Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.942

2000
‎Diru pribatuek hornituko dute orain sona handia izateko bidean jarri duten Juan Zelaia saiakera saria. Pamiela etxearen produktua da, euskaldun jendea buruari hazka jarri nahi duena, ile kalpar azpian pentsamendu edo iritzi, analisi edo proposamenik topatzerik bat ote den jakitera emanen diguna.
‎N Hara biltzen ziren kea, burdina, erreka eta itsasoa. Euskara bera ere, aspaldikoa, bertakoen aho zein idatzietan. sHasi dira hangoak, bat batean, euren buruari Mendebaldekoak esaten, mendebaldetik sarri sarri datorren erreka haize hori eragile bizia nahi dutelako. Mendebaldea bera, hortaz, mugalde luzea.
‎Edozein akademiarentzat garrantzitsu izan ohi da hizkuntzaren hiztegia ontzea. Bere berea du Euskaltzaindiak euskararena eta horri ekin dio, buru belarri, azken urteotan. Askorentzat luzeegi joan doana, beste batzuentzat labur arin etorri dator, hizkeraren biziraupenari bagagozkio bederen.
‎Izan ere, hauek, Asiako, Amerikako eta Afrikako herri jatorren gaineko zapalketa eta lapurreta lotsagarria justifikatzeko, haiek behe mailako arrazatzat jotzen zituzten, psikikoki eta hizkuntzaz ere atzeratutzat, horrela haien nortasuna, kultura eta hizkuntza desegiteko eta asimilatzeko ahalegina, ezjakintasunaren eta basakeriaren aurkako gurutzada berria balitz bezala aurkeztuz. Ezjakin bezain harro, mendebaldeko pentsalari horiek gizateria osoaren epaile bihurtzen zuten beren burua , beren kultura industrialetik beren hizkuntza propioak gehiegi goretsiz, munduko gainerako herrien kultur emaitza nabarmenak eta hizkuntz aberastasunak itsuki gutxiesten zituzten bitartean, zaku ilun horretan txinera, japoniera, arabiera, persiera, hindia, swahilia, kitxua, nawatla, tagaloga, suomiera, bretoiera, galesera, katalana, galegoa8, eta zer esanik ez, gure euskara ere sarturik.
‎Estatuaren gainegitura politikoak, euskara zapaltzen eta baztertzen jardun beharrean, hura bere administrazioan onartu eta irakaskuntzan bultzatu balu, berehalaxe agertuko zatekeen hizkuntza estandarizatzeko premia. Baina euskaraz diogunez, joanak joan eta balizko oleak burdinarik egin ez daroa, gauzak ez ziren horrela izan, eta, beraz, alferrik da orain izan balizko horiekin burua nekatzea.
‎Izan ere, Salbatore Mitxelenak berak ongi aurpegiratu zionez, euskara baztertzeko zergati nagusia, logika hotzaren arrazoia bazen, ironiaz Unamunoren beraren argudioak erabiliz, horri euskaldunek erraz kontrajar ziezaioketen sentimenduaren logika beroa. Beraz, hark hain gustuko zituen paradoxetako bat erabiliz, itxurazko kolpe latz harekin, azken buruan mesedea egin digu nolabait.
‎Honetan, Unamunok, berdintzaleago izanik —Sabino Aranak berak bezala3— euskal herritar guztiek kultur maila goren berbera lortzeko eskubidearen alde egiten zuen, eta horregatik euskararen aurka jartzen zen, berau paria ezjakin batzuen mintzaira izan zitekeelakoan. Eta, azken buruan , hori hizkuntzaganako maitasun eta duintasun zentzuagatik egiten zuela uste dut, hots, euskara hilik ikusi nahiago zuelako, guztien irrigarri izan baino.
‎Arri mokorrak artu ta, gogoa larri, nere bizi osoa barren diet iarri: arpikoz iardun oi dut buru ta belarri gai zakarrok itzuli nairik izar arri
‎Gabriel Aresti idazle fundazionala egiten duten osagarrietako bat dugu hauxe. Mailuaren sinboloaren bitartez, euskal poesia autokontzientziara iristen da, bere burua definitzen ausartzen da. Aitor dezadan, niretzat behintzat, harako" etorkizunez beteriko arma" kurtsi samar hura baino bortitz eta baliagarriagoa egiten zaidala bere biluzian, edozein joera literario hautatuagatik.
‎" Iragana eta geroa orainean lotu nahi lituzkeen amets bat" du poesia, bakoitzaren dakarren tirabiraren gunea, eta honen hitza. " Poesiak ez du buru buztanik, baina ez da gezurtia." Ezta dolamen kantua ere, baizik eta" bere kuskutik ateratzen ari den langile gizarte baten elea." Hitzok estu hartuta, iritzi okerra aterako genuke Erdozaintziren poesiaz. Itxaro Bordak ongi ikusia duen moduan, Erdozaintzi saiatzen da Iparraldeko kutsu erlijiozko poesiaren eta Hegoaldean garai horretan idazten zen poesia sozialaren artean bide liriko desberdin bat bilatzen.
‎Xabier Montoia bestelako poeta da, gaueko piztia den neurrian. Aurkintza urbano desolatuak erakusten dizkigu, eta bakardadean kokatzen du bere burua . Maitasuna baino gorrotoa du balore, eta gorputzarekin batera transfiguratzen zaio espiritua, amoral bihurtzen da, indibidualtasuna aldarrikatzen du.
‎Begiak malkoz lauso, biotzak poz dardar... ta erriko bidaso buruak darakar.
‎Liturgiaren kantu lasaiak bukatzean buruko zapia egokitzen du atsoak, eta nik, antzera, behar den hitza atontzen etxera aurretik ogia eta gurina erosteko indar doia emango diguna, etxera aurretik barnea eta keinua maskaratzeko kemena emango diguna.
‎Autoan zoazelarik, aurrekoari bozina jotzen zaio etengabe" Que haces, huevon" oihukatuz. Eta atzekoak bozina jotzen badizu, burua jira eta" Que quieres, coño de madre" oihukatzen zaio. Orduan, aurrekoarentzat coño de madre bat zara, eta atzekoarentzat huevon bat.
‎Batek baino gehiagok jo zion adarra ekainaren bukaeran Miramon Parke Teknologikoan egin zen aurkezpen jendetsuan: hitzaurreak egiteko izenordea erabili besterik ez zuela eta hartara bere burua ere bilduman sartzeko lizentzia hartu... Badira izenorde beharrik gabe ere beren burua antologatzen duten bildumagile eskrupulorik gabekoak ere, bestalde.
‎hitzaurreak egiteko izenordea erabili besterik ez zuela eta hartara bere burua ere bilduman sartzeko lizentzia hartu... Badira izenorde beharrik gabe ere beren burua antologatzen duten bildumagile eskrupulorik gabekoak ere, bestalde.
‎Ildo berean koka daiteke Txilikuren 101 gau liburua ere: bere buruari jarritako ariketa batetik sortu baita liburu hau. Ehun eta bat gauez, egunero egunero, zerbait idazteko ariketa ezarri zion Txilikuk bere buruari.
‎bere buruari jarritako ariketa batetik sortu baita liburu hau. Ehun eta bat gauez, egunero egunero, zerbait idazteko ariketa ezarri zion Txilikuk bere buruari . Askotan, irakurritako zerbait hartzen du erreflexioaren sorburu, Xerazaderen moldean, 101 gau bizirauteko balioko dizun liburua osatzeko.
‎Durangoko azokara begira, Joan Mari Irigoienen eleberria izango da ziur aski aurtengo izarretako bat. Bi urte t’erdi buru belarri lan horretan aritu ondoren seiehun orrialdetik gorako eleberria taxutu du Altzako idazleak. Ez da edonolakoa izan bere erronka:
‎Berehala jabetu ziren tresna informatiko berriek eskaintzen zituzten ahalbideez. Buru belarri ekin zioten lanari eta lan setati honen adierazle gisa aipatu behar da nabigatzaile propioa sortzera ausartu zirela. Laster ohartu ziren ekimenak ez zuela etorkizunik, besteak beste, mundu mailako erraldoien aurka ez zutelako zer eginik.
‎Askotan, baina ez derrigorrez, nazio ezberdinen arteko bereizgarria hizkuntza bezalako elementu objektiboetan datza. Honako kasu hauek izango ditugu buruan jarraian.
‎Eskakizun hauek autoritateak" ekintza positiboa" delako neurri multzo bat onartzera eraman ditzakete. Oro har, ekintza hauek, historia, etorkin etniko zein sozial, genero, erlijio edota talde kultural batekoa izateagatik beraien buruak antzinatik bazterturik ikusi dituzten gizabanakoak gizartearen patu kolektiboan benetan parte har dezaten dute helburutzat. Beste hitzetan esanda, gizartekideak hiritartasunaren idealera hurbildu daitezen kontsideratu behar zaie, ez indibiduo abstraktuak, isolatuak bezala, baizik eta giza talde ezberdinekin lotura estuak dituzten indibiduoak bezala.
‎Guztietatik, errekonozimendu kulturalak (hau da, bestearen kultura norberarena bezain baliotsua dela onartzea, jarrera horrek ekar ditzakeen ondorioekin) egundoko garrantzia hartzen du gure egunetan. Nortasun indibiduala prozesu elkarrizketatua bada, Taylorrek defendatzen duen bezala, orduan gainerako gizartekideen aldetik errekonozimendua jasotzen dugunean harreman igualitarioagoak izango ditugu eta, ondorioz, gure buruarekiko autokonfiantza, autoerrespetu eta autoestimuan irabaziko dugu.
‎Pentsalari hauen ustez, orduan, gizaki baten bizimoduak garapen egokia dauka baldin eta bere baitatik sorturiko baloreen arabera gidatua bada, inoiz ez kanpotik ezarritakoen arabera. Beste hitzetan esanda, zilegi den bizimodu onaren ikuskera bakarra nork bere buruari ezarritakoa da, eginkizun horretan gizabanakoaren autonomia eta indibidualtasuna irizpide bakarrak direlarik. Ondorioz, haW Jesus Casquette EHUko Teoria Politikoaren Historia Saileko irakaslea da. rreman ekonomiko, erlijioso, kultural, sexual, eta abarrek ez dituzte gizabanakoak muga jakin batzuen barruan hesitu behar; aitzitik, hauek askeak izan behar dute aipaturiko edozein harreman mota kolokan jartzeko, honek erakargarria izateari uzten dion momentu beretik.
‎edozein egitasmo edota harremanen aurrean, gizabanakoak bere" autodeterminazio" eskubideari eusten diola. Hau da, ni ak helburu oro osatu, aztertu eta berrikus dezake bere ingurunetik etengabean jasotzen duen informazio, adibide edota argudioen eraginpean, bera baita bere bizitzarekin zer egin eta berau nola gidatu erabaki dezakeen bakarra1 Goian aipaturiko liberalen arabera, beraz, autonomoak eta gure buruaren jabeak garen gizakion bizimodu on jakin batekiko leialtasuna jarrera kontingentea da, ez berezkoa (constit utive) (Larmore, 1990: 343).
‎Liberalek, batez ere beraien burua antiperfekzionistatzat jotzen dutenak, merkatu soziokulturalean esku hartzen duen estatu batek bizimodu jakin bat bultzatzen (edota oztopatzen) duela pentsatzen dute, modu horretan gizabanakoen autodeterminazioari mugak ezarriz. Rawlsek dioenez, adibidez, askeak diren gizabanakoek beraiek eutsiko diote baliotsutzat jotzen duten bizimodu on jakin bati, botere politikoaren inolako laguntzarik gabe.
‎Sortu zenetik (1890) Gerra Zibilera arte (1939) uskal nazionalismoaren mendeurrena ospatu zen 1995ean. Euzkadi Buru Batzarraren lehen biltzarra 1895eko uztailaren 31n izan zen, eta batzar hori Euzko Alderdi Jeltzalearen (EAJ) abiapuntutzat har daiteke. Mugimendu politiko hori XIX. mendeko azken hamarkadan eratu zen, haren doktrina, programa eta antolakuntza urte horietan finkatu ziren eta.
‎Handik gutxira, urte bereko urrian, Gernikan deklaratu zen Euskal Gobernuaren delegatua izendatu zuten ofizialki. Ondoren, Picavea, lan politikoan eta propagandako ekimenetan buru belarri inplikatuko da.
‎Zein ote da espresio perfeta galdetzen diozu zure buruari orri isilaren iseka zuriari itzuri nahiz.
‎Orga-bidean ikustean zerurat hain luzatua den patar burua , jauzten zait bihotza: ez nindake mintza...
‎Pagondoan apatx eginik, buruak iluna dario; inguruan aize epelak lurrunean dakar erio.
‎Izen ponposoak alde batera bazterturik, zuzendaritza arazoa dugu koska nagusia eta horretarako dago biblioteka nazionala, sistemaren buru hierarkikoa izateko. Azken hogei urteotako hutsune politiko nabarmena dugu berau eta ezin esan eskumenik ez dugunik.
‎Bestelakoa, aldiz, une honetan proiektu hori egingarri den. Sakabanatze larregi ikusten dut nik hor, erakunde eta norbanako franko dabilelako tira tiraka, nork bere buruari eutsi nahian, azkenean ere ea hortik zerbait bideratzen duen.
‎Eusko Jaurlaritzako Kultura Sailak Liburu eta Liburutegi Zerbitzua eratu zuen Liburutegi Sistema Nazionalaren buru izateko. Zerbitzu horrek bi helburu nagusi hauek ditu:
‎Miguel Condearena eta Carmen Miral teknikariak arduratu dira Liburutegi Publikoen arloa Antolatzeko Azterlana egiteaz. Lan hori, garai hartan bulegoko burua zen Asun Maestrok prestatutako Liburutegien Sarearen Memoria zabal batekin batera, funtsezkoa izan da: egia da, halere, bi azterlan horiek aurreko urteetan egindako beste hainbat azterketa eta dokumenturi gehitu zaizkiola, eta guztiek behar zutela sistematizazio eta helburu argi bat, hara hurbiltzeko, eta arlo honentzako bilakaera esparru bat.
‎Bestalde, arestiko hiru horiez gain, honakoak ere talde teknikoko kideak izan dira: Liburutegi Nagusiaren Bulegoko burua (Juan Francisco Elizari), Liburutegien Sarearen Bulegoko burua (Asun Maestro), eta Antolaketa eta Informazio Sistemen Zuzendaritza Nagusiaren ordezkariak (Carmen Miral eta Miguel Condearena).
‎Bestalde, arestiko hiru horiez gain, honakoak ere talde teknikoko kideak izan dira: Liburutegi Nagusiaren Bulegoko burua (Juan Francisco Elizari), Liburutegien Sarearen Bulegoko burua (Asun Maestro), eta Antolaketa eta Informazio Sistemen Zuzendaritza Nagusiaren ordezkariak (Carmen Miral eta Miguel Condearena).
‎Proiektua aurrera eramateko, talde horrek lanerako dokumentuak prestatu eta talde bati aurkeztu dizkio kontrasterako. Talde horretan parte hartu dute Kultura Zuzendaritza Nagusiko zuzendaritzako kideek (Tomas Yerro, Jose Ortega eta Carmen Jusue jaun andreak buru zirela), beste erakunde batzuen ordezkariek (Udal eta Kontzejuen Federazioa; Toki Administrazioko Zuzendaritza Nagusia; Nafarroako Kulturaren Kontseilua; Ondare Historikoaren Zerbitzua), eta, azkenik, Nafarroatik kanpoko liburuzainek, plangintzan eta kudeaketan duten esperientziagatik aukeratuak (Eulalia Espinas, Nuria Ventura eta Magdalena Vinent). Kontrasterako taldearen esku utzitako eginkizuna, dokumentuen kalitatea hobetzeko ñabardurak eta ekarpenak egitea izan da.
‎Azken dokumentua, kudeaketa deszentralizatzeko (edo mailakako kudeaketarako) proposamen arrazoitua da. Egun dagoen kontrol tartea zatikatu beharra dago, ez baitu biderik ematen liburutegian gertatzen denaren jarraipena egiteko, eta zerbitzu zentraletan pilaketa eragiten baitu; hortaz, zatiketa horretarako, Nafarroan Liburutegien Kudeaketarako bost barruti eratzea proposatu da, koordinatzaile bana buru dutela. Barrutien mugak konbentzioz ezarri dira, merindade historikoak errespetatu eta barruti bakoitzean dagoen liburutegi kopurua orekatzen saiatzen den irizpide bat erabiliz.
‎Eta ez ote zitzaien ilusioa ahituko Leandro Alzate, Itxaso Diaz, Mentxu Fernandez eta Marina Mendietari ere. Gazteak dira laurak, 26 urtekoak, eta lauren lanekin Ezkerraldea Plastika erakusketa abian jarri ondoren, goitik behera bota diete; aurren aurrena Seve Calleja Sestaoko alkatearen begiradak bere burua sozialistatzat jotzen duen edonork behar lituzkeen baino itzal gehiago dituelako; eta ondoren, Seve Calleja ez diren Ezkerraldeko gainerako alkateek ere —denak PSE EEkoak—, kultura eta arteari zor zaion errespetua oso era partikularrean ulertzen dutelako.
‎Caravaggiorenak berarenak zirela erabateko segurtasunez ezin ziurtaturik ere, lehenik Italian, gero Espainian eta ondoren Euskal Herrian zintzilikatutako koadro klasikoek niri behintzat sortzen didaten zirrara ez da —aitortzen dut— zirrara espiritual hutsa. Nahi gabe izango da, baina behin baino gehiagotan joaten zait burua preziora. Zenbat balio ote du koadro honek?
‎Zenbat balio ote du koadro honek? Zenbat ordainduko ote luke Juan Alberto Belloch ek Davidek Goliath hil zueneko unea interpretatuz Caravaggioren eskuetatik ateratako koadro hau etxeko egongelaren erdian jartzeko, burua moztu berria duen santua eta Belloch bera igoal igoalak direla ikusten duenean?
‎Jakin badakigu Euskal Herria jaioterri duen teatroa ondo doala txapela buruan munduan zehar, baina Donostiako Victoria Eugenian ikusi genuen zeremonia tristea izan zen gero. Tristea bezain urguilurik gabekoa.
‎KAPANAGA, Bitor Errien askatasuna Yoan eliz buruaren gogoan. 22 zk. (1966), 29
‎BASTERRETXEA, Jose Mari Psikiatria eta buru gaisotasunak. Gizartea hauzitan. 12 zk. (1979), 64 (Itz.:
‎ZUBIZARRETA, Patxi Heinrich Boll en" norantz ez jakite hau". 48 zk. (1988), 155 Euskal antzerkia eta Aresti buru bihotzez buru bihotz. 53 zk. (1989), 115 Psikologia Hiztegia (Orain eta Hemen). 17/ 18 zk. (1981), 149
‎ZUBIZARRETA, Patxi Heinrich Boll en" norantz ez jakite hau". 48 zk. (1988), 155 Euskal antzerkia eta Aresti buru bihotzez buru bihotz. 53 zk. (1989), 115 Psikologia Hiztegia (Orain eta Hemen). 17/ 18 zk. (1981), 149
‎ORBEGOZO, Joxe Austin Adimen goitarren berezitasuna. 2 zk. (1956), 72 Ama semeak... 3 zk. (1957), 133 Mirari zearka Jainkoari begira. 7 zk. (1958), 49 Jesus," Bizitza", Jon Donearen iritziz. 9 zk. (1959), 7 Gorputz mistikoa (Paulo’k epesotarrai...). 12 zk. (1960), 38 Kristo gizadiaren buru . 14 zk. (1961), 20
‎KAPANAGA, Bitor Errien askatasuna Yoan eliz buruaren gogoan. 22 zk. (1966), 29
‎[ORBEGOZO], Joxe Austin Jesus," Bizitza", Jon Donearen iritziz. 9 zk. (1959), 7 Kristo gizadiaren buru . 14 zk. (1961), 20 Nola ezagutu Kristo. 13 zk. (1960), 25 Zeffirelli ren" Nazareteko Jesus" dela eta (Orain eta Hemen). 2 zk. (1977), 95 Gaurko gai bat (Nota laburrak).
‎ZUBIZARRETA, Patxi Euskal antzerkia eta Aresti buru bihotzez buru bihotz. 53 zk. (1989), 115
‎ZUBIZARRETA, Patxi Euskal antzerkia eta Aresti buru bihotzez buru bihotz. 53 zk. (1989), 115
‎BASTERRETXEA, Jose Mari Psikiatria eta buru gaisotasunak. Gizartea hauzitan. 12 zk. (1979), 64
2001
‎Kulturgintzaren tenplu berriak, funtzional izateko agian bai baina, horren gainetik, batez ere nabarmentzeko sortuak diren eraikinak dira, berezko ikuskizun izateko, arreta erakartzeko, hiri berritua ren ikur bihurtzeko. Espektakularitatea lortu beharrez harroak eta ausardiazegindako apustuak dira, ikusmina sortu dutenak, eta horiei begira gaude. Geure buruari esanez konfiantza dosi bat jarri dela arkitektoengan (Patxi Mangado, Rafael Moneo eta Saenz de Oiza, hurrenez hurren.) Zalantza, dena dela, ezin baztertu —behineko zalantza, noski— handikeria eta faraonismoa dariela eraikinei. Inguruan dutenarekin integratu ez baizik, hurbil duten hori gutxietsi, ukatu eta horrekiko kontrastean bilatzen dute nabarmenagotzea.
‎Sinboloen mailan batzuetan, ekonomiarenean bestetan, erabilpen publikoarekin zerikusia duen guztiarekinportaera errespeturik gabeko horren adibide asko eman dizkigute. Bat emateko, Nafar Gobernuak ikastaro unibertsitario deituriko batzuk inprobisatu zituen, ez oin ez buru , saski berean Hemingway eta Egiptoko faraoiak nahasiz, edo plangintza hidrologikoa, inmigrazioa edo gastronomia. Liseri ezinezko konpota desordenatu hori Unibertsitate mailako ikastarotzat aurkezteko kopeta izan zuten, unibertsitate guztiak koordinatzen diren lehen aldia izateari propaganda aparatuaren indarra jarriz.
‎Aspaldion euskarak aurrera egin badu, neurri handiz, euskara batuagatik izan da, eta hori ongisko dakite gure hizkuntzaren etsaiek. ...nahi zaion" artif izial" kutsu horrek, bidezkoa ez izateaz gainera —bai baitirudi euskalkiz mintzo diren analfabeto guztiak hiztun eredugarriak direla—, aspaldiko salatzaile nagusiaren hitzez," Ma rteko euskara" delako etiketak, mesede baino kalte handiagoa egiten du, Jose Ignacio Perez Iglesiasek, EHUko euskara errektoreorde ohiak zuhurki salatu duenez, horrek, azken buruan , euskaldun berriak erdaraz egitera gonbidatzen dituelako, hainbeste nekez ikasi duten euskara baztertuz, eta, bide batez euskara ikasteko inolako ahaleginik egin nahi ez dutenen zabarkeria eta alfertasuna xuritzen duelako. Hori al da ba nahi duguna?
‎Ordua da ura bere bidera itzultzeko eta inon arrakastarik izan ez duten esperimentu dialektal banatzaile eta galgarri guztiokin behin betiko amai dezagun. Zeren azken buruan , Mitxelenak argi eta garbi esan zuenez, euskara batuarekin euskara salbatuko dugula ezin ziurta dezakegun arren, euskalki egoeran segituz gero, ordea, gauza segurua da euskara hilko zaigula.
‎Ondo esan beha rkolanean, Jose Ramon Senperena pianistaren laguntzarekin, musika, kantua eta interpretazioa batuz, oso proposamen pertsonala egin du. Kafe antzerkiaren bidetik jo dute beste aktore askok, beren burua enpresa bihurtuz (modu bakarra lan txikiak kaleratzeko gaur egun), eta emaitzak datorren urtean ikusiko dira. Antzerki eskoletatik sortzen diren talde berriek (Getxoko Antzerki Eskolako 96 Unicornios, kasu) argi pixka bat ekarri diote orain arte berri gutxi zituen arte alor honi.
‎Pintura, eskultura eta grabatua nahastu egiten diren bezalaxe, literaturan ere nahastu egiten dira —gero eta gehiago nahastu ere— narratiba, poesia eta saiakera. Egileak bere burua behartuta ikusten du hausnarketa egitera, eta beharrizanak bultzatuta, genero askoren metaketa den genero berri bati ekin dio, aforismoa deitu, rapsodia deitu edo saiakera arina deitu. Edonola dela ere, flashak dira, espiritu pentsalariaren garrasi txikiak, laguntza dei kamuflatuak, itotzear dagoenaren arnas bafadak.
‎Baina batean biziraupenerako kezka izan dena, bestean arlo zabalkunde bihurtu da. Ekonomia eta zientzia izan dira arlorik landuenak gaztelaniaren biltzarrean, eta hizkuntza horren Errege Akademiaren Buruak argi adierazi ditu bere zerak: lehena, gaztelania zabaltzea, giza rtea ren arlo desberdinetara; gero, gaztelania mintzodun diren herrialdeetako akademiekin batera lan egitea; eta, hurrengoa, hiztegia eta gramatika gauzatzea.
‎M arc Legasserengana etorriz —honek ordaintzen zuen Aintzina bere diruz, aldizkaria ez baitzen gauza bere burua ordaintzeko—, ironia ukitu batez, azkenaldian Buletin Erlijiosoa erregionalismo kontuan ongi asea zegoela zioen. Hiru adibide jartzen zituen.
‎Frantziaren peko ziren koloniak, mugitzen hasi ziren Berengaintasuna eskatuz. Ipar Eskual Herrian ere sortu zen nor bera bere buruaren jabe izaiteko giro berezi bat. Etcheverry Aintchart jauna, deputatu sartu zen Pariseko Deputatuen Ganberan eta liburuxka bat argitaratu zuen, eskatuz Eskual Herria destinkatua izan zadien, Pariseri loturik zaukaten lokarrietarik.
‎Behin behineko ondorio erkinok beste galdera bat dakarkidate burura : Aintzin a-k ereindakotik, zer hartzendu eta zer baztertzen Enbata mugimenduak handik hogei bat urtera, bestelako une historikoan. Beste azterlan baterako gaia.
‎batzuek ez dute salbamendurik amesten Alemanen baithan baizik. Burua berotua ari dira karkulan, eta burutik pasatuak oro Ebanjelio saindutzat eman nahi dauzkute. Heien ideiak ez baditutzu onhartzen, traidore bat zira edo inuchent bat.
‎batzuek ez dute salbamendurik amesten Alemanen baithan baizik. Burua berotua ari dira karkulan, eta burutik pasatuak oro Ebanjelio saindutzat eman nahi dauzkute. Heien ideiak ez baditutzu onhartzen, traidore bat zira edo inuchent bat.
‎Hola beraz mendez mende Eskualdunen itzuli mitzulier jarraikiz, ohartuko zira izana gatik Erromano, Moro, Angles, Español, Amerikano, Frantses, Eskualduna bethi gelditu dela Eskualdun. Eta nola jakiteak mundu huntako harat hunaten achalezko on gaitzen gatik, ororen buru , oro Jainkoaren goresterat ari direla, Jainkotiarra kampoko zerentzat ezazoltzen baitu, barnekoentzat aldiz atzartzen, halaber heien arbasoek jauntzi dituzten izenen oichtian aiphatu lerroa ikhusita, Eskualdunek bihar jauntziko dutenaz achola gutiago izanen dute, gehiago aldiz ethorkizuneko beren izanaz: Eskualdungoaz.
‎Marc Legassek eta Piarres Larzabalek garai honetan izan zuten bihurrialdiaz Piarres Larzabalek berak ez du ezer asko argitzen, baina Marc Legassek eta Xarritonek ere eman dituzte argibideak11 1942ko Larzabalek ez zuen gupidarik euskal abertzale ez agertzeko, ez baitzuen bere burua halakotzat. Aintzina ko Larzabal, eta Enbata ko Larzabal, nahiz Anai Artea koa ez dira bat, nahiz eta, gisa denez, hainbat aldetarik gizon bakarra egon aldi historiko banatan.
‎Une honetan Iparraldean Hegoaldean bezain indartsu zen komunismo eta sozialismo ororen alderako arbuio erabatekoz jantzia. Aurreko hamarkadan Ipar Euskal Herrian (1933), batez ere, Piarres Lafitteren eskutik" Euskalherrizaleak" elkarteak eta lehen aldikoAintzinaaldizkariak ereindako hazitik datorrena; hainbat puntutan bere burua haren ikasletzat duen Xarriton jaunak historiaren irakaspenez hornitu eta Iparraldearen egoera historikora egokitua. Bestalde, Lafitte Frantziari lotuago ageri zen, bai mundu gerra baino lehen eta baita mundu gerra bitartean ere Petainen gobernu kolaborazionistak agindutako Frantzia eskualdekatzeko xedean itxaropena izan zueino.
‎P ruden Gartziak erabiltzen dituen argudioak Lur Entziklopedia Tematikoaren Euskal Herria ren Historia lan horri nik neuk egin nion kritika zabalagoan agertzen ziren batzuen antzekoak dira, hein batean (ikus Uz ta ro 27, 107 orr.). Orrialde beteko artikulua izanik, Pruden Gartziaren arrazoiketa nirea baino erabateko eta zorrotzagoa zen, halakoetan ezin baita ñabardura gehiegi egin, noski; are gutxiago, kontuan hartzen badugu Azkue Bibliotekako buruaren helburua polemikoa zela. Hala ere, errespetuz egindako artikulua iruditu zitzaidan eta, funtsean, ados nago han idatzitakoekin:
‎Esan behar nuena antzemangarri egitearren, gauzak exajeratzeko eta puzteko baimena eman diot neure buruari . Sinetsita nago kritikari onek gauzak sinplifikatu dituztela, gauza horiek argi uzteko helburuarekin; maiz, erabaki irmoak hartu dituztela nahi zutena komunikatzeko, eta exajeratu dutela ulergarri eta garden izateko.
‎Bestelako ikuspegia azaldu zuen La Grande proie ktuaren sortzailea izan zen Robert Boyd Hydro Quebec-eko buru ohiak 1992 urtean: " Gaur egun, cree ak gehiago dira, heziketa hobea dute eta, oro har, indartsuagoak dira.
‎Quebectarrek euren historia, lurra eta hizkuntza dituztela eta etnia bat osatzen dutela eta, hori guztia dela-eta, autodete rminaziorako eskubidea dutela aldarrikatzen badute, cree ek, inuit ek eta gainerako herriek ere ezaugarri berberak dituztela eta, gainera, oraingo Quebecen lurretan10.000 urtetik gora daramatela erantzuten diete(" Le facteur autochtone au Quebec", Interneten). Azken finean, be ren burua gobernatzeko eskumenak eta tratu duin etaorekatua galdegiten dizkiete bai Quebeceko Gobernuari bai Kanadako Gobernu Federalari.°
‎Ez naiz plaza-gizona, zoko gizona baizik. Horretaz gainera, nire burua sarritan neke neke eginda egoten da. Egoera horretan zaudela predikatzen hasten bazara, ez duzu lan onik egingo.
‎Nik nire burua horretarako eskaini nuen, bada. Aldi honetan ere ez zidaten kasurik egin.
‎Era berean, erdal herrietako jende horrengan liburu gairik bazegoela berehalaxe ikusi nuen. Baina euskarazkoekin nahiko lana baneukala eta nire buruari atzeraka tiratzen nion.
‎Egun batez, ordea, Bilintxen probak zuzentzen bukatutakoan, hain zuzen, nire buru nekatuari atseden pixka bat ematearren, atera egin nintzen. Kasedaraino joan eta han aitona batekin topo egin nuen.
‎Etxera etorri eta hark kontatutakoak idazten hasi nintzen. Ordura arte nire buruari atzeraka tiratzen nion bezala, handik aurrera aurreraka tira nion. Aitona hori sarritan bisitatu nuen, eta harenesanekin lau liburu bete nituen:
‎Atañoren Jesusen bizitzaprestatzeak ere denbora asko eraman dit. Lotura horietatik orain askatu dut nire burua . Hala, erdarazko beste liburu batzuk berehalaxe agertuko dira.
‎Inoiz ez zitzaidan burutik pasatu bertsoarekiko nire li lura horren nondik norakoak aztertzea. Gero, ordea, afizio nuena ofizio bilakatu zitzaidan, edo nuen, ez baitakit halabeha rrez ala hala beharrez gertatu ote zen hori.
‎Hiruga rren espeziea tximino argiek (valuo sapiens) osotzen dute. Inteligentziaren lehen errainuak suspertubide dira bere garunean eta bere burua izan badela antzematen hasia da. Asmatu du altxorrik handiena ezagutza dela eta, ondorioz, gero eta balio gutxiago ematen dio datu biltegiari, informazioa interpretatzea eta kudeatzea datuak gordetzea eta pilatzea baino askoz ere garrantzitsuagoa delakoan.°
‎Zientziaren alderdi guztien arteko lotura indartzenari den une honetan Mekanika Kuantikoak biologian ere ikerkuntza eremu berrietara eramango ote gaituen galde diezaiokegu gure buruari . Biologiaren kimika azaltzekoorduan Mekanika Kuantikoa oinarrioinarrian dagoena gauza jakina da, baina egon al daiteke sistema biologikoen gaineko koerlazio eta gainezarmen kuantikoaren eragin nabarmenik?
‎XX. mendeko zenbait fisikarik beren buruari egin dizkioten galderen artean hauxe dugu: zeintzuk dira, konplexutasun biokimikoa existi dadin, naturaren konstante ezagunek izan ditzaketen balioak?
‎Zientziaren eta Teknologiaren XX. mendeko garapena arautu duten lorpen nagusienetarikoak laburbildu aurretik, Richard Feynman ek, XX. mendeko fisikari handienetarikoak, idatzitako The Feynman Lectures on Physics liburuan bere buruari egiten dion galderara joko dugu:
‎Albert Einstein-ek 1919 urtean Isaac Newton-en teoria grabitazionala ordezkatuko zuen erlatibitate orokorra plazaratu zuen eta 1920ko hamarkadan fisikari bikainen uholde batek teoria kuantikoa garatu zuen. Erlatibitatearen teoriak espazioaren eta denboraren kontzeptuak erabat aldarazi zituen, haien ustezko izaera unibertsal eta aldaezina arbuiatuz, eta teoria kuantikoak aurresankortasun, kausalitate etaobjektibotasunaren ideia klasikoak buruz behera jarri zituen. Bi teoria iraultzaile horiek esparru ezberdinetan behin eta berriro esperimentalki frogatuak izan dira, baina biak bil litzakeen teoria bateraturik ez dago.
‎Udazkenean ekin dio, buru belarri, miren azkaratek ere. Mari Karmen Garmendiaren agintaldi luzearenondo ren, pentsatzekoa da Azkarate andreak, Ibarretxek izendatu zuenetik, udako hilabeteak 2002 urteko aurrekontuak prestatzen pasako zituela, horixe izango baita bere politika propioa aurrera ateratzeko tresna garrantzitsuena.
‎Eta kulturarekin batera, berea duen bigarren betebeharrean ere, hizkuntz politikari dagokionean ere, zer egingo ote duen jakitea ez da erraza, baina niri behintzat, nondik datorren ikusita, itxaropen apur bat piztu zait. Hala ere —zilegi bekit transgresio koxkor hau— ezin dut burutik kendu, Euskaltzaindiaren eraginez, edo akademiaren erabakiak gizarteratzeaz arduratzen direnen eraginez, nire burua askotan eta askotan analfabeto gisa ikusten dudala euskaraz, ez dakidala ziur zuzen idazten dudan, ez ditudala ulertzen hainbat eta hainbat erabaki, eta iruditzen zaidala, gainera, ez naizela honetan bakarra. Akademiak, nolabait, alde batera utzi duela hiztunekiko konpromisoa, eta gure hizkuntzse gu rtasuna kolokan dagoela.
‎Eta kulturarekin batera, berea duen bigarren betebeharrean ere, hizkuntz politikari dagokionean ere, zer egingo ote duen jakitea ez da erraza, baina niri behintzat, nondik datorren ikusita, itxaropen apur bat piztu zait. Hala ere —zilegi bekit transgresio koxkor hau— ezin dut burutik kendu, Euskaltzaindiaren eraginez, edo akademiaren erabakiak gizarteratzeaz arduratzen direnen eraginez, nire burua askotan eta askotan analfabeto gisa ikusten dudala euskaraz, ez dakidala ziur zuzen idazten dudan, ez ditudala ulertzen hainbat eta hainbat erabaki, eta iruditzen zaidala, gainera, ez naizela honetan bakarra. Akademiak, nolabait, alde batera utzi duela hiztunekiko konpromisoa, eta gure hizkuntzse gu rtasuna kolokan dagoela.
‎Ez da erraza Ezagutza zer den zehaztea. Izenburu zaharra da batetik, giza ezagutza betidanik izan baita, eta erabat nahasia bestetik, zenbat buru hainbat aburutako deitura da-eta. Edonork ulertzeko moduko zehaztapenen bat edo beste Alfonso Vazquez aholkulari ezagunak adierazi du(" C6mo evitar la miopa en la Gestion del Conocimiento", Pero... existe la gestion del conocimiento?, Angel Arbomes, Madril, 2001, 270 or.), Ezagutza ekonomiarenhistorian zehar eman diren input merke eta garestien arteko flujoetan oinarritzen dela azalduz.
‎Bere burua ez abertzaletzat edo espainolistatzat daukanak ere izango du, bada, mea culpa rik. Abertzaleen aukera berdina dute euskararekiko, baina ez dute jokoan parte hartzen.
‎Eta hortik atera nahi dute euskara eta abertzaletasuna banaezinezko lokarriz elkartutadaudela. Irakurketa honek ez du ez buru eta ez buztanik, atzekoz aurrera ez baitu esaldiak balio. Non esaten da euskaltzale batek abertzale izan behar duenik?
‎Hori bai, hori positiboa da, nork bere herriari, bere sorlekuari dion maitasuna baita. Bere burua abertzaletzat daukana zer da, hortaz: " patriota" ala" nazionalista"?
‎Proposamen bitxia egiten du berak: katalanek hizkuntz eskubideak izan ahal ditzaten beren burua " gutxiengo" gisa planteatu behar dute. Espainiako gutxiengo izanik, gutxiengoei dagozkien diskriminazio positibo guztiak izango lituzkete.
‎Ez bata eta ez bestea. Bihotza bero eta burua hotz jokatzea beti komeni bada, gaur ere bai.
‎" Iritzi argitaratua" da, hortaz, bereizi dudana. Ez da" iritzi publikoa", iritzi" publikatua" baizik, hau da, ez du ordezkatzen herritarren iritzia, nork bere buruarena besterik. Iritzien metaketa da.
‎Esanak esan, uste dut soziolinguista gehiegitxo dabilela gure artean. Badakit garrantzitsua dela euskararentzat alor berriak irabaztea, baina euskarari irabazi dizkiogun alor batzuetan nola dihardugun ikusita duda egiten dut mesederik egiten ari ote gatzaizkion geure buruari . Neurri politiko zehatzetan sartu gabe, irizpide nagusietan ikusten dut nik okerrik handiena.
‎Zertan da, ordea, ikuspegi alderotutzat jotzen dudan hori?: arazoak beti beste inoren maltzurkeriatik sortzendirela pentsatuz bere burua lasaitu nahi duenaren jokabidean. Adibidez, kalifikazio positibo guztiak(" hizkuntza propioa, normalizazioa, euskara denona, elebitasun erreala...") euskalgintzan dihardugunon apaingarri jarri, eta negatiboak oro(" liberalismoaren izenean[...] uniformizazioa nazionalismo espainiarraren izenean") euskalgintzaren aurka ari direnen itsusgarri.
‎Euskararen herriari datxekionez, aspaldidanikoa da auzia. Gure arorat mugatuz, autsiki handi eta abantxu behin betikoak jasan ondoren, espainiar eta frantziar nazionalismoa ren sistema euskaldungoaren azken burura inoko politikazko helburuak mendratzen eta are suntsitzen joanen zirelakoan zegoen. Baina ez hala gertatu.
‎Agian, diskurtso zaharra ustezko liberalismo ideiaz jantzi dutelako ez zaigu horren ikusgarri agertzen, baina aspaldidanik dator orain bortizki jasaten dugun erasoa, euskararen kontrakoen esanetan, ñabardurak ñabardura, ez da berritasun handirik antzematen. Euskalduntzeak bazterkeria eta xenofobia dakarrela, euskara eta biolentziaren artean lotura dagoela, erdaldunak biktimak direla, norbanakoaren borondatea eta askatasuna ez dela errespetatzen eta antzekoak darabiltzate, baina sakonean, euskararen kontrako itsukerian lehengo lepotik burua .
‎Alde horretatik, zenbat eta euskaldunago= are abertzaleago, eta zenbat eta abertzaleago= are independentistago delako ustezko ekuazioak mamituz joango direlakoan, be rek ere, Katalunian bezala, euskara berenganatu beharrean, beren erruz galduriko euskal tren horren kontra jotzen dihardute, euskararen inguruko mundu hori indarkeria eta aukera politiko estremistekin uztartu nahirik. Desprestigio kanpaina hori, azken buruan , hizkuntzak daukan integrazio indarraren konstatazio amorratua renisla besterik ez da. Ez genuke ahantzi behar, ordea, egiazko euskalduntzeak eta integrazio sozialak nahitaez behar duten bakezko bizikidetasunaren lekuan zentzurik gabeko kale borroka, indarkeria eta ekintza terroristak praktikatzen, bultzatzen, txalotzen edota begi onegiz ikusten dituztenen jarrera itsuak ere difamazio kanpaina horretarako aitzakia ez gutxi ematen diela berez ere euskalgintzari herra nabarmena dioten horiei.
‎Guztiok dakigu euskararen ezagutza eta erabilera ez direla handitu nahiko genukeen neurrian, berreuskalduntze prozesua motelegi doala, baina, era berean, kontziente gara gehiengoa ren jarrera ez dela euskararen kontrakoa izan: gurasoek beren seme alabak eredu euskaldunetan matrikulatzen dituzte; gizarte eragile ugari dira beren burua euskalduntzen hasteko oinarriak jartzeari ekin diotenak... (Ez, ez da nahiko genukeen egoera, baina inportantea da!).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
buru 1.671 (11,00)
buru izan 271 (1,78)
Lehen forma
burua 679 (4,47)
buru 297 (1,96)
buruan 220 (1,45)
buruari 205 (1,35)
buruak 79 (0,52)
buruaren 74 (0,49)
burura 72 (0,47)
buruaz 65 (0,43)
burutik 43 (0,28)
buruarekin 33 (0,22)
Buru 15 (0,10)
buruarekiko 15 (0,10)
buruko 14 (0,09)
buruei 13 (0,09)
buruetan 12 (0,08)
buruek 9 (0,06)
Burua 8 (0,05)
buruarentzat 7 (0,05)
Buruan 6 (0,04)
bururaino 6 (0,04)
Burutik 5 (0,03)
buruekin 5 (0,03)
bururik 5 (0,03)
burutan 5 (0,03)
buruarengan 4 (0,03)
buruen gainean 4 (0,03)
Buruak 3 (0,02)
buruaren inguruan 3 (0,02)
buruarena 3 (0,02)
buruen 3 (0,02)
buruetako 3 (0,02)
Bururik gabeko 2 (0,01)
buruaren alde 2 (0,01)
buruaren kontra 2 (0,01)
Buruari 1 (0,01)
Burura 1 (0,01)
Bururik 1 (0,01)
buruaren aurka 1 (0,01)
buruaren aurkako 1 (0,01)
buruaren aurrean 1 (0,01)
buruaren gainean 1 (0,01)
buruarenganako 1 (0,01)
buruari buruz 1 (0,01)
buruari buruzko 1 (0,01)
buruaz gain 1 (0,01)
buruekiko 1 (0,01)
buruen alde 1 (0,01)
buruen gaineko 1 (0,01)
buruen gainera 1 (0,01)
buruentzat 1 (0,01)
buruetara 1 (0,01)
buruez 1 (0,01)
burukoan 1 (0,01)
burutik behera 1 (0,01)
buruz behera 1 (0,01)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
buru belarri 44 (0,29)
buru ukan 37 (0,24)
buru beste 32 (0,21)
buru egin 31 (0,20)
buru galdetu 24 (0,16)
buru jabe 24 (0,16)
buru ez 22 (0,14)
buru ere 20 (0,13)
buru eduki 18 (0,12)
buru pasatu 14 (0,09)
buru etorri 12 (0,08)
buru eraman 10 (0,07)
buru euskal 10 (0,07)
buru hil 10 (0,07)
buru argi 9 (0,06)
buru jarri 9 (0,06)
buru altxatu 8 (0,05)
buru bihotz 8 (0,05)
buru kendu 8 (0,05)
buru min 8 (0,05)
buru sartu 8 (0,05)
buru bat 7 (0,05)
buru batzar 7 (0,05)
buru definitu 7 (0,05)
buru ezagutu 7 (0,05)
buru ezarri 7 (0,05)
buru jo 7 (0,05)
buru atera 6 (0,04)
buru esan 6 (0,04)
buru gisa 6 (0,04)
buru lan 6 (0,04)
buru nazio 6 (0,04)
buru asko 5 (0,03)
buru aurkeztu 5 (0,03)
buru babestu 5 (0,03)
buru barre 5 (0,03)
buru eskaini 5 (0,03)
buru galdegin 5 (0,03)
buru halako 5 (0,03)
buru ikusi 5 (0,03)
buru makurtu 5 (0,03)
buru nola 5 (0,03)
buru pentsatu 5 (0,03)
buru zuritu 5 (0,03)
buru abertzale 4 (0,03)
buru aski 4 (0,03)
buru aurkitu 4 (0,03)
buru bertze 4 (0,03)
buru bota 4 (0,03)
buru ea 4 (0,03)
buru eman 4 (0,03)
buru eraldatu 4 (0,03)
buru euskaldun 4 (0,03)
buru eutsi 4 (0,03)
buru ezin 4 (0,03)
buru gauza 4 (0,03)
buru guzti 4 (0,03)
buru ibili 4 (0,03)
buru idazle 4 (0,03)
buru irudikatu 4 (0,03)
buru ispilu 4 (0,03)
buru jabetu 4 (0,03)
buru kontziente 4 (0,03)
buru mundu 4 (0,03)
buru nekatu 4 (0,03)
buru oso 4 (0,03)
buru sortu 4 (0,03)
buru agertu 3 (0,02)
buru alde 3 (0,02)
buru antolatu 3 (0,02)
buru baizik 3 (0,02)
buru begira 3 (0,02)
buru berasmatu 3 (0,02)
buru bezala 3 (0,02)
buru biluzi 3 (0,02)
buru bueltaka 3 (0,02)
buru defendatu 3 (0,02)
buru egon 3 (0,02)
buru ekarri 3 (0,02)
buru erran 3 (0,02)
buru euskaldundu 3 (0,02)
buru euskara 3 (0,02)
buru feminista 3 (0,02)
buru galdera 3 (0,02)
buru galdu 3 (0,02)
buru garrantzi 3 (0,02)
Konbinazioak (3 lema)
buru beste egin 18 (0,12)
buru belarri sartu 12 (0,08)
buru ere ez 5 (0,03)
buru batzar lehendakari 4 (0,03)
buru euskal Herria 4 (0,03)
buru pasatu ere 4 (0,03)
buru belarri jardun 3 (0,02)
buru bertze egin 3 (0,02)
buru euskal gizarte 3 (0,02)
buru ispilu ikusi 3 (0,02)
buru altxatu eraman 2 (0,01)
buru aski ei 2 (0,01)
buru barre egin 2 (0,01)
buru belarri ekin 2 (0,01)
buru belarri ibili 2 (0,01)
buru belarri murgildu 2 (0,01)
buru beste ez 2 (0,01)
buru beste modu 2 (0,01)
buru bihotz buru 2 (0,01)
buru ez abertzale 2 (0,01)
buru ez egon 2 (0,01)
buru ez nazionalista 2 (0,01)
buru ez ukan 2 (0,01)
buru galdegin zein 2 (0,01)
buru galdetu ahal 2 (0,01)
buru guzti galdu 2 (0,01)
buru nekatu nahi 2 (0,01)
buru nola kokatu 2 (0,01)
buru sartu behar 2 (0,01)
buru ukan ideia 2 (0,01)
buru abertzale eduki 1 (0,01)
buru abertzale ez 1 (0,01)
buru abertzale jo 1 (0,01)
buru agertu ez 1 (0,01)
buru alde Arantzazu 1 (0,01)
buru alde bat 1 (0,01)
buru alde guzti 1 (0,01)
buru altxatu arrazoi 1 (0,01)
buru altxatu gaitasun 1 (0,01)
buru altxatu hori 1 (0,01)
buru antolatu eduki 1 (0,01)
buru antolatu modu 1 (0,01)
buru argi adierazi 1 (0,01)
buru argi argi 1 (0,01)
buru argi behar 1 (0,01)
buru argi garatu 1 (0,01)
buru argi pasatu 1 (0,01)
buru asko bertsio 1 (0,01)
buru asko galdetu 1 (0,01)
buru asko maite 1 (0,01)
buru asko urrutirago 1 (0,01)
buru atera entseatu 1 (0,01)
buru atera nahi 1 (0,01)
buru aurkeztu baino 1 (0,01)
buru aurkeztu ezan 1 (0,01)
buru aurkitu ahal 1 (0,01)
buru babestu edozein 1 (0,01)
buru babestu fitxa 1 (0,01)
buru bat behar 1 (0,01)
buru bat erosi 1 (0,01)
buru bat euskara 1 (0,01)
buru bat jakin 1 (0,01)
buru batzar ez 1 (0,01)
buru batzar lehen 1 (0,01)
buru begira beti 1 (0,01)
buru begira bilatu 1 (0,01)
buru belarri antzerki 1 (0,01)
buru belarri bera 1 (0,01)
buru belarri engaiatu 1 (0,01)
buru belarri idatzi 1 (0,01)
buru belarri inplikatu 1 (0,01)
buru belarri kristau 1 (0,01)
buru belarri lan 1 (0,01)
buru belarri lanari 1 (0,01)
buru belarri lotu 1 (0,01)
buru belarri saiatu 1 (0,01)
buru berasmatu gaitasun 1 (0,01)
buru berasmatu irudimen 1 (0,01)
buru berasmatu modu 1 (0,01)
buru bertze kantu 1 (0,01)
buru beste espazio 1 (0,01)
buru beste gauza 1 (0,01)
buru beste identifikatu 1 (0,01)
buru beste ikusi 1 (0,01)
buru beste inor 1 (0,01)
buru beste jan 1 (0,01)
buru beste mundu 1 (0,01)
buru bezala agertu 1 (0,01)
buru bezala aurkeztu 1 (0,01)
buru bihotz konbentzitu 1 (0,01)
buru biluzi agerian 1 (0,01)
buru bota erabaki 1 (0,01)
buru bota ere 1 (0,01)
buru bota zapata 1 (0,01)
buru bueltaka hasi 1 (0,01)
buru defendatu behar 1 (0,01)
buru definitu ausartu 1 (0,01)
buru definitu behar 1 (0,01)
buru definitu ezberdindu 1 (0,01)
buru definitu kategoria 1 (0,01)
buru ea ez 1 (0,01)
buru ea hizkuntza 1 (0,01)
buru ea sufrimendu 1 (0,01)
buru ea zenbaterainoko 1 (0,01)
buru eduki bat 1 (0,01)
buru eduki esan 1 (0,01)
buru eduki euskal 1 (0,01)
buru eduki ezan 1 (0,01)
buru eduki gauza 1 (0,01)
buru eduki han 1 (0,01)
buru eduki idatzi 1 (0,01)
buru eduki irudi 1 (0,01)
buru eduki jende 1 (0,01)
buru eduki lehentasun 1 (0,01)
buru eduki muga 1 (0,01)
buru eduki nola 1 (0,01)
buru eduki orain 1 (0,01)
buru eduki zein 1 (0,01)
buru egin adierazpen 1 (0,01)
buru egin ari 1 (0,01)
buru egin babes 1 (0,01)
buru egin eduki 1 (0,01)
buru egin egon 1 (0,01)
buru egin elkarrizketa 1 (0,01)
buru egin ez 1 (0,01)
buru egin ezan 1 (0,01)
buru egin hemen 1 (0,01)
buru egin itun 1 (0,01)
buru egin jardun 1 (0,01)
buru egin ote 1 (0,01)
buru egin UPN 1 (0,01)
buru egon handitasun 1 (0,01)
buru egon pentsatu 1 (0,01)
buru eman harrikada 1 (0,01)
buru eman nahi 1 (0,01)
buru eraldatu eremu 1 (0,01)
buru eraldatu nahi 1 (0,01)
buru eraman berreuskaldundu 1 (0,01)
buru eraman egitura 1 (0,01)
buru eraman euskara 1 (0,01)
buru ere bai 1 (0,01)
buru ere bilduma 1 (0,01)
buru ere eztabaida 1 (0,01)
buru ere gipuzkoar 1 (0,01)
buru ere horixe 1 (0,01)
buru ere idatzi 1 (0,01)
buru ere ikasle 1 (0,01)
buru ere kapitalizatu 1 (0,01)
buru esan atrebitu 1 (0,01)
buru esan konfiantza 1 (0,01)
buru eskaini ezan 1 (0,01)
buru etorri irudi 1 (0,01)
buru etorri lehenengo 1 (0,01)
buru etorri sistema 1 (0,01)
buru etorri Xabier 1 (0,01)
buru euskal erakunde 1 (0,01)
buru euskal herritar 1 (0,01)
buru euskal zinemagintza 1 (0,01)
buru euskaldun bezala 1 (0,01)
buru euskaldun Egunkaria 1 (0,01)
buru euskaldundu hasi 1 (0,01)
buru euskaldundu prozesu 1 (0,01)
buru euskaldundu zuzendaritza 1 (0,01)
buru euskara erakunde 1 (0,01)
buru euskara sentimendu 1 (0,01)
buru eutsi ikasi 1 (0,01)
buru eutsi nahi 1 (0,01)
buru ez gorputz 1 (0,01)
buru ez mundu 1 (0,01)
buru ez politiko 1 (0,01)
buru ezagutu eman 1 (0,01)
buru ezagutu ez 1 (0,01)
buru ezagutu gogo 1 (0,01)
buru ezarri kondizio 1 (0,01)
buru ezin argi 1 (0,01)
buru ezin esan 1 (0,01)
buru ezin sartu 1 (0,01)
buru feminista izendatu 1 (0,01)
buru feminista ukan 1 (0,01)
buru galdegin ea 1 (0,01)
buru galdera arrapalada 1 (0,01)
buru galdera gehiago 1 (0,01)
buru galdera zintzo 1 (0,01)
buru galdetu beharreko 1 (0,01)
buru galdetu bera 1 (0,01)
buru galdetu diol 1 (0,01)
buru galdetu ea 1 (0,01)
buru galdetu zer 1 (0,01)
buru galdetu zeren 1 (0,01)
buru galdu ari 1 (0,01)
buru garrantzi handi 1 (0,01)
buru garrantzi intoxikatu 1 (0,01)
buru gauza bera 1 (0,01)
buru gauza ezkor 1 (0,01)
buru gauza horrela 1 (0,01)
buru gauza interakzio 1 (0,01)
buru gisa ere 1 (0,01)
buru gisa esku 1 (0,01)
buru gisa sinatu 1 (0,01)
buru guzti jabe 1 (0,01)
buru guzti jakin 1 (0,01)
buru halako jo 1 (0,01)
buru halako joko 1 (0,01)
buru halako plaza 1 (0,01)
buru halako ukatu 1 (0,01)
buru hil ahalegindu 1 (0,01)
buru hil aukeratu 1 (0,01)
buru hil ezan 1 (0,01)
buru ibili asko 1 (0,01)
buru ibili emakume 1 (0,01)
buru idazle bat 1 (0,01)
buru idazle jo 1 (0,01)
buru idazle oso 1 (0,01)
buru ikusi herri 1 (0,01)
buru ikusi hiru 1 (0,01)
buru ikusi modu 1 (0,01)
buru irudikatu Bernat 1 (0,01)
buru irudikatu ekarri 1 (0,01)
buru irudikatu iraun 1 (0,01)
buru ispilu miatu 1 (0,01)
buru jabe den 1 (0,01)
buru jabe ere 1 (0,01)
buru jabe izate 1 (0,01)
buru jarri ariketa 1 (0,01)
buru jarri Martin 1 (0,01)
buru jo egon 1 (0,01)
buru jo ezan 1 (0,01)
buru kendu aditu 1 (0,01)
buru kendu ezinda 1 (0,01)
buru kendu ibili 1 (0,01)
buru kendu Sarrionandia 1 (0,01)
buru kontziente bihurtu 1 (0,01)
buru kontziente egon 1 (0,01)
buru lan bereizi 1 (0,01)
buru lan emaitza 1 (0,01)
buru lan eskatu 1 (0,01)
buru makurtu esan 1 (0,01)
buru makurtu gatazka 1 (0,01)
buru makurtu jesarri 1 (0,01)
buru min andana 1 (0,01)
buru min eder 1 (0,01)
buru min eman 1 (0,01)
buru min existentzial 1 (0,01)
buru min gutxi 1 (0,01)
buru min ibili 1 (0,01)
buru min sortu 1 (0,01)
buru mundu kokatu 1 (0,01)
buru mundu salbatzaile 1 (0,01)
buru nazio askapen 1 (0,01)
buru nazio iritzi 1 (0,01)
buru nazio jo 1 (0,01)
buru nazio komunitate 1 (0,01)
buru nazio kontzientzia 1 (0,01)
buru nazio politiko 1 (0,01)
buru nekatu atseden 1 (0,01)
buru nola definitu 1 (0,01)
buru nola formatu 1 (0,01)
buru nola funtzionatu 1 (0,01)
buru oso gaizki 1 (0,01)
buru oso ondo 1 (0,01)
buru oso unibertsalista 1 (0,01)
buru pasatu al 1 (0,01)
buru pasatu bertso 1 (0,01)
buru pasatu gabe 1 (0,01)
buru pasatu horrelako 1 (0,01)
buru pasatu oro 1 (0,01)
buru pentsatu behar 1 (0,01)
buru sartu mundu 1 (0,01)
buru sartu nahi 1 (0,01)
buru ukan AE 1 (0,01)
buru ukan alda 1 (0,01)
buru ukan beste 1 (0,01)
buru ukan erabaki 1 (0,01)
buru ukan euskalgintza 1 (0,01)
buru ukan gobernu 1 (0,01)
buru ukan hura 1 (0,01)
buru ukan idatzi 1 (0,01)
buru ukan ikuspegi 1 (0,01)
buru ukan konbikzio 1 (0,01)
buru ukan kontzeptu 1 (0,01)
buru ukan kutxa 1 (0,01)
buru ukan lanpostu 1 (0,01)
buru ukan lehen 1 (0,01)
buru ukan matxinada 1 (0,01)
buru ukan oraindik 1 (0,01)
buru ukan Piarres 1 (0,01)
buru ukan sentimendu 1 (0,01)
buru ukan talde 1 (0,01)
buru ukan ulerkuntza 1 (0,01)
buru zuritu behar 1 (0,01)
buru zuritu erabili 1 (0,01)
buru zuritu ipuin 1 (0,01)
buru zuritu nahi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia