Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2009
‎Ananda eta yoghi zaharra ere iritzi berekoak zituan; areago, bi haien aburuz, identitatearen kontua ez zuan politikari nahiz lurraldeari dagokion ardura, baizik eta norbanakoari: gizakiak sortze lurrarekin eta lur horren emaitza den hizkuntzarekin duen harremana omen zuan gakoa, eta harreman horretatik sorturiko kultura moldea, berriz, zaindu eta garatu beharrekoa; gizakia eta lurra, huts hutsean.
Hizkuntzarekin ditugun harremanak oso pertsonalak dira, eta poesia idazteko nire ezintasuna jasota gelditu da euskararekin ditudan harremanen inbentarioan. Baina harira itzuliz:
2013
‎Hizkuntzaren Soziologia: Diziplina soziolinguistikoa, gizarteak hizkuntzarekin duen harremana aztertzen duena. OHARRA:
2014
‎" Baldintzak ez dira berdinak. Hizkuntzarekin duten harremana estua da, eskolak ingelesez jasotzen dituzte eta lagunek hizkuntza horretan egiten diete". Hau da, eguneko ordu asko ingelesean murgilduta dabiltza, ziurrenik gurasoak ez bezala.
‎Eta Andu ez da irakasle ikasle paperetan sartzen. Bikote harreman bat aurkezten digu, hezkuntza arautuaren aroa ongi pasea ere, hizkuntza baitugu harremanen ardatz. Konponbide nekezeko kontua da zuzenketena.
2015
‎Konparazio baterako, hizkuntzaren kasua erabiliko dut, ostera ere. Ohiturazko erregimenean, jendeak hizkuntzarekin duen harreman eta haren gaineko jakintza guztiz praktikoa da, hau da, jardun hutsean ikasi eta erabili beharreko trebetasuna da hizkuntza. Analfabetoek ondo dakite mintzoa jardun jarioa dela.
2016
‎Urteotan bereziki landu da hirigintzak hizkuntzarekin duen harremana. Horren lekuko, Lekarozen egin nahi duten proiektua:
2017
‎Emozioak, sexualitatea, elkarbizitzarako ildoak azpimarratu ditu. Teknologia berriak eta Internetetik datorkiguna ulertzeko aukera eskaini da, eguneroko egoerek sorrarazten dutenari Psikologiak eskaintzen dizkion estrategiak, ikaskuntza eta hizkuntzarekin dituen harremanak aztertu dira ere; alternatibak eta abordatze lanek bizkarrezur argi eta garbi bat jartzen lagundu dute. UZTARO izan da protagonista, bildu duena eta orain ospatzen duena.
2018
‎Baina... hizkuntzen kontaktuen dinamikak garrantzitsuagoak dira. Fisikari buruzko teoria dezente ezagutuko dute, baina euren egunerokoan hizkuntzekin duten harremanaz zer dakite. Dinamika psikologikoez ari naiz, soziologikoez ari naiz, ez Txepetxen edo Fishmanen teoriaz, ez diglosia zer den.
‎Gutxiengo izatearen konplexuak alde batera utzi, eta euskaraz bizitzeko nahia beren bizitzan praktikara eramateko erabakia hartu dute milaka lagunek jadanik (Agurainen, Egian, Lizarran, Baionan, Arrigorriagan,...). Inguruko harreman sareetako hizkuntza portaerak aztertu, eta inertziaz bestelako hizkuntzatan dituzten harremanak euskarara ekartzeko hautua egin dute; eta hautua praktikara eraman. Hau modu kolektiboan egitea erabaki dute, denek batera, elkar babestuz eta mezu bateratua zabalduz:
2020
‎Historiaren dendaostean, familia baten, jende baten, garai baten dendaostean jardun naiz aztarka, eta aukeratubehar izan dut gauzak nondik kontatu, zein berbarekin kontatu, eta zeri deitu zikina eta zeri garbia; zeri deitu literatura. Narratzaileek hizkuntzarekin duten harremana erakutsi nahi izan dut, esaterako, eta kontatu dut josten bezala egiten dutela: narrats, baina praktiko.
2021
‎Eta intimoa. Batera doazen heinean, errazago ohartzen dira gazteak hizkuntzarekiko duten harremana aldatu egin dela bizitzak aurrera egin ahala. Denborarekin euskararen egoerarekiko kontzientzia ere hartu dutela aitortzen dute.
2022
‎Atxikimendua: Hiztunak hizkuntzarekin duen harreman afektiboa eta hizkuntza identitate pertsonalaren osagaia den neurria. Atxikimenduaren bi muturretan maitaleak eta hater ak daude.
‎Ikasle ditudan bertsolariak ez dira bereziki langileak, ia beti alderantziz; emaitza bikainak izaten dituzte ordea, azterketetan azkar bezain originalak direlako, hizkuntzarekin duten harreman sakona lagun. Gogoangarriak izan dira Filosofian Iker Uriarte, Nerea Amparan, Ane Lastra, Lore Barrena, Sergio Serrano, Nagore eta Aitor Beitia, Ander Oleaga, Unai Egaña eta Anertz Muniategi bertsolariak.
2023
‎" Euskara maila sobera apala dute, aktibitateetan hizkuntza maila biziki apala da. (...) Baina ez nau horrek gehien kezkatzen, hizkuntzarekin dugun harremana bizi guztian mugitu daitekeelako. Euskalgintzak duen baliabide eskasak nau kezkatzen.
‎Ikerketa honen bidez, datu esanguratsuak lortu nahi izan ditut" nerabeek" hizkuntzekin duten harremana ulertzeko eta haien sare soziala eta hizkuntza komunitatea nola konfiguratzen eta eraldatzen duten ikusteko.
‎Kolonialismoak eta asimilatze praktikek, hala nola Residential School sistemak (barnetegiek), zuzeneko eragina izan dute komunitateko kideek hizkuntzarekin duten harremanean, eta harekin lotutako trauma eragin diete.
‎Tŝilhqot’in hizkuntzaren galera azaltzen duten hainbat arrazoi daude. Kolonialismoak eta asimilatze praktikek, hala nola Residential School sistemak (barnetegiek), zuzeneko eragina izan dute komunitateko kideek hizkuntzarekin duten harremanean, eta harekin lotutako trauma eragin diete. Foster care sisteman (harrera familietan) hazitako komunitateko kideek ere ez dute euren hizkuntza eta kulturarekiko lotura bereganatu; eta gaur egungo hezkuntza sistemak belaunaldi gazteenei ere eragin die identitatean eta, ondorioz, hizkuntzaren jakite mailan.
‎Ezagutzaren apalaldiari, erabileraren jaitsierari edota euskal kulturaren transmisioan dugun etenari, izugarri aldatzen ari den mundu honek parez pare jarri dizkigun erronkak gehitu zaizkie. Besteak beste, kulturalki inoizko Euskal Herririk pluralena da oraingoa, eta digitalizazioak goitik behera eraldatu du gainontzeko pertsonekin, eta ondorioz, baita hizkuntzekin dugun harremana ere. Euskarak eta Euskal Herriak estatua behar dute etorkizuna bermatua izango badute, baina egun horren zain egon gabe, orain eta hemen, heldu behar diogu hizkuntza politiken inguruko eztabaida orokorrari.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia