2007
|
|
Prestakuntzaren alorra landu dugu gutxien orain arte, sorkuntza eta zabalkundean eman ditugulako ordu gehien. Bi alor hauetan dugun egitekoa oraindik handia dela jakinda ere, prestakuntza beharrezkoa da iparra galdu gabe, kultur sorkuntzaren bitartez eta kulturgintzaren esparruan nora joan nahi dugun,
|
zergatik
eta zertarako jakiteko. Datozen urteetan abian jarri eta landu nahi dugun bidea da.
|
2008
|
|
2 Enpresa guztietan, lantegi, zerbitzu ala salerospenetan, frantsesa erabiltzen da eta frantsesa bakarrik, nola idazkietan, hala iragarpenetan eta afitxetan.
|
Zergatik
eta zertarako erradikaltasun zorrotz hori. Oroitu behar da zein zen frantsesaren egoera 101 legea baino lehenago.
|
|
Artikulu honen izenburu hori handiustekoa iduri daiteke. Halere, euskararen alde egiten dena aztertzen, neurtzen, ebaluatzen entseatzea garrantzitsua dela uste dugu, nondik nora gabiltzan ulertzeko,
|
zer
eta nola egin behar dugun jakiteko, hots gure hizkuntzaren aldeko lana hobetzeko1 Ikerketa alor horretan Erramun Baxokek parte hartu eta hartzen du noski Ipar Euskal Herrian. Bistakoa da, bere biografiak erakusten duen bezala, gure lurraldeko euskararen eragile inportanteenetarik bat izanez haraindian, hausnarketa ekarle garrantzitsuenetarik bat izan eta izaten dela oraino.
|
|
Euskararen alde egiten dena aztertzen, neurtzen, ebaluatzen entseatzea garrantzitsua dela uste dugu, nondik nora gabiltzan ulertzeko,
|
zer
eta nola egin behar dugun jakiteko, hots gure hizkuntzaren aldeko lana hobetzeko. Ikerketa alor horretan Erramun Baxokek parte hartu eta hartzen du noski Ipar Euskal Herrian.
|
|
Funtzional izateari utzi dion hizkuntza beste hizkuntza batez ordezkatuko da, eta hiztunek onartuko dute hizkuntza horren balio instrumentalarengatik. Atxikitze tazitua soilik instrumentaltasunari erreparatuz aztertuta ere —atxikitzea nahita edo behartuta izan; instrumentaltasuna, berriz, batzuetan halabeharrezkoa eta ezinbestekoa izango da, noski—, ez litzateke aztertu gabe utzi behar atxikitze hori gizartean
|
zergatik
eta nola gertatu den (Boyer 2007: 41).
|
2009
|
|
Zurtuta gelditu nintzen:
|
zergatik
eta nondik gogortasun hau. Juxtu esperantzaren lurraldeetan nenbile nire fedearen lurraldeetan.
|
|
1957an bertan argitaratu zuen osorik Egan aldizkariak. Elorri libururako (1962) olerkiak aukeratzen eta antolatzen autoreari lagundu zion Joxe Azurmendiri galdetu diogu
|
zergatik
eta nolatan sartu zuten liburuan olerki bakan hori. Eta haren erantzuna:
|
|
Karmele Perezen eskutik (HUHEZI Mondragon Unibertsitatea), Normalizazio Kasu Aurreratuak:
|
zergatik
eta zertarako hitzaldiaren bidez, 2007an abiatutako egitasmoaren berri izan genuen. Gainera, jarraian, 2009an argitaratutako kasuen protagonisten lekukotza jaso zen:
|
|
Azaldu dugu
|
zer
eta zeren arabera egin nahi dugun. Baina oraindik falta zaigu argi azaltzea zein helbururekin abiatu dugun proiektua.
|
|
Saiatu gara azaltzen
|
zergatik
eta zertarako biltzen eta argitaratzen ari garen normalkuntza kasu aurreratuak. Uste dugu kasuek, bilduma interesgarria osatzeaz gain, euskara planak dituzten eta izan nahi dituzten enpresa eta erakundeei pistak, adibideak... eskaintzen dizkietela.
|
|
Saiatu gara azaltzen
|
zergatik
eta zertarako biltzen eta argitaratzen ari garen normalkuntza kasu aurreratuak. Uste dugu kasuek, bilduma interesgarria osatzeaz gain, euskara planak dituzten eta izan nahi dituzten enpresa eta erakundeei pistak, adibideak... eskaintzen dizkietela.
|
|
|
ZERGATIK
ETA ZERTARAKO
|
2010
|
|
Eta bukatzeko, azpimarratzeko beste alderdi bat da ikasleek momentu oro jakin behar dutela zer egiten ari diren,
|
zergatik
eta zertarako (CoelKlase osoak komunitate bat osatzen du, eta komunitate horretan gertatzen den guztiak eragina izango du prozesuan.
|
|
Beste alderdi bat da ikasleek momentu oro jakin behar dutela zer egiten ari diren,
|
zergatik
eta zertarako.
|
|
" Merkatu balioari" dagokionez, euskara ez da produktuen edo zerbitzuen aukera hoberena eskaintzen duen hizkuntza, eta, horrela, merkatu balio gutxikoa da euskara, gaur egun behintzat.
|
Zer
eta nola egin euskararen aldeko joera erakargarria izateko?
|
|
(d) Erraza al da, eta nola egin, estatu nazio eredutik hizkuntza ekologia eredura igarotzeko? (e) Hizkuntza ekologia ereduak
|
zer
eta noraino gainditzea dakar. Osatze bat?
|
|
Katalunian eta Valentzian (75 bulego) badago masa kritikoa gastua justifikatzeko katalanez bulegoetako eskaintza, on line kanala eta informazio korporatiboa biderazteko. Baina Galizian, 10 bulego besterik ez dago; beraz,
|
zer
eta nola egin hausnartu beharra dago.
|
|
Sistematikoki jokatuta baino ez zaigu posible izango euskararen Framing Aldarrikatzailearen eta Framing Herabearen muinak eta zergatiak sakon aztertzea eta ezagutzea. ezagutza zorrotz horrek euskararen inguruko diskurtso teoriko berritua osatzeko ahaleginak gidatu lituzke, honako galdera bikoitz honi erantzun egokia eman ahal izateko: "
|
zergatik
eta zertarako bultzatu euskara?" eman beharreko erantzunak euskal gizartearen gehiengoa bere baitara biltzeko modukoa izan behako luke. eginkizun horretan, Framing Aldarrikatzailearen ezaugarri baliotsuak kontuan hartu eta alderdi desegokiak baztertuko lirateke; halaber, Framing Herabearen indarguneak nola desaktibatu eta planteamendu horretatik etor litezkeen mehatxuak nola saihestu pentsat... gizarteak dituen euskararen errealitatearen hautematea eta irudikapena hizkuntza horren alde jartzea eta bere defentsarantz bideratzea. laburbilduz, eman beharreko pausoak honako hauek lirateke:
|
|
udako euskal unibertsitatea. euskararen aholku batzordea, 2004, Hizkuntza kalitatea: zertaz ari garen,
|
zergatik
eta zertarako. Vitoria gasteiz:
|
|
zergatik ez zuen idatzi gehiago euskaraz arrasatearrak? eta mundu politiko instituzionalera gatozela, iruñea, kalahorra edo baionako diozesiek
|
zergatik
eta nola ez zuten sustatu idazkuntza bortitz bat kristau herritarrak hezi eta apaiz jendeari lanabes teologiko pastoral duinak eskaintzeko; zeren eta etxauz en kasua salbuespen mugatu bakarra baitugu zerbait geroago(), ezaguna da, adibidez, nola araban herritarrei trenkoko asmoen berri eman zitzaien, parrokiaz parrokia.
|
2011
|
|
1.1 Argitze saioa
|
zergatik
eta zertarako — 16
|
|
1.1 Argitze saioa
|
zergatik
eta zertarako zergatik saioa egin, erantzuna, lerro bakarrean eman behar bada, argia da oso:
|
|
Aurreneko atala sarrera bat da bertan saioaren nondik norakoak azaltzen ditu: zergatik egin du artikulu hau,
|
zertarako
eta artikulua nola estrukturatuta dagoen azaltzen du.
|
|
J U L E N A R E XO LA L E I B A. Lehentasunezko arloak definitzerakoan argitu da
|
zergatik
eta zertarako ari garen lan hau guztia egiten. horren inguruan bi postura ikusi ditut nik gaur oso oso garbi. errealitatea asumitu egin behar dugula esaten duena versus atzerapen linguistikoaren kontzeptua gaitzat hartu behar dela esaten duena. Nondik joan nahi dugun pentsatu behar dugu. zientzia eta politika sozialaren arteko eztabaida horretan ez nator bat bakoitzak bereaz arduratu lukeela esaten duen pentsamenduarekin:
|
|
Ikusmira hau gogoan dugula, behar bada, eleaniztasuna lorgarriagoa izango da. Lantxo honetan, eta abiatzeko, eleaniztasuna giza mailan eta norbanakoaren baitan
|
zer
eta nola ulertu daitekeen aztertuko dugu. ondoren, eleaniztasunaren aldeko hainbat ekimenen edo praktika egokien berri emango dugu. eskolak ezin du bakarrik, ezinezkoa da, honelako erronka bati aurre egin. giza zientzien, eta bereziki hezkuntza aldetik eleaniztasunaren alde proposatzen diren printzipio batzuk eta egin daitezkeen zenbait jardun gogoratuko ditugu azken atalean. Agian, horrela, gure helburua ez da hain utopikoa izango.
|
|
UEMA? Eta funtzioaz hitz egiterakoan, zein hizkuntza edo funtzio zehatz?". eta, esate baterako, plano horietan guztietan subsidiaritatearen printzipioa
|
zertan
eta nola zehazten den argitzea.
|
2012
|
|
LITerATurA eSkoLA 2003ko urrian jarri zuen abian Larrabetzuko bihotz bakartien klubak. orduan irakurtzen ikasi gura genuela aldarrikatu genuen, jakin gura dugula nork noiz non zer
|
zergatik
eta zertarako idatzi zuen. orduan best-sellerrek ez gintuztela asetzen oihukatu genuen, munduko literatura argitaletxe boteretsuenen ilunpeetatik argitara ekarri behar genuela, ez dugula onartuko zer irakurri behar dugun esango digun ebazpen ofizialik. horri, besteak beste, generitzon irakurlearen parte hartze aktiboa.
|
|
Orain arte ikusi ditugun datuak kale erabilerari orokorrean dagozkionak izan dira, hau da, hiztunek euskara erabiltzea soilik kontuan hartzen duen neurketaren datuak dira, non, norekin,
|
zertarako
eta beste hainbat aldagai kontuan hartu gabe. Duela bost urteko txostenean haurren presentziaren araberako erabilera ere neurtzen hasi ziren.
|
|
barne ibilbidetik eragindako aktitude aldaketak sendoagoak dira eta gehiago irauten dute kanpoko ibilbidetik gertatutakoek baino. gudio gisa funtziona dezake; kanpoaldeko arrasto gisa baino ez; zenbait egoeratan, hartzaile batek landutako pentsamenduen kopurua zehaztu dezake; eta beste batzuetan haren pentsamenduak lerratzen eragin dezake (Petty eta Cacioppo, 1986).
|
Zertan
eta nola eragiten du euskarak pertsuasio egoera batean iturriaren aldagai gisa?
|
|
eragiten al dio pertsuasio indarrari mezuetan hizkuntza gutxitua (ere) erabiltzeak? Eta, baiezkoan,
|
zertan
eta nola eragiten dio. Ikerketak berretsi egiten ditu, neurri handi batean, hipotesiak:
|
|
Maria Jose Azurmendik hizkuntzaren ikuspegi psikologikoari eta ikuspegi soziologikoari ikuspegi psikosoziala gehitu zien gizabanakoaren eta gizartearen arteko elkarreragina aztertzeko. Eta erakutsi zuen, hizkuntzen erabileraren kasuan, hiztunek gaitasun soziolinguistikoa dutela, hau da, badakitela egoera bakoitzean eta toki bakoitzean
|
zer
eta nola hitz egin behar den, eta hortaz, egokitasuna taldeak partekatzen duen kontzeptua izanik, gizartea bera aldatzen den heinean moldatuz doala (Azurmendi, 1987).
|
|
Lanak, beraz, bi zati nagusi izango ditu. Lehenik, arnasguneen izaera, beraien ezaugarriak eta horietan aldaketak
|
zergatik
eta nola gerta daitezkeen ikusiko dugu. Esan bezala, M. Zalbidek arnasguneei buruz idatzitako artikulu batean oinarrituta.
|
2013
|
|
Bitartean, artikulu honen neurriaren barruan aztertu ezin ditugun hainbat arrazoi tarteko, pentsa liteke ahultzen baino gehiago ez ote den indartzen ari" uzkurra" deiturikoa. ...ezaugarrietarikoa da hizkuntza askatasuna aldarrikatzea, euskararen erabilera sustatzeko eta bermatzeko politika eraginkorrak, oro har, inposizioarekin lotzea, zilegitasuna edo justifikazio demokratikoa ukatuz azken 25 urteotan EAEn garatu izan den hizkuntza politikari (ez, ordea, Nafarroan edo Iparraldean burututakoei), eta, azken batean, aterpe emanez elebitasun zinikoari (elebitasunaren bandera
|
zertarako
eta praktikan elebakartasun soziala defendatzeko altxatzeari deitzen diot horrela) nahiz elebitasun ez berdinkide eta diskriminatzaileari (Hizkuntza Komunaren aldeko Agiriak defendatzen duenari). Laissez faire/ laissez passer luke goiburu framing uzkurrean oinarrituriko hizkuntza politikak.
|
|
Lehena, gu guztiok garela etorkizunaren jabe. Hortaz, euskarak iraun dezan" nahi" izan behar dugu;" euskara zergatik,
|
zertarako
eta nola" galderari erantzuterakoan zenbat eta
|
|
Egia esan, hau izan zait agian Txosteneko atal interesgarriena, eguneko egoeran, adierazten duelako
|
zer
eta nola egin genukeen euskararen alde ekiteko eta lortzeko: 1) aldeko diskurtso berriak eraikiz eta sozializatuz, 2) gure gizarte osoak, edo gehiengoak, aldeko ibilbidea hartu edo jarraitu dezan.
|
|
hizkuntzak etengabe aldatzen ari dira (ikus Mufwene 2001, 2008). Dena den, argi dago ezagutza motek eta hizkuntzen jabetze prozesuek, irudikapenen galbahetik pasatuta, asko baldintzatzen dutela nork erabiltzen duen
|
zer
eta norekin, bai eta erabilitako barietateak zer forma hartzen duen ere.
|
|
Bigarren etapako bigarren ikasturtean() ikasleen aurre testu eta ondo testuen azterketak ere egin dira, ikusi nahi izan baita ikasleen ahozko ekoizpenak
|
zertan
eta zenbateraino hobetu diren. Horretarako, Sainz (2006) eta Sainz al. (2009) en proposamenak hartu dira kontuan.
|
|
Nolakoa da gu bakoitzaren diagnosia Euskararekiko? Ondo ezagutuz, hobeto planifikatuko dugu bakoitzak
|
zer
eta nola egin.
|
|
Nolakoa da gu bakoitzaren diagnosia Euskararekiko? Ondo ezagutuz, hobeto planifikatuko dugu bakoitzak
|
zer
eta nola egin.
|
|
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz – Itxaro Artola
|
|
" Euskararen aingurak Arrasateko gazteen hizkuntza praktikatan.
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz". HIZNET hizkuntza plangintzagraduondokorako sakontze egitasmoa, ikasturtea.
|
|
Itxaro Artola – Euskararen ainguralekuak Arrasateko gazteen hizkuntza portaeran.
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz zuen bakarrik eta %17, 4ak, bietara. Elkarrizketatu ditugun hamabost gazteetatik hamabi %25 horretan leudeke.
|
|
Itxaro Artola – Euskararen ainguralekuak Arrasateko gazteen hizkuntza portaeran.
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz mota aipatzen ditu euskararen inguruan: Baieztapen diskurtsoa, Axolagabekeriaren diskurtsoa eta Ukapenaren diskurtsoa.
|
|
Arrasateko gazteen hizkuntza portaeran.
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz
|
|
Itxaro Artola – Euskararen ainguralekuak Arrasateko gazteen hizkuntza portaeran.
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz
|
|
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz – Itxaro Artola
|
|
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz – Itxaro Artola
|
|
Itxaro Artola – Euskararen ainguralekuak Arrasateko gazteen hizkuntza portaeran.
|
Zergatik
eta non hitz egiten duten euskaraz duguna. Formazio zentro gisa Arrasate Musikalek baditu hutsuneak euskararen erabileran, eskolak euskaraz emateko gaitasunik ez duten irakasle beterano batzuk mantentzen dituelako.
|
2014
|
|
Hastapeneko ideia hau hobeto ulertzeko Tabarak proposatzen duen SEIC modulua erabiliz, sozio ekosistemak nola komunikatzen diren,
|
zer
eta zenbat kontsumitzen duten, nolako hondakinak sortzen dituzten
|
|
Hau da, definitzen den komunikazio estrategiaren arabera, argi izan behar da zein ideia marko elikatu nahi den eta zein ekidin nahi den.
|
Zeri buruz
eta nola hitz egin nahi den eta zein gairen inguruko eztabaidak ekidin nahi diren. Hortaz, ematen diren mezuak eta ideiak ongi neurtuak izan behar dute.
|
|
Baina
|
zergatik
eta nola abiatu nuen ikerketa hau?
|
|
Ikerlan honen helburua, dena dela, Atxutxiamaika Aisialdi Taldeak (aisialdiko eskaintza egiten duenak) erabiltzaileen, hauen gurasoen eta taldeko hezitzaile direnen euskararen erabileran eragiten duen eta hala balitz zein neurritan aztertzea da. Hau horrela, ondorengo atalean, aisialdi taldea izango dugu hizpide, egitasmo honen inguruko zenbait aspektu ezagutuko ditugularik;
|
zergatik
eta zertarako sortu zen, zeini zuzendurik dagoen, zein den bere izaera eta zeintzuk bere helburuak
|
|
— Elkarrizketatu/ hizlarien kode alternantzia jasotzea (noiz,
|
zergatik
eta zertarako gertatzen den).
|
|
kode alternantzia. Lan honetan Gabiria bezalako arnasgune batean zer nolako kode alternantzia dagoen jakin nahi izan dugu, bi belaunaldi ezberdinetan bina talde grabatuaz; noiz,
|
zertarako
eta zergatik gertatzen da. Ohiturei buruzko lana zela esanda jarri ditugu hizketan 18 lagun, eta guk elkarrizketa bideratuaz, euskaraz, hizkuntza ohiturez, horien zergatiez eta beste makina bat kontuz aritu gara lau ordu pasatxoko jardunean.
|
2015
|
|
Hizkuntza irakastetik harago, komunikatzen irakastea dagokigula dio, eta ikasleek eskuratu behar dituzten oinarrizko konpetentzien osagaia dela ahozko komunikaziorako konpetentzia. Ildo horretatik, ahozko hizkuntzaren zer,
|
zertarako
eta nola irakatsi eta ikastea dagokion galdetzea litzateke oinarrizko galdera. Bide horretan," Komunikatzen ikasi" konpetentzia EKI egitasmoaren bitartez nola lantzen den kontatzen digu elkarrizketan.
|
|
Teoria eta estrategia didaktikoak etorriko dira egiten den horren gaineko lehen gogoeta egin ondoren, ez lehenago. Teoria hori baliagarria da ulertzeko zer egiten den eta erabakitzeko
|
zer
eta nola egin edo aldatu nahi den. Teoria eta estrategia horiek lagun izanda diseinatzen da praktika berria, eramaten da gelara eta, ahal bada, grabatu eta horren
|
|
Bigarren etapako bigarren ikasturtean() ikasleen aurre testu eta ondo testuen azterketak ere egin dira, ikusi nahi izan baita ikasleen ahozko ekoizpenak
|
zertan
eta zenbateraino hobetu diren. Horretarako, Sainz (2006) eta Sainz al. (2009) en proposamenak hartu dira kontuan.
|
|
—
|
Zer
eta nola irakatsi behar denaren gainean, uste dugu ahozkoaren lanketa sistematikoa egitea dela eskolaren zeregina. Hona hemen dekalogo moduko bat; 10 aholku lagungarri:
|
|
Bukatzeko, Sallabank ek (2014: 19) eskala on bati hizkuntza erabiltzera bideratzen gaituzten baldintzak aztertzeko eskatzen zion, hau da, noiz, non, norekin, zenbatean behin,
|
zertarako
eta zein erabilera eremuetan erabiltzen den hizkuntza ikertu litzatekeela alegia, besteak beste. Soziograma moduko bat egitea litzateke, beste era batera esanda.
|
2016
|
|
Ahozko jardunera mugatu dugu kasu gehienetan. Gutxi asko euskaraz mintzo direnek zenbat irakurtzen/ idazten duten euskaraz,
|
zertaz
eta zertarako, nekezago jakin ahal izango dugu: ez daukagu horretarako, zoritxarrez, ahozko jardunaren pareko informazio oinarri demolinguistiko zabalik.
|
|
egiten jakitea. Ez da konpetentzia instrumental hutsa, hala ere, norberaren balioa eta norberaren izaten jakitea eta
|
zer
eta nor izan sentitzea baita. Eta ez da, nabarmendu dudan moduan, joko sozialetan automatikoki piztuko den erantzun edo erreakzioa; ez da jokaera inkontziente soila.
|
|
Baina gure ikasleek hizkuntzen arteko jokoarekin egiten dute topo, eta horretan egin behar dute egoeraren definizioa: balio ideologiko, egitura soziologiko eta arau pragmatikoen arabera ebatzi behar dute noiz, nola,
|
zertarako
eta norekin erabili hizkuntza bat edo beste. Hor jokatu behar dituzte euren gaitasun praktikoak eta euren jakintza metapraktikoak erabili.
|
2017
|
|
Iruñean Katakrak sortu dutenek, badakite kontzienteki zergatik egin duten; Iruñeako jendeak badaki
|
zergatik
eta zertarako hor dagoen. Baita Iruñeatik baino haratagoko jendeak ere:
|
|
Lehen muga metodologikoa da. izan ere, hasierako hurbilpen honek ziur aski badu zer hobetua: zein denbora esparru aintzat hartu eta zein ez,
|
zer
eta nola galdetu... esate baterako, oso baliagarria izango zen, galdetegiaren amaieran galdera ireki bat egin izan balitz, inkestatuek denbora esparruren baten falta sumatu ote zuten jakinarazteko eta, horrela, metodologia fintzen joateko. hortaz, hemen plazaratu nahi izan den ikuspegi berria berrikustea eta hobetzea interesgarria eta beharrezkoa iruditzen zait, etorkizunean, dagoeneko daudenekin...
|
|
ehu, 1998 euskararen kalitatea: zertaz ari garen,
|
zergatik
eta zertarako. (2004). Vitoria gasteiz:
|
2019
|
|
zerbait egitea merezi du, baldin eta" ...euskaldun jendeak bere eguneroko bizian euskaraz jardun dezan benetan lagungarri bada" Zalbide, 2013: 53). eta, bestetik, argitaratua du dagoeneko, nire ustez, euskal herri osoko euskararen erabileraren diagnostiko sendoena, non tokian tokiko erronkak aletu, eta proposamen zehatzak eskaintzen dizkigun;
|
zertarako
eta, indarrak alferrik galdu gabe, leku bakoitzean hartu litezkeen neurriak konErdaldunekiko konplizitatea lortu behar da, baina" txokeak" ezin saihestuzkoak dira: euskarak jardueraesparruak irabazi behar ditu. kretatzeko eta, bide batez, egitea merezi ez duenaz abisatzeko (Zalbide, 2016).
|
|
Bai, baina orduan kontsekuenteak izan, eta ekintzak ebaluatzean ez gaitezen mugatu esatera gogo onez ibili direla hainbat lagun; eta ez ditzagun aukeratu ekintzak klasiko edota originalak direlako soilik; eta, batez ere, urteko azken balorazioa tokatzen denean ez ditzagun sartu ekintza guztiak totum revolutum batean ondorioztatzeko aurrekoan baino emaitza positiboagoa dugula,
|
zergatik
eta bizpahiru ekitaldi gehiago —zein, baina? — burutu ditugulako. kontua da iritzi inpresionista kuantitatibotik harantzagoko pausoak ematea, zehazki jakin dezagun zenbat aurreratu dugun (edo ez) eraginkortasunean. eta horretarako ezinbestekoa da ekintzen zer nolakoa miatu, eta lehentasunen araberako gradazio hierarkiko sendoa ezartzea. eta horrela, banan banan joan gaitezke lehentasuna...
|
|
ekintza zehatzak, denak" zaku berean", alegia, garrantzi maila berekoak izango balira bezala baloratzen dira termino hauetan: ondo funtzionatzen dute; jendea gustura ibili zen; parte hartze polita lortu dugu; beste nonbait harrera ona izan da... ebaluazio" inpresionista" inondik ere, eta osatu gabea; funtsean kopuru eta asebetetze mailaren irizpideetan oinarrituta, eta tarterik uzten ez duena ekintzak banan banan aztertzeko eraginkortasun irizpideen argitan,
|
zergatik
eta, besteak beste, eraginkortasuna bera zertan mamitzen den antzemateko irizpide argirik ez dagoelako.
|
|
Terminologiari erreparatuz gero, deigarria da helburuei neurriak deitzea, edo, baita ere, ekintzak berez ekintza ez izatea zenbaitetan, ezpada helburuen" desglosea", alegia, helburu operatiboak, nolabait esateko. molde kartesiarraren erruz—,
|
zertarako
eta ebaluazioaren labirintuan barrena tentuz sartu ahal izateko.
|
2020
|
|
Etengabeko berrikuntzaren aroan, ikerketa eta haus* Behategiarekin elkarlanean argitaratu du BAT Soziolinguistika Aldizkariak 116 zenbaki hau, eta, hala, interesgarri deritze irakurlearen esku testu hau jartzea erakunde horren aurkezpen labur gisa. narketa ere ezin ditugu ahaztu:
|
zer
eta nolakoak garen; nora goazen; nolako harremana dugun elkarrekin; audientziek zer eragiten duten; zer egiten den atzerrian... Eta horretarako hedabideen behatoki bat behar dugu (HERRI EKIMENEKO EUSKAL HEDABIDEAK txostena, 2012ko martxoa).
|
|
Era berean, komunitatearen nahiak eta beharrak ezagutzeak lantaldeak hobeki fokalizatzeko bidea ere eskaintzen digu. Izan ere, ezagutza horrek, besteak beste, gure erredakzioen alderik konplexuena argitzen lagun dezake, alegia,
|
zer
eta nola komunikatu, edo bestela esanda, zer eta nola eskaini.
|
|
Era berean, komunitatearen nahiak eta beharrak ezagutzeak lantaldeak hobeki fokalizatzeko bidea ere eskaintzen digu. Izan ere, ezagutza horrek, besteak beste, gure erredakzioen alderik konplexuena argitzen lagun dezake, alegia, zer eta nola komunikatu, edo bestela esanda,
|
zer
eta nola eskaini.
|
|
" Zailena
|
zer
eta nola komunikatu nahi dugun erabakitzea da. Sinesgarritasun arazoak ditugu, alor horri dagokionez, krisian gaude".
|
2021
|
|
Ikastetxez ikastetxe grabatu ziren bideoz arlo ezberdinetako bina orduko saioak. Grabazio horien azterketatik abiatuta diseinatu ziren presNorberaren hizkuntzaerabilera eta irakasteko modua hausnarketaren erdigunean jarrita, prestakuntzaren helburua izan zen ezagutzea eta ulertzea zein,
|
zergatik
eta nola bultzatu eta indartu dezaketen hainbat portaera eta jokabidek gelako elkarrekintza eta ahozko hizkuntzaren erabilera. takuntza saioak, bai talde txikitan (grabazioak egindako irakasleekin batera), bai talde handian eskolako klaustro osoarekin.
|
|
Norberaren hizkuntza erabilera eta irakasteko modua hausnarketaren erdigunean jarrita, diseinatutako prestakuntzaren helburua izan zen ezagutzea eta ulertzea zein,
|
zergatik
eta nola bultzatu eta indartu dezaketen hainbat portaera eta jokabidek gelako elkarrekintza eta ahozko hizkuntzaren erabilera. Lanketaren ondorioz, gelako elkarrekintza eta ahozko hizkuntzaren erabilera sustatzera garamatzaten praktika onekin lotutako adierazle esanguratsuenak identifikatu ziren:
|
|
Beren hizkuntzen presentzia Interneten
|
zergatik
eta nola areagotu jakin nahi dutenei, bai eta modu praktikoan nola egin jakin nahi dutenei hainbat bide eskaintzen die, besteak beste, zer tresna eta teknika dauden eskuragarri, zer bitarteko diren egokienak, zer alderdi landu behar diren lehendabizi
|
2022
|
|
Nahimen hori elikatzeko bideetako bat hezkuntza soziolinguistikoa dugu, ezinbestekoa ikasleek arrazoibiderako baliabideak eskura ditzaten. Izan ere, egungo Euskal Herriko egoera soziolinguistikoa ezagutzeak lagunduko die bai testuingurua ulertzen, bai, euskaraz bizi nahi badute,
|
zer
eta nola egin dezaketen konturatzen (Eizmendi, komunikazio pertsonala, 2021eko apirilaren 8an).
|
|
ikastola, euskaltegia, hedabideak, administrazioa... Artikulu batean bildu zituen Imanol Azkuek (2018) bigarren azterlan horren puntu nagusiak; 2017ko Zumaiari ere begiratua egin zion azken atalean, eta arrasto batzuk eman zituen
|
zer
eta nola egin litzatekeen zumaiarrok" euskara izaten" jarraitzeko. Izan ere, alderdi soziologikoa aztertzea funtsezkoa da egoera soziolinguistikoa hobeto ulertzeko.
|
|
1
|
Zer
eta nola kudeatu luke Udalak?
|
|
Hori guztia gogoan, garai egokia da Udalean lehen egindako lanak eta esku artean dauzkan plan edo proiektuak mahai gainean jarri, eta eragin linguistikoa nola ebalua dezakegun ikusteko. Kontu berria da ELEren hau, eraikitzen eta elikatzen jarraitu beharrekoa, udal askotako praktikak erakutsiko duelako ondoen
|
zer
eta nola hobetu behar den.
|
|
Badago adineko pertsonak infantilizatzeko joera orokortu bat, eurengatik erabakiak hartzeko eskumena izango bagenu bezala. Badirenez nor, erabaki dezatela
|
zer
eta nola gustatzen zaizkien edo nahi dituzten gauzak. Horien artean, esan dezatela askatasunez zein hizkuntzatan jaso nahi duten osasun arreta, eta zergatik ez, galde diezaiegun zein hizkuntzatan hil nahi duten.
|
|
Badago adineko pertsonak infantilizatzeko joera orokortu bat, eurengatik erabakiak hartzeko eskumena izango bagenu bezala. Badirenez nor, erabaki dezatela
|
zer
eta nola gustatzen zaizkien edo nahi dituzten gauzak. Horien artean, esan dezatela askatasunez zein hizkuntzatan jaso nahi duten osasun arreta, eta zergatik ez, galde diezaiegun zein hizkuntzatan hil nahi duten.
|
|
Harrezkero bidea egin dugu, eta begiratua eman nahi izan diogu ibilitakoari, orain gauden lekuari eta etorkizunerako ikusten dugun bideari.
|
Zer
eta nondik begiratu aukera handia dago, baina bereziki erreparatu nahi izan diogu bide horretan aurrera egiteko ezinbestekoak izan diren diskurtso, arrazoibide eta balio batzuei, eta gerora begira ere jarriko gara, aurrealdean dauzkagun erronka batzuei heltzeko. • Hitz gakoak:
|
|
Azken finean, interes taldeak aktibatu nahi baditugu eta beraien posizioa erabili enpresetan euskara txertatzeko, horretarako zilegitasuna sentitu behar dute. Eta, horretarako, inportantea da beraiek zentzua hartzea horri, jakitea
|
zergatik
eta zertarako egiten duten hori, eta gizartean horretarako legitimitatea dutela sentitzea. Pertsonak eta taldeak ahalduntzea beharrezkoa da.
|
2023
|
|
Euskalgintza, administrazio publikoa, sindikatuak, enpresa pribatuak, hezkuntza eragileak... kezkatuta daude euskarak eremu honetan duen presentziarekin, eta, horren ondorioz, gero eta gehiago aipatzen da arlo sozioekonomikoa euskararen biziberritzean. Horren erakusle dugu 2022ko maiatzean izan berri den Udaltopeko gaia" Eskolak bakarrik ezin badu...
|
Zer
eta nola egin behar dugu udalerrian hobeto 16 urte bitartekoentzat hizkuntza politika egokia antolatzeko?".
|
|
Azken hamar urteetan, aktibazioan egin du apusturik handiena Topaguneak, arreta eragite lanetan jarriz. Baina ondo aztertu dugu elkarteetan zein neurritan eman den bilakaera hori eta eragiletzan sakontzeko
|
zer
eta nola egin behar dugun.
|
|
Komunitatearen ideiarekin abiatu ginenean, argi genuen eta argi dugu gaur ere Tximintx tresna dela, erreminta dela, ez besterik. Eta tresna da
|
zertarako
eta euskaraz bizi gura duten derioztarrek garapen egokia izateko. Horixe besterik ez.
|