Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.159

2000
‎Hori oso osorik baztertu gabe, bada osterantzekorik ere euskaratze lan horretan, batez ere, euskaratze hori egungo euskal irakurleari modurik hurbilenean eskaintzeko orduan. Gure kasuan, bestelako horri ekin diogu langintza honetan.
‎Portalisen atariko hitzaldi hori euskaratzea lan nekeza dela ezin aitzi... ondo egin nahi izanez gero. Garai baten isla dira horren pentsamendua eta horren esanak, Frantziako Iraultzak une jakin batean asmatu zuen hizkera berriaren adierazle.
‎zuhurtzia eta moderazioa. Legelari praktikoak ditugu laurok, urte askotako jarduera neketsuaren ostean Bonapartek lan horretarako bereziki deituak. Euretariko batzuk Herri Batzarretako ordezkariak eta hautetsiak ziren.
‎Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎Onuragarri iruditu zaigu gure lanak atariko liburu batez hastea: Zuzenbidea eta legeak orokorrean.
‎Horri erantzun zaio arriskutsua dela bihotza nahikeria eta aldakerietara uztea, norberak ere etxeko lorrak jasan egiten dituela; arean bere, halakoak aurreikusteko lana egiten dela, dibortziorako ahalmena ez dagoenean; ez dago jada senarraren aginpiderik, ez gurasoenik ezta etxeko gobernurik ere, ahalmen hori onartzen den guztietan; banantzeak arindu egiten dituela ezkon bizimoduaren garratzak; dibortzioa emazte eta seme alaba horien mesedekoa ez dela; ohitura onak ere, mehatxatu egiten dituela, garra eta irristarik gogorrenak askatuz; ez dagoela deus ere sakrat...
‎Erakunde horietarako jarri dugun egitasmoak, beteko al du gure helburua? Barkamena galdatzen dugu gure lan xumeentzako, horien atzetik izan ditugun gogo gorabeherak. Gure egitekoan jarri diren itxaropen zintzoen azpian gelditu gara, zalantzarik gabe.
‎Eta burgesia horrek asmaturiko zuzenbidea, nonbait, euskarak irentsi eta bereganatu ezina begien bistakoa. Horren karian, arazo ugari euskaratze lanean .
‎Hortaz, Kode Zibilaren idatzaldiak antzeman du herriak agintaritzarik gorenean jarri duen heroiaren gogoa. Horren asmoa edonon da eragingarri, eta herriaren alde egingo du hark ere beti lan eta trabailu, gure zoriontasunerako zerbait egiteko dueino.
‎Alabaina, zer nolako lana legeria zibila idaztea herri handi batentzat! Egiteko hori giza indarretatik gaindi legoke, herri horri erakunde berri berriak eman eta bazter eta ahazturik utziko balitz, besteak beste, herri hori, herri zibilizatuen artean, lehendabizikoa dela.
‎Brumaireren 18ko horren ostean, herriaren ahotsak aginpide eratuko egoera desberdinetan jarri dituen norbanakoek lan horretarako batzorde bereizia osatu dute. Aspaldiko lan hori lantzean lantzean eten eta berrartua izan da.
‎Brumaireren 18ko horren ostean, herriaren ahotsak aginpide eratuko egoera desberdinetan jarri dituen norbanakoek lan horretarako batzorde bereizia osatu dute. Aspaldiko lan hori lantzean lantzean eten eta berrartua izan da. Hortaz, batzorde horren lan onuragarriek gureak zuzendu eta laburtu dituzte.
‎Aspaldiko lan hori lantzean lantzean eten eta berrartua izan da. Hortaz, batzorde horren lan onuragarriek gureak zuzendu eta laburtu dituzte.
‎Legeek, behin idatziz gero, izkiriatu diren modu berberean jarraitzen dute. Gizakiok, ostera, ez dute egundo ere atsedenik hartzen; beti lanean dihardute eta etenik gabeko jarduera horrek, inguruabarrek modu desberdinean baldintzaturik, berez sortzen du, unean unean, halako konbinaketa, egitate edo ondorio berriren bat.
‎Onuragarri iruditu zaigu gure lanak atariko liburu batez hastea: Zuzenbidea eta legeak orokorrean.
‎Legeei dagokie, gai bakoitzean, oinarrizko arauak eta molde berezkoak finkatzea. Aplikazio kontuak, kautela osatzaile eta erantsiak, objektu iragankorrak edo aldakorrak, berba batez, aginpidearen jarduneko ikuskatze lana eskatzen duten horiek, botere arauemaile edo sortzailearenak baino, araudien eskukoak dira. Araudiak magistratuaren egintzak dira eta legeak, subiranotasunarenak.
‎Neurathek maneiatzen zituen elementu instrumentalista eta konbentzionalistak ez ziren batere berriak berarentzat. Jadanik Zirkuluaren aldez aurretik argitaraturiko lanetan aurkeztu zituen, beti bere pentsamenduan ardatza zenaren eraginpean, alegia, sasirrazionalismoaren aurkako kritikan. Horrela," Zur Theorie der Sozialwissenschaften" [Gizarte zientzien teoriari buruz] artikuluan123, Neurathek zientzi batasunaren ideia, harrezkero Vienako Zirkuluaren ezaugarria, aurreratu zuen.
‎Zentzu honetan, lan teoriko orokorrak, lehen urrats batean, zientzialari askotarikoen elkarlana eskatzen zuen. Helburua, jakina, lan espezializatua zientziaren ikuspegi zabalagoekin batzea zen.
‎Zentzu honetan, lan teoriko orokorrak, lehen urrats batean, zientzialari askotarikoen elkarlana eskatzen zuen. Helburua, jakina, lan espezializatua zientziaren ikuspegi zabalagoekin batzea zen. Zientziaren esparruan lanaren banaketa produktibo eta razionala ahalbidetzeko bide bakarra zientziaren batasun teorikoa zen —zientzialarien arteko elkarlanari esker soilik lor zitekeena— Maxima pragmatikoak, beraz, teoriari ematen zitzaion pisu bera praktikari ere ematea exijitzen zuen.
‎Helburua, jakina, lan espezializatua zientziaren ikuspegi zabalagoekin batzea zen. Zientziaren esparruan lanaren banaketa produktibo eta razionala ahalbidetzeko bide bakarra zientziaren batasun teorikoa zen —zientzialarien arteko elkarlanari esker soilik lor zitekeena— Maxima pragmatikoak, beraz, teoriari ematen zitzaion pisu bera praktikari ere ematea exijitzen zuen. Zientzia ulertzeko zientzi jarduera ulertu behar zen, teoria eta praktika ez baitira banagarriak, biak beti historian kokatu behar baititugu.
‎49 Jakina, hau guztia bere lanetan ikus daiteke, Der Raum etik hasita (1922), 1970ean mexikar filosofoekin izandako eztabaidak arte. Euskaraz, espainolez edo frantsesez ez dago oraindik libururik Carnapen lan eta bizitza osoa aintzat hartzen duenik.
‎49 Jakina, hau guztia bere lanetan ikus daiteke, Der Raum etik hasita (1922), 1970ean mexikar filosofoekin izandako eztabaidak arte. Euskaraz, espainolez edo frantsesez ez dago oraindik libururik Carnapen lan eta bizitza osoa aintzat hartzen duenik. Bai, aldiz, alemanez, Thomas Mormannena hain zuzen ere:
‎85 Philipp Frankek aipatu bezala, jada hasieratik erakutsi zuen Carnapek pragmatikaren aldeko joera, nahiz eta hura ez jorratu lanaren espezializazioa zela eta —sintaxiaz eta semantikaz arduratu zen— (ikus FRANK, P.: 1963," The Pragmatic Components in Carnap’s ‘Elimination of Metaphysics’", in P.A. Schilpp (arg.):
‎93 Berronespenak, dedukzioak eta, batez ere, indukzioak Carnapen lanean eta ikusmolde estandarrean izandako bilakaeraren azterketa on baterako, ikus MOULINES, C.U., DIEZ, J.A.: 1997, Fundamentos de filosofla de la ciencia, Bartzelona, Ariel:
‎108 Gogoratu beharra dago, berriro ere, Neurathen salbuespen argia eta hizkuntzaren analisi eginkizunerako Carnapek proposaturiko lan trikotomia: sintaxia, semantika eta pragmatika (ikus FRANK, P.:
‎Carnap, Vienako Zirkuluaren lana enpirismorantz gehien aurreratu duena ziur asko, sistema eraikitzaile konstitutiboa sortzen ahalegintzen da (1928ko Aufbau a); sistema horretan bi hizkuntza bereizi zituen: bata ‘monologista’ (fenomenalista) eta bestea ‘subjektuartekoa’ (fisikalista).
‎Teoria aldatzeko prozesuari Neurathek transformazioa deitzen zion. Berak adierazi zuen moduan, zientzia bateratuaren baitan transformazio lan garrantzitsuak daude. ‘Zuzena’ eta ‘ez zuzenaren’ definizioak, hemen proposatu denaren arabera, Vienako Zirkuluan gehienetan ‘esanahira’ eta ‘egiaztapenera’ jotzen duen onarturiko definizioa bertan behera uzten du.
‎Haatik, aurkezpen hau ez da nahikoa Zirkuluaren osotasuna ikusteko. Ildo horretatik, azken hamabost urte hauetan, Zirkuluaren partaide garrantzizkoenen lanaren ekarpenak hobeki ulertarazteko asmotan, ahalegin sakonak egin dira horien berrirakurketa serioa garatu eta vienarren tesi eta ibilbideak behar den lekuan kokatu ahal izateko.
‎Eta preseski beren inguruan jardun dute gehienbat analisi berrirakurtzaileek. Bakoitzaren lanak , Vienako Zirkuluaren abangoardiari laguntzeaz gain, orduko ortodoxiaren aurkako ezaugarri gutxi gorabehera inplizituak ere aurkezten zituen.
‎Lehendabiziko ezaugarri berri bat —lehenago Zirkuluaren lanen exegetek sekula begiztatu ez zutena—, Schlicken ideien aurrekarien inguruan koka dezakegu. Egun arte askok esan bezala, onartua zegoen Schlicken egiaztagarritasunaren defentsak Hume eta Machen kutsua zeramala, Russellen enpirismoa eta Wittgensteinen ideia terapeutikoak —filosofiak garbiketa lanak egin behar ditu— zirela medio.
‎Lehendabiziko ezaugarri berri bat —lehenago Zirkuluaren lanen exegetek sekula begiztatu ez zutena—, Schlicken ideien aurrekarien inguruan koka dezakegu. Egun arte askok esan bezala, onartua zegoen Schlicken egiaztagarritasunaren defentsak Hume eta Machen kutsua zeramala, Russellen enpirismoa eta Wittgensteinen ideia terapeutikoak —filosofiak garbiketa lanak egin behar ditu— zirela medio. Haatik, irudi hau ez da egokia, bilakaera nabarmena eman zelako Schlicken hasiera neokantiarretik110 Hilberten eta Einsteinen ideiak onartu zituen arte.
‎Schlicken lanari buruzko analisi arduratsu baten ezak estereotipo askori eman dio lekua. Ohikoena Schlick Vienako Zirkuluaren egiaztagarritasunaren defendatzaile gisa ikustea izan da, Zirkuluaren ideia eta joeren alternatibei itxitako filosofoa bailitzan.
‎Baina auzia ez da hain erraza. Gutxienez, badaude aipagarriak diren bi ezaugarri berri bere lanean :
‎Interpretazio fenomenalistari ez ezik beste anitzei ere irekita zegoen liburu honen egiturak tesi garbi bat zeukan azpian: ‘errealitatea’ ‘emandakora’ fenomenikoki murrizteko ahalegin bat izan zen Aufbau a, eta horretarako logikaren teknikak erabili zituen55 Proiektuak Russelli eta, batez ere, bere Our Knowledge of the External World (1914) [Kanpoko munduaren gure ezagutza] lanari , asko zion zor. Bestalde, argitze prozesurantz hurbilduz zihoan tesia barneratzen zuen:
‎Hegel, eta batez ere Heidegger, izan zituzten kritika mota hauen xedetzat. Neurathek 1932an eta Carnapek, honek ere urte berean, Heideggerren lanak zentzugabekeri multzotzat jo zituzten. Heideggerren diskurtsoak —’deusak deusten du’ [Das Nichts selbst nichtet/ The nothing nothings/ La nada nadea] eta antzeko adierazpenez betea—, deskalifikazio gogorrak jaso zituen bere jite guztiz absurdua zela eta60 Carnap eta Heideggerren arteko eztabaidak, 1929ko martxoaren 6an Davosen (Suitza) lehenengo aldiz elkarrekin topo egin eta gero, denborarekin, anglosaxoniar filosofia analitiko eta zientziazalearen eta kontinenteko filosofia antizientifikoaren arteko muga ia gaindiezin bihurtu zuen.
‎Ikerketa eta ezagutzaren benetako formatzat onartua izateko, baldintza bat kontuan izan behar zuen psikologiak, alegia: bere izatea lan introspektibo gisa ez osatzea, hau da, aztertu beharreko magnitudeak egiaztagarri bihurtzea. Psikologia zientzia bateratuaren zati izan ahal izateko, beraz, behavioristika edo konduktismoaren itxura hartu behar zuen, hau da, ingurune fisikoa dela-eta gizakien jokaera edo portaera aztertzen zuen psikologiaren forma.
‎Halere, zailtasun gehienak iraganeko enuntziatuen inguruan agertu ziren. Ayerren iritziz, historialariek lan egin ahal izateko aurresateak baino ez ziren hauek. Beren jite hipotetikoa etorkizunari edo orainaldiari buruzko enuntziatuen antzekoa zen:
‎Zentzu honetan, partaide gogotsuena Carnap izan zen. Bere ibilbideak inferentzia induktibo razionalak egin ahal izateko erregela hertsiak eskainiko zituen berrespen teoria baten inguruko lana hartu zuen erreferente nagusienetakotzat. Auzi gakoa, egiaztagarritasunaren aldaketarena kasu honetan, Carnapek berak erakutsi zuen 1937ko" Testability and Meaning" [Testagarritasuna eta esanahia] idazki ospetsuan:
‎Baina Carnapen lan aitzindariak logika induktiboan ez zuen egiaztagarritasunaren behar bezalako analogo batekin topo egin. Bi izan ziren zio nagusiak gauzak horrela atera zitezen:
‎Baina sozialisten artean ere autonomoa izan zen; ez zuen begi onez ikusten Bavaria Soviet Errepublika batean birmoldatzearen ahalegina, baina, hala eta guztiz ere, Plangintza Zentraleko Bulegoan egin zuen lan alternatiba hobeak heldu arte. Dena den, bere plan sozialistek eta bere lagunenek ez zuten asko iraun:
‎Bauhausekin jarri zen harremanetan Dessau hirian, baita Gerd Arntz diseinatzaile ospetsuarekin ere, kolaboratzaile gisa fitxatuko baitzuen. Soviet Batasuna berehala interesatu zen bere metodoan —Metodo vienarra deiturikoa— eta bertan lan egiteko kontratatu zuten. Moskun bizi zela hain zuzen, naziek estatu kolpea eman zuten 1934an eta Dollfuss faxista hil zuten.
‎Vienarrek jasotako kanpo kritikek —ez teorikoak, esan bezala— beren Weltanschauung a zuten xede, hau da, Zirkulukoen mundua ikusteko modu filosofikoa, hain zuzen ere. Hasieretako eta gogorrenetakoena Max Horkheimerrek" Der Neueste Angriff auf die Metaphysik" [Metafisikaren aurkako eraso berriena] 1937ko idatzian agertutakoa izan zen1 Zirkuluko filosofoek zeukaten munduaren ikusmolde zientifikoa zulatzeko argitaratuta berariaz, frankfurtarraren lana , Vienako Zirkuluko partaide batzuen jarrera bere ustez behintzat inkontsekuentearen aurka zuzendu zen. Zehatzago esanez, beren postulatu politiko liberalaren eta beren filosofiaren arteko urruntasunak ekar zezakeen kontraesanari begira, azken honek arrazoimen iraultzaileari uko egitea besterik ez baitzekarren, bere ordez arrazoimen erreakzionario eta instrumentala jartzeko.
‎Baina, arrazoia zuen Horkheimerrek Vienako Zirkulua hain gogor kritikatzen zuenean? Honi erantzuteko, nahiz eta ez honi bakarrik2, aurkezten dugu ondoko lana . Bertan Vienako Zirkuluaren filosofiaren tesi orokorrak, bere jatorrizko bertsioan, ikusiko ditugu, kritika garrantzitsuenak gehitu arren eta, horrela, Ikusmolde Estandarra deritzon mugimendu filosofiko analitikoan pixka bat murgilduz3.
‎Zerrenda Russell, Wittgenstein eta Einsteinekin, vienarren garaikideekin, itxi genezake. Haatik, urte batzuk aurrerago, 1920an, Carnapek gutun bat bidali zion Hugo Dinglerri lehendabizikoaren lanean eragina izan zezaketen beste izen batzuk aipatuz: Kant, Avenarius, Natorp, Weyl, etab.5 Nolabait, batzuen eragina beste batzuena baino sakonagoa izan zen.
‎Zirkuluari interesatzen zitzaion ezagutzaren teoriarekiko Humeren lan garrantzitsuenak A Treatise of Human Nature [Giza izatearen tratatua] (1739) eta An Inquiry Concerning Human Understanding [Giza ezagutzari buruzko ikerketa] (1748) ziren7 Hume, zientzia moralaren Newton antzeko bat legez onartua izan zen, azken honen metodoa nahi baitzien erantsi giza zientziei. Naturaren zientziaren eta Humeren metodoaren arteko paralelotasuna garbia da:
‎Egoera horretatik aldendu nahian, urte batzuk geroago, 1748an, Humek arazoa birmoldatu egin zuen bere Ikerketan. Lan honetan, ikuspegi kritiko batetik abiatuz, giza ulermena analizatzeari ekingo zion, natur zientziekin erkaketarik agertu gura barik. Helburu zehatza giza ezagutzaren gaitasunaren mugak finkatzea izan zen, hura lortzeko gertakari auzien eta ideien arteko erlazioen arteko bereizketa landuz.
‎Positibismoa deritzoguna da. Bere sortzaile garrantzitsuena, Auguste Comte, izan zen pentsamendu korronte honen lan adierazgarriena idatzi zuena, Cours de philosophie positive [Filosofia positiboaren kurtsoa](). Idazki honetan aurki dezakegu ‘positibo’ hitzaz esan nahi denaren lehendabiziko ahalegina:
‎alde batetik, berari esker, filosofoak zientzia enpirikoen oinarriez hasi ziren kezkatzen serioski eta, bestetik, zientzialariak euren ikasgaien gain eragina zuten arazo filosofikoez arduratu behar zutela konturatu ziren. Machen ideiak une hartako testuinguru intelektualean hedatuz joan ziren pixkanaka, haietako batzuk aldez aurretik Helmholtz, Kirchhoff eta beste zenbait zientzialariren lanetan ere suma daitezkeen arren. Horien denen xedea, dena dela, fisiko eta psikikoaren arteko erlazioak garbi eratzean zetzan, Descartesek bi mende lehenago jarritako muga dualista hura gainditu nahian10.
‎Machen lana , arazo psikofisikoari buruz lan egiten zuten bere garaikideen beste lanak baino hobea zerbaitengatik izatekotan, bere berrikuntza fenomenalistarengatik zen egokiagoa. Zientzien batasuna lortzearren, beste zientzialari eta filosofoek fisiko/ psikiko (edo adimena/ gorputza) erlazioaren arazoa gainditu behar zutela uste zuen.
‎Machen lana, arazo psikofisikoari buruz lan egiten zuten bere garaikideen beste lanak baino hobea zerbaitengatik izatekotan, bere berrikuntza fenomenalistarengatik zen egokiagoa. Zientzien batasuna lortzearren, beste zientzialari eta filosofoek fisiko/ psikiko (edo adimena/ gorputza) erlazioaren arazoa gainditu behar zutela uste zuen.
‎Machen lana, arazo psikofisikoari buruz lan egiten zuten bere garaikideen beste lanak baino hobea zerbaitengatik izatekotan, bere berrikuntza fenomenalistarengatik zen egokiagoa. Zientzien batasuna lortzearren, beste zientzialari eta filosofoek fisiko/ psikiko (edo adimena/ gorputza) erlazioaren arazoa gainditu behar zutela uste zuen.
‎Alabaina, Vienako Zirkuluak bereganatuko duen joera eta jite enpiriokritizista argi eta garbi utzi zuten Machek eta Avenariusek: batetik, filosofiak bere jardueran zientziari begiratu behar ziola baieztatuz, hau da, lan serioan, zehatzean, zorrotzean, etab. Bestalde, filosofiaren zeregina zientziaren kontzeptu eta kategoriak argitzea zela esanez. Machek berak nahiko lukeen bezala lortu ez bazuen ere, hurrengo filosofoek ildo horretatik jarraitu zuten.
‎Leibniz, De Morgan eta Boole22 matematikarien ideiei jarraituz, Fregek —baita Peanok eta Schroderrek ere— logika berri bat eraikitzeko lehen ahaleginari ekin zion. Lan hau Russellek eta Whiteheadek bukatu zuten aipaturiko Principia rekin. Logikaren (ber) eraikuntza honen arrazoia matematikaren oinarriak kritikoki berrikusteko beharrean zetzan.
‎XIX. mende hasieran hasi ziren nabaritzen oinarrizko kontzeptuak argitzeko lehendabiziko ahaleginak. Adibide ikaragarriena matematikan gertatu zen, kalkuluaren zorrozketa lanarekin hain zuzen. Honi esker, oinarrizko nozio batzuen definizio zehatza lortu zuten matematikariek:
‎Logika sinboliko edo matematikoaren irudia Leibnizen ‘mathesis universalis’ ametsarekin batera jaio zen. Filosofo honen lan logikoa ez zen bere matematika bezain ezaguna izan Louis Couturatek XX. mende hasieran haren entsegu bananduak batu zituen arte. Hauetan ikus daitekeenez, Leibnizek, hogei urte bakarrik zituela, De arte combinatoria idazkian pentsamenduari kalkulu matematikoaren notazio eta erregelak esleitu nahi zizkion.
‎Idatzi honek eta George Boole ingelesaren The Laws of Thought [Pentsamenduaren legeak] liburuak logika matematikoan izandako iraultzaren zutabeak ezarri zituzten. Vienako Zirkuluan, haatik, lehendabizikoaren lana onartuko zuten aitzindari gisa, batik bat Carnapek logizismoari emandako ongietorrian, Fregeren eragina ia absolutu bihurtu baitzen XX. mendeko hasierako pentsamendu analitikoan. Aldez aurretik, logikako eskuliburuak Aristotelesen patroiei egokitu bazitzaizkien ere, mende honetakoak Frege dute lemazain.
‎Tesi hauek guztiak funtsezkoak izan ziren Vienako Zirkuluak Tractatus ari egindako ongietorrian, areago beharbada filosofiaren kontzeptu argitze eginkizunarena eta egiaztagarritasun printzipioarena. Alta, Wittgenstein errespetatu behar dugunez, esan beharra dago Tractatus ean egiaztagarritasun printzipioak hain funtsezko lanik ez zuela bete. Askok horrela pentsatzea Schlicki eta Carnapi lepora dakieke, beren interpretazioa izan zelako egiaztagarritasunari Tractatus ean ez zeukan indarra eman ziona.
‎Schlick fisikako esparrutik etorritakoa zen, Carnap eta Reichenbach lez, baina bere joera zientziarekiko interesa zeukan filosofoarena izatera hurbilduz joan zen gutxinaka, bere aurretik Katedra berean egondako bi aitzindariak ez bezala —Ernst Mach bera, 1895 eta 1901 urteen artean, eta Ludwig Boltzmann, 1902 eta 1906 bitartean—, biak filosofian interesaturiko zientzialariak baitziren. Nolanahi ere, taldea eraikitzeko egin zuen lana aurretiaz existitzen zen beste talde batek erraztu zion. Beste talde honek, ‘Historiaurreko Vienako Zirkulua’ deiturikoak, Vienako Zirkuluaren nukleoaren zati handi bat osatu zuen, bere izen asko ikusita nabari daitekeenez:
‎Vienako Zirkuluaren pentsamenduaren ikuspegi zabalak emaitza asko lortu zituen, beraz. Partaideek talde lanean jarduten zuten eta ez zen onartzen inolako gidari edo maisuren inposaketarik, ezta Schlickena ere, honek inoiz ez baitzuen gogoeten ildorik bideratu40 Alta, onartu behar da Zirkuluko izen batzuk gakoak zirela mugimendua ongi ulertzeko. Bide teoriko nabarmenenak difinitu zituzten sinadurak ziren horiek; egun, egoera hura hobe uler dezagun, berariaz kontuan hartu behar dira.
‎Schlicken karrera beti filosofiaren eskutik garatu zen: ez zuen beste inolako ikasgairik irakatsi eta bere lan kurrikulum guztia gai honi buruzko konferentzia eta idazkietan bukatzen zen. Vienako gizarte kulturalki elitistan ongi barneratua, goi mailako musikariekin zuen tratua, burgesia finaren bileretan izaten zen eta hipika praktikaren bikaintasunen laguna zen.
‎Higidurari buruz dioena ez da ez egiazkoa ezta faltsua ere zentzu absolutuan, baizik eta baliokideak diren sistema erreferentzialen artean aukeratzen dugun bati dagokionez bakarrik. Erlatibitatearen teoriaren garapen historikoak, hortaz, funtsezko lana bete zuen Vienako partaideek esanahiaren egiaztagarritasun irizpidea eratu zutenean, zerbaitek —enuntziatuek— zentzurik baduen edo burugabekeria absurduena den ikusteko. Ikusiko dugunez, enuntziatuak egiari baino gehiago, esanahiari lotuta agertuko dira.
‎Geometria euklidearrak oraindik ez zuen formaltasun paradigmaren lanik betetzen. Bere ordez koordenatu espazial eta espaziotenporalak jarri ziren, horietatik, konbentzio baten bitartez edo definizioei esker, bat aukeratzeko —definizio koordinatiboak zeritzen Reichenbachek— Erlatibitatearen teoria, bere aldetik, logika klasikoak baino osagai objektibo gutxiago izan arren, bazituen oraindik batzuk zutik, azelerazio absolutua eta errotazio absolutua bezalakoak, esate baterako; edo geodesika erdieuklidearrak.
‎Lanaren esparruan, Schlickentzat filosofiaren lehendabiziko eginkizuna argitze lanarenak izan behar zuen, eta ez horrenbeste Mach bezalako zientzialariek garatu zuten epistemologiarenak. Jarrera enpirista hartu zuen, baina Russellen logika eta Duhem eta Poincareren konbentzionalismoa ere kontuan izanik.
‎Ezagutzari buruzko joera sinbolizistak Wittgensteinen Tractatus ean arreta gehiago jartzera eraman zuen Schlick. Lan hau 1922an Hans Hahnek emandako mintegi baten ondorioz ezagutu zuen, eta hortik aurrera bere lan guztiek Wittgensteinen eragin nabaria zamatu zuten. Batez ere, hiru tesi hartu zituen44:
‎Ezagutzari buruzko joera sinbolizistak Wittgensteinen Tractatus ean arreta gehiago jartzera eraman zuen Schlick. Lan hau 1922an Hans Hahnek emandako mintegi baten ondorioz ezagutu zuen, eta hortik aurrera bere lan guztiek Wittgensteinen eragin nabaria zamatu zuten. Batez ere, hiru tesi hartu zituen44:
‎Beren arteko desadostasuna, bakoitzak Zirkuluaren izanbeharra era desberdinean ulertzen zuelako eman zen baita ere: Neurathek lan talde gisa ikusten zuelako, eta Schlickek bakoitzak bere erara lan egin dezakeen gizabanakoen multzoa bailitzan. Jakina, taldearekiko jarrera bakoitza beren iritzi etikoekin estuki loturik zegoen.
‎Beren arteko desadostasuna, bakoitzak Zirkuluaren izanbeharra era desberdinean ulertzen zuelako eman zen baita ere: Neurathek lan talde gisa ikusten zuelako, eta Schlickek bakoitzak bere erara lan egin dezakeen gizabanakoen multzoa bailitzan. Jakina, taldearekiko jarrera bakoitza beren iritzi etikoekin estuki loturik zegoen.
‎Metafisikaren errefusatzea soilik ezaugarri negatibo bat da. Filosofia egiteko modu berria zientzien ikerkuntzak egiten duen lanarekin erlazionaturik sortu da, batik bat matematika eta fisikarenarekin. Honen ondorio bat, filosofian zihardutenak ikerketa zientifikoaren jarrera zorrotz eta arduratsura hurbiltzearena izan zen, filosofo tradizionalaren jarreraren aurka —zientzialariarena baino, poetarena gogoratzen duena—(...) Jarrera ahaidetasun hurbila sentitzen dugu egun bizitzaren esparruak desberdintzen dituen jarrera orokorrarekin —gure eginkizun filosofikoa horretan oinarritzen da—:
‎" Ezin dut bere handitasuna jasan"; kasu honetan desatsegina da, atsegina izan beharrean. Esan zuen pentsa genezakeela benetan nahiago dugun musika lan bat" ez" dela" deus", nahiago dugun beste baten alboan; eta" Lear Erregea" ikustera joateak ez duela erakusten inolaz ere halako esperientzia atsegina denik: esan zuen, atsegina izanda ere, joate hau" honi buruz esan daitekeen kasik gauzarik ñimiñoena dela".
‎Esan zuen Estetika arrazoiak ematen saiatzen dela: adibidez, poema bateko leku jakin batean hitz hau beste haren ordez jartzeko, edo musika lan bateko leku jakin batean esaldi musikal hau beste haren ordez jartzeko. Brahmsen Laugarren Sinfonia bi akorde erabiliz irekitzeko Joachimen proposamena arbuiatzeko haren arrazoia ez zen horrek ez lukeela emango berak nahi zuen hunkipena, baizik eta halako zerbait:
‎Esan zuen Estetikan arrazoiek" deskribapen erantsien izaera" dutela: adibidez, Brahmsek zer ezan nahi zuen erakutsi ahal diogu norbaiti Brahmsen lan desberdinak erakutsiz edo egungo beste egile batekin erkatuz; eta Estetikak egiten duen guztia da" zure arreta gauza batera zuzentzea"," gauzak elkarrekin jartzea". Esan zuen, halako" arrazoiak" ematean, beste norbaitek" norberak ikusten duena ikus dezala" lortzen bada, baina, hala ere, horrek ez badu bestea erakartzen, hau eztabaidaren" amaiera bat" dela; eta berak, Wittgensteinek," funtsean" defendatzen zuena" eztabaida estetikoen eta auzitegietako eztabaiden arteko antzaren ideia" zela, izan ere, auzitegi batean, epaitzen den ekintzaren" gorabeherak argitzen" saiatzen da, bukaeran" epailea erakartzeko" itxaropenez.
‎Esan zuen Freuden ikerlana" ikerketa estetikoa" zela. Esan zuen gai honi buruzko Freuden liburua oso liburu ona zela hutsegite filosofikoak aurkitzeko, eta gauza bera esan litekeela bere lanei buruz orokorrean, kasu askotan galde daitekeelako esaten duena zein neurritan den" hipotesi" bat eta zein neurritan den gertakari bat irudikatzeko modu on bat —auzi honi buruz esan zuen Freud bera ere maiz ez dagoela ziur— Esan zuen, adibidez, Freudek nahaste bat sortu zuela zeure barrearen zergatia jakitearen eta barrea eragiten dizun arrazoia jakitearen artean, hark esaten duena z... Azken puntu hau ere azaldu zuen hauxe esanez:
‎3.3 Wittgensteinen lana eta bizitzari buruzko bibliografia
‎Besterik ez. Agerian dago Ayerrek ez duela ezer ulertu Wittgensteinen lanetan , ez hizkuntzaren filosofian, ez etika edota erritoen hizkuntz jokoetan.
‎Bakerren lana komentatzeko, ikus G. Baker eta P.M.S. Hackerren liburuak.
‎Baker eta Hackerren lanak , batez ere Philosophische Untersuchungen i egindako komentario analitikoak, Wittgensteini buruzko entziklopediarik handiena dira. Paragrafoz paragrafoz, lerroz lerro, ideiaz ideia, ez dute ezer uzten kanpoan.
‎Ezinbestekoa da biografia labur hau Wittgensteinen erlijiozkotasuna ezagutu dezagun. Datu berriak ditu, Wittgenstein, Tolstoiren lanek bultzaturik, Austria Behereko eskola landatarretan, herri xumeetan (Trattenbach, Hassbach, Puchberg eta Otterthal), irakasle gisa lan egiten hasi zenekoak. Honetaz gain, Baum ikerlari ondradua eta zuzena izan da beti.
‎Ezinbestekoa da biografia labur hau Wittgensteinen erlijiozkotasuna ezagutu dezagun. Datu berriak ditu, Wittgenstein, Tolstoiren lanek bultzaturik, Austria Behereko eskola landatarretan, herri xumeetan (Trattenbach, Hassbach, Puchberg eta Otterthal), irakasle gisa lan egiten hasi zenekoak. Honetaz gain, Baum ikerlari ondradua eta zuzena izan da beti.
Lan zaharra izanik ere, aitzakia da Bouveresseren izena aipa dezagun. Estetika eta mitoak Wittgensteinengan berrirakurri zituen Frazer, Freud eta Darwinen mamuez baliatuz.
‎Nietzscheren pentsamendutik Wittgensteinen filosofiara finis Austriae kultura miatu du Cacciarik Europa Zentralean. Gure filosofo vienarra ardatza da lan honetan. Liburua oso aberatsa da datu eta ideiatan, baina ez da erraza irakurtzeko.
‎Frazer eta Freudi Wittgensteinek egin zizkien kritikak ulertzeko ez dago hau bezalakorik. Cioffiren berezitasuna dugu Frazerren lanak eta Freudenak elkartzea, erlijioaren sakrifizioak eta psikoanalisiaren antsietatea, barrea eta ametsak bat eginez, Wittgensteinen kritikei jarraituz. Denbora asko darama Cioffik Freud eta Frazer Wittgensteinen filosofian miatzen eta hori nabaritzen da testu honetan.
‎Hori dela eta, liburu txiki honek Drudisen jarrera laburtzen du gai honetan. Orrialde gutxitan Wittgensteinen lana eta bizitza aurkezten dituenez, esan dezakegu, oker ibiltzeko beldurrik gabe, vienarraren pentsaera ikasten hasteko egokia dela. Didaktikoa eta laburra.
‎Izenburuan irakur daitekeen bezala, Wittgensteinen lanetan hizkuntza pribatuaren ideiari egindako kritika da saiakeraren ardatza, filosofia analitikoaren tradizioan. Liburua oso ongi eraikita dago, ikuspegi kantiar batetik.
‎Hackerren lana komentatzeko, ikus G. Baker eta P.M.S. Hackerren liburuak.
‎Ez da ideia makala Tractatus a liburu honekin batera irakurtzea. Eta ez da ideia makala ere Tractatus ean sartzea Regueraren" Cuadernos de guerra" lana irakurriz
‎Aspalditik egin du lan Shankerrek Adimen Artifizialean Wittgensteini jarraituz. 1986an" The decline and fall of the mechanist metaphor" argitaratu zuen Rainer Born en Artificial Intelligence:
‎Sluga eta Sternek Wittgensteinengan gaurko aditu anglosaxoniar gehienak bildu dituzte lan honetan: Robert J. Fogelin, Thomas Ricketts, Donna M. Summerfield, Newton Garver, Steve Gerrard, Hans Johann Glock, Cora Diamond, Stanley Cavell, Barry Stroud, David Bloor, Naomi Scheman eta Michael Kober.
‎Gizartearen erregelei eta arauei buruz Wittgensteinek egindako analisia erabiliz, Winchek antropologiaren arazoak mahai gainean jarri zituen beste gizarteak edo kulturak aztertzerakoan. Agian, Winchek kultur erlatibismorako joera du, baina ez datorkigu gaizki antropologiaren eta gizarte zientzien muga epistemologikoak eta metodologikoak ez ahaztea (Frazerren lanetik haratago). Liburu bitxia.
‎Lehenengoa, aipatzea kasik beharrezkoa ez dena, ingelesa ez da nire jatorrizko hizkuntza, eta, beraz, gai zail bati buruz hitz egitean desiragarriak diren zehaztasun eta zorroztasuna falta zaizkio maiz nire adierazpenari. Egin ahal dudan guztia da nire lana errazteko zuen laguntza eskatzea, esan nahi dudana ulertzen saiatuz, behin eta berriro gramatika ingelesaren aurkako akats batzuk egingo ditudan arren. Aipatuko dudan bigarren oztopoa hurrengoa da, hots, ziuraski zuen arteko batzuk hitzaldi honetara iritzi oker samarrarekin etorri zaretela.
‎• 1941 Urrian Francis Skinner bere lagun mina hil zen. Azaroan, bedel gisa, Londresko Guy’s Ospitalean lan egin zuen, bere izena eman gabe eta Cambridgeko klaseak utzi gabe. Bemerkungen uber die Grundlagen der Mathematik testuaren zati batzuk (4 zatiak) idatzi zituen.
‎• 1942 Newcastleko ospitaleko laborategian lan egiten hasi zen, batez ere zaurituen shock traumatikoen arloan, baita psikologia eta hautemate fisiologian ere.
‎• 1948 Irlandara joan zen —Dublin, Red Cross, Connemara eta mendebaldeko kostalde bakartira—, han Bemerkungen uber die Philosophie der Psychologie lanaren bigarren liburukia idatziz. Viena eta Cambridgera bisitaldi laburra egin eta gero, berriro Dublingo hotel batean.
‎• 1949 Zettel eta Philosophische Untersuchungen en bigarren zatian lanean aritu zen. Uztailean Ithacara (EEBB) joan zen Malcolm ikustera.
‎Azaroan, prostata minbiziaren diagnostikoa. Uber Gewiheit testuan lanean aritu zen. Vienan egun gutxi batzuetan.
‎Oharra: Jarraian liburu gutxi batzuk ematen ditugu irakurlea Wittgensteinen bizitza eta lanetan sar dadin. Amaieran [G] erantsita dutenak gaztelaniara itzulita daude.
‎Zalantzarik gabe, laurak lan apartak dira kontsultarako. Hiru azkenak bibliografia hutsak dira, liburu gida gisa eta testurik gabe.
‎Hiru azkenak bibliografia hutsak dira, liburu gida gisa eta testurik gabe. Lehenengoa, berriz, Wittgensteinen lanak XX. mendeko filosofian, filosofia analitikoan hain zuzen, izan duen harrera aztertzen du.
‎Hori dela eta, ez da erraza pentsamendu austriarrean Cacciariren eskutik barneratzea. XX. mendeko kultura eta filosofia menperatzen ez dituenarentzat zaila da bere lana irakurtzea. Baina oztopo guztiak pasatuz gero, probetxu handikoa izango da.
‎Liburu argi honen bertutea eta originaltasuna Vienako aurrerapen kulturala Europako bigarren Ilustrazio gisa erakustea da. Vienari buruzko ikusmolde hau ezinbestekoa da Wittgensteinen lana irakurtzeko.
‎Izenburuan irakur daitekeen moduan, liburu honen muina Karl Krausen lana eta bizitza dira. Artikulu bilduma honetan Krausen alde desberdinak ikusten ditugu:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
lan 428 (2,82)
lana 205 (1,35)
lanak 115 (0,76)
lanaren 75 (0,49)
lanean 73 (0,48)
Lan 50 (0,33)
lanetan 45 (0,30)
lanen 19 (0,13)
lanek 17 (0,11)
lanari 15 (0,10)
lanik 15 (0,10)
lanetik 12 (0,08)
lanerako 10 (0,07)
lanarekin 8 (0,05)
lanei 7 (0,05)
lanetatik 5 (0,03)
lanari buruzko 4 (0,03)
lanei buruz 4 (0,03)
lanetako 4 (0,03)
Lanean 3 (0,02)
lanarekiko 3 (0,02)
lanaren bidez 3 (0,02)
lanaren bitartez 3 (0,02)
lanaz 3 (0,02)
laneko 3 (0,02)
lanera 3 (0,02)
lanez 3 (0,02)
lanari esker 2 (0,01)
lanen artean 2 (0,01)
lanetarako 2 (0,01)
Lanen 1 (0,01)
Lanetan 1 (0,01)
Lanik 1 (0,01)
Lanik gabeko 1 (0,01)
lanagatik 1 (0,01)
lanaren aurka 1 (0,01)
lanaren aurretik 1 (0,01)
lanaren gaineko 1 (0,01)
lanaren inguruko 1 (0,01)
lanarena 1 (0,01)
lanarenak 1 (0,01)
lanarengatik 1 (0,01)
lanari buruz 1 (0,01)
lanen arteko 1 (0,01)
lanerakoa 1 (0,01)
lanetan zehar 1 (0,01)
lanetara 1 (0,01)
lanik gabe 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
lan egin 109 (0,72)
lan hau 62 (0,41)
lan hori 36 (0,24)
lan bat 21 (0,14)
lan ez 18 (0,12)
lan banaketa 17 (0,11)
lan horiek 10 (0,07)
lan aritu 9 (0,06)
lan ere 9 (0,06)
lan indar 8 (0,05)
lan jardun 7 (0,05)
lan batzuk 6 (0,04)
lan bera 6 (0,04)
lan hartu 6 (0,04)
lan jarraitu 6 (0,04)
lan nagusi 6 (0,04)
lan guzti 5 (0,03)
lan handi 5 (0,03)
lan mota 5 (0,03)
lan teoriko 5 (0,03)
lan zein 5 (0,03)
lan aipatu 4 (0,03)
lan asko 4 (0,03)
lan bete 4 (0,03)
lan denbora 4 (0,03)
lan emaitza 4 (0,03)
lan erabili 4 (0,03)
lan erreproduktibo 4 (0,03)
lan esparru 4 (0,03)
lan gogor 4 (0,03)
lan ikusi 4 (0,03)
lan irakurri 4 (0,03)
lan ahal 3 (0,02)
lan aipagarri 3 (0,02)
lan argi 3 (0,02)
lan argitaratu 3 (0,02)
lan aurkitu 3 (0,02)
lan behar 3 (0,02)
lan beste 3 (0,02)
lan bi 3 (0,02)
lan bigarren 3 (0,02)
lan eduki 3 (0,02)
lan egon 3 (0,02)
lan eman 3 (0,02)
lan erraldoi 3 (0,02)
lan erraztu 3 (0,02)
lan eskatu 3 (0,02)
lan garrantzitsu 3 (0,02)
lan hasi 3 (0,02)
lan lehenengo 3 (0,02)
lan lotu 3 (0,02)
lan merkatu 3 (0,02)
lan modu 3 (0,02)
lan neketsu 3 (0,02)
lan ordaindu 3 (0,02)
lan oso 3 (0,02)
lan ukan 3 (0,02)
lan zail 3 (0,02)
lan Hegel 2 (0,01)
lan Kant 2 (0,01)
lan abstraktu 2 (0,01)
lan akademiko 2 (0,01)
lan alor 2 (0,01)
lan antolaketa 2 (0,01)
lan antropologiko 2 (0,01)
lan aparta 2 (0,01)
lan arautu 2 (0,01)
lan ardatz 2 (0,01)
lan ari 2 (0,01)
lan atari 2 (0,01)
lan atera 2 (0,01)
lan azaldu 2 (0,01)
lan azalpen 2 (0,01)
lan bakarrik 2 (0,01)
lan baldintza 2 (0,01)
lan baliatu 2 (0,01)
lan behaketa 2 (0,01)
lan behin 2 (0,01)
lan bidali 2 (0,01)
lan bizi 2 (0,01)
lan bizitza 2 (0,01)
lan bost 2 (0,01)
lan bukatu 2 (0,01)
lan bultzatu 2 (0,01)
lan desberdin 2 (0,01)
lan eder 2 (0,01)
lan egile 2 (0,01)
lan ekarpen 2 (0,01)
lan ekin 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
lan egin behar 13 (0,09)
lan banaketa sexual 4 (0,03)
lan hau helburu 4 (0,03)
lan egin ezan 3 (0,02)
lan erreproduktibo askatu 3 (0,02)
lan gogor egin 3 (0,02)
lan hau ez 3 (0,02)
lan hori egin 3 (0,02)
lan hori ekin 3 (0,02)
lan atari liburu 2 (0,01)
lan banaketa tekniko 2 (0,01)
lan bat beste 2 (0,01)
lan bat idatzi 2 (0,01)
lan behaketa zentzu 2 (0,01)
lan behar bezala 2 (0,01)
lan bera zati 2 (0,01)
lan beste bat 2 (0,01)
lan bi zati 2 (0,01)
lan bigarren liburuki 2 (0,01)
lan eduki aberats 2 (0,01)
lan egin ahal 2 (0,01)
lan egin beste 2 (0,01)
lan egin hasi 2 (0,01)
lan erraldoi hori 2 (0,01)
lan ez egon 2 (0,01)
lan ez ordaindu 2 (0,01)
lan hau arima 2 (0,01)
lan hau zu 2 (0,01)
lan Hegel obra 2 (0,01)
lan horiek oihartzun 2 (0,01)
lan lehenengo liburuki 2 (0,01)
lan modu ordenatu 2 (0,01)
lan ahal bezain 1 (0,01)
lan ahal bezainbeste 1 (0,01)
lan ahal onura 1 (0,01)
lan aipatu lege 1 (0,01)
lan akademiko sakondu 1 (0,01)
lan alor eragin 1 (0,01)
lan antolaketa berri 1 (0,01)
lan antolaketa kooperatibo 1 (0,01)
lan antropologiko hau 1 (0,01)
lan antropologiko pedagogiko 1 (0,01)
lan arautu arrazoi 1 (0,01)
lan arautu ez 1 (0,01)
lan argi geratu 1 (0,01)
lan argi ugari 1 (0,01)
lan argitaratu aurreko 1 (0,01)
lan aritu behar 1 (0,01)
lan aritu gaitasun 1 (0,01)
lan aritu ondoan 1 (0,01)
lan asko ere 1 (0,01)
lan asko luzatu 1 (0,01)
lan asko sortu 1 (0,01)
lan atera irabazkin 1 (0,01)
lan azalpen bat 1 (0,01)
lan azalpen labur 1 (0,01)
lan baldintza guzti 1 (0,01)
lan baldintza izugarrikeria 1 (0,01)
lan baliatu metodo 1 (0,01)
lan baliatu pribilegio 1 (0,01)
lan banaketa antolatu 1 (0,01)
lan banaketa errotiko 1 (0,01)
lan banaketa ezarri 1 (0,01)
lan banaketa kolonial 1 (0,01)
lan banaketa kontrako 1 (0,01)
lan banaketa produktibo 1 (0,01)
lan banaketa soilik 1 (0,01)
lan banaketa sozial 1 (0,01)
lan bat balio 1 (0,01)
lan bat bat 1 (0,01)
lan bat berriz 1 (0,01)
lan bat egin 1 (0,01)
lan bat ekin 1 (0,01)
lan bat ere 1 (0,01)
lan bat filosofo 1 (0,01)
lan bat Frantzia 1 (0,01)
lan bat leku 1 (0,01)
lan bat oinarritu 1 (0,01)
lan bat publiko 1 (0,01)
lan batzuk argitaratu 1 (0,01)
lan batzuk lasai 1 (0,01)
lan bera antolatu 1 (0,01)
lan bera askatu 1 (0,01)
lan bera jarduera 1 (0,01)
lan bera parte 1 (0,01)
lan beste testu 1 (0,01)
lan bete ez 1 (0,01)
lan bete ukan 1 (0,01)
lan bi bide 1 (0,01)
lan bidali agindu 1 (0,01)
lan bigarren zati 1 (0,01)
lan bizitza sostengu 1 (0,01)
lan bizitza ukan 1 (0,01)
lan bost argitalpen 1 (0,01)
lan bost galdera 1 (0,01)
lan denbora banaketa 1 (0,01)
lan denbora gutxitu 1 (0,01)
lan denbora murriztu 1 (0,01)
lan desberdin erakutsi 1 (0,01)
lan desberdin tartekatu 1 (0,01)
lan eder bat 1 (0,01)
lan egin asti 1 (0,01)
lan egin bakarrik 1 (0,01)
lan egin baldintza 1 (0,01)
lan egin bera 1 (0,01)
lan egin bizi 1 (0,01)
lan egin era 1 (0,01)
lan egin erizain 1 (0,01)
lan egin gai 1 (0,01)
lan egin gaur 1 (0,01)
lan egin gune 1 (0,01)
lan egin heldu 1 (0,01)
lan egin interes 1 (0,01)
lan egin jo 1 (0,01)
lan egin kontratatu 1 (0,01)
lan egin makina 1 (0,01)
lan egin nahi 1 (0,01)
lan egin prest 1 (0,01)
lan egin utzi 1 (0,01)
lan egin zerbait 1 (0,01)
lan egon ordu 1 (0,01)
lan egon zati 1 (0,01)
lan ekarpen ere 1 (0,01)
lan ekarpen hobeki 1 (0,01)
lan emaitza alferrik 1 (0,01)
lan emaitza bihurtu 1 (0,01)
lan emaitza elikagai 1 (0,01)
lan eman zenbait 1 (0,01)
lan ere egon 1 (0,01)
lan ere euskal 1 (0,01)
lan ere komun 1 (0,01)
lan ere kontsulta 1 (0,01)
lan ere lan 1 (0,01)
lan ere suma 1 (0,01)
lan erraldoi bat 1 (0,01)
lan erraztu ukan 1 (0,01)
lan erreproduktibo egin 1 (0,01)
lan esparru handi 1 (0,01)
lan esparru hori 1 (0,01)
lan esparru sartu 1 (0,01)
lan ez egin 1 (0,01)
lan ez ukan 1 (0,01)
lan garrantzitsu a 1 (0,01)
lan garrantzitsu egon 1 (0,01)
lan gogor behartu 1 (0,01)
lan guzti hori 1 (0,01)
lan guzti sakabanatu 1 (0,01)
lan guzti Wagner 1 (0,01)
lan guzti Wittgenstein 1 (0,01)
lan handi laburpen 1 (0,01)
lan hasi behar 1 (0,01)
lan hau aliantza 1 (0,01)
lan hau are 1 (0,01)
lan hau azaldu 1 (0,01)
lan hau deskribatu 1 (0,01)
lan hau erakutsi 1 (0,01)
lan hau ere 1 (0,01)
lan hau filosofia 1 (0,01)
lan hau gehien 1 (0,01)
lan hau goiburu 1 (0,01)
lan hau gutxi 1 (0,01)
lan hau haiek 1 (0,01)
lan hau hartu 1 (0,01)
lan hau hasiera 1 (0,01)
lan hau holako 1 (0,01)
lan hau Hume 1 (0,01)
lan hau ibili 1 (0,01)
lan hau irismen 1 (0,01)
lan hau kontu 1 (0,01)
lan hau Russell 1 (0,01)
lan hau saiatu 1 (0,01)
lan hau tentsio 1 (0,01)
lan hau xede 1 (0,01)
lan hau zalantza 1 (0,01)
lan hau zati 1 (0,01)
lan hau zenbait 1 (0,01)
lan hau zergati 1 (0,01)
lan hori arrakasta 1 (0,01)
lan hori asmo 1 (0,01)
lan hori bai 1 (0,01)
lan hori batzorde 1 (0,01)
lan hori bereziki 1 (0,01)
lan hori bultzatu 1 (0,01)
lan hori erakusgarri 1 (0,01)
lan hori erantzule 1 (0,01)
lan hori erlatibismo 1 (0,01)
lan hori eskuratu 1 (0,01)
lan hori ezabatu 1 (0,01)
lan hori ezarri 1 (0,01)
lan hori hasi 1 (0,01)
lan hori idatzi 1 (0,01)
lan hori inoiz 1 (0,01)
lan hori kaltegarri 1 (0,01)
lan hori landu 1 (0,01)
lan hori muga 1 (0,01)
lan hori Nietzsche 1 (0,01)
lan hori nola 1 (0,01)
lan hori ofizialki 1 (0,01)
lan hori oraindik 1 (0,01)
lan hori xede 1 (0,01)
lan hori zirriborratu 1 (0,01)
lan horiek azaldu 1 (0,01)
lan horiek balio 1 (0,01)
lan horiek bat 1 (0,01)
lan horiek berregin 1 (0,01)
lan horiek ere 1 (0,01)
lan horiek gizabanako 1 (0,01)
lan horiek moda 1 (0,01)
lan indar gestio 1 (0,01)
lan indar inoiz 1 (0,01)
lan indar merkantzia 1 (0,01)
lan indar saldu 1 (0,01)
lan jardun gobernu 1 (0,01)
lan jardun harrotasun 1 (0,01)
lan jardun lege 1 (0,01)
lan jardun morroi 1 (0,01)
lan jardun ordain 1 (0,01)
lan jarraitu behar 1 (0,01)
lan jarraitu beharrean 1 (0,01)
lan jarraitu galarazi 1 (0,01)
lan jarraitu konfiantza 1 (0,01)
lan Kant ekarpen 1 (0,01)
lan Kant pentsamendu 1 (0,01)
lan lehenengo zati 1 (0,01)
lan lotu egon 1 (0,01)
lan merkatu bide 1 (0,01)
lan merkatu lehiakortasun 1 (0,01)
lan modu definitu 1 (0,01)
lan mota hori 1 (0,01)
lan mota xahutu 1 (0,01)
lan mota zehatz 1 (0,01)
lan nagusi argitaratu 1 (0,01)
lan nagusi bat 1 (0,01)
lan nagusi Giza 1 (0,01)
lan neketsu hau 1 (0,01)
lan ordaindu ez 1 (0,01)
lan oso gako 1 (0,01)
lan oso irakurri 1 (0,01)
lan oso nabarmen 1 (0,01)
lan teoriko berri 1 (0,01)
lan teoriko horiek 1 (0,01)
lan teoriko orokor 1 (0,01)
lan zail osatu 1 (0,01)
lan zein harreman 1 (0,01)
lan zein ikusgarritasun 1 (0,01)
lan zein industria 1 (0,01)
lan zein kapital 1 (0,01)
lan zein subjektu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia