Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 551

2010
‎Halaxe bukatu zuen Augustinek 36ko gerratea 1941ean. Bi egunerako etxetik aldentzen zelakoan eta lau urte kanpoan ibilita.
‎Kontalari fina zen, ohiturak gordetzekoa eta irakurle porrokatua. Augustinen etxean ez zen sekula egunkaririk falta, ez eta gertuko albisterik ere: aitak beti zeukan zer kontatua, zela egunkari edo aldizkarietan irakurritakoa, zela aroztegian gertatutako bitxikeria edota batzokian entzundako jakingarririk.
‎aitak beti zeukan zer kontatua, zela egunkari edo aldizkarietan irakurritakoa, zela aroztegian gertatutako bitxikeria edota batzokian entzundako jakingarririk. [?] Etxean ikasi zuen, beraz, Augustinek, ohiturak ezagutu, maitatu eta gordetzen; kontuei adi egon eta entzuten; handik eta hemendik jasotako gertaerei gorputza ematen; eta hurbileko errealitatea interpretatzen eta maitatzen.
Etxetik zekarren erlijiotasuna ere. Bi aldetakoak ziren fede bizikoak eta finak.
‎Seminarioan gaixotu egin zen eta etxera itzuli behar izan zuen. Etxetik ahalegindu zen ikasketak jarraitzen.
‎Seminarioan gaixotu egin zen eta etxera itzuli behar izan zuen. Etxetik ahalegindu zen ikasketak jarraitzen. Liburuetara guztiz zaleturik, haiek irakurtzen ematen zuen gaixoaldiak, besterik ezean, eskaintzen zion astia.
‎Hau dio Anak: Etxera heltzen ziren liburu guztiak irakurtzen zituen eta baita Seminariotik bere lagun banaezina zen Jose Mª Arizmendiarrietak bana banaka bidaliko zizkionak ere. Euskal idazleen artean, Azkue, Manterola, Orixe, Mujika, Kirikiño, Lardizabal, Zubimendi eta Txomin Agirre izan ziren bere lehen irakurketak, eta erdarazkoen artean, Cervantes, Gabriel y Galán, Villoslada, Lacordaire, Campion, Delli, Papini, Ardel, Douillet, Pierre Lhande eta Risco, besteak beste.
‎Bien bitartean, hoztu egin zitzaion apaiz izateko gogoa. Hala ere, gaixoalditik ongi sendatu gabe oraindik, Gasteizko Seminariora joan zen, garai hartako araudi zorrotzak ez baitzion uzten ikasketak etxetik jarraitzen. Eta berriro ere gaixotu egin zen eta etxera itzuli behar!
‎Hala ere, gaixoalditik ongi sendatu gabe oraindik, Gasteizko Seminariora joan zen, garai hartako araudi zorrotzak ez baitzion uzten ikasketak etxetik jarraitzen. Eta berriro ere gaixotu egin zen eta etxera itzuli behar! Oraingoan, behin betiko.
‎16 urteko gazte harengan jarri zituzten begiak hura antolatzeko. Augustinek baietz, baina berriro ere gaixoaldiak jota, etxera itzuli behar. Astekari hark 1932an ikusi zuen argia, Ekin izenaz.
‎Garai hartan, behin eta berriro gaixoaldien zartadak eraginik edo, Augustin bere etxeko txokoan kiribildu zen. Etxekoekprestatuzutenespazioa, Augustinek bere gauzetarako erabiltzeko:
‎Augustin Euzkadin idazten hasi aurretxoan, Lea Artibaiko idazleen artean hauek agertzen ziren: Lekeitioko Eusebio Erkiaga. Endaitz?, Mutrikuko J.M. Burgaña. Andoni?, Gurutz ondo, Arno Mendi eta Ondarroako J.M. Ituarte. Artibai?, Txori etxea , Txori erreka, Ibai ondo eta Edurbero. Eta Ana Urkizak gehitzen du:
‎Otsailak 20 (osteguna): Donostiako Gros auzoko LOIOLA ETXEA , Ategorrietako Kaltzada Zaharrean:
‎+ 01:10ean kanpoko atea irekita zuelarik, guardia zibil (g.z.) bat aritu zen tinbrez deika. Beste batzuk barruan zeuden eta neure gainera etorri zitzaizkidan etxeko atea ireki bezain pronto. Formalitate batzuk bete ondoren, etxeko guztiak jangelara bilarazi zituzten eta neroni nire gelara eraman.
‎Beste batzuk barruan zeuden eta neure gainera etorri zitzaizkidan etxeko atea ireki bezain pronto. Formalitate batzuk bete ondoren, etxeko guztiak jangelara bilarazi zituzten eta neroni nire gelara eraman. 01:30ak edo ziren.
‎Ezetz erantzun nion, neure abokatua behar nuela. Eskuak beti elkar lotuta aterarazi ninduten etxetik : 20 g.z. inguruk kalea itxita zuten 4 auto handi erabiliz.
‎Lehenengo eguna: Zerutik( etxetik ) infernura (g.z.en egoitzako sotora).
‎Dagoeneko joan da epaileburuak epaia ezagutarazteko denbora, epaileak 10 eguneko epea esan zigun epaiketa amaitzean? eta berriki jakin dugu ebazpena beste bizpairu asteko atzerapenaz helduko zaigula, etxez aldatzen ari omen dela-eta.
‎Artzain munduko metaforabideari jarraiturik iruzkindu dezagun Gure olhan sartzeko desir handireki. Emakume gazteak artzainaren etxean (edo metaforikoko ardi txabolan) sartzeko gogo handia du. OlhaZuberoako euskaran bortuetako, ardi txabola?
‎Belarra jateko pentzearen saria edo dirua nonbait ordaindu beharra egongo zen. Artzainak ez du onartzen haurdun utzi duen emakumea bere umearekin joan dadin bere etxera bizitzera. Horrexegatik uxatzen du gure olhan sartzeko eztizü zereki esanez.
‎Leku isil hori!, urrin agertzen ziniakozan ametsetanetsipen egun ondoren ikus guratsuari, eta zu, nire etxe , eta zuek, joko lagunok, Muinoko zuhaitzok, hain ezagunok!
‎Beste omenaldi handi baten, Aita Zavalaren beraren Honoris Causadoktore izendatze egunean, plazaz plaza urte luzez kantari ibilitako bertsolari talde batek lagundu zuen Auspoabildumaren sortzailea. 1999ko azaroaren 19an Deustuko Unibertsitatean, jakintzaren etxean , egin zen ekintza akademiko solemne hartan, doktore, katedratiko eta jakintsu askorekin batera, Manuel Lasarte, Jon Lopategi, Basilio Pujana, Joxe Lizaso, Txomin Garmendia eta Jose Maria Lertxundi bertsolariek ere hartu izan zuten parte: herri literatura apalak bere lekua izan zuen saio unibertsitario ohoretsuan.
‎Jose Manuel Arriola Debako Goikoetxe baserrian jaio zen, 1916ko ekainaren 15ean. Lehenengo ikasketak eginda, baserrian jardun zuen, harik eta 1936ko gerra zitalak etxetik aldendu zuen arte. Hogei urterekin Maroko-ko lurrak ezagutu zituen, eta geroago Brunete eta Belchite bezalako frenteetan gerraren saminak pairatu zituen, baita berunaren hozkadak ere.
‎Lapurtarrek izugarri maite dute kantatzea eta dantzatzea, eta hori ere, guztiz beharrezkoa zela ikusi nuen. Hori dela eta, Urruñako gure etxetik gertuen zegoen euskal elkartea bilatu nuen, eta horrela, Donibane Lohizuneko Begiraleakelkartean izena eman nuen. Hasieran mutxikoak ikasi nituen, eta geroxeago kantu saioetara ere joaten hasi nintzen.
‎Bestaldetik, bizikera berezi horiek hiru hizkuntzen jabe izatera eraman dute, eta euskaraz gain, frantsesez eta espainolez ere ederki mintzatzen da. Euskal Herria izan da beti bere etxe naturala, bere habia eta baita bere aberria ere. Baztanen baztandarra da, Lapurdin lapurtarra, Gipuzkoan gipuzkoarra eta Iruñean sanfermindar amorratua.
‎1 Xabier margolari:. Duela hogeita hamabost bat urte tindatzen hasi zen Baztanen eta Arizkunen duen Sasterneaizeneko etxean bere estudioa finkatu zuen. Bertan dauka bere margolanen erakusketa iraunkorra.
‎1 Jonek liburubat hartu du prestamoan Leioako bibliotekatik. Historiako liburuada, berak etxean sintesia egiteko. Miren harenadiskideak ere badauka liburu hori, baina azpimarraturik eta daukalako ez dio laga.
‎Semeak betaurrekoak aldendu ditu. Gure etxeko gastuek ez daukate bukaerarik.
‎Testu honetan, berriz, gure etxeko gastueksintagmak ematen dio batasuna testuari. Gastuakhitzak, orokorrak, batzen ditu bere menpean gainerako izen partikular guztiak.
‎Urduritasunari aurre egiteko antidotoa dela aipatu dugu, etxean edo bakarrik entrenatzea, baina Simon Callow k erantzuten du, Publikorik barik entrenatzea, olatu barik surf egitea1dela, alegia, bai baina, suposatzen duela saiatzeak.
‎Ebatzia, baina, Eusko Etxean eginiko bazkaria amaitu arte ez zen aditzera eman: txapelduna, aho batez, Basarri; bigarrena, Matxin; hirugarrena, Zepai; eta laugarrena, Alkain18 Epaimahaikoen arabera, berdintasun handia egon zen puntuazioen artean, eta sari gehiago egon balira, zerrenda luzeagoa izango zela zioten.
‎Aupa? 40du izenburu, eta 1928an dago datatuta: . Beasañ en L. Zunzunegi' ren etxean 1928 an?. Bertsopaperak, atzealdean, argazki handi bat dauka, eta bertan. Paulino ta bere ama?
‎Beasañ' en: L. Zunzunegi' ren etxean , 1928.
‎Behin, tabernan, ordaintzeko modurik ez edo gogorik ez zeukan mutilzahar bati honako hauxe kantatu ei eutsan: Mutilzaharren bizitza/ beti doa penaz/ bentaja gitxi dauko/ etxetik urtenaz. / Nik diru gitxi eta/ hik bapez apenas/ neuk gonbidatuko haut/ poltsan daukotenaz?
‎Baserrietako bizimodua, bestalde, oso egokia zen transmisiorako. Familiak nahiko handiak izatean, etxean nahiz lanean bertako kideek elkarren artean hitz egiteko aukera ugari izaten zuten. Berez berez ikasten ziren euskarako esakuneak eta ohiturak.
‎Karmelotarren komentutik zukegin duzu lan politaaspaldi zaude euskeran aldelana egiten hasita.Hainbat hiztegi oparitu du... ta gainera eskeinitafamiliako etxeak daudehiztegiekin josita.
‎Euskara erabiltzeaz gainera, euskaldun izaten ere ikasi nuen. ...eragin handia izan duten hainbat balio ere jaso nituen bertan; auzolanean edo talde lanean jarduten, trukean ezer eskatu gabe beharrizanean denari laguntzen, ingurua eta natura maitatzen, luzaroan isilean egoten, pertsona nagusiei begirunea izaten, uzta oparo jasotzeko eskuzabalez ereiten, ondasunak tentuz eta neurriz erabiltzen, eta beste hainbat gauza eder. kristau bizitza ere bertan jaso nuen, etxean , elizan eta auzoan. Esan dudan moduan, berez berez?.
Etxean , kalean eta eskolan, gure unibertso gaztean, erdera jaun ta jabe genduaneta euskera bihotzean. Agertu zan orduan maisu bat, hartu gintun babespean, bihotzean geneukan altxorra jarri euskun mingainean.
‎–Donostia' n lendabiziko bertsolari txapelketa antolatu zutenean, orduko agintari jaunak nere aita joatea gogotik nai zuten, eta ala eskatu zioten. Ta etxean bere lapitzarekin an jarduten zan, burura etortzen zitzaion ura paretan apuntatu ezi, ik, ordurako eskuan dardar aundia zuen da. Nik orduan, ura ikusirik, esan nion:
‎17Treku, Mattin: Etxe xokotik kantari, Auspoa, 151, Zarautz, 1981, 73
‎Azala eliztar, mamia herritar... Izan ere, XX. mendera arte bederen, ukaezinezkoa izan da bigarren kultura iturri herritar hori( etxea , auzoa...) euskaldunen artean. Gorka Aulestiak bitzuak azpimarratzen ditu:
‎Seguru asko Dargaitzek mamia gordeko zuen buruan, eta gero gutxi gorabehera tolestuko zuen. Berak diotso Aitzoli, etxera bidean errezitaturecit (é agertzen da testuan) egin ziola ahapaldia herriko abadeari, eta honek hiru libera eman zizkiola. Edozelan ere, metrikaren aldetiko gorabeherak nabarmenak dira Aitzolek Dargaitzeri hartutako bertsorik gehienetan.
‎–Gizon onen arrazoinak/ orain ni nau arritzen,/ zeren baitio ez duela/ urik deusetan ibiltzen. / Atzo ni aritua naiz/ bukata zuritzen,/ urik izan ez banu/ etxean ongi nintzen? (Idazlan guztiak VI, 400 or.).
‎Treku, Mattin: Etxe xokotik kantari, Auspoa, 151, Zarautz, 1981.
‎Emile Larrek kontatzen digunez, familian bertan, bazeukan norekin aritua bertsotan: . Eta bazuen arreba bat, Mari, hau ez zen plazetan ibiltzen, baina etxean anaiarekin aritzeko balio zuen? 28 Mattin Treku bertsolariak dioskunez, Matxinen alaba bat ere trebea omen zen bertsotan: –Alaba ere ba omen zuen bertsularia harek.
‎3 Gazteek non egiten dute euskaraz eta non ez. Ama hizkuntza dutenak etxearen ere bai. Eskolan antolaketaren arabera.
‎Komunikabide berrien bidez (Telebista, Internet, Eskuko telefono eta abarren bidez) gure etxeko ate leihoak mundura zabalduta bizi gara. Euskarak inguru berri horrek dakarzkigun eragozpenei aurre egin beharra du.
‎Egoera kezkagarri hori aztertu nahirik Euskaltzaindiko Jagon Sailak Unesco Etxearen laguntzarekin egun osoko gogoeta jardunaldia antolatu zuen azaroaren 19an Bilbon. Bertan izandako hitzaldi eta elkarrizketen bidez hainbat pertsona gaituren iritziak eta ikuspuntuak jasotzeko sukera izan genuen.
‎Euskaltzaindiak Unesco Etxearekin lankidetzan antolatutako XV. Jagon Jardunaldi horietan hainbat alor aurkeztu ziren eta eztabaidatu. Programazio oso trinkoa izan genuen.
‎Eta zorionekoa bere etxean bakea, zuk lez, eta maitasuna eta betea dakusana eta barea; ainbat bizitza dira, argia eta gaua lez, ezbardinak, urrezko erdiunean bizi zara zu.
‎Oi izan arekin!, odeia ta aizeak dabiltzzakar sarri lurralde eta etxearen gain , baina atseden dau biotzak bizitzako neke guztietangogoratze sakratua.
‎Araba, Logroño eta Nafarroako probintzia zibilek nazionalen alderdira jo zuten eta alde horretako karmeldarren komunitateek normal samar jarraitu ahal izan zuten beren bizitza, baina ez abertzaletzat begiz jota zeuden erlijiosoentzat arrisku gabe. Gasteizkoa izan zen bere bizitza irabiatuena ikusi zuen komentua, ikasleen mobilizazioagatik eta etxearen parte bat kartzelatzako egokitu behar izan zelako.
‎Gerra zibila piztu zenean, Begoñako Karmeloko komunitatea 14 erlijioso mezakoz, Teologiako 34 ikaslez eta 7 Anaia ezmezakoz osatua zen. Lehenengo Errepublikako gobernuaren mende egon ziren hamaika hilabeteetan eta gero Eusko Jaurlaritzaren mende egon zen denboran, komunitateak komentuan iraun ahal izan zuen eta baita bere etxeko aterpean hartu ere arrazoi bat edo bestea zela eta Santanderko, Gipuzkoako eta Bizkaiko komentuetatik iheska zetozen erlijiosoak. Hauen artean aipatu behar ditugu A. Krisogono Gaztelako Probintziakoa, A. Bruno Burgosko Probintziakoa eta A. Alfonso AragoiValentzia Probintziakoa.
‎Soto Iruzen milizianoek komentua itxi egin zuten abuztuaren 6an eta iheslarien babes etxe bihurtu zuten6 Hoz de Aneroko eremutarrek komentutik irteteko agindua hartu zuten irailaren 5ean7; An. Jose Migel Sertutxa hilik aurkitu zuten Mungiako errepide hegalean?.
‎Probintzia berriari hauek eman zizkioten: Iruñe, Burgo de Osma, Corella, Tutera, Peñaranda de Duero, Kalahorra, Burgos, Lerma, Logroño, Lazkao eta Markinako komentuak eta Bilbo eta Soriako babes etxeak . Horrez gainera, garai hartan Moja Karmeldarrak Ordenaren eskumenean zeudenez gero, mugape berri horretan zeuden mojen komentuak hauek ziren:
‎Lazkaoko komentua ere kuartel bihurtu zuten frantziarrek eta geroago odol ospitale espainiarrek. Karmeldarrak 1813an itzuli zirenean, inoren etxean hartu behar izan zuten ostatua, harik eta gaixorik gabe, bizitzeko eran jarri eta karmeldar bizitzari berriro ekin ahal zioten arte?.
‎Gaur nire gaztetasuna hil duterabaki gabe izan daliburutegira joan naizS. Beauvoirren La vieillessen bilaeta zahartzaroa maileguan hartuta bueltatu naiz etxera .
‎muga ziur, gurtuak, amaren etxea etaanai arreba maiteen besarkatzeak, lasterzaituet agurtuko eta zuek ni estutukolokarrietan bezala, biotza dakidan osatu,
‎Hementxe biziko da Teresatxo hamar urte pasatxo aitaren eta ahizten maitasunaz inguraturik! Gainera, aldakuntza honek amaren heriotzaren zartada mingarria bihotzetik urruntzen lagunduko deutso baita gainerako etxekoei be. 18 urte igaro ondoren, Teresak honela gogoratuko ditu bere sentsazioak:
‎Zortzi urte eta erdira arte ez da joango Teresa ikastetxera. Bere lehenengo ikasketak bere etxean egingo ditu. Bere ahizta nagusi biak izango dira bere andereño maitekorrak.
‎Maria idazten irakasteaz eta Paulina gainerako guztiaz arduratuko dira. Kurtsoaren amaiera handikiro ospatzen eben etxean . Ahiztak antolatzen ebezan itzaldiak eta beste guztia.
‎1881eko urriaren 3an, beneditar mojen Ikastetxean jarraituko ditu bere etxean hasitako ikasketak. –Notre Dame du Pré?
‎Baina nik ez nuen bertuterik nahiko bizitzako mixeria hauei gaina hartzeko eta nire bihoztxo gaixoak asko sufritzen zuen? Zorionez, arratsaldero itzultzen nintzen aitaren etxera , eta orduantxe zabaltzen zen nire bihotza(?) Bazuen gaixoak familiako poztasun gozo hauen beharra; hauek gabe barnetegiko bizitza latzegia gertatuko zitzaion? (Esk A, 22a?
‎16.Eta zer dela eta Miss Nyet Publishing etxea
2011
‎Dena dela, ekitaldi nagusiak azaroan burutu dituzte. Azaroaren 22tik 27ra, egoitza duten Dukontenia etxean erakusketa ederra izan zuten ikusgai: argazkiak, artxiboak, liburuak, euskal jantziak, bideoak?
‎Alejandro Gaytan de Ayala 1936ko abuztuan desagertu zen Markinatik, eta, beraz, ez zuen isuna ordaindu; ondorioz, 1936ko irailaren 13an, bizi ziren jauregia eta beste hainbat jabego bahitu zizkioten erabilpen militarretarako (Azkona, 2007: 28). Markinako eta Xemeingo beste hainbat tradizionalisten etxeak eta jauregiak ere bahitu zituzten, soldaduei eta Gipuzkoatik etorritako errefuxiatuei ostatua emateko (Urkixo, 1947: 18).
‎Frankistak sartu aurretik 135 bat pertsonak ihes egin zuten Markinatik eta Xemeindik. Batzuk bueltatu egin ziren etxera , egun edo hile batzuk ezkutatuta egon ostean. Hauetariko asko atxilotu zituzten (bat fusilatu egin zuten) edota isunak ordaintzera behartu zituzten.
‎Nekazaritza ekonomiaren oinarria garrantzitsuena zen gizarte hartan (Mugartegi, 1927), jauntxo tradizionalistak baserri, errota, etxe , baso eta lur ugariren jabe ziren, eta, beraz, euren autoritate ekonomikoa zalantza ezina zen. Errepublika aurreko urteetan, Markinako zein Xemeingo baserritar gehienak ez ziren etxe jabeak, maizterrak baizik, beraz, maizterrek jauntxoen autoritatea eta aginduak onartzea beste aukerarik ez zuten (Zubikarai eta Fdez.
‎Nekazaritza ekonomiaren oinarria garrantzitsuena zen gizarte hartan (Mugartegi, 1927), jauntxo tradizionalistak baserri, errota, etxe, baso eta lur ugariren jabe ziren, eta, beraz, euren autoritate ekonomikoa zalantza ezina zen. Errepublika aurreko urteetan, Markinako zein Xemeingo baserritar gehienak ez ziren etxe jabeak, maizterrak baizik, beraz, maizterrek jauntxoen autoritatea eta aginduak onartzea beste aukerarik ez zuten (Zubikarai eta Fdez. Egiguren, 1991: 19 eta Lorenzo, 1996: 68).
‎Ikuspuntu sozial zein ekonomikotik, errepublikak baserri jabeen eta maizterren arteko harremanak aldatu zituen. Errepublika garaian, maizterrek bizi ziren etxe eta lurrekiko eskubide gehiago lortu zituzten (maizterrak etxetik botatzea zaildu egin zen, adibidez), eta horrek ere baserri jabe eta jauntxoen autoritatea murriztu zuen. Bestetik, lantegi industrialak edota soldatapeko langileak ugaritu egin ziren (Esperanza fabrika etorri zen Markinara 1933an), eta, gainera, handitu egin zen sindikatuetara afiliatutako langileen eta baserritarren kopurua.
‎Ikuspuntu sozial zein ekonomikotik, errepublikak baserri jabeen eta maizterren arteko harremanak aldatu zituen. Errepublika garaian, maizterrek bizi ziren etxe eta lurrekiko eskubide gehiago lortu zituzten (maizterrak etxetik botatzea zaildu egin zen, adibidez), eta horrek ere baserri jabe eta jauntxoen autoritatea murriztu zuen. Bestetik, lantegi industrialak edota soldatapeko langileak ugaritu egin ziren (Esperanza fabrika etorri zen Markinara 1933an), eta, gainera, handitu egin zen sindikatuetara afiliatutako langileen eta baserritarren kopurua.
‎Nahiz eta Errepublika aldarrikatzen denean Markina eta, batez ere, Xemein guztiz zeuden lotuta nekazaritzari (Mugartegi, 1927), lanpostu industrialak ugaritzen ari ziren. Ondorioz, sindikatuetan eta ezkerreko alderdietan afiliatuta zeudenen kopurua handitzen ari zen, nekazaritzak ekonomian zuen garrantzia gutxitzen, eta maizterren eta etxe jabeen artean zegoen mendekotasun harremanak ahultzen.
‎Nekazaritzan ere aldaketa garrantzitsuak gertatu ziren. Markina eta Xemein inguruan, minifundioa zen nagusi, eta nekazarien artean agertzen zen gatazka handiena etxe jabe eta maizterren artekoa zen; alegia, maizterrek bizi ziren etxaldeekiko zuten eskubideekin zerikusia zuen. Dena dela, nekazariek euren arazoen kontzientzia hartu zuten Errepublika garaian, eta antolatzearen garrantziaz ohartu ziren.
‎Horrela, Markinako eta Xemeingo emakume tradizionalistak Margaritak izeneko taldean antolatzen ziren; eta emakume abertzaleak Emakume Abertzale Batzan. Bereziki Emakume Abertzale Batzak garrantzi handia izan zuen emakumeen kontzientziak astintzen, emakumeak mugimendu politiko eta kulturaletara bideratzen, eta emakumeei ulertarazten mundua ez zegoela etxe edo eliza barruan.
‎Edonolako parte hartze publikoa edo politikoa izan zuten emakumeen aurkako errepresioa ere izugarria izan zen. Tradizionalisten helburua zen familiari, elizari eta etxeko lanei loturik zegoen emakumeen eredua berreskuratzea eta sendotzea. Ondorioz, Markinako Emakume Batzan ibili ziren emakumeek ihes egin behar izan zuten, eta gelditu zirenei ilea moztu zizkieten, atxilotu eta kartzelan sartu zituzten, etxetik ateratzea galarazi edota beste batzuekin hitz egiteko debekua jarri zieten.
‎Tradizionalisten helburua zen familiari, elizari eta etxeko lanei loturik zegoen emakumeen eredua berreskuratzea eta sendotzea. Ondorioz, Markinako Emakume Batzan ibili ziren emakumeek ihes egin behar izan zuten, eta gelditu zirenei ilea moztu zizkieten, atxilotu eta kartzelan sartu zituzten, etxetik ateratzea galarazi edota beste batzuekin hitz egiteko debekua jarri zieten.
‎Arestian esan bezala, errepublikazaleek herriko buruzagi tradizionalista batzuk atxilotu zituzten, eta oso gaizki pasatu omen zuten kartzelan egon ziren egunetan. Horrez gainera, isunak ordaindu behar izan zituzten eta euren etxeak eta ondasunak bahitu zizkioten erabilpen militarrerako. Honek guztiak sortu zuen amorru eta frustrazioaren ondorioz, gerra ostean ez egiazko gatazka bat hasi zen.
‎Xeheki erantzun zidan, jaungoikoak bizia utziko balio, hogeita hamar urte buruan hutsalak izanen ziratekeela. Bestalde, pagoen ugalketa ikasten zuen jadanik eta etxe ondoan mintegia sortua zeukan pagotxatik. Bere artaldeaz gerizatu zuhaitzak egundokoak ziren.
‎1933 garren urtean, gure artzainari bisita egin zion basozain txotxolo batek, oihanaren hazkuntza arriskuan jartzearren beldurrez, surik ez egiteko larderiatu zion ikusi zuen nehoren laguntzarik gabe sortutako lehen oihana zela gehituz. Garai horretan, artzaina bere etxetik hamabi kilometrotara zihoan pagoen landatzera eta joan jinak ez egiteko nahizik, ezen hirurogeita hamabost urte zeramatzan, bere landaredien lurretan zeukan harrizko etxola baten eraikitzearren egitasmoa.
‎Denetan aldaketa izugarri baten aztarnak, itxaropena Vergons era itzulia zenaren lekukoak. Lehenagoko hondamenetik bost etxe eder sortu ziren eta hogeita zortzi biztanle berri errotu ziren alderrian. Horietariko lau bikote gazteak ziren eta berri emokatu zituzten etxe ingurutan baratzeak zeuzkaten non, nahasirik ere, ugaritzen ziren barazkiak, azak, porruak, apioak, arrosatzeak, astapitzak eta eguerdiliak, besteak beste.
‎Lehenagoko hondamenetik bost etxe eder sortu ziren eta hogeita zortzi biztanle berri errotu ziren alderrian. Horietariko lau bikote gazteak ziren eta berri emokatu zituzten etxe ingurutan baratzeak zeuzkaten non, nahasirik ere, ugaritzen ziren barazkiak, azak, porruak, apioak, arrosatzeak, astapitzak eta eguerdiliak, besteak beste.
‎Bezperatik ura falta zen eta behar gorrian nengoen. Metatu etxe horiek, hondarrak izanik ere, liztor habi zahar baten gisan, pentsarazi zidaten egon behar izan zen putz ala iturri bat behialan. Bai, iturria bazegoen baina idor idorra.
‎Bai, iturria bazegoen baina idor idorra. Teilatu gabeko bostpasei etxeak , haize eta eurik karraskatuak, gainbeheratu zeinutegiko kapela txikia, herri bizietan bezalaxe ordenatuak baziren ere, arimarik ez zen ageri. Ekaineko egun eguzkitsua zen baina zeru goialdeko larre horietan haizea ari zen bortizki ufaka.
‎Ia eten gabe bortxatzen zuen haizeak itsasoko erresakaren herotsa zegien teilatuan. Etxea txukun txukuna zen, baxera garbitua, oholtza erraztatua, eskopeta gantzutua eta eltzekaria sutegian zeukan mamitzen ari. Bere bizarra artoski eginaz eta paltoaren finki jositako botoinetaz baita xeheki sareztaturik jantzietaz ere nintzen deus aipatu gabe ohartu.
‎Gizon hori baketsu zen. Biharamunean, bere etxean egun osoa atseden hartzen iragaiteko eskatu nion. Baimena eman zidan asaldagaitza zirudien artzainak.
‎Ekaineko egun eguzkitsua zen baina zeru goialdeko larre horietan haizea ari zen bortizki ufaka. Aterperik ez eta etxe karkasa horien burrunbak zirudien bazkarian gogaitu basa piztiarena. Akanpalekutik abiatu behar izan nuen.
‎Ezohikoa zen herri gabetu horretan. Ez zen etxola zaharkitu batean bizi baina bere heldueran atxaman hondar petatxatu harrizko etxe batean baizik. Teilatu hermetiko bezain azkarra zeukan.
‎Gogoratzen naz: irakurten neban ez etxean , Ereñoko puntako Gabikako auzoan baino, hango abadea Karmelen harpideduna zan eta Santiren laguna; ez neban Karmel ezagutzen, eta denboraz... Gabikara joaten nintzenean bisitan, han irakurten neban Karmel...
‎(?) Munduan egoan; eta mundua Haren bidez egina da; baina munduak ez eban ezagutu. Bere etxera etorri zan, eta bereak ez eben onartu. Onartu eben guztiei, barriz, Jaungoikoaren seme izateko eskubidea emon eutsen, Haren izenean sinisten badabe.
‎liburuaren esan nahia jaso nahian. (Katua bere laguna eban, berak emoten eutson jaten; eta A. Lino hil zanean, eta anbulantzia etxean sartu zanean, katua, urteak komentuan egin arren, desagertu egin zan).
‎Fraide zahar baldartu bat irten da etxetik basoan, bere pausoan, eguneroko txangoa egitera, atzo beheko haritzeraino iritsi nintzen, ea gaur ere!?
‎Zorigaitzez, bizitzan jasan dituen ustekabe handiek izugarri kolpatu dute, eta 2010ean, osasun arazoak zituela ikusirik, urriaren 28an haren etxera hurbildu nintzaion, bere biografia eta bere liburuak berreskuratu nahian. Bero eta besoak zabalik hartu ninduen, beti bezala, eta nire eskuetan utzi zituen bere idazlan guztiak.
‎Liburuaren aurkezpena 2011ko apirilaren 16an, larunbatarekin, egin zen Urruñako Posta etxean . Hitzordua 11etan zen herriko plazatik gertu den aipaturiko udal egoitzan, eta ordurako goiko solairuan dagoen areto ederra jendez mukuru zen, urruñarrek eta urruñar ez zirenek leporaino betetzen baitzuten.
‎Hitzordua 11etan zen herriko plazatik gertu den aipaturiko udal egoitzan, eta ordurako goiko solairuan dagoen areto ederra jendez mukuru zen, urruñarrek eta urruñar ez zirenek leporaino betetzen baitzuten. Maiatz eko Luzien Etxezaharretak sarrera egin ondoren, Urruñako auzapez axuanta den Germaine Hacala euskaltzale ezagunak hartu zuen hitza, bere familiak Danielaren aitarekin zuen zorra oroituz, Leon Albizu hargina izan baitzen etxea berritu ziena.Gero, Danielaren ipuinez eta artikuluez mintzatu zen, euskaldunok Danielaren aldetik jaso dugun altxorra denon gogora ekarriz. Germainek bukatu orduko, niri egokitu zitzaidan hitza, eta liburuaren nondik norakoak azaldu ondoren, bukaera eman zitzaion aurkezpenari eta hasiera urruñarrek eta gainerako adiskideek Danielari eskaini nahi zioten omenaldi beroari.
‎Urruñako dantzari trebea den Celinne de Peruk aurreskua dantzatu zuen Danielaren aintzinean, eta gero, Ixabel Etxeberria hautetsi abertzaleak Danielaren lana, herriko etxean , herrigintzan, preso eta errefuxiatuen aldeko sostenguan, behartsuen aldeko komiteetan, euskal kultura sustatzen, goraipatu zituen bertan zeudenen arteko txaloen artean.
‎Ama, berriz, biziki giristinoa zen, eta euskaraz bakarrik hitz egiten zuen. Jadanik ezkonduta zirela, eta Espainiak Marokoko Rif aldean zuen gerlara ez joateko, desertatu, gurdia etxeko ondasunez eta hargin ofizioko tresnez bete, eta Iparraldeko bideari ekin zioten. Gurdian, gainerako gauzen artean, bizpahiru txerri zekartzaten eta muga pasatzerakoan poliziek haien harrabotsak entzun ez zitzaten, rona eman zieten eta horditurik, erdi lotan, ekarri zituzten Urruñaraino.
‎Ez zioten dirurik ematen, baserrietako mozkinak baizik, eta horrela bizi izan ziren lehen urte zail haietan. Bere eskuz altxatu zuen, Urruñarako bidean, ezker aldean, orduz geroztik albizutarren etxe eta habia izan den Iturrialde izeneko etxe handi ederra. Bitxikeria gisa, aipa dezagun berak egin zuela Kalbario mendiko gailurrean dagoen gurutze handia.
‎Ez zioten dirurik ematen, baserrietako mozkinak baizik, eta horrela bizi izan ziren lehen urte zail haietan. Bere eskuz altxatu zuen, Urruñarako bidean, ezker aldean, orduz geroztik albizutarren etxe eta habia izan den Iturrialde izeneko etxe handi ederra. Bitxikeria gisa, aipa dezagun berak egin zuela Kalbario mendiko gailurrean dagoen gurutze handia.
‎Hor lanean ari zela, frantses poliziek atxilotu zuten eta Fleury Mérogis presondegira eraman. Bertan izan zen bi hilabetez, etxean Hegoaldeko iheslari bat aterpetzeagatik. Kartzelatik atera eta bi urteren buruan erretretan sartu zen.
‎Gaur egun, 74 urterekin, aitak egin Iturri alde etxean da, Didier semearekin eta Kuki zakurrarekin, bizitzan orain arte nehoiz ezagutu ez duen ongi merezitako lasaitasunaz gozatzen. Milesker Daniela, gure hizkuntzaren eta euskal aberriaren alde egin duzun lan handiagatik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
etxe 548 (3,61)
eche 3 (0,02)
Lehen forma
etxe 116 (0,76)
etxean 103 (0,68)
etxeko 49 (0,32)
etxera 45 (0,30)
etxea 41 (0,27)
etxetik 24 (0,16)
etxeak 18 (0,12)
Etxe 17 (0,11)
Etxean 12 (0,08)
Etxera 9 (0,06)
etxeetan 9 (0,06)
etxekoak 9 (0,06)
Etxea 7 (0,05)
etxearen 7 (0,05)
Etxetik 6 (0,04)
etxeen 6 (0,04)
ETXEA 5 (0,03)
Etxeko 5 (0,03)
etxekoei 5 (0,03)
etxekoen 5 (0,03)
etxerik 5 (0,03)
etxez 4 (0,03)
eche 3 (0,02)
Etxeak 2 (0,01)
Etxearen 2 (0,01)
Etxeari 2 (0,01)
Etxekoak 2 (0,01)
etxearen alde 2 (0,01)
etxearen ondoan 2 (0,01)
etxeetara 2 (0,01)
etxekoentzat 2 (0,01)
etxerik gabe 2 (0,01)
etxetan 2 (0,01)
ETXEKO 1 (0,01)
Etxearekin 1 (0,01)
Etxearen inguruko 1 (0,01)
Etxeen 1 (0,01)
Etxekoek 1 (0,01)
Etxekoen 1 (0,01)
Etxeotan 1 (0,01)
etxearen gain 1 (0,01)
etxearen gainera 1 (0,01)
etxearena 1 (0,01)
etxeaz 1 (0,01)
etxeei 1 (0,01)
etxeetatik 1 (0,01)
etxekoaren 1 (0,01)
etxekoei buruzko 1 (0,01)
etxekoengatik 1 (0,01)
etxekoren 1 (0,01)
etxerantz 1 (0,01)
etxeren 1 (0,01)
etxetara 1 (0,01)
etxetarik 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
etxe hau 17 (0,11)
etxe bat 15 (0,10)
etxe bera 11 (0,07)
etxe egin 10 (0,07)
etxe itzuli 9 (0,06)
etxe egon 8 (0,05)
etxe guzti 7 (0,05)
etxe joan 7 (0,05)
etxe sartu 7 (0,05)
etxe nagusi 6 (0,04)
etxe on 6 (0,04)
etxe hartu 5 (0,03)
etxe jaun 5 (0,03)
etxe ate 4 (0,03)
etxe erosi 4 (0,03)
etxe hori 4 (0,03)
etxe ihes 4 (0,03)
etxe ikasi 4 (0,03)
etxe irten 4 (0,03)
etxe jabe 4 (0,03)
etxe atera 3 (0,02)
etxe barru 3 (0,02)
etxe barruko 3 (0,02)
etxe berri 3 (0,02)
etxe bertan 3 (0,02)
etxe bizi 3 (0,02)
etxe elkarte 3 (0,02)
etxe entzun 3 (0,02)
etxe erretiratu 3 (0,02)
etxe etorri 3 (0,02)
etxe etxe 3 (0,02)
etxe euskara 3 (0,02)
etxe heldu 3 (0,02)
etxe hura 3 (0,02)
etxe inguru 3 (0,02)
etxe oso 3 (0,02)
etxe utzi 3 (0,02)
etxe xoko 3 (0,02)
etxe zaindu 3 (0,02)
etxe aitzin 2 (0,01)
etxe aldatu 2 (0,01)
etxe aldendu 2 (0,01)
etxe anaia 2 (0,01)
etxe asko 2 (0,01)
etxe aurre 2 (0,01)
etxe bakoitz 2 (0,01)
etxe berriro 2 (0,01)
etxe beste 2 (0,01)
etxe bezala 2 (0,01)
etxe bidali 2 (0,01)
etxe bisita 2 (0,01)
etxe eduki 2 (0,01)
etxe ekarri 2 (0,01)
etxe erakusketa 2 (0,01)
etxe eraman 2 (0,01)
etxe ere 2 (0,01)
etxe esan 2 (0,01)
etxe gauza 2 (0,01)
etxe handi 2 (0,01)
etxe horma 2 (0,01)
etxe izen 2 (0,01)
etxe jarraitu 2 (0,01)
etxe lan 2 (0,01)
etxe maisu 2 (0,01)
etxe maite 2 (0,01)
etxe norbait 2 (0,01)
etxe sein 2 (0,01)
etxe sukalde 2 (0,01)
etxe ukan 2 (0,01)
etxe Euskadi 1 (0,01)
etxe Iturbidea 1 (0,01)
etxe Jesus 1 (0,01)
etxe Lazaro 1 (0,01)
etxe Muxika 1 (0,01)
etxe ahalegindu 1 (0,01)
etxe aitzineko 1 (0,01)
etxe alde 1 (0,01)
etxe antzeko 1 (0,01)
etxe antzoki 1 (0,01)
etxe argitaratu 1 (0,01)
etxe aterpe 1 (0,01)
etxe atondu 1 (0,01)
etxe atxiki 1 (0,01)
etxe aurkitu 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
etxe ihes egin 4 (0,03)
etxe guzti oso 3 (0,02)
etxe itzuli behar 3 (0,02)
etxe aitzin bildu 2 (0,01)
etxe bat egin 2 (0,01)
etxe bera eduki 2 (0,01)
etxe egin ohi 2 (0,01)
etxe hau zeru 2 (0,01)
etxe lan lotu 2 (0,01)
etxe oso on 2 (0,01)
etxe sartu egin 2 (0,01)
etxe utzi behar 2 (0,01)
etxe xoko kantari 2 (0,01)
etxe aitzineko frontoi 1 (0,01)
etxe aldatu ari 1 (0,01)
etxe alde oporraldi 1 (0,01)
etxe anaia aritu 1 (0,01)
etxe anaia zahar 1 (0,01)
etxe antzeko bat 1 (0,01)
etxe argitaratu liburu 1 (0,01)
etxe ate eduki 1 (0,01)
etxe ate ireki 1 (0,01)
etxe ate leiho 1 (0,01)
etxe ate ongi 1 (0,01)
etxe atera ere 1 (0,01)
etxe atera galarazi 1 (0,01)
etxe aterpe hartu 1 (0,01)
etxe atondu jardun 1 (0,01)
etxe atxiki ez 1 (0,01)
etxe aurre egon 1 (0,01)
etxe bakoitz ibilbide 1 (0,01)
etxe barru be 1 (0,01)
etxe barru sartu 1 (0,01)
etxe barruko arau 1 (0,01)
etxe barruko horma 1 (0,01)
etxe bat ba 1 (0,01)
etxe bat baizik 1 (0,01)
etxe bat bakarrik 1 (0,01)
etxe bat eman 1 (0,01)
etxe bat erosi 1 (0,01)
etxe bat hartu 1 (0,01)
etxe bat joan 1 (0,01)
etxe bat ni 1 (0,01)
etxe bat sartu 1 (0,01)
etxe bat ukan 1 (0,01)
etxe bera beste 1 (0,01)
etxe bera egin 1 (0,01)
etxe bera egon 1 (0,01)
etxe bera erosi 1 (0,01)
etxe bera estudio 1 (0,01)
etxe bera hasi 1 (0,01)
etxe bera hurbildu 1 (0,01)
etxe bera ikusi 1 (0,01)
etxe bera lapitz 1 (0,01)
etxe berri fundatu 1 (0,01)
etxe berri gehiago 1 (0,01)
etxe berri sortu 1 (0,01)
etxe berriro egon 1 (0,01)
etxe bertan bizi 1 (0,01)
etxe bertan entzun 1 (0,01)
etxe bertan kantatu 1 (0,01)
etxe beste bat 1 (0,01)
etxe beste egonaldi 1 (0,01)
etxe bezala egon 1 (0,01)
etxe bezala hartz 1 (0,01)
etxe bisita egin 1 (0,01)
etxe bizi jarraitu 1 (0,01)
etxe eduki bide 1 (0,01)
etxe egin bazkari 1 (0,01)
etxe egin eskutitz 1 (0,01)
etxe egin marrazki 1 (0,01)
etxe egin otoitz 1 (0,01)
etxe egon kopla 1 (0,01)
etxe egon nagusi 1 (0,01)
etxe egon ni 1 (0,01)
etxe ekarri erlijiotasun 1 (0,01)
etxe entzun berretsi 1 (0,01)
etxe entzun hitz 1 (0,01)
etxe erakusketa eder 1 (0,01)
etxe erakusketa plazaratu 1 (0,01)
etxe ere bai 1 (0,01)
etxe etxe garbigarri 1 (0,01)
etxe etxe ibili 1 (0,01)
etxe etxe kantatu 1 (0,01)
etxe Euskadi bidali 1 (0,01)
etxe euskara berba 1 (0,01)
etxe euskara kutsu 1 (0,01)
etxe euskara sendotu 1 (0,01)
etxe gauza zerbitzatu 1 (0,01)
etxe gauza zuzendu 1 (0,01)
etxe guzti baserritar 1 (0,01)
etxe guzti jangela 1 (0,01)
etxe handi eder 1 (0,01)
etxe hartu behar 1 (0,01)
etxe hartu behartu 1 (0,01)
etxe hartu prest 1 (0,01)
etxe hau alabatxo 1 (0,01)
etxe hau beharrezko 1 (0,01)
etxe hau bera 1 (0,01)
etxe hau egin 1 (0,01)
etxe hau eraiki 1 (0,01)
etxe hau ez 1 (0,01)
etxe hau guzti 1 (0,01)
etxe hau ia 1 (0,01)
etxe hau irten 1 (0,01)
etxe hau jaun 1 (0,01)
etxe hau lege 1 (0,01)
etxe hau nagusi 1 (0,01)
etxe heldu bat 1 (0,01)
etxe heldu kontu 1 (0,01)
etxe hori beste 1 (0,01)
etxe hori bizi 1 (0,01)
etxe horma begira 1 (0,01)
etxe horma ondoan 1 (0,01)
etxe hura goiko 1 (0,01)
etxe hura irten 1 (0,01)
etxe hura jaun 1 (0,01)
etxe ikasi ukan 1 (0,01)
etxe inguru baratu 1 (0,01)
etxe inguru guzti 1 (0,01)
etxe irten behartu 1 (0,01)
etxe irten hegazkin 1 (0,01)
etxe Iturbidea kiroldegi 1 (0,01)
etxe itzuli gogo 1 (0,01)
etxe itzuli hala 1 (0,01)
etxe itzuli prestatu 1 (0,01)
etxe izen ezarri 1 (0,01)
etxe izen izendatu 1 (0,01)
etxe jabe artean 1 (0,01)
etxe jaun brusa 1 (0,01)
etxe jaun urrezko 1 (0,01)
etxe Jesus lagundi 1 (0,01)
etxe joan aholku 1 (0,01)
etxe joan erabaki 1 (0,01)
etxe joan traje 1 (0,01)
etxe maisu lez 1 (0,01)
etxe maisu ofizio 1 (0,01)
etxe Muxika gelditu 1 (0,01)
etxe norbait gorantza 1 (0,01)
etxe norbait lagun 1 (0,01)
etxe on moja 1 (0,01)
etxe on mundu 1 (0,01)
etxe on zaldun 1 (0,01)
etxe oso txiro 1 (0,01)
etxe sein esan 1 (0,01)
etxe sukalde erdi 1 (0,01)
etxe ukan gel 1 (0,01)
etxe zaindu erronka 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia