Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.407

2000
‎" Ene asmoak haruntzagokoak dira, halako egoera baten testimonioa ematea, misterio eta posibilitateen eremuetara sartzea, euskal lengoaia urri hau adierazbide egitea, gauzen abardura poetiko ezkutuak azaltzen entseiatzea, eta honelakoak." (42 or.)
‎Hamar ipuin dira aurreko liburua bezala liburu honetan jasotakoak, eta amaieran" post scriptum" gisako ohartxo literarioez horniturik argitaratzen du. Kritiko gehienen iritziz liburu hau Narrazioak liburuaren jarraipena da, egiturari, estiloari nahiz tematikari dagokionez.
‎Horietako bat, J.R. Zabalaren iruzkina da (Mundaiz, 1987,33, Urtarrila Ekaina). Erreseinaren egileak liburu hau Narrazioak liburuarekin lotzen du, egitura nahiz gaiari dagokionez. Edukin fantastikoa duten istorioak direla esaten du, eta ezaugarri hau garai legendarioetan nahiz gaurko egunean kokaturiko lotura modua dela azpimarratzen du.
‎Erreseinaren egileak liburu hau Narrazioak liburuarekin lotzen du, egitura nahiz gaiari dagokionez. Edukin fantastikoa duten istorioak direla esaten du, eta ezaugarri hau garai legendarioetan nahiz gaurko egunean kokaturiko lotura modua dela azpimarratzen du. Ipuinak Arthur erregearen garaikoak, Greziako trajerien garaian edo gaur egun koka litezkeela dio, baina hauetako askotan egunerokotasuna dimentsio irrealetan azaltzen zaigula esaten du.
‎Leiendazko denbora eta tokiak dira, fabularen edo narrazio fantastikoen koordenadetan kokatzen dituelarik: " denbora eta lekua, beste bi ezaugarrirekin zorretan egonik, legendazkoak direla, hau da ez denbora eta ez lekua direla, egileak sortuak eta historiatik kronologiatik lekoratuak baitira." (9 or.)
‎" Bere narrazioetan jakina salbuespena salbu" Sonbreilu baten historia", esate baterako nabarmenagoa da poetaren tonu lirikoa kontalariaren ahotsaren ondoan. Eta ene iritzirako" estazioko begiradak" bezalako narrazio laburretan defendatzen da egokien tonu liriko hau ." (7 or.)
‎Sarrionandiaren ipuinen estiloa aski karakteristikoa zen sariak irabazi zituzten bere lehenengo bi ipuinetatik hasita, Jon Miranderen eragin handia nabari zuelarik baina narrazio liburu hau argitaratu zuenerako, narrazio estilo definitua eta guztiz pertsonala baitzuen. Idazle delikatua, fina, kosmopolita eta eruditotzat aipatu dute beti kritikoek.
‎" Sapho, Li Po, Jonathan Swift, Cesare Pavese, T.S. Eliot eta liburuan zehar, narrazio bakoitzeko sarrera aipuetan bereziki, agertzen direnekin batean ziklo arturikoa, Herman Melville, gure ahozko tradizioa (Atarrabio, kantutegi zaharra) egilearen erreferentzien konstelazioa gure begi aitzinera dakar, eta horrekin batean, idazle handiek beren ondokoetan uzten dituen eraginez harantzago, literatura literaturgai izan daitekeela erakutsi ere. Liburu hau plazaratu zenez geroztik gure artean hainbertzetan aipatu den zorioneko metaliteraturaren deskubrimendua dugu. Jadanik idatzitakoa, gu denon eskura, jolasgai eta idazgai." (23 or.)
‎Argiako artikulugilearen ustez, liburu hau fabulak maite dituenarentzat egina da, eta alegiekin batera ateraldiak ere ugari dira, nahiz eta iritzi emaileak azken hauek liburuaren alderdirik ahulena osatzen dutela uste duen: " ateraldiok umore gutxiko grazia baino haragoko deus ez dutelako." (63 or.)
‎Aipaturiko bigarren artikuluan zehaztu egiten du samurtasuneranzko itzuli horren zentzua: ...; bai poema berrien egituraketa kaskarragoa eta hizkerarekiko arreta txikiagoan; bai berauetako askoren tonu mikatz eta garratzean, askok kartzelako esperientziaren islapen zuzenegia (guztiz ulergarria baina gure ustetan lan poetikoarentzat kaltegarri suertatzen zena) sumatu genuen, baita nolabaiteko desbiderapena arestiko poetikaz ere." (3 or.) Horregatik da, bada, bere ustez, oraingo liburu hau Sarrionandiaren samurtasunaren berreskuraketa.
‎Lehenengoaren ustez, jadanik Ez gara gure baitakoak liburuan teorikoki garaturikoaren alderdi praktikoa da prosa zati txikiez osaturiko liburu hau . Hitz joko paradoxikoa hautatu du egileak izenburutzat, berez XVII. mendeko euskal idazle baten liburutik harturiko atsotitza dena.
‎Hitz joko paradoxikoa hautatu du egileak izenburutzat, berez XVII. mendeko euskal idazle baten liburutik harturiko atsotitza dena. Lopez Gasenik dioenez, istorio guztietan zehar noizbehinka errepikaturik agertzen da esaera hau " batasun ia erlijiosoa ematen diolarik liburu osoari". Arnaut Oihenartek Atsotitz edo errefrauak bilduman jasoriko Han izanik hona naiz esaera ilunaren azalpena euskal idazle hark azaltzen zuen modura, bi txoriren arteko elkarrizketa egoeran kokaturik ulertu behar da:
‎Liburu honetan autorearen aldartea eta taxua Marinel zaharraken ageri dena ez bezalakoa dela dio G. Markuletak, hura gogorra eta gozakaitza bezain atsegina eta irakurleari gozamena eskaintzekoa dela esaten du honako hau . Azkenik, obra honen egilea definitzen du" irakurle amorratu"" jakin min handiko intelektual" eta" inkonformista erradikal bat" dela esanez.
‎Hitzen ondoeza (Txalaparta, Tafalla, 1997). Atal honetan aipatzen ari diren genero aldetik sailkagaitz gertatzen direnen artean berriena dugun hau hiztegi baten modura eratua dago eta tankera ezberdineko osagaiez taiutua. Hiztegi baten tankera du, baina ez da" hiztegia bakarrik, ipuin laburrak, saio tipi ugariz osatzen da" egileak berak dioenez," eta aforismoz, eta munduaren lau partetako ene auzokoen aipuek hornitzen dutela".
‎Liburuaren arrakasta liburuaren kalitate maila onari egozten diote kritiko gehienek. Zenbaitzuk, ordea, berezko kalitateak arrakasta handi hau ez duela halere erabat justifikatzen eransten dute, beste zenbait literatur obra kalitatezko izanda ere ez baitira horregatik, beste gabe, arrakasta komertzialak bihurtu. Kritiko batek baino gehiagok esan izan du zerikusirik baduela autore honek duen arrakastan bere nortasun ez literarioak ere.
‎Argiako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Argia II, 6 or.) ere liburu honen eta aurreko poema liburuaren artean dagoen alde handia azpimarratu zuen, kartzelan bizi izandako esperientzia jotzen zuen horren kausatzat: "... olerkiak egitearen iraunkortasun horren atzean beste egia hau agertzen zaigu nabarmen: bizitza eta poesia ez direla lehengo berberak izango, kartzela, tortura, zapalketa ezagutu eta gero.
‎Susako komentariogileak(" Marinel zaharrak", Susa, 1989, 2324 alea, 14 or.) ere bilakaera hau aipatzen du" Poeta erromantiko ederzalea, hizkuntzaren barruan jolas egiten zuena, metaliteraturaren gailur urrinetan etxeko karrajuan baino nasaiago ibiltzen zekiena, hori guztiori eta besterik ere bazen hura bera, berbera lehorrekoago agertzen zaigu hemengo olerkietan. Mingostu egiten du kartzelak.
‎Geroxeago askoz poesia politikoagoa egin badu ere, ez zen horrela gertatu idazten hasi zenean. Bada poema politikorik, noski, bere Izuen gordelekuetan barrena liburuan, baina ez zen hau bere ardatza. J. Sarrionandiak metaliteratura aukeratu zuen bide bezala.
‎Jonhatan Swuift en 1726ko liburu honetako laugarren atalean azaltzen da. Berez agur bat omen den esaldi hau , Gulliver ek zaldien lurraldetik alde egitean moxalak maitasunez berari zuzenduriko esaldia da. Horrek argitzen du, era berean, liburuaren azalean zaldi baten irudia ezartzea eta zentzu horretan aztertzen du A. Azkorbebeitiak, zabal bezain xeheki, liburuaren edukia, besteak beste, zibilizazioaren zentzugabekeria eta bidegabekeriaren salaketa gisa.
‎Prosalanen aipamen hau egiterakoan, lehenik, itzulpenak aurkeztuko ditugu, bigarrenik, saio eta entsegu gisakoetara joko dugu, eta azkenik, irakurleen begietan arrakasta gehien eman dion ipuingintzaren arlora.
‎Oraingoan horren lan gaitza egin ondoren gauza urri hori, pasadizoen egunkari bilduma argitara duelarik, zilegi bekigu Laberintoaz zuen irudipena plazaratzea. Malcolm Lowryk aztergai hau erraten zuen: " Bada, Malcolm Lowryk bizimodutzat hartzen zuen literatura, baina, jakinik, ez bizitzan bertan, ez literaturako bizitzan, ez duela salbaziorik kausituko.
‎Eta, orduan, literatura erbesteratzearen antzekoa, hots, atzerribide amaigabe bat, laberinto gisakoa, laberintoa non sartzen diren gerlariak, poetak eta beste abenturagileak, amaierarik ez, edota amaieran isiltasuna heriotza eta erotasuna kausitzeko. Laberinto honetan irteerarik ez, bizimodu merkatarira itzultzea salbu, eta irteera hau are eta urriagoa. Hau da, bada, Malcolm Lowryren mundua, edo Laberintoa eta eta poema batean dioenez gartzela, zeinetan gauza ederrenei ere funtsezko gabezia eta suntsidura bait darie".
‎Laberintoaren oroimena n Jon Kortazarrek ere, liburuaren zentzu orokorrari atxikirik, euskal poesia berriaren giro honek zuen oinarrizko kontzeptu filosofikoaren adierazletzat ematen du liburu hau , izaeraren ezabaketarena, alegia: " Gaurdaino Pott taldearen poeta eta obrarik gorena Atxaga eta bere Etiopia izan badira, teorikoa Sarrionandia gertatu da bere Ni ez naiz hemengoa izen profetikoa daraman liburuaren bidez.() Kartzelako egunerokoaren moduan eginik dagoen liburu honetan halere espetxeaz gutxi eta literaturaz asko mintzatzen dena Sarrionandiak bere literaturari oinarria ematen dio, Atxagaren pentsamendua argituz bide batez, Wittgenstein-en erlatibismo kutsuaren ildotik.() Autorearentzat beraz, ez dago objetiboki eskura daitekeen errealitaterik.
‎" gau egunen erritmoan" egina dagoela esaten du, eta testuak autonomoak direla. Bestalde, saio bezala didaktikotasuna dariola esaten digu, beti entzule duen, edo ikasle duen" zu" bati zuzendua dagoela liburua, eta beharbada, kartzelako taldearen irakasle zereginaren testuinguruan ulertzen dela jarrera hau . Literaturari buruzko saioetan Sarrionandiak fabulazioaren poetika egiten duela esaten digu, eta arlo honetan imajinazioaren erreibindikazioa omen da benetan azpimarratzekoa.
‎Hortaz, liburu hau poeta eta itsas bidaiariak bitakora kaiera batean eginiko oharrek osatzen dute. Ulissesen etengabeko bidai honen markoan kokaturik, eta Europako hiri literario zaharretatik dabilelarik, poetak bidaiak eginiko edo hiri horiei loturiko beste idazle askoren oihartzunak sumatzen ditu:
‎Joseba Sarrionandiaren poesiak beste literato askoren literaturaren oihartzuna biltzen du altzoan, baina euskal literaturaren baitan Jon Miranderen sentsibilitatea du hurbilenik, zalantzarik gabe. Behin eta berriro baieztatu dute hau kritiko ezberdinek, 1979" Maggie indazu kamamila" bezalako narrazioek Miranderen ipuinen giroa ekarri ziguten atzera.
‎" Gure garaian poesia hoberenak literatur tradiziotik datozkigun isladak nahitaez errefraktatu behar ditu bere literaturan. Ahaztu gabe, betiere, ironia, poeta edozein tradiziotatik urruntzen duena, tradizio hau errepika ezina bihurtuaz. Hauxe da T.S. Elioten The Waste Land eta E. Pound baten tradizioa." (7 or.)
‎Literatur Kaierak liburu sorta moduan sortua da eta, ezaugarri horreri lotuta, lehenengo aleari jarraipena emotera dator bigarren zenbaki hau . Kaiera bati dagokon neurri eta mailan, literatur gaiak irakurgai bihurtuko dira eta, aldi berean, beste irakurgai batzuk hobeto aituteko giltza be bai.
‎M. Azkue" sariaren irabazle modura. Liburuaren hitzaurrean egileak poesigintzaren arloan sentitzen zuen deserosotasuna aitortzen zuen" errez idazten dira poemak, baina poesia ona idaztea gauzarik zailena da" eta, beharbada, horregatik esaten du bere obra hau " baino gordairu zaharren batean atxikitzekoa, berari eta adiskideei bakarrik dagokien lana" dela. Idazle gazte (23 urte) apalaren oharrok gora-behera, funtsean literatur zereginaren arloan jarduterakoan anbiziotsu agertzen da.
‎Liburu hau argitaratzean, irakurleek nahiz idazleek Sarrionandiarengan nortasun literario ongi definitu bat nabarmendu zuten, bai pentsamenduz bai lengoaiaz. Aipagarri da bestalde, nortasun literario horrek alde askotatik bere horretan aldagaitz dirauela oraindainoko liburugintza osoan, gero eta bereagoa delarik bere literatur lanen izaera delikatua, haien fintasun estetiko hain sentsoriala.
‎Izan ere, askotan aipatu izan den bezala, bizitzea hiltzen joatea baino ez denez, heriotzerantz doan bidaia horretan, antza denez, bizitzea dugu heriotzari aurre egiteko bide bakarra. Ondorioz, heriotz horrek gure bizitzan duen pisua adierazteko etengabeak dira leit-motiv hau gogora ekarriko diguten elementuak: gaua, iluntasuna, kolore beltza...
‎Bestalde, jostorratza eta hariak ere sexu harremanak sinbologizatzen dituzte: batzuetan, lotura hau iradoki besterik ez du egingo, eta beste batzuetan, zuzenean adieraziko du sexua eta jostearen arteko identifikazioa. Soinekoak, bestalde, gizartearen baloreak eta canonak irudikatuko lituzke:
‎Izan ere, eleberri hau modu bitxian egituratua dagoenez, istorio hauek guztiak lotzea askotan zaila izaten da, irakurketa pausatua eskatuz. Aitzitik, arretaz eginiko irakurketa baten bidez Arrietak eskaintzen digun mundu iradokitzailea barneratzeko zailtasunik ez dugu izango.
‎honela, udara maitasun betearen sasoia izango da eta udazkena maitasunaren agorraldiaren sasoia. Harreman hau bi pertsonaiek ilusio xume baten modura biziko dute, izan ere, pertsonaiek bizitzaren aurrean sentitzen duten nekea, asperdura, ilusiorik eza... ahazteko bide gisa aurkezten baita maitasuna. Baina, narrazioaren bukaeran ametsetik ihes egiteko joerari eutsiz betiko bizimodura bueltatzeko erabakia hartuko dute.
‎narratzaile estradiegetikoak bi maitaleen oraineko harremana narratzen digu; eta narratzaile intradiegetikoak iraganeko gertaeren berri ematen digu. Narratzaile intradiegetiko honek gertaeretan parte hartzen du, Andoni bera da, eta narratario intradiegetikoari zuzentzen dizkio bere hitzak, hau da, istorioaren protagonista bati: Amaiari.
‎hots, kronotopo determinatua erabili du. Amodiozko istorio hau gaur egungo giro batean kokatu nahi izan duenez, garaiko ezaugarri askoren inguruko aipamenak egiten ditu: anorexia, gai politikoak, langile mugimendua...
‎Beheraxeago, eleberriaren generoaren inguruko ohar hau gehitzen du: " itxuraz larroxaren usainekoa zenaren bidez irakurlea arantza zaurien minez kutsatzera iristen da." Abelin Linazisorok, bestalde, bere eleberria eleberri lirikotzat du.
‎Itziar Belaunderen ustez," itxura baino gehiago edukiari begiratu behar zaio, gaur egungo gizartean hain gogor finkatutako baloreak zalantzan jartzeko gauza delako elaberri hau , eta baita ere, pil pilean dauden oso gai ezberdin eta interesgarriak hautatu dituelako, ondo kokatuta benetazko inguru batean." (Egunkaria)
‎Eleberri honen istorioa kontatzeko berriro ere hirugarren pertsonako narratzaile estradiegetikoa darabilen arren, amaren ikuspuntutik kontaturiko narrazio baten aurrean gaude: pertsonaia hau izango da fokoa, pertsonaia honen ezaugarrien berri emateko batik bat barne fokalizazioa erabiliz. Honela, bi seme alaba dituen andre baten bizipenak aipatuko ditu:
‎Honela, barne fokalizazio iraunkorra hautsi eta fokalizazio aldakorrari bidea irekitzen dio. Antza denez, amaierako fokalizazio aldaketa hau egin ahal izateko aukeratu du egileak hirugarren pertsonako kontalari orojakilea, eta ez sentimenduak adierazteko ohikoagoa den lehen pertsona.
‎Mikeli, Madrilen atentatu batean parte hartu ondoren, etxean ostatu eman dio. Are gehiago, hau izango da aitzakia narratiboa. Honela azaltzen ditu Lutxo Egiak Mikeli atea ireki izanaren arrazoiak:
‎Edozein modutan ere, oso argia da hizkera berezi hau sortzeko euskal literatura tradizionaleko zenbait testutara jo duela, eta" egungo osagarriekin eguneratzen saiatu", idazleak berak aitortu zuen bezala. (Iban, Amagoia:
‎Gainera," bukaeran barne ezinegon areagotu horrek luzatu egiten du bidaia fisikoa, berriro gertaraziz." (Egunkaria XII). Izan ere, Mari Jose Olaziregik aipatzen duen bezala," protagonistaren erabaki ausarta amaieran, guztiarekin eten eta berriro hastera bultzatzen duena" (Egunkaria III) nabarmentzekoa da, erabaki hau hartu izanak luzatuko baitu bidaia fisikoa. Erzillaren eleberrian legez, barne munduak gidatzen ditu bai ekintzak, bai sentimenduak, bai gogoetak.
‎Ikuspuntuari dagokionez, narratzaile orojakile batek ematen digu gogoeta hauen guztien berri. Are gehiago, narratzaile hau Teresa modura irudika dezakegun narratarioari mintzatzen zaio. Beraz, istoriaren pertsonaia nagusia izango litzateke eleberri honetako narratario intradiegetikoa.
‎Amagoia Iban honela mintzatzen da ikuspuntuari dagokionez: sarritan" narratzailearen hirugarren pertsona hori Teresaren barne pentsamenduarekin bat datorrela, halako sinbiosi prozesu baten bitartez." (Egunkaria I) Beraz, narratarioari zuzenean mintzatzearen bidez efektu hau lortu du.
‎Denboraren jarraikortasunari dagokionez, gogoetek jarraipen kronologikoa badute ere, oroitzapenak eranstean ohikoa den bezala, itzulinguru ugarirekin topo egingo dugu. Izan ere, bere iragana oroitzeko beharrezkoak dira analepsiak, hau da, denboran atzera egiteak; bestalde, bukaera iragarriko duten hainbat aurrerapen aipagarri ere badira. Esaterako, bidaiaren iragarpenaren zantzuak etengabeak dira:
‎Esaterako, bidaiaren iragarpenaren zantzuak etengabeak dira: hortaz, iragarpen hau zuzena denean, prolepsi baten aurrean egongo ginateke.
‎idazleak utziriko hutsuneak betetzeko, aipaturiko erreferentzia ezagunak irudikatzeko,... Are gehiago, zenbaitetan errealitate horri erreferentzia zuzena egiten dioten elementuak ageri dira (datu historikoak, pertsonaia ezagunak, esaterako), eta hau ezagutu ezean, zailagoa egingo zaigu fikziozko mundua ulertzea edo irudikatzea (batzuetan hutsune batzuk betetzea oso zaila edo ezinezkoa izango baitugu).
‎Oro har, ipuin hauetan lehenengo pertsonako narratzaile orojakilea dugu. Baina, narratzaile hau batzuetan autodiegetikoa da, eta besteetan homodiegetikoa, beste pertsonaia batzuen gertaerak azaltzeari ekiten baitio. Gainera, kasu guztietan ipuineko pertsonaia batek ematen digu istorioaren berri.
‎Aldaketa hau ere narrazioaren erritmoan antzematen da. Habeko iruzkin batean honi egiten zitzaion erreferentzia:
‎Miren Trekuk eleberri modernotzat du liburu hau : " Eta nobela deritzot, batek ez dakielako oso ongi nola definitu ipuin bilduma hau, eta modernoa gainera bere baitan gutunak, egunkari pasarteak, poesia, metaliteratura eta" nahi duzun guztia" sartu duelako." (Egunkaria,) Hots, eleberri modernoetako ezaugarria da aniztasuna.
‎Miren Trekuk eleberri modernotzat du liburu hau: " Eta nobela deritzot, batek ez dakielako oso ongi nola definitu ipuin bilduma hau , eta modernoa gainera bere baitan gutunak, egunkari pasarteak, poesia, metaliteratura eta" nahi duzun guztia" sartu duelako." (Egunkaria,) Hots, eleberri modernoetako ezaugarria da aniztasuna.
‎Pagoetako parkean basozain ibilitako Antxon Gomezek ipuinbilduma honetan basapiztiak dakartza mintzagai. Liburu hau osatzen duten sei ipuinetan zazpi animalia ezberdin topa ditzakegu. Ipuin bakoitzeko animalia jakin baten inguruko ohiturak aurkezten badizkigu ere, bada ipuin guztietan ageri den animalia bat:
‎putre txuria. Kolore hau , gainera, izuaren eta beldurraren sinboloa izan ohi da. Basapiztia hau ipuin guztien lotura gisara ageri da.
‎Kolore hau, gainera, izuaren eta beldurraren sinboloa izan ohi da. Basapiztia hau ipuin guztien lotura gisara ageri da. Hona hemen aurkezten diren beste abere madarikatuak:
‎Baina, idazleak berak narratzailearekin bat egiten du Abere madarikatuak ipuin bildumari buruz aritzen denean. Liburuan zehar, lan hau osatzeko izan dituen zailtasunen inguruko aipuak egiten baitira. Gainera, liburua idazten lagundu dion Saizuri idazlumaren istorioa ere kontatzen digu.
‎Egileak liburua hiruki modura egituratu zuela azaldu zuen: batetik, basapiztia horien bizimoduaren inguruko gorabeherak agertzen dira; bigarrenik, basapiztia horien eta gizakien arteko harreman gatazkatsuen berri ematen da; eta azkenik, basapiztia horien inguruko mundu mitologikoa islatzen da; hau da, aimalia horien inguruan sorturiko sinesmen ezberdinak. (Zabala, Juan Luis:
‎Nahi duena adierazteko estilo zuzena, hizkera lotsagabea, gordina erabiliz. " Idazkera laua da, hau da, gauzak modu errealean daude idatzita. Era berean, idazkera sutsua da, pasioa agertzen dute hitzek." (Egunkaria XI) Gainera, elkarrizketa biziak eta kaleko hizkera darabiltza narrazioaren erritmoa bizkortzeko.
‎Gaztea zelarik, Ionesco irakurri izanaren eragina aipatzen du. Baina, zentzugabekeria hau irudikatzeko metafora iradokitzaileak, irudi bitxiak, konparaketa etengabeak,... darabiltza. Zentzugabekeriaren erabileraren bidez, interpretazio anitzeko irudiak sortuko ditu, irakurleon irudimena aktibaraziz.
‎Honela deskribatu zuen Edorta Jimenezek bilduma hau :
‎Aipatu bezala, zentzugabekeria erabat presente dago ipuin horietan. Sentsazio hau lortzeko askotan errealitate eta fantasiaren arteko elkarketa bitxiak egitera jotzen du.
‎Bestalde, bilduma honetako hiru ipuinetan tradiziozko ipuinak oinarritzat hartu eta hankaz gora jarri ditu: " txikitako ipuinak hartu, astindu bat eman eta ipuinok hankaz gora jartzeko." Joera hau Mailuix Legorbururen ipuin batzuetan ere ikusiko dugu. Honela, joko ederra sortzeaz gain, ohikoa denari beste ikuspegi batetik begiratzeko beharra azpimarratzen du.
‎Bilbotarraren bigarren liburu hau , bere lehen eleberriarekin alderatuz guztiz bestelakoa da. Liburu honetan hamaika ipuinez osaturiko bilduma osatu du.
‎Gizonaren ikuspuntua hurbiltasun handiagoz aurkezten bazaigu ere, gure aburuz, ipuinetan garrantzia bera dute kontatzen den istorioak eta kontatzen ez denak: hau da, bigarren mailako pertsonaien atzean gordetzen dena. Izan ere, bi sentimendu kontrajarri azalaraztea lortzen baitu idazleak:
‎Ipuin hauetan, bestalde, maila narratibo desberdinak ikus ditzakegu. Rakel Beaumont ipuinean, Albertek Rakelen koaderno bat aurkitzen du eta beraz, hau irakurtzean narratzaile homodiegetikoa (Rakel) narratario intradiegetikoari zuzenean mintzatzen zaio: Alberti.
‎Desioen hiri hau eraikitzeko Rikartek" estilo erraza eta eraginkorra" hautatu du: " Nere kezketako bat izan da hitzak soberan ez izatea, esaldi, hitz eta narrazio egokiak erabiltzea". (Elizondo, Edurne:
‎Ipuin bilduma hau bi sailetan banaturik dago. Batetik, reflex deituriko saila dugu zortzi narrazioz osatua; bestetik, polaroid deiturikoa hemezortzi narrazioz osatua.
‎Giro hau islatzeko hizkera bizia eta aberatsa erabili ditu. " Hizkeraren aldetik, euskarak orain artean behintzat oso berezkoak izan ez dituen giro ilun eta gordinenetara egokitzeko saio orekatua egin du Edorta Jimenezek, nola araztasun garbiegitik hala zabarkeria lotsagabetik ihesi." (Egunkaria I)
‎Bestalde, narrazio hauetan guztietan" emakumearen bilaketa dagoela onartu zuen" egileak, desiraren irudia litzatekeena. (Egunkaria III) Bilaketa hau ere aurreko narrazioetan ageri da. Besteak beste, ipuin hauetan bidaiak, pertsonen arteko harremanak, zoriontasunaren bilaketa... aurkeztu dizkigu.
‎Eta hau guztia ez dut amorruz idazten, penaz baizik, tristurarekin. Arretxeren asmoa bikaina baitzen eta guztia horretan geratu da, hau da, asmoetan. (Egunkaria I)
‎Euskal Herrian, ordea, argitaratzen den oro kontsideratu nahi dugu literatura garaia. Eta, halaxe, Jon Arretxeren liburu hau ager daiteke, apal txukun batean, bere argitaletxeko bilduma berberak plazaratutako Joseba Sarrionandiaren, Mercé Redoredaren edo John Steinbeck en lanen artean. Enpin.
‎Bestalde, Luis Mari Mujikak" García Marquez, Vargas Llosa, Cela... izan omen ditu gogoan liburu hau idaztean." (Egunkaria) Hala ere, gure aburuz, gertuago dago Irigoienek ekarririko ekarpenetatik.
‎Haatik, hasieran bereizturik aurkezten zaizkigun bi istorio hauek, narrazioak aurrera egin ahala, espazioan eta denboran gerturatuz joango dira. Eta hurbilketa hau azaleko nahiz sakoneko alderdietan suma daiteke. Bestalde, bien arteko honen aurretik, plano bakoitza eratzeko orduan, oso aukera ezberdinak hautatu izana (ikuspuntuari nahiz estiloari dagokionez) bi planoen arteko urruntasuna ere azpimarratzen lagundu du.
‎Gari Berasaluzeren ustez," hasierako ataletan kosta egin zaio irakurlea kateatzea baina behin lortu eta gero, nekeza izango zaio eleberri hau esku artean duenari liburua baztertzea." (Gara II) Jose Jabier Fernandezek, ordea, honakoa uste du: " Ondorioz, orrialde batzuetan narrazioa argi eta itzal hauen artean galtzeko arriskuan egoten da, nondik jo jakingo ez balu bezala.
‎Eleberri honetan ez dira ekintza gehiegi kontatzen. Izan ere, giroa irudikatzeak du lehentasuna; hau da, lubakietako lekukotasunaren argazki bat aurkeztea. Giro horretara hurbiltzeko, beraz, orainaldia eta etengabeko elkarrizketak darabiltza.
‎Bestalde, triangeluak berak eleberriaren hari hirukoitza gogora dakarkigu. Izan ere, eleberri hau bi zatitan egituratua dago. Lehen zatian plano bakarra aurkezten zaigun arren, bigarren zatitik aurrera aurreikusgarria zirudien narrazioa korapilotuz joango da.
‎Are gehiago, plano bakoitzean gainerako planoen hainbat elementuri erreferentzia egiten zaie, plano ezberdinen arteko lotura estutuz. Egunkariako iruzkingileak adierazi zuen bezala," Une orotan intentzio bikoitzeko eleberria dugu honako hau , kaleitxi batera helduak ginenean irteerarik bitxi eta harrigarrienak idorotzen dituena." (Egunkaria)
‎Laburpenerako joera hau sentimenduetan ere nabaritzen da, ez bere istorioek sortu dezaketen zirraran hori bakoitzaren sentipenetara eta sentitzeko moduetara mugatzen da, Arretxek bere istorioak kontatzeko duen eran baizik. Orain arteko grina, bere alderdi ezkutu hori ez erakustea izan da.(...) Honela, sentimenduek murritzak eta nahikoa laburrak izaten jarraitzen badute ere, Arretxeren luma aberastu egin da oraingoan, eta lehenagoko isiltasunak orain adierazpenarekin lotzen ditu.
‎Burutik eta adimenetik baino gehiago, bihotzetik eta adimenetik datoz orain sentimenduak. Eta aldaketa hau bai estiloan eta baita sortzen dituen zirraretan ere nabaritzen da. (Egunkaria III)
‎Bestalde, honako hau da ezberdintasun nabarmenena: genero beltzean testuinguruari garrantzia berezia eskaintzen zaio, honela, ikerketa prozesu honen bidez, gizarteko koadro txiki bat irudikatzea ahalbideratuz.
‎Bere lehen eleberrian Jon Alonsok genero beltza jorratu du. Istorio honen nondik norakoa Juandeaburre Fundazioan liburu baten lapurketarekin hasten da; beraz, hau izango da aitzakia narratiboa. Lapurreta bitxi honek zenbaiten susmoak piztuko ditu, baita irakurlearen ere.
‎Argumentua aipatzean ikus zitekeen bezala, intrigazko istorio hau Euskal Herrian kokatzea erabaki du idazleak. Zehazki zein lurraldetan kokatzen den aipatzen ez zaigun arren, idazlanean zehar aipaturiko datuen arabera Euskal Herriaz mintzo dela garbi geratzen da:
‎" Soft" deitzen den horretan, hau da oinarri teknologikoari hainbesteko garrantzia eman gabe, egoera soziologiko, sikologiko eta filosofikoa azaltzea hobesten dutenen artean, Phillip José Falmer iruditzen zait adierazgarriena.(...) Frederic Pohl ere oso gogoko dut, eta baita Stanislaw Lew ere. (Argia 1328)
‎Honela, pertsonaia ezberdin hauen bizitzako zenbait pasarte eta hauen gogoetak eskaintzen zaizkigu. Halaber, narratzaile mota hau aukeratu izana egoera beraren ikuspuntu ezberdinak azpimarratzeko baliogarria zaio.
‎Egunerokotasuneko eszena ezberdinetan kokaturik aurkezten dizkigu pertsonaia ezberdinak: hau da, normalean oharkabean igarotzen diren eguneroko egoerak azpimarratu nahi izan ditu. Eguneroko bizitzako harremanetako gertaerei irudimena erantsi die:
‎Gizon emakumezkoen arteko harreman hauetan telefono nahiz eskutitzek leku berezia betetzen dute, sarritan hauek baitira harremanetarako tresna: hau da pertsonaien arteko lotura tresna.
‎Estiloa ere sortu duela esango genuke. Juan Luis Zabala, Bukowski, garai bateko Montoia, Enrico Brizzi eta beste batzuk datozkigu burura, Iturriagaren lehen nobela hau alderatzerakoan, baina ez da erraza antzekorik topatzea. (Gara)
‎Egunkaria IV). Honela dihardu egileak gai hau aipatzean:
‎Hortaz, narratzaileak pertsonaia gatazkatsuak, hau da, biribilak irudikatuko ditu. Pertsonaia nagusia aintzat hartuz, esaterako," Zalantza, ezinegona, beldurra eta barruko nahasdura dira Edorta Jimenezen pertsonaia arketipikotzat ere jo dezakegun Onofreren ezaugarri nagusietako batzuk." (Egunkaria I) Hartara, pertsonaien mundu aberatsa azaltzen da, sentimendu, kezkak, gatazkak, bakardadea,...
‎Bere zenbait lanetan baino gehiago zaindu eta landu du alde hau , eta adierazkortasun edo aberastasunik galdu gabe ulerterraztasunean irabazi egin ote duen iruditu zait niri behintzat, inoiz edo behin pasarte benetan ilunik ere aurkitu dudan arren. Gainera, erregistro diferentziak markatu ditu, narratzailearen bizkaitar kutsu nabarmeneko estandarraren eta pertsonaien bizkaiera gordinagoaren artean batez ere, eta hizkera eleberriaren giroaren eta trinkotasunaren aldeko lanean ezarri.
‎Gainera, ohituren deskribapenak eta gertakari guztien gorabeherak hilketa batek eragindako harilkatuko ditu. Izan ere, Ezkertiren heriotz bitxiak Sebastianen susmoak piztuaraziko ditu, hilketa hau argitu arte gelditu gabe arituz. Aitor Bengoak honela laburbildu zuen argumentua:
‎Lan hau Espainiako Gerra Zibilean Euskal Herriko lurretan kokatuta dago. Hala ere, ez du kokagune bakarra hiru baizik:
‎Beheraxeago, honakoa gehitu zuen: " Mujikaren nobela hau , dena den, nahiko irregularra iruditu zait; bada atal interesgarrien ondoan funtzionalitate handirik aurkitu ez diedan pasarteak, beste nonbaitetik ekarria indarrez sartutakoak edo, agertzen dira." (El Correo I)
‎Bukatzeko, eskerrak eman nahiko genizkioke, lehenik, Eusko Jaurlaritzari proiektu hau burutu ahal izateko diru laguntza emateagatik; bigarrenik, Jon Kortazar Uriarteri bidearen nondik norakoa zedarritzeagatik, eginiko zuzenketa eta iradokizunengatik, eta eskainitako konfidantzagatik; baita Mari Jose Olaziregiri sailkapena egiteko garaian eginiko oharrengatik eta Labayru Ikastegiko Igone Etxebarriari lan honen argitaratzean lan egiteagatik; eta azkenik, Sancho El Sabio eta Koldo Mi... Mila esker.
‎malgutasuna. Datozen ataletan hizpide izango ditugun eleberrietan ezaugarri hau nabarmen geratuko da, eleberri batetik besterako aldeak nabarmenak baitira.
‎Eleberri mota hau jorratzen duten idazleek prosa poetikoa deritzonaren ildotik jo ohi dute, formari garrantzia berezia eskainiz.7
‎Tramari begira, eleberri hau honela definitu zuen Jose Luis Otamendik:
‎Horien guztien berri emateko, Aranbarrik hirugarren pertsonako narratzailea hautatu du. Narratzaile hau narraziotik kanpo dago, hots, estradiegetikoa da, beraz, ez du gertaeretan parte hartzen. Dena den, fokoa Julen Azkue pertsonaia nagusia da, eta honen gertaerak eta gorabeherak fokalizazio iraunkorraren bidez kontatzen dizkigu.
‎Jolasa dago." (Argia 1504) Hala ere, liburuaren interpretazioari buruzko bere iritzia honela adierazi zuen: " Julen Azkue zerbait izatekotan askatasuna maite duen pertsonaia da, eta eleberri hau zerbait izatekotan askatasunari buruzko erreflexioa da. Askatasuna nahi aske aske ez izanda edo aske izan eta askatasunik nahi ez... hor dago." Gainera, liburuko izenburua Lauaxetaren aipua izatea hortik datorrela aitortzen du.
‎hots, maila estradiegetikoko narratzailea. Hirugarren pertsonako narratzaile hau orojakilea izateaz gain, ere bada: esan bezala, sarri han hemenka bere gogoetak tartekatzen baititu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
hau 2.407 (15,85)
Lehen forma
hau 2.407 (15,85)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hau ez 67 (0,44)
hau egin 56 (0,37)
hau be 54 (0,36)
hau ere 42 (0,28)
hau esan 36 (0,24)
hau idatzi 25 (0,16)
hau irakurri 20 (0,13)
hau bera 18 (0,12)
hau amaitu 15 (0,10)
hau euskal 12 (0,08)
hau argitaratu 10 (0,07)
hau entzun 10 (0,07)
hau ikusi 10 (0,07)
hau jakin 10 (0,07)
hau gu 9 (0,06)
hau guztiau 8 (0,05)
hau hartu 8 (0,05)
hau osatu 8 (0,05)
hau oso 8 (0,05)
hau ukan 8 (0,05)
hau euskara 7 (0,05)
hau hola 7 (0,05)
hau baino 6 (0,04)
hau bete 6 (0,04)
hau bukatu 6 (0,04)
hau burutu 6 (0,04)
hau ekarri 6 (0,04)
hau landu 6 (0,04)
hau ni 6 (0,04)
hau sortu 6 (0,04)
hau ulertu 6 (0,04)
hau aipatu 5 (0,03)
hau berak 5 (0,03)
hau beste 5 (0,03)
hau beti 5 (0,03)
hau bi 5 (0,03)
hau dena 5 (0,03)
hau erabili 5 (0,03)
hau esku 5 (0,03)
hau galdu 5 (0,03)
hau ikasle 5 (0,03)
hau lortu 5 (0,03)
hau ondo 5 (0,03)
hau prestatu 5 (0,03)
hau zer 5 (0,03)
hau argitu 4 (0,03)
hau asko 4 (0,03)
hau aurreko 4 (0,03)
hau azaldu 4 (0,03)
hau eman 4 (0,03)
hau erantzun 4 (0,03)
hau ezagutu 4 (0,03)
hau nahiko 4 (0,03)
hau narrazio 4 (0,03)
hau on 4 (0,03)
hau Bizkaia 3 (0,02)
hau agertu 3 (0,02)
hau aitzakia 3 (0,02)
hau azken 3 (0,02)
hau bai 3 (0,02)
hau bereziki 3 (0,02)
hau bizitza 3 (0,02)
hau bota 3 (0,02)
hau eduki 3 (0,02)
hau egile 3 (0,02)
hau egon 3 (0,02)
hau emon 3 (0,02)
hau erabat 3 (0,02)
hau erakutsi 3 (0,02)
hau erran 3 (0,02)
hau ezagun 3 (0,02)
hau gaur 3 (0,02)
hau gaztelania 3 (0,02)
hau gehiago 3 (0,02)
hau gehien 3 (0,02)
hau gogo 3 (0,02)
hau guzti 3 (0,02)
hau inoiz 3 (0,02)
hau iruditu 3 (0,02)
hau kanta 3 (0,02)
hau miragarri 3 (0,02)
hau neu 3 (0,02)
hau ospatu 3 (0,02)
hau ta 3 (0,02)
hau utzi 3 (0,02)
hau zabal 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
hau esku arte 4 (0,03)
hau euskal literatura 4 (0,03)
hau ez jakin 4 (0,03)
hau ikasle landu 4 (0,03)
hau be esan 3 (0,02)
hau be ez 3 (0,02)
hau bota eutsi 3 (0,02)
hau egin gu 3 (0,02)
hau euskal Herria 3 (0,02)
hau ez ukan 3 (0,02)
hau ondo ulertu 3 (0,02)
hau zer dan 3 (0,02)
hau amaitu nahi 2 (0,01)
hau aurreko berdin 2 (0,01)
hau baino handi 2 (0,01)
hau be aitortu 2 (0,01)
hau be bai 2 (0,01)
hau be entzun 2 (0,01)
hau bera belaunaldi 2 (0,01)
hau berak edozein 2 (0,01)
hau beti bera 2 (0,01)
hau burutu ahal 2 (0,01)
hau egin behar 2 (0,01)
hau egin eskatu 2 (0,01)
hau esan eutsi 2 (0,01)
hau euskal herri 2 (0,01)
hau ez egon 2 (0,01)
hau ezagutu ezean 2 (0,01)
hau galdu egon 2 (0,01)
hau galdu joan 2 (0,01)
hau guzti hau 2 (0,01)
hau guztiau jakin 2 (0,01)
hau irakurri behar 2 (0,01)
hau narrazio liburu 2 (0,01)
hau on egin 2 (0,01)
hau ta hori 2 (0,01)
hau aitzakia erabili 1 (0,01)
hau aitzakia hartu 1 (0,01)
hau amaitu arte 1 (0,01)
hau amaitu baino 1 (0,01)
hau amaitu egin 1 (0,01)
hau amaitu gogoratu 1 (0,01)
hau amaitu hurren 1 (0,01)
hau argitaratu asmo 1 (0,01)
hau argitaratu baino 1 (0,01)
hau argitaratu egin 1 (0,01)
hau argitaratu elkarrizketatu 1 (0,01)
hau argitaratu gelditu 1 (0,01)
hau argitu garbitu 1 (0,01)
hau argitu gelditu 1 (0,01)
hau argitu lagundu 1 (0,01)
hau asko galdu 1 (0,01)
hau asko gustatu 1 (0,01)
hau asko irakurri 1 (0,01)
hau aurreko gehien 1 (0,01)
hau aurreko sobera 1 (0,01)
hau azaldu arrazoi 1 (0,01)
hau azaldu hainbat 1 (0,01)
hau azken aspaldi 1 (0,01)
hau azken txanpa 1 (0,01)
hau azken urte 1 (0,01)
hau bai estilo 1 (0,01)
hau bai gau 1 (0,01)
hau bai gero 1 (0,01)
hau baino gauza 1 (0,01)
hau baino txar 1 (0,01)
hau baino zahar 1 (0,01)
hau be autor 1 (0,01)
hau be bizimodu 1 (0,01)
hau be diru 1 (0,01)
hau be egin 1 (0,01)
hau be egurrezko 1 (0,01)
hau be eurak 1 (0,01)
hau be euskara 1 (0,01)
hau be garbi 1 (0,01)
hau be giputz 1 (0,01)
hau be hainbat 1 (0,01)
hau be halaxe 1 (0,01)
hau be ia 1 (0,01)
hau be itzultzaile 1 (0,01)
hau be jazo 1 (0,01)
hau be kontu 1 (0,01)
hau be mundu 1 (0,01)
hau be sarritan 1 (0,01)
hau bera adiskide 1 (0,01)
hau bera aita 1 (0,01)
hau bera ardatz 1 (0,01)
hau bera beste 1 (0,01)
hau bera bide 1 (0,01)
hau bera egoki 1 (0,01)
hau bera ere 1 (0,01)
hau bera gorputzaldi 1 (0,01)
hau bera hil 1 (0,01)
hau bera ikusi 1 (0,01)
hau bera ipurdi 1 (0,01)
hau bera kuestionatu 1 (0,01)
hau bera nortasun 1 (0,01)
hau bera poesia 1 (0,01)
hau bera poetika 1 (0,01)
hau berak berak 1 (0,01)
hau berak haur 1 (0,01)
hau bereziki batxilergo 1 (0,01)
hau bereziki gordin 1 (0,01)
hau bereziki ukan 1 (0,01)
hau beste bat 1 (0,01)
hau beste egon 1 (0,01)
hau beste gizatalde 1 (0,01)
hau beste hura 1 (0,01)
hau beste ipuin 1 (0,01)
hau bete beharrezko 1 (0,01)
hau bete joan 1 (0,01)
hau bete lagundu 1 (0,01)
hau bi pertsonaia 1 (0,01)
hau bi plano 1 (0,01)
hau bi sail 1 (0,01)
hau bi zati 1 (0,01)
hau bizitza aurre 1 (0,01)
hau bizitza biko 1 (0,01)
hau bizitza guzti 1 (0,01)
hau Bizkaia herri 1 (0,01)
hau bukatu nahi 1 (0,01)
hau burutu erabili 1 (0,01)
hau burutu kontu 1 (0,01)
hau dena ama 1 (0,01)
hau dena Arrigorrieta 1 (0,01)
hau dena arrunt 1 (0,01)
hau dena ezin 1 (0,01)
hau dena itxi 1 (0,01)
hau eduki andre 1 (0,01)
hau eduki gogo 1 (0,01)
hau egile bera 1 (0,01)
hau egile bultzatu 1 (0,01)
hau egile narratiba 1 (0,01)
hau egin ahal 1 (0,01)
hau egin asmo 1 (0,01)
hau egin Augustin 1 (0,01)
hau egin baina 1 (0,01)
hau egin behartu 1 (0,01)
hau egin bide 1 (0,01)
hau egin emon 1 (0,01)
hau egin eutsi 1 (0,01)
hau egin ezan 1 (0,01)
hau egin hasi 1 (0,01)
hau egin lagundu 1 (0,01)
hau egin laguntza 1 (0,01)
hau egin laurogei 1 (0,01)
hau egin nahi 1 (0,01)
hau egin sasoi 1 (0,01)
hau egin utzi 1 (0,01)
hau egin zail 1 (0,01)
hau egin zuek 1 (0,01)
hau egon seguru 1 (0,01)
hau ekarri ondo 1 (0,01)
hau ekarri pentsatu 1 (0,01)
hau eman behar 1 (0,01)
hau eman ordu 1 (0,01)
hau emon egon 1 (0,01)
hau emon eutsi 1 (0,01)
hau entzun dena 1 (0,01)
hau erabat aldatu 1 (0,01)
hau erabat zabaldu 1 (0,01)
hau erabili egin 1 (0,01)
hau erakutsi bera 1 (0,01)
hau erakutsi bi 1 (0,01)
hau erantzun barik 1 (0,01)
hau ere ari 1 (0,01)
hau ere Arrigorrieta 1 (0,01)
hau ere atze 1 (0,01)
hau ere aurreko 1 (0,01)
hau ere azkar 1 (0,01)
hau ere bada 1 (0,01)
hau ere behar 1 (0,01)
hau ere bigarren 1 (0,01)
hau ere broma 1 (0,01)
hau ere galbahe 1 (0,01)
hau ere harako 1 (0,01)
hau ere herri 1 (0,01)
hau ere ilun 1 (0,01)
hau ere interesgarri 1 (0,01)
hau ere ipuingintza 1 (0,01)
hau ere ironia 1 (0,01)
hau ere jarri 1 (0,01)
hau ere konpondu 1 (0,01)
hau ere larrugorri 1 (0,01)
hau ere latin 1 (0,01)
hau ere lehen 1 (0,01)
hau ere nabarmen 1 (0,01)
hau ere narrazio 1 (0,01)
hau ere saritu 1 (0,01)
hau ere zabal 1 (0,01)
hau ere zientzia 1 (0,01)
hau erran diol 1 (0,01)
hau erran ukan 1 (0,01)
hau esan albo 1 (0,01)
hau esan bat 1 (0,01)
hau esan bera 1 (0,01)
hau esan ei 1 (0,01)
hau esan jak 1 (0,01)
hau esan pertsonaia 1 (0,01)
hau esan X. 1 (0,01)
hau esan zergatik 1 (0,01)
hau euskal ipuin 1 (0,01)
hau euskal sistema 1 (0,01)
hau euskal unibertsitario 1 (0,01)
hau euskara batu 1 (0,01)
hau euskara egin 1 (0,01)
hau euskara ekarri 1 (0,01)
hau euskara geroago 1 (0,01)
hau euskara hitanoka 1 (0,01)
hau euskara irakurri 1 (0,01)
hau euskara planteatu 1 (0,01)
hau ez ahaztu 1 (0,01)
hau ez baita 1 (0,01)
hau ez den 1 (0,01)
hau ez errespetatu 1 (0,01)
hau ez ezan 1 (0,01)
hau ez joan 1 (0,01)
hau ez ohi 1 (0,01)
hau ezagun al 1 (0,01)
hau gaur arte 1 (0,01)
hau gaur egun 1 (0,01)
hau gaur egungo 1 (0,01)
hau gaztelania egon 1 (0,01)
hau gaztelania idatzi 1 (0,01)
hau gaztelania nahiz 1 (0,01)
hau gehiago handitu 1 (0,01)
hau gehiago jorratu 1 (0,01)
hau gehien definitu 1 (0,01)
hau gehien eztabaidagarri 1 (0,01)
hau gehien kosta 1 (0,01)
hau gogo eduki 1 (0,01)
hau gogo ekarri 1 (0,01)
hau gogo ukan 1 (0,01)
hau gu begi 1 (0,01)
hau gu eliza 1 (0,01)
hau gu herri 1 (0,01)
hau gu herritar 1 (0,01)
hau gu jakitun 1 (0,01)
hau gu kasu 1 (0,01)
hau gu lan 1 (0,01)
hau gu liburu 1 (0,01)
hau guzti aldatu 1 (0,01)
hau guztiau ez 1 (0,01)
hau guztiau gauza 1 (0,01)
hau guztiau gutxi 1 (0,01)
hau hartu ezkero 1 (0,01)
hau hartu neba 1 (0,01)
hau hola egin 1 (0,01)
hau hola gelditu 1 (0,01)
hau hola irakurri 1 (0,01)
hau idatzi arteino 1 (0,01)
hau idatzi baino 1 (0,01)
hau idatzi datu 1 (0,01)
hau idatzi ei 1 (0,01)
hau idatzi ezagun 1 (0,01)
hau idatzi ibili 1 (0,01)
hau idatzi jardun 1 (0,01)
hau idatzi momentu 1 (0,01)
hau idatzi ni 1 (0,01)
hau idatzi ordu 1 (0,01)
hau ikasle berri 1 (0,01)
hau ikusi bat 1 (0,01)
hau inoiz bihotz 1 (0,01)
hau inoiz ikusi 1 (0,01)
hau inoiz inprenta 1 (0,01)
hau irakurri ahal 1 (0,01)
hau irakurri ari 1 (0,01)
hau irakurri edozein 1 (0,01)
hau irakurri egin 1 (0,01)
hau irakurri hasi 1 (0,01)
hau irakurri literatura 1 (0,01)
hau irakurri narratzaile 1 (0,01)
hau irakurri ta 1 (0,01)
hau iruditu jak 1 (0,01)
hau jakin besterik 1 (0,01)
hau jakin neba 1 (0,01)
hau jakin nor 1 (0,01)
hau kanta zail 1 (0,01)
hau landu ari 1 (0,01)
hau landu modu 1 (0,01)
hau landu saiakeratxo 1 (0,01)
hau lortu asko 1 (0,01)
hau nahiko erritmo 1 (0,01)
hau nahiko oharkabe 1 (0,01)
hau narrazio egon 1 (0,01)
hau narrazio kontatu 1 (0,01)
hau ni behintzat 1 (0,01)
hau ni ikasle 1 (0,01)
hau ni joko 1 (0,01)
hau ni pertzepzio 1 (0,01)
hau on onik 1 (0,01)
hau ondo kapitalista 1 (0,01)
hau osatu garai 1 (0,01)
hau oso baliagarri 1 (0,01)
hau oso ezagun 1 (0,01)
hau oso garai 1 (0,01)
hau oso gazte 1 (0,01)
hau oso maitagarri 1 (0,01)
hau oso on 1 (0,01)
hau ospatu ari 1 (0,01)
hau ospatu era 1 (0,01)
hau ospatu nahi 1 (0,01)
hau prestatu irakasle 1 (0,01)
hau sortu euskal 1 (0,01)
hau sortu komunikazio 1 (0,01)
hau ukan bera 1 (0,01)
hau ukan gu 1 (0,01)
hau ukan herri 1 (0,01)
hau ukan ñimiño 1 (0,01)
hau ulertu gehiago 1 (0,01)
hau utzi beste 1 (0,01)
hau zabal dena 1 (0,01)
hau zabal ibili 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia