2013
|
|
b) Planifikazio jarduera sorta
|
hau
amaitzeko, hona hemen beste esaera zahar bat: " Gustuko lekuan aldaparik ez".
|
|
Unitate
|
honen
hasieran, DBHko 1 mailako beste gazte euskaldun batekin informazioa trukatzen arituko zarela esan genuen. Honezkero, jakin minez egongo zara:
|
|
2 Mezua nori bidali behar diozun idatzi. Kasu
|
honetan
, irakaslearen helbidea jarri.
|
|
Egoera batean informazio bat behar dugunean edo daturen bat falta zaigunean egin ohi ditugu galderak;
|
hau
da, galderek informazio helburu bat izaten dute.
|
|
8 Asteburu
|
honetan
taberna batean kanta jarrita, gazte kuadrilla handi bat ikusi dut kantuan eta zuk bideoan egiten dituzun keinuak zehatz errepikatzen. Zer gogoeta eragiten dizu horrek?
|
|
a) Irratsaio
|
honetako
parte hartzaileek euskararen aldaera bat baino gehiago erabiltzen dute. Zer aldaera dira, eta nork erabiltzen ditu?
|
|
1 Irakur ezazu honako informazio testu
|
hau
, eta, ondoren, osatu galderen hutsuneak galdetzaile egokia jarriz.
|
|
1 jaio zen etxe
|
honetan
–
|
|
Etxe
|
honetan
, Jose Mari Iparragirre jaio zen.
|
|
Etxe
|
honetan
jaio zen Jose Mari Iparragirre.
|
|
2 Zure ustez irakatsi dizu bizitza
|
honetan
gehien?
|
|
Bai galderak egitean, bai erantzunak ematean, esaldi zentzudunak eta zuzenak erabili dituzu. Beraz, horretan trebatzen jarraituko duzu jarduera
|
honetan
.
|
|
a) Nork egin du
|
hau
–
|
|
1 Osa itzazu honako zerrenda
|
honetako
baieztapenetako hutsuneak; horretarako, hautatu bakoitzaren azpian dituzun aukeretatik egokia dena.
|
|
1 Galdera egin baino lehen, garbi izango dut zein den behar dudan;
|
hau
da ez ditut galderak nolanahi egingo.
|
|
2 Ondoren, behar dudan informazioa eskuratzeko,
|
hau
da, erantzun egokia jasotzeko, erantzuna egin erabaki dut.
|
|
5 Hori guztia, galdera nik egiten dudanean; baina, galdera beste norbaitek egiten didanean, nolakoa izango da erantzuna? Bada, erantzunak beti egon du baitan;
|
hau
da, galderaren eta erantzunaren artean lotura eta ordena logikoa egon behar da. Gainera, aurrez aurrekoa bada, zaindu egin behar da nola erantzun agurrari, etab.
|
|
Heldu zara" Nolako galdera, halako erantzuna" osagaiaren amaierara. Lehenengo osagai
|
honetan
, informazioa eskatzeko eta emateko galdera erantzun zuzenak eta egokiak formulatzen ikasten aritu zara. Baina, aurrera egin baino lehen, egin ezazu eten bat bidean, eta azter ezazu zure ikasketa prozesua.
|
|
Zure hausnarketak honako taula
|
honetan
jasoko dituzu:
|
|
OSAGAI
|
HONETAN
IKASI AL DUT
|
|
4 Gisa
|
honetako
trukeetan ez ezik, zure eguneroko bizitzan ere, etengabe ari zara besteekin elkarrizketan: korridorean beste gelako lagun batekin ari zarenean, sare sozialetan, irakasleak taldeka lanean jartzen zaituztenean& Orain arte ikasi duzun guztia kontuan harturik, zure ingurukoekin begirunez jokatzeko konpromisoa hartu nahi zenuke.
|
|
Zure elkartrukerako, halako galderei taxuz erantzuten jakitea komeni zaizu. Hasteko, atal
|
honetan
, pertsonen deskribapenak egiten ikasiko duzu.
|
|
Jarduera
|
honetan
bost testu jaso ditugu; bakoitzean, pertsonaia baten deskribapena egiten da.
|
|
Zereginak, labur esanda,
|
hau
eskatzen dit:
|
|
Zereginak, labur esanda,
|
hau
eskatzen dit:
|
|
a) Leku guztietan daude diren pertsonak,
|
hau
da, denen
|
|
Jarduera
|
honetan
, Nor da nor. Jokoan arituko zarete.
|
|
Heldu zara bigarren geltokira,
|
hau
da," Estalkirik gabe" osagaiaren amaierara. Pertsona deskribapen egokiak eta zuzenak egiten jardun duzu, eta, horretarako, informazioa kategorietan antolatzen, kategoria horien ezaugarriak izendatzeko adjektiboak eta esamoldeak ikasten, kategorien araberako informazioa idazten& Beraz, honezkero, gai izango zara pertsona deskribapenak egiteko.
|
|
OSAGAI
|
HONETAN
IKASI AL DUT
|
|
Trukea benetan gauzatzen baduzue, horien tankerako galderak bururatuko zaizkizu. Trukaketa informazioa partekatzera mugatzen bada ere, jakin nahiko duzu nolakoa den kidearen ikastetxea, etxea, herria& Hortaz, atal
|
honetan
, halako informazioa ematen trebatuko zara, alegia, leku deskribapenak egiten.
|
|
1 Irakur ezazu honako informazio testu
|
hau
. Jarraian, irakurri ondorengo adierazpenak, eta esan zuzenak ala okerrak diren.
|
|
1 Oraingoan, hitz lerro hauetako bakoitza osatzeko irizpidea honako
|
hau
da: leku deskribapenetan sentsazio positiboa adierazten duten adjektiboak dira.
|
|
Bere langelan sarrarazi zituen. Oso egokia zeukan
|
hau
. (a) mahai
|
|
1 Irakur ezazu, lehenik, honako informazio testu
|
hau
. Ondoren, irakurri bi testu laburrak, eta erantzun horiei buruzko galderei.
|
|
Hemen ikusten duzuen
|
hau
Vincent Van Gogh margolari ezagunaren margolana da: Logela Arles-en.
|
|
Heldu zara hirugarren geltokira,
|
hau
da," Non zer" osagaiaren amaierara. Van Gogh en logela deskribatu duzu aurreko jarduera batean; heldu da, beraz, egindakoari buruzko hausnarketa bideratzeko unea.
|
|
OSAGAI
|
HONETAN
IKASI AL DUT
|
|
1 Abentura
|
honetan
, aukera paregabea izan duzu lagun berriekin harremanetan jartzeko eta informazioa trukatzeko. Baina ziur badela, oraindik ere, elkarrengandik jaso ez duzuen informazioren bat eta hura ezagutzeko irrikaz zaudela.
|
|
Zer duzu sakontzeko? Hausnarketa hori egiteko, bete ezazu honako taula
|
hau
:
|
|
nitate
|
honetan
, zu bezalako gazte batekin elkartrukean aritzeko proposamena egin dizugu. Truke horretan eroso egoteko, hainbat informazio trukatu duzue, elkarri galderak eginez eta erantzunez, jendeak eta tokiak deskribatuz, abestiak partekatuz& Asko ikasteko aukera izan duzu, ezta?
|
|
Ea egia den! Unitatearen azken fase
|
honetan
hori erakusteko aukera izango duzu.
|
|
Txakur
|
hau
galdu da Beartzungo baserri batetik. Ehiza txakur emea da, setter arrazakoa.
|
|
Txakurraren itxuraz gainera, aurreikusi al duzu garrantzitsua den beste informaziorik eskaintzea? Hautatu, honako taula
|
honetatik
, kartela egiteko esanguratsu deritzozun informazioa.
|
|
1 Egin ezazu Xei galdu zeneko ingurunearen deskribapena. Horretarako, kontuan hartu egoeraren hasieran ematen zaizun informazioa, eta zonaldearen honako mapa
|
hau
:
|
|
Zereginak, labur esanda,
|
hau
eskatzen dit:
|
|
Ikasmaterial
|
hau
lan kolektiboa da, Elkar Ikastolak Zerbitzuak S.L. argitaletxearen koordinaziopean egina. Hainbat profesionalen ekarpenek diziplina arteko lan bateratua osatu dute.
|
|
Hainbat profesionalen ekarpenek diziplina arteko lan bateratua osatu dute. Ekarpen pertsonal horietatik sortze lan bakar bat moldatu eta gauzatu du honako talde
|
honek
:
|
|
Eskerrik asko, lan kolektibo
|
honetan
esku hartu duten profesionalen jarduna errazteagatik, honako enpresa hauei:
|
|
Esker oneko aitortza, ikasmaterial
|
honetan
hainbat euskarri eskura ipini diguten honako erakunde hauei:
|
|
Esker bereziak, material
|
honen
ezarpen esperimentalen bidez, ekarpenak, oharrak eta iritziak egin dituzten ikastola guztiei.
|
|
Ikasmaterial
|
honek
Hezkuntza, Unibertsitate eta Ikerketa Sailaren hizkuntza azterketaren egokitasun aitormena du:
|
|
Eragotzita dago, legeak ezarritako salbuespenetan izan ezik, obra
|
honen
edozein berregintza, komunikazio publiko edo moldaketa, aurrez jabetza intelektualaren titularren baimena eskuratzen ez bada. Eskubide horien urraketa jabetza intelektualaren aurkako delitutzat har daiteke (270 eta hurrengo artikuluak).
|
|
Unitate
|
honetako
euskarri digital guztiak EKIgunean aurkituko dituzu: www.ekigunea.eus
|
|
Ikastetxean taldea osatu, Euskal Herriko mapa mahai gainean jarri, dauden aukerak aztertu, eta, azkenik, aukeratutako herrira abiatzen dira gazteak, bertakoekin denboraldi labur bat igarotzeko asmotan. Irteera
|
hau
, jakina, aukeratu den herriko ikasle taldearen bisitarekin osatzen da.
|
|
Proiektu
|
honek
hainbat helburu ditu. Hona hemen nagusiak:
|
|
1 Bideoa ikusi ahala, honako galdera
|
honi
erantzugo diozu: elkarrizketatzaileak Mertxeren zaletasunez galdetuz hasten du elkarrizketa; zer beste gairi buruzko galderak egiten dizkiote?
|
|
a) Markatu, zerrenda
|
honetan
, zein diren Mertxe Arrutiren zaletasunak.
|
|
2 Azalpena prestatzen ari zarela, aurreikusi duzu Mireiak honako
|
hau
galdetuko dizula: zer nolako informazioa partekatuko dugu?
|
|
Basoko jauna, jaun basatia, da jeinu ezagun
|
hau
.
|
|
" Balego eta balitz, elkarren atzetik dabiltz" dio esaera zaharrak; aurreko urratsean taldean egindakoa ez da nahikoa Mireiak eskatutakoari erantzuteko. Jarrai ezazue hiruko taldeetan, eta, hautatu, honako zerrenda
|
honetatik
, zer egingo duzuen lehen identifikatu ditugun informazioak eskatzeko eta emateko.
|
|
" Urrutiko intxaurrak hamalau, bertara joan eta lau" esaerak dioena gerta ez dadin, horren erantzuna topatzen saiatuko zara. Begira itzazu unitate
|
honen
hurrengo atalak, kuxkuxeatu, gainbegiratu
|
|
3 Bi poemak kontuan izanik, osatu honako igarkizun
|
hau
:
|
|
Igarkizun
|
honek
dioenaren harira, zer kategoria gramatikaletakoak dira itzalarekin nabarmendu diren hitzak?
|
|
4 Eraldatu lehenengo poema, honako baldintza
|
hau
bete dezan: poetak, besarkada eskatu beharrean, berak emango dio besarkada.
|
|
5 Eraldatu bigarren poema, honako baldintza
|
hau
bete dezan: bikotea elkarrekin dago berriz ere, eta poetak maiteari adierazten dio nola sentitzen zen hura falta zitzaionean.
|
|
bikotea elkarrekin dago berriz ere, eta poetak maiteari adierazten dio nola sentitzen zen hura falta zitzaionean. Kasu
|
honetan
ere, hautatu aditz egokiak:
|
|
Olerki bat ekarri dugu hona, baina lerroak nahasirik daude, sarritan gure sentimenduak egoten diren bezala! Nahasitako sentimenduak ordenatzea baino errazagoa izango ahal da testu
|
hau
ordenatzea!
|
|
Poema
|
honetan
ere, norbaiti ari zaio hizketan Juan Kruz Igerabide. Eraldatzeko probak egingo dituzu.
|
|
Olerkiak ez ezik bertsoak ere aproposak dira sentimenduak adierazteko; esaterako, J. Martin tristuraz ari da bertso
|
honetan
:
|
|
2 Jarduera
|
honi
dagokion fitxan, osatu beharreko sei bertso daude. Taldekide bakoitzak bat hautatuko du.
|
|
gainerako taldekideek gehitutako hitzak erabili ditu horretarako. Kasu
|
honetan
ere, erlazioa ezartzeko zergatia adierazi behar du.
|
|
Ipuin gotiko
|
honetan
ez naiz
|
|
1 Sentimenduz beteriko artelanak egiten jarraitu ahal izateko, burutu al duzu beharrezkoa den ikaskuntza? Azter ezazu zein den zure egoera, honako taula
|
hau
betez:
|
|
OSAGAI
|
HONETAN
IKASI AL DUT
|
|
Zure aukeraren zergatia azaltzeko, erabili hemen proposatzen dizkizugun arrazoiak. Hautatu esanguratsuenak iruditzen zaizkizun hiru, eta osatu honako testu labur
|
hau
. Gogoan izan zergatiak emateko ikasi dituzun egiturak.
|
|
Testuak irakurtzean, halakoak adierazten dituzten sentimenduak ezkutatu beharrean, adieraztea komeni da, hitzekin, ahotsarekin nahiz gorputzarekin. Horretarako lanabesak eskuratuko dituzue jarduera
|
honetan
.
|
|
1 Binaka jarrita, irakurri honako poema
|
hau
elkarrizketa bat balitz bezala. Errepara iezaiezue puntuaziomarkei:
|
|
3 Bukatzeko, berridatzi poema, puntuazio markak soilik aldatuz, eta irakurri eta grabatu elkarrizketa. Gorde hirugarren grabazio
|
hau
ere.
|
|
Literatura testuen irakurketa adierazkorretan ez ezik, eguneroko solasaldietan ere presente daude ikur txiki horiek. Entzun honako elkarrizketa
|
hau
:
|
|
Jolastu tonuarekin, bolumenarekin, keinuekin, koru eta errepikarekin. Horretarako, hainbat baliabide ikusi eta ikasi dituzue osagai
|
honetan
. Ondoren, irakur ezazue taldekide guztion artean.
|
|
Behinik behin ez dut kandela mutur
|
hau
itzaliko. Ea egunsentia arte irauten duen!
|
|
1 Behatu aurreko jardueretan identifikatu dituzun aldaketei. Honako taula
|
honetan
, gisa horretako zenbait aldaketa jaso ditugu. Osa ezazu zuk jaso dituzunekin:
|
|
1 Irakurketa adierazkorrak prestatzen eta gauzatzen aritu zara, beldurra gaindituz, probatuz, praktikatuz, partekatuz, gozatuz& Irakurle trebea ote zara, dagoeneko? Bete ezazu honako taula
|
hau
; helburu horri begira, menderatuta dituzun eta hobetzeko dituzun alderdiak identifikatzen lagunduko dizu.
|
|
OSAGAI
|
HONETAN
IKASI AL DUT ZEIN JARDUERATAN ARITU NAIZ HORI IKASTEN?
|
|
2 Poema aukeratutakoan, presta ezazu haren irakurketa adierazkorra. Horretarako, modu bat baino gehiago landu duzue osagai
|
honetan
: banaka, binaka, taldean.
|
|
Bigarren horretarako ere prestatu egin behar! Izan ere, kontu handiz egin behar dira beti kritikak, are gehiago sentimenduak gora eta sentimenduak behera zabiltzan unitate
|
honetan
.
|
|
"
|
Honek
ziur dena gaizki egingo duela". " Honek dena ondo egingo du".
|
|
" Honek ziur dena gaizki egingo duela". "
|
Honek
dena ondo egingo du".
|
|
Errekuperatu orduan osatu zenuen lehenengo fitxa 1 urratsari dagokiona. Memento
|
honetan
, orduan emandako erantzun berberak emango al zenizkieke galderei. Norentzat
|
|
Galdera horien erantzuna argi duzunean, beste
|
honi
erantzun behar diozu: pilatu ditudan ale horietatik guztietatik, zein dira bildumaren hartzaileari, helburuari eta irudikapenari lotzen zaizkionak?
|
|
3 Bildumari osotasuna eta aurkezpen zaindua ematea falta zaizu. Unitate
|
honi
eguneroko sentimental baten sarrerarekin eman zaio hasiera. Zure
|
|
1 Galdera horiei irizpidez erantzuteko, egin ezazu hausnarketa, honako taula
|
hau
erabiliz:
|
|
Xabi hobeto ezagutzeko aukera izaten ari naiz lan
|
honi esker
. Nik galdetu gabe, asteburuan zer egiteko asmoa daukan kontatu dit.
|
|
Zereginak, labur labur esanda,
|
hau
eskatzen dit:
|
|
Zereginak, labur labur esanda,
|
hau
eskatzen dit:
|
|
Zereginak, labur labur esanda,
|
hau
eskatzen dit:
|
|
1 Taldeka jarrita, talde bakoitzak bideo bat ikusi eta aztertuko du. Eta bost minutuko tarte batean, taldekide bakoitzak honako fitxa
|
hau
osatuko du:
|
|
Ikasmaterial
|
hau
lan kolektiboa da, Elkar Ikastolak Zerbitzuak S.L. argitaletxearen koordinaziopean egina. Hainbat profesionalen ekarpenek diziplina arteko lan bateratua osatu dute.
|
|
Hainbat profesionalen ekarpenek diziplina arteko lan bateratua osatu dute. Ekarpen pertsonal horietatik sortze lan bakar bat moldatu eta gauzatu du honako talde
|
honek
:
|
|
Eskerrik asko, lan kolektibo
|
honetan
esku hartu duten profesionalen jarduna errazteagatik, honako enpresa hauei:
|