Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 1.306

2003
‎Aurreko paragrafoek adingabeen epaileak hartutako erabakiak aipatzen dituztela kontuan hartuta, erabaki horiek auto bidez jasoko dira, eta auto horren aurka, zuzen zuzenean, gora jotzeko errekurtsoa jarri ahal izango da, bost egun balioduneko epean, probintziako audientzian. Lege hau indarrean jartzen denetik bi hilabeteko epean hartu dituzte adingabeen epaileekbearen egoera ez da aldatuko. erabaki horiek. Epe horretan, adinga
‎1 Adingabeak delitu bat gauzatu duelako edo justiziaren ekintza saihestu edo oztopatu duelako zantzu arrazoizkoak badira, Fiskaltzak kautela neurriak hartzeko eska diezaioke adingabeen epaileari, edozein unetan, neurri horiei esker espedienteko adingabea babestu eta defendatu ahal bada. Halako neurriak izan daitezke adingabea zentroan barneratzea erregimen egokian, zaintzapeko askatasuna izatea edota beste norbaitego dituzte , bereziki, kautela neurriaren izaerari buruz. Hori egin eta gero, epaileak proposamenaren gaineko erabakia hartuko du, batez ere, adingabearen inkin edo beste familia nahiz hezkuntza talde batekin bizitzea.
‎Fiskaltzak, alegazio idazkiarekin batera, espedientea, konbikzio piezak, efektuak eta prozesuko gainerako osagaiak bidali eta gero, horiek jasotzen direnean, adingabeen epaitegiak bere eginbideei erantsiko dizkie horiek guztiak, eta entzunaldi izapidea irekiko du; horretarako, Fiskaltzaren alegazio idazkia eta espedientearen lekukotza igorriko dizkio adingabearen letraduari, horrek, bost egun balioduneko epean zehar, alegazio idazkia formula dezan eta bere ustez egokiak diren frogabideak proposa ditzan. Letraduaren alegazio idazki horrek eta Fiskaltzarenak autu berberak jasoko dituzte .
‎Erregimen itxiko barneratzea. Neurri honen menpe dauden gizabanakoak zentroan biziko dira, eta bertan egingo dituzte formazio, heziketa, lan eta aisiaren inguruko jarduerak.
‎Erregimen erdi irekiko barneratzea. Neurri honen menpe dauden gizabanakoak zentroan biziko dira, baina zentrotik kanpo egingo dituzte formazio, heziketa, lan eta aisiaren inguruko jarduerak.
‎Erregimen irekiko barneratzea. Neurri honen menpe dauden gizabanakoek inguruneko zerbitzu normalizatuetan gauzatuko dituzte heziketa programaren jarduera guztiak; ohiko egoitza zentroan izan eta bertan biziko dira, hango programa eta barne araudiaren arabera.
‎Bertan, adituen laguntza jasoko dute, eta han izan dira adituek eurek ezarritako aldietan. Finkatutako gida-lerroak bete dituzte , horrela tratamendu egokia emango baitzaio euren anomalia edo aldakuntza psikoen edo gai psikotropikoen kontsumo mendekotasunari eta, orokorrean, oharmenean dituzten aldakuntzei. Neurri hau bera bakarrik aplika daiteke, edo, bestela, artikulu honetan ezarritako neurrietatik beste edozeinen osagarri gisa.
‎Barneratze neurriek bi denboraldi desberdin izango dituzte : lehenengo denboraldia kasuan kasuko zentroan burutuko da artikulu honen aurreko paragrafoan egindako deskripzioaren arabera; bigarren denboraldia zaintzapeko askatasunaren erregimenean burutuko da epaileak aukeratutako modalitatean.
‎Neurri egokia edo egokiak aukeratzeko, Fiskaltzak eta adingabearen letraduak, euren postulazioetan, eta epaileak, epaian bertan, malgutasunez hartuko dituzte kontuan, egitateen inguruko froga eta balioespen juridikoa, eta, batez ere, adingabearen adina, familia eta gizarte inguruabarrak, nortasuna eta interesa. Azken bi horiek talde teknikoen txostenetan jasoko dira, eta, hala denean, adingabeak babestu eta eraldatzeko erakunde publikoen txostenetan, halakoak eman behar direla lege honen 27 artikuluan xedatutakoaren arabera.
‎Atxiloketak dirauen bitartean, adingabeak gela egokietan zainduko dira, eta gela horiek eta adin nagusikoentzat erabiltzen direnak bananduta egon dira; adingabeek behar dituzten arretak, babesa, gizarte laguntza, laguntza psikologikoa, osasun laguntza eta laguntza fisikoa eskuratuko dituzte , betiere, haien adina, sexua eta banakako ezaugarriak kontuan hartuta.
‎Lege honen 61 artikuluan ezarritako akzioei kalterik egin gabe, prozeduran akusatzaile partikular gisa agertu ahal izango dira delitutik zuzeneko ofentsa hartu duten pertsonak, euren gurasoak, jaraunsleak, edo legezko ordezkariak, haiek adingabe edo ezgai direnean; prozeduran alderdi izateak eratortzen dituen ahalmenak eta eskubideak izango dituzte , eta, horien artean, besteak beste, hurrengoak:
‎Frogabideak proposatu ahal izango dituzte delitu egitateari buruz eta hori egitean gertatutako inguruabarrei buruz, salbu eta adingabearen psikologia, hezkuntza, familia eta gizarte egoerari dagozkion arazoetan.
‎i) Lege honen arabera bidezkoak diren errekurtsoak jarri ahal izango dituzte .
‎2 Karrera judizialeko magistratuek bete dituzte , nahitaez, adingabeen epaile karguak. Lege hau indarrean jartzean, adingabeen epaitegiko titular batzuek epaile kategoria badute, kargua utzi behar dute, eta, hala denean, Botere Judizialaren Lege indarrekoaren 118.2 artikuluan eta baterakoetan ezarritako egoera izango dute; kargu horiek betetzeko, magistratuen artean lehiaketa arrunta egingo da.
‎1 Botere Judizialaren Kontseilu Nagusiak eta Justizia Ministerioak, bakoitzak berari dagokion eskumen eremuan, karrera judizialeko nahiz fiskaleko kideak trebatuko dituzte , adingabeen arloko espezialistak izan daitezen, araudi bidez ezartzen denarekin bat etorriz. Espezialista horiek lehentasuna izango dute auzitegi nagusietako adingabeen aretoetan* eta adingabeen epaitegi nahiz fiskaltzetan kasuan kasuko karguak betetzeko, legeek eta erregelamenduek ezartzen dutenaren arabera.
‎1 Adingabeen epaileek, euren epai irmoetan, neurriak hartzen dituztenean, neurri horien betearazpena autonomia erkidegoen eta Ceuta eta Melillako hirien eskumenekoa da, urtarrilaren 15eko 1/ 1996 Lege Organikoaren azken xedapenetatik hogeita bigarrenaren arabera; lege horrek adingabearen babes juridikoa arautu du. Erakunde publiko horiek, euren antolaketa arauekin bat etorriz, zerbitzu, erakunde eta programa egokiak sortu, zuzendu, antolatu eta kudeatuko dituzte , lege honetan ezarritako neurriak behar bezala betearazten direla bermatzeko.
‎beteko dira, eta, hala denean, eten egingo dituzte betearazte bidean daudenak, baldin eta azken izaera horretakoak badira.
‎egikaritu ahal izango dituzte , salbu eta atxiloketaren helburuarekin edo kondena betetzearekin bateraezinak direnean.
‎h) Adingabeak askatasunez komunikatuko dira euren guraso, legezko ordezkari, senide nahiz bestelako gizabanakoekin; era berean, irteerak eta baimenak lortuko dituzte , lege honetan eta beronen garapenerako arauetan xedatutakoarekin bat etorriz.
‎l) Adingabeek argibide pertsonal eta eguneratuak eskuratuko dituzte , euren eskubide eta betebeharrei buruz, beraien egoera pertsonal nahiz judizialari buruz, zentroetan adingabeak izan eta zentro horien barne jardunbidearen gaineko arauei buruz, bai eta eskubide horiek guztiak gauzatzeko prozedura zehatzei buruz ere, batik bat, eskaerak, kexak edo errekurtsoak aurkezteari begira.
‎Barneratutako adingabeek honako betebehar hauek izango dituzte :
‎Zentroaren barne jardunbideari buruzko arauak errespetatu eta bete behar dituzte , eta, bertako langileek, euren eginkizunetan lege bidez aritzen direnean, gida-lerroak edo jarraibideak ematen badizkiete, adingabeek horiek ere errespetatu eta bete behar dituzte.
‎Zentroaren barne jardunbideari buruzko arauak errespetatu eta bete behar dituzte, eta, bertako langileek, euren eginkizunetan lege bidez aritzen direnean, gida-lerroak edo jarraibideak ematen badizkiete, adingabeek horiek ere errespetatu eta bete behar dituzte .
‎Behar bezala erabili behar dituzte zentroko instalazioak eta euren eskura jartzen diren baliabide material guztiak.
‎Garbitasuneko eta osasuneko arauak bete behar dituzte , bai eta zentroan janzkerari eta norberaren garbitasunari buruz ezarritakoak ere.
‎Nahitaezko prestazio pertsonalak egin behar dituzte , zentroaren barne jardunbideari buruzko arauetan hala ezarri bada, eta prestazio horiek egoki badira zentroaren beraren antolaketa ona eta garbitasuna ziurtatzeko.
‎1 Behin zentroan sartutakoan, adingabeek idatzizko argibideak jasoko dituzte euren eskubide eta betebeharrei buruz, beraiek jasan behar duten barneratze erregimenari buruz, antolaketa orokorraren gaineko arazoei buruz, zentroaren jardunbidea arautzen duten erregelei buruz, diziplina arauei buruz, eta eskaerak, kexak edo errekurtsoak aurkezteko bideei buruz. Argibideak eurek ulertzen duten hizkuntza batean emango zaizkie.
‎Aurreko artikuluek erantzukizun zibila aipatzen dutenez gero, erantzukizun hori eskatzeko izapideek honako erregela hauek beteko dituzte :
‎Behin epe hori igaro eta gero, adingabeen epaileak idazkia igorriko die demandatuei; demandatuok, hamar eguneko epean, demandari erantzun diote, eta, aldi berean, euren ustez beharrezkoak diren frogabideak proposatu dituzte .
‎Epaileak, batzuen eta besteen idazkiak eskuratzeaz batera, ahozko ikustaldira dei egingo die demandatzaileei eta demandatuei; ikustaldi horretan, haiek eta horiek, hurrenkeraren arabera, euren uziak eta alegazioak azalduko dituzte , euren aburuz prozesu horretan erabakigarri izan daitekeenari buruz. Egintza horretan bertan, bidezkoak diren frogabideak onartu, eta proposatutako horiek egin egingo dira.
‎Justizia Ministerioak epai irmoen erregistro bat eramango du, epaiok lege honetan xedatutakoa aplikatzen duten heinean; adingabeen epaileek eta Fiskaltzak bakarrik erabili ahal izango dituzte erregistro horretako datuak, lege honen 6, 30 eta 47 artikuluetan ezarritako ondoreetarako, eta, betiere, abenduaren 13ko 15/ 1999 Lege Organikoa eta horren xedapen osagarriak kontuan hartuta, lege horrek arautu baitu datu pertsonalen gaineko babesa.
‎Legea aplikatzeko esparruan, eta gauzatutako egitateen ondorioak mailakatzeko orduan, bi tarte bereizi behar dira, alegia, hamalau urtetik hamasei urte artekoena, eta hamazazpi eta hemezortzi urtekoena. Talde batek eta besteak ezaugarri desberdinak dituzte , eta, ezaugarri horiek direla bide, tratamendu desberdina ezarri behar da, zientziaren eta zuzenbidearen ikuspuntutik. Hamasei urtekoak baino nagusiagoak direnen tartean, astuntze berezia ezarri da, delituak indarkeriaz, larderiaz edo gizabanakoak arriskuan jarriz burutu direnerako.
‎3 Lege hau zein gizabanakori aplikatu eta gizabanako horiek izango dituzte Konstituzioan eta antolamendu juridikoan aitorturiko eskubide guztiak, eta, bereziki, urtarrilaren 15eko 1/ 1996 Lege Organikoan, Adingabearen Babes Juridikoari buruzkoan, Haurraren Eskugabeak babesteko eginiko itunen arauebideei buruzko 1989ko azaroaren 20ko Itunean eta Espainiak balio osoz adintan aitortutakoak.
2004
‎Amaitzeko, frogabideek eta presuntzioek aldaketa garrantzitsu asko izan dituzte lege honekin. Aldaketa horien artean, lehendabizi aipatu behar da, alegatutako egitateak egiazkoak direla ziurtatzeko, legeak izaera irekia duela; izaera ireki horren aurkakoa da, izan ere, frogabideen kopurua mugatu eta itxia izatea.
‎Oro har, oinarrizko eskubideen arloko kondena epaiak ez dira araubide berri horretatik baztertu, hasieran bederen. Oinarrizko eskubideen gaineko epaiok, sarritan, diruzko kondena erabakiak jasotzen dituzte .
‎Lege honek egin duen aukeraren oinarrizko faktorea da, kontrajarritako arriskuak aztertu ondoren, lehen auzialdiko epaien eragingarritasuna. Epai horiek eta administrazio prozeduran emandako epaiek berme berberak dituzte , gaiari eta prozedurari dagokienez, zuzenbidearekin bat datozela ziurtatzeko. Izan ere, administrazio prozeduran zehar, administrazio publikoen egintzakri eskatutako eta horrek emandako kau eta ebazpenak ematen dira, eta horiek zuzenean betearaz daitezke, jurisdikzioatela etendura izan ezik.
‎Lege honek, lehen auzialdiko epaitegien aldeko apustua egin du, horiek justizia zibilaren oinarri baitira, esangura guztietan. Oro har, lege honen arabera, lehen auzialdiko epaitegiek berehalako eragingarritasuna duten epaiak emango dituzte , behin behineko betearazpenaren bidetik. Orokorrean, epai horiek ez dira epai platonikoak, ezta eragingabeak ere; izan ere, lege honekin, gora jotzeak eta bigarren auzialdiak ez dute beti jada ebatzitakoa neutralizatuko, ziurtzat hartzen diren gertakizun gisa.
‎Lege honetara ez da bildu nahi formula utopikorik. Aitzitik, lege honetara arauen multzoa bildu da, eta, arau horiekin, batetik, hobeto babestu nahi da hartzekoduna, horren eskubideak behar besteko agerpen juridikoa badu; eta, bestetik, arauok xedatzen dituzte orain arte kontuan hartu ez diren edo legeak alde batera utzi dituen egoera eta arazoak.
‎2 Auzitegiak auzilaria hil dela jakin eta heriotzatik hurrengo bost egunetako epean oinordekoa bertaratzen ez bada, gainerako alderdiek eska dezakete prozesua badela oinordekoei jakinaraztea, tzeko epatuz; horretarako, gainerako alderdiek oinordekoak eta oinordeko horien egoitza identifikatuko dituzte . azken horiek hamar eguneko epean ager
‎Ahalorde emailearen eta prokuradorearen arteko harremanei buruz beren beregiko xedapenik izan ezean, legeria zibil aplikagarrietan mandatu kontratuari buruz jasotako arauek eraenduko dituzte harreman horiek.
‎Jakinarazpenak jasotzeko, Prokuradoreen Elkargoak antolatutako zerbitzu bat izango da, auzitegi zibilen egoitza diren eraikin judizial guztietan. Zerbitzu horretan jakinarazpenak jasotzean, jakinarazpenok ondore guztiak izango dituzte , bai eta prokuradoreek emandako idazki eta agirien kopiak jasotzean ere, gainerako alderdiei horiek helarazteko ondoreetarako. Jasoketa agertzeko eginbidearen kopian adieraziko dira hartutako kopien kopurua eta kopia horien jasotzaile diren prokuradoreen izenak.
‎Abokatuek auzilariak zuzenduko dituzte . Abokatuak gaituta egon behar dira, auziaren gaineko ardura duen auzitegian euren lanbidean aritzeko.
‎1 Doako Laguntza Juridikoaren Legean ezarritako ofiziozko izendapenetatik kanpo, alderdiek kontratatuko dituzte , epaiketan haiek ordezkatu eta defendatuko dituzten prokuradore eta abokatuaren zerbitzuak.
‎5 Emakumearen aurkako indarkeria epaitegiek modu esklusibo eta baztertzailean erabiliko dituzte arlo zibilean dituzten eskumenak, betiere Prozedura Zibilaren Legean ezarritako prozedurekin eta errekurtsoekin bat etorriz.
‎4 Prokuradoreak alderdiak ordezkatzen ez baditu, ondore guztiak izango dituzte aurreko paragrafoan egoitza gisa aipatu tokietatik edozeinetan eginiko komunikazioek. Horretarako, komunikatu beharrekoa ondo igorri dela egiaztatu behar da, nahiz eta jasotzaileak hori jaso duela agerrarazi ez.
‎Auzitegi errekeritzaileak eta errekerituak alderdiak epatuko dituzte , alderdiok bost eguneko epe luzaezinean auzitegi eskudunean ager daitezen eta idatziz euren eskubideari dagokiona alega dezaten.
‎Ezespen intzidenteak erabakiko dituzte honako hauek:
‎Alderdiek aurkeztu irizpenen egile zein aditu izan eta aditu horiek narriopean jar daitezke, lege honen 343 eta 344 artikuluetan ezarritako arrazoi eta moduan soilik; alderdiek, ordea, ezin izango dituzte aditu horiek ezetsi.
‎Idazkari judizialek edo horiek izendatutako funtzionarioek eginbideak gauzatuko dituzte aurkezpen eguna eta ordua agerrarazteko, demandetan nahiz prozedura hasteko idazkietan, edota bestelako idazkietan ere, horien aurkeztea epe luzaezinaren mende dagoenean.
‎Halaber, alderdiek euren telefono, fax edo antzekoen zenbaki aldaketak komunikatu dituzte , baldin eta azken horiek auzitegiarekin komunikatzeko tresna gisa erabiltzen badira.
‎Era berean, orain arteko zenbait prozesu manu indargabetu dira hogeiren bat legetatik, besteak beste, Udal Justiziaren prozesu arauei buruzko 1952ko azaroaren 21eko Dekretua, eta Enpresen Enbargoari buruzko 1969ko urriaren 20ko Lege Dekretua. Sarritan, lege honen arau berriek manu horiek ordeztu dituzte . Beste batzuetan, manuok legera bildu dira.
‎Manu horiek esanbidez aipatzen dute froga; gainera, manuok bat badatoz eta harnuekin, ulertu behar da manu horiek epaiketaz kanpoko egiazkotasunaz eta eragingarritasunaz dihardutela. Arau horiek sustrai sendoak dituzte , eta, horregatik, ez dira indargabetu, etorkizunean arauok hobetzea gorabehera.
‎Ulertzeko eta ezartzeko errazak diren zentzuzko irizpideekin bat, xedapen iragankorrek zenbait arazo aurreikusi dituzte , legea indarrean jartzean ebazteke dauden prozesuetan sor daitezkeenak, legearen azken xedapenean ezarritako urtebeteko «vacatioa» eta gero. Kasu desberdinen irizpide orokorra da legea eragingarri egin behar dela, ahalik arinen.
‎Beste batzuetan, manuok legera bildu dira. Beste zenbait kasutan, izaera desberdineko azken xedapenek eraldatu dituzte manuok. Jarraian aztertuko dira aipatu azken xedapenak.
‎Azken xedapen batzuen xede bakarra da lege berezietan Prozedura Zibilari buruzko Legera egindako igorpenak egokitzea. Beste xedapen batzuek, ordea, zenbait manu aldatu dituzte , legeak ezarritako berrikuntzak direla eta. Hori gertatu da, adibidez, Ondasun Higikorrak Epeka Saltzeari buruzko Legearen 15 artikuluko zenbait paragrafoarekin eta lehenengo xedapen gehigarriarekin.
‎Zuzenbide iragankorreko lege xedapenek besterik agindu ezik, auzitegi zibilek eurei dagozkien auziak gauzatuko dituzte indarreko prozesu arauen arabera. Arauok ez dira inoiz ere atzeraeraginezkoak izango.
‎2 Frogak gauzatu ondoren, alderdiek ahoz aurkeztuko dituzte egitate eztabaidatuen inguruan euren ondorioak, eta era antolatu, argi eta zehatzean azalduko dute, euren ustez, egitate garrantzitsuak onartuak izan diren edo izan behar duten eta, kasuan kasuan, horiek frogatuak izan diren edo izan behar duten, edota zehaztugabeak diren edo izan behar duten.
‎2 Epaiek ez dituzte gauza epaituaren ondoreak sortuko, horiekin amaiera ematen bazaie edukitzaren babes sumarioaren inguruko hitzezko epaiketei; hiri nahiz landa finkatik maizterra botatzeko edo finka hori berreskuratzeko uzien inguruan erabakitzen badute, finka hori errentamenduan eman eta errenta edo alogera ordaindu ez denean; eta, era berean, lege honek babes sumario gisa kalifikatu beste uzi batzuen ingurukoak ...
‎Halaber, hitzezko epaiketetan emaniko epaiek ez dituzte gauza epaituaren ondoreak izango, epaiketa horietan eskatu bada inskribatutako eskubide errealen eragingarritasuna, titulurik inskribatuta izan gabe, eskubideon aurka jarri direnen edo eskubideon egikaritza nahasi dutenen kontra.
‎Halaber, ebazpen judizialek ez dituzte gauza epaituaren ondoreak izango, legeek, kasu zehatzetan, ondore horiek ukatu badizkiete.
‎Auzitegiek baloratuko dute lekukoek egindako adierazpenen froga indarra, kritika zintzoaren erregelen arabera. Horretarako, kontuan izango dituzte horiek emandako jakintza modua, lekukoon inguruabarrak, eta, hala denean, aurkeztu narrioak eta narrioen gainean gauzatu frogen emaitzak.
‎Lekuko baten aurkako narrioa aurkeztu ondoren, gainerako alderdi horren aurka jartzen ez badira, berori aurkeztu eta hiru egunetan, ulertuko da alderdiok aitortzen dutela narrioaren oinarria. Aurka jarriz gero, egoki deritzetena alegatuko dute, eta agiriak ekarri ahal izango dituzte .
‎Prozesua hasi ondoren gertatu aldaketak alderdien egoitzari, auzigaiaren egoerari eta epaiketaren objektuari buruzkoak badira, aldaketa horiek ez dituzte jurisdikzioa eta eskumena aldatuko; jurisdikzioa eta eskumena zehaztuko dira, auzibitartearen hasierako unean zer egiaztatu eta horren arabera.
‎Gainerakoan, auzitegiek baloratuko dituzte , kritika zintzoaren erregelen arabera, alderdien eta 301 artikuluko 2 paragrafoan aipatu pertsonen adierazpenak, 304 eta 307 artikuluetan xedatutakoari kalterik egin gabe.
‎1 Auzilariek irizpenak badituzte, eurek izendatu adituek eginak, eta euren eskubideak defendatzeko beharrezko edo egokiak direla ulertzen badute, demanda edo erantzunarekin batera ekarri dituzte irizpenok, baldin eta erantzuna idatziz egin behar bada, lege honen 337 artikuluan xedatutakoari kalterik egin gabe.
‎Alderdiek demanda edo erantzunarekin batera ezin badituzte ekarri eurek izendatu adituek egindako irizpenak, haztuko dituzte eurek kasuan kasuan ba orduan demandan edo erantzunean zeliatu nahi dituzten irizpenak. Irizpenok lortu bezain laster ekarri behar dituzte, aurkako alderdiari helarazteko, betiere epaiketa arrunta baino lehenagoko entzunaldia hasi baino lehen edo hitzezko epaiketako ikustaldiaren aurretik.
‎Alderdiek demanda edo erantzunarekin batera ezin badituzte ekarri eurek izendatu adituek egindako irizpenak, haztuko dituzte eurek kasuan kasuan ba orduan demandan edo erantzunean zeliatu nahi dituzten irizpenak. Irizpenok lortu bezain laster ekarri behar dituzte , aurkako alderdiari helarazteko, betiere epaiketa arrunta baino lehenagoko entzunaldia hasi baino lehen edo hitzezko epaiketako ikustaldiaren aurretik.
‎2 Irizpenak beharrezko edo erabilgarri badira, demandaren erantzunaren ondorioz edo epaiketa baino lehenagoko entzunaldian alegatu eta eskatutakoaren ondorioz, orduan alderdiek ekarriko dituzte horiek, aurkako alderdiei helarazteko, hitzezko epaiketetan epaiketa edo ikustaldia egin baino bost egun lehenago gutxienez; alderdiek auzitegiari adieraziko diote irizpenen egileak epaiketa edo ikustaldira joatea beharrezkotzat jotzen duten, 337 artikuluko 2 paragrafoan xedatutakoa adieraziz.
‎Alderdiek prokuradorearen ordezkaritzarik gabe jarduten badute, alderdiek eurek sinatuko dituzte aurkeztu idazki eta agirien kopiak, horien zehaztasunaren erantzule izanik, eta auzitegiak kopia horiek emango dizkie aurkako alderdiari edo alderdiei.
‎Epaiketa arruntean, froga proposatzeko unean alderdiek ez badute pertsona horien daturen bat, auzitegira ekarri ahal izango dituzte datuok, hurrengo bost egunetan.
‎Azken finean, eta legegilearen hitzetan esateko, lege honen berrikuntzek hiru helburu nagusi dituzte : aurrena, egundaino legezko arauketarik izan ez duten gai eta arazo asko arautzea, osotasun eta zentzu handiagoarekin; hurrena, ahalegina egitea prozesuko jarduna hobeto gauza dadin; eta, azkena, epaian berme egokiak indartzea.
‎Kasazioan emandako epaiaren erabakiek ez dituzte ukituko aurkaratutakoaz beste zein epai alegatu eta epai horiek sortu dituzten egoera juridikoak.
‎Pertsona eta agintari guztiek, eta, batez ere, erregistro publikoen gaineko ardura dutenek, epai eratzaileetan ezarritakoari men egin behar diote, horietan ezarritakoa bete behar dute, eta epaiok sortutako egoera juridikoak aintzat hartu behar dituzte , salbu eta Erregistroko legeria bereziak oztopoak ezartzen dituenean.
‎3 Kondena epaiak behin behinean betearaztean, alderdiek betearazpen arruntean prozesuko zein eskubide eta ahalmen izan, eta horiek beroriek izango dituzte .
‎Banantze eta dibortzio demandak, 777 artikuluan ezarritakoak izan ezik, ezkontzaren deuseztasunari buruzkoak eta Kode Zibilaren I. liburuko IV. tituluaren babesean aurkeztutakoak, hitzezko epaiketaren izapideen arabera gauzatuko dira, titulu honen I. kapituluan ezarritakoari jarraituz. Gainera, demandek honako erregela hauek beteko dituzte :
‎Lege hau onetsi denetik urte beteko epean, Estatuko Gobernuak eta eskumenak transferituak dituzten autonomia erkidegoetako gobernu kontseiluek beharrezko neurriak hartuko dituzte , epaitegiek eta auzitegiek premiazko baliabide materialak eta giza baliabideak izan ditzaten, lege honen 147 artikuluan xedatutakoaren arabera ahozko jarduna jasotzeko.
‎Abokatuek auzilariak gidatuko dituzte , abokatuok euren lanbidean jarduteko legez gaituta badaude prozesuaren gaineko ardura duen epaitegian edo auzitegian. Ezin izango da ebatzi abokatuaren sinadurarik ez duen eskaerarik.
‎Administratzaile horiek kontu arrazoiak emango dituzte , eta bildutakoa administratzaile judizialari igorriko diote. Administratzaileok administratzaile judizialaren mendekotzat joko dira; halere, administratzaile judizialak horiek banan ditzan, nahitaezkoa da arrazoi zuzena egotea eta auzitegiak probidentzia bitartez baimena ematea.
‎Ondasun higiezinaren okupatzaileak botatzearen inguruan zein autok ebatzi eta auto horrek ez ditu ukituko interesdunen eskubideak, horien edukia edozein dela. Interesdunek kasuan kasuko epaiketan egikaritu ahal izango dituzte eskubideok.
‎1 Abokatuak zuzendu eta prokuradoreak ordezkatu behar dituzte alderdi betearazlea eta alderdi exekutatua, salbu eta betearazi beharreko ebazpenak eman direnean profesional horiek nahitaez parte hartu behar ez duten prozesuetan.
‎horretan alderdiek ordaindu behar dituzte lege honen 241 artikuluan xedatu gastuak eta kostuak, betiere auzitegiak kostuen inguruan hartutako erabakiaren ondorioz egin beharreko itzulketak gorabehera.
‎Alderdi exekutatuak ordainduko ditu betearazpen prozesuari begira aurreko lerrokadan jaso ez diren kostuak, hori esanbidez agindu beharrik gabe; halere, kostuok likidatu arte, alderdi betearazleak ordaindu ditu prozesuak aurrera egin ahala sortutako gastuak eta kostuak. Zernahi gisaz, alderdi exekutatuak edo beste subjektu batzuek hala eskatuta zein jardunak gastu eta kostuak sortu eta horiek ordaindu dituzte kasuan kasuko jarduna eskatu dutenek.
‎1 Lizitatzaileek honako eskakizun hauek bete dituzte , enkantean parte hartzeko:
‎Idazkari judizialak itxita izango ditu, eta horiek enkantea hastean zabalduko dira. dauden posturak gainerakoekin batera agerraraziko dira, eta ahoz egindako posturen ondore berberak izango dituzte .
‎1 Ezindu gabeko epaileak edo magistratu guztiek sinatuko dituzte ebazpen judizialak, ebazpenok emateko ezarri epean.
‎Autoak eta epaiak ziodunak izango dira beti. Autook eta epaiok paragrafo banandu eta zenbakituak izango dituzte , bertan egitezko aurrekariak eta jarraikako zati xedatzailearen edo epaitzaren oinarri diren zuzenbideko oinarriak adierazteko.
‎Auzitegiek ezin izango dituzte eurek emandako ebazpenak aldatu, horiek sinatu ondoren. Hala ere, zalantzazko kontzepturen bat argi dezakete eta ebazpenon oker materialak zuzen ditzakete.
‎Auzitegi zibilek auziak erabakiko dituzte , alderdiek ekarritako egitate, froga eta uzion arabera, legeak kasu berezietarako besterik xedatzen ez badu.
‎1 Aurreko artikuluetan xedatutakoari kalterik egin gabe, lege honen 11 artikuluan aipatu legitimazioa duten kontsumitzaile edo erabiltzaileen elkarteek demandak jartzen dituztenean, horien gaineko epaiek honako erregela hauek beteko dituzte :
‎Sozietateen erabakiak aurkaratzeari buruz emandako epaiek bazkide guztiak ukituko dituzte , nahiz eta bazkideok auzitan jardun ez.
‎Abokatuek, adituek eta arantzelpean ez dauden gainerako profesional eta funtzionarioek euren zerbitzu sariak zehaztuko dituzte , horien lanbide estatutuak xedatu arauei jarraituz, hala denean.
‎Edozein motatako prozesuetan parte hartzen dutenek onusteari buruzko erregelak bete behar dituzte euren jardunean.
‎Auzitegiek, horretarako arrazoiak emanez, ez dituzte onartuko, aurkeztu eskaerak eta intzidenteak, horiek egin badira eskubideaz modu nabarian abusatuz, edo lege maulaz nahiz prozesu maulaz.
‎Urte bakoitzaren lehenengo zortzi egunetan, epaileek erregistro hori aztertuko dute, beharrezko txostenak eskatuko dituzte , eta, kasuan kasuan, erabakiko dute:
‎Epaileek onartu eta eginaraziko dituzte euren aurrean sustatutako informazioak, baldin eta informazio horiek ez badiete erreferentziarik egiten pertsona jakin eta zehatz batentzat kaltegarri izan daitezkeen egitateei.
‎Amaitzeko, justizia zibila eragingarri izateak esan nahi du epai hobeak ematea. Epaiok etorkizunerako oinarri sendoak eratuko dituzte , Espainiako zuzenbide iturrien sistemaren barruan. Era berean, epaiok lagungarri izango dira, bihar etzi auziak saihesteko eta legearen araberako berdintasuna indartzeko, betiere epaitzeko askatasunari, eta jurisprudentziaren bilakaerari eta aldaketari kalterik egin gabe.
‎Urte askotan, esparru juridiko material berrien jurisdikzio babesak eragin du lege sustantiboziak sortzea, nahiz eta hori beti justifikatuta egon ez. Halere, gizarteak eta zuzen modernoetan prozesuko erregela berebideko profesionalek izaera orokorreko aldaketak eta sinplifikazioak erreklamatzen dituzte . Nolanahi den ere, aldaketa nahiz sinplifikazio horiek gauzatu behar dira, errealitateari bizkarra eman gabe, errealitate hori, antzina baino korapilatsuagoa baita.
‎Nolanahi den ere, aldaketa nahiz sinplifikazio horiek gauzatu behar dira, errealitateari bizkarra eman gabe, errealitate hori, antzina baino korapilatsuagoa baita. Aipatu aldaketa eta sinplifikazioek egoera katramilatsuari aurre egiteko bideak sortu behar dituzte . Azken hamarkadetan prozedura zibilari buruzko lege berriaren inguruan egindako lan ofizialek eta gizabanakoen lan ugariek agerian jarri dute berrikuntza beharrezkoa dela.
‎Asko dira, gainera, horren aldeko arrazoiak. Botere Judizialaren Lege Organikoak prozesuari buruz jasotako arau ugari egokiak dira; baina arauok ez dira behar bezala kokatu, eta duda muda anitz sorrarazi dituzte , horiekin batera prozedura legeek ezarritako arauak baitaude. Zentzuzkoa denez, lege honek eutsi egin die 1985eko prozesu arauketaren alde positiboei.
‎Aitzitik, legearen xedapenak bat datoz alderdiei eratxikitako eginkizunarekin. Eginkizun horren arabera, alderdiek euren gain hartu behar dituzte , eta benaz hartu ere, prozesuari datxezkion zamak eta erantzukizunak, prozesuko gainerako subjektuei eta Justizia Administrazioaren funtzionamenduari galerak sorrarazi gabe.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
edun 1.003 (6,60)
ukan 303 (1,99)
Lehen forma
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
ukan urteko 6 (0,04)
ukan eurak 5 (0,03)
ukan aurreko 4 (0,03)
ukan eskubide 4 (0,03)
ukan erabili 3 (0,02)
ukan erregistro 3 (0,02)
ukan gauza 3 (0,02)
ukan honako 3 (0,02)
ukan kontu 3 (0,02)
ukan lege 3 (0,02)
ukan Espainia 2 (0,01)
ukan administratzaile 2 (0,01)
ukan agiri 2 (0,01)
ukan aurrekontu 2 (0,01)
ukan eman 2 (0,01)
ukan estatu 2 (0,01)
ukan euskara 2 (0,01)
ukan gutxi 2 (0,01)
ukan hipoteka 2 (0,01)
ukan horiek 2 (0,01)
ukan isilpeko 2 (0,01)
ukan jaulki 2 (0,01)
ukan nahitaez 2 (0,01)
ukan aipamen 1 (0,01)
ukan akta 1 (0,01)
ukan aldatu 1 (0,01)
ukan alderdi 1 (0,01)
ukan aldi 1 (0,01)
ukan ale 1 (0,01)
ukan aplikatu 1 (0,01)
ukan arau 1 (0,01)
ukan arautu 1 (0,01)
ukan argiro 1 (0,01)
ukan asebete 1 (0,01)
ukan autore 1 (0,01)
ukan behar 1 (0,01)
ukan behingo 1 (0,01)
ukan bereizi 1 (0,01)
ukan berriro 1 (0,01)
ukan bertan 1 (0,01)
ukan besterendu 1 (0,01)
ukan betebehar 1 (0,01)
ukan datu 1 (0,01)
ukan egintza 1 (0,01)
ukan egitezko 1 (0,01)
ukan egoki 1 (0,01)
ukan egozketa 1 (0,01)
ukan elkar 1 (0,01)
ukan elkartu 1 (0,01)
ukan enkante 1 (0,01)
ukan enplegatu 1 (0,01)
ukan epaimahai 1 (0,01)
ukan epealdi 1 (0,01)
ukan erabaki 1 (0,01)
ukan erkidego 1 (0,01)
ukan erosketa 1 (0,01)
ukan erregelamendu 1 (0,01)
ukan erregistratzaile 1 (0,01)
ukan errenta 1 (0,01)
ukan eskatu 1 (0,01)
ukan eskumen 1 (0,01)
ukan eskuz 1 (0,01)
ukan etekin 1 (0,01)
ukan ezarri 1 (0,01)
ukan fede 1 (0,01)
ukan foru 1 (0,01)
ukan gastu 1 (0,01)
ukan gauzatu 1 (0,01)
ukan gaztelania 1 (0,01)
ukan goiko 1 (0,01)
ukan gu 1 (0,01)
ukan haiek 1 (0,01)
ukan hartu 1 (0,01)
ukan hauts 1 (0,01)
ukan helburu 1 (0,01)
ukan heriotza 1 (0,01)
ukan hobekuntza 1 (0,01)
ukan hori 1 (0,01)
ukan ikuskapen 1 (0,01)
ukan inguruabar 1 (0,01)
ukan inor 1 (0,01)
ukan inskripzio 1 (0,01)
ukan izendapen 1 (0,01)
ukan izendatu 1 (0,01)
ukan jabekide 1 (0,01)
ukan jardun 1 (0,01)
ukan jasan 1 (0,01)
ukan jurisdikzio 1 (0,01)
ukan kapitain 1 (0,01)
ukan kasu 1 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
ukan urteko kontu 6 (0,04)
ukan gauza epaitu 3 (0,02)
ukan erabili konpainia 2 (0,01)
ukan erregistro zibil 2 (0,01)
ukan euskara ere 2 (0,01)
ukan honako alde 2 (0,01)
ukan isilpeko informazio 2 (0,01)
ukan jaulki eramaile 2 (0,01)
ukan administratzaile oro 1 (0,01)
ukan agiri egiaztatu 1 (0,01)
ukan aipamen horiek 1 (0,01)
ukan aldatu lege 1 (0,01)
ukan alderdi betearazle 1 (0,01)
ukan aldi aldi 1 (0,01)
ukan ale berri 1 (0,01)
ukan arautu lege 1 (0,01)
ukan aurreko artikulu 1 (0,01)
ukan aurreko lerrokada 1 (0,01)
ukan aurreko letra 1 (0,01)
ukan aurreko paragrafo 1 (0,01)
ukan behar bezala 1 (0,01)
ukan bereizi batza 1 (0,01)
ukan berriro egiaztatu 1 (0,01)
ukan betebehar hori 1 (0,01)
ukan datu horiek 1 (0,01)
ukan egitezko egoera 1 (0,01)
ukan elkartu isilpeko 1 (0,01)
ukan enkante baldintza 1 (0,01)
ukan epaimahai jarduketa 1 (0,01)
ukan epealdi desberdin 1 (0,01)
ukan erabili nahi 1 (0,01)
ukan erkidego xede 1 (0,01)
ukan erosketa eskuratu 1 (0,01)
ukan erregelamendu hau 1 (0,01)
ukan erregistratzaile artikulu 1 (0,01)
ukan errenta oso 1 (0,01)
ukan eskubide ezabatu 1 (0,01)
ukan eskubide guzti 1 (0,01)
ukan eskubide jakin 1 (0,01)
ukan eskubide publiko 1 (0,01)
ukan eskumen berberak 1 (0,01)
ukan Espainia antolamendu 1 (0,01)
ukan estatu kide 1 (0,01)
ukan estatu lurralde 1 (0,01)
ukan etekin ordaindu 1 (0,01)
ukan eurak iritzi 1 (0,01)
ukan eurak jardun 1 (0,01)
ukan eurak kasu 1 (0,01)
ukan eurak liburu 1 (0,01)
ukan foru arau 1 (0,01)
ukan gauzatu eginbide 1 (0,01)
ukan gaztelania itzulpen 1 (0,01)
ukan goiko lur 1 (0,01)
ukan gu epaitu 1 (0,01)
ukan gutxi inskripzio 1 (0,01)
ukan haiek deialdi 1 (0,01)
ukan hartu estatu 1 (0,01)
ukan hauts sozietate 1 (0,01)
ukan helburu berbera 1 (0,01)
ukan heriotza adierazpen 1 (0,01)
ukan hipoteka lege 1 (0,01)
ukan hipoteka legeria 1 (0,01)
ukan hobekuntza horiek 1 (0,01)
ukan honako arrazoi 1 (0,01)
ukan hori gastu 1 (0,01)
ukan horiek preskribatu 1 (0,01)
ukan ikuskapen bisita 1 (0,01)
ukan inor lan 1 (0,01)
ukan inskripzio zein 1 (0,01)
ukan izendatu nahi 1 (0,01)
ukan jasan prestakuntza 1 (0,01)
ukan kapitain agindu 1 (0,01)
ukan kasu gertaera 1 (0,01)
ukan kontu lege 1 (0,01)
ukan lege erreserbapeko 1 (0,01)
ukan lege hau 1 (0,01)
ukan lege organiko 1 (0,01)
ukan nahitaez eraman 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia