Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 18

2013
‎Jakina, estilistika berbabidera ekarrita, ez dugu ahaztu behar gaur egun euskal corpusetan eta eredugarri kalifikatutako bildumaren batean jasotako adibide asko eta asko, azken buruan, argitaletxeetako eta hedabideetako zuzentzaileen aukerak edota eredugarri zen den erabakitzeko ahalmena dutenen apetak direla. Bestela esanda, lagin horiek ez dute jasotzen XXI. mendeko une jakin honetan euskara osoa zer eta zertan den. Hortaz, oso kontuz erabili beharreko materialak dira, errealitatearen zati baten berri baizik ematen ez dutenez gero.
2014
‎Euskal Herriko hezkuntza sistemari ezartzen zaio, beraz, zeregina lankidetzan aritzeko, zertarako eta erantzun bat artikulatzeko gaur egun jendarteak erakusten duen egoera linguistiko berriarentzat. Eta egoera berriaren ezaugarriak funtsean bi ideiatan bildu eta sintetiza daitezke:
2016
‎Betiere, greziera klasikoko izen berezi bat euskaraz berariaz araututa ez dagoenean, orduan? 76*? ageri da, zertarako eta Euskaltzaindiaren arau horren irizpideak erabilita baturako forma proposatu dela adierazteko.
‎Udaltop, Zer da euskara euskaraz ez dakitenentzat? Haiek euskarara hurbiltzeko, zer eta nola egin daiteke udaletatik? 2011/04/07 (http://www.udaltop.eus/documents/ 192363/ 756845/ Euskarara+ hurbiltzeko+ jarrera+ mesedegarri+ eta+ oztopatzaileak.+ Ponentzia/ 816eb7ff 6aae a6ec 4a50e4382150).
2017
‎Badakigu zein ibilbide publiko egin zuen, badakigu zergatik eta zein baldintzatan, desagertu, zen.
2018
‎H1: Analizatzeko ditugun pertsonen laginetan agertuko da batez bertzeko joera nagusi bat zertako eta ikergai diren itemen atzerakarga maila handitzeko, eta beraz maiz ez dira onartuko zuzentzeko aurkezten diren hurrenkerak, atzerakarga txikikoak baitira. Bertzalde, joera honen balizko indarraz ere bildu nahi dira datuak.
‎1) goi mailako aditu batzuk; 2) batxilergoko irakasle batzuk; 3) unibertsitateko gradu ikasle batzuk. Goi mailako adituek erakutsi dute joera txikiena atzerakarga handitzeko; batxilergoko irakasleek joera handiagoa erakutsi dute adituek baino zertako eta itemen atzerakarga handitzeko, eta txikiagoa graduko ikasleek baino; graduko ikasleek inkestatu gazteenez osaturiko laginaerakutsi dute joera handiena atzerakarga handitzeko. Datu horiek denak batean hartuta koherenteak dira honako iritzi edo interpretazio honekin, alegia, alor horretan bilakaera gertatzen ari dela:
‎Prozesu hori hasi arte esparru formal (ia) guzietako zereginak (ia) osorik erdaren bidez bideratuak izaten ziren, eta, beraz, euskal hizkuntza oso guti erabilia izaten zen zeregin horietan (erlijioaren alorra salbu, neurri batean). Horrela, euskal hizkuntzak ez zuen izan aukera handirik administrazioan edo komunikabideetan edo hezkuntzaren erabil eremuetan garatzeko, eta, beraz, hala euskal hiztunek nola idazleek eskarmentu bide txikia zuten trebatzeko zertan eta esparru horietan baliatu ohi den hizkeran eta idazkeran.
‎Ez dira denak, halere, iritzi bereko. Izan ere, badira autoreak uste dutenak euskarak oraindik pauso franko egin behar duela aitzinera, nahi baldin badu komunikagarritasunean konparatu zerekin eta inguruko hizkuntza indartsuek1" mendetxo" batzuetan garatu eta findu duten kanon asentatuarekin. Euskararen hastapen egoera erlatibo hori adierazten du Juan Garziak, konparazio batera, aipu honetan:
2019
‎Mitxelenak bere jarduna ehunkadaren erdi erdian hasia zuen eta hasi ere zerekin eta" Notas de gramatica historica vasca" (1949) eta labur baina alorrerako iraultzaile eta mugarri gertatu" De etimologa vasca" (1950) ekin. Aukeraren arabera eusko kaukasista, eusko uraloaltaista, eusko paleosiberianista edo eusko mundialista zen, ondoko Bengtson eta besteren aitzindari, 13 Boudaren artikulu batzuek zirela eta idatzi zuen bigarrena, nahiz eta aipatu gabe beti (neogramatiko jator bezala) etsai nagusi zuen Schuchardti zuzendurik.
‎5.1 Zergatik eta nola aldatu" Mitxelena paradigma"
‎4.1 Mitxelenaren oinarrizko sistema fonologikoa; 4.2 Mitxelenaren etimologia jarduna; 5 Forma kanonikoa eta etimologia: 5.1 Zergatik eta nola aldatu Mitxelena paradigma?; 5.2 Erroaren Forma Kanonikoaz; 5.3 Lehen urratsak eta lehen emaitzak; 5.4 Forma Kanonikoa eta Etimologia Formala; 6 Metodoaren hedadurak: 6.1 Hasperena, etimologia eta berreraiketa; 6.2 Hitz familiak eratuaz eta etimologia sendoagoak hedatuaz; 6.3 Gramatikalizazioa, lexikalizazioa eta etimologia; 6.4 Etimologia konparatua eta motibazioa; 6.5 Nola egin etimologia gehiago eta hobeak; 6.6 Kognatu sareak hedatuaz; 7 Emaitza eta ondorio zenbait; 8 Bibliografia.
‎Hizkuntzalaritza zientzia bihurtu baino lehenago, etimologistek Varronen definizio famatu hartan" cur et unde sint verba"[ zergatik eta nondik datozen hitzak] zergatiari ematen zioten pisu handiena, hitzen esanahien arrazoia kanpoko errealitatean aurkitzen saiatzen zirelarik. Hala jarraitu zuen kontuak, XIX. mendera arte, gure apologisten obrek ondo erakusten duten legez.
‎Lehendabizikoa audio bat da, ikasle argentinar batena beste bat, euskara existitzen zenik ere ez zekiena. Espainiara etorri zen Arte Eszenikoak ikasteko asmotan, eta Donostian suertatu zen, bertako Arte Eszenikoen tailerrean, eta zer eta euskaraz lan egin behar zuela. Nik lehendabiziko eskola egunean testu bat ematen diet ikasleei, eta tarte bat utzi prestatzeko, eta ondoren grabatu egiten ditugu.
‎Lehendabiziko bi ikasturteak Donostian egin zituen, eta gero Bartzelonara joan zen. Eta zer eta Bartzelonan zela, telefonoz deitu zidan casting bat zegoela publizitatea euskaraz egiteko, eta izena eman zuela. Eta egin genuen prestatu telefonoz, eta gero ez dakit hartu zuten ala ez, baina behintzat beldurra kendu zion, eta ikasi zuen nola egin.
‎...eta testu ezaugarriek, berehala ikusiko den bezala, horretara garamatzateX delako hau 1754ko edizioa baino zertxobait lehenago inprimatua izan zela uste izatea, ez zatekeen-eta inondik ere arrazoizko izango, Radak hobea eta propioagoa zuen 1754ko edizioa prestatua eta kaleratua izan ondoren, zaharragoa zen eta Anchuela inprimatzailearen eskuetan ibilia zen haren pareko eta antzeko batez baliatzea, zertarako eta, azken batean, edizio zaharkitu bat saltzeko.
2022
‎Lanaren helburua, zer eta zertarako egin den, zein hipotesi planteatzen den eta hori nola jorratuko den, justifikazioa.
‎Esan bezala, ikerketa honen helburua da Giza Zientzien arloko aldizkarietan euskaraz idatzitako laburpen zientifikoek dauzkaten ezaugarriak identifikatzea. Hala, helburu hori lortzeko, ikerketa galdera hauek egin dira (aurrerago azalduko da horietako bakoitzean zehazki zer eta nola aztertu den):
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia