2002
|
|
GOL... askatasun semea zan. Txakur zaharrari bere
|
zerak
eta zereginak irakastea errez izan bajaken be, GOL ek inoren esanei jaramon eskas egiten eutsen.
|
|
Irakurle batek itaundu deusku:
|
zer
eta da gado ori?
|
|
Egileak
|
zer
eta noiz esan eban, nun eta zergaitik idatzi eban jakin beharrez, azterrenen eta susmoen bitartez, idazlea biloisik jarri nahi izaten da. Arean, honek agerturiko emoia besteri ostua edota sasikoa ez dala epaitu ahal izateko strip tease egitea premina gorria da.
|
2003
|
|
agure baltz batek ondo baino hobeto emon euskun zelai horren barri. Gure Athletic
|
zer
eta zelakoa zan be polito ekian, eta baita gure Zarrak zein atetan sartu eutsan Inglaterrari hako gol entzutetsua! Beste leku eder batzuk ikusteko be izan genduan deia, baina astirik ez, zoritxarrez.
|
|
· Orain artean lortutakoa horren harrigarria bada, aurrerantzean lortu leitekena
|
zer
eta zenbaterainokoa dan, nok esan?
|
|
Jesusek, harenbaten, bere Erreinua
|
zer
eta zelakoa zan, zer eskatzen deutsan gizonari azalduko eban beste behin be...
|
|
Jantzi zer edo
|
zer
eta zintzo jokatu, arren.
|
2005
|
|
Han joan nintzan ba barriro, oraingoan bakarrik eta erdi hasarre.
|
Zer
eta tratamentu barri hori operazino bat zan, operazino arina agindu eustienez. Bertan lotailu eta muskuluak luzatuko eustiezan eta hazur zati barriak jarriko.
|
|
Ez ete da, baina, dinotsat ostera neure buruari, ez dodala honezkero eta gehiago holako errazoibide batzuetan niretzako hain kaltegarririk jarraitzerik nahi?
|
Zer
eta beste bide batzuk jarraituko baneuz, nora eroango nindukie bideok?
|
|
Momentu honetara eta munduko leku honetara etorri behar izan dot egoera hau bizi izateko, jazoten jatan guztia atzerrian bizi nazelarik jazoten jat eta. Urrinera etorri behar, urrineraino aldean ekarri behar koadernoa,
|
zer
eta, seguruenik be, nire herrian bertan idatzita dagoala konprobatzeko. Ez daukat igesbiderik.
|
|
Liburuaren izenburuak berak adierazten digu
|
zer
eta nolakoa den esku artean dugun liburu honen mamia: Ipuin antzeko alegi mingotsak.
|
2007
|
|
Ertzak zuriak daukaz, bitsez inguratuta dago-eta. Bitsera joan, eta,
|
zer
eta, bitsa gogortuta dago, hotzaren hotzaz.
|
|
Penea hartu dot. Bera Sao Paulon egon izanak asko lagundu deust, nora joan,
|
zertan
eta zelan. Bildur barik ibili naz berari esker.
|
|
Ez gogo faltaz, baina beti pentsetan dozu karua dala, ezinezkoa dala, gauza asko dozula. Eta
|
zer
eta, hemen nabil gauzak preparetan, nora eta Hego Ameriketara joateko, nora eta umezaroan argazkietan ikusitako Patagoniara. Nik neuk be batzuetan pentsetan dot ezinezkoa dala, hau guztiau ez dala niretzat.
|
2008
|
|
ikastetxe batzuetan guztiz baztertu dira literatur edukiak, eta beste askotan bigarren mailara zokoratu. Literatura lantzen den ikastetxeetan irakaslearen esku geratzen da zenbat denbora eskaini, baita
|
zer
eta nola irakatsi ere. Ondorioz, irakasleen artean ez dago irizpide bateraturik, eta horrek eragiten du ikastetxe batzuetan ikuspegi historizistaren zantzuak nagusi izatea eta beste batzuetan, berriz, irakasleak metodologia parte hartzailea bultzatzen saiatzea.
|
2009
|
|
Ikaratu zaiteze, ene entzuleok!
|
Zer
eta, txarri bat! Sei zazpi arroako txarri biribil bat ez zan, ba, nire gau haretako gorri bildurgarria?
|
|
Gure Migel Ferminen bihotzaren pil pilka beroa!
|
Zer
eta, sasiartetik urtenda pizti txiki bi ez joiazan, ba, saltu saltuka zelaian zehar?! Behorkumeak ziran, behor maiteak aterariko ume biak!
|
|
Hiru lau laiakada emon ebazanean, harrituta geratu zan Erramon.
|
Zer
eta, besigu eder bat ez eban, ba, atera laia ertzean, dingilizka?!
|
|
Ikarearen ikaraz, konortea galduta, lurra jo ez ebenean!
|
Zer
eta, otso handi bildurgarri bat ez zan, ba, portalean egoana?! Otsoa zan bai; euren amak etxe aurrean sikatzen itxiriko jantziak soinekotuta etorken otso goseti bat.
|
|
Begiratu ezpabere. Hemen gabilz gu txiki txikitatik sermolariai entzun eta entzun, zerurako eginak garala, eta zerura joateko eginen onak, irabaziak behar doguzala, eta ez dakit
|
zer
eta badakit nor... Eta egia esateko, borondaterik onena ipini izan dogu beti zeruratze honetan.
|
2011
|
|
Akatsen zerrenda egiteaz harago doa itzulpen kritika; interesekoa honako galderei erantzutea da: nola,
|
zergatik
eta beraz. Azken finean, kritikariak egoera komunikatibo osoa izan behar du gogoan, juizio eta aurreiritziak alde batera utzita itzulpenari buruzko ahalik eta balorazio objektiboenak emateko.
|
|
Euskarazko protagonista, beraz, ingelesezko berbera izango da, Bilbo Baggins hobbita. Dictionary of Obsolete and Provincial English hiztegiaren arabera, bilbo bat
|
zer
eta Euskal Herrian, Bilbon(!) egindako ezpata ospetsu eta bikaina zen! Ezpatariari bilboman zeritzoten.
|
|
Hezitzaile genduala, banan banan hartzen ginduzan eta ikuspegi zorrotzez guri buruz sortutako eretxiak argi eta maitasunez esaten euskuzan, zeintzuk akats ikusten ebazan gugan eta
|
zer
eta zelan hobetu geinkezan, geunkazan gauza onak be. Hezitzaile bikaina aita Iglesias, aurretik izan genduan eta bera baino nagusiagoa zan euskal jatorriko aita Jauregizarregaz batera.
|
2013
|
|
Beste batzuk bordadoreari eroaten eutsiezan telak berak egiteko. Harrokeria handiz erakusten zan, ganera, nork
|
zer
eta zenbat jenero eroian arreoan. Batzuk txokolatadea egiten eben, despedidarako eta orduan erakusten jaken arreoa lagunei.
|
2015
|
|
Literaturari buruzkoa zen, halaber, baina soslai soziologikokoa, Zabaletaren Euskal liburua auzitan. Aurreko zenbakian idatzi zuenaren ildoan zihoan, eta segida ematen zion baita ere Xabier Gereñok aldizkariaren bigarren zenbakian publikatu zuen
|
Zer
eta zenbat irakurtzen den Euskal Herrian testuari. Han euskarazko irakurlegoari buruzko azterketatxo bat egiten ahalegindu zen Gereño, gaiari buruzko zer datu gutxi zegoen aditzera emanez.
|
|
Literatur sistemari buruzko beste testu bat ere argitaratu zen bigarren zenbakian:
|
Zer
eta zenbat irakurtzen den Euskal Herrian. Kolaboratzaile batek idatzia zen, Xabier Gereñok.
|
|
Gure herrian halako gauzak
|
zergatik
eta nola gertatzen diren, eztabaidagai behar luke izan.
|
|
Baina BAGBn
|
zer
eta Atxukarrori elkarrizketa egin zioten, besteak beste euskararen inguruan.
|
2017
|
|
Gabeziari, inperfekzioari dion beldur berbera suma daiteke, azkenik, Juan Martinek bere idazkien aurrean hartu ohi duen jarrera obsesiboan. ...bat, hitz soil eta arrunta, gutun baten burua bera," adiskide, bi hitz besterik ez" eta antzekoak, ordeztu ezina" iruditzea gertatu ohi zaio Juan Martini, galdutakoa" inspirazio argitsuenaren emaitza bailitzan." 153 Parisko hotel batean galdu zitzaion nobela eskuizkribuaz, halaber, Juan Martinek testua galtzeko desioa izan zuela aitortzen du, oharkabeko desioa izan arren,
|
zergatik
eta argitaratzetik babesteagatik," irakurlearen sen kritikoaren eskutan" ez uzteagatik, alegia.154 Arrakastarik batere gabeko idazlea izan arren, Juan Martinek ezin dio ihes egin bere buruaz irudi idealizatu bat atxikitzeko beharrari, beldur ikaragarria baitio idazle zein pertsona modura arrunt, gabetu, inperfektu gertatzeari. Eugeniaren mirespen neurrigabeak elikaturiko irudi idealizatu horrek sinetsarazi zion harekin behin baliaturiko testu berez arruntak efektu liluragarri berbera sorraraziko zuela Victoriarengan ere.
|
2018
|
|
Umearen gorpua ehortzi zuten ikaragarrizko panteoiaren aurrean jarrita, begirada leiturik bezala, pentsakor eta isilik, burumakur, hain eraikin erraldoia,
|
zertarako
eta, ezerezerako zela iritzi zion bere baitan.
|
|
Mediku txerritoaren aholkuek ordea, entzunak entzun, bizimodu gozogabe garratz baterako norabidea iragartzen ziotela, zuen Elbak iritzia. Pentsamendua era bortitz batean kontrolatzea eskatzen ziotela,
|
zertarako
eta... barnean gorderik zituen sentimendu guztiak triskatu eta desegiteko, azken baten, bere bizia txikibirrintzeko. Markatzen zioten jarraibideak, aintzin urrats gutxi zituen berarentzat, zergatik eurenera makurraraziz, bizirik hilda segitzeko akuilatzen zebiltzala irizten zitzaion.
|
2021
|
|
Ildo beretik mintzatzen da IE7, eta curriculuma zenbaitetan" aurrera ez egiteko aitzakia moduan" erabiltzen dela eransten du, kasu batzuetan, sakontasunez ezagutzera iritsi gabe ere. Bide beretik, gabeziak alde batera utzita, curriculumak irakas jardunerako lagungarri gertatzen diren orientabideak eskaintzen dituela baieztatzen du IE3 k
|
zer
eta nola irakatsi behar den finkatzen laguntzeko, baina aitortzen du nerabe batek zer irakur dezakeen hautatzen laguntzeko baliabideak, adibidez, faltan botatzen dituela, agian, curriculumaren egitekoa ez dela argi uzten duen arren. Hala ere, curriculumari edota lege markoari dagozkien elementuetan irakaskuntzatik eragitea zaila dela aitortzen du elkarrizketatuak, baina urratsak emateko tartea egon badagoela argitzen du eta hortik presiorako bideak zabaldu, bere garaian Euskal Curriculumak egin zuen bezala.
|
|
Zentzu horretan, irakasleari dagokio malgu jokatzea literaturaren kasuan, eta bidelagun izaten saiatu (IEE1, NE1). Modu berean,
|
zerekin
eta norekin ari garen lanean garbi izatea inportantea dela argitzen dute LIR1 ek nahiz IIR1 ek; hau da, oso kontziente izatea euskal literaturaz ari garela, eta ez beste hizkuntza batzuetan ekoitzitakoaz, gazteek euskal literaturarekiko duten harremana edo gaztelaniaz nahiz frantsesez ekoizten denarekikoa, haien ustetan, hizkuntzarekiko harremana eta atxikimenduarekin gertatzen den moduan, ez bai... Eta urrunago doaz:
|
|
" Materiala ematen dizute eta gauzak
|
zergatik
eta zer planteamendu dagoen atzean ez da azaltzen. Orduan nekez dauka gaitasuna irakasleak bere hautu propioak egiteko, batez ere Bigarren Hezkuntzako irakasleak, kontuan hartuta zer gabezia pedagogiko eta didaktiko dituen, LH n ez bezala.
|
|
Horrezaz aparte,
|
zer
eta zein hizkuntzatan irakurtzen den oso garrantzitsutzat jotzen du elkarrizketatu honek, hori bihurtuko baita ondoren gazteentzat erreferente literario: autoreak, obra eta izenburu jakinak, generoak, estilo literarioak edota hizkuntza bera.
|
|
Biziagotu behar da hori. Pasarazi behar da ez bakarrik beharra, horren ezagutzaren beharra, baizik eta
|
zergatik
eta zertarako den beharrezko, zer nolako plazera edo gustua lortzen den. Nik beti plazer hitza erabiliko dut, plazera, gustua...
|
|
Ikasleek eurek onartzen duten legez, irakurtzeko beharra edota literatur irakurgai jakin batzuk nahitaez irakurtzea ulergarritzat jotzen duten zerbait da; are gehiago, zenbaitek beharrezkotzat ere hartzen dute ikasleek irakur dezaten nahi bada. Baina, zailtasuna
|
zer
eta nola n dagoela aitortzen dute irakasleek zein beste eragile batzuek: zer irakurgai proposatu eta hauek nola landu, hain justu ere.
|
|
Bigarrena da, oraingoan irakaskuntza ezagutzen transmisio ekintza gisa hartuta, irakaskuntza arrakastatsua lortu ahal izateko, gehienbat irizpide didaktikoak eta organizatiboak nagusitzen direla, zeinetan, hemen berriro esateko, irizpide teknikoa lehenesten baita; ardura duena ez da hainbeste
|
zer
eta zein hizkuntzatan erakusten den, baizik nola irakasten den, zein den metodorik baliagarriena. Irakaskuntza, oro har, informazio teknologikoa ekoizten duen enpresa bat gehiago da".
|
|
Adostutako abisua baietza bazan, izarea ipiniko eben hain egunetan, goizetik arrastira. Edo alderantziz, segun
|
zer
eta zelan adostuta eukien aurretiaz. Orduko interneta, abisuak pasetako modua, izara zuria zan.
|
2023
|
|
Dana dala, gaur egun negutegiakaz produkzino handiagoa lortzen da. Orain ez dau balio ortuak berez emoten dauenagaz bakarrik, ondo planifikau behar da
|
zer
eta zenbat eta noiz ipini.
|