Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 7.858

2003
‎Azalpenluzeamereziduoin oharrak.Hastekoetabehin, egileaezda edozein.ÉliséeReclusnorbaitda, etagaineraosomuntahandiko norbait, diziplinazientifikoarenmailarainogoratubaitzuengeografia.Orobat, dibulgatzailetrebeaizanzen, etabeharbada, horrexegatik ezagutu (etaerabili) zuenaitaArbelbidek, etaaipatueginzuennahizetaReclusanarkistaagerikoaizan, etanahizeta1858anBaionanAugustinXahorenhileta agurra egin , alegia, elizkizunik gabeehortzitakoleheneuskaldunaren hobiratzeannabarmenduzenarren.ÉliséeReclus ekLesBasques, unpeuplequis' envaartikulua argitaratuzuen1867an, etaizenburuakberakdioskunez, progresoakdesagertzerakondenatutakoEuskalHerriaaurkeztuzigun, penazblai.Artikulu horrek, ManexGoihenetxekazpimarratuduenez, garrantziizugarriaeduki izanzueneuskaldunenirudiareneraketanordukomunduzienti...
‎Jean Elizalde Zerbitzari (Azkaine, 1883; Gerezieta, 1961). Uztaritzeko bikario, geroago, Liginaga eta Gerezietako erretore egin zuten.Oso gaztetatik Eskualdunaaldizkariaren kolaboratzaileazelarik, Hamalauko Gerlakokronikak bidali zituen frontetik. Gero Gure Herrian hartu zuen parte.EskualzaleenBiltzarreko idazkaria izanzen berrogei bat urtez, eta bai euskaltzain osoa1930etik aurrera.
‎Lafitterenaipuazentzuhertsianhartuz gero, ulertubeharkogenuke Etxeparek hegoaldetikibilaldiluzeetaemankorra egin zuelaBuruzain mediku hazpandarrahil aurretik, hauda, 1920koapirilabainolehenago.Ezin izandutegiaztatu bidaiahori unekadahorretaneginzuenentz, alageroago.Badagofrogadokumentalik gerotxoagokojoan etorribatena, izanere, Aldudeko medikuakLacomberi eskutitzezkontatuzionez, 1921ekoirailean, 6tik14rabitartean Gipuzkoaeta Bizkaitikibilizen, autoz, Debatik Lekeitiora, LekeitiotikGernikara. Durangonereegonzen.Halaber, ZestoaetaAzpeitiabisitatuditu, etabaiLoiolakomonastegiaere.Ezdahori, dirudienez, Loiolaratudenlehenaldia, etaezda azkenaizango.
‎Teoriadarwindarraren etorrerak, hautespen naturalaren bidezko eboluzioa 1859an plazaratu zuenak, ez zuen masa suntsipenen gaineko eztabaidarik sortu, eta ez ere zehazki dinosauroen suntsipenaren gainekorik ere.Erregistro fosilean oinarrituriko filogenia azterketek ere ez zuten horrelakorik bideratu. Darwin ohartu egin zen ammoniteen desagerpen azkarrazKretazeoaren amaieran, baina benetako fenomenotzat jo beharrean, erregistro fosilaren hutsuneekin uztartu zuen. Huxley-k 1870ean dinosauroensailkapenaz idatzi zuen, orduan ezaguturiko hamasei generoak aintzat hartuz; hala ere, ez zuen txintik esan euren suntsipenaz.
‎–Euskara Batuaasmatubazen, beraz, ezzenizaneuskalkiakgaijasoezjardutekoezgauzazirelako. ...ean, idaztea, ganorazbehintzat, zeren, ereduhibridoetarajotaereoraingozez baikabiltzabatereflamenko.Etabereideiahorrifuntsaemateko edo, ondokohau erantsidiguKoldoZuazok:. Kontuada, 1968aarte, euskarazidatziden guztia, onaetatxarra, euskalkianegindela?. Nireustez, aurrekoesaldihori ereezzaiobiribilegi geldituKoldori: kontuaizangoda, beharbada, 1968ra arteidatzidenguztiaezdelaakademiakbedeinkaturiko euskarabatuan egin, bainaGabrielArestirenprotobatuazgain, bestehainbatidazlekerejo zutenhibridometadialektaletara, arestianaipatudugunez.Gauzakezdira horreneskematikoak.
‎Berkeley kotaldearenhipotesiakbazeukanberealde, batetik, artikuluanbertanaurkezturiko datu mordoa. ...rerraldoibat.Talka kraterralokalizatzea, kasurako, hipotesiarenaldeko osofrogapisuzkoazatekeen.Etagarrantzitsuagodena: fosil erregistroak suntsitutako taldeenbat batekodesagerpenaerakutsibeharkolukehainjustuzabormeteorikoenmailan, buztinezkogeruza horretan.Zientzia munduapil pileanjarrizen, areago, elektrizatueginzen: batzueklaudorioederrakedukizituztenhipotesiausartarenalde, etabestetzuekarbuiatu egin zutenargiro.Iritzibatekoek nahizbestekoeklanariekinziotengogoz, behaketaberrienbidezhipotesiahalaegiaztatzekonolagezurreztatzeko.
2007
‎1889ko bozketak buruturik, Ipar Euskal Herrian eskuindarrek irabazi zutenean, Frantziako Gobernuak euskal herritarrei leporatu zien hautesle erlijiozalei Frantziako Errepublikaren interesen kontra bozkatu izana. Haserrea horretan geratu barik, Frantziako mandatariek euskal apaizei mehatxu egin zien soldata ez ordaintzeaz, Errepublikaren aurka buruturiko ekintza politikoak zirela eta7.
‎Proposogra, a lan honen bidez emaitza berri bat gehitu nahi izango litzaieke orain arteko ikerlariek buruturiko ikerkuntzei. Orain arte egin diren proposogra, a lanetan pertsonak edota taldeak aztertu dira, bakoitza besteengandik erlazionatu barik; ostera, gure lanak bereziki pertsonen eta taldeen arteko harremanak aztertu ditu. Gu geu, ostera, ahalegindu gara geure ikerketa osatzen, lagunarteak islaturiko harremanetan oinarrituta.
‎Pentsabide sozio-politikoaren aldetik, aldiz, nabariagoak dira La, tteren adiskideak eta aurkariak. Harrigarria bada ere, intelektualak barik, apaizak eta politikoak izan ziren La, tteri kontra egin ziotenak, ideia atzeragoko apaizak, alde batetik, eta eskuin eta eskuin muturreko politikoak, bestetik. Politikoen artean, nahikoa da aipatzea Jean Ybarnagaray eskuindarra, azterturiko garaian etengabeko ekinean aritu izan zena Ipar Euskal Herriko politikan eta La, tte ezin ikusi zuena.
‎Ulergarria da, beste aldetik, La, ttek garaiko apaizen artean arerioak izatea, berrizalea izateaz gain, demokrata kristaua baitzen, garaiko integrismo katolikoari uko egin ziotenetarikoa, beraz. Beste aldetik, garai hartan zentralismo frantziarra zen giro politikoaren ezaugarri nagusia; ez zegoen, beraz, La, tteren euskaltzaletasunerako lekurik, eta zeinu abertzale txikienaren aurrean, kontra izango zituen la, ttek tokiko politikoak.
‎Jakina, elkarrizketek eskainitako datuek gertaeren zati bat baino ez digute ezagutarazi, gertaeren zati horren interpretazioa hobeto esanda16 Hala ere, oso erabilgarriak izan dira lekuko horiek eskaini dizkiguten burutapenak, iritziak eta susmoak, hainbat kontalarik agerturiko datuak bildurik, generalizazioa egin ahal izan dugulako. Horrela, liburuetatik bildu dugun informazioa argitu eta egiaztatzeko bidea eman digute, batzuetan, eta jendeaurreko jarrera o, ziala baino ez zela egiaztatzeko besteetan17.
‎Azkenez, Jeanne Marie Malharin, Marijane Minaberry eta Jakes Abeberry garaikideak elkarrizketatu ditugu, gertaeren berri izango zutelakoan. Malharin eskolako andereñoa izan zen eta Marijane Minaberry Basque> Eclair, > Sud Ouest> eta Herrian administrari bezala egin zuen lan. Jakes Abeberryri dagokionez, 1960 hamarkadako Enbata> mugimendu abertzale eta izen bereko aldizkariaren sorreran parte hartzearekin batera, Kultura sailaz arduratzen zen Biarritzeko herriko etxean elkarrizketatua izan zenean.
‎Eskerrik asko, beraz, goian aipatu ditugun elkarrizketaturiko guztiei. Eskerrik asko Eusko Ikaskuntzari ere, posible egin zuelako aurrera eramatea Iparraldeko> euskalzaleak> eta> Espainiako> Gerra> ahozko Historiako proiektua, 1997 eta 1998 urteetan buruturikoa.
‎Izan ere, Iparraldeko Elizak paper erabakigarria izan zuen orduko jarduera politiko, ekonomiko eta sozialean: botere politikoa zuen partidu eskuindarrak ontzat hartzen zuen pentsamolde eliztiarra, Elizaren ideiek bat egin zuten era berean aipatu hamarkadetako politika eskuindar kontserbadorearekin.
‎Elizak zuen boterea galtzen hasi zen: 1790ean Constitution> Civile> du> Clergé> izan zen kaleratua; apaizak zibiltzat izan ziren hartuak, eta uko egin behar izan zioten sakramenduak emateari.
‎Eta batasun linguistikoa bilatzearekin batera, irakaskuntzaren batasunerantz ere jo zuen Estatu frantziarrak, bereziki 1870ean ezarritako III. Errepublikaren garaian. Horrela, Iparraldeari Estatu frantziarrak eragotzi egin zion euskarazko irakaskuntza. Eliza, euskararen eta euskarazko katiximaren irakaskuntzari atxikia?
‎eragozpen horren aurka agertu zen. Notableak ere kontra egin zioten debekuari, orduko Euskal Herriko botere ekonomikoa eskura zutelako eta botere horren iraupena tokiko ohituren iraupenean baitzetzan, erlijiotasuna barne.
‎Xurien eta gorrien arteko banaketa hori nabari baino nabariago egin zen Anton dAbbadiek antolaturiko Euskal Jaietan. Martin Guilbeau eta Julien Vinson garaikideak kexu agertu ziren dAbbadiek antolaturiko festak gero eta politizatuago zeudelako, konkretuki xurien aldeko jaialdiak zirelako.
‎Baina beste aldetik, Oñatiko kongresua entzutetsua eta guztiz garrantzitsua izan zen jardunaldirako gonbidatuak bai botere zibila bai buruzagi katoliko eklesiastikoak izan zirelako; horrela, lau diputazioetako buruekin batera, Baionako, Gasteizko eta Iruñeko apezpikuei egin zien gonbidapena. Idoia Estornesen hitzetan:
‎1918an Cosme de Elgezabal eta Félix de Landaburu Bizkaiko diputatuek euskal hizkuntza zainduko zuen erakundea eratzeko proposamena egin zuten25 Bizkaiko, Gipuzkoako, Arabako zein Nafarroako diputazioek erantzun zioten eskaerari, baina Eusko Ikaskuntzaren esku utzi zuten lana, 1918an Oñatin burutuz I. Kongresua. Raimundo Olabidek Akademia berriaren estatutua prestatu ostean, Eusko Ikaskuntzak ontzat hartu zuen 1919ko irailean, Euskaltzaindia sortuz.
‎Esan beharra dago urte horietako euskal astekari gehienak, ez guztiak, alabaina?, Elizaren eskuetan edo eraginpean sortu zirela. Izan ere, Frantziako Iraultzak ekarritako liberalismo eta agnostizismoari aurre egin nahian, Elizak euskara eta euskal kulturaren garapena bultzatu zituen, baita euskara horretarako tresna bihurtu26 ere: sustatu zituen euskarazko predikuak, Testamentuaren itzulpenak eta euskarazko aldizkariak eta Egutegiak horren erakusgarri dira.
‎Eskualzaleen Biltzarrak Eskualzaleen> Biltzarra> aldizkaritxoa argitaratu zuen. Hala ere, aldizkariaren edukia aztertu badugu ere, uko egin diogu urtekari hartan idatzi zuten idazleak eta idatzitako artikuluak zenbatzeari, oso aldizkari txikia zelako, intelektual gutxiren sinadurak bilduz. Kopuruaren aldetik, beraz, Eskualzaleen> Biltzarrak ez digu informazio esanguratsurik eskaini; bai, ostera, argitaraturiko artikuluen mamiaren aldetik, eta horixe, bai, irakurri eta aztertu dugula.
‎Sortu egin zuten, hala ere, zailtasunak ahal zuten moduan saihestuz: William Boissel atzerritarra aukeratu zuten museo berriaz arduratzeko,
‎Baionako apaizgaitegian Philippe Aranart, Jean Pierre Urricarriet43, Clément Mathieu44 eta Piarres La, tte45 aipatu ditu Malherbek pentsaera horren zaleen artean. Pierre Andiazabalek ere azaldu digu La, te gazte denboran ibili zela Action> Françaisen pentsamoldetik hurbil46, baina gero urrundu egin zela. Jacques Mestelanek, ostera, La, tte demokrata kristaua izan zela baieztatzen du, inoiz ez Maurras zalea47 Dena dela La, ttek berak aitortu zuen Maurrasen jarraitzailea izan zela gaztetan (gu orduan gazte izaki eta, gogotik jarraikizen gintzaizkon48).
‎Horrela, 1906an Parlamentu frantziarrak Elizaren edukien inbentarioa egiteko agindua eman zuenean, Action> Française> inbentarioa burutzearen aurka agertu zen. Era berean, Gobernu frantziarra Vatikanoarekiko harremanak berreskuratzearen alde agertu zen eta Action> Françaisek kontra egin zion erabakiari. Pio XI. Aita saintuak Action> rançaise> debekatu egin zuen 1920 hamarkadaren hasieran, 1927an zigorrak ezarriz taldean jarraitu zutenei.
‎Era berean, Gobernu frantziarra Vatikanoarekiko harremanak berreskuratzearen alde agertu zen eta Action> Françaisek kontra egin zion erabakiari. Pio XI. Aita saintuak Action> rançaise> debekatu egin zuen 1920 hamarkadaren hasieran, 1927an zigorrak ezarriz taldean jarraitu zutenei.
‎Baina arlo intelektuala jorratzeaz gain, sozialki ere arduratsu ari izan zen La, tte: les> amidonniers> Tolosako auzora joan etorri ugari egin zuen La, ttek, bataioak eta ezkontzak etxeetan egiten, bertakoak Elizara hurbildu ere egiten ez baitziren. Badirudi eragina izan zuela garai hartan Mathieu irakasleak esan zionak:
‎Piarres La, tte Herria> astekariaren zuzendari aukeratzearekin batera, amaiera ematen hasi ziren erresistentzia ekintzei64 Ordutik aurrera, La, tteren emaitza intelektualek oihartzun handiagoa izan zuten, aurrekoak bezain garrantzitsuak izan baziren ere: 1967 arte irakaskuntza lanean aritzearekin batera, 1949an euskaltzain izendatu zuten (urgazle zen 1928tik), Georges Lacomberen ordez; 1961ean ohorezko kalonje bilakatu zen; 1968tik 1976ra Centre> National> de> la> Recherche> Scienti, querako egin zuen lan, Linguistique> Général> sailean, eta 1982an Euskal Herriko Unibertsitateak doctor honoris causa izendatu zuen.
‎Azkenez, Piarres La, tteren ekintza baldintzatuko duen pentsamoldeari buruzko argibideak ematearren, Jean Haritschelharren hitzei jarraitu diegu65; berak dio La, ttek ez zituela batere gustuko F. Krutwig, Julen Madariaga edota Luis Haranburu, materialismo dialektikoa sartu baitzuten euskal literaturan (La, tteren ustez materialismorik garatuena marxismoarena zen); arbuiatu egin zituen Kafka, Albert Camus eta Simone de Beauvoir existentzialista ezkorrak ere. Ostera, La, ttek Gotzon Garate eta José Azurmendi goraipatzen zituen, aurre egin baitzioten materialismo horri.
‎Azkenez, Piarres La, tteren ekintza baldintzatuko duen pentsamoldeari buruzko argibideak ematearren, Jean Haritschelharren hitzei jarraitu diegu65; berak dio La, ttek ez zituela batere gustuko F. Krutwig, Julen Madariaga edota Luis Haranburu, materialismo dialektikoa sartu baitzuten euskal literaturan (La, tteren ustez materialismorik garatuena marxismoarena zen); arbuiatu egin zituen Kafka, Albert Camus eta Simone de Beauvoir existentzialista ezkorrak ere. Ostera, La, ttek Gotzon Garate eta José Azurmendi goraipatzen zituen, aurre egin baitzioten materialismo horri. Era berean, gustuko zituen Maurice Blondelen jarraitzaileak, hala nola, Georges Lacombe eta Etienne Salaberry.
‎Biltzarren bidez da indartu, eta era ainitzetan sortu, sentimendu hori, gerla ondoan, gerla berean baino gehiago. Lau urtez gerla egin zutelakotz goretsi dituzte. Lau urtez jasan oinaze eta minak hor izan dira goretsiak eta baloratuak69.
‎Gerlari ohiak, gerrak zauriturik suertatu zirenez gero, bizitzeko laguntza jaso behar izan zuten Gobernuarengandik gerratik bueltatzean; laguntza hori lortu eta bideratzeko elkartu egin ziren eta Gerlari ohi en kolektiboa sortu zuten. Abertzaletasun amorratu eta atzerakoia izan zuten pentsamoldearen oinarri.
‎eskuineko Bloc> Nationala, erdikoa eta ezkerreko Cartel> des> Gauches. Bai eskuindar bai erdiko zerrendek katolizismoaren alde eta parlamentarismoaren aurka egin zuten. Cartel> des> gauchesek, berriz, laikotasuna eta Vatikanoarekiko harremanak etetea, eskatu zituen, Errepublikaren alde agertuz.
‎Eskualduna> astekari eskuindarrean Ybarnégaray, Lissar eta Delzanglesen aldeko bozak eskatu zituzten, erradikal eta sozialistei aurre egin nahian: En votant pour MM. Ybarnégaray, Lissar et Delzangles, les électeurs du pays basque feront échec aux radicaux socialistes, auteurs resposables du cartel de, qui, au lieu de se montrer contrits et repentants de leurs méfaits, sont tout prêts à les renouveler et à les aggraver encore, dans la limite, pas bien grande?
‎1912an Ybarnégarayk hasiera eman zion bizitza politikoari, Uharte Garaziko alkate izendatu baitzuten. Lehenengo aukeratze horrekin, Ybarnegarayk abizenaren ortogra, a aldatu egin zuen (politikan sartu baino lehen Ibarnégaray idazten zuen).
‎Gurasoengandik ikasi zuen euskara oso erabilgarria izan zen Ybarnégarayrentzat politikan aritzeko. Lagungarri izan zitzaizkion Larresoroko Apaizgaitegian izan zituen ikaskideak ere, bereziki geroago apaiz egin zirenak, Ybarnegarayren garaiko politikan erabakigarri baino erabakigarriago izan baitziren politikaren harremanak Elizarekin. Azkenez, Ybarnégarayren kiroletarako gaitasuna, eta bereziki 1921ean Pilota Federazio Frantsesaren buru izendatu izana?
‎1914an Ybarnégaray lehenengoz aurkeztu zen hauteskundeetara, Mauleko eskuindar katolikoen ordezkari bezala, baita irabazi ere. Pradet Ballade diputatuak Ybarnégarayren aldeko propaganda egin zuen Eskualduna> astekarian:
‎1918an gerra amaitzean, soldadu ohiak heroitzat hartuak izan ziren; Ybarnégarayri gerlari ohienganako mirespen hori lagungarri gertatu zitzaion hurrengo hauteskundeetan. Horrela, Eskualduna> astekarian Jean Ybarnégaray Mauleko diputatua goraipatu egin zuten, frontean borrokatu baitzuen; egin zituen hitzaldi aberkoien berri ere eman zuten Eskualdunan:
‎1918an gerra amaitzean, soldadu ohiak heroitzat hartuak izan ziren; Ybarnégarayri gerlari ohienganako mirespen hori lagungarri gertatu zitzaion hurrengo hauteskundeetan. Horrela, Eskualduna> astekarian Jean Ybarnégaray Mauleko diputatua goraipatu egin zuten, frontean borrokatu baitzuen; egin zituen hitzaldi aberkoien berri ere eman zuten Eskualdunan:
‎Staviskyren iruzurraren ondorioz bereziki ezkertiarrak suertatu ziren kaltedun,, nantza ministroak Garat ezkertiarra aurkitu baitzuen errudun eta giltzapetu. Ybarnegarayk, ostera, arrakasta handia lortu zuen manifestaldian, jendetza laudatu egin baitzuen Gobernu frantziarrari kontra egitearren; lana, ordena, autoritatea eta ohorea85 berreskuratzeko itxaropena jarri zuten Ybarnégarayrengan. Manifestaldiaren arrakasta handi hori 1936ko hauteskundeetan islatu zen:
‎François de la Rocquek, Croix> du> Feuren sortzaileak, Parti> Social> Français> PSF eratu zuen Croix> du> Feu> galerazia izan zenean, baita Ybarnégaray partidu horren kide bihurtu ere. Estrategia politiko moduan, Ybarnégarayk ligen debekuaren alde hitz egin zuen87 Ganbaran; garaile izan zen berriro 1936ko hauteskundeetan.
‎Azkenean libre utzi bazuten ere, 1955era arte ez zuen baimenik izan hauteskundeetara aurkezteko. 1956ko hauteskundeetan Extrême> Droîte> alderdia ordezkatu zuen, baina ez zen garaile gertatu eta utzi egin zuen politika.
‎Laburbilduz, eta hasieran aipatu dugunez, Jean Ybarnégaray etengabeki izan zen aukeratua 1914 eta 1936 urteen artean Ipar Euskal Herriko hauteskundeetan. Hala ere, Ménouk dioenez, ez zen etengabeki aukeratua izan herritarren onerako burutu zituen ekintzengatik, Ybarnégarayk ezer gutxi egin baitzuen Mauleko herritarren txirotasuna gutxitzeko eta despopulazioa eteteko91 Ostera, Mauleko biztanleek Ybarnégaray aukeratzen zuten oso kontserbadoreak zirelako; Ybarnegarayren politika gustuko izan zuten mauletarrek, egitarau politikoaren oinarrietan zegoelako euskal nekazaritza bizimoduari eta antzineko ohiturei atxikitzea.
‎Laburbilduz, Société> des> Sciencies, > Lettres> et> Arts> de> Bayonnen inguruan lan egin zuten intelektualek ez zuten maiztasunez idatzi elkartearen aldizkarian, Jean Baptiste Daranatzek eta Michel Etcheverryk izan ezik.
‎Jadanik azaldu dugun bezala, 1871n Frantzian III. Errepublika ezarri zutenean Euskal Herriko Elizak tokiko handikiekin bat egin zuen Errepublikari aurre egiteko. Horrekin batera, orduko hainbat intelektualek Elizaren tresna bihurtu zuten Historiogra, a, kriatautasunaren ideologia babestearren.
‎Jean Pierre Duvoisin (Ainhoa. Lapurdi?,) Luis Luciano Bonaparterekin lan egin zuen, Biblia osoa euskaratuz; bestetik, Le> dernier> des> Corsaires, > ou> la> vie> dEtienne> Pellot> ntvieux> de> Hendaye> argitaratu zuen 1856an.
‎Eta Eliza idatzizko testuez baliatu bazen ere erlijio propaganda egiteko, funtzionarioek beste hainbeste egin zuten. Martial Henry Berdoly Mauleko suprefetak Le> Réveil> basque> astekari errepublikarra kaleratu zuen, 1886ko abuztuan; eta urtebete geraoago Louis Etcheberry diputatugai erregezaleak Eskualduna> argitaratu zuen, 1887ko martxoaren 15ean, Le> il> Basquek hautesle euskaldun guztiak erakarriko lituzkeen beldurrez113.
‎Eskualdunak salatu egin zuen Le> Réveil> errepublikazalea, berau erlijioaz baliatu baitzen hautesleen botoak lortzeko:
‎Ongi goaci! laster naski debruac beharco dio Jaincoari erran cer egin eta cer ez, Egia Errepublikaren eta Erligionearen gainean, 1887ko maiatzaren 15a.
‎...errepublikazaleak ziren, hala nola, Jean Baptiste Elissamburu, hain zuzen ere, gorago aipatu dugun Michel Elissambururen lehengusua; Jean Baptistek Piarres> Adame> lan ezaguna argitaratu zuen Le> Réveilen, pasarteka, Michel lehengusuaren Errepublikaren kontrako salaketei dagokienez, aipatu Hirur> Errepubliken> ixtoria> liburuan, Le> Réveilek aurre egin zien akusazio horiei Errepublikaren historiaren bertsio errepublikazalea argitaratuz, artikuluka, Errepublikaren bertsio txarra gaitzesteko edo120
‎Haulon zentro ezkertiarra irabazle suertatu zen Baionako I. barrutian, de Laborde eskuindarraren kontra?, Labat eta Louis Etcheverry xuriek irabazi zuten Maulen, Harriague eta Henri Martial Berdoly gorrien aurka. 1890 hamarkadako egoera politikoa are desegokiagoa izan zen Le> Réveilentzat; Eskualduna> erakargarriago suertatu zitzaien herritarrei, 1894ko Carnot presidentearen hilketa erabakigarria izanda, Díaz Nociren hitzei berriro jarraituz122 1894ko urte hartan Le> Réveil> sque> desagertu egin zen.
‎Piarres La, ttek Arnaud Pochelouren lana arbuiatu egin zuen, xuri amorratua zelakoan123.
‎Eskualdunan euskal herrietako gertakarien berri eman zuten Nouvelles du Pays atalean, nekazarien arazoez hitz egin zuten Laborarier izenburupean eta erreklutatu eta gerlarien egoera aipatu zuten Nouvelles militairesn127 berrietan. Baina, aipatu atalez gain, Eskualdunak politika jorratzen jarraitu zuen, eskuindarren batasuna bilatzen baitzuen128, Errepublikaren pentsamoldeari aurka eginez batera.
‎Nahi badugu egin ditzaten ganbaretan lege batzu erlijionea fagoratuko eta errespetatuko dituztenac, ez ditzagun eman gure bozac Seroren eta Freren kasatzeko, katichimaren eta othoitzaren eskoletaric khentzeko, aphez gaien bokazionearen gibelarazteko eta erlijioneko zeremonien trabatzeko legeac ginen dituzten deputatuentzat, Zer den girichtinoen eginbidea bozkatzeko behar orduetan Eskualduna, 1889ko apirilaren, 1a...
‎Inchauspe bikarioaren eta Diharassary apaizaren ahaleginak ez ziren txikiak izan Frantziako gobernuak apaizak zigor ez zitzan. Azkenean, Frantziako prefetak deliberamendua aldatu egin zuen eta apaizei ordainduko zien, baldintza bat betez gero: apezpikuak apaiz euskaldun batzuk parrokiaz alda zitzala, hala nola, Diharassary Kanbotik Orzaizera, Agorréca Orzaizetik Donazaharrera140, Mériatéguy Lasatik Donaixtira, Patient Ezterenzubitik Lakarrara, Delgué Donaixtitik Lasara, Mendiboure Aiherratik Ainhoara, Harriet Donaixtitik Aiherrera, Mendiboure Altzürükütik Ainhizera, Bidart Hoztatik Altzürüküra, Larronde Aldudetik Urruñara, Chagé Lucqetik Bénéjacqera eta Tréginé Arrenetik Barrautera141.
‎Eskualdunak aro berri hartan izan zituen lankideen berri eman digu La, ttek: Jean Baptiste Constantin, de Menditte, Pierre Espil eta Armagnague xuberotarrak, irakurle zuberotarrak erakartzen saiatu zen Hiriart Urruty151?, Michel Iriart, Julien Héguy, Michel Gombault, Etchegaray, Bidégaray, Jean Etchepare medikua, Charles Harispe, Martin Landerretche, Georges Lacombe, Jean Baptiste Daranatz, etab.152 Tamaina handiagotu egin zuten, mamia aberastu eta euskarari leku zabalagoa eskaini. Irakurleen kopuruak gora egiten jarraitu zuen:
‎1904ko martxoan Eskualdunaz jabetzeko asmoa berpiztu zuten, baita berriro huts egin ere, eta behin betiko, Jean Hiriart Urruty zuzendaria asmoaz ohartu baitzen eta eragotzi. Alde izan zituen Hiriart Urrutyk Larresoroko apaizgaitegiko Abbadie, Jean Blaise Adéma, Jean Baptiste Daranatz eta Jean Saint Pierre gaztea159, baita Arnaud Pochelu Eskualdunaren kudeatzailea ere, Broussainen artikuluak zentsuratzeari ekin ziona160 Beraz, Piarres Xarrittonek zehazten duenez, Broussain eta Constantin euskal abertzaleei nagusitu zitzaien Jean Hiriart Urruty161, Jean Baptiste Daranatz eta Jean Saint Pierre erregionalista frantziarrak162.
‎Izendapena Hiriart Urruty hil zenetik hiru urtera burutu zen, beraz. Tartean Jules Moulier Oxobi-k egin zuen posible astekaria kalera zedin, zuzendari izan barik. Oronosek azpimarratu duenez, Adémaren izendapenarekin apezpikuak lehenengoz hartu zuen parte Eskualdunaren zuzendariaren hautaketan167; eta ordutik aurrera Baionako apezpikuak Eskualdunaren zuzendari guztiak izendatu zituen, hau da, Jean Saint Pierre, Domingo Soubelet eta Xalbat Arotçarena.
‎Beste aldetik, Soldaduen egitekoa goraipatzearekin batera170, hauen egoera eta premiak azaldu zituzten, hala nola, Jean Elissalde Zerbitzari k; Jean Etcheparek eta Jean Saint Pierrek Eskualduna> soldaduei bidal ziezaien eskatu zuten: Etchean irakurtu eta igorazazue Eskualduna soldadoeri171 Iheslariak gaitzetsi egin zituen172; horrela, Gobernu frantziarrak desertzioa zigortuko zuen legea kaleratzera zihoanean, Eskualduna> lege horren alde agertu zen: Si cette loi avait été déjà votée, il y aurait eu moins de défaillances173.
‎La, ttek berak horri buruz hitz egin du: E, ectivement il est souvent arrivé que lEvêque ait nommé un Directeur de Eskualduna.
‎Eskual Herri, Eskualduna, 1918ko otsailaren 8a. Behin gerra amaiturik, Eskualduna> kontra agertu zen gerratik ihes egin zutenak herrian berriro sartzen utzi orduko, Nor sar araz?, Eskualduna, 1924ko uztailaren 25a.
‎La, tteren garai hartako lankideak hauek izan ziren: Laurent Apestéguy, Jean Barbier, Louis Dassance, Dominique Dufau, Pierre Duhour, Jean Elissalde Zerbitzari, Jean Etchepare, Goyheneche, Julien Héguy, Michel Iriart, Gratien Istilart, Leon Léon, Jules Moulier Oxobi eta Maurice Otacéhé179 Garai emankorra izan zen produkzio idatziari dagokionez, orduko Bloc> de> gauche> elkartasun politiko ezkertiarrak erlijioari kontra egin ziolako Eskualdunako idazleak erlijioaren alde idaztera bultzatu zituen.
‎Soubelet zuzendariak astero idatzi zuen Eskualdunaren lehenengo orrialdean: ordura arteko ohiturari jarraituz, Soubeletek apezpikuaren hitzak goratu egin zituen, Espainiako Errepublika arbuiatu, soldadu frantziarrak adoretu, etab. Piarres La, ttek ia zenbaki guztietan idatzi zuen Ebanjelioaz; liburu berrien aurkezpena ere egin izan zuen noizbehinka, P.L. sinaturik. Hala ere, esan beharra dago La, ttek ez zuela harreman handirik izan Soubeletekin; izan, ere La, tte aurrezalea zen eta abertzalea eta Ybarnégaray ultraybarnegaraista eta frantses frantsesa181.
‎Soubelet zuzendariak astero idatzi zuen Eskualdunaren lehenengo orrialdean: ordura arteko ohiturari jarraituz, Soubeletek apezpikuaren hitzak goratu egin zituen, Espainiako Errepublika arbuiatu, soldadu frantziarrak adoretu, etab. Piarres La, ttek ia zenbaki guztietan idatzi zuen Ebanjelioaz; liburu berrien aurkezpena ere egin izan zuen noizbehinka, P.L. sinaturik. Hala ere, esan beharra dago La, ttek ez zuela harreman handirik izan Soubeletekin; izan, ere La, tte aurrezalea zen eta abertzalea eta Ybarnégaray ultraybarnegaraista eta frantses frantsesa181.
‎guk egin dugu gerla, guk irabazi gerla, eta zuek hor,? à la arrière, erraiten zuten bezala, zuek atzetikan, hor lasai bizi izanak. Horrek azaltzen du, beharbada, gure Eskualduna> ari zela galtzen, zuhurtzen, Piarres Xarrittonekin izandako elkarrizketa, Bilbo, 2001eko urtarrilaren 25ean.
‎Atzerriko politikarekin jarraituz, eta Bigarren Mundu Gerraren urteak zirelarik, astekariak bat egin zuen Frantzian ezarritako Vichyko gobernu nazi zalearekin; Vichyn sorturiko Milice> Française> ere aintzat hartu zuen192 Era berean, gobernu horren burua zen Pétainen pentsabidearean jarraitzailea izan zen orduko Eskualduna; Gobernu horren Révolution> Nationalak193 aldarrikatu zuen lana, familia eta aberria leloari atxiki zitzaion Eskualduna, irakurle guztiak adoretuz Fran...
‎Zioak zio, Alemanenganako begikotasun hori zela eta, Eskualdunaren irakurle asko kazetaren etsai bilakatu ziren eta salmenten kopuruak beherantz egin zuen, 2.200 aleraino jaitsiz196.
‎Arbelbidek eskaintzari uko egin zion, ostera, gai ez zelakoan204.
‎Aranaren asmoekiko desadostasun horiek zirela eta, Arbelbide, Broussain, Campion, Daranatz eta Darricarrièrek Hondarribiko kongresua atzeratzea proposatu zuten. Arana ere prest agertu ei zen jokamoldea akademikoago bihurtzeko211 Adéma lehendakariak eta Guilbeau idazkariak, ostera, kongresua burutzea erabaki zuten, eta burutu egin zen; Sabino Aranak ez zuen bileran parte hartu (1902ko irailaren 11n atxilotu egin zuten).
‎Aranaren asmoekiko desadostasun horiek zirela eta, Arbelbide, Broussain, Campion, Daranatz eta Darricarrièrek Hondarribiko kongresua atzeratzea proposatu zuten. Arana ere prest agertu ei zen jokamoldea akademikoago bihurtzeko211 Adéma lehendakariak eta Guilbeau idazkariak, ostera, kongresua burutzea erabaki zuten, eta burutu egin zen; Sabino Aranak ez zuen bileran parte hartu (1902ko irailaren 11n atxilotu egin zuten).
‎Pierre Broussainen euskalkien ezagutza handia laudatu zuen Etienne Decreptek 1920an216; eta 1928an euskal idazleei laguntza eskaintzeko eskaera egin zuten Eskualzaleen> Biltzarra> aldizkarian, euskararen erabilera egokiaren eredu batziren idazleak217.
‎Baina euskararen erabilera bultzatzeaz gain, euskaltasunaren pizkundea ere hartu zuen helburu Eskualzaleen Biltzarrak. 1905ean Biltzarrak bat egin zuen Antton dAbbadieren Euskal Jaien asmoekin, euskara eta euskal ohiturak zaintzeaz gain, ahalaz geroago eta barnago erroak sar araziz218; eta Arturo Campionek hasiera eman zion 1904ko batzarrari, Jules Salaberry eredu bezala aurkeztuz: pour ceux qui veulent avoir à coeur de ne point laisser disparaître notre nationalité219.
‎Egoera hartan, Eskualzaleen Biltzarrak mito bihurtu zuen iragana, atzera eginez antzinako pentsabide eta bizibidera eta fedea eta ohituren iraupena helburu nagusi bihurtuz. Denbora hartan, euskaldun fededun leloa sendotu egin zen, Eskualzaleen Biltzarraren bultzadari esker. Hala ere, azaldu du Jean Goyhenetchek, Eskualzaleen Biltzarraren pentsamolde horrek euskal burgesia eta elizgizonen interes ekonomiko sozialak baino ez zituen islatu, eskuetan zuten botereari atxikitzea bilatzen zutelarik bereziki:
‎– Dei egin zien Kontinente zaharreko zein berriko euskaldunei, erakundearen partaide bilaka zitezen. Lau motako kideak izanen ziren:
‎Kide sortzaileak ziren 100 liberako harpidetza noizbait ordaindu zutenak; elkartearen argitalpena dohainik jasoko zuten. Gainerako kideek 6 liberako harpidetza ordaindu behar izango zuten; urgazleak eta apaizak (pobretasun botoa egin izanez gero) ez zeuden ordaintzera beharturik.
‎1904ko bilera Irunen egin zuten irailaren 29an, 1905ekoa Biarritzen irailaren 14an,
‎1908koa Kanbon abuztuaren 27an, 1910eko batzarra Donibane Lohitzunen egin zuten, abuztuaren 25ean; 1911koa Donostian, abuztuaren 24an; 1912koa Donapaleun, irailaren
‎1926ko bilera hartan erabaki zuten Uztaritzera eramatea elkartearen egoitza. Elkartearen izenaren idazkera ere aldatu egin zuten: Eskual Zaleen Biltzarra izatetik, Eskualzaleen Biltzarra izatera228.
‎Partaidetzari buruz bildu ahal izan ditugun datuek Apestéguyren iritzia sendotu egin du, 1921, 1926 eta 1927 urteetan izan ezik242:
‎Rotaetche Portugaleteko zubiaren egilea izan zen. Dirua egin zuen lehergarriak saltzen, Munduko Lehen Gerraren garaian. Jauregia eraiki zuen Donibane Lohizunen; Piarres Xarrittonekin izandako elkarrizketa, Bilbo, 2002ko urtarrilaren 25a.
‎Laburbilduz, Constantin, Dassance, Diriart, Dufau, Eizagirre, Etchepare eta López de Mendizabalek 1926, 1928 eta 1929 urteetan egin zuten topo; era berean, Ariztimuño, Dassance, Eizagirre eta Elissaldek 1932, 1933 eta 1935ean; Dassance, Dufau eta Eizagirre 1926, 1928, 1929, 1933 eta 1935 urteetako bileretan elkartu ziren; Dassance, Eizagirre eta Elissalde 1929, 1932, 1933 eta 1935 urteetakoetan; azkenez, Dassance, Eizagirre eta Moulier 1926, 1932, 1933 eta 1935 urteetakoetan. Beraz, Louis Dassance eta José Eizagirre izan ziren harreman estuak lortzeko aukera handienak izan zituztenak Eskualzaleen Biltzarraren bilerak zirela medio, sarrien parte hartu zutenak izan baitziren.
‎Horrela, X X. mendearen hasierako gizarte modernoaren pizkundean Eskualzaleen Biltzarrak antzineko pentsamoldera atzera egin zuen bitartean, Eusko Ikaskuntza guztiz egokitu zen aro berrian sorturiko premia intelektualetara.
‎Baina jadanik 1849an Gratien Adéma Zaldubik Azkueri hitz egin zion Akademia sortzearen gurariaz:
‎Adémak aipaturiko Anton dAbbadie Dublinen jaiotako euskaltzalea zen, gurasoak hara joan baitziren iheslari Frantziako Iraultza garaian?. DAbbadiek etxean bizi zuen euskaltzaletasuna; 1849an, munduan zehar hainbat bidaia egin ostean, Abbadie izeneko jauregia etxebizitza bihurtu zuen, Hendaiatik hurbil eta 1851tik aurrera Euskal Jaiak antolatzeari ekin zion.
‎Azaldu beharra dago Iparraldeko esparru euskaltzalea bi zatitan zegoela banaturik, ideologia politikoak eraginda; Azkuek dAbbadiek bultzaturiko alternatiba xuriarekin egin zuen bat, Guilbeau eta Julien Vinson errepublikazaleek sustaturiko euskal festa gorrien aurrean276 Izan ere, Guilbeau eta Vinson kexu ziren dAbbadiek antolaturiko jaiak gero eta politizatuago zeudelako, kexu ziren xurien aldeko jaialdiak zirelako, hala nola, 1974an Jaungoicoa eta Erriya karlisten aldeko poesiak lehenengo saria irabazi zuenean?. Azkenean, Guilbeau eta Vison errepublikazaleak Association> Basque> de> Jeux> Floraux> eta bere ospakizun propioak antolatzeari ekin zioten.
‎1918an Cosme de Elgezabal eta Felix de Landaburu Bizkaiko diputatuek euskal hizkuntza zainduko zuen delako erakundea eratzeko proposamena egin zuten279 Bizkaia, Gipuzkoa, Araba zein Nafarroako diputazioek erantzun zioten eskaerari, baina Eusko Ikaskuntzaren esku utzi zuten lana, 1918an Oñatin burutuz I. Kongresua. Raimundo Olabidek Akademia berriaren estatutua prestatu ostean, Eusko Ikaskuntzak ontzat hartu zuen 1919ko irailean.
‎1919ko bilera hartan Eusko Ikaskuntzak deitu egin zituen Oñatiko batzarrean izendatuak izan ziren lau euskaltzain: Resurreccion Mª Azkue, Arturo Campion, Luis Eleizalde eta Julio Urkijo.
‎Horrekin batera, Broussainek Azkueri hitz egin zion Martin Guilbeau Akademiakide izendatzearen egokitasunaz, errepublikazalea izan arren. Aita Sainduaren Errepublikaren aldeko Entziklikaren ondorioz, hainbat apaiz errepublikar zeuden?; Maurice Harriet eta Emmanuel Inchauspe akademiakide komenigarritzat ere jo zituen Broussainek285.
‎Jose Agerre, Domingo Agirre, Jean Blaise Adema, Pierre Broussain, Juan Bautista Eguskiza, Ramón Intzagarai, Pierre Lhande290 eta Raimundo Olabide; aranazaleen nahiak Olabideren alde nagusitu ziren, beraz. Hala ere, Jean Blaise Ademak uko egin zion euskaltzain izateko eskaintzari, gai ez zelakoan, lanpeturik egoteaz gain291; Martin Landerretche aukeratu zuten ordezko, Broussain eta Lhandek proposaturik292 Beraz, Iparraldeko hiru eta Hegoaldeko bost euskaltzain izendatu zituzten Hegoaldeko Diputazioek sorturiko euskal Akademiarako, euskalki guztiak ordezkaturik izateaz arduratuz.
‎Euskaltzaindiak argitaraturiko Euskerari dagokionez, artikulu gutxi argitaratu zituzten bertan, aldizkariak orri gehienak ematen baitzituen bileren bilakaera eta onartutako hizkuntz arauen berri emateko. Bide batez, esango dugu, 1924ko abenduaren 22an eskaintza egin ziotela Sebero Altuberi Euskera> Euskaltzaindiaren agerkariaz ardura zedin, agerkaria nola erreztu ta irakurgarriago egin litekeen txostena ere buru zezan eskatuz297.
‎Euskaltzaindiak argitaraturiko Euskerari dagokionez, artikulu gutxi argitaratu zituzten bertan, aldizkariak orri gehienak ematen baitzituen bileren bilakaera eta onartutako hizkuntz arauen berri emateko. Bide batez, esango dugu, 1924ko abenduaren 22an eskaintza egin ziotela Sebero Altuberi Euskera> Euskaltzaindiaren agerkariaz ardura zedin, agerkaria nola erreztu ta irakurgarriago egin litekeen txostena ere buru zezan eskatuz297.
‎Lehenago azaldu dugun bezala, Lehen Mundu Gerra bukaturik, gerlatik itzuli ziren gerlari ohiek Eskualduna> eta honen zuzendaria zen Jean Blaise Adémarengandik urrundu egin ziren eta Gure> Herria> aldizkaria prestatzeari ekin zioten300.
‎Jean Etchepare Gure> Herria> argitaratzearen kontra agertu zen hasiera baten, euskaldunei berriak eskaintzeko Eskualduna> nahikoa zelakoan301 Handik gutxira onartu egin zuen, ostera, baita lagundu ere, oharturik halere, jende eskolatu hainitzek ez zutela Eskualduna> irakurtzen arruntegi hertsiegi, haurregi zaukatelakoan302 Dena dela, Xarritton hitzetan, hilabetekari berriak nahi t ez eremua xuhurtu zion Eskualduna> xaharrari303.
‎Hain zuzen ere, Gure> Herriaren orrialdeek lehenengoz hitz egin zuten Piarres La, ttez intelektual preziatu gira 1924ko uztailean, Jean Etcheparek Piarres Gure> Herriaren irakurleei ezagutzera eman zienean La, ttek Eskualzaleen Biltzarrak banaturiko lehen saria irabazi ondoren307; idazle berberak luze idatzi zuen La, tteri buruz 1924ko iraileko zein urriko zenbakietan308:
‎Gure> Herriak Eskualdunarekin> zituen harreman komunen berri eman zuen, adieraziz: Gure ustez segurik Gure Herria hartzen duten gutiz gehienek Eskualduna irakurtzen dute317 Beste aldetik, Dominique Soubelet zoriondu egin zuen Jean Elissaldek Gure> Herriaren orrialdeetan, kaleratu berri baitzuen sei orriko Eskualduna:
‎Konkretuki RIEV ez hitz egin zuen La, ttek Gure> Herrian, esanez: bethi bezain azkar eta mamitsu heldu zaiku321.
‎Horrela, Espainiako gerra garaian, Piarres La, ttek gonbita egin zien RIEV> eta Euskaltziandiaren lankideei, Gure> Herriarekin elkar zitezen lanean jarraitzeko:
‎Aldizkari berean idazteak ez du esan nahi lankideek harremanik izan zutenik; euskalzaleek burutu zituzten bilera eta ospakizunak izan ziren, ostera, elkarrekikotasuna eragin zutenak. Hain zuzen ere, Jean Etcheparek Piarres La, tteren aurkezpena Gure> Herrian egin zuen urte berean325, 1924an, aldizkari horrek dei bat zabaldu zuen lankideen artean Lapurdiko Getarian elkartzeko, elkarren arteko ezaguera egiteko garaia zelakoan: bostpaseiez bertze langileek, sail berari, elgarri josiak bezala, hiru urthe huntan ari eta, etzakiten oraino elgarren berri argirik326.
‎Jean Ybarnégaray diputatua, Edmond Goyenetche Uztaritzeko kontseilaria eta Maurice Souberbielle Uztaritzeko alkatea. Hegoaldekoen artean Lapurdiko Getariara hurbildu ziren José Eizagirre eta Isaac López de Mendizabal, Bitor Garitaonaindia Garbi eta Anbrosio Zatarain, Argia> aldizkariko ordezkariak azken biak328 Apestéguy, Saint Pierre, Eizagirre, Ybarnégaray329 eta Colasek hitz egin ostean, aita Donostia entzun zuten pianoa jotzen eta Garitaonaindia bertsoka. Baliteke Piarres La, tte hizlarien hitzok entzun izatea Getariako bileran, horren berri zehatzik ez badugu ere.
‎Ikus dezagun nola kontatu zuen La, ttek bilera horren zioa berrogeita hamar urte beranduago, Serge Monierek egin zion elkarrizketa luze batean (La, ttek 1928an kokatu zuen bilera hori): Et cétait Mr Blazy qui était lAdministrateur de la Revue.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
egin 7.858 (51,73)
Lehen forma
egin 7.858 (51,73)
Argitaratzailea
Konbinazioak (2 lema)
egin behar 599 (3,94)
egin ezan 295 (1,94)
egin nahi 250 (1,65)
egin ahal 88 (0,58)
egin ez 74 (0,49)
egin ohi 68 (0,45)
egin beharreko 37 (0,24)
egin ere 34 (0,22)
egin bezala 26 (0,17)
egin ahala 24 (0,16)
egin gabe 24 (0,16)
egin aditz 20 (0,13)
egin lan 16 (0,11)
egin gura 15 (0,10)
egin ondoren 14 (0,09)
egin ote 13 (0,09)
egin ar 12 (0,08)
egin baino 11 (0,07)
egin egin 11 (0,07)
egin ondoan 11 (0,07)
egin aurre 10 (0,07)
egin berri 10 (0,07)
egin bide 10 (0,07)
egin gogo 10 (0,07)
egin omen 10 (0,07)
egin al 9 (0,06)
egin beharrean 9 (0,06)
egin ezean 9 (0,06)
egin ezin 9 (0,06)
egin bera 8 (0,05)
egin den 7 (0,05)
egin erabaki 7 (0,05)
egin bihar 6 (0,04)
egin aitzinamendu 5 (0,03)
egin ala 5 (0,03)
egin araztu 5 (0,03)
egin barik 5 (0,03)
egin bezalako 5 (0,03)
egin esan 5 (0,03)
egin ikerketa 5 (0,03)
egin nahiz 5 (0,03)
egin ostean 5 (0,03)
egin uste 5 (0,03)
egin ustez 5 (0,03)
egin zuek 5 (0,03)
egin arte 4 (0,03)
egin baldin 4 (0,03)
egin haiek 4 (0,03)
egin hori 4 (0,03)
egin ondotik 4 (0,03)
egin orde 4 (0,03)
egin predikatu 4 (0,03)
egin prentsa 4 (0,03)
egin proposamen 4 (0,03)
egin > 3 (0,02)
egin asmo 3 (0,02)
egin diol 3 (0,02)
egin euskal 3 (0,02)
egin euskara 3 (0,02)
egin gaizki 3 (0,02)
egin gisako 3 (0,02)
egin gu 3 (0,02)
egin ikusi 3 (0,02)
egin itzulpen 3 (0,02)
egin mehatxu 3 (0,02)
egin zale 3 (0,02)
egin a 2 (0,01)
egin arin 2 (0,01)
egin aurten 2 (0,01)
egin azalpen 2 (0,01)
egin azterketa 2 (0,01)
egin aztertu 2 (0,01)
egin baina 2 (0,01)
egin bat 2 (0,01)
egin beste 2 (0,01)
egin bikote 2 (0,01)
egin bitarte 2 (0,01)
egin egitura 2 (0,01)
egin egon 2 (0,01)
egin ei 2 (0,01)
egin ekarpen 2 (0,01)
egin elkarrizketa 2 (0,01)
egin euskaldun 2 (0,01)
Konbinazioak (3 lema)
egin behar ukan 193 (1,27)
egin nahi ukan 119 (0,78)
egin ohi ukan 28 (0,18)
egin behar egon 16 (0,11)
egin ez ukan 16 (0,11)
egin ez ezan 10 (0,07)
egin nahi bada 9 (0,06)
egin beharreko lan 8 (0,05)
egin behar esan 7 (0,05)
egin ezan gu 6 (0,04)
egin gura ukan 6 (0,04)
egin ahal ezan 5 (0,03)
egin behar ez 5 (0,03)
egin behar lan 5 (0,03)
egin ezan eskatu 5 (0,03)
egin nahi esan 5 (0,03)
egin ahal ukan 4 (0,03)
egin baino lehen 4 (0,03)
egin baino lehenago 4 (0,03)
egin beharreko aldaketa 4 (0,03)
egin ezan nahi 4 (0,03)
egin ezin ukan 4 (0,03)
egin ustez desegin 4 (0,03)
egin ahal egin 3 (0,02)
egin ala ez 3 (0,02)
egin behar al 3 (0,02)
egin behar baita 3 (0,02)
egin behar egin 3 (0,02)
egin bera erantzukizun 3 (0,02)
egin ez ekin 3 (0,02)
egin ez ez 3 (0,02)
egin ezan aditz 3 (0,02)
egin ezan baino 3 (0,02)
egin ezan erreferentzia 3 (0,02)
egin gogo ukan 3 (0,02)
egin nahi ez 3 (0,02)
egin > ez 2 (0,01)
egin aditz osagarri 2 (0,01)
egin aitzinamendu aipatu 2 (0,01)
egin ala esan 2 (0,01)
egin asmo ukan 2 (0,01)
egin behar beraz 2 (0,01)
egin behar den 2 (0,01)
egin behar ote 2 (0,01)
egin behar zendu 2 (0,01)
egin beharreko ekintza 2 (0,01)
egin beharreko hautu 2 (0,01)
egin bera odol 2 (0,01)
egin diol kontu 2 (0,01)
egin ere bai 2 (0,01)
egin ere halaxe 2 (0,01)
egin ere ukan 2 (0,01)
egin ez arren 2 (0,01)
egin ezan bat 2 (0,01)
egin ezan beste 2 (0,01)
egin ezan bezalako 2 (0,01)
egin ezan hain 2 (0,01)
egin ezan hainbat 2 (0,01)
egin ezan lan 2 (0,01)
egin ezan moduan 2 (0,01)
egin gisako esaldi 2 (0,01)
egin gu hizkuntza 2 (0,01)
egin nahi ari 2 (0,01)
egin nahi nu 2 (0,01)
egin uste desegin 2 (0,01)
egin uste ukan 2 (0,01)
egin > e 1 (0,01)
egin a falta 1 (0,01)
egin aditz aditz 1 (0,01)
egin aditz arin 1 (0,01)
egin aditz baliatu 1 (0,01)
egin aditz bestelako 1 (0,01)
egin aditz erabili 1 (0,01)
egin aditz ez 1 (0,01)
egin aditz laguntzaile 1 (0,01)
egin aditz lokuzio 1 (0,01)
egin aditz oihartzun 1 (0,01)
egin aditz osatu 1 (0,01)
egin aditz subjektu 1 (0,01)
egin aditz trantsitibo 1 (0,01)
egin ahal bada 1 (0,01)
egin ahal bera 1 (0,01)
egin ahal dote 1 (0,01)
egin ahal galbide 1 (0,01)
egin ahal hutsune 1 (0,01)
egin ahal neutro 1 (0,01)
egin ahal orduan 1 (0,01)
egin ahal oro 1 (0,01)
egin ahal oso 1 (0,01)
egin ahal zabal 1 (0,01)
egin ahala desagertu 1 (0,01)
egin ahala ere 1 (0,01)
egin ahala irakurri 1 (0,01)
egin ahala ohartu 1 (0,01)
egin ahala zuzendu 1 (0,01)
egin aitzinamendu ere 1 (0,01)
egin aitzinamendu erlatibizatu 1 (0,01)
egin aitzinamendu hilabete 1 (0,01)
egin al ezan 1 (0,01)
egin ar ideia 1 (0,01)
egin araztu ahalegin 1 (0,01)
egin arin eduki 1 (0,01)
egin aurre eginkizun 1 (0,01)
egin aurre iradokizun 1 (0,01)
egin aurten Erramun 1 (0,01)
egin azalpen hori 1 (0,01)
egin azterketa ikusi 1 (0,01)
egin baina gertakari 1 (0,01)
egin baina gizon 1 (0,01)
egin baino anitz 1 (0,01)
egin baino lehentxeago 1 (0,01)
egin baino obra 1 (0,01)
egin barik baina 1 (0,01)
egin barik ikusi 1 (0,01)
egin bat ere 1 (0,01)
egin bat irabazi 1 (0,01)
egin behar ahalegin 1 (0,01)
egin behar aitor 1 (0,01)
egin behar bada 1 (0,01)
egin behar baldin 1 (0,01)
egin behar delako 1 (0,01)
egin behar derrigorrez 1 (0,01)
egin behar direlako 1 (0,01)
egin behar eduki 1 (0,01)
egin behar egokitu 1 (0,01)
egin behar entseatu 1 (0,01)
egin behar eurak 1 (0,01)
egin behar gaitu 1 (0,01)
egin behar hau 1 (0,01)
egin behar iruditu 1 (0,01)
egin behar jo 1 (0,01)
egin behar ko 1 (0,01)
egin behar kukurruku 1 (0,01)
egin behar miresgarri 1 (0,01)
egin behar nu 1 (0,01)
egin behar omen 1 (0,01)
egin behar ondorengo 1 (0,01)
egin behar osoki 1 (0,01)
egin behar perpaus 1 (0,01)
egin behar planteatu 1 (0,01)
egin behar premiazko 1 (0,01)
egin beharrean beste 1 (0,01)
egin beharrean par 1 (0,01)
egin beharrean sabindar 1 (0,01)
egin beharreko agerraldi 1 (0,01)
egin beharreko azterketa 1 (0,01)
egin beharreko bisita 1 (0,01)
egin beharreko erdibide 1 (0,01)
egin beharreko eredu 1 (0,01)
egin beharreko gauza 1 (0,01)
egin beharreko guzti 1 (0,01)
egin beharreko hizkuntza 1 (0,01)
egin beharreko ibilbide 1 (0,01)
egin beharreko indar 1 (0,01)
egin beharreko interpretazio 1 (0,01)
egin beharreko irakurketa 1 (0,01)
egin beharreko jarduera 1 (0,01)
egin beharreko kontsulta 1 (0,01)
egin beharreko lehen 1 (0,01)
egin beharreko Nafarroa 1 (0,01)
egin beharreko urrats 1 (0,01)
egin beharreko zailtasun 1 (0,01)
egin beharreko zeregin 1 (0,01)
egin bera apaiztasun 1 (0,01)
egin bera hautu 1 (0,01)
egin bera jauzi 1 (0,01)
egin berri labur 1 (0,01)
egin beste artikulu 1 (0,01)
egin beste aspaldian 1 (0,01)
egin bezala idatzi 1 (0,01)
egin bezalako bat 1 (0,01)
egin bezalako beste 1 (0,01)
egin bezalako predikatu 1 (0,01)
egin bide hura 1 (0,01)
egin bide ukan 1 (0,01)
egin bihar ukan 1 (0,01)
egin bikote halere 1 (0,01)
egin bikote ukan 1 (0,01)
egin bitarte zuzendu 1 (0,01)
egin den frantses 1 (0,01)
egin den hizkuntzalaritza 1 (0,01)
egin diol jan 1 (0,01)
egin egin behar 1 (0,01)
egin egin inor 1 (0,01)
egin egin lan 1 (0,01)
egin egitura aditz 1 (0,01)
egin egon ministro 1 (0,01)
egin ekarpen teoriko 1 (0,01)
egin elkarrizketa bat 1 (0,01)
egin erabaki ere 1 (0,01)
egin erabaki orduan 1 (0,01)
egin ere apaizgaitegi 1 (0,01)
egin ere egin 1 (0,01)
egin ere erdara 1 (0,01)
egin ere hor 1 (0,01)
egin ere jainko 1 (0,01)
egin ere jakin 1 (0,01)
egin esan nahi 1 (0,01)
egin euskal eremu 1 (0,01)
egin euskal gramatika 1 (0,01)
egin euskal literatura 1 (0,01)
egin euskaldun k. 1 (0,01)
egin euskaldun n 1 (0,01)
egin euskara aldarri 1 (0,01)
egin euskara batu 1 (0,01)
egin ez ar 1 (0,01)
egin ez baita 1 (0,01)
egin ez egin 1 (0,01)
egin ez egon 1 (0,01)
egin ez ere 1 (0,01)
egin ez jakin 1 (0,01)
egin ezan adjektibo 1 (0,01)
egin ezan aldaketa 1 (0,01)
egin ezan aldundi 1 (0,01)
egin ezan amoreagatik 1 (0,01)
egin ezan arren 1 (0,01)
egin ezan arte 1 (0,01)
egin ezan Asteasu 1 (0,01)
egin ezan autore 1 (0,01)
egin ezan BAB 1 (0,01)
egin ezan baina 1 (0,01)
egin ezan bakar 1 (0,01)
egin ezan bala 1 (0,01)
egin ezan batere 1 (0,01)
egin ezan batzuetan 1 (0,01)
egin ezan behin 1 (0,01)
egin ezan beldur 1 (0,01)
egin ezan beldurrez 1 (0,01)
egin ezan berez 1 (0,01)
egin ezan bide 1 (0,01)
egin ezan bigarren 1 (0,01)
egin ezan bilatu 1 (0,01)
egin ezan Bizkaia 1 (0,01)
egin ezan bultzatu 1 (0,01)
egin ezan egiazko 1 (0,01)
egin ezan egin 1 (0,01)
egin ezan egoera 1 (0,01)
egin ezan egon 1 (0,01)
egin ezan ekarpen 1 (0,01)
egin ezan ekarri 1 (0,01)
egin ezan elgar 1 (0,01)
egin ezan ene 1 (0,01)
egin ezan enpresa 1 (0,01)
egin ezan eragin 1 (0,01)
egin ezan ere 1 (0,01)
egin ezan erreflexibo 1 (0,01)
egin ezan esatari 1 (0,01)
egin ezan etorri 1 (0,01)
egin ezan Euskaltzaindia 1 (0,01)
egin ezan euskara 1 (0,01)
egin ezan ez 1 (0,01)
egin ezan galde 1 (0,01)
egin ezan galdegin 1 (0,01)
egin ezan ganbara 1 (0,01)
egin ezan garaipen 1 (0,01)
egin ezan gazte 1 (0,01)
egin ezan geu 1 (0,01)
egin ezan gisako 1 (0,01)
egin ezan haiek 1 (0,01)
egin ezan hil 1 (0,01)
egin ezan hitz 1 (0,01)
egin ezan horrelako 1 (0,01)
egin ezan huts 1 (0,01)
egin ezan idazle 1 (0,01)
egin ezan ihes 1 (0,01)
egin ezan ikasketa 1 (0,01)
egin ezan ikasmaterial 1 (0,01)
egin ezan ikastola 1 (0,01)
egin ezan ikerketa 1 (0,01)
egin ezan ikusi 1 (0,01)
egin ezan ikusteko 1 (0,01)
egin ezan inor 1 (0,01)
egin ezan interpretazio 1 (0,01)
egin ezan ipar 1 (0,01)
egin ezan izen 1 (0,01)
egin ezan kalte 1 (0,01)
egin ezan kantu 1 (0,01)
egin ezan keinu 1 (0,01)
egin ezan kontakizun 1 (0,01)
egin ezan kontra 1 (0,01)
egin ezan Mitxel 1 (0,01)
egin ezan XVIII. 1 (0,01)
egin ezean ez 1 (0,01)
egin ezean harreman 1 (0,01)
egin gabe akordio 1 (0,01)
egin gabe aldatu 1 (0,01)
egin gabe aurre 1 (0,01)
egin gabe egin 1 (0,01)
egin gabe egon 1 (0,01)
egin gabe erbesteratu 1 (0,01)
egin gabe ez 1 (0,01)
egin gabe jokatu 1 (0,01)
egin gabe mintzaira 1 (0,01)
egin gaizki kontu 1 (0,01)
egin gaizki ukan 1 (0,01)
egin gisako aditu 1 (0,01)
egin gu suntsitzaile 1 (0,01)
egin gura duda 1 (0,01)
egin gura ez 1 (0,01)
egin gura ezta 1 (0,01)
egin haiek joan 1 (0,01)
egin hori erabili 1 (0,01)
egin ikerketa erakutsi 1 (0,01)
egin ikerketa ez 1 (0,01)
egin ikusi orain 1 (0,01)
egin itzulpen ere 1 (0,01)
egin itzulpen hori 1 (0,01)
egin lan arretatsu 1 (0,01)
egin lan guzi 1 (0,01)
egin lan horiek 1 (0,01)
egin lan hura 1 (0,01)
egin lan kontent 1 (0,01)
egin lan landa 1 (0,01)
egin lan muin 1 (0,01)
egin lan oinarritu 1 (0,01)
egin lan osatu 1 (0,01)
egin lan oso 1 (0,01)
egin lan zikin 1 (0,01)
egin nahi ageri 1 (0,01)
egin nahi batzuk 1 (0,01)
egin nahi den 1 (0,01)
egin nahi eman 1 (0,01)
egin nahi ezin 1 (0,01)
egin nahi guraso 1 (0,01)
egin nahi hori 1 (0,01)
egin nahi iruditu 1 (0,01)
egin nahi maiz 1 (0,01)
egin nahi nagusitu 1 (0,01)
egin nahi ordu 1 (0,01)
egin nahi sustrai 1 (0,01)
egin nahiz eman 1 (0,01)
egin ohi bezala 1 (0,01)
egin ohi delako 1 (0,01)
egin ohi esan 1 (0,01)
egin ondoan eliza 1 (0,01)
egin ondoan posible 1 (0,01)
egin ondoan sendatu 1 (0,01)
egin ondoren desegin 1 (0,01)
egin ondoren ere 1 (0,01)
egin ondotik ere 1 (0,01)
egin orde ele 1 (0,01)
egin ostean akademia 1 (0,01)
egin ote zitu 1 (0,01)
egin predikatu adibidez 1 (0,01)
egin predikatu ere 1 (0,01)
egin predikatu euskara 1 (0,01)
egin predikatu oso 1 (0,01)
egin prentsa adierazpen 1 (0,01)
egin prentsa esku 1 (0,01)
egin prentsa frantses 1 (0,01)
egin prentsa garapen 1 (0,01)
egin proposamen bera 1 (0,01)
egin proposamen Nafarroa 1 (0,01)
egin proposamen oinarritu 1 (0,01)
egin uste esan 1 (0,01)
egin zale baizik 1 (0,01)
egin zuek artikulu 1 (0,01)
egin zuek bera 1 (0,01)
egin zuek porrot 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia