Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.420

2013
‎12 orrietakoa). Ez dezagun ahaztu XVI. mendeko monarkiarik zentralizatuenak ere (Frantzia, Espainia eta Ingalaterra) oraindik monarkia feudalak direla funtsean, non eta erregea doi doi den oraindik primus inter pares bat baino zerbait gehiago; Frantzian bertan, montmorencytarrak, guisetarrak, albretarrak, bourbontarrak, rohandarrak... egundoko indarra zeukaten leinuak ziren, doi doi valoistarren mendeko (egoera antzekoa ze... Hain justu ere garai honetan eta Frantzian sortuko da subiranotasunaren kontzeptua, ez kasualitatez, Joana Albreten bizitzak ederki ilustratzen duen bezala, kontrakoa baizik:
‎Joanaren izaera, hautu politikoak eta botere jokoak xehe xehe aztertzen ditu Roelkerrek, orrialde gogoangarriak idatziz. Horra, adibidez, zer idazten duen hirugarren erlijio gerraren deskateatzeaz Joanak izan zezakeen erantzukizunari buruz:
‎Gauza berri gutxi entzungo duzue seguru asko baina, agian, nire azterketatxo honek gaurko euskararen ikuspegi ez berria baina zerbait desberdina izan dezazuen lagunduko dizue.
‎EITBren Eskolan, testu idatziak ez ezik ahoskatuak lantzea ezinbestekoa zenez, ahoskera, azentua, intonazioa eta abarren aurrean erabakiak hartzera beharturik aurkitu ginen eta hasieran idazteko nagusiki aldarrikatzen zen euskara batua besterik gabe hartzerik ez zegoela ikusi genuen eta laster ekin genion esatarien eta film bikoizketarien eguneroko lana bideratzeko arauak bilatu eta ezartzeari Txillardegi eta beste zenbaiten ekarpenak eta, askotan, geure sena beste gidaririk gabe. Gerora Eimako IABen Ahoskera testua lantzean ikusi dudanez eta, berriki Mintzolan Julia Marinek emandako hitzaldian entzun dudanez, gaia zabalik dago eta oraindik lukeen arreta eta lantzea ez dituela jaso aitor nezake .
‎Mintzola Fundazioan ikusten du aurrerabiderako itxaropen brintza. Gainera erakunde horren eta Euskaltzaindiaren artean hitzarmena sinatu izanak itxaropen soila baino zerbait gehiagoren ekarpena egin dezakeela pentsarazten digu. Horrela EIMAko IABekoen nahiak ere epe laburrean portu onera iritsi ahal izango dira, bai eta egunero lan tresna horretaz baliatu behar duten milaka irakaslerenak ere.
‎< < euskara gaitu, osatu, batu, gaurkotu, zorroztu eta aberasten> > eman ditudala neure urte gehientsuenak aldian aldiko beharrek eskatu didaten eta neure indar eta gaitasunak ahalbidetu nauten neurrian, eta orain neure 66 urteren gaindegitik atzera begiratzean harridura sentitzen dut euskararekin batera egin dudan ibilbidea begiestean, adiskide sentitzen ditut egiteko bikain horretan bidaide izan ditudan guztiak eta azken aldi honetan, Huhezi Garabideren eskutikAbia Yala edo Hego Amerikako, hizkuntza gutxituen ordezkariei euskara batu eta gaurkotzearen gure esperientzia nolakoa izan den azaltzeko aukera izan dut, eta horretan jarraituko dut ahal dudan bitartean gure harridura eta poza beste batzuengan ere loratu dadin. Nire belaunaldiko askok, gutxi gorabehera antzera ikusten dugu euskararen ibilbide hau, baina badira gerora etorri diren beste belaunaldi batzuk, euskara batuaren baitan jaio direnak, eta batez ere horiei begira idatzi ditut lerro hauek nondik gatozen jakin dezaten eta guztion ahaleginarekin geroan noraino irits gintezkeen suma dezaten.
‎< < euskara gaitu, osatu, batu, gaurkotu, zorroztu eta aberasten> > eman ditudala neure urte gehientsuenak aldian aldiko beharrek eskatu didaten eta neure indar eta gaitasunak ahalbidetu nauten neurrian, eta orain neure 66 urteren gaindegitik atzera begiratzean harridura sentitzen dut euskararekin batera egin dudan ibilbidea begiestean, adiskide sentitzen ditut egiteko bikain horretan bidaide izan ditudan guztiak eta azken aldi honetan, Huhezi Garabideren eskutikAbia Yala edo Hego Amerikako, hizkuntza gutxituen ordezkariei euskara batu eta gaurkotzearen gure esperientzia nolakoa izan den azaltzeko aukera izan dut, eta horretan jarraituko dut ahal dudan bitartean gure harridura eta poza beste batzuengan ere loratu dadin. Nire belaunaldiko askok, gutxi gorabehera antzera ikusten dugu euskararen ibilbide hau, baina badira gerora etorri diren beste belaunaldi batzuk, euskara batuaren baitan jaio direnak, eta batez ere horiei begira idatzi ditut lerro hauek nondik gatozen jakin dezaten eta guztion ahaleginarekin geroan noraino irits gintezkeen suma dezaten .
‎Halako egun baten, gure amak Eskolapean eukan dendan agertu jakun Eusebio. Dendari laguntzaile ibilten nintzan oporretan, ordu pare bat egunero, bainu-jantzien eta arropa meheen sasoian. –Zeu zara Pedro Mariren lobea?
‎giroan. Beste berba batzuekin esanda, lekeitiarra banintzan , baina ez arranegitarra.
‎Hiri Berrian ikus dezagula elkar!
‎Aurrera jarraitu aurretik, adierazpen horietatik honako esaldi hauek gogoan har ditzagun : Lekuko askoren ahotan dabil Antonio Arrueren izena(...). Asteasuko beltza?
‎Baina errepara diezaiogun kontuzago eta pausatuago:
‎Onelaxe erabaki du gizontxo orrek. Eta utzi dezagun onenbestean. Geroak neurtuko du orren azalkeri ta billaukeria?.
‎1954an egin zuten Antonio Arrue euskaltzain, euskararen alde eginak zituen merituengatik baino gehiago egin zitzakeenengatik , besteak beste, euskarazko liburuak argitaratzeko eta biltzarrak egiteko baimenak lortzen eman zezakeen laguntzagatik; karlista tradizionalista izanik, euskaltzale gerra galtzaileek ez zituzten adiskideak eta harremanak zituen erregimenean norbait zirenen artean, bera ere izan baitzen norbait Francoren erregimenaren baitan. Alfonso XIII.a erregeak 1926an sorturiko Meritu Zibilaren Ordenaren domin...
‎1954an egin zuten Antonio Arrue euskaltzain, euskararen alde eginak zituen merituengatik baino gehiago egin zitzakeenengatik, besteak beste, euskarazko liburuak argitaratzeko eta biltzarrak egiteko baimenak lortzen eman zezakeen laguntzagatik; karlista tradizionalista izanik, euskaltzale gerra galtzaileek ez zituzten adiskideak eta harremanak zituen erregimenean norbait zirenen artean, bera ere izan baitzen norbait Francoren erregimenaren baitan. Alfonso XIII.a erregeak 1926an sorturiko Meritu Zibilaren Ordenaren domina eman zioten 1964an, Espainiako estatuaren zerbitzuan egindako merituengatik, eta 1967tik 1971era, fami...
‎Artikulu honetan amatasunaren inguruko irakurketa bat proposatzen dugu, eta Lucienne Goldmannek (1964) esaten zuena baiezta genezake : literatur egituren eta jendarte egituren artean homologiak daudela.
‎Amatasunaren gaiarekin amaitzeko, bi amatasun eredu aipa genitzake . Amatasun hegemonikoa, betikoa, normak, rolak, eta estereotipoak nahiz gorputz metaforak oso markatuak dituena.
‎Emakumeek Euskal Herrian, Katalunian bezala, hizkuntzaren eta kulturaren transmisioan hartu zuten arnasa agertoki publikorako bidea egiteko. Baina euskal nazionalismoa eraikitzen ari zen diskurtsoetan, amatasunaren eskutik bakarrik aurki zezaketen ezagutza emakumeek. Emakumeak familiaren, lurraren eta aberriaren metafora bilakatu ziren nazionalismoarentzat, amatasunaren sinbolopean (Ugalde, 1993, 1994; Elorza, 1978; Del Valle, 1985, 1999; Aretxaga, 1988).
‎Zergatik panpoxeleberriko amatasuna oso gainetik aztertuko dugu, gehiago jakin nahi duenak aldizkari honetan irakur dezake (Lasarte: 2010). Olaziregik (1999) lirikotzat jotzen duen eleberri hau barne bakarrizketa luze batek osatzen du.
‎Esperientzia hori narratzeko orduan, amaren eta haurraren gorputzak eta hizkuntzak berebiziko garrantzia hartu dute. Diferentziaren feminismoarentzat gai zentralak diren emakumearen gorputza eta odola antzeman genitzake : –La centralización del cuerpo y la sangre de la mujer, su proximidad con la Naturaleza(?) escribir en tanto que flujo (de la sangre menstrual, de la leche materna, del flujo uterino), sintaxis líquida?
‎Egile beraren hiru eleberri eta ipuin bat aztertu ditugu. Eta esan genezake genero harremanak aldatzen eta birdefinitzen ari direla; izan ere, aldaketa horiek, jendartean ez ezik, literaturan, diskurtsoetan ere gertatzen ari dira. Ama bakarrak, helduak, lan munduan nahiz politikan dihardutenak aurkitu ditugu literatur testuetan, harreman berriak sorrarazi dituzten literatur pertsonaiak.
‎Zenbat naaspil gutxiago ez litzaken mundu ontan izango seigarren eta bederatzigarren aginduak zintzoago beteko ba genitu!... Eta zenbat anima ez litzaken zuzenik zeruan sartuko, betiko su garretan ganoragabe ondatu bearrean!...
‎Zenbat naaspil gutxiago ez litzaken mundu ontan izango seigarren eta bederatzigarren aginduak zintzoago beteko ba genitu!... Eta zenbat anima ez litzaken zuzenik zeruan sartuko, betiko su garretan ganoragabe ondatu bearrean!...
‎Zeresanik ez, kontakizun idatziaren eremua behar bezalakotasunaren arauari eutsiz garatu da. Lizunkeria edo sexuarekin zerikusia izan zezakeen oro ezkutuan gorde da.
‎aurrena, Alos torrea elezaharrean (1950) eta Joanak joan (1955) eleberrian, gero. Nekez saihets zezakeen lizunkeria Etxaidek, Piarres Topet. Etxahun, en bizitzan oinarritzen zen eleberri historikoa moldatzean.
‎Diru asko balio dute. Egin dezagun bada, lendabizikoa ta azkena, arrisku aundiko zera da ta. (147)
‎Baina, euskal eleberrigintzan, gaitzen jatorria giro hiritarrean zegoen eta egoten jarraitzen du. Landa giroan gordetzen den balore sistema kolokan jar dezakeen leku arriskutsua da hiria. Hiriak balore sistema horretako osagairen baten urraketa balekar, kontalariak ezarritako zigorra bete du urratzaileak.
‎Oso zaharra, XX. mendearen bigarren erdiari hasiera eman ostean ere, eleberrigintzan behintzat, oraindik indarrean dirauen arren. Hala da, baina, gaizki ulerturik sor ez dezan , aurrera baino lehen, azalpen txiki bat: bazter bedi aspaldiko ikuskera bati eutsiz dagoen Erkiaga isolatu baten irudia, erantzukizuna indibiduala gabe, kolektiboa delako.
‎aurreko ibilerengatik jada irabazia zeukan zaldunak ezaugarri hori. Nahiz eta lehenaldiko zeinahi konkistarekin hel ziezaiokeen kontalariak Araibar konkistatzailearen berri emateari, justu, landa girotik hiriratu den batekin hastea erabakitzen du.
‎Zureganako maite lera xamurra sentitzen asi nintzala aitortu nizunean, ez nizun gezurrik esan. Ondorengo asteetan, lendabiziko nire aizekai edo begitandua noski zitekeana, mardultzen, gizentzen eta kozkontzen (sic) ikusi dut, nire erraietako poz aundiaz.
‎da Agurnez maitemintzean. Euskal eleberrigilearentzat, daukan nortasunari eusten dion izakia da gizakia, nahiz eta alda dezakeen . Aldatu, ordea, era bakar batean baino ez du aldatzen:
‎maila filosofikoko gogoetak eta ohituren deskripzioak barneratzeko ez ezik, gertaeraren batek iradokitako jazoeraren bat jasotzeko, kantak eta errefrauak sartzeko... Osagai guztiok leku narratiboa betetzen dute; hau da, berbaldi bihurtzen diren aldetik tokia hartzen dute, beste egiteko bat izan zezakeen berbaldiaren galeratan. Esaterako, kontalariak eman zezakeen pertsonaia nagusiaren ibileren berri zehaztasun gehiagorekin, lanak eragindako jardunari tarte handiagoa eskainiz edo bere maite jokoen gorabeherak xehetasunez betez.
‎Osagai guztiok leku narratiboa betetzen dute; hau da, berbaldi bihurtzen diren aldetik tokia hartzen dute, beste egiteko bat izan zezakeen berbaldiaren galeratan. Esaterako, kontalariak eman zezakeen pertsonaia nagusiaren ibileren berri zehaztasun gehiagorekin, lanak eragindako jardunari tarte handiagoa eskainiz edo bere maite jokoen gorabeherak xehetasunez betez. Hitz batean, osagai filosofiko, ohiturazko eta abarrek eratzen dituzten digresioak alde batera utzi balitu, jazoerak astiroago, xeheago kontatzeko aukera zukeen.
‎biak ere datarik gabeak. Mugatzerik ez dagoen tarte horretan Manu Araibar konkistaz konkista ibiltzetik senar eredugarri izatera igaroko da, baita haurrik ezin eduki dezaketelako , haur bat jasotzera ere. Honek guztiak denbora luze samarra eskatzen du, baina, luze ala labur izan, ez dago neurtzerik:
‎Literaturan, erabilitako gaia baino gaia erabiltzeko modua erabakigarriago dela onartuz, gaiak berak ere izan dezake garrantzirik: pedofilia harreman baten kasuan kolpe handiagoa jasango du decorum ak andrezale baten harremanen kasuan baino.
‎Horretarako behar diren hizkuntza ekoizpen enpirikoak eskuratzeko, euskarazko corpus zabala osatzen duten testuetatik ateratako adibideak baliatzen dira. Erabilerari erreparatuz gero, emaitzek erakusten dute, kontzesiozko eta argudiozko balioez gain, markatzaile hauek balio diskurtsibo anitz bereganatzen dituztela eta, bestalde, lau birformulatzaileek elkarren baliokide moduan funtziona dezaketela .
‎Sailkapenak sailkapen, hizpide ditugun birformulatzaile urruntzaile horiek balio bat baino gehiago bereganatzen dutela erakustea du helburu lan honek, eta horretarako, erabileran eta diskurtsoan har ditzaketen balio ezberdinak aztertuko dira. Analisia egiteko, sarean eskuragarri dagoen euskarazko corpusaez ezik, EUDIMA proiekturako apropos egokitutako tresnaere erabiliko da hemen.
‎Hizkuntzalari horren lanean (Larringan, 1996), kontzesiozkoen artean sailkatuta agertzen dira hemen aztergai ditugun birformulatzaile urruntzaileak. Hiru multzotan banatzen ditu egileak kontzesioa bidera dezaketen unitateak: A, B eta C. A eta B multzoen kasuan, kontzesioa bideratzen duen unitatea perpaus berberean kokatzen da; A taldekoek ez bezala, B taldekoek erepartikula gehitzen diote unitate horri.
‎Beheko adibidean, nabarmentzen den zatiak, birformulazioak, aurreko formulazioaren justifikaziorako balio du. Egileak jatorrizko testuan egokitzapenak egin dituela adierazten du, baina egokitzapen hori ez dela edozein modutan egin eta aldaketek ez dutela jatorrizko testuaren funtsezko izaera aldarazten, alegia, aintzat hartu dituela irakurle adituak garrantzizkotzat juzga ditzakeen alderdiak; horrela, hartzaileari aurrea hartu eta lehenengo formulazioak harengan eragin ditzakeen ustezko iritziak birbideratzen ditu.
‎Beheko adibidean, nabarmentzen den zatiak, birformulazioak, aurreko formulazioaren justifikaziorako balio du. Egileak jatorrizko testuan egokitzapenak egin dituela adierazten du, baina egokitzapen hori ez dela edozein modutan egin eta aldaketek ez dutela jatorrizko testuaren funtsezko izaera aldarazten, alegia, aintzat hartu dituela irakurle adituak garrantzizkotzat juzga ditzakeen alderdiak; horrela, hartzaileari aurrea hartu eta lehenengo formulazioak harengan eragin ditzakeen ustezko iritziak birbideratzen ditu.
‎...ere erabilerak enuntziazio ikuspuntuaren aldaketa dakarrela (Roulet, 1987, 111) onartzen denez, ahal den neurrian, Larringanek erabiltzen dituen urratsei jarraiki egingo dugu azterketa, batez ere balio diskurtsiboan indarra jarrita, eta erakutsiko dugu aztergai ditugun birformulatzaile urruntzaileok ezaugarri eta zeregin nagusi batzuk baldin badituzte ere, diskurtsoaren ikuspegitik balio anitz har ditzaketela . Horretaz gain, Garcések (2008) aipatzen dituen zeregin ezberdinak ere kontuan hartuko dira, bereziki, aztertzen ari garen elementuen kasuan berak aipatzen dituen erabilerak gauzatzen diren ala ez ikusteko.
‎Mateok sorbaldak altxatu eta baiezkoa egin du. Ezezkoa egin zezakeen moduan. Denadela, berdin du.
‎...egitik, testuan islatuta geratzen dira gizartean dauden balioak, haren historia, testuinguru fisiko eta sozialaren parametroak, eta interakzioak eragiten duen etengabeko eguneratzea; kasu honetan, markatzaileek (birformulatzaile urruntzaileek) hartzen duten balio ezberdinetan; izan ere, Larringanek dioen bezala (1996, 189), diskurtsoaren kudeaketaren ikuspegi honetatik, balio bat baino gehiago har ditzakete antolatzaileek: konklusio balioa, gaitzeste kutsua edo muturreko posizioak markatzea, tematizazioari lagundu, predikazioa komentatu, ustezko iritziei aurre hartu, ahots ezberdinak testura ekarri?
‎konklusio balioa, gaitzeste kutsua edo muturreko posizioak markatzea, tematizazioari lagundu, predikazioa komentatu, ustezko iritziei aurre hartu, ahots ezberdinak testura ekarri? Ikus dezagun , adibidez, edonola ereelementua konklusio balioarekin agertzen den testu zati bat:
‎Birformulazioaren esanahia ondo ulertzeko eduki erreferentziala ezagutu behar da, hau da, gaia ezagutu behar da, testu horretan agertzen den informazioa ez delako nahikoa. Hala eta guztiz ere, inferentzia medio, interpreta dezakegu egile batek uste duenaren gaineko gaitzespena dagoela. Inplizituaren gainean funtzionatzen du markatzaileak.
‎Ustezko iritziei aurrea hartzeko adibide bat izango genuke hurrengoa. Lehenengo formulazioak ondorio bat ateratzera eraman gaitzake , baina egiten duen zehaztapenarekin birformulazioak birbideratu egiten du diskurtsoaren zentzua:
‎Erabilera atzendua dela eta, diskurtso markatzaileak sarbidetzen duen enuntziatua esaldi nagusiaren aurretik zein atzetik ager daiteke, eta baita parentesien artean edo komen artean ere, baina desplazamendu horrek enuntziazioaren desplazamendua ere eragin dezake . Kontuan hartu behar dugu, dena dela, Larringanek eskaintzen dituen adibideetan lokailuak ez diren kontzesiozko antolatzaileak agertzen direla; ikusi egin genuke, beraz, erabilera atzendu hau lokailuen kasuan ere ohikoa den ala ez.
‎Bukatzeko, esan dezakegu , oro har behintzat, dena dela, dena den, edonola ereeta edozelan erenolanahi ere, hala eta guztiz ere, hala eremarkatzaileek erabilera eta balio berdinak partekatzen dituztela eta horrenbestez, sinonimotzat har daitezkeela. Lan honetara adibide gutxi batzuk besterik ez dira ekarri, baina asko eta era guztietakoak dira corpusak eskaintzen dituenak.
‎Jakin badakigu hizkuntzaren erabileran jokoan jartzen diren estrategiak oso konplexuak direla, eta hiztunak estrategia eta intentzionalitate ezberdinak erabil ditzakeela esaten duenari eman nahi dion zentzuaren arabera eta hartzailearengan eragin nahi duen efektuaren arabera, eta horrela ikusten da ekarri diren adibideotan ere.
‎Adibideen argitara, lau birformulatzaileok elkarren baliokidetzat har daitezke, eta oro har, denek beregana ditzakete hemen ikusitako balio diskurtsiboak. Edozelan erebirformulatzailearen kasuan, ez dira aurkitu nahiko adibide balio guztiak erakusteko; arrazoia izan daiteke aldaera dialektala dela eta, behar bada, haren erabilera ahozko mintza jarduerari lotuago agertzen dela gehienetan.
‎Horretaz gain, Garcésen (2008) sailkapena aintzat hartuz gero, laurok izango lirateke arazorik gabe gaztelaniaren de todas maneras, de todos modos, de todas formas markatzaileen baliokide, haiek bezala aurreko formulazioaren indarra eta handik atera daitezkeen inferentziak mugatzen baitituzte, eta gainera, nolabaiteko indiferentzia adieraz dezakete aurreko formulazioan esaten denarekiko. Dena dela, dena den, edonola ereeta edozelan erebirformulatzaile urruntzaileak Garcések (2008) gaztelaniazkoentzat egiten dituen hiru sailetan koka daitezkeela dirudi, baina honek azterketa sakonagoa luke, baita ahozko bat bateko solasaldiak kontuan hartzea ere, izan ere, erabili diren corpusetan biltzen diren ahozko mintza jarduerak idatzian oinarritzen dira, beste era batera esanda, ahozkoaren itxura egiten dute edo ahoz esateko idatzi dira (Garcia Azkoaga 2007, 178).
‎Gogora dezagun testu antolatzaileen sail zabalaren barruan kokatuko liratekeela hemen aztertzen ari garen diskurtso markatzaileak.
‎Beraz, diskurtsoaren azterketari eta aldakortasunari lotuta dago gure lana. Izan ere, nahikoa arrazoizkoa dirudi pentsatzeak testu motak (gure kasuan, lege testuak vs testu akademikoak) nolabait baldintzatu dezakeela diskurtso markatzaileen erabilera, bai kantitateari, bai nolakotasunari dagokienez (Loureda eta Acín, 2010: 38; Larringan, 2007:
‎Hiztunak berak jar dezake abian (Garcés, 2008: 69; Garcés, 2009:
‎Ingeniaritzaren ikuspuntutik, zera da muskuluen diseinu akatsik nabarmenena: uzkurtuz ez bada, ezin dutela lanik egin; bestelaesanda, muskuluek tira egin dezakete , baina bultzarik ez. [ZIO, Giza gorputza lanean, John Lenihan/ Irene Aldasoro (EHU, 2006) Orr.:
‎Hondakinek zabor izateari utz diezaiokete gai organikoak naturaren ziklora itzultzen badira, hau da, konpostatzearen bidez. [EPD prentsa, Berria]
‎Bestalde, zenbaitetan, testuingurua lagun? aipatutakoez bestelako balioak bereganatu ditzakete birformulatzaile esplikatiboek. Izan ere, birformulatzaile esplikatiboak, birformulazioaren nolabaiteko hiperonimoak direnez, gai dira erabilera markatuetan bestelako balioak (ondorioa, dedukzioa?) eta bestelako birformulazio motak adierazteko (zuzenketa, laburbilketa, berrazterketa?).
‎batez ere, ondorioa eta konklusioa adierazteko. Izatez, hori ez da birformulatzaile esplikatiboen funtzio prototipikoa, baina, testuingurua lagun, ondorioa eta bestelako funtzio argumentatiboak beregana ditzakete inferentzia prozesuetan.
‎batez ere, ondorioa eta konklusioa adierazteko. Izatez, hori ez da birformulatzaile esplikatiboen funtzio prototipikoa, baina, testuingurua lagun, ondorioa eta bestelako funtzio argumentatiboak bereganatu ditzakete inferentzia prozesuetan.
‎Zuzenbideko testu akademikoetan, berriz, birformulatzaile hauek askoz ere maizago erabiltzen dira, eta joera hori Giza eta Gizarte Zientzietako testuetan atzematen denaren antzekoa da, itxura denez. Erregresioaren datuak (R2= 0,9103) berresten du banaketa hori irmoa dela, eta, ondorioz, birformulatzaile esplikatiboen agerpen maiztasunak zerikusia izan dezakeela jakintza arloarekin, eta, zuzenbideko testuen kasuan behintzat, baita testu generoarekin ere. Izan ere, zuzenbideko testuen banaketa xeheari erreparatuz gero (ikusi 1.2 irudia), argi geratzen da birformulatzaile esplikatiboek agerpen maiztasun nabarmen desberdinak dituztela lege testuetan eta testu akademikoetan; eta erregresio indizearen balio jasoak (R2= 0,9404), bestalde, agerian uzten du, Zientzia Juridikoen alorrean behintzat, testu generoaren araberako banaketa ere estatistikoki esangarritzat jo daitekeela.
‎(32) Aldeek konpromisoa hartu dute ezabatzeko, oraindik egin ez badute, eskualdeetako edo eremu urriko hizkuntza bat erabiltzeko egon daitezkeen bereizketa, bazterkeria, murriztapen edo lehentasun justifikatu gabe oro, alegia, hizkuntza hori ahultzea edo hori mantendu edo garatzea arriskuan jartzea eragin dezaketenak [ZCP Lt, Hizkuntza Zuzenbidea: Testu bilduma euskaraz, Euskaltzaindia (2007)]
‎(39) Foru Legeak artikulu bakar bat eskaintzen dio eremu ez euskaldunari; hots,. Aitortu egiten da herritarrek Nafarroako Administrazio Publikoetara euskaraz zuzentzeko eskubidea dutela. Azken hauek interesatuei gaztelaniazko itzulpena eska diezaiokete , edo 9 artikuluan aurreikusitako itzulpen zerbitzuak? [ZCP Ak, Euskararen egoera juridikoa Nafarroan, J. L. Mendoza, ELERIA (2002)]
‎(44) Hala kontzeptu nagusien bai orokor eta komunen, bai berezien arloa itxita, beste hiru irakasgai geratuko dira, legearen zehaztasunetan gehiago sakontzeko: alegia, delitua (laugarren ikasgaia), horren aurrean emandako erantzuna (bosgarren irakasgaia) eta biktima (seigarren ikasgaia) jorra ditzagun [ZCP Ak, Adingabeen zuzenbide penala.Jon Mirena Landa (Koord.), UPV/EHU (2011)]
‎(46) Kideekboto partikularra (hots, gehiengoaren iritziarekin bat ez datorrena) idatziz aurkez dezakete . Idatzia aurkezteko berrogeita zortzi ordu izango dituzte, eta aktari erantsiko zaio [ZCP Ak, Administrazio zuzenbidea atal bereziak.
‎Erakunde administrazioa da deszentralizazio funtzionalaren adibidea. Kasu horretan, lurraldedun administrazioak (hots, Estatuko administrazioak, Autonomia Erkidegoko administrazioak edo Toki administrazioak) erakunde bat sortzen du, hari dagozkion zereginetatik batzuk (funtzio batzuk) erakunde berriak bete ditzan [ZCP Ak, Administrazio zuzenbidea eta ekonomian esku hartzeko teknikak, Iñigo Urrutia, UPV/EHU (2010)]
‎Zabala, I., 1996, < < Testuan iruzkinak sartzeko funtzioa izan dezaketen antolatzaileak: hau da, hain zuzen (ere), adibidez, batez ere> >, I. Zabala (koord.):
‎Hiztun edo idazle batek zer edo zer aditzera eman gura duenean, honela formula genezake egoera: –Urlia ahalegindu da zer jakin bat Berendiarengana igorrita, eraginen bat lortzen, hartzaileak, Berendiak, ahalegin hori errekonozitzearen bidez?.
‎Gainerako guztia, aukera? edo aukerakizun genuke, hiztun edo idazle bakoitzak unean unean hauta dezakeena egoera pragmatikoaren arabera, komunikazio eraginkorra (asmo poetikoa edo sortzailea goiti behiti) eratzea helburu duela.
‎komunikazio eraginkorra edo arrakastatsua. Hiztunen artean komunikagarritasun eta arrakasta maila ezberdinak gertatzen dira, ezinbestean (irudika dezakegu 0tik 10era bitarteko lerro baten antzera, non bi muturren artean arrakasta maila ia infinituak gerta daitezkeen. 10ekoa erabateko ulermena litzateke, eta komunikazio egoera oso estandarizatu eta konkretuei lotuta egon ohi da.
‎igorle batek, urdin? dioenean ezin jakin dezake hartzaileak irudikatuko ote duen berak buruan darabilen kolore hura. Beste honenbeste esan dezakegu esaldi kate batean, nahiz eta?
‎dioenean ezin jakin dezake hartzaileak irudikatuko ote duen berak buruan darabilen kolore hura. Beste honenbeste esan dezakegu esaldi kate batean, nahiz eta, adieraztean gertatzen denaren inguruan:
‎beharrean izango da. Adibide bikote batek balio dezake hori argiago ikusteko: solaskideak edo idazleak esaldia, ordea?
‎Beste kontzeptu garrantziko bat dugu giza komunikazioaren unibertsalena. Hipotesi moduan pentsa dezakegu laguntza (SOS) eskatzen duten pertsona guztiek antzeko mekanismo psikolinguistikoek bultzatuta antolatuko dituztela berbak munduan barrena, komunikazio eraginkorra lortu ezean, porrot eginez gero, heriotza letorkiekeelako laguntza deia modu ez komunikatiboan igorriz gero. Beraz, komunikaziorako eragile edo eragingarri ez diren hurrenkerak hizkuntzetatik berez desagertuz joango dira (batez ere ahozkotik, idatzizkoan komunikazioa lortzea beti ez delako lege nagusia, bestelako helburu batzuk ere izaten direlako, esate baterako, estetikoak).
‎Bestalde, Peter Newmark traduktologoak egiten duen testu sailkapena akordura ekartzeak on egin lezake , neurri handi batean, testu sail nagusi horietako bakoitzaren helburuek antolamendu aukerak baldintzatzen dituztelako. Bateko, testu, autoritatiboak?
‎Beste testuetan, komunikatiboetan, egilea baino garrantzitsuagoa da hartzailea, eta helburu lehena modurik eraginkorrenean komunikatzea; beraz, berba eraketa horren mendean izango da, eta idazle, itzultzaileak? askeago joka dezake , bera ez delako gunea, hartzailea, bestea baizik.
‎Argiroago azaltzeko, har dezagun adibidetzat Justo Mokoroaren lanetik eskuratutako lagin bat, kontzeptu beraren inguruko esaldiek osatua (eguraldiak euri itxura izatea). Esamoldeak dira, jakina, eta esateko moldeagatik beragatik antolamenduagatik bezain interesgarri gertatzen dira.
‎Esamoldeak dira, jakina, eta esateko moldeagatik beragatik antolamenduagatik bezain interesgarri gertatzen dira. Zertan esanik ez, esamolde horiek ez dira trukagarriak eta baliokideak, bestelakorik gabe, baina bidaide egokiak izan ditzakegu komunikazioaren eta ordenaren arteko harremana sakontzeko orduan:
‎Eman ezazu egun gure eguneko ogia.
‎baizik libra gaitzazu gaitzetik.
‎Eta ez gaitzazula utzi tentazioan erortzera,
‎baizik libra gaitzazu gaitzetik.
‎[baia] libra gaitzazu gaitzetik.
‎bainan begira gaitzazu gaitzetik.
‎Eta ez gaitzazula utz tentazioan erotzra,
‎Ez da burua lar nekatu behar ondorioztatzeko aukera estilistikoek (hiztegiak eta antolamenduak) ia infiniturantz jo dezaketela , nahiz eta jatorrizko testua oso finkatua eta sakratua izan, alegia idazleek eta esatariek kontu handiz erabili beharrekoa.
‎Hartara, nik hemen ikusten ditut bildurik, bateko, bere familia eta ondorengoak; besteko, Euskaltzaindiaren kideak eta nola ez, Deustuko Unibertsitatearen irakasle eta ikasleak. Horretara ere, elkarrekin loturik agertzen dira Eusebio Erkiagaren lana eta etorkizuna, egungo ikasle gazteek lekukotza ezin hobea izan dezaten , jardunaldi honen bitartez, haren figurari buruz. Eskerrak, beraz, hona hurreratu zareten guztioi eta bereziki, Euskaltzaindiaren Literatura Batzordeari, ekitaldi hau antolatzearren.
‎Aletu ditzagun , bada, Genettek emandako argibideei jarraikiz (lantzean beste aditu batzuek esandakoak gehituta).
‎Hitzaurreen funtzioei dagokienez, hona hemen hainbat: informatzea, helburua adieraztea, interpretazioa eskaintzea, irakurleekin egiten den ituna zehaztea, aholkua ematea, eskaintza egitea, aurreko paratestuak zuzentzea, testuaren egiletza ukatzea (egileak egin dezake , esaterako, jolas gisa) edo testuaren egiletza baieztatzea, kasurako. Ouvry Vialek dioskunez, azpimarratzekoa da hitzaurreen funtzio didaktikoa, testuon helburua izaten baita irakurlearen ikasketa prozesuan eragitea, irakurgarritasunari bide ematea.
‎(Risterucci Roudnicky, 2008). Azterketa horrek hainbat informazio eman dezake testuaren eta irakurlearen beraren eboluzioaz, bai eta literatur sistema jakin bateko itzulpengintzaren egoeraz ere. Halaber, ikergai dira ondokoak:
‎Bada, batez ere nabarmen daitekeena hauxe da: itzulpenaren historia eta hari buruzko gogoeta historikoa egiteko piezak direla hitzaurreak, hainbat gairen inguruan argi egin dezaketenak : joerak, itzulpenen zahartzea, aurreko itzulpenen kritika, izenburu aldaketak, itzulezintasuna, testuarekiko negoziazioak, hautuak...
‎–Zergatik hitzaurreak ahulgune? Hitzaurreei buruzko berbaldia prestatzen ari naiz eta sakon azter dezagun ..., bota genuen.
‎Edonola ere, LU bildumako aleen hitzaurreen azterketa sistematikoa beharrezkoa da haren nolakotasunez jabetzeko. Bada, ikus dezagun nolakoak diren aipagai ditugun hitzaurreak.
‎Sinatu gabeko hitzaurredun aleetan lehena 1 zenbakidun alea da, eta azkena, ostera, 84 zenbakia. Nolanahi den, zenbaitetan, hitzaurrea sinatu gabea izan arren, itzultzailearena dela ondoriozta daiteke, modu esplizituan agertzen baita adierazita zenbait esamoldetan; ikus ditzagun adibide bi:
‎–luze jo dezake oztopoei buruz hitz egitea, baina ez dut egingo?.
‎Ez dagokit niri liburu honen kritika egitea?. Bide batez esan dezagun ez duela hitzaurrean itzulpenari buruzko oharrik egiten; egileaz, obraz, egilearen hizkuntzaz eta liburuaz dabil.
‎LU bildumako 152 hitzaurreok aztertu ondoren, zera ondoriozta dezakegu : bildumako hitzaurreak askotarikoak dira luzera, izenburuak, antolamendua, edukia, antolamendua, bibliografia... kontuan hartuta, eta itzultzaileek irizpide bateraturik gabe jokatzen dute.
‎Oro har, funtzio entziklopedikoa dute LU bildumako hitzaurreek (egileaz eta obraz ari dira nabarmenki), eta itzultzaileek idatzitakoak izan arren, oso modu orokorrean dihardute itzulpenaz (hala egiten duten apurretan). Azken horren harira, esan genezake itzultzaileak bestelako bideetara jotzen duela hari dagozkion auziez gogoetatzeko: dela Senezaldizkaria, dela EIZIEren webgunean ikusgai den Langintza xehekiartikulu sorta, eta abar.
‎Arrutiren obrara egin diren hurbilpenak begiratzen baditugu, itxura batean kontraesanezkoa den gertaera bat kausi dezakegu . Atentzioa ematen du, batetik, bere obra ezagutu eta baloratu zutenek beti aipatzen dutela kalitatezko poesia dela.
‎Hortaz, argudiobide hau gure eginez, esan genezake –literatur idazlan konkretua, ren azterketa dela nagusiki falta dena. Kontuan izan behar da, gainera, arazo hori bera dela XX. mende hasierako literaturaren ikerketan oro har dagoena.
‎Aldiz, beste zati bat euskaraz idatzia da, 1913an hasi eta 1919ra bitartekoa. Bi garai hauen artean, ikus dezakegun bezala , Arrutik poemak bi hizkuntzatan argitaratu zituen hiru urte geratzen dira, 1913tik 1915era bitartean, hain justu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
dezakegu 120 (0,79)
dezagun 113 (0,74)
genezake 103 (0,68)
dezake 62 (0,41)
dezakete 40 (0,26)
lezake 39 (0,26)
zezakeen 35 (0,23)
dezakeen 31 (0,20)
dezaketen 30 (0,20)
dezan 30 (0,20)
ditzagun 29 (0,19)
ditzakegu 25 (0,16)
ditzake 23 (0,15)
dezakeela 22 (0,14)
zezan 21 (0,14)
dezaten 20 (0,13)
lezakeen 20 (0,13)
dezadan 19 (0,13)
nazazu 17 (0,11)
dezala 16 (0,11)
ditzakeen 16 (0,11)
genitzake 16 (0,11)
genezakeen 15 (0,10)
dezaketela 14 (0,09)
ezan 14 (0,09)
zezaketen 13 (0,09)
ditzakete 12 (0,08)
nezake 11 (0,07)
zitzakeen 11 (0,07)
dezakegun 10 (0,07)
ditzakegun 10 (0,07)
litzake 10 (0,07)
zezaten 10 (0,07)
baitezake 9 (0,06)
diezaiogun 9 (0,06)
ditzaten 9 (0,06)
gaitzazu 9 (0,06)
ditzakeela 8 (0,05)
lezaketen 8 (0,05)
dezatela 7 (0,05)
dezakeena 6 (0,04)
dezazula 6 (0,04)
gaitzake 6 (0,04)
neuke 6 (0,04)
zezakeela 6 (0,04)
zitzaketen 6 (0,04)
diezaiokegu 5 (0,03)
itzak 5 (0,03)
nazala 5 (0,03)
nazazula 5 (0,03)
nazazun 5 (0,03)
zezatela 5 (0,03)
dezakegunez 4 (0,03)
dezaket 4 (0,03)
dezakezu 4 (0,03)
ditzadan 4 (0,03)
ditzakegula 4 (0,03)
ditzaketela 4 (0,03)
ditzala 4 (0,03)
ditzan 4 (0,03)
ezazu 4 (0,03)
lezakeenik 4 (0,03)
nintzala 4 (0,03)
zitzan 4 (0,03)
dezagula 3 (0,02)
dezakegula 3 (0,02)
dezakela 3 (0,02)
diezaguke 3 (0,02)
diezaieten 3 (0,02)
diezaiokete 3 (0,02)
diezaion 3 (0,02)
ditzakeena 3 (0,02)
ditzaketen 3 (0,02)
ezazue 3 (0,02)
genezakeela 3 (0,02)
genezakeena 3 (0,02)
geniezaieke 3 (0,02)
genitzakeen 3 (0,02)
gintzakeen 3 (0,02)
lezakeela 3 (0,02)
lezakeena 3 (0,02)
lezakete 3 (0,02)
lezaketelako 3 (0,02)
litzakeen 3 (0,02)
zeinke 3 (0,02)
zezala 3 (0,02)
zitzaten 3 (0,02)
badezat 2 (0,01)
bageneza 2 (0,01)
baititzake 2 (0,01)
baitzezakeen 2 (0,01)
baleza 2 (0,01)
beza 2 (0,01)
bezate 2 (0,01)
dezakedan 2 (0,01)
dezakeelakoan 2 (0,01)
dezakegulako 2 (0,01)
dezakegun bezala 2 (0,01)
dezaketenak 2 (0,01)
dezazuen 2 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ezan euskal 11 (0,07)
ezan euskara 11 (0,07)
ezan bera 10 (0,07)
ezan ere 9 (0,06)
ezan eskatu 8 (0,05)
ezan gutxienez 8 (0,05)
ezan gu 7 (0,05)
ezan ni 7 (0,05)
ezan orain 6 (0,04)
ezan beste 5 (0,03)
ezan egin 5 (0,03)
ezan eragin 5 (0,03)
ezan esan 5 (0,03)
ezan ez 5 (0,03)
ezan gai 5 (0,03)
ezan gaitu 5 (0,03)
ezan utzi 5 (0,03)
ezan aipatu 4 (0,03)
ezan aldaketa 4 (0,03)
ezan azken 4 (0,03)
ezan bide 4 (0,03)
ezan gauza 4 (0,03)
ezan gizarte 4 (0,03)
ezan hori 4 (0,03)
ezan izen 4 (0,03)
ezan komunikazio 4 (0,03)
ezan mugimendu 4 (0,03)
ezan pentsatu 4 (0,03)
ezan testu 4 (0,03)
ezan uste 4 (0,03)
ezan zein 4 (0,03)
ezan zer 4 (0,03)
ezan zu 4 (0,03)
ezan EAE 3 (0,02)
ezan adibide 3 (0,02)
ezan arazo 3 (0,02)
ezan arrazoi 3 (0,02)
ezan artikulu 3 (0,02)
ezan aurreko 3 (0,02)
ezan bada 3 (0,02)
ezan bat 3 (0,02)
ezan besterik 3 (0,02)
ezan bi 3 (0,02)
ezan datu 3 (0,02)
ezan egun 3 (0,02)
ezan euskaldun 3 (0,02)
ezan ezaugarri 3 (0,02)
ezan funtzio 3 (0,02)
ezan gero 3 (0,02)
ezan harreman 3 (0,02)
ezan herskari 3 (0,02)
ezan hizkuntza 3 (0,02)
ezan irakurketa 3 (0,02)
ezan irakurle 3 (0,02)
ezan kalte 3 (0,02)
ezan kasu 3 (0,02)
ezan laguntza 3 (0,02)
ezan leku 3 (0,02)
ezan literatura 3 (0,02)
ezan moduan 3 (0,02)
ezan nola 3 (0,02)
ezan ondorio 3 (0,02)
ezan orduan 3 (0,02)
ezan te 3 (0,02)
ezan zenbait 3 (0,02)
ezan Bizkaia 2 (0,01)
ezan Jesus 2 (0,01)
ezan Longas 2 (0,01)
ezan Maria 2 (0,01)
ezan Mariano 2 (0,01)
ezan abantaila 2 (0,01)
ezan abian 2 (0,01)
ezan adierazi 2 (0,01)
ezan aditu 2 (0,01)
ezan aditz 2 (0,01)
ezan ahal 2 (0,01)
ezan ahaztu 2 (0,01)
ezan aldagarritasun 2 (0,01)
ezan amikuztar 2 (0,01)
ezan antolatzaile 2 (0,01)
ezan ar 2 (0,01)
ezan argitasun 2 (0,01)
ezan autore 2 (0,01)
ezan bai 2 (0,01)
ezan baliabide 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ezan aldaketa aditz 4 (0,03)
ezan euskal literatura 4 (0,03)
ezan mugimendu aditz 4 (0,03)
ezan besterik gabe 2 (0,01)
ezan bide erraz 2 (0,01)
ezan euskara batu 2 (0,01)
ezan gai organiko 2 (0,01)
ezan gauza bakar 2 (0,01)
ezan herskari guzti 2 (0,01)
ezan komunikazio aditz 2 (0,01)
ezan uste ukan 2 (0,01)
ezan utzi tentaldi 2 (0,01)
ezan utzi tentazio 2 (0,01)
ezan zein atsegin 2 (0,01)
ezan abantaila ageri 1 (0,01)
ezan abantaila kognitibo 1 (0,01)
ezan abian birformulazio 1 (0,01)
ezan adibide bi 1 (0,01)
ezan adibide gisa 1 (0,01)
ezan adierazi iluntasun 1 (0,01)
ezan adierazi soilik 1 (0,01)
ezan aditu biziki 1 (0,01)
ezan aditz erabilera 1 (0,01)
ezan aditz kokagune 1 (0,01)
ezan ahal adierazi 1 (0,01)
ezan ahal ukan 1 (0,01)
ezan ahaztu XVI. 1 (0,01)
ezan aipatu ari 1 (0,01)
ezan aipatu berri 1 (0,01)
ezan aldagarritasun aztertu 1 (0,01)
ezan aldagarritasun funtzional 1 (0,01)
ezan amikuztar ere 1 (0,01)
ezan ar orain 1 (0,01)
ezan arazo bat 1 (0,01)
ezan arazo gehitu 1 (0,01)
ezan argitasun azpimarratu 1 (0,01)
ezan argitasun batzuk 1 (0,01)
ezan arrazoi bat 1 (0,01)
ezan arrazoi politiko 1 (0,01)
ezan artikulu hori 1 (0,01)
ezan artikulu izen 1 (0,01)
ezan artikulu oso 1 (0,01)
ezan aurreko formulazio 1 (0,01)
ezan aurreko oin 1 (0,01)
ezan aurreko paradigma 1 (0,01)
ezan azken taula 1 (0,01)
ezan azken urte 1 (0,01)
ezan bada euskara 1 (0,01)
ezan bada heldu 1 (0,01)
ezan bai Lafitte 1 (0,01)
ezan baliabide erakargarri 1 (0,01)
ezan baliabide guzti 1 (0,01)
ezan bat artikulu 1 (0,01)
ezan bat ere 1 (0,01)
ezan bera bertso 1 (0,01)
ezan bera biografia 1 (0,01)
ezan bera boz 1 (0,01)
ezan bera buru 1 (0,01)
ezan bera errore 1 (0,01)
ezan bera hizkera 1 (0,01)
ezan bera jatorri 1 (0,01)
ezan bera obra 1 (0,01)
ezan bera poesia 1 (0,01)
ezan beste alderdi 1 (0,01)
ezan beste artikulu 1 (0,01)
ezan beste batzuk 1 (0,01)
ezan beste entzule 1 (0,01)
ezan beste hizkuntza 1 (0,01)
ezan besterik ere 1 (0,01)
ezan bi kontsonante 1 (0,01)
ezan bi patroi 1 (0,01)
ezan bi trukatu 1 (0,01)
ezan bide ere 1 (0,01)
ezan Bizkaia gazte 1 (0,01)
ezan Bizkaia udalerri 1 (0,01)
ezan datu batzuk 1 (0,01)
ezan datu ere 1 (0,01)
ezan datu hauek 1 (0,01)
ezan EAE jaio 1 (0,01)
ezan EAE lan 1 (0,01)
ezan egin amarru 1 (0,01)
ezan egin bera 1 (0,01)
ezan egin xuxurlatu 1 (0,01)
ezan egun arta 1 (0,01)
ezan egun gu 1 (0,01)
ezan egun hego 1 (0,01)
ezan eragin kolektibo 1 (0,01)
ezan eragin ondorengo 1 (0,01)
ezan ere administrazio 1 (0,01)
ezan ere euskara 1 (0,01)
ezan ere ez 1 (0,01)
ezan esan gu 1 (0,01)
ezan esan instrumental 1 (0,01)
ezan esan zein 1 (0,01)
ezan eskatu gobernu 1 (0,01)
ezan euskal aditz 1 (0,01)
ezan euskal ahoskera 1 (0,01)
ezan euskal hedabide 1 (0,01)
ezan euskal poesia 1 (0,01)
ezan euskal soziolinguistika 1 (0,01)
ezan euskaldun bihotzeko 1 (0,01)
ezan euskaldun EAE 1 (0,01)
ezan euskaldun komunitate 1 (0,01)
ezan euskara bizitasun 1 (0,01)
ezan euskara egin 1 (0,01)
ezan euskara ekin 1 (0,01)
ezan euskara ere 1 (0,01)
ezan euskara gogorarazi 1 (0,01)
ezan euskara ikasi 1 (0,01)
ezan euskara partikula 1 (0,01)
ezan euskara zerbitzu 1 (0,01)
ezan ez ohi 1 (0,01)
ezan ez ukan 1 (0,01)
ezan ezaugarri hausnarketa 1 (0,01)
ezan ezaugarri linguistiko 1 (0,01)
ezan funtzio ezinbesteko 1 (0,01)
ezan funtzio hori 1 (0,01)
ezan funtzio kanonizatzaile 1 (0,01)
ezan gai aurkezpen 1 (0,01)
ezan gai komedia 1 (0,01)
ezan gauza bera 1 (0,01)
ezan gauza serio 1 (0,01)
ezan gero azaldu 1 (0,01)
ezan gero begira 1 (0,01)
ezan gero eszena 1 (0,01)
ezan gizarte hainbat 1 (0,01)
ezan gizarte kohesio 1 (0,01)
ezan gizarte maila 1 (0,01)
ezan gizarte zibil 1 (0,01)
ezan gu batasun 1 (0,01)
ezan gu bizi 1 (0,01)
ezan gu eguneroko 1 (0,01)
ezan gu irabazi 1 (0,01)
ezan gu kode 1 (0,01)
ezan gu lan 1 (0,01)
ezan gutxienez aitortu 1 (0,01)
ezan gutxienez akuilatu 1 (0,01)
ezan gutxienez alboratu 1 (0,01)
ezan gutxienez arindu 1 (0,01)
ezan gutxienez astindu 1 (0,01)
ezan gutxienez bete 1 (0,01)
ezan gutxienez estutu 1 (0,01)
ezan gutxienez kaleratu 1 (0,01)
ezan harreman aipatu 1 (0,01)
ezan herskari ahoskabe 1 (0,01)
ezan hizkuntza jakin 1 (0,01)
ezan hizkuntza maila 1 (0,01)
ezan hori argi 1 (0,01)
ezan hori azpimarratu 1 (0,01)
ezan irakurketa generiko 1 (0,01)
ezan irakurketa politiko 1 (0,01)
ezan irakurketa sorta 1 (0,01)
ezan irakurle guzti 1 (0,01)
ezan izen aditz 1 (0,01)
ezan izen bakoitz 1 (0,01)
ezan izen bat 1 (0,01)
ezan izen flexio 1 (0,01)
ezan kalte begiratu 1 (0,01)
ezan kasu gisa 1 (0,01)
ezan kasu horiek 1 (0,01)
ezan kasu tipiko 1 (0,01)
ezan komunikazio efiziente 1 (0,01)
ezan laguntza eskatu 1 (0,01)
ezan leku arriskutsu 1 (0,01)
ezan leku izen 1 (0,01)
ezan leku jabetu 1 (0,01)
ezan literatura irizpide 1 (0,01)
ezan literatura konparatu 1 (0,01)
ezan literatura propio 1 (0,01)
ezan Longas inprimatzaile 1 (0,01)
ezan Mariano ama 1 (0,01)
ezan ni bar 1 (0,01)
ezan ni berbazko 1 (0,01)
ezan ni gai 1 (0,01)
ezan nola egon 1 (0,01)
ezan nola gertatu 1 (0,01)
ezan ondorio ahozko 1 (0,01)
ezan ondorio hurrengo 1 (0,01)
ezan orain Arturo 1 (0,01)
ezan orain Euskaltzaindia 1 (0,01)
ezan orain hego 1 (0,01)
ezan orain hustasun 1 (0,01)
ezan orduan euskara 1 (0,01)
ezan pentsatu delako 1 (0,01)
ezan pentsatu ea 1 (0,01)
ezan pentsatu ez 1 (0,01)
ezan pentsatu muga 1 (0,01)
ezan te erabili 1 (0,01)
ezan testu antolatzaile 1 (0,01)
ezan testu bat 1 (0,01)
ezan testu hizkuntza 1 (0,01)
ezan uste ezkor 1 (0,01)
ezan uste iritzi 1 (0,01)
ezan utzi behar 1 (0,01)
ezan zein hari 1 (0,01)
ezan zenbait gertakari 1 (0,01)
ezan zenbait kontu 1 (0,01)
ezan zenbait ondorio 1 (0,01)
ezan zer eman 1 (0,01)
ezan zer iruditu 1 (0,01)
ezan zer sentimendu 1 (0,01)
ezan zu Bihotza 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia