Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 4.595

2000
‎Oraingoan teorizazioari atxiki dio, ordea, aurrekoetan praktikari bezala: Literaturgintza era jakin eta zehatz batean egin behar dela uste omen du Sarrionandiak, eta era hori zein den zehazten saiatzen omen da obra honetan.
‎Berez helduentzako aproposago ez ote den esaten du, edo hauei gaztetxoei baino gehiago ez ote zaien gustatuko. Bereziki azpimarratzen du" Ereduak" izeneko ataltxoa, didaktikoegia baderitzo ere, nola idatzi behar den eredu ezin hobea eskaintzen duela esanez.
‎Lopez Gasenik dioenez, istorio guztietan zehar noizbehinka errepikaturik agertzen da esaera hau" batasun ia erlijiosoa ematen diolarik liburu osoari". Arnaut Oihenartek Atsotitz edo errefrauak bilduman jasoriko Han izanik hona naiz esaera ilunaren azalpena euskal idazle hark azaltzen zuen modura, bi txoriren arteko elkarrizketa egoeran kokaturik ulertu behar da : " Txori batek, bere habia epelean dagoela, heldu berria den beste txori bati emandako erantzuna da, heldu berriak Orhi aldean eguzkiak bero jotzen duela eta hara joateko gonbitea luzatzen dio; kabi epelean dagoen txoriak, aldiz, iruzurra sumatzen du eta ezetz erantzuten dio" han izanik hona naiz" esanez.
‎" hamar narrazio ezberdinez osatzen da. Duela guti euskal kritiko batek izkiriatu du ipuin liburuei gai eta egitura batasuna eskatu behar zaiela , aurreiritzi absurdua ezarriaz. Martin Lezetak libururako narrazio gaiz eta egituraz apropos desberdinak moldatu zituelarik ipuinen batasuna bere idazkerak eta, modurik definitiboenean, irakurketak eginen zutela ondo zekien." (114 or.)
‎Liburu horren aipamena egiterakoan, kritikatu eta baloratu egiten du egilearen eginahala eta fruituaren arteko harremana. Sarrionandiak inoiz idaztea sinesgarri litzatekeen testuak dira berez, tankeraz, aipatzen dituen autoreengatik, erabiltzen dituen gaien taxuarengatik, baina ez dira idatziak dituen liburu horretakoen aipamen zuzentzat jo behar . Zehaztasunak, izenburu eta data zertzeladak emanez, sinesgarria den entorno literario bat sortu nahi du.
‎Beharbada Narrazioak liburu honexen izenburua da Sarrionandiaren liburuen izenburuen artean sinpleena, beste guztiak interpretazioa behar duten sintagmak izan dira edo azalpena eskatzen duten hitz multzoak, baina kasu honetan, agian, sinpletasunak omenaldi bat du barnean. Agian Jorge Luis Borgesen ipuinen bilduma baten Narraciones (Cátedra 1980) edizioaren izen bera darama Joseba Sarrionandiaren Narrazioak liburu honek.
‎Hezurrezko xirulak, Galegoz heldutako poemak eta S.T. Coleridgeren Marinel zaharraren balada (The rime of the ancient mariner) poesia itzulpenen artean aipatu behar dira . T.S. Eliot eta S.T. Coleridge bezala, Joseba Sarrionandiaren erreferentziazko idazlea den Fernando Pessoaren Marinela (O marinheiro) obra itzuli zuen (Susa 1985).
‎Joseba Sarrionandiak liburuaren sarreran bertan adierazi bezala," literatura oro literaturaren literatura da", alegia, tradizio literarioaren oihartzunak islatzen ditu literatura orok. Gero bereziki aztertuko den Narrazioak liburuan ere irizpide honi beroni eusten dio Sarrionandiak, eta horretan eredu, maisu edo inspiratzaile dituen Kavafis, Pessoa, Auden eta XX. mendeko beste zenbait poeta handiren iritziko da, Iñaki Aldekoaren ustez: " Gure garaian poesia hoberenak literatur tradiziotik datozkigun isladak nahitaez errefraktatu behar ditu bere literaturan. Ahaztu gabe, betiere, ironia, poeta edozein tradiziotatik urruntzen duena, tradizio hau errepika ezina bihurtuaz.
‎Sarrionandiarengana ere heltzen da Verlainez geroztiko agindua: musikalitatea oroz gainetik, esatea merezi duen eta poesiari iradokior zaion horrek belarriari ere atsegin eman behar dio , eta horretarako hitzen hotsaren, perfilen eta adieren armoniak gidaturik osatzen du poetak bere mintzaira hain karakterisitiko hori.
‎Halere, poetaren jarrera itxaropenezkoa da, ironikoa, norabide garbirik ez duela aitortzen duelarik ere: " baina ekin behar da zeren/ hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino." (52 or.)
‎Aldi berean, gogoratu behar da ipuinetan leku-izen konkretuak eta zehatzak ere ageri direla leiendazkoekin bat ez datozenak, kontrastean bezala sartuak. Hain zuzen ere egilearen geografia pertsonalari hurbilen zaizkionak dira aipatzen dituen toki horiek, esate baterako, gai arturikoa duten ipuinetako bitan Durango eta Mugarra mendiko oinetan kokaturiko toki zehatzak aipatzen dira.
‎Kausalitate honen bitartez, fatalismoaren kutsua berpiztu da gure literaturan, eta ipuinaren sinbolizazio-munduak zabaltzen irakatsi digu Borgesek. Borgesen jarraitzaile literario bezala, Atxaga, Jimu (Jose Mari Iturralde) eta Sarrionandia aipatu behar ".
‎Leonardo da Vincirekiko aipamena nola ulertu behar da –Leonardoren zein testuri buruz diharduen ezin argitu izan dugu, Lopez Gasenik bezala, lagunentzako, eruditoentzako edo adituentzako bakarrik diren aipamenen klabearen falta sumatzen du irakurleak honelakoetan.
‎Oraingo boza" berea" dela esaten du Iñaki Aldekoak, eta ez lehen liburuko poemetakoa bezalakoa. " Ahots desengainatu eta gogorragoa da, badaki ahots honek zintzo eutsi behar diela bizitza eta memoriari; ezin diola, bere bakardadean, aberri berriak-irakur literatura-imajinatzeari ekin, zeren ezinbestez, bere nortasunaz eta bere borrokaz, hitz batez, bere aberriaz ahaztuko baita." (8 or.)
‎1983ko Eguberrietako amarauna poeman bertan zertarakoa are gordinagoa zen: " Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu.
‎" Baina zertarako egin poesia aro gaitz hauetan?" (33 or.). Sarrionandiak ez daki," baina ekin behar da zeren hobe da burrukatu eta galtzea/ galera aurrez onartzea baino" (52 or.). 1987ko Marinel zaharrak liburuan ere galdera bera da hitzaurrean" Zertarako poesia hondamen aro hauetan?" (8 or.). Oraingoan ordea, sasoi guztiak ez ote diren makalak galdetzen dio bere buruari, haatik ezinbestekoa dela pertsonarentzat kantatzea, itsasontziarentzat nabigatzea bezala. Bere kasuan, gainera, Coleridgeren marinel zaharrak bezala, inork entzuteko trenta handirik hartu nahi ez duen moduko kontuak esan behar ditu . Aldiz, 1995eko poema sortan gainditua du, bizitzaren beraren indarrez, Becketten hastapen gisako hura" nothing is left to tell"-ek (ez da esatekorik geratzen), metaliteratura ororen abiapuntua izango zena.
‎Aurreko bi liburuak beharrezkoak zirela [Telefono kaiolatuak eta Bizkarrean tatuaturiko mapak], batez ere estilo aldetik, Harkaitz Canok bere poesiaren hizkuntza narrazioetara moldatu behar baitzuen . Ez, ez ditu galdu bere ezaugarri nagusiak:
‎Eleberri liriko edo poematikoen artean aipatuko dugun azken honetan, Yolanda Arrieta testu labur ezberdinen eransketaren maila gorenera iritsi da. Dena den, hau guztia eleberrigileak egindako aukerari estuki lotzen zaiola azpimarratu behar dugu . Hain zuzen ere, idazleak jostearen metafora darabil bizitzari buruzko bere ikuspegia emateko, eta ondorioz, josten ikasteko manual gisara antolatu du eleberria bera.
‎Honela, bi emakume hauek senideak direla ohartuko da, eta Axun iraganeko maitearen lekua betetzen joango da. Istorioa aurrera joan ahala, gertatu behar dena berehala igarri egiten da, izan ere, Udazkena eleberrian bezala, ez dago ezustekorik. Hala ere, eleberri honetan inguruneak pertsonaiengan Mintegiren eleberrian baino eragin handiagoa izango du; zenbait ikutu sozialek zipriztintzen baitute erlatua.
‎" ez da triste ez da alai, zertxobait idealizatuta agertzen zaigu Axun bera, gazte-denboran, idealizazio-joera handia baitago. Bukaera, horrelako istorioak behar duen gisakoa, tristea, alegia". (El Diario Vasco 1995-X-28)
‎Are gehiago, Itziar Belaundek eginiko iruzkinean liburu honetan aurki daitezkeen bikoiztasunak azpimarratzen dira. Bere iruzkinean aipaturiko bi plano horien bereizketaz aritzeaz gain, plano bakoitzeko pertsonaia bakoitzak pairatu behar duen bikoiztasuna azpimarratzen du: hots, Mario jaio dena eta sentitzen denaren bikoiztasunean bizi da; eta Keparen bikoiztasuna, ordea, ezkutuko eta azaleko bizitzan oinarritzen da.
‎Itziar Belaunderen ustez," itxura baino gehiago edukiari begiratu behar zaio , gaur egungo gizartean hain gogor finkatutako baloreak zalantzan jartzeko gauza delako elaberri hau, eta baita ere, pil-pilean dauden oso gai ezberdin eta interesgarriak hautatu dituelako, ondo kokatuta benetazko inguru batean." (Egunkaria 1992-X-9)
‎Idaztankerari begiratuz, oso hizkera aberatsa darabilela aipatu behar dugu , baina, era berean irakurterraza. Gainera, ironia zorrotza lantzea ederki lortu du.
‎Liburu honetan azaltzen diren pertsonaiak kondenaturik daude, kondena hori zenbaitetan jatorritik datorkie umezurtzak izaten dira (I eta II atalean batez ere) eta heldutasunean badirudi, irtenbide bezala, suntsipena erabili behar dutela ; erahilketa, suizidioa. Besteetan, pertsonaiek errealitatea, interpretapen eta bizipen distortsionatu batetik, desarroilatzen dute, eldarnioan murgildurik daude, giro etsai honek pertsonaiei oso baliabide urriak horni diezazkieke, beraz, kanpotik datorrena traumatikoa izan ohi da, edota pertsonaiak berak badu bere baitan zerbait traumatikoa dena.
‎Ahalegin estilistikoaren handia azpimarratu behar da , besteak beste: esaldiak maisuki tolestu ditu eta hitzekin jolas guztiz politak lortu, adierazgarritasun handikoak.
‎Uste dut inportanteena esan nahi duzun hori erraz komunikatzea dela. Orduan pentsatzen dut ez dela lexiko arraro, hitz zail eta joskera korapilatsuen bila ibili behar . Hortaz, hizkera ulergarria, samurra nahi bada, irteten zait, eta gainera ez daukat asmorik korapilatzeko.
‎Halaber, askotan une berean gertaturiko ekintza bat birritan kontatzen digu, baina, ikuspegi ezberdin batez (beste pertsonaia ezberdin baten ikuspegiaren arabera). Ondorioz, irakurleak antolatu behar ditu denborari dagokionez nahasturik doazen pasarte hauek. Bestalde, askotan kontatzen ez denak ere garrantzi berezia bereganatzen du:
‎Katebegi galdua thriller historiko-politikoa dela esango nuke nik, definizioek ezertarako balio dutela uste izango banu. Iruzkin honen balizko irakurlea liburuaren irakurle egin alde ematen dut, aldiz, esan behar delarik thriller hoberenetan bezala gertatzen dela hemen ere, esan nahi baita, aurrera egin ahala emozioa eta jakinmina ere gorantz datozkigula. (Egunkaria 1996-II-24)
‎Protagonista inguruko herriren batean bizi den arren, ez da honen izenik aipatzen. Bestalde, lekuari buruzko aipamen gutxi egiten direla azpimarratu behar da . Javier Rojoren hitzek oso ongi adierazten dute adierazi nahi duguna:
‎Estiloari gagozkiola, eleberri arina sortu duela aipatu behar da . Bi eleberrietan, estilo erraz eta biziaren aldeko apostua egin du.
‎Finean, dena osotasun batean dago, lehena eta oraina, elementu pila baten batuketa gara: nitasun bat behar dugu baina ez gara gauza monolitiko bat. (...)
‎Arestian aipatu bezala, fikziozko istorioak kontatzea da eleberrigintzaren oinarria; hots, fikziozko munduak sortzea. Baina, fikziozko istorio hori geureganatu ahal izateko, eleberritik at ezaguna dugun errealitateaz baliatu behar dugu , eleberrian eskaintzen zaigun mundu hori irudikatu ahal izateko: idazleak utziriko hutsuneak betetzeko, aipaturiko erreferentzia ezagunak irudikatzeko,...
‎Bestalde, narratzailea narratario estradiegetiko zehazgabe bati zuzentzen zaio, kontatu behar duena benetan gertaturiko istorio bat dela adierazteko.
‎Gainera, atal bakoitzaren izenburua herri baten izena da. Hain zuzen ere, atal bakoitzaren hasieran bertan kontatuko dena non kokatu behar den hasieratik zehazten digu, bidaia fisikoaren adierazgarri. Bidaia hauen bidez garai hartako euskaldunak irekiak zirela adierazi nahi izan du egileak:
‎hau da, narratzaile autodiegetikoari bidea zabaltzen dio. Hala ere, ez dugu ahaztu behar , hasieran estradiegetikotzat izan dugun narratzailea, istorioaren amaieraren arabera, intradiegetikotzat eta autodiegetikotzat badugu, pertsonaiek hitza hartzean maila metadiegetikoan mintzatzen arituko liratekeela.
‎Liburuak merezi du, eta ez soilik istorio harrigarri eta hunkigarriak direlako, (Montoiak ipuinak behar duten bukaera perfektua emateko abilidadearekin jarraitzen du) edo azaldutako estruktura puzzle moduan erakargarria egiten delako, baita liburuak duen balore historikoagatik ere, bertan hiri batean bere historian gertatutako hamaika istorio kontatzen zaizkigulako. (Egunkaria 1997-VI-21)
‎" Je suis un syntaxier", definitu zuen bere burua Herodiasen egileak. Idazle baten mailu eta ingude hitza izaki, hitz horren zerbitzutara, sentimenduen eta estadu animikoen esanetara baino, jarri behar luke bide horri ekin nahi liokeen idazleak. Zerbitzu hori korrekzioa eta dotorezia bera baino harantzago doa-Unzuetari ukatu ezin zaizkionak-hitza bilakatzeraino atmosferaren habe eta sostengu bakar.
‎Bestalde, badira ipuin gehienetan errepikatzen diren irudi ugari ere: musika, esaterako, oso presente dago bere ipuinetan (ez dugu ahaztu behar idazlea bera musikaria ere badela); kafea (bizigarria); bidaia, kotxea (ihes egitea, ilusioaren bila);...
‎Euskaldunzaharrek kontatzeko duten ahalmena kontuan hartu, balizko erritmo bat aztertu, hori izan da erreferentzia nagusia. Euskaldunok kontalari onak garela uste dut, ahozko literaturaren eragina gertu behar du , eta gurasoek, zentzu horretan, euskara asko dakite... Hor dago erreferentzia nagusia:
‎Leticia Grandesen ustez honako mezu ezkutua du eleberriak: " ideologiak zein maitasunak nor berak gidatuak izan behar dutela , egin nahia eta bete-beharraren arteko gatazka saihestuko bada, noski." (Egan 49)
‎Bigarren mailako pertsonaia batzuen jokaera, agian, ez dago garatuegia eta oso sinpleak eman lezakete, batez ere On Benjaminekin konparatzen baditugu. Eleberria, oro har, gustatu zaidan arren, esan behar dut , baita ere, puntu bat ez dudala hain gustukoa izan: bukaera efektistegia izan da nire iritziz.
‎Lehendik zeuden horiek idatzirik eta, argitaratzeak ez dio talentuan murrizketarik eragingo egileari. Auzia beste bat da hemen, nik uste; hain zuzen ere, idazkuntzatik bizi nahi duen euskal idazleak non eta zelan erabili behar duen bere talentua. Edo beste modu batera esanda, Canok eta bestek erakusten duten bokazio sendoak zein etorkizun duen hedabideetatik kanpo geratuz gero.
‎Espazioari dagokionez, nekazal giro batean kokaturiko ipuinak direla aipatu behar da . Ondorioz, ugariak dira naturaren aipuak:
‎Juaristiren ustez Miranderen izena aipatu behar da ," hark ere horrela idazteko joera baitzuen, izu guztiak leuntzeko ariketan beharbada." (El Diario Vasco 1998-VI-6)
‎Ikuspuntuari dagokionez, narrazio hauetan zehar narratzaile mota ezberdinak darabiltzala aipatu behar da . Hirugarren, bigarren zein lehenengo pertsona; narrazioko pertsonaia nahiz ez;... Gainera, ipuin batzuetan plano ezberdinak erabiltzen ditu.
‎Arretaz irakurri behar dira , hizkuntza landua bezain zaindua baitarabil idazleak, baina ez da trinkoa, ezta samurra ere. Gogorra da, Azpeitiko altzairua lakoxe malgutasun gutxi du.
‎Joerei bagagozkio, era anitzetako errealismoa gailentzen dela aipatu beharra dago (bai errealismo historikoa, bai gaur egungoa) bestelako estiloak ahantzi behar ez badira ere. Are gehiago, Harkaitz Canoren eleberrigintzan esaterako, bi eleberrietan eleberri lirikoa edo poematikoa jorratzen badu ere, bere bigarren eleberrian errealismoaren eragina nabari da.
‎Istorioa kontatzen zaion horri deritzogu narratarioa. Narratarioa ez dugu irakurlearekin nahastu behar , bata fikziozkoa baita, eta bestea erreala: izan ere, narratarioa narratzailearen maila berean aurkitzen da.
‎oro har, iragartzearekin lotuta egoten da. Hala ere, ez da testuan zehar ageri diren indizioekin nahastu behar . Hiru eratako prolepsiak ditugu:
‎Bestalde, metaliteraturari buruzko erreferentziak etengabeak dira; ez baitugu ahaztu behar mamiaren harietariko bat editore eta zentsorearen arteko harremana dela. Honela, islatzen den garaiko egoeraren berri emateko literaturaren beraren arriskua aipatu egiten da, literatura eta errealitatearen arteko hika-mika harira ekarriz.
‎" ondo zaindutako idazkera da, aberatsa hitzetan, indartsua efektoetan. Esan behar duena esaten du doi, gehiegizko hornidudarik gabe, eta horrek, askotan, ilundu egiten du esan nahi dena." (El Diario Vasco 1995-IV-8) Gainera, esaldi trinkoen erabilerak hizkuntza zaildu egingo du. Zabalaren ustez," trinkoegi, zorrotzegi, eliptikoegi, neurtuegi, serioegi, hitsegi, itogarriegi, gupidagabeegi irudituko zaio beharbada zenbaiti eleberri honetako prosa, baina aukera bat besterik ez da, beste edozein aukera bezain zilegi izateaz gain, Aranbarrik kontaketaren gaiari eta giroari -60ko hamarkadako erresistentzia kulturala-ezin hobeto egokitu diona." (Egunkaria 1994-XII-18) Are gehiago, bere aburuz," plano, garai eta kontzientzia" aniztasun hori baita liburu honen lorpenik behinena, batik bat narrazioari ematen dion" indar adierazkor bereziagatik".
‎hizkuntza kultua, periodo luzeetakoa, mailegu anitz darabiltzana, zehaztasun lexikal eta sintaktikoaren onetan, euskara batuaren arauak betez nolanahi ere. Efektua bitxi samarra da, aitortu behar dut , baina gutxi gorabehera horrelatsu imajina liteke izango litekeela euskara idatzia Joanes Leizarragaren bideak aurrera egin balu.
‎Sexu harremanak, maitemina erakargarritasuna duten harremanak dira, esperantza irekitzen dutenak; ematen du bizitzak askoz gehiago eman behar duela , baina askotan ez da horrela izaten, eta nire ustez horregatik datoz haserreak, agresibitatea eta hainbat gauza. (Gara 2000-I-29)
‎Izan ere, atal gehienen hasieran Bilboko auzo ezberdinen ezaugarri zenbaiten deskribapen edo aipamenak egiten dira. Bestalde, Mikel Somera kaleko pisu batean bizi dela aipatu behar da , inguru hori baita batik bat islatzen dena. Nahiz eta trama gehiena Bilbon gertatu, beste zenbait leku ere aipatzen dira eleberrian zehar:
‎Elkarrizketa batean honakoa aitortu zuen: " Berez naiz esaera errazak eta sinpleak egitearen zale.(...) Baina zergatik kontatu behar dira gauzak ahalik eta zailen. Erraz kontatuta uler balitezke eta esanahi berdina baldin badute, askotan, grazia gehiagorekin gainera..." (Habe 219)
‎Muruaga bigarren liburuari buruz ari delarik honakoa diosku: istorioek" beti dute holako tonu umoretsua esanez bezala bizitzan gauzarik tragikoenak ere-bikote kontuan behintzat-ez liratekeela hartzen ditugun bezain serio hartu behar ." (Egunkaria, 1995-VII-30) Nahiz eta bi bildumetan umorea eta ironia darabilen, bigarren bildumako ironia zorrotzagoa eta landuagoa da. Izan ere, bilduma honetan askotan umore beltza eta tragikoarekin topo egingo dugu.
‎Idazkera, berriz, freskoa, arina eta jostalaria da; iradokizuna erabiltzen du une oro idazle gazte honek, erdi-esanak eta esan gabe ulertu behar direnak ; badu malezia punttu bat, eta badu erotismo ukitu bat ere pasarte askotan. (Aizu!
‎Halako atmosfera falta nabaritzen zaie ipuinei, oso azkar kontatuta dago dena, pertsonaiak behar gisa ezagutzeko betarik eman gabe. Lerro gutxitan garatzen du haiei buruzko nondik norakoa, kontaerak eskatuko lukeen erritmoa ez du errespetatzen, arrapaladan bezala joaten zaigu istorioa, detailetan finkatu gabe, elkarrizketetan gozatu gabe, eta, batzutan bukaerako bide okerra hartuz.
‎Urrun dabil menditik, kale artera garamatza, eta, zehatzago esanda, hiri handi bateko pisuetako etxebizitzetan izaten diren bikoteen barrunbeetara: gizon-emakumeen gorabeherak eta miseriak, elkarren behar eta konpondu ezinak... maisutasunez daude deskribatuta, batez ere, zenbait gizon-tipo: harroa eta txepela, gizarajoa eta pijoa.
‎Jose Jabier Fernandezek dioen bezala," umorez beterik daude baina garratzak dira, gogorrak eta zuzenak. Pasioz eta suz gainezka dauden ipuinak dira, baina era berean baita hotz eta gupidagabeak ere." (Egunkaria 1999-VI-19) Izan ere, liburu honetan heriotza eta maitasun-gorroto artean egiten den hurbilketa azpimarratu behar da . Hartara, errealitatea eta usteak nahasirik ageri dira ipuin hauetan guztietan.
‎Narratibari dagokionez, gure begirada fizkiozko narratibara zuzendu dugula azpimarratu behar da . Ondorioz, saiakera eta kronika-liburuak esparrutik kanpo utzi ditugu.
‎Beste egunkari eta aldizkarietako kritikak batez ere informatiboak eta dibulgaziozkoak izan ohi dira. Haatik, kontuan izan behar dugu , batzuetan aldizkarietan eskaintzen zaigun informazioa argitaletxearen propaganda sareetatik igorririkoa dela, eta hauetan liburuaren argumentuari buruzko zertzelada batzuk besterik ez direla azaltzen. Honelako aipamen laburrak egunkari gehientsuenetan, eta bereziki argitaletxeek atonduriko aldizkarietan aurkitu ahal dira:
2001
‎Hasiera batean esan dugun bezala, donostiarrarena sentimendu-gerra baten kontaketa da, ikuspuntu bakarrez egituratua gainera, hau da, senar adardunaren ikuspuntutik. Futbol eta boxeozale (80) den protagonistak," Love story" (43) bezalako kantez hunkituta geratzen denak eta bere jokabide arrazionalistaren frogagarri" jakituria" kulinario dudaezinezkoaren jabe denak (hortxe daude, zehaztasun flaubertiarrez, arraultzak nola frijitu behar diren azaltzen dizkiguten pasarteak (34), edo entsalada (71) edo lasagna (181) gustagarriak egiteko prozedura zehaztuak, edo legatza frijitzerakoan kontuan hartu beharreko aholkuak (63)), emaztearen eta emakumeen topiko matxista guztien adibideak ematen dizkigu: Tomate berde frijituak (120) bezalako filmak gustatzen zaizkigula esanez edo" nobela lodikoteak"
‎Guztiarekin ere, garai oso nahasia izan zela esan behar dugu eta horrela, 1956-1975 urteetan lan-gatazkatik frankismoaren aurkako borrokara pasa zirela euskal herritarrak. Erregimenaren azken garaietan langile-mugimendua areagotu egin zen.
‎Arregi eta X. Lete biltzen zituen lagun-talde hau, ez zen soziologikoki euskalduna, hau da, euskara ez zen beren eguneroko jardunaren oinarria. Frankismoaren debekuak eta zapalkuntza-politikaren ondorioak jasaten zituen belaunaldiaz mintzo garela esan behar da . Hori dela-eta, garaiko egoera eta gabeziek bultzatuta ekingo dio Saizarbitoriak idazteari.
‎Leer, 1999ko uztailaabuztua), Vargas Llosa idazle hegoamerikarrak baieztapen deigarria egiten zuen: nobela bat idazteko, anbiziosoa behar duela izan idazleak. Alegia, genero honek formari buruzko hausnarketa eskatzen duela eta unibertso literario guztia ongi lotzeko abilezia.
‎Egile hauen iritziz, gizakia mundu absurdoan bizi da, gero eta ilunagoa eta ulergaitzagoa bihurtu zaion munduan. Horregatik, nobela bat idazten dugunean, ezinegon hori modu egokian adierazi behar dugu . Talde honetako partaideentzat, kontamolde berriak probatzeko generorik aproposena bilakatu da nobela XX. mendean.
‎Askoren iritziz, egilearen nobelarik trinko eta erakargarriena den honek, irakurle bat baino gehiago harritu du bertan inongo istoriorik ez zaiola kontatzen ikusi duenean. Ikuspuntuz aldatu behar da horrelako nobela bat irakurtzean, istorioen ezintasun horrek mende hasieratik Arte mailan egindako aldakuntzez oihartzunik ematen baitigute.
‎artelana. Rossettiren antzera, berak ere artelana jartzen du denaren aurretik, bizitza izorratzen dien emakumeez baliatu behar badu ere (Eugenia, Siddal). Eta Victoriak ez du pintatua izan nahi, maitatua baizik.
‎Psikoanalista baten antzera, irakurleak jakin egin beharko du pertsonaia hauen jokabidea interpretatzen, Victoriari entzuten, bere iritzietan baitago nobelaren klabea. Azken batean, Rossettiri edo psikoanalistei Victoriak dien higuinaren oinarrian, jokabide sexisten gaitzespena ere ikusi behar baita : Rossettiri dagokionez, artelana edozeren gainetik jartzeagatik; psikoanalisiari dagokionez, berriz, nobelan hainbestetan aipatzen den S. Freuden hainbat teoria sexistarengatik.
‎Noizbait, Saizarbitoriaren poetika eta idaztankeraz hain urrun dagoen Henry James idazle iparamerikarrak honako hau idatzi zuen: " nobelak, lehenengo eta behin, dibertigarria behar du izan". Dudarik ez dago, gutako asko" dibertitu" egin garela Ene Jesus (1976) irakurtzen (Joyce eta Becketten nobelek ere dibertitu gaituzten moduan).
‎Aisialdian ongi pasatzera" kondenatuta" gaudenez, kultura modernoan guztiz beharrezkotzat jotzen zen irakurketa bera gaur egun" sufrimenduz" beteriko ekintza sublime kontsideratzen da. Literaturaren irakurketak eskatzen duen patxada eta lan intelektualari gehiegizkoa iritziz, aldibereko plazerra sortuko luketen irakurketa" light" ak gailendu dira (edo irakurri behar ez diren" liburu elektronikoak", kasu). Esan gabe doa, Saizarbitoriaren nobelak planteamendu hauen beste muturrean leudekeela.
‎Alabaina, arrazoiak ez lirateke berdinak izango. Saizarbitoriaren nobelak 60 -70 hamarkadetan euskal kulturaren baitan gertatu zen iraultzaren barnean ulertu behar ditugu . Iraultza diogu, literaturaren kasuan, ordura artean indarrean zegoen poetika eta estetikari, estetika modernoa (adierazpidearen krisia islatzen duena) gailendu zitzaiolako.
‎Hurrengo etenaldia Pott (1978-1980) bandakoek egin zuten. Literatura idaztea behar bihurtuz, idazketa horrek ez du beti euskaraz soilik idatzirikoa esan nahiko.
‎Edozein modutan ere, garaian literatura, eta konkretuki, nobela mailan eragin ziren aldaketa horiek euskal irakurleriarengan sortu zuten etendurari, euskal munduak bizi zuen egoera erantsi behar diogu : zenbat irakurle alfabetatuk irakur zezakeen Ene Jesus bezalako nobela bat?
‎Egungo aurreuste arruntenak irauliz, kontaketaren ezintasuna antzeztu nahi izan digu Saizarbitoriak. Ikuspuntuz aldatu behar da horrelako nobela bat irakurtzeko, istorioen ezintasun horrek mende hasieratik Arte mailan egindako aldakuntzen oihartzunik ematen baitigute.
‎Geroztik, auskalo zenbatetan irakurri dugun R. Saizarbitoriaren nobelarik ezagunena den hau, eta gehienetan, literatur lan onei soilik datxezkien gertakarien lekuko mutu izan garela esan behar : 100 metrok, ezer baino lehen, plazerezko irakurketa agortezinak eragin ditu gugan.
‎Hasieran esan dugun bezala, Saizarbitoriarena sentimendu-gerra baten kontaketa da, ikuspuntu bakarrez egituratua gainera, hau da, senar adardunaren ikuspuntutik. Futbol eta boxeozale den gizon honek," Love story" bezalako kantez hunkituta geratzen denak eta bere jokabide arrazionalistaren frogagarri" jakituria" kulinario dudaezinezkoaren jabe denak (hortxe daude, zehaztasun flaubertiarrez, arrautzak nola frijitu behar diren azaltzen dizkiguten pasarteak, edo entsalada edo lasagna gustagarriak egiteko prozedura zehaztuak, edo legatza frijitzean kontuan hartu beharreko aholkuak), emaztearen eta emakumeen topiko matxista guztien adibideak ematen dizkigu, Tomate berde frijituak bezalako filmak gustatzen zaizkiela esanez edo" nobela lodikoteak" irakurtzen dituztela adieraziz. Hori gutxi balitz, Florarekin izandako eztabaida nagusiak" bere jakituria entziklopedikoaren aurrean" emaztearen nortasuna finkatu beharrak eragindakoak zirela aitortuko digu protagonista itsu honek.
‎Protagonista maskulinoa txiki sentitzen da emakume honen aurrean eta txikitasun honen adibidea biek elkarri ematen dioten muxuan legoke: Juan Martinek ongi luzatu behar du Victoria5 Woody Allen: " Sexua zikina den?.
‎W. C. Auden poetak aholkatutakoaren ildotik, kritikak merezi duten liburuez soilik hitz egin behar duela uste baitugu eta horixe egiten ahalegindu baikara Saizarbitoriaren nobelekin: gure irakurle-horizontea aberastu duten testuen irakurketa kritikoak proposatzen.
‎Irakurketa-proposamenak dituzu, beraz, esku artean dituzunak. Kritikagintzak, zernahi egiten duelarik ere, ez baitu irakurketa bakar eta aldaezinik inposatu behar . Alderantziz, testuan oinarritutako interpretazioak, analisiak,... irakurketak finean, izan behar ditu helburu.
‎Kritikagintzak, zernahi egiten duelarik ere, ez baitu irakurketa bakar eta aldaezinik inposatu behar. Alderantziz, testuan oinarritutako interpretazioak, analisiak,... irakurketak finean, izan behar ditu helburu.
‎Erantzuna ez dago, gure iritziz, arrazoi ez-literarioetan ere, eta zentzu honetan, liburu honen argitalpenaren inguruan sortutako iskanbilek (zentsura arazoak zirela medio), edo zenbaitzuek nobelan ikusten zuten mezu politikoak zailtasun handiak izango lituzke oraindik gaur egun duen harrera ona azaltzeko. Halaber, euskal literaturaren irakurleriaren motibazioak ezagutzen ez ditugun une honetan, harrera honen arrazoia betebehar akademikoetan ikusteari ere sinpleegia deritzogula esan behar .
‎testuak berak kontatzen digun istorio edo edukia, FABULA, eta istorio hori kontatua dagoen modu berezia, INTRIGA, Todorov-ek 1965eko itzulpenean" Sjuzet" hitzaz izendatzen duena. Geroago, testua narraziozkoa izan dadin narratzaile batek kontatua egon behar duela kontuan hartuz, Frantziako kritikari estrukturalistek banaketa horretan ahanzten zuten hirugarren alderdia gehitu dute, TESTUAren alderdia, hain justu.
‎Aipatutako sarreretan, eta jadanik 1884an argitaraturiko The art of Fiction liburuan, nobelak literaturaren barruan zer leku daukan definitu nahi izan zuen. James-en lanetan, nobela bizitzaz dugun inpresioa dela baieztatzen zaigu, eta bere iritziz, inpresio hori sinesgarriagoa izan dadin, narratzaileak pertsonaia baten ikuspuntutik kontatu behar du istorioa.
‎Desagertuz joan dira, maila eta atal desberdinetan antolatutako kapituluak, eskema esplizito baten arabera zehaztutako nobelak, eta azaleratzen, aldi berean, pertsonaia desberdinen ezinegon eta bizikizunak. Gero eta garrantzi handiagoa du kontagai denaren bilakaerak berak, eta horretarako irakurlearen jakinmina piztu nahi duten estrategiak erabili behar badira (azpimarragarria da Bihotz bi-ren azken orrietan kausi dezakegun suspentsea) narratzaileak erabili egiten ditu.
‎4 Saizarbitoriaren nobelek garaiko irakurlearekin eduki zezaketen" distantzia estetikoaz" ari garenean datu garrantzitsu bat eduki behar dugu kontuan: nobela hauek izan zuten arrakasta eta entzutea ordura artean inongo narratibazko liburuk ez zuela lortu.
‎Alabaina, nobelaren garapenean hainbesteko garrantzia izan zuten planteiamendu estetiko eta filosofikoak irauli ahala, dagoeneko XIX. mende amaieran bertan, erlatibismo filosofikoaren ildotik, Literaturan eta Artean" begiaren diktaduratik" (ik. Ernst H. Gombrich) ikuspuntu desberdinen garrantziara pasako gara11 Henry James (1843-1916) idazle iparramerikarrak bere nobelei egindako hitzaurreetan aldarrikatu zuenez, idazleak kontakizun duenaren aurrean kokagune bat, ikuspuntu bat, hartu behar zuen , ordurako ezinezkoa baitzen nobelagintza dezimononikoan narratzaileak zuen Jainko lekua sinestu eta defendatzea.
‎Eta kontestu honetan kokatu behar dira Saizarbitoriaren nobelak, laugarrena barne. Horrela, puntu honen hasieran aipatzen genuen elkarrizketara itzuliz, bertan Saizarbitoriak bere azken nobelan" kontatzen" zaigun gertakizun nagusia iragartzen zigun:
‎Azken batean, errealitatearen transkripzio hutsaz haraindi, idazlearen (irakurleon) memoria historikoan geratu diren gertakizunez hitz egiten zaigu. Eta esparru honetan ulertu behar da Hamaika pauso-ren" errealismoa". Harreraren Estetikaren sortzaileetakoa den Hans Robert Jaussek oso ongi azaldu du iraganak literaturan duen presentzia:
‎Aurreko puntuan esandakoarekin lotuz, nobela honetan memoria historiko bat, belaunaldi konkretu baten ibilbidea kontatzen zaigula esan behar da . Egitura lineala apurtuz, datuak behin eta berriro errepikatzen dira:
‎Urte batzuk geroago, 79 edo 80ko neguanordurako itzulia zen Madrilen bizitzera-, garai hartan desenkantoari buruz hain ugariak izan ziren nobela haietako bat bidaliko zion, eskaintza nostalgiko batekin, eta pasarte luze bat azpimarratua zuela. " Iraultza ez zen aukera gisa sentitzen" zioen gutxi gorabehera pasarteak," esentzia gisa baizik; edo iraultzaile zinen, eta orduan iraultzaile buruaz pentsatu eta iraultzaile bihotzaz sentitu behar zenuen , edo ez zinen, baina orduan izan nahia baino ez zen geratzen, eta ez izatearen kulpa behin eta betikoa". Eskaintzak, berriz," Hain zapalduak eta hain libre izan ginen egun haien gomutaz" zioen, haren letra biribil eta argiaz idatzia.
‎" Zilegi da historiari edozein pasartetatik ekitea" (7.or) dio narratzaileak, azken batean, nondik hasten den zehazteak ez baitu garrantzirik. Claude Simonen nobeletan irakurleak memoriaren zatiak harilkatu behar dituen moduan, hemen ere guri dagokigu zatiekin istorioa eraikitzea.
‎Literatura" jolas" gisara ulertze honek, testu-sorketa bera bihurtzen du mintzagai eta, metafikzioari esker," irakurle rola" idazlearengana hurbiltzen da: testua" egin"," osatu"," dekonstruitu" behar dugunez , irakurle aktiboa da nobela honek eskatzen duena.
‎Bertan, Ramonek Bernardo Atxaga aurkeztu behar zuen eta horretarako," Atxagaren belaunaldi literarioaren aurretikotzat" jo zuen bere burua, eta belaunaldi literarioen kontu hau gehienetan eztabaidagarria bada ere, benetan argigarria suertatzen zaigu kasu honetan idazle honen ikuspuntu literarioaz jabetzeko. Aipatutako hitzaldian, honako berezitasunak egotzi zizkion Saizarbitoriak bere belaunaldiari:
‎Nouveau Roman-ek gutxi iraun bazuen ere, 1954 -60 arteko epea Albères-en ustez, nobelagintzaren kontzeptzio berri honek etekin izugarriak eman zituela esan behar . Merleau-Ponty-ren Fenomenologiaren ideiak bere eginez, gizakiok munduan" egote" hori adierazi nahiko du nobelak.
‎Harrera hori kritika mailan ere nolabait islatu dela esan behar . Batetik, zenbait erreseinatan jasotako iritzi bitxiengatik (1983an azaldutako iruzkin batean Ramon bere" birtuosismoaren tranpan" erori zela esaten zen, alegia, ordura artean erakutsitako" teknika esibizioak" goia jo zuela), bestetik, kritikaren esparruan lan honek sortu duen azterketa urritasunagatik.
‎13 Etenduraz hitz egitean kontu handiz ibili behar dugu . Izan ere, irakurketak irakurketa, ezin esan baitaiteke nobela honek arrakastarik eduki ez duenik, eta oraindik irakurlerik ezagutzen ez duenik.
‎Baina arteak bere" suizidioa" antzeztu badu, ez da izan Hegelek pentsatutako" goi mailako kontzientzia" bilakatzeko, eskenatokiaren bestaldetik hitz egiten jarraitzeko baizik. Berriro ere Sarrionandia aipatuz" Ezin mintza daitekeenaz, mintzatu egin behar da " 16, eta horregatik, Wittgenstein-ek Filosofiari zeregin analitiko berria egotzi zion bezala, Becketten protagonistak ez dira inoiz isilduko, bere azken Sobresauts-en dakusagun bezala (nahiz eta jakin badakigun, bere obran baliapideak murriztea azken mugetaraino iristen dela).
‎etengabe idazketa bera zalantzan jartzearena, hain justu. Izan ere, gure artean" metanobela" rik egon bada, esku artean dugun hau izan dela baieztatu behar . Nobela honetan, espresiobide berrien esperimentazioaz harago, kontaketaren beraren ezintasuna da, behin eta berriro, nabarmendu nahi zaiguna.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar 1.798 (11,84)
behar da 388 (2,55)
behar du 193 (1,27)
behar dira 151 (0,99)
behar dugu 117 (0,77)
behar dela 112 (0,74)
behar zuen 102 (0,67)
behar duela 81 (0,53)
behar den 77 (0,51)
behar dute 65 (0,43)
behar direla 58 (0,38)
behar ditu 51 (0,34)
behar zen 51 (0,34)
behar duen 49 (0,32)
behar zuten 49 (0,32)
behar zuela 43 (0,28)
behar ditugu 39 (0,26)
behar zaio 35 (0,23)
behar diren 33 (0,22)
behar dutela 31 (0,20)
Behar 30 (0,20)
behar bada 26 (0,17)
behar zela 25 (0,16)
behar dio 24 (0,16)
behar ziren 24 (0,16)
behar dugula 22 (0,14)
behar duten 22 (0,14)
behar zaiola 22 (0,14)
behar duzu 21 (0,14)
behar dut 20 (0,13)
behar dituela 19 (0,13)
behar zituen 19 (0,13)
behar dituen 18 (0,12)
behar dena 16 (0,11)
behar zutela 16 (0,11)
behar dituzte 15 (0,10)
behar zaie 15 (0,10)
behar zaiela 15 (0,10)
behar zaizkio 15 (0,10)
Behar dizut 14 (0,09)
behar zituzten 14 (0,09)
behar diogu 13 (0,09)
behar luke 13 (0,09)
behar zion 12 (0,08)
behar zuena 11 (0,07)
Behar bada 10 (0,07)
behar baita 10 (0,07)
behar duelako 10 (0,07)
behar genuke 10 (0,07)
behar ditugula 9 (0,06)
behar dituzten 9 (0,06)
behar zirela 9 (0,06)
behar zituela 9 (0,06)
behar duena 8 (0,05)
behar hau 8 (0,05)
behar baitu 7 (0,05)
behar dugun 7 (0,05)
behar gara 7 (0,05)
behar nuen 7 (0,05)
behar zaizkiela 7 (0,05)
behar zitzaion 7 (0,05)
behar denik 6 (0,04)
behar nuela 6 (0,04)
behar zaizkiola 6 (0,04)
behar zituztela 6 (0,04)
behar bazen 5 (0,03)
behar bazuen 5 (0,03)
behar delako 5 (0,03)
behar denean 5 (0,03)
behar diola 5 (0,03)
behar dion 5 (0,03)
behar direnak 5 (0,03)
behar dizut 5 (0,03)
behar duenik 5 (0,03)
behar dutena 5 (0,03)
behar litzateke 5 (0,03)
behar nau 5 (0,03)
behar zaizkie 5 (0,03)
behar ziola 5 (0,03)
behar zuan 5 (0,03)
behar badu 4 (0,03)
behar baitira 4 (0,03)
behar diete 4 (0,03)
behar direlako 4 (0,03)
behar direnean 4 (0,03)
behar dituanak 4 (0,03)
behar dituenak 4 (0,03)
behar ditugun 4 (0,03)
behar ditut 4 (0,03)
behar dituztela 4 (0,03)
behar dituzu 4 (0,03)
behar duenean 4 (0,03)
behar duguna 4 (0,03)
behar dugunik 4 (0,03)
behar duk 4 (0,03)
behar dutenean 4 (0,03)
behar genituzke 4 (0,03)
behar lirateke 4 (0,03)
behar zituala 4 (0,03)
behar zuana 4 (0,03)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
behar izan ez 50 (0,33)
behar izan dan 48 (0,32)
behar izan uste izan 42 (0,28)
behar izan zira 42 (0,28)
behar izan ote 28 (0,18)
behar izan esan 27 (0,18)
behar izan aldarrikatu 26 (0,17)
behar izan bera 26 (0,17)
behar izan ere 26 (0,17)
behar izan ikasle 24 (0,16)
behar izan ei 22 (0,14)
behar izan beste 21 (0,14)
behar izan literatura 21 (0,14)
behar izan modu 18 (0,12)
behar izan hori 15 (0,10)
behar izan asko 14 (0,09)
behar izan irakasle 14 (0,09)
behar izan neba 11 (0,07)
behar izan baieztatu 10 (0,07)
behar izan beti 10 (0,07)
behar izan erabaki 10 (0,07)
behar izan gu 10 (0,07)
behar izan liburu 10 (0,07)
behar izan adierazi 9 (0,06)
behar izan hemen 9 (0,06)
behar izan do 8 (0,05)
behar izan egin 8 (0,05)
behar izan guzti 8 (0,05)
behar izan jak 8 (0,05)
behar izan ohartarazi 8 (0,05)
behar izan baldin 7 (0,05)
behar izan batzuk 7 (0,05)
behar izan defendatu 7 (0,05)
behar izan eman 7 (0,05)
behar izan etxe 7 (0,05)
behar izan ezinbeste 7 (0,05)
behar izan garai 7 (0,05)
behar izan irakurle 7 (0,05)
behar izan iritzi 7 (0,05)
behar izan iruditu 7 (0,05)
behar izan kontu 7 (0,05)
behar izan leku 7 (0,05)
behar izan orain 7 (0,05)
behar izan testu 7 (0,05)
behar izan zehaztu 7 (0,05)
behar izan al 6 (0,04)
behar izan baino 6 (0,04)
behar izan egon 6 (0,04)
behar izan euskara 6 (0,04)
behar izan gorri 6 (0,04)
behar izan gutxi 6 (0,04)
behar izan helburu 6 (0,04)
behar izan idazle 6 (0,04)
behar izan jaka 6 (0,04)
behar izan lan 6 (0,04)
behar izan lehen 6 (0,04)
behar izan Saizarbitoria 5 (0,03)
behar izan arreta 5 (0,03)
behar izan baliabide 5 (0,03)
behar izan bat 5 (0,03)
behar izan eduki 5 (0,03)
behar izan egun 5 (0,03)
behar izan erantsi 5 (0,03)
behar izan erran 5 (0,03)
behar izan erronka 5 (0,03)
behar izan eurak 5 (0,03)
behar izan gehiago 5 (0,03)
behar izan gizon 5 (0,03)
behar izan hein 5 (0,03)
behar izan horiek 5 (0,03)
behar izan horretarako 5 (0,03)
behar izan iradoki 5 (0,03)
behar izan neurri 5 (0,03)
behar izan ni 5 (0,03)
behar izan zerbait izan 5 (0,03)
behar izan argi 4 (0,03)
behar izan azaldu 4 (0,03)
behar izan azpimarratu 4 (0,03)
behar izan bai 4 (0,03)
behar izan baina 4 (0,03)
behar izan be 4 (0,03)
behar izan behar 4 (0,03)
behar izan bezala 4 (0,03)
behar izan dena 4 (0,03)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan dan modu 11 (0,07)
behar izan dan beste 10 (0,07)
behar izan ez ukan 8 (0,05)
behar izan bera buru 3 (0,02)
behar izan dan lez 3 (0,02)
behar izan dan moduko 3 (0,02)
behar izan ez jakin 3 (0,02)
behar izan zira guzti 3 (0,02)
behar izan asko egin 2 (0,01)
behar izan baino denbora 2 (0,01)
behar izan baliabide eskaini 2 (0,01)
behar izan baliabide guzti 2 (0,01)
behar izan batzuk egin 2 (0,01)
behar izan batzuk gizonezko 2 (0,01)
behar izan dan ahalke 2 (0,01)
behar izan dan guzti 2 (0,01)
behar izan dan ikasi 2 (0,01)
behar izan dena ze 2 (0,01)
behar izan do ba 2 (0,01)
behar izan ere bai 2 (0,01)
behar izan ere ez 2 (0,01)
behar izan ez dan 2 (0,01)
behar izan garai hura 2 (0,01)
behar izan gu herri 2 (0,01)
behar izan gutxi egin 2 (0,01)
behar izan helburu batzuk 2 (0,01)
behar izan idazle parte 2 (0,01)
behar izan ikasle bat 2 (0,01)
behar izan liburu hori 2 (0,01)
behar izan literatura irakaskuntza 2 (0,01)
behar izan literatura kritika 2 (0,01)
behar izan modu batzuk 2 (0,01)
behar izan testu horiek 2 (0,01)
behar izan uste izan elkarrizketatu 2 (0,01)
behar izan zira gauza 2 (0,01)
behar izan zira gero 2 (0,01)
behar izan adierazi adierazi 1 (0,01)
behar izan adierazi nahi izan 1 (0,01)
behar izan aldarrikatu nahi izan 1 (0,01)
behar izan argi gelditu 1 (0,01)
behar izan argi ukan 1 (0,01)
behar izan arreta iruditu 1 (0,01)
behar izan asko agindu 1 (0,01)
behar izan asko aldatu 1 (0,01)
behar izan asko bera 1 (0,01)
behar izan asko ego 1 (0,01)
behar izan asko egon 1 (0,01)
behar izan asko iritzi 1 (0,01)
behar izan asko mihi 1 (0,01)
behar izan asko orde 1 (0,01)
behar izan bai ala 1 (0,01)
behar izan bai ikasle 1 (0,01)
behar izan baina erroitz 1 (0,01)
behar izan baina ez 1 (0,01)
behar izan baina lagun 1 (0,01)
behar izan baina oinarri 1 (0,01)
behar izan baino bi 1 (0,01)
behar izan baino handi 1 (0,01)
behar izan baino lehen 1 (0,01)
behar izan baldin ba 1 (0,01)
behar izan baliabide linguistiko 1 (0,01)
behar izan bat baino 1 (0,01)
behar izan bat eduki 1 (0,01)
behar izan bat idi 1 (0,01)
behar izan batzuk ere 1 (0,01)
behar izan be ez 1 (0,01)
behar izan be morrosko 1 (0,01)
behar izan behar bera 1 (0,01)
behar izan bera bekatu 1 (0,01)
behar izan bera egin 1 (0,01)
behar izan bera eginbide 1 (0,01)
behar izan bera erakutsi 1 (0,01)
behar izan bera ere 1 (0,01)
behar izan bera gutxiagotasun konplexu 1 (0,01)
behar izan bera hezkuntza 1 (0,01)
behar izan bera irizpide 1 (0,01)
behar izan bera jardun 1 (0,01)
behar izan bera klase 1 (0,01)
behar izan bera kolore 1 (0,01)
behar izan bera literatura 1 (0,01)
behar izan bera maite 1 (0,01)
behar izan bera oinaze 1 (0,01)
behar izan bera prest izan 1 (0,01)
behar izan bera talentu 1 (0,01)
behar izan bera zati 1 (0,01)
behar izan bera zeratu 1 (0,01)
behar izan beste alderdi 1 (0,01)
behar izan beste asko 1 (0,01)
behar izan beste baliabide 1 (0,01)
behar izan beste bi 1 (0,01)
behar izan beste bildu 1 (0,01)
behar izan beste egun 1 (0,01)
behar izan beste esne 1 (0,01)
behar izan beste ez 1 (0,01)
behar izan beste faktore 1 (0,01)
behar izan beste goraipatu 1 (0,01)
behar izan beste hau 1 (0,01)
behar izan beste hizkuntza 1 (0,01)
behar izan beste indar 1 (0,01)
behar izan beste jardun 1 (0,01)
behar izan beste malgutu 1 (0,01)
behar izan beste norbait 1 (0,01)
behar izan beste zerbait izan 1 (0,01)
behar izan beti bera 1 (0,01)
behar izan beti ni 1 (0,01)
behar izan bezala egin 1 (0,01)
behar izan bezala entzun 1 (0,01)
behar izan bezala ipini 1 (0,01)
behar izan dan asti 1 (0,01)
behar izan dan barru 1 (0,01)
behar izan dan egur 1 (0,01)
behar izan dan garai 1 (0,01)
behar izan dan hemen 1 (0,01)
behar izan dan lehenengo 1 (0,01)
behar izan dan leku 1 (0,01)
behar izan dan sabel 1 (0,01)
behar izan dena erantzun 1 (0,01)
behar izan do mundu 1 (0,01)
behar izan do zaldi 1 (0,01)
behar izan eduki ez 1 (0,01)
behar izan eduki teoriko 1 (0,01)
behar izan egon bala 1 (0,01)
behar izan egon bera 1 (0,01)
behar izan egon egon 1 (0,01)
behar izan egon han 1 (0,01)
behar izan egon hizkuntza 1 (0,01)
behar izan egun jantzi 1 (0,01)
behar izan egun normal 1 (0,01)
behar izan ei eduki 1 (0,01)
behar izan ei egon 1 (0,01)
behar izan ei jak 1 (0,01)
behar izan eman bera 1 (0,01)
behar izan eman gai izan 1 (0,01)
behar izan erabaki hartu 1 (0,01)
behar izan erabaki ordu 1 (0,01)
behar izan ere aipatu 1 (0,01)
behar izan ere erronka 1 (0,01)
behar izan ere ezagun 1 (0,01)
behar izan erran ukan 1 (0,01)
behar izan erronka bakar 1 (0,01)
behar izan erronka behar izan 1 (0,01)
behar izan erronka berri 1 (0,01)
behar izan esan amaitu 1 (0,01)
behar izan esan ausartu 1 (0,01)
behar izan esan ei 1 (0,01)
behar izan esan lei 1 (0,01)
behar izan etxe baieztatu 1 (0,01)
behar izan etxe genero 1 (0,01)
behar izan etxe irakurketa 1 (0,01)
behar izan etxe ogi 1 (0,01)
behar izan eurak behar 1 (0,01)
behar izan eurak hori 1 (0,01)
behar izan eurak irakurketa 1 (0,01)
behar izan eurak jolas 1 (0,01)
behar izan eurak oroitzapen 1 (0,01)
behar izan euskara egitura 1 (0,01)
behar izan euskara erabili 1 (0,01)
behar izan euskara irakasle 1 (0,01)
behar izan euskara oso 1 (0,01)
behar izan euskara zentzu 1 (0,01)
behar izan ez bakarrik 1 (0,01)
behar izan ez dena 1 (0,01)
behar izan ez eduki 1 (0,01)
behar izan ez zira 1 (0,01)
behar izan ezinbeste bera 1 (0,01)
behar izan garai hau 1 (0,01)
behar izan garai historiko 1 (0,01)
behar izan garai identifikatu 1 (0,01)
behar izan gehiago egin 1 (0,01)
behar izan gehiago ego 1 (0,01)
behar izan gehiago gazte 1 (0,01)
behar izan gehiago hemen 1 (0,01)
behar izan gizon bereber 1 (0,01)
behar izan gizon bi 1 (0,01)
behar izan gizon ez 1 (0,01)
behar izan gizon gogo 1 (0,01)
behar izan gorri ukan 1 (0,01)
behar izan gorri zertaratu 1 (0,01)
behar izan gu aitzin 1 (0,01)
behar izan gu hizkuntza gutxitu 1 (0,01)
behar izan gu inauteri 1 (0,01)
behar izan gu irakasle 1 (0,01)
behar izan gu miseria 1 (0,01)
behar izan gutxi egon 1 (0,01)
behar izan gutxi emon 1 (0,01)
behar izan gutxi gorabehera 1 (0,01)
behar izan guzti aldean 1 (0,01)
behar izan guzti ere 1 (0,01)
behar izan guzti euskara 1 (0,01)
behar izan guzti garbi 1 (0,01)
behar izan guzti han 1 (0,01)
behar izan guzti hartu 1 (0,01)
behar izan guzti ordura arte 1 (0,01)
behar izan guzti ume 1 (0,01)
behar izan hein handi 1 (0,01)
behar izan helburu jakin 1 (0,01)
behar izan helburu komunikatibo 1 (0,01)
behar izan hemen bereziki 1 (0,01)
behar izan hemen egon 1 (0,01)
behar izan hemen geureganatu 1 (0,01)
behar izan hemen lan 1 (0,01)
behar izan hori aparteko 1 (0,01)
behar izan hori auzune 1 (0,01)
behar izan hori beste 1 (0,01)
behar izan hori eman 1 (0,01)
behar izan hori eskatu 1 (0,01)
behar izan hori gu 1 (0,01)
behar izan hori herritar 1 (0,01)
behar izan hori sasoi 1 (0,01)
behar izan horiek bar 1 (0,01)
behar izan horiek egin 1 (0,01)
behar izan horiek ere 1 (0,01)
behar izan idazle bera 1 (0,01)
behar izan idazle hau 1 (0,01)
behar izan idazle historiografia 1 (0,01)
behar izan idazle kritika 1 (0,01)
behar izan ikasle bakoitz 1 (0,01)
behar izan ikasle batxilergo 1 (0,01)
behar izan ikasle bera 1 (0,01)
behar izan ikasle ez 1 (0,01)
behar izan ikasle hainbat 1 (0,01)
behar izan ikasle hausnarketa 1 (0,01)
behar izan ikasle jarri 1 (0,01)
behar izan ikasle konpetente 1 (0,01)
behar izan ikasle lagun 1 (0,01)
behar izan ikasle mahai 1 (0,01)
behar izan ikasle nahiz 1 (0,01)
behar izan irakasle bat 1 (0,01)
behar izan irakasle batzuk 1 (0,01)
behar izan irakasle bezala 1 (0,01)
behar izan irakasle literatura 1 (0,01)
behar izan irakasle nahiz 1 (0,01)
behar izan irakasle paper 1 (0,01)
behar izan irakurle b 1 (0,01)
behar izan irakurle gustu 1 (0,01)
behar izan irakurle ikusmira 1 (0,01)
behar izan irakurle jakin 1 (0,01)
behar izan jak derrigorrean 1 (0,01)
behar izan jak zer 1 (0,01)
behar izan lan egin 1 (0,01)
behar izan lan lehenik eta behin 1 (0,01)
behar izan lan sinkroniko 1 (0,01)
behar izan lehen jakin 1 (0,01)
behar izan leku estutu 1 (0,01)
behar izan leku zulo 1 (0,01)
behar izan leku zuzendu 1 (0,01)
behar izan liburu egin 1 (0,01)
behar izan liburu gehien 1 (0,01)
behar izan liburu guzi 1 (0,01)
behar izan liburu hau 1 (0,01)
behar izan liburu hautaketa 1 (0,01)
behar izan liburu libro 1 (0,01)
behar izan literatura adin izan 1 (0,01)
behar izan literatura alor 1 (0,01)
behar izan literatura arlo 1 (0,01)
behar izan literatura eduki 1 (0,01)
behar izan literatura ez 1 (0,01)
behar izan literatura fantastiko 1 (0,01)
behar izan literatura gauza 1 (0,01)
behar izan literatura genero 1 (0,01)
behar izan literatura gizarte 1 (0,01)
behar izan literatura hizkuntza gaitasun 1 (0,01)
behar izan literatura lan 1 (0,01)
behar izan literatura lanketa 1 (0,01)
behar izan modu egoki 1 (0,01)
behar izan modu esan 1 (0,01)
behar izan modu gogor 1 (0,01)
behar izan modu gozatu 1 (0,01)
behar izan modu hazi 1 (0,01)
behar izan modu interpretatu 1 (0,01)
behar izan modu jagon 1 (0,01)
behar izan modu jarraitu 1 (0,01)
behar izan neba baino 1 (0,01)
behar izan neba bazkari 1 (0,01)
behar izan neba egun 1 (0,01)
behar izan neba lehenengo 1 (0,01)
behar izan neba ni 1 (0,01)
behar izan neurri ebaki 1 (0,01)
behar izan ni ulertu 1 (0,01)
behar izan ni uste 1 (0,01)
behar izan orain aurrez aurre 1 (0,01)
behar izan orain era 1 (0,01)
behar izan orain euskal 1 (0,01)
behar izan orain guzti 1 (0,01)
behar izan ote dieta 1 (0,01)
behar izan ote jo 1 (0,01)
behar izan Saizarbitoria azken 1 (0,01)
behar izan Saizarbitoria euskal 1 (0,01)
behar izan Saizarbitoria irakurle 1 (0,01)
behar izan Saizarbitoria nobela 1 (0,01)
behar izan testu akats 1 (0,01)
behar izan testu bat 1 (0,01)
behar izan uste izan axal 1 (0,01)
behar izan uste izan bi 1 (0,01)
behar izan uste izan omen 1 (0,01)
behar izan uste izan parte-hartzaile 1 (0,01)
behar izan zira behar 1 (0,01)
behar izan zira berba 1 (0,01)
behar izan zira bidaldi 1 (0,01)
behar izan zira ehun 1 (0,01)
behar izan zira hainbat 1 (0,01)
behar izan zira hogei 1 (0,01)
behar izan zira ikasle 1 (0,01)
behar izan zira jan 1 (0,01)
behar izan zira jenero 1 (0,01)
behar izan zira lanabes 1 (0,01)
behar izan zira liburu 1 (0,01)
behar izan zira sasoi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia