Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 95

2000
Hizkuntzarekin politika
2001
‎– Hizkuntzarekin nolabaiteko konfiantza hartu.
Hizkuntzarekin gertatzen den antzera, ez da garbiroegi ikusten nola bere hartan iraun zuten antzinadanik zetozen direlako lege horiek. Foruak, maiz entzuten dugu horrelakorik, nonahi aurki daitezke, edonongo hiri eta eskualdeetan.
Hizkuntzarekin analogia ere erabil dezakegu ezagutza argitzeko. Hitz ezberdinek errealitatearen aniztasunari batasuna ematen diote.
2002
‎Baina, gure gizartea beharbada ez da modernoa, gure gizarteak ez du euskal literaturarik behar. Hizkuntzarekin nahikoa du bere identitatea eta legitimitatea markatzeko.
2003
Hizkuntzarekin bezala, euskal izaera historiaurretik hona bizia izan dela zioen Oteizak. Lascaux-eko kobazuloko zaldiak Goiaren obrekin lotzen zituen eta gu zibilizazio horren ondorengo garela aldarrikatu.
‎Denetan buru, AEK k Glotodidaktikari eskainitakoa, aste biak elkartuz gero, 128 lagun batu zirelako berreuskalduntze metodoen inguruan hausnartzeko eta ikasteko. Hizkuntzarekin lotutako lau ikastaroek UEUra hurbildutako lagunen erdia bildu zuten: Glotodidaktikakoez gain, Linguistikan 95 lagun aritu ziren, 61 izan ziren Alfabetatze Zientifikoan eta 55 Literaturako ikastaroan, 339 lagun guztira.
‎Ikastaroei dagokienez, 593 ordu eskaini ziren, baina ez zen bete UEUren nahietako bat, hots, klase eredua gainditzea eta mintegi lanei lehentasuna ematea; izan ere, klaseek 510 ordu bete zituzten eta mintegiek 40 baino ez. Hizkuntzarekin lotutako ikastaroen pisua ere ageri agerian geratu zen. Egindako inkestaren emaitzaren arabera, ikastarorik arrakastatsuena D mailako titulua lortzeko ikastaroa izan zen (139 ikasle), ondoren B mailakoa (68) eta horren atzetik gainerakoak, Linguistika (46), Literatura (42), Ekologia (39), Kimika (30), Algebra (30) eta Fisika (28).
‎unibertsitateko ikasleen eta irakasleen parte hartzea handitu egin zen eta ikastoletako andereñoak eta irakasleak gutxiago hurbildu ziren. Hizkuntzarekin lo tutako ikastaroek jarraitu zuten arrakastatsuenak izaten, (partaideen %38, 5 bilduz) eta horren atzetik zientziak eta gizarte zientziak (%18 bakoitzak). Adin, ogibide eta helburu desberdineko jendea hurbildu zen Iruñera.
2004
‎Harira etorrita, hortaz, hauxe zioen behin batean euskal idazle eta antzerkigileak euskararen gainbeherak eragindako bihotz minaren lekuko: ? Hizkuntzarekin oso kezkati naiz. Legeak eta bitartekoak beharrezkoak dira, eta horiek ere falta zaizkigu hemen, baina bagenitu ere, ez litzateke aski.
‎Egoerarik gorenean egonda ere, ikusten dugunez, erdaldun askok ez du nonbait behar bezala bereganatzen hizkuntzako baliabideen errepertorio zabala. Hizkuntzarekin daukagun sozializazio moduak erabakitzen baitu mintzamenaren luze zabala. Eta modu horiek, ezaguerarenak eta informazioarenak omen diren gizarte bizitza honetan, ez dabiltza, horratik, gisarik emankorrenean.
‎–Baina gure gizartea beharbada ez da modernoa, gure gizarteak ez du euskal literaturarik behar. Hizkuntzarekin nahikoa du bere identitatea eta legitimitatea markatzeko?. Felipe Juaristi:
2005
‎Hiru bide aipatu dizkigu Altunak, gazteek euskararekin gozatzeko aukera gehiago izan dezaten. Hizkuntzarekin jolasteko gaitasuna erabiltzea da lehenengo aukera. Gaitasun hori berreskuratu dela dio Altunak:
‎Sortzeko ordea, gazteek hizkuntza menperatu behar dutela dio Altunak: " Hizkuntzarekin jolasteko oinarri handia izan behar duzu eta zein punturaino daukate gaurko haur eta gazteek oinarri sendoa?". Aurreko belaunaldiek erabilitako jolas baliabideak berreskuratzea da beste bidea, baina kontuan hartuta gazteen bizimodua desberdina dela, modak daudela eta beti lehengoek ez dutela balio.
Hizkuntzarekin aukera berri bat ematen da giza-indibidualitatea ezaugarritzerakoan: honetarako ahaleginak orain arte antropologia deskribatzailearen esparruan egin bazituen —giza ezagutzaren teoria enpiriko filosofikoaren ildotik—, hemendik aurrera antropologia filosofikoaren barruan egingo ditu —eta hemen era sakonago batean plateatuko du giza-naturaren Izate eta Formazioaren galdera—.65
2006
Hizkuntzarekin loturiko elementu historikorik ere ez da falta; nabarmenena, Linear B taulatxoetako hizkuntza eredua erabiltzea metrikan56:
2007
Hizkuntzarekin gertatzen zaiguna, azken batean, identitatearekin eta kulturarekin gertatzen den gauza berbera da. Demagun elebitasunaren inguruko mitologia: euskal identitate eta kulturarik gabeko euskalgintza oinarritu nahi da, hizkuntzarenizari hirukoitz hori gatazkabide omen delako, baina ez zaigu inon esaten nolagizartera daitekeen bere huts soilean euskara bezalako mintzaira ahul batdimentsio horiek alde batera utzita.
‎Pentsamendu erreala, eratua, hasten da, pentsamendu absolutua, hau da, pentsamendua bere momentu zeroan, ahalgarritasunaren mailan, zatikatua denean subjektu eta predikatu izan diren elementuetan. Hizkuntzarekin bakarrik egin daiteke zatiketa hori, hau da zatiak zeinuztatuz (signifikatuz). Hizkuntza baino lehen pentsamenduan ezer ez dago a eta b bereiz eta elkar litzakeena, predika litekeena eta, beraz, egia edo faltsua izan ahal duena.
Hizkuntzarekin kontraste bitxi bat ikusten dugu. Gehien gehiengoarentzat, antza, hizkuntza gizakiarentzat biziki inportantea da, baina, gero, hizkuntza hau ala hori, berdin da; edo, hobeto, hizkuntza «txikiek» traba egiten dute.
‎ezberdinetara, horra bere tesia. Hizkuntzarekin bat, edonola ere, tradizio kultural osoa ulertzen dizu («underlying social forces of a remote nature», «our remote cultural heritage»), Humboldt-ek egiten zuen bezalaxe1272.
‎Davidson-en alderdia garbia da: «Solamente las criaturas con lenguaje pueden pensar»1458 Baina ez da esan gura, estreina hizkuntza dagoela eta gero pentsamendua, edo alderantziz; edo bata bestearen bitartez esplika daitekeela, ezpada bata bestearekin batera ulertzen direla biak1459 Hizkuntzarekin berak hizkuntza naturalak edo gisakoak ulertzen ditu, «mentales» edo gogamenera arbuiatuz1460 Era berean arbuiatzen du Humboldt-en (berak inoiz ez du aipatzen, oker ez banago) edo Whorf en1461 hizkuntzaren kontzeptua mundu edo errealitate kaotiko bati ordena
2008
‎Askotan berba egiten dugu ezer esan beharrik ez dugunean, igogailuan gaudenean adibidez, asko kostatzen zaigu isilik egotea. Hizkuntzarekin norberaren egoera emozionala, identitatea eta beste hamaika gauza komunikatzen ditugu.
‎4.1.4 Hizkuntzarekin zerikusia duten aldagaiak
‎Harriaren, herriaren eta mitoaren ikurren ondoan hainbat hitz daude idatzita Perurenaren baserriaren parean: euskaldunak, nortasuna, antzinako herri, aztarna, izakera, hezikera eta irauten... Hizkuntzarekin historia eta antropologia aztertzeaz gain, baina, hizkuntza ere aztertzen du: «Euskal Herria Europa zaharreko aztarna bizia da, indoeuroparrak etorri aurrekoa, hizkuntzaren sorreraren aztarna bizirik dago.
2009
‎Inoiz ez dugu ikusten begiek ikusten digutena bakarrik. Hizkuntzarekin ikusten dugu; memoriarekin, ametsekin. Gure bizi zentzua, edo inguruko paisaiaren hautematea bera, ipuinek telegidatua da, hizkuntzak:
‎4 Segurolak Euskadi Irratiko «Arratsaldekoa» saioan 2006 eta 2008an egindakoparte hartzeak, idatziz bilduak. Hizkuntzarekin era pertsonalizatuan jolas egiteaposible dela ikasteko. Eta zer esana eta nola esana lantzeko.
‎Euskal Herriko garapen identitario eta hizkuntza garapenaren esperientzia munduko beste jatorrizko herriekin konpartitzeko asmoarekin. Hizkuntzarekin lotu salaketa egin zuten han.
Hizkuntzarekin jolasten duen saio batean, nola lor daiteke saio arin, entretenigarri eta erakargarria egitea?
Hizkuntzarekin ditugun harremanak oso pertsonalak dira, eta poesia idazteko nire ezintasuna jasota gelditu da euskararekin ditudan harremanen inbentarioan. Baina harira itzuliz:
2010
‎– Hizkuntzarekin arazoak: hitzak ahaztu, ordezkatu, etab.
‎Alzheimer gisako gaixotasunean hizkuntza gaitasuna gainbehera doa etengabe. Hizkuntzarekin arazoak izateak honako egoerahauek isla ditzake:
Hizkuntzarekin arnas hartzen
‎Idatzita dagoena eta ez dagoena Hizkuntzarekin arnas hartzen Solas epidiktikoa Euskal literatura. Botere harremanak Ez gara moroak Ez dago ezer idatzita.
2011
‎enkargua izan zen, errealismo magikoarekin saiatu baita, atzeraka doan denborarekin eta zahartzen doazen pertsonaiekin eta herriarekin jolasean; formulak ez dio kontaketari mesederik egiten eta nahasgarria ere bada hainbatetan. Hizkuntzarekin egindako saiakeran, aldiz, asmatu du zuzendariak, gaztelania eta frantsesa modu natural eta sinesgarrian uztartzen dira euskararekin.
Hizkuntzarekin eskuz esku, historiaren autokontzientzia funtsezko premisa omen herri komunitate baten barne trinkotasuna bermatzeko: –Zerk egiten gaitu nazio bateko?
‎Beste modu batera esanda, Euskara Batuaren alde zeudenak hizkuntzaren modernizazio eta kultur transmisiorako tresna bihurtzearen alde zeuden. Hizkuntzarekin lotutako ideia hauek berebiziko garrantzia zuten euskararen goi mailako erabileran, zientzia zein jakintzaren esparruan euskararen erabilera aurreikusten zutelako, eta beraz funtsezkoak izan ziren Komunitate Zientifiko Euskalduna eratzeko. Horregatik, euskararen batasuna eta komunitate zientifikoaren sorrera elkarri lotzen zaizkio.
‎Urteetan garuna entrenatzen duen jarduera errepikakor orok onura handienak lortzen lagunduko luke, norberaren praktikatik haratago. Hizkuntzarekin zerikusia duten jarduerak adibide ona dira: zahartzarora iristean, pertsona trebatuek hobeto ulertzen dute irakurtzen dutena (irakurmena), idazteko erraztasun handiagoa dute (koherentziaz idaztea, puntuazio zeinu egokiak, testu ondo egituratuak…) eta hobeto adierazten dira azaltzen direnean (argudiatzea eta lexiko aberastasuna).
2012
‎Orain, beren borroka handienetakoa da gelako beste neskek alabari erantsi dioten gonak janzteko apetari aurre egitea. Hizkuntzarekin , ipuinekin eta ikus entzunezko kontakizunekin arreta berezia jarri dute: utikan printzesak, baldin eta marimutilak ez badira edo kulero zikinak ez badituzte?
2013
Hizkuntzarekin loturiko elementuak modu egokian integratzen dituzten eredu teorikoei dagokionez, ikuspegi integratzaile egokia eskaintzen du gure ustez Bartzelonako Unibertsitateko (UB) zenbait ikerlarik hezkuntza arloko soziolinguistikaren ikerketan (Sociolingü� stica Educativa) baliatzen duten ereduak: hizkuntzaren piramidea esaten diote eredu horri (Piràmide de la llengua).
‎Espainiako Ligan abantaila daukagu, euskaraz hitz egiten badugu inork ez digulako ulertzen. Hizkuntzarekin ez da irabaziko edo galduko partida bat, baina erabil daitekeen tresna bat da; erabili dena eta erabiliko dena. Presidenteak esan zuen bi edo hiru fitxaketa izango direla gehienez.
‎Eta Kimu pentsakor geratu zen. Hizkuntzarekin amildegi txiki bat zeukaten, eta pentsatu zuen intelektoaren eta berben aldera baino, hobe zela senaren eta azalaren aldera erortzea.
‎Hizkuntza transmititzen saiatzen al zara? Hizkuntzarekin gatazka handia izan nuen. Euskal Herritik kanpo hainbeste urte pasatu eta gero, nire euskara maila kaskarra da eta, gainera, hemen gaztelerak balore handia dauka.
Hizkuntzarekin pixkanaka ari zara, baina gainontzean Orion ongi moldatzen al zara?
2014
‎" Baldintzak ez dira berdinak. Hizkuntzarekin duten harremana estua da, eskolak ingelesez jasotzen dituzte eta lagunek hizkuntza horretan egiten diete". Hau da, eguneko ordu asko ingelesean murgilduta dabiltza, ziurrenik gurasoak ez bezala.
Hizkuntzarekin hertsiki loturik daude liburutegietan aurkitzen diren askotariko materialak, eta bertako hizkuntza ofizialetako bat ez jakiteak oso baldintzatzen du eskainitako zerbitzuaren kalitatea.
‎Manu Marañon: " Hizkuntzarekin , askotan, labanarekin baino min handiagoa egiten dugu"
‎eta, gaizki egin duzuna zera da?? Hizkuntzarekin , askotan, labanarekin baino min handiagoa egiten dugu.
‎gaur badirudi jakin aditza zaharkitua bezala dagoela, eta harenordezko garaikideak direla ezagutu eta menderatu; holaxe, konkistatzaile batenmoduan, objetua ezagutu eta menderatu, haren jabe egin. Hizkuntzarekin berarekingertatu da hori: hizkuntza jakin beharrean, egiten dugu «ezagutu» eta «menderatu».Niri belarriak garbi asko esaten dit:
‎Horiez gain, gutxi batzuk sobera geratuko dira eta horiek egunean bertan Bastero atarian banatuko dituzte.Lehiaketaz gain, gaurtik aurrera euskararen egunari lotutako ekintza gehiago egongo dira abenduaren 4a arte. ELKARRIZKETAEuskara kalera ateratzeko asmoz, euskararen eguna ospatuko da Andoainen azaroaren 28tik abenduaren 4ra bitarte. Hizkuntzarekin lotutako hamaika hitzordu izango dira aste osoan zehar. Aiurri astekaria Udaleko Euskara Zerbitzuko Arantza Aguado euskara teknikariarekin bildu da, astearen inguruko xehetasun gehiago jakin asmoz.Euskara ardatz duen kultur aste modukoa izango al da datozen egunetarako prestatu duzuena?
Hizkuntzarekin borrokan eta krisian. Emankorra izan daiteke hitzen eta lengoaiaren krisia irekita mantentzea, aspalditik datorren krisia da.
2015
‎Bertsozale Elkarteko kidea ere bada, eta bertan ari da lanean. Hizkuntzarekin eta haren egoerarekin arduratuta, Alegia bezalako herri euskaldunek duten arduraz gogoeta egin beharra dagoela dio.
‎Ahalik eta euskara aberatsena eskaintzen ahalegindu behar dute. Hizkuntzarekin asko jolastu behar (abestiak, ipuinak kontatzea...) eta egoera komunikatibo asko sortu eta bideratu.
Hizkuntzarekin ere lotutakoa bazen ere, soslai politikoagoa zuten Korrika zela eta zenbakian agertutako aipamenek. 1980ko azaroaren 29tik abenduaren 7a arte egin zen lehenengo Korrika seigarren zenbakia publikatu bezperetan beraz, Oñatitik Bilborako ibilbidean, eta Oh!
Hizkuntzarekin jolastea dela eta, esan dezadan, bide batez, hitzaren esanahia indartzearren, sinonimo bi jarri ohi direla inoiz bata bestearen ondoren. Beste hizkuntza batzuetan ere ezaguna da jokabidea.
‎Denbora edo espazioa desorientatzea, leku ezagunetan galtzeko. Hizkuntzarekin zailtasunak izatea, hitz egitea eta idaztea. Gizarte jardueretan edo zaletasunetan interesa eta ekimena galtzea.
2016
Hizkuntzarekin lotutako bigarren ekintza nagusia eskolaz kanpoko klaseak dira, ikastetxeetako instalazioetan ematen dira, eta normalean astean 30 minutukoak izaten dira eskola orduen ondoren edo bazkalorduetan. Eskola horiek oso ezagunak dira eta uharte nagusian dauden lehen hezkuntzako 14 ikastetxetatik 8tan ematen dira.
Hizkuntzarekin lotutako ekimenetan parte hartzen duen jende kopurua handitzeko lehentasuna guerneseyera helduei irakastea izan litzateke.
‎badirudi adineko" berezko hiztunek" lehentasuna dutela eskoletan boluntarioki irakasteko, eta horrek, denbora eta energia kentzen diete. Hizkuntzarekin lotutako ekimenetan parte hartzen duen jende kopurua handitzeko lehentasuna guerneseyera helduei irakastea izan litzateke, izan ere, berezko hiztunen kopurua oso azkar murrizten ari da, eta 60 urtetik beherakoen artean 5 edo 6 pertsonek soilik menderatzen dute hizkuntza. Helduentzako eskola eraginkorrik gabe, ez da ia inor gai izango beren seme alabei hizkuntza transmititzeko, ez etxean ezta eskola formaletan ere.
‎Baina, oro har, edozein eraldaketa sozial, kultural, edo ekonomikorekin lotu ahal da. Hizkuntzarekin ere bai, jakina. Curriculum formalean agertu ahal da zein izan behar duen erakunde baten usadiozko eta arauzko hizkuntzak edota hizkera motak, baina praktikan erabiltzen denak bideratuko du, ageriko iragarpen eta eskakizunek baino gehiago, zein erabiliko den.
‎Bere etxeko sofan balego bezala eseri zen, zangoak gurutzatuta niri begira, eta tarteka, galdera bere ustetan isilpekoak egin behar zizkidanean, altxatzen zen eta belarrira xuxurlatzen zizkidan. Hizkuntzarekin arazoak nituelako edo berak argotean hitz egiten zidalako, ez niola oso ondo ulertzen esaten nion bakoitzeko, algara txikiak egiten zituen, seguru asko iradokizun gordin samarrak egiten zizkidalako. Bere zangoei begiratzen nien tarteka, argi itzalean ikus nitzakeen neurrian, eta gurasoei ondoren, atzean zertan genbiltzan erreparatu zutela iruditzen baitzitzaidan, baina oso garbi ikusi nuen ez zigutela gehiago arretarik jarriko.
2017
‎2.4 Hizkuntzarekin harira joatea lan merkatuan sartzeko unea da biografia askotan unerik esanguratsuena erabilera linguistikoei dagokienez. Jatorrizko gaztelaniadunak diren unibertsitateko graduatuentzat normalean jarraipen bat irudikatzen du, baldin eta jada ohitu badira katalanez era naturalean hitz egiten. edonola ere, gazte guztiek barneratuta dute lan gehienetan katalanez hitz egiteko aldez aurretiko jarrera eskatzen dutela, nahiz eta testuinguruaren arabera gehiago edo gutxiago erabili. elkarrizketek argi uzten dute lan ingurune asko daudela (enpresa pribatuak zein, are oan Pujolar, Isaac González eta Roger Mart� nez – Gazte katalanen muda linguistikoak gehiago, erakunde publikoak) katalanez lan egiten dutenak, baita gaztelaniaren presentzia nagusi den lekuetan ere. eta hori gertatzen ez den tokietan, espero da langileak prest egotea hizkuntza dela-eta bezeroaren eta, sarri, hornitzailearen beharretara egokitzeko. horrexegatik aurkitzen ditugu lanaren arloan katalana erabiltzen hasteko muda gehien eta are, egoera batzuetan, ohiko hizkuntza aldatzea ere bai. katalana une horretan ere hartzen ez dutenak kolektibo oso zehatzak dira, profil baxuko eta enpresatik kanpora kontaktu gutxi dituzten lanetara sartzen direnak. hor ikus dezakegu gaztelania mantentzen dutenen profila, bigarren hezkuntzan agertu eta unibertsitatean desagertzen zena, eta horiek sarritan katalana arbuiatu egiten dute esplizituki. oro har, desberdintze prozesu bat da, eta lotuta dago hezkuntza ibilbidearekin, izan ere, partzialki islatzen ditu hizkuntzaren eta klase sozialaren artean dauden elkarrekikotasunak. argi eta garbi adierazten du hori elkarrizketatu honek, zeina bartzelonako metropolialdeko gaztelaniaz hitz egiten den auzo batean bizi baita:
‎Bat batean gauzak asko aldatu dira. Hizkuntzarekin kontuak ez dira horrela gertatzen.
‎Interes ekonomikoekin lotua egoten da, baina ez da interes ekonomikoen batura. Lurralde bati lotua egoten da (komunzki), ez da lurraldea, etab. Hizkuntzarekin , ordea, ez da egoten lotua, baizik bategina. Hizkuntza, komunikazio espazio?
2018
Hizkuntzarekin jolastuz ondo pasatzeko eta umorea egiteko bide aproposa da ahozko inprobisazioa eta barteljeren bultzatzaileek badakite hori jendea erakartzeko tresna eraginkorra izan daitekeela. Nolanahi ere, gai serioak lantzeko gogoa ere azaldu dute, BECeko finalean ikusi baitzuten bertsolariek gizartearen kezkei lotutako diskurtsoa darabiltela eta horri esker, alderdi ludikoaz gain, bertsoak alderdi soziala ere baduela.
‎Beste behin, Euskaltzaindiak parte hartuko du egitasmoan, bi jardunaldi antolatu direla Bilboko egoitzan (16an eta 23an, hain zuzen). Hizkuntzarekin loturiko genero ikerlanak aztertuko dira mintegi horietan. Lehenengoaren eskutik (onomastikaz, hain zuzen) emakumeek toponimian utzitako arrastoaz eta Trentoko Kontziliora arte() emakumezkoen izenen erabileraz gogoeta egingo dugu; bigarrenean, Euskararen Herri Hizkeren Atlasean (EHHA) emakumezkoek izan duten presentzia jorratuko da
Hizkuntzarekin zela moldatu zarete?
‎Martinen haizezko izaerarekin harria galdu izanari kezkak gaineratzen zaizkio. Hizkuntzarekin ondo moldatzen den arren, Añes ere Berlinera etorri den arren, egoera bera da loa kentzeko modukoa: haurdun hiri berri batera heldu, emagina eta ginekologoa topatu; paperak egin beharra, sistema ulertu beharra.
2019
‎2 Hizkuntzarekin dauzkagu, kultura, kirola,
‎Orri hauek idazten ari naizela, azken zuzenketen zain oraindik sareratu gabe badaude ere, laster izango dira eskura doan? Hizkuntzarekin jolasean, sekuentzia didaktiko berriak, Eima katalogoan.
Hizkuntzarekin eta behar den guztiarekin! Aurrera beti, 3zpa4!
‎Baina gurean lekua aspalditik egina duen zeharkakotasunari ez dio mesederik egiten horrek. Hizkuntzarekin egiten du lan administrazioak, eta administrazioaren sail guztiek egin behar dute hautu bat: hizkuntza bakarrarekin edo birekin jokatu behar duten erabaki behar dute.
‎Idaztea ere artifizioa da, ez baitu pentsatzen duguna zehatz ematen eta ezta ahoz bezala ere adierazten. Hizkuntzarekin espresatzen dugun guztia da artifizioa, baita bai euskara naturala egiten duena horrek! esaten dugunean ere.
2020
‎Hain zuzen ere, proiektu berri bat aurkeztu dute duela gutxi, haurrek euskara modu ludikoan erabiltzea xede duena: Hizkuntzarekin jolasean. Sareek eta umoreak eskaintzen dituzten baliabideak aztertzen eta sustatzen ditu egitasmo horrek.
Hizkuntzarekin jolasteko unitate sorta
‎Ikasleek hizkuntza ikasi bakarrik ez, harekin ere jolas egin dezaten. Horretarako sortu dute Hizkuntzarekin Jolasean unitate didaktiko sorta. Webgune batean bildu dute emaitza, eta hor dago eskuragai hiru unitatek osatzen duten jarduera multzoa:
‎Eusko Ikaskuntzaren Asmoz fundazioaren egoitzan aurkeztu zuten atzo Hizkuntzarekin Jolasean unitate didaktiko multzoa, Donostiako Miramar jauregian, eta han izan ziren unitate didaktikoen egileak: Kike Amonarriz zuzendaria, Iñaki Zapirain aholkulari pedagogikoa, Leire Ruiz de Angulo diseinatzailea eta Antton Telleria aurkezlea.
‎Motibatzaile ona zen. Hizkuntzarekin arazoak izan arren, berak eskatzen ziguna ulertzea samurra zen. Ni neu ondoen sentitu naizen garaia izan zen, gorputzez behinik behin.
2021
Hizkuntzarekin zerikusia duten ekitaldien deia iristen zaie, badute horien berri oro har, baina ez dute parte hartzen, non eta ez den jai itxurako ekimenen bat. Euskalgintza arrotz zaie gazteei, eta mugimendu horrek gazteen indarra behar du, baina gazteen hutsunea nabari du.
‎alde batetik, garai batzuetan ez geneukan ia materialik eta orduan bakoitzak asmatu behar zuen bere zera. Hizkuntzarekin ere berdin gertatu izan da, 80ko hamarkadan eta 90eko hamarkadaren hasierara arte edo. Bigarren zailtasuna da, materiala eta testuliburuak egon direnean, nahiko material klasikoa izan da, zentzu txarrean, eta zaharkituta geratu da.
Hizkuntzarekin ere lanketa berezia egin duzu. Nola eragin lezake hizkuntzak inguruarekin erlazionatzeko moduan?
Hizkuntzarekin atxikimendua lortzeko beste arrazoi bat delako. Horrez gain, gure arbasoek erabiltzen zuten praktika batekin konektatzen gaituelako; ez da kasualitatea hainbertze urtetan ipuinek bizirik iraun izana.
‎«Guk geure burua naturatik kanpo ikusten dugu, baina haiek naturaren barruan daude. Hizkuntzarekin berdin gertatzen da. Haientzat haien inguruak ez du logikarik euskararik gabe.
Hizkuntzarekin lotutako auzi gehiagotan egon zara, eta eskubideak aldarrikatu dituzu. Duela urte batzuk epaiketa bat izan zenuen, behin eta berriro atzeratu zena, euskaraz ezin zelako egin.
‎‣ Ni hizkuntzaren zera honekin nazka nazka eginda nago berriz. ✳ Hizkuntzarekin ... ze?, euskararekin? ‣ Ze euskara?
‎■Ea, ea, nola liteke hori? Hizkuntzarekin nazkatu. Eta ez al gara ba gu hementxe batu...?
‎Poesia sailkapenetik haratago dago, hizkuntza tolestu, luzatu edo korapilatu egiten baitu. Hizkuntzarekin hizkuntzatik kanpo salto egiteko saiakera omen da poesia. Hizkuntza poetikoa ez da sailkapenera lerratzen.
‎Sormena herrigintzarekin lotzen baitut bereziki. Hizkuntzarekin eta kulturarekin. Euskal Herriarekin eta euskararekin[...].
2022
Hizkuntzarekin atxikimendua sortzeko behar direnak?
Hizkuntzarekin lotzen diren egoerek, gaiek eta mintzakideek osatzen dute antzematearen atala. Markagintzaren alorrean, antzematea marka osaketaren lehen urratsa da.
‎Ikerketa soziolinguistikoak funtzio garrantzitsua du egiteko horretan. Hizkuntzarekin lotutako egoera eta dinamika sozialak ulertzerakoan eta esku hartze eraginkorrak sortu eta hobetzerakoan, ezagutza zientifiko zorrotza hartu behar da oinarritzat. Era berean azterketa eta ikerketa proiektu desberdinetatik eskuratutako informazioa eta jakintza trukatzeko, kontrastatzeko eta horren gainean hausnartzeko guneak beharrezkoak dira.
‎Hori garbi dago. Hizkuntzarekin bezala, emakume izatearekin ere sentitu izan dut askotan bazterketa. Egia da emakumea eta euskara badirela bi gai oso marjinatuak izan direnak».
‎1991 ezkero ari da irakasle lanetan Alex Labaien Bergarako Udal Euskaltegian; eta dagoeneko 10 urte baino gehiago daramatza zuzendari. Hizkuntzarekin lan egitea asko gustatzen zaio, eta haren ogibideak asko asetzen du.
Hizkuntzarekin erdi arrastaka ibiltzea komunean libratu ezinean ibiltzearen antzekoa da: lehenbailehen konpondu beharreko arazoa.
2023
‎Literatura eta irakurketa oso garrantzitsuak dira geure hizkuntzarako, edozein hizkuntzarako. Hizkuntzarekin lantzen den arte bat baita literatura. Irakurlerik gabeko hizkuntza bat ez da garatzen; eta, ez bada garatzen, ahitu egingo da.
Hizkuntzarekin , politikarekin edota literaturarekin euskaldunek duten erlazioa eskizofrenikoa da. Eta Markos Gimeno hartzen du erreferentziatzat Graziosa Orozek arazo eskizoafektibo horiek pertsonifikatzen dituelako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Berria 15 (0,10)
UEU 15 (0,10)
ELKAR 10 (0,07)
Argia 10 (0,07)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 10 (0,07)
Alberdania 6 (0,04)
Pamiela 6 (0,04)
HABE 3 (0,02)
Jakin liburuak 3 (0,02)
Consumer 2 (0,01)
Labayru 2 (0,01)
Booktegi 2 (0,01)
ETB serieak 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Liburuak 1 (0,01)
Euskaltzaindia - Sarea 1 (0,01)
goiena.eus 1 (0,01)
Jakin 1 (0,01)
Uztaro 1 (0,01)
aiurri.eus 1 (0,01)
Karkara 1 (0,01)
plaentxia.eus 1 (0,01)
Susa 1 (0,01)
Hitza 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
hizkuntza arnastu hartz 2 (0,01)
hizkuntza jolas unitate 2 (0,01)
hizkuntza lotu ekimen 2 (0,01)
hizkuntza lotu elementu 2 (0,01)
hizkuntza nahiko ukan 2 (0,01)
hizkuntza ukan harreman 2 (0,01)
hizkuntza amildegi txiki 1 (0,01)
hizkuntza analogia ere 1 (0,01)
hizkuntza arazo ukan 1 (0,01)
hizkuntza asko jolastu 1 (0,01)
hizkuntza atxikimendu lortu 1 (0,01)
hizkuntza atxikimendu sortu 1 (0,01)
hizkuntza aukera berri 1 (0,01)
hizkuntza bakarrik egin 1 (0,01)
hizkuntza bera hizkuntza 1 (0,01)
hizkuntza berdin gertatu 1 (0,01)
hizkuntza eduki sozializazio 1 (0,01)
hizkuntza egin saiakera 1 (0,01)
hizkuntza era pertsonalizatu 1 (0,01)
hizkuntza erdi arrastaka 1 (0,01)
hizkuntza ere bai 1 (0,01)
hizkuntza ere berdin 1 (0,01)
hizkuntza ere lanketa 1 (0,01)
hizkuntza ere lotu 1 (0,01)
hizkuntza eskuz esku 1 (0,01)
hizkuntza gatazka handi 1 (0,01)
hizkuntza hari joan 1 (0,01)
hizkuntza hertsiki lotu 1 (0,01)
hizkuntza hizkuntza salto 1 (0,01)
hizkuntza jolastu gaitasun 1 (0,01)
hizkuntza jolastu oinarri 1 (0,01)
hizkuntza jolastu ondo 1 (0,01)
hizkuntza jolastu unitate 1 (0,01)
hizkuntza kontraste bitxi 1 (0,01)
hizkuntza kontu ez 1 (0,01)
hizkuntza lan egin 1 (0,01)
hizkuntza lo tu 1 (0,01)
hizkuntza lotu auzi 1 (0,01)
hizkuntza lotu bigarren 1 (0,01)
hizkuntza lotu egoera 1 (0,01)
hizkuntza lotu genero 1 (0,01)
hizkuntza lotu hamaika 1 (0,01)
hizkuntza lotu ideia 1 (0,01)
hizkuntza lotu ikastaro 1 (0,01)
hizkuntza lotu lau 1 (0,01)
hizkuntza lotu salaketa 1 (0,01)
hizkuntza nolabaiteko konfiantza 1 (0,01)
hizkuntza norbera egoera 1 (0,01)
hizkuntza ondo moldatu 1 (0,01)
hizkuntza oso kezkati 1 (0,01)
hizkuntza pixkanaka ari 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia