Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.369

2008
‎Mitoak dira gizarte edo kultura ezberdinek munduari begiratu eta interpretatzeko beharrezko dituzten tresnak, edo bestela esateko, gizakiok mitoen bitartez munduari zentzua eta esanahia ematen diogu, zentzu sakratua alegia, egunerokotasunari eta denboraren joan etorriaren monotoniari egitura bat ezarriz15 Mitoak sortzea eta, batez ere, mito horiek etengabe berritzea zen testu horretan Oteizarentzat benetako artearen zeregina: «Artistak gizartean duen garrantzia datza mito sortzaile izatea dagokion neurrian edo, baldin haien birsortzaile bada, haiek gauzatu behar dituen baldintzen sortzaile den heinean» (Oteiza, 2007b: 427).
‎Mitoak dira gizarte edo kultura ezberdinek munduari begiratu eta interpretatzeko beharrezko dituzten tresnak, edo bestela esateko, gizakiok mitoen bitartez munduari zentzua eta esanahia ematen diogu, zentzu sakratua alegia, egunerokotasunari eta denboraren joan etorriaren monotoniari egitura bat ezarriz15 Mitoak sortzea eta, batez ere, mito horiek etengabe berritzea zen testu horretan Oteizarentzat benetako artearen zeregina: «Artistak gizartean duen garrantzia datza mito sortzaile izatea dagokion neurrian edo, baldin haien birsortzaile bada, haiek gauzatu behar dituen baldintzen sortzaile den heinean» (Oteiza, 2007b: 427).
‎Bestetik, urte haietan Oteiza bere hizkuntza plastiko formala definitzen saiatzen ari zen, aurreko artisten emaitzetan oinarritu behar zuen hizkuntza plastiko berria. Horregatik erabiltzen zuen reinvención hitza izenburuan.
‎Testua erabat programatikoa zen, aurkeztutako eskulturak eta haiekin burutu nahi zuen asmoa azaltzeko idatzirik zegoena. Bertan Kandinsky, Mondrian eta Malevich en lanak aztertzen zituen, eta Oteizak azken horren jarraitzaile modura aurkezten zuen bere burua.
‎Prozedura horren legitimitatea Malevich en pinturetako planoetan aurkitzen zuen, errusiarraren pinturetan 2 dimentsioko irudia zena espazio errealera eramanez. Plano horiei unidad Malevich deitu zien, eta haien konbinazioaren bidez, 3 figura geometriko, zilindroa, esfera eta kuboa desokupatzen saiatu zen, kontzeptualki jatorri mistiko garbia zuen espazio huts eta isila aurkitu nahian.
‎1950ean Figura para regreso de la muerte eta Coreano eskulturetan lehen aldiz agertutako hutsunearen ideia espazio huts bihurtzen da. Eskultura haietan hutsune hori giza figura batek inguratzen zuen. Orain, giza figura hori erabat ezabatu eta sakrifikatu egiten zen, eta eskulturak espazio huts hori seinalatzeko beharrezkoak diren plano minimoez bakarrik osatzen ziren19 Prozedura horrekin, bere testuetan agertzen joan ziren ideia garrantzitsuenak, hala nola ezabaketa, sakrifizioa edo hutsunea, sinbolo bakar batean elkartzen ziren, espazio huts edo vacío cronlech horren barruan.
‎Izugarrizko erakarpena sentitzen nuen barneko zatian zeuden zulo handi batzuen aldetik. Haietako batean ezkutatu ohi nintzen, etzanda, nire gainean geratzen zen ortziko espazio handi bakarra begiratzen, nire inguruan zegoen guztia galtzen zen bitartean. Oso oso babesturik sentitzen nintzen.
‎liburuak euskal kulturaren azken 40 urteetako zati garrantzitsu bat mugatzen du, argitaratu bezain laster arrakasta eta eragin handia lortu zuena. Lehenengo argitalpena 1963an egin zen, eta hurrengo urteetan 5 edizio berri izan zituen7 Frankismoaren garai ilun haietan zentsura pasatu behar izaten zuten liburuek. Zentsoreak Quousque tandem?!
‎Bere garaian hitzarmen horien aplikazioan espainiar emigranteei eskubideok modu zabalean aitortu bazitzaizkien ere, egun egoera bestelakoa dugu migrazio fluxuak noranzkoz aldatu baitira. Errealitate honetan Latinoamerikako etorkin guztien egoera ez da bera eta bereziki konplexua dugu Uruguaiko biztanleen egoera; izan ere, azken urteotan ez auzitegiek ez botere politikoek ez dute garbi izan zein den haiei aplikatu beharreko zuzenbidea. Artikulu honen helburua, oraindik erabat argitu gabe dagoen egoera korapilatsu honetara argi pixka bat ekartzea izango da.
‎Honelako ondorio batek, zentzu batean zein bestean, tratatuetan jasotako terminoen azterketa eskatzen du, baina Auzitegi Gorenak lehen ikusi ditugun terminoei ez die aipamenik zuzentzen, haien eduki konkretuak sententzia honen objektua gainditzen duela esateko ez bada. Horrela, bada, zaila da ulertzea nola irits daitekeen ondorioztatzera azken tratatu honen kasuan, facilidades?
‎Santuen izenak euskalduntzeko lan horretako buru izan zen Sabino Aranak eraldaketa fonetikoen tradizioarekin hautsi eta izen berri berriak asmatu zituen. Izen haiek asmatzeko zenbait arau edo baliabide proposatu zituen, batzuk oraindik orain oso erabiliak, esaterako: a eta ne gizonezko eta emakumezkoen izenen atzizkiak, hurrenez hurren.
‎Elkarrizketatu dugun jende askok ez du ikusten izenetan genero bereizketa ezartzeko inongo behar praktikorik, ez, behinik behin, beste modu batez bete ezin den beharrik. Hala ere, asko izan dira haien ustetan inozoa den lege mugapen bati aurre egin behar izan diotenak. Azal dezagun zergatik.
‎Kultura guztietan izan dira izena emateko estrategiak eta protokoloak. Jendarte tradizionaletan modernoetan baino leku gutxiago zuten estrategiek; haietan protokoloak ziren nagusi. Askotan, estrategien eta protokoloen arteko aldea gradu kontua baino ez da.
‎Baina harago joan behar dugu, egitura, egituratzaileetara? hain zuzen, haietan sortzen baita ekintza estrategikoa (ezagun denez, termino horietan deskribatu zuen Bourdieu k habitus kontzeptua).
‎3 Hizkuntzalaritzan type eta token bereizten dira, hau da, zeinu tipoak eta zeinu aleak. Zeinu ale bakoitza adierazpen bakarra eta errepikaezina da, zeinu tipoak, ordea, entitate abstraktuak dira, haien bitartez zenbait ale batzen ditugu antz fisikoagatik, eta, jakina, jendarteko konbentzioengatik(/ Alaitz/ zeinu tipoari lotzen zaizkion esakerak, idatziak, ikonoak eta abar adierazle bera direla konbentzio hutsa da) (Acero, Bustos y Quesada, 1982: 36).
‎Arestian ikusi bezala, Bourdieu ren ustez, pertsona izenek ez dute erreferentziarik, aitzitik, ustezko erreferentzia baten? (nor) beratasuna? sortu nahi dugu haiek erabiliz, hartara izugarrizko abstrakzio bat dugu bide: esentzia iraunkor eta egonkor bat irudikatzeko, aldaketa guztiak baztertu behar ditugu.
‎duten eragileak baino ez dira: hautatzeko irizpide zenbait, gustu zenbait, nahi eta zaletasun zenbait dituzten eragileak dira, haien arabera beren burua gidatzen dute, askotan kausak eta arrazoi, egituratzaileak, zeintzuk diren jakin barik, baina jendarteko jokorako sen praktikoa ondo barneraturik.
‎Aktorea, hots, jardulea, praktikan engaiaturik bizi da ezinbestean. Bizi praktikek aukera gutxi eskaintzan diete jarduleei euren jardunekiko harrotzeko, haietatik urruntzeko eta euren gainean gogoeta patxadatsua egiteko. Jardule horiek ezin dira izan euren praktiken behatzaile sosegatu eta buruhotzak.
‎Baina Bourdieu k ez du baztertzen ez juizio kritikoa (hau da, berari eragiten dioten faktoreak antzemateko eta haiei aurre egiteko gai den juizioa), ezta ekintza autonomoa ere. Gogora dezagun Bourdieu ren lanak oinarri izan dituela bai, harremanak?
‎da hori guztia. Izena hautatzea gizarte kategorien irizpide estetikoen mende dago; Bourdieu k La distinction lanean deskribatu zituen irizpide haien mende . Gogora ditzagun:
‎Arte horiek ez dute mintzaira propiorik, ezin dute euren buruaren konturik eman eta ez dira gai gogoeta eta berbaldi propioa egiteko, baina arte horiek dira eguneroko bizitzaren jakintza, eta bizimodu arruntean modu askotara agertzen dira trebetasun praktiko horiek. Haietan ikusten du De Certeau k, erresistentziaren erregimena?: erresistentziari buruzko diskurtsoek eta gogoetek ekintza arautzen ez duten abagunetan egiteko moduei darien erresistentzia agertzen da, egiteko modua da erresistentzia hori, ez pentsatzeko modua, diskurtso ideologikoetatik libre dabilen berezko ekimena baizik.
‎Agerikoa da gaurko jendarte bizitzaren ikuskizun publikoan eta norberaren bizitzan jatorri ezberdineko estrategien arteko zeingehiagoka. Estrategia batzuk taktika anonimoetatik agertu eta haietara itzuliko dira, horien bidez jendeak bere buruaren gain hartzen du, ez osotasun unibertsal antzera agertzeko (ideologien eginkizuna da hori), baizik eta haren ekintza eremuari dagokion osotasuna bereganatzeko, alegia, ekintza eremu horretan subjektu gisa agertu da jendea eta eremuaren osotasunarekin identifikatzen da, hots, nagusitasun partzial hori lortuz subjektu eragile izan nahi du.
‎Eskubidea omen da. Gurasoena omen, eta haiei dagokie soil soilik.
‎Pertsona horien ustez, izena hautatzea guztiz pertsonala izan da, erabakia kanpo eraginetatik aparte hartu dute edota eragin horiekin distantzia nahikoa harturik. Badakite eraginak hor direla, baina haien ustetan oldez hartu dute azken erabakia, eragin horiek ez baitute izena hautatzea erabat bideratzen. Autonomiarenganako uste hura indartu egiten da erakundeen debeku edota murrizketekin topo eginez gero.
‎Hau den hau egiaztatu dugu gure ikerketan: gizarteko habitusaren eragina argi erakusten duten irizpide zenbaiten arabera izena hautatu ondoren, gurasoek erabaki psikologizatu hori defendatuko dute erakunde araugileen kontra, horrela ere, erakunde haiei izendatzeko eskubidea arautzeko legitimitatea ukatuko diete.
‎Hurbilpen saio horietan Antropologiarena izan da nabarmenduena (kultur dibertsitatea, izendatzeko erak, izengintza ezberdinak, pertsona izenaren balentzia edo zentzua, bataio erritual mistikoak edota izenen jendarte eginkizunak...). Ezin ahaztu ikerketa haietan Mauss (1960), Evans Pritchard (1971) edo Lévi Strauss (1964). Lan horiek izendatze praktiken eta pertsonaren talde barneko estatusaren arteko loturak aski ikertu dituzte; batez ere, izendatzearen eta pasaera erritualen artekoak (jaiotzak, helduarora pasatzeko erritualek, talde bereizi batera sartzeko errituek, ezkontzek, heriotzak berak ere, guztiek dute bataio bereizgarri bat lagun).
‎Baina hori berez lan burutuezina eta gezurtia da. Poetak Mentura menperatu nahi lukeela dio, benetan kontrolpean daukan sistema baten makinerian finkatuz, baina Menturaren Ideia mentala baizik ez du eskupean; Gizakiak bere ideiak baizik ez ditu ordenatzen ahal, eta ez haien erreferenteak: gauzekin berekin aritzea ez zaio emana, are gutiago agintzen dituen Menturekin, Gizakia beraren existenzia honen menpeko dela ere.
‎Hain zuzen, A. Arkotxak bere zortea jokatzen du: pertsonalki eta konkretuki badoa lehengo itsasgizon euskaldunen hatzei jarraikiz, beharbada deskubritzeko, halabeharrak hala nahi badu, haiek amesten zuten ipar diamante hura (oroitaraz dezagun A. Arkotxak Sevillako Isidorori mailegatzen dion kartografian, Septentrioa ezker aire dela, Mundu Berrirantz).
‎A. Arkotxaren liburuen irakurketa hau arrunt onargarria da. Lehen Septentrio n, testu bakoitza ber idazkera andana baten anarteko azken bertsio gisa agertzen da, haien jatorria absolutuki ezagutezina daukagularik, hizkuntza eta «Izaera» edo «Ez Izaera» hitz hutsetik («Ideietik») harat, erran nahi baita ele nahasia baizik ez den dialektika antzutik harat. Gérard Genette k bere liburu ezagutuan sailkatzen dituen «palinpsesto» mota handiak (imitaziozkoak eta bestelakariak:
‎Soilki isiltasuna, hitzetik harat den itsasoaren beraren errealitatea; azken buru buztan, ez, ez da idatzi beharrik (hau da Mallarmé ren galderaren bigarren ihardespena). A. Arkotxak erakusterat ematen du nola gizonak, liluratuz, errealitatea bereganatzen saiatzen diren, hitzetan finkatuz, haien ustez, beren bilaketa existenziala (metaforikoki itsasoari lotua) «Septentrio»ari buruz bideratuz; baina ez du sinesten errealitatea «Liburu» batean bururatuko denik, harrapa daitekeela hizkuntzaren bidez, eta bere bilduma amiltzen du, Mundua bere mututasunari eta etengabeko ihesari uztea onartuz.
‎Bidaiantak isilik zeuden berak ere larru zurikoak baitziren, beharbada, «deskubritzaile» eta kolonizatzaileen umeen umeen ondokoak, beharbada urtero hara zihoazen itsasturien ondoko urrunak. Eta bazekiten, bidaiant euskaldunek, marinel haiek ez zirela euskal kantu zahar batzuetan aipatzen diren «indiano salbaiekin» eta «iskimau gizabestiekin» beti ontsa portatu. (Septentrio, 122 or.)
‎Abuztuaren 13ko astekarian72, Donibane Lohizuneko kronika hastear dauden euskal jaien ingurukoa da, itxura batean haiek girotzeko edo: programaturiko ekitaldiei buruzko xehetasun batzuk aipatzen ditu.
‎Hekien izpirituan sar arazi zoin nesesario den guzientzat elgar aditzea! Deus ez da hobeagorik batasun bat laborarien artean onesteko kompainia hau bezalako bat edo syndicat agricole deitzen diren konfardia hetarik herri guzietan izaitea bezala.
‎Aipatu arazook enpresa askorentzat oztopo itzelak izango dira etorkizunean: tranpa hagitz arriskutsua, haiek saihestu eta gainditu ezean. Lidergorako abilezia eta trebetasunez jabetzea eta lidergo hori enpresako maila guztietan modu eraginkorrean aurrera eramatea nahitaezko aurrebaldintza izango da arazo horiei arrakastaz aurka egiteko.
‎Edozein kasutan, alde batekoek, zein bestekoek, ez zuten soldadu nahikorik fronte jarraitu bati eusteko, eta herri eta tontor garrantzitsuenen defentsa prestatzeari ekin zioten. Borrokaren gunerik garrantzitsuenak inguru honetatik urruti zeuden egun haietan : Madril aldean, alde batetik eta Gipuzkoako kostaldean, bestetik.
‎Horretarako, Eusko Jaurlaritzak Gerra Zibilean egindako erasoaldi handi bakarra aztertu dut, 1936ko azaroaren 30ean hasi zen Legutioko erasoaldia, hain zuzen. Ahaleginaren porrotak eta berorren neurri eta arrazoiek gerraren ibilbidean eragin nabarmenak izateaz gain, ilundu egin zuten egun haietako gertakizunen kontakizuna eta oroitzapena. Horren erakusgarri oroigarriekin gertatu dena:
‎Horren erakusgarri oroigarriekin gertatu dena: Matxitxako aurrean Nabarra itsasontziaren urperatzea ia ia garaipen moduan ospatzen jarraitzen badute Bermeoko abertzaleek, eta arrantzale haien aldeko oroigarria urtero gurtzen dute Gaztelugatxe inguruan; baina inor gutxi hurbiltzen da, Euzko Abertzale Ekintzako kideez gain, Albertiako maldetara, eta inork ez ditu dagoeneko zaintzen alde batak zein besteak altxatutako oroigarriak.
‎Nahiz eta 90eko hamarkadatik hona, LZE eta LAP garapen orekatu eta iraunkorra bermatzera bideratutako lurralde antolaketako tresnak izan. Dena den, LZE eta LAP etapa desberdinetan egon arren, momentuz errealitatean eragiteko duten eraginkortasun eta indarrari buruz ezer gutxi jakin daiteke oraindik10 Hau da, Euskal Autonomia Erkidegoan lurralde antolaketa integralago eta orekatuago baten kudeaketarako sorturiko tresna berriak dira, lehenengo aldiz aplikatzen ari direnak eta, hortaz, haien emaitzak ikusteko daude.
‎1, diote? [orain haiek hura hari]. Helduaren eta gaztearen erantzunen arteko aldea numeroan dago, gazteak pluraleko adizkia (oilasko batzuk saldutzes) darabil eta helduak erantzun bi eman ditu:
‎Emakume gehien kontratatzen duen segmentuaren barruan, zerbitzuetan, emakume etorkinen aukerak dira etxeko lanak egitea edota adineko pertsonak zaintzea, eta neurri txikiagoan, ostalaritzako lanposturik gutxietsienetan aritzea. Emakume etorkinei eskaintzen zaizkien lanak, prestigiorik gutxien duten merkatuko segmentuetatik etortzen dira eta segmentu bakoitzaren barruan, lanik prekarioenak izan ohi dira, biztanleria autoktonoarentzako onargarriak ez diren baldintzak dituzten haiek .
‎Gehienetan, 3 taulan ikus dezakegun bezala, migrazio prozesuaz eta hona egokitzeko prozesuaz egiten duten balantzea positiboa da eta hartutako erabakiarekin harro daudela ikusten da. Helburu gutxi batzuk lortu dituztela pentsatu arren, haien estres maila gehiegizkoa ez dela deritzote eta eskerrak ematen dituzte emigratzeko aukera izateagatik. Oro har, jomuga den gizartean gaur egun emakumeek duten egoera, ekarri zituzten aurreikuspenekin konparatuta, berdina edo hobea da.
‎bere pasibotasunean (Lipszyc, 2004). Haien papera kontuan hartzen zenean, familiaren barnean kokatzen zen, ugalketa arloko funtzioen hedapena bezala (Izzard, 1985). Emakume etorkinei buruz eta migrazioetan duten parte hartzeari buruz egin ziren lehenengo ikerketetan, arrazoi sozialek justifikatzen zuten haien bizileku aldaketa, adibidez, alarguntasuna, banantzea edota nahi gabeko ezkontza sahiestea (Vicente, 2006).
‎Haien papera kontuan hartzen zenean, familiaren barnean kokatzen zen, ugalketa arloko funtzioen hedapena bezala (Izzard, 1985). Emakume etorkinei buruz eta migrazioetan duten parte hartzeari buruz egin ziren lehenengo ikerketetan, arrazoi sozialek justifikatzen zuten haien bizileku aldaketa, adibidez, alarguntasuna, banantzea edota nahi gabeko ezkontza sahiestea (Vicente, 2006).
‎Dominikar Errepublikako gizartean, emakumeek estrategia produktiboen bidez, etxera dirua eramaten dute. Hala ere, haien lanaren balioa ez da onartzen lan merkatu formalean edo ez formalean, ez sozialki ezta ekonomikoki ere. Marokon saritzen den papera etxekoandrearena, amarena edota emaztearena da, eta rol hori bertan behera uztea edo jaramonik ez egitea, zigortuta dago.
‎Hala ere, horrek ez du esan nahi emakumeek garrantzirik ez dutenik eta etxearen mantentze lanaz kezkatzen ez direnik. Ez dago dudarik, haien ekarpenak aldaketa handia suposatzen duen arren, haien erantzukizun domestikoa latinoamerikarrena baino txikiagoa da. Magrebeko emakumea familiaz arduratzen da gehigarri bat lortzeko; aldiz, estatusaren negoziazioa edo ospea, besteak beste, latinoamerikarren helburu nagusia da emigrazio prozesuan, lehen esan bezala (Gregorio eta Ramírez, 2000).
‎Hala ere, horrek ez du esan nahi emakumeek garrantzirik ez dutenik eta etxearen mantentze lanaz kezkatzen ez direnik. Ez dago dudarik, haien ekarpenak aldaketa handia suposatzen duen arren, haien erantzukizun domestikoa latinoamerikarrena baino txikiagoa da. Magrebeko emakumea familiaz arduratzen da gehigarri bat lortzeko; aldiz, estatusaren negoziazioa edo ospea, besteak beste, latinoamerikarren helburu nagusia da emigrazio prozesuan, lehen esan bezala (Gregorio eta Ramírez, 2000).
‎Argi dago pertsonen ibilbideak paregabeak direla, eta kultur jatorriak neurri batean bideratzen dituela emakumeek eta gizonek gizarte berrian dituzten ardurak eta eskakizunak (Gregorio eta Ramírez, 2000). Hala eta guztiz ere, oro har, emakumeek estresore gehiago jasaten dituzte (Achotegui, 2002), haien osasun mentala okerragoa da (Elgorriaga, Martínez Taboada, Arnoso eta Otero, 2007; Navarro eta Morales,
‎Familiaren urruntasuna emigratzearen alderdi ilunenetarikoa izan arren, seme alabak edota bikotekidea hemen daudenean, egokitze prozesuari gehitu behar zaizkio amek euren seme alabak zaintzeko edo haiei arreta emateko dituzten zailtasunak, batez ere, ama irabazi iturri bakarrak izan, eta seme alaben ongizatea amen ardurapean dagoenean erabat. Zaintzeko garaian oztopo handiak dira lanak eskatzen dien dedikazioa eta euren herrialdeetan izaten duten familia sarea zabala hemen ez edukitzea.
‎Lehen aipatu bezala, jatorri desberdineko etorkinen arteko harremanak dira emakume etorkinen sare sozial nagusiak. Baina badira emakumeak euren jatorrizko komunitatekoak diren emakume etorkinen inguruko iritzi negatiboa dutenak eta, beraz, haiekiko konfiantzarik ez duten neurrian, esparru horretatik kanpora bilatzen dutenak euren babes sarea. Alabaina, babes edo laguntza sare horiek, jatorrizko herrialdeko kideek osaturikoak, garrantzitsuak dira emakume askorentzat.
‎Elkarrizketatutako emakumeen proiektuetan giltzarrietako bat da haien bizitza hobetzen lagunduko dien lana topatzea. Hori lortzea ez da erraza izango, emakume etorkinentzat gordetako lan esparruek dituzten ezaugarriei erreparatuta:
‎Pertsonen ibilbideak desberdinak direla badakigu eta jatorrizko herrialdeen arabera sailkapen bat egitea erredukzionista izan arren, uste dugu baliagarria izan daitekeela haien errealitatea ulertzeko, kulturak neurri batean mugatzen baititu irteteko aukerak eta jomuga den herrialdeko eskakizunak (Gregorio eta Ramírez, 2000).
‎Magrebeko emakumeek lanaren eta baimenen inguruan bizi duten egoera berdintsua da Ekialdeko europarrenarekin konparatuta, bakarrik erdiak bete ditu behar horiek, hala ere, haien prestakuntza eta lan egoera oso desberdinak dira. Magrebtarrek ikasketa maila baxuagoa dute eta gehienek ez zuten etxetik kanpo lan egiten beren herrialdean zeudenean.
‎Bestalde, emakumeen mugimenduaren aldetik, emakume migratuak deitzen dituzte eta haien partaidetza emakume gisa dituzten elementu komunetatik abiatuta sustatzen dute. Emakumeok elkar ezagutzeak ahalbidetuko du gure arteko gauza komunak azaltzea, ahalegin dialektikoa eta errealitate desberdinen arteko zubiak eraikiz.
2009
‎Esan dezakegu, ez elementuaren kasuan, egileen joera bukaeran jartzea izan zela matxinada aurreko testuetan; ezin elementua ez zen agertu testu haietan . 1972ko testuan, ordea, gauzak nahasiago agertu dira eta, beraz, ondoriorik ezin dugu atera; adibideetan ikus daitekeenez, aukera guztiak eman zituen egileak.
‎Hori da, agian, atera dezakegun lehenengo ondorioa. Ikusita gaur egun ere zer gutxi idazten den Matematikari buruz euskaraz (testuliburuetatik haraindi), meritu handia izan zuten autore haiek .
‎Matxinada horrek bizitzaren arlo guztiak eten zituen; beraz, ezin dugu esan zer gertatuko zatekeen proposamen harekin, arrakasta izango zukeen edo ez. Izan ere, euskara baturako ez ziren hitz berri haiek hartu: ahozko zenbakikuntza hartu zen abiapuntutzat.
‎Aukera haien lekuko dira anei, aneurkin, haztakin, neurkin, Euskal hiztegian jasoak.
‎Proposamena ingurumenaren eta ingurumen zuzenbidearen arloko testu berezituen azterketan oinarrituta dago. Aditzak sailkatzen ditu kontuan hartuta testuan duten diskurtso funtzioa, ezagutza espezializatuaren transmisioa, beste esanahi espezializatuko unitateekin duten lotura, haien ezaugarri morfologikoak eta beren funtzionamendu sintaktikoa.
‎Ondorioak ateratzeko ezinbestekoa da aztertutako testuak bere garaian kokatzea, baita geure burua garai haiei begira jartzea ere. Gaurko ikuspuntutik aztertzeak okertzera eraman gaitzake.
‎Euskara batua sortu baino lehen idatzi ziren bederatzi testu matematikoren terminologia aztertu dugu, baita haien barruan argitaratu ziren lau hiztegitako terminoak ere; zortzi testu eta hiru hiztegi 1913 eta 1933 artekoak dira, eta testu bat eta bere hiztegia 1972koak.
‎de cálculo y contabilidad por otra» (Alvarez, 2003). Eskola haiek , beraz, migratzaile berriak prestatzeko gune bilakatu ziren behin baino gehiagotan.
‎Kofradia haietako bat, indartsuena ez esatearren, Amerikako lehen euskal ikastetxearen sorreraren atzean dago. Ikastetxe hau Mexiko hiriko Loiolako San Inazioko Erret Ikastetxea da, nahiz eta Colegio de las Vizcaínas izenarekin ezagunagoa den.
‎Fundazio honen protagonista izan zen Jean Magendie aitaren hitz horietatik, beraz, berehala kontura gaitezke euskaldunen familiei begira hartu zirela, ez bakarrik ikastetxe honen irekieraren erabakia bera, baizik eta baita horren kokapen geografikoa ere. Izan ere, urte haietan Once auzoa Buenos Aireseko aldiriko toki urrun bat besterik ez zen, bertan hiriaren amaiera baitzegoen. Hortik aurrera zelaiak zeuden, eta horietan euskal herritar askok esnea ekoizteko tanboak sortu zituzten, egunero hiriko merkatuak hornitu ahal izateko.
‎Amerikan, bestalde, Eliza katolikoak ez zuen apaizgorik sobera, independentzia garaitik aurrera Espainiatik koroaren finantzaketarekin misiolarien bidalketak etetean, arazo larriak izan zituen apaiz eta fidelen artean behar bezalako ratio egoki bati eusteko. Betarramistek, beste talde etniko batzuetako apaizek eta kongregazio erlijiosoek bezala, ez zuten inolako eragozpenik jasaten haien aberkideez jaioterri zaharraren ohituretan eta hizkuntzan arduratu nahi bazuten, baldin eta ardura hori esklusiboa eta baztertzailea ez bazen. Horrela ere adierazi zioten elkarri Baionako eta Buenos Aireseko apezpikuan, lehenengo euskal misiolarien bidalketa prestatzen ari zenean:
‎Ikastetxe hauei euskal izaera aitortzen zaie, euskal herritarrek beraiek sortuak eta zuzenduak izateagatik edota euskal herritarrei zuzendurik egoteagatik. Haien helburua ez zen euskal irakaskuntza bat eskaintzea, edukiei begira?, baizik eta euskaldunei irakaskuntzarako bidea erraztea. Kulturala baino areago helburua praktikoa zen:
‎Edonola ere, horrek ez zituen desio guztiak asetzen, eta ezintasun hau areagotuz joan zen, XIX. mendearen azkenengo laurdenean Amerikako lehenengo euskal etxe modernoak agertu zirenean. Euskal etxe haiek , hasiera batean, helburuen mugagabetasunean antolatu ziren, baina, oro har, aisialdirako eta elkarri laguntzeko gune gisa ulertu zituzten bultzatzaileek. Horrek ez du esan nahi helburu horiek oso zehaztuta zeudenik, horrexegatik euskal etxe bakoitzaren bilakaerak ibilbide bana hartu ohi du.
‎13 «Nire asmoa betetzeko eta zure oneritziarekin, gizon apostolikoak dei ditzakegun aipatutako bost apaiz goraipatuak bidaltzen dizkizut; zure aginte eta jurisdizkiopean, arimen osasunen aldeko lan ona egin dezaten, bai haien herkide euskaldun eta biarnotarren artean, bai zure bertoko ardien artean». Baionako Elizbarrutiaren Artxibategia, Correspondance de l. Eveque de Bayonne,. Lettre de recommendation remise par Mgr. de Bay. aux S. missionaris partant pr.
‎16 Euskarari ematen zaion garrantzia oso azpimarragarria da, batez ere orduko urte haietan Euskal Herrian bertan euskara, ikaskagi bezala, eta euskaraz, komunikabide tresna bezala?
‎Euskal etxe haietako bat, Euskal Erria izenekoa, hasiera hasieratik euskal ikastetxe baten egitasmoaren atzetik ibili zen. Izan ere, 1915eko abuztuan ordezkaritza bat Argentinako Euskal Echera bisita bat egitera bidali zuen elkarteak, eta handik gutxira «Comisión de Beneficencia e Instrucción» bat sortu zuen zuzendaritza batzordeak (Parrabere, 1952).
‎Horren aurrean, 1850eko hamarkadatik aurrera, Ipar Euskal Herriko Elizaren elizbarrutiko agintariek Amerikara euskal etorkinentzako misiolariak bidaltzeko erabakia hartu zuten, bertan (Argentinan eta Uruguain, batik bat) euskaldunen aldeko eliza praktikak eta instituzioak sor zitzaten. Horrela, 1852tik aurrera Baionako apezpikuak bidalita, Migel Garikoitz apaiz baxenabartarrak sortutako Betharrameko Jesusen Bihotz Sakratuko kongregazioko lehen misiolariak Buenos Airesera heldu zirenetik, Hego Amerikako eskualde haietan euskaldunen «laguntza espiritualaz» arduratu ziren: euskaraz misioak, predikuak eta sakramentuak banatuz, euskaldunentzako kaperak irekiz (Buenos Airesen eta Montevideon iglesia de los vascos bana ireki zuten) eta, bilakaera horren ondorio zuzenez, ikastetxeren bat ere fundatuz (Alvarez, 1996).
‎1884.eko abenduaren 27an erakundearen estatutua aldatzea erabaki zuten (lehenago, 1882an alegia, La Caja Vasco Navarra sortu zuten, Iparraldekoek bertan parte hartuz), horrela, bertako errealitatearekin bat egiteko asmoz; 1876an ezarritako izena aldatzea erabaki zuten: Laurak Bat izatetik, Euskaldun Guztiak Bat izatera pasa zen, Euskal Herri osoko (Iparraldekoak zein Hegoaldekoak) immigranteei laguntza emateko asmoarekin (baita haien seme alabei ere).
‎Eta ez, hau ez zuten nolanahiko bidean egin, bi euskal etxe hauen sorreran elkarren kontrako gatazka ideologiko batek eragin baitzuen. Honetan erabilitako bibliografia guztia ados dago; baina adostasun honek ez du argitu zertan ziren bi kontrako ideologia haien edukiak.
‎Hain zen handia eta zabala abertzaletasun aranistaren presentzia Uruguaiko euskal koloniaren baitan, holako gatazka batean parte hartzeko? Hau guztia argitu nahian, euskal etxe haietako bakoitzaren atzean zeuden talde eragileen ideologiara hurbiltzen saiatuko gara
‎Azken urteetan jazarpen politiko eta erlijiosoengatik edota errekurtso ekonomiko zein sozialen faltagatik, milioika pertsonak norberarentzako zein familiarentzako bizimodu hobea lortzeko euren herrialdea utzi egin behar izan dute. Haietako askok Europa aukeraz beteriko lurralde gisa, eta testuinguru komunitarioan dagoen herritarren berdintasun eskubideen bermatzeak erakarrita etortzen dira (Miller, 1999).
‎Euskal Autonomia Erkidegoan dauden talde kulturalen errealitate psikosozial eta komunitarioa zein den jakiteko, jarraian modu labur batean aurkeztuko ditugu haien egoera aurremigratorio eta postmigratorioen zenbait ezaugarri.
‎Lanaren emaitzetan oinarrituz, zenbait iradokizun agertzen dira ekintza pausoen moduan, kultura aniztasuna eta gutxiengoen ikuspegia ikusaraz ditzakeen gizarte sistema bat suspertzearekin erlazionatuta. Haien pertzepzioak aztertzea, eta populazio horien ongizatea indar handiagoz bermatzen duten faktoreak topatzea, gestio psikosozial on baten kudeaketan beharrezkoa zein aberasgarria izan daitekeen parametro bat izan daiteke. Horrela esku hartze programen eta planifikazio komunitarioaren sormenerako ezaugarri nagusi gisa jokatzen du.
‎Garraio eta kontseilariak informazioari buruzko aldi bat eta horren ostean eraikuntza aldi bat bereizten baditu, pentsatzekoa da bere asmoa AHTren proiektu estrategikoa debatitzeko, alternatibak kontuan izateko eta, oro har, herritarrei informazioa helarazteko eta haien onespena lortzeko asmoz egina dela. Haatik, emaitzen lehen ondorioa hauxe da:
‎Espainiako Esparruko kontestupean azaldutako kudeaketa era berri hau nekazaritza ingurumen neurrien aplikazioa hobeto artikulatzeko bidean izan da ezarria. Ez du nekazaritza ingurumen neurrien berezko planteamendua ordezkatzen, baizik eta haien egiteko era eraldatzeko asmoarekin oinarri bikoitzarekin izan da sortua. Alde batetik, nekazaritza ustiapenaren hasierako diagnostikoa behartuko du, zeina nekazaritza jarduerak ingurumenean izan dezakeen eraginaren gaineko erreflexioa bultzatzera izango den bideratua; bestetik, diru-laguntzak jaso ditzaketen ekimenak zehazteko, baita diru-laguntzak kalkulatzeko ere metodo berria ezarriko du.
‎Hasiera hasieratik kristau komunitatea modu konkretuan antolatu zen. Jesusek aukeratutako hamabi apostoluak zeuden eta haien buru Pedro. Haien ondorengoak apezpikuak ditugu eta Erromakoa Pedroren ondorengoa.
‎Jesusek aukeratutako hamabi apostoluak zeuden eta haien buru Pedro. Haien ondorengoak apezpikuak ditugu eta Erromakoa Pedroren ondorengoa. Instituzio hau modu jakin batean antolatu zen, gobernu konkretu batekin, doktrina zehatz batekin, kultu berezi batekin eta pobreei laguntzeko baliabide konkretuak sortuz.
‎IV. mendean Erroman berrogei eliza baziren eta Alexandrian hamar. Tenplu haiek parrokia urbanoen jatorritzat har ditzakegu (Orlandis, 2003: 120).
‎Hasierako parrokien oinarri materialak askotan bertako jauntxoek jarriak ziren eta elizak haien menpe egon ziren luzaro: hori dela-eta, «berezko elizak»(, iglesias propias?) esaten zaie (Orlandis, 2003:
‎Nafarroako erresuma, alde batetik, eta Iruñeko elizbarruti edo apezpikutza bestetik. Ez daiteke gure herrietako eta gure elizetako historia ongi ulertu bi instituzio horiek bereizi gabe eta, aldi berean, haien arteko harreman estuak kontuan hartu gabe. Horretarako ezinbestekoa da udal artxiboekin eta Nafarroako artxibo orokorrekin batera, parrokietako eta elizbarrutiko artxibo historikoak ikertzea.
‎presbiterioa eta eliza atariko harlauzak egin zireneko gastuetan, harginari ordaindutakoaz gain, harriz betetako sei gurdi eraman zituzten eliztarrentzat jana ere ordaindu zen (1714) 28; urte batzuk geroago parrokiak 2.400 erreal ordaindu zizkion «a la villa, por el acarreto de todo material para las obras nuevas de la parroquia» (1786ko kontuak) 29; 1789an parrokiak 1.714 erreal eta 8 marabedi itzuli zizkion udalari honek aurreratu baitzion diru hori obrak ordaindu ahal izateko30; 1790ean parrokiak 5.359 erreal eta 19 marabedi jaso zituen maileguan udaletik «cuya cantidad es para mayor suma que la iglesia debe a la villa por el adelantamiento que ésta le hizo cuando se ejecutaron las obras nuevas de la parroquia» 31; 1797an parrokiak itzuli zion udalari zor zion guztia32 Kasu hauetan argi eta garbi ikus daiteke nola bereizten ziren gizarte bereko bi erakundeak (parrokia? udala) eta haien ekonomia.
‎Autoritate zibilak kristauak ziren eta erakunde zibilek ere Elizak irakatsitako kristau fedea, morala eta ikuspegia onartzen zituzten oinarri bezala beren eginbeharra betetzeko. Haien ustetan, Elizari laguntzea komenigarria zen, are gehiago, herriaren onura bilatzeko ezinbestekotzat jotzen zen Elizaren lana erraztea35 Bestalde, Elizak bere gain hartzen zituen eta kristauen diruaz artatzen zituen behartsuak, gaixoak, umezurtzak, eta beste zerbitzu asko eskaintzen zituen erakunde zibilen mesederako36 Elizak onartzen zuen askotan autoritate zibilen laguntza eta zaintza parrokiako ondasunen administrazioan37.
‎Erdi Aroko lehenbiziko mendeetan, VI. mendetik XII. mendera arte gutxi gorabehera, patronatua berezko elizen errealitateari lotuta azaltzen zaigu. Aldi berean, garai haietan Eliza saiatu zen pixkanaka tenpluak beren jauntxoengandik askatzen (Rodríguez Gil, 1999). Prozesu horretan ikaragarrizko garrantzia izan zuen erreforma gregorianoak eta honek ekarritako zuzenbide kanonikoaren indartzeak.
‎1998an, Valentziako parroko baten eskabidea eta errekurtsoa zela medio, 1867/ 1998 Errege Dekretuak salbuespen hori baliogabetu zuen inkonstituzionaltzat hartuz (musulmanek beren meskitak immatrikulatzeko eskubidea badute, eta protestanteek haien otoitz-lekuak, zer dela-eta ez Eliza Katolikoak bere tenpluak?). Horrek eskubidea eman dio Elizari bere tenpluak ere nahi izanez gero immatrikulatzeko.
‎leku askotan apaizek ez dituzte lehen bezala elizako giltzak uzten, eta zenbait lekutan hasi dira zentsura ezartzen. Erriberrin, debekatu zioten otxote bati Ene maitia eta Maitia nun zira kantatzea (hori bai, kantu errusiarrak eta alemanak kantatzea baimendu egin zuten, problemarik gabe) eta gero eta gehiago exigitzen diete abesbatzei eta kantariei erabiliko duten errepertorioa haiei erakustea, Franco garaian egiten zen moduan.
‎Espainiako Trantsizioaren paradoxa eta argi ilunen aurrean gaude. Ikuspegi juridiko soil batetik, frankismoan onartutako ehunka lege ditugu, eta horrek ez du haien konstituzionaltasuna kentzen. Denboraren poderioz eta behar berrietara egokituz, edo Konstituzioaren kontrakoak izateagatik, lege hoiek aldatzen joan dira, osotasunean ala artikuluka.
‎Era berean, patronatu baten fundazioak ez du esan nahi Elizak fundatzailearekiko obligazioak hartzen dituenik. Mendeak pasatu ahala, Elizak fundatzaileei nolabaiteko laguntzak eman behar zitzaizkiela ikusi zuen, horrela bestelako fededunek ere haien ereduari jarraituko lioketelako. Berez, patronatu zuzenbidean bi patronatu mota ezberdindu behar dira:
‎Jabetza, ordea, Naiararena izan zen XVII. mende arte, eta kofradiakoek, urtero, Errioxako monasterioari zergak ordaindu behar zizkioten. Mende horretan jabetza kofradiara pasatu zen, gaur egun arte, ondasun haiek desamortizaziotik kanpo gelditu baitziren (Jimeno Aranguren, 2005).
‎Dena den, liberalek ez zuten nahi herria, kleroa eta abar haien kontra jartzerik. Hori ekiditeko, Elizari bere ondasunak eta hamarreneko errentak kentzearen truk, Estatuak Eliza Katolikoaren kultu eta klero gastuak sarreren pentzudan ordaindu behar zituen.
‎Partikularrek edukitzari buruzko informazio txostenak (informaciones de posesi6n, expediente de posesi6n) egin behar dituzte, dauden dokumentuak eta testigantzak jasotzeko, erregistroan horren berri emateko eta, edukitzaren informazio hori, hamar urte iraganda, jabetza titulu bihurtzeko. Erakunde haiek , aldiz, edukitza ziurtagiriak (certificaciones posesorias) zuzenean emateko ahalmena izango dute, erakunde publikoek egiazko dokumentu publikoak dauzkatelako, non azaltzen diren finkak bereak direla (partikularren dokumentuak partikularrak dira, baina erakunde publikoarenak, publikoak dira).
‎(a) Publikotasuna emateko erregistro juridikoak: argitaratzen duten erlazioaren eraginak babestu eta horrela haiek hirugarrenaren aurrean aurkatu daitezke. Horietan, ondasunen erregistroek trafiko juridikoaren segurtasuna bermatu nahi dute; eta pertsonen erregistroek inskribatutako datu pertsonalen gaineko froga edo legitimazio titulua ematen dute.
‎Nekazaritza zibilizaziotik zibilizazio industrialera egindako jauzi azkarrak, eta, zibilizazio industrialetik teknologiara eta zibernetikara egindako jauzia are azkarragoak, haien ondasunak eraitsi eta txikitzearekin batera, ondare hori zaintzeko eta berreskuratzeko kontzientzia ere sortu du (Gonzalez Varas, 1999).
‎Azken urteotan udal, erakunde eta bildumagile partikular asko arduratu dira haien ondarea irekitzeaz eta mantentzeaz, bai eta hori guztia era pedagogikoan eta ahalik eta jende gehienari azaltzeaz. Ardogintzaren, gozogintzaren eta zurgintzaren (baserriak eta dorretxeak) museoek bildumak, objektuak, lan eremuak, egunerokoak eta ludikoak ikusgai dituzte, haien ingurua birsortzeko eta aurkezteko egundoko gaitasunaz.
‎Azken urteotan udal, erakunde eta bildumagile partikular asko arduratu dira haien ondarea irekitzeaz eta mantentzeaz, bai eta hori guztia era pedagogikoan eta ahalik eta jende gehienari azaltzeaz. Ardogintzaren, gozogintzaren eta zurgintzaren (baserriak eta dorretxeak) museoek bildumak, objektuak, lan eremuak, egunerokoak eta ludikoak ikusgai dituzte, haien ingurua birsortzeko eta aurkezteko egundoko gaitasunaz. Itsas museoetan, akuarioetan eta ozeanoarioetan edertasun eta mami sozial handiko ontziak, objektuak, erreferentzia plastikoak eta dokumentalak daude ikusgai.
‎Publikoaren kontrola handiagoa da, eta gidari eta langile espezializatuen eskaintza ere zabalagoa da. Horrek guztiak ekarri du eskainitako ondasunak hobeto ezagutzea eta haietaz gehiago gozatzea (Bazin, 1969).
2010
‎Lan asko egin da euskal dialektologian aspaldidanik, Bonapartek mapa ikusgarri haiek egin zituenetik, baina beti adinekoekin jardun izan dute dialektologoek, eta ia beti «base dialect» edo oinarri dialektalarekin. Kontzeptu horrek tokian tokiko hizkera jatortzat hartzen dena adierazten du, usu herriko zaharrenen mintzoa, «betikoa»...
‎11 Aktore sozialek partekatutako esanahi harremanen multzoa, mundu horri eta partekatutako sistemaren konfigurazioari zentzu jakin bat egozten dieten neurrian. Zentzu harreman horiek kapital sinbolikoaren funtsa dira eta haien dimentsioaren eraikuntzan diskurtsoak, irudiak, eta beste elementu kulturalek parte hartzen dute.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
haien 708 (4,66)
haiek 167 (1,10)
haietan 63 (0,41)
Haien 60 (0,39)
haiei 44 (0,29)
haiekin 42 (0,28)
haietako 39 (0,26)
haien artean 36 (0,24)
haien arteko 28 (0,18)
haiengan 14 (0,09)
Haiek 12 (0,08)
haiekiko 11 (0,07)
haientzat 11 (0,07)
haietatik 11 (0,07)
haiei buruzko 9 (0,06)
Haietako 7 (0,05)
haiengandik 7 (0,05)
haiengana 6 (0,04)
haien esku 5 (0,03)
Haiei esker 4 (0,03)
haien bitartez 4 (0,03)
Haien artean 3 (0,02)
Haietan 3 (0,02)
haiei buruz 3 (0,02)
haien gainean 3 (0,02)
haien inguruan 3 (0,02)
haienganako 3 (0,02)
haientzako 3 (0,02)
haietara 3 (0,02)
haietaz 3 (0,02)
Haiei 2 (0,01)
Haientzat 2 (0,01)
haien aldeko 2 (0,01)
haien arabera 2 (0,01)
haien aurkako 2 (0,01)
haien aurreko 2 (0,01)
haien bidez 2 (0,01)
haien kontra 2 (0,01)
haien lekuan 2 (0,01)
haien ordez 2 (0,01)
Haiekin 1 (0,01)
Haien alde 1 (0,01)
Haien arabera 1 (0,01)
Haien arteko 1 (0,01)
Haien artetik 1 (0,01)
Haien aurka 1 (0,01)
Haien bitartez 1 (0,01)
Haien esku 1 (0,01)
Haien inguruko 1 (0,01)
Haien ondoan 1 (0,01)
Haien ordez 1 (0,01)
Haiengan 1 (0,01)
Haienganako 1 (0,01)
Haiengatik 1 (0,01)
Haietatik 1 (0,01)
haiei esker 1 (0,01)
haien alde 1 (0,01)
haien aurka 1 (0,01)
haien aurrean 1 (0,01)
haien aurrekoek 1 (0,01)
haien aurrera 1 (0,01)
haien buruko 1 (0,01)
haien gain 1 (0,01)
haien gaineko 1 (0,01)
haien gainetik 1 (0,01)
haien inguruko 1 (0,01)
haien lekuko 1 (0,01)
haien mende 1 (0,01)
haien ondoan 1 (0,01)
haiena 1 (0,01)
haietakoren 1 (0,01)
haietarako 1 (0,01)
haietariko 1 (0,01)
hetarik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
haiek lan 21 (0,14)
haiek uste 21 (0,14)
haiek ezaugarri 14 (0,09)
haiek egon 13 (0,09)
haiek ez 13 (0,09)
haiek harreman 13 (0,09)
haiek bat 12 (0,08)
haiek helburu 11 (0,07)
haiek jarduera 11 (0,07)
haiek batera 10 (0,07)
haiek egin 10 (0,07)
haiek iritzi 10 (0,07)
haiek behar 9 (0,06)
haiek egoera 9 (0,06)
haiek esan 9 (0,06)
haiek interes 9 (0,06)
haiek bakoitz 8 (0,05)
haiek erabilera 8 (0,05)
haiek izaera 8 (0,05)
haiek jardun 8 (0,05)
haiek osasun 8 (0,05)
haiek aurre 7 (0,05)
haiek bizitza 7 (0,05)
haiek emaitza 7 (0,05)
haiek ere 7 (0,05)
haiek garapen 7 (0,05)
haiek ukan 7 (0,05)
haiek bilakaera 6 (0,04)
haiek bizi 6 (0,04)
haiek eduki 6 (0,04)
haiek eragin 6 (0,04)
haiek parte 6 (0,04)
haiek balio 5 (0,03)
haiek batzuk 5 (0,03)
haiek ekarpen 5 (0,03)
haiek euskara 5 (0,03)
haiek gaitasun 5 (0,03)
haiek hitz 5 (0,03)
haiek izen 5 (0,03)
haiek konfiantza 5 (0,03)
haiek lortu 5 (0,03)
haiek lotu 5 (0,03)
haiek lotura 5 (0,03)
haiek oinarri 5 (0,03)
haiek senide 5 (0,03)
haiek buru 4 (0,03)
haiek deskribapen 4 (0,03)
haiek erabili 4 (0,03)
haiek eraginkortasun 4 (0,03)
haiek eskubide 4 (0,03)
haiek esperientzia 4 (0,03)
haiek funtzio 4 (0,03)
haiek garrantzi 4 (0,03)
haiek gizarte 4 (0,03)
haiek irudi 4 (0,03)
haiek jarrera 4 (0,03)
haiek jatorri 4 (0,03)
haiek kopuru 4 (0,03)
haiek laguntza 4 (0,03)
haiek musika 4 (0,03)
haiek nahi 4 (0,03)
haiek nortasun 4 (0,03)
haiek ordezkari 4 (0,03)
haiek sentimendu 4 (0,03)
haiek sortu 4 (0,03)
haiek aburu 3 (0,02)
haiek asko 3 (0,02)
haiek aztarna 3 (0,02)
haiek azterketa 3 (0,02)
haiek baino 3 (0,02)
haiek bezala 3 (0,02)
haiek bildu 3 (0,02)
haiek bizipen 3 (0,02)
haiek borondate 3 (0,02)
haiek datu 3 (0,02)
haiek eguneroko 3 (0,02)
haiek ekimen 3 (0,02)
haiek elkarlan 3 (0,02)
haiek errealitate 3 (0,02)
haiek esanahi 3 (0,02)
haiek etorkizuneko 3 (0,02)
haiek etxe 3 (0,02)
haiek familia 3 (0,02)
haiek gazte 3 (0,02)
haiek hartu 3 (0,02)
haiek identitate 3 (0,02)
haiek ingurune 3 (0,02)
haiek itzuli 3 (0,02)
haiek jarri 3 (0,02)
haiek lagundu 3 (0,02)
haiek lehen 3 (0,02)
haiek oinarritu 3 (0,02)
haiek onespen 3 (0,02)
haiek ongizate 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
haiek parte hartu 6 (0,04)
haiek aurre egin 5 (0,03)
haiek ezaugarri nagusi 3 (0,02)
haiek musika jarduera 3 (0,02)
haiek aburu hori 2 (0,01)
haiek bakoitz ondorio 2 (0,01)
haiek behar egokitu 2 (0,01)
haiek bilakaera aztertu 2 (0,01)
haiek bizi kalitate 2 (0,01)
haiek ekimen ekintzaile 2 (0,01)
haiek erabili eskubide 2 (0,01)
haiek ere ez 2 (0,01)
haiek etorkizuneko espektatiba 2 (0,01)
haiek funtzio hausnartu 2 (0,01)
haiek garapen maila 2 (0,01)
haiek gazte identitate 2 (0,01)
haiek gizarte kultura 2 (0,01)
haiek helburu nagusi 2 (0,01)
haiek jarrera paternalista 2 (0,01)
haiek osasun emozional 2 (0,01)
haiek ukan lotura 2 (0,01)
haiek asko Europa 1 (0,01)
haiek asko olio 1 (0,01)
haiek asko pixkanaka 1 (0,01)
haiek aztarna euskara 1 (0,01)
haiek aztarna gorde 1 (0,01)
haiek aztarna honako 1 (0,01)
haiek baino garatu 1 (0,01)
haiek baino gehiago 1 (0,01)
haiek baino gutxi 1 (0,01)
haiek bakoitz egon 1 (0,01)
haiek bakoitz ekipamendu 1 (0,01)
haiek bakoitz funtzionatu 1 (0,01)
haiek bakoitz garrantzi 1 (0,01)
haiek bakoitz lan 1 (0,01)
haiek bakoitz zein 1 (0,01)
haiek balio bermatu 1 (0,01)
haiek balio ez 1 (0,01)
haiek balio ezarri 1 (0,01)
haiek balio murriztu 1 (0,01)
haiek balio sortu 1 (0,01)
haiek bat amona 1 (0,01)
haiek bat corpus 1 (0,01)
haiek bat ezkutatu 1 (0,01)
haiek bat gogoratu 1 (0,01)
haiek bat jo 1 (0,01)
haiek bat murgildu 1 (0,01)
haiek bat ume 1 (0,01)
haiek batera ageri 1 (0,01)
haiek batera agertu 1 (0,01)
haiek batera behin 1 (0,01)
haiek batera erosi 1 (0,01)
haiek batera kontakizun 1 (0,01)
haiek batera prozesu 1 (0,01)
haiek batzuk aipatu 1 (0,01)
haiek batzuk egoera 1 (0,01)
haiek batzuk izen 1 (0,01)
haiek batzuk segurtasun 1 (0,01)
haiek batzuk ukan 1 (0,01)
haiek behar asebete 1 (0,01)
haiek behar erantzun 1 (0,01)
haiek behar ere 1 (0,01)
haiek behar hobeto 1 (0,01)
haiek behar ukan 1 (0,01)
haiek bilakaera baldintzatu 1 (0,01)
haiek bilakaera nolako 1 (0,01)
haiek bilakaera oso 1 (0,01)
haiek bildu maitasun 1 (0,01)
haiek bizi behar 1 (0,01)
haiek bizi botere 1 (0,01)
haiek bizi parte 1 (0,01)
haiek bizipen hobeto 1 (0,01)
haiek bizipen politikoki 1 (0,01)
haiek bizitza aurkitu 1 (0,01)
haiek bizitza baliagarri 1 (0,01)
haiek bizitza ez 1 (0,01)
haiek bizitza hobetu 1 (0,01)
haiek bizitza jardun 1 (0,01)
haiek bizitza ukan 1 (0,01)
haiek bizitza zirkulu 1 (0,01)
haiek borondate errespetatu 1 (0,01)
haiek borondate gertu 1 (0,01)
haiek borondate on 1 (0,01)
haiek buru abertzale 1 (0,01)
haiek buru gisa 1 (0,01)
haiek buru Pedro 1 (0,01)
haiek datu batzuk 1 (0,01)
haiek datu pertsonal 1 (0,01)
haiek deskribapen egoki 1 (0,01)
haiek deskribapen ezaugarri 1 (0,01)
haiek eduki aldatu 1 (0,01)
haiek eduki informazio 1 (0,01)
haiek eduki konkretu 1 (0,01)
haiek eduki ziurtasun 1 (0,01)
haiek egin behar 1 (0,01)
haiek egin era 1 (0,01)
haiek egin erabaki 1 (0,01)
haiek egin galdera 1 (0,01)
haiek egin ukan 1 (0,01)
haiek egoera ekonomiko 1 (0,01)
haiek egoera hobetu 1 (0,01)
haiek egoera hurbil 1 (0,01)
haiek egoera jarrera 1 (0,01)
haiek egoera lehengoratu 1 (0,01)
haiek egoera psikologiko 1 (0,01)
haiek egoera sozioekonomiko 1 (0,01)
haiek egon eliza 1 (0,01)
haiek egon estrategia 1 (0,01)
haiek egon ezaugarri 1 (0,01)
haiek egon noblezia 1 (0,01)
haiek egon politika 1 (0,01)
haiek egon prozesu 1 (0,01)
haiek egon soil 1 (0,01)
haiek egon zehapen 1 (0,01)
haiek eguneroko aurre 1 (0,01)
haiek eguneroko bizi 1 (0,01)
haiek eguneroko funtzio 1 (0,01)
haiek ekarpen abiatu 1 (0,01)
haiek ekarpen aldaketa 1 (0,01)
haiek ekarpen anitz 1 (0,01)
haiek ekimen kolektibo 1 (0,01)
haiek elkarlan eskertu 1 (0,01)
haiek elkarlan indartu 1 (0,01)
haiek emaitza epaile 1 (0,01)
haiek emaitza hobe 1 (0,01)
haiek emaitza ikusi 1 (0,01)
haiek emaitza sendo 1 (0,01)
haiek emaitza zehatz 1 (0,01)
haiek erabilera apal 1 (0,01)
haiek erabilera baldintzatu 1 (0,01)
haiek erabilera ez 1 (0,01)
haiek erabilera luzatu 1 (0,01)
haiek erabilera oso 1 (0,01)
haiek erabilera sustatu 1 (0,01)
haiek erabilera ulertu 1 (0,01)
haiek eragin ahalegin 1 (0,01)
haiek eragin nabarmen 1 (0,01)
haiek eragin ohartu 1 (0,01)
haiek eragin sortu 1 (0,01)
haiek eragin urbanizazio 1 (0,01)
haiek eraginkortasun murriztu 1 (0,01)
haiek eraginkortasun zalantzagarri 1 (0,01)
haiek eraginkortasun zuzenbide 1 (0,01)
haiek ere zehazki 1 (0,01)
haiek errealitate ulertu 1 (0,01)
haiek errealitate zein 1 (0,01)
haiek esan behintzat 1 (0,01)
haiek esan gehiegikeria 1 (0,01)
haiek esan lotu 1 (0,01)
haiek esanahi bildu 1 (0,01)
haiek esanahi ez 1 (0,01)
haiek eskubide subjektibo 1 (0,01)
haiek esperientzia argi 1 (0,01)
haiek esperientzia ikasgai 1 (0,01)
haiek esperientzia oinarritu 1 (0,01)
haiek etorkizuneko lanbide 1 (0,01)
haiek etxe ate 1 (0,01)
haiek etxe pasatu 1 (0,01)
haiek euskara alda 1 (0,01)
haiek euskara auzi 1 (0,01)
haiek euskara ez 1 (0,01)
haiek euskara hartu 1 (0,01)
haiek euskara hurbildu 1 (0,01)
haiek ez aintzat 1 (0,01)
haiek ez eduki 1 (0,01)
haiek ez egon 1 (0,01)
haiek ez etorri 1 (0,01)
haiek ez ez 1 (0,01)
haiek ez fidatu 1 (0,01)
haiek ez jakin 1 (0,01)
haiek ez mugitu 1 (0,01)
haiek ezaugarri deskribatu 1 (0,01)
haiek ezaugarri egon 1 (0,01)
haiek ezaugarri ezagutu 1 (0,01)
haiek ezaugarri horiek 1 (0,01)
haiek ezaugarri informazio 1 (0,01)
haiek ezaugarri kognitibo 1 (0,01)
haiek ezaugarri komun 1 (0,01)
haiek ezaugarri morfologiko 1 (0,01)
haiek ezaugarri zein 1 (0,01)
haiek familia laguntza 1 (0,01)
haiek familia topaketa 1 (0,01)
haiek funtzio etxe 1 (0,01)
haiek gaitasun funtzional 1 (0,01)
haiek gaitasun garatu 1 (0,01)
haiek gaitasun kognitibo 1 (0,01)
haiek gaitasun kritiko 1 (0,01)
haiek garapen baldintzatu 1 (0,01)
haiek garapen inplikatu 1 (0,01)
haiek garapen lagundu 1 (0,01)
haiek garapen oso 1 (0,01)
haiek garrantzi eman 1 (0,01)
haiek garrantzi erakutsi 1 (0,01)
haiek garrantzi kezkatu 1 (0,01)
haiek garrantzi nabarmendu 1 (0,01)
haiek gazte erdaldun 1 (0,01)
haiek gizarte sentitu 1 (0,01)
haiek gizarte txertatu 1 (0,01)
haiek harreman aurkeztu 1 (0,01)
haiek harreman aztertu 1 (0,01)
haiek harreman den 1 (0,01)
haiek harreman erakutsi 1 (0,01)
haiek harreman estu 1 (0,01)
haiek harreman galdu 1 (0,01)
haiek harreman hierarkia 1 (0,01)
haiek harreman jarri 1 (0,01)
haiek harreman kudeatu 1 (0,01)
haiek harreman nolako 1 (0,01)
haiek harreman zuzen 1 (0,01)
haiek helburu bakar 1 (0,01)
haiek helburu ez 1 (0,01)
haiek helburu honako 1 (0,01)
haiek helburu izaera 1 (0,01)
haiek helburu jaiotza 1 (0,01)
haiek helburu lortu 1 (0,01)
haiek helburu oso 1 (0,01)
haiek hitz eratorri 1 (0,01)
haiek hitz gorde 1 (0,01)
haiek identitate definitu 1 (0,01)
haiek identitate garapen 1 (0,01)
haiek identitate pertsonal 1 (0,01)
haiek ingurune aztertu 1 (0,01)
haiek ingurune pertsona 1 (0,01)
haiek ingurune sozial 1 (0,01)
haiek interes aldendu 1 (0,01)
haiek interes ase 1 (0,01)
haiek interes aurre 1 (0,01)
haiek interes begira 1 (0,01)
haiek interes begiratu 1 (0,01)
haiek interes hazi 1 (0,01)
haiek iritzi inkesta 1 (0,01)
haiek iritzi jaso 1 (0,01)
haiek irudi ez 1 (0,01)
haiek irudi ñabartu 1 (0,01)
haiek itzuli behar 1 (0,01)
haiek itzuli sasoi 1 (0,01)
haiek izaera berak 1 (0,01)
haiek izaera berri 1 (0,01)
haiek izaera doakotasun 1 (0,01)
haiek izaera enpresarial 1 (0,01)
haiek izaera jabetu 1 (0,01)
haiek izaera normatibo 1 (0,01)
haiek izaera ondorio 1 (0,01)
haiek izaera sakon 1 (0,01)
haiek izen asmatu 1 (0,01)
haiek izen hitz 1 (0,01)
haiek izen oso 1 (0,01)
haiek jarduera berrantolatu 1 (0,01)
haiek jarduera berri 1 (0,01)
haiek jarduera deskribapen 1 (0,01)
haiek jarduera ezagutza 1 (0,01)
haiek jarduera hertsiki 1 (0,01)
haiek jarduera hori 1 (0,01)
haiek jarduera oztopo 1 (0,01)
haiek jarduera zein 1 (0,01)
haiek jardun ageri 1 (0,01)
haiek jardun epaile 1 (0,01)
haiek jardun etxe 1 (0,01)
haiek jardun helburu 1 (0,01)
haiek jardun sortu 1 (0,01)
haiek jarrera orokor 1 (0,01)
haiek jarri erabili 1 (0,01)
haiek jarri ukan 1 (0,01)
haiek jatorri absolutuki 1 (0,01)
haiek jatorri ez 1 (0,01)
haiek konfiantza ez 1 (0,01)
haiek konfiantza jarri 1 (0,01)
haiek konfiantza ukan 1 (0,01)
haiek kopuru estatu 1 (0,01)
haiek kopuru gora 1 (0,01)
haiek kopuru lege 1 (0,01)
haiek laguntza bera 1 (0,01)
haiek laguntza egoera 1 (0,01)
haiek laguntza eskaini 1 (0,01)
haiek laguntza ezin 1 (0,01)
haiek lan balio 1 (0,01)
haiek lan bereziki 1 (0,01)
haiek lan bukatu 1 (0,01)
haiek lan dokumentazio 1 (0,01)
haiek lan eduki 1 (0,01)
haiek lan erabakigarri 1 (0,01)
haiek lan erakutsi 1 (0,01)
haiek lan erdi 1 (0,01)
haiek lan gizarte 1 (0,01)
haiek lan harreman 1 (0,01)
haiek lan hartu 1 (0,01)
haiek lan jarri 1 (0,01)
haiek lan komunikazio 1 (0,01)
haiek lan nazioarteratu 1 (0,01)
haiek lan ohiko 1 (0,01)
haiek lan prozesu 1 (0,01)
haiek lan sistema 1 (0,01)
haiek lortu akordio 1 (0,01)
haiek lortu beharrezko 1 (0,01)
haiek lortu emaitza 1 (0,01)
haiek lortu modu 1 (0,01)
haiek lotu egon 1 (0,01)
haiek lotu gainontzeko 1 (0,01)
haiek lotu gobernantza 1 (0,01)
haiek lotu kultu 1 (0,01)
haiek lotura emozional 1 (0,01)
haiek lotura irudikatu 1 (0,01)
haiek lotura nabarmen 1 (0,01)
haiek lotura ukan 1 (0,01)
haiek musika dibertsifikazio 1 (0,01)
haiek nahi ez 1 (0,01)
haiek nortasun definitu 1 (0,01)
haiek nortasun zein 1 (0,01)
haiek oinarri egon 1 (0,01)
haiek oinarri teoriko 1 (0,01)
haiek oinarritu hasi 1 (0,01)
haiek onespen argitaratu 1 (0,01)
haiek onespen lortu 1 (0,01)
haiek ongizate egin 1 (0,01)
haiek ordezkari eman 1 (0,01)
haiek ordezkari nagusi 1 (0,01)
haiek osasun babestu 1 (0,01)
haiek osasun egoera 1 (0,01)
haiek osasun mental 1 (0,01)
haiek osasun psikologiko 1 (0,01)
haiek senide babes 1 (0,01)
haiek senide babestu 1 (0,01)
haiek senide etxe 1 (0,01)
haiek senide udal 1 (0,01)
haiek sentimendu argitu 1 (0,01)
haiek sentimendu ez 1 (0,01)
haiek sentimendu guzti 1 (0,01)
haiek ukan gailu 1 (0,01)
haiek ukan garrantzi 1 (0,01)
haiek ukan hegemonia 1 (0,01)
haiek ukan iritzi 1 (0,01)
haiek ukan zenbait 1 (0,01)
haiek uste agintari 1 (0,01)
haiek uste aldatu 1 (0,01)
haiek uste ertzain 1 (0,01)
haiek uste ezagutu 1 (0,01)
haiek uste inozo 1 (0,01)
haiek uste marketin 1 (0,01)
haiek uste olde 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia