Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 605

2013
‎Lehenengo eta behin, Historian ageriko eragina eduki duen emakume gutxi horietako bat da; bigarrenik, erlijioarekin lotutako arazoak dira haren bizitzaren giltza nagusia eta, hirugarrenik, haren jarduera eremua funtsean Frantzia bada ere, nafar auziak, alegia, Aragoiko erregeak 1512tik aurrera gauzatu zuen erresuma zaharraren okupazioak eta zatiketak, okupatutako zatia Gaztelako koroari lotu ziolarik, berebiziko garrantzia du erregina Joanaren bizitzan, Frantziaren historian eta, baten bati harrigarria irudituko bazaio ere, baita Europako historian ere. Beraz, emakumetasuna, protestantismoa eta Nafarroaren zatiketa (gure artean arrunki konkista edo anexioa deitzen dena); ez da dudarik hiru osagaiok interes handia pizten dutela gaur egungo euskaldunen artean.
‎Hots, Margaritak poz pozik onartu zuen erregearen tresna politiko huts eta debotoa izatea. Baina bestetik Katalina de Medici, Joanaren lehengusina (lehengusuaren emaztea) eta Frantziako erregina lehenik (Henrike II.a senarrarekin) eta erregina ama eta boterearen zinezko jabea gero, hogeita hamar urtetan, bere hiru semeekin (Frantzisko II.a, Karlos IX.a eta Henrike III.a). Hau ere Joana bezala nortasun handi handiko emakumea izan zen, baina lehengusina Joana ez bezalakoa, botere estrategia guztiz femeninoak baitzituen:
‎Baina ñabardurak ñabardura, higanotak gutxiengo hutsa izan baziren ere, gutxiengo boteretsua eta ondo antolatua izan zen, 36 urtetan zehar (1562tik 1598ra) zortzi erlijio gerra antolatzeko gauza izan zena, Nantesko Ediktuaren bidez kontzientzia askatasuna eta eskubide politiko batzuen bermea lortu arte. Joanak protagonismo handia izan zuen lehen hiru gerretan, hirugarrenean bereziki.
‎Euskararen eta hizkuntzen munduarekin topo egiteko abagunea izan zen niretzat epe hura. Umandiren Gramatica Vascarekinastean hiru ordu euskara ikastea, aditza eta atzizkien ikaskuntza sistematikoa Larrarte eta Sarasola irakasleei esker, euskarazko idazkuntza eta haren zuzenketa, Euzko Gogoaeta. Kuliska Sorta?, Geroeta Unamuno eta Abendats, bai frantsesa, latina, grekoa, ingelesa eta alemana ikastearen urteak ere. Geroago etorriko ziren esperantoa eta errusiera.
‎Luzangak hiru lau nasa
‎autuan hiru agura,
‎–Izan be, orduko abertzale askoren pentsamenean, herrigintza eta fedea alkarri atxikita egozan, eta dana multzoan hartuta egiten genduan beharra?. Halan azaltzen dira hiru lagunak mendira eginiko txango honetan, gogoa lurreko arduren tenkadan,, negar herritik, gora-nahian, zeruko ametsen premian.
‎Asti laburra, arean, hilla honen amairako bialdu behar eta. Dana dala, ipuintxu bat? hiru lau orrialdekoa asmatuteko? –mutilla?
‎Kontatzen du, lehenbizi, denok dakiguna: zentsura zegoela garai hartan, eta hiru kopia utzi behar izaten zirela Donostian, eta baimena emanez gero, aurrera, eta bestela han geratzen zela liburua, kotxea semaforo gorrian jartzean bezala?.
‎Artikulu honen bidez, Arantxa Urretabizkaiak amatasuna bere narratiban nola jorratu duen agerian jarri nahi da. Horrela, Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan. Lehenik, amatasunaren inguruan esparru teorikoa eraiki da.
‎Este articulo analiza cómo ha tratado Arantxa Urretabizkaia el fenómeno de la maternidad en su narrativa. Se han estudiado las madres que protagonizan las novelas Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) y Hiru Mariak (2010); y la colección de relatos Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983). Primero, construimos el marco teórico de la maternidad.
‎amatasuna eta abandonua, amatasuna eta nazioa, amatasuna eta zahartzaroa... Zergatik panpox (1979), Koaderno gorria (1998) eta Hiru Mariak (2010) eleberrietako, eta Aspaldian espero zaitudalako ez nago sekula bakarrik (1983) ipuin bildumako amak aztertu dira artikulu honetan.
‎Amatasuna inskribatzen duten hainbat eta hainbat ikerlan argitaratu da kritika feministaren arloan. Baina, batez ere, hiru teoriagilek eta hiru liburuk zedarritu dituzte amatasunaren inguruko ikerlerroak: Simone de Beauvoirren Le deuxième sexe (1949), Shulamith Firestoneren The Dialectic of Sex (1971) eta, azkenik, Adrianne Richen Of Woman Born:
‎Amatasuna inskribatzen duten hainbat eta hainbat ikerlan argitaratu da kritika feministaren arloan. Baina, batez ere, hiru teoriagilek eta hiru liburuk zedarritu dituzte amatasunaren inguruko ikerlerroak: Simone de Beauvoirren Le deuxième sexe (1949), Shulamith Firestoneren The Dialectic of Sex (1971) eta, azkenik, Adrianne Richen Of Woman Born:
‎2 Hiru Mariak
Hiru Mariekzimurrak eta zahartzaroa besterik ez dute aurretik. Naomi Wolfek esaten du emakumeek bizitza osoa edertasuna lortzeko eta zahartzaroa ekiditeko borrokan dihardutela, edertasunaren mitoaren esklabotzapean (1991:
‎2.2, memoria baino gehiago, etorkizun egitasmo bat Hiru Mariak
Hiru Mariakeleberrian, Urretabizkaiak zahartzaroa hartu du gaitzat, eta hiru emakume zaharren ahotsak jarri nahi izan ditu gerraostearen eta zahartzaroaren inguruan hitz egiten.
‎Hiru Mariakeleberrian, Urretabizkaiak zahartzaroa hartu du gaitzat, eta hiru emakume zaharren ahotsak jarri nahi izan ditu gerraostearen eta zahartzaroaren inguruan hitz egiten.
‎Urretabizkaiaren gerraostea, eleberri honetan, bizitzan marra bat da, non hiru lagunek elkar ikusteari uzten dioten: lehena, lehen ahotsa eta protagonista nagusia (Mari Txuri), Euskal Herrian geratuko da; bigarrena, (Mari Gorri) erbestera joan beharrean izango da; eta hirugarrena, (Mari Handi) gerra irabazitakoekin, handiekin galduko da.
‎lehena, lehen ahotsa eta protagonista nagusia (Mari Txuri), Euskal Herrian geratuko da; bigarrena, (Mari Gorri) erbestera joan beharrean izango da; eta hirugarrena, (Mari Handi) gerra irabazitakoekin, handiekin galduko da. Baina zahartzaroa etorritakoan, alargundutakoan, hirurek bat egitea bihurtzen da protagonista nagusiaren xedea. Eta hori da, benetan, eleberri honen berrikuntza.
