Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 21

2008
‎Bigarren argudio nagusiak burujabetzari heldu dio: Kontsulta Legea egituratu den bezala, berdinetik berdinera dauden bi subjektu politiko aurreikusten ditu, Euskal Herria eta Espainiar Herria, eskumenetan berdinak balira bezala eta ez da, Espainiako Konstituzioak ez baitu horrelakorik zehazten. Eta, beraz, Eusko Legebiltzarraren lege hau ontzat ematean, Espainiar Nazioa eta Espainiar Herri osoari dagokion zerbaitetan aldaketak eragiten direnez, konstituzionalki ez da zuzena EAEko herritarrek bakarrik parte har dezaten halako kontsulta batean.
‎Espainiaren kasuan, printzipio horiek Konstituzioaren interpretazio berria ekarri dute. Esate baterako, Espainiako Konstituzioak ez du elkarlehiaren printzipioa bereganatu, baina, Europar Batasunaren esparruan elkarlehia askea oinarrizkoa denez, Konstituzioan ezarri diren ekonomi ahalbide edo progresibitatearen printzipioak horren arabera ñabartu behar ditugu.
‎ANVren kasuan, ordea, prozesu judiziala ez da guztiz bukatua defentsak Gorenaren erabakiari jarritako helegitea tramiterako onartu baitu Konstituzionalak. Azken honek Espainiako Konstituzioa ez dela errespetatu erabakitzen luke, eta ondorioz, ebazpena deuseztatu. Konstituzionalaren azken hitza entzun baino lehen alderdien ondasunen likidazioari ekiten badiote, Konstituzionalak Gorenaren aurka ebatziz gero, ANVk bere ondasun guztiak berreskuratzeko eskubidea izan luke.
2009
‎Duela astebete lehendakariak oso argi esan zuen Eusko Legebiltzarrean Estatutua eta Espainiako Konstituzioa ez direla testu sakratuak, eta erreformatzeko aukera badagoela. Baina egia da Gernikako Estatutuak gizartearen gehiengoaren babesa lortu zuela 1979an, eta erreforma batek arrakasta lortu nahi badu, orduko adostasun bera edo handiagoa duela.
‎Demokrazia iristean, 1978ko Espainiako Konstituzioak, Espainiako hizkuntza ofizialtzat gaztelania ezartzearekin batera," beste hizkuntzak" ere dagokien lurraldean ofizialak izango direla agintzen du, tokian tokiko autonomia estatutuaren arabera. Espainiako Konstituzioa ez zen, beraz, euskararentzat harresi izan, leiho eta arnasbide baizik. Konstituzioaren jarraian, 1979ko Euskal Autonomia Erkidegoko Estatutuak euskararen ofizialtasuna ezarri zuen, eta horren garapenerako beharrezkoa den Normalizazio Legea onartu zuen Eusko Legebiltzarrak, 1982an.
2010
‎Auzitegi Konstituzionalean salatu beharreko arauek lege izaera izan behar dutela baina EAEko kontzertu ekonomikoak ez duela izaera hori argudiatuko du helegitea aurkezteko. Hala, EAEko zerga sistema blindatzeko erabakiak Espainiako Konstituzioa ez ezik Gernikako Estatutua ere urratzen duela salatuko du Gaztela eta Leongo Gobernuak.
2011
‎Euskal Herria aipatzen du, hor badago tresna garrantzizkoa, hortik proiektatu daiteke subiranotasunaren bidea. Espainiako Konstituzioa ez da marmolean idatzia eta aldatu daiteke.
‎‘Gaztelaniaren ondoan’ esan dugu; ez, beraz, gaztelaniarik gabe" (254 or.). Espainiako marko juridiko linguistikoak euskararendako aukera handiagoak ematen ahal baditu, Baztarrikari bortz; uko egiten die hasieratik. Alde horretatik, ohartarazi behar dugu Espainiako Konstituzioak ez dakarrela erakunde publikoen hizkuntza erabileren gaineko preskripziorik. Eusko Legebiltzarraren 10/ 1982 aipatu legeak, ordea, EAEn" kokatutako herri aginteek emandako arau xedapen zein ebazpen ofizial oro" bi hizkuntza ofizialetan zabaltzera derrigortzen du (8.1 art.). 3 Arau horri salbuespen moduan, eta ez berezkotasunaren ondorioz, Legeak" botere publikoek toki Administrazioaren eremuan euskara bakarrik" erabiltzea baimentzen zuen, betiere bertako errealitate soziolinguistikoa aintzat harturik (8.3 art.). Alta, Espainiako Konstituzio Auzitegiaren ekainaren 26ko 82/ 1986 epaiak bertan beheiti utzi zuen artikulu hori.4 Iñaki Agirreazkuenaga administrazio zuzenbide katedradunak ohartarazi bezala, epai horrek eta EAEko legegileak 8.3 artikuluaren ildoko arau berririk garatu ez izanak" euskara lehentasunez erabili nahi duten toki korporazioak" lege heldulekurik gabe utzi dituzte euren hizkuntza erabilerak oinarritze aldera.
2012
‎ZAPATERO Espainiako presidente ohia «Masek eta Junquerasek oso ondo dakite ezin dutela burura eraman onartu duten gobernu programa. Kataluniaren burujabetzari buruzko erreferenduma ez da egingo, Espainiako Konstituzioak ez duelako erabakitzeko eskubidea onartzen». S. S. DE SANTAMARIA Espainiako Gobernuko bozeramailea« [Erreferendumaz] Espainiako Gobernuak ez du hipotesiei buruz hitz egiten; ekintzak egiten ditu, Espainiako Konstituzioa eta legeak betetzen ditu, eta, haien aurkako ekintzarik balego, betearazi egiten ditu».
‎behingoz ohiko konstituzioa ez dezala erregearen aginteak bertan behera utzi, baliagarria ote zen ala ez erabakitzea etorkizunaren esku utziz. Beraz, bere lehen proposamena, Araba Espainiako konstituzioan ez sartzea edo berdintzeari buruzkoa da. Eta hori egiterik ezean, Espainiako konstituzioaren aginduak Araban, harik eta tokian tokikoen iritzia hobeto ulertu eta bertakoek azken erabakia hartu arte, behingoz indarrean ez ezartzea eskatu zuen.
2015
‎Diktadorea hil eta trantsizioa hasi zenean, galdera ikur asko zeuden airean, eta ez zegoen garbi Espainia demokrazia onartu eta homologagarria bihurtuko ote zen. Espainiako Konstituzioak ez zuen gehiengo legitimatzailerik lortu Euskal Herrian, baina Gernikako Estatutuak, bai, mendebaldeko erkidegoan. Nafarroako Foru Hobekuntzari buruzko iritzirik ez zuten eman ahal izan nafarrek, lege organiko bidez onartua izan baitzen, baina Nafarroako Parlamentuan ordezkaritza lortu zuten indarren gehiengo handi batek babesten zuen esparru juridiko politiko berria.
Espainiako Konstituzioak ez du definizio edo kontzeptu hau jasotzen, baina bai gizarte segurantzaren, gizarte asistentziaren eta osasunaren kontzeptuak. Dena den, Gizarte Babesaren Estatistiken Europar Sistemak (SEEPROS) gizarte babesa definitzeko orduan, osasun prestazioak, osasun asistentzia, ezgaitasuna, zahartzaroa, biziraupena, familia, langabezia, etxebizitza eta gizarte bazterketa barnebiltzen ditu.
Espainiako Konstituzioak ez du definizio edo kontzeptu hau jasotzen, baina doktrinak dio sistema solidario bat ordenatzen duten neurri publikoak direla, arrisku pertsonalak saihestu eta konpontzera zuzendutakoak. Horrela, prestazio indibidual eta ekonomikoak emanez, beharrizan egoeran dauden biztanleei errenta minimo bat bermatzeko helburua du (Alonso Olea eta Tortuero, 2002:
2018
‎Munichen zeuden gazte haiek irmoki adierazi zuten edozein urratsen aurrebaldintza zela berehala jartzea indarrean euskal autonomia (1936koa), Euskal Herri penintsular osoan. Eta ondotik onartuko zen Espainiako Konstituzioak ez zuela beste erremediorik izanen, hura onartzea baino. Alderdi politiko abertzaleek beste bide bat hartu zuten.
2023
‎Espainiako Auzitegi Konstituzionaleko osoko bilkurak onartu egin du Espainiako Hezkuntza Legea osorik onartzen duen epaia. Hizkuntzei dagokienean, jaso dute Espainiako Konstituzioak ez duela esaten «estatuak» ezinbestean ezarri behar duela gaztelera zein ehunekotan erabili behar den hezkuntza sisteman, baizik eta «hizkuntzen arteko oreka edo berdintasun patroi bat» eta erabiltzeko benetako eskubidea jasotzen dituela eta hori ez duela ukatzen Espainiako azken Hezkuntza Lege horrek.
‎ikasleak sexuaren arabera banatzen dituzten ikastetxeen finantzaketari. Azaldu dutenez, Espainiako Konstituzioak ez du aipatzen hezkuntza eredu guztiek laguntza jasoko dutenik, ezta laguntza publikoetarako eskubide subjektiboa ere: «Ikasleak generoaren arabera bereizten dituzten ikastetxeak ezberdin tratatzen badira hartara haiek erabat edo partez funts publikoz finantzatu ahal izateko, horrek oinarrian du hezkuntza sistemaren kontzepzio ideologiko bat».
‎«Ez litzateke konbentzio konstituzional orokor bat, zehatza baizik, konstituzioaren zati baten interpretazio adostua eguneratzeko». Urkulluk uste du 1978ko Espainiako Konstituzioak ez diola «soluziobiderik» eman «lurraldetasunaren auziarekin» lotutakoari. Baina ohartarazten du ez litzatekeela «formula magiko bat»; haren arabera, ordea, «aukera berriak ireki ahal izango lituzke».
‎Bi hizkuntzak ofizialki berdinak dira, eta ezin da bietako bat lehenetsi», ebazpenaren arabera. Gainera, gogoratu dute Espainiako Konstituzioak ez duela «agintzen» gaztelaniaz gain beste hizkuntza ofizial bat jakin beharra.p>
‎Bi hizkuntzak ofizialki berdinak dira, eta ezin da bietako bat lehenetsi». Gainera, jartzen du Espainiako Konstituzioak ez duela «agintzen» gaztelaniaz gain beste hizkuntza ofizial bat jakitea.
‎1978ko Espainiako Konstituzioan ez dago artikulu jakinik gizarte zerbitzuei erreferentzia egiten dienik, egun ezagutzen ditugun bezala. Garaiko gizartean gaiak zuen pisu eskasaz hitz egiten digu, besteak beste, datu honek.
‎Espainiaren kasuan, printzipio horiek Konstituzioaren interpretazio berria ekarri dute. Esate baterako, Espainiako Konstituzioak ez du lehiaren printzipioa bereganatu, baina, Europar Batasunaren esparruan lehia askea oinarrizkoa denez, Konstituzioan ezarri diren ekonomia ahalbide edo progresibitatearen printzipioak horren arabera ñabartu behar ditugu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia