2015
|
|
Frai Luis zenak Santa Teresaren idatz-tankera
|
zer
nolakoa zen zehatz adierazi zuen: y en la forma del decir, y en la pureza y facilidad del estilo, y en la gracia y buena compostura de las palabras, y en una elegancia desafeitada, que deleita en extremo, dudo yo que haya en nuestra lengua escritura que con ellos se iguale.
|
|
1 Oi nire arimaren Jainkoa, bai presa handia hartzen dugula guk Zu iraintzeko, eta bai handiagoa hartzen duzula Zuk barkatzeko!
|
Zer
motibo dago, ene Jauna, hain zentzugabeko ausarkeriarako. Ez al da zure erruki handiaz dagoeneko konturaturik eta zure justizia zuzena dela ahazturik egoteagatik?
|
|
Gogoratu infernuko haserreen mende izango zaretela beti betiko, amaierarik gabe. Kontuan izan erregu egiten dizuela orain kondenatuko zaituzten Epaileak, eta ez duzuela bizia seguru unetxo batean ere;
|
zergatik
ez duzue bizi nahi betiko. Hau giza bihotzen gogorra!
|
|
Oi, ene Jainkoa! Bai atsekabe handia dela niretzat, gogoan erabiltzea
|
zer
sentituko duen hemen aintzat hartua, maitatua, zerbitzatua, estimu handitan izana eta gozotasunez betea izan den arima batek, orduantxe hil berri, bere burua betiko galdua ikusten duenean, eta ongi ulertzen duenean amaierarik gabeko egoera izango dela (han alferrik izango zaiola fedeko gauzez pentsatu nahi ez izatea, hemen egin ohi zuenez), eta ia oraindik gozatzen hasi ere ez zela egin zeritzane... Oi, bera denerako zein motel azaldua doan!
|
|
1 Oi ene Jainkoa eta ene egiazko sendotasuna!
|
Zer
da hau, Jauna, gu denerako koldarrak izatea, zure aurka egiteko izan ezik. Hemen biltzen dira Adamen seme alaben indar guztiak.
|
|
Azken batean, zentzugabeko jendea bezala.
|
Zer
egin, ene Jainko, zoro gaixotasun honekin daudenei. Diotenez, gaitzak berak ematen die indar handia izatea; horrela gertatzen da nire Jainkoagandik aldentzen direnekin:
|
|
Benetan harri eta zur geratzen naiz, gauza arin batean ez dela indarrik egiten pentsatzen dudanean, eta, nahi izan arren, egiaz ezin dutela erorbidea saihestu eta arima galtzeko arriskutik ezin dutela alde egin beren buruari sinetsarazten diotenean; eta hala ere, Zu zaren bezalako Maiestate handiari eraso egiteko bai badugula indarra eta adorea.
|
Zer
da hau, ene Jauna, zer da hau. Nork ematen ditu indar hauek?
|
|
Benetan harri eta zur geratzen naiz, gauza arin batean ez dela indarrik egiten pentsatzen dudanean, eta, nahi izan arren, egiaz ezin dutela erorbidea saihestu eta arima galtzeko arriskutik ezin dutela alde egin beren buruari sinetsarazten diotenean; eta hala ere, Zu zaren bezalako Maiestate handiari eraso egiteko bai badugula indarra eta adorea. Zer da hau, ene Jauna,
|
zer
da hau. Nork ematen ditu indar hauek?
|
|
Nola jarraitzen diote hain pobrea denari, zeruko aberastasunetatik bota baitzuten?
|
Zer
eman dezake berarentzat ezer ez duenak, zorigaitz ikaragarria baino besterik. Zer da hau, ene Jainkoa?, zer da hau, ene Kreatzailea?
|
|
Zer eman dezake berarentzat ezer ez duenak, zorigaitz ikaragarria baino besterik?
|
Zer
da hau, ene Jainkoa?, zer da hau, ene Kreatzailea. Nondik datoz zure aurka jotzeko indar hauek eta hain koldarkeria handia deabruaren aurka jotzeko?
|
|
Zer eman dezake berarentzat ezer ez duenak, zorigaitz ikaragarria baino besterik? Zer da hau, ene Jainkoa?,
|
zer
da hau, ene Kreatzailea. Nondik datoz zure aurka jotzeko indar hauek eta hain koldarkeria handia deabruaren aurka jotzeko?
|
|
Zuk, ene Printze horrek, zeureei lagunduko ez bazenie ere, ilunpetako printze honi zerbait zor bagenio ere, bidegabekoa izango zatekeen betiko Zuk gorderik diguzunagatik eta bestearen atsegin eta promesa guztiak faltsuak direla ikusirik.
|
Zer
ez ote du egingo gurekin zure aurka jo zuenak?
|
|
Maiestate hau loturik eta guri digun maitasunaren lokarriz estekaturik ikusten duzuelako ote da?
|
Zer
gehiago egiten zuten heriotza eman ziotenek, lotu ondoren zigorrez astindu eta zauritu baizik?
|
|
Begira, kristauok, har dezagun ongi gogoan, eta sekula ere ez ditugu ulertuko gure Jainko Jaunari zor dioguna eta haren errukiaren handia. Izan ere, haren zuzentasuna errukia bezain handia bada, ai ene!, ai ene!,
|
zer
zori izango dute betetzea eta beraiengan distira bizian agertzea merezi izan dauten haiek?
|
|
2 Emaguzu aditzera, ene Jainko, bizi kaskar honetako amets aldian adore handiz borrokatzen direnei
|
zer
sari emango zaien.
|
|
2 Oi ene Jauna!, aitortzen dut zure ahalmen handia. Ahaltsua bazara, eta hala zara,
|
zer
dago ezinik guztia ahal duenarentzat. Nahi izan, Jauna, nahi izan, ezereza banaiz ere, bene benetan sinesten dut ahal duzula nahi duzuna, eta zure miragarri handienak entzunik eta oraindik handiagoak egin ahal dituzula uste izanik, sendoago bihurtzen da nire fedea eta ziurrago sinesten dut egingo duzula Zuk.
|
|
Nahi izan, Jauna, nahi izan, ezereza banaiz ere, bene benetan sinesten dut ahal duzula nahi duzuna, eta zure miragarri handienak entzunik eta oraindik handiagoak egin ahal dituzula uste izanik, sendoago bihurtzen da nire fedea eta ziurrago sinesten dut egingo duzula Zuk. Eta
|
zer
du harritzekorik Ahalguztidunak egiten duenak. Ongi dakizu Zuk, ene Jainko, neure miseria guztien artean ere, ez naizela izan inoiz ere zure ahalmen eta erruki handia ezagutu gabe.
|
|
1 Oi ene Jauna!, nola ausartzen zaizu mesedeak eskatzera zure zerbitzuan hain gaizki jardun duena eta eman diozuna gordetzen jakin ez duena?
|
Zer
itxaron daiteke hainbat bider saltzaile izan denagandik. Zer egingo dut, bada, nahigabetuen poza eta Zugan erremedioa nahi dutenen erremedioa baitzara?
|
|
Zer itxaron daiteke hainbat bider saltzaile izan denagandik?
|
Zer
egingo dut, bada, nahigabetuen poza eta Zugan erremedioa nahi dutenen erremedioa baitzara. Hobe izango ote da neure premiak isilean gordetzea, zure erremedioaren zain?
|
|
Ez, ez dut inolako arrazoirik kexu agertzeko, neure Jainkoagan nik eska eta desira ditzakedan baino askoz ere maite erakutsi handiagoak ikusi baititut beti! Zure onberatasunak hainbesteraino jasan nauelako ez bada, ez dut
|
zertan
agerturik kexu.
|
|
|
Zer
eska dezake, bada, ni bezalako ezerez batek. Eman diezadazula, ene Jainko, Zuri nik ematekoa san Agustinekin batera, nik dizudan hainbesteko zorraren zertxobait ordaindu ahal izateko; oroit zaitezela zure sorkaria naizela eta ezagut dezadala nik nor dudan neure Kreatzailea, maite izan dezadan.
|
|
Noiz arte egongo naiz zure aurpegia ikusteko zain?
|
Zer
erremedio ematen diozu lurrean hain gutxi duenari, atseden pixka bat izan dezan zugandik at. Oi biziaren luzea!, oi atsekabezko bizia!, oi bizitzen ez den bizia!, oi bakardadea bakarrik dena!, erremediorik gabea!
|
|
Oi biziaren luzea!, oi atsekabezko bizia!, oi bizitzen ez den bizia!, oi bakardadea bakarrik dena!, erremediorik gabea! Bada, noiz, Jauna, noiz?, noiz arte?,
|
zer
egin dezaket, ene On hori, zer egin dezaket. Beharbada, zure desirarik ez izatea desiratuko ote dut?
|
|
Oi biziaren luzea!, oi atsekabezko bizia!, oi bizitzen ez den bizia!, oi bakardadea bakarrik dena!, erremediorik gabea! Bada, noiz, Jauna, noiz?, noiz arte?, zer egin dezaket, ene On hori,
|
zer
egin dezaket. Beharbada, zure desirarik ez izatea desiratuko ote dut?
|
|
Hala ere, nor ez ote da haren beldur izango bere Jainkoa maitatu gabe igaro badu bizitzaren zati bat? Eta ni neu halakoa izanik,
|
zer
eskatzen dut eta zer desira dut. Beharbada, neure erruengatik merezi dudan zigorra?
|
|
Hala ere, nor ez ote da haren beldur izango bere Jainkoa maitatu gabe igaro badu bizitzaren zati bat? Eta ni neu halakoa izanik, zer eskatzen dut eta
|
zer
desira dut. Beharbada, neure erruengatik merezi dudan zigorra?
|
|
Pertsona goren hauek elkar ezagutzen dute, elkar maitatzen dute eta atsegin hartzen dute elkarrekin. Beraz,
|
zertarako
behar dute nire maitasuna. Zertarako nahi duzu, ene Jainko, edota zer irabazten duzu?
|
|
Beraz, zertarako behar dute nire maitasuna?
|
Zertarako
nahi duzu, ene Jainko, edota zer irabazten duzu. Oi, bedeinkatua Zu!
|
|
Beraz, zertarako behar dute nire maitasuna? Zertarako nahi duzu, ene Jainko, edota
|
zer
irabazten duzu. Oi, bedeinkatua Zu!
|
|
Oi ene Jainkoa, Jainkoa, sorkari guztien egilea! Eta
|
zer
da sorturik dagoena, Zuk, Jauna, gehiago sortu nahi bazenitu. Ahalguztiduna zara; zure egintzak ulermena gainditzen dutenak dira.
|
|
Zatozte nigana, nekatu eta zamatu guztiok, eta neuk emango dizuet atseden.
|
Zer
nahi dugu gehiago, Jauna. Zer eskatzen dugu?
|
|
Zer nahi dugu gehiago, Jauna?
|
Zer
eskatzen dugu. Zer bilatzen?
|
|
Zer eskatzen dugu?
|
Zer
bilatzen. Zergatik daude mundukoak galdurik, atsedena bilatzeagatik baizik?
|
|
Ene Jainko, ene Jainko!
|
Zer
da hau, Jauna. Oi, hau tamala!
|
|
Erruki zaitez, ene Kreatzailea, zeure kreatura hauetaz. Kontuan izan ez dugula geure burua ulertzen, ez dakigula
|
zer
nahi dugun, ezta ez dugula asmatzen eskatzen dugunean. Emaguzu, Jauna, argia; kontuan izan jaiotzez itsu zenak baino premia handiagoa dugula, hark argia ikusi nahi eta ezin baitzuen.
|
|
Badakit nik, ene Jauna, emango diozula zeure onberatasunagatik; Zu zeuk diozu; zure hitzek ezin dute huts egin. Izan ere, su honetan bizi izaten ohituta eta giro honetan hazita, sentitzen ez badute eta zentzugabe halakoak beren premia larriaz konturatzen ez badira,
|
zer
erremedio dago, ene Jainko. Zu mundura etorri zinen honelako premia handiei konponbidea jartzera.
|
|
1 Oi bizia, bizia!, nola iraun dezakezu zutik, zeure Bizia duzunetik aldendua egonik?
|
Zertan
ari zara hain bakardade handian. Zer egiten duzu, zeure egintza guztiak akatsez eta hutsez beteak badituzu?
|
|
Zertan ari zara hain bakardade handian?
|
Zer
egiten duzu, zeure egintza guztiak akatsez eta hutsez beteak badituzu. Zerk kontsolatzen zaitu, ekaitz itsaso honetan?
|
|
Zer egiten duzu, zeure egintza guztiak akatsez eta hutsez beteak badituzu?
|
Zerk
kontsolatzen zaitu, ekaitz itsaso honetan. Min ematen dit neure buruak, eta min handiagoa mindurik bizi ez nintzeneko aldiak.
|
|
2 Ene Jainko eta errukia!,
|
zer
egingo dut Zuk nigan egiten dituzun handitasunak alferrik gal ez ditzadan. Zure egintzak santuak dira, zuzenak, ezin baliotsuagoak dira eta jakinduria handiz osatuak, jakinduria bera baitzara Zu, Jauna.
|
|
3
|
Zertarako
esan dut hau, ene Jainko. Nori kexatzen natzaio?
|
|
Nork entzuten dit niri, Zuk, ene Aita eta Kreatzaile horrek, izan ezik? Izan ere, Zu nire nahigabeaz kontura zaitezen,
|
zertarako
hitz egin, hain argi ikusten baitut nire barruan zaudela. Hau da nire zentzugabekeria.
|
|
1 Sarritan, ene Jauna, gogoan erabili ohi dut, Zu gabe bizi izatea zerbaitez elikatu ahal bada, bakardadean dela hori, arimak atseden hartzen duelako bere atsedenean; baina askatasun osoaz gozatzen ez denez gero, sarritan bikoiztu egiten da oinazea; hala ere, kreaturekin tratatu beharrak eta arima bere Kreatzailearekin bakarrean tratatzeari utzi beharrak dakarren oinazea atsegintzat hartzera darama. Baina
|
zer
da hau, ene Jainko, atsedenak nekatu egiten baitu Zu bakarrik kontentatu nahi zaituen arima. Oi, Jainkoaren maitasun ahaltsua, bai bestelakoak direla zure ondorioak, munduko maitasunaren ondoan!
|
|
Oi gizasemeok!, noiz arte izango zarete bihotz gogorrekoak, Jesus guztiz otzan honen aurka, izan ere?
|
Zer
da hau. Gure gaiztakeriak iraungo ote du haren aurka?
|
|
Oi ene Jainko ahaltsua! Nahi ez badugu ere epaituko gaituzuna,
|
zer
dela eta ez dugu kontuan hartzen, ordu hartarako Zu pozik edukitzeko hainbeste doakiguna. Baina nork ez du nahi izango hain Epaile zuzena?
|
|
Zoriontsuak une beldurgarri hartan Zurekin pozten direnak, ene Jaun eta Jainkoa! Zuk jaso duzunak, une bateko atsegin bat lortzearren era doilorrean galdu zela konturatu denak eta beti Zu pozteko erabakia hartua duenak, zure laguntzaz (ez baitiezu huts egiten, ene arimaren on horrek, maite zaituztenei, ezta erantzun gabe uzten ere deitzen dizutenei), gero bizi izateko,
|
zer
erremedio izango luke, Jauna, hain on handia galdu izanaren oroipenaz, hau da, bataioaz gero geratu zen errugabetasuna galdu izanaren oroipenaz, hilez joatea baino besterik. Izan dezakeen bizitzarik hoberena, sentimendu honekin beti hilez joatea du.
|
|
Baina lehenik zure zerbitzuan jardun nahiko nuke, Zuk, beraren zerbitzuan jardunez, irabazi zenionaz gozatuko baitu.
|
Zer
egingo dut, ene Jauna. Oi, zein berandu piztu diren nire desirak eta zein goiz ibili zaren Zu, Jauna, ni irabazi nahiez eta dei eginez, oso osoan Zuri emana bizi nendin!
|
|
Badakizu, ene Jauna, askotan gehiago beldurtzen ninduela azken epaiketako egun ikaragarri honetan zure jainkozko aurpegia nire aurka haserre ikusiko ote nuen gogoratzeak, irudimenean agertzen zitzaizkidan infernuko oinaze eta sumin guztiak baino; eta zure errukiak gorde nintzala niretzat hain gauza erdiragarria denetik eskatzen nizun, eta orain ere halaxe eskatzen dizut, ene Jauna.
|
Zer
etor dakidake lurrean honen mailara iristen denik. Guztia batera nahi dut, ene Jainko, eta aska nazazu hain latza den atsekabetik.
|
|
Oi erruki neurrigabea!
|
Zer
gehiago nahi dugu. Ba ote da inor hainbeste eskatzen lotsa ez denik?
|
|
Nahigabea hartzen dugu gauza bat galtzean, orratz bat edota gabirai bat, airean hegan ikusiz begiei atsegin emateko baizik ez dena, galtzean, eta handia da gero nahigaberik ez hartzea, Jainkoaren handitasunezko arrano hegalari hau eta amairik gabe gozatzeko den erreinu bat galtzean!
|
Zer
da hau. Zer da hau?
|
|
Zer da hau?
|
Zer
da hau. Ez dut ulertzen.
|
|
1 Ai ene, ai ene, Jauna, bai luzea dela erbeste hau eta samin handien artean igarotzen dena nire Jainkoa ikusteko bihotz minez! Jauna,
|
zer
egingo du arima batek kartzela honetan sarturik. Oi Jesus, bai luzea dela gizakiaren bizia, laburra dela esan ohi bada ere!
|
|
Laburra da, ene Jainko, haren bitartez amairik izan ezin duen bizia irabazteko; baina luzea da oso bere burua bere Jainkoaren aurrean ikusi nahi duen arimarentzat.
|
Zer
erremedio ematen dio sufrimendu honi. Ez dago, Zugatik sufritzea baino besterik.
|
|
Izan ote daiteke gauza handiagorik, Zuri poz ematea baino? Oi ene poz eta ene Jainko!,
|
zer
egingo dut nik Zuri poz emateko. Hutsalak dira nire zerbitzuak, asko egin arren ere neure Jainkoari.
|
|
Hutsalak dira nire zerbitzuak, asko egin arren ere neure Jainkoari.
|
Zertarako
egon, bada, ezereztasun ezerez honetan. Jaunaren nahia egin dadin.
|
|
Jaunaren nahia egin dadin.
|
Zer
irabazi handiagorik, ene arima. Zain egon, zain egon, ez baitakizue ez egunik, ez ordurik.
|
|
Poz handia da, Zugandik aldendua egotearen bakardadeak nahigabetzen duen arimarentzat, alde guztietan zaudela jakitea. Baina maitasunaren irakina eta nahigabe honen eragin biziak hazten direnean,
|
zertarako
balio du, ene Jainko?, adimena nahasten baita eta egia hau ezagutzeko arrazoia ezkutatzen, ezagutzerik ez ulertzerik gabe. Zugandik aldendurik dagoela daki soilik, eta ez du onartzen inolako erremediorik; izan ere, gartsu maite duen bihotzak ez du onartzen aholkurik ez kontsolaziorik, mindu zuen harengandik izan ezik; handik itxaroten baitu bere nahigabearen erremedioa.
|
|
3 Hain kaskarra bada, ene Senarra, nola ez da gelditzen inongo kreaturetan bere Kreatzaileagana iritsi arte? Oi ene Jainkoa!,
|
zergatik
ni neure Maitearena. Zuk, nire benetako Maitale horrek, hasten duzu maitasun gudu hau; izan ere, ez dirudi besterik denik ahalmen guztien eta zentzumenen ezinegon eta bertan behera uzte hau, plaza eta auzoetara irteten baitira Jerusalengo alabei deika, beren Jainkoaren berri eman diezaieten. Izan ere, gudu hau hasia denez gero, noren aurka joango dira borrokatzera, beraiek bizi ziren gotorlekuaren, hau da, arimaren goialdearen, jabe egin denaren aurka izan ezik?
|
|
Oi Maitasuna, nik neure burua maita eta uler dezakedan baino gehiago maite nauzuna!
|
Zertarako
nahi dut, Jauna, Zuk eman nahi didazuna baino gehiago. Zertarako nahi dut nekatu neure desirak agintzen didana eskatzen, nire adimenak bidera dezakeen eta nire desirak desira dezakeen guztia, haien helburuekin, Zuretzat ezaguna baita, eta nik ez baitakit haietatik onura ateratzen?
|
|
Zertarako nahi dut, Jauna, Zuk eman nahi didazuna baino gehiago?
|
Zertarako
nahi dut nekatu neure desirak agintzen didana eskatzen, nire adimenak bidera dezakeen eta nire desirak desira dezakeen guztia, haien helburuekin, Zuretzat ezaguna baita, eta nik ez baitakit haietatik onura ateratzen. Beharbada, nire arimak irabazia lortuko duela uste duen honetan, egongo da nire galera.
|
|
Beharbada, nire arimak irabazia lortuko duela uste duen honetan, egongo da nire galera. Izan ere, lan batetik aska nazazula eskatzen badizut eta hartan bada nire hilduraren jomuga,
|
zer
da eskatzen dizudana, ene Jainko. Lan hori emateko eskatzen badizut, beharbada, nire pazientziarako ez da komeni, oraindik ahul baitago eta ezin baitu sufritu hain golpe handirik; eta pazientziaz eramaten badut eta apaltasunean sendo ez banago, baliteke zerbait egin dudala uste izatea, guztia egin duena Zu zeu izan zarenean, ene Jainko.
|
|
2 Askoz ere gehiago esan nitzake honetaz, Jauna, neure burua ez dudala ulertzen agertzeko; baina ulertzen didazula badakit eta
|
zertarako
hitz egin. Nire miseria itzartzen denean, ene Jainkoa, eta nire arrazoia itsutzen duenean, neure eskuz idazten dudan honetan ea aurkitzen dudan ikusteko.
|
|
Nire miseria itzartzen denean, ene Jainkoa, eta nire arrazoia itsutzen duenean, neure eskuz idazten dudan honetan ea aurkitzen dudan ikusteko. Izan ere, askotan hain ezerez eta ahul eta adoregabe ikusten dut neure burua, non galdetzen baitut
|
zer
izan zen zure mirabeaz, mundu honetako ekaitzen aurka borroka egiteko zure mesedeak jadanik jasoak zituelakoan zegoen hartaz. Ez, ene Jainkoa, ez; ez gehiago konfiantzarik nik neuretzat nahi izan dezakedan ezertan.
|
|
6 Zorionekoak bizitza honetako liburuan idatzirik daudenak. Baina zu, ene arima, hemen idatzirik bazaude,
|
zergatik
zaude goibel eta jartzen nauzu ezin egonik. Itxaron Jainkoagan, orain ere Berari aitortuko baitizkiot neure bekatuak eta beraren errukiak, eta guztiak bat eginik, gorespen kanta egingo dut amaigabeko intziriez neure Salbatzaile eta neure Jainkoari.
|
|
Izan ere, ongi begiratuz gero, ene ahizpak, zintzoaren arima ez da besterik paradisu bat baino, Jaunak bere atsegin guztiak dituela dioena.
|
Zer
deritzazue, bada, izango dela Errege hain ahaltsu, jakintsu, hain garbi eta guztizko ondasunez hain betea denak atsegin hartzeko gela. Nik ez dut ezer aurkitzen arima baten edertasunari eta lekuaren handitasunari berdintzekorik; eta, egiaz, gure adimena, denik eta zorrotzena ere, nekez iritsiko da hori ulertzera, Jainkoa ulertzera iristerik ez duen bezala, Berak esan zuenez gero bere irudi eta antzera egin gaituela.
|
|
Beraz, hau egia bada, eta hala da, ez dugu
|
zertan
nekaturik gaztelu honen edertasuna ulertu nahian; izan ere, arimagandik Jainkoagana kreaturagandik Kreatzaileagana dagoen alde berbera dago, arima kreatura baita; hala ere, Jainkoak bere antzeko egin duela esatea nahiko da, guk arimaren duintasun eta edertasuna ezin ulertu dezakegula jakiteko.
|
|
Ez ote litzateke ezjakintasun handia, ene alabak, norbaiti nor den galdetu, eta ez bera nor den, ez bere aita eta ama nor izan ziren, ezta nongoak ziren ere ez jakitea? Hau zorakeria handia izanik ere, ez dago konparatzerik gugan dagoenarekin,
|
zer
garen jakiten saiatzen ez garenean, eta gorputz hauetan gelditzen garenean, eta horrela, abespeluan, entzun egin dugulako eta fedeak dioskulako soilik arima badugula dakigunean. Baina zer ondasun egon daitekeen arima honetan edo nor dagoen arima honetan edota haren balio handiaz, gutxitan egiten dugu gogoeta; eta horrela, haren edertasuna zaintzen kontu handiz saiatzeari gutxi begiratzen zaio:
|
|
Hau zorakeria handia izanik ere, ez dago konparatzerik gugan dagoenarekin, zer garen jakiten saiatzen ez garenean, eta gorputz hauetan gelditzen garenean, eta horrela, abespeluan, entzun egin dugulako eta fedeak dioskulako soilik arima badugula dakigunean. Baina
|
zer
ondasun egon daitekeen arima honetan edo nor dagoen arima honetan edota haren balio handiaz, gutxitan egiten dugu gogoeta; eta horrela, haren edertasuna zaintzen kontu handiz saiatzeari gutxi begiratzen zaio: gaztelu honen inguru edo hesiaren arrunkeriara, hau da, gorputz hauetara, zuzendua da gure arreta guztia.
|
|
Badirudi zentzugabekeria bat diodala; izan ere, gaztelu hau arima bera bada, argi dago ez dela horra sartu beharrik, bata eta bestea gauza bera direnez gero; erokeria litzatekeen bezala gela barruan dagoen bati barrura sartzeko esatea. . Baina egotetik egotera alde handia dagoela jakin behar duzue; arima asko gazteluaren inguruan gelditzen dira, gazteluzainak egon ohi diren lekuan, eta ez dira batere arduratzen barrura sartzen, eta ez dakite hain toki zoragarrian
|
zer
dagoen, ez nor dagoen barruan, ezta nolako gelak dituen ere. Honezkero entzuna izango duzue otoitz liburu batzuetan arimari ematen zaion aholkua:
|
|
6 Beharbada, gaitik irtenda nabilela irudituko zaizue, ene ahizpak, eta ez naizela zuekin ari; izan ere, horrelakorik ez dago hemen, ez dugu ogasunik, ez dugu nahi ere eta ez gabiltza horren atzetik, ezta ez gaitu inork iraintzen ere. . Horregatik konparazioek ez dute adierazten hemen gertatzen dena; baina gerta daitezkeen beste gauza asko ateratzen dira haietatik; ez da komeni izendatzea, ezta ez dago
|
zertan
izendaturik ere. Hortik aterako duzue utzi zenutenaz erabat hustuak zaudeten ala ez; izan ere, badira gauzatxo batzuk, honelakoak ez badira ere, zeuen grinen nagusi zareten ala ez ikusteko.
|
|
nik diodana egitea maitasun egintza bat zertuz, edota san Paulok dioena esanez:
|
zer
nahi duzu, Jauna, egin dezadan. Era askotara irakatsiko dizue han nola Berari atsegin eman eta abagune egokia da; izan ere, entzuten ari zaigula ematen du, eta ia beti prestatzen du arima hain ukitu fin honek, esanda geratu dena borondate sendoz egin ahal izateko.
|
|
11 Jaunak hemen arima aurrerarazteko eta eskolatzeko darabilen jarduera guztia hain bare eta hain zaratarik gabe gertatzen delarik, Salomonen tenplua eraiki zenean bezala dela iruditzen zait, han ez baitzen inolako zaratarik entzun behar; horrelaxe, Jainkoaren tenplu honetan, beraren egoitza honetan ere, Berak eta arimak bakarrik atsegin hartzen dute isiltasun itzelean. Adimenak ez du
|
zertan
mugiturik ezta ezeren bila aritu beharrik ere, sortu zuen Jaunak baretu nahi baitu hemen, eta zirritu txiki batetik begira dezala zer gertatzen den; izan ere, noizbehinka ikuste hau galtzen bada eta begiratzen uzten ez badiote ere, tarte labur laburrean izan ohi da hori; nire iritziz, hemen ez direlako ahalmenak galtzen, baina ez dute lanik egiten, izuak harturik bezala baitaude.
|
|
11 Jaunak hemen arima aurrerarazteko eta eskolatzeko darabilen jarduera guztia hain bare eta hain zaratarik gabe gertatzen delarik, Salomonen tenplua eraiki zenean bezala dela iruditzen zait, han ez baitzen inolako zaratarik entzun behar; horrelaxe, Jainkoaren tenplu honetan, beraren egoitza honetan ere, Berak eta arimak bakarrik atsegin hartzen dute isiltasun itzelean. Adimenak ez du zertan mugiturik ezta ezeren bila aritu beharrik ere, sortu zuen Jaunak baretu nahi baitu hemen, eta zirritu txiki batetik begira dezala
|
zer
gertatzen den; izan ere, noizbehinka ikuste hau galtzen bada eta begiratzen uzten ez badiote ere, tarte labur laburrean izan ohi da hori; nire iritziz, hemen ez direlako ahalmenak galtzen, baina ez dute lanik egiten, izuak harturik bezala baitaude.
|
|
14 Baina
|
zer
sentituko ote dute arima hauek, hain on handirik gabe gera daitezkeela ikustean. Honek kontu handiagoz ibiltzera eta beren ahuleziatik indarrak ateratzera eramaten ditu, beren erruz, Jainkoari poz emateko ager dakiekeen ezer egin gabe ez uzteko.
|
|
Gure Jaunak arimari hain mesede handiak eginez
|
zer
nahi duen adieraziz amaitzen du, eta nola den beharrezkoa Marta eta Maria batera ibiltzea.
|
|
Nola eraman ahal izango zituela uste duzue san Paulok hain neke handiak? Haren bidez ikus ditzake
|
zer
ondorio dakartzaten benetako ikuskariek eta kontenplazioak, gure Jaunagandikoak direnean eta ez irudipenak edota deabruaren engainua. Menturaz ezkutatu egin zen sari haietaz gozatu eta beste ezertaz ez arduratzeko?
|
|
Menturaz ezkutatu egin zen sari haietaz gozatu eta beste ezertaz ez arduratzeko? Ikusten duzue bai, guk dakigunez, ez zuela egunik izan atseden hartzeko, eta gaurik ere ez zuen izango, gauez irabazten baitzuen
|
zer
jana. Oso gogoko dut nik san Pedro kartzelatik ihesi zihoala gure Jauna agertu zitzaionekoa, eta Erromara zihoala berriro gurutziltzatua izatera esan zionekoa.
|
|
Inork ez dugu hau dagoen jaikoa errezatzen, berariazko poztasunik hartu gabe. Nola geratu zen san Pedro Jaunaren mesede hau jasoz geroztik, edota
|
zer
egin zuen. Heriotzara joan zen berehala; eta ez da Jaunaren erruki txikia heriotza nork eman aurkitzea.
|
|
6 Oi ene ahizpak, zein ahaztua izango duen bere atsedena, eta zein ardura gutxi duen ohoreaz, eta zein urrun dagoen aintzat izan dezatela nahi izatetik, Jauna beragan hain modu berezian duen arima! Izan ere, arima Jaunarekin luze badago, arrazoizkoa denez, gutxi gogoratuko da bere buruaz; haren gogo guztia Hura nola gehiago poztu da, eta
|
zertan
edo nondik erakutsi Hari dion bere maitasuna. Honetarako da otoitza, ene alabak; horretarako balio du espirituzko ezkontza honek:
|
|
Haren Maiestateak hain izugarrizko egintza eta oinazeen bidez erakutsi bazigun bere maitasuna, nola kontentatu nahi duzue hitzen bidez soilik? Ba al dakizue
|
zer
den egiaz espiritualak izatea. Jainkoaren esklabo bihurtzea, haren burdinaren, hau da, gurutzearen, ikurraz seinalaturik, esklabotzat mundu osoan zehar saldu ahal ditzan, Bera saldua izan zen bezala, haiek beren askatasuna haren esku utzi baitute; ez die horrela bidegabekorik egiten ezta mesede txikia ere.
|
|
Esan dizuet dagoeneko, arima hauek barrutik duten sosegua, kanpotik gutxiago izateko eta nahi ere ez izateko dela.
|
Zertarako
direla, uste duzue, esan ditudan inspirazio haiek, edota hobeki esan, bihotz eraginak, eta mezu haiek, arimak erdigunetik gazteluko goialdean dagoen jendeari eta bera dagoen egoitzatik kanpo dauden egoitzetara igortzen dizkienak. Lotara joan daitezen ote da?
|
|
Eta egin ere, Martaren ofizioa egin zuen, Jaunari oinak garbitzean eta bere ileaz xukatzean, eta uste al duzue penitentzia txikia izango zela hura bezalako andre batentzat, kale haietatik joatea, eta beharbada bakarrik, nola zihoan erreparatzeko gogo berorik ez zuelako, eta egundo ere sartu ez zen lekuan sartu, eta gero fariseuaren gaizki esate eta sufritu beharreko beste gauza asko sufritzeko? ...nbesteko aldaketa egiten herrian ikusi, eta dakigunez, hain jende txarraren artean, Jaunaren, beraiek hain amorru handia zioten haren, adiskidea zela jakitea nahiko baitzen nolako bizitza izan zuen gogora ekartzeko, eta orain santatzat agertu nahi zuela, argi baitago berehala aldatuko zuela janzkera eta gainerako guztia; bada, gaur egun hain ospetsuak ez diren pertsonengatik beltzak esaten badira,
|
zer
izango ote zen orduan. Nik diotsuet, ene ahizpak,, alderik onena?
|
|
16 Haren Maiestateak nahi dezala, ene ahizpak eta alabak, elkar ikus dezagula beti Hura goretsiko dugun lekuan, eta niri eman diezadala hemen esaten dizuedanetik
|
zer
edo zer egitez betetzeko grazia, bere Semearen irabaziengatik, betiko bizi eta errege baita amen; badiotsuet ez dela txikia dudan lotsaria, eta horrela eskatzen dizuet Jaunagatik beragatik ez ahazteko zeuen otoitzetan ezerez errukarria den hau.
|
|
16 Haren Maiestateak nahi dezala, ene ahizpak eta alabak, elkar ikus dezagula beti Hura goretsiko dugun lekuan, eta niri eman diezadala hemen esaten dizuedanetik zer edo
|
zer
egitez betetzeko grazia, bere Semearen irabaziengatik, betiko bizi eta errege baita amen; badiotsuet ez dela txikia dudan lotsaria, eta horrela eskatzen dizuet Jaunagatik beragatik ez ahazteko zeuen otoitzetan ezerez errukarria den hau.
|
|
–Morroia ez da nagusia baino gehiago? (Mt 10, 24);. Maisu ona,
|
zer
egin behar dut betiko bizia ondaretzat jasotzeko?? (Mk 10, 17);. Zaudeete erne eta egizue otoitz, tentaldian ez erortzeko?
|
|
deitzen die hurrenez hurren Bizitzako 14 eta 15 kapituluen izenburuetan. Perfekzio Bidean, gelditasunezko otoitza
|
zer
den agertzen du? (31 kapituluaren izenburuan).
|
|
Bernardino Laredoren Subida del Monte Sión liburuaren zeharkako aipamena; 3 ataleko 27 kapitulua: ?
|
Zer
den inolako gogoetarik ez egitea kontenplazio gorenean?.
|
|
Mila bizitza izan nahiko lituzke guztiak Jainkoaren zerbitzuan erabiltzeko, eta munduan dauden gauza guztiak mihiak izan daitezela haien bidez Jainkoa goresteko. Penitentzia egiteko desirak handi handiak dira; eta ez du askorik sufritzen egiten duenean, maitasunaren indarrez gutxitzat duelako egiten duena eta argi ikusten du martiriek ez zutela gauza handirik egiten oinazeak sufritzean, gure Jaunaren laguntza honekin, erraza delako, eta kexu agertzen zitzaizkion arima hauek Haren Maiestateari
|
zer
sufriturik eskaintzen ez zienean.
|
|
16 Mesede hau ezkutuan egiten zaienean, oso handitzat dute; pertsona batzuen aurrean denean, ordea, hain lotsari eta gorrialdi handia izaten da, non arima nolabait irten egiten baita gozatu zuenetik, bera ikusi dutenek
|
zer
uste izango ote duten pentsatzeak ematen dizkion samin eta kezkarekin. Izan ere, ezagutzen dute munduaren malezia, eta konturatzen dira, beharbada, ez dutela den bezala epaituko, alderantziz baizik:
|
|
Jauna goresteko bide izan behar zitzaiena, beharbada, juzgu txarrak egiteko bide gertatuko zaiela. Samin eta lotsari hau nolabait apaltasunik eza dela esango nuke; baina dagoeneko hori ez dago beraren esku; izan ere, pertsona honek gaitzetsia izan nahi badu,
|
zer
axola zaio. Samin honetan zen bati honela esan zion gure Jaunak:
|
|
17 Ez dakit pixka bat aditzera emana geratu den
|
zer
den liluramendua, guztiz aditzera ematea ezinezkoa baita, esan dudanez; eta uste dut ez dela ezer galdu esateaz, zer den argi gera dadin; izan ere, gezurrezko liluramenduetan ondorio oso desberdinak izaten dira. Ez diot gezurrezkoak, horiek dituenak engainatu nahi duelako, bera engainatua dagoelako baizik; eta seinaleak eta ondorioak hain mesede handiarekin bat ez datozenez gero, ohorea galdurik geratzen da eta arrazoiz ez zaio sinesten gero Jaunak mesede hori egin dionari ere.
|
|
17 Ez dakit pixka bat aditzera emana geratu den zer den liluramendua, guztiz aditzera ematea ezinezkoa baita, esan dudanez; eta uste dut ez dela ezer galdu esateaz,
|
zer
den argi gera dadin; izan ere, gezurrezko liluramenduetan ondorio oso desberdinak izaten dira. Ez diot gezurrezkoak, horiek dituenak engainatu nahi duelako, bera engainatua dagoelako baizik; eta seinaleak eta ondorioak hain mesede handiarekin bat ez datozenez gero, ohorea galdurik geratzen da eta arrazoiz ez zaio sinesten gero Jaunak mesede hori egin dionari ere.
|
|
– Arrazoi bat ematen du
|
zergatik
behar den adorea agertzen duena. –
|
|
1 Bada beste liluramendu modu bat, edo espirituaren hegaldia deitzen diot nik, izatez guztia bat izan arren, barruan oso desberdin sentitzen dena; izan ere, batzuetan bat batean arimaren eragin hain bizia sumatzen da, non espiritua harrapatua dela baitirudi, batez ere hasiera batean, beldur handia ematen duen abiaduraz; horregatik esaten nuen Jainkoagandik mesede hauek hartzen dituenak adore handia duela, eta baita fedea eta konfiantza eta Jainkoaren borondatearekin oso osoan bat eginik egotea ere, arimaz nahi duena egin dezan. Egonezin txikia dela uste al duzue pertsona batentzat, bere zentzu betean dagoela, arima harrapatzen diotela ikustea (eta kasu batzuetan irakurri izan dugu gorputza ere harekin batera harrapatzen diotela) nora doan,
|
zerk
edo nork eta nola daraman ez dakiela?; bat bateko eragin honen hasieran ez baitago Jainkoa delako hain ziurtasun handirik.
|
|
4 Egia da, ene ahizpak, hau idatziz noala besterik gabe, txunditurik nagoela, Errege eta Enperadore handi honen ahalmen handia nola agertzen den hemen ikustean;
|
zer
ez ote du izango hortik igarotzen denak! Nik uste dut, arima hauei bezala, Haren Maiestatea agertuko balitzaie munduan guztiz galdurik dabiltzanei, ez liratekeela ausartuko Hura iraintzen, maitasunagatik ez bada beldurragatik.
|
|
...iestateak beragatik egiten duenari begiratuz eta bere buruari begiratzera etorriz, beharturik dagoenerako zein gutxi zerbitzatzen duen, eta egiten duen gutxi hori ere hutsegitez, hausturaz eta nagikeriaz beterik, egintzaren bat, egiten badu, zenbaterainoko inperfekzioz egiten duen ez gogoratzearren, nahiago du ahazten saiatzea eta bere bekatuak gogora ekarriz, Jainkoaren errukian bere burua uztea;
|
zerekin
ordaindurik ez duenez gero, bekatariekin beti izan duen bihozberatasun eta errukiaz erremedia dezala.
|
|
6 Gauza honengatik, sekula ere ez zuela Jainkoari
|
zer
emanik izan eta ez zuela Harengatik zer utzirik ere izan gogoan zerabilela, gurutze baten aurrean oso samindurik zegoen pertsona bati esandakoa erantzungo dio, beharbada: Gurutziltzatuak berak esan zion, kontsolatuz, Berak ematen zizkiola bere Pasioan eraman zituen oinaze eta neke guztiak, beretzakotzat har zitzala, Aitari eskaintzeko.
|
|
6 Gauza honengatik, sekula ere ez zuela Jainkoari zer emanik izan eta ez zuela Harengatik
|
zer
utzirik ere izan gogoan zerabilela, gurutze baten aurrean oso samindurik zegoen pertsona bati esandakoa erantzungo dio, beharbada: Gurutziltzatuak berak esan zion, kontsolatuz, Berak ematen zizkiola bere Pasioan eraman zituen oinaze eta neke guztiak, beretzakotzat har zitzala, Aitari eskaintzeko.
|
|
9 Askotan pentsatu izan dut, eguzkia zeruan dagoela, haren izpiek hain indar handia badute bera handik aldatu gabe bat batean honaino iristeko, horrela, arima eta espiritua, eguzkia eta beronen izpiak bezala gauza bera direnez gero, ez ote daitekeen haren goreneko parteren bat bere gain altxa, arima bere lekuan geratuz, egiazko Zuzentasun Eguzkitik datorkion beroaren indarrez. Azken batean, ez dakit
|
zer
esaten ari naizen. Egia hau da:
|
|
Egia hau da: su ematen diotenean arkabuz batetik pilota irteten den bezain azkar, jaikitzen dela barrualdean hegaldi bat (ez baitakit beste
|
zer
izen eman diezaiokedan), zaratarik egiten ez badu ere, hain mugimendu argia egiten du, non ez baitaiteke izan inola ere gure irudipena; eta, uler dezakeen guztirako, beretik erabat irtenda, gauza handiak erakusten zaizkio; eta bere burua berriro senera datorrela sumatzen duenean, irabazi handiekin da eta lurreko gauzak hain gutxitzat ditu ikusi dituenen ondoan, non zaborra iruditzen baitzaizkio; ... Jaunak joatekoa den lurraren zertxobait erakutsi nahi izan diola dirudi, bide latz honetako nekeak igaro ditzan, atseden hartzera nora doan jakinik, Israel herrikoak agindutako lurraldera bidali zituztenek seinaleak eraman zituzten bezala.
|