Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 333

2000
‎Sozialistok ez diogu gure erantzukizunari uko egiten euskal gatazkaren ebazpenean. Hala ere, guk gatazkaren ebazpenaz berba egiten dugunean terrorismoarekin bukatzeko moduaz berba egiten dugu.
‎Tresna hura Inozenzio Aierbek berak gorde zuen, San Migeleko Santutegiaren barrenean eta bere zaintzapean egon zen urte askotan. Euskararen alde eginikoaren truk euskal makila bat jasoko du ekainaren 9an.
‎Ez da hori, inondik inora. Guk ez dugu hitz egin euskal sozialistekin, ez dugu mozten EHrekin besteekin joateko. Hau ez da truke bat.
‎–Euskal herriaren arazoa eta existentzialismoa?, Juana Atxabal-ek berak Existentzialismoahumanismo bat da ren eginiko euskal itzulpenaren. Sarreran?, 46 orr.
‎ni neu izatera etorri naiz. Zukua aterako diot Irlandako egonaldi honi, azken tanta ere zurrupatuko dut, eta ez diot iraganari so egingo Euskal Herrira itzuli arte. Eta orduan Rocíorekin gogoratuko naiz, eta nire askatasuna aurreiritzirik gabe gauzatzen ari naizen bidaia honekin.
‎Irratia zuten jarria tabernan, eta halako batean PiLT taldearen" Hil da Jainkoa" kantua hasi ziren ematen. Oso modan zegoen garai hartan kantu hura, nonahi entzuten zen, baina banuen susmoa Lauaxetak egindako euskal kulturako ikastaro trinkoetan rock musikak oso leku apala izango zuela eta, horrenbestez, kantu hura ez zuela ezagutuko.
2001
‎Horiek horrela historia piska bat eginez Euskal Herri osoko prozesu bat ireki zen iaz, hiru oinarri argietan: independentzia, sozialismoa eta euskalduna.
‎Puntu honetan arlotekeriarik larriena aski hurbil dugu. Halaz guztiz ere euskal liburuak ez dira egin Euskal Herri osorako (eta hemen Euskal Herri osoak esan nahi du euskaraz egiten ziren eskualdeak), baizik zati edo herrialde baterako. Eta alde batean gauzak goraka zebiltzanean, beste aldean beheraka zebiltzan.
‎Bestalde, J. Zabaleta zuzen dago, Lur-ek ez du" unibertsitateak, nonbait, biltzen eta adosten ez dituen historialariak" elkartzeko eta lanean jartzeko inolako obligaziorik, eta besteok ezin diogu ihes egin Euskal Herriko edo edonongo Historia liburuak euskaraz argitaratu ez izanaren ardurari. Baina, nire ustez, Lur-ek hala egingo balu laguntza ederra eskainiko luke, eta adosago egongo litzateke bere printzipioekin, eta liburuak saltzeko baliatzen duen imajinario euskaltzalearekin.
2002
‎Antología de la narrativa vasca actual (1986) liburuaren aitzinsolasean, J. M. Lasagabaster kritikariak lirikotasunaren eta barne munduen nagusitasuna sumatu zuen 1970eko hamarkadaren amaierako eta 1980ko hamarkadaren hasierako zenbait euskal eleberritan. Baina, gainera, ez zuen dudarik egin euskal eleberrigintzak errealitateari aurre egiteko beren kabuz eusten zioten fikzio unibertsoak sortzeko orduan zituen zailtasunen salaketa egitean. Lehenago defendatutakoaren ildotik, Lasagabasterrek deitoratu egin zuen Barojaren eleberrigintzak euskal idazleen artean izandako jarraipen eskasa, eta eleberrigintza tipologia errealistak gure panoraman egin zitzakeen mesedeak defendatu zituen.
‎Oartu ta ikasi daigun euzkel joskera, euzkel sintaxis. Ona" Larreko" maitagarrijaren aspaldiko lelo zuurra.
‎Esan dugunez, merkatu hori izan da euskal ekonomiaren berezkomerkatu babestua, 1993an Europako merkatu bakarra indarrean ipini arte. Horrelaulertzen da ezen 1985ean, hots, Europako Elkarterako atxikimenduaren aurretik, Estatuko merkatuetan eginiko euskal produktuen salmenta BPGaren %60 izatea.Baina, hamar urte beranduago, Estatuko merkatuak euskal produktuen BPGaren%36 erakartzen zuen. Bitartean, Europako Batasuneko merkaturako joera alderantzizkoa izan da.
‎Azkenik, Ipar Euskal Herriari dagokionez, bertan dauden unibertsitate ikastetxeak Bordele edo Paueko unibertsitateetako zatiak izanik, ezinezkoa egitenda euskal irakaskuntzaren garapen minimoa ziurtatzea, hango hainbat erakundekaskotan galdegin dutenari muzin eginez.
‎Beharbada, Lefebvre euskal historiografiarenerreferentzia nagusi bihurtuko zen gerra ostean, naziek Parisen hil izan ez balute, erresistentzian sarturik baitzegoen. Laburbilduz, mendearen lehen herenean, EuskoIkaskuntzaren inguruan egindako Euskal Herriari buruzko ikerketek, estatus zientifikoa sendotu zuten, unibertsitaterik ez baitzegoen. Aldi berean, euskal abertzaletasunaren ikuspegi itxitik ere landu zen historia, Zabala, Bernardino de Estella etaBernardo Estornes Lasaren testuetan.
‎Baina esan behar dut kontu hau bera, negozioarena esan nahi dut, honetan pixka bat erne gabiltzan guztiok ongi aski dakigun gisa, Mitxelena [17] irakasleak aspaldi salatu zuela, irakasle argi hark oraingoari bakarrik so ibili beharrean, beti baitzuen gogoan geroaren gobernua. Baina ez zitzaion, nonbait, aparteko kasurik egin Euskal Herriak bere historian eman duen buru argienetako hari.
‎Ez baita gauza bera. Nahiz jendetasunak menturaz hala aginduko lukeen, ez nuen inolako azalpenik eskuratu gero, gauzarik arruntena izango balitz bezala euskaltzain eta errektore den bati ziztuka egitea euskal besta batean. Egia esan, ez nituen espero ere.
‎Baina, esan bezala, gauzak aldatu dira: zuek zuen bidea hartu nahi duzue, normala denez, zuen arazoak lehenago baino gardenkiago azaleratzen dituzue, askatasun handiagoarekin, eta ez zaizue hain erraz gertatzen identifikazio hori egitea euskal akademiarekin, urrun ikusten duzuelako, nola ikusten dituzuen urrun holako akademia guztiak, balio ere, ez baitakizue zertarako balio dezaketen, titi jorran ibiltzea, barkatu hain gordin ibiltzea, askoz ere atseginago gerta daitekeen adin horretan. Dena dela, badut uste Euskaltzaindia osatzen dugun 24 euskaltzainok badugun egun orain arte izan ez dugun erantzukizun berria, eta erantzuna eman behar dugun, erantzun egokia gainera, inoiz baino idazle eta ikertzaile hobeak dituen Euskal Herri honetako euskaltzaleen aitzinean.
‎Beste adibide bat: Bernardo Atxagak Bilboko Bidebarrieta liburutegian eman zuen hitzaldi famatuan, zati txiki batean baino ez zuen hitz egin euskal kulturaren egoera tamalgarriaz, eta, hala eta guztiz ere, sekulako oihartzuna izan zuen (halakoak entzutea oso ezohikoa den seinale). Pello Lizarralde, bestalde, Larrepetit bere azken eleberria zela-eta egin zizkioten elkarrizketetan euskal literaturaren orainaz tonu kritikoan mintzatu zen, halakoak esanez (besteak beste):
‎Honaino iritsi garelarik, batek baino gehiagok pentsa lezake orain arte egindako azterketa honek berdin balio dezakeela Espainiar Estatuko beste unibertsitateetarako, eta, beraz, ez duela inolako ekarpenik egiten Euskal Herr iko ikerkuntzaren beharren ikuspuntutik. Eta neurri batean egia da hori, baina ez guztiz.
‎Duela hogeita bost urte ia ez zen ikerkuntzarik egiten Euskal Herrian. Ez zegoen ia bat ere ikerketa erakunderik, eta zeuden unibertsitate guneetan ere ez zen gehiegi egiten.
‎Finantzazio publikoko erakunde pribatu horrek pertsonal propio gutxi dauka, baina lurralde hartako unibertsitateetako irakasleekin sortutako harremanei esker, ikasketa asko eskaintzen ditu eta zabalkunde handia izan du azkeneko urteetan. Horrelako zerbait egiteko Euskal Herrian, Eusko Jaurlaritzak ez du muga legalik EAEn; edozein tokitatik lotzeko modua izango lukete ikasleek; gastuen aldetik, unibertsitate presentzialak baino askoz ere txikiagoak edukiko lituzke; etaEHUren izaera eta egiturak aldatzen ez direnez, ez luke bestelako arazorik gaur egungo unibertsitatearen agintariekin. Bide egokiagoa edota gutxienez egingarriagoa dirudi, nahiz eta unibertsitate berria gustukoagoa izan askok, neuk barne.°
‎Zalantzak ditut. Euskaldun guztiok ez dugu euskararekiko jarrera bera, ezta ere ez dugu bat egiten Euskal Unibertsitatearen aldeko aldarrikapenarekin. Orduan, nortzuk osatuko genuke Euskal Unibertsitatea?
2003
‎Bien bitartean, Estatu espainiarraren estrategiak lehen oztopo azpimarragarria jaso du Eusko Legebiltzarrean. Legearen interpretazio interesatua eta gaiztoa eginaz euskal gizartearen gehiengoa ordezkatzen duen erakundea makurrarazi nahi izan du. Makurrarazi eta baliogabetu.
‎Inguru horretan Fernando Valls-en iradokizuna izan zen azken urteotan egindako euskal literaturaz monografikoa egitea. Gaia aipatu zidanean ideia bi etorri zitzaizkidan burura:
‎Gaur egun auzitegiko medikuak, antropologoak, armetan adituak, historialariak eta beste hogei bat lagunek osatzen dute talde hori. Faxistek desagerrarazitakoen inguruko ikerketa integrala egiteko Euskal Herrian dagoen talde bakarra denez, Eusko Jaurlaritzak hitzarmena izenpetu du Aranzadirekin, eta hemendik aurrera Euskal Herriko hilobi komunen mapa osatu eta gorpuzkinak altxatzen hasiko dira. «Baina haien senideek, udalek edo norbaitek eskatzen badute bakarrik altxako ditugu» argitzen du Iñaki Egaña historialariak.
‎Azken urtean, oker ez banago, beste liburu mardul bat be erosi eta eskuratu neban: Aita Santi Onaindiak egindako euskal poesiaren bilduma handia: Milla euskal olerki eder deritxona.
‎Pozik eta esker onez emon be: Zamarripari, ondo irabazita eukalako, erderaz egindako euskal gramatika baten eta hainbat idazti errez eta jatorren egilea izan zalako; Rekalderi, Ipar Ameriketan artzain euskaldunen eleiz artzain ebilela, hango bizimodua aitatzen deuskun nobela bitxia Deunor izenekoa idatzi ta argitaratu ebalako. Gainera, Arrate Irratian eta Boletín del Banco de Vizcaya orrian hainbat urtetan emon euskun, euskeraz, Ameriketako artzainen barri.
‎Etxenikeren posizioa logikoa zen, kontuan hartzen bada, Jaurlaritzan zuen postua eta unibertsitateari buruz zuen ikuspegia. Izan ere, 1979an argitaratutako artikulu batean, Mitxelenak egindako Euskal Unibertsitatearen definizioarekin bat egin zuen. Are gehiago, Etxenikeren ustez, unibertsitateak irakatsi eta, bereziki, ikertu egin behar zuen eta horretarako ezinbestekoa zen irakasleriaren hautaketa elitista eta zentro desberdinen arteko bereizketak indartzea80 Filosofia hori eta UEUk bultzatutakoa ez zetozen bat, inondik inora ere ez.
‎Emeki emeki ohitura hartu genuen pentsatzeko ETA edo IKren eraginez zirela gauzak aitzinatzen kultura edo politika mailan. Borroka armaturik ez balitz, ez zuten estatu zapal  tzaileek deus eginen Euskal Herriaren alde. Premiazkoa iruditzen zitzaigun.
‎Eliza katolikoak garai horietan leku guztietan, eta baita hemen ere, zabalduko duen kosmobisio probidentzialista eta moral zorrotza ezin ageriago geratzen da Europan bere garaikide eta antitesi duen fenomeno nagusiarekin –Ilustrazioarekin– parekatzen baldin badugu. " Euskal Kontrailustrazioa" deitu diot, hain zuzen, mundu ikuskera berri horri aurre egiteko euskal Elizak eta berari atxikitako tradiziozaleek indar  tzen duten mugimenduari. Neurri txiki batean baino ez dut kontrajartzen Euskal Ilustrazioa deitu zaion horri, hau da, Real Sociedad Bascongadako lagunarteari; izan ere," zalduntxoak" argiak eta berritzaileak baziren ere gai tekniko eta zientifikoei dagokionez, ez zuten apenas usaindu ere egin Europako Argien benetako mami etikoa:
‎Bigarren tesia, paganismoaren aldekoa, berriz, hamarkadetatik hona, hau da, sekularizazioaren abiadarekin batera (ikus Sarrera honen hirugarren atala), zenbait idazle abertzalek zabaldu dutena da, neurri handi batean XIX. bukaeran eta XX. hasieran Telesforo Aranzadik eta Barandiaranek egindako euskal mitologiaren interpretazioa erabiliz eta garatuz. Paganismozaleen arabera, benetako eta jatorrizko euskalduna nolakoa zen jakiteko kristau kutsutik alde egin behar da; horrela, Marik eta euskal sorginek hobeto erakutsiko lukete historiaurretik gaurdaino euskalduna nolakoa izan den, eta nolakoa izan behar duen.
‎Hezkuntza egoera nahiz diglosia egoera aldatzeko saiorik ez zen egin Euskal Herrian XIX. mendean ondo sartu arte. Gauza bitxia da hori, inondik ere, euskararen horrenbeste  apologista egonda.
2004
‎Hizkuntzak maite ditut (maputxea, espainola, katalana, malyalama...) eta nire hizkuntza maite dut (euskara), naturaltasunez, barruko indar batez, eta inongo panfleto eta apologiarik egin gabe euskal hizkuntza maite dut, hodei guztien azpitik, sasi guztien gainetik eta muga guztien erditik.
‎" Koldo oso gizon azkarra da, zuzena da bere lanetan. Asko gustatu zitzaidan berak egindako euskal poesiaren antologia. Nire antologiaren sarrera zorrotza da.
‎Non, nola eta norekin, eta zeinek eta zerk esaten digu Euskal Herria egiten dugula? Hau edo hori eginaz Euskal Herria egiten dugula edo ez dugula egiten. Partzuergoan debatean ari gara eta batek dio:
2005
‎ETAk aspaldiko urtetan okerretik okerrera jarraitzen du. Eta ez badu gogoeta sakona egiten euskal gizartearen aurrean eta bereziki abertzaleen aurrean gero eta egoera konplikatuagoan egongo da. ETAk egin dezakeen zerbitzu onena euskal gizarteari kasu egitea da, hau da, biolentziari uztea.
‎Gaur egun nahiko onartua da oso zaila litzatekeela kontsulta bakarra eta aldi berean egitea Euskal Herri osoan.
‎" Itzalgabea izan behar du, behin bakarrik ezkondua, jale urria, zentzuduna, onesta, ongi etorri egilea, irakasle trebea; ez edalea, ez mokokaria, eztia eta baketsua bai, ez diru gosea." (Tm 3,2). Ba ote liteke horrelako giristinorik ez daukan herririk, apezak egiteko Euskal Herrian?
‎Testuak(, likine: abuloraune: ekien: bilbiliars?) 100 Caminreal en (Teruel) aurkitu den beste testu baten(, likinete: ekiar: usekerteku?) 101 taxutze teknikoarekin antz handia du. Zenbait autorek, testuotako ekien eta ekiar formak egin euskal aditzarekin parekatu dituzte (Gorrochategui, 1995: 195), gogoratu jada P. Beltran-ek bere sasoian proposamen hori egin zuela.
‎Nola egin euskal pastel gozo bat
‎Hizkuntza ren normalizazio bidean falta den eskailera maila ezinbestekoa da hori, gure ustez, eta nerabe euskaldunekin hutsegite handi bat ari da egiten euskal telebista publikoa. Eta ez euskaradunekin bakarrik, Euskal Herrianbizi diren eta bizitzera etorri berri diren hainbeste eta hainbeste etorkinekin ere bai, baita etorkin horien seme alaba jaio berriekin eta datozen urteetan jaioko direnekin ere:
2006
‎Ez dakit zenbateraino lagunduko lukeen giro politiko berriak euskararen aurrerabiderako kontsentsu soziopolitiko zabalagoaren alde, edo alderantziz. Hau da, euskararen aurrerabiderako beharrezko den kontsentsu indartze hori egiteak euskal gizarteko joera desberdinetako jendea bilduko duen kontsentsua, ez ote liokeen normalizazio politikoari lagunduko. Arrazoi bategatik diot:
‎Baina, urte batzuk geroago idatzitako Etika protestantean, Weber-ek ez zion inongo aipamenik egin Euskal Herriari. Zergatik?
‎Hegazti gripearen jarraipena egiteko euskal batzordeak atzo bukatutzat eman zituen koarentena eta Salburuako (Gasteiz) hezegunearen inguruan ezarritako aparteko neurriak. Ekainaren 30ean H5N1 birusarekin kutsatutako somormujo bat agertu zen, Espainian atzemandako lehen kasua.
‎Eguerdi aldera hartu dute Ereagako hondartza Alcala de Henares, Gasteiz eta Sevillatik etorritako dozenaka militar ibilgailuk eta ehunaka soldaduk, armak agerian zituztela. Guztira, Espainiako Armadako 800 bat kide dabil egunotan maniobra militarrak egiten Euskal Herrian. Halabaina, paraxutisten brigadako bozeramaileak adierazitakoaren arabera, Algortan" ez zeuden guztiak".
2007
‎Frankisten erasoaldia zela medio, ez zen ahozko epaiketarik egin baina gerra ostean mundu osoan zehar emandako hitzaldietan eta bereziki 1956an egindako Euskal Mundu Biltzarrean, egun hura hizpide izan zuten, Jose Antonio Agirrek buruturiko txosten nagusiaren bitartez. Hogei urte lehenagoko abagune hartan biktimak «gure jendailak» erail zituztelako eta aginte tresnek kale egin zutelako errudun jotzen zuen bere burua lehendakariak berak, nahiz eta erailketak Euskal Gobernutik kanpo zegoen esparru politiko batek anarkistenak gehienbat sustatu.
‎" Durante estos catorce meses, hemos hecho menos que el PP de Aznar". Alegia, eta euskarara itzulita" ez dugu urratsik bat ere egin Euskal Herriari bere nazio eskubideak aitor dakizkion". Zeren zerbitzutan hartu du Rodriguez Zapaterok jokabide hori?
‎Herria hemen eta jauntxoak hor, ez zegoen beste tradiziorik. Gero II. Errepublika eta botereak eginiko euskal pobreen banaketa: batzuk rojoseparatistak, besteak erreketeak.
‎Hitz egidazu euskal surflarien nortasun bereziaz.
‎Hiru dira euskararen erabileran bereziki eragiten duten faktoreak, Eusko Jaurlaritzak egindako Euskal Herriko
‎Hiru dira euskararen erabileran bereziki eragiten duten faktoreak, Eusko Jaurlaritzak egindako Euskal Herriko Soziolinguistikazko Inkesta 2001 Euskararen Jarraipena III ikerketaren arabera. Faktore sozioestrukturalak, hau da, norbera bizi den herriko euskaldunen dentsitatea edo gune soziolinguistikoaeta norberaren harreman sareko euskaldunen dentsitatea dira gehien eragiten dutenak.
‎Laudion, ostera, XIX. mendearen azken aldera arte bizirik iraun zuen. Bada hiri horretarako eginiko euskal dotrina bat, 1828an bertako abadeek inprimarazi zutena, eta 80ko hamarkadan berriro argitaratu zena. XIX. mendearen azken herenean euskara egiten zen oraindino, ez bakarrik Laudion, baita Murgian eta Larrea aldean ere.
‎Gure gizarte modernoetan, adibidez, erlijioaren eraginak ezdu itzal handirik. Aipatu ere ez dugu egiten euskal nazioaren eraikuntza dela-eta, erlijioaren faktorea, garai batean ez bezala. Beraz, nazio identitatearen moldaeranlehengo elementu batzuk agertu ere ez dira egiten, garai batean, ez hain aspaldi, hiledo bizikoak izanagatik.
‎Ez dago kultur identifikazioa berebaitan ixteko gai den estaturik. Euskal identitateak ez du bat egingo euskal estatubatekin. Ez barruan, ez kanpoan.
‎Hiru artikulu Barojari buruz, ispilu politak hirurak ere ideia bat egiteko euskal mundutxoko giroari buruz Jakin sortu den urte horietan.
‎Bigarrena (Agirreren betiko kezka izan zena), euskal nortasunari eusteko lana. Ahalegin horien adierazgarri izan zen Euzkadiko Jaurlaritzak (Agirrek bultzatuta) 1956an Parisen egindako Euskal Mundu Biltzarra. Oposizio guztia, kanpokoa eta barrukoa, batzeko ahalegina izan zen Biltzarra, etorkizuna elkarrekin irudikatzeko asmoarekin.
‎Ez, ez ginen erratu. Orain hamar urte bete betean asmatu genuen esan genuenean Guggenheimek ez ziola ekarpen handirik egingo euskal kulturgintzari. Areago, bertako kulturgintzaren ispilu lana bete ez duen heinean, estaldura bat gehiago, geruza bat gehiago jarri dio bertako ekoizpenari, ikusezina bihurtzeraino.
2008
‎Belaunaldi bakoitza egoera eta testuinguru desberdin batetik abiatu da eta horrek erantzun diferente bat eman arazi dio galdera berari: zer egin euskal kulturak eta nortasunak bertako gizartean iraun dezan. Garai bakoitzak gizarte instituzio diferente bat sortzea eskatu die.
‎ez irakurleak, ez idazleak, ez eta kritikoak eurak ere. Kritika zintzoa egiteko Euskal Herriaren txikitasuna oztopoa dela irizten diote zenbaitek, idazleak eta kritikariak elkarren ezagun izaten baitira. Horrez gain, galdeketan parte hartu duen askoren iritzia da idazlea kritikari ere izateak murriztu egiten dituela kritika zintzoa egiteko aukerak; izan ere, zaila zaie kideen liburuen gaineko kritika zorrotzak egitea, are zailagoa kidea erdiguneko idazlea denean.
‎eskola askotan liburuaren etxeko irakurketara mugatzen da literaturaren lekua; beste batzuetan, teoria baino ez zaie irakasten ikasleei, liburuen irakurketarik agindu gabe. Horrekin lotuta, literaturaren bazterketa indartu baino ez du egiten Euskal Autonomia Erkidegoko Unibertsitaterako hautaprobak; izan ere, azterketa horretan hizkuntzarekin lotutako edukiak bakarrik neurtzen dira. Ikasleen euskara maila kaskarra ere literatura baztertzeko beste arrazoi bat da irakasleen esanetan; ikasleek euskararekiko duten ezagutza faltak beharrezko egiten du irakasgaia hizkuntzaedukien arabera antolatzea, literatura bigarren lekuan utziz.
‎Ez da kanpoko eta azaleko kontraesan bat, marko politikoa eta juridikoa aldatu ondoren konpon litekeen zer edo zer. Ez, barnekotasun horrek ezinezko bihurtzen du erdarez egindako Euskal Herririk.
‎1 Lan hau egiteko Euskal Herriko Unibertsitateko UPV 033.310 HB 194/ 98 egitasmoaren dirulaguntza jaso dugu. Lanean erabili ditugun biokimikako adibide berezitu asko, Martínez (2001) lanekoak dira, eta eskertzekoa dugu hasteko egile horrek biokimikari aditu modura eskaini digun laguntza guztia.
‎Ordea, zergatik ikus jokabide horretan Echepare poeta ikasigabea zelako markarik edo froga biderik? Ezaguna da Frantziako lehen Pizkundeko olerkariek ondokoek baino hizkuntza soilagoa eta artezagoa erabili zutela, eta, alderdi horretarik, Echeparek ere horrelako joera erakutsi zuela zalantzarik ez da, nahiz garaiko euskarazko erreferentziarik gabe, edo hain urriarekin, neke den mailakatze egokirik egitea euskal koplagintzaren barnean. Gogoan eduki, bestalde, garai hartan euskara landuak izan zezakeen gizarte oinarria kontuan harturik (baita neurri batean behintzat hizkuntzaren beraren bereizgarriak ere), euskal kopla egileek nahitaez mugatu behar izan zituztela beren koplagintzako jokoak, edukiaren eta erranbidearen arteko uztarduraren egokitasunari emanez lehentasuna.45 Artifizioak> (orduko hitzaren hartzeko) eskain zezakeen baliabiderik gabe, monotoniaren eta neurtitz pobreziaren irriskua hor zegoen, kopla egilearen jeinuak (du Bellayk allégresse> d, esprit> gisa definitu zuena; ikus 46 oharra) baizik gaindi ez zezakeena, Echepareren kasuan neurri batean gertatu bezala, zenbaiten ustez bederen:
‎37 Hau ez da balorazio kualitatibo bat, objektiboki neur daitekeena baino: abandotarrak ez zuen lortu Azkuek 1888­1903 epean atera zituen adina euskarazko liburu argitaratzea, Azkuek bezala euskara hutsezko aldizkaririk sortzea, Azkuek beste pertsonari euskara irakastea, Azkueren hiztegiaren pareko bilketa lanik egitea, Azkuek adina antzezlan idaztea, edota Azkuek beste harreman egitea Euskal Herri osoko kultur eragileekin.
‎Bi urte eman zituen bertan hiztegia argitaratzeko lanetan. Ataza gogaikarri eta monotonoa izan zen, baina azkenean ordura arte egindako euskal hiztegirik onena osatu ahal izan zuen: Diccionario vasco español francés.
‎Haren ustetan, Garmendia ez da inor Arabari, Bizkaiari eta Gipuzkoari zer interesatzen zaion eta zer ez erabakitzeko. «Horrelako baieztapenak egitea euskal gizartea iraintzea da».
‎Donibane Garaziko zubi azpietatik isurtzen den ura Baiona Ttipiaren bazterretik pasatzen da itsasora heldu aitzin. Aturrirekin bat eginez Euskal Herriaren eta Frantziaren arteko mugara heltzen den ur jarioak Baxenabarre eta Nafarroaren arteko mugan du abiapuntua. Ezterenzubitik gora joan behar da haren iturburua aurkitzeko, Beherobia errekan gora.
‎«Berrogei urtetan hobekuntzaren jakinduria metatu duen proiektua ez du, ez, orain huts egingo. Ondare horrekin ikastolek ez diote huts egingo euskal gizarteari XXI. mendean», ziurtatu zuen Tellituk. Ikastoletako ordezkariek lore sorta bana jaso zuten oholtza gainean.
‎«Espainian bultzatzen ari direnaren kontrakoa ari dira egiten Euskal Autonomia Erkidegoan», esan du Iñaki Galdos Gipuzkoako EAko presidenteak. Gaia kontu politikoekin nahastea egotzi die, eta PSE EEk ez duela fusioak ekar ditzakeen kalteen gaineko argudiorik eman gaineratu du.
‎Espainian bultzatzen ari direnaren aurkakoa ari dira egiten Euskal Autonomia Erkidegoan»
‎«Hainbeste urtean ikasi duzun guztia zakarrontzira botatzeko eskubiderik ez duzu», esan zion Torrealdaik. Gogoratu zion ELAtik haratago ere badagoela bizitza publikorik eta zer eginik Euskal Herrian. Elorrietak erantzun zion isilik egoteak ez duela esan nahi ekarpenik egingo ez duenik.
‎Gainera, entzuleak azken erabakian pisu handia izango du, Unanuek nabarmendu duenez. “Saio baikotzean bi epaimahaikide egongo dira, eta publikoak ere talderen baten aldeko hautua egin du, aurrera zein igaroko den jakiteko”.Egun, ez da antzeko txapelketarik egiten Euskal Herrian. “Bizkaian, taldekako BBK sariketa egiten da, eskualdeka, baina hura ere ohiko txapelketa kutsuan.
‎Espainiarekin «konfrontazio demokratikoa» egiteko Euskal Herriko indar subiranistak batzea bai alderdiak eta bai eragile sozialak ezinbestekoa dela uste du Jon Abrilek. Nolanahi ere, konfrontazio hori egiteko tresnarik ez dagoela ikusita, abertzale guztien artean hausnarketa egitea defendatzen du.
‎Hala ere, itxaropentsu azaldu dira ezker abertzaleko hautetsiak. " Oztopoak gainditu eta aurrera egiteko euskal jendarteak betidanik erakutsi duen barne indarra da gure itxaropena", esan dute. " Herritarren irakaspena ez dute ikasi, esate baterako, ez Zarauzko ez Getariako hainbat udal alderdik, beraiei ez dagozkien zinegotzi karguak lapurtu baitituzte", erantsi dute.
‎Bukatzeko, europar unibertsitatearen berezko izatea babesten jarraitzekotan (eta halaxe dirudi bazter guztietan ematen zaion babesa eta aitortzen zaion balioa ikusi eta gero), gaurko europar erronkei erantzun diela eskatzea begi bistakoa da —eta horrek tokian tokiko erronkei erantzutea eskatzen du, eta, aldi berean, era honetara bakarrik arituko da, munduak dituen erronkei aurre egiten, baita ere— Erronka berrietara egokitu beharrak bere zeregina eraginkortasunez garatzen jarraitzeko eskatzen dio unibertsitateari, esanen baita, egungo gizartearen mugarri berriak zein diren pentsatu, aurkitu, argudiatu, zabaldu eta bere jarduera guztiak berrantolatzea suposatuko dio. Badaukagu zer egina Euskal Herriko unibertsitateetatik ere! j bxxxxxxxj
2009
‎Urteotako batasuna hautsi egin da oraingoan; ezker abertzaleak zerrenda propioaren alde egin du eta beste sektore batzuek Estatuko hegoaldeko hautes-barrutian laborari ezaguna buru duen Europe Ecologie zerrendaren alde. Nago ni zerrenda honetakoek, II HEkoek bezala, eta jakinda ez hura ez hau" gureak ez direla", indarrean den eredu sozio-ekonomikoan aldaketa estrukturalen alde egiteaz gain euskal gatazka konponbidean sartzearen alde ere egingo dutela. Baina tira!
‎Oraindino entzun barik zagoze, ala? Ez deustazue sinistuko baina, Txotxopin lako ehiztaririk ez da sortu, eta ezta sortu be egingo Euskal Herri osoan. Ha zan ehiztaria, ha!
‎Gasteizen, Bikoteatro konpainiaren Euskarazetamol antzezlana eskainiko dute, eta Vitoria Gasteiz 2009 Sariak banatuko dituzte. Umeentzako eta gazteentzako literaturan egindako euskal itzulpen onenak saritzea dute helburu.
‎Are gehiago, gerra gorpuztuta, ez zuten zalantzarikizan gudarien batailoiak osatu zirelarik kapilau gisa laguntzeko. Jokaera horrenbitartez, pikutara zihoan faxisten leloa, gerra erlijioaren aldeko gurutzada berriazela zioena, errepublikaren legalitatearekin bat eginda euskal apaizeriaren multzonabarmena aritu zelako (Goñi, 1989; Euzko Apaiz Taldea, 1982).
‎Ikuspegi frankistatik egindako euskal abertzaletasunaren historia.
‎Oraindik ez gara ados jarri «euskal» kulturaren definizioan. Ezdakigu euskaraz egiten den kultura den, euskaldun euskaradunek egiten dutenabakarrik, beste hizkuntzatan egin arren euskal gaiak jorratzen baditu zaku honetansar litekeen edo sortzailearen jatorria nahikoa den euskalduntasun ziurtagiriaemateko. Lanbide honetan hasi nintzenean geunden toki berean gaude urte batzuk (dezente) geroago.
‎Beraz, guztiok daukagu zer esan eta zer egin Euskal Herriak behar duen nekazaritza landu eta berrantolatzeko bidean. Akuilun horretan dihardugu eta honetan lan egin nahi duten baserritar, baserritar izan nahi duten eta gaian interesa izan lezakeen beste edozeini dei egin nahi diogu larunbat honetan izango den Akuiluren batzarrera eta urrian egingo dugun baserritar gazteen martxara, elkar ezagutu, iritziak elkar trukatu, eztabaidatu eta lanean jarrai dezagun.
‎Juan Jose Ibarretxe Eusko Jaurlaritzako lehendakariak gogor gaitzetsi du ETAren azken atentatua, eta behingoz bere jarduera amai dezan eskatu dio erakunde armatuari. Ibarretxeren irudiko, EITBren aurka egitea euskal gizarte osoaren aurka egitea da. EITBren kontra ETAk egiten duen moduan egitea Euskal Herriaren kontra egitea da.
‎Ibarretxeren irudiko, EITBren aurka egitea euskal gizarte osoaren aurka egitea da. EITBren kontra ETAk egiten duen moduan egitea Euskal Herriaren kontra egitea da. EITB euskal gizarte osoaren proiektua dela nabarmendu du eta Euskal Herriaren eraikuntza zapuztea egotzi dio ETAri.
‎1999ko otsailean, EAEko Kirol Legearen 16.6 artikulua bertan behera utzi zuen Konstituzionalak, behin behinean. Auzitegiak zehaztu zuenez, baina, artikulua etenda uzteak ez du ezinezko egiten euskal federazioen nazioarteko jarduera oro. Horren harira, ordutik EAEko selekzioak nazioarteko 300 txapelketatan baino gehiagotan lehiatu direla nabarmendu zuen Azkaratek.
‎Nola egin lan koherente bat lur eremu horretan? Zer lan egin euskal antzerkiaren inguruan. Dantzaren inguruan?
‎80 min. Txomin Garai pilotaria izan zen garai batean. Orain enpresaria da, ETAk mehatxatu du, eta 10 urtez Argentinan egin ostean Euskal Herrira itzuli da. Haren anaia Koldo hilzorian dago.
‎80 min. Txomin Garai pilotaria izan zen garai batean. Orain enpresaria da, ETAk mehatxatu du, eta 10 urtez Argentinan egin ostean Euskal Herrira itzuli da. Haren anaia Koldo hilzorian dago.
‎80 min. Txomin Garai pilotaria izan zen garai batean. Orain enpresaria da, ETAk mehatxatu du, eta 10 urtez Argentinan egin ostean Euskal Herrira itzuli da. Haren anaia Koldo hilzorian dago.
‎Baliteke deskuidu kontu hutsa izatea, baina aspaldiko partez atzo 09:05ean ez genuen Egun on, Euskal Herria deidarra aditu Javier Vizcainoren ahotik REn. Nekez topatuko du Vizcainok halako diosala egiteko euskal paraje bukolikoagorik; gogoan izan Hernio eta Uzturre mendiak parez pare zituela atzo egunsentian, Tolosara saio berezia egitera joan aurretik.
‎Gai ekonomiko sozialak bezala gai politikoak ere aztergai ditu Azkarragak bere liburuan, eta ez dio ihes egin euskal gatazkari. –Euskal subiranotasunaren estrategia berraztertzen hasteko garaia?
‎20:30ean kalejira egingo dute. Han haurrek eginiko euskal izaki mitologikoen irudiak ikusi ahal izango dira.
‎Benetakoa izateko modu bakarra dago: ETAk esaten duenari men eta amen egin, nahiz eta zure bizitzan deusik ere ez egin Euskal Herriaren alde. Orduan benetakoa zara.
‎Igandean eginiko euskal presoen aldeko kalejiran izandako istiluetan Ertzaintzak, alarma piztu, zuela dio
‎Baina ez dago horrelakorik. Espainiak eta Frantziak inoiz ez du berdinetik berdinerako planteamendu bat egin Euskal Herriarekin. Bi estatu horiek Euskal Herriaren izaera, hizkuntza eta kultura ez errespetatzeaz gain, Euskal Herria menpean eduki nahi dutela uste du Aoizek, eta hori baino okerrago dena:
‎2 EAk konpromisoa hartzen du ahal den guztia egiteko Euskal Herriaren erabaki eskubidea aldarrikatzen duten bestelako indar politiko abertzaleek bat egin dezaten esparru subiranista independentista horren ekintza batasunarekin, betiere erabaki eskubidea esparru juridiko politiko berri bat lortzeko oinarri gisa hartzen bada.
2010
‎Zein handiak garen: hiru edo lau hizkuntzatan egindako euskal poesia daukagu atzerritarrei harro harro erakusteko!
Egidazu euskal gizartearen erretratu txiki bat, mesedez.
‎Bilboko Euskalduna jauregian 2009ko azaroan egindako Euskal Hiria kongresuak apenas izan zuen lerro batzuetako tartea hedabide nagusietan. Kongresu horretan baina, hurrengo urteetako lurralde politika arautzeko gidalerroen zirriborroa aurkeztu zuen Eusko Jaurlaritzak:
‎Lurralde Politikarako Aholku Batzordean, Adituen Foroan, Udal Foroan... Oraingoz, artezpideen birmoldaketa ezagutzeko aukera ireki bakarra joan den urtean Bilbon egindako Euskal Hiria kongresua izan zen. Herritarren parte hartze eskasa oso kritikatua izan da birmoldaketa horren kontra daudenen aldetik.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...
Aldaerak
Lehen forma
egin 73 (0,48)
egindako 46 (0,30)
egiteko 44 (0,29)
egiten 40 (0,26)
egitea 36 (0,24)
eginiko 12 (0,08)
egingo 9 (0,06)
eginik 8 (0,05)
Egiteko 5 (0,03)
eginez 5 (0,03)
egitekoa 5 (0,03)
egin gabe 4 (0,03)
egin ostean 4 (0,03)
eginda 4 (0,03)
eginen 4 (0,03)
egiteak 4 (0,03)
egina 3 (0,02)
egindakoa 3 (0,02)
egitera 3 (0,02)
Egin 2 (0,01)
egin arren 2 (0,01)
eginaz 2 (0,01)
Egidazu 1 (0,01)
Eginek 1 (0,01)
dagigun 1 (0,01)
dagite 1 (0,01)
daigun 1 (0,01)
egidazu 1 (0,01)
egindakoan 1 (0,01)
egindakoarekin 1 (0,01)
eginikoaren truk 1 (0,01)
eginzuen 1 (0,01)
egitean 1 (0,01)
egiteaz gain 1 (0,01)
egitenda 1 (0,01)
egiterakoan 1 (0,01)
egizu 1 (0,01)
Argitaratzailea
Berria 72 (0,47)
Argia 36 (0,24)
Jakin 24 (0,16)
UEU 21 (0,14)
ELKAR 20 (0,13)
Pamiela 15 (0,10)
Herria - Euskal astekaria 15 (0,10)
Alberdania 14 (0,09)
Labayru 13 (0,09)
Maiatz liburuak 12 (0,08)
Euskaltzaindia - Liburuak 9 (0,06)
Uztaro 7 (0,05)
EITB - Sarea 6 (0,04)
Bat Soziolinguistika Aldizkaria 6 (0,04)
goiena.eus 5 (0,03)
Euskera Ikerketa Aldizkaria 5 (0,03)
Susa 5 (0,03)
Uztarria 4 (0,03)
Guaixe 4 (0,03)
aiurri.eus 3 (0,02)
hiruka 3 (0,02)
Urola kostako GUKA 3 (0,02)
Consumer 2 (0,01)
Euskaltzaindia - Sarea 2 (0,01)
alea.eus 2 (0,01)
barren.eus 2 (0,01)
Noaua 2 (0,01)
uriola.eus 2 (0,01)
Zarauzko hitza 2 (0,01)
Txintxarri 2 (0,01)
Hitza 2 (0,01)
Bertsolari aldizkaria 2 (0,01)
Booktegi 2 (0,01)
Aizu! 1 (0,01)
Euskaltzaindia - EHU 1 (0,01)
LANEKI 1 (0,01)
HABE 1 (0,01)
Aldiri 1 (0,01)
Karmel aldizkaria 1 (0,01)
Kondaira 1 (0,01)
Ikaselkar 1 (0,01)
erran.eus 1 (0,01)
Konbinazioak (2 lema)
Konbinazioak (3 lema)
egin euskal Herria 65 (0,43)
egin euskal herri 53 (0,35)
egin euskal gizarte 12 (0,08)
egin euskal literatura 11 (0,07)
egin euskal autonomia 10 (0,07)
egin euskal herritar 7 (0,05)
egin euskal kultu 5 (0,03)
egin euskal sistema 5 (0,03)
egin euskal unibertsitate 5 (0,03)
egin euskal zinema 5 (0,03)
egin euskal kultura 4 (0,03)
egin euskal poesia 4 (0,03)
egin euskal antzerki 3 (0,02)
egin euskal gatazka 3 (0,02)
egin euskal hizkuntza 3 (0,02)
egin euskal hiztegi 3 (0,02)
egin euskal itzulpen 3 (0,02)
egin euskal mitologia 3 (0,02)
egin euskal preso 3 (0,02)
egin euskal selekzio 3 (0,02)
egin euskal eskola 2 (0,01)
egin euskal esparru 2 (0,01)
egin euskal estrategia 2 (0,01)
egin euskal filologia 2 (0,01)
egin euskal futbol 2 (0,01)
egin euskal gobernu 2 (0,01)
egin euskal gramatika 2 (0,01)
egin euskal hiri 2 (0,01)
egin euskal hirigune 2 (0,01)
egin euskal idazle 2 (0,01)
egin euskal irakurle 2 (0,01)
egin euskal jatetxe 2 (0,01)
egin euskal jendarte 2 (0,01)
egin euskal mundu 2 (0,01)
egin euskal nazio 2 (0,01)
egin euskal pastel 2 (0,01)
egin euskal zer 2 (0,01)
egin euskal abertzaletasun 1 (0,01)
egin euskal aditz 1 (0,01)
egin euskal afera 1 (0,01)
egin euskal akademia 1 (0,01)
egin euskal apaizeria 1 (0,01)
egin euskal arte 1 (0,01)
egin euskal artzain 1 (0,01)
egin euskal askapen 1 (0,01)
egin euskal aste 1 (0,01)
egin euskal batzorde 1 (0,01)
egin euskal besta 1 (0,01)
egin euskal bide 1 (0,01)
egin euskal biztanle 1 (0,01)
egin euskal curriculum 1 (0,01)
egin euskal detektibe 1 (0,01)
egin euskal dotrina 1 (0,01)
egin euskal edizio 1 (0,01)
egin euskal ekitaldi 1 (0,01)
egin euskal eleberri 1 (0,01)
egin euskal eleberrigintza 1 (0,01)
egin euskal eliza 1 (0,01)
egin euskal emakume 1 (0,01)
egin euskal erakustoki 1 (0,01)
egin euskal eredu 1 (0,01)
egin euskal eremu 1 (0,01)
egin euskal erkidego 1 (0,01)
egin euskal erreferente 1 (0,01)
egin euskal estatus 1 (0,01)
egin euskal federazio 1 (0,01)
egin euskal festa 1 (0,01)
egin euskal film 1 (0,01)
egin euskal filologo 1 (0,01)
egin euskal foru 1 (0,01)
egin euskal gai 1 (0,01)
egin euskal gaizkile 1 (0,01)
egin euskal herrialde 1 (0,01)
egin euskal historiografia 1 (0,01)
egin euskal hiztun 1 (0,01)
egin euskal idatzi 1 (0,01)
egin euskal idazlan 1 (0,01)
egin euskal identitate 1 (0,01)
egin euskal ikasketa 1 (0,01)
egin euskal inauteri 1 (0,01)
egin euskal instituzio 1 (0,01)
egin euskal irakaskuntza 1 (0,01)
egin euskal irrati 1 (0,01)
egin euskal irudi 1 (0,01)
egin euskal itzultzaile 1 (0,01)
egin euskal izaki 1 (0,01)
egin euskal izen 1 (0,01)
egin euskal izpiritu 1 (0,01)
egin euskal jai 1 (0,01)
egin euskal joskera 1 (0,01)
egin euskal kantagintza 1 (0,01)
egin euskal kantari 1 (0,01)
egin euskal kazetaritza 1 (0,01)
egin euskal kooperatibismo 1 (0,01)
egin euskal koplagintza 1 (0,01)
egin euskal kostalde 1 (0,01)
egin euskal kulturgintza 1 (0,01)
egin euskal lankidetza 1 (0,01)
egin euskal lantegi 1 (0,01)
Urtea

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia