2000
|
|
Kontratu horrek, arestian aurkeztu ditugun oharren arabera, senar emazteak behartzen ditu,
|
zertara
eta elkarrekiko edota ondorengoekiko betebehar erkideetara. Horrexegatik, herri aurreratu guztietan, nahitaezko izan dituzte legeek betebehar horien menekoak zehazteko moldeak.
|
|
Bestaldetik, Schlicken ‘eskuin alderdiak’ distortsio pragmatisten aurkako iritzia bere egin zuen, zeren, Carnapek haiek erlatibismopean sartu nahi ez zituen arren, erlatibismo haztegia zen nolabait. Egiazkoa zer zen nahi zuten jakin,
|
zer
eta zeintzuk ziren egiazko enuntziatuak edota postulatuak, hau baitzen modu bakarra ezagutzari oinarri finkoa eskaintzeko. Schlicken joera honek errealismoari buruzko eztabaidan sakondu zuen, hura gorde behar zutela defendatuz —Carnapen eta Neurathen iritzien aurka, hauentzako errealismoa eztabaida metafisikoa besterik ez baitzen— Schlicken aburuz, errealitatea existitu egiten da, gizabanako batek pentsatzen duen edo pentsa dezakeenarekiko independentea izanik; unibertsoan gizakirik ez balego, planetek, adibidez, beren orbitetan biraka jarraituko lukete, zioen.
|
2001
|
|
Simil baten bidez esateko, filosofiara ateratzen da Kant begiratzera ea zenbat eta zer dela-eta ikusi egiten duen. Eta hor dator, filosofiazko ibilaldi luzea eta sakona egin eta gero,
|
zer
eta nolan ikusten duen adieraziz; ispilu on bat aurkitu eta berak bere begiez ikusi baititu bere begiak, eta bere begiez neurtu bere ikusmenaren ahalmena. Horrela, ikusmenaren ahalmena neurtuta edo justifikatuta —edo zehatz mehatz mugatuta— dagoela esanez dator.
|
|
maitagogoak bereganatzen duela, bai, objektuen izana, edo iristen dela objektuengana, horien ezagutza benetakoa lortuz. Zentzumenak, adimena, eta ez dakit
|
zer
eta zelan erabiliz. Baina lortu egiten dituela, benetan, ezagutza objektiboak, askotan edo gehienetan beren osotasunean ez bada ere.
|
|
Mendi gailur batetik urrutira begira gaude. Ez dakigula
|
zergatik
eta zelan, sufesta baten hasiera ikusten edo sumatzen dugu: subola handi baten leherketa edo sorrera edo eraldaketa, mila zatitan apurtu eta airean sakabanatuz.
|
2005
|
|
Euskal gaiak, idazlan honetan behin baino gehiagotan aipatu bezala, berebiziko garrantzia du Humboldten bilakaera intelektualean. Hari esker ulertzen du honek, hain zuzen, zer nolako esanahia eta garrantzia duen berez hizkuntzak gizakiaren izaterako eta formaziorako, eta, honen haritik,
|
zergatik
eta zertarako garatu behar duen bere giza-teoria hizkuntz estudio orohartzaile baten eskutik. Testuinguru honetan kokatzen da euskal monografia zabal eta oso bat burutzeko bere asmoa eta, berau horrela inoiz burutua izan ez bazen ere, egia da aztergai honen inguruko idazlan asko aurkitzen ditugula haren obran.
|
2009
|
|
Foucaultek, gerora, urte haietakoa gogoratuz zioenez, estrukturalismo izeneko hark Frantzian modako mugimendu gisa arrakasta izan zuen eta giza zientzietan erabili zutenek soilik ulertu zuten. Zientzia horietan zihardutenek ederki zekiten estrukturalismoa
|
zer
eta zertan zen eta, izan ere, linguistikan eta etnologian aplikatu egiten zen; baina, halaz ere, alor horietan aplikatzen zutenetako inortxok ere ezin azal zezakeen estrukturalismoa —korronte filosofiko bezala— zer zen. Foucaulten hitzetan, ordura arte marxismoaren laguntzaile izana zen fenomenologiaren ordezko bihurtzea izan zen estrukturalismo izeneko episodio labur samar haren eraginetako bat; Merleau Pontyren fenomenologiak edota Sartreren existentzialismoak mintzairaren eta inkontzientearen esanahia esplikatzeko balio ez zutelako; marxismoak berak ere —artean, erantzunezina, nonbait—, bakarrik, ezin zezakeen horrelakorik lortu.
|
2010
|
|
Esandako orok erakusten du zein den tratatu honen xedea eta zein hori aztertzeko ikusmoldea. Hartara, xede hori aintzat harturik ez da lan zaila izango azaltzea
|
zer
eta nola garatuko den gaia. Lehendabizi, legeaz jardungo dugu orokorrean, gero horren motak zehazteko.
|
|
Ezeren aurretik, baina, funtsezkoa da" hizkuntzaren pedagogia" kontzeptua bera argitzea —eta horrekin zergatik pedagogia hizkuntzaz arduratzen den azaltzea—, kontzeptu hori hemendik aurrerako gure hausnarketen abiapuntua eta helmuga izango baita. Bada, horretan, eta lehenik, baliagarri dakiguke Humboldten pentsamenduari begirada labur bat botatzea eta, zehazki, gizakiaren" formazioa" eta gizakiaren" hizkuntza"
|
zergatik
eta nola uztartzen dituen gogora ekartzea: esan behar da, hasteko, bere antropologiak" Bildung" kontzeptu alemaniarra eraberritzen duela eta, horren haritik, gizakiaren" izate errealaren ezagutza" eta gizakiaren" izate posiblearen formazioa" elkarreraginean kontsideratzen dituela.
|
2013
|
|
|
Zergatik
eta zertarako balioak. Badago balio hitza ulertzeko oinarrizko zentzu bat.
|
2016
|
|
Espiritu serbilaren superstizioak baino ez ote dira, aspaldidaniko gure joputzaren emaitzak(" l’ennemi invetere de la pensee le gouvernant, l’homme de loi, le religieux" barneratu dizkigutenak)? Morala eta Natura elkarren ukazioak badira,
|
zergatik
eta zertarako izan moralak. Naturala amorala da.
|
2017
|
|
Bere funtsa izatea.
|
Zertan
eta zertaz agertzen da gabezia hori. Askatasunean eta askatasunaz; ezen askatasuna baita, hain zuzen, funtsa[...] Baina ezerez pasibo hutsa ez izateko, beharrezkoa da ezerez ez fundatu hori mugimendu fundatzaile hutsa izatea" (455 or.).
|
2021
|
|
zerk egiten du, jaiotzen den gorputz motan jaiotzen dela ere, norbait kategoria (neska edo mutil) jakin batekin identifikatzea?
|
Zergatik
eta nola ezartzen da jaio bezain pronto, aurretik eta ondoren neska edo mutila den ebazteko antsietate eta halabehar hori. Zein dira gorputzeko ezaugarri jakinen, genero espresioen eta genero identitatearen arteko korrelazio ‘naturala’ ezartzen duten irizpide, baldintza eta markoak?
|
|
21). Azken batean,
|
zer
eta nola egin daiteke denon bizitzak bizigarriak izan daitezen?
|
2022
|
|
Arreta kritikozko jarrera, eta ez zaintzazkoa; mendeko egin gaitzan onartzen diogu eta gure konfiantza eskaintzen diogun hari eskumenezko ahalak eman.
|
Zergatik
eta nola behar dugu, galdetzen du Annette Baierrek, hori egitea?
|
|
Filosofiarekiko lotura handirik ez duten testuinguru historiko sozialetatik gatozenontzat, eta Iberiar penintsularen eta bertako hizkuntzen kasua hori da, planteamendu hori interpelatzailea zaigu. Izan ere, biktimismoan edo ezkortasunean murgildu beharrean, zergatik oso ongi jakin ez arren filosofiaren historia handi eta beharrezkotik baztertuta geratu garelako edo egia filosofikoaren graziak ukitu ez gaituelako, galde diezaiokegu geure buruari
|
zergatik
eta nolatan ez den gertatu hemen filosofiarik hala antzemateko moduan, eta zein adierazpidetan kamuflatu behar izan ote duten amaitu gabeko gure existentziaren funtsezko auziek.
|
|
zer ari da gertatzen gaur unibertsitatean?
|
Zer
eta nork pentsa dezake gaur sistema unibertsitariotik, gaur egun funtzionatzeko modua kontuan hartuta?
|