Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 81

2001
‎Sentsazio horren berri eman behar du literaturak, hots, betikotasuna bizitzarendenbora amaikorrean gertatzen den instant oso eta biribil hori adierazi.
2002
‎Bada ere beste kontu bat. Gizarte batek legitimitatea behar duenean literatura «erosi» egiten du. Gurean ez du zertan erosi, hizkuntzak ematen dio legitimitatea.
2004
‎Baina, bere garaiak behar zuen literatura, sarri, bete-betean asmatu duen idazlea ere bada, eta ez nuke honetaz ahaztu nahi. Bere nobela bakoitzak pausaleku bat eskaini ohi zion garaiko literaturzaleari.
‎Filosofia, ez gaitezen engaina, ez da literatur generoa. Errespetu falta eduki behar zaio literaturari hori esateko, benetan. Baina literatura ere ez da ikerkuntza.
2005
‎Gurean, Koldo Izagirrez gain, batez ere Potteko idazleei egotzi behar zaie literatura fantastikoa euskal literaturan errotu izana. Euren eklektizismo barruan literatura fantastikoaren eragina nabarmena da idazle hauengan eta euren eragina beste euskal idazle batzuengana zabaldu da.
2006
‎Ez berezezaguna dugun martxoaren 11ko tragediaren kontaketa berritzean, baizik eta berakbere tragedia propioa kontatzean, zakur harrapatuaren tragedia eta irratian berrilazgarri bat entzuten ari den gizonarena?. Kasu honetan zakurrak betetzen duenkontrapuntu funtzio hori behar du literaturak. Eta ohartu naiz, Jose Luis Otamendiren Hagina ipuinean ere kontrapuntu horrek egiten duela ipuina eder.
‎Esan behar da literatur kritikari horiek 51 idazle inguru aipatu dituztela euren azterketetan eta idazle horien 80 nobela batez beste nabarmendu dituztela. Nobela horietarik 12 dira aukeratu ditugun pertsonaia femeninoak (subjektuak) 4; ez dira, beraz, pertsonaia femenino laguntzaileak (Joxepa, Garoa) edota objektu gisakoak (Miren, Leturiaren egunkari ezkutua).
2008
‎Begi astigmatikoak gune ezberdinetan ditu foku puntuak, kornearen kurbadura dela eta, ikuspen lausoa sortuz. " Eta ez al luke horrexek behar literatur kritikaren eginbeharra: kontrajarri eta itxuragabetuari begira jartzea?
‎Zein iritzi duzu euskal kritikaren inguruan? Zein izan behar da literatur kritikaren funtzioa?
‎Erantzun duzuen guztion ustez, kritikak zintzoa izan behar du, eta beraz, ez lituzke isildu behar literatur lanaren alderdi ahulak. Hori egiteko, ordea, kritikoak kultua, irakurtzalea eta orekatua izan behar du, lanari egurra eman baino lehen lana ongi ezagutuko duena (sic).
‎Irakasleen artean denetariko iritziak daude irakasgaia EGA prestatzeko baliatzearekiko; edozein modutan, oso iritzi zabaldua da literaturaren bazterketa ikasleen hizkuntza-maila kaskarrak eragiten duela. Izan ere, asteko hiru orduak ere motz geratzen dira euskara irakasteko; ildo horretan, esan behar da literatura ez dela baliatzen hizkuntza lantzeko.
‎Baina aintzat hartu behar dugu literaturak hizkuntza gaitasunak garatzen lagun dezakeela. Horretarako, literaturaren didaktikak ikuspegi komunikatiboari heldu behar dio, eduki kontzeptualak bigarren mailan utziz.
‎Nafarroako eta Euskal Autonomia Erkidegoko curriculum-legeei dagokienez, Hizkuntza eta Literatura irakasgai bakar gisa proposatzen dute, baina edukiak modu beregainean zehazten dituzte; hau da, ez daude uztartuta hizkuntz eta literatur edukiak. Zatiketa horri gehitu behar zaio literaturaren alorrean gertatzen den beste bereizketa bat; izan ere, EAEko nahiz Nafarroako curriculumetan literaturaren ikuspegi historikoa eta praktikoa biltzen dira, baina ez da proposatzen nola lotu bi ikuspegiok. Hori horrela, testuliburu askok banatu egiten dituzte teoria (literaturaren historia) eta praktika (testuiruzkinak, batik bat).
‎Pedagogia berritzaileen arabera, eskoletan irizpide pedagogiko eta komunikatiboak nagusitu behar lirateke. Beraz, soilik kalitatezkoak diren irizpideek edo soilik komertzialak direnek ez lukete lekurik izan behar literaturaren irakaskuntzan. Ikasleen gustuak eta beharrak aztertu behar dira lehendabizi, eta horietara egokitutako irakurgaiak agindu.
2009
‎«Gure hizkuntza bedeinkatua berritu: abantailaren bat behar genuen literatura zahar, literatura behin eta berriro landuz landuen aurrean».
‎Alde batetik, ikerketa lanak bultzatzen eta egiten ditugu, erran nahi baita bereziki gure ikasleek eta irakasleek behar dituzten literatura liburuen egiteko. Eta, bestetik, pentsatzen dugu ere behar ditugula ohoratu gure idazleak, bereziki zenduak direnak, haien lanak ikertuz eta ohorezko aipamenak eginez, kongresuen eta jardunaldien bidez, gure herritarrek behar dutelako jakin haien berri.
‎ork. gabe), berriz, «zuzentzailea mugarria izan zen euskara informazioaren teknologia berrien munduan sartu zuen neurrian; zeregin nekeza inguruan nagusi diren hizkuntzen gramatika egiturarekin zerikusirik ez duen hizkuntzarentzat, hizkuntza nagusi horien inguruan garatu baita halakoak egiteko oinarrizko teknologia gehiena. Bestalde, zuzentzaile horrek euskara teknologia berrietara egokitzeko moduko hizkuntza delako irudia finkatzen lagundu ez ezik, ikaragarri lagundu zuen artean estandarizatu eta arautzeko prozesuan zegoen ortografia hedatzen ere; ez dugu ahantzi behar literaturako euskara batua 60 hamarkadaren amaieran sortua zela. Gaur egun, bertsio berrituekin, euskaraz idatzitako testuetarako erreferentziazko zuzentzailea izaten segitzen du Xuxenek».
‎" Gure hizkuntza bedeinkatua berritu: abantailaren bat izan behar genuen literatura zahar, literatura behin eta berriro landuz landuen aurrean" (Yorgos Séferisek, greziera modernoagatik, DÃas 1925-1968 egunerokoan).
2010
‎Ez dakit Atxaga ospetsu bihurtu zenean nire ikasturte-programa hartan hura sartzeko agertu nien egoskortasunaz ikasleak gogoratuko ziren ala ez. Lan hura profitatuz bederatzi orrialdeko artikulu bat idatzi nuen, katedra oposizioetarako aurkeztu behar zen literatur azterketa gisa. Ez dut inoiz argitaratu, ez dakit zergatik.
‎Egilea bere obraren gainetik jartzea komunikabide eta merkatarien kontua da. Horiek rock eta photoshop izarrak behar dituzten modu berean behar dituzte literaturarenak. Baina idazleak esan beharrekoa, adierazi nahi duena, azken finean dena, bere liburuetan dago.
2011
‎Narraziook ia arkeologia dira jadanik, zorionez. Irakurlea konturatuko da (barre apur bat ere egin dezakeela pentsatzen dut) datozen testuok irakurriz, nola genbiltzan haztamuka hitzekin, nola fantasia asko izan behar zuen literaturak sasoi batean errealitatea jasan ahal izateko.
2012
‎Horrela, faktore bakoitzak bere egitekoa dauka erdigunearen eraketan. Ondorengo lerroetan ikusiko dugu idazle eta kritikarien ustez nola artikulatu behar diren literatur sistemako faktore garrantzitsuenak sistema sendo eta orekatua lortzeko.
2013
‎Metodologiaren aldetik, kontuan izan behar da literatura konparatuaren esparruan lan egiteko, literaturaren bilakabideaz eta diakroniaz, aldiez eta mugimenduez hitz egiteko, aurretik testuen gainean lan kritikoa egitea ezinbestekoa izaten dela. Ana Toledok Literatur Terminoen Hiztegian honela adierazten du:
2014
‎Araudi estetikoaz zerdakiten arakatzea. Begirada arauemaileak eskakizun dituen argaltasuna, edertasunaeta gaztetasuna aztertu behar ditugun literatur pertsonaietan noraino garatzen direnedota ukatzen diren ikusi behar dugu. Ariketak proposatu ikus dezaten telebistan, liburuetan, inguru hurbilean, supermerkatuan, parkeetan, nahiz etxean antzematenditugun emakumeek noraino betetzen dituzten araudi estetikoak.
2015
‎Literaturari dagokionez, Hernandez Abaituak, garaiko bere joera polemistari jarraiki, aurreko zenbakian Etxezarretak idatzitakoari erantzuten zion. Kutsu ozpinduaz erantzuten zion, inpresionismoa eta zientifismoa, biak behar zituela literatur kritikak, eta idazle frustratu izatekotan Etxezarreta zela frustratuena, Hernandez Abaitua bera eta Kortazar idazle zirelako kritiko izateaz gain85 Kriti85 Oraindik libururik atera gabea bazen ere, zenbait literatura lan publikatuak zituen Hernandez Abaituak Susa aldizkarian, eta 1981 hartan irabazi zuen Donostia Hiria ipuin saria. Kortazarri dagokionez, 1982an argitaratuko zuen bere sormen lan bakarra, Bidean izan zen Rosapen. ka inpresionista eta zientifikoaren arteko bereizketan sakontzen zuen, lehena baloratiboa-judizioak egiten dituena-eta bigarrena interpretatiboa dela azpimarratuz.
‎Baina bide bakarra al dago horretarako? Derrigorrezkoa al da literaturarekiko homologazio hori, ala zineak bere bide propioak landu behar ditu literaturatik aparte. Har dezagun Jean-Luc Godard.
‎Literatura bati buruzko iritzi orokor eta, noski, bidezkoa eman nahi bada, gogoan izan behar dira literatura horren eta bera euskarritzen duen hizkuntzaren garapenean historikoki zerikusia izan duten faktoreak, aldekoak zein aurkakoak. Goraxeago aipatu denez, gauza jakina da Euskal Literaturaren ibilbidean tartekatu diren gorabehera eta eraginak ez direla izan sarritan, hain justu, lagungarriak, oztopagarriak baino.
‎Aldi berean, haatik, Saizarbitoriak berak idatzi izan du bere literaturako bultzatzaile garrantzitsuenetako bat dela iraganetik sendatu gabe heldu zaizkion zaurietan ozpina bota, hatza sartu eta bueltak ematea; trauma erakustea behar duela literaturak helburu.
2016
‎Interesatzen zaiguna antzerkigintza da. Antzerkiak berak zeharkako bide anitz egin behar baititu literatura mundu honetan nobleziara iristeko, egoera askotan, forma, azalpen eta adierazpen berriak baliatuz sortzen baita, eta funtzio desberdinak betetzen baititu antzerkigintzak. Mundu anitzak, gurutzatzen direnak, eta Euskal Herriko antzerkigintzaren kasuan, hizkuntzaren egoera bereziak sortzen dituen alderdi batzuen bitartez azaltzen eta ulertzen saiatuko garenak.
‎Literatura herri baten egunkari bati parekatzen bada, ulertu behar da literatura ez dela soilik iraganaz ari, eguneroko gertakariez ari dela, honela herriaren kezkak eta grinak nola kudeatzen dituen azaltzen da. Honela, literatura Herriaren kronologia bat sortzen da historian zeharreko herri honen hizkuntzak, gertaerak, aldaketak ulertzeko aukera ematen duena.
‎Idatziak, bazterketaren eta sailkatzearen, kritikaren parte asko dauzka, beste mundu baten atarian gelditzen da testu idatzia, beste batzuen parametroekin begiratzen den lana da, eta ondorioz, arriskugarria bizi beharra bazterketa baino gehiago behar duen literaturarentzat. Inportanteagoa baita idatzia izan dena entzunaraztea, ozen errepikatzea, ekintzaren bitartez hedatzea, idatziari bizia ematea.
‎Alta, hedadura, irakurketak, berrirakurketak, aipamenak, interpretazioak oinarrizkoak dira literaturaren bizian. Irakaskuntzaren eremua behar du literaturak, erregulatze prozesuak ekartzen baititu eta ere hobetzeak. Antologiak ez dira aski literaturaren aitzina eramateko, eta kritika alde batera uzten du errazki.
‎Kritikaren erdigunean literatura nazional kontzeptua ipintzeak jada argi eta garbi kokatzen du Atxaga tradizio konparatistaren barruan. Jonathan Culler kritiko eta konparatista handiak ere oso arazki adierazi zuen, Atxagaren testuaren argitalpena baino urtebete geroago, zertan oinarritu behar zen literatura konparatua: –Si la literatura comparada quiere abrirse camino en las universidades y en el mundo de las organizaciones profesionales, ha de iniciar un debate teórico que ponga en duda el principio según el cual las literaturas nacionales son las unidades legítimas para el estudio de la literatura?
2017
‎Ezin dugu ipini literatura heliozko atmosfera isolatu batean, eta galdetu, xalo, zergatik ez ote duten publikatzen bekarik gabe gazteek (ez da guztiz egia, bestalde); zergatik ez ote duten hainbeste idazten emakumeek, sektore batzuetako langileek. Barnean hartzen duen egoera historiko eta politikoarekin (zentzu zabalenean) lotu behar dugu literatura; begiratu zer dagien, zer-nolako industria den, ez hainbeste zer darakutsan.
‎Prietok mexikarren literatura-identitatea sortzea sustatu zuen. Izan ere, Rook eta Prietok uste zuten behar zela literatura-akademia bat, hamar urte luzeko gerra baten ostean independentzia lortu berri zuen herri baten gorabeherei buruz mintzatuko zena. Hala ere, Akademiak bizirik iraun zuen bitartean ez ziren, ez, mexikarren atsekabeak amaitu gerra horrekin; harrezkero, beste ezbehar batzuk etorriko zitzaizkien, eta denak estatu arrotzek eraginda.
2019
‎LATZA BEHAR DU Literaturako Nobel sariduna izateak. Ez nioke inori opa, euskal idazle bati izan ezik.
‎Ez du indar apartekorik ezta bere lanabesaren –hizkun  tzaren– sozializazioan ere. Kalitate literarioan eta horrek hiztunengan sor dezakeen autoestimuaren zelaian markatu behar genuke literaturaren eremua.
‎Alfonso Sastrek sarri aipatzen zuen antzerkiak behar duela literaturaren eta ahozkotasunaren tartean legokeen mintzaira bat, berak “parlatura” deitu zuena. Urrun dago euskara teatrorako kode hori sortzetik, alegia, jendaurrekoan artifizio kutsurik gabekoa eta era berean hitzaren literatur balioa zaintzen duena moldetik?
2020
‎Nola irakurri eta idatzi behar den literatura argitu nahi nuen ideia hori garatuz, sortzen zaizkigun kontraesanak bederatzi ataletan aletuz: Bakardadean ala talde lanean irakurtzen, klasikoen bidez ala esperimentazioaren bidez, hausnarketaz ala komunikatzearen premiaz, ahozko hizkuntzatik ala idazkuntzatik, plazerez ala diziplinaz, modu zuzenduan ala askean, eskola dela medio ala etxeko giroaz baliaturik, saiakera bidez ala fikzio bidez, curriculumetan sartuz ala soilik jakinminez.
‎Goethe ere hizkuntza literario bat sortu beharraz kezkatu da hasieratik: herri bakoitzak bere baitatik eta bere gisara sortu behar du literatura propioa (Azurmendi 2007d: 29).
2021
‎Lehenik ikusi behar da literaturaren" definizio" gaurkotua zabaldu dela euskal kultura garaikidean: literatura" sail eta jarduera autonomo" gisa definitua da.
‎Legitimitate kulturala jokoan dago barneko eremuan, euskaldunek hobeki ulert dezaten beren arteko zenbaitzuek –idazleek kasu hontan– zer ikuspegi mota zabaltzen duten denek bizi dituzten arazoei buruz. Eta, alde hortarik, ez da ahantzi behar Literaturaren historia dela Euskal Herriko historia orokorrean eginak eta osaturik dagoen eremu historiko bakarra, nahiz tradizioa aski berria den. Oroitarazi behar da K. Mitxelenak" ardatz linguistikoa" oinarritzat hartu zuela bere lanean, beste eremu kulturaletan erabiltzen diren ezaugarri nazionalak isilduz.
‎Bigarren testua, 1 925eko artikuluan, xeheki aipatu zuen zer behar zen literatura baten osatzeko: tokiko hizkuntzan idatzitako liburu andana bat izan behar da, mendez mende eginak, baita ere gai guziez ari den sorkuntza.
‎" Modu zabalean ulertu behar da literaturaren irakaskuntza, liburutik haratago joanez, beste euskarriekin loturak eginez, app-ak erabiliz, irudiei eta antzerkiari lekua eginez, irakurketa sormena eta idazketa lotuz, idaztea jolasa eginez eta ikasleak sortzaile bihurtuz, IKT-ak sormenerako bitarteko gisa erabiliz, irakurketa transbertsala eginez...". (GE2)
‎Nola maitatuko dugu hizkuntza sortzen denik ere ez badakigu? Gure komunitatera eta garenera erakartzeko irakatsi behar dugu literatura. Ikuspegi soziolinguistikoa kontuan hartuta, sortzaileak behar ditugulako, eta hori eskolara eraman.
‎Horrek aberastu egiten du liburua kasu honetan, eta horretan asmatu behar dugu. Ahalik eta funtzionalitate handiena bilatu behar diogu literaturari".
‎" Erreferenteak behar dira literaturan. Horretarako margo paleta handi bat dugu.
‎Gaur egun geroz eta gehiago ari dira zabaltzen formatu multimodalak literaturan, eta horiek ulertzera, kontsumitzera eta erabiltzera eraman behar ditugu gazteak. Horretan gaitu behar ditugu literaturaren arloan. Gainera, ikasleak engantxatzeko eta erakartzeko modua izan daiteke, eta hau literaturak behar du.
‎Bigarren mailakoak izan behar ote dute haur irakurleak, gazte irakurleak? Testuaren kalitatea apalduz egin behar dugu literatura. Hori da haurren eta gazteen kezkei hurbiltzea?
‎Errealitatea, ordea, oso bestelakoa da, eta teorietatik egungo praxietara nahi baino arrakala handiagoa dago. Alde batetik, euskal hezkuntza sistemek ez dituzte erronka horiek erdietsi, oraingoz behintzat, eta, bestetik, horri gehitu behar zaio literaturaren lanketak askotariko zailtasunak dituela, dela helburuak eta misioa zehazterakoan, dela horiek egikaritzerakoan. Kezka horretatik abiatzen da nagusiki ikerketa-lan hau, euskal literaturaren didaktikan ekarpen xumea egiteko asmoz.
‎" Batzuetan jardueretara jaisten gara, helburuetan pentsatu ordez, eta beharbada hasiera da zertarako irakatsi behar den literatura: hizkuntza lantzeko, edo zertarako?
‎Jakin beharko zuen badagoela eta, gainera, idazlea da. Eta, edonork jakinaren gainean egon behar luke literatura badaukagula. Berandu hasi ginela?
‎Irakurketa horretatik abiatuz, euskal literaturaren merkatuan eta horrek ikastetxeetan dituen ondorioetan sakontzeko interesgarria izan daitekeen bereizketa terminologiko eta kontzeptual batera eramaten du gaia: " Ez dugu ahaztu behar literatura gauza bat dela eta liburugintza beste bat, eta liburugintza negozio bat da, izan kanonikoak, izan azken bi-hiru urteetan ateratako nobedadeak edo enkarguzko liburu horiek" (IEE1). Liburu" pop edo popularrak etengabe" sortzeko joera kritikatzen du elkarrizketatuak, baita klasikoetan arreta edo mira osoa jartzea ere, eta gehienek" liburugintzaren negozioari erantzuteko helburua" dutela dio modu kritikoan, eta era berean, ez dietela" ikasleen beharrei erantzuten".
‎LIR2-ren bidetik, gaitasunarekin lotzen du DGIR1-ek, halaber, gaitasun literarioaren garapena, hizkuntzan trebetasun aproposa behar delako literatur generoetara hurbilketa gerta dadin:
‎" Bestalde, bai diziplinartekotasuna, bai proiektuetan oinarritutako irakaskuntza, zein gainerako metodologia aktiboak aukera ederra izan daitezke literatura ikastetxeetan lantzeko. Ez dugu ahaztu behar literatura gizartearen isla dela, eta, beraz, gai ugari hartzen ditu bere baitan. Horrek diziplina edo jakintza-arlo diferenteekin batera lantzeko zubiak eskaintzen dizkio, baita ikasleengana iristeko eta hauei eragiteko aukera ere".
‎" Igual eman behar da literatura adin horretan, baina ez hain enkasillatuta. Utzi behar da libreago literatura lantzeko:
‎Ameriketako sintetismorako gaitasunean, ahozkotasunaren bizitasunean eta hizkuntzaren ekonomian, hor ikusten zuen Ingalaterrako ama hizkuntzaren perifrasi luzeetatik askatzeko gakoa. Irlandatik, Ingalaterratik eta Estatu Batuetatik, bere hiru bizilekuetatik hartu zuen Chandlerrek behar zuena literatura gogoangarri eta berritu bat sortzeko. Halako zerbait daukat nik buruan euskara batuarentzat.
‎Migueli gustatu egin behar zaio literatura hori. Migueli ez zaio gustatzen.
‎Horrela lortzen dute telepatiaren naturaz gaindiko dohaina. Hitzen bidez irakurlearen buruan irudiak eta sekuentziak, ahotsak, lurrinak eta anbienteak sartzeko gaitasuna garatu eta findu behar da literatura interesgarria egiteko. Eta hori ez da lortzen irakurleei zer pentsatu behar duten eta zer ez duten pentsatu behar esanda.
‎Eta idatzi adorez. Ausardia behar da literaturaren kritikan, eta ezetz uste baduzue eman buelta bat gure kritiken gordailuari eta ikusiko duzue liburu inportanteak argitaratu direnean ze kritika gutxi egin zaizkien. Deigarria da.
‎Hori ere behar du literaturak. Barrea.
‎Itsasoa behar dugu literaturan.
‎Zertaz hitz egin behar genuke literaturaz hitz egiten dugunean?
‎Literatura bikaina egiteko, idazlearen buruak androginoa izan behar zuela aldarrikatu zuen. Gizonak bere baitan daraman emakumea behar du literatura egiteko, emakumeak bere gizona behar duen moduan. Shakespeareren barruko emakumea da, azken baten, Shakespearek emakume literarioak idazteko duen tresna nagusia.
‎" Baina zuek, editoreek, aurre egin behar diozue literatura kaskarrari eta arranditsuari eta puztutako edozein ergel entzuteak eragiten duen asperdurari. Horiek beti hitz egiten dute pulpitutik, kalean edonork dakien zerbait esateko edo, okerrago, ez esateko!
‎Otoiak, salmoak. Elementu horiek denak batu behar ditugu literaturan ere, mirariak egin nahi baditugu. Profetak.
‎Librea, libertatea erabaki daitekeelako. " Handik eta librek ez dute zer ikusirik, beraz libertate literatura behar dugu" esan zuen Joxe Azurmendik Euskal idazleak, gaur entziklopedikoaren hasieran, oraindik ere euskaldunok behar dugun literatura librearen aldeko manifestu ederrean:
‎Eta guk behar dugun literatura, da, herriak herriarekin duen komunikazioarena. Langileak langilearentzat egiten duen kontakizuna; amak haurrarentzat egiten duen antzerki antza; presoaren rapporta, denok ikas ditzagun gartzelako esperentziak; estudiantearen tunantekeriak, gurasoek jakin dezaten, zertan alferrik galtzen duten dirua.
‎Beti pentsatu dut lotura humano interesgarrienak hor sortzen direla, maitasunak zentzuzkoago eta adoretsuago egiten gaituela eta ezer berotu nahi denean hortxe dagoela gizakion bihotzak sortzen duen erregairik onena. Literaturarekiko maitasuna behar da literatura osasuntsua izateko, maitasuna behar den bezala familia osasuntsu bat izateko, bikote osasuntsu bat edo beste edozein eratako elkarte humano bat. Besterik ez bada, geure buruaren maitasuna.
‎Kontrakoa dirudien arren, idazleok ez ditugu liburuak gorputzeko zuloren batetik botatzen, banitatearen sistemak errundako zelulosazko arrautzak bailiran. Editoreak, zuzentzaileak, artista grafikoak, maketatzaileak, argitaletxeak, argazkilariak, kazetariak, era askotako profesionalak behar dira literaturaren sistema bizirik mantentzeko, eta elkarren artean jarduteko modurik onena profesionalak izatea da. Besteek egiten duten lana ezagutzea eta, ahal bada, lan hori egiten laguntzea.
‎Hori ere behar du literaturak. Apur bat elkarren lagunak izatea, elkartasunez lan egiteko.
‎Emakume gehiago ditu eta emakumeon gizarteratzea hurbilago dago kooperatibismotik gizonei inposatzen zaien lehia mingarri eta itsutik baino. Ez horregatik bakarrik baina horregatik ere ongietorria eman behar die literatura honek dauden eta datozen andre guztiei. –
‎Hori ere behar du literaturak.
‎Lagunek, gurasoek, lanak, bikoteak... denak ematen dizu zeure lanerako materiala. Obserbazio lan handia egin behar da literatura ondo egin ahal izateko. Idazle handienek oso ondo ezagutu izan dute hizkuntza, lan tresna, baina errealitatearen behatzaile ikaragarri onak izan dira.
‎Kixotek elementu sobrenaturala txertatzen duelako nobela errealistaren moldera eta gaixotasun mentalaren bidez. Sancho Panzaren begiradatik so egiten dugunean, mundua den bezala ikusten dugu, baina Kixoteren begiradatik so egiten dugunean, mundua fantastikoa da. Bi aukerak ematen zaizkigu, eta Cervantesek frogatzen digu ez ditugula zertan errealismoa eta sobrenaturalismoa elkarren kontra jarri behar, bi korronte horiek behar ditu literaturak.
‎Didimok bi goitizen zituen: Brontzerrai (Chalkenteros), metalezko barrenak behar zirelako literaturari buruzko hainbeste iruzkin luze idazteko, ezin konta ahala iruzkin; eta Liburu-ahazle (Biblioldthas), behin, jendaurrean, teoria bat zentzugabea zela esan zuenean horixe bera defendatzen zuen bere saiakera bat erakutsi ziotelako. Didimoren semeak —Apion deitua— aitaren ofiziorako izaera nekaezina heredatu zuen, eta Tiberio enperadoreak Munduko Ipurdi deitzen omen zion.
‎Haren ediktuak Atenasko Akademia prestigioduna ixtera behartu zuen, aintzat hartu gabe ere Platonek berak sortua zela aurreko milurtekoan. Galbidean sarturiko arimek agintarien babesa behar zuten literatura paganoaren arriskuetan ez erortzeko. IV. mendearen hasieratik, funtzionario sutsuak bainuetxeetan eta etxe partikularretan sartzen ziren liburu" heretiko eta magikoak" konfiskatzeko eta ondotik su publikoetan ke bihur zitezen.
‎Ez dugu ahantzi behar literatura praktika literarioekin lotuak direla nun liburua ez dela helburu bat. Lerratzen ari gara testutik paratestura, opus operatum batetik modus operandi batera.
2022
‎«Pertsonaia gogorra da, ez da batere erromantikoa». Jende askorentzat ezezaguna zen egia bat eman zuen aditzera, eta askori kostatu zitzaien sinestea; baina, harentzat, horrek behar luke literatura beltzaren helburua: «Krimenak behar du izan errealitatea kontatzeko aitzakia».
‎Horretarako, aukera bat da ikasgeletan irakurtzeko tarte bat hartzea. «Hezi egin behar da literatura irakurtzen», Alkainen hitzetan. «' Irakurtzen badakitenez, hitzak deskodetzen dituztenez, beren kasa irakur dezatela'.
‎Esan behar da literatur klub hauetan egiten den irakurketa dialogikoa dela.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
behar da 14 (0,09)
behar 8 (0,05)
behar du 8 (0,05)
behar dugu 5 (0,03)
behar zaio 4 (0,03)
behar dira 3 (0,02)
behar zen 3 (0,02)
behar den 2 (0,01)
behar ditu 2 (0,01)
behar ditugu 2 (0,01)
behar duela 2 (0,01)
behar dugun 2 (0,01)
behar genuen 2 (0,01)
behar genuke 2 (0,01)
behar luke 2 (0,01)
behar zuen 2 (0,01)
BEHAR DU 1 (0,01)
behar baititu 1 (0,01)
behar delako 1 (0,01)
behar die 1 (0,01)
behar diogu 1 (0,01)
behar diozue 1 (0,01)
behar diren 1 (0,01)
behar ditugun 1 (0,01)
behar dituzte 1 (0,01)
behar dituzten 1 (0,01)
behar duen 1 (0,01)
behar duenean 1 (0,01)
behar zaie 1 (0,01)
behar zela 1 (0,01)
behar zirelako 1 (0,01)
behar zituela 1 (0,01)
behar zuena 1 (0,01)
behar zuten 1 (0,01)
Argitaratzailea
ELKAR 22 (0,14)
Labayru 21 (0,14)
Euskaltzaindia - Liburuak 9 (0,06)
Jakin 4 (0,03)
UEU 4 (0,03)
Berria 3 (0,02)
Argia 3 (0,02)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 3 (0,02)
Alberdania 3 (0,02)
Pamiela 3 (0,02)
Susa 2 (0,01)
Erlea 1 (0,01)
Uztaro 1 (0,01)
Maiatz liburuak 1 (0,01)
Booktegi 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
behar izan literatura kritika 4 (0,03)
behar izan literatura hori 3 (0,02)
behar izan literatura ez 2 (0,01)
behar izan literatura irakaskuntza 2 (0,01)
behar izan literatura konparatu 2 (0,01)
behar izan literatura sistema 2 (0,01)
behar izan literatura zahar 2 (0,01)
behar izan literatura adin izan 1 (0,01)
behar izan literatura alor 1 (0,01)
behar izan literatura aparte 1 (0,01)
behar izan literatura argitu 1 (0,01)
behar izan literatura arlo 1 (0,01)
behar izan literatura azterketa 1 (0,01)
behar izan literatura bat 1 (0,01)
behar izan literatura beltz 1 (0,01)
behar izan literatura eduki 1 (0,01)
behar izan literatura egin 1 (0,01)
behar izan literatura ere 1 (0,01)
behar izan literatura eremu 1 (0,01)
behar izan literatura euskara batu 1 (0,01)
behar izan literatura fantastiko 1 (0,01)
behar izan literatura gauza 1 (0,01)
behar izan literatura genero 1 (0,01)
behar izan literatura gizarte 1 (0,01)
behar izan literatura gogoangarri 1 (0,01)
behar izan literatura hainbeste 1 (0,01)
behar izan literatura hau 1 (0,01)
behar izan literatura helburu 1 (0,01)
behar izan literatura historia 1 (0,01)
behar izan literatura hitz egin 1 (0,01)
behar izan literatura hizkuntza gaitasun 1 (0,01)
behar izan literatura interesgarri 1 (0,01)
behar izan literatura kaskar 1 (0,01)
behar izan literatura klub 1 (0,01)
behar izan literatura kritikari 1 (0,01)
behar izan literatura lan 1 (0,01)
behar izan literatura lanketa 1 (0,01)
behar izan literatura libre 1 (0,01)
behar izan literatura liburu 1 (0,01)
behar izan literatura mundu 1 (0,01)
behar izan literatura Nobel 1 (0,01)
behar izan literatura ondo egin 1 (0,01)
behar izan literatura osasuntsu 1 (0,01)
behar izan literatura pagano 1 (0,01)
behar izan literatura pertsonaia 1 (0,01)
behar izan literatura praktika 1 (0,01)
behar izan literatura propio 1 (0,01)
behar izan literatura sasoi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia