2003
|
|
3 Lege hau zein gizabanakori aplikatu eta gizabanako horiek izango dituzte Konstituzioan eta antolamendu juridikoan aitorturiko eskubide guztiak, eta, bereziki, urtarrilaren 15eko 1/ 1996 Lege Organikoan, Adingabearen Babes Juridikoari buruzkoan, Haurraren Eskugabeak babesteko eginiko itunen arauebideei buruzko 1989ko azaroaren 20ko Itunean eta
|
Espainiak
balio osoz adintan aitortutakoak.
|
|
Era berean, agintari eta funtzioko 520 artikuluak zein eskubide aitornarioek berehalakoan jakinarazi behar dizkiete atxiloketa eta zaintza tokia adingabearen legezko ordezkariei eta Fiskaltzari. Atxilotutako adingabea atzerritarra denean, atxiloketa jakinaraziko zaie kontsulatuetako agintari eskudunei, baldin eta adingabearen ohiko bizilekua
|
Espainiatik kanpo
badago edo horixe eskatzen badute adingabeak berak edo haren legezko ordezkariek.
|
|
Hortaz, 5/ 2000 Legearen aurrekaria, eredu zaintzaileari eusten ziona, adingabeari buruzko irudi zaharkitutik eta, aldi beran, Estatu demokratiko eta zuzenbidezkoarekin bateraezina zen iruditik abiatzen zen, gazteen delinkuentziaren gaineko lege aldaketa are premiazkoago bilakatuz. Arlo hau berritzeko premia, gainera,
|
Espainiako
Konstituzio Auzitegiak berak ageri agerian utzia zuen 1991ko otsailaren 14ko epaiak aldarrikatu zuenean 1948ko legea (36/ 1991 zenbakiaz 1991ko martxoaren 18ko EAOn argitaraturikoa) zatika konstituzioaren aurkakoa zela.
|
|
4 Lege testu honek
|
Espainiako
Zigor Kodearekin 1995 urtean hasitako bideari eutsi nahi dio. Kasu hartan gertatu zen bezala, oraingo honetan ere, oreka egokia lortu nahi izan da terminologia eta diskurtsoaren artean, oreka hori lege testu ororen helburua baita, maiz sarri halakorik erdietsi ez arren.
|
|
Geroenean ere, zehatzaile hezitzaile izaera duen prozedura ezartzen du. Lege berriak horri esleitzen dizkio
|
Espainiako
konstituzio antolamenduak ematen dituen berme guztiak, Konstituzio Auzitegiaren epaiarekin eta Haurraren Eskubideei buruzko 1989ko azaroaren 20ko Itunaren 40 artikuluarekin bat etorriz.
|
|
Horren ondorioz, argi dago lege organiko honen egokiera, hauxe baita premiazko lege eraldaketa hori. Abiaburu ditu haren idaztea eragin zuten oinarrizko printzipioak (batik bat, adingabearen goreneko interesarena),
|
Espainiako
konstituzio antolamenduaren bermeak eta nazioarteko zuzenbidearen arauak, arreta berezia jarriz Haurraren Eskubideei buruzko 1989ko azaroaren 20ko Itunean. Hortaz, gizarte espainiarrak izan zitzakeen igurikimenak, aldian aldikoak zein iraunkorrak, bete nahi izan dira.
|
|
Gizartearentzako prestazioen neurria ezin da ezarri adingabearen adostasunik gabe; ezintasun hori bat dator
|
Espainiako
Konstituzioaren 25.2 artikuluarekin. Neurri horren ondorioz, jarduera zehatz bat burutu behar da, aldez aurretik finkatutako saioetan zehar; jarduera hori onuragarria izango da, gizartearentzat orokorrean nahiz edozein arrazoiren ondorioz beharrizanean dauden gizabanakoentzat.
|
2004
|
|
Ikuspegi hori benetan onartezina denez gero, eta prozesu erakunde garrantzitsuak gainbeheratzen eta itxuraldatzen dituenez gero, aipatu errekurtsoen zentzuzko eta balizko zereginari, eta jurisdikzio antolaketaren goreneko organoari edo organoei buruzko ikerketa zehatza eta gogoeta xehea egiten ari dira, hala
|
Espainiako
sistema juridiko bera duten herriak, nola sistema juridiko desberdina dutenak.
|
|
Aspalditik aitortu da kasazio zibilaren egoera
|
Espainian
desegokia dela.
|
|
Aipatu kasazio hori ezin da gure gizartean gauzatu; gainera, hori ez da beharrezkoa, ezta egokia ere, justiziaren zentzuzko irizpideekin bat ez datorrelako, oraindik justiziapekoaren eskubide eta interes legitimoak ebazteke dituen auzigaia hiru jurisdikzio prozedura maila desberdinetatik igaro ahal izatea, nahiz eta prozedura horietatik azkena kasazio prozedura mugatu eta berezia izan.
|
Espainiako
tradizio historikoari ezdua kasazioaren eginkizun nomofilaktikoa edozein epaitara edota edozein ara dagokio, eta ez da Konstituzioaren aginzo nahiz gaitara hedatzea.
|
|
Dena den, inork ez du eztabaidatu
|
Espainiako
justizia zibilaren eraldaketa egin behar dela, sistema juridiko eta jurisdikzionalaren balio positiboen arabera, balio horiek sendo bermatuta baitaude. Zeregin horretan tentuz jardun beharra dago, erakunde osoak baztertu gabe eta, horien ordez, erakunde berriak edo Espainiako eredu juridiko eta judizialen ataletatik asko aldentzen direnak ezarri gabe.
|
|
Dena den, inork ez du eztabaidatu Espainiako justizia zibilaren eraldaketa egin behar dela, sistema juridiko eta jurisdikzionalaren balio positiboen arabera, balio horiek sendo bermatuta baitaude. Zeregin horretan tentuz jardun beharra dago, erakunde osoak baztertu gabe eta, horien ordez, erakunde berriak edo
|
Espainiako
eredu juridiko eta judizialen ataletatik asko aldentzen direnak ezarri gabe. Egin eginean ere, kasazioaren funtsari eutsi behar zaio, kasazioari datxezkion helburu eta ondoreekin.
|
|
|
Espainiako
sistema juridikoan, aurrekariak ez du indar loteslerik; indar loteslea eratxikitzen zaie legeari eta zuzenbide objektiboaren gainerako iturrieibiziko garrantzia du aurrekariarekin lo bakarrik. Horregatik, guztiontzat beretutako doktrinaren eragingarritasunak; aurrekari hori, aginduzkoa barik, aginte juridiko bereziaz hornitutakoa izan behar da.
|
|
Gainera, uste izan da Auzitegi Gorenaren eskumenak zentzuz itxuratu behar direla, Auzitegi Gorenaren jarduna arlo substantibora mugatuz. Hori bat dator, etorri ere, gizarte beharrizanekin,
|
Espainiako
antolamendu juridikoaren erakundeekin eta kasazio erakundearen jatorriarekin.
|
|
Dena den, araubide hori «eskuzabalagoa» da gainerako justiziapekoekin orokorrean. Gainera, orain aipatutakoaren arabera, esparru substantibora mugatutako kasazioa barneratu da, horretarako
|
Espainiako
antolamendu juridikoan ezarri babes erakunde juridikoak kontuan hartuz.
|
|
Egin eginean ere, ezin arbuia daiteke honako oharbide hau:
|
Espainiako
Konstituzioaren 24 artikuluari jarraituz, rean, «konstituzio bermeak» dira, Espai legez babes errekurtsoak jar daitezke, gehienak prozesu arazo askori buruzkoak. Prozesuko arazo horiek, aldi beniako Konstituzioaren 123 artikuluaren ikuspuntutik.
|
|
Prozesuko arazo horiek, aldi beniako Konstituzioaren 123 artikuluaren ikuspuntutik.
|
Espainiako
Konstituzioaren 161.1 artikuluko b) letra eta 53.2 artikulua kontuan izanik, bideraezina da Konstituzio Auzitegiari kentzea Espainiako Konstituzioaren 24 artikulura bildutako gai guztiak. Hortaz, Konstituzio Auzitegiaren doktrinari erreparatu behar zaio.
|
|
Prozesuko arazo horiek, aldi beniako Konstituzioaren 123 artikuluaren ikuspuntutik. Espainiako Konstituzioaren 161.1 artikuluko b) letra eta 53.2 artikulua kontuan izanik, bideraezina da Konstituzio Auzitegiari kentzea
|
Espainiako
Konstituzioaren 24 artikulura bildutako gai guztiak. Hortaz, Konstituzio Auzitegiaren doktrinari erreparatu behar zaio.
|
|
Hortaz, Konstituzio Auzitegiaren doktrinari erreparatu behar zaio. Ondorenez,
|
Espainiako
Konstituzioaren arabera, prozesuko gai askoren interpretazioa egiteko, auzialdi bakar eta gorena dago. Beste gai batzuetarako, jarraian aztertuko dugunez, guztiz birmoldatu da legearen intereserako errekurtsoa.
|
|
«Konstituzio bermeetan» Konstituzio Auzitegiaren mesederako salbuespenari men egitea bat etor daiteke Auzitegi Gorenaren jarrerarekin, eta, are gehiago, bat etortze hori komeni da.
|
Espainiako
Konstituzioaren 123 artikuluak Auzitegi Gorenari eratxiki dio nagusitasun jarrera orokorra, aipatu salbuespena eratxikitzeko erabiltzen duen argitasun eta enfasi berberarekin.
|
|
Laburbilduz, Auzitegi Gorenean kasazio errekurtsoa jar daiteke, honako epai hauek tartean izanik: 1)
|
Espainiako
Konstituzioaren 24 artikuluan aitortutako oinarrizko eskubideei buruzko epaiak izan ezik, probintzietako audientziek oinarrizko eskubideei buruz emandakoak, baldin eta antolamendu juridikoak zenbai arau ezarri baditu prozesuko auzigaiak ebazteko eta epaiek arau horiek urratu badituzte; 2) Probintzietako audientziek bigarren auzialdian emandako epaiak, epaiok arau substantiboak urratu badituzte, e...
|
|
Bestalde, auzitegi nagusietako arlo zibileko eta zigor arloko saletan bidezkoa da prozesuko arau haustearen ondorioz jarritako errekurtso berezia, probintzietako audientziek emandako epaien aurka, garrantzia berezia duten prozesu arazoetan, eta, orokorrean,
|
Espainiako
Konstituzioaren 24 artikuluan aitortutako oinarrizko eskubideak urratzen direnerako.
|
|
Jurisprudentzia doktrina hori gidari izan behar da, prozesu arauak ezarri eta interpretatzean, segurtasun juridikoari eta berdintasunari dagokienez. Segurtasun juridikoa eta berdintasuna bat etorri behar dira
|
Espainiako
sistemaren berezko prozedura askatasunarekin eta jurisprudentziaren bilakaera egokiarekin.
|
|
Behin hona iritsita, eta errekurtso bereziekin bukatzeko, gogoratu behar da jurisprudentziak edo aurrekariak benetako garrantzia duela
|
Espainiako
sisnera, aginte hori da eta izango da, kasatema juridikoan, ez euren indar lotesleagatik, baizik eta beren aginte eta eragingarritasunarengatik. Aginte horrek jatorria du erabakiaren kalitatean, horren justifikazioan eta justifikazio hori adierazteko modu arduratsuan.
|
|
Hori guztia dela eta, Auzitegi Gorenaren ebazpenak gutxiestea, zuzeneko eragina ez dutelako beste epai edo subjektu juridiko zehatz batzuen eskubideen gainean, ez dator bat
|
Espainiako
antolamendu juridikoan jurisprudentzia doktrinari eratxiki zaion balioarekin; halaber, ez dator bat ikerketa iuskonparatibo zorrotzenekin; ezta Justizia Administrazioko jurisdikzio organo gorenen zereginari buruz aipatu joera modernoekin ere.
|
|
1
|
Espainiako
auzitegi zibilek zein jurisdikzio izan, eta horren hedadura eta mugak zehaztuko dira Botere Judizialaren Lege Organikoan eta Espainia kide den nazioarteko itun eta hitzarmenetan xedatutakoaren arabera.
|
|
1 Espainiako auzitegi zibilek zein jurisdikzio izan, eta horren hedadura eta mugak zehaztuko dira Botere Judizialaren Lege Organikoan eta
|
Espainia
kide den nazioarteko itun eta hitzarmenetan xedatutakoaren arabera.
|
|
2
|
Espainiako
auzitegi zibilek ez dute beren eskumenpean jarritako auzien gaineko ardurarik hartuko, honako inguruabar hauetako bat gertatzen denean:
|
|
2)
|
Espainia
zein nazioarteko itun edo hitzarmenetako kide izan, eta, hori dela bide, eratxiki zaionean beste estatu bati auziaren gaineko jurisdikzio esklusiboa.
|
|
3) Behar bezala epatutako demandatua agertu ez denean,
|
Espainiako
auzitegiek duten nazioarteko eskumenaren oinarri bakarra izan badaiteke alderdiak isilbidez haien eskumendean jartzea.
|
|
|
Espainian
egoitza edo bizilekurikke Espainian dauden tokian bertan, edo nazioko lurraldean izan duten azken bi ez dutenak demandatuak izan daitezzilekuko tokian; eta horrela ere eskumena zehazterik ez badago, orduan auzi jartzailearen egoitzako tokian izango dira demandatuak.
|
|
Espainian egoitza edo bizilekurikke
|
Espainian
dauden tokian bertan, edo nazioko lurraldean izan duten azken bi ez dutenak demandatuak izan daitezzilekuko tokian; eta horrela ere eskumena zehazterik ez badago, orduan auzi jartzailearen egoitzako tokian izango dira demandatuak.
|
|
4) Jarauntsi arazoei buruzko epaiketetan, auzitegi eskuduna izango da hildakoaren azken egoitzari dagokion tokikoa, eta, hildakoak azken egoitza atzerrian izan badu,
|
Espainian
izandako azken egoitzaren tokiko auzitegia, edo haren ondasun gehienak diren tokiko auzitegia, demandatzaileak hala aukeratuta.
|
|
6) Ohorerako eskubide, pertsona eta familiaren bizitza pribaturako eskubide, eta norberaren irudirako eskubideen arloetan, eta, oro har, oinarrizko eskubideen babes zibilaren arloan, demandatzailearen egoitzako auzitegia izango da eskuduna, eta, demandatzaileak egoitza
|
Espainiako
lurraldean ez badu, tako auzitegia izango da eskuduna. kasuan kasuko oinarrizko eskubidea urratu duen egitatea non gauzatu eta ber
|
|
12) Elkarlehia desleialari buruzko epaiketetan, demandatuak establezimendua zein tokitan izan eta bertako auzitegia izango da eskuduna, eta, demandatuak establezimendurik ez badu, bere bizileku edo egoitza zein tokitan izan eta bertako auzitegia izango da esleialeko egintza non gauzatu, edo eginkuduna; demandatuak hori
|
Espainiako
lurraldean ez badu, elkarlehia destzak ondoreak non sortu, eta bertako auzitegia izango da eskuduna, demandatzaileak hala aukeratuta.
|
|
14) Prozesuetan, akzioak egikaritzen direnean, kontratazioaren baldintza orokorreko klausulak kontratuari ez eransteko edo horien deuseztasuna adierazteko, demandatzailearen egoitzako auzitegia izango da eskuduna. Era berean, gai horretan akzio adierazlea, bukarazte akzioa edo atzera jotzeko akzioa egikaritzen direnean, demandatuak establezimendua non izan eta bertako auzitegia izango da eskuduna, eta demandatuak establezimendurik ez badu, beraren egoitzari dagokion auzitegia izango da eskuduna; demandatuak egoitza
|
Espainiako
lurraldean ez badu, atxikimendua egin den tokiko auzitegia izango da eskuduna.
|
|
duen tokiko auzitegia; demandatuak hori
|
Espainiako
lurraldean ez badu, auzi jartzailearen egoitzaren tokikoa.
|
|
Alderdiak hala eskaturik bakarrik eta beraren kontura, komunikazioa argitaratuko da, probintziako edo autonomia erkidegoko «aldizkari ofizialean», «Estatuko Aldizkari Ofizialean», edo
|
Espainia
osoan nahiz probintzian zabalkundea duen egunkari batean.
|
|
1 Atzerrian epaiketako jarduna gauzatzeko, idatzagiriak bideratuko dira,
|
Espainiak
izenpetu nazioarteko itunen, eta, halakorik izan ezean, barne legeria aplikagarriaren arabera.
|
|
2 Arau horietan xedatutakoaren arabera jardungo da, halaber, atzerriko agintari judizialek eskatzen badute
|
Espainiako
epaitegi eta auzitegien lankidetza.
|
|
Hori gertatu da, adibidez, Ondasun Higikorrak Epeka Saltzeari buruzko Legearen 15 artikuluko zenbait paragrafoarekin eta lehenengo xedapen gehigarriarekin.
|
Espainiako
antolamenduan prozesu monitorioa sartu da, eta, aipatu legeak araututako kontratuetan gertatu ez bezala, lege honetan esanbidez jaso dira ordaindu gabeko epeengatiko zorrak. Horregatik, beharrezkoa da zenbait tituluri eratxikitako betearazpena lege honetan xedatutakoari egokitzea.
|
|
Nazioko lurraldean gauzatutako prozesu zibilei
|
Espainiako
prozesu arauak soilik aplikatuko zaizkie, nazioarteko itun eta hitzarmenek ezar dezaketena salbuetsita.
|
|
Arauketa horietan, izapide berezi hau ez da muntaren arabera mugatzen. Dena den, jurisdikzio babeserako tresna hau
|
Espainiako
prozesu zibilaren sisteman sartzean, egokiagotzat jo da munta zentzuzko kopurura mugatzea. Horrela, gehiegizkoak ez diren diruzko erreklamazioak izapidetzea ahalbidetu da; dena den, munta horiek hitzezko epaiketan ezarri munta muga gainditu behar dute.
|
|
2) Agiriak izatea
|
Espainian
kautotzat jotzeko legeztapena edo apostila, eta beharrezkoak diren gainerako betekizunak.
|
|
3 Artikulu honen aurreko paragrafoetan aipatu atzerriko agiriek borondatezko adierazpenak jasotzen badituzte, adierazpenok badirela frogatutzat joko da, baina euren eragingarritasuna izango da, negozio juridikoen gaitasun, objektu eta forma arloetan
|
Espainiako
eta atzerriko arauek zehaztutakoa.
|
|
Ikuspuntu horretatik, begi bistakoa da katedratik eta lanbide juridikoetatik hainbat ahots entzun izan direla aipatu legea, egun
|
Espainian
indarrean dagoena, lortu arte. Hori dela eta, lege berria urte luzeetan igarri eta sustatutako eraldaketaren fruitua da.
|
|
XIX. mendean zehar, kodegintza prozesuak gertatu ziren
|
Espainia
eta Frantzian, nekin bada ere, Europan, XIX. mendean, prozesuko legerien helburua izan zen es eta prozesu horien zuzeneko fruitua da, izan ere, lurralde euskaldunetan egun prozesu zibilari buruz indarrean dagoen legeria. Kronologia eta gorabehera desberditatuko lurraldearen barruan jurisdikzioak bateratzea.
|
|
Gai hori, alabaina, nahiko konplexua da
|
Espainiako
estatuko lurralde euskaldunen kasuan, bertan foruak ezabatzeko prozesua urteetan luzatu baitzen.
|
|
|
Espainiako
estatuko lurralde euskaldunen kasuan, 1841 urteko xedapenek lurralde historikoen foru antolaketaren arlo batzuk ezabatu zituzten, eta, ondoren, 1881 urteko legeriak prozesu zibila arautu zuen. Batzuk eta besteek eragin zuten prozesu zibilaren behin betiko itxuraketa gaztelania hutsez egitea.
|
|
1978 urtean
|
Espainiako
Konstituzioa argitaratzean, aitortu egin zen, gaztelaniaz aparte, beste hizkuntza batzuk ere ofizialak direla euren autonomia erkidegoetan. Bistan denez, jokatzeko eremu berria eragin du horrek hainbat arlotan, eta, horien artean, prozesu zibilaren esparruan.
|
|
Prozesu zibilean euskara aise erabil dadin, oraindik bide luzea egin beharra dago. Eta, bide horretan, garrantzi handikoa izan daiteke prozesu zibilari buruzko lege nagusiaren argitaraldi elebiduna prestatzea, lege hori aplikagarria baita
|
Espainiako
estatuko lurralde euskaldunetan. Argitaraldi elebidun hori ezinbesteko tresna gertatuko da Justizia Administrazioaren barruan euskara normalizatzeko.
|
|
j) Deustuko Unibertsitateak dagoeneko argitaratuak ditu hainbat testu zibil, eta aurrekari horiek aintzakotzat hartu dira, egun
|
Espainiako
estatuan indarrean dagoen zuzenbide zibilaren sistema osoarekin koherentzia bermatzeko. Bestalde, Deustuko Unibertsitateak berak hornitutako datu base terminologikoa erabili da, eta, horrekin batera, EUSKALTERM datu basea, Prozedura Zibilaren Legeari buruzko euskaraz argitaratuta dauden doktrina lanak, bereziki Eleria aldizkariak argitaratu dituenak, eta UZEI erakunde espezializatuak bere garaian prozesuko zuzenbideari buruz prestatutako berbategia.
|
|
523 artikulua. Indar betearazlea
|
Espainian
. Prozedurari aplikatu beharreko legea
|
|
1 Atzerriko epai irmoak eta gainerako titulu betearazleak
|
Espainian
betearazteko, kontuan izan behar da nazioarteko itunetan eta nazioarteko lankidetza juridikoari buruzko lege xedapenetan ezarritakoa.
|
|
2 Atzerriko epai eta titulu betearazleak
|
Espainian
betearaziko dira, lege honen xedapenen arabera, Espainian indarrean dauden nazioarteko itunetan besterik agintzen ez denetan.
|
|
2 Atzerriko epai eta titulu betearazleak Espainian betearaziko dira, lege honen xedapenen arabera,
|
Espainian
indarrean dauden nazioarteko itunetan besterik agintzen ez denetan.
|
|
Irmo ez diren atzerriko epaiak ere ezin dira behin behinean betearazi,
|
Espainian
indarrean dauden nazioarteko itunetan esanbidez aurkakoa xedatu ezik.
|
|
Lege hau ematen da
|
Espainiako
Konstituzioaren 149.1.6 artikuluaren arabera estatuari dagokion eskumenaren babespean; horrek ez dio kalterik egingo autonomia erkidegoen zuzenbide substantiboaren berezitasunek ondorioztatutako espezialitateei.
|
|
Europako dirua (euroa) bete betean ezarri aurretik, sei hilabete lehenago gutxienez, Gobernuak diru horretara bihurtuko ditu lege honek pezetetan jasotako zenbatekoak, Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak txostena egin eta Estatuko Kontseiluak irizpena eman ondoren. Kasu horretan, diru horren zatikiak ezabatu eta zenbatekoak euroetantatu ohi den bezala, horiek erraz erabil ezarriko dira,
|
Espainiako
legeetan gertzeko modukoak izan daitezen. Aurrekoa gorabehera, Europako diruaren araberako zenbateko berriekin batera, eutsi egingo zaie lege honek epaiketa mota zehazteari eta errekurtsoak baliatzeari buruzko erregeletan pezetetan ezarritako zenbatekoei*.
|
|
Kode Zibilaren I. liburuko VIII. tituluaren ondoriozko absentziak eratorri jardunean, epaile eskuduna izango da
|
Espainiako
lurraldean absentea urtebetean bizi izan den azken lekua zein izan eta leku horretakoa, eta, halakorik izan ezean, azken egoitza non izan eta bertakoa.
|
|
Atzerriko herrietan emandako epai irmoek
|
Espainian
izango dute kasuan kasuko itunek ezarritako indarra.
|
|
Epaiok zein naziotan eman eta nazio horrekin egindako itun berezirik ez badago,
|
Espainian
emandako betearazpen aginduek izango dute nazio horretan izan dezaketen indar bera.
|
|
Betearazpen agindua bada jurisprudentziaren ondorioz
|
Espainiako
auzitegiek emandakoak betearazten ez dituzten nazioetatik batekoa, horrek Espainian ez du indarrik izango.
|
|
Betearazpen agindua bada jurisprudentziaren ondorioz Espainiako auzitegiek emandakoak betearazten ez dituzten nazioetatik batekoa, horrek
|
Espainian
ez du indarrik izango.
|
|
Betearazpen agindua ez badago aurreko hiru artikuluetan azaldu kasuetatik batean ere,
|
Espainian
indarra izango du, honako ingurabar hauek biltzen baditu:
|
|
3 Bete behar den betebeharra
|
Espainian
legezkoa izatea.
|
|
4 Betearazpen aginduaren agiriak betetzea hori emandako nazioan kautotzat hartzeko nahitaezkoak diren betekizunak, eta
|
Espainiako
legeetarako beharrezkoak direnak, Espainian fede emateko.
|
|
4 Betearazpen aginduaren agiriak betetzea hori emandako nazioan kautotzat hartzeko nahitaezkoak diren betekizunak, eta Espainiako legeetarako beharrezkoak direnak,
|
Espainian
fede emateko.
|
|
Adierazpenak jasotzen badu pertsona zehatz batzuk, horiek hildakoaren ondorengoak izan, aurrekoak izan edo ezkontidea izan, abintestato jaraunsle bakarrak direla, adierazpen hori eskuratu ahal izango da notario legeriaren araberako izapidetza duen nabaritasun aktaren bidez, baldin eta notarioa gaituta badago, kausatzaileak
|
Espainian
azken egoitza zein lekutan izan eta leku horretan jarduteko; gainera, notario horren aurrean gauzatuko da lekuko bidezko froga edo agiri froga zehatza.
|
|
Prozedura sustatu ahal izango du adingabearen gaineko zaintza eratxikita duen pertsona, erakunde edo organismoak, kasuan kasuko hitzarmenean ezarritako betebeharrak betetzeko ardura duen
|
Espainiako
agintaritza nagusiak, eta, horren ordezkari gisa, agintaritzak izendatutako pertsonak.
|
|
Amaitzeko, justizia zibila eragingarri izateak esan nahi du epai hobeak ematea. Epaiok etorkizunerako oinarri sendoak eratuko dituzte,
|
Espainiako
zuzenbide iturrien sistemaren barruan. Era berean, epaiok lagungarri izango dira, bihar etzi auziak saihesteko eta legearen araberako berdintasuna indartzeko, betiere epaitzeko askatasunari, eta jurisprudentziaren bilakaerari eta aldaketari kalterik egin gabe.
|
|
Baina, biletan jasotako balio iraunkorreko prin batez ere, prozedura zibilari buruz lege berria behar da, horrek egiazkotasunez adierazi eta gauzatu behar baitu babes judizial eragingarriaren konpromisoak dakarren pentsaera aldaketa nabaria. Horretarako, legeak errespetatu behar ditu
|
Espainiaren
kultura eremu bereko beste herrialde batzuen prozesu lege zitzipio, erregela eta irizpideak. Ordena zibilaz besteko jurisdikzio ordenetan adierazi eta gauzatu behar da, berebat, aipatu pentsaera aldaketa nabaria, lege berria izango baita prozesuko lege ordezko eta erkidea.
|
|
Irizpide horiek prozesuko berme guztiekin bat egin behar dute, eta, gauzak horrela, legeak, beste xedapen batzuen artean,
|
Espainiako
zuzenbidean eta beste antolamendu juridiko batzuetan ezaguna den preklusio erregela ezarri du, egitateak eta oinarri juridikoak alegatzeko. Ildo horretatik, legean negozio juridikoen deuseztasunari buruzko bidegabeko eztabaida bikoitza, bata, salbuespen bitartezkoa; bestea, aldiz, demanda edo akzio bitartezkoa?
|
|
Aurreko artikuluek aipatutako jarduna
|
Espainiako
lurraldean sustatuz gero, Merkataritzako Kodeak edo lege honek kasuan kasuan zehazten dituen aginduen mende egongo da jardun hori.
|
|
2110 artikuluan xedatutakoaren arabera,
|
Espainiako
kontsulek borondatezko edozein jurisdikzio egintzatan jarduten badute, ahaleginak egingo dituzte, ahal den neurrian, lege honen aginduetara moldatzeko.
|
|
5)
|
Espainiak
berretsitako itunek enbargaezintzat jo dituzten ondasun eta kopuruak.
|
|
3) 951 artikulutik 958.erakoak, atzerriko auzitegien epaiek
|
Espainian
duten eragingarritasunari buruzkoak. Halere, indarrean egongo dira Arlo Zibileko Nazioarteko Lankidetza Juridikoaren Legea indarrean jarri arte.
|
|
Auzitegiari kautela neurriak eska diezazkioke
|
Espainian
ebazteke dagoen tartekaritza prozesuan alderdi dela, edo, hala denean, Tartekaritza Legearen 38 artikuluan aipatu formalizazio judiziala eskatu duela egiaztatzen duenak; orobat, erakunde tartekaritzari dagokionez, kasuan kasuko erakundeari beraren erregelamenduaren araberako eskabide edo enkargu egokia aurkeztu diola egiaztatzen duenak ere.
|
|
Halaber, aplikatu beharreko itun eta hitzarmenen arabera, atzerrian gauzatu jurisdikzio edo tartekaritza prozesuko alderdi dela egiaztatzen duenak
|
Espainiako
auzitegiari eska diezaioke kautela neurriak hartzea, Espainiako auzitegiei soil soilean ez badagokie auzi nagusiaren gaineko eskumena.
|
|
Halaber, aplikatu beharreko itun eta hitzarmenen arabera, atzerrian gauzatu jurisdikzio edo tartekaritza prozesuko alderdi dela egiaztatzen duenak Espainiako auzitegiari eska diezaioke kautela neurriak hartzea,
|
Espainiako
auzitegiei soil soilean ez badagokie auzi nagusiaren gaineko eskumena.
|
|
Fiskaltza eta kautela neurriak eskatu dituena entzun ondoren, auzitegiak uste badu jurisdikziorik edo eskumen objektiborik ez duela, autoa emango du, auziaren gaineko ardurarik ez duela adieraziz. Horrez gain, auzitegiak alderdiei igorriko die autoa, euron eskubideak egikari ditzaten auziaren gaineko eskumena duen auzitegian, bal neurrien eskabidea egiten duenak epaidin eta abstentzio horren oinarria bada
|
Espainiako
auzitegien jurisdikziorik eza. Gauza bera aginduko da kautelaketa nagusian zer erreklamatu nahi duen aintzat hartu eta horren arabera aplikagarri diren legezko foruak, horiek aginduzkoak izan ala ez, ezin badira izan auzitegiaren lurralde eskumenaren oinarri.
|
|
Interesdunak edo horren legezko ordezkariak hala eskatuta, Erregistroko arduradunak haren izen berezia ordeztuko du, horrek
|
Espainiako
hizkuntzetatik edozeinetan duen onomastika baliokidearekin.
|
|
Interesdunak edo horren legezko ordezkariak hala eskatuta Erregistroko arduradunak abizenen ortografia erregularizatuko du, Erregistroan inskribatutako forma egokia ez bada
|
Espainiako
hizkuntza horren gramatika eta fonetikaren arabera.
|
|
Ez da beharrezkoa izango aurreko artikuluko lehen betekizuna gertatzea abizen bat aldatzeko edo aldarazteko, hori deduaren aurkakoa denean edo eragozpen handiak sortzen dituenean, ezta
|
Espainiako
abizen baten desagerpena saihesteko ere.
|
|
|
Espainiako
Erregistro Zibilean inskribatuko dira adierazpenak eta gainerako egitateak, baldin eta horiek espainiarraren izaera juridikoa edo Iberoamerikako nahiz Filipinetako nazionalarena ukitzen badute, hura herrialdeotako nazionalek edo espainiarrek hitzarmenen arabera izanik.
|
|
Kode Zibilaren I. liburuko, I. tituluan xedatutakoari kalterik egin gabe, eta gurasoen atzerritartasuna agertzen ez den artean,
|
Espainiako
lurraldean jaioak espainiar direla uste izango da, gurasoak ere Espainian jaioak badira.
|
|
Kode Zibilaren I. liburuko, I. tituluan xedatutakoari kalterik egin gabe, eta gurasoen atzerritartasuna agertzen ez den artean, Espainiako lurraldean jaioak espainiar direla uste izango da, gurasoak ere
|
Espainian
jaioak badira.
|
|
Bestalde, legeak arazo jakin batzuen inguruan xedatutakoa osatu eta garatzen da; arazo horiek, besteak beste, hurrengoak dira: izen berezia nork ezartzen duen eta nola; abizenak, orokorrean; errege ematearen ondorioz legitimatutakoaren abizenak eta
|
Espainiako
naziotasuna eskuratzen dituztenena; amak bakarrik aitortu duen naturaren araberako seme edo alabaren abizenak alderanzteko erregelak; adopziozko abizenak eta izen abizenei buruzko espedienteak. Adopziozko seme alaben abizenen kasuan, Kode Zibilak azken eraldaketaren ondoren xedatutakoa aplikatzen da, eta, tantiboak osatu dira, adoptatuaren interesei babesik handiena emateko. horren espirituaren arabera, arau subs
|
|
Ezkontzaz denaz bezainbatean, erregelamendua
|
Espainiako
estatuak Aulkinari egokitu zaio. Aulki Santuaren dok Santuarekin duen indarreko hitzarmetrinak, funtsean, Kode Zibilean eta Erregistro Zibilaren Legean ere islatu dira.
|
|
Erregistro Zibileko organoak zuzenean eta ofizioz komunikatuko dira euren artean. Kontsulatuetako erregistroen eta
|
Espainian
daudenen arteko komunikazioa prozedura berberaren bidez egingo da.
|
|
|
Espainiako
naziotasunarekin batera atzerriko naziotasunen bat duenak adingabe denetik, Espainiako naziotasunaren galera inskribatzeko, behar bezala egiaztatuko da, aurreko artikuluak zehaztutakoaren arabera, zein den interesdunari bere adingabetasunetik eratxiki zaion atzerriko naziotasuna, eta beren beregi Espainiako naziotasunari uko egiten diola.
|
|
Espainiako naziotasunarekin batera atzerriko naziotasunen bat duenak adingabe denetik,
|
Espainiako
naziotasunaren galera inskribatzeko, behar bezala egiaztatuko da, aurreko artikuluak zehaztutakoaren arabera, zein den interesdunari bere adingabetasunetik eratxiki zaion atzerriko naziotasuna, eta beren beregi Espainiako naziotasunari uko egiten diola.
|
|
Espainiako naziotasunarekin batera atzerriko naziotasunen bat duenak adingabe denetik, Espainiako naziotasunaren galera inskribatzeko, behar bezala egiaztatuko da, aurreko artikuluak zehaztutakoaren arabera, zein den interesdunari bere adingabetasunetik eratxiki zaion atzerriko naziotasuna, eta beren beregi
|
Espainiako
naziotasunari uko egiten diola.
|
|
Atzerriko herri batzuetan
|
Espainiak
kontsulatuetako edo diplomaziako funtzionariorik ez duenez gero, horietan lekapen edo gaikuntza eskaerak egin ahal izango dira, Justizia Ministerioari zuzendutako eta behar bezala kautotutako agiriaren bidez.
|
|
Bizilekuaren edo herritartze agiriaren ondorioz naziotasuna eman eta emate hori kopiatzen denean, edo aukera nahiz berreskuraketa inskribatzen denean, beren beregi ohartaraziko da interesdunaren seme alabek, haren guraso ahalaren menpe daudenek,
|
Espainiako
naziotasuna aukeratzeko eskubidea dutela, Kode Zibilaren 19 eta 20 artikuluen arabera.
|
|
Alegazio edo froga arazoak gertatu eta horiek ongitu behar badira, ezkongaiei adieraziko zaizkie, berrespen unean edo haiek atzeman direnean. Ezkongaietako batek espedientearen izapidetza zein erregistrotan egin eta erregistro horren mugapean egoitzarik ez badu, berrespena egin ahal izango du
|
Espainiako
beste erregistro zibil batean agertzearen bidez edo ahalorde bereziaren bidez.
|
|
Kode Zibilaren 63 artikuluan eta erregelamendu honen 239, 252 eta 255 artikuluetan xedatutakoari kalterik egin gabe, ezkontzak inskribatuko dira, baldin eta egitatearen egiatasunari eta legezkotasunari buruz zalantzarik ez badago
|
Espainiako
legearen arabera, eta ezkontzok ondoko agirietatik edozeinetan jasota badaude:
|
|
Elizak edo beste erlijio bateko agintariak luzatutako ziurtagirian, ezkontza egiteko forma hori
|
Espainiako
legearen arabera behar bestekoa bada.
|
|
Funtzionario eskudunak luzatutako ziurtagirian, horrek egiaztatzen duenean bi atzerritar
|
Espainian
ezkondu direla, horietatik edozeinen lege pertsonalak ezarritako forma beteta.
|
|
Deuseztasun, banantze edo dibortzioari buruzko atzerriko epaiak inskribatzeko, nahitaezkoa da
|
Espainian
horiek aitortzea prozesuko legeek xedatutakoaren arabera.
|