Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 439

2015
‎alde batetik, joskera aparta, perpausetik perpausera irakurlea bera eramaten duena inolako zailtasunik gabe; beste aldetik, lexiko jatorra, inolako garbizalekeriarik gabekoa. Bi biok osatzen dute Baraiazarraren testugintza, halako poetikotasuna erdietsi eta irakurlearen jakin mina eta gogoa erakartzen dituena.
‎4 Oi arima dohatsuok, hain ongi baliatzen eta prezio preziatu honen bidez hain ondasun atsegin eta iraunkorra erosten jakin zenutenok, esaguzue: nola lortu zenuten haren bidez halako ondasun amaigabea?
‎1 Oi ene Jauna!, nola ausartzen zaizu mesedeak eskatzera zure zerbitzuan hain gaizki jardun duena eta eman diozuna gordetzen jakin ez duena. Zer itxaron daiteke hainbat bider saltzaile izan denagandik?
‎Hau da nire zentzugabekeria. Baina ai ene Jainkoa!, nola jakin nezake nik ziurtasunez ez nagoela Zugandik aldendurik. Oi ene bizia, hainbeste doakigun gauza batean, hain ziurtasun gutxiz bizi behar duzula!
‎Ahaltsua zara, Jainko handia. Orain jakin daiteke nire arima bere egoeraz konturatzen den galdu duen denborari begiratuz eta nola bat batean egin dezakezun Zuk, Jauna, berreskura dezadala. Zentzugabekeriak esaten ari naizela iruditzen zait, galduriko denbora ez dela berreskuratzen esaten baitute.
‎Hala ere, ai ene, Jauna, bai luzea dela nire erbestealdia! Laburra da denbora oro, zure betikotasunaren ordez emateko; oso luzea da egun bakar bat eta luzea da ordubete ere, Zu irainduko zaituen jakin ez eta horren beldur denarentzat. Oi hautatze askatasuna, zu bai zarela askatasunaren gatibu errukarria, sortu zintuenaren beldur eta maitasunari josirik ez bazaude!
‎Badirudi zentzugabekeria bat diodala; izan ere, gaztelu hau arima bera bada, argi dago ez dela horra sartu beharrik, bata eta bestea gauza bera direnez gero; erokeria litzatekeen bezala gela barruan dagoen bati barrura sartzeko esatea. . Baina egotetik egotera alde handia dagoela jakin behar duzue; arima asko gazteluaren inguruan gelditzen dira, gazteluzainak egon ohi diren lekuan, eta ez dira batere arduratzen barrura sartzen, eta ez dakite hain toki zoragarrian zer dagoen, ez nor dagoen barruan, ezta nolako gelak dituen ere. Honezkero entzuna izango duzue otoitz liburu batzuetan arimari ematen zaion aholkua:
‎Oi Jesus! Eta nork jakin ditzakeen arimaren bake hau adierazteko izango diren Eskritura Santuko hainbeste gauza! Ene Jainkoa, zenbateraino doakigun [bake hau] ikusten duzunez gero, egizu kristauek bilatu nahi dezatela, eta eman diezunei ez iezaiezu ken, zeure errukiagatik; izan ere, egiazko bakea ematen diezun arte, eta ezin amaitu den lekura eramaten dituzun arte, beti bizi behar da beldurrez.
‎Ez zaitez samindu, izan ere, haiek goretsi egingo naute Ni, edota zutaz gaizki esango dute; eta batera izan nahiz bestera izan, zeu irteten zara irabazten. Gero jakin nuen pertsona hau biziki adoretu eta kontsolatu zela hitz hauekin; eta zuetakoren batek bere burua samin honetan ikusiko balu, hemen jartzen dizkizuet. Dirudienez, gure Jaunak nahi du guztiek jakin dezatela arima hura dagoeneko berea duela, inork ez diola ukiturik egin behar; gorputzean, ohorean, ondasunetan bada, tira, guztitik aterako baita Haren Maiestatearentzat gorespena; baina ariman, hori ez!
‎Gero jakin nuen pertsona hau biziki adoretu eta kontsolatu zela hitz hauekin; eta zuetakoren batek bere burua samin honetan ikusiko balu, hemen jartzen dizkizuet. Dirudienez, gure Jaunak nahi du guztiek jakin dezatela arima hura dagoeneko berea duela, inork ez diola ukiturik egin behar; gorputzean, ohorean, ondasunetan bada, tira, guztitik aterako baita Haren Maiestatearentzat gorespena; baina ariman, hori ez! Bera bere erruzko ausarkeria handiaz bere Senarragandik aldentzen ez bada, Hark gorde egingo du mundu guztiaren erasotik eta baita infernu guztiarenetik ere.
‎Gurutziltzatuak berak esan zion, kontsolatuz, Berak ematen zizkiola bere Pasioan eraman zituen oinaze eta neke guztiak, beretzakotzat har zitzala, Aitari eskaintzeko. Arima hura hain kontsolatu eta hain aberastua geratu zen, non, beragandik jakin dudanez, ezin izan baitzuen sekula ere ahaztu; aitzitik, bere burua hain ezereza ikusten duen guztian, hartaz oroituz, gogoa pizturik eta kontsolaturik geratzen da.
‎10 Era berean nekagarriak eta gozoak diren gauza hauen artean, gure Jaunak, batzuetan, halako pozaldi batzuk eta otoitz era bitxia eman ohi dizkio arimari; honek ez du ulertzen zer diren. Mesede hau egiten badizue, Jauna bihotzez gorets dezazuen eta igarotzen den gauza dela jakin dezazuen jartzen dut hemen. Nire iritziz, ahalmenen bat egite handi bat da, baina gure Jaunak haiei askatasuna ematen die pozaldi hauetaz goza dezaten, eta zentzumenei ere bai, zertaz eta nola gozatzen duten ulertzen ez dutela.
‎Honek ahuntz erdara dirudi, eta egia da horrela gertatzen dela; arimari gainezka egiten dion pozaldia izanik, ez luke nahi hartaz berak bakarrik gozatzea, guztiei iragartzea baizik, gure Jauna goresten lagun egin diezaioten, horretara baitoa haren mugimendu guztia. Oi, hark egingo lituzkeen festak eta erakutsiak, ahal balu, berak duen poza guztiek jakin dezaten! Bere burua aurkitu duela dirudi, eta, seme hondatzailearen aitak bezala, guztiak gonbidatu nahi lituzke eta jai handiak egin, bere arima, ordukoz behintzat, zalantzarik ez izateko leku seguruan ikusten duelako.
‎9 Egia da, Jaunak zazpigarren egoitzan sar dezanak, oso gutxitan, edota ia inoiz ere ez duela ahalegin hau egin beharrik izango, gogoratzen banaiz, han esango dudan arrazoiarengatik; baina aldiro aldirokoa da Kristo gure Jaunarekin era miragarrian ibiltzetik ez aldentzea, eta haren laguntza beti da jainkozkoa eta gizatasunezkoa era batera. ...teak nahi duena, Kantarik Ederreneko Emazteak egiten zuenez, eta galde diezaiegula kreaturei nork egin zituen, san Agustinek, uste dut, bere Meditazioetan edo Aitorkizunetan dioenez?, eta ez gaitezela ergelen antzera egon denbora galtzen behin eman zitzaigunaren zain egotearren, hasieretan Jaunak urtebetean eta urte askoan ere ez ematea gerta baitateke; Haren Maiestateak daki zergatik; guk ez dugu jakin nahi izan behar, eta ez dago zertan jakinik ere. Bada, Jainkoari nola poza eman aginduen eta aholkuen bidez badakigunez gero, ibil gaitezen honetan arretaz, eta haren bizitza eta heriotza eta zenbat zor diogun gogoan erabiltzean; gainerakoa betor Jaunak nahi dezanean.
‎Beste on handi batzuk ere badakartza honek berarekin batera, baina gauza hauek eragiten dituzten ondorioez hainbeste esan eta esango denez gero, ez dut nahi neure burua eta zuek nekatzerik; biziki ohartarazten dizuet, ordea, Jaunak arimei mesede hauek egiten dizkiela jakin edo entzun dezazuenean, bide horretatik zuek eraman zaitzatela sekula ere ez eskatzeko ezta desiratzeko ere; [15] oso ona iruditzen bazaizue, eta estimu eta begirune handiz hartu behar bada ere, ez da komeni arrazoi batzuengatik: lehenengoa, apaltasunik eza delako inoiz merezi ez duzuena zeuei eman dakizuela nahi izatea, eta hala uste dut ez duela apaltasun handirik izango desira hori izan dezanak; izan ere, nekazari xume bat errege izatea nahi izatetik urruti dagoenez, ezinezkoa iruditzen baitzaio, merezi ez duelako, horrelaxe dago pertsona apala ere halako gauzei dagokienez; eta nik uste dut ez dela inoiz gertatuko, Jaunak mesede horiek egin aurretik norbere buruaren ezagutza handia ematen duelako.
‎Eta kontuan izan behar duzue, honelako mesede ugari hartuagatik ez dela aintza handiagorik irabazten, gehiago zerbitzatzera behartuak daudelako, gehiago hartzea da-eta. Gehiago merezi izatekorik, ez digu Jaunak kentzen, geure esku baitugu; eta honela, pertsona santu asko daude, honelako mesedeetako bat ere hartzea zer den sekula jakin ez zutenak; eta beste asko daude honelakoak hartzen dituztenak, eta santuak ez direnak. Eta ez uste izan mesede hauek segidakoak direnik, bestera baizik:
‎Ezinezkoa da, eta horrela ez zaitezte harritu esanda dagoenaz eta esango denaz, Jainkoaz esan behar denaren seinaletxo bat baino besterik ez da-eta. Nahiko erruki agertzen digu gauza hauek halako pertsona bati jakinaraztean, haren bidez iritsiko baikara gu jakitera; izan ere, zenbat eta gehiago jakin kreaturekin komunikatzen dela, gehiago goretsiko dugu haren handitasuna eta Jaunari hain atsegin zaizkion arimak ez gutxiesten saiatuko gara; gutariko bakoitzak dugu arima bat, baina ez dugu ederresten Jainkoaren irudira egindako kreatura batek merezi duen bezala, eta horrela ez ditugu ulertzen harengan dauden sekretu handiak.
‎Jaunak arimari egiten dizkion goi mailako mesede hauen oroipenik geratuko ez bada gero, zer onura ekar diezaiokete? . Oi ene alabak!, hain onura handia dakarte, non ez baitago esaterik ere; izan ere, esaten jakin ez arren, arimaren barru barruan ongi idatziak geratzen dira eta sekula ere ez dira ahanzten.
‎Irudirik ez badute eta ahalmenek ere ulertzen ez badituzte, nola gogora ekar daitezke? . Hori ere ez dakit nola; baina badakit arima honetan Jainkoaren handitasunaz hain errotuak geratzen direla egia batzuk, non, bera nor den eta Jainkoagatik sinestera behartua dagoela esaten dion federik ez duenean, une hartatik Jainkotzat gurtuko bailuke, Jakobek egin zuen bezala eskailera ikusitakoan, eta harekin batera gero adierazten jakin ez zituen beste sekretu batzuk ere jakingo zituen; aingeruak jaisten eta igotzen ziren eskailera ikusiz besterik gabe, barruko argitasun handiagorik izan ezik, nekez uler zitzakeen hain misterio handiak.
‎7 Ez dakit diodan honetan ongi ari naizen, entzun badut ere, ez baitakit hartaz ongi oroitzen naizen. Moisesek berak ere ez zuen jakin sasian ikusi zuen guztia esaten, Jainkoak esatea nahi zuena baizik; dena dela, Jainkoak haren arimari bere sekretuak ziurtasunez agertu ez balizkio Jainkoa dela ikus eta sinets zezan, nekez jarriko zen hainbeste lanetan eta hain astunetan; baina hain gauza handiak ulertuko zituen sasitza hartako arantza artean, non adore eman baitzioten Israel herriaren alde egin zuena egiteko. Beraz, ene ahizpak, Jainkoaren ezkutuko gauzak ulertzeko ez dugu arrazoi bila jardun behar, baizik eta, ahaltsua dela sinesten dugunez gero, argi dago sinetsi behar dugula gu bezalako ahal izate urriko har batek ezin dituela ulertu haren handitasunak.
‎6 Eta esango duzue, ikusten ez bada, nola jakin Kristo den, edo noiz den santua, edota haren Ama txit aintzatsua. Hori ez du jakingo arimak esaten, ezta ezin du ulertu nola ulertzen duen ere, baina ziurtasun oso osoaz daki.
‎Hori Jainkoaren zerbitzari handia izaten errazteko da, nork bere buruari lagunduz gero; baina, batzuetan Jaunak ahulenak eramaten ditu bide honetatik. Eta horrela, ez dago horretan ez zer onetsirik ezta zer gaitzetsirik ere, bertuteei begiratu beharra baizik, eta gure Jauna hildura, apaltasun eta kontzientziarik garbienaz zerbitzatzen duena, hura izango da santuena; hala ere, ziurtasun osoz hemen gutxi jakin daiteke, harik eta egiazko Epaileak bakoitzari merezi duena eman diezaion arte. Han harri eta zur geratuko gara, hemen pentsa dezakegunetik zein bestelakoa den haren epaia ikusirik.
‎6 Eta hau hobeki ulertzen da, denbora joan ahala, ondorioetatik, argi ikusten baita Jainkoa dela gure arimari bizia ematen diona, ezkutuko desira batzuen bidez; sarri askotan hain dira biziak, non ez baitago inola ere zalantzan jartzerik, arimak oso garbi sentitzen dituelako, esaten jakin ez arren; baina sentimendu hau hainbestekoa da, non, esan gabe ezin egon eta, zenbait hitz gozo sorrarazten baititu batzuetan: Oi, ene biziaren bizia eta mantentzen nauzun janaria!, eta honelako gauzak.
‎Hain desberdina zen, non bere senetik irtenda eta txunditurik utzi baitzuen: bata, ikuskari hau indar handiz izan zelako; bestea, berriz, esan zizkion hitzengatik, eta baita arimaren barnean agertu zitzaiolako ere, aurreko ikuskari hau izan ezik, ez baitzuen halako besterik ikusi; jakin ezazue, bada, benetan alde handia dagoela aurreko ikuskari guztien eta egoitza honetakoen artean; eta gauza bera espirituzko ezkon hitza ematearen eta espirituzko ezkontzaren artean, elkarri hitz emanda daudenen eta dagoeneko ezin bereiz daitezkeenen artean dagoen bezala.
‎–Nik uste dut Jainkoak karitate hau baino nahiago duela Haren Maiestateak egiten duena nik bete betean onartzea eta, lortzen saiatzen banaiz ere, neure arima bake bakean izan dezadala. Eta egiten ez duenez gero, Jauna hainbesteraino iritsi ez zaiolako, tira!; hala ere, jakin dezala espirituzko askatasuna falta zaiola, eta, horrela, Jaunak eman diezaion prestatuko da, eskatu egingo dio-eta.
‎negarrari ematen banion Nekaldiagatik, ez nekien amaitzen burua hausten zitzaidan arte; neure bekatuengatik negarrari ematean ere, gauza bera. Nahiko mesede egiten zidan gure Jaunak; orain ez dut aztertu nahi nik zein den hobea bata ala bestea; batetik bestera den aldea esaten jakin nahiko nuke soilik. Gauza hauetarako batzuetan malko hauek datoz eta berezko joerak lagunduriko desira hauek, egoeraren arabera; baina hala bada ere, azken batean, esan dudanez, Jainkoagan amaitzen dira.
‎Eta gaitza hau da: Zugan pentsatzea baino beste jakin beharrekorik ez delakoan gaudenez gero, ez dakigu dakitenei galdetzen ezta zer galdetu behar zaien ere, eta txarra ez dena, ona baizik, hutsegite larria dela uste izaten dugu. Hemendik datoz otoitzari emanda dauden jende askoren nahigabeak eta barruko nekeez kexu izateak, behinik behin letrarik ez duen jende askorenak, eta ilunaldiak datoz eta osasun galtzeak eta baita guztia bertan behera uztea ere, barne mundurik ez dagoela hemen barruan uste dutelako; eta ortziaren mugimendua geldiarazi ezin dugunez, abiada bizia baitabil, era berean ezin dugu geldiarazi geure pentsamendua ere, eta gero harekin batera sartzen ditugu arimaren ahalmen guztiak ere eta galduak garela uste izaten dugu eta alferrik galtzen dugula Jainkoaren aurrean gauden denbora; eta, beharbada, arima oso osoan Berarekin egongo da hur hurreko egoitzetan, pentsamendua, berriz, gaztelu inguruan, milaka piztia anker eta pozoitsuekin sufrituz eta sufrimendu horiekin merezimenduak eginez; eta horrela, ez gaitu izutu behar, ezta ez dugu alde batera utzi behar, horixe baita deabruak nahi lukeena.
‎oso bestera gertatzen da, Jainkoaren errukiz probatu duzuenok ulertuko duzuenez. Hobeki ulertzeko, egin dezagun bi iturri ikusten ditugula urez betetzen diren bi askarekin, espirituzko gauza batzuk azaltzeko ez baitut aurkitzen besterik uraren hau baino egokiago datorrenik; eta nik gutxi jakin eta agudeziak lagundu ez eta elementu hau hain maite dudanez gero, beste gauza batzuei baino arreta handiagoz begiratu diot; hain Jainko handiak, hain jakintsuak, kreaturiko gauza guztietan egon behar dute gu haietaz baliatu ahal izateko sekretu ugari, eta halaxe baliatzen dira ulertzen dituztenak, baina uste dut Jainkoak kreaturiko gauzatxo bakoitzean uler daitezkeen sekretuak baino gehiago dire...
‎haren sorrera bihotzetik denik, sakoneko gauza gisa, are barruragoko beste gune batetik baizik. Arimaren erdigunea izan behar du, geroago jakin eta azkenerantz esango dudanez; egia esan, batzuetan izuturik uzten nauten sekretuak ikusten ditut geugan. Eta zenbat gehiago ez ote diren izango!
‎Hara, uler iezadazue, ez da berorik sentitzen ezta usain gozorik sumatu ere, gauza horiek baino zer finagoa baita; baina zuei aditzera ematearren diot. Eta jakin dezatela honetatik igaro ez diren pertsonek, egiaz horrelaxe gertatzen dela eta ulertzen dela, eta arimak nik orain esaten dudana baino argiago ulertzen duela; ez dela hau burura etor daitekeen irudipena, ahaleginak ahalegin, guk ezin baitugu lortu, eta bertan ikusten da ez dela gure izaeratikoa, jainkozko jakinduriaren urre garbi garbi hartatikoa baizik.
‎7 Irudipena ez dela, oso argi dago; izan ere, beste une batzuetan horretan saiatu arren, du hura berregin. Eta hain gauza nabaria izanik, inola ere ezin da irudikatu, hau da, badelako itxura agertu, ez denean, ezta badenik zalantzan jarri ere; eta zalantzaren bat geratuko balitz, jakin ezazue ez direla hauek egiazko bultzadak; halakorik izan duen ala ez zalantza badu, esan nahi dut; belarrietan ahots indartsu bat bezala sentitzen delako. Bada, malenkonia izateak ez du inolako zentzurik, malenkoniak irudimenean baino beste inon ez baititu eratzen bere begitazioak; beste hau, ordea, arimaren barrutik dator.
‎Berehala saiatu nahi izango duzue, ene alabak, otoitz hau edukitzen, eta zuzen ari zarete; izan ere,, esan dudanez? ez ditu arimak guztiz ulertzen han Jaunak egiten dizkion mesedeak eta nolako maitasunez doan arima gero eta gehiago hurbilduz Beragana; horregatik, gauza ziurra da nola lortuko dugun mesede hau jakin nahi izatea. Nik honetaz ulertu dudana esango dizuet.
‎3. Indarrak ariman? esan dut, Jainko gure Jaunak gorputzeko indarrik eman ez dionak, ez duela behar jakin dezazuen; horrek ez dio eragozpenik jartzen inori haren aberastasunak erosteko; bakoitzak duena ematearekin kontentatzen da. Bedeinkatua izan bedi hain Jainko handia.
‎8 Bi gauza hauek betetzen ditugulako ezaugarririk ziurrena, nire iritziz, lagun hurkoaganako maitasunaren agindua ongi betetzea da; izan ere, Jainkoa maite dugun ala ez ezin dezakegu jakin , maite dugula ikusteko zantzu handiak izan arren; lagun hurkoa maite dugun ala ez, ordea, bai jakin dezakegu. Eta egon ziur, lagun hurkoaren maitasunean aurrerago, Jainkoarenean ere aurrerago zoaztela; bada, Haren Maiestateak guri digun maitasuna hain handia izanik, lagun hurkoari guk diogunaren ordain-sari, mila eratan gehituko digu Berari dioguna.
‎8 Bi gauza hauek betetzen ditugulako ezaugarririk ziurrena, nire iritziz, lagun hurkoaganako maitasunaren agindua ongi betetzea da; izan ere, Jainkoa maite dugun ala ez ezin dezakegu jakin, maite dugula ikusteko zantzu handiak izan arren; lagun hurkoa maite dugun ala ez, ordea, bai jakin dezakegu. Eta egon ziur, lagun hurkoaren maitasunean aurrerago, Jainkoarenean ere aurrerago zoaztela; bada, Haren Maiestateak guri digun maitasuna hain handia izanik, lagun hurkoari guk diogunaren ordain-sari, mila eratan gehituko digu Berari dioguna.
‎11 Berak nahi beza, asma dezadala nik hain gauza zailetatik zer edo zer azaltzen; Haren Maiestateak eta Espiritu Santuak nire lumari eragin ezik, ongi baitakit ezinezkoa izango dela. Eta zuen onerako izango ez balitz, ez dezadala asma ezertan eskatzen diot; Haren Maiestateak badakielako ez dudala beste desirarik, nik dakidanez, beraren izena goretsia izan dadila baizik, eta saia gaitezela lurrean bertan ere horrela ordaintzen duen Jaunaren zerbitzuan; hortik jakin dezakegu zeruan emango digunaren zertxobait, ekaitzezko itsaso honetan diren etenaldi eta lan eta arriskurik gabe. Izan ere, Hura galtzeko eta iraintzeko arriskurik ez balitz, atsegina litzateke bizia ez amaitzea munduaren azkenera arte, hain Jainko eta Jaun eta Senar handiaren alde lan egiteko.
‎2 Hemen lor dezakegunaren eta are esanda geratu diren gozotasunen ondoan, guztiz bestelakoa da, eta askotan pertsona bera axolagabe eta gogoa Jainkoagan izan gabe dagoelarik, Haren Maiestateak iratzarri egiten du, arin arin igarotzen den kometa baten antzera, edota trumoi baten antzera, burrunbarik entzuten ez bada ere; hala ere, arimak garbi jakiten du Jainkoak dei egin diona, eta hain garbi jakin ere, non, batzuetan, batez ere hasieran, ikarak hartu eta are kexarazten baitio, minik ematen ez diona izan arren. Era gozo gozoan zauritua dela konturatzen da, baina ez du igartzen nola ezta nork zauritu duen ere; baina ongi daki gauza zoragarria dela eta ez luke nahi egundo ere zauri hartatik sendatua izaterik.
‎4 Esan dudan guztia batzuetan neuri zuzendutako hitzen bidez ulertu nuen, eta beste batzuetan, hitzik gabe; eta gauza batzuk, argiago hitzik gabe, hitzez esaten zitzaizkidanak baino. Egia honetaz egia handi handiak jakin nituen, jakintsu askok azaldu balizkidate baino hobeki. Uste dut ez dagoela mundu honetako huskeria nigan hain ongi inprima dezakeenik, ezta hain argi azaldu diezadakeenik ere.
‎15 Santu aintzatsu hau gehiagotan ere ikusi dut, eta gauza batzuk esan dizkit eta bere Ordenaren alde egiten dudan otoitza eskertu eta Jaunari gomendatuko ninduela hitzeman dit. Ez dut zehazten zein Ordena diren, gainerakoak mindu ez daitezen (Jaunak jakin dadila nahi baldin badu, jarriko ditu agerian). Baina Ordena bakoitzak saiatu behar duela, edota haietako kide bakoitzak, beren bitartez, Jaunak beraien Ordena, Elizak orain duen bezalako premia handian, zerbitzatzeko bezain dohatsu egin dezan.
‎Oso bazterreko leku batera joan nintzen, ni askotan errezatzen aritzen nintzen lekura, eta Cartujano batean jai honi buruzkoa irakurtzeari ekin nion. Eta hasiberriek, aurreratuek eta perfektuek, Espiritu Santua beraiekin zela jakin ahal izateko, izan behar dituzten seinaleak irakurriz, hiru egoera hauek irakurri ondoren, iruditu zitzaidan, Jainkoaren ontasunagatik, nirekin zegoela, nik uler nezakeenmoduan. Hura goresten nengoela eta beste behin irakurri nuela gogoratzen, orduan haien guztien faltan nintzela argi ikusiz, orain neure burua alderantziz ikusten dudan bitartean, eta beraz, ezagutu nuen Jaunak egin zidan mesede handia zela.
‎Pertsona bertutetsua zen. Hil zela jakin nuenean, kezka larria sortu zitzaidan, haren salbamena arriskuan ikusi bainuen, hogei urtean izan zelako prelatu, niri kezka handia ematen didana, egia esan, nik arrisku handikotzat baitut arimen arduraduna izatea, eta neke handiz otoiztegi batera joan nintzen. Nire bizitzan egin zuen on guztia eskaini nion; oso gutxi izango zen, eta horrela esan nion Jaunari bere irabaziek bete zezatela arima hark garbitokitik irteteko falta zuena.
‎Hala ere, ardura hartu nuen Jainkoari haren alde eska ziezaioten eta nik neuk ere gauza bera egiteko; dena dela, ezin nuen egin ikusi ez banu egingo nukeen bezain gogotsu; izan ere, Jaunak hala erakusten didanean, gero Berari haren alde eskatu nahi izatea, iruditzen zait, ezinbestean, aberatsari limosna ematea bezala. Geroago jakin nuen, hemendik oso urruti hil baitzen, Jaunak eman zion heriotza oso eredugarriaren berri; guztiak harri eta zur utzi zituen, ezagueraz, negar malkoz eta apaltasunez hiltzen ikusirik.
‎31 Gure Ordenako beste fraide bat, oso fraide ona, gaixorik oso larri zegoen eta, mezatan nengoela, neure baitan barneratzeko eragina izan nuen eta ikusi nuen nola hil zen eta zerura igotzen zen garbitokian sartu gabe. Gero jakin nuenez, nik ikusi nuen ordu hartan hil zen. Ni harriturik geratu nintzen, garbitokian sartu ez izanaz.
‎Ez dut uste zortzi egun igaro zirenik, Jaunak pertsona hari berriro ikusmena eman gabe. Hau berehala jakin zuen nire aitor entzuleak. Baliteke nire otoitzagatik ez izatea; baina niri, ikuskari hau ikusi nuenez gero, ziurtasuna geratu zitzaidan, eta eskerrak eman nizkion Haren Maiestateari neuri egindako mesedea balitz bezala.
‎3 Pena handi handiz nengoen behin, nik asko zor nion pertsona batek Jainkoaren aurkako eta haren ohorearen aurkako gauza larri bat egin nahi zuela eta hartarako erabaki irmoa hartua zuela jakin nuelako. Hain handia zen nire kezka, non ez bainekien zer egin.
‎Egun batean otoitzean ari nintzela, deabru bat ikusi nuen neure ondoan eskuan zituen paper batzuk haserre bizitan zati zati egiten. Niri poz handia eman zidan horrek, eskatzen nuena egin zela iruditu zitzaidalako; eta hala izan zen, gero jakin bainuen damu handiz aitortu zela, eta Jainkoagana bihurtu zela egiaz; horrela Haren Maiestateagan itxaro dut oso aurrera egingo duela beti. Izan bedi bedeinkatua guztiagatik, amen.
‎5 Hemen ere hasi zen deabrua pertsonarik pertsona batzuei eta besteei jakinarazi nahirik afera honetan errebelazioren bat izan nuela nik, eta nigana etortzen ziren esanez, garai larriak zirela eta balitekeela nire aurka gezur beltzen bat aireratzea eta inkisidoreengana joatea. Honek grazia egin zidan niri eta barre eragin, kasu honetan ez bainuen nik sekula beldurrik izan; neure buruaz ongi nekien, jakin ere, fedeko gauzetan inork ikusiko balu Elizaren zeremoniarik txikienaren aurka nindoala, harengatik eta Eskritura Santuko edozein egiagatik mila heriotza jasateko gertu nengokeela. Eta esan nuen horren beldurrik ez izateko; gaitz handia litzatekeela nire arimarentzat, kontzientzian ezer balego Inkisizioaren beldur izatekorik; horretarako motiborik bazela ikusiko banu, ni neu joango nintzatekeela bila; eta nire aurkako gezur beltza balitz, Jaunak aterako ninduela hortik eta irabaziaz irtengo nintzela.
‎Bi jakite moduen kontrajartzea agertzen du hemen: berak esperientziaz jakin duena esango du; eta jakintsuek eman dituzte horretaz azalpenak.
‎Euskaraz, serora? erabiltzen dugu horretarako, nahiz eta jakin , hitz horrek toki batzuetan moja edo lekaimea esan nahi duela eta beste batzuetan elizaina edo elizako eta sakristiako zereginak betetzen dituen andrazkoa.
‎11 Borroka horretaz neka neka eginik geratu nintzen eta deabruaren lepotik barreka, argi ikusi bainuen bera zela. Uste dut Jaunak baimendu zuela, nik ez bainuen izan unetxo batean ere moja izatearen damurik, hogeita zortzi urte eta gehiagoan naiz baina; uste dut Jaunak baimendu zuela, nik uler nezan honetan egin zidan mesede handia eta zer oinazetatik askatu ninduen; eta baita norbait hala dagoela ikusiko banu, harritu ez nadin eta hartaz errukitu eta hura kontsolatzen jakin nezan ere.
‎20 Horretaz eztabaidatuko zen aurreko gauean otoitzean ari nintzela, eta akordioa ordurako hasia zela, esan zidan Jaunak halakorik ez egiteko, errenta edukitzen hasten baginen, ez zigutela gero uzten utziko, eta beste gauza batzuk. Gau berean fraiPedro Alcántarako santua agertu zitzaidan; ordurako hila zen, eta hil aurretik idatzi zidan, kontrakotasun eta jazarpen handia genuela jakin zuenean, pozten zela fundazioa kontrakotasun handi handiaz egiten zelako, monasterio honetan Jauna bene benetan zerbitzatua izango zen seinalea zela hori, deabruak hainbesteko ahaleginak egiten baitzituen egin ez zedin, eta inola ere ez nezala onar errenta edukitzerik; eta oraindik bi edo hiru aldiz ekin zidan gutunean, eta horrela egiten banuen, gauza guztiak neuk nahi nituen erara egingo zirela.
‎23 Bada, hiria pixka bat baretu zenean, ongi baliatu zen aukeraz aita Domingotar Lizentziatua, guri laguntzen ziguna; hemen ez bazegoen ere, Jaunak ekarri zuen hainbeste on egiteko garaian eta Haren Maiestateak honetarakoxe soilik ekarri zuela zirudien, berak esan baitzidan gero ez zuela zertan etorririk, baina ustekabean jakin zuela. Behar zen adina denboran egon zen.
‎Eta Jaunak hau egin zedin laguntzen, hain era berezian agertu nahi izan duenez gero, uste dut nik kalte handia egingo duela eta Jainkoagandik oso zigortua izango dela Jaunak hemen hasi duen perfekzioa eta hainbesteko leuntasunez eraman zedin lagundu duena lasaitzen hasten dena; izan ere, argi ikusten da jasangarria dela eta atseginez eraman daitekeela, eta Kristo beren senarrarekin bakarrean gozatu nahi dutenak hartan beti bizi izateko dagoen abagune handia; hori izan behar baitute beti jomuga: haiek bakarrik Harekin bakarrik, eta hamahiru baino gehiago ez; izan ere, askoren iritzien bidez jakin dut eta esperientziaz ere bai, horrela komeni dela; eramaten den espiritua eramateko eta limosnaz bizi izateko eta eskean ibili gabe, ezin dela hamahiru baino gehiago izan. Eta sinets iezaiozue beti gehiago, lan handiz eta pertsona askoren otoitzez hoberena lortzen ahalegindu zenari; eta etxe honetan gauden urte hauetan guztiok izan dugula ikusi dugun poz eta alaitasun handian eta neke gutxian, eta izan ohi zuten baino askoz ere osasun hobearekin, ikusiko da hauxe dela komeni dena.
‎Uste dut, berak bakarrik ezin duela eta oso osoan amore ematea dela onena, eta beste gauza batzuei ekin, esan dudanez? merezimenduzko gauzei; izan ere, beharbada, Jaunak kendu egiten dio otoitza, haiei ekin diezaien eta esperientziaz jakin dezan zein gutxi ahal duen berak bakarrik.
‎Monasterioa egin zen etxe hau nire koinatua egon zena izanik (esan dudanez, berak erosi zuen arazo hau hobeki ezkutatu ahal izateko), ni behar zen baimenaz nengoen han, eta adituen iritziaz izan ezik ez nuen ezer egiten, puntu batean ere obedientziaren aurka ez joatearren. Eta haiek arrazoi askogatik Ordena osorako guztiz onuragarri ikusten zutenez gero, ezkutuan eta nire prelatuek jakin ez zezaten kontuz ari banintzen ere, egin nezakeela esaten zidaten. Izan ere, inperfekziorik txikiena zela esan balidate, uste dut mila monasterio utziko nituzkeela, bat zertan esanik ere ez.
‎10 Bada, ulertzeko era honetara itzuliz, nik uste dudana da, Jaunak nahi duela arima honek era guztietara izan dezala zeruan gertatzen denaren nolabaiteko albistea, eta uste dut han hitz egin gabe ulertzen den bezala (nik horrela zenik sekula ziur jakin ez nuena, harik eta Jaunak bere ontasunez ikus nezala nahi izan zuen eta liluramendu batean erakutsi zidan arte), horrela gertatzen da hemen, Jainkoak eta arimak elkar ulertzen dutela Haren Maiestateak arimak uler dezala nahi izanda soilik, bi adiskide hauek elkarri dioten maitasuna baino beste trikimainarik gabe. Gure artean bi pertsonak elkar maite maite dutenean eta elkarrekin ongi konpontzen direnean, keinurik gabe ere, begiradaz soilik, elkarri ulertzen dioten bezala.
‎Lehen aldiz agertu zitzaidanean esan zidan, zorioneko penitentzia izan zela halako saria merezi izan zuena eta beste gauza asko. Hil baino urtebete lehenago, agertu zitzaidan kanpotik zela, eta hilko zela jakin nuen, eta esan egin nion. Hil zenean hemendik legoa batzuetara zela, agertu eta atseden hartzera zihoala esan zidan.
‎Baina horrek guztiak ez zuen askotarako balio izaten. Izan ere, leku honetan pertsona oso santuak bizi ziren (ni, berriz, haien ondoan oso txarra nintzen) eta Jainkoak bide honetatik ez zeramatzanez gero, beldur ziren; badirudi nire bekatuek egiten zutela banan banan batetik bestera pasatzea, eta horrela jakin egiten zuten, nik aitor entzuleari eta honek esateko agintzen zidanari izan ezik beste inori esan gabe.
‎14 Nire aitor entzuleak, diodanez. Jesusen Lagundiko aita oso santua zenak? hauxe bera erantzuten zuen, jakin nuenez. Oso zentzuduna eta apaltasun handikoa zen, eta apaltasun honek niri neke handiak ekarri zizkidan; izan ere, otoitzari emana eta jakintsua izan arren, ez zen fidatzen bere buruaz, Jaunak ez baitzeraman bide honetatik.
‎2 Bi urte eta erdian oso ohikoa izan zen Jainkoak niri mesede hau egitea. Hiru urte baino gehiago izango dira hau hain segidan izan ez dudala, baina bai honen ordez goragoko beste bat, beharbada, gero esango dudanez?; eta Hura hitz egiten ikusi eta ni edertasun handi hari eta aho guztiz eder eta jainkozko hartatik hitz haiek esaten zituen leuntasunari, eta beste batzuetan zorroztasunari, erreparatzen egonagatik, eta nik, adierazten jakin ahal izateko, haren begien kolorea nahiz tamaina hartzea biziki nahi izanagatik, sekula ez nuen merezi izan ikusterik, ezta ez da nahiko izan saiatzea ere; alderantziz, ikuskaria guztiz galtzen zait. Batzuetan errukiz begiratzen didala ikusi arren; baina ikuskari hau hain indartsua izanik, arimak ezin du eraman, eta hain goi liluramenduan geratzen da, non, hura bete betean gozatzearren, ikuskizun eder hau galtzen baitu.
‎3 Bada, esan dudan Jainkoaren mirabe alargunak, eta nire adiskideak, gizon handi hau hemendik zebilela jakin zuenean, eta nire premiaren berri bazekienez gero, nire nahigabeen lekuko eta aski kontsolatzen ninduena izanik, bere fede biziaz gehienek esaten zutena, hau da, deabruarena zela ezin baitzuen sinetsi, Jainkoaren espiritua zela baizik, eta buru argiko pertsona zenez eta gauzak isilean gordetzekoa, Jainkoak otoitzean mesede handiak egiten zizkiona, Haren Maiestateak argi egin nahi izan zion letrad... Nire aitor entzuleek baimena ematen zidaten gauza batzuk hari kontatuz harekin asaska nendin, barne arazo asko hartzeko gai zelako.
‎Beraz, jakin zuenean, harekiko tratua erosoagoa izan zedin, niri ezer esan gabe, nire probintzialaren baimena lortu zuen bere etxean egon nendin zortzi egunez; eta han eta eliza batzuetan hitz egin nion askotan hemen izan zen lehenengo aldian, eta geroago aldika aldika sarri izan nintzen harekin. Nik neure bizitzaren eta otoitzean nuen jokaeraren kontua eman nionez gero, eman ere ahal nuenik eta argien, hori beti izan baitut nik, hau da, nire arimako gauzak tratatzen nituen haiekin argitasun eta egia osoaz jardutea; lehen mugimenduen berri ere haiei jakinaraztea nahi nukeen, eta duda mudako gauzak eta susmoa pizten zutenak nik neure aurkako arrazoiekin agertzen nizkien; beraz, azpildurarik gabe eta ezer gorde gabe agertu nion neure arima.
‎Amets egindako gauzaren antzera geratzen zitzaidan soilik haren oroipena, pena emateko. Izan ere, moldakaitz bihurtzen da adimena, mila duda muda eta susmo artean ibilarazten ninduela; eta iruditzen zitzaidan ez nuela jakin ongi ulertzen eta, beharbada, neure begitazioa izango zela eta ni neu engainaturik egotea nahikoa zela, pertsona onak engainatzen jardun gabe. Ni hain gaiztoa nintzelakoan nengoen, non iruditzen baitzitzaidan sortu ziren gaitz eta heresia guztiak nire bekatuengatik zirela.
‎3 Baina Haren Maiestateak, Bera gehiago iraindu ez nezan eta zenbat zor nion jakin nezan, argi egin nahi zidanez gero, beldur hau hainbesteraino hazi zen nigan, non pertsona espiritualak arduraz bilatzera eraman baininduen gauza hauek haiekin tratatzeko; haietako batzuen berri banuen nik, Jesusen Lagundiko batzuk etorri zirelako hona; haiengana zaletua nintzen ni, haietako inor ezagutu gabe, haiek egiten zuten bizimodua eta otoitza jakiteaz bakarrik; hala ere, ez nuen ikusten neure burua duin haiei hitz egiteko ezta sendo ere haiei obeditzeko; honek beldur handiagoa ematen zidan, izan ere, haiekin tratatu eta nintzen bezalakoa izatea gogor egiten zitzaidan.
‎15 Elizatik atsekabe honekin joan eta otoiztegi batean sartu nintzen, egun asko ziren Jauna hartu gabe, neure poza nuen bakardaderik gabe, harremanak norekin izanik ez nuela, guztiak nire aurka zeudelako: batzuek, horretaz hitz egiten zenean, nitaz iseka egiten zutela iruditzen zitzaidan, neure baitan sorturiko begitazioak balira bezala; beste batzuek aitor entzuleari esaten zioten nirekin kontuz ibiltzeko; beste batzuek esaten zuten deabrua zela argi argi; aitor entzuleak bakarrik, ni probatzearren haiekin bat egiten bazuen ere, geroago jakin nuenez?, hark bakarrik kontsolatzen ninduen beti eta esaten zidan, deabrua balitz ere, nik Jainkoa iraindu ezik, ezer ezin ziezadakeela egin, kendu egingo zitzaidala, Jainkoari otoitz egiteko gartsu. Eta huraeta harekin aitortzen ziren pertsona guztiak horretan ari ziren eginahalean, eta beste asko ere bai, eta ni neure otoitz osoa horretara bideraturik, eta Jainkoaren zerbitzaritzat nituenak ere berdin, Haren Maiestateak beste bide batetik eraman nintzan.
‎9 Hau horrelaxe da, eta esperientzia duenak ikusiko du letraz letra horrelaxe dela esan dudan guztia. Jainkoa goresten dut horrela esaten jakin dudalako. Eta amaitzeko uste dut, adimenaren gauza izanik, nahi dugunean uler dezakegula, eta otoitza daukagun bakoitzean ulertzen dugula iruditu dakigukeela.
‎1 Jainkoaren laguntzaz jakin nahi nuke azaltzen zer alde dagoen bat egitetikliluramenduedo goraldiedo espirituarenhegaldideitzen dioten edo gainezkaldira, hauek guztiak gauza bera baitira. Izen desberdin hauek gauza bat bera direla diot, eta estasiaere deitzen zaio.
‎9 Gero guk geuregana ekarri ezin dugun eta etorria delarik kendu ezin dugun mina sortzen zaigu. Nik min hau aditzera eman nahi nuke eta uste dut dudala, baina esango dut zerbait jakin badagit. Eta azpimarratu behar da, gauza hauek orain azkenean gertatzen direla, idatziko ditudan ikuskari eta errebelazioen ondoren; eta otoitza eduki ohi nuen bitartean, orduan Jaunak atsegin eta dohain handi handiak ematen zizkidan; orain, batzuetan horrek jarraitzen du, baina gehienetan ohikoena da orain esango dudan min hau.
‎Nik adierazi nahi nukeena da kontu horretan ez dela sartu behar Kristoren Gizatasun guztiz santua. Eta hau ongi uler bedi, hori azaltzen jakin nahiko bainuke.
‎Hau jakin nahi dut nik, ez baitakit. Horratik, badakit gauza bat dela Jainkoak hasieran begien itxi ireki batean uzten duen sendotasuna eta ia uzten dituen ondorioetan baizik sentitzen ez dena, eta beste bat mesede hau luzera doanean.
‎8 Bada, Jainkoaren espiritutik datozen liluramenduek eragiten dituzten ondorioak esanik?, egia da, ondorio handiagoak edo txikiagoak direla. Txikiagoak diot, hasieran, ondorio horiek eragin arren, ez daudelako egintzekin esperimentatuak, eta horrela ezin daiteke jakin dituenik. Eta perfekzioa haziz doa eta amaraunaren oroipena egon ez dadin saiatuz, eta horrek bere denbora behar du.
‎16 Izan ere, espiritu onaren seinaleak esango dira, baina, lan asko garbianagertzea neketsu egiten zaionak bezala, ez ditut esaten orain hemen. Jainkoaren laguntzaz, uste dut, honetan asmatuko dudala pixka bat; izan ere, esperientziaz jakin ahal izan dudan guztiaz gainera, letradun oso jakintsu eta pertsona oso santuengandik dakit, eta bidezko da haiei sinestea, arimak ni ibili naizen bezain nekaturik ibil ez daitezen, Jaunaren ontasunagatik honaino iristen direnean.
‎Hau guztiau hemen mugitzen da, eta adimenak adierazten du, eta oroimenak borbor dihardu; bi ahalmen hauek batzuetan nekagarri zaizkit niri, oroimen urria izan arren, ezin baitut mende hartu. Borondateak, baretasunez eta zentzuz, jakin beza Jainkoarekin ez dela ongi tratatzen besoen indarrez, eta hauek edonola jarritako egur handiak direla txinparta hau itotzeko, eta jakin beza eta esan apaltasunez: –Jauna, zer egin dezaket nik hemen?
‎Berorrek ikusiko du. Jaunak nahi beza beraren gogoa egiten jakin dezadala, amen.
‎Hau guztiau hemen mugitzen da, eta adimenak adierazten du, eta oroimenak borbor dihardu; bi ahalmen hauek batzuetan nekagarri zaizkit niri, oroimen urria izan arren, ezin baitut mende hartu. Borondateak, baretasunez eta zentzuz, jakin beza Jainkoarekin ez dela ongi tratatzen besoen indarrez, eta hauek edonola jarritako egur handiak direla txinparta hau itotzeko, eta jakin beza eta esan apaltasunez: –Jauna, zer egin dezaket nik hemen?
‎Gauza bat esan nezake egiaz: nik adierazten jakin nezan, Jaunak ematen zidana azaldu nahi zidaten pertsona espiritual askorekin hitz egiten banuen ere, ni hain moldakaitza izanik, ez nintzen aprobetxatzen ez gutxi eta ez asko; edota Jaunak nahi zuen, nire maisua beti Haren Maiestatea izan zenez gero (bedeinkatua izan bedi, lotsa handia da niretzat hau egiaz esan ahal izatea baina), inori eskerrak eman beharrik ez izatea. Eta nik nahi eta eskatu gabe (beste banitate batzuetan bai baina, honetan ez bainaiz batere jakin gose izan, hala izatea bertutea izango zelako?), Jainkoak ulertarazi dit argi argi eta esaten jakiteko eran, nire aitor entzuleak txundituak geratzeraino eta ni haiek baino txundituago, neure moldakaiztasuna hobeki ezagutzen nuelako.
‎Uste dut deabruak trikimailu hau erabili duela berari hainbeste doakion gauza delako: alde batetik ezkuta daitezela, Jainkoa maitatzera eta Hari benetan poz ematera jo nahi dutela inork jakin ez dezan, eta bestetik, zirikatu beste gurari lizun batzuk ager daitezen; hauek, hain ohikoak izanik, gauza handitzat hartzen dira eta lau haizetara zabaltzen Jainkoari kasu honetan egiten zaizkion irainak.
‎11 Nire arimak garai hauetan zuen gatibutasuna irudikatzen jakin nahi nuke, ongi bainekien gatibu nengoela, eta ezin nuen ulertu zertan eta ezin nuen sinetsi guztiz aitor entzuleek hain larritzat jotzen ez zutena nik neure ariman sumatzen nuen bezain txarra izan zitekeenik. Haietako batek esan zidan, ni berarengana eskrupuluekin joan nintzenean, goi mailako kontenplazioan izanda ere, ez zitzaizkidala izango oztopo halako okasio eta harremanak.
‎9 Uste dut nire arimak indar handiak irabazi zituela jainkozko Maiestateagandik, eta nire intziriak entzun zituela eta pena eman ziotela hainbeste malkok. Haziz joan zitzaidan Berarekin luzaroago egoteko gogoa eta okasioetatik begiak kentzen hasi nintzen, izan ere, haietatik aldendurik, Haren Maiestatea maitatzera itzultzen nintzen; ongi nekien nik, neure iritziz, maite nuela, baina ez nekien jakin behar nuen bezala Jainkoa benetan maite izatea zertan den.
‎nik adierazten jakin nezan, Jaunak ematen zidana azaldu nahi zidaten pertsona espiritual askorekin hitz egiten banuen ere, ni hain moldakaitza izanik, ez nintzen aprobetxatzen ez gutxi eta ez asko; edota Jaunak nahi zuen, nire maisua beti Haren Maiestatea izan zenez gero (bedeinkatua izan bedi, lotsa handia da niretzat hau egiaz esan ahal izatea baina), inori eskerrak eman beharrik ez izatea. Eta nik nahi eta eskatu gabe (beste banitate batzuetan bai baina, honetan ez bainaiz batere jakin gose izan, hala izatea bertutea izango zelako?), Jainkoak ulertarazi dit argi argi eta esaten jakiteko eran, nire aitor entzuleak txundituak geratzeraino eta ni haiek baino txundituago, neure moldakaiztasuna hobeki ezagutzen nuelako. Hau orain dela gutxi.
‎6 Hau jakin nuenean, hari maitasun handiagoa erakusten hasi nintzen. Nire asmoa ona zen; egintza, berriz, txarra; izan ere, on egitearren, onik handiena bada ere, ez nuen egin behar gauza txar txikienik ere.
‎1 Paroxismoko lau egun hauen ondoren, Jaunak soilik jakin dezakeen ezin sufrituzko oinazeak sentitzen nituela geratu nintzen: mihia hozka eta hozka txikiturik; eztarria ura ere ezin harturik, ezer irentsi gabe egoteagatik eta ito larria eragiten zidan ahultasun handiagatik; guztiz lokaturik nengoela neritzon; buruan nahasmen handi handia nuen; guztiz uzkur, haril bat egina, honetan geratu baitzen egun haietako oinazea:
‎Eta San Jose aintzatsua hartu nuen bitarteko eta jaun, eta beraren babespean jarri nintzen oso osoan. Argi ikusi nuen bai premia honetan eta bai arimaren ohore eta galtzearen premia handiagoetan, nire aita eta jaun honek nik eskatzen jakin nuen baino ere hobeki atera ninduela. Ez naiz gogoratzen orain arte nik zerbait eskatu eta egin gabe utzi duenik.
‎Oker egon naiteke, eta gertatuko da ez daukadalaesan dudan hori; baina ikusten duzu Zuk, ene Jauna, neuk dakidala ez dudala gezurrik esaten, eta beldurrez nago, eta arrazoiz egon ere? berriro utziko ez ote nauzun; jakin ere, badakit noraino iristen den nire indar eta bertute urria Zu etengabe niri ematen eta laguntzen egon ezik utz ez zaitzadan; eta Berorren Maiestateak nahi beza ez nadila egon orain ere berorren eskutik utzia, nik neure buruaz iritzi hau izanik.
‎Izan ere, ez dut uste hiru hilabete baino gehiago zirenik huskeria hauetan sartuta nengoela, eta toki honetan zen monasterio batera eraman ninduten, halako pertsonei heziera emateko lekura, han zeudenak ni bezain kaskarrak izan ez arren ohituretan; eta hau hain disimulu handian izanik, nik neuk eta etxekoren batek bakarrik jakin zuen; bada, abagunearen zain egon ziren gauza berritzat inork har ez zezan: izan ere, nire ahizpa ezkondu ondoren, amarik gabe bakarrik geratzea ez zen komeni.
‎7 Hain handia izanik aitak zidan maitasuna eta hain disimulu handia nirea, ez zuen sinesten hain gaitz handirik nigan, eta horrela ez zuen nigan zuen uste ona galdu. Denbora laburra izan zenez gero, zerbait jakin bazen ere, ezin zitekeen ziurtasunez esan. Izan ere, ohorea galtzeko hainbesteko beldurra nuenez gero, ezkutuan izan zedin ziren nire ardura guztiak, eta ez nuen kontuan hartzen ezin zela hala izan guztia ikusten duen Harentzat.
‎8 Lehenengo zortzi egunetan asko sentitu nuen; nire huskeriaren berri jakin zelako susmoa izan nuelako gehiago, han egoteagatik baino. Izan ere, ni ordurako nekaturik nengoen eta Jainkoaren beldur handia nuen Hura iraintzen nuenean, eta labur labur aitortzen saiatzen nintzen.
‎Eta txarrena barruko egonezinazen, inola ere ezin bainuen bakerik izan. Ez nintzen ausartzen ur bedeinkatua eskatzen, haiek beldurtu ez zitezen eta hura zer zen jakin ez zezaten.
‎14 Asko murrizten zidaten barne askatasuna beldur hauek; gero jakin izan nuen ez zela hori apaltasun ona, hain egonezin handia sortzen baitzidan, eta Jaunak irakatsi zidan egia hau: ziur eta zalantzarik gabe egon nadila ez zela hura inola ere nire gauza ona, Jainkoarena baizik, eta beste pertsona batzuk goresten entzuteak minik ematen ez zidan bezala, alderantziz baizik, hau da, asko pozten eta kontsolatzen nintzela han Jainkoa agertzen zelako, era berean, ez nuela minik hartu behar Jainkoa nire egintzetan agertzeaz ere.
‎ez duela bererik ezer ere. Ematen dionaz fidatzen da, hark jakingo duelako zergatik agertzen duen, eta presta bedi jazarpenerako, oraingo garaietan ziurra baita, Jaunak pertsona bati halako mesedeak egiten dizkiola jakin dadila nahi duenean; izan ere, milaka begi daude halako arima bati begira; beste era bateko milaka arimari begiratzeko, ordea, ez dago begirik bat ere.
‎18 Hau esaten jakin nahi nuke, bada, uste dut arima asko oker ari direla hemen, Jainkoak hegoak eman aurretik hegan egin nahi lukete eta. Uste dut beste behin ere erabili dudala konparazio hau, baina hemen harira dator.
‎Honek agindu bat bidali zidan, obedientziaren pean beste lagun batekin joan nendila esanez. Nik Gabon gauean jakin nuen.
‎Jaunak esaten zizkidan. Eta beti esaten nizkion aitor entzuleari eta nire adiskide alargun honi, honekin hitz egiteko baimena bainuen, esan dudanez; eta honek beste pertsona batzuei kontatzen zizkien, jakin dudanez, eta hauek badakite ez dudala ez gezurrik esaten ezta ez diezadala Jainkoak bide eman, inolako gauzatan, eta gutxiago hain gauza larrietan, egia osoan ibil nadin baizik.
‎Niri egundoko poza eman zidan haren heriotzaren berri jakin nuenean. Garbitokian oso denbora gutxi egin zuen.
‎Aholku horiek gorabehera, Bizitza Liburuaren kopia ugari egin ziren; batzuk, jakina, aitor entzuleentzat, beste batzuk moja oinutsen onerako, eta beste batzuk Gaztelako andere handikien jakin mina asetzeko. Andere handiki haietako bat Ana Mendoza zen, Eboliko Printzesa tituluaz ezagunagoa zena, emakume geldiezin, alditsu eta agindu gurakoa.
‎Hura bere desiretan aurrera eta aurrera zihoan. Ama hasi zen ahaideei isilka parte ematen; senarrak jakin ez zezan zen isilka aritze hau. Umekeria zela eta behar den adina izan arte itxaron zezala zioten, hamabi urte bete gabe baitzen.
‎5 Ezin izan ziren egin gauzak, haren senarrak ez jakiteko bezain ezkutuan. Senarra jakitun zegoela jakin zuenean, hari itxarotea ezin eramanezkoa iruditu zitzaion, eta Sortzez Garbiaren egunez, bere amonaren etxean zela, beraren amaginarreba ere bazenaren etxean, honek kontu hartaz ezertxo ere ez zekiela, pixka bat jolasteko bere haurtzainarekin landara joaten utz ziezaiola eskatu zion; hark baietz esan zion eta, atsegin ematearren, zaldi karro batean morroiekin joan zedila. Berak dirua eman zion bati, eta monasterio honen atean itxaron ziezaiola eskatu zion sorta edo mahats adar eskutada batzuekin, eta berak zenbait bira emanaraziz etxe honetara ekar zezatela egin zuen.
‎Jainkoa ez den gauzetan poz hartzea gurutzea litzaiokeela ere esaten zuen. Kontua da, etxekoengandik jakin nuenez, inork ez zuen ikusi harengan ezer perfekzio handiko arima batena baino besterik.
‎Bi bazterretan bi ermitatxo zituzten elizara begira, aldarerantz bi leihotxorekin eta burukotzat bi harrirekin, eta han ere gurutze eta burezurrak; ez zegoen han egoterik etzanda edo eserita izan ezik; belar onduaz beterik zeuden (lekua oso hotza zelako eta teilatua ia buruen gainean zutelako). Matutiak amaitu ondoren, primaren otoitzera arte ez zirela berriro hara itzultzen jakin nuen; han geratzen zirela otoitzean, eta hain handia izanik, primaren otoitzera zihoazenean, abituak elurrez zurituak izaten zituztela eta ez zirela konturatzen. Orduen otoitzak, oihaldunetako beste fraide batekin, beraiekin egotera joan zen eta gaixoa zelako abitua aldatu ez zuen batekin, errezatzen zituzten, eta beste fraide gazte bat ere, apaiztu gabea zena, han zegoen.
‎8 Inguru haietan inolako irakaspenik gabe dauden leku askotara joan ohi ziren predikatzera, eta horregatik ere poztu nintzen han etxe bat egin zelako; esan zidaten ez zegoela monasteriorik hurbil ezta non edukirik ere, benetan tamalgarria baitzen. Denbora motzean hainbesteko ospe ona zuten, non poz handi handia hartu bainuen jakin nuenean. Predikatzera zihoazen, diodanez?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
jakin ezan 122 (0,80)
jakin nahi 55 (0,36)
jakin ez 27 (0,18)
jakin ahal 12 (0,08)
jakin min 11 (0,07)
jakin behar 9 (0,06)
jakin ere 6 (0,04)
jakin berori 3 (0,02)
jakin arte 2 (0,01)
jakin egin 2 (0,01)
jakin ezer 2 (0,01)
jakin gabe 2 (0,01)
jakin ni 2 (0,01)
jakin nor 2 (0,01)
jakin Kristo 1 (0,01)
jakin baino 1 (0,01)
jakin beharreko 1 (0,01)
jakin bera 1 (0,01)
jakin etorri 1 (0,01)
jakin ezin 1 (0,01)
jakin ezinik 1 (0,01)
jakin geldiune 1 (0,01)
jakin goi 1 (0,01)
jakin gose 1 (0,01)
jakin hainbeste 1 (0,01)
jakin hemendik 1 (0,01)
jakin hura 1 (0,01)
jakin jakin 1 (0,01)
jakin kreatu 1 (0,01)
jakin lehen 1 (0,01)
jakin neu 1 (0,01)
jakin nola 1 (0,01)
jakin non 1 (0,01)
jakin ongi 1 (0,01)
jakin ontziratu 1 (0,01)
jakin pertsona 1 (0,01)
jakin sasi 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
jakin nahi ukan 31 (0,20)
jakin ez ezan 10 (0,07)
jakin ez ukan 7 (0,05)
jakin ezan ez 7 (0,05)
jakin ezan berori 6 (0,04)
jakin ezan nahi 5 (0,03)
jakin behar ukan 4 (0,03)
jakin ez arren 4 (0,03)
jakin ezan arima 3 (0,02)
jakin ezan idatzi 3 (0,02)
jakin ezan ongi 3 (0,02)
jakin ezan haiek 2 (0,01)
jakin ezan hau 2 (0,01)
jakin ezan ni 2 (0,01)
jakin ezan nola 2 (0,01)
jakin ezan oso 2 (0,01)
jakin nahi nu 2 (0,01)
jakin ahal bada 1 (0,01)
jakin baino lehen 1 (0,01)
jakin beharreko ez 1 (0,01)
jakin bera gutun 1 (0,01)
jakin berori aitatasun 1 (0,01)
jakin berori erabaki 1 (0,01)
jakin berori jaso 1 (0,01)
jakin ere jakin 1 (0,01)
jakin etorri egon 1 (0,01)
jakin ez bat 1 (0,01)
jakin ez nu 1 (0,01)
jakin ezan agindu 1 (0,01)
jakin ezan arte 1 (0,01)
jakin ezan atsegin 1 (0,01)
jakin ezan bat 1 (0,01)
jakin ezan behintzat 1 (0,01)
jakin ezan bera 1 (0,01)
jakin ezan bidali 1 (0,01)
jakin ezan bitartean 1 (0,01)
jakin ezan ea 1 (0,01)
jakin ezan ere 1 (0,01)
jakin ezan espirituzko 1 (0,01)
jakin ezan etxe 1 (0,01)
jakin ezan ezin 1 (0,01)
jakin ezan gauza 1 (0,01)
jakin ezan gu 1 (0,01)
jakin ezan gutun 1 (0,01)
jakin ezan handi 1 (0,01)
jakin ezan hil 1 (0,01)
jakin ezan hiru 1 (0,01)
jakin ezan hobe 1 (0,01)
jakin ezan hori 1 (0,01)
jakin ezan hura 1 (0,01)
jakin ezan inor 1 (0,01)
jakin ezan jainko 1 (0,01)
jakin ezan jarri 1 (0,01)
jakin ezan jaun 1 (0,01)
jakin ezan Kontseilua 1 (0,01)
jakin ezan kristau 1 (0,01)
jakin ezan lehengusu 1 (0,01)
jakin ezan monasterio 1 (0,01)
jakin ezan noiz 1 (0,01)
jakin ezan nuntzio 1 (0,01)
jakin ezan zein 1 (0,01)
jakin ezan zenbat 1 (0,01)
jakin ezan zeru 1 (0,01)
jakin ezer Jose 1 (0,01)
jakin ezer Maria 1 (0,01)
jakin ezin den 1 (0,01)
jakin ezinik baino 1 (0,01)
jakin gabe hain 1 (0,01)
jakin geldiune egin 1 (0,01)
jakin goi maila 1 (0,01)
jakin hainbeste gutun 1 (0,01)
jakin hemendik joan 1 (0,01)
jakin hura iloba 1 (0,01)
jakin jakin zu 1 (0,01)
jakin kreatu komunikatu 1 (0,01)
jakin lehen idatzi 1 (0,01)
jakin min agertu 1 (0,01)
jakin min ase 1 (0,01)
jakin min egon 1 (0,01)
jakin min gauza 1 (0,01)
jakin min joan 1 (0,01)
jakin min piztu 1 (0,01)
jakin min ukan 1 (0,01)
jakin nahi ez 1 (0,01)
jakin nahi gaixotasun 1 (0,01)
jakin nahi hain 1 (0,01)
jakin nahi idatzi 1 (0,01)
jakin neu buru 1 (0,01)
jakin ni bezain 1 (0,01)
jakin ni partetik 1 (0,01)
jakin nola egon 1 (0,01)
jakin non egon 1 (0,01)
jakin nor ez 1 (0,01)
jakin ongi ulertu 1 (0,01)
jakin ontziratu aurretxo 1 (0,01)
jakin pertsona bera 1 (0,01)
jakin sasi ikusi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia