2013
|
|
Jakina, estilistika berbabidera ekarrita, ez dugu ahaztu behar gaur egun euskal corpusetan eta eredugarri kalifikatutako bildumaren batean jasotako adibide asko eta asko, azken buruan, argitaletxeetako eta hedabideetako zuzentzaileen aukerak edota eredugarri zen den erabakitzeko ahalmena dutenen apetak direla. Bestela esanda, lagin horiek ez dute jasotzen XXI. mendeko une jakin honetan euskara osoa
|
zer
eta zertan den. Hortaz, oso kontuz erabili beharreko materialak dira, errealitatearen zati baten berri baizik ematen ez dutenez gero.
|
2014
|
|
Euskal Herriko hezkuntza sistemari ezartzen zaio, beraz, zeregina lankidetzan aritzeko,
|
zertarako
eta erantzun bat artikulatzeko gaur egun jendarteak erakusten duen egoera linguistiko berriarentzat. Eta egoera berriaren ezaugarriak funtsean bi ideiatan bildu eta sintetiza daitezke:
|
2016
|
|
Betiere, greziera klasikoko izen berezi bat euskaraz berariaz araututa ez dagoenean, orduan? 76*? ageri da,
|
zertarako
eta Euskaltzaindiaren arau horren irizpideak erabilita baturako forma proposatu dela adierazteko.
|
|
Udaltop, Zer da euskara euskaraz ez dakitenentzat? Haiek euskarara hurbiltzeko,
|
zer
eta nola egin daiteke udaletatik? 2011/04/07 (http://www.udaltop.eus/documents/ 192363/ 756845/ Euskarara+ hurbiltzeko+ jarrera+ mesedegarri+ eta+ oztopatzaileak.+ Ponentzia/ 816eb7ff 6aae a6ec 4a50e4382150).
|
2017
|
|
Badakigu zein ibilbide publiko egin zuen, badakigu
|
zergatik
eta zein baldintzatan, desagertu, zen.
|
2018
|
|
H1: Analizatzeko ditugun pertsonen laginetan agertuko da batez bertzeko joera nagusi bat
|
zertako
eta ikergai diren itemen atzerakarga maila handitzeko, eta beraz maiz ez dira onartuko zuzentzeko aurkezten diren hurrenkerak, atzerakarga txikikoak baitira. Bertzalde, joera honen balizko indarraz ere bildu nahi dira datuak.
|
|
1) goi mailako aditu batzuk; 2) batxilergoko irakasle batzuk; 3) unibertsitateko gradu ikasle batzuk. Goi mailako adituek erakutsi dute joera txikiena atzerakarga handitzeko; batxilergoko irakasleek joera handiagoa erakutsi dute adituek baino
|
zertako
eta itemen atzerakarga handitzeko, eta txikiagoa graduko ikasleek baino; graduko ikasleek inkestatu gazteenez osaturiko laginaerakutsi dute joera handiena atzerakarga handitzeko. Datu horiek denak batean hartuta koherenteak dira honako iritzi edo interpretazio honekin, alegia, alor horretan bilakaera gertatzen ari dela:
|
|
Prozesu hori hasi arte esparru formal (ia) guzietako zereginak (ia) osorik erdaren bidez bideratuak izaten ziren, eta, beraz, euskal hizkuntza oso guti erabilia izaten zen zeregin horietan (erlijioaren alorra salbu, neurri batean). Horrela, euskal hizkuntzak ez zuen izan aukera handirik administrazioan edo komunikabideetan edo hezkuntzaren erabil eremuetan garatzeko, eta, beraz, hala euskal hiztunek nola idazleek eskarmentu bide txikia zuten trebatzeko
|
zertan
eta esparru horietan baliatu ohi den hizkeran eta idazkeran.
|
|
Ez dira denak, halere, iritzi bereko. Izan ere, badira autoreak uste dutenak euskarak oraindik pauso franko egin behar duela aitzinera, nahi baldin badu komunikagarritasunean konparatu
|
zerekin
eta inguruko hizkuntza indartsuek1" mendetxo" batzuetan garatu eta findu duten kanon asentatuarekin. Euskararen hastapen egoera erlatibo hori adierazten du Juan Garziak, konparazio batera, aipu honetan:
|
2019
|
|
Mitxelenak bere jarduna ehunkadaren erdi erdian hasia zuen eta hasi ere
|
zerekin
eta" Notas de gramatica historica vasca" (1949) eta labur baina alorrerako iraultzaile eta mugarri gertatu" De etimologa vasca" (1950) ekin. Aukeraren arabera eusko kaukasista, eusko uraloaltaista, eusko paleosiberianista edo eusko mundialista zen, ondoko Bengtson eta besteren aitzindari, 13 Boudaren artikulu batzuek zirela eta idatzi zuen bigarrena, nahiz eta aipatu gabe beti (neogramatiko jator bezala) etsai nagusi zuen Schuchardti zuzendurik.
|
|
5.1
|
Zergatik
eta nola aldatu" Mitxelena paradigma"
|
|
4.1 Mitxelenaren oinarrizko sistema fonologikoa; 4.2 Mitxelenaren etimologia jarduna; 5 Forma kanonikoa eta etimologia: 5.1
|
Zergatik
eta nola aldatu Mitxelena paradigma?; 5.2 Erroaren Forma Kanonikoaz; 5.3 Lehen urratsak eta lehen emaitzak; 5.4 Forma Kanonikoa eta Etimologia Formala; 6 Metodoaren hedadurak: 6.1 Hasperena, etimologia eta berreraiketa; 6.2 Hitz familiak eratuaz eta etimologia sendoagoak hedatuaz; 6.3 Gramatikalizazioa, lexikalizazioa eta etimologia; 6.4 Etimologia konparatua eta motibazioa; 6.5 Nola egin etimologia gehiago eta hobeak; 6.6 Kognatu sareak hedatuaz; 7 Emaitza eta ondorio zenbait; 8 Bibliografia.
|
|
Hizkuntzalaritza zientzia bihurtu baino lehenago, etimologistek Varronen definizio famatu hartan" cur et unde sint verba"[
|
zergatik
eta nondik datozen hitzak] zergatiari ematen zioten pisu handiena, hitzen esanahien arrazoia kanpoko errealitatean aurkitzen saiatzen zirelarik. Hala jarraitu zuen kontuak, XIX. mendera arte, gure apologisten obrek ondo erakusten duten legez.
|
|
Lehendabizikoa audio bat da, ikasle argentinar batena beste bat, euskara existitzen zenik ere ez zekiena. Espainiara etorri zen Arte Eszenikoak ikasteko asmotan, eta Donostian suertatu zen, bertako Arte Eszenikoen tailerrean, eta
|
zer
eta euskaraz lan egin behar zuela. Nik lehendabiziko eskola egunean testu bat ematen diet ikasleei, eta tarte bat utzi prestatzeko, eta ondoren grabatu egiten ditugu.
|
|
Lehendabiziko bi ikasturteak Donostian egin zituen, eta gero Bartzelonara joan zen. Eta
|
zer
eta Bartzelonan zela, telefonoz deitu zidan casting bat zegoela publizitatea euskaraz egiteko, eta izena eman zuela. Eta egin genuen prestatu telefonoz, eta gero ez dakit hartu zuten ala ez, baina behintzat beldurra kendu zion, eta ikasi zuen nola egin.
|
|
...eta testu ezaugarriek, berehala ikusiko den bezala, horretara garamatzateX delako hau 1754ko edizioa baino zertxobait lehenago inprimatua izan zela uste izatea, ez zatekeen-eta inondik ere arrazoizko izango, Radak hobea eta propioagoa zuen 1754ko edizioa prestatua eta kaleratua izan ondoren, zaharragoa zen eta Anchuela inprimatzailearen eskuetan ibilia zen haren pareko eta antzeko batez baliatzea,
|
zertarako
eta, azken batean, edizio zaharkitu bat saltzeko.
|
2022
|
|
Lanaren helburua,
|
zer
eta zertarako egin den, zein hipotesi planteatzen den eta hori nola jorratuko den, justifikazioa.
|
|
Esan bezala, ikerketa honen helburua da Giza Zientzien arloko aldizkarietan euskaraz idatzitako laburpen zientifikoek dauzkaten ezaugarriak identifikatzea. Hala, helburu hori lortzeko, ikerketa galdera hauek egin dira (aurrerago azalduko da horietako bakoitzean zehazki
|
zer
eta nola aztertu den):
|