2000
|
|
Honen ardura hartu zuen Fourccroy ko Kondeak hezkuntza sistemaren honako egituraketa proposatu zuen85: oinarrizko eskolak, udalen kontrolpean baina, Estatuaren begiradapean; bigarren irakaskuntza (esku pribatuetan egon zitekeena, baina Estatuak kontrolatuta); lizeoak86, eskola zentralen ordezko institutu moduan; eta azkenik, beste
|
hiru
maila horien buru gisa, eskola espezializatuak. Baina Napoleon-en garai honek eskaintzen duen erreferentziarik garrantzitsuena, inongo zalantzarik gabe, unibertsitatearena da87; kontzepzio politikoak zuzentzeko nahia gauzatu ahal izateko, 1806an unibertsitate inperiala sortzeko asmoa iragarri zen, Estatuko hezkuntza sail modura, bakarra eta zeharo zentralizatua:
|
|
herrietan, barrutietan eta autonomian.
|
Hiru
maila horietako bakoitzean erantzukizun zuzena duten pertsonak daude zerbitzuak behar bezala funtziona dezan.
|
2004
|
|
Beste alde batetik, berriz, zirraragarria gerta lekiguke, gogoeta saio moduan gutxienez, Arrutik eta Mugiozgurenek aurkeztu diguten
|
hiru
maila horien arteko dialektika irudikatzea. –Hizkuntza hiztunez osatua dagoen hizkuntza komunitatea dela?
|
|
Era zientifikoago batean esateko, azpi errealitatea errealitate objektiboenholograman, destolestu? egiten da hiru maila nagusitan, eta
|
hiru
maila horiek eurengenesi horretara, birtolestu, egiten dira aurrekoa erantsiz, baina baita gaindituz ere.Orain, marko zientifiko honetan egite ekonomikoaren ulermena aurrera nola eraman dugu erronka nagusia.
|
2007
|
|
Ukipen egoeran dauden hizkuntzen hiztunek horien artetik bat hautatu dute, hainbat egoeratan. Adibidez, euskararen alde egingo badute,
|
hiru
maila horietako batzuetan baldintza gehienak bete dira, neurri handian. Horrela gertatu ezean, hiztun elebidunek erdararantz joko dute, askotan oharkabean.
|
|
Eragileak goi kulturan, herri kulturan edo masa kulturan aritzeko metodologiaegokitua erabili behar du, bakoitzaren arabera
|
hiru
maila horietan bereizi beharduen prozesua mantentzeko. Bestela, eragin ordez, desbideratu eta oztopatubesterik ez du egingo.
|
2008
|
|
erakunde autonomia, prozedura autonomia eta ekonomia autonomia. Gure iritziz, Ekonomi Itunaren eraentzak bat egiten du autonomiaren
|
hiru
maila horiekin. Hasteko, Foru Aldundien estatutu politikoa ez da Gobernu zentralarena (erakunde autonomia); hurrenik, Lurralde Historikoek neurri fiskalak onesten dituzte Gobernu zentralak zuzenean parte hartu gabe (prozedura autonomia); eta, amaitzeko, euskal Administrazioek euren gain hartuko dute neurri fiskalaren ondorio ekonomikoak, esaterako, zerga gutxiago bilduko dela (ekonomia autonomia).
|
|
Komeni da gogoratzea, ordea, eztabaida ildo horiek ez direla modelo matematiko batean erabiliko genituzkeen baldintza beharrezko eta nahikoak bezalakoak. Batetik,
|
hiru
maila horien arteko banaketa didaktikoa delako erreala baino, hiru mailen arteko elementuak loturik baitaude, eta horrexegatik, aldagai esanguratsuak badira ere, beraien arteko koerlazioa dagoelako, eta zentzu horretan errepikakorrak izatea suerta daitekeelako. Bestetik, gizarte eraldaketa fenomeno zabalegia delako baldintza sinple batzuen bidez neurtzeko, eta horiek ere nekez parte hartzearen kalitatea neurtzeko balio dutelako.
|
2009
|
|
Azpimarratzekoa da eredu psikosozialean ez dela proposatzen maila bakoitzaren eragin banakakoa, hau da, nahaste bat maila biologikoan esplikatuko dugu, eta beste nahaste edo problema bat maila psikologikoan edo sozialean; oso bestela, proposatu egiten da edozein osasun arazotan maila guztiek eragingo dutela etaeragingo diotela elkarri, beren eraketa hierarkikoaren ondorioz (ikusi 2 irudia). Azpimarratu behar da, orobat, eredu biopsikosozialean ez dela esaten arazo medikoen jatorria biologikoa, psikologikoa edo soziala denik, hiru mailok eragiten dutelabaizik, kausa aniztasun baten ikuspegitik. Osasun arazo bat ulertu nahi badugu, eredu biopsikosozialaren arabera gizakiaren
|
hiru
maila horien eragina etaelkarreragina kontuan hartu dira, hanka motz geratu nahi ez bada.
|
|
Esan dugun bezala, sintoma fisikoek maila biologiko, psikologiko eta sozialareneragina jasoko dute beren hautemate prozesuan.
|
Hiru
maila horietan generoarenaraberako desberdintasunak aurkitu dira. Ikus ditzagun zein diren desberdintasunhoriek.
|
2010
|
|
Hizkuntzaren normalizazioari dagokionean esan behar da, J.M Sánchez Carrión Txepetx ek garbi azaldu duen bezala, hiru maila kontuan hartzea eskatzen duela.
|
Hiru
maila horietan gauzatzen ez bada, ez baita posible normalizazioaz hitz egitea. Hiru maila edo aspektu horiek honako hauek dira:
|
|
Horregatik argudiatzen du pobreziaren aurkako politikak etaestrategiak hiru mailatan eragin behar dutela eraginkorrak izateko: maila makroekonomikoan, maila ertaineko politika instituzionaletan, eta maila mikroekonomikoko esku hartzeetan; eta
|
hiru
maila horietan hartutako neurrien arteko koordinaziorik eza izan da aurreko GBE en pobreziaren aurkako politiken eraginkortasunik ezaren zergati nagusia.
|
|
" Hitz egitea" bera, ezeren aurretik," giza jarduera unibertsal edo orokorra da" —animaliek ez dute zentzu berean hitz egiten— eta nola edo hala" kongruentzia" logiko bati dago lotua40 Baina" hitz egitea, beti, hizkuntz komunitate historiko bati dagokion hizkuntza partikular bat hitz egitea da" eta, horrenbestez," zuzentasun" linguistiko baten menpeko da ere41. " Hitz egitea", bestela," beti da indibiduala", alegia," banakoak gauzatzen du situazio jakin batean" eta, beraz, bada halaber" egokitasun" diskurtsiboaren araberakoa42 Kontua da, aurrerago ikusiko dugun bezala, hitz egitearen
|
hiru
maila horietaz jarduteak, egiaz, gaitasun linguistikoaren beste hainbeste dimentsio kontsideratzera eramango gaituela. Gure autoreak, bestetik, ezinbestekoa ikusten du hitz egitearen jarduera kulturala ere" hiru ikuspuntu" ezberdinetatik atzematea," energeia, ergon eta dinamis" kontzeptuekin ezaugarritzen dituenak43 Lehen biak, jakina, Humboldti hartutakoak dira, eta, egiaz, hitz egitea bera" jardueraren" (energeia) edota" produktuaren" (ergon) perspektibatik behatzeko moduen adierazle dira.
|
|
|
Hiru
maila horiek Lauean, GIZAKIAREN BAITAN, bilduak izanen ditun. Baina gu gizakiak omen garenakez gaitun oraindik
|
|
Ulertzen dut ekaia, sentimenduak eta gogoetak elkarren aurkakoen mundukoak direla. Gure baitan nola eragiten duten ohartzen bagina,
|
hiru
maila horiek gaindi genitzake eta laugarren mailako bidea har genezake. Aldiz, ARGIAREN dirdira goitik behera isur daiteke, hiru azpiko mailak bateratuz.
|
2011
|
|
euskalgintzako profesionalak (direla irakasleak, teknikariak, e.a.), euskaltzaleak (euskararekin interes, konpromiso eta ekintza jardun berezia duen jendea) eta populazioa bera orokorrean. Nik uste dut
|
hiru
maila horietan, neurri batean edo bestean, eragiten dela:
|
|
XXI mendean ari garela, ekintzaren bitartez jendeak harrapa ditzake hor dauden parametro teorikoak nahi izanez gero. eta praktika horrekin ados egonez gero, zientziak dioena aplikatzen ari zara, bai. Beraz,
|
hiru
maila horiek batetik. zientzia per se niri oso gutxi interesatzen zait, nahiz eta bere garrantzia kendu nahi ez diodan, baina, praktikara eramango gaituzten ondorioetara iritsi behar da.
|
2012
|
|
Gizakiari ikuspegi horretatik begiratuta sortzen da, zaintza integrala? kontzeptua, hain zuzen,
|
hiru
maila horien arteko harremanetik sortzen dena: funtsezko giza beharretan oinarritutako zaintzaren eredu berria da.
|
|
Kalitatea ziurtatzeko neurriak zehazteko,
|
hiru
maila horiei erreparatu behar zaie. Izan ere, egileek kalitatearen bitartez etengabeko hobekuntza bermatu nahi dute.
|
|
Hortaz, albisteen kalitateak hiru dimentsio horiek dituela esatean bat datoz egileak. Ondorioz, kalitatearen azterketak ere
|
hiru
maila horiek neurtu behar ditu.
|
2013
|
|
Hala ere, ikuspegi teoriko lagungarria dela uste dugu halako ikerketa batean, hizkuntza erabileraren gertaera soziala bere konplexutasun osoan kokatzen laguntzen baitu. Ikasleen eskola giroko hizkuntza erabileraren azterketa lanean esate baterako (Mart� nez de Luna et al. 2009),
|
hiru
maila horietako bakoitzak ikasleen arteko jolaslekuko erabileraren zenbateko azalpena eskaintzen zuten kuantifikatzeko saioa egin genuen, erregresio anizkoitzaren analisia erabiliz.
|
|
Esku hartzeak
|
hiru
maila horietan gertatu behar du hizkuntz portaera aldatzeko.
|
|
Gakoa hautematearen
|
hiru
maila horien arteko jokoan dago: soinuen kitzikapena, melodia eta esaldiak sinboloekin erlazionatzea eta errepertorio eta generoek sortutako identitate eta proiektuak.
|
2015
|
|
Ekologian maila nagusienak, txikienetik hasita, organismoak inurri bat, komunitatea edo populazioa inurri taldea, eta bere testuingurua, mundua, planetari buruz hitz egiten da, hiru planeta behar ditugu. Hizkuntzen kudeaketaegiterakoan ere,
|
hiru
maila horiek nagusi direla iruditzen zait: norbanakoa hiztuna, hiztunkomunitatea taldeari buruz ari gara, eskubide kolektiboei buruz ere hitz egin dezakegu, etamundua ekosistema, testuinguruak.
|
2016
|
|
Inportantea da euskararen etorkizunerako, hamarkada hauetan G alorrean egin den eta egunero egiten den euskalduntzeedo elebiduntze saioa. Garapenezko
|
hiru
maila horiek osasungarri sendo dira maiz, gurea bezalako hiztun herrienAplikazio moduko proposamena da hau. Asko dago hor eztabaidatzeko eta fintzeko.
|
2017
|
|
Giza garunean dauden hiru mailak progresiboki gainjarri dira, gaur egun elkarri konektatuta lan egiten dutenak, bakoitzak ezaugarri espezifikoak izanik (Braidot, 2009).
|
Hiru
maila horiek lehenengo garuna edo narrastien garuna, bigarren garuna edo sistema linbikoa eta hirugarren garuna edo kortexa edo garun pentsatzailea izenekin ezagutzen dira.
|
|
Gure begiradatik gaur eta hemen baliagarria den feminismoa ez da matxismoa bukatzeko borroka bat, edota emakumeek gizonen eskubide berdinak izan ditzaten bermatuko duen mugimendu bat. Feminismoa konpromiso hartze bat da, gizartean nagusi den ideologia eta antolakuntza moldea besteak beste, arraza, sexua eta klasea, hiru soilik aipatzearren,
|
hiru
maila horietan indarrez aplikatzen denasustraitik erausteko konpromisoa da, eta gizartea berrantolatzekoa ere bai. bell hooks pentsalariaren hitzak dira, ikerlari feminista ezagunarenak.4
|
2018
|
|
bertan utzi eta ez jaso; jaso, behar bezala garbitu eta jan; jaso eta garbitu gabe jatea desesperatuta gaudelako edo, saiatuta ere eta guztiz garbitu ez dugun arren, jan beste erremediorik ez dugulako. Gu
|
hiru
maila horietako bigarrenera iritsi gara, gehienez. Hirugarrenera, ez.
|
|
hartuta alderdi ezabatzailea eta sortzailea ez direla continuum bateko bi alderdi baizik). Halaber,
|
hiru
maila horiek elkarri eragiten diotela esan beharrik ez dago.
|
2019
|
|
Axularren esaldiaren bidez azpimarratutako
|
hiru
maila horiekin, halabeharrez, euskaran lau zati bereizten dira. Beraz, hiru maila horiek, hiru garai desberdinetan asmatuak, hurrenez hurreneko lau paisaia erakusten dizkigute:
|
|
Axularren esaldiaren bidez azpimarratutako hiru maila horiekin, halabeharrez, euskaran lau zati bereizten dira. Beraz,
|
hiru
maila horiek, hiru garai desberdinetan asmatuak, hurrenez hurreneko lau paisaia erakusten dizkigute:
|
2020
|
|
Bestalde, Margolisek hirugarren bektore bat gehitzen du: Protagorasen erlatibismoa ez da soilik epistemikoa, baizik eta, lehenik, ontologikoa, bigarrenik aletikoa eta, hirugarrenik, epistemikoa,
|
hiru
maila horiek barnebilduta daudelarik.
|
2022
|
|
jatorriz PSak direla adierazten da, eta adberbiotzat hartzeko arrazoia da esanahi lexikalizatua edo estereotipatua hartu dutela, eta ez euren itxura morfologikoa edo jokabide sintaktikoa. Horrelakoak, 2 atalean esan bezala, EGLUk hiru multzotan bereizten ditu, adberbializaziomailaren arabera, baina kontuan hartu behar da
|
hiru
maila horietatik hirugarrena, PS argi direnena, EGLUren adizlagun klaseari dagokiola, hots, beste lan batzuetan eta hemen zuzenean PStzat hartu direnei.
|
2023
|
|
Igeltsero berezi batek gutxi gorabehera 1.400 euro garbi jasotzen ditu hilabetean, lehen mailako ofizialak 1.650 euro eta arduradunak 1.800 (hamalau ordainketa). Langileen %90
|
hiru
maila horietan dauden. Aparteko orduak dira berezitasunetako beste bat, oso ohikoak baitira, udan bereziki.
|