‎Gorrik inskribatzen du liburu honen esanahi semantikoa, edota zahartzaroaren ikuspegi esanguratsua; Txurik, berriz, sintaktikoa, lehen esan dugun moduan, bera baita ahotsa, bera espazioa eta denbora, eta Handik suspensea jartzen dio, hasieratik bukaerara hutsune bat baita, irakurleak betetzen jakin behar duena. Beraz, irakurketan zehar literatur pertsonaia horren nondik norakoa osatzen joango da irakurlea, eta bukatutakoan ere ez du batere argi izango nor den Handi eta zer gertatu zen hiru nesken artean; izan ere, hiruren arteko triangelu harremanean erpin bat hutsik geratzen da, irakurleak nahierara osatzeko. Triangeluak itxiak badira ere, Urretabizkaiak ireki egin du, eta halaxe bukatu da eleberria, bukaera ireki batekin, eta, horretarako, literatur pertsonaiaz baliatu da.
‎Gorrik inskribatzen du liburu honen esanahi semantikoa, edota zahartzaroaren ikuspegi esanguratsua; Txurik, berriz, sintaktikoa, lehen esan dugun moduan, bera baita ahotsa, bera espazioa eta denbora, eta Handik suspensea jartzen dio, hasieratik bukaerara hutsune bat baita, irakurleak betetzen jakin behar duena. Beraz, irakurketan zehar literatur pertsonaia horren nondik norakoa osatzen joango da irakurlea, eta bukatutakoan ere ez du batere argi izango nor den Handi eta zer gertatu zen hiru nesken artean; izan ere, hiruren arteko triangelu harremanean erpin bat hutsik geratzen da, irakurleak nahierara osatzeko. Triangeluak itxiak badira ere, Urretabizkaiak ireki egin du, eta halaxe bukatu da eleberria, bukaera ireki batekin, eta, horretarako, literatur pertsonaiaz baliatu da.
‎Eta egia da nazionalismoaren haritik oso nobela gutxitan topatu direla emakume aktibistak, armak hartu eta borroka armatuan sartu direnak. Guk hiru topatu ditugu: Bernardo Atxagaren Zeru horiek, Laura Mintegiren Nerea eta bioketa esku artean dugun Koaderno gorria.
‎Koaderno gorrianobelako Ama hegemonikoki gizonezkoena den mundu ikuskera militarrean aurkitzen dugu kokatua eta, lehenik eta behin, ertzak lausotzearren, begiratu bat emango diegu Isabel Carrerak postmodernismoaren, postkolonialismoaren eta feminismoaren artean egindako analogiei. Carrerak hiru teoria horien artean helburu komun batzuk aipatzen ditu; tartean, subjektibotasunaren deseraikitzea (2000: 75).
‎Dolores Julianok (2004) eta Marina Subiratsek (2007) azpimarratu dute elkarbizitza, sendi tradizionaletik urrunduz, beste eredu pluralagoak hartzen ari dela, eta hor ikusten dituzte emakumeen sareak edota konstelazioak. Kontua da aztertu ditugun hiru eleberriotan Urretabizkaiak ez duela familia tradizionala irudikatzen, egitura horretatik urrundu egiten dela. Eta ez da urruntzen familiatik bakarrik, emakumeen roletatik eta estereotipoetatik ere aldentzen da.
‎Maitasuna ere oso modu diferentean ikusten da hiru eleberrietan. Zergatik panpoxeta Koaderno gorria n abandonua azaltzen da, bietan senarrak abandonatzen du emaztea, baina bi eleberrietan oso modu diferentean ikusi da abandonu hori.
‎Zergatik panpoxeta Koaderno gorria n abandonua azaltzen da, bietan senarrak abandonatzen du emaztea, baina bi eleberrietan oso modu diferentean ikusi da abandonu hori. Hiru eleberrietan maitasuna generoaren kategoria gisa ageri da, eta horrela landu dira amatasunaren eta zainketaren pragmatikak. Baina Zergatik panpox eko amak abandonua eta zainketa sufrimendu gisa, eginbehar gisa, nahitaezko gisa ikusten du; Adrianne Richek esango zukeen bezala, maitasun gaindosi gisa ikusten du.
‎Baina Zergatik panpox eko amak abandonua eta zainketa sufrimendu gisa, eginbehar gisa, nahitaezko gisa ikusten du; Adrianne Richek esango zukeen bezala, maitasun gaindosi gisa ikusten du. Aldiz, Koaderno gorria ko amak eta Hiru Mariak nobelako protagonistek oso modu diferentean plazaratzen dute emakumeontzat genero edota kategoria politikoa den maitasuna.
‎Azken hamarkadetan, euskal literaturan adinean aurrera egindako pertsonaia protagonista sorta bat sortu da, denak ere 80 urte aldera arrimatuxeak, zahartzen ari den jendarte baten ispilua, historia beste modu batera kontatzeko aukera edota gaztetasunari aurrez aurre zahartzaroa jartzeko gogoa bihurturik leitmotiv. Baina, horren haritik, Urretabizkaiaren Hiru Mariaeleberriak ekarpen berri bat egin dio eduki aldetik euskal literaturari, memoria albo batera utzirik, zahartzaroa egitasmo bilakatu digu, hau da, zahartzaroan ere pentsa daitekeela eta egitasmo bihurtu, gazteen eskuetan edo erakundeen menean utzi gabe. Zahartzaroa antolatzeaz dihardu, eta sendi formula berri bat proposatu digu:
‎Euskal antropologo feministek (Díez, 1995, 2000; Imaz, 2007; Esteban 2011) bere ikerketetan berretsi dute amatasunak aldatzen ari direla Euskal Herrian. Egile beraren hiru eleberri eta ipuin bat aztertu ditugu. Eta esan genezake genero harremanak aldatzen eta birdefinitzen ari direla; izan ere, aldaketa horiek, jendartean ez ezik, literaturan, diskurtsoetan ere gertatzen ari dira.
‎Istorioa garatzen deneko orainaldian ez ezik, lehenaldian ere egon da seigarren agindua eta horren ahizpa bederatzigarrena urratu duenik: lehen orrialdean aipatutako Andertxoren aitonak, Martin Usategi ta Astepek, izan zituen hiru seme alabak lekuko. Hiru anai arrebek aita bera dute, ez horrela ama.
‎lehen orrialdean aipatutako Andertxoren aitonak, Martin Usategi ta Astepek, izan zituen hiru seme alabak lekuko. Hiru anai arrebek aita bera dute, ez horrela ama. Kontatutako istorioaren bukaera arte senide direla ez dakiten hiru anai arreba horietako bat eraikitzen da Araibar zalduna eleberriko pertsonaia nagusi:
‎Hiru anai arrebek aita bera dute, ez horrela ama. Kontatutako istorioaren bukaera arte senide direla ez dakiten hiru anai arreba horietako bat eraikitzen da Araibar zalduna eleberriko pertsonaia nagusi: Manu Araibar, Martin Usategik ezkontzaz kanpo izandako ondorengoetako bat.
‎Sexu berekoak dira hiru eleberriotan hiriak galbidera daramatzan pertsonaiak: hirurak emakumeak dira.
‎Sexu berekoak dira hiru eleberriotan hiriak galbidera daramatzan pertsonaiak: hirurak emakumeak dira. Malentxorentzat Donostia, Marixanentzat Baiona eta Loli Menarentzat Bilbo bihurtzen dira zoritxar eragile.
‎(39), dira; Nini, bere aldetik, ezkondua. Hirurek hiria dute bizileku; emagalduek, Bilbo, ezkonduak, Donostia. Hiruren jatorria, Loli Menaren kasuan ez bezala, ezezaguna da, kontakizunak jasotzen ez duelako.
‎Hirurek hiria dute bizileku; emagalduek, Bilbo, ezkonduak, Donostia. Hiruren jatorria, Loli Menaren kasuan ez bezala, ezezaguna da, kontakizunak jasotzen ez duelako. Bistakoa denez, emakumeok ere urratu dituzte 6 eta 9 aginduak, baina zigorra Loli Menarentzat bakarrik da.
‎Hizkuntzalari horren lanean (Larringan, 1996), kontzesiozkoen artean sailkatuta agertzen dira hemen aztergai ditugun birformulatzaile urruntzaileak. Hiru multzotan banatzen ditu egileak kontzesioa bidera dezaketen unitateak: A, B eta C. A eta B multzoen kasuan, kontzesioa bideratzen duen unitatea perpaus berberean kokatzen da; A taldekoek ez bezala, B taldekoek erepartikula gehitzen diote unitate horri.
‎Sailkapen horretan egileak hiru azpisail bereizten ditu birformulatzaileen zereginen arabera. Euskararen kasuan, ordea, orain arteko datuekin (EGLU III, Sarasola, Elhuyar, EEH, OEH, Euskaltzaindiaren Hiztegia?) nekez egin daiteke horrelako sailkapen bat.
‎Horretaz gain, Garcésen (2008) sailkapena aintzat hartuz gero, laurok izango lirateke arazorik gabe gaztelaniaren de todas maneras, de todos modos, de todas formas markatzaileen baliokide, haiek bezala aurreko formulazioaren indarra eta handik atera daitezkeen inferentziak mugatzen baitituzte, eta gainera, nolabaiteko indiferentzia adieraz dezakete aurreko formulazioan esaten denarekiko. Dena dela, dena den, edonola ereeta edozelan erebirformulatzaile urruntzaileak Garcések (2008) gaztelaniazkoentzat egiten dituen hiru sailetan koka daitezkeela dirudi, baina honek azterketa sakonagoa luke, baita ahozko bat bateko solasaldiak kontuan hartzea ere, izan ere, erabili diren corpusetan biltzen diren ahozko mintza jarduerak idatzian oinarritzen dira, beste era batera esanda, ahozkoaren itxura egiten dute edo ahoz esateko idatzi dira (Garcia Azkoaga 2007, 178).
‎Fuentes ek (2009), berriz, honako hiru azpisail hauek baino ez ditu bereizten:
‎Ondoko taulan ikus daitekeenez (ikusi 4 taula), EUDIMA corpuseko datu estatistikoen arabera, hiru hauek dira erabilera maiztasun handieneko birformulatzaile esplikatiboak: hau da, alegia eta hots, hurrenez hurren.
‎Izan ere, Mann Withney probaren bidez egindako alderaketek agerian uzten dutenez, aldeak estatistikoki esangarriak dira (%99ko fidagarritasun mailan) hiru antolatzaileren kasuan: alegia, hau da eta hots.
‎Aztertutako corpusetik bildutako adibideek erakusten dutenez, funtzio horiek guztiak betetzen dituzte hiru birformulatzaile esplikatibo nagusiek (hau da, alegia eta hots); hau da, ez dirudi inolako espezializazio funtzionala dutenik. Alabaina, geroratu ordez, birformulazioa perpausean aposizio gisa txertatzen denean (sintagma baten birformulazio gisa eskuarki), hots markatzailea besteak baino maizago erabiltzen da (34) (35).
‎Bestalde, lehenago ere esan denez, azalpenezko birformulazio aposatu gabeen kasuan maizago erabiltzen da hau da markatzailea beste hirurak baino (30). Bestela esanda eta horren kideek ere funtzio metadiskurtsiboak zein funtzio argumentatiboak betetzen dituzte lege testuetan atzemandako adibideetan.
‎Laburbilduz, nahiz eta birformulatzaile esplikatiboek lege testuetan agerpen maiztasun txikiagoak dituzten beste alor batzuetako testuetan zein alor bereko zuzenbideko testu akademikoetan baino, birformulatzaileek kategoria honi, oro har, egozten zaizkion funtzio nagusi guztiak betetzen dituzte lege diskurtsoan. Nolanahi ere, ez dirudi hau da, hots eta alegiamarkatzaileek inolako espezializaziorik dutenik, hirurak erabiltzen baitira lege testuetan orotariko birformulazio esplikatiboak bideratzeko (erreferentziazkoak, azalpenezkoak, definizio bidezkoak?). Bestalde, lege testuetan atzemandako ia adibide guztietan birformulatzaile esplikatiboen funtzioa metadiskurtsiboa da (alegia, erreferentzia esleitzea, esanahia argitzea, definitzea, izendapena); bakana da azalpenezko funtzioa birformulakizuna perpausa denean, eta are bakanagoa funtzio argumentatibo edo inferentziazkoa.
‎Bestalde, testu akademikoen eta lege testuen arteko maiztasun datuen aldeak estatistikoki esangarriak dira(% 99tik gorako fidagarritasun tartean) alegia, hau da eta hots markatzaileen kasuan. Ikuspegi horretatik, beraz, hiru birformulatzaile esplikatibo horiek zuzenbideko testu akademikoen adierazletzat jo daitezke zalantzarako tarte handirik gabe.
‎(41) Hezkuntzako Ikuskatzaileen Kidegoa, esate baterako, azaroaren 20ko 9/ 1995 Lege Organikoan sortu zen, Ikastetxeen Parte Hartzeari, Ebaluazioari eta Gobernuari buruzkoan alegia, eta beste hirurak , berriz, Hezkuntzaren Kalitateari buruzko abenduaren 23ko 10/ 2002 Lege Organikoaren xedapen bidez sortu ziren [ZCP Ak, Hezkuntza Unibertsitatez kanpoko irakaskuntzako zenbait kideko osatzeko legea, X. Ezeizabarrena. ELERIA, (2008)]
‎(44) Hala kontzeptu nagusien bai orokor eta komunen, bai berezien arloa itxita, beste hiru irakasgai geratuko dira, legearen zehaztasunetan gehiago sakontzeko: alegia, delitua (laugarren ikasgaia), horren aurrean emandako erantzuna (bosgarren irakasgaia) eta biktima (seigarren ikasgaia) jorra ditzagun [ZCP Ak, Adingabeen zuzenbide penala.Jon Mirena Landa (Koord.), UPV/EHU (2011)]
‎Bada, EUDIMA corpuseko adibidetegian ikusi dugunez, inguramendu horretan lau markatzaileak ageri badaitezke ere (alegia, hau da, hots zein bestela esanda), lege testuen kasuan hots erabiltzeko joera egiaztatzen da. Testu akademikoetan, berriz, nabarmen ugariagoak dira azalpenezko birformulazio esplikatibo aposatu gabeak, eta, corpuseko datuen arabera, inguramendu horretan maizago erabiltzen da hau da beste hiru markatzaileak baino. Ondorioz, hots birformulatzaileak pisu erlatibo handixeagoa du lege testuetan, eta hau da markatzaileak, berriz, agerpen nabarmenagoa testu akademikoetan; betiere, testu horiek dituzten bereizgarri diskurtsiboen adierazle gisa.
‎Beraz, komunikaziorako eragile edo eragingarri ez diren hurrenkerak hizkuntzetatik berez desagertuz joango dira (batez ere ahozkotik, idatzizkoan komunikazioa lortzea beti ez delako lege nagusia, bestelako helburu batzuk ere izaten direlako, esate baterako, estetikoak). Aipatu unibertsal horiek euskarari ere ez zaizkio arrotz, eta linguistikak onartzen duenaren arabera, hiru motatakoak izan daitezke: substantiboak (kategoria mailakoak), formalak (hizkuntz arauekin erlazionatuak, alde edo moldez, gure alorrekoak) eta inplikaziozkoak (hizkuntzaren ezaugarrien artean gertatzen direnak).
‎a) hitzaurregileak itzulitako obrarekin duen hizkuntzazko eta kulturazko lotura eta irakurleek hizkuntza eta kultura horrekin duten lotura; b) hitzaurregilea: egilea, itzultzailea, kritikaria den (batzuetan hiruren hitzaurreak ageri dira bolumen berean); eta c) itzulpen batean edo berritzulpen batean agertzen den hitzaurrearen data (itzulpenen historizitateari buruzkoak jakinarazteko balio du, besteak beste). Honela sailkatzen ditu transferentziazko hitzaurreak aipatutako ikertzaileak (Risterucci Roudnicky, 2008:
‎Aldiz, beste zati bat euskaraz idatzia da, 1913an hasi eta 1919ra bitartekoa. Bi garai hauen artean, ikus dezakegun bezala, Arrutik poemak bi hizkuntzatan argitaratu zituen hiru urte geratzen dira, 1913tik 1915era bitartean, hain justu.
‎se oculta, se encierra, se sepulta. Gainera, aditzok orainaldian daude eta mugimendu espaziala adierazten duten aditzak dira (ezkutatu, lurperatu, irten, korrika egin, etab.). Bereziki nabarmentzen da pasarte honetako azken lerroa, hiru aditzen jarraipena izanik(, sale, corre, se aleja?), abiadura iradokitzeko nahia ongi erakusten baitu.
‎Ahapaldi honen lehen hiru lerroek perpaus luze bat osatzen dute eta irudion sinbolismoa erromantikoa baino irekiagoa dela esan daiteke. Funtsean metafora bat da,, eskar gaiztoa?
‎Euskal Pizkundean gutxienez hiru modutan iristen zen bertsoa herriarengana. Alde batetik, bat bateko jaialdiak zeuden, desafioak edo herri jaietako saioak.
‎Sinbolismotik herri lirikara egiten du Arestik, T. S. Eliot edota Espainiako 27ko belaunaldia erreferentziatzat dituen poesiatik tradizio popularraren ezaugarriak poesia kultuan txertatzen dituenera, subjektu poetiko singularretik subjektu poetiko kolektibora, poesia ilunetik poesia adierrazagora. Antzeko zerbait egiten du Bitoriano Gandiagak ere Elorri­ tik (1962) Hiru gizon bakarka ra (1974), sinbolismotik poesia sozialaren lerroetarantz, edota are modu argiagoan beranduagoko Gabon dut anuntzio ra (1986).
‎1909an, fraide eskolako gazte eruditu bilakaturik, Erromara joaten da goi ikasketak egitera. Hiru urte pasatzen ditu bertan eta Teologiako titulu gorena eskuratzen du; bestalde, Erroman dagoelarik pizten zaio Arrutiri lehenago ez bezala sorterriaren falta. Erromatik 1912an itzuli eta Erriberrin hasten da irakasle.
‎irakasteko ez ezik, irakurtzeko eta idazteko ere lan handiak izan bide zituen. Foruan hiru urte baino gehiagoz bizi ondoren, 1918an, hobekuntza txiki bat medio, Arruti Zarautza joaten da. Lau hilabete eta erdi bakarrik pasatzen ditu han, ordea; urrian, gripe espainiarrak jotakoei laguntzera bidaltzen dute Tolosara, eta gripe horrexek jota hiltzen da hogeita hamasei urterekin, 1919ko urtarrilean.
‎Arana Goiri, Sabino, 1980, Obras completas de Sabino de Arana Goiri( hiru liburuki). Donostia:
‎desberdinetan banatu, asepsia filologikoz. Hain zuzen, bi literatura horiek elkarren aurka sortzen duten talka sozialean irakurri behar dira, non apologistek euskara objektiboki (objektu gisa) erabiltzen duten bertako eliteak zilegitzeko, hain zuzen legebiltzarretan euskara debekatzen duten elite berak, euskara hizkuntza subalterno bat bihurtuz, zeinak ahozkotasunean bizirik iraun behar duen hurrengo hiru mendeetan.
‎Hala, apologismoa, ahozko literatura eta eskuliburu erlijiosoak, continuum edo jarraitutasun sozial baten hiru diskurtso eta teknologia desberdin, baina elkarri kontrajarrita irakurri behar dira eta analizatu: continuum diglosiko baten osatzaile modura.
‎Azkenik, eta antzerki idatzi gutxi badugu ere, azken hiru mende hauetan (Borracho burlado, Gabon saria...) antzerki hau dugu, hain zuzen, eliteko klaseak eta klase subalternoak testuan bertan talka egiten duten espazio testual bakarrenetakoa, eta beraz hala irakurri behar ditugu.
‎Laburpena: Artikulua hiru partetan dago banatuta. Lehenengoak euskaraeta vascuencehitzen adiera metriko poetikoa (oraindik hiztegietan jaso gabea) aztertuz, adiera hori Larramendik Mikoletarengandik jaso zezakeelako hipotesia aurkezten du.
‎Baina meritu guztia ez da soilik hizkuntzarena, baizik eta hizkuntza horren erabiltzailearena ere. Beste hiru ikasleek, portugesak, galiziarrak eta gaztelauak, zeinek bere hizkuntzan endechasorta bana esan ondoren, bertan entzule zen batek(, un golilleja mozalbete, que tenía trazas de oficial de pluma?) aurpegira botako dio gipuzkoarrari beraren poema edozein gairi buruzkoa izan zitekeela, ulertzerik ez dagoenez. Kexa horrek aukera ezin hobea eskainiko dio euskaldunari bere hizkuntza gaitasunen alardea egin eta ezjakinaren tokian bestea uzteko, diskurtso inperialak ezarritako rolak iraulita karnabalizazio prozesu baten bitartez (Bakhtinek esango zukeenez).
‎Baina, euskal literaturaren berezitasunak ezin azal daitezke proportzioen alor soilera lotuz, testu tipo batzuetan proportzioak gorde zitzakeen arren, (oro har, eliz liburuan), literatur genero tradizionalen barrutiko emaitzak historikoki oso urriak izan direlako: kontakizunaren kasuan, hiru mende luzetan testigantza bakar bat ere ez.
‎Euskal produkzio literario idatzia bizirik iraun duena baino ugariagoa izan arren, zoritxarrez, gorde den dokumentazioa bakarrik da benetakoa. Dokumentazio horren arabera, Lazarragaren eskuizkribuaren aurkikuntzak hiru mende luzetan aurreratzen badu ere euskal kontakizunaren jaiotza, ordutik XIX. mendearen azken herenera arte itxaron da genero horrek jarraipena izan dezan. Zalantzarik gabe, XVI. mendean bertan euskal kontakizunaren sorrera kokatzea ez da huskeria, aditzera ematen duelako euskal literaturan berau inguratzen duten literaturetan bezalatsu hasi zirela gauzak, baina, dirudienez, haiek bezalatsu garatuz joatea ez zuen lortu:
‎Zalantzarik gabe, XVI. mendean bertan euskal kontakizunaren sorrera kokatzea ez da huskeria, aditzera ematen duelako euskal literaturan berau inguratzen duten literaturetan bezalatsu hasi zirela gauzak, baina, dirudienez, haiek bezalatsu garatuz joatea ez zuen lortu: hiru mendetarako desagertuko da idazketaz baliatzen den kontakizuna.
‎Eten du musekin harremana. Orduan, Oten gaztaroa neurtitzetan argitaratu eta handik hiru hamarkadetara Bernard Gasteluzarrek bere Eguiac Catolicac (1686) idazlanaren bigarren partean adierazi zuen nahiarekin inplizituki bat egiten du Oihenartek: musa profanoek eragindako etorria baztertu, Jainkoarengandik letorkeen etorriagatik ordezkatzeko.
‎Bere ahulezia guztiekin ere, bertsoa da jaun eta jabe XIX. mendeko idazte egintza profanoan. Prosa narratiboa hiru mende luzetako antzutasunaren ostean, lehen urratsak ematen hasten da. Baita antzertia ere, Hegoaldean behintzat.
‎dela biblia itzulpena, direla aszetikak edo mistikak eskainitako fruiturik funtsezkoenak... Beraz, hiru literatur genero tradizionalen eremua, laugarren bati zabalduko litzaioke: literatura aplikatua edo didaktikoa... deitu izan denari.
‎Sarasola, Kortazar edota Aldekoaren hautuek gudaosteko poesia modernoaren kanona eraiki dute norbere sasoian, lehenik antologien bidez, eta ondoren historiak idatziz. Esan beharrik ere ez dago, liburuaren argitaratze datara hurbiltzen direla hautaturiko azken testuak hiru kasuetan, eta euren artean ia hamar urteko tartea zegoela, antologien eguneratze funtzioa azpimarragarri eginik. Hiru antologien sarreren arteko alderaketa eginez gero, berriz, zenbait ondorio atera genitzake.
‎Esan beharrik ere ez dago, liburuaren argitaratze datara hurbiltzen direla hautaturiko azken testuak hiru kasuetan, eta euren artean ia hamar urteko tartea zegoela, antologien eguneratze funtzioa azpimarragarri eginik. Hiru antologien sarreren arteko alderaketa eginez gero, berriz, zenbait ondorio atera genitzake. Hala, Ibon Sarasolarenak ezagun du gudaosteko garai zailekiko hurbiltasuna, izan ere, antologia egin izateko arrazoitzat argiro azaltzen baitu euskal sistema literarioaren prekarietatea.
‎Kortazarrek Rikardo Arregi, Karlos Linazasoro, Juanjo Olasagarren, Miren Agur Meabe, Harkaitz Cano eta Kirmen Uribe hautatu zituen. Olaziregik, aldiz, trantsizio garaiko hiru eta 1990az geroztiko beste hirurekin elkartuz aurkeztu zuen poesia garaikidearen kanona: Bernardo Atxaga, Joseba Sarrionandia, Felipe Juaristi, Rikardo Arregi, Kirmen Uribe eta Miren Agur Meabe.
‎Kortazarrek Rikardo Arregi, Karlos Linazasoro, Juanjo Olasagarren, Miren Agur Meabe, Harkaitz Cano eta Kirmen Uribe hautatu zituen. Olaziregik, aldiz, trantsizio garaiko hiru eta 1990az geroztiko beste hirurekin elkartuz aurkeztu zuen poesia garaikidearen kanona: Bernardo Atxaga, Joseba Sarrionandia, Felipe Juaristi, Rikardo Arregi, Kirmen Uribe eta Miren Agur Meabe.
‎Gerra hasi zenean, berriz, gudarien apaiz kapilau izan zen Euskal Herriko kanpainan barrena. Guda ondoren, kartzelan egon zen hiru urtez, eta gero deserriratua eduki zuten. 1951n itzuli zenean Euskal Herrira, Karmen' go Amaren Egutegiaizenez birsortu zuen karmeldarren euskal aldizkari zaharra, 1957tik aurrera Karmelaldizkaria izendatzen dena.
‎Horiei antologian eta literatura klasikoa deritzogun XVI XIX. mende artekoa erantsirik, nekez iristen dira, biak batera ere, antologiaren %20 izatera. Beraz, kenketa sinple bat eginez nabaria da euskal olerkigintzaren hiru laurden, XIX. eta XX. mendeetako testuez osatu zuela. Are zehatzago esanik, XIX. mendeko ugaritasunaren (ia 300 poema) eta aurreko hiru mendeetako 200 artekoaren arteko aldeak euskal produkzioaren alderdi ezagun baten berri ematen du:
‎Beraz, kenketa sinple bat eginez nabaria da euskal olerkigintzaren hiru laurden, XIX. eta XX. mendeetako testuez osatu zuela. Are zehatzago esanik, XIX. mendeko ugaritasunaren (ia 300 poema) eta aurreko hiru mendeetako 200 artekoaren arteko aldeak euskal produkzioaren alderdi ezagun baten berri ematen du: XIX. mendeaz aitzineko euskal literatura idatziaren emaria urria zela.
‎Onaindiaren kanonean, XIX. mendearen bigarren erdiko eta XX. mendeko testuek liburuaren hiru laurdenak hartzen dituzte. Pizkunde deituraz bataiatua den aroa dugu hori, Lore Jokoetatik, baina bereziki 1976tik 1936ra artekoa.
‎Eredu horren arabera, beste eremuetan egin zen bezala, K. Mitxelenak hiru oinarri sendo finkatu zituen:
‎Gogoetaren eremua molde argi batez finkatzeko gisa, periodizazioaren inguruko bizpahiru ohar egin daitezke. Jean Rohoufrantses literaturaren historiografian adituak eman oinarrien gainean bermatuz, hiru ideia nagusi azaltzen ahal dira:
‎Diakroniaren araberahautatuak dira azpiko hiru adibideak. Begien bistakoa da garai historikoen banaketa asko aldatu dela euskal literaturaren historian mende erdi batez.
‎erabiltzen neurgailu gisa. Bigarrenik, hiru autorek bilatu dutela euskal literaturaren baitan eta euskal kulturaren baitan, periodizazio, berezi eta egoki baten oinarriak, nork berak bere mugak eta garaiak aurkeztuz.
‎Laburbilduz, erran daiteke eskualde bereko eta eremu kultural bereko hiru historiagileen artean, mende erdi batez, ez dela periodizazio mailan eredu finkorik, iraunkorrik, homogeneo eta adostasunezkorikdefinitu ahal izan. Noski, aukera metodologikoak asko aldatu dira mende erdi batez eta batasun ezak horretan du, dudarik gabe, bere iturrietatik bat.
‎Horiek oro gogoan, ikus daiteke garaien artean zer banaketa eskaintzen duten gainean aipatzen diren hiru historiagileek.Hiru historia mota dira. I. Aldekoarena euskal literaturaren historia orokorra da.
‎Cilllerok, bestalde, hiru ezaugarri azpimarratzen ditu Bordaren eleberrigintzan: eleberrien saila detektibe berarekin eraikitzea, detektibea homosexuala izatea eta eleberriak euskalki diferenteetan idaztea (2007).
‎Ezpeldoik, bestalde, nomadismo horretan ibilbide bat eraikitzen du bazterretik erdigunera, horrela, eleberriz eleberri leku bakoitzari tokiko euskara egokitu dio, azkenik, Bilbon estandarrari lekua emateko. Lehen hiru eleberriak herrietan garatu dira, herri txikietan; lehena, Zuberoan (Bakean ützi arte) eta zubereraz mintzatu da Ezpeldoi; bigarrena, (Bizi nizano munduan) Nafarroa Beherean kokaturik dago, eta behe nafarrera erabili du Ezpeldoik; hirugarrena, Nafarroan garatzen da (Amorezko pena baño) eta nafarrerara hurbiltzen da Ezpeldoi, Jalgi hadi plazara eleberria Bilbon eta Gasteizen kokatu du, eta estan... Eta bukatzeko, Boga boga eleberrian, Baionaren hautua egiten du, bi Euskal Herriak ezkondu dituen gatazka gunea gaitzat eta espaziotzat harturik.
‎Amaia Ezpeldoi nomada, arrotza eta periferikoa dugu, baina queer izate horrek hibridazioa eta mugen ezabaketa dakarzkio. Retolazak esaten duen bezala, Zuberoako bazter batetik Bilbo hiriaren erdigunera egindako bidaiak hiru identitate gatazka eragin dizkio Ezpeldoiri. –1 Nekazal identitatea vs hiri identitatea; 2 Identitate heterosexuala vs identitate lesbiarra; 3 Identitate linguistiko hegemonikoa vs identitate linguistiko periferikoa?
‎Ikasketak hiru ikasturtetan banatzen ziren. Ikasle matrikulatuak 33 izan ziren 1868an, eta 57, berriz, 1870ean, gehienak ingurukoak.
‎Bat datoz hirurak Bizkaiko zortziko txikia erabiltzean (7/ 6A/ 7/ 6A/ 7/ 6B/ 7/ 6B). E. M. Azkuek ere maiz darabil(. Apolo ta Musak?,. Jaunaren Legueko aginduak?,. Euzcadia?,. Ipuiñac?,. Libertadian arguitasuna?,. Anchinaric ona!?,. Moguel ta Characa?...); horietako batzuetan 4 bertso lerrotan tolestuta, Iparraldekoen erara.
‎Eta horren guztiaren emaitza argia izan zen orain dela hiru urte pasatxo Euskaltzaindiaren Jagon bilduman aurkeztu zen Testu antolatzaileak: erabilera estrategikoa liburua, Pello Esnal batzordekidearen gidaritzapean egin eta batzordean mamitu eta ondutako lana.
2014
‎Dena dela, hau da birformulatzailearekiko baliokidetzaren bidez azaltzen dira beste hiru birformulatzaileak, eta, beraz, hortik ondoriozta lezake irakurleak guztiz baliokideak direla laurak.
‎Nolabait esateko, euskara estandarraren hiztegi ondare komuneko baliabide gisa bereganatu ditu hiztunak, maila zainduan behintzat, hiru birformulatzaile hauek: hau da, hots eta alegia.
‎Posizioari dagokionez, beraz, birformulazio partzialetan ez dago erabateko baliokidetasunik alegiareneta beste hiru birformulatzaile esplikatiboen artean, alegia baita egungo euskara estandarrean halako mugikortasuna duen partikula nagusi bakarra.Hau da eta erran nahi baita birformulatzaileak, aldiz, ezinbestean birformulazioaren hasieran kokatzen dira; eta antzeko joera nabari da hots birformulatzailearen kasuan, atal birformulatzailearen hasieran kokatzen baita gehienetan egungo estandarrean.
‎«Oraingo ikasleak biharko helduak dira, eta biharko gizakiak gu baino gehiago mugituko dira. Gu asko irteten gara kanpora, baina gerokoak gehiago; hau da, hiru hizkuntza behintzat ondo menperatu dituzte beren bizitza duintasunez aurrera atera nahi badute. [EPD prentsa, Berria]
‎laurak kokatzen dira birformulazioaren hasieran. Baina birformulazio partzialetan, aldiz, ez dago erabateko baliokidetasunik alegiareneta beste hiru birformulatzaile esplikatiboen artean, alegia baita egungo euskara estandarrean halako mugikortasuna duen partikula nagusi bakarra.
‎Harreman horri ikuspegi diakronikotik erreparatu zaio lehenbizi, industrializazioarekin batera euskal hirietan ernaturiko euskararen aldeko diskurtso eta jardunei arreta jarrita. Hizkuntzaren aldeko unean uneko indar gidaria identifikatuta eta azken urteotako aldaketa soziodemografikoen berri emanda, Euskal Herriko mendebaldeko hiru hiritako (Bilbo, Getxo eta Gasteiz) zenbait ekimen eta esperientzia garaikide deskribatu dira hurrena. Aurrera begira jarrita, amaitzeko, hurrengo hamarkadan ekosistema hiritartu berrian euskararen indar gidari izan daitezkeenak aktibatzeko norabide posible batzuk irudikatu dira.
‎Ñabardurak ñabardura, joera nagusia euskaldunen hiritartzearena izanik, artikulu honen helburua da, batetik, identifikatzea zeintzuk izan diren euskararen indar gidariak euskal hirietan, eta, bestetik, iraganean euskarari bizi indarra transmititu zioten bulkada horiek moteldu antzean sumatzen ditugun honetan, deskribatzea Euskal Herriko mendebaldeko hiru hiritan (Bilbo, Getxo eta Gasteiz) ernaturiko dinamika interesgarri batzuk. Behin hori eginda, iraganeko esperientziak eta hiru hiri horietan antzemandako mugimenduak gogoan, euskarari ekosistema hiritar berrian leku erosoa bermatzeko norako posible batzuk aipatuko dira erremate modura.
‎Ñabardurak ñabardura, joera nagusia euskaldunen hiritartzearena izanik, artikulu honen helburua da, batetik, identifikatzea zeintzuk izan diren euskararen indar gidariak euskal hirietan, eta, bestetik, iraganean euskarari bizi indarra transmititu zioten bulkada horiek moteldu antzean sumatzen ditugun honetan, deskribatzea Euskal Herriko mendebaldeko hiru hiritan (Bilbo, Getxo eta Gasteiz) ernaturiko dinamika interesgarri batzuk. Behin hori eginda, iraganeko esperientziak eta hiru hiri horietan antzemandako mugimenduak gogoan, euskarari ekosistema hiritar berrian leku erosoa bermatzeko norako posible batzuk aipatuko dira erremate modura.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
hiru 488 (3,21)
Hiru 71 (0,47)
hirurak 13 (0,09)
hirutan 7 (0,05)
hiruk 6 (0,04)
hirurek 5 (0,03)
Hirurak 3 (0,02)
hirurekin 3 (0,02)
Hirurek 2 (0,01)
hiruren 2 (0,01)
Hiruren 1 (0,01)
Hirutan 1 (0,01)
hiruren arteko 1 (0,01)
hiruretatik 1 (0,01)
hirurez gain 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
hiru urte 31 (0,20)
hiru aldiz 15 (0,10)
hiru hizkuntza 12 (0,08)
hiru lagin 12 (0,08)
hiru multzo 12 (0,08)
hiru mende 9 (0,06)
hiru maila 8 (0,05)
hiru egun 7 (0,05)
hiru gizon 7 (0,05)
hiru hamarkada 7 (0,05)
hiru ikasturte 7 (0,05)
hiru Maria 6 (0,04)
hiru atal 6 (0,04)
hiru aukera 6 (0,04)
hiru birformulatzaile 6 (0,04)
hiru eleberri 6 (0,04)
hiru gune 6 (0,04)
hiru laurden 6 (0,04)
hiru lurralde 6 (0,04)
hiru probintzia 6 (0,04)
hiru saio 6 (0,04)
hiru emakume 5 (0,03)
hiru eremu 5 (0,03)
hiru hiri 5 (0,03)
hiru idazle 5 (0,03)
hiru literatura 5 (0,03)
hiru urteko 5 (0,03)
hiru egile 4 (0,03)
hiru erkidego 4 (0,03)
hiru errealitate 4 (0,03)
hiru ezaugarri 4 (0,03)
hiru hilabete 4 (0,03)
hiru lan 4 (0,03)
hiru milioi 4 (0,03)
hiru narratzaile 4 (0,03)
hiru ordu 4 (0,03)
hiru paradigma 4 (0,03)
hiru talde 4 (0,03)
hiru administrazio 3 (0,02)
hiru azpi 3 (0,02)
hiru edizio 3 (0,02)
hiru elkartu 3 (0,02)
hiru eredu 3 (0,02)
hiru galdera 3 (0,02)
hiru gidalerro 3 (0,02)
hiru herri 3 (0,02)
hiru herrialde 3 (0,02)
hiru horiek 3 (0,02)
hiru izen 3 (0,02)
hiru kasu 3 (0,02)
hiru lau 3 (0,02)
hiru liburuki 3 (0,02)
hiru modu 3 (0,02)
hiru moira 3 (0,02)
hiru mugimendu 3 (0,02)
hiru oinarri 3 (0,02)
hiru sare 3 (0,02)
hiru seme 3 (0,02)
hiru adibide 2 (0,01)
hiru aditu 2 (0,01)
hiru aldaera 2 (0,01)
hiru anaitu 2 (0,01)
hiru antzezlan 2 (0,01)
hiru arau 2 (0,01)
hiru arrazoi 2 (0,01)
hiru artzain 2 (0,01)
hiru aspektu 2 (0,01)
hiru aste 2 (0,01)
hiru azaldu 2 (0,01)
hiru azpiatal 2 (0,01)
hiru azpisail 2 (0,01)
hiru baino 2 (0,01)
hiru bat 2 (0,01)
hiru belaunaldi 2 (0,01)
hiru bider 2 (0,01)
hiru bilduma 2 (0,01)
hiru dokumentu 2 (0,01)
hiru ebaluazio 2 (0,01)
hiru egin 2 (0,01)
hiru eragile 2 (0,01)
hiru erantzun 2 (0,01)
hiru ere 2 (0,01)
hiru erregela 2 (0,01)
hiru etxe 2 (0,01)
hiru euskal 2 (0,01)
hiru flexio 2 (0,01)
hiru gutun 2 (0,01)
hiru haur 2 (0,01)
hiru hitz 2 (0,01)
hiru ideia 2 (0,01)
hiru ikuspegi 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
hiru birformulatzaile esplikatibo 4 (0,03)
hiru gizon bakarka 4 (0,03)
hiru mende luze 4 (0,03)
hiru urte geroago 4 (0,03)
hiru egile bat 3 (0,02)
hiru gizon etorri 3 (0,02)
hiru lurralde historiko 3 (0,02)
hiru milioi pertsona 3 (0,02)
hiru multzo bereizi 3 (0,02)
hiru urte egin 3 (0,02)
hiru anaitu arreba 2 (0,01)
hiru atal banatu 2 (0,01)
hiru aukera nagusi 2 (0,01)
hiru azpi hipotesi 2 (0,01)
hiru bider ukatu 2 (0,01)
hiru dokumentu egon 2 (0,01)
hiru eredu ezarri 2 (0,01)
hiru eremu nagusi 2 (0,01)
hiru erkidego politiko 2 (0,01)
hiru errealitate politiko 2 (0,01)
hiru flexio era 2 (0,01)
hiru galdera hori 2 (0,01)
hiru gune geografiko 2 (0,01)
hiru hizkuntza hitz 2 (0,01)
hiru literatura genero 2 (0,01)
hiru maila erakusle 2 (0,01)
hiru mugimendu osatu 2 (0,01)
hiru multzo sailkatu 2 (0,01)
hiru narratzaile hauek 2 (0,01)
hiru paradigma morfologiko 2 (0,01)
hiru seme alaba 2 (0,01)
hiru adibide ekarri 1 (0,01)
hiru aditu erregimen 1 (0,01)
hiru aditu jarraipen 1 (0,01)
hiru administrazio azterketa 1 (0,01)
hiru administrazio bat 1 (0,01)
hiru aldaera lerro 1 (0,01)
hiru aldaera zein 1 (0,01)
hiru aldiz ageri 1 (0,01)
hiru aldiz argitaratu 1 (0,01)
hiru aldiz eman 1 (0,01)
hiru aldiz Gregorio 1 (0,01)
hiru aldiz hala 1 (0,01)
hiru aldiz kokote 1 (0,01)
hiru aldiz ukan 1 (0,01)
hiru aldiz zigortu 1 (0,01)
hiru antzezlan izkiriatu 1 (0,01)
hiru arau bat 1 (0,01)
hiru arau eman 1 (0,01)
hiru arrazoi nagusi 1 (0,01)
hiru artzain gizonezko 1 (0,01)
hiru aspektu azpimarratu 1 (0,01)
hiru aste kolera 1 (0,01)
hiru aste lehenagoko 1 (0,01)
hiru atal multzokatu 1 (0,01)
hiru atal nagusi 1 (0,01)
hiru atal osatu 1 (0,01)
hiru aukera izendatu 1 (0,01)
hiru aukera ukan 1 (0,01)
hiru aukera zio 1 (0,01)
hiru azaldu den 1 (0,01)
hiru azpi aldi 1 (0,01)
hiru azpiatal banatu 1 (0,01)
hiru azpiatal Mari 1 (0,01)
hiru azpisail bereizi 1 (0,01)
hiru azpisail hauek 1 (0,01)
hiru baino ez 1 (0,01)
hiru bat aldiz 1 (0,01)
hiru bat egin 1 (0,01)
hiru belaunaldi iraun 1 (0,01)
hiru belaunaldi zehar 1 (0,01)
hiru bilduma aurkitu 1 (0,01)
hiru bilduma horiek 1 (0,01)
hiru birformulatzaile hauek 1 (0,01)
hiru ebaluazio horiek 1 (0,01)
hiru ebaluazio saio 1 (0,01)
hiru edizio aldendu 1 (0,01)
hiru edizio hots 1 (0,01)
hiru egin ezan 1 (0,01)
hiru egun egokitu 1 (0,01)
hiru egun ekitaldi 1 (0,01)
hiru egun eman 1 (0,01)
hiru egun euskal 1 (0,01)
hiru egun soilik 1 (0,01)
hiru eleberri herri 1 (0,01)
hiru eleberri hiri 1 (0,01)
hiru eleberri maitasun 1 (0,01)
hiru eleberri Urretabizkaia 1 (0,01)
hiru elkartu aurkeztu 1 (0,01)
hiru emakume kontakizun 1 (0,01)
hiru emakume narratzaile 1 (0,01)
hiru emakume narrazio 1 (0,01)
hiru emakume zahar 1 (0,01)
hiru eragile erran 1 (0,01)
hiru eragile proposatu 1 (0,01)
hiru erantzun aukera 1 (0,01)
hiru erantzun batezbesteko 1 (0,01)
hiru ere bai 1 (0,01)
hiru ere bertso 1 (0,01)
hiru eredu aukera 1 (0,01)
hiru eremu euskara 1 (0,01)
hiru eremu horiek 1 (0,01)
hiru erkidego nagusi 1 (0,01)
hiru errealitate horiek 1 (0,01)
hiru errealitate morfosintaktiko 1 (0,01)
hiru erregela hizkuntza 1 (0,01)
hiru erregela sarrera 1 (0,01)
hiru etxe historiko 1 (0,01)
hiru etxe horiek 1 (0,01)
hiru euskal erkidego 1 (0,01)
hiru euskal idazle 1 (0,01)
hiru ezaugarri amankomun 1 (0,01)
hiru ezaugarri azpimarratu 1 (0,01)
hiru ezaugarri nagusi 1 (0,01)
hiru gidalerro azalpen 1 (0,01)
hiru gidalerro labur 1 (0,01)
hiru gidalerro nabarmendu 1 (0,01)
hiru gune arazo 1 (0,01)
hiru gune nabarmendu 1 (0,01)
hiru gune sintaktiko 1 (0,01)
hiru hamarkada aurrerapen 1 (0,01)
hiru hamarkada Bernard 1 (0,01)
hiru hamarkada geroago 1 (0,01)
hiru hamarkada gertatu 1 (0,01)
hiru hamarkada igaro 1 (0,01)
hiru hamarkada jardun 1 (0,01)
hiru haur kantika 1 (0,01)
hiru herri egile 1 (0,01)
hiru herri hauek 1 (0,01)
hiru herri horiek 1 (0,01)
hiru herrialde bultzatu 1 (0,01)
hiru herrialde datu 1 (0,01)
hiru herrialde hauek 1 (0,01)
hiru hilabete mutis 1 (0,01)
hiru hiri esperientzia 1 (0,01)
hiru hiri horiek 1 (0,01)
hiru hiri ukan 1 (0,01)
hiru hitz tartekatu 1 (0,01)
hiru hizkuntza balioetsi 1 (0,01)
hiru hizkuntza behintzat 1 (0,01)
hiru hizkuntza bezainbeste 1 (0,01)
hiru hizkuntza eremu 1 (0,01)
hiru hizkuntza franko 1 (0,01)
hiru hizkuntza garatu 1 (0,01)
hiru hizkuntza zerrendatu 1 (0,01)
hiru horiek bakoitz 1 (0,01)
hiru horiek bi 1 (0,01)
hiru horiek direlako 1 (0,01)
hiru idazle gerra 1 (0,01)
hiru idazle hauek 1 (0,01)
hiru idazle lan 1 (0,01)
hiru idazle salbatu 1 (0,01)
hiru ideia nagusi 1 (0,01)
hiru ikasturte banatu 1 (0,01)
hiru ikasturte programa 1 (0,01)
hiru ikasturte programatu 1 (0,01)
hiru ikuspegi aztertu 1 (0,01)
hiru ikuspegi jorratu 1 (0,01)
hiru izen ezberdintasun 1 (0,01)
hiru izen gauza 1 (0,01)
hiru izen hauek 1 (0,01)
hiru kasu bereizi 1 (0,01)
hiru kasu horiek 1 (0,01)
hiru lagin desberdin 1 (0,01)
hiru lagin erlazio 1 (0,01)
hiru lagin hautatu 1 (0,01)
hiru lagin kide 1 (0,01)
hiru lan horiek 1 (0,01)
hiru lan ildo 1 (0,01)
hiru lan itzuli 1 (0,01)
hiru lau lagun 1 (0,01)
hiru lau nasa 1 (0,01)
hiru lau orrialde 1 (0,01)
hiru laurden hartu 1 (0,01)
hiru laurden lehen 1 (0,01)
hiru liburuki horiek 1 (0,01)
hiru literatura berriztatu 1 (0,01)
hiru literatura modernizazio 1 (0,01)
hiru literatura poeta 1 (0,01)
hiru lurralde horiek 1 (0,01)
hiru maila bereizi 1 (0,01)
hiru maila emaitza 1 (0,01)
hiru maila horiek 1 (0,01)
hiru maila sistemiko 1 (0,01)
hiru Maria nobela 1 (0,01)
hiru mende desagertu 1 (0,01)
hiru mende hauek 1 (0,01)
hiru mende laurden 1 (0,01)
hiru milioi herritar 1 (0,01)
hiru modu iritsi 1 (0,01)
hiru modu tratatu 1 (0,01)
hiru moira bigarren 1 (0,01)
hiru moira gazte 1 (0,01)
hiru moira nagusi 1 (0,01)
hiru mugimendu aurkitu 1 (0,01)
hiru multzo adibide 1 (0,01)
hiru multzo adierazgarri 1 (0,01)
hiru multzo banatu 1 (0,01)
hiru multzo bildu 1 (0,01)
hiru multzo desberdin 1 (0,01)
hiru multzo nagusi 1 (0,01)
hiru multzo nagusitan 1 (0,01)
hiru narratzaile egon 1 (0,01)
hiru narratzaile pertsonaia 1 (0,01)
hiru oinarri hauek 1 (0,01)
hiru oinarri sendo 1 (0,01)
hiru ordu arte 1 (0,01)
hiru ordu euskara 1 (0,01)
hiru ordu irakatsi 1 (0,01)
hiru paradigma deskribatu 1 (0,01)
hiru paradigma hori 1 (0,01)
hiru probintzia biztanle 1 (0,01)
hiru probintzia horiek 1 (0,01)
hiru probintzia mugatu 1 (0,01)
hiru probintzia osatu 1 (0,01)
hiru saio baloratu 1 (0,01)
hiru saio balorazio 1 (0,01)
hiru saio ezberdin 1 (0,01)
hiru saio hezitzaile 1 (0,01)
hiru saio motz 1 (0,01)
hiru sare ikastetxe 1 (0,01)
hiru sare osatu 1 (0,01)
hiru talde nagusi 1 (0,01)
hiru talde nolabaiteko 1 (0,01)
hiru urte Azkue 1 (0,01)
hiru urte baino 1 (0,01)
hiru urte bete 1 (0,01)
hiru urte ebaluazio 1 (0,01)
hiru urte eskas 1 (0,01)
hiru urte euskara 1 (0,01)
hiru urte ez 1 (0,01)
hiru urte geratu 1 (0,01)
hiru urte geroagoko 1 (0,01)
hiru urte hautazko 1 (0,01)
hiru urte igaro 1 (0,01)
hiru urte iraun 1 (0,01)
hiru urte lehenago 1 (0,01)
hiru urte mugitu 1 (0,01)
hiru urte ondorengo 1 (0,01)
hiru urte pasatu 1 (0,01)
hiru urte pasatxo 1 (0,01)
hiru urte proba 1 (0,01)
hiru urte sortu 1 (0,01)
hiru urteko alaba 1 (0,01)
hiru urteko baraualdi 1 (0,01)
hiru urteko gorreri 1 (0,01)
hiru urteko lizentzia 1 (0,01)
hiru urteko prozesu 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia