzeko tresnak alegia,
|
beraien
artekoa bizirik mantenduko zuela azalduz. Barreari eman zioten laurek, tristuraren aurrean itxaropen izpirik txikienak eragiten duen barre leloari... eta neskei esperantza apurra piztu zitzaien sabelean, hazia erein duenak euriaren zain zerura begiratzen duen bezala.
|
|
Aurrekoaren arabera, beraz, garbi dago analogiak ez duela hizkuntza bakar bat ere osoki zeharkatzen eta, gainera, aurrean daukagun analogia ere (bai hotsen
|
beraien
artekoa, bai hauen eta dagokien kontzeptuen artekoa) ezin dugula beti zuzen antzeman. Honengatik ditu hizkuntzak, hain zuzen, bi eratako elementuak:
|
|
Nork salatu zuen? Nor zen
|
beraien
arteko aingira maingira mihi melenga?
|
|
Hipokrita hutsa ez baldin bazen behintzat, oso adimen politiko laburrekoa genuen, bere oroitzapenen balio guztia urradura batean dago oinarritua, garaileen desmasiak ezin onarturik galtzailetzat zeukan bere burua. Galtzaileek, berriz, ez zeukaten
|
beraien
artekoetan. Fusilamendu sobera zegoen bitarte, eta gerraondoaren infernua.
|
2006
|
|
Azken hori, 1936ko martxoaren 14an iritsi zen Iruñera eta beste hainbat militar Manuel Vicario, Carlos Moscoso, Gerardo Lastra konspiratzaileekin bildu ondoren, Aragoitik Gipuzkoara zihoan matxinoen armiarma sareko kapitaina bilakatu zen. Bide batez karlistekin harremanetan jarri zen baina, erreboltak eduki zuen orientabideaz zituzten desberdintasunak zirela medio,
|
beraien
arteko adostasuna oraindik hagitz urrun zegoen. Generalaren asmoa, tropekin Zaragozatik, Iruñetik, Burgosetik eta Valladolidetik Madril aldera jotzea zen, agintea eskuratzeko asmoz.
|
|
14 urte daramatzate elkarrekin lanean. Udalean martxan jarri duten euskararen normalizazio planak
|
beraien
arteko harremana aldatu du. «Elkarren artean gazteleraz hitz egiteko ohitura izan dugu betidanik.
|
|
Halere, adostu beharrak negoziatzea suposatzen du. Gobernua eta ezker abertzalea dira negoziazio horretan aktore garrantzitsuenetarikoak eta
|
beraien
arteko elkarrekiko martxaren arabera izango du prozesu honek arrakasta. Arerioen arteko akordioa behar baita, ez lagunen artekoa.
|
|
Guraso eta irakasleek bestela definitu behar dituzte
|
beraien
arteko harremanak eta borroka zebilen tokian elkarlana sortu behar dute.
|
|
Aipaturiko bi lege autonomikoen arabera, ezinbestekoa zen familia unitate egonkorrak osatu arren ezkontza kontratubat formalizatu gabe dauden pertsona mordoaren babes eskaerari erantzuna ematea. Izan ere, pertsona horiek benetako familia nukleoak osatzen dituzte, inolakoerregulazio juridikoren mende ez daudenak; asko jota,
|
beraien
arteko kontratupribatuen eta epaile eta auzitegien interpretazioaren menera gelditzen dira, eskubideen urraketa kasuetan gatazkak auzitara eramatean.
|
|
Garapen sozioemozionalean eragin handia duen neba arreben arteko elkarrekintzaren beste ekarpen bat,
|
beraien
arteko gatazkak dira. Neba arrebekin izatendiren gatazkek eskola bikaina eskaintzen dute haurrentzat, horien bidez ikastenbaitituzte gatazkei aurre egiteko lehen estrategiak.
|
|
Emantzipazioaren aldeko giza interesak kontuan hartu du menderatzearen aldeko interesa hortxe dagoela; zientziak eta teknikak berezkoa dute interes hori eta beti hor izango da. Baina, horrekin batera, gizakiek akordiora eta
|
beraien
arteko ulermenera heltzeko duten interes praktikoa ere hortxe dago.
|
|
Ostera, gizartea bizitzaren mundu gisa kontenplatzen badugu, gizarte horren balio, instituzio eta egitura normatiboez ariko gara. Aktoreek parte hartzen duten mundua da hori,
|
beraien
arteko elkar ulertzea oinarri duena. –Bizitzaren mundua?
|
|
|
Beraien
arteko batasunaren haustura, baita ondoriozko zentzu galera eta liluragaltzea ere, saihestu ezinezkotzat ikusi zuen Weber-ek.
|
|
Beharrean uzten dute indar guztia biek. Nereak pentsatu du
|
beraien
arteko harremanari plateraren sobrak baino ez dizkiotela uzten. Lan eta eginbehar guztiak bukatzean indar pixka bat geratzen bazaie, bikoteari eskaintzen diote, baina beti da soberako denbora, beti da soberako energia, beti dira soberako irribarreak.
|
2007
|
|
debaldeko erasotzaile bihurtzen den norbait da eta, izaeraz horrela delako, kargu horrekin gozatu egiten du eta bekatari ordaintzaileak bilatu behar ditu.Horrelako egoerak ingelesezkomobbinghitzaz bataiatu dira.Mobbing, jazarpen moral edo eraso psikologikoa lantegian zer den deskribatzeko, honela azalduko genuke: ...edo talde batek beste pertsona baten kontra epe luze batean muturrerainoko biolentzia psikologikoa sistematikoa egiten dute lantegian.Mobbinghorretan erasotzailea biktimaren gainetik agertzen da beti enpresako eskala hierarkikoan.Jazarpena era askotan ager daitekegutxietsi edo aintzat ez hartzea eta, hortaz, lanik ez agintzea.Enplegatuak eginiko lanak sistematikoki erdeinatzea.Lankideak isolatzea,
|
beraien
arteko komunikazioa galaraziz.Itxura, sinesmen edo arrazan oin harturik, pertsona horri gutxiespenezko iruzkinak egitea.Langilea lankideen aurrean barregarri uztea.Ezkutu zein ageriko iradokizun edo probokazio sexualak egitea.Enplegatuei oihuka edo irainka aritzea.Hitzez mehatxatzea.Lankideen artean enplegatuaz gezurrak hedaraztea.Enplegatuaren lana sistematikoki auzitan jartzea.Enplegatuak nozit... senitartekoei, ezkontideari, seme alabei.Azkenean hauek ere nozitzen dituztemobbingarenondorioak.Nola defendatu. Eraginiko pertsonak bere defentsak sortu ditu, bere buruaren eta senitartekoen osasun mentala zaintzeko: Bere buruaren nortasuna indartuz.Asertibitatea (tinko izateko eta ezezkoa ematen ikasteko trebezia) landuzAntsietatea eta estresari aurre egiteko teknikak baliatuzBere buruaren alderdi positiboak ahalik eta gehien garatuz.Bai antsietate maila apaltzeko, bai era guztietako egoera kaltegarriei buru egiten ikasteko ere, profesional baten laguntza eskatuz, beldurrik gabe.Aldaketak egituretanEgoera eredugarria, egiturak aldatu eta enplegatuak jazartzen dituzten nagusiak desagertzea da.Pertsona arteko harremanetan beti agertzen diren gatazkak konponduko lituzketen egitura iraunkor eta heldua eduki lukete erakundeek, pertsona horientzat ez ezik, enpresarentzat ere mesedegarri gertatuko litzatekeelako.Gatazkak hauteman eta behar bezala kudeatzeko, mobbingarensintomak garaiz ezagutu eta lehenbailehen sendatzeko trebeziak garatu lituzke erakundeak.Horretarako, kexu egiteko eta anonimatuan aritzeko eskubidea bermatuz, gatazka pertsonalak konpontzeko arau garbiak agertu lirateke lantegian bertan, pertsonen arteko artekaritza sistemak aurreikusten dituztenak.Helburu horiek erdiesteko, ordea, pertsona arteko harremanetan eta gatazken konponketan langile guztiek entrenatu lukete.Erakundeak aldatuko direla itxarotea, oro har, mirariaren zain geratzea da.Maila pertsonaleko irtenbidea ere ez da gizakiari beste enpresa batera joan dadin aholkatzea, enpresa berri horretan ere beste horrenbeste edo, areago, egoera okerragoa topatuko duelako, akaso.Nagusi patologikoaren izaeraHainbat ezaugarri agertzen dituzte maiz horrelako pertsonek: Beren baitako gabeziak konpentsatzeko, aginduak ematea dute beharrezkoa, beren azpian presionatu ahal izateko moduko norbait izatea, era horretan zu baino gehiago naiz ni" horren gogobetetasuna bizitzeko.
|
|
Batzuetan,
|
beraien
arteko komunikaziorik ez da izaten, ahalik eta azkarren amaitu eta jolastera joan baino ez dute nahi.
|
|
Izan ere, artikulu zientifikoak, eskaintza teknologikoa etakalitatezko patenteak haziagatik, ezagutzak eta garapen teknologikoak ez duteautomatikoki tokia izaten merkatuan. Linealtasunaren arazo teoriko zein praktikoaknabarmendu eta berrikuntzaren kontzepzioa lehenetsi ahala, zientzia politikareneragileak eta
|
beraien
arteko harremanak moldatu egingo dira: unibertsitateak, enpresak eta zentro teknologikoak dira garai honetan berrikuntzari atxikiak, administrazio publikoek izan ditzaketen ekimenekin batera; ezagutza zientifikoan, diziplina ereduetan, ezagutza ekoizteko moduetan, eragileen harremanetanaldaketak gertatzen dira.
|
|
Teknologia politikaren arloan, jarduera maila altua eta etengabea erakutsi du Jaurlaritzak. Jarduerahorren barruan, I+G sistemako agenteak definitu eta
|
beraien
arteko koordinazioaindartze aldera, 1997 urtean Euskal Teknologia Sarea (ETS) sortu zuen (RVT, RedVasca de Tecnologia, 96/ 1997 dekretua).
|
|
1 grafikoan RVT sarearen gaur egungo definizioa jasotzen da. Izena gorabehera (orain Zientzia, Teknologia eta Berrikuntzarako Euskal Sarea, RVCTI, deitzen baitzaio), nabaria da agente guztiak biltzeko eta
|
beraien
arteko koordinazioa bultzatzeko Industria Sailak egin duen lana.
|
|
Aurrerago ikusiko dugunez, 1950eko hamarkadan, euskal kulturak indar berriak hartu bazituen, hemen eta erbestean horretan lanean ari ziren euskaldunen ahaleginen ondorio izan zen. 1940ko hamarkadan, aldiz,
|
beraien
arteko komunikazioa ia ezinezkoa izan zen.
|
|
Kooperatiba guztiek elkarren artean lana egiteko premia Arizmendiarrieta jaunaren filosofian kokatu behar da. Izan ere, enpresa kooperatibak arrakasta izan dezan,
|
beraien
arteko lankidetza behar beharrezko baldintza da, eta hortik dator Lankide Aurrezkiaren paper estrategikoa, taldeari koherentzia emango baitio.
|
|
Emaztea kristaletik harago hutsari so sumatu du. Jabetu da
|
beraien
arteko elkarrizketak nabarmen aldatuko direla. Elkar ezagutu zutenetik honetaz eta hartaz hitz egin izan dute.
|
2008
|
|
Beraiek aitortu dutenez, jardun politikorik apenas izan zuten. Korronte guztietakoak izanik ere komunistak, sozialistak, euskal nazionalistak, bizirauteko beharra izan zen
|
beraien
arteko lotura eta elkartasun uztarri bakarra. Ez zen izan, beste kartzeletan bezala, eztabaida politiko sendorik, barne aldizkaririk edo ekimen politiko nabarmenik.
|
|
Bi mota nagusiak (IELespainiarra+ euskalduna eta euskalduna) bateraezinak direla beraien artean, hau da,
|
beraien
arteko egoera gatazkatsua dela. karaz jarraitu du, %38, 3k A eredua edo espainieraz, %14, 2k eredua edo bi hizkuntzetan. Aitortutako hizkuntza gaitasunaren arabera, 1/ 7 puntuko eskalako batez bestekoa erabiliz: euskara= 5,2; espainiera= 6,2; (ingelesa= 4,2; frantsesa= 2,1). Etxean erabiltzen den hizkuntzaren arabera, 1/ 7 puntuko eskalako batez bestekoa erabiliz:
|
|
2) Korrelazio negatiboek, bere aldetik, zenbait gauza adierazten dute, adibidez: Orokorrean, esan daiteke bi mota nagusiak (espainiarra+ euskalduna eta euskalduna) bateraezinak direla beraien artean, hau da,
|
beraien
arteko egoera gatazkatsua dela. espainiarra+ euskalduna motaren baitan espainiarra eta espainiarra+ euskalduna bi prototipo teorikoak jasotzen direla ikusita, egoera are gatazkatsuagoa antzematen da. espainiarra+ euskalduna prototipo mistoa, teorikoki, muturren artean kokaturik dagoenez integratzailetzat hartzen dena, ez du gurean izaera hori:
|
|
• 2) Osagarri espainiarra+ euskalduna eta espainiarra alde batetik, eta euskalduna bestetik, bateraezinak dira,
|
beraien
arteko korrelazioak, beti, esanguratsuki negatiboak direlako.
|
|
Axola dioena zera da:
|
beraien
arteko loturak ehuntzen dituzten harremanak begiz jotzea. Horrela, dena delako errealitatea bere baitan integraturik definituko genuke, osotasunean.
|
|
–Nazio normalizatu baten jokaera hartzen badugu, eskuindarrak eta ezkertiarrak badirela ikusten dugu, baina hau baino lehen, haiek duten eskubidea
|
beraien
arteko ezberdintasunak hizkuntza propioan eztabaidatzea da. Egoera normal batean, beraz, hizkuntzari ematen zaio lehentasuna?.
|
|
Zubi zaharrak gerra arte, 1937ko apiril arte iraun zuen, zeinetan bonba batek apurtu zuen eta gero leku berean berria egin, gaur egun ere irauten due nak, inguruko guztientzat Matieneko zubia izenarekin ezagutzen dena. Izen honen etimologia dela eta izan zuten
|
beraien
arteko eztabaida bat Koldo Mitxelena eta Justo Gararatek. Lehendabizikoak zuen arrazoia, Larrearen tesiak frogatzen duelako, baita ere nola deklinatzen dugun:
|
|
NEKANE eta NAROA etxean sartuko dira.
|
Beraien
arteko giroa ez da oso ona.
|
|
Eibarren, ez da joandakoen eta gelditutakoen arteko lehia horren aztarnarik nabaritzen. Beharbada, guztiek ere patu bera jasan izanak
|
beraien
arteko elkartasuna sendotu zuen, eta herria berriz altxatu beharrak exijitzen zuen elkarlanak eztabaida
|
|
Argi dago, beraz, garapen jasangarriari dagozkion erabakiak ez direla hautu tekniko hutsak, zeren karga normatiboa duten indibiduo eta komunitateen lehentasunen gaineko balio aukerak baitira, eta
|
beraien
arteko kostu, onura eta arriskuen banaketa suposatzen baitute (Meadowcroft, 2003); ondorioz, erabaki horietan parte hartzeak justizia elementuak ere baditu. Zentzu horretan, garapen jasangarriak epe luzeko adostasuna eta konpromisoak bilatzen ditu, baina gerta daiteke hori beti posible ez izatea, eta, beraz, parte hartzea izatea desberdintasunak, kontraesanak eta antagonismoak adierazteko bidea, eta, aldi berean, horiexek kudeatzeko modua (ibid.), epe motzeko akordioak epe luzeko helburuekin konbinatuz.
|
|
Gainera, garapenaz ari garenean, ez dago estrategia bakarra parte hartzeari dagokionez, baizik eta askotariko espazioak denbora berean irekita,
|
beraien
arteko erlazio dinamiko bat dutelarik (Gaventa, 2004). Hala, espazioak etengabe irekitzen eta ixten ari dira, legitimotasun, erresistentzia, disidentzia, integrazio eta eraldaketa borroken bitartez; izan ere, espazio batzuetan boteretsuak direnek beste espazio batzuetan posizio bera ez izatea gerta daitekeelako.
|
|
Komeni da gogoratzea, ordea, eztabaida ildo horiek ez direla modelo matematiko batean erabiliko genituzkeen baldintza beharrezko eta nahikoak bezalakoak. Batetik, hiru maila horien arteko banaketa didaktikoa delako erreala baino, hiru mailen arteko elementuak loturik baitaude, eta horrexegatik, aldagai esanguratsuak badira ere,
|
beraien
arteko koerlazioa dagoelako, eta zentzu horretan errepikakorrak izatea suerta daitekeelako. Bestetik, gizarte eraldaketa fenomeno zabalegia delako baldintza sinple batzuen bidez neurtzeko, eta horiek ere nekez parte hartzearen kalitatea neurtzeko balio dutelako.
|
|
«Interneten erabilerak ez du zertan okertu gurasoekiko harremana, hobetu ere egin dezake». Hainbat gaztek bertatik gurasoentzat filmak eta kantak hartzen dituztela azaldu du, eta, horrela,
|
beraien
arteko harremana estutu egiten dela.
|
|
Historialari espainiarren arabera, janari eskasia izan zen horrenbeste lekutan geratzearen arrazoietako bat eta nahiko modu azkarrean hedatu ziren uhartedian barrena. Hango herri asko, gainera,
|
beraien
arteko borroketan murgildurik zebiltzan, eta Legazpik egoera hori baliatzen jakin zuen espedizioaren interesen onuran. Mesedeak, opariak, dohainak eta abantailak eskainiz zumarragarrak sarritan irabazi zuen indigenen faborea.
|
|
Agertokian bi sortzaileak zeuden, berdin jantzita, gizon dotoreen modura, eta hiru metroko erratz banarekin ekin zioten beren jolas patxadatsu eta magikoari. Une batzuetan irudi artegagarriak sortzen zituzten, simetria eta paralelismo joko aratzak eginez, eta beste batzuetan
|
beraien
arteko dantza pasarte berezietan murgiltzen ziren, beren buruarekin edota elkarrekin borrokan, baina abiadura geldoari inoiz utzi gabe.
|
|
Alde batetik, garunaren egituraren konplexitatea beste edozein organorena baino handiagoa da, zelulen funtzionamendua ezagutzeaz gain
|
beraien
arteko konektibitateak sortzen duen arkitektura trinkoa definitu behar delako, gainera hori plastikoa dela kontuan izanik, aldakorra.
|
|
neuronak. Neurona kopurua ehun mila milioi ingurukoa da eta
|
beraien
arteko loturen bidez zirkuitu konplexuak osatzen dira. Neurona bakoitza, batez beste, hamar milarekin elkartzen da; beraz, trilioi batera irits liteke garunean dauden konexioen kopurua.
|
2009
|
|
Denboran atzera egiten badugu, garbi dago euskalki guztiak protoeuskara beretik datozela, hura zehazki nolakoa zen ez dakigun arren; erromantzeak ere beren protohizkuntza den latinetik datoz, eta denboran atzera eginez gero, haiek ere, euskalkiak bezala, antzekoagoak izango ziren ditugun lehen testigantza idatziak baino lehenago ere. Hori ez zen oztopoa izan, elkarrengandik asko urrundutako dialektoak zirenez gero, hizkuntza kategoria eskatzeko eta lortzeko, nahiz eta gero
|
beraien
arteko maileguen bidez elkar aberastu. Baina erromantzeen protohizkuntza, latina, oso ondo ezagutzen badugu, protoeuskara hipotesi hutsa da, erromatar garaiko harri idazkun akitaniarrak baditugu ere; oso hitz gutxi, zeintzuetatik batzuk Aran haranean bertan agertu baitziren hain zuzen ere:
|
|
Baina nik nobela bat egin nahi nuen, historiarekin lotura badaukana, baina nobela bat. Eta horrek eskatzen ditu pertsonaia sendo batzuk, istorio interesgarri batekin,
|
beraien
arteko harremanak...
|
|
Indarrean dagoen legediarekin bat, Euskal Herriko hiru errealitate juridikoetan, euskara ofiziala da Euskal Autonomia Erkidego osoan (EHAE 6.1 art.) baita Nafarroako" euskal hiztunen eramuetan" ere (NFBHLO 9.2 art.). Ipar Euskal Herrian ordea, soilik frantsesa da ofiziala1 Berez esan dezakegu hizkuntza bat ofiziala dela, botere publikoek hizkuntza hori
|
beraien
arteko eta subjektu pribatuekiko komunikaziorako ohiko bitarteko gisa onartu dutenean, erabateko balio eta eragin juridikoekin. Agerikoa da, Euskal Herriko lurralde bakoitzean euskara ofizialtzat aitortzearen ondorio juridikoak, biztanleen hizkuntza eskubideen estatus ezberdina dakarrela euskararen erabileran eta derrigorrezko hezkuntza esparruan, euskararen irakaskuntza bermatu litzatekeelako eraginkorki ofiziala deklaratzen den eremuetan.
|
|
Konstituzio Auzitegiak modu egokian adierazi duenez," hizkuntza bat, bizi duen errealitatea eta fenomeno sozial gisa duen pisua alde batetara utziz, ofiziala da botere publikoek
|
beraien
arteko eta subjektu pribatuekiko komunikaziorako ohiko bitarteko gisa onartu dutenean, erabateko balio eta eragin juridikoak izango dituelarik" (KAE 82/ 1986). Beraz, hizkuntza bat lurralde batetan ofizial deklaratzen denean, oztoporik gabe eta erabateko eraginkortasun juridikoaz erabili ahal izango da edonolako harreman publiko eta pribatuetan; alegia, ofizialtasunaren lehenengo ondorio juridikoak hizkuntzarekiko eskubidean datza, bai ikuspegi aktibotik baita pasibotik ere (erabiltzeko eskubide subjektiboa edozein kasutan eta erantzuna aukeratutako hizkuntzan jasotzeko eskubidea solaskidea erakunde publikoa denean).
|
|
Prozesu horretan, mota honetako bikote gehienek une batean erabaki egin dute beraien artean euskaraz ahalik eta gehien egiten joatea, nolabait, eta prozesu horrekin aurrera jarraitu dute. Gero eta gehiago joan dira euskaraz egiten,
|
beraien
arteko harremana erabat edo nagusiki euskaraz izatera iritsi arte.
|
|
aldaketa bat eman izana bikoteko kideen arteko ohiko hizkuntzan. Lehen
|
beraien
arteko harremana erabat edo nagusiki gaztelaniaz zen, eta aldaketa baten ondoren, beraien arteko harremana erabat edo nagusiki euskaraz izatera pasa zen. Hori, eta herrien hautaketa izan ziren bikoteak kontaktatzeko irizpideak.
|
|
aldaketa bat eman izana bikoteko kideen arteko ohiko hizkuntzan. Lehen beraien arteko harremana erabat edo nagusiki gaztelaniaz zen, eta aldaketa baten ondoren,
|
beraien
arteko harremana erabat edo nagusiki euskaraz izatera pasa zen. Hori, eta herrien hautaketa izan ziren bikoteak kontaktatzeko irizpideak.
|
|
Eta hain zuzen, bietako batek edo biek euskara gutxi zekiten bikoteen prozesuetan, ikerketan atera dugun ondorio bat da bikotekideen artean ez dela gertatu lehenik euskaraz gaitasun" on" bat eskuratzea eta gero bikotean hitz egiten —erabiltzen— hastea.
|
Beraien
arteko erabilera ez da etorri, nolabait, gaitasun on bat eskuratzearen ondoren, erabileratik bertatik baizik.
|
|
Dena den, kasuen azterketa eginda ondorioztatzen dugu dugu, beraien ohitura oso nabarmen edo erabat aldatu duten bikoteetan, jaiotzerako bikotekideen arteko harremana euskaraz zela nagusiki, edo aldaketa hasita zegoela. Hau da, seme alabak jaio aurretik aldatu dutela
|
beraien
artekoa, edo aldatzen hasi behintzat.
|
|
aldaketa bat eman da bikoteko kideen arteko ohiko hizkuntzan: lehen
|
beraien
arteko harremana erabat edo nagusiki gaztelaniaz zen, eta aldaketa baten ondoren, beraien arteko harremana erabat edo nagusiki euskaraz izatera pasa da.
|
|
aldaketa bat eman da bikoteko kideen arteko ohiko hizkuntzan: lehen beraien arteko harremana erabat edo nagusiki gaztelaniaz zen, eta aldaketa baten ondoren,
|
beraien
arteko harremana erabat edo nagusiki euskaraz izatera pasa da.
|