Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 2.011

2000
‎Eta, hala, arrazoi politikoak aipatu dira, arrazoi soziologikoak, arrazoi etiko erlijiosoak... Eta horiek guztiak luze eztabaidatu ondoren, guztiek baztertu dituzte , ez dutelako ez hankarik ez bururik; ekintza haren errua intsumisoei edota feministei egoztea ere ez zaie bidezkoa iruditu; ezen, ba al dute, egiaz, salaketa haiek jaurtitzeko froga argi eta erabatekorik?
‎Fontaineri guztiz ezezaguna zaio gizon hura, baina erakutsi zioten argazkiko bera da dudarik gabe. Gizon etorri berriak eta Fontainek hitzik esan gabe trukatzen dituzte maleta eta karpeta: batean dirua dago; bestean, marrazki eder batzuk, aerolitoak izenburupean, eta, hauen tartean, aspaldi desagertu ziren plano haiek.
‎Erantzun! Zergatik hiltzen dituzte haur jaioberriak, paralitikoak, oligofrenikoak, militarrak?
‎Gizon handiek ere batzutan erraten dituzte ele tipiak; eta hanbatenaz tipiago direla iduri dute, ba eta ere hala dire, zenbatenez baita gorago altxatua heien errailea.
‎Goxokiak banatu zituen gure artean. Apaizek goxoki ugari izan dituzte beti beren sotanen patriketan.
‎Gurasoek asko sofritu omen zuten. Gerra ondorengo garai zailek uxatzen omen dituzte bihotzetik eta pentsamenduetatik gerra garaian gelditutako odol arrastoen oroitzapenak. Baina gurasoek ez ziguten gerraz hitz egiten.
‎Erreka bat dago beherago, eta haren ertzean etzaten dira mozkorrak eta mundu berri bat aurkitu nahi duten neska mutil gazteak. Elkarrekin asetzen dituzte gorputzaren goseak, eta belar zapalduak ematen zigun garai hartan han etzandako neska mutilen ibileren berri.
‎Talai Mendiren hegal batean dago eraikita, eta haren bizkarrak itsasoaren musu bigunenak eta ekaitz indartsuenak jasan behar izaten ditu; haren begiak, berriz, Astarrainen hondoko harri biribilekin jolasten dira. Gaur arrosak eta liliak zaintzen dituzte atarian; baina, ni haurra nintzenean, bi intxaurrondo sendo zeuden gela guztietako leihoetatik baserriko bizitza ezkutuenean sartu nahirik. Udako igande arratsaldetan hantxe egoten ginen guztiak, intxaurrondoaren gerizpean.
‎Alabaina, Dan baino askoz nazkatuago, bizitzari ezin jasanezinago irizten diotenek, beren burua Niagarako bota aurre  tik, han hemenka zenbait Crisis Phone dituzte aukeran: suizidatzeko gogoz badabiltza, azken ahots lagun bat entzuteko; norbait suizidatu bada, larrialdiaren berri emateko; norbait suiziden gainean trufatzeko gogoa badu, argazki bat ateratzeko.
‎Bide bazterreko super bateko freskuran erosketak egin, eta, berriro ere berotan, muino mortu batean bazkaldu dugu, behealdean Green River mendi higatuen artean sigi saga zihoala. Gero, arratsalde erdian Monument Valleyra heldu garenean, denok ahoa bete hortz geratu gara eta gehienek eskuak kameretara eraman dituzte pistoletara eramaten ziren tokian (Preteritoren argibideak entzun gabe ere, ongitxo genekien hamaika western filmatu direla ingurumari hauetan; baina, horrekin batera, zinemarako joera ere kasik kamustu zaidala oroitu dut, hainbesteraino non, behin pentsatzen hasirik, ez bainaiz gai ikusi dudan azken filmaren izenburua oroitzeko).
‎Baina paisajea ez ezik, navajoen zaldietan ibiltzea ere zoragarria izan da. Adela, Idoia, Karmelo eta Jordi salbu (hauek jeep batean ikusi dituzte hemengo bazterrak), gainerakook zaldian ibili gara.
‎Furgonetak kilometroak miliak irentsi ahala, lozorroa bidaiarioz jabetu, eta burua bilin boloka hasten zaigu. Esna jarraitzen dutenek barre egiten dute haien lepotik; bideoan ere grabatzen dituzte , edo argazkietan atera. Gero, isiltasuna edo musika lasaia nagusitzen denean, Dan kopilotuari galdezka hasi ohi zaio.
‎Baina arretaz begiratuz gero, Xavier (Clinton) eta Olga (Hillary) senar emazte galiziarrak alde batera, eta Idoia (Abokatu Defendatzailea), bestera, aparte samarrean ibili dira: gaurko bidaialdi guztiak furgonetaren atzealdean eseririk egin dituzte , kafea har  tzeko gelditu izan garenean ere elkarrekin bildu dira, afalaurretik ibilalditxo bat egin dute. Gainerakoak berehala ohartu gara eta batzuk trufaka hasi zaizkie:
‎Bidailagunek inkontzienteki zoruan utzi dituzte beren fardelak, telegramak zioena beraientzat ere balitz bezala, edo, begirunez, nire erreakzioaren esperoan egon behar balute bezala. Baina ni, doi bat bakartu, papera zabar askatu, eta gainetik ikusmiratu ondotik, nire aldarteak eta tonuak nabarmentzen ez zuten berria eman diet:
‎Oro har, bai afalorduan bai afalondoan, bazkaritan baino hobeki sentitu naiz, baina gaur berriro ere atera da hizpidera Clinton eta Lewinskyren arteko kontua (harrigarria zait Dan gidariak gai horrekiko erakusten duen eta grina), eta halabeharrez gogoa Dabidengana joan zait. Bidailagunek, gero eta sutsuago, Espainiako politikari ezagun batzuen izenak eta aferak ere dantzatu dituzte , baina gure taldearen txanda zenez, nik gaur atseginez hartu dut mahaia jaso, eta harrikoa egitearen ardura (hartara burua beste nonbait izan nezakeen).
‎Epaiketa bihar gauean hasiko da; bien bitartean, interesatuek beren salaketa defentsak prestatu ahal izango dituzte . Eta taldean dagoeneko egonezin gisako bat zabaldu da eta, nonbait, denak desiratzen daude epaiketari ekiteko; denak, ustez, ni salbu.
2001
‎Autoa dagoen lekuan utzi eta plazako kafetegira hurbiltzen dira. Itzaletan eseri, sonbrilla txuri urdin baten pean, eta bi patxaran eskatzen dituzte , izotzarekin. Ez dago beste inor eserita, ezta betiko izozkijale maingua ere.
‎Bederatziak dira puntu puntuan. Oraintxe ireki dituzte ateak. Zorua distiratsu dago, urez garbitu berria.
‎Ene aurre  tik pasatzen dira umeak, ezezagun egiten zaizkidan mozorroz jantzita. Lau hitz dituzte esateko, lau irain, eta etxean abileziaz lapurtutako diruak kontatzen dituzte. Jostailu dendan, atertu duelarik, armen jabe egiten dira:
‎Ene aurre  tik pasatzen dira umeak, ezezagun egiten zaizkidan mozorroz jantzita. Lau hitz dituzte esateko, lau irain, eta etxean abileziaz lapurtutako diruak kontatzen dituzte . Jostailu dendan, atertu duelarik, armen jabe egiten dira:
‎pistolak, aiztoak, metrailetak, geziak. Kanpora irteten dira gero, eta jolasean, gupidagabe, ibiltariak hiltzen dituzte .
‎Gau ilunak gezurrezkoa dirudi: kaleko argi otzanek itzal bitxiak sortzen dituzte , itzal zorrotz gorriak. Etxea adreiluzkoa da, handia.
‎Gainerakoan, jostearen inguruko tresnek mozorrotuko dituzte istorioaren aldian aldiko gertaera guztiak. Aldiro aldiro itxuraldatuta agertuko den larru, oihal edota soineko bel  tzak, berriz, garai zaharren bukaera eta berrien hasiera markatuko ditu.
‎Mutil gazte traje urdinak besapean dakarren oihal liburua atera du mostradore gainera. Mariak eta Mirenek lora gorridun pieza bat eta beste bi marradunak aukeratu dituzte . Aitak bigarrenez okertu du muturra.
‎Ebaki eta ertzak birpasatu. Itxidurei dagokienez, era askotakoak saltzen dituzte eta kontu! Plastikozkoak, egurrezkoak, metalezkoak, kristalezkoak, hezurrezkoak, forratuak edo nakarrezkoak..., gauza guztiekin gertatzen den bezala, aldian aldikoa erabili; beti ere, gerrikoarekin ondo doana.
‎Herrian, neskatila ile horiari txirikorda parea hazi zaio, bularrean behera. Maiatza da, eta Jostunetxeko atarian koltxoi guztiak jarri dituzte tripa bistan: hesteen lekuan, artilea; azalaren lekuan, koltxoiaren  funda zuri urdina.
‎Mutil gizon eta neska andre haiek hiru gauzak egin nahi izan dituzte . Eta ondo egin nahi, gainera.
‎Honela bada, lehen helburua zehaztu eta antolatu ondoren, bigarrenari ekin diote, diru gutxi eta oihal gutxi, baina ideiak, horiek bai, horiek franko eta ugari dituzte eta.
‎...Eskolako handiek ere oso ondo kantatzen  dituzte Silvio RodrÃguezen kantak eta denok egoten gara beraien inguruan entzuten...
‎Adizki horiek askok erabiltzen dituzte , eta ez gaur goizetik, dirudienez. Bai, eta zer?
‎ez dugu gure ametsean erdararen oihartzuna baizik entzuten euskal hitzetan. Jakintza liburuak egin dituztenek erdarazkoak itzuliaz eta antolatuaz egin dituzte , erdara erabili baitute gehienbat haiek ere gure antzera beren ikastaldietan eta erdaraz mintzatzen baitira hitzez nahiz izkribuz beren baitarik zerbait sortu edo aurkitu dutenean beren lankideei jakinarazteko.
‎Inguruko erdarek, berriz, bestetandik harturikako gaiez, antzinako hizkuntza batetik edo bestetik? osatzen dituzte beren hitz eskolatuak. Horrelaxe, artzain edo ikazkin euskaldun bati azaltzen badizkiogu teologiaren edo fisikaren ezkutu sakonak, jabetuko da gure hitzen mamiaz; ez, ordea, erdaldun ezjakin bat, erdaraz sail horietan erabili ohi diren hitzak badarabiltzagu.
‎Urkixo bera honela hasi zen eta beti aurkituko duzue" Notas de bibliografÃa vasca" eta antzeko tituluekin. Hor agertuko zaizue" Kapanaga bat nik aurkitu nuen Bermeon, eta Bermeoko kapitainen batek bazuen halako ale bat, hari erosi nion" eta abar eta abar, edota" Momentu honetan ezagutzen diren Leizagarrak hiru edo lau dira, eta honelako edo halako lekutan daude, oraintxe eskaini da halako liburu bat eta honenbeste mila durotan eskaini zidaten; Ameriketara eraman dituzte halakoa eta bestea...".
‎Gerraren edo gerlaren bila ez, baina ihesi genbiltzala, gudu  jatorra hautatu beharrean, besterik esan nahi badu ere, guda sasikoa aukeratu genuen; santu (saindu) eta fruituren ihesi genbiltzala, deun eta arnari gurasorik gabekoak hartu genituen; abuztua atsegin ez zitzaigulako, antzinako hitz galdu bat" ederturik" –zegoen zegoenean ezin utzi– dagonilla  sortu genuen3; eztakit hau zer dukan eta antzeko barrabaskeriak idazten hasiak gara (ez ote digu oraintsu gramatikari ezagun batek erakutsi izan bedi, izan bitez hitanoz nola esan behar diren?)," Logika" k horrela eska  tzen duelako; horrexegatik beragatik, dautso, daust erabili behar omen dira Bizkaian, deutso, deust zokoratuaz," orainaldiak a behar duelako". Batasunera bidean, gutxietsi dituzte Bizkaian Euskal Herri osoko ditu (z) eta bere kideak," giputzak direlako". Euskaldun guztion aho lumetan aspaldidanik dabilen osasunaren gaineanen ordez, ezin barkatuzko erdalkeria zelakoan (hamar egunen buruan, hilabete barru eta horien gisako beste zenbait esaera ere ez bagenerabiltza bezala), barregarrizko edo negargarrizko tzaz agertu da, atzizki jator bat dagokion lekutik atereaz.
‎4 Etxeberrieta edo" Casas Nuevas" deitzen dituzte errenteriarrek paper fabrikaren ondoko etxeak, errekaren eskuin aldean.
‎" Ezta irudipena: azpietatik zulatu dituzte alderdi batetik besteraño; beren egaletatik tontorretara bide zabalak egin dituzte; beren arrizko ta burnizko erraiak eguzkitara ateratzen aidira, ta gure umeak mendi zuloetatik zear dijoazkigu, eztakit nora, bide zabaletatik datorzkigu eztakit nongoak geure gallurretaraño". Euskal mendietako zuhaitz belarrak azpijanean ihartzen ari den satorraren beldurra ez da Joanes bakarrarena.
‎" Ezta irudipena: azpietatik zulatu dituzte alderdi batetik besteraño; beren egaletatik tontorretara bide zabalak egin dituzte ; beren arrizko ta burnizko erraiak eguzkitara ateratzen aidira, ta gure umeak mendi zuloetatik zear dijoazkigu, eztakit nora, bide zabaletatik datorzkigu eztakit nongoak geure gallurretaraño". Euskal mendietako zuhaitz belarrak azpijanean ihartzen ari den satorraren beldurra ez da Joanes bakarrarena.
‎Batzuek ez dute loria eta handitasuna baizik ikusten; beren buruari ederretsiz, harrotasunean igeri dabiltza txerriak loka  tzetan bezala. Beste batzuek, berriz, nahiago izaten dituzte betaurrekoak begi estalkiak baino, hots, beren herriaren izaera eta egoera hobetu nahi lituzkete eta behar beharrezkoa iruditzen zaie horretarako huts eta bel  tzuneak ahalik argi eta garbien ikustea eta salatzea. Eta jokabide hau lehenbiziko haientzat, esan beharrik ez, izan daitekeen bekaturik larriena ez bada ere, ez dabilkio hagitz urruti.
‎Egia da, agian, ez direla euskaldun zahar eta betikoak bezain jatorki mintzatuko. Okerrenean ere, ordea, ukitu dituzte , eta ederki ukitu ere, euskaldun zaharrok, erabili ez ezik, aipatu ere ez genituen hamaika premiazko gai.
‎Larramendiren hondamendiak ekarri zuen aro berria hasiz geroz pasa dira urteak. Eta urteek, esan dezagun azken 25 urteek, eraberritu dituzte bazterrak hizkuntza kontuan. Franko gauza desegin dira, eta ez zaiz  kigu hondakinak baizik agertzen; ez dira gutxi, halere, bere hartan iraun dutenak.
‎Zerriak batez ere," nola ezpaitute deus ere on den gauzarik bere urdaia baizen1", ez daude lasai. Eta, harakinaren beldur, hauek biltzen dituzte basetxeko azienda guztiak eta nagusiaren kontra aizkatzen.
‎erdarez ari naiz (hona, aldamenean, frogatxo bat), eta ez erdaraz. Ez dituzte behinik behin baztertu gu baino larriago, aberatsago eta ikasiago diren inguruko eta urrutikoek. Soziologoek bederen aise uler dezakete zergatik idazten dugun erdaraz maiz aski, zenbait egokieratan erdaraz mintzatzen garen bezalaxe.
‎Orainago ere, 1914ez geroz, ez ote dugu ikusi eta ikusten" nazio" arteko klase borroka nonbait eta noizbait –eta ez langileriaren eragitez– landatu ziren mugarriez mugaturik dagoela? Aho betean aitortuko dituzte , bestela bezala egiten baduzu galdera.
‎Sariketa hartan saridun gertatu ziren hiru lanak argitaratu zituen Jakin argitaraldiak. Letek eta Lertxundik Lizardiren olerkiak azter  tzen dituzte bertan, eta Zelaietak hitz lauzko lanak.
‎4 Gaur egun hiru liburuk biltzen dituzte Lauaxetaren hitz lauzko lanak. Jon Kortazarrek paratuta bi:
‎Bi lagunek ezagutu dituzte inork baino hobeki gure herri ondasunak: Azkuek eta Ormaetxeak.
‎Hizkerarekikoa da gutxiena, ez baita hori barren sakonean dabilen zurrunbiloaren gaina eta axala baizik. Hogei, hogeita bost, hogeita hamar urte honetan gorabehera gaitzak ikusi dituzte gauzek eta, gauzekin batean, gure gauzekiko iritziek.
‎Gehiago da, eta honetara heldu nahi nuen: bi euskaldunek ez dituzte beti gauza berberak neurri berean maite; are gehiago, honek maite duena gorrotagarri izan daiteke beste horrentzat.
‎Gezurra nioke, neronek, baldin banio ez dudala halako erresumin isil baina bizi bat sumatzen. Begiak zabal zabalik izaten dituzte gazteek zaharragoen alde txarrak, hutsak, txorakeriak, itxurakeria batez ere, ikusteko.
‎gurea baino hobea, jatorragoa, iruditzen zait zenbait aldetatik. Itxurak eta izen ederrek gu baino gutxiago lotsatzen dituzte : izanari lotuagoak ageri dira izenari baino.
‎aurrez aurre begiratzeko ausardia. Nahimen kemena ez dute ahitua; badakite erabaki gogorrak hartzeko jaioak direla, baina ez dituzte nolanahi, ero eroan, hartuko, ez baitituzte gero erdizka eta gogo gaiztoz bete nahi. Gure artean dabiltzan ideiak eta balioak erroetaraino ikusmiratu nahi dituzte.
‎Nahimen kemena ez dute ahitua; badakite erabaki gogorrak hartzeko jaioak direla, baina ez dituzte nolanahi, ero eroan, hartuko, ez baitituzte gero erdizka eta gogo gaiztoz bete nahi. Gure artean dabiltzan ideiak eta balioak erroetaraino ikusmiratu nahi dituzte . Kritika eta eraberritzea geuron kaltean izango badira ere, horiexen beharrean gaude.
‎Ez da hori, ordea, gizon landuei dagokienez hitz neurtuz mintzatzea. Lege zorrotzagoak jartzen dituzte hauek, eta eragozpen debekuak elkarren gainka. Zailago eta ederrago, eta ezina ederren, egingo balitz.
‎Erregelen arabera eginak ez daudelako lehenbizi, frantsesez berak dioenez: " Euskaldunek, poesiara aski emanak izanagatik, ez dituzte orain arte honen legeak bete; bete ez ezik, bai baitirudi haien berririk ere ez dutela izan". Bi huts aurki  tzen ditu ikusi dituen kobletan:
‎deus baldin banaiz, etsai amorratua nauzue. Erabakiak, nik uste, ez dituzte inolaz ere teknikoek hartu behar, politikoek (hitz honek izan dezakeen adierarik zabalenean) baizik: herriak horretarako hautatu  dituen politikoek, noski.
‎Gazteek ez omen dituzte gure alde onak ikusten, ez omen dute ezagutzen egin dugun lanaren balioa. Badaiteke; are gehiago, horrela da.
‎Gure gizaldiko gizonei, gutarrei eta bestetarrei, gertakari penagarria gertatu zaie. Gazteek ez dituzte ikusi nahi izan genitzakeen alde onak, bertuteak eta balentriak; eta gutarik onenek, gehienek ez bada ere, bazituzten alde on baino hobeak. Hutsik nabarmenak ere, egingo nuke, ez dituzte behar den lekuan bilatzen.
‎Gazteek ez dituzte ikusi nahi izan genitzakeen alde onak, bertuteak eta balentriak; eta gutarik onenek, gehienek ez bada ere, bazituzten alde on baino hobeak. Hutsik nabarmenak ere, egingo nuke, ez dituzte behar den lekuan bilatzen. Kaxkartzat jo gaituzte, beste auzirik gabe, eta kito.
‎Gehienek ez dituzte gogoko forma hutsezko diren askatasun eta eskubideak, inoiz ezagutu ez dituztenak, jakina. Bat datoz horretan, hain bat ere, zenbait zaharragorekin; zaharrago hauek forma ilaun horiek, hain ilaun eta hutsalak ez direlako, jakina?
‎Gaixoak gu eta gaixoak gaurko liburuak! Surtara ez badoaz denak, zenbat bider ez ote dituzte murriztuko, soilduko, hankamoztuko, itxuraldatuko eta hitz batean" hobetuko"! Ez nuke" lardaskatuko" esan nahi.
‎Diodan gai hauek egileak utzi zituen bezalaxe, batere orrazketarik gabe, argitara dituzte Auspoakoek. Arras txalogarria da jokabide hori:
‎Lelo hori atertu gabe entzun daiteke geroztik, eta ipuin zaharrak berritzen dituzte 1808 eta ondoko urteetako ezbehar odolgiroek: Cadizko oihartzunek ere bai, apika, baina nik ez ditut agerian ikusi.
‎15 Geroago argitara dituzte Mahn en euskal testuak: Patri Urkizu," C.A.F.
‎badakit ez dutela esana ontzat hartuko euskaltzale askok, beharbada gehienok. Gogo onez, are onegiz, mintzatzen dira modu honetan, geure gaitzak besteri egotzi nahian, baina eskaini dituztenak baino arrazoi bortitzagoak eskaini dituzte honako sinesgogor hau beren bidera eraman nahi baldin badute.
‎Aurkakoa izan du, berriz, idazketa zailtzen zion aldetik, lehendabizi, eta kanpoko laguntza ezak lantzea eragozten  ziolako gero. Alde honetatik ezin aldera dezakegu beste hizkuntza erromanikoekin, adibidez, hauek beti izan baitituzte eta dituzte bestelako ereduak, kanpokoak baina ez arrotzak, zabar aldietan galdua irabazten lagun ziezaieketenak. Bestalde, eta hau axola handikoa da egungo egunetan batez ere, Penintsulako erromantzeak, idatzian behintzat, gaztelaniaz dakien edozeinentzat ulertzen errazak direlarik, euskarak, are idatziak ere, hasi masiak ezagutzea eskatzen du, bestela ulergaitza gertatzen da, are romanista edo indoeuropartzale ikasientzat ere.
‎Etxeberrik, berriz, bere Manualean, Axularrek aipu duena ez bezalako jendearekin ari zelako, noski, bakanka baizik ez du irakurlea ahotan hartzen: askok bederen, ez dituzte liburukoak irakurri behar, baizik eta, nola edo hala, ikasi:
‎Hogei urtetik gora ditu zaharrenak eta diren guztiak, zahar eta berri, atzenduxe dituzte irakurri zituztenek. Horixe gertatzen zitzaidan behintzat neroni eta nik, bederen, irakurriak nituen ezinbestean1.
‎Ezin duda egin daiteke biltze lana dela gurean presakakoena, orain zenbait urteren barruan biltzen ez dena betiko gal daitekeelako. Argitasun huts horiek, ordea, mamiaren pare, teoriaren hezurrak behar dituzte zutik egongo badira. Teoriak, noski, iragankorrak dira, ez dute bere hartan irauten.
‎Arrazoibidea honela ikusten dut: a) zenbait (gazte edo) ari dira gure artean inon sor daitezkeen barrabaskeriak idazten; b) zenbait horiek euskaraz idazten dituzte barrabaskeriak; c) munduaren azken fina hurbil ez badago, izango dira gazteagoren batzuk oraingoen ondorengo; d) gazteago horiek, beharbada eta Jaunak nahi badu, hobeak izango dira, hots, ez gurasoak bezain aldrebeskerietara emanak; e) gazteago horiek euskaraz jakingo dute, gurasoenak irakurtzeko lain, behintzat. Ergo, f) gazteago horiek gorroto izango dituzte gurasoak (hori gaitz erdi litzateke) eta, bidenabar, gorroto izango dute gurasoek erabili duten hizkuntza.
‎a) zenbait (gazte edo) ari dira gure artean inon sor daitezkeen barrabaskeriak idazten; b) zenbait horiek euskaraz idazten dituzte barrabaskeriak; c) munduaren azken fina hurbil ez badago, izango dira gazteagoren batzuk oraingoen ondorengo; d) gazteago horiek, beharbada eta Jaunak nahi badu, hobeak izango dira, hots, ez gurasoak bezain aldrebeskerietara emanak; e) gazteago horiek euskaraz jakingo dute, gurasoenak irakurtzeko lain, behintzat. Ergo, f) gazteago horiek gorroto izango dituzte gurasoak (hori gaitz erdi litzateke) eta, bidenabar, gorroto izango dute gurasoek erabili duten hizkuntza.
‎zuk dakizulako zein den, nik dakidalako eta mundu zabal osoak dakielako, begien bistan baitago. Ez dute, beraz, gure hizkuntza hutsa higuinduko, hizkuntza guztiak izango dituzte higuin eta, beste biderik ez dutelarik, gogozko mutu bihurtuko dira, hain galgarri den mintzatzeko gaitasuna erdeinuz baztertuaz.
‎Haien informazioaren muina ez da aniztasuna sustatzea izan, baizik eta tesi jakin batzuk besteen gainetik ezartzea, eta euskal antinazionalismoa izan da, eta da, tesi horien funtsa. Berenak eta bost egin dituzte hedabideek frontearen aldeko diskurtsoa egituratzerakoan, gizarte hautsi baten irudia behin eta berriro azalduz, nahiz, zorionez, irudi hori gizartean egiaz gertatzen ari dena azaltzetik oso urrun bada ere.
‎Hedabideek berezko interesak eta dinamikak dituzte , baita beren ikuspegiak behin eta berriro Estatuen tesien ondoan lerrokatzen direnean ere, eta horrelakoa da aztergai dugun kasua. Berezko interes eta dinamika horiek kontuan hartu gabe, ezin ulertuko genuke, esate baterako, hedabideek euskal gatazkari hain hertsiki loturik dagoen gai batean, GAL kasuan hain zuzen ere, jokatu duten paper guztiz erabakigarria Estatuaren legitimitatea ahultzerakoan.
‎Hedabideek gizartean eragin handia dutela esaten dute euskal politikagintzan ari diren egile eta eragile gehientsuenek. Izan ere, beren interesen aurka doazen gizarte portaeren (manifestazioak, bozketak...) sorburu nagusitzat, errudun nagusitzat, hartzen dituzte , eta herriaren argitasun eta zen  tzu onari egokitzen dizkiote aldeko dituzten portaerak. Nolanahi ere, etengabe azpimarratzen da hedabideek iritzi publikoaren gainean eta zuzenean duten eragina, iritzi publiko horren sozializazio eragile bakarra balira bezala.
‎Horrek ez du esan nahi, hedabide argitaldari batzuek dioten bezala, haien egitekoa iritzi soziala zertan den isla  tzera mugatu behar denik. Hedabideek gizartearen arau eta balioak islatzen dituzte , baina ideologia nagusiaren araberako arau eta balioak, gizarte hegemonia 3 egituratzen dutenenak hain zuzen ere; eta, gainera, zehazten laguntzen duten aldi berean islatzen dituzte. Elkarren arteko eragin hori, adibidez, hartu behar da kontuan hedabideek Lizarra Garaziren aurrean bideratu duten portaera eta izan duten eragina ulertzerakoan, edo, gehiago zehaztearren, ongi gogoan hartu da, gai honetan, mezu berberek euskal herritarrengan eta espainiarrengan duten eragin desberdina.
‎Horrek ez du esan nahi, hedabide argitaldari batzuek dioten bezala, haien egitekoa iritzi soziala zertan den isla  tzera mugatu behar denik. Hedabideek gizartearen arau eta balioak islatzen dituzte, baina ideologia nagusiaren araberako arau eta balioak, gizarte hegemonia 3 egituratzen dutenenak hain zuzen ere; eta, gainera, zehazten laguntzen duten aldi berean islatzen dituzte . Elkarren arteko eragin hori, adibidez, hartu behar da kontuan hedabideek Lizarra Garaziren aurrean bideratu duten portaera eta izan duten eragina ulertzerakoan, edo, gehiago zehaztearren, ongi gogoan hartu da, gai honetan, mezu berberek euskal herritarrengan eta espainiarrengan duten eragin desberdina.
‎Harreman hauek hemen aztertzen ari garen gaitik, euskal gatazka politikotik, harantz doaz. Harreman horiek gorpuzten diren beste informazio esparru batzuk ere hartzen dituzte . Baina aldi berean, gai horrek zehazten ditu, oso modu berezian zehaztu ere.
‎1960) izeneko teoriek hartu zuten aurrekoaren ordea Bigarren Mundu Gerraren ondoan. Ukatu egin zuen Klapperrek hedabideek, kasu berezi batzuk alde batera utzita, berehalako eragin zuzena izan lezaketenik, eta eragin hura pertsonen aurrejarreren eta haien talde edo gizarte harremanen" agente laguntzailea" baino ez zela adierazi zuen; haren ustez, aurrez dauzkagun iritziak eta jarrerak" sendotzen" dituzte hedabideek eta horixe da, besterik gabe, betetzen duten funtzioa. 1970eko urteak arte nagusi jardun zuen teoria funtzionalista enpiriko honek hedabideei buruzko ikerketa alorrean.
‎Euskadiko Autonomia Erkidegoan, esate baterako, prentsa irakurle gehienek irakurtzen dute El Correo edo El Diario Vasco, eta entzule gehienak biltzen dituzte , oro har, Madrildik ari diren irratiek 4 Kasu bietan, hedabide horietako bezero egonkorrak ditugu alderdi nazionalisten boto emaile asko eta asko. Hedabide horien jokabide editoriala eta berri-emailea oso urrun dago euskal nazionalismotik, honen buruz buruko etsaia ez denean.
‎15) errebelazio kazetaritza deitzen duenaren aldera. Batzuetan, kazetariek eta hedabideek(" ikerketa" dioen etiketa horretaz baliaturik), bitarteko lanak bete dituzte halako botere ekonomikok edo politikok sorturiko dokumentu, albiste edo zurrumurruen iragazte prozesuetan (ohikoa izan da hau" terrorismoaren aurkako gerra psikologikoan"). Beste askotan, pertsonen intimitatearen aurrean errespetu izpirik erakutsi gabe jardun izan dute kazetariek, istorio guztiz larriak asmatzeraino ere iritsirik, horretarako erabili zen kazetaritza estiloa ikerketa kazetaritza serioaren estiloa bazen ere.
‎Hala eta guztiz ere, manipulazio politikoaren paradigma indar betean dagoenean ere, beren interesak dituzte hedabideek eta ezin ekingo zieten haiei Estatuaren eta haren Barne Ministerioaren komunikazioen propaganda aparatu edo publizitate eszenatoki soil balira. Interes horiek babesteko, beren informazio autonomiari eutsi behar diote hedabideek eta hala saiatzen dira.
‎Ideia guztiz interesgarri bat plazaratzen du, gero, autore honek: botere ekonomikoak edo politikoak sarrera erraza du kazetariengan eta alderantziz; botererik ez dutenak zailago bihurtuko dira informazio iturri eta kazetariek ez dituzte bilatuko, haien ekintzak, beren izaera etiko edo sozial negatiboagatik, albiste bihurtzeko moduko gertaerak ez diren bitartean.
‎Teoria honen arabera, jendeak gai publikoen aurreko iritzi giro nagusia jasotzen duen iturri nagusia ditugu hedabideak, telebista bereziki; gainera, hedabide honen ezaugarri bereziek (irudia, emozioak, eta abar; gertakarien interpretazio arrazionala trabatzen dute), katea batzuen eta besteen artean gai nagusietan dagoen aniztasun eskasa eta kontsumoaren pasibotasunak guztiz ahultzen dituzte mezuen aurre  ko defentsak eta portaera selektiboak.
‎Lotsa izpirik gabe, haize eman diote" euskaldun guztion multzoak bere etorkizuna erabaki" ahal izateak Euskadin gizarte haustura dakarrelakoa eta Espainiako Estatuko demokrazia arrisku bizian jartzen duelakoa dioen diskurtsoari. Hedabideen jokabide editorialaren lehen printzipio izan behar zuenari axolarik gabe, ezerezean utzi dituzte hauteskundeetako emaitzak eta gehiengoen ekimen bateratua antidemokratikoa dela argudiatu dute. Eta, azkenik, honako lelo honetara murriztu dituzte EAJ eta EA alderdien argudio, pentsamendu eta proposamen guztiak:
‎Hedabideen jokabide editorialaren lehen printzipio izan behar zuenari axolarik gabe, ezerezean utzi dituzte hauteskundeetako emaitzak eta gehiengoen ekimen bateratua antidemokratikoa dela argudiatu dute. Eta, azkenik, honako lelo honetara murriztu dituzte EAJ eta EA alderdien argudio, pentsamendu eta proposamen guztiak: " Otegi y EH les manejan".
‎Albisteak, ikerketak, iruzkinak, kritikak eta iritziak prestatzen eta argitara ematen direnean, norberaren etika, etika profesionala eta balio demokratikoak eduki behar dira erreferentzia gisa. Profesionalen eskubide horiek errespetatu behar dituzte hedabideek, lan harremanak eta kazetariaren eta gizartearen arteko informazio harremanak argiro bereiziz. Honez gainera, profesionalek lanean ari diren hedabidean errespetuzko kritika prestuari ekiteko duten eskubidea bermatu behar da, baita kazetari lanak gizartearen kritiken jomuga izan daitezkeelakoa ere.
2002
‎" Hire aita gogorra dela, baina oraingoan bigundu behar dik ondo!", ziotson  beste batek irribarrez... " ETAkoak, behintzat, ez ahal dituzte harrapatuko!", sekula plater bat puskatu ez zuela zirudien aingeru aurpegi batek... " Bukatu zaizue pagotxa, burges putakumeok!", harro, harago zegoen beste batek...
‎Hiruretan buru egiten duenaren itzala gizonezkoari dagokio, haren atzekoa emakumezkoari, eta txikiena eta motzena haurrari. Erantzi dituzte soingainekoak, eta nor bere zereginetara jarri da. Gizonak joan etorri azkarrak egiten ditu ur ertzean, itsas zabalari so.
‎Eguerdiko atentatuak gaurko programa aldatzera behartu gaitu, eta hortik atzerapena. Hiru gazte atxilotu dituzte , baina ez digute ziurtatu zerikusirik duten atentatuarekin. Borborka egiten du gai batetik bestera.
‎Ez ditut ezagutzen. Gu sartzen ikusita, bekainak jasotzen dituzte biek mekanikoki.
‎Ertzainek buru mugimenduak eginez onesten dituzte ikasketa buruaren hitzak. Kaleko jantzian, itxura gehiago dute frontoiko artekariena, ertzainena baino.
‎Hiru ertzain jaisten dira lehendabizikotik, eskuak gerrian eta begiak zoli hara hona, arriskua nondik etorriko. Bigarren autokoek toki estrategikoak hartzen dituzte etxadiaren ertzetan. Ingurua kontrolatuta dutela  iruditzen zaienean, lehen autokoei keinu egin, eta hango ertzain bi, astiro eta alde guztietara begira, hildakoarengana hurbil  tzen dira.
dituzte amek, bihotzaren kontra estuturik,
dituzte kaleak,
‎Denboraren atzaparrek ez dute Oteizak bezain biribil zizelkatzen hustasuna; arrailduraz eta harramazkaz osatzen dituzte simetria hautsiak eta okerdura bihurriak, inolako kanonik gabe, inolako eder minik gabe.
‎hilek begiak zabaldu dituzte ,
‎Hemen denek dituzte
‎Ez hori bakarrik: Euskadiko Erkidegoan bederen, familia gehienek euskaraz hazi nahi dituzte umeak eskoletan. Bere heziketan erdara bakarrik erabiltzen dutenak gutxi dira, batez ere sare publikoan, herri honek begien bistako apustu bat egin baitu arlo honetan:
‎Erabaki akademiko horiek Euskaltzaindiari dagozkio, eta ez, esan bezala, Eusko Jaurlaritzari. Euskal idazleek, normalean, Euskaltzaindiaren esanak ongi betetzen dituzte , historian zehar erakunde honek itzal akademiko handia izan duelako euskararen alde mugitu izan diren sektore dinamikoenen artean. Zernahi gisaz, Eusko Jaurlaritzak bere garaian, lehenbiziko gobernuan, Euskaltzaindiaren lana bedeinkatu izan ez balu, katalanei gertatzen zaien bezala, katalanez mintzo direnei esan nahi dut, hemen aberatsago izango ginateke segur aski ere, hizkuntza baten tokian bizpahiru bai asmatuko baikenituzkeen, katalanari valentzianoarekin gertatzen zaion modura.
‎Inoiz ez bezalako idazleak, nahiz oraingoz denei aski ongi etorriko litzaigukeen behin edo beste tradizioko gure idazleen liburuak apaletatik hartu, errautsa astindu eta esku artean erabiltzea. Lertxundik, Epaltzak, Saizarbitoriak, Atxagak... eta datozen zenbait gazte berrik orrialde ederrak eman dituzte argitara, eta denak arroila berrira begira jarri gaituzte. Egun inoiz baino hobeki idazten da, nire ustez, euskaraz. Baina, diodan berriz ere, anitz gelditzen zaigu ikasteko oraindik Axular batengandik, esate baterako, nahiz hau esatea ez dakidan nik oso zuzena den politikoki, hemen ere denetarik baita.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 1.555 (10,24)
ukan 456 (3,00)
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ukan aiduru 8 (0,05)
ukan berak 6 (0,04)
ukan bi 5 (0,03)
ukan beti 4 (0,03)
ukan gu 4 (0,03)
ukan hedabide 4 (0,03)
ukan oraindik 4 (0,03)
ukan aginte 2 (0,01)
ukan aurre 2 (0,01)
ukan bat 2 (0,01)
ukan bizitza 2 (0,01)
ukan den 2 (0,01)
ukan egunero 2 (0,01)
ukan erabili 2 (0,01)
ukan errezel 2 (0,01)
ukan eskubide 2 (0,01)
ukan espresatu 2 (0,01)
ukan ezabatu 2 (0,01)
ukan gatazka 2 (0,01)
ukan hizkuntza 2 (0,01)
ukan ikusi 2 (0,01)
ukan inguru 2 (0,01)
ukan inolaz 2 (0,01)
ukan liburu 2 (0,01)
ukan muga 2 (0,01)
ukan orain 2 (0,01)
ukan zenbait 2 (0,01)
ukan Auspoa 1 (0,01)
ukan Erroma 1 (0,01)
ukan Gaztela 1 (0,01)
ukan Irlanda 1 (0,01)
ukan Nafarroa 1 (0,01)
ukan Pontevedra 1 (0,01)
ukan Silvio 1 (0,01)
ukan Urbina 1 (0,01)
ukan adostasun 1 (0,01)
ukan afera 1 (0,01)
ukan ahots 1 (0,01)
ukan aintzat 1 (0,01)
ukan albarikoke 1 (0,01)
ukan alderdi 1 (0,01)
ukan aldi 1 (0,01)
ukan ama 1 (0,01)
ukan amerikar 1 (0,01)
ukan anaia 1 (0,01)
ukan apurtu 1 (0,01)
ukan arau 1 (0,01)
ukan arreta 1 (0,01)
ukan arruetar 1 (0,01)
ukan asmo 1 (0,01)
ukan ataka 1 (0,01)
ukan aukeran 1 (0,01)
ukan auzo 1 (0,01)
ukan aztergai 1 (0,01)
ukan baliabide 1 (0,01)
ukan balio 1 (0,01)
ukan batzuk 1 (0,01)
ukan bazter 1 (0,01)
ukan begietan 1 (0,01)
ukan begirada 1 (0,01)
ukan beharrezko 1 (0,01)
ukan bekain 1 (0,01)
ukan bendizio 1 (0,01)
ukan benetan 1 (0,01)
ukan berasmatu 1 (0,01)
ukan berbabide 1 (0,01)
ukan bertan 1 (0,01)
ukan bestelako 1 (0,01)
ukan betiere 1 (0,01)
ukan bidezidor 1 (0,01)
ukan bigarren 1 (0,01)
ukan bihotz 1 (0,01)
ukan bizileku 1 (0,01)
ukan bular 1 (0,01)
ukan buruko 1 (0,01)
ukan buruzagi 1 (0,01)
ukan dagoeneko 1 (0,01)
ukan egituratu 1 (0,01)
ukan egunkari 1 (0,01)
ukan eguzki 1 (0,01)
ukan elikagai 1 (0,01)
ukan elkar 1 (0,01)
ukan emakume 1 (0,01)
ukan emakumezko 1 (0,01)
ukan eman 1 (0,01)
ukan emazte 1 (0,01)
ukan entretenimendu 1 (0,01)
ukan erabaki 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ukan errezel behin 2 (0,01)
ukan ezabatu sentimendu 2 (0,01)
ukan inolaz ere 2 (0,01)
ukan afera bera 1 (0,01)
ukan aginte harreman 1 (0,01)
ukan aginte posizio 1 (0,01)
ukan aiduru anaia 1 (0,01)
ukan aiduru Biarno 1 (0,01)
ukan aiduru bidelagun 1 (0,01)
ukan aiduru herri 1 (0,01)
ukan aiduru lekore 1 (0,01)
ukan alderdi berak 1 (0,01)
ukan aldi behin 1 (0,01)
ukan amerikar halako 1 (0,01)
ukan arau etiko 1 (0,01)
ukan arreta handi 1 (0,01)
ukan ataka igaro 1 (0,01)
ukan auzo esnatu 1 (0,01)
ukan bat beste 1 (0,01)
ukan batzuk Gipuzkoa 1 (0,01)
ukan begirada berdin 1 (0,01)
ukan bekain mugitu 1 (0,01)
ukan benetan arbaso 1 (0,01)
ukan berak ahalegin 1 (0,01)
ukan berak arima 1 (0,01)
ukan berak arrazoi 1 (0,01)
ukan berak baliabide 1 (0,01)
ukan berak haserre 1 (0,01)
ukan berak herri 1 (0,01)
ukan bestelako eredu 1 (0,01)
ukan beti gauza 1 (0,01)
ukan beti mahai 1 (0,01)
ukan beti onartu 1 (0,01)
ukan betiere Lutero 1 (0,01)
ukan bi gol 1 (0,01)
ukan bi herritar 1 (0,01)
ukan bi logela 1 (0,01)
ukan bigarren sail 1 (0,01)
ukan bihotz maite 1 (0,01)
ukan bizitza ekarri 1 (0,01)
ukan bizitza jaki 1 (0,01)
ukan buruko ile 1 (0,01)
ukan buruzagi politiko 1 (0,01)
ukan dagoeneko existitu 1 (0,01)
ukan egunero egunero 1 (0,01)
ukan egunero eurak 1 (0,01)
ukan egunkari orrialde 1 (0,01)
ukan elikagai koipetsu 1 (0,01)
ukan elkar ezagutu 1 (0,01)
ukan emakume balioetsi 1 (0,01)
ukan emakumezko narratzaile 1 (0,01)
ukan emazte abandonatu 1 (0,01)
ukan entretenimendu bakar 1 (0,01)
ukan erabaki ekonomiko 1 (0,01)
ukan eskubide teoriko 1 (0,01)
ukan espresatu premia 1 (0,01)
ukan gatazka armatu 1 (0,01)
ukan gatazka politiko 1 (0,01)
ukan Gaztela alde 1 (0,01)
ukan gu ezkutatu 1 (0,01)
ukan gu harreman 1 (0,01)
ukan gu nerabe 1 (0,01)
ukan hedabide tradizional 1 (0,01)
ukan hizkuntza eskubide 1 (0,01)
ukan inguru hau 1 (0,01)
ukan inguru mamu 1 (0,01)
ukan muga horiek 1 (0,01)
ukan Nafarroa alde 1 (0,01)
ukan orain arte 1 (0,01)
ukan orain artio 1 (0,01)
ukan oraindik ere 1 (0,01)
ukan oraindik gezur 1 (0,01)
ukan oraindik hauts 1 (0,01)
ukan Urbina traizio 1 (0,01)
ukan zenbait aiar 1 (0,01)
ukan zenbait garaztar 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia