2015
|
|
2 Oi Bizia, guztiei ematen diezuna! Ez iezadazu uka niri nahi duten guztiei agindu zenien ur gozo gozo
|
hau
. Nik nahi dut, Jauna, eta eskatzen dut, eta Zugana nator.
|
|
2 Oi Jauna!, nork jarri zuen hainbeste lokatz arima honen begietan, ez baitzuen ikusi
|
hau
bere burua bertan ikusi arte. Oi Jauna!, nork estali zituen haren belarriak hainbeste aldiz esan zitzaion hau eta oinazeen betikotasuna ez entzuteko?
|
|
2 Oi Jauna!, nork jarri zuen hainbeste lokatz arima honen begietan, ez baitzuen ikusi hau bere burua bertan ikusi arte? Oi Jauna!, nork estali zituen haren belarriak hainbeste aldiz esan zitzaion
|
hau
eta oinazeen betikotasuna ez entzuteko. Oi amairik izango ez duen bizia!
|
|
1 Oi ene Jainkoa eta ene egiazko sendotasuna! Zer da
|
hau
, Jauna, gu denerako koldarrak izatea, zure aurka egiteko izan ezik. Hemen biltzen dira Adamen seme alaben indar guztiak.
|
|
Benetan harri eta zur geratzen naiz, gauza arin batean ez dela indarrik egiten pentsatzen dudanean, eta, nahi izan arren, egiaz ezin dutela erorbidea saihestu eta arima galtzeko arriskutik ezin dutela alde egin beren buruari sinetsarazten diotenean; eta hala ere, Zu zaren bezalako Maiestate handiari eraso egiteko bai badugula indarra eta adorea. Zer da
|
hau
, ene Jauna, zer da hau. Nork ematen ditu indar hauek?
|
|
Benetan harri eta zur geratzen naiz, gauza arin batean ez dela indarrik egiten pentsatzen dudanean, eta, nahi izan arren, egiaz ezin dutela erorbidea saihestu eta arima galtzeko arriskutik ezin dutela alde egin beren buruari sinetsarazten diotenean; eta hala ere, Zu zaren bezalako Maiestate handiari eraso egiteko bai badugula indarra eta adorea. Zer da hau, ene Jauna, zer da
|
hau
–Nork ematen ditu indar hauek?
|
|
Zer eman dezake berarentzat ezer ez duenak, zorigaitz ikaragarria baino besterik? Zer da
|
hau
, ene Jainkoa?, zer da hau, ene Kreatzailea. Nondik datoz zure aurka jotzeko indar hauek eta hain koldarkeria handia deabruaren aurka jotzeko?
|
|
Zer eman dezake berarentzat ezer ez duenak, zorigaitz ikaragarria baino besterik? Zer da hau, ene Jainkoa?, zer da
|
hau
, ene Kreatzailea. Nondik datoz zure aurka jotzeko indar hauek eta hain koldarkeria handia deabruaren aurka jotzeko?
|
|
Kontura zaitezte, Jainkoaren maitasunagatik, zuei bizia ematearren berea galdu zuena hiltzera zoaztela; kontuan izan zeuen etsaiengandik babesten zaituztena dela. Eta
|
hau
guztiau aski ez balitz, aski izan bekizue jakitea ezin duzuela ezer haren ahalmenaren aurka eta goiz edo berandu betiko suaz ordaindu duzuela halako doilorkeria eta ausarkeria nabarmena. Maiestate hau loturik eta guri digun maitasunaren lokarriz estekaturik ikusten duzuelako ote da?
|
|
Eta hau guztiau aski ez balitz, aski izan bekizue jakitea ezin duzuela ezer haren ahalmenaren aurka eta goiz edo berandu betiko suaz ordaindu duzuela halako doilorkeria eta ausarkeria nabarmena. Maiestate
|
hau
loturik eta guri digun maitasunaren lokarriz estekaturik ikusten duzuelako ote da. Zer gehiago egiten zuten heriotza eman ziotenek, lotu ondoren zigorrez astindu eta zauritu baizik?
|
|
Hau bai dela egia handia! Baina ai,
|
hau
atsekabea, Jauna, ezagutu nahi ez zaituztenena! Gauza ikaragarria de heriotzako ordua.
|
|
Ongi dakizu Zuk, ene Jainko, neure miseria guztien artean ere, ez naizela izan inoiz ere zure ahalmen eta erruki handia ezagutu gabe. Jauna, balio bekit
|
hau
, horretan ez baitzaitut iraindu.
|
|
Oi, zein erruki handia, eta zein merezi gabeko mesedea egiten zaiguna! Eta mundu honetakook ahaztu egiten dugula
|
hau
! Oroit zaitez, ene Jainko, hainbesteko ezerezaz, eta ikus ezazu gure ahultasuna, guztia ezaguna baitzaizu.
|
|
Ene Jainko, ene Jainko! Zer da
|
hau
, Jauna. Oi, hau tamala!
|
|
Zer da hau, Jauna? Oi,
|
hau
tamala! Oi, hau itsumena, aurki ezin daitekeen lekuan haren bila ibiltzea!
|
|
Oi, hau tamala! Oi,
|
hau
itsumena, aurki ezin daitekeen lekuan haren bila ibiltzea! Erruki zaitez, ene Kreatzailea, zeure kreatura hauetaz.
|
|
Orain, Jauna, ez da ikusi nahi. Oi,
|
hau
bai gaitz sendaezina! Hemen, ene Jainko, agertu behar du zure ahalmenak, hemen zure errukiak.
|
|
Zure egintzak santuak dira, zuzenak, ezin baliotsuagoak dira eta jakinduria handiz osatuak, jakinduria bera baitzara Zu, Jauna. Nire adimena horretan aritzen bada, kexu izango da borondatea, inork horretan enbarazu egiterik ez duelako nahi; izan ere, adimenak ezin du sumatu hain handitasun handietan bere Jainkoa nor den, eta hartaz gozatzea nahi luke eta ez daki nola, hilkortasun
|
hau
bezain atsekabetsua den kartzelan jarria baita. Edozerk egiten dio enbarazu, lehenengotan zure handitasuna gogoan erabiltzea lagungarri izan bazitzaion ere, hor hobeki ageri baitira nire ezin konta ahala kaskarkeria.
|
|
3 Zertarako esan dut
|
hau
, ene Jainko. Nori kexatzen natzaio?
|
|
Oi ene bizia, hainbeste doakigun gauza batean, hain ziurtasun gutxiz bizi behar duzula! Nork izan zure desira, zugandik atera edo itxaro daitekeen irabazia,
|
hau
da, gauza guztietan Jainkoari poz ematea, hain ziurtasun gabea eta arriskuz betea baita?
|
|
1 Sarritan, ene Jauna, gogoan erabili ohi dut, Zu gabe bizi izatea zerbaitez elikatu ahal bada, bakardadean dela hori, arimak atseden hartzen duelako bere atsedenean; baina askatasun osoaz gozatzen ez denez gero, sarritan bikoiztu egiten da oinazea; hala ere, kreaturekin tratatu beharrak eta arima bere Kreatzailearekin bakarrean tratatzeari utzi beharrak dakarren oinazea atsegintzat hartzera darama. Baina zer da
|
hau
, ene Jainko, atsedenak nekatu egiten baitu Zu bakarrik kontentatu nahi zaituen arima. Oi, Jainkoaren maitasun ahaltsua, bai bestelakoak direla zure ondorioak, munduko maitasunaren ondoan!
|
|
1 Ene Jainkoa, zure borondatea egiten irauten dutenentzat prestaturik duzun aintza gogoan erabilirik, eta zenbat neke eta saminez irabazi zigun zure Semeak, zein gutxi merezi genuen guk, eta merezi duela benetan esker gaiztoko ez izatea maitasunaren handitasunaren aurrean, hainbeste kostata irakatsi baitzigun maitatzen; horiek gogoan erabilirik, nire arima biziki samindu zen. Nola liteke, Jauna,
|
hau
guztiau ahaztea eta hilkorrak Zutaz hain ahazturik egotea iraintzen zaituztenean. Oi ene Eroslea, eta zein ahazkorrak diren, beren buruaz ere ahazten baitira!
|
|
Oi gizasemeok!, noiz arte izango zarete bihotz gogorrekoak, Jesus guztiz otzan honen aurka, izan ere? Zer da
|
hau
–Gure gaiztakeriak iraungo ote du haren aurka?
|
|
Zoriontsuak une beldurgarri hartan Zurekin pozten direnak, ene Jaun eta Jainkoa! Zuk jaso duzunak, une bateko atsegin bat lortzearren era doilorrean galdu zela konturatu denak eta beti Zu pozteko erabakia hartua duenak, zure laguntzaz (ez baitiezu huts egiten, ene arimaren on horrek, maite zaituztenei, ezta erantzun gabe uzten ere deitzen dizutenei), gero bizi izateko, zer erremedio izango luke, Jauna, hain on handia galdu izanaren oroipenaz,
|
hau
da, bataioaz gero geratu zen errugabetasuna galdu izanaren oroipenaz, hilez joatea baino besterik. Izan dezakeen bizitzarik hoberena, sentimendu honekin beti hilez joatea du.
|
|
Hau zait kontsolagarri soilik: nire gaiztakeriaren berri jakitean zure errukia goretsia izango dela betiko; eta, hala ere, ez dakit neke
|
hau
kenduko zaidan, harik eta Zu ikusiz hemengo miseria guztiak ken daitezen arte.
|
|
Uste dut zeuretzakotzat dituzun arimei behin bakarrik eginiko begirada hain leuna aski dela urte askotako zerbitzuaren saritzat. Oi ene Jainkoa, zein gaizki eman daitekeen ulertzera
|
hau
, lehendik Jauna zein leuna den ulertua dutenei izan ezik!
|
|
2 Oi kristauak, kristauak!, ikus Jainko handi honekin duzuen senidetasuna; ezagutu Hura eta ez gutxietsi, begirada
|
hau
haren maitaleentzat atsegina den era berean, ikaragarria baita sumin izugarriaz jazartzen diotenentzat. Oi, ez gara konturatzen bekatua geure zentzumen eta arimako ahalmen guztiekin Jainkoaren kontrako gerra latz bat dela!
|
|
Hau zentzugabekeria eta itsukeria! Nahigabea hartzen dugu gauza bat galtzean, orratz bat edota gabirai bat, airean hegan ikusiz begiei atsegin emateko baizik ez dena, galtzean, eta handia da gero nahigaberik ez hartzea, Jainkoaren handitasunezko arrano hegalari
|
hau
eta amairik gabe gozatzeko den erreinu bat galtzean! Zer da hau?
|
|
Nahigabea hartzen dugu gauza bat galtzean, orratz bat edota gabirai bat, airean hegan ikusiz begiei atsegin emateko baizik ez dena, galtzean, eta handia da gero nahigaberik ez hartzea, Jainkoaren handitasunezko arrano hegalari hau eta amairik gabe gozatzeko den erreinu bat galtzean! Zer da
|
hau
–Zer da hau?
|
|
Zer da hau? Zer da
|
hau
–Ez dut ulertzen.
|
|
1 Ai ene, ai ene, Jauna, bai luzea dela erbeste
|
hau
eta samin handien artean igarotzen dena nire Jainkoa ikusteko bihotz minez! Jauna, zer egingo du arima batek kartzela honetan sarturik?
|
|
Poz handia da, Zugandik aldendua egotearen bakardadeak nahigabetzen duen arimarentzat, alde guztietan zaudela jakitea. Baina maitasunaren irakina eta nahigabe honen eragin biziak hazten direnean, zertarako balio du, ene Jainko?, adimena nahasten baita eta egia
|
hau
ezagutzeko arrazoia ezkutatzen, ezagutzerik ez ulertzerik gabe. Zugandik aldendurik dagoela daki soilik, eta ez du onartzen inolako erremediorik; izan ere, gartsu maite duen bihotzak ez du onartzen aholkurik ez kontsolaziorik, mindu zuen harengandik izan ezik; handik itxaroten baitu bere nahigabearen erremedioa.
|
|
Nola izan daiteke giza bitartekorik, jainkozko suak gaixotu duena sendatzekorik? Nork jakingo du noraino iristen den zauri
|
hau
, nondik sortu zen, nola arindu daitekeen oinaze hain minbera eta atsegina. Ez litzateke zentzuzkoa izango hain gaitz baliotsua gizon emakumeek har ditzaketen bezalako bitarteko kaskarrez arindu ahal izatea.
|
|
3 Hain kaskarra bada, ene Senarra, nola ez da gelditzen inongo kreaturetan bere Kreatzaileagana iritsi arte? Oi ene Jainkoa!, zergatik ni neure Maitearena. Zuk, nire benetako Maitale horrek, hasten duzu maitasun gudu
|
hau
; izan ere, ez dirudi besterik denik ahalmen guztien eta zentzumenen ezinegon eta bertan behera uzte hau, plaza eta auzoetara irteten baitira Jerusalengo alabei deika, beren Jainkoaren berri eman diezaieten. Izan ere, gudu hau hasia denez gero, noren aurka joango dira borrokatzera, beraiek bizi ziren gotorlekuaren, hau da, arimaren goialdearen, jabe egin denaren aurka izan ezik?
|
|
3 Hain kaskarra bada, ene Senarra, nola ez da gelditzen inongo kreaturetan bere Kreatzaileagana iritsi arte? Oi ene Jainkoa!, zergatik ni neure Maitearena. Zuk, nire benetako Maitale horrek, hasten duzu maitasun gudu hau; izan ere, ez dirudi besterik denik ahalmen guztien eta zentzumenen ezinegon eta bertan behera uzte
|
hau
, plaza eta auzoetara irteten baitira Jerusalengo alabei deika, beren Jainkoaren berri eman diezaieten. Izan ere, gudu hau hasia denez gero, noren aurka joango dira borrokatzera, beraiek bizi ziren gotorlekuaren, hau da, arimaren goialdearen, jabe egin denaren aurka izan ezik?
|
|
Oi ene Jainkoa!, zergatik ni neure Maitearena. Zuk, nire benetako Maitale horrek, hasten duzu maitasun gudu hau; izan ere, ez dirudi besterik denik ahalmen guztien eta zentzumenen ezinegon eta bertan behera uzte hau, plaza eta auzoetara irteten baitira Jerusalengo alabei deika, beren Jainkoaren berri eman diezaieten. Izan ere, gudu
|
hau
hasia denez gero, noren aurka joango dira borrokatzera, beraiek bizi ziren gotorlekuaren, hau da, arimaren goialdearen, jabe egin denaren aurka izan ezik. Haiek handik kanpora egotzi ditu, berriro konkistatzailearen eskutik konkista dezaten.
|
|
Oi ene Jainkoa!, zergatik ni neure Maitearena. Zuk, nire benetako Maitale horrek, hasten duzu maitasun gudu hau; izan ere, ez dirudi besterik denik ahalmen guztien eta zentzumenen ezinegon eta bertan behera uzte hau, plaza eta auzoetara irteten baitira Jerusalengo alabei deika, beren Jainkoaren berri eman diezaieten. Izan ere, gudu hau hasia denez gero, noren aurka joango dira borrokatzera, beraiek bizi ziren gotorlekuaren,
|
hau
da, arimaren goialdearen, jabe egin denaren aurka izan ezik. Haiek handik kanpora egotzi ditu, berriro konkistatzailearen eskutik konkista dezaten.
|
|
Lan hori emateko eskatzen badizut, beharbada, nire pazientziarako ez da komeni, oraindik ahul baitago eta ezin baitu sufritu hain golpe handirik; eta pazientziaz eramaten badut eta apaltasunean sendo ez banago, baliteke zerbait egin dudala uste izatea, guztia egin duena Zu zeu izan zarenean, ene Jainko. Sufritu nahi badut, ez nuke nahi zure zerbitzurako ohorea galtzea ez dela komeni dirudien gauzetan, neugan ohore sentimendua dudala ager ez dadin; eta gerta daiteke ohorea galduko dela uste dudan gauzetan gehiago irabaztea, nik nahi dudan hartarako,
|
hau
da, zure zerbitzurako.
|
|
Ez zigortu ni nik neuk nahi edo desira dudana emanez, zure maitasunak (nigan beti bizi denak), hala nahi ez badu. Hil bedi honezkero ni
|
hau
, eta bizi bedi nigan ni baino gehiago eta niretzat ni neu baino hobea dena, nik zerbitzu egin diezaiodan. Bera bizi bedi eta eman biezat niri bizia; Bera errege izan bedi, eta ni beraren gatibu, nire arimak ez baitu nahi bestelako askatasunik.
|
|
Frai Luis Leongoak, Teresaren idazki honen lehen argitalpenean (Salamanca 1588), izenburu
|
hau
jarri zion: –Exclamaciones o meditaciones del alma a su Dios, escritas por la Madre Teresa de Jesús en diferentes días, conforme al espíritu que le comunicaba nuestro Señor después de haber comulgado:
|
|
Beraz,
|
hau
egia bada, eta hala da, ez dugu zertan nekaturik gaztelu honen edertasuna ulertu nahian; izan ere, arimagandik Jainkoagana kreaturagandik Kreatzaileagana dagoen alde berbera dago, arima kreatura baita; hala ere, Jainkoak bere antzeko egin duela esatea nahiko da, guk arimaren duintasun eta edertasuna ezin ulertu dezakegula jakiteko.
|
|
Baina zer ondasun egon daitekeen arima honetan edo nor dagoen arima honetan edota haren balio handiaz, gutxitan egiten dugu gogoeta; eta horrela, haren edertasuna zaintzen kontu handiz saiatzeari gutxi begiratzen zaio: gaztelu honen inguru edo hesiaren arrunkeriara,
|
hau
da, gorputz hauetara, zuzendua da gure arreta guztia.
|
|
poztu eta beraiek gozatzen dutena erdiesten saiatzen gara; horrela, era berean, ez digu kalterik egiten erbeste honetan hain Jainko handia kiratsez beteriko har batzuekin harremanetan jar daitekeela jakiteak; eta hain ontasun ona eta erruki neurrigabea maitatzeak. Ziurtzat dut, Jainkoak erbeste honetan mesede
|
hau
egin dezakeela jakiteak norbaiti kalte egiten badio, apaltasunik eta lagun hurkoaren maitasunik ez duelako dela; izan ere, hala ez balitz, nola ez gara poztuko, bada, Jainkoak gure senide bati mesede hauek egiteaz, horrek ez baitu eragozten guri egitea, eta Haren Maiestateak bere handitasunak agertzeaz, edonorengan dela ere. Batzuetan haiek agertzearren izango da soilik, ikusmena eman zion itsuaz esan zuenez, apostoluek bere bekatuengatik ala gurasoenengatik ote zen itsu galdetu ziotenean.
|
|
Batzuetan haiek agertzearren izango da soilik, ikusmena eman zion itsuaz esan zuenez, apostoluek bere bekatuengatik ala gurasoenengatik ote zen itsu galdetu ziotenean. Eta horrela gertatzen da,
|
hau
da, ez dituela [mesede hauek] egiten hartzen dituztenak hartzen ez dituztenak baino santuagoak direlako, bere handitasuna ezagutzera emateko baizik, san Paulorengan eta Magdalenarengan ikusten dugunez, eta guk bere kreaturetan gorets dezagun.
|
|
–Gutxiago galtzen da hauek ez sinesteaz, Jainkoak mesedeak egiten dizkienak probetxurik gabe geratzeaz baino; eta atsegin hartuko dute eta hainbesteko errukia agertu diena, honen ahalmen eta handitasuna hain handia izanik, gehiago maitatzeko itzarriko dira; are gehiago, arrisku honen beldurrik ez dutenekin hitz egiten dudala dakidanean, Jainkoak oraindik askoz ere maitasun seinale handiagoak agertzen dituela dakitelako eta sinesten dutelako. Nik badakit,
|
hau
sinets ez dezanak ez duela esperientziaz ikusiko, Hura bere egintzei neurririk ez ipintzearen oso zalea baita; eta horrela, ene ahizpak, ez dakizuela horrelakorik gerta, Jaunak bide honetatik eraman ez ditzanei.
|
|
Badirudi zentzugabekeria bat diodala; izan ere, gaztelu
|
hau
arima bera bada, argi dago ez dela horra sartu beharrik, bata eta bestea gauza bera direnez gero; erokeria litzatekeen bezala gela barruan dagoen bati barrura sartzeko esatea. –Baina egotetik egotera alde handia dagoela jakin behar duzue; arima asko gazteluaren inguruan gelditzen dira, gazteluzainak egon ohi diren lekuan, eta ez dira batere arduratzen barrura sartzen, eta ez dakite hain toki zoragarrian zer dagoen, ez nor dagoen barruan, ezta nolako gelak dituen ere.
|
|
Hau probatuko zenuten, ene ahizpak; izan ere, uste dut, bat egitezko otoitza edukitzera iristean, Jauna ardura honekin ari dela, gu haren aginduak betetzean zabartzen ez bagara. ...iman dagoenekotik, datorrela, eta gorets ezazue gogotik; izan ere, berea du mezu hura edo maitasun biziz idatzitako txartela, eta zuek bakarrik uler dezazuela nahi du letra hura eta hartan eskatzen dizuena, eta inola ere ez dezazuela utz Haren Maiestateari erantzun gabe, kanpoko zereginetan eta pertsona batzuekin hizketan ari bazarete ere; izan ere, askotan gertatuko da gure Jaunak ezkutuko mesede
|
hau
zuei jendaurrean egin nahi izatea, eta oso erraza da, barruko erantzuna izan behar duenez gero, nik diodana egitea maitasun egintza bat zertuz, edota san Paulok dioena esanez:
|
|
10 Hemen egoitza honetan dagoen aldea esandakoa da: ia inoiz ere ez dago ez lehortasunik, ezta gainerako guztietan noizbehinka izaten ziren barruko nahasmendurik ere, baizik eta arima ia beti baretasunean dago; ez dago deabruak mesede hain goren
|
hau
imita dezakeen beldurrik; sen batean dago, ordea, Jainkoa delako ziurtasunaz; izan ere, esanda dagoenez, ez zentzumenek ezta ahalmenek ere ez dute hemen zerikusirik, Haren Maiestatea agertu baitzitzaion arimari eta berarekin sarrarazi baitzuen, nire ustez, deabrua sartzen ausartuko ez den eta Jaunak utziko ez dion lekura; eta hemen arimari egiten dizkion mesede guztietatik bat ere ez da, esan dudanez?
|
|
11 Jaunak hemen arima aurrerarazteko eta eskolatzeko darabilen jarduera guztia hain bare eta hain zaratarik gabe gertatzen delarik, Salomonen tenplua eraiki zenean bezala dela iruditzen zait, han ez baitzen inolako zaratarik entzun behar; horrelaxe, Jainkoaren tenplu honetan, beraren egoitza honetan ere, Berak eta arimak bakarrik atsegin hartzen dute isiltasun itzelean. Adimenak ez du zertan mugiturik ezta ezeren bila aritu beharrik ere, sortu zuen Jaunak baretu nahi baitu hemen, eta zirritu txiki batetik begira dezala zer gertatzen den; izan ere, noizbehinka ikuste
|
hau
galtzen bada eta begiratzen uzten ez badiote ere, tarte labur laburrean izan ohi da hori; nire iritziz, hemen ez direlako ahalmenak galtzen, baina ez dute lanik egiten, izuak harturik bezala baitaude.
|
|
edota musika entzuteak; tximeletatxo gaixoa hain lehia biziz zebilen, non edozein gauzak izutzen baitzuen eta hegaldarazten. ...n, bere atsedena aurkitu duelako, edota arimak egoitza honetan asko ikusi duelako, ez da batere izutzen, edota ez dagoelako lehen egon ohi zen bakardadean, halako lagunaz gozatzen baita; azken batean, ahizpak, ez dakit zergatik izango den, baina, Jauna egoitza honetan dagoena erakusten hasten deneko eta arima bertan sartzen dueneko, kendu egiten zaio lehenago oso nekagarri zitzaion ahultasun handi
|
hau
, eta lehenago ez zen kentzen. Beharbada, Jaunak indartu, zabaldu eta trebatu duelako izango da; edota izan daiteke agerian erakutsi nahi izatea arima hauekin ezkutuan egiten zuena, Haren Maiestateak dakizkien helburu batzuetarako, haren burubideak hemen imajina dezakegun guztiaren gainetik baitaude.
|
|
13 Ondorio hauek, azaldurik dauden otoitz graduetan onak direla esan dugun gainerako guztiekin batera, ematen ditu Jainkoak arima Berarengana ekartzen duenean, Emazteak eskatzen zuen laztan honekin, eskari
|
hau
hemen betetzen zaiola uste baitut. Hemen ematen zaio ura edatera oparo orein emeari, zauritua doanari.
|
|
Oi Jesus! Eta nork jakin ditzakeen arimaren bake
|
hau
adierazteko izango diren Eskritura Santuko hainbeste gauza! Ene Jainkoa, zenbateraino doakigun [bake hau] ikusten duzunez gero, egizu kristauek bilatu nahi dezatela, eta eman diezunei ez iezaiezu ken, zeure errukiagatik; izan ere, egiazko bakea ematen diezun arte, eta ezin amaitu den lekura eramaten dituzun arte, beti bizi behar da beldurrez.
|
|
Eta nork jakin ditzakeen arimaren bake hau adierazteko izango diren Eskritura Santuko hainbeste gauza! Ene Jainkoa, zenbateraino doakigun [bake
|
hau
] ikusten duzunez gero, egizu kristauek bilatu nahi dezatela, eta eman diezunei ez iezaiezu ken, zeure errukiagatik; izan ere, egiazko bakea ematen diezun arte, eta ezin amaitu den lekura eramaten dituzun arte, beti bizi behar da beldurrez. Egiazko bakea diot, ez hau ez dela egiazkoa uste dudalako, gu Jainkoagandik urrunduko bagina, lehenengo gerrara itzultzea gerta daitekeelako baizik.
|
|
Ene Jainkoa, zenbateraino doakigun [bake hau] ikusten duzunez gero, egizu kristauek bilatu nahi dezatela, eta eman diezunei ez iezaiezu ken, zeure errukiagatik; izan ere, egiazko bakea ematen diezun arte, eta ezin amaitu den lekura eramaten dituzun arte, beti bizi behar da beldurrez. Egiazko bakea diot, ez
|
hau
ez dela egiazkoa uste dudalako, gu Jainkoagandik urrunduko bagina, lehenengo gerrara itzultzea gerta daitekeelako baizik.
|
|
Oso gogoko dut nik san Pedro kartzelatik ihesi zihoala gure Jauna agertu zitzaionekoa, eta Erromara zihoala berriro gurutziltzatua izatera esan zionekoa. Inork ez dugu
|
hau
dagoen jaikoa errezatzen, berariazko poztasunik hartu gabe. Nola geratu zen san Pedro Jaunaren mesede hau jasoz geroztik, edota zer egin zuen?
|
|
Inork ez dugu hau dagoen jaikoa errezatzen, berariazko poztasunik hartu gabe. Nola geratu zen san Pedro Jaunaren mesede
|
hau
jasoz geroztik, edota zer egin zuen. Heriotzara joan zen berehala; eta ez da Jaunaren erruki txikia heriotza nork eman aurkitzea.
|
|
8 Kontuan izan nik adierazten dakidana baino askoz ere garrantzi handiagokoa dela
|
hau
. Jarri begiak Gurutziltzatuan eta gutxitzat joko duzue guztia.
|
|
Ba al dakizue zer den egiaz espiritualak izatea? Jainkoaren esklabo bihurtzea, haren burdinaren,
|
hau
da, gurutzearen, ikurraz seinalaturik, esklabotzat mundu osoan zehar saldu ahal ditzan, Bera saldua izan zen bezala, haiek beren askatasuna haren esku utzi baitute; ez die horrela bidegabekorik egiten ezta mesede txikia ere. Eta horretarako prest ez badaude, ez dezatela uste izan aurrerapen handirik egingo dutenik, eraikin oso honen oinarria, esan dudanez?
|
|
11 Oso ziurra da, arimak berari han itsasten zaionaren partaide egiten dituela gazteluan dauden guztiak, eta baita gorputza bera ere;
|
hau
askotan ez dela sentitzen dirudi; baina adoretua dago arimak ardandegi honetako ardoa edanez duen adoreaz; bere Senarrak ekarri du hara eta ez dio irteten uzten; arimak, bada, gorputz ahularen indartzea dakar, urdailean ezartzen den janariak buruari eta gorputz osoari hemen indarra ematen dion bezala. Eta horrela, bizi den artean nahikoa zoritxar du; izan ere, eginahalak egin arren, askoz ere handiagoa da barruko indarra eta egiten zaion gerra; beraz, guztia iruditzen zaio ezereza.
|
|
14 Bestea
|
hau
da: zuek ezin duzuela eta ez duzuela Jainkoari arimak eramateko modurik; gogo onez egingo zenuketela, baina, apostoluek bezala, irakasterik eta predikatzerik ez duzuenez gero, ez dakizuela nola.
|
|
...ren Maiestateak nahi dezala, ene ahizpak eta alabak, elkar ikus dezagula beti Hura goretsiko dugun lekuan, eta niri eman diezadala hemen esaten dizuedanetik zer edo zer egitez betetzeko grazia, bere Semearen irabaziengatik, betiko bizi eta errege baita amen; badiotsuet ez dela txikia dudan lotsaria, eta horrela eskatzen dizuet Jaunagatik beragatik ez ahazteko zeuen otoitzetan ezerez errukarria den
|
hau
.
|
|
1 Hemen doan
|
hau
idazten hasi nintzenean, hasieran esaten dudan gogo txarrez izan bazen ere, amaitu dudanean egundoko poza eman dit eta ontzat ematen dut horretan izandako nekea, oso txikia izan dela aitortzen badut ere. Zuek duzuen itxitura handia eta entretenigarririk gutxi duzuela kontuan izanik, ene ahizpak, eta zuen monasterioetako batzuetan ez direla etxeak komeni den bezainbeste leku dutenak, uste dut pozgarri gertatuko zaizuela barne gaztelu honetan atsegin hartzea, nagusien baimenik gabe sartzeko eta edozein ordutan bertan paseatzeko aukera baituzue.
|
|
4 Nire Jainko eta Jaun
|
hau
zerbitzatzen zuei laguntzeko nolabait parte hartzeko dudan gogo handiagatik, eskatzen dizuet, hemen irakurtzen duzuen bakoitzean, nire izenean Haren Maiestatea biziki gorets dezazuela eta eska diezaiozuela bere Elizaren hazkundea eta luterotarrentzat argia; eta niretzat, barka diezazkidala nire bekatuak eta atera nazala garbitokitik, jakintsuek ikusi ondoren ikusteko eran balego, beharbada, han e... Eta zerbait oker badago, nik ulertu ez dudalako da, eta gauza guztietan men egiten diot Erromako Eliza Katoliko santuak ontzat duenari, horren baitan bizi naizela eta biziko eta hilko naizela adierazten eta agintzen dut.
|
|
...bait parte hartzeko dudan gogo handiagatik, eskatzen dizuet, hemen irakurtzen duzuen bakoitzean, nire izenean Haren Maiestatea biziki gorets dezazuela eta eska diezaiozuela bere Elizaren hazkundea eta luterotarrentzat argia; eta niretzat, barka diezazkidala nire bekatuak eta atera nazala garbitokitik, jakintsuek ikusi ondoren ikusteko eran balego, beharbada, han egongo bainaiz, Jainkoaren errukiz,
|
hau
irakurtzeko ematen zaizuenean. Eta zerbait oker badago, nik ulertu ez dudalako da, eta gauza guztietan men egiten diot Erromako Eliza Katoliko santuak ontzat duenari, horren baitan bizi naizela eta biziko eta hilko naizela adierazten eta agintzen dut.
|
|
Izan bedi gure Jauna goretsia eta bedeinkatua beti betiko, amen, amen. 5 Ávilako San Jose monasterioan amaitu zen
|
hau
idaztea, 1577ko urtean, san Andres bezperan, Jainkoaren aintzarako, errege bizi baita beti betiko, amen.
|
|
Pasarte
|
hau
Bibliako zeharkako aipamenez josia dago: gaztelu distiratsu eta ederra (Ap 21, 2 eta 10) (Zeruko Jerusalemi buruzko testua); Ekialdeko harribitxia (Mt 13, 45); ilunpe itsua:
|
|
2 zenbakian aipatu dugun pertsona bera da,
|
hau
da: Teresa.
|
|
(Arimako Kont. 5, 3). Naturaz gaindiko otoitza,
|
hau
da, otoitz mistikoa, sakonki azaltzen duen libururik ez delako kexu da Teresa. Horregatik, liburu honetan hutsune hori betetzera jotzen du.
|
|
–In Deo faciemus virtutem?. Haren biografo A. Riberak
|
hau
dio: –Daviden esaldi hau bere brebiarioan idatzirik zeukan Teresak, oso gogoko zuelako?.
|
|
Haren biografo A. Riberak hau dio: . Daviden esaldi
|
hau
bere brebiarioan idatzirik zeukan Teresak, oso gogoko zuelako?.
|
|
Garai hartan otoitzari buruz pil pil zegoen eztabaidari dagokio pasarte
|
hau
; konpara bedi Perfekzio Bidean 20, 2an esandakoarekin, berak bizi izandako egoeren oihartzun argia baita.
|
|
Autografoaren ertzean
|
hau
idatzi zuen A. Graciánek: –Hau arima oraindik ondorengo egoitzetara iritsi gabe dagoenean gertatu ohi da; azkenekoetara iristen denean, noizbehinka lehenengoetara itzultzen da, apaltasunean sendotzeko; oso argitsu daude?.
|
|
A. Graciánek, eskrupulu teologikoagatik, urratu egin zuen segurua eta zuzena jarri haren ordez. Kapitulu
|
hau
, goitik behera, A. Graciánen zuzenketaz josia dago; beldur zen, antza, arimaren graziazko egoera eta salbamena ere ziurtzat jotzen ote zuen Teresaren testu horrek, Trentoko Kontzilioak dioenaren aurka, argitu eta kietisten okerrean eroriz oharkabean. Zorionez, A. Graciánen zuzenketak gorabehera, testu originala irakurtzeko eran geratu zen.
|
|
–ez da ezer ezabatu behar Ama Teresak idatzitakotik?. A. Graciánek, 2 zenbakiaren amaieran ohar
|
hau
idatzi zuen: –ez da gauza ziurra Jainkoak haietatik (bekatu astunetatik) irteteko eskua luzatuko digunik eta, beraz, ez dakigu ziur irtengo garenik?.
|
|
–ez da gauza ziurra Jainkoak haietatik (bekatu astunetatik) irteteko eskua luzatuko digunik eta, beraz, ez dakigu ziur irtengo garenik?. Horrez gainera, ezabatu egin zuen Teresaren ohar
|
hau
: berariazko laguntza ematea esan nahi da.
|
|
Berriro ere A. Riberak Teresarena berresten du, esanez: , ez ezabatu
|
hau
–. Fr. Luis Leongoak osorik onartu zuen lehen edizioan, testuaren barruan sartuz.
|
|
Fr. Luis Leongoak osorik onartu zuen lehen edizioan, testuaren barruan sartuz. 4 zenbakian Teresak Salomon jartzen zuen lekuan Graciánek Absalon jartzen du; Riberak ez du onartzen zuzenketa
|
hau
ere: –Salomon jarri behar da, Ama Teresak jarri duen bezala?.
|
|
–Salomon jarri behar da, Ama Teresak jarri duen bezala?. Azkenik, 8 zenbakian pasarte
|
hau
dator: zerbitzatu gaituenagatik?
|
|
zerbitzatu gaituenagatik? (gogo txarrez esan nuen hitz
|
hau
, baina halaxe da); Graciánek zerbitzatu gaituenagatik sintagmaren ordez sufritu duenagatik jarri zuen eta kako artean dagoena ezabatu. Hona berriro Riberaren oharra:
|
|
Mt 19, 22 Ataltxo
|
hau
testuaren ertzean idatzi zuen.
|
|
San Paulok dioenez idatzi zuen, eta gero lerroartean gehitu edo Kristok. A. Graciánek biak ezabatu zituen autografoan eta
|
hau
idatzi zuen: –San Lukasek dio 17 kapituluan?.
|
|
Karmeldarren Erregelaren testu
|
hau
Is 30, 15etik hartuta dago.
|
|
Kapitulu honetan Teresak erabiltzen duen lexikoaz
|
hau
esan daiteke: pozak eta samurtasunak sinonimoak dira eta esperientzia atsegingarri mota guztiak sartzen dira horien artean (bakea, asetasuna, atsegina), baina goi isurizkoak ez direnak, lortuak direnak (ik.
|
|
pozak eta samurtasunak sinonimoak dira eta esperientzia atsegingarri mota guztiak sartzen dira horien artean (bakea, asetasuna, atsegina), baina goi isurizkoak ez direnak, lortuak direnak (ik. 4 zenb. eta 3 kap., 3 zenb.);
|
hau
da, psikologia aldetik, berezko esperientzien antzekoak dira, baina otoitzean eta naturaz gaindiko bertuteak praktikatzean izaten direnak. Gozotasunak, ordea, goi isurizko esperientziak dira, ez lortuak ezta berezko esperientzien antzekoak ere.
|
|
Nahi duenean eta nahi duen eran eta nahi duenari ematen dizkio: formula
|
hau
erabiltzen du Teresak, baita Joan Gurutzekok ere, grazia mistikoak egitean, Jainkoaren doakotasun osoa adierazteko: hauek Jainkoak nahi duenean eta nahi duen bezala ematen dituen dohainak baitira, eta ez daude denborarekin ezta zerbitzuekin ere loturik (Bizitza 34, 11).
|
|
Kako artean datorren zehaztapena autografoaren ertzean gehitu zuen Teresak. A. Graciánek urratu egin zuen eta
|
hau
idatzi zuen lerro artean, Teresaren ahotan jarriko balu bezala: –edota irudimena, horrela deitzen baitiogu, gehienetan, emakumeok?.
|
|
Hala ere, Perfekzio Bidean (31, 8) berriro aipatzen du: Beharbada,
|
hau
nigan gertatuko da soilik, eta besteengan ez da horrelakorik gertatuko. Neure buruaz ari naiz:
|
|
Neure buruaz ari naiz: batzuetan hil egin nahi nuke, adimenaren geldiezin
|
hau
ezin baitut eragotzi. (kontuan izan Teresaren lexikoaren finkotasunik eza zenbait gauzatan:
|
|
Behin eta berriro agertzen du desira
|
hau
: ik. Perf. Bid. (Escorial), 42 kap.
|
|
Bildutasunezko otoitzaz Bizitza 14 eta 15 kapituluetan hitz egin du, Perf. Bid. 26 eta 29 kapituluetan eta 5 Kontakizunean (Barne Gaztelua baino pixka bat lehenago idatzi zuen obra
|
hau
). –Kontuan izan behar da, otoitz graduen izenetan ez dela guztiz zehatza, hau da, kontzeptu berarentzat ez du beti izen bera erabiltzen:
|
|
Bildutasunezko otoitzaz Bizitza 14 eta 15 kapituluetan hitz egin du, Perf. Bid. 26 eta 29 kapituluetan eta 5 Kontakizunean (Barne Gaztelua baino pixka bat lehenago idatzi zuen obra hau). . Kontuan izan behar da, otoitz graduen izenetan ez dela guztiz zehatza,
|
hau
da, kontzeptu berarentzat ez du beti izen bera erabiltzen: batzuetan, bildutasunezko otoitza?
|
|
4 Egoitzetako 3 kapituluan ere iritzi horri eusten zaio:
|
hau
ere naturaz gaindikoa delakoan nago (1 zenb.), baina 8 zenbakian dio,, bildutasunezko otoitza? –gelditasunezkoa?
|
|
Gozotasunak goi isurizko ototzekoak dira; pozak, berriz, goi isurizkoa ez den otoitzekoak. 2 kapituluan gelditasunezko otoitzaz aritu da(, gozotasunak?), bildutasunezko otoitzarekin kontrastean(, pozak?); ubideen eta urasken alegoria ederra erabili du horretarako (3 zenb.). Hirugarren kapituluan bildutasunezko otoitzaz ari da (goi isurizkoa otoitzaren lehenengo adierazpena) eta gelditasunezko otoitzaren ondorioez (9 zenb.).. Beraz, ordena egokia
|
hau
izango litzateke:
|
|
Otoitz
|
hau
: Gelditasunezko otoitza.
|
|
hemen gurutzatu egiten dira egintza eta egoera goi isurizkoak eta halakoak ez direnak. Horregatik hitz egin du pozei eta gozotasunei buruz,
|
hau
da, meditazioari eta gelditasunari buruz (ik. 8 zenb.).
|
|
Kantarik Ederrenari berak egin zion iruzkinaren zeharkako aipamena dela dirudi. Esaldi horren esanahia
|
hau
da: lurreko poz eta atseginak gorputzaren alde zakarrean sentitzen direla; bakea, bat egitearen gozotasuna, berriz, barne muinetan.
|
|
16 Mesede
|
hau
ezkutuan egiten zaienean, oso handitzat dute; pertsona batzuen aurrean denean, ordea, hain lotsari eta gorrialdi handia izaten da, non arima nolabait irten egiten baita gozatu zuenetik, bera ikusi dutenek zer uste izango ote duten pentsatzeak ematen dizkion samin eta kezkarekin. Izan ere, ezagutzen dute munduaren malezia, eta konturatzen dira, beharbada, ez dutela den bezala epaituko, alderantziz baizik:
|
|
Jauna goresteko bide izan behar zitzaiena, beharbada, juzgu txarrak egiteko bide gertatuko zaiela. Samin eta lotsari
|
hau
nolabait apaltasunik eza dela esango nuke; baina dagoeneko hori ez dago beraren esku; izan ere, pertsona honek gaitzetsia izan nahi badu, zer axola zaio. Samin honetan zen bati honela esan zion gure Jaunak:
|
|
Ez zaitez samindu, izan ere, haiek goretsi egingo naute Ni, edota zutaz gaizki esango dute; eta batera izan nahiz bestera izan, zeu irteten zara irabazten. Gero jakin nuen pertsona
|
hau
biziki adoretu eta kontsolatu zela hitz hauekin; eta zuetakoren batek bere burua samin honetan ikusiko balu, hemen jartzen dizkizuet. Dirudienez, gure Jaunak nahi du guztiek jakin dezatela arima hura dagoeneko berea duela, inork ez diola ukiturik egin behar; gorputzean, ohorean, ondasunetan bada, tira, guztitik aterako baita Haren Maiestatearentzat gorespena; baina ariman, hori ez!
|
|
2 Eta, ba ote da horri aurre egiteko biderik? . Ezta inola ere; are eta okerrago izango litzateke; nik badakit pertsona bati gertatu zitzaiona,
|
hau
da, badirudi Jainkoak aditzera eman nahi diola arimari, hau hainbat aldiz eta hain benetan jarri denez gero beraren eskuetan, eta gogo beteaz bere burua oso osoan eskaini dionez gero, kontura dadila honezkero ez duela bererik ezer, eta era nabarian mugimendu oldartsuaz harrapatua da; eta erabaki zuen, inoiz ikusi baduzue, anbarak jasotzen duen lasto batek baino gehiago ez egitea bere aldetik, eta... Eta lastoa aipatu nuenez gero, egia da, izan ere, erraldoi batek lasto bat jaso dezakeen bezala jasotzen baitu espiritua gure erraldoi handi honek.
